Sinds afgelopen vrijdag 06/03 Gigabit aangesloten. In combinatie met een Mediabox Next gratis aansluiting. Gigabit aansluiten moet voorlopig pertinent door een monteur worden gedaan ivm mogelijke kinderziektes. Die heeft het aop en de door mij in een andere ruimte aangebrachte "aop" doorgemeten. Omdat de waarden ok zijn heeft hij het modem op mijn aop aangesloten en ook mijn router doorgemeten die de max snelheid liet zien.
Met utp haal ik de max waarden maar met wifi is de snelheid ineens fors gedropt. Met de vorige modem haalde ik met wifi op mijn HTPC gemeten 400/450 Mbps down, nu nog maar
180 Mbps. Op zich voldoende maar toch een fors verschil. Ik moet nog nagaan waar dat aan ligt, mogelijk de router ff resetten en opnieuw instellen.
Mijn wifi op HTPC;
pricewatch: TP-Link Archer C3150-Draadloze MU-MIMO Gigabit Router pricewatch: Asus USB-AC68 Wi-Fi adapter
De monteur gaf aan dat het Gigabit Modem mogelijk niet lekker werkt met TP-Link. Hij gaf aan zelf een
pricewatch: Asus RT-AX88U te hebben.
Of het echt het Gigabit modem vs de TP-Link is moet ik van de week eerst een rustig bekijken. Vooralsnog verloopt streamen zonder problemen maar wat overhead is altijd fijn.
Vooralsnog ervaar ik Gigabit niet als meerwaarde tov van Max, 500Mbps lijkt me meer dan voldoende, zeker niet voor die €
12 extra per maand (incl Mediabox Next). Voor iets meer dan dat kan je mi beter zo'n Ziggo sports/Fox sports combi nemen waarvan je ook maar effectief 4 zenders bekijkt.
14 dagen bedenktijd maar eind van deze week ga ik terug naar Max.