Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.339.103 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:32:
[...]

De wagobox is een geimporteerd product uit Engeland en officieel niet verkrijgbaar in Nederland / Belgie. Als je een keuring van je elektrische installatie aanvraagt en ze treffen de wagobox aan, dan is de installatie afgekeurd.

Ik heb een tijd geleden andere lasdozen gebruikt, hierin zat bij iedere ingang een trekontlasting en je had genoeg ruimte voor 6* een wago 221 klem. Ik kan alleen niet zo snel het productnummmer vinden...
Wago heeft hem ook in nl in de catologus en heeft ook keurig een Duits keurmerk.
Eu regels zeggen dan dat een gelijkwaardig keurmerk is dus ook nl toegelaten. (Zoals je nu ook in nl kabels mag inmetselen omdat het in dld mag)

Edit:
Nu zou ik zelf niet gebruiken omdat ik het niet prettig vind dat bij kabelingang zo'n groot deel niet wordt afgesloten.
Maar de andere kant die dingen voldoen een bepaalde British Standard waardoor ze "maintenance free" zijn en geen periodieke keuring vereisen dus het zal wel geen troep zijn.
Ik zou dan eerder dit gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/cache/9e3af323b488521611599bb8b73f47c0/d/5/d53a19986f0ef1526298c536c1f1d248.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 14-03-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
Xander schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:44:
[...]

Bijzonder. :) Tot voor kort was Engeland nog gewoon een EU land dus dat spul zou ook daar CE keur moeten hebben. Daarnaast wordt het door Nederlandse leveranciers verkocht (zie bijvoorbeeld mijn link), die doen dan ook iets wat niet zou mogen. Maar wellicht is het niet het meest handige voorbeeld dan? :?
Klopt tot sinds kort was dit niet een probleem, nu met de brexit is het helaas een probleem geworden.
Ik heb wel de lasdoos gevonden die ik destijds heb gebruikt;
https://www.spelsberg.nl/kabeldozen/binnen-t/m-252/33441201/

Opzich was ik wel tevreden, de trekontlasting is redelijk als je er hard aan trekt heb je het alsnog los maar dat is bij iedere trekontlasting die niet 100% om de kabel heen klemt wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:03
Xander schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:03:
[...]

Juist, dat is nog steeds gewoon AC wat eruit komt. ;)

[...]
Welke trafo is wel goed? Ik kan zo 123 niet de juiste vinden online.

Ik zal alles beter isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Errieseeka schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:58:
[...]

Welke trafo is wel goed? Ik kan zo 123 niet de juiste vinden online.
Ik ben er eerlijk gezegd niet van overtuigd dat een 12VDC voeding en jouw dimmer goed gaan samenwerken met die lampen.

Die lampen worden namelijk gemaakt om 12VAC halogeenspots 1:1 te vervangen eventueel achter conventionele dimmers. Geen idee wat dat gaat doen met PWM dimming maar ik verwacht er niet veel goeds van.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:35
SniperGuy schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:24:
thnx, conrad kennende komen er weer astronomische verzendkosten bij :P
€ 6,95.tot €50 goederen. (was ooit €30)
Valt dus op zich wel mee.(En heel soms hebben ze een verzendkostenloos weekeind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
Xander schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:40:
[...]

Ik ben er eerlijk gezegd niet van overtuigd dat een 12VDC voeding en jouw dimmer goed gaan samenwerken met die lampen.

Die lampen worden namelijk gemaakt om 12VAC halogeenspots 1:1 te vervangen eventueel achter conventionele dimmers. Geen idee wat dat gaat doen met PWM dimming maar ik verwacht er niet veel goeds van.
Wat is dan aan te raden? Er 230v van maken is onmogelijk zonder m'n hele plafond te slopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Errieseeka schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:58:
[...]

Ah toppertje. Dus n andere trafo en het zal wel werken? Bedankt
Of je hangt er een gelijkrichter tussen. (uiteraard aan de laagspanningskant!)
230 ---- trafo ---- [gelijkrichter] ---- ACM-LV24 ---- spots

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/501433_BB_00_FB/image.jpg?x=100&y=100 of Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/501883_BB_01_FB/image.jpg?x=100&y=100

Eventueel zou je er nog kunnen zorgen voor afvlakking met een elco.
Uiteraard wel goed isoleren/beschermen tegen externe invloeden/aanraking. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door LooneyTunes op 14-03-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
LooneyTunes schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:12:
[...]

Of je hangt er een gelijkrichter tussen. (uiteraard aan de laagspanningskant!)
230 ---- trafo ---- [gelijkrichter] ---- ACM-LV24 ---- spots

[Afbeelding] of [Afbeelding]

Eventueel zou je er nog kunnen zorgen voor afvlakking met een elco.
Uiteraard wel goed isoleren/beschermen tegen externe invloeden/aanraking. ;)
Houd er rekening mee dat uit zo'n elektronische trafo geen 50Hz AC komt. Verwacht eerder iets van 20KHz. Op die frequentie is een standaard brugcel te traag en zal door te grote verliezen stuq gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
Wordt wel n bietje technisch zo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat verwacht je anders op zo'n forumrubriek als deze?
Als je totaal a-technisch bent, en als zelfs deze zeker niet zo heel moeilijke dingen je nog boven je pet gaan, lijkt het me verstandig om voor de veiligheid helemaal af te blijven van alles op netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Errieseeka schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:58:
[...]

Wat is dan aan te raden? Er 230v van maken is onmogelijk zonder m'n hele plafond te slopen...
Dan is het dus al verkeerd aangelegd om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
Denk dat ik 5*aled-mr2705 van KAKU bestel. Dan ben ik er ook. Bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
jeronimo schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:15:

Houd er rekening mee dat uit zo'n elektronische trafo geen 50Hz AC komt. Verwacht eerder iets van 20KHz. Op die frequentie is een standaard brugcel te traag en zal door te grote verliezen stuq gaan.
Die rechter gaat tot 200 kHz, dus dat komt wel goed ;)
En anders fabriceer je er zelf een met Schottky diodes :*) (vele Gigahertzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 19:59

DeadLock

Vastlopen is relatief....

In mijn nieuwbouwhuisje zou ik graag van enkele groepen het energieverbruik nauwkeurig bijhouden. Bevoorbeeld L/L warmtepomp, WP boiler, leefruimte, etc.

Graag lees ik het nadien uit via RS485/modbus om het vervolgens te loggen.

Hiervoor had ik de eastron SDM 120 in gedachten, maar ik heb moeite met het begrijpen van de specificaties. Is dit model nu oké om langdurig 45A te verwerken, of is de nominale belasting maar 5A? Dat is toch een groot verschil en ik wil ze vanzelfsprekend niet overbelasten. Zeker omdat ik bvb ook de keuken wens bij te houden, die toch langdurig >5A zal gaan gebruiken.

Linkje naar datasheet: http://www.eastroneurope....30-Series%20Datasheet.pdf

Edit: verkeerde link: correcte link naar sdm 120 specs: http://www.eastroneurope....%20Series%20Datasheet.pdf

Heeft er iemand nog een ander (betaalbaar) alternatief dat ik (eenvoudig/snel) lokaal kan bestellen? Omdat ik er toch een stuk of 8 wens te installeren is de prijs toch niet onbelangrijk ;).

[ Voor 7% gewijzigd door DeadLock op 16-03-2020 10:09 . Reden: Verkeerde url ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 14-09 22:44
Ja is rated tot 100A. Dus 45A continu is geen probleem.
Edit: Die smalle is tot 45A rated, zou hem max. 40A belasten continu.

[ Voor 39% gewijzigd door Jim423 op 16-03-2020 10:14 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Laatst online: 15-09 19:59

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik had per ongeluk, omdat ik ook naar de grotere broertjes aan het kijken was, de verkeerde gelinkt. De sdm 120 (http://www.eastroneurope....%20Series%20Datasheet.pdf) is rated 45A, maar het is vooral dit dat ik lastig te interpreteren vind:
code:
1
2
Nominal Input Current          5(45)A
Max Continuous Current      120% of nominal

Die max continuous, is dat 120% van 5A of van 45A?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@DeadLock
Ik moet eerlijk zeggen ik snap niet hoe ze dat bedoelen, want hij is wel bedoeld voor directe meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:20
Pin me er niet op vast, wellicht is die 5 A de stroom waarop het apparaat gecalibreerd is en de meest nauwkeurige meeting geeft. De 45 A de maximale stroom die het continu kan verwerken met een nog acceptabele afwijking in de meetresultaten en 120% daarvan wat overeenkomt met 54 A het absolute maximum voor continue belasting maar met een grotere afwijking. Zoiets verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FrankHe schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:29:
Pin me er niet op vast, wellicht is die 5 A de stroom waarop het apparaat gecalibreerd is en de meest nauwkeurige meeting geeft. De 45 A de maximale stroom die het continu kan verwerken met een nog acceptabele afwijking in de meetresultaten en 120% daarvan wat overeenkomt met 54 A het absolute maximum voor continue belasting maar met een grotere afwijking. Zoiets verwacht ik.
Dat dus. Maar die 120% vind ik verder maar een raar verhaal.

Op die oude draaischijfmeters staat vaak ook 10(40) A.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-03-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

kabeltjekabel schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Op mijn nieuwe 3-fase slimme meter staat: 0,25 - 5 (100)A

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Deze uitleg gelezen? https://www.kwhmeter.nl/faq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
kabeltjekabel schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:24:
[...]

Die 120% heeft denk ik te maken met de maximale thermische belasting van de shunt weerstand. Ik vind het inderdaad ook een beetje vreemd. Voor de volledigheid zouden ze er wellicht de omgevingstemperatuur bij kunnen zetten. Stel 100% kan bij een temperatuur van 30 graden Celsius en 120% belasting bij een omgevingstemperatuur van 20 graden om maar wat te noemen. Dan zou het wellicht goed zijn dat ze die getallen er ook bij zouden zetten. Maar ik ben op dit moment een beetje aan het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Er staat wel 120% van nominaal, dat is niet gelijk aan maximum.
Echter ik er staat nergens duidelijk wat ze als nominale stroom bedoelen waarschijnlijk die 5A.

Andere websites die dezelfde meter verkopen hebben het over 5A basisstroom en sommige de nominale stroom 5A en allemaal max stroom 45A.
De max stroom kan je dus niet continu doen op deze kWh-meter dan gaat hij stuk.

Edit:
Ik heb ook even gekeken bij een willekeurige ABB van max 40A die specificeert ook een nominale stroom van 5A.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 17-03-2020 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
leonbong schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 08:22:
De max stroom kan je dus niet continu doen op deze kWh-meter dan gaat hij stuk.
Volgens jouw theorie zou je dan niet continu 7A of 8A door dit ding kunnen trekken. Dat lijkt me zeer sterk. Die 54A van Frank klopt overigens ook niet, 45A is wel echt de max. bij die SDM.
Zo belast ik zowel mijn Ferraris 10(40)A en mijn ABB 10(40)A C11 meter met 25A tot 33A gehele nachten. Worden niet erg warm en gaat al jaren goed.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@Jim423
Ik verzin het niet zelf het staat op spec blad van de SDM120.
Die 5A slaat op de nominale stroom, zelf schrijven ze op continu-belasting 120% van nominaal. Dus dat zou betekenen +/-7A continu.

ABB haalde ik aan als voorbeeld hoe de notatie 5(45)A bedoeld is.
Daar is de nominaal ook 5A staat ook op het spec blad, zij doen alleen geen uitspraken mbt de continu-belasting. Maar zo'n ABB is ook 3x zo duur als een Eastron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
@Techneut heeft hierboven toch een hele duidelijke link gegeven, hebben jullie daar wel naar gekeken?
Zou ik doen!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Heb ik gezien en daarnaast heb ik even gekeken hoe ABB en ISKRA dat doen.
De nominaal stroom slaat normaal gesproken op de meetnauwkeurigheid.
Het getal tussen haakjes op max stroom.

Alleen Eastron is zelf een beetje raar door opeens de continu-belasting die toegestaan te specificeren als 120% van nominaal. Wat in Eastron's geval 120% van 5A is.
ABB en bijvoorbeeld ISKRA doen daar helemaal geen uitspraken over.

Uit een liander document over een ISKRA slimme meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_L6s9u8FLOSgKak1V-2YRjuAxYo=/f/image/TDiG2opupzcq6FrX9W7RvCVf.png

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 17-03-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Misschien kan hij dat wel verdragen, gaat niet stuk of zo, maar komt de precisie van het meten buiten de lijntjes?
Is ook maar een gokje...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:34
In hoeverre dient de wcd bij een wasmachine aansluiting verwijderd te zijn van de waterkraan of afvoer? Bij mij is deze ongeveer 10cm schuin onder de kraan geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Zo ver ik weet:
Prima bij deze toepassing want die afstanden gebieden geldt voor plekken waarbij je als persoon nat wordt, dat is niet het geval bij een wasmachinekraan.
Als het een uitstortgootsteen zou het anders zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 17-03-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Voor een aanpassing in mijn groepenkast ben ik op zoek naar aanvullende informatie omtrent compabiliteit van ABB/Hafo busboard.

De huidige groepenkast (3x25A) bevat 2x ALS (3-fasen) welke verbonden zijn met 2x6 slots busboard (6 per ALS). In beide busboard delen zijn momenteel reeds 3 groepen geplaatst en zou in principe dus nog 1 groep bijgeplaatst mogen worden (NEN-1010).

Voor onze nieuwe keuken willen we graag 3 groepen bijplaatsen. Gezien de het type groepenkast hebben we echter slechts 2x 12 slots tot onze beschikking. Op dit moment zijn de onderste 12 bezet door (achtereenvolgens): (hoofdschakelaar (4s))(ALS1 (4s))(ALS2 (4s))

De bovenste 12 slots zijn als volgt ingedeeld:

[(leeg)(leeg)(leeg)(gr1)(gr2)(gr3)][(gr4)(gr5)(gr6)(leeg)(beltrafo (2s)]

Is het mogelijk om een 1-fase aardlekautomaat te gebruiken en op slots 1+2 te plaatsen die zoals hierboven gezien nog vrij zijn? Deze zal dan los bedraad moeten worden vanaf de hoofschakelaar.

Hierbij is het onduidelijk of de aanwezigheid van het busboard teveel ruimte in zal nemen om de automaat de DIN-rail te kunnen monteren?

Aanvullende vraag: Indien het niet mogelijk is om dit te doen, zou het een optie zijn om de wasmachine- en pv-groep samen te voegen (nu 2 gescheiden groepen in de groepenkast) door middel van een pv-verdeler (bijvoorbeeld ABB ZV-16). Nu is de documentatie echter tegenstrijdig of je deze vóór of ná de reeds geplaatste ALSen moet monteren. Iemand ervaring met het plaatsen van een dergelijke verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PRoeske Je hebt 3fase... Hoe zijn de 3fase? aardleks(4p) aangesloten? Sluit ze aan op slechts 1fase, dan kan je zoals je voorstelt een 1fase alamat op de andere fase aansluiten.

Als je een pv-verdeler achter een aardlek aansluit kan je in de pv-verdeler volstaan met automaten.
Anders, als je op 2 plaatsen aardleks zou plaatsen, moeten ze selectief zijn. (duur).
- Sommige omvormers kunnen niet achter een standaard 30mA aardlek. -

Ik dacht dat een din-rail geintegreerd is in een busboard, maar dat weet ik niet zeker.
[(alamat)(leeg)(gr0)(gr1)(gr2)(gr3)][(gr4)(gr5)(gr6)(gr7)(beltrafo (2s)]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
In busboard kast kan je normale automaten plaatsen. De busboard zit je niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@PRoeske
Je hebt deze busboard met de 2x 3-fase aardlekschakelaars:
https://www.sandervunderi...laars-4-polig-105249.html

Als je deze plaatst:
https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html
Met 3 van deze:
https://www.sandervunderi...2-p-fh-202-a-40-0-03.html
of
https://www.sandervunderi...-30ma-f202-a-40-0-03.html

Dan mag je bovenin wel gewoon 3x standaard abb haff groepen bij maken. (je kan er nog 4 plaatsen)
3x 4groepen per aardlekschakelaar.
Moet je wel de onderverdeling wijzigen/aanpassen/bekijken.

En anders losse aardlekautomaten zoals je voorstelde. (het is gewoon een standaard din rail ook)
Of gewoon een kast ernaast. (en 2 eronder) >:)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2020 19:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:49

_Ernst_

Mark It Zero!

Over ABB busboard gesproken: ik kwam een tijdje geleden een busboard kastje tegen met ingebouwde busboard beltrafo. Na eens goed gekeken te hebben bleek de trafo dus gevoed te worden door het busboard systeem, waardoor hij niet achter een automaat zat. De beltrafo werd enkel beveiligd door de aardlekschakelaar (en uiteindelijk de hoofdzekering natuurlijk).

Is dit een normale en acceptabele situatie?

Last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Misschien zit er een zekering in die trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Blijkbaar acceptabel anders verkoopt abb het niet. Busboard is toch echt NL product specifiek voor onze markt.
Ze zijn niet gek bij Abb en wordt inderdaad beveiligd door de hoofdzekering.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 18-03-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:14
Is een zekering niet vooral voor de bedrading, en niet zozeer voor de apparaten die je eraan hangt? En bedrading is bij een busboard niet van toepassing, toch?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
Een beltrafo is kortsluitvast en kan en mag daardoor zo aangesloten worden. De koppeling tussen de spoelen is nogal los waardoor dit als het ware ingebakken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:02:
Blijkbaar acceptabel anders verkoopt abb het niet. Busboard is toch echt NL product specifiek voor onze markt.
Ze zijn niet gek bij Abb en wordt inderdaad beveiligd door de hoofdzekering.
Als ze niet gek zijn; waar vind ik afdekpluggen voor ongebruikte spruiten van de ABB CHP 60 en waarom verkopen ze allemaal 3-fase kasten met kookgroep B) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
jeronimo schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:38:
Een beltrafo is kortsluitvast en kan en mag daardoor zo aangesloten worden. De koppeling tussen de spoelen is nogal los waardoor dit als het ware ingebakken is.
Ja leuk, en een sluiting tussen de windingen van de primaire spoel dan?
Dat zal achter een C40A gewoon exploderen denk ik.
Wild Chocolate schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:34:
Is een zekering niet vooral voor de bedrading, en niet zozeer voor de apparaten die je eraan hangt? En bedrading is bij een busboard niet van toepassing, toch?
Zeer zeker ook bedoeld voor de apparaten en/of installatiemateriaal. Daarom moeten hoofdschakelaars en aardlekschakelaars ook gewoon rated zijn naar voorbeveiliging.

[ Voor 36% gewijzigd door Jim423 op 18-03-2020 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WAGO:
Tip: Hergebruik WAGO-lasklemmen
De bedrading van bouwcircuits is met WAGO-lasklemmen door het eenvoudig gereedschaploos inbrengen van de massieve geleiders zeer comfortabel. Door hun hoge kwaliteit is zelfs meervoudig gebruik met een enkele klem mogelijk - altijd op voorwaarde dat het losmaken van de geleider op professionele wijze gebeurt.
De veer van het contact mag hierbij niet worden beschadigd. Hoe los je de aansluiting van de stekkerklem professioneel zonder de veer van het contact te beschadigen? Heel eenvoudig: houd de geleider stevig vast en trek de klem lichtjes door licht heen en weer draaien van de geleider.
Wil degene die hier zegt nooit hergebruiken en altijd vervangen even lezen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 00:00:
WAGO:

[...]

Wil degene die hier zegt nooit hergebruiken en altijd vervangen even lezen?
Wie zegt dat hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:53:
[...]

Ja leuk, en een sluiting tussen de windingen van de primaire spoel dan?
Dat zal achter een C40A gewoon exploderen denk ik.
Proberen :9

Gebeurd toch met elke sluiting van in
Wago zelf
https://www.wago.com/nl/g...e-tips-verbindingsklemmen
[...]
Als echter te vaak wordt gestoken, kan de tinlaag van de koperen rail tijdens het inbrengen van de massieve geleider worden verwijderd. De tinlaag is verantwoordelijk voor de gasdichtheid van het contactpunt en voorkomt corrosie. De gevolgen van een te sterk verwijderde tinlaag zijn de toename van het contactweerstand en de daaruit voortvloeiende ontoelaatbaar hoge opwarming.
Ik herbruik nooit WAGO's die ik ergens aantref. Wel Wago's die ik zelf recent heb geplaatst. Zeker de 221's.

En als ik ergens langs kom en de hele centraaldoos zit vol met per kleur twee van die grijze Wago's dan gaat er gewoon per kleur een nieuwe 8-voudige in.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-03-2020 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:52:
[...]

Als ze niet gek zijn; waar vind ik afdekpluggen voor ongebruikte spruiten van de ABB CHP 60 en waarom verkopen ze allemaal 3-fase kasten met kookgroep B) ?
Plug
https://www.elektramat.nl...33aQToEAQYASABEgJQifD_BwE

3fase
Omdat het wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54
Ik vermoed dat dit een grijs gebied is voor dit topic (want: vervanging van huidige klik schakelaar, maar wel draadloos): Ik ben op zoek naar een draadloze vervanging van een klik schakelaar buiten. Er zijn wel redelijk wat opties, maar het liefst wil ik gewoon de huidige schakelaar laten hangen, intern loskoppelen en de IP54 gebruiken om daar de ontvanger te plaatsen.

Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zat te denken aan deze oplossing bijvoorbeeld.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Zou wel een goed merk pakken, en niet merkloos van alihongx. Je monteert het toch in je vaste installatie.
Voor de rest kan het gewoon, je hebt ook units (klikaanklikuit) waar je de originele schakelaar ook nog behoud naast je RF schakelaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tip voor draadtrekkers;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oUzqsCV7S8vno2-9d1XZozIfC8=/f/image/rMetMSftU3Rwc5o4YPlIuj8A.jpg

Exit met die stomme krullen >:)
Dicht die nou buis af of spruit? CHP 60 heeft dieper in de spuit ook nog openingen.

Kookgroep; ja bij 3x40 misschien.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-03-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:41:
Tip voor draadtrekkers;

[Afbeelding]

[...]

Dicht die nou buis af of spruit? CHP 60 heeft dieper in de spuit ook nog openingen.

Houten spoelen ook zelf gemaakt? Draad gewoon uit het karton op die spoelen, gaat dat qua (af-)wikkeling goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bbbrumbrum schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 01:03:
[...]

Houten spoelen ook zelf gemaakt? Draad gewoon uit het karton op die spoelen, gaat dat qua (af-)wikkeling goed?
Ja zelf gemaakt. Inderdaad doos open maken, 1 flens losschroeven, draad er op, flens weer vast en de boel weer in die kist.

Morgen 1e gebruik. Dat uit het midden trekken is sowieso kut, dus dit kan eigenlijk alleen maar beter zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik neem aan dat ze er af fabriek ook strak opgerold worden dus zo eraf moet dan ook gewoon werken. Dat uit de doos trekken heb ik nooit begrepen dus ik sloopte de doos altijd al om af te rollen ipv uit te trekken.
Mooi gemaakt!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja. Alternatief kun je ook het doosje telkens draaien als je uit het midden trekt. Maar dat is ook een takkewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

En dat knoopt toch, beter van buitenaf

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online

Volgens Abb buis maar ook spruit of kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even een vraag omdat ik zelf niet alles weet :)
Wat is er op tegen om in de groepenkast N en PE door te verbinden?
(edit: direct voor of na de hoofdschakelaar)
Wat zouden de consequenties zijn? De spanning hoort gelijk (nul) te zijn...
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/b/obo_overspanningsbeveiliging_1-polig_npe_woonhuis_.jpg
Deze overspanningsbeveiliging heeft verschillende modules voor L en N. Vaak zijn ze gelijk. (de linker)
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/Large/883069674.jpeg
Maar als alles een beetje logisch is kan de nul-beveiliging nooit aanspreken...

speculaties heb ik niets aan, graag alleen geïnformeerde reacties.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 21-03-2020 10:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• devino
  • Laatst online: 19:13

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Bij het op een tweede plaats doorverbinden van de nul aan aarde, ga je zwerfstromen krijgen. De nul is namelijk nooit helemaal nul en jij maakt die verbinding niet zo dik als dat deze bij de wijktrafo is, maar omdat het wel een verbinding is, gaat er gewoon stroom lopen en daar is ook jouw verbinding te dun voor.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Ik heb gisteren mijn 3 Busch-Jaeger 2247 dimmers vervangen door 3 Busch-Jaeger 6523U.
De electra is in het verleden aangepast door een oud bewoner en ik zag dat hij om de verlichting e.d. te realiseren dat hij een steeklasdop gebruikt heeft achter een dimmer.

Echter de doos waar de boel inzit is niet heel diep omdat hij anders door de muur gegaan zou zijn.

Is het verstandig om de lasdop te laten zitten achter de dimmer ?

Ik realiseer mij zojuist dat ik vergat een foto te maken voordat de boel dichtzat 8)7

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
onetime schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:29:
Uitgaande van een TT stelsel is die spanning niet gelijk, omdat er ook in de nul kabelverlies zit.

Bij een TN-C stelsel is het wel gelijk.

Bij een TT stelsel wil je dit niet omdat dan je eigen aardpen continue veel meer stroom gaat voeren, afhankelijk van hoe goed die is, en de nul is natuurlijk niet gezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Er is op mijn werk ooit een keer een (onbedoelde) brug gemaakt. Zonder afname liep er een stroom van ruim 30-40A. Klemmenstrook smolt compleet weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wat voor klemmenstrook was dat dan? Een 25A exemplaar ofzo? Dunne aders?
MdO82 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 11:05:
Ik heb gisteren mijn 3 Busch-Jaeger 2247 dimmers vervangen door 3 Busch-Jaeger 6523U.
De electra is in het verleden aangepast door een oud bewoner en ik zag dat hij om de verlichting e.d. te realiseren dat hij een steeklasdop gebruikt heeft achter een dimmer.

Echter de doos waar de boel inzit is niet heel diep omdat hij anders door de muur gegaan zou zijn.

Is het verstandig om de lasdop te laten zitten achter de dimmer ?

Ik realiseer mij zojuist dat ik vergat een foto te maken voordat de boel dichtzat 8)7
Wat is ondiep? Inbouwdiepte van die dimmer is, voor zover ik het kan vinden, <20mm. Dan heb je zelfs in een 30mm doos nog relatief veel ruimte over. Hangt ook van type las af he. Een oversized lasdoop vs nieuwe Wago steekklem serrie 2273 scheelt nogal. Je wilt niet dat het klem zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 19:53
onetime schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:29:
Zoals @devino al terecht opmerkte krijg je zwerfstromen, want aadre en nul zijn niet gelijk. Deze (amerikaanse) video laat dat effect goed zien: Why Neutrals and Grounds are Separated.
Dat is er nog een tweede goede reden om het niet te doen. De aarde is je bescherming en die moet onbelast zijn zodat - als de nood aan de man is - deze echt in staat is om potentiaal weg te leiden.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 23:34
In een nieuwe groepenkast wil ik 9 groepen plus een kookgroep plaatsen (1 fase aansluiting). Nu zit ik te kijken naar een eaton kast 220*330, moet ik daar nog een buis-invoer stuk bij bestellen? Die ik bij elektramat vind heeft namelijk maar 8 invoeren, waar ik er 10 nodig heb. Zie links hieronder.
Zie ik nou iets over het hoofd of heb ik een ander invoerstuk nodig?

kast: https://www.elektramat.nl...EATON&fase=1&size=220x330
invoer: https://www.elektramat.nl...x19-eaton-holec-aeg-emat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:10
Matthijs.. schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:35:
In een nieuwe groepenkast wil ik 9 groepen plus een kookgroep plaatsen (1 fase aansluiting). Nu zit ik te kijken naar een eaton kast 220*330, moet ik daar nog een buis-invoer stuk bij bestellen? Die ik bij elektramat vind heeft namelijk maar 8 invoeren, waar ik er 10 nodig heb. Zie links hieronder.

ik denk dat je de standaard moet vervangen door de genoemde type.
Afbeeldingslocatie: http://www.eaton.nl/EN/ecm/groups/public/@pub/@eatonnl/@electrical/documents/content/pct_480888.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 22-03-2020 11:40 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wij gaan binnenkort een nieuwe keuken bestellen en zelf plaatsen.

Even een hersenspinsel:

In de muur zit op een bepaalde plek een periplex (inbouw)aansluiting. Op deze plek komt een vaatwasser. Als ik het zo bekijk is past de stekker net niet qua diepte in combinatie met een vaatwasser.

Is het toegestaan om bijvoorbeeld: https://www.karwei.nl/ass...bouw-en-lasdoos/p/B763359 te gebruiken met een kabel rechtstreeks aan de inductieplaat?

En zo nee, wat zijn andere nette oplossingen? Aansluiting verplaatsen is geen optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@GioStyle ik zou dat kniedeksel gebruiken met een stukje YMVK-installatiekabel, kabel netjes tegen de muur beugelen en naast de vaatwasser / bij de kookplaat een opbouw Perilex WCD plaatsen. Vervolgens de kookplaat gewoon met een stekker en aansluitsnoer aansluiten.

Oftewel: de aansluiting verplaatsen. :P Waarom is dat geen optie? Het zit uit het zicht dus netjes hoeft het niet te worden, opbouw lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik bedoel dat de inbouwaansluiting verplaatsen geen optie is. Wat jij voorstelt klinkt meer dan logisch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
habbekrats schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:39:
[...]

ik denk dat je de standaard moet vervangen door de genoemde type.
[Afbeelding]
Maar daar zitten maar 8 buisinvoeren in toch? Of kun je daar twee van plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:46

Galois

1811 - 1832

In mijn badkamerkast heb ik een standaard TL-buis inzitten (TL5). Deze is na ongeveer 2-3 jaar stuk gegaan. De levensduur van zo'n TL-buis is natuurlijk veel langer, dus ik had vast gewoon pech.

Dus een nieuwe gekocht en nu na weer 2-3 jaar is deze weer stuk! Qua branduren zit deze bij lange na niet aan de verwachtte levensduur.

Enig probleem wat ik zie is dat het aantal inschakelmomenten (10x per dag?) wel heel hoog zijn. Maar goed, dan heb je het nog over maximaal 10-15.000 inschakelmomenten.

Zou het hieraan (dat die dus stuk is vanwege het aantal inschakelmomenten) kunnen liggen of is er een ander probleem waar ik aan moet denken?

Want al googlend kwam ik er achter dat er tegenwoordig ook LED TL5 buizen zijn. Ik hoef dan alleen de starter er tussenuit te halen en de pinnetjes van de LED TL-buis te verbinden met de bijbehorende polen.

Is dat anders een idee?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Galois schreef op maandag 23 maart 2020 @ 15:18:
In mijn badkamerkast heb ik een standaard TL-buis inzitten (TL5). Deze is na ongeveer 2-3 jaar stuk gegaan. De levensduur van zo'n TL-buis is natuurlijk veel langer, dus ik had vast gewoon pech.

Dus een nieuwe gekocht en nu na weer 2-3 jaar is deze weer stuk! Qua branduren zit deze bij lange na niet aan de verwachtte levensduur.

Enig probleem wat ik zie is dat het aantal inschakelmomenten (10x per dag?) wel heel hoog zijn. Maar goed, dan heb je het nog over maximaal 10-15.000 inschakelmomenten.

Zou het hieraan (dat die dus stuk is vanwege het aantal inschakelmomenten) kunnen liggen of is er een ander probleem waar ik aan moet denken?

Want al googlend kwam ik er achter dat er tegenwoordig ook LED TL5 buizen zijn. Ik hoef dan alleen de starter er tussenuit te halen en de pinnetjes van de LED TL-buis te verbinden met de bijbehorende polen.

Is dat anders een idee?
LED, mits van fatsoenlijke kwaliteit, is tegenwoordig in beginsel een betere keuze.

Op zich zou het aantal schakelmomenten niet direct een probleem mogen zijn, al kan ik me voorstellen dat het wel een rol kan spelen. Bij TL-buizen kun te slijtage waarnemen door het donker worden van de uiteinden. Als je geen verkleuring ziet maar de lamp is wel defect dan is er iets vreemds aan de hand. Wanneer de armatuur over een elektronische ballast beschikt dan is het mogelijk dat die defect is en de buis in nog wel werkt. Maar andersom is gangbaarder.

Vage klachten kunnen vaak veroorzaakt worden door spanningspieken in het net. Door de toename van het aantal geschakelde voedingen wordt het net steeds meer vervuild. Het installeren van een overspanningsbeveiliging type 3 of een combinatie van overspanningsbeveiliging type 2 en 3 doet vaak wonderen. Deze kun je het beste in je hoofdkast monteren. Als de kabel tot je apparaat lang is, pakweg meer dan 25 meter dan is het verstandig om de bescherming te herhalen met een overspanningsbeveiliging type 3.

Als je technisch bent aangelegd dan kun je zelf een MOV in de armatuur monteren. Een mooie innovatie op dit gebied is de GMOV van de firma Bourns. Verkrijgbaar bij de bekende componentenleveranciers DigiKey, Farnell, Mouser en RS Components. Alleen aan beginnen als je weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@Galois Die LED buizen zijn er zeker in 60 en 120 cm, en worden dan vaak aangeboden met een 'vervangende' starter, die zet je er dan ook in; fluitje van een cent!
ALDI heeft ze regelmatig in de aanbieding voor minder dan een tientje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GioStyle schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:14:
Wij gaan binnenkort een nieuwe keuken bestellen en zelf plaatsen.

Even een hersenspinsel:

In de muur zit op een bepaalde plek een periplex (inbouw)aansluiting. Op deze plek komt een vaatwasser. Als ik het zo bekijk is past de stekker net niet qua diepte in combinatie met een vaatwasser.

Is het toegestaan om bijvoorbeeld: https://www.karwei.nl/ass...bouw-en-lasdoos/p/B763359 te gebruiken met een kabel rechtstreeks aan de inductieplaat?

En zo nee, wat zijn andere nette oplossingen? Aansluiting verplaatsen is geen optie.
Jahoor. Let wel op dat je aderafwerking past bij de lasklem die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:10
Matthijs.. schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:40:
[...]

Maar daar zitten maar 8 buisinvoeren in toch? Of kun je daar twee van plaatsen?
Volgens mij zit de 8 gats er standaard bij, wil je 1 met meer gaten dan ruil je deze om met de meervoudige.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Matthijs.. schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:35:

Je ziet wat over het hoofd. Standaard Eaton Systeem 55 buisinvoer bovenkant heeft 7 open gaten op voorste rij en nog eens 10 invoeren op de achterste rij die je gewoon open kunt breken.

De invoer die jij linkt is voor onderin. Leuk voor een 2e kast ofzo waar je veel groepen in hebt die vanuit de kruipruimte komen.

Zie ook;
http://www.eaton.nl/EN/ne...ysteem55/index.htm#tabs-8

Normale Systeem 55 kasten zijn dacht ik

Koop overigens gewoon een kast met 4-polige hoofdschakelaar. Mocht je dan ooit overgaan op 3-fase dan hoef je die niet te vervangen en scheelt het je zegel-acties. Prijsverschil is 2 euro ofzo. Met 10 groepen heb je toch al 3 aardlekschakelaars.

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-03-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:56
In een eerdere post gaf ik al aan dat ik mijn binnenhuisinstallatie verzwaren naar een 3-fasenaansluiting (3 x 25A). Nu zijn er 2 elektriciens geweest voor een offerte voor het aanpassen van de meterkast. De ene zegt dat de meterkast al is voorbereid voor 3-fasen en de andere nog niet. Wie heeft er gelijk? Ik vermoed degene die zegt dat de meterkast al is voorbereid gelijk heeft. Van links naar rechts zie je op de foto: SBN440 (400V) en CDS 440G (230/400V, 2x). Het maakt vooral uit wanneer Enexis kan laten komen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49691047516_1a931f9d08_h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
L.N. schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:19:
In een eerdere post gaf ik al aan dat ik mijn binnenhuisinstallatie verzwaren naar een 3-fasenaansluiting (3 x 25A). Nu zijn er 2 elektriciens geweest voor een offerte voor het aanpassen van de meterkast. De ene zegt dat de meterkast al is voorbereid voor 3-fasen en de andere nog niet. Wie heeft er gelijk? Ik vermoed degene die zegt dat de meterkast al is voorbereid gelijk heeft. Van links naar rechts zie je op de foto: SBN440 (400V) en CDS 440G (230/400V, 2x). Het maakt vooral uit wanneer Enexis kan laten komen.

[Afbeelding]
De 'ene' heeft gelijk. Je hebt al een 4-polige hoofdschakelaar. De rest boeit niet voor moment van aanpassen door Enexis. Heb je nu een vork onderin de hoofdschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@L.N.
Ik ben benieuwd geeft de ene elektricien ook aan waarom het nog niet goed zo zijn voor 3F?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:37
@L.N.
heb je nu dan alle groepen op 1 fase zitten (binnen de meterkast) en maar 1 fase van de hoofdschakelaar aangesloten
OF op meerdere fases van de hoofdschakelaar dezelfde fase staan? (= vork)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41

[Afbeelding]
Ik ben geen elektrieker, maar ik zie een 4 polige hoofdschakelaar, en 2 ook 4 polige aandlekschakelaars. Dus hooguit binnenin moet er wat aan de draden aangepast worden, maar verder is hij al klaar.
Bij mij zitten dat soort schakelaars en aardlekken ook, en dat is echt 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
kabeltjekabel schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:36:
[...]

Je ziet wat over het hoofd. Standaard Eaton Systeem 55 buisinvoer bovenkant heeft 7 open gaten op voorste rij en nog eens 10 invoeren op de achterste rij die je gewoon open kunt breken.

De invoer die jij linkt is voor onderin. Leuk voor een 2e kast ofzo waar je veel groepen in hebt die vanuit de kruipruimte komen.

Zie ook;
http://www.eaton.nl/EN/ne...ysteem55/index.htm#tabs-8

Normale Systeem 55 kasten zijn dacht ik

Koop overigens gewoon een kast met 4-polige hoofdschakelaar. Mocht je dan ooit overgaan op 3-fase dan hoef je die niet te vervangen en scheelt het je zegel-acties. Prijsverschil is 2 euro ofzo. Met 10 groepen heb je toch al 3 aardlekschakelaars.
Ah, duidelijk. Thanks.
System 55 is inderdaad de 'normale' kasten voor in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Laatst online: 15-09 06:19
Rond de zomer willen wij graag een nieuwe badkamer + keuken realiseren.
Bij dit project wordt er ook een nieuwe groepenkast geïnstalleerd in verband met het uitbreiden van de badkamer en overstappen naar een inductie kookplaat.
Hoeveel groepen is nu eigenlijk aan te raden wat ook een beetje gereed is voor de toekomst ?
In de badkamer komt bijvoorbeeld ook een sunshower (ca 1000 watt) en ligbad met whirlpool (ca 800 watt).
Als ik zelf een beentje logisch nadenk kunnen die beide op 1 groep, aangezien zij niet tegelijk gebruikt gaan worden.
In de huidige situatie zijn er 6 groepen met een ouderwetse stop.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:34
Wat is een nette manier om een bundel kabels (3 x ymvk, coax, thermostaatkabel) in de kruipruimte te geleiden? Dacht zelf aan een 40mm pvc buis met muurbeugels aan een van de houten balken genageld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@kabeltjekabel @BarryH Ik weet niet hoe ik kan zien of er een vork/fork is, dus geen idee.

@leonbong Dat weet ik niet. Het is de elektricien die 5 jaar geleden de meterkast heeft aangebracht. Maar volgens mij had hij niet veel zin in dit klusje, want ik kreeg een hele hoge offerte. Met name de gebruikte onderdelen waren dubbel zo duur als dat ik ze zie op het internet. Hij reageert ook niet meer op mijn mails, vandaar dat ik het hem niet kan vragen. Daarom heb ik ook een andere elektricien gevraagd om het in orde te maken.

@annespruit1980 Dat dacht ik ook, maar ook ik ben geen elektricien, vandaar dat ik het wilde checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07

[Afbeelding]
De automaten en schakelaars zijn 3 fase geschikt: 40A en 30mA.
De vraag is hoe de binnenkant van je kast eruit ziet, het kan zijn dat die aangepast moet worden, maar veel kan het nooit zijn. Hebben beide partijen de kap eraf gehaald?
Freubel schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:05:
Rond de zomer willen wij graag een nieuwe badkamer + keuken realiseren.
Bij dit project wordt er ook een nieuwe groepenkast geïnstalleerd in verband met het uitbreiden van de badkamer en overstappen naar een inductie kookplaat.
Hoeveel groepen is nu eigenlijk aan te raden wat ook een beetje gereed is voor de toekomst ?
In de badkamer komt bijvoorbeeld ook een sunshower (ca 1000 watt) en ligbad met whirlpool (ca 800 watt).
Als ik zelf een beentje logisch nadenk kunnen die beide op 1 groep, aangezien zij niet tegelijk gebruikt gaan worden.
In de huidige situatie zijn er 6 groepen met een ouderwetse stop.
Die sunshower en ligbad zouden gezien de aansluitwaarden idd op 1 groep kunnen.
Wat belangrijker is de vraag of de 1 of 3 fase binnenkrijgt en wat de hoofdzekering (25A, 35A, etc) is.

Ik heb dergelijke grootverbruikers (Oven, vaatwasser, plintboiler en schuur+garage) allemaal achter 1 ALS zitten (verdeeld over 4 B16 automaten/groepen). Als er een aardlek is vallen deze tamelijk onbelangrijke groepen samen uit en heeft het geen invloed op de groepen met verlichting.
Alleen het max vermogen van 25A = 5750W mag ik niet langdurig overheen, maar dat is prima te doen aangezien toch niet alles tegelijkertijd aanstaat en ik krijg een mailtje vanuit domoticz als ik boven de 5000W verbruik op een fase zit :*) 8)

[ Voor 43% gewijzigd door SniperGuy op 24-03-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Willen jullie even meedenken of ik dit goed heb? Wij gaan binnenkort uitbouwen en stappen dan over van koken op gas naar inductie(2 fasen 7000w plaat). Hiervoor wordt de aansluiting verhoogd naar 1x40(nu 1x25).

Ik snap dat 3x25 wellicht nog mooier zou zijn maar de upgrade naar 1x40 is gratis, en 3x25 ruim 550 euro... Ik hoor dat dit ook prima moet gaan, de kookplaat zal niet constant die 7000W vragen, op de oven na hebben verder geen grootverbruikers en alle apparatuur is <2 jaar oud.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BGZ4RTX/IMG-2874.jpg

Vanuit de leverancier direct naar 2x Aardlek
1e aardlek naar eerste 4 groepen, 2e naar overige 3 groepen.

Extra nodig:
1x Hoofdschakelaar 2 polig 40A
2x extra aardlek 2 polig
1x fornuisgroep 2x230v

De situatie wordt dan:

Vanuit de leverancier naar hoofdschakelaar
Vanaf hoofdschakelaar naar 4x Aardlek(waarvan 2 bestemd voor de kookgroep)
Vanuit aardlek 1+2 naar de normale groepen
Vanuit aardlek 3+4 naar de kookgroep

Het past volgens mij precies(stopcontact komt te vervallen), maar is dit een goede opstelling zo?
En kan ik tussen de aardleks met een kamrail o.i.d. werken? Of evt met zon aansluitblokje extra? (hier zitten nu de voedingskabels vanaf de meter op aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kookgroep telt als één groep (er zit een bruggetje tussen de automaten die ze beiden tegelijk afschakelt). Een extra aardlekschakelaar is dus ook niet nodig, er mogen 4 groepen achter één aardlekschakelaar. Je kunt de kookgroep dus aansluiten op de aardlekschakelaar waar nu drie groepen op zijn aangesloten.

Je hebt dus alleen een hoofdschakelaar nodig en een kookgroep.

De aanvoer voor kookgroep heb ik van onderaf doorgelust vanaf de bestaande groepen, met zo'n kamrail inderdaad. Vanaf de kookgroep ga je met 2x L en 2x N (en aarde!) naar de kookplaat toe. Ik zou wel een 5*2,5mm2 kabel leggen, zodat het evt. in de toekomst nog omgezet kan worden naar 3-fasen, mocht je ooit een grotere kookplaat willen. Ik heb een YMVK door de kruipruimte gelegd. Onder de keuken een Perilex opbouwstopcontact. Schrijf hier nog even duidelijk de pinout op hoe je de boel hebt aangesloten, Perilex heeft iedereen z'n eigen interpretatie bij hoe het zou moeten zijn aangesloten en duidelijk documenteren voorkomt ongelukken.

En ja, een kookplaat van max 7360W kan prima op een 40A hoofdzekering, zo heb ik het zelf ook al een jaar of 3 in gebruik. Hij trekt toch nooit het volle vermogen, inductie is bijzonder zuinig. Ik heb wel het voordeel dat de hoofdzekering een automaat is. Mocht hij ooit uitvallen dan kan ik hem zelf weer inschakelen.

Waar zit jouw hoofdzekering(en) trouwens? Ik zie ze op de foto niet zitten. Hoe wil je de boel stroomloos gaan maken om er een hoofdschakelaar tussen te kunnen zetten?

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
SniperGuy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:09:
[...]

De vraag is hoe de binnenkant van je kast eruit ziet, het kan zijn dat die aangepast moet worden, maar veel kan het nooit zijn. Hebben beide partijen de kap eraf gehaald?
Nee, beide partijen hebben de kap er niet vanaf gehaald. Er moet sowieso nog een krachtstroomgroep bijgeplaatst worden, dus de kast moet zeker aangepast worden. Er is nog plaats voor deze groep.

Update: de verzwaring gaat nog even duren. Jammer, maar begrijpelijk!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49694087461_282d11cfa2_h.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door L.N. op 24-03-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:03:
Kookgroep telt als één groep (er zit een bruggetje tussen de automaten die ze beiden tegelijk afschakelt). Een extra aardlekschakelaar is dus ook niet nodig, er mogen 4 groepen achter één aardlekschakelaar. Je kunt de kookgroep dus aansluiten op de aardlekschakelaar waar nu drie groepen op zijn aangesloten.

De kookgroep heb ik onderaf doorgelust vanaf de bestaande groepen, met zo'n kamrail inderdaad. Vanaf de kookgroep ga je met 2x L en 2x N (en aarde!) naar de kookplaat toe. Ik zou wel een 5*2,5mm2 kabel leggen, zodat het evt. in de toekomst nog omgezet kan worden naar 3-fasen, mocht je ooit een grotere kookplaat willen. Ik heb een YMVK door de kruipruimte gelegd. Onder de keuken een Perilex opbouwstopcontact. Schrijf hier nog even duidelijk de pinout op hoe je de boel hebt aangesloten, Perilex heeft iedereen z'n eigen interpretatie bij hoe het zou moeten zijn aangesloten en duidelijk documenteren voorkomt ongelukken.

En ja, een kookplaat van max 7360W kan prima op een 40A hoofdzekering, zo heb ik het zelf ook al een jaar of 3 in gebruik. Hij trekt toch nooit het volle vermogen, inductie is bijzonder zuinig. Ik heb wel het voordeel dat de hoofdzekering een automaat is. Mocht hij ooit uitvallen dan kan ik hem zelf weer inschakelen.

Waar zit jouw hoofdzekering(en) trouwens? Ik zie ze op de foto niet zitten. Hoe wil je de boel stroomloos gaan maken om er een hoofdschakelaar tussen te kunnen zetten?
Geen hoofdschakelaar en geen hoofdzekering, je zou bijna denken dat het een appartement oid is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30
@Bakema, zijn de aardleks 40A? Foto is beetje dood gecomprimeerd.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@Septillion
Dat is toch normaal en hoger is niet echt noodzakelijk in woningen in NL.
Sterker nog ik denk dat je lang moet zoeken voor een aardlek met een lagere max stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tip voor draadtrekkers;

Om vervolgens de nuldraad maar op de vloer te leggen omdat je te lui bent om die rol te vervangen tijdens je werk. Hallo krullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30
@leonbong Het is normaal ja, maar 25A bestaat ook. Just checking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Die zijn zo ongebruikelijk dat die duurder zijn dan 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:03:

De aanvoer voor kookgroep heb ik van onderaf doorgelust vanaf de bestaande groepen, met zo'n kamrail inderdaad. Vanaf de kookgroep ga je met 2x L en 2x N (en aarde!) naar de kookplaat toe. Ik zou wel een 5*2,5mm2 kabel leggen, zodat het evt. in de toekomst nog omgezet kan worden naar 3-fasen, mocht je ooit een grotere kookplaat willen. Ik heb een YMVK door de kruipruimte gelegd. Onder de keuken een Perilex opbouwstopcontact. Schrijf hier nog even duidelijk de pinout op hoe je de boel hebt aangesloten, Perilex heeft iedereen z'n eigen interpretatie bij hoe het zou moeten zijn aangesloten en duidelijk documenteren voorkomt ongelukken.

Ah oke, thanks voor de tip! Had ik even niet bij nagedacht, maar logisch idd. Een extra aardlek heeft dus geen enkele nut. Ga ik dat doen, scheelt weer:) Een hoofdschakelaar voegt misschien ook wel weinig toe?

Even heel dom misschien, maar je hebt dus 2xnul 2x fase nodig en aarde, dan zit je al aan 5x2,5 toch?

De hoofdzekering zit in een losse kast onder dit geheel op de foto, is gewoon uit te schakelen:)
SniperGuy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Geen hoofdschakelaar en geen hoofdzekering, je zou bijna denken dat het een appartement oid is
Zeker niet! Gewoon een hoekwoning uit 62 :P
Septillion schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:28:
@Bakema, zijn de aardleks 40A? Foto is beetje dood gecomprimeerd.... 8)7
Ja klopt haha beetje brakke foto, maar ja zijn 40A's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bakema schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:59:
[...]
Ah oke, thanks voor de tip! Had ik even niet bij nagedacht, maar logisch idd. Een extra aardlek heeft dus geen enkele nut. Ga ik dat doen, scheelt weer:) Een hoofdschakelaar voegt misschien ook wel weinig toe?

Even heel dom misschien, maar je hebt dus 2xnul 2x fase nodig en aarde, dan zit je al aan 5x2,5 toch?

De hoofdzekering zit in een losse kast onder dit geheel op de foto, is gewoon uit te schakelen:)
[...]
Heb je een hoofdzekering of een hoofdautomaat? Die eerste zal verzegeld zijn lijkt mij en kun je niet zelf bij. In dat geval zou ik wel een hoofdschakelaar plaatsen.

In het geval van een automaat is het een beetje de vraag of het nut heeft. Dat hij er nu niet in zit terwijl je een jonge groepenkast hebt zegt ook al wat :P Met de hoofdautoma(a)t(en) kun je de boel ook stroomloos maken. Bij 3F alleen niet in één beweging. Die discussie is hier wel eerder geweest volgens mij. Voor de kosten hoef je het in principe niet te laten, zo duur zijn die dingen ook weer niet.

En 5 aders klopt, maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat je het dan beter zo kunt leggen dat het evt. is voorbereid op 3F. Als je een 5-aderige kabel pakt heb je ook zwart en grijs erin zitten wat met 3F gebruikt wordt. Zou je losse kabels gaan trekken dan heb je 2x bruin en 2x blauw, wat voor een kookgroep wel matched maar met 3F raar is. Vandaar dat ik een 5-aderige kabel heb gepakt en dus op het Perilex-stopcontact duidelijk heb aangeduid wat op welke pin zit.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Laatst online: 15-09 06:19
SniperGuy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:09:
[...]

[...]

Die sunshower en ligbad zouden gezien de aansluitwaarden idd op 1 groep kunnen.
Wat belangrijker is de vraag of de 1 of 3 fase binnenkrijgt en wat de hoofdzekering (25A, 35A, etc) is.

Ik heb dergelijke grootverbruikers (Oven, vaatwasser, plintboiler en schuur+garage) allemaal achter 1 ALS zitten (verdeeld over 4 B16 automaten/groepen). Als er een aardlek is vallen deze tamelijk onbelangrijke groepen samen uit en heeft het geen invloed op de groepen met verlichting.
Alleen het max vermogen van 25A = 5750W mag ik niet langdurig overheen, maar dat is prima te doen aangezien toch niet alles tegelijkertijd aanstaat en ik krijg een mailtje vanuit domoticz als ik boven de 5000W verbruik op een fase zit :*) 8)
Dank voor je antwoord.
Volgens mij komt er 1 fase binnen op een 25 A zekering.
Verder hier de gebruikelijke dingen, vaatwasser, combi, wasmachine, droger en dan de extra uitbreidingen.
Wat wel gaat gebeuren is dat bv de droger en wasmachine tegelijk gebruikt worden, dat is op dit moment geen probleem en zie in de toekomst dan ook geen problemen.
Heeft bijvoorbeeld een verzwaring naar 35A nut ? Heb ik voldoende aan bijvoorbeeld 12 groepen achter 3 automaten ?

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sypie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:32:
[...]

Om vervolgens de nuldraad maar op de vloer te leggen omdat je te lui bent om die rol te vervangen tijdens je werk. Hallo krullen...
Nee die rol was al verneukt en ging dus niet meer op de klos. Eerst nog een paar meter uit het midden trekken dus, dan gaat 'ie vast wel op. :P
Bakema schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:30:
Willen jullie even meedenken of ik dit goed heb? Wij gaan binnenkort uitbouwen en stappen dan over van koken op gas naar inductie(2 fasen 7000w plaat). Hiervoor wordt de aansluiting verhoogd naar 1x40(nu 1x25).

Ik snap dat 3x25 wellicht nog mooier zou zijn maar de upgrade naar 1x40 is gratis, en 3x25 ruim 550 euro... Ik hoor dat dit ook prima moet gaan, de kookplaat zal niet constant die 7000W vragen, op de oven na hebben verder geen grootverbruikers en alle apparatuur is <2 jaar oud.

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Vanuit de leverancier direct naar 2x Aardlek
1e aardlek naar eerste 4 groepen, 2e naar overige 3 groepen.

Extra nodig:
1x Hoofdschakelaar 2 polig 40A
2x extra aardlek 2 polig
1x fornuisgroep 2x230v

De situatie wordt dan:

Vanuit de leverancier naar hoofdschakelaar
Vanaf hoofdschakelaar naar 4x Aardlek(waarvan 2 bestemd voor de kookgroep)
Vanuit aardlek 1+2 naar de normale groepen
Vanuit aardlek 3+4 naar de kookgroep

Het past volgens mij precies(stopcontact komt te vervallen), maar is dit een goede opstelling zo?
En kan ik tussen de aardleks met een kamrail o.i.d. werken? Of evt met zon aansluitblokje extra? (hier zitten nu de voedingskabels vanaf de meter op aangesloten).
Huh? Hoe kom je aan een kast met zulke componenten maar geen hoofdschakelaar?

Kookgroep aansluiten met 5-voudige kamrail.
L.N. schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:23:
@kabeltjekabel @BarryH Ik weet niet hoe ik kan zien of er een vork/fork is, dus geen idee.
Kap er af en kijken. ;)

[ Voor 72% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-03-2020 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Freubel schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:54:
[...]

Dank voor je antwoord.
Volgens mij komt er 1 fase binnen op een 25 A zekering.
Verder hier de gebruikelijke dingen, vaatwasser, combi, wasmachine, droger en dan de extra uitbreidingen.
Wat wel gaat gebeuren is dat bv de droger en wasmachine tegelijk gebruikt worden, dat is op dit moment geen probleem en zie in de toekomst dan ook geen problemen.
Heeft bijvoorbeeld een verzwaring naar 35A nut ? Heb ik voldoende aan bijvoorbeeld 12 groepen achter 3 automaten ?
25A is mijn inziens te krap bemeten, dat moet je zeker upgraden naar 35A. volgens mij is 1x 35A standaard en wordt 25A tegenwoordig standaard gebruikt bij 3x 25A.

Als je een nieuwe meterkast aanschaft met 2 of 3 rijen voor bijvoorbeeld 12 breedte eenheden (B16 schakelaar is bv 1 eenheid breed, een ALS 2) dan kan je in de toekomst simpel uitbreiden. Veelal wordt er gewerkt met kamrails en kan je modulair je kast opbouwen en uitbreiden.
Weet wel dat met 3fase ALS, automaten en hoofdschakelaars je snel door de ruimte heen bent (die zijn meestal 4 breed), maar dan kan je er altijd nog een kast naast hangen (mits je de ruimte hebt)

[ Voor 8% gewijzigd door SniperGuy op 25-03-2020 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 01:47
Willen jullie eens meedenken of mijn gedachtengang correct is?

Ik heb een 3x25A huisaansluiting en wil een uitbreiding in mijn tuinhuisje voor een omvormer (3 fase 5kW) en op termijn een jacuzzi (3 fase, maximaal 8 kW bij uitzondering).

Er ligt vanuit de meterkast in de woning een circa 40 meter lange kabel, 5 aders en 6 mm^2.

In mijn beleving kan ik na de hoofdschakelaar (40A) aftakken naar het tuinhuisje. Daar komt de kabel binnen en bevat dus 3 fasen. Dan wil ik daar een onderverdeling (eigenlijk 2e groepenkast) maken met een aansluiting voor de omvormer en (toekomstig) jacuzzi.

Bijgevoegd een overzichtstekening om e.e.a. duidelijk te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1880St08Ihffp_ukguYHO7J0Zk=/f/image/9Jq4lIKJQ4h4t7FvCJLjgFF6.png

Concrete vragen:
  1. Mag dit?
  2. Ik denk dat ook de kabel tussen meterkast en tuinhuis ook beveiligd moet zijn. Kan dit met 2 x een ALS of ALA 40A?
  3. Volgens mij is de selectiviteit ook op orde: van 40A naar 20A / 16A (beiden groter dan 1,6)
  4. De constructie van de zonnepanelen moet ook geaard worden; kan ik hiervoor de aarddraad gebruiken? (aftakken met aardrail).
Ik realiseer me terdege dat de 3x25A aansluiting wellicht wat krap lijkt; er is zowel een warmtepomp als laadpaal aanwezig en we koken inductie. Maar de laadpaal (11 kW) wordt 1 tot 2 keer per week alleen in de nacht gebruikt, de warmtepomp is een modulerende met een gemiddelde belasting van circa 1,5 kW. Dus zolang de kookgroep, laadpaal én (toekomstige) jacuzzi niet volledig in gebruik is, volstaat de 3x25A m.i. zeker.

Overigens: ik ga deze aanpassingen waarschijnlijk niet zelfstandig uitvoeren, maar laat dit door een electriciën doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:59
Aftakken direct na de hoofdschakelaar is uit den boze. De afgaande kabel moet (selectief) beveiligd worden. Dus met 16A.

Gevolg is, als je selectief wilt blijven in de 2e kast, dat je daar slechts 6A automaten in kunt zetten.

Nu is het nu van selectiviteit in woonhuisinstallaties voor discussie vatbaar. In de praktijk zie je vaak dat er een 20A automaat voor de afgaande kabel gezet wordt, en dan 16A afzekeren in de 2e kast.

Afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand moet je de kabel ook met een aardlekschakelaar beveiligen.

De stroomloop van 13kw die je noemt is trouwens onjuist, bij 5kw opwek en 8kw verbruik gaat er slechts 3kw door de kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door hesselbeertje op 25-03-2020 15:32 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
@nrdnmg

1) Nee de kabel vanaf de meterkast woning --> Schuur moet afgezekerd zijn.
Neem hiervoor een:
Aarslekschakelaar 300mA 3F+N
Automaat 3F+N 16A B-klasse of C-klasse.
20A is eigenlijk niet mogelijk omdat dat niet selectief is tov hoofdzekering van liander.

2)Nee zie 1)

3)Nee selectiviteit moet je kijken naar de zekeringen/automaten dat is dus in jouw geval
25A Liander --> 16A Meterkast --> 10A Schuur
Maar selectiviteit binnen de eigen installatie is alleen onhandig maar geen echte eis, er geldt alleen als eis dat de totale huisinstallatie selectief is tov liander.
Jij kan dus doen:
25A Liander --> 16A Meterkast --> 16A Schuur

Ik persoonlijk zou doen
25A -->16A C-klasse meterkast- --> 16A schuur B-klasse en pas als dat niet gaat met je bubbelbad een c-klasse monteren in de schuur.

4) Ligt aan je aardstelsel niet zo te beoordelen omdat de afstand woning-schuur nogal ver is.
Wat altijd goed is eigen aardpen laten slaan bij je schuur en die gebruiken voor aarding van je zonnepanelen en overige apparaten in de schuur.
Let op de aarding vanuit meterkast moet dan niet verbonden zijn met die van de schuur.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 25-03-2020 15:56 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.