NiGeLaToR schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:14:
[...]
Ben ik niet met je eens. De meerderheid van de mensen stemde nog altijd tegen hem. Wekelijks zijn er protesten. Tis eerder een vormfout dat ie president is dan de wil van 'het volk'. Wel een flinke vormfout, dat voorop.
Uiteindelijk ben ik wel met je eens dat we 'ons' niet moeten laten chanteren door de Trump-regering, zijn uitspattingen blijven benoemen en waar nodig een mening over hebben en verder het Amerikaanse volk blijven steunen in het vinden van hun weg naar een betere samenleving. It will all go away.
Ze lieten ons een poosje terug ook niet zitten toen een buurland per abuis de verkeerde leider koos - om maar 's een gotspe van stal te halen 
Als we iets geleerd zouden moeten hebben van de diepe verschuivingen van de afgelopen tien jaar, in versnellend tempo de afgelopen vier, dan is het wel dat onze traditionele aannames van meerderheid / minderheid / systemische verdeling niet langer bestendig zijn in het licht van de effecten van cumulatief gedrag, beeld en technologie.
Als we iets tot ons door zouden moeten laten dringen dan is het wel dat we niet zo rationeel zijn als we denken te zijn. Dat ongeacht opleiding of achtergrond, we als individu én groep in hoge mate - bijna absoluut - berekenbaar aan het worden - en op punten reeds - zijn. Je hoeft daar geen meerderheid meer voor te hebben. De meerderheid is niet langer relevant. Puntdruk is krachtiger dan vlakdruk voor de kwetsbaarheden van onze gedrag- en groepspsychologie.
De essentie hier is niet Trump, de politiek daar nu, of de periode Trump. Wel de effecten daarvan, die een eigen leven hebben lang nadat we de consequenties wel of niet weten te bufferen of te stabiliseren.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:06:
[...]
Je gaat er helaas nog steeds van uit dat Trump een rationele actor is die luistert naar rede, of beïnvloedbaar is door argumentatie. Onderhand zou toch duidelijk moeten zijn dat hij dit niet is, en het hem ook niks kan schelen, en met hem velen...
Het is dat we hier in West-Europa onze zaakjes ook niet in orde hebben op een aantal gebieden, anders zou ik echt denken dat ze kunnen stikken in hun eigen puinzooi, daar aan de andere kant van de oceaan...
Oh nee, daar ga ik niet van uit. Integendeel. Ik ga er juist van uit dat een berekende en berekenbare Trump gebruikt wordt om de fundamenten van de VS zoals wij en zij ze kennen stelselmatig af te breken. Van de politiek-demografische verlamming, via de geo-economische segmentatie en trend van segregatie, van de versterking van participatiegedrag in schuldsystemen (financieel en anders) - enfin zo kan ik wel even doorgaan.
De VS is niet een gewoon "land" zoals wij dit hier kennen. Het is in veel opzichten een constructie, met vrijwel volledig kunstmatige fundamenten van culturele samenstelling én scheiding, met opvallend scherpe geografische verdelingen die zicht uitwerken in zo ongeveer elk opzicht van wat normaal gesproken instrumentatie van machtsmiddelen is.
Als je de uitwerkingen van gedrag van een politieke polarisatie, de versplintering en de verstrengelingen naast de factor Trump en het aan de oppervlakte komende gedrag van de concentratiepunten in tech en de 1% naast elkaar legt, dan kom je uit op een scenario waar Trump het chaos element is wat je aan het model toe doet voegen. Dat dit bewust is, dat weten we al geruime tijd (Mercer), maar we blijven het consistent missen juist vanwege de effecten van dat chaos element. Het lijkt onbeheersbaar, maar dat is het enkel als uitgaat van een perspectief van stabiliteit.
Als je bijvoorbeeld let op de correlaties tussen het zorgdebat, het farmaceutisch debat en het opnieuw opvallend sterke "war on drugs" echelon (waar recent een van de grote oude aanvoerders publiekelijk van toegaf dat het volledig kunstmatig was als geldmachine) dan wordt een lijn van segregatie op die basis duidelijk. Dat werkt voorspelbaar in op triggers van gepolariseerd gedrag, zet die neusjes op één lijn en laat ze de rest negeren. Het zal nog wel een jaar of twee duren, maar die trend is ingezet. Dit type van ontwikkeling is zichtbaar bij vele grote onderwerpen.
Op dezelfde wijze is er een groter wordend schisma duidelijk tussen geografische verbonden economie en kapitaalgebonden economie. In alle sectoren daarvan. Het beeld is dat Trump probeert dat eerste te versterken, maar het effect is juist enerzijds een versnelling van deelname daarvan aan het tweede, en een totale uitverkoop en veel diepere participatie in schuldsystemen van het deel wat daar geen gehoor aan kan of wil geven. De uitwerkingen daarvan zijn frappant, zeker in geo-economisch opzicht. Staten die eerst nauw verbonden waren, scheiden zich in economische verbondenheid. Al met al zijn er zo'n vijf zones uit te werken waar de traditionele kapitaaluitwisselingen drastisch zijn aan het afnemen. En dat, is nu juist altijd het mechanisme geweest van economische kracht van de VS vereist om macht te projecteren. En centraal in dit alles staat de verschuiving van macht weg van overheid / politieke systemen. De enige vraag nog is naar wat.
Laat ik het zo zeggen: ik let minder op wat Trump zegt dan op wat hij doet. Maar ik let veel meer op wat de kring van Rebekah doet zonder er iets over te zeggen. Met in het achterhoofd de uitspraken van haar vader en zijn kleine kring van anarchistisch-technocratische feodale visionairs. Zo ongeveer elke politieke, strategische ,economische en andere denktank in Europa zit daar tegenwoordig in te spitten. Omdat dit, en niet het symptoom of de patiënt, voor ons hier als ziekte veel meer relevant is. Vergeet niet dat we aan onze andere kant een gulzig crimineel veiligheidsregime hebben zitten wat zichzelf niet lang meer intern kan blijven voeden.
Besef twee dingen. Om te beginnen heeft vertegenwoordiging van die ziekte reeds met onze voeten gespeeld, om het op zijn Vlaams uit te drukken. Brexit. Daarbij, wij volgen consistent nog steeds op dezelfde lijn van ontwikkeling in alles. Nederland is vanuit de grote investeringen aan het begin lang geleden van de huidige cyclus (die nu op haar einde komt) een spil geworden in de grote onderliggende uitwisselingen en kapitaalstromen. Veel meer nog dan de City, waar de mensen die ik daar uit mijn verleden ken, zwaar depressief zitten over hun verlies aan beheersing over zo ongeveer alles wat ze kenden dankzij de Brexit én de effecten daarvan. Nederland is een grotere spil van belangen dan we vaak weet van hebben. Dit maakt ons tot óf enabler, óf lunch.
Elke cyclus van geschiedenis kent haar eigen commotie van begin, en chaos van transitie naar het volgende. De sleutels zijn altijd weer bewustzijn van effecten, beheersing van afhankelijkheden en vermogen tot projectie daarvan - voor op de curve. De focus aan die kant van het water tegenwoordig is stelselmatige afbraak in volledig bewustzijn met als doel het scheppen van afhankelijkheden én vermogen tot projectie daarvan. Nederland zit als spil in de weg naar Europa.
Heel oprecht, het drama van Trump & Amerikaanse politiek is veel minder relevant dan we echt wensen te weten. Het is een show. Wat de regisseur wil is belangrijker. Wat de financiers en het netwerk willen is pas echt relevant. Nu ja, dit krijg je als je geen tegenhanger voor machtspolitiek toestaat voor te lange tijd. Hoe doen wij het in dat opzicht tegenwoordig? Ouch.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.