No worries. En ja, objectiviteit is niet makkelijk. Zeker tegenwoordig, nu informatiestromen niet enkel veel complexer zijn, maar ook veel meer divers - waarbij het tempo ook nog eens het heel makkelijk maakt om veel meer af te gaan op beeld, en veel meer op bevestiging van gevoel in de kringen waar we ons het meest bewegen.fommes schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 00:32:
[...]
Ik wil je bedanken dat je de tijd genomen hebt om zo uitgebreid te reageren, het heeft me een duidelijker beeld gegeven van de complexe problemen die er verder spelen. Objectief blijven is gewoon erg lastig zeker als de groepen mensen zo ver uit elkaar staan. Ik zal proberen om wat objectievere nieuwsbronnen te lezen dan fox / cnn
Het is hoe dan ook ver van ons bed, we kijken er dus met een bril naar die gemaakt is voor wat veel dichter bij ons bed ligt - wat toch best anders is. Aan de andere kant, dit geeft ook een voordeel. Een beetje als de luxe positie van het van buiten af kunnen observeren. Dat maakt het niet minder belangrijk om soms de schoenen binnen die dynamiek aan te trekken, maar het maakt het makkelijker om - bij wijze van spreken - van boven af al die informatie in kaart te brengen. Afstand maakt het ook makkelijker om de factor gevoel en mening wat kleiner te maken. Soms zit ons dat in de weg, een ramp of gebeurtenis ver weg schept minder associatie en affiniteit dan iets dicht bij. Maar met dit soort uitdagingen van discussie en uitwisseling helpt het dan wel weer, ook al is het misschien soms een beetje kil of koud als insteek.
Een flinke factor daarin is technologie. We vergeten nog wel eens dat technologie net zo min neutraal, zelf corrigerend of magisch zelfredzaam is als wij zelf. Er is sprake van interactie, er zijn altijd vraagstukken van omgang - met zowel technologie als mensen als die interactie.
Ik vraag me soms best wel eens af of het gegeven dat T.net primair een focus heeft op technologie in allerlei aspecten niet ook een van de redenen is waarom de kaders voor discussie en de deelname aan topics minder snel een binair debat van meningen wordt dan elders. Of dat zo is, ik weet het niet. Misschien is het ook een kwestie van meer focus in het algemeen daar op laat meer ruimte voor uitwisseling in onderwerpen aan de randen van die focus. Mogelijkerwijze is het ook een beetje een kwestie van wat meer affiniteit in omgang met de hedendaagse diversiteit van informatiestromen. Dat is de afgelopen jaren best in een versnelling terecht gekomen.
Enfin, het is altijd de moeite waard om meningen uit te wisselen, en het heeft nut om gevoel wat we ergens bij hebben te delen. Dat sluit immers aan bij onze menselijke aard, en als we dat koppelen met het delen en uitwerken van informatie is dat een heel nuttige bruggenbouwer. Doen we het één of het ander, dan dragen we bij aan het scheppen van echokamers, en dat is jammer. De aanwezigheid en consolidatie van echokamers eindigt in onze geschiedenis immers zonder uitzondering altijd in ontwikkelingen waar daar misbruik van gemaakt wordt.
Als we hier niet vergelijkbare algemene ontwikkeling als tegenwoordig in de VS willen, is dat een van de grootste uitdagingen van dit decennium.
Terug naar het onderwerp
Bij Reuters/Ipsos vandaag een stuk polling over de impact van de afgelopen weken op perceptie van Republikeinen ten aanzien van betrouwbaarheid van Instellingen als DoJ en FBI. Niet de eerste poll, een aantal berichten geleden kwam er nog een voorbij, en in een eerder bericht heb ik een vergelijkend onderzoek van vorige week gelinkt. Maar, met beperkingen van methodiek en polling in het algemeen in het achterhoofd, ik denk dat we inmiddels wel kunnen spreken van diepe impact op die perceptie van wat in essentie een beperkte campagne van beeldvorming was.
Het maakt onze menselijke kwetsbaarheid voor beeld & smaak weer eens duidelijk.
Via Axios.Almost 3-in-4 Republican voters think the FBI and Justice Department are trying to undermine President Trump, according to a new Reuters/Ipsos poll released on Monday.
Ook via Axios, de beslissing vandaag bij de inlichtingencommissie voor publicatie van het volgende memo, unaniem (anders dan bij het Nunes memo), in respons op het Nunes memo. De unanimiteit is opmerkelijk, gezien de samenstelling van de commissie, maar ook de positie van de commissie in het Huis. Veel wil het niet zeggen, aangezien vanuit de aanwezige precedent nu bij het Witte Huis ligt. Daar heeft Trump een paar dagen de tijd om te beslissen of het wel of niet publiek mag worden. Ik heb toch enige twijfel of hij publicatie zal toestaan, maar goed, we zullen het zien.
Iets anders opvallends in de achtergrond ongeacht alle commotie, politiek spel en drama. Klaarblijkelijk komt er deze week overleg tussen Amerikaanse en Britse functionarissen over de rol van Big Tech en sociale media in politieke ontwikkelingen in beide landen. Iets om in de aandacht te houden, aangezien technologie niet neutraal is, maar wel impact heeft. Als ik het goed begrijp is het aan Amerikaanse zijde een zogeheten bipartisan initiatieve, dus van zowel Republikeinen als Democraten.
Om nog even terug te komen op de precaire interactie (en relevantie) van de factor gevoel en de ontwikkeling van (en binnen) politieke polarisatie, een interessant stuk op basis van polling research bij de Washington Post. Centrale focus het vraagstuk van consistentie (en zelfs toename) van steun voor Trump bij Trump's kiezers, best relevant om eens naast de verschuivingen van posities binnen en beheersing van de Partij zelf te leggen.
Why don’t Trump voters feel betrayed? Because they’re getting what they wanted. De kloof tussen realiteit en beeld is groot, maar het mag duidelijk zijn dat gevoel meer beslissend is dan informatie - in het licht van afwezigheid van inclinatie tot gebruik van of aanwezigheid van informatie.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.