evilution schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:31:
Na een week Trump moet ik toch concluderen dat de Amerikanen er in geslaagd zijn om een totale idioot als president in het zadel te hijsen. Heb delen van het eerste "interview" gezien. Ik kan het niet opbrengen om het helemaal te kijken. Wat een fucking kleuter. Wat een totale visieloze debiel.
Als hij de vier jaar volmaakt moet desnoods de GOP met een betere kandidaat kunnen komen.
Nee hoor, dat hoeft niet. Sterker nog, Trump is héél hard aan het werk om focus door te drijven om alles integraal aan hem te krijgen. Zuur maar interessant focus is de enorme druk nu reeds op het opgeklopte drama van "voter fraud".
Laten we niet vergeten dat de Republikeinen al een behoorlijke tijd bezig zijn met electoraal platform in zijn algemeenheid af te breken. Ik heb het dan niet over stunts als
gerrymandering wat je over de hele linie ziet, maar over het fenomeen van "voter identity fraud". De werkelijk ongelofelijke reeks maatregelen, stukken beleid, richtlijnen, procedures tot en met rechtsgangen aan toe om electorale groepen uit te kunnen sluiten (op basis van ras, inkomen, sociale setting, achtergrond onderwijs - prachtig voorbeeld van hoe Big Data politiek toegepast wordt trouwens voor het identificeren en zetten van targets), het houdt niet op.
En nu staat Trump daar, en elke dag groeit de perceptie op elk niveau dat stemmen niet vertrouwd kan worden. Dat de mechanismen niet werken. Dat stemmen niet uitmaakt. Dat het proces niet te vertrouwen is. Het gaat maar door en door. Ik sprak gisteren met een Amerikaanse kennis, die verwees me naar de nieuwe programmeringen uitgerold door regionale radiostations (door alle staten heen), alsmede de syndication daarvan voor lokale stations, waar continu dat mantra speelt. En zoals we weten, er is een direct herleidbare relatie tussen de talk radio gevormde perceptie - van politiek-institutionele corruptie en eigen beloningen zonder cent voor "het volk" (wat aantoonbaar de vinger op het verkeerde legt, en met geen woord rept over waar de concentratie van vermogen en inkomen ook echt zit) - en dominante perceptie in juist die staten en demografische segmenten waar Trump (ondanks Trump) gebruik van heeft gemaakt.
Plat gezegd, hij is werkvoorbereider en platformbouwer van een algemene overtuiging dat stemmen niet loont, niet werkt, te moeilijk is, en allemaal de schuld is van degenen die hem vóór gingen (en ja, dan zijn moeilijke maatregelen nodig, maar volg hem en het komt weer goed). Dat sluit perfect aan bij de vereisten van bestuurlijke drama's waar Republikeinen zo dol op zijn geworden om civiele kiesdrempels te verhogen.
Er zit ook een logica in: Trump moet het hebben van een beperkte groep. Hoe meer hij die kan vangen in geloof, prima. Hoe moeilijker hij het kan maken voor anderen, prima. Hoe meer mensen negatieve perceptie ontwikkelen, des te beter. Die zijn immers makkelijker te beïnvloeden.
De volgende keer dat Trump weer de trom roffelt over "voter fraud", ik hoop dat mensen zich wat minder laten afwijzen door waar hij met het vingertje naar wijst - en wat sneller de vraag "
cui bono" toepassen.
Wie heeft baat bij negativiteit, bij afbraak vertrouwen, bij negatief beeld, ga zo door.
Prima, het is een narcist in alles. Maar ik heb de indruk dat mensen hem nog steeds onderschatten voor toepassing instrumentatie - eigenlijk enkel vanwege het beeld.
En ja, vergeet de mid-terms niet. Trump is nu al bezig daarmee, terwijl de Republikeinen in de modder van
repeal & replace zitten van Obamacare. Tegen de tijd dat ze wakker worden, zitten ze (weer) aan zijn plannen en agenda vast. Naar ik begrijp wordt dat drama ook weer een mooi geval van
alternative facts (yup, het heeft al een wikepedia pagina), met de marketing van "het was al fout aan het gaan, wij doen het echte werk van repareren en iedereen beschermen"
[
Voor 7% gewijzigd door
Virtuozzo op 28-01-2017 04:09
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.