Hou op, zeg. Je kunt niet selectief winkelen in het beeld dat er van 'het Westen' bestaat.
Het kan juist niemand schelen dat 1 man dit besluit, het is de VS. Het is absoluut niet anders uit te leggen als dat de VS nadrukkelijk partij kiest voor Israel, de eerdere en recente expansie van de nederzettingen goedkeurt en helemaal niet uit is op een vredesdeal als zijnde een compromis.
Deze hele draad gaat over de enorme tegenstellingen in de VS en hoe de partijen daar elkaar nog net niet de tent uitvechten (als in 'met wapens'). Trump is een dolgedraaide aandachtsgeile nepotist die als een olifant door een porseleinkast heen dendert en daar zichtbaar genoegen in schept. Maar nu het over dit vrij lullige symbolische akkefietje gaat, doe je net alsof de VS als geheel, vol overtuiging, deze beslissing heeft genomen. En dat niemand anders het verschil ziet. Wat is het nou? Jaja, 'namens het Amerikaanse volk' zet Trump zijn handtekening onder het voorstel. Maar er is 'namens' en 'namens', natuurlijk. En het is goed mogelijk dat een toekomstige regering de verhuizing gewoon weer terugdraait.
Trump creëert met 1 actie duizenden nieuwe terroristen,...
Wat een lulkoek. Als je niet allang en breed terrorist was om wat de VS heeft uitgespookt in het MO, maar nu opeens, nu er een ambassade verhuist, besluit dat genoeg genoeg is, dan spoor je bepaald niet. Dat deed je om te beginnen al niet vanwege 'het terrorist worden', maar je begrijpt wat ik bedoel.
IS en co krijgen een enorme propaganda gereedschap er bij.
IS is als groep volkomen uitgeschakeld: hooguit het idee leeft nog verder in de hoofden van mensen. Maar dat idee bestond al: het kan niet nóg erger worden. (Tenminste, niet zonder grof bloedvergieten.) Ik deel je zorgen dus absoluut niet. En in deze tijd van fake news een bericht als dit opeens als groot propagandastuk zien... Nee.
En ergens kan ik ze geen ongelijk geven, Israel en nu ook de VS zijn totaal niet geïnteresseerd in vrede en voeren simpelweg een agressief beleid gericht op expansie.
Als mensen daadwerkelijk vrede
wilden, was die er allang. Laten we niet doen alsof die intentie op grote schaal aanwezig was. Vergelijk het met de akkoorden die in Noord-Ierland en Colombia zijn gesloten. Die vereisten ongelofelijk veel politieke daadkracht en moed. Daarvan is hier geen sprake. Zolang ik me kan herinneren (en dat is ondertussen al aardig wat jaren) is het daar hommeles. Het kan niet anders dan een way of life zijn geworden. Dat laat sporen na die je niet zomaar kunt uitvlakken.
Ik herhaal wat ik al eerder schreef: als het vredesproces verstoord kan worden door de acties van een buitenlandse mogendheid—en dan met zoiets knulligs als het verhuizen van een ambassade—dan spoort er iets niet aan dat vredesproces. Dan is het iets voor de bühne, op verzoek van een ander. Ik vind de actie van Trump onbehouwen en dom op lange termijn...
maar met name voor de VS zelf die nu invloed kwijtraakt. Of het wijs is om die invloed kwijt te raken, dat denk ik van niet; al was het alleen maar dat je ruimte maakt voor andere mogendheden. Dat het gevolg is dat er een keertje door de kunstmatige façade wordt heengeprikt en de stupide poppenkast van het geheel blootlegt: mwoah.