[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.416 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:59

zeroday

There is no alternative!

nero355 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:44:
[...]

Waarom kies je hiervoor precies :?

Ubiquiti accesspoints i.c.m. de controller kunnen het namelijk standaard, maar dan moet je controller wel altijd aan staan :)
guide is leuk, maar voor de edgemax verdwijnt php, backend gaat naar python, dat moet je php weer separaat gaan installeren

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Ik ga binnenkort verhuizen en heb de volgende spulletjes liggen.
Edgerouter PoE 5 en twee Ubiquiti UniFi AP AC LR access points.

Nou is mijn plan (en hoop):
  • Deze twee accespoints via de edgerouter van stroom te voorzien via PoE
  • De router een client verbinding op kan laten zetten naar NordVPN zodat alles anoniem wordt en mijn ISP niets meer kan zien / volgen
  • Ik (uit kan vogelen hoe ik) Netflix verkeer kan excluden van deze VPN tunnel :)
Nou zag ik later dat er een "Ubiquiti UniFi Security Gateway" te koop is die goed samen zou werken met de accespoints. Begrijp ik het nou echter goed dat de "Unifi controller software" niet draait op dat ding maar op een aparte computer moet draaien?
If so, zou een Ubiquiti UniFi Cloud Key hier uitkomst bieden en ervoor zorgen dat clients seamless kunnen schakelen tussen de twee acess points? Of heeft dat ding weinig meerwaarde in deze setup?

Graag jullie feedback want ik wil het in mijn volgende huis een keer goed voor elkaar maken.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52

RnB

Samplex schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:49:
@stormfly @eymey

Unifi AC Pro: 43-47 MB/s op 702/878 TX
Syn 2600 AC: 77-82 MB/s op 1300 TX

Van de zelfde plek natuurlijk, zelf als mijn Macbook naast de Unifi AP AC PRO staat connect deze niet op 1300 TX
Vreemd probleem heb je.
Ik haal met mijn iDevices met 866TX/RX rates een sustained 68,75MBps.
Wel met een AP AC HD, maar gezien mijn TX/RX rates zou dit weinig moeten uitmaken.

Deze hebben overigens ook een 3x3 antenne formatie, zou ik dan ook niet op een TX/RX rate van 1300Mbps moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 19:29
@RnB Heb je ook een Macbook Pro 2014+ staan want Iphone/ipad kunnen volgens mij niet op 1300TX connecten.

Wilde al een HD bestellen kijken of het daar mee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Samplex schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 17:19:
@RnB Heb je ook een Macbook Pro 2014+ staan want Iphone/ipad kunnen volgens mij niet op 1300TX connecten.

Wilde al een HD bestellen kijken of het daar mee opgelost.
Mijn iPAD komt tot 867Mbps, mijn PC met een DLINK DWA192 zit op 975Mmps, heeft wel eens hoger gestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:16
procyon schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:19:
Ik ga binnenkort verhuizen en heb de volgende spulletjes liggen.
Edgerouter PoE 5 en twee Ubiquiti UniFi AP AC LR access points.

Nou is mijn plan (en hoop):
  • Deze twee accespoints via de edgerouter van stroom te voorzien via PoE
  • De router een client verbinding op kan laten zetten naar NordVPN zodat alles anoniem wordt en mijn ISP niets meer kan zien / volgen
  • Ik (uit kan vogelen hoe ik) Netflix verkeer kan excluden van deze VPN tunnel :)
Nou zag ik later dat er een "Ubiquiti UniFi Security Gateway" te koop is die goed samen zou werken met de accespoints. Begrijp ik het nou echter goed dat de "Unifi controller software" niet draait op dat ding maar op een aparte computer moet draaien?
If so, zou een Ubiquiti UniFi Cloud Key hier uitkomst bieden en ervoor zorgen dat clients seamless kunnen schakelen tussen de twee acess points? Of heeft dat ding weinig meerwaarde in deze setup?

Graag jullie feedback want ik wil het in mijn volgende huis een keer goed voor elkaar maken.

Thanks!
De Unifi Controller software draait inderdaad niet op de Security Gateway, maar verbind ermee net zoals het doet met de accesspoints. Met de controller configureer je de netwerapparatuur en verzamel je (dpi-)gegevens over het gebruik van het netwerk. Je zou de controller op een willekeurige PC kunnen draaien, er zijn ports naar Synology, maar de stabielste oplossing is inderdaad de cloud key. Een energiezuinig passief mini computertje op PoE waar de Controller 24/7 op draait. Omdat je al een Edgerouter PoE hebt is de meerwaarde van de USG beperkt, als integreet de USG wel 100% in de Unifi controller en de Edgerouter PoE helemaal niet. De functies van de USG zijn (hierdoor) echter wel minder omvangrijk dan wat er in de Edgemax GUI beschikbaar is. Zowel USG als Edgemax hebben dezelfde cli en zijn dus uiteindelijk functioneel gelijk; bij de USG moet je voor de geavanceerde functies echter wat kunstsprongen uithalen, omdat je daarvoor de controller moet 'omzeilen/aanvullen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
zeroday schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:03:
[...]
guide is leuk, maar voor de edgemax verdwijnt php, backend gaat naar python, dat moet je php weer separaat gaan installeren
Zeroday het lijkt erop dat je ervaring hebt met dit soort implementaties? Kun je dit delen en/of contact met mij hebben via pm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Blankinho schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 21:02:
[...]

Zeroday het lijkt erop dat je ervaring hebt met dit soort implementaties? Kun je dit delen en/of contact met mij hebben via pm?
Nee hoor erg weinig ervaring. :-) ik hou van beta testen en dit staat gewoon in de release notes. in een van de laatste versies. Ik ben blij met wat ik heb dat dat werkt. Maar dan houd het verder wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17

Beyond

Dussssss.......

procyon schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:19:

...

Thanks!
De controller software hoeft niet continue aan te staan. Je kan ook alles configureren via een laptop en dan de controller software sluiten. Je mist dan wel statistieken.

Ik heb gisteren de controller software op een (oude) Raspberry Pi B+ gezet. Werkt tot nu toe ook prima en dan ben je met een paar tientjes klaar en ook een laag stroomverbruik.

Ook een controller package geprobeerd op de Synology DS214+ maar ik kan de Docker package niet installeren. Een andere package (van een .ru domein) werkte niet.

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
Beyond schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:56:
[...]

De controller software hoeft niet continue aan te staan. Je kan ook alles configureren via een laptop en dan de controller software sluiten. Je mist dan wel statistieken.

Ik heb gisteren de controller software op een (oude) Raspberry Pi B+ gezet. Werkt tot nu toe ook prima en dan ben je met een paar tientjes klaar en ook een laag stroomverbruik.

Ook een controller package geprobeerd op de Synology DS214+ maar ik kan de Docker package niet installeren. Een andere package (van een .ru domein) werkte niet.
Heb je deze tutorial gebruikt?

http://www.lowefamily.com...roller-5-on-raspberry-pi/

Want heb hier nog een pi3 liggen met alleen pihole erop. Controler zou er prima bij op moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond

Beyond

Dussssss.......

Die site werkt bij mij niet. Ik heb https://gist.github.com/b...9fecf48e859a48eebe16539c6
gebruikt maar dit is een mirror van LoweFamily.

Regel 13 werkte niet.

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Beyond schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 22:56:
Dank voor je reactie :)
Ik geef niets om statistieken of logging, dus zou ik het inderdaad net zo goed kunnen configureren op een pc die ik daarna uitzet, lijkt me ook de energie zuinigste oplossing. Werkt dat zero-handoff dan 'out of the box' of is dat überhaupt een feature die je thuis niet nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Torrentus schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 20:44:
De Unifi .... is'omzeilen/aanvullen'.
Helder! Dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Beyond schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 00:09:
Die site werkt bij mij niet. Ik heb https://gist.github.com/b...9fecf48e859a48eebe16539c6
gebruikt maar dit is een mirror van LoweFamily.

Regel 13 werkte niet.
Ja, beide zijn nagenoeg hetzelfde. Ga vanavond eens proberen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
procyon schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 00:17:
Werkt dat zero-handoff dan 'out of the box' of is dat überhaupt een feature die je thuis niet nodig hebt?
IIRC bestaat zero-handoff niet meer en wordt dit alleen door Gen1 (dus niet AC) hardware ondersteund. De meeste apparaten doen uit zichzelf al goed roamen en het AP hoeft daar niet echt in te sturen. Of in ieder geval, met 2 APs in huis, een op de begane grond en een op de zolder, heb ik nog nooit problemen gehad met dat de telefoon/tablet/laptop op een verkeerd AP zat, en wisselen deze ook netjes als ik mij door het huis verplaats. Hiervoor heb ik zelf ook niks speciaals ingesteld (geen minRSSI of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond

Beyond

Dussssss.......

grote_oever schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:08:
[...]

Ja, beide zijn nagenoeg hetzelfde. Ga vanavond eens proberen. Bedankt.
Wel even je oude config, op de oude controller, backuppen. Deze kun je dan importeren op de nieuwe omgeving. Daarna oude controller sluiten anders kan de nieuwe niet connecten naar je AP's/etc.

Succes

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 10:15
procyon schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 00:17:
[...]

Dank voor je reactie :)
Ik geef niets om statistieken of logging, dus zou ik het inderdaad net zo goed kunnen configureren op een pc die ik daarna uitzet, lijkt me ook de energie zuinigste oplossing. Werkt dat zero-handoff dan 'out of the box' of is dat überhaupt een feature die je thuis niet nodig hebt?
Vanaf gen2 wordt roaming via 802.1r ondersteund. Zero handsoff was een eigen implementatie die niet heel lekker werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Beyond schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:34:
[...]

Wel even je oude config, op de oude controller, backuppen. Deze kun je dan importeren op de nieuwe omgeving. Daarna oude controller sluiten anders kan de nieuwe niet connecten naar je AP's/etc.

Succes
Na een avond kloten en een poging te doen om de tutorial te volgen kom ik wederom tot de conclussie dat Linux niks voor me is. Krijg de mongodb en de UniFi service gewoon niet gestart. Vandaag maar even een compleet nieuwe image van Linux proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je weet dat als je de apt-get gebruikt je niets hoeft te doen voor het installeren? Je bent te complex bezig met alles los koppelen er is een voorbereide package voor.

https://help.ubnt.com/hc/...a-APT-on-Debian-or-Ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
stormfly schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:05:
Je weet dat als je de apt-get gebruikt je niets hoeft te doen voor het installeren? Je bent te complex bezig met alles los koppelen er is een voorbereide package voor.

Deze heb ik inderdaad gisteren ook geprobeerd. Alles lijkt goed te gaan, maar mongodb start niet. En daardoor denk ik unifi controller ook niet. Maar bedankt voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

grote_oever schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:38:
[...]

Deze heb ik inderdaad gisteren ook geprobeerd. Alles lijkt goed te gaan, maar mongodb start niet. En daardoor denk ik unifi controller ook niet. Maar bedankt voor de link.
in principe is het linux installeren en dan
wget https://www.ubnt.com/down...02/unifi_sysvinit_all.deb
dpkg -i https://www.ubnt.com/down...02/unifi_sysvinit_all.deb

klaar
server en db errors te zien in /var/log/unifi
mongodb.log en server.log

systeem breikbaar onder
https://[hostname]:8443

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Ik heb een Edgerouter R8 waarin we 7 poorten gebruiken voor het LAN netwerk. Deze poorten heb ik gebridged want de router kan alleen maar in software switchen. Op dit moment hebben we geen performance problemen want 6 van de 7 poorten worden voor de weinig gebruikte out-of-band management gebruikt. Eén poort staat op een switch en de 8e poort is uiteraard de WAN poort.

Zou ik beter performance krijgen door de out-of-band management poorten apart te bridgen en de LAN poort weer "apart" te zetten? Dus:

eth0: LAN
eth1: WAN
eth2 t/m eth7: Out-of-band management (apart subnet)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

grote_oever schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:38:
[...]

Ik heb de controller onder rasbian op pi3 zonder issues draaien. Zoveel heb ik er niet voor hoeven doen.

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond

Beyond

Dussssss.......

Inderdaad. Ik ben begonnen met een 'schone' Raspbian installatie. Laatste versie. Daarna gewoon de commando's kopiëren en plakken.

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:23
JJnJ schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 20:03:
Dames en heren van het goede leven. Nu het zonnetje weer is gaan schijnen en je als tweaker toch aan de vitamine d moet komen zitten we weer wat vaker buiten. Helaas zit hier het enige dode punt van de Wi-Fi verbinding, mijn AC-LR pakt het hier net niet lekker. Nu denk ik er over om er vlakbij de buitendeur nog eentje op te hangen.
Nu weet ik uit ervaring dat de meeste apparaten krampachtig de laatst verbonden accespoint proberen vast te houden. Hoe kan ik via Ubiquiti ervoor zorgen dat de handover gestuurd gaat worden door de Ubiquiti apparatuur zelf en niet de verbonden apparaten?
Alvast hartelijk dank voor de reactie.
Exact het zelfde hier in huis. Afgelopen week een extra AC-LR besteld, kabel naar garage getrokken (achterzijde huis bij tuin). Nu ook in de tuin perfect WiFi signaal. Als ik met laptop of telefoon van binnen naar buiten loop pakken deze vanzelf het nieuwe AC op. Zonder onderbreking, Super handig! Wel slechts één WiFi netwerk (één SSID) maken uiteraard. Maar ook dat regelde de software allemaal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Goed, ik heb een vraagje voor jullie.

Ik heb ook een nieuwe netwerk opstelling en alles gaat eigenlijk goed buiten met mijn NAS.
Ik zit daar al van gisteren middag aan bezig en ik dacht na een nachtje slapen zie ik het wel maar nee...

Ik heb volgende opstelling :

UniFi Security Gateway 3P -> UniFi Switch 8 POE-60W -> devices (oa Synology NAS)

Ik heb 2 NIC's op mijn NAS maar in mijn unifi controller gaat hij altijd een ip gaan geven die totaal niet klopt (het router adres 192.168.1.1)

Ik heb al in de syno vaste ip's gegeven (dan geraak ik er helemaal niet aan) als ik dhcp gebruik dan kan ik er wel aan maar meestal ook maar tijdelijk.

op een of andere redenen flapt hij er telkens weer uit. (en in unifi controller staat er dan altijd 192.168.1.1)
(pingen, telnet, ssh werkt allemaal niet natuurlijk...)

Terwijl alle andere devices geen probleem hebben... (laptop, invertor, hue,...)
iemand een idee, het lijk een combinatie met de NAS maar ik zie het niet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

Start eens met één netwerkkabel aangesloten. Verder kan je de NAS ook van alles op netwerkgebied laten doen (waaronder DHCP), mogelijk staat daar iets vast.

Tot slot... ik vond het vrij lastig om je verhaal en probleem te begrijpen... zou je je post nog eens terug kunnen lezen en daar waar mogelijk verbeteren?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
lier schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:45:
Start eens met één netwerkkabel aangesloten. Verder kan je de NAS ook van alles op netwerkgebied laten doen (waaronder DHCP), mogelijk staat daar iets vast.

Tot slot... ik vond het vrij lastig om je verhaal en probleem te begrijpen... zou je je post nog eens terug kunnen lezen en daar waar mogelijk verbeteren?
Nu ik het zelf eens overlees klopt het idd !

Ondertussen al weer bijna 2uur verder en ik merk dat het waarschijnlijk niet met de NAS specifiek is, maar overal waar ik een vast IP aan geef.

Ik probeer het verhaal nog eens goed neer te pennen :

Ik zit dus met deze opstelling : UniFi Security Gateway 3P -> UniFi Switch 8 POE-60W -> devices

Ik heb nog niet aan netwerken geprutst en dergelijk, gewoon alles standaard gelaten hoe het toekwam.
dus ik sluit alles aan, maar sommige dingen werken niet. (bv mijn NAS)
Mijn NAS heb ik gewoon 2 vaste ip's ingesteld. (zodat deze altijd hetzelfde blijven) nu ik raakte met de nieuwe opstelling niet meer aan mijn NAS.
Pingen, telnet, ssh werkt allemaal niet ... uiteindelijk maar een soft reset gedaan. (deze zet de nic's terug op DHCP)
Toen kon ik er terug aan, ik stelde toen 1 van de 2 poorten in op static en de andere liet ik op dhcp staan.
Op die static poort kan ik onmogelijk verbinding maken...
Ik heb ook al in de unifi controller software eens een vast adres gegeven maar wilt niet werken.
Gewoon niet connecteerbaar...

Dit is ook heel raar :
Naam IP Netwerk Poort
Dimsyno - Poort 1 192.168.1.1 LAN Switch Desk #2
Dimsyno - Poort 2 192.168.1.1 LAN Switch Desk #3

Hij toont ook altijd het ip adres van de Router, wat toch ook niet kan...
En toch raak ik met de DHCP poort er wel op... (ondanks dat hij het hier verkeerd toont, op de NAS staat ook het ip dat hij via de DHCP kreeg en het IP waar ik op connecteer)

Met het Vaste IP (dus poort 2) geraak ik onmogelijk verbonden.

Ik wil natuurlijk graag gewoon beide poorten terug op static plaatsen voor de rest van mijn devices in huis.
Heel wat connectoren naar deze NAS voor data...

is het verhaal iets duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 12:40
Teken of ASCII art eens de fysieke setup uit aangevuld met IP-adressen en subnetmasker. Zolang je geen exotischere zaken met VLANs etc uithaald is het behoorlijk plug en play.
Als je al vaste IP's instelt, zullen deze in de bereikbare range van het netwerk moeten zitten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Ik doe meestal bij een nieuw netwerk. Alles op DHCP zetten en als alles functioneert zet ik het op zijn plek

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Beyond schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:22:
Inderdaad. Ik ben begonnen met een 'schone' Raspbian installatie. Laatste versie. Daarna gewoon de commando's kopiëren en plakken.
Vaag, nu schone installatie.. wederom precies dezelfde problemen. Mongodb wil gewoon niet starten. Schone install van raspbian gepakt. Misschien zou het te maken kunnen hebben dat ik pihole er ook naast draai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beyond

Beyond

Dussssss.......

Als je pi-hole draait dan start je ook niet met een schone installatie.

Maakt pi-hole ook gebruik van mongodb? Zelfde port? Ik ken pi-hole niet btw

Al het goeie.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
Beyond schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 16:16:
Als je pi-hole draait dan start je ook niet met een schone installatie.

Maakt pi-hole ook gebruik van mongodb? Zelfde port? Ik ken pi-hole niet btw
Pi hole is een DNS ad blocker. Volgens mij gebruikt deze een platte lijst. Geen database.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

grote_oever schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:23:
[...]

Vaag, nu schone installatie.. wederom precies dezelfde problemen. Mongodb wil gewoon niet starten. Schone install van raspbian gepakt. Misschien zou het te maken kunnen hebben dat ik pihole er ook naast draai.
Laat eens wat output zien van de logs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

In plaats van vaste ip adressen kan je, naar mijn mening, veel beter gebruik maken van reservations in je dhcp server. Daarmee zorg je dat alles op een plek beheerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lier schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 20:33:
In plaats van vaste ip adressen kan je, naar mijn mening, veel beter gebruik maken van reservations in je dhcp server. Daarmee zorg je dat alles op een plek beheerd wordt.
Dat is wat ik de laatste jaren inderdaad doe : Veeel handiger :)
grote_oever schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:23:
Kijk uit met dit soort dingen! Vooral goed checken welk geinstalleerd pakket welke poorten gebruikt!

Voor je het weet heb je één of meerdere applicaties die dezelfde poort willen gebruiken, maar dat niet kunnen en dan krijg je inderdaad dingen zoals "Could not start process" en zo ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
zeroday schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:50:
[...]

Laat eens wat output zien van de logs
Heb inmiddels de beide services draaien. Website werkt alleen nog niet, maar de logging geeft geen foutmeldingen meer. Zal morgen even een echte schone installatie doen, zonder pi hole. Beide maken wel gebruik van een webserver. Bedankt voor meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
grote_oever schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:56:
[...]

Heb inmiddels de beide services draaien. Website werkt alleen nog niet, maar de logging geeft geen foutmeldingen meer. Zal morgen even een echte schone installatie doen, zonder pi hole. Beide maken wel gebruik van een webserver. Bedankt voor meedenken.
Pihole gebruikt 80 en 53 (voor DNS). Die worden niet door de UniFi Controller gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond

Beyond

Dussssss.......

grote_oever schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:56:
[...]

Gebruik je wel https://ip-van-pi:8443 ?

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15
Weet iemand toevallig hier wat het makkelijkste is om 2 locaties aan elkaar te knopen met op beide plaatsen bijv een USG en wat je daarvoor moet configgen? Wat ik wil is dat het niet uitmaakt waar men werkt, op beide locaties moet men aan alles kunnen, dus eigenlijk 1 groot LAN netwerk ervan maken over het internet heen.

[ Voor 18% gewijzigd door tcviper op 18-06-2017 11:10 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tcviper schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:09:
Weet iemand toevallig hier wat het makkelijkste is om 2 locaties aan elkaar te knopen met op beide plaatsen bijv een USG en wat je daarvoor moet configgen? Wat ik wil is dat het niet uitmaakt waar men werkt, op beide locaties moet men aan alles kunnen, dus eigenlijk 1 groot LAN netwerk ervan maken over het internet heen.
Geen ervaring mee, maar lijkt mij dat je een site-to-site VPN wilt hebben. Als beide USGs ook nog eens in dezelfde controller draaien (met 2 sites dus) moet dat volgensmij vrij eenvoudig zijn omdat de controller dan zelf de juiste configuraties inregelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Beyond schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:06:
[...]

Gebruik je wel https://ip-van-pi:8443 ?
Ja, dat gebruik ik inderdaad. Na een half middagje verder experimenteren heb ik het nu werken. Probleem zat hem in Java versie. Nadat ik een andere had gebruikt werkte dit opeens wel. Nu werkt de unifi controller mooi op dezelfde pi als pi-hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grote_oever schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:40:
Ja, dat gebruik ik inderdaad. Na een half middagje verder experimenteren heb ik het nu werken. Probleem zat hem in Java versie. Nadat ik een andere had gebruikt werkte dit opeens wel. Nu werkt de unifi controller mooi op dezelfde pi als pi-hole.
Post effe wat je gedaan hebt : Ik gok dat er wel meer mensen een Pi hebben met Pi-Hole of alleen de Ubiquiti Controller en die twee misschien wel willen mergen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:55:
[...]

Post effe wat je gedaan hebt : Ik gok dat er wel meer mensen een Pi hebben met Pi-Hole of alleen de Ubiquiti Controller en die twee misschien wel willen mergen :)
Als ik het goed lees ging het om de Java versie (6 vs 7 vs 8? OpenJDK vs officiële Java?). Aangezien Pi-hole v.z.i.w. niks met Java doet lijkt het dus erop dat het probleem uitsluitend met de UniFi controller te maken had en dat Pi-hole er dus los van staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
nero355 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:55:
[...]

Kan er een mooi verhaal van maken, maar het was dit keer inderdaad tutorial volgen. Heb deze gebruikt:

Heb wel nieuwe image van raspbian gebruikt en voor de controller eerst pihole geïnstalleerd. Na het installeren van unifi controller werkte de service opeens van beide goed, maar website deed het niet. Dit kwam door de Java versie.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sudo aptitude install oracle-java8-jdk

# Copy the UniFi service controller template, using the following command:
sudo cp /lib/systemd/system/unifi.service /etc/systemd/system/

#  Add the `JAVA_HOME` environment variable for Java 8 to the UniFi
# service controller, using the following command:
sudo sed -i '/^\[Service\]$/a Environment=JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/jdk-8-oracle-arm32-vfp-hflt' /etc/systemd/system/unifi.service

Waarom dit gisteren niet werkte weet ik. Naar mij idee heb ik dit al meerdere keren gedaan. Pi-hole en controller zitten elkaar niet in de weg tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Het lukt me niet om de channel width op HT40 te zetten voor mijn UniFi AP-Pro
De ZH staat uit, version 3.7.58.6385 en controller 5.4.16
Maar bij channel width zie ik alleen HT20
Iemand een idee waarom dit niet lukt ?

Edit1: Met een oudere controller lijkt het wel goed te gaan (4.8.15)
Edit2: Na een upgrade naar de nieuwste versie werkt het nog steeds goed
Dit lag volgens mij niet aan de wlan group

[ Voor 30% gewijzigd door Woodski op 19-06-2017 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:22
Ben voor m'n nieuwe huis aan het plannen voor de wifi. Ga denk ik voor twee AC-pro's, dan is dat in ieder geval goed.
Voor de switch twijfel ik eigenlijk: ik heb denk ik zo'n 16 poorten nodig. De ap's hebben natuurlijk poe en er komen vast nog wel wat camera's bij, maar voor de us-16-150w betaal je wel meteen de hoofdprijs. (pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W
Zo mijn vraag: is een switch van Ubiquiti nou z'n geld waard of niet?

Niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
tcviper schreef op zondag 18 juni 2017 @ 11:09:
Je kan is kijken naar het YouTube kanaal van Willie Howe. Hij heeft er een video over gemaakt:
YouTube: UniFi Site-to-Site VPN

Misschien dat je daar verder mee komt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
sp.boot schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:26:
[...]

Je kan is kijken naar het YouTube kanaal van Willie Howe. Hij heeft er een video over gemaakt:
YouTube: UniFi Site-to-Site VPN

Misschien dat je daar verder mee komt! :)
Got ya en thanks :) Het enige wat hierin ontbreekt is dat ie niks verteld over hoe dat dan over de Site to Site werkt met DHCP ranges enzo. Als Site A (192.168.1.x heeft) en Site B (192.168.1.x heeft) zal het waarschijnlijk niet werken dus neem aan dat ieder 'netwerk' dan wel een aparte IP range moet krijgen op LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
minitrue schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:26:
Ben voor m'n nieuwe huis aan het plannen voor de wifi. Ga denk ik voor twee AC-pro's, dan is dat in ieder geval goed.
Voor de switch twijfel ik eigenlijk: ik heb denk ik zo'n 16 poorten nodig. De ap's hebben natuurlijk poe en er komen vast nog wel wat camera's bij, maar voor de us-16-150w betaal je wel meteen de hoofdprijs. (pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W
Tsja, dat ligt aan het budget en wat je ermee wilt doen. Als je met VLANs etc gaat werken is het natuurlijk een voordeel dat ze integreren in de UniFi omgeving etc en in die zin zijn ze in ieder geval iets van de meerprijs waard. Maar als je geen VLANs of wat dan ook gaat gebruiken en je net zo goed een unmanaged PoE switch kunt plaatsen dan betaal je inderdaad voor een berg features die je niet gaat gebruiken.

De switches hebben zeker een aantal features die de hoge prijs verantwoorden. Zoals dus het feit dat ze managed zijn (VLANs etc), integreren binnen de UniFi omgeving, statistieken IIRC later geavanceerdere authenticatie en VLAN tagging. Maar als je die features niet nodig hebt zijn ze inderdaad (extreem) duur ten opzichte van een unmanaged switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32
Ik heb sinds kort de ap ac lr, deze ingesteld met de controller software op de pc.
Nu heb ik ook de android app gedownload en wil daar ook ff in kijken om eea te beheren.
Maar wat ik ook doe, ik krijg de ap niet in beeld.

Krijg continu de melding; no saved controllers. Wat doe ik fout?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:25
minitrue schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:26:
Even een snelle filtered scan op pricewatch. (16 poorts POE+ switches, sorterend op prijs)
1 & 2 zijn unmanaged switches van 150 en 190 euro.
Dan volgt 1 managed switches van netgear met die waardeloze Windows applicatie om het te 'managen'.

nummer 3 en 4 zijn dan al Ubiquiti switches..

Ik zeg niet dat het weinig geld is, maar als je dan een POE switch wil hebben en je wil wat meer features dan is Ubiquiti toch wel een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
tcviper schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:35:
[...]

Got ya en thanks :) Het enige wat hierin ontbreekt is dat ie niks verteld over hoe dat dan over de Site to Site werkt met DHCP ranges enzo. Als Site A (192.168.1.x heeft) en Site B (192.168.1.x heeft) zal het waarschijnlijk niet werken dus neem aan dat ieder 'netwerk' dan wel een aparte IP range moet krijgen op LAN.
Sorry, verder niet echt verstand van. Had het toevallig bij hem voorbij zien komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Qosmic schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:26:
Ik heb sinds kort de ap ac lr, deze ingesteld met de controller software op de pc.
Nu heb ik ook de android app gedownload en wil daar ook ff in kijken om eea te beheren.
Maar wat ik ook doe, ik krijg de ap niet in beeld.

Krijg continu de melding; no saved controllers. Wat doe ik fout?
Je moet de app laten verbinden met de controller, houdt dus in dat de controller op de pc moet draaien. Als je dat laatste niet wil, kan je overwegen om een cloud key aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
maar dat zou betekenen dat mijn pc dus continu aan moet staan met die controller software draaiend?

Ik dacht dat het ook sowieso kon, met je app het control panel oproepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Qosmic schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:30:
maar dat zou betekenen dat mijn pc dus continu aan moet staan met die controller software draaiend?

Voor de app heb je je controller nodig. Die kun je anders ook op een synology NAS of een raspberrry pi draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Qosmic schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:30:

Je kunt inderdaad de APs via de app zelf beheren. Echter kan elk apparaat (waaronder de APs dus) maar aan 1 controller gekoppeld zijn (waarbij de app een mini controller is). Dus als je de controller op PC (hebt) gebruikt kun je niet meer via de app verbinden, en vice versa. Wat dan wel kan is dat je de controller op een PC draait en de app met de PC laat verbinden. Dan past de app de configuratie in de controller (op PC) aan en wordt deze van daaruit gepushed naar de APs.

De controller kun je dan weer wel op verschillende soorten hardware draaien. Ubiquiti zelf verkoopt hiervoor zelf bv de CloudKey wat een mini-computer is die je bv ook via PoE kunt voeden. Maar je kunt de controller ook op een Raspberry Pi draaien, of wellicht een NAS (ligt beetje aan het model volgensmij, maar als het gewoon een x86 NAS is moet het v.zi.w. sowieso kunnen). Daarnaast zou je de controller zelfs in de cloud kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:59
ik heb een ubiquiti er-x die hangt aan mijn pc en aan een ubiquiti UAP-AC-LR. Ook heb ik een receiver met spotify connect. Als ik spotify via mijn pc naar de receiver wil sturen dan kan hij deze niet vinden, pas als ik via mijn telefoon (wifi) spotify connect verbindt dan herkent de pc ook de spotify connect.

Weet iemand hier een oorzaak & oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
RobertMe schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:38:
[...]

Je kunt inderdaad de APs via de app zelf beheren. Echter kan elk apparaat (waaronder de APs dus) maar aan 1 controller gekoppeld zijn (waarbij de app een mini controller is). Dus als je de controller op PC (hebt) gebruikt kun je niet meer via de app verbinden, en vice versa. Wat dan wel kan is dat je de controller op een PC draait en de app met de PC laat verbinden. Dan past de app de configuratie in de controller (op PC) aan en wordt deze van daaruit gepushed naar de APs.

De controller kun je dan weer wel op verschillende soorten hardware draaien. Ubiquiti zelf verkoopt hiervoor zelf bv de CloudKey wat een mini-computer is die je bv ook via PoE kunt voeden. Maar je kunt de controller ook op een Raspberry Pi draaien, of wellicht een NAS (ligt beetje aan het model volgensmij, maar als het gewoon een x86 NAS is moet het v.zi.w. sowieso kunnen). Daarnaast zou je de controller zelfs in de cloud kunnen draaien.
Mm.. dat is balen. Ik hoef hem op zich niet zo uitgebreid te hebben zoals ik nu via de pc zie.
Kan ik de AP ook resetten en hem dan instellen via de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Qosmic schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:41:
[...]

Mm.. dat is balen. Ik hoef hem op zich niet zo uitgebreid te hebben zoals ik nu via de pc zie.
Kan ik de AP ook resetten en hem dan instellen via de app?
Dat kan inderdaad. Je kunt hem uit de bestaande controller verwijderen door de eigenschappen te openen, en dan Configuration => Manage device => Forget this device. Daarna zou hij weer vindbaar moeten zijn (door de app bv). En volgensmij kun je het ook via de reset knop op het AP zelf forceren, maar daarvan weet ik de exacte procedure niet (duur van inhouden knop & of je reset moet inhouden tijdens power on).

Edit: zie hier de officiële manieren, incl. de reset procedure.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 19-06-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
top, doe ik het wel even op de manier door hem te verwijderen door eigenschappen te openen. Is makkelijker.

Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PheraX schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:38:
ik heb een ubiquiti er-x die hangt aan mijn pc en aan een ubiquiti UAP-AC-LR. Ook heb ik een receiver met spotify connect. Als ik spotify via mijn pc naar de receiver wil sturen dan kan hij deze niet vinden, pas als ik via mijn telefoon (wifi) spotify connect verbindt dan herkent de pc ook de spotify connect.

Weet iemand hier een oorzaak & oplossing voor?
Wat is je netwerk setup? Een gok van mij zou zijn dat je wellicht twee aparte VLANs hebt voor bekabelde en draadloze apparatuur en de PC en receiver zich in een apart VLAN bevinden waardoor wellicht de auto discovery niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:59
RobertMe schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:52:
[...]

Wat is je netwerk setup? Een gok van mij zou zijn dat je wellicht twee aparte VLANs hebt voor bekabelde en draadloze apparatuur en de PC en receiver zich in een apart VLAN bevinden waardoor wellicht de auto discovery niet werkt.
Bedankt voor de reactie, ik heb volgens mij 1 netwerk waar alles op loopt. Ik kan namelijk wel via wifi mijn pc benaderen om bestanden te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Ik ben ook bezig met site2site vpn's, moet me nog even in de materie verdiepen :)
Vooral de vraag hoe ik ervoor zorg dat niet alles via de vpn loopt, eigenlijk moeten allleen de backups via de vpn van de ene naar de andere kant :) De rest van de data gewoon via de ISP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Orii schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:53:
Ik ben ook bezig met site2site vpn's, moet me nog even in de materie verdiepen :)
Vooral de vraag hoe ik ervoor zorg dat niet alles via de vpn loopt, eigenlijk moeten allleen de backups via de vpn van de ene naar de andere kant :) De rest van de data gewoon via de ISP :)
Ja juist, ik wil dus wel dat LAN apparaten met elkaar kunnen communiceren maar het internet verkeer moet gewoon via de eigen lokale router (USG) lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
PheraX schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:55:
[...]

Bedankt voor de reactie, ik heb volgens mij 1 netwerk waar alles op loopt. Ik kan namelijk wel via wifi mijn pc benaderen om bestanden te delen.
Welke reciever gebruik je? Lijkt me meer een Spotify probleem dan een netwerk.Is de pc bekabeld ? En als je het via een laptop draadloos doet?
Orii schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:53:
Je geeft in de site to site vpn de subnetten op welke hij kan/mag benaderen.

[ Voor 36% gewijzigd door m3gA op 19-06-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
m3gA schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:09:

Ik moet nog een hoop leren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
m3gA schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:09:
[...]

[...]

Volgens mij is dat dan verandert in controller 5.6.8 want als ik site to site vpn pak heb ik alleen de optie VPN Type en Remote site te selecteren ;) Zie daar niks van network instellingen verder bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
tcviper schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:59:
[...]

Volgens mij is dat dan verandert in controller 5.6.8 want als ik site to site vpn pak heb ik alleen de optie VPN Type en Remote site te selecteren ;) Zie daar niks van network instellingen verder bij.
Net even gekeken en staat onder remote subnets dus niet veranderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/clWUN06wrpx4bT4BIYLG4FGp/full.png

-edit-

Ik zie het nu. Jij gebruikt vast de autovpn.

[ Voor 6% gewijzigd door m3gA op 19-06-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m3gA schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:12:
[...]

Net even gekeken en staat onder remote subnets dus niet veranderd.
[afbeelding]

-edit-

Ik zie het nu. Jij gebruikt vast de autovpn.
Is de auto VPN niet voor als je beide sites in dezelfde controller hebt? Dan zal de controller het dus zelf correct inregelen lijkt mij. Omdat hij dan dus weet welke netwerken/subnets zich aan beide kanten bevinden. Zul je waarschijnlijk alleen nog steeds een probleem hebben als beide hetzelfde subnet hanteren. Maar hetzelfde geldt natuurlijk als je het zelf instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
RobertMe schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:21:
[...]

Is de auto VPN niet voor als je beide sites in dezelfde controller hebt? Dan zal de controller het dus zelf correct inregelen lijkt mij. Omdat hij dan dus weet welke netwerken/subnets zich aan beide kanten bevinden. Zul je waarschijnlijk alleen nog steeds een probleem hebben als beide hetzelfde subnet hanteren. Maar hetzelfde geldt natuurlijk als je het zelf instelt.
Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt dus ik ben ook wel benieuwd hoe het werkt.@tcviper kun jij daar iets meer over vertellen?

[ Voor 4% gewijzigd door m3gA op 19-06-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m3gA schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:22:
[...]

Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt dus ik ben ook wel benieuwd hoe het werkt.
Gebruikt heb ik het ook nog niet, want heb ook maar 1 site. Maar als je 2 (of meer) sites aanmaakt binnen de controller, elk dus ook met een eigen USG, kan de controller zelf de configuratie regelen. Want 1. hij weet de externe IP adressen aan beide kanten, en 2. hij weet welke netwerken er zijn aan welke kant en kan dus zo de routering automatisch inregelen (en 3. kan zelf een wachtwoord "afspreken" wat verder niet zichtbaar hoeft te zijn).

Of als alternatief bij 2., na selectie van de site krijg je een lijstje van netwerken waaruit je kunt selecteren die wel/niet beschikbaar moeten zijn over de VPN.

Wat je normaal dus zelf moet invullen, kan de controller dan voor jou inregelen, omdat alle gegevens bekend zijn binnen de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
RobertMe schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:36:
[...]

Gebruikt heb ik het ook nog niet, want heb ook maar 1 site. Maar als je 2 (of meer) sites aanmaakt binnen de controller, elk dus ook met een eigen USG, kan de controller zelf de configuratie regelen. Want 1. hij weet de externe IP adressen aan beide kanten, en 2. hij weet welke netwerken er zijn aan welke kant en kan dus zo de routering automatisch inregelen (en 3. kan zelf een wachtwoord "afspreken" wat verder niet zichtbaar hoeft te zijn).

Of als alternatief bij 2., na selectie van de site krijg je een lijstje van netwerken waaruit je kunt selecteren die wel/niet beschikbaar moeten zijn over de VPN.

Wat je normaal dus zelf moet invullen, kan de controller dan voor jou inregelen, omdat alle gegevens bekend zijn binnen de controller.
Klinkt logisch inderdaad. Wel heel gemakkelijk. Ik heb jammer genoeg ook niet de luxe om 2 netwerken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Dat weet ik ook nog niet met Unifi, das voor mij ook nieuw :P Volgens mij doet dat 'auto' inderdaad de subnetten zelf regelen, ik krijg binnenkort denk ik de kans om dat eens uit te testen bij een klant dus dan zal ik me daar ook eens even aan wagen :P Zitten inderdaad beide in de zelfde controller :)

Simpel gezegd, klant heeft 2 locaties met beide Ziggo Zakelijk (eigen router) en ik wil dus eenvoudig beide locaties aan elkaar knopen zodat het niet boeit waar men zit en altijd aan de LAN apparaten kan.

[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 19-06-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:57
Afgelopen weken heb ik een probleem met de captive portal van Unifi. Men krijgt of een witte pagina, of een error met 'too many redirects'. Ik had in de controller al vanalles geprobeerd, geswitcht van legacy naar angular en terug, maar de fout kwam steeds weer terug (na een uur, na een dag etc.).

Vandaag kwam ik via via hier terecht:
https://community.ubnt.co...082/highlight/true/page/8

Blijkbaar is het een bekende fout, waar nu veel mensen tegenaan lopen.
Ze hebben (als het goed is) het probleem gevonden en ik hoop dat ze snel met een fix komen. Ik moet nu veel mensen handmatig autoriseren...

Dit bericht is ter info, ik denk dat meerdere mensen er last van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Laatst online: 19:29
Is het mogelijk om een guest netwerk te maken met aparte login credentials welke maar 1 device per login toegang geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:51
Hoe moeilijk is het voor een n00b als ik om de standaard XS4ALL router (Fritzbox 7581) te vervangen door een USG (voor TV en Internet)? Ik wil de 7581 niet bridgen, gewoon helemaal vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:31

qless

...vraag maar...

Heel moeilijk... en heb je dan geen modem meer nodig?

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:51
Ok, prima. Beginnen we er niet aan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-08 22:46
Zelfde vraag als @jorgen83; Hoe moeilijk is het om als redelijk ervaren Tweaker om de standaard XS4ALL Router/Modem te vervangen? Heb een Internet Only 80/80 Glasvezel verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
TweakedTea schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:03:
Zelfde vraag als @jorgen83; Hoe moeilijk is het om als redelijk ervaren Tweaker om de standaard XS4ALL Router/Modem te vervangen? Heb een Internet Only 80/80 Glasvezel verbinding.
Als je de juiste config op je Edgerouter hebt is het makkelijk te doen. Een USG daar zou ik me niet aan wagen.

We hebben het op die manier met een Edgerouter bij meerdere klanten draaien.

+ een Scriptje om als de gateway of wat dan ook voor IPTV Wijzigt deze aan te passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kavaa op 20-06-2017 13:03 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
jorgen83 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:48:
Hoe moeilijk is het voor een n00b als ik om de standaard XS4ALL router (Fritzbox 7581) te vervangen door een USG (voor TV en Internet)? Ik wil de 7581 niet bridgen, gewoon helemaal vervangen...
Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar het eenvoudigste is waarschijnlijk gewoon een managed switch gebruiken en bridged iptv gebruiken.

Met andere woorden: iptv direct via de managed switch op vlan 4 door sturen (daar de kastjes aan koppelen) en op vlan 6 verbinding maken met de router (pppoe). (bij KPN dan, geen idee of XS4ALL inmiddels DHCP gebruikt en andere vlan's)

Dat is wat ik nog wel een keer wil proberen, maar nog niet aan toe ben gekomen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 20-06-2017 14:23 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
  • Laatst online: 16-08 22:46
djkavaa schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:02:
[...]

Als je de juiste config op je Edgerouter hebt is het makkelijk te doen. Een USG daar zou ik me niet aan wagen.

We hebben het op die manier met een Edgerouter bij meerdere klanten draaien.

+ een Scriptje om als de gateway of wat dan ook voor IPTV Wijzigt deze aan te passen.
Ga zelf geen gebruik maken van IPTV, puur en alleen het Internet, deze gaat als het goed is via VLAN 6 bij XS4ALL🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20

rally

Deyterra Consultancy

USG is vrij simpel met Xs4all.
Alleen PPPoE instellen op VLAN6

Heb je uiteraard wel eerst een werkende internetverbinding voor nodig als je controller extern draait (zoals bij mij 😉)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ben ook van plan om mijn huidige netwerk te vervangen met ubiquiti. Vooral de handoff van AP's is belangrijk voor mij.

Maar ik kan het antwoord niet echt vinden: als ik een USG koop, heb ik dan nog een cloud key nodig?
Ik las zelfs ergens dat de controller software in de Unifi Switch 8 -150W al zit. Is dat dan een uitgeklede versie :?

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 21-06-2017 09:43 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Je hebt een cloudkey (of de unifi controller software op een pc, mac of nas) nodig voor de setup en configuratie. Zodra alles is geconfigureerd is ie 'in principe' niet meer direct nodig, behalve voor updates, monitoring en dat soort zaken. In de switches zit geen controller, ze kunnen wel geconfigureerd en gemonitord worden via een controller.

[ Voor 17% gewijzigd door tcviper op 21-06-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@kmf Handoff (als in ZH) wordt niet meer ondersteund. Is een feature van oudere versies. Waarvoor denk je het nodig te hebben? Of bedoel je seamless roaming?

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 21-06-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

lier schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:51:
@kmf Handoff (als in ZH) wordt niet meer ondersteund. Is een feature van oudere versies. Waarvoor denk je het nodig te hebben? Of bedoel je seamless roaming?
Binnen 2 verdiepingen blijven mijn apparaten altijd "plakken" op de laatst verbonden AP ipv degene met de sterkste signaal. Dit werkt vrij frustrerend en een AP-setup met een goede handoff zal dit moeten oplossen.

Ik begrijp dus dat Ubi dat tegenwoordig doet met FastRoaming? https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115004662107 even inlezen hoe dat nou werkt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

tcviper schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:44:
Je hebt een cloudkey (of de unifi controller software op een pc, mac of nas) nodig voor de setup en configuratie. Zodra alles is geconfigureerd is ie 'in principe' niet meer direct nodig, behalve voor updates, monitoring en dat soort zaken. In de switches zit geen controller, ze kunnen wel geconfigureerd en gemonitord worden via een controller.
OK. Even een meer gedetaileerde vraag dan.

Als ik een USG koop, heb ik dan wel de monitoring/hotspot/portal functionaliteit, zodat ik de eenmalige configuratie enkel op een workstation hoeft uit te voeren?

Ik vraag me dus af of de cloudkey-functionaliteit geintegreerd is in een USG. Ik had het idee dat de cloudkey een oplossing is voor als mensen een eigen router willen (blijven) gebruiken.

Krijg nou wat, als ik direct zoek op "do you need the cloudkey if you have a secruity gateway":

https://community.ubnt.co...rity-gateway/td-p/1954176

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 21-06-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
kmf schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:05:
[...]

OK. Even een meer gedetaileerde vraag dan.

Als ik een USG koop, heb ik dan wel de monitoring/hotspot/portal functionaliteit, zodat ik de eenmalige configuratie enkel op een workstation hoeft uit te voeren?

Ik vraag me dus af of de cloudkey-functionaliteit geintegreerd is in een USG. Ik had het idee dat de cloudkey een oplossing is voor als mensen een eigen router willen (blijven) gebruiken.
Nee, alle controller functionaliteit zit niet in de USG of AP of Switches van Unifi. Het dienst altijd apart te worden geinstalleerd (Cloudkey, NAS, PC etc). Monitoring, Hotspot, Portal functionaliteit heeft altijd een werkende controller nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

OK. thanks. Dat is dan duidelijk. Op zich wel jammer, want weer een apparaat erbij dat stroom vreet... Aan andere kant, geen vastlopende router omdat de /var directory vol zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
kmf schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:09:
OK. thanks. Dat is dan duidelijk. Op zich wel jammer, want weer een apparaat erbij dat stroom vreet... Aan andere kant, geen vastlopende router omdat de /var directory vol zit...
Negen van de tien mensen heeft een NAS, Raspberry of PC toch draaien, dat kan daar eenvoudig op geinstalleerd worden (of in datacenter). Dan hoeft het dus niet veel meer extra stroom te vreten :) De hardware doet in het geval van Unifi zijn best, de software ergens anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb ook wel een Synology nas draaien, maar deze heeft natuurlijk zijn eigen pieken en dalen qua performance. Dus als dit van nadelige invloed kan zijn op het netwerk, dan is een apart apparaat niet onverstandig.
(en ik wil de nas in de nacht ook uitschakelen)

(ik meen te lezen een review dat de handsoff-functionaliteit door de controller-software is geregeld. Maar of dit ook geld voor die fastroamingimplementatie, dat ben ik nog aan het inlezen)

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 21-06-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
kmf schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:09:
Voor de stroom hoef je een Pi niet links te laten liggen. Tis meer het knutselwerk wat je er alsnog aan moet besteden... maar ja, je zit hier op Tweakers. Volgens mij kun je de Pi een aantal jaren aan laten staan voordat je het aankoopbedrag er weer uit hebt (40 euro). En zoals je eerder kan lezen heb ik de Pi nu gecombineerd met Unifi en Pi-hole. Er zou volgens mij nog wel meer kunnen draaien op deze pi.

Tis op zich ook wel logisch dat de controler ergens als software moet draaien, want het kan alle devices managen in één tool. Dat moet ergens draaien. Als je maar één device hebt is het inderdaad een beetje merkwaardig waarom je een aparte "server" hiervoor moet inrichten. Heb je een heel kantoor ingericht dan is het handig om alles op één plek te kunnen managen.

[ Voor 6% gewijzigd door grote_oever op 21-06-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 02:05
Heeft iemand hier de UniFi G3 dome buiten hangen als in echt buiten, dus niet onder een overkapping? Ik wil er 2 aan de gevel hangen. Is dat verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
GioStyle schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:55:
Heeft iemand hier de UniFi G3 dome buiten hangen als in echt buiten, dus niet onder een overkapping? Ik wil er 2 aan de gevel hangen. Is dat verstandig?
Niet doen, als ze vol in de regen hangen daar zijn ze niet voor bedoeld en heb er al eens een gehad die hierdoor stuk is gegaan.

Onder een goot / afdakje kan prima. Maar dus niet in de volle regen zoals je dat met een Standaard G3 zou doen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand of de nano G kpn compatibel is ?
https://www.ubnt.com/ufiber/ufiber-nano-g/

[ Voor 124% gewijzigd door xbeam op 21-06-2017 19:41 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:49

Nox

Noxiuz

Nee, dat is GPON. KPN doet point to point fiber.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nox schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:56:
[...]

Nee, dat is GPON. KPN doet point to point fiber.
weet ik maar ik had/heb de hoop dat ze ook ptp kan gbruiken

Lesdictische is mijn hash#

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.