[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste
Acties:
  • 707.413 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15
zeroday schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:31:
[...]

Die van mij is nu 4 maand up, en de laatste keer was voor herconfig l2tp ivm niet meer accepteren vpn

ik ga alleen overstappen naar USG als ik l2tp en firewall rules kan instellen via de ui
Dat (firewall rules) zit volgens mij erin sinds 5.6.7 Unifi Controller, Firewall rules, groups, forwarding, upnp, mdns, ntp, dynamic dns allemaal via de GUI nu. ;)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
tcviper schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:42:
[...]

Dat (firewall rules) zit volgens mij erin sinds 5.6.7 Unifi Controller, Firewall rules, groups, forwarding, upnp, mdns, ntp, dynamic dns allemaal via de GUI nu. ;)
En l2tp al via de gui sinds 5.5.x

Nadeel USG t.o.v. edge is nog steeds het json verhaal... Voor de rest zijn ze volgens mij een heel stuk gelijk qua functionaliteit via de gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:29
RobertMe schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:27:
[...]

Staat de kanaalbreedte op VHT80 (Configuration => Radios => Channel Width)? Anders worden maar 1 (20) of 2 (40) kanalen gebruikt. Waar het voor de hogere snelheden natuurlijk essentieel is dat een zo breed mogelijke kanaal gebruikt wordt. Houd er hierbij wel rekening mee dat als je meer/bredere kanalen gaat gebruiken de kans op interventie ook toeneemt en daardoor de snelheid effectief omlaag kan gaan.
Macbook 2015 en 2016 getest maar krijg het niet werkend.
Beetje teleurgesteld in de support vanuit Ubiquiti, escalatie naar een ander team en je hoort er niks meer van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Even een vraag:
Wat is voordeel van USG-PRO-4 ten opzichte van de USG.

In de datasheet zie ik staan 4 gbps v.s. 3 gbps bij paketten van > 512 bytes.
Verder fysiek RJ-45 interface meer, en 2 SFP poorten (dus 3 poorten meer)
4x zo veel geheugen
2x zo veel flash
28 watt meerverbruik (maximaal)
Wellicht meer vpn verbindingen ?

Ik zie mijzelf 1 WAN en 1 LAN poort gebruiken en alles wel met vlans doen. (500 mbps KPN alles in 1)

Heeft meer geheugen en meer flash zin voor thuisgebruik ?

Ik denk nodig te hebben:
24 poort POE meterkast.
16 poort POE technische ruimte
24 poort HT/hobby hok.

Dan 3 x AP (1 per verdieping)
En dan een USG, maar zie nog niet waarom ik ongeveer 200€ meer uit moet geven aan een pro.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Pro heeft inderdaad alleen meer aansluitingen en is beter/krachtiger. Persoonlijk denk ik dat het voor thuisgebruik qua performance niet echt uitmaakt welke je hebt, tenzij je wellicht een heel zware firewall wil inregelen (veel regels), in combinatie met snel internet (of veel intern verkeer wat over de router gaat).

Daarnaast heeft de Pro als voordeel dat deze in 19" is en je deze dus in een patchbeugel of patchkast kunt monteren (de niet Pro zul je natuurlijk wel in een lade kunnen zetten).

De SFP poorten van de Pro kunnen wel ook mogelijk een voordeel zijn. Momenteel kun je deze volgensmij alleen als WAN gebruiken (alhoewel het volgensmij niet eenvoudig is om daar rechtstreeks je glasvezel aansluiting op in te prikken, of in ieder geval de configuratie). Echter is het nog steeds de bedoeling dat je de poorten zelf kunt gaan toekennen, waarna je de SFP poorten dus kunt inzetten aan de LAN kant en je deze dus kunt gebruiken om de switches aan te sluiten. Echter zijn het dus wel maar SFP poorten, en dus maximaal 1Gb/s. Het enige voordeel is dan dus dat je je op de USG en switch een poort uitspaart, qua performance maakt het verder niet uit.

Persoonlijk zou ik dus alleen voor de Pro gaan qua geek factor (beter/sneller, direct te monteren in patchkast). Qua features is het het in ieder geval voor zover ik weet niet waard om het extra geld er aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Als je interesse hebt in puur VPN kun je beter een aparte VPN server bijnemen voor minder geld (alles wat je nodig hebt is de goedkoopste chip met AES hardware versnelling).

...Als het maar werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 15:04
RobertMe schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:06:
De Pro heeft inderdaad alleen meer aansluitingen en is beter/krachtiger. Persoonlijk denk ik dat het voor thuisgebruik qua performance niet echt uitmaakt welke je hebt, tenzij je wellicht een heel zware firewall wil inregelen (veel regels), in combinatie met snel internet (of veel intern verkeer wat over de router gaat).

Daarnaast heeft de Pro als voordeel dat deze in 19" is en je deze dus in een patchbeugel of patchkast kunt monteren (de niet Pro zul je natuurlijk wel in een lade kunnen zetten).

De SFP poorten van de Pro kunnen wel ook mogelijk een voordeel zijn. Momenteel kun je deze volgensmij alleen als WAN gebruiken (alhoewel het volgensmij niet eenvoudig is om daar rechtstreeks je glasvezel aansluiting op in te prikken, of in ieder geval de configuratie). Echter is het nog steeds de bedoeling dat je de poorten zelf kunt gaan toekennen, waarna je de SFP poorten dus kunt inzetten aan de LAN kant en je deze dus kunt gebruiken om de switches aan te sluiten. Echter zijn het dus wel maar SFP poorten, en dus maximaal 1Gb/s. Het enige voordeel is dan dus dat je je op de USG en switch een poort uitspaart, qua performance maakt het verder niet uit.

Persoonlijk zou ik dus alleen voor de Pro gaan qua geek factor (beter/sneller, direct te monteren in patchkast). Qua features is het het in ieder geval voor zover ik weet niet waard om het extra geld er aan uit te geven.
De Pro is actief gekoeld met twee kleine fans, die naar het schijnt nogal een herrie maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
VPN wil in niet echt, voor werk doet mijn werk pc dat zelf. Heb wel 2 geprobeerd, maar die hosts halen de downloadsnelheid van 65 MB/sec bij lange na niet
19" montage is wel echt een positief punt.

Ik had een klein pc bordje voor pfsense gebouwd, die heeft wel aes-ni etc, maar de igmp proxy software heeft nog steeds een bug. Dus wachten of maar een usg kopen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:55
m3gA schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:31:
[...]

Openvpn moet via de cli maar er zijn genoeg goede guides te vinden.
RobertMe schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:37:
[...]

Ter aanvulling op m3gA. Via de GUI kun je in 5.5 (helaas nog steeds Stable Candidate) wel L2TP/IPSEC opzetten, en ik meen ook PPTP. Dat is natuurlijk geen OpenVPN, maar als het je puur om een (beveiligde) VPN verbinding gaat kan dat ook al voldoen.
Als ik het goed begrijp is er qua functionaliteit geen verschil, alleen is nog niet alles in de USG via de GUI beschikbaar.

Kan ik dan ook concluderen dat de USG verder ontwikkeld zal worden dan de ER en uiteindelijk Unifi de way to go wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlackShadow schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:15:
[...]

[...]

Als ik het goed begrijp is er qua functionaliteit geen verschil, alleen is nog niet alles in de USG via de GUI beschikbaar.

Kan ik dan ook concluderen dat de USG verder ontwikkeld zal worden dan de ER?
Hoe bedoel je precies? De hardware van de USG en USG Pro (en Unifi Switches) is gelijk met bepaalde modellen uit de EdgeMax reeks (en dus EdgeRouter bij de USG en EdgeSwitch bij de USW). De firmware is ook min of meer gelijk, alleen loopt de Unifi lijn altijd iets achter. Echter is het volgensmij wel zo dat je bij de ER/ES meer via de CLI of ingewikkelde webconfig moet doen. Daar waar de Unifi reeks meer inzet op de simpele configuratie via de controller. Effectief kunnen de Unifi en EdgeMax lijnen dus hetzelfde. Alleen loopt Unifi meestal iets achter qua firmware en zal het langer duren voordat nieuwe (firmware) features ook in de controller verwerkt zijn (maar dus eerder mogelijk wel via CLI en/of config.json te realiseren).

Met de EdgeMax lijn zet Ubiquiti ook meer op enterprise in, dus ik vermoed dat ze dat zeker niet snel gaan uitfaseren. Zie bv ook het centrale managementsysteem wat ze aan het opzetten zijn voor de EdgeMax lijn. Dat laat toch zien dat ze zeker door willen blijven gaan met de EdgeMax lijn en niet volledig willen inzetten op Unifi. En ook nieuwe hardware zoals de Infinity router en switch zie je eerst verschijnen als EdgeMax product, en later pas binnen Unifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15
BlackShadow schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:15:
[...]

[...]

Kan ik dan ook concluderen dat de USG verder ontwikkeld zal worden dan de ER en uiteindelijk Unifi de way to go wordt?
Het zijn 2 soorten smaakjes. De Edgemax reeks is de klassieke switch/router/firewall terwijl de UniFi reeks een strak geintegreerde reeks is met centraal management. Vergelijk het maar met de Meraki serie van Cisco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

Lethalis schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:33:
Hoe betrouwbaar zijn de EdgeRouter Lite apparaatjes bij jullie tot nu toe gebleken?

Ik lees namelijk dat ze vaak stuk gaan :/
Heb hem nu een jaar zonder problemen draaien

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samplex schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:21:
[...]

Macbook 2015 en 2016 getest maar krijg het niet werkend.
Beetje teleurgesteld in de support vanuit Ubiquiti, escalatie naar een ander team en je hoort er niks meer van :(
Beta firmware, vannacht released. https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/1957550

Firmware changes from 3.8.2:
[UAPG3] Enable DFS on UAP-AC-SHD.
[UAPG2] Fix a STA connectivity issue, when a 2nd gen AP is the wireless downlink AP to a wired 3rd gen AP.
[UAPG2] Fix an issue causing less than expected throughput in recent releases.
[UAP] Fix a bug in uplink-monitor.
[USW] Add 802.1X MAC auth bypass support.*
[USL2] Add PSU fail detection support.*
[HW] Fix the issue preventing SSH login when the interface IP changed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@stormfly Kan je die fw gewoon installeren zonder dat je een beta unifi controller hoeft te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15
Samplex schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:08:
@stormfly Kan je die fw gewoon installeren zonder dat je een beta unifi controller hoeft te draaien?
Ja hoor klikken op het Unifi punt en dan Configuration > Manage device > Custom upgrade
dien je simpelweg de link van de forums in te plakken en het ding download em.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
tcviper bedankt, upgrade is gelukt helaas blijft het probleem verbind mij macbook niet op 1300 TX ook al zet je m er een meter vanaf.

Slechte zaak dat me macbook met andere merk access points wel deze snelheid zonder problemen pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 23:07
Samplex schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:05:
tcviper bedankt, upgrade is gelukt helaas blijft het probleem verbind mij macbook niet op 1300 TX ook al zet je m er een meter vanaf.

Slechte zaak dat me macbook met andere merk access points wel deze snelheid zonder problemen pakt.
Heb je een gast netwerk aangemaakt ?

Met meer dan 1 draadloos netwerk gaat de snelheid van de accespoints omlaag.

Edit: Probeer ook is een laag kanaal, Apple apparatuur heeft nog wel is problemen met hoge kanalen.

[ Voor 9% gewijzigd door medal op 10-06-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ik heb 2 SSID, een voor 2.4 en 5 Ghz.

Dit had ik ook op andere wifi/routers zonder probleem werken dus dat de snelheid dan minder gaat worden gaat er bij niet in.

Lage kanalen maakt ook niet uit helaas.

Dit speelt nu al een jaar las ik op het forum en dat vind ik best wel slecht dat dit niet nog is opgelost, wees dan eerijk en verwijder 1300TX 3x3 MIMO van de product specs bij de Pro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samplex schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:05:

Post eens een screenshot van je WiFi instellingen van het UAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:16
Ik ga binnenkort verhuizen en ik ben van plan om in het nieuwe huis een degelijk Wifi netwerk aan te leggen, ik gebruik nu 1 router met en 2e router van TPLink als Accespoint. Gezien de goede reviews en ervaringen, aansluiting AC's via PoE en de centrale configuratie via de Controller ben ik van plan om over te stappen op producten van Ubiquiti.

Ondanks het lezen is het wat lastig om te bepalen wat ik nu voor een degelijk thuisnetwerk nodig heb. Ik ga wonen in een jaren 60 woning met 2 woonlagen. Er is een grote tuin van 1500m2 bij die ik uiteindelijk wil voorzien van Wifi en er komt een aanbouw achter waar later een eventuele nieuwe AC komt.

Qua gebruik hebben we circa 15 clients thuis niet allemaal tegelijk in gebruik. Wat raden jullie aan om aan te schaffen? Zelf had ik het volgende in gedachten.

1 USG Gateway router (zodat het ook via de controller bediend kan worden)
1 Switch (welke is voor een kleinschalige woning voldoende? Moet PoE ondersteunen voor de ACs.
1 AC Pro voor de benedenverdieping
1 AC Lite voor de bovenverdieping
Eventueel later nog 1 Outside AC toevoegen

Ik ben voornamelijk nog aan het zoeken wat en of ik een switch nodig heb, aangezien ik wel graag mijn vast apparatuur (ubuntu-server met controller software, mediacenter clients, tv, ps4) bedraad aansluit. En welke router aangezien ik freq het advies zie om een Edgerouter SPF te nemen maar ik begrijp dat dit dan niet te dienen is met de controller software?

Graag jullie advies / ervaring om een goede start setup te nemen!

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
stormfly schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:37:
[...]

Post eens een screenshot van je WiFi instellingen van het UAP?
Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cfGuVv/pic1.png Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/eS6gca/picc3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zet 2G WiFi eens helemaal uit en test nog eens?

Los daarvan zou ik het 2G vermogen nooit hoger dan low/med configureren. Je wens is dat 5G de overhand neemt die moet het sterkste signaal geven.

Een andere test zou nog een losse 5G-only ssid zijn voor je macbook.

[ Voor 70% gewijzigd door stormfly op 10-06-2017 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medal
Kies ook direct het kanaal dat zo leeg mogelijk is, je moet dat nooit op auto laten staan. zet gelijk de transmit power op high.

update de drivers van je wlan op de Mac, test dan opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Deze opties heb ik reeds allemaal een keer gedaan maar mag niet baten..

Niet verwacht van zon merk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
Wat zijn je security settings ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Ik haal met mijn Macbook Pro 2016 altijd 1300 Mbit. Geen bijzondere instellingen alleen channel width op VHT80. Ik gebrukt de AC Pro

Afbeeldingslocatie: http://files.winwiz.nl/wifi1300.png

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samplex schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:46:
Deze opties heb ik reeds allemaal een keer gedaan maar mag niet baten..

Niet verwacht van zon merk..
Of van zo'n gebruiker 🙃 kan mij slecht voorstellen dat dit voor iedereen opgaat. Met 2,4 geheel uit wat is dan je maximale bandbreedte?

Als je een scan maakt met de WiFi Analyser tool (of een gelijkwaardige) zie je dan ook echt 1300AC kanalen?

Over een paar weken heb ik pas de nieuwe macbook pro dan test ik graag met je mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:56
Je ziet dat ik het ook red. Heb 2.4 en 5 Ghz aan staan. Afstand naar AP is ongeveer 5 meter.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
stormfly schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 19:35:
[...]

Of van zo'n gebruiker 🙃 kan mij slecht voorstellen dat dit voor iedereen opgaat. Met 2,4 geheel uit wat is dan je maximale bandbreedte?

Als je een scan maakt met de WiFi Analyser tool (of een gelijkwaardige) zie je dan ook echt 1300AC kanalen?

Over een paar weken heb ik pas de nieuwe macbook pro dan test ik graag met je mee.
Wopper, er is een forum topic van en ben niet te enige.
Woon op hoek huis, en heb alleen een horizonbox met wifi als buurman op 2.4 en ik ben de enige mer 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
Samplex schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:07:
[...]

Wopper, er is een forum topic van en ben niet te enige.
Woon op hoek huis, en heb alleen een horizonbox met wifi als buurman op 2.4 en ik ben de enige mer 5ghz.
2.4 is helaas meer dan alleen wifi... kan ook een babyfoon op 2.4 zijn, slechts magnetron (isolatie, etc, etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
winwiz schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:27:
Ik haal met mijn Macbook Pro 2016 altijd 1300 Mbit. Geen bijzondere instellingen alleen channel width op VHT80. Ik gebrukt de AC Pro

[afbeelding]
Je dus op 702Mbps connected staat er toch, hou maar is alt ingedrukt en klik op het wifi icon in je menubar dan zie je bij TX rate heft zelfde staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:41
Razor109 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 14:54:
Ik ga binnenkort verhuizen en ik ben van plan om in het nieuwe huis een degelijk Wifi netwerk aan te leggen, ik gebruik nu 1 router met en 2e router van TPLink als Accespoint. Gezien de goede reviews en ervaringen, aansluiting AC's via PoE en de centrale configuratie via de Controller ben ik van plan om over te stappen op producten van Ubiquiti.

Ondanks het lezen is het wat lastig om te bepalen wat ik nu voor een degelijk thuisnetwerk nodig heb. Ik ga wonen in een jaren 60 woning met 2 woonlagen. Er is een grote tuin van 1500m2 bij die ik uiteindelijk wil voorzien van Wifi en er komt een aanbouw achter waar later een eventuele nieuwe AC komt.

Qua gebruik hebben we circa 15 clients thuis niet allemaal tegelijk in gebruik. Wat raden jullie aan om aan te schaffen? Zelf had ik het volgende in gedachten.

1 USG Gateway router (zodat het ook via de controller bediend kan worden)
1 Switch (welke is voor een kleinschalige woning voldoende? Moet PoE ondersteunen voor de ACs.
1 AC Pro voor de benedenverdieping
1 AC Lite voor de bovenverdieping
Eventueel later nog 1 Outside AC toevoegen

Ik ben voornamelijk nog aan het zoeken wat en of ik een switch nodig heb, aangezien ik wel graag mijn vast apparatuur (ubuntu-server met controller software, mediacenter clients, tv, ps4) bedraad aansluit. En welke router aangezien ik freq het advies zie om een Edgerouter SPF te nemen maar ik begrijp dat dit dan niet te dienen is met de controller software?

Graag jullie advies / ervaring om een goede start setup te nemen!
De ac pro heeft voor thuisgebruik geen meerwaarde naar mijn mening!.

Ik zou 2 AC LR nemen de nieuwe versie ondersteunt ook poe 802.3AF en kun je dus ook van een ander merk een poe switch nemen.

Direct een outdoor AP erbijnemen en instaleren achteraf na de eventuele verbouwing moet je weer gaan klooien namelijk (spreek uit ervaring 😂)

Wat wil je met de USG Router gaan doen ? Als je de functies niet gebruikt is het simpelweg een doorgeefluik en niet veel meer. Wil je met vlans en gastennetwerken gaan werken dan is het wel ideaal! Zet je de provider modem in bridge mode en regel je alles met de USG Router.

Eventueel de Unify Cloud Key voor als je online wilt beheren net de USG app of als je ruimte op je server overhebt kan je daar de beheer software op draaien natuurlijk!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:16
Jan-man schreef op zondag 11 juni 2017 @ 09:34:
[...]
Tis maar net hoe je het gebruikt. Wij hebben wel Cat5e naar alle kamers liggen, maar wel maar 1 kabel/kamer.

Beneden hang een LR bij de meterkast, maar boven op de slaapkamer gaat de utp nu eerst naar de Pro, waar vervolgens weer het iTV kastje van KPN op wordt aangesloten. Het door kunnen lussen van je netwerk was voor mij de hoofdreden van aanschaf van de pro, en wordt vaak over het hoofd gezien. Nu de zolder verbouwen, en dan komt daar ook weer een pro, met doorlus naar iTV.

Juist ook thuis waar vaak niet zomaar kabels kunnen worden (bij)getrokken boven een verlaagde plafond etc lijkt mij de Pro daarom geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickster23
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:02
Hallo,

Misschien hoort het hier niet, maar heb een Ubiquiti Edgerouter X sfp, is hier nog ergens een goede uitleg om het te programmeren?

wil namelijk Ziggo-Router in bridge naar Edgerouter dan naar een switch,

Gr Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Heb een tijdje terug een cli configuratie voorbeeld van een zone based firewall hier geplaatst. (Pagina 26).

Wat wil je kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:18

Beyond

Dussssss.......

Rickster23 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:39:
Hallo,

Misschien hoort het hier niet, maar heb een Ubiquiti Edgerouter X sfp, is hier nog ergens een goede uitleg om het te programmeren?

wil namelijk Ziggo-Router in bridge naar Edgerouter dan naar een switch,

Gr Rick
Volgens mij hoef je niets te programmeren. Je moet Ziggo bellen om je modem in bridge te zetten. Als je EdgeRouter DHCP gebruikt dan moet hij een ip (WAN) adres krijgen van je modem.

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
Samplex schreef op zondag 11 juni 2017 @ 05:01:
[...]

Je dus op 702Mbps connected staat er toch, hou maar is alt ingedrukt en klik op het wifi icon in je menubar dan zie je bij TX rate heft zelfde staan.
Je moet ook niet naar de rate's op je mac kijken maar op het AP... je zit nu te kijken hoe snel je mac uitzend niet hoe snel het acces point dit doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickster23
Beyond schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:22:
[...]

Volgens mij hoef je niets te programmeren. Je moet Ziggo bellen om je modem in bridge te zetten. Als je EdgeRouter DHCP gebruikt dan moet hij een ip (WAN) adres krijgen van je modem.
De edgerouter moet toch worden ingesteld?

Ziggo modem staat al in bridge en staat nu mij airport express achter maar wil deze graag weer gebruiken voor het wifi boven,

Alleen heb nu dus de edgerouter aangeschaft maar weet niet precies hoe ik die moet instellen kan niks vinden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Rickster23
Vandaar ook mijn eerdere opmerking, wat wil je kunnen doen?
Er zijn verschillende manieren waarop je de edgerouter (x) kunt configureren/gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:14

zeroday

There is no alternative!

edgemax lite naar de laatste beta gebracht, zonder noemenswaardige issues. Enige was dat observium via snmp maar niet doorkreeg dat er met 12MB werd gedownload en dat was niet herkenbaar in de grafiek.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex75
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:46
Ik heb eens gekeken hoe snel mijn verbinding is met mijn AC Pro. De snelheid varieert natuurlijk maar haalt o.a. 1.3 Gbps.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bfwswmljtsin5.00.25.png

[ Voor 7% gewijzigd door alex75 op 12-06-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ik heb iets raars. Ik heb een USG staan en had altijd mijn uplink in poort 1 zitten, nu moest ik vorige week mijn modem switchen en had ik dus het nieuwe modem in poort 3 (WAN 2) gestoken, werkt als een trein, maar m'n portforwarding doet helemaal niets meer nu hij in poort 3 zit.... moet ik daar iets voor aanpassen of zo? Ik dacht dat dat automatisch zou werken eigenlijk..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
DennusB schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:10:
Ik heb iets raars. Ik heb een USG staan en had altijd mijn uplink in poort 1 zitten, nu moest ik vorige week mijn modem switchen en had ik dus het nieuwe modem in poort 3 (WAN 2) gestoken, werkt als een trein, maar m'n portforwarding doet helemaal niets meer nu hij in poort 3 zit.... moet ik daar iets voor aanpassen of zo? Ik dacht dat dat automatisch zou werken eigenlijk..
Je hebt grote kans dat je poortforwards verwijzen naar poort 1, waar je nu geen verbinding meer hebt.

Je zal deze dus aan moeten passen dat ze gelden voor de verbinding op poort 3.

Je poortforwards werken wel, maar niet op de juiste verbinding :+

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

DennusB schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:10:
Port forward bestaat uit een bron en een doel. In jouw geval is het doel hetzelfde gebleven maar is de bron veranderd (van poort 1 naar poort 3). Is er een reden dat je nu voor poort 3 gekozen hebt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:15
Ik krijg net 3 Access Points binnen. 1 Pro, en 2 AP AC LR allebei met de sticker dat ze 24V & 802.3af ondersteunen. Het zijn dus de nieuwere versies. Dat betekent dan toch dat ik ze zo op een Unifi Switch kan aansluiten voor PoE, nietwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jorgen83 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 13:48:
Ik krijg net 3 Access Points binnen. 1 Pro, en 2 AP AC LR allebei met de sticker dat ze 24V & 802.3af ondersteunen. Het zijn dus de nieuwere versies. Dat betekent dan toch dat ik ze zo op een Unifi Switch kan aansluiten voor PoE, nietwaar?
Dat klopt :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickster23
MdBruin schreef op zondag 11 juni 2017 @ 23:26:
@Rickster23
Vandaar ook mijn eerdere opmerking, wat wil je kunnen doen?
Er zijn verschillende manieren waarop je de edgerouter (x) kunt configureren/gebruiken.
ik wil op poort 1 mijn volledige netwerk neerzetten op het ip adres van de ziggo modem, en er moet een aantal poorten open in de edgerouter, en waarom ik wil overstappen is ziggo modem kan ik geen poorten in openzetten omdat dit niet werkt verschillende keren contact gehad met ziggo maar geen oplossing, daardoor staat deze in bridge om wel te werken, met de Airport express

dus nu via de airport express alles ingesteld en daar de poorten open staan die ik open wil hebben, en is het mogelijk in de edgerouter op poort 1 bijvoorbeeld 192.168.178.1 netwerk en poort 2 volledig ander netwerk met bijvoorbeeld 10.0.0.1 dat ik mijn hoofd netwerk kan scheiden voor een tweede poort voor een camera of NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Check pagina 26 even, heb daar een zone-policy based firewall configuratie voorbeeld neer gezet.
Zoals je het beschrijft is dat een mogelijkheid, hiermee kan je bepalen welk zone naar een andere zone mag.
Met een standaard firewall instelling heb je minder controle of je krijgt een onoverzichtelijke situatie met regels.

Ben meer fan van de cli geworden, is makkelijker uit te leggen.

In het kort:
Subnet aan een interface verbinden .
DHCP server maken voor het subnet.
DNS listen maken voor de interface als je de router DNS laat doen.
Firewall instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Jan-man schreef op zondag 11 juni 2017 @ 09:34:
[...]

Ik zou 2 AC LR nemen de nieuwe versie ondersteunt ook poe 802.3AF en kun je dus ook van een ander merk een poe switch nemen.

Direct een outdoor AP erbijnemen en instaleren achteraf na de eventuele verbouwing moet je weer gaan klooien namelijk (spreek uit ervaring 😂)

Wat wil je met de USG Router gaan doen ? Als je de functies niet gebruikt is het simpelweg een doorgeefluik en niet veel meer. Wil je met vlans en gastennetwerken gaan werken dan is het wel ideaal! Zet je de provider modem in bridge mode en regel je alles met de USG Router.

Eventueel de Unify Cloud Key voor als je online wilt beheren net de USG app of als je ruimte op je server overhebt kan je daar de beheer software op draaien natuurlijk!.
Bedankt voor je reactie. Ik ben niet van plan om allerlei ingewikkelde zaken te gaan doen op mijn netwerk. Ik wil graag een stabiele / snelle router, accespoints die actief de client pushen naar een AP met betere verbinding (ik begreep dat de controller dit wel doet toch?) en het lijkt me prettig om alles via 1 programma in te stellen.

Unifi USG standaard en accespoints zijn me duidelijk. De switch 8 poorts met 60W overweeg ik. Wat zijn de voordelen om een Unifi switch te nemen. Als ik een ander merk 'dump' switch neem zie ik in de controller dan wel de clients daaraan of niet?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razor109 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:28:
Unifi USG standaard en accespoints zijn me duidelijk. De switch 8 poorts met 60W overweeg ik. Wat zijn de voordelen om een Unifi switch te nemen. Als ik een ander merk 'dump' switch neem zie ik in de controller dan wel de clients daaraan of niet?
Ja en nee. Waarschijnlijk worden de clients wel opgepikt door de USG en als zodanig "ergens" gerapporteerd, maar als je een Unifi switch hebt zie je ook waar ze zijn aangesloten. In de statistieken en client eigenschappen zie je dan bv dat een PC op poort X van de switch zit. Met een niet Unifi switch zie je dat niet. Daarnaast kun je in de Unifi controller bv ook inzien hoeveel verkeer er over de verschillende poorten heen gaat etc, iets wat misschien ook leuk is qua statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Vraagje met betrekking tot USG en zichtbaar buitenaf:

Als jullie https://"publiek ip adres" in de browser invoeren, krijgen jullie dan ook een pagina te zien?
De pagina die ik krijg te zien is dan die van "setup my unifi gateway" waar dan wel ook staat dat de gateway currently managed is en ik moet inloggen.

Ik vind het echter niet nodig/wenselijk dat mijn USG van buitenaf deze inlogpagina laat zien.

Iemand ervaring hiermee om dit dicht te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
Blankinho schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:17:
Vraagje met betrekking tot USG en zichtbaar buitenaf:

Als jullie https://"publiek ip adres" in de browser invoeren, krijgen jullie dan ook een pagina te zien?
De pagina die ik krijg te zien is dan die van "setup my unifi gateway" waar dan wel ook staat dat de gateway currently managed is en ik moet inloggen.

Ik vind het echter niet nodig/wenselijk dat mijn USG van buitenaf deze inlogpagina laat zien.

Iemand ervaring hiermee om dit dicht te zetten?
Heb je dat thuis getest? Kan ook dat het hairpin nat is.
Controleer eens met deze site poort 443?

http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
m3gA schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:32:
[...]

Heb je dat thuis getest? Kan ook dat het hairpin nat is.
Controleer eens met deze site poort 443?

http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/
Thanks voor je reactie, ik deed het inderdaad vanuit thuis netwerk. Staat gelukkig wel gewoon dicht van buitenaf :) Ben wat bezig geweest met unifi controller op DNS + een paar port forwards en toen viel het ineens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Om toch uit te sluiten waarom mijn Macbook niet op 1300 TX connect met de de AC Pro even een met Synology 2600ac getest, in Acces Point mode gezet de AP op de zelfde plek gezet als de Unifi AC Pro. En ja deze met connect gewoon netjes op 1300! Ook kopiëren van van macbook naar me NAS gaat 2 keer zo snel.

Unifi AC Pro: 39.75 MB/s
Syn 2600 AC: 77 MB/s

Zo Pro vind ik dit niet van Unifi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Samplex schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:00:
Om toch uit te sluiten waarom mijn Macbook niet op 1300 TX connect met de de AC Pro even een met Synology 2600ac getest, in Acces Point mode gezet de AP op de zelfde plek gezet als de Unifi AC Pro. En ja deze met connect gewoon netjes op 1300! Ook kopiëren van van macbook naar me NAS gaat 2 keer zo snel.

Ik lees al een tijdje mee over het niet halen van de snelheid en kon het niet laten om ook een testje te doen.

Ik heb een voorraad UAP-AC-Pro gepakt en in een lege site geplaatst. Ik heb een SSID aangemaakt met WPA2/AES. Ik heb vervolgens de channel op 44 gezet en kanaalbreedte op 80Mhz. Bam instant 1300Mbps op een Macbook Pro. Ik heb verder geen andere instellingen gemaakt op de controller.

Testsetup:
Versie firmware op de UAP is 3.7.51.6230 (en na upgrade 3.8.1.6409).
De test controller draait op 5.5.14.
De Macbook is versie 10.12.5.

Heb je echt een UAP-AC-Pro? :X

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien heb je gewoon een brak exemplaar ?!

Alles kan stuk hé! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@Jeroen_ae92 Dank je voor de test! Ik vind heel apart, zelf als ik mijn laptop naast de AP zet geen 1300.
Boven heb ik ook de Pro en precies het zelfde probleem!
Welke model/jaar Macbook is het?

@nero355 Ja dat kan maar dan zijn beide AP niet goed. Zijn wel beide met zelfde production date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 17:11
Mijn MBP gaf icm. een AP-AC-Pro en firmware versie 3.7.x ook maximaal 878 Mbit/s aan. Nu ik alle AP's heb geüpdatet naar versie 3.8.2.6573 geeft de MBP hogere snelheden aan, verder is niets veranderd:

Afbeeldingslocatie: https://s3.nvz.me/q4gc/Screen-Shot-2017-06-13-at-22.06.58.pngAfbeeldingslocatie: https://s3.nvz.me/XjzS/Screen-Shot-2017-06-13-at-22.07.06.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Falconey schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:17:
Mijn MBP gaf icm. een AP-AC-Pro en firmware versie 3.7.x ook maximaal 878 Mbit/s aan. Nu ik alle AP's heb geüpdatet naar versie 3.8.2.6573 geeft de MBP hogere snelheden aan, verder is niets veranderd:

[afbeelding][afbeelding]
Ik heb die beta versie er ook in gezet maar het zelfde resultaat, vaker 702Mbits dan 878.
Waar ik naar benieuwd ben wat jullie @Jeroen_ae92 manufacture date is, beide komen uit aug 2016 (date code 1632)

Wat is the snelheid met het kopiëren van bestanden, hoger dan 43.75 MB/s kom ik niet..

[ Voor 6% gewijzigd door Samplex op 13-06-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA

Mijn oude UAP was nog sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:14

zeroday

There is no alternative!

Samplex schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:40:
[...]

Ik heb die beta versie er ook in gezet maar het zelfde resultaat, vaker 702Mbits dan 878.
Waar ik naar benieuwd ben wat jullie @Jeroen_ae92 manufacture date is, beide komen uit aug 2016 (date code 1632)

Wat is the snelheid met het kopiëren van bestanden, hoger dan 43.75 MB/s kom ik niet..
Ik vind het knap dat er gemeld wordt dat je op 43MB/s uitkomt, ik kom met mijn 975Mbps verbinding niet hoger dan 30MB/s lees snelheid en tussen de 14 - 15MB/s schrijfsnelheid (samba, dus geen iperf3 meting)

Zou ik dan zo;n groot configuratieprobleem hebben? Of worden er Mb/s en MB/s door elkaar gehaald?

Die 77MB/s die in een vorig bericht staat is bijna net zo snel als dat ik data tussen 2 servers wegpomp via NFS (80 MB/s) via een gigabit LAN bekabeling

[ Voor 12% gewijzigd door zeroday op 14-06-2017 07:57 . Reden: tikkerdietikfouten door gebroken pols ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 17:11
Mijn AP's hebben allemaal een test date in 08-2016.

Ik heb even met iperf3 tussen mijn Synology en MBP getest met twee firmware versies, 2 meter tussen het AP en de MBP, de tx rate is in beide gevallen 1300 Mbit/s:

3.8.2:
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth
[  4]   0.00-24.98  sec  1.00 GBytes   344 Mbits/sec                  sender
[  4]   0.00-24.98  sec  1.00 GBytes   344 Mbits/sec                  receiver

3.8.3:
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth
[  4]   0.00-23.34  sec  1.00 GBytes   368 Mbits/sec                  sender
[  4]   0.00-23.34  sec  1.00 GBytes   368 Mbits/sec                  receiver

Dit is met een AP-AC-Pro en 1 client op 5 GHz, de NAS hangt op dezelfde switch als het AP, in hetzelfde subnet.

Edit:
De MBP is van vorig jaar, met Touch Bar en macOS 10.12.5.

[ Voor 4% gewijzigd door Falconey op 14-06-2017 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@Falconey apart, als ik mijn laptop naast de ap zet haal ik geen 1300tx.
Welke type/jaar macbook heb jij?

Ondertussen mag ik beide AP terugsturen als rma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
Samplex schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 07:56:
@Falconey apart, als ik mijn laptop naast de ap zet haal ik geen 1300tx.
Welke type/jaar macbook heb jij?

Ondertussen mag ik beide AP terugsturen als rma.
Ik lees ook al een tijdje mee en ook ik heb geen issues met de snelheid van de UAP AC PRO

Weet je zeker dat je de UAP AC PRO hebt ipv de "oudere" AP Pro?
Jeroen geeft zijn instellingen weer voor wat betreft de test site, heb jij dezelfde instellingen ook zo gedaan?

Persoonlijk zie geen recente reacties van je inzake specfieke details over je instellingen en apparatuur.
Wellicht dat je iets van 1/2 plaatjes kunt delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samplex schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:40:
[...]

Family name:
Group1: MacBook
Group2: Pro
Generation:
CPU speed: 2.7GHz
Colour: Space Gray
Production week : -6- (February)
Production year : -2017-
Model introduced: -2016-
Memory - flavour: Soldered
Memory - maximum total: 16GB

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Wel nieuwe Macbooks dan ik heb (early 2015 modem) maarja via de synology wel 1300tx

@Jeroen_ae92 Wat zijn jouw instellingen van de je test setup op de Unifi controller?

@Falconey
Testsetup:
Versie firmware op de UAP is v3.7.58.6385 en de laatste beta 3.8.3 geprobeerd
De controller draait op 5.4.16.

[ Voor 33% gewijzigd door Samplex op 14-06-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Samplex schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 09:24:
Wel nieuwe Macbooks dan ik heb (early 2015 modem) maarja via de synology wel 1300tx

@Jeroen_ae92 Wat zijn jouw instellingen van de je test setup op de Unifi controller?

@Falconey
Testsetup:
Versie firmware op de UAP is v3.7.58.6385 en de laatste beta 3.8.3 geprobeerd
De controller draait op 5.4.16.
Heb je al eens je wifi netwerk verwijderd op je mac? En dan opnieuw connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ook al gedaan, zelfs de plist files verwijderd.

Nieuwe WLAN group aangemaakt, alleen 5Ghz andere ssid naam en wachtwoord maar dan nog niet.
Enige optie is nog een andere Unifi AP pro te krijgen en te testen.

[ Voor 63% gewijzigd door Samplex op 14-06-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
nu een paar weken mijn USG en UAP in gebruik i.c.m. tele2 VDSL. werkt allemaal prima echter kreeg ik mijn Gigaset N300 VOIP bakkie niet aan de gang (zakelijk)

het apparaat kon de verbinding met de telefooncentrale niet opzetten, dit heb ik op kunnen lossen door het Externe IP op de WAN van de USG te laten zetten. echter is het nu zo dat ik bij gesprekken de andere kant niet hoor. zij horen mij wel echter kan ik de andere partij niet horen.

sluit ik de VOIP gateway rechtstreeks aan op de experiabox gaat het prima! iemand enig idee in welke config ik dit ga moeten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
RobertMe schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:41:
[...]

Ja en nee. Waarschijnlijk worden de clients wel opgepikt door de USG en als zodanig "ergens" gerapporteerd, maar als je een Unifi switch hebt zie je ook waar ze zijn aangesloten. In de statistieken en client eigenschappen zie je dan bv dat een PC op poort X van de switch zit. Met een niet Unifi switch zie je dat niet. Daarnaast kun je in de Unifi controller bv ook inzien hoeveel verkeer er over de verschillende poorten heen gaat etc, iets wat misschien ook leuk is qua statistieken.
Een Unify switch 8 poorts met 4 poorten PoE zal ik mee beginnen dan naast mijn USG.

Verder qua Accespoints had ik het volgende besloten voor het komende woonhuis met grote tuin achter. (Jaren 60 woning met houten tussenvloer).

1 AC Pro in woongedeelte (voorzijde huis, woonkamer/ serre en keuken dekken)
1 AC Mesh (met kabel verbonden) Op de 1e verdieping achterzijde huis tegen de achtergevel (achterkant)

Toch een pro om zo in het leef gedeelte met meer antennes er binnenshuis beter bereik is om de hoeken had ik begrepen. En maximale snelheid met daar ws meeste clients

Iemand al ervaring met de Mesh? In principe ga ik het MESH gedeelte niet gebruiken maar is het meer de nieuwe Outdoor AC van Unifi ik begreep dat de originele Outdoor EOL is? Het doel is dat de Mesh wat meer bereik heeft, 183m dus de tuin kan voorzien grotendeels (60m diep). en hij hangt ter hoogte van de 1e etage dus ondanks de buitengevel misschien toch de achterzijde van de bovenverdieping hier meer signaal van krijgt van de van Pro uit voor woonkamer op begane grond voorzijde huis?

Maakt het voor buiten gebruik nog uit dat hij op de hoogt van de 1e etage komt de hangen en dus circa 2m hoger dan de clients in de tuin? (Wallmount)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
Waarom een Mesh en geen LR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Waarschijnlijk om dezelfde reden als ik hem ook heb gehaald: indoor & outdoor.

@Razor109 Volgens mij is line of sight het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Ja inderdaad vanwege de outdoor eigenschap. Qua kosten gelijk aan de LR en range ook. Alleen op 2,4gz iets trager.

Als we uiteindelijk de aanbouw hebben plaats ik daar een nieuwe indoor AC ws LR of Pro en dan gaat de mesh echt de tuin in halverwege bij een overkapping of zitje denk ik.

Is de Mesh Pro zijn 100 euro meer prijs nog waard qua snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
Heeft iemand hier ervaring mee in combinatie met Ubiquiti?
De volgende URL geeft weer hoe je dit op een ER kunt inrichten waarbij wellicht op de CLI voor de USG dit ook mogelijk is??

http://www.hotspotsystem....guide-ubiquiti-edgerouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blankinho schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:36:
Heeft iemand hier ervaring mee in combinatie met Ubiquiti?
De volgende URL geeft weer hoe je dit op een ER kunt inrichten waarbij wellicht op de CLI voor de USG dit ook mogelijk is??

http://www.hotspotsystem....guide-ubiquiti-edgerouter
Waarom kies je hiervoor precies :?

Ubiquiti accesspoints i.c.m. de controller kunnen het namelijk standaard, maar dan moet je controller wel altijd aan staan :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Razor109 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:32:
Ja inderdaad vanwege de outdoor eigenschap. Qua kosten gelijk aan de LR en range ook. Alleen op 2,4gz iets trager.

Als we uiteindelijk de aanbouw hebben plaats ik daar een nieuwe indoor AC ws LR of Pro en dan gaat de mesh echt de tuin in halverwege bij een overkapping of zitje denk ik.

Is de Mesh Pro zijn 100 euro meer prijs nog waard qua snelheid?
Ik heb een Mesh Pro en daar ben ik uitermate tevreden over. Maar volgens mij is de gewone Mesh ook heel goed. Volgens mij heb ik ergens wel gelezen dat je even moet letten op de stand van je antenne's. Ik dacht dat 10 voor 2 de beste positie is.

Let er wel op dat het bereik ook afhankelijk is van de het bereik van je clients (de antenne's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m3gA schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:00:
[...]

Ik heb een Mesh Pro en daar ben ik uitermate tevreden over. Maar volgens mij is de gewone Mesh ook heel goed. Volgens mij heb ik ergens wel gelezen dat je even moet letten op de stand van je antenne's. Ik dacht dat 10 voor 2 de beste positie is.

Let er wel op dat het bereik ook afhankelijk is van de het bereik van je clients (de antenne's).
Ik dacht juist 1 omhoog en 1 recht vooruit. Ik kan even zo snel het topic niet vinden op de UBNT community.
Reloader schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:14:
nu een paar weken mijn USG en UAP in gebruik i.c.m. tele2 VDSL. werkt allemaal prima echter kreeg ik mijn Gigaset N300 VOIP bakkie niet aan de gang (zakelijk)

het apparaat kon de verbinding met de telefooncentrale niet opzetten, dit heb ik op kunnen lossen door het Externe IP op de WAN van de USG te laten zetten. echter is het nu zo dat ik bij gesprekken de andere kant niet hoor. zij horen mij wel echter kan ik de andere partij niet horen.

sluit ik de VOIP gateway rechtstreeks aan op de experiabox gaat het prima! iemand enig idee in welke config ik dit ga moeten zoeken?
Op een edgerouter disable je de SIP module binnen de conntrack settings.
code:
1
set system conntrack modules sip disable

[ Voor 42% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 14-06-2017 15:26 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
m3gA schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:00:
[...]

Ok bedankt, nog even het topic tzt opzoeken voor de beste antenne positie maar natuurlijk ook zelf eens wat proberen!

Nog een andere vraag, hoe is de roaming ervaring? Ik begreep dat de unifi's seamless roaming ondersteunen maar dat je dan alles op 1 channel hebt. En dus het advies is gebruik te maken van fast roaming. Betekent dit dat de controller in de gaten houdt dat je cliënt wordt overgezet op.een sterker accespoint? Ik heb nu thuis gewoon 2 tplink routers met beide eigen netwerk maar de cliënt blijft zolang en ook maar een beetje verbinding is verbonden en pakt niet te snellere AP in de buurt.

Ik hoop dat.met unifi wel te bereiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
nero355 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:44:
[...]

Waarom kies je hiervoor precies :?

Ubiquiti accesspoints i.c.m. de controller kunnen het namelijk standaard, maar dan moet je controller wel altijd aan staan :)
De mogelijkheden via de controller van ubiquiti zijn niet zoals o.a. dit voorbeeld waarbij je socialmedia login, email, marketing pagina's etc kunt beheren en ook voor meerdere "klanten" heb jij dan een overzicht.

Zijn talloze opties in deze (veelal betaald) maar ik mis de ervaringen van tweakers hierin behalve de purplewifi variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Voor onze grote sportvereniging doe ik onderzoek naar een wifi netwerk voor binnen als buiten.
Ik heb me wat georiënteerd, en ik vind de prijs/prestatie/gebruik verhouding van Ubiquiti apparatuur interessant.

We willen binnen onze sportvereniging zo'n 500 mensen gelijktijdig van wifi voorzien.
Er zal voornamelijk smartphone gebruik zijn.
Het wifi netwerk zal aangesloten worden op een 500mbit glasverbinding van kpn.
AC's worden verbonden met ethernetbekabeling over het complex

Voor de kantine zit ik te denken aan een UAP‑AC‑HD, dit door de high density omgeving.
Ondersteund met twee UAP‑AC‑PRO. Ieder op verschillende kanalen zowel 2,4 als 5 ghz.
Wat ik lees is dat de pro's ong. 40 - 60 gelijktijdige smartphone gebruikers aankunnen, en de hd versie rond de 200 gebruikers. Met elkaar dan ong. 280 - 320 smartphone gelijktijdige gebruikers binnen ...

Heeft iemand ervaringen met veel gelijktijdige gebruikers, en hoe zit bij de pro en hd versie ?

Buiten zit ik te denken aan vier a vijf UniFi AC Mesh evt. met externe antenne's.

Heeft iemand ervaring met de UniFi AC Mesh als AC ?
Hoeveel gelijktijdige gebruikers kan een UniFi AC Mesh afhandelen ?

Iemand ervaring met Ubiquiti apparatuur in een semi professionele omgeving ?
Graag jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 13:28
Right, dus mijn hele internet set-up werkt, maar een portscan geeft nog steeds aan dat er een aantal poorten openstaan vanaf de WAN. (SSH, DNS, HTTP, HTTPS en Adobe Flash(?) - de laatste vermoed ik vanwege de speedtest in de dashboard.

Dat wil ik dus in het geheel niet.

Hoe kan ik dat op de goede manier aanpassen in de firewall settings? Ik heb nu geen port forwards oid actief. Ik vermoed dat dit iets met de management interface te maken heeft.

Later wil ik alleen verbinding met mijn netwerk via een single sign-on VPN toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Waar lees je dat de Pro's 'maar' 40-60 clients tegelijkertijd aankunnen? Volgens de specifaties meer dan 250 per Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

frissie schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:37:
Voor onze grote sportvereniging doe ik onderzoek naar een wifi netwerk voor binnen als buiten.
Ik heb me wat georiënteerd, en ik vind de prijs/prestatie/gebruik verhouding van Ubiquiti apparatuur interessant.

We willen binnen onze sportvereniging zo'n 500 mensen gelijktijdig van wifi voorzien.
Het wifi netwerk zal aangesloten worden op een 500mbit glasverbinding van kpn.
AC's worden verbonden met ethernetbekabeling over het complex

Voor de kantine zit ik te denken aan een UAP‑AC‑HD, dit door de high density omgeving.
Ondersteund met twee UAP‑AC‑PRO. Ieder op verschillende kanalen zowel 2,4 als 5 ghz.
Wat ik lees is dat de pro's ong. 40 - 60 gelijktijdige smartphone gebruikers aankunnen, en de hd versie rond de 200 gebruikers. Met elkaar dan ong. 280 - 320 smartphone gelijktijdige gebruikers binnen ...

Heeft iemand ervaringen met veel gelijktijdige gebruikers, en hoe zit bij de pro en hd versie ?

Buiten zit ik te denken aan vier a vijf UniFi AC Mesh evt. met externe antenne's.

Heeft iemand ervaring met de UniFi AC Mesh als AC ?
Hoeveel gelijktijdige gebruikers kan een UniFi AC Mesh afhandelen ?

Iemand ervaring met Ubiquiti apparatuur in een semi professionele omgeving ?
Graag jullie ervaringen.
Welke APs je op hangt hangt ook van de grootte van je dekkingsgebied af, gezien het niet veel zin heeft om 2APs op 1 meter van elkaar te doen.

Dus wat dat betreft zou het handig zijn om eerst een kaartje te hebben van het gebied wat je wilt dekken, eveneens als bekabeling die er al ligt en de mogelijkheid tot eventuele te leggen bekabeling.

Voor een AP is er niet echt een 'hoeveel kunnen ze aan'. Er is altijd wel een 'ongeveer' te geven, maar ook dit hangt volledig af van je omgeving, interferentie, dekkingsgebied etc.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Nieuwe AP AC Pro binnen met test date 0217 zelfde probleem, geen 1300TX!
Ligt dus ook niet aan het oude model 2016.

De ham vraag is waarom me macbook met de Synology 2600ac wel netjes connect 1300 en de unfi ap niet!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samplex schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:19:

De ham vraag is waarom me macbook met de Synology 2600ac wel netjes connect 1300 en de unfi ap niet!?
Welk SSID gebruik je op de Synology vs Unifi? Wellicht dat je Mac bepaalde dingen onthoud op basis van SSID en het daardoor mis loopt. Misschien dat het dus wel/beter werkt als je je SSID (tijdelijk) aanpast?
frissie schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:37:
Waarschijnlijk gaat het dan dus om bezoekers die wellicht eens een keer op hun telefoon kijken? En sommigen misschien niet eens verbinding maken met wifi maar gewoon hun databundel blijven gebruiken? Ik zou dan ook niet zo extreem letten op het aantal apparaten wat een AP aan kan. De cijfers die jij noemt zijn wellicht voor gebruikers met continu ("zwaarder") gebruiker (zeg eens iets: X aantal apparaten die Spotify of Netflix streamen), terwijl het in jouw geval wellicht gaat om gebruikers die eens een keer een WhatsApp bericht ontvangen en eens door Facebook scrollen. Ik ga er in ieder geval vanuit dat die 500 mensen komen voor de sportwedstrijd (+ bijbehorende derde helft :+ ) en niet om je wifi "leeg te trekken". Ik zou me dus niet blind staren op de ruwe nummers. Echter ben ik het er wel mee eens dat een UAP AC HD de beste keuze lijkt voor iets als een kantine waar veel gebruikers zijn, of het zou inderdaad zoals eerder gezegd al een groter oppervlak moeten zijn waar je wellicht beter af bent met meerdere goedkopere UAPs omdat die eenmaal een betere dekking zullen geven (en door het groter oppervlak er ook een grotere spreiding van de gebruikers is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@RobertMe Ook al geprobeerd, de support vanuit Ubiquiti is om te huilen. Elke keer zeggen ze de zelfde dingen met escalatie. Hoge prio en je bent 2 weken verder en je word maar aan de lijn gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Samplex schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:57:
@RobertMe Ook al geprobeerd, de support vanuit Ubiquiti is om te huilen. Elke keer zeggen ze de zelfde dingen met escalatie. Hoge prio en je bent 2 weken verder en je word maar aan de lijn gehouden.
Op welk kanaal zit je nu?
Ik snap dat ze bij Ubiquiti eerst de mensen helpen die niet verder kunnen. Bij jou werkt het gewoon....

[ Voor 13% gewijzigd door Shaggie_NB op 14-06-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09
Ik haal met mijn MacBook Pro late-2016 op mij UAP-AC-Pro ook maximaal een tx-rate van 850 1073 1100 Mbps. Doorvoer met iperf3 is wel 300 Mbps, dus ik zit er niet zo mee.

Edit: ok, nu ik er echt op let zie ik de tx-rate wel uitschieten richting de 1100 Mbps en heel soms zelfs 1300 Mbps, maar valt dan weer terug naar 878 Mbps. Kennelijk is het daar stabieler ofzo. Het verschil in effectieve doorvoer snelheid met iperf3 is trouwens maar 50 Mbps (350 ipv 300) dus daar hoef je het niet voor te doen. Ik zit op kanaal 52 (DFS, 5 GHz, 80 MHz) en 4 meter van de UAP-AC-Pro af met line-of-sight.

[ Voor 61% gewijzigd door RichieB op 14-06-2017 20:09 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
Dames en heren van het goede leven. Nu het zonnetje weer is gaan schijnen en je als tweaker toch aan de vitamine d moet komen zitten we weer wat vaker buiten. Helaas zit hier het enige dode punt van de Wi-Fi verbinding, mijn AC-LR pakt het hier net niet lekker. Nu denk ik er over om er vlakbij de buitendeur nog eentje op te hangen.
Nu weet ik uit ervaring dat de meeste apparaten krampachtig de laatst verbonden accespoint proberen vast te houden. Hoe kan ik via Ubiquiti ervoor zorgen dat de handover gestuurd gaat worden door de Ubiquiti apparatuur zelf en niet de verbonden apparaten?
Alvast hartelijk dank voor de reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

@JJnJ : er zijn globaal twee manieren:

@dion_b heeft een mooie uitleg gegeven over hoe dat onder advanced setting kan, je kan daar instellen welke snelheden ondersteund moeten worden per band (waarbij je de minst snelle verbindingen kan uitsluiten):
dion_b in "1 Wifi-netwerk maken"

Alternatief is met minRSSI, dit is een waarde waarbij de verbinding automatisch verbroken wordt als deze onder een "drempelwaarde" komt. Deze waarde heeft te maken met de signaalsterkte maar houdt geen rekening met interferentie.

[ Voor 12% gewijzigd door lier op 14-06-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
lier schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 20:15:
@JJnJ : er zijn globaal twee manieren:

@dion_b heeft een mooie uitleg gegeven over hoe dat onder advanced setting kan, je kan daar instellen welke snelheden ondersteund moeten worden per band (waarbij je de minst snelle verbindingen kan uitsluiten):
dion_b in "1 Wifi-netwerk maken"

Alternatief is met minRSSI, dit is een waarde waarbij de verbinding automatisch verbroken wordt als deze onder een "drempelwaarde" komt. Deze waarde heeft te maken met de signaalsterkte maar houdt geen rekening met interferentie.
Oke duidelijk, dank je wel voor het antwoord. Niet echt makkelijke instellingen dus. Ik had gehoopt dat hij een makkelijke actieve hand over zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 00:23
Beste allemaal,

Mijn eigen thuisnetwerk is toe aan een update, mede doordat ik het gevoel dat het instabieler (subjectief, ik weet het) wordt. Chromecast v2 is traag en streamt met moeite HD, mailtjes en berichten komen soms niet aan etc etc.

De huidige setup is een Xperia v10 in de meterkast als router, wifi uitgeschakeld), in de woonkamer een Netgear WNDR3700v2 als switch/AP op gewone firmware en boven een Netgear WNDR3800 als AP op dd-wrt. Ondanks hetzelfde SSID, WPA instellingen, switchen van firmware etc veel problemen met roamen.

Dus tijd voor een update. Na wat gelezen te hebben denk ik dat 2 en misschien 3 AC Pro's een zeer welkome update zullen zijn.

Mijn vragen:
  1. Zero handoff was volgens mij teruggedraaid (Als ik het goed gelezen heb), wat betekent dit voor de roaming? Heb Bijvoorbeeld ook 4x een Nest protect waarbij nu niet altijd de meldingen doorkomen.
  2. Is deze setup geschikt voor thuis? En moet ik een andere router aanschaffen?
Ik ben dus met name op zoek naar stabiliteit. Alle zaken die maximale snelheid moeten/kunnen hebben zijn bekabeld.

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Afbeeldingslocatie: https://www.area61.nl/pics/albums/userpics/10001/ampl1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.area61.nl/pics/albums/userpics/10001/ampl2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.area61.nl/pics/albums/userpics/10001/ampl3.jpg

Van Ubiquiti Unifi naar Amplifi.
Ik heb mijn USG en 2 x AC-LR vervangen om te kijken of dit wat is, het beheer is een stuk simpeler via de smartphone, tot nu toe had ik alles zo aan de praat.
De USG was al een supersimpel ding maar de router in deze is echt heel simpel, je kan port forwards doen en nog een paar dingen en daar blijft het bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Samplex schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 18:19:

http://www.isptoday.nl/op...ls-je-gigabit-wi-fi-wilt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@Shaggie_NB Verschillende kanalen geprobeerd DFS en non DFS maar de snelheid komt niet hoger dan 878 TX
Synology 2600AC ook op een dfs kanaal gewoon de volle snelheid 1300 TX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Samplex maar wat haal je met dezelfde afstanden aan echte doorvoersnelheid? MB/s of Mbit/s bij 1 grote ISO file bijvoorbeeld?

Je focust nu op een cosmetische OS snelheidsindicator, ik ben wel benieuwd naar de praktijk snelheiden als je dataover en weer stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 21:14
Inderdaad. Snelheden die het OS / de driver aangeeft zijn leuk, maar het zegt vaak nog bijzonder weinig over de daadwerkelijke throughput.

Heb sinds gisteren een UAP AC Pro aangesloten. Hij moet nog een definitieve plek krijgen en er valt waarschijnlijk nog wel wat te finetunen aan de instellingen.

Maar nu al kan ik zeggen dat ik, met lagere theoretische TX en RX speeds zoals aangegeven door bv. m'n Android smartphone of tablet, ik toch hogere werkelijke snelheden haal. Of in ieder geval stabieler, ook wat verder bij het AP vandaan.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@stormfly @eymey

Unifi AC Pro: 43-47 MB/s op 702/878 TX
Syn 2600 AC: 77-82 MB/s op 1300 TX

Van de zelfde plek natuurlijk, zelf als mijn Macbook naast de Unifi AP AC PRO staat connect deze niet op 1300 TX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Hoe breed heb je de 5Ghz band staan dan? 40 of 80Mhz?
Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aankoopadvies hoort niet thuis in dit topic, maar hoort in een eigen topic.