Wat is momenteel het beste modem dat Ziggo aanbiedt in Haarlem?
M'n oom heeft een Technicolor TC7200 (let op! niet de TC72
10) die echt een waardeloos signaal geeft. Zelfs op nog geen anderhalve meter van het modem haal je maar
15 à
16 Mbps zowel up als down met speedtest.net (diverse servers geprobeerd). Vanaf tweeënhalve meter afstand van het modem is het modem van de achterburen (ook Ziggo) al sterker (-55 vs. -58 RSSI), terwijl het minimaal 20 meter is vanaf dat punt tot aan het modem van de achterburen. Zelfs op
10 cm afstand haal ik een signaal dat zwakker is dan dat ik van de achterburen ontvang bij de achterdeur (nog steeds
12+ m), namelijk - 28 vs. -25 RSSI. Allebei 802.
11n 2.4GHz, dus gewoon te vergelijken. In de woonkamer met line of sight, meterkast deur en woonkamer deur open, afstand van zo'n 6 m zit ik op -7
1 RSSI, wat al best zwak is. Je wilt eigenlijk op -60 of hoger zitten.
Tegelijk 2.4 GHz en 5 GHz kan die TC7200 niet. M'n laptop (Dell Precision 5520) en telefoon (Samsung S7) doen het beter met de 5 GHz, maar vrijwel alle apparatuur van m'n oom doet het juist beter op de 2.4 GHz. Met Wirelessmon heb ik al gescand wat het beste kanaal is en ik ben al alle instellingen nagelopen in het modem qua draadloos, maar meer dan dit crap signaal krijg ik er niet uit.
Met een OUI search op het MAC-adres krijg ik voor die TC7200 als resultaat Askey Computer Corp en voor het modem van de achterburen Samsung Electro-Mechanics (Thailand). Ik kan alleen niet vinden welk modem dat dan zou moeten zijn. Verder zie ik in de buurt ook nog Ziggo modems van Compal Broadband Networks, Inc.
Voor zover ik kan vinden zijn de nieuwste modems die Ziggo aanbiedt deze drie: