Jay-B schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:30:
[...]
Ja sorry maar voor een zakelijke verbinding had ik allang het heft in eigen handen genomen. De keus om dit af te laten hangen van apparatuur van Ziggo vind ik ook wat discutabel. Overigens komt er volgens mij wel een update in de firmware die dit euvel verhelpt.
Overigens heb ik de afgelopen jaren nog geen problemen gehad met de DNS-servers. Laatste grote storing was in 20
15.
[...]
Mediabox XL wordt niet meer geleverd. In de meeste gevallen krijg je een Next Mini in combinatie met een Sagemcom Docsis 3.
1 modem . Beide prima apparaten.
'Het euvel verhelpt' is grappig geformuleerd; het 'euvel' is er een paar jaar geleden met een firmware upgrade van het Cisco modem er namelijk expliciet door Ziggo ingezet. Dit is een moedwillige, niet gecommuniceerde, eenzijdige beslissing van Ziggo geweest en geen 'technisch euvel'. De firmware template van Cisco laat je die instelling namelijk aan- of uitzetten (aka overriden) als ISP.
En mijn keuze om op hardware van een leverancier te bouwen noem je 'discutabel'; wat
1) irrelevant voor het DNS server verhaal is; 2) ongepast, daar jij mijn situatie & configuratie niet kent; en/of 3) Impliceer je nou dat Ziggo Zakelijk troep is waarop je bij voorbaat niet kunt verder borduren zonder een extra router (met bijbehorende extra aanschaf- en beheerkosten, toegenomen complexiteit, etc.), voor slechts een simpele 'webbrowsing'-uplink in
1 fysieke kantoorruimte ?
Want dat laatste is exact het tegenovergestelde van de marketing uitingen van Ziggo met haar 'Snel, stabiel en veilig zakelijk internet' slogan... Stabiel: alleen met eigen router ? Veilig: alleen met eigen router ? Snel: ja.
PS: Dat de DNS servers zelf - blijkbaar - geen issues hebben, wil niet zeggen dat de klant-beleving net zo is; misschien zit er een rotte node tussen, misschien betreft het een geobased caching DNS server, of is er een switch of router met bitrot op
1 van de planes of een overbelaste firewall die agressief UDP packages dropt als er een te hoge load op het systeem zit; de oorzaak - en jullie netwerk topologie - ken ik niet, de symptomen - op alle client-devices hetzelfde voor de goede orde - helaas wel.
'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin