[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.894.135 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:58
stormfly schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Heb je ook de normale smokeping output, degene die we altijd gebruiken :9

Zie hier de output van de genoemde locaties via KPN en Ziggo

***members only***
Net je URL's proberen te openen maar volgens mij kloppen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:11
InfoTracer schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:35:
[...]

Net je URL's proberen te openen maar volgens mij kloppen ze niet.
Provider namen aangepast zodat het link gedeelte helder is, zal ook even op mobiel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
stormfly schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:56:
[...]

Provider namen aangepast zodat het link gedeelte helder is, zal ook even op mobiel testen.
Net weer geprobeerd maar de eerst komt uit op
https://www.google.com/se...S784#imgrc=fpH1j-f4FNR5MM
En de tweede op https://www.shorturl.at/ na een redirect.

Edit:
Na doen ze het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ja ik heb het getest, ze zijn inderdaad corrupt. Andere tool gepakt en linken doen het nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nou, ik mag een monteur inplannen. Is het normaal dat daar een week wachttijd op zit???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
Helsie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:17:
Nou, ik mag een monteur inplannen. Is het normaal dat daar een week wachttijd op zit???
Ja duurder bij mij zelfs langer dan een week. Ik ben de 14e aan de beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
InfoTracer schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:45:
[...]

Net nog met T-mobile gebeld maar ik mocht het echt zelf niet gaan aansluiten maar moest door de monteur gedaan worden. Helaas kon ze van de helpdesk niet helemaal vertellen waarom dat was.
Dus ik moet nog even geduld hebben tot de 14de.
Tja dat is me ook een raadsel. Het is niet meer dan een media converter ophangg powet er in glas erin netwerk erin router ophangen netwer en power in de router en klaar is kees. Voor tv een netwerk kabel naar de tv box en stroom daarin en hdmi naar de tv. Echt dood simpel. Misschien zijn ze bang dat je de glas vezel beschadigd maar dat is dan ook alles. Die dingen zijn vrij fragiel en mogen niet te ver buigen maar dat is ook alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:04:
[...]

Tja dut is me ook een raadsel. Het is niet meer dan een media converter ophangg powet er in glas erin netwerk erin router ophangen netwer en power in de router en klaar is kees. Voor tv een netwerk kabel naar de tv box en stroom daarin en hdmi naar de tv. Echt dood simpel. Misschien zijn ze bang dat je de glas vezel beschadigd maar dat is dan ook alles. Die dingen zijn vrij fragiel en mogen niet te ver buigen maar dat is ook alles.
Klanten mogen niet zelf met een glasvezelaansluiting klooien. Als je een nieuwe FTU hebt en er een patchcover bij krijgt dan is het nog wel te doen. Maar zodra je een oudere FTU hebt moet er echt wel wat gedaan worden dat een Tweaker misschien nog wel kan maar die andere 99,9% van Nederland niet hoor
En inderdaad: in alle gevallen loopt er dan een glasvezelkabeltje van de FTU naar die mediaconverter. Ik denk dat maar weinig mensen weten dat je daar voorzichtig mee om moet gaan en op een bepaalde manier moet oprollen (met ruime bochten). En als je dat niet doet dat je dan vreemde storingen krijgt die de helpdesk weer niet kan oplossen.

Dus terwijl ik zo typ... snap ik eigenlijk heel goed dat T-Mobiel dit zo plant.

@Helsie Ik ken de rest van je verhaal niet maar als dit een nieuw abonnement is, dan lijkt een week me wel heel goed. Had je serieus minder verwacht? Ik hoor genoeg verhalen van meerdere weken tot meer dan een maand.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik heb een Mikrotik HexS binnen om de Zyxel en mediaconverter te vervangen. De Mikrotik heeft een SFP-poort waar ik de glasvezelkabel direct in wil klikken (en dus niet meer de mediaconverter hoef te gebruiken; scheelt weer aan apparaatje).

Maar welke SFP-module heb ik nodig? Bomen/bos-verhaal. Het lijkt erop dat er in de mediaconverter geen verwijderbare module zit (cvt-3002w2a(sm10)plus-dr). In de FTU zit een SC/SC-kabel zoals deze. Ik kan echter geen SFP-SC module vinden dus ik vraag me af of die wel bestaan. Kan iemand me de juiste kant op wijzen?

Edit: ik heb toch wat gevonden. Een Draytek SFP SC-module en ik kan ook een SC-LC patchkabel en een LC-module kopen, toch? Is de ene oplossing beter dan de ander?

[ Voor 16% gewijzigd door sOid op 08-07-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:13:
[...]

@Helsie Ik ken de rest van je verhaal niet maar als dit een nieuw abonnement is, dan lijkt een week me wel heel goed. Had je serieus minder verwacht? Ik hoor genoeg verhalen van meerdere weken tot meer dan een maand.
Nee, het is geen nieuw abonnement. Ik heb het abonnement bijna 2 jaar en sinds zondag haal ik minder dan de helft van de max snelheid, na enkele weken stabiel op het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:03
Hier komt de monteur de 16e 2 weken geleden ingepland.
Vraag mij af of dit zo kan blijven of komt er een extra kastje bij met ook stroom vereist?
Of komt dat tmobile kastje in dat witte ftu? Kastje? Heeft wel mijn voorkeur aangezien het in de woonkamer zit.

Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hx0XUUgvFHpNFQ11tHtRX89lZcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otycFkjuLfFdJIm8pyoBFRHE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Phyt_ op 08-07-2020 19:18 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
InfoTracer schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:37:
[...]

Lijkt mij dat smokeping een normale ping doet alleen dan naar de vooraf ingestelde adressen en deze dan herhaald om de zoveel tijd en dan deze resultaten opslaat zodat het in zo'n mooi grafiekje gezet kan worden.
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat het misschien nog vanaf een ander device probeerd kan worden of dan er toch iets in het lokale netwerk niet goed zit. Maar zulke zaken zijn altijd lastig aangezien het voorheen wel met xs4all werkte. Als dan alleen de isp is veranderd en voor de rest niets in het lokale netwerk dan heeft het er toch weg van dat het aan t-mobile ligt.
Maar is altijd moeilijk te bewijzen.
Misschien dat iemand anders het nog kan proberen naar dezelfde adressen.
Vanaf mijn verbinding zie ik namelijk helemaal niets (behalve een vrij grote download vanochtend). Daarom mijn vermoeden dat het in het lokale netwerk óf de specifieke verbinding zit. Een slechte patch kan ook zulke symptomen veroorzaken.

Ik zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ0F1Qnh-W2VsnRzxlWNkMmL0Tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1T2MFaK97kIpBdkxy0hrLIQ.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
Ja dat was een forse hoeveelheid verkeer rond 11:00.

Draait iemand anders met de Zyxel router smokeping?

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 08-07-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 23:40
Phyt_ schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:17:
Hier komt de monteur de 16e 2 weken geleden ingepland.
Vraag mij af of dit zo kan blijven of komt er een extra kastje bij met ook stroom vereist?
Of komt dat tmobile kastje in dat witte ftu? Kastje? Heeft wel mijn voorkeur aangezien het in de woonkamer zit.

Alvast bedankt.[Afbeelding]
Als het goed is haalt de Guidion monteur de NT (is dat witte langwerpige apparaat met de lampjes) van de FTU af en koppelt dit met een patchcover aan de mediaconverter die bij T-Mobile in het installatiepakket zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:39:
[...]

Als het goed is haalt de Guidion monteur de NT (is dat witte langwerpige apparaat met de lampjes) van de FTU af en koppelt dit met een patchcover aan de mediaconverter die bij T-Mobile in het installatiepakket zit.
Inderdaad. Het kan overigens ook gewoon werken zonder die T-Mobile mediaconverter en met die bestaande NT aangezien dat ook een media converter is, maar dan van KPN.
Als de monteur wel alles doet zoals hierboven staat heb je straks in je woonkamer een wit kastje van 10x10 cm (de FTU die er dus nu al hangt maar dan zonder die lange witte NT eroverheen) met daaroverheen een wit kapje. Daar komt een geel kabeltje uit en dat gaat naar een zwart kastje dat er naast wordt gehangen of tegen dat witte kastje aan wordt geplakt. En vanaf dat zwarte kastje een UTP kabel naar de router van T-Mobile.

Dat hadden ze vast niet verteld bij T-Mobile toen je een abonnement afsloot. In een meterkast maakt het niet zoveel uit maar in de woonkamer lijkt het me niet zo mooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Barre73 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:29:
[...]

Inderdaad. Het kan overigens ook gewoon werken zonder die T-Mobile mediaconverter en met die bestaande NT aangezien dat ook een media converter is, maar dan van KPN.
Als de monteur wel alles doet zoals hierboven staat heb je straks in je woonkamer een wit kastje van 10x10 cm (de FTU die er dus nu al hangt maar dan zonder die lange witte NT eroverheen) met daaroverheen een wit kapje. Daar komt een geel kabeltje uit en dat gaat naar een zwart kastje dat er naast wordt gehangen of tegen dat witte kastje aan wordt geplakt. En vanaf dat zwarte kastje een UTP kabel naar de router van T-Mobile.

Dat hadden ze vast niet verteld bij T-Mobile toen je een abonnement afsloot. In een meterkast maakt het niet zoveel uit maar in de woonkamer lijkt het me niet zo mooi...
Nee en mogelijk nog interessanter voor de kids.
Maar ik begrijp dat ik ook de huidige FTU van kpn kan laten zitten en dat die ook werkt?

Ik zal dat wel bij hem aangeven als hij hier is dan.
Dan snap ik helemaal niet wat die monteur komt doen :) als dat zo is.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Phyt_ schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:01:
[...]

Nee en mogelijk nog interessanter voor de kids.
Maar ik begrijp dat ik ook de huidige FTU van kpn kan laten zitten en dat die ook werkt?

Ik zal dat wel bij hem aangeven als hij hier is dan.
Dan snap ik helemaal niet wat die monteur komt doen :) als dat zo is.
De enige reden dat glasvezel providers de monteur blijven sturen is het feit dat ze niet willen dat je aan de FTU zit te rommelen. Als de connector of de vezel breekt ben je financieel ver van huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Soundwork schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:02:
[...]

De enige reden dat glasvezel providers de monteur blijven sturen is het feit dat ze niet willen dat je aan de FTU zit te rommelen. Als de connector of de vezel breekt ben je financieel ver van huis....
Maar barre geeft aan dat deze kpn ftu ook gewoon werkt, dus dan hoeft er niks mee te gebeuren toch?
Kwestie van utp van ftu naar de tmobile modem en klaar als ik dat goed begrijp.
Dus dan hoeft er niet met glas gerommeld te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Phyt_ schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:23:
[...]

Maar barre geeft aan dat deze kpn ftu ook gewoon werkt, dus dan hoeft er niks mee te gebeuren toch?
Kwestie van utp van ftu naar de tmobile modem en klaar als ik dat goed begrijp.
Dus dan hoeft er niet met glas gerommeld te worden.
Als deze werkt zou de monteur deze kunnen laten zitten.
Maar ik weet niet of ze dit in hun opdracht wel willen doen, maar overleggen kan je altijd proberen....
Je komt er snel genoeg achter of de KPN NT werkt met de Zyxel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Ja ik weet niet hoe mee werkend de monteurs zijn tegenwoordig.
Ik ga er iig op staan als hij het omwisselt om de spullen van kpn achter te laten.
Ik neem aan dat dit van mij/kpn is niet van guidion.
Iaat het wel weten hoe het is gegaan tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 23:30
_Richie_ schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:46:
Monteur is niet geweest (was ook verkouden).
Maar ze zijn dus überhaupt nooit langsgeweest? Want ik begreep echt dat het uiterst noodzakelijk was.
Je wilt zeggen dat je nog nooit wat gedaan hebt wat niet toegestaan is :)? Ik zou ook niet weten waarom het niet zou mogen. Lijn was bij mij gewoon actief. Wat ik me kan verzinnen is:
- Twee lijnen tegelijk actief voor de prijs van 1 (bij mij het geval bijvoorbeeld)
- Discussie openen over monteurskosten voor het niet langskomen van een monteur

Het aansluiten is niet veel ingewikkelder dan ethernet kabels, alleen is de fiber kabel meer fragiel. Dus mocht je echt niet kunnen wachten kan het prima zelf. Zoals Richie ook eerder postte is er een handleiding van online om het zelf te doen, die sturen dus geen monteur langs en je mag het daar gewoon zelf doen. Waarom zou hier dat anders zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phyt_ schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:56:
Ja ik weet niet hoe mee werkend de monteurs zijn tegenwoordig.
Ik ga er iig op staan als hij het omwisselt om de spullen van kpn achter te laten.
Ik neem aan dat dit van mij/kpn is niet van guidion.
Iaat het wel weten hoe het is gegaan tzt.
Aan je foto te zien heb je op dit moment geen glasvezel abonnement?
In dat geval kan je deze KPN NT er ook gewoon nu al zelf afhalen. Lipje bovenaan indrukken en rustig naar beneden schuiven. Meer hoeft niet. De FTU zelf is zo gebouwd dat er geen beschermkap of zoiets overheen hoeft

Maar ook als deze NT nu wel werkt en nodig is kan je dat doen op de dag van overgang. Zodra het niet meer werkt (ergens in de ochtend) zelf die NT er af schuiven en opbergen.
Formeel is die NT niet jouw eigendom maar is ie van KPN. Maar die hoeven 'em niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Barre73 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:24:
[...]

Aan je foto te zien heb je op dit moment geen glasvezel abonnement?
In dat geval kan je deze KPN NT er ook gewoon nu al zelf afhalen. Lipje bovenaan indrukken en rustig naar beneden schuiven. Meer hoeft niet. De FTU zelf is zo gebouwd dat er geen beschermkap of zoiets overheen hoeft

Maar ook als deze NT nu wel werkt en nodig is kan je dat doen op de dag van overgang. Zodra het niet meer werkt (ergens in de ochtend) zelf die NT er af schuiven en opbergen.
Formeel is die NT niet jouw eigendom maar is ie van KPN. Maar die hoeven 'em niet terug.
Hij is nu in gebruik, we hebben glasvezel van kpn nu.
Kan mogelijk ook als signaal stopt die dag van kpn. Modem tmobile aansluiten en kijken of het werkt toch?
Of doet de monteur iets speciaals om te activeren op de modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:21
Phyt_ schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Kan mogelijk ook als signaal stopt die dag van kpn. Modem tmobile aansluiten en kijken of het werkt toch?
Nee hoor, dat is goed zelf te doen. Je zal merken dat ergens in de ochtend het internet niet meer werkt. Dat is het moment dat je wordt omgezet. Als je "glas" lampje daarna (weer) brand kan je gewoon het Zyxel modem aansluiten en zou je zo weer online moeten komen.

Mocht het daarna werken, dan is het wel zo netjes de Guidion monteur af te bellen via: 088-2000100

[ Voor 7% gewijzigd door awenger op 09-07-2020 09:02 . Reden: Telefoonnummer Guidon toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Bij mij heeft de Guidion monteur nog wat dipswitches omgezet op de converter. Als je de installatie zelf doet, hoe weet je dan of deze correct ingesteld staan? Is dat een algemeen bekend iets?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Fonta schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:34:
Bij mij heeft de Guidion monteur nog wat dipswitches omgezet op de converter. Als je de installatie zelf doet, hoe weet je dan of deze correct ingesteld staan? Is dat een algemeen bekend iets?
Dipswitch 1 en 6 moeten aan staan, 1 is voor auto-negotiation voor de snelheid en 6 voor auto-negotiation van de fiber link (als ik het goed heb). Als dat niet werkt kun je 3 en 4 proberen lees ik op het T-Mobile forum, dan stel je de mediaconverter in op 1000 Mbps en full duplex. Bij mij was het trouwens afgeplakt met een stukje zwart rubber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcMRZFgMSbY-9mK0PqHmnY_E7oQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6vrCXWFJOVTOfUP8aXUBUVPk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
ANdrode schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:44:
[...]

Je hebt een semi-statisch ip. Wanneer je een nieuwe DHCP request doet terwijl de oude vervallen is (of wanneer je een ander mac adres gebruikt) krijg je een ander IP.

Ik zou kijken hoe de situatie over langere tijd is. Mijn IP is in 18 maanden 1x veranderd: Toen ik een andere router aansloot en het mac-adres niet kloonde...
Dat had ik ook ja, kwam er gelukkig vrij snel achter dus MAC opgezocht van oude en hop even klonen en mn IP was weer terug :D

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Phyt_ schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Met de Huawei en de Zyxel hoeft de monteur de apparatuur niet meer te provisionen op het Glasoperator netwerk, bij de Drayteks moest dat nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raginus3
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 08:36

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Helsie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:17:
WiFi en Ethernet is om te janken hier in huis. Monteur kon ik zelf inplannen, later gedaan want ik wilde dat ie op mijn vrije dag kwam.
Monteur heeft geen meting gedaan maar gelijk een nieuwe modem besteld.
Ben heel benieuwd of WiFi nu wel werkt, want dat is toch echt het nadeel van ons nieuwbouwhuis.
(Ik vind <10 Mbit/s overigens niet bar veel).
Soundwork schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:02:
[...]

De monteur zei tegen mij dat het ‘wettelijk’ niet is toegestaan om zelf met glasvezel aan de gang te gaan omdat het ‘licht’ uit de glasvezelkabel gevaarlijk is.

Modem is onderweg dus ben benieuwd of t-mobile nu ook een monteur langs stuurt.

[ Voor 35% gewijzigd door raginus3 op 09-07-2020 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
raginus3 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:11:
De monteur zei tegen mij dat het ‘wettelijk’ niet is toegestaan om zelf met glasvezel aan de gang te gaan omdat het ‘licht’ uit de glasvezelkabel gevaarlijk is.

Modem is onderweg dus ben benieuwd of t-mobile nu ook een monteur langs stuurt.
Dat is waar, maar dat is niet voornaamste reden.
Je mag inderdaad niet in de connector kijken, maar de reden dat ze liever niet hebben dat je er zelf aan rommelt is en blijft omdat de connector en/of vezel kan breken.

Edit: aanpassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-09 15:40
Soundwork schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:58:
[...]

Dat is waar, maar dat is niet voornaamste reden.
Je mag inderdaad niet in de connector kijken, maar de reden dat ze liever niet hebben dat je er zelf aan rommelt is en blijft omdat de connector en/of vezel kan breken.
Er is niets wettelijks aan. Ze willen gewoon zeker weten dat het goed aangesloten is en de installatie kunnen doorberekenen. Dat laatste lijkt me niet eens winstgevend.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Charlie_Root schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:04:
[...]

Er is niets wettelijks aan. Ze willen gewoon zeker weten dat het goed aangesloten is en de installatie kunnen doorberekenen. Dat laatste lijkt me niet eens winstgevend.
Ik denk dat je de verkeerde gequoted hebt, ik schreef niet dat het wettelijk verboden is....
Dat is de post van @raginus3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:07:
[...]

Ik denk dat je de verkeerde gequoted hebt, ik schreef niet dat het wettelijk verboden is....
Hij quote wel de goede. Jij lijkt namelijk met jouw reactie aan te geven dat het waar is dat het wettelijk verboden is.
En daar reageert Charlie_Root weer op.

Het is uiteraard onzin. Een particulier mag van de wet best wel in een laser kijken. Is niet slim maar goed.. dat zijn wel meer dingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:29:
[...]

Hij quote wel de goede. Jij lijkt namelijk met jouw reactie aan te geven dat het waar is dat het wettelijk verboden is.
En daar reageert Charlie_Root weer op.

Het is uiteraard onzin. Een particulier mag van de wet best wel in een laser kijken. Is niet slim maar goed.. dat zijn wel meer dingen niet.
Nu zie ik het. Verkeerd verwoord. Ik bedoelde dat het wel klopt dat kijken in de laser niet goed is.
Niet dat het wettelijk verboden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Puur uit interesse zijn er al mensen die achter de mediaconverter een 2,5 of 10 gigabit router hebben gehangen met een 2,5 of 10 gigabit link naar hun pc?

Ik vraag me af hoeveel sneller deze verbinding kan worden bovenop de 920 Mbit down en 936 up die ik nu haal. De mediaconverter ondersteund 9k jumbo packet maar de xyzel niet en dus kan je niet sneller dan dat die router kan.

En nee ik heb het niet nodig. maar ik wil gewoon weten of deze verbindingen veel sneller kunnen als je de overhead eraf haalt. Een 100 mbit verbinding haalt namelijk vaak al 160 of meer en een 500 bijna 700. maar wat een 1000 haalt zonder limieten geen idee omdat de router niet sneller gaat.

Dus gewoon heel nieuwsgierig. (mijn hdd schrijft toch niet sneller....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:45
computerjunky schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:51:
Puur uit interesse zijn er al mensen die achter de mediaconverter een 2,5 of 10 gigabit router hebben gehangen met een 2,5 of 10 gigabit link naar hun pc?

Ik vraag me af hoeveel sneller deze verbinding kan worden bovenop de 920 Mbit down en 936 up die ik nu haal. De mediaconverter ondersteund 9k jumbo packet maar de xyzel niet en dus kan je niet sneller dan dat die router kan.

En nee ik heb het niet nodig. maar ik wil gewoon weten of deze verbindingen veel sneller kunnen als je de overhead eraf haalt. Een 100 mbit verbinding haalt namelijk vaak al 160 of meer en een 500 bijna 700. maar wat een 1000 haalt zonder limieten geen idee omdat de router niet sneller gaat.

Je zit op een gigabit poort in de wijkkast dus hoger ga je waarschijnlijk niet halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
incomer schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:03:
[...]

Je zit op een gigabit poort in de wijkkast dus hoger ga je waarschijnlijk niet halen
ligt eraan of die switch of wat voor hardware ze gebruiken voor gpas in een wijk centrale jumbo frames ondersteund. Dat lijkt een beetje hit en mis. Maarja ok hoop dat we voorbij speculeren kunnen en iemand dit getest heeft. Ben persoonlijk aan een nieuwe router toe maar om nou 200 extra uit te geven voor een 2.5g poort die niets uit haalt zie ik niet zitten. Als het echter wel een voordeel heeft (naast het future proof zijn) dan wor dat misschien wel interessant.

Nerds will be nerds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Die mediaconverter geeft ook maar 1gb door, daar zit de bottleneck al, ook die dingen zijn te omzeilen/vervangen. Zelf zit ik prima op 50/50 in 't dagelijks gebruik, denk nog wel even future proof te zijn met huidige upgrade mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly

Bij die lage snelheden haal je meer omdat je ergens softwarematig beperkt moet worden. Google maar eens op policing & shaping + bursts

Bij een abonnement van 1 gigabit raak je het maximum van de fysieke verbinding zonder softwarematig plafond. Er is niets meer dan dat beschikbaar.

2,5G of 10G thuis klinkt nerdy maar voegt imho niets toe. Zelfs met twee hypervisors met meer dan tien virtuele servers blijft de link naar de NAS onder de 10Mbit. Alleen bij een backup of bulkdata transport raak je de maxima. Die soorten datastromen lopen alleen in de nacht als ik slaap. Daar ga ik niet voor investeren, in een full SSD nas met een 10G netwerk en 10G hypervisors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-09 15:40
stormfly schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 06:03:
[...]

Bij die lage snelheden haal je meer omdat je ergens softwarematig beperkt moet worden. Google maar eens op policing & shaping + bursts

Bij een abonnement van 1 gigabit raak je het maximum van de fysieke verbinding zonder softwarematig plafond. Er is niets meer dan dat beschikbaar.

2,5G of 10G thuis klinkt nerdy maar voegt imho niets toe. Zelfs met twee hypervisors met meer dan tien virtuele servers blijft de link naar de NAS onder de 10Mbit. Alleen bij een backup of bulkdata transport raak je de maxima. Die soorten datastromen lopen alleen in de nacht als ik slaap. Daar ga ik niet voor investeren, in een full SSD nas met een 10G netwerk en 10G hypervisors.
Jij lijkt te bevestigen(?) dat we dus aan een Gigabit port hangen. Kan de converter met sfp niet de bottleneck zijn?

Verder helemaal met je eens, 10Gbit klinkt leuk maar ga je nooit wat aan hebben.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Charlie_Root schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:20:
[...]

Jij lijkt te bevestigen(?) dat we dus aan een Gigabit port hangen. Kan de converter met sfp niet de bottleneck zijn?
De vraag was "achter de mediaconverter" dat pad is maximaal 1G. Je kunt ervoor aan de WAN zijde 10G glas afmonteren maar zover mijn kennis gaat is een NT (mediaconverter) altijd 1G koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:36
Hoe strak zit TM qua snelheid in een ODF gebied?

Mijn ouders hebben sinds een paar dagen Glasvezel van TM 50/50 met TV en telefoon met de Zyxel T50 router.

Toen ik er was heb ik naast het modem meerdere speedtests gedaan met zowel mijn iPhone zowel als een bekabelde laptop.
Om 5 reden was ik verbaasd:
1. De snelheid is een stuk hoger dan het 50/50 abbonemment dat is afgesloten
2. Download begint direct hoog (220/300) en stabiliseert daarna richting de 133 (zie screenshot). Hetzelfde geld voor de upload, die iets minder snel inzakt en een stuk hoger is dan de download. Je kan dit zien aan de lijn boven de meet-waardes.
3. Ik had verwacht dat het een snaar strakke verbinding van gelijkblijvende waardes tijdens de test ipv fluctueren waardes gedurende de tests (meerdere aanbieders geprobeerd)
4. Ik had verwacht dat de PING een stuk lager was dan 8 a 10 ms, dit is vergelijkbaar met wat ik haal op Ziggo of VDSL.

Wat ik me afvraag is of deze verbinding wel strak is? Hebben we stiekem 500/500, maar is er iets mis met de verbinding? Is 8ms (10 ook gezien) niet wat hoog voor een glasverbinding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Zs4E173Qi-K_BANaT87ZqnzXlk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UzkN7iQb0bOLovvhQHqoIl8s.png?f=user_large

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:52:

4. Ik had verwacht dat de PING een stuk lager was dan 8 a 10 ms, dit is vergelijkbaar met wat ik haal op Ziggo of VDSL.

Wat ik me afvraag is of deze verbinding wel strak is? Hebben we stiekem 500/500, maar is er iets mis met de verbinding? Is 8ms (10 ook gezien) niet wat hoog voor een glasverbinding?
Wat is er mis met een ping van 8ms? Dit is al extreem laag. Mocht je echt willen weten waar mogelijk de "vertraging" zit zou je nog een traceroute kunnen doen. Zo kan je zien welke hubs er tussen zitten. Maar eerlijk gezegd zou ik mij niet druk maken met een ping onder de 10ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
.....

[Afbeelding]
8 ms via WiFi is dat zo te zien. Dat is toch meer dan keurig?
De 50/50 Mbit is ergens softwarematig gecapped. Fysiek heb je gewoon een 1Gbit verbinding. Ook bij XS4ALL zag ik vaak dat ik hogere snelheden haalde dan waar ik voor betaalde.

Ik denk dat je zoekt naar "problemen", die er niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:10

pinda powerrr

Slow down...

@Stinger_Ventura bij een vriend van me, in ODF gebied, is zijn 100/100 abbo erg ruim in de praktijk. Bij verschillende speedtests heb ik al snelheden boven de 500Mbit gehaald en eigenlijk is het gemiddelde wel rond de 250Mbit.

Up gaat dan altijd nog harder dan down.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:39
awenger schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:22:
[...]

De 50/50 Mbit is ergens softwarematig gecapped. Fysiek heb je gewoon een 1Gbit verbinding. Ook bij XS4ALL zag ik vaak dat ik hogere snelheden haalde dan waar ik voor betaalde.

Ik denk dat je zoekt naar "problemen", die er niet zijn
Klopt. En hier kan je met een eigen router misbruik van maken. Heb het getest en je kan de snelheid van het duurste abonnement krijgen terwijl je betaalt voor het goedkoopste abonnement.

[ Voor 5% gewijzigd door Ruben0s op 10-07-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 15:02
Ik heb sinds vandaag T-Mobile glasvezel (1.000/1.000) na een aantal jaar Ziggo (250/25) te hebben gehad. Monteur was in een kwartiertje klaar waarna ik de snelheid ging meten. Op de zelfde plaats aan de keukentafel met de zelfde laptop haal ik helaas ook ongeveer de zelfde snelheid als een dag eerder met Ziggo.

Ik heb gemeten op de WiFi van de Zyxel en op mijn eigen WiFi (Deco M5) maar beiden geven ongeveer 230/25 aan. Vreemde is dat de interne speedtest van de Deco (voor zover die betrouwbaar is?) een snelheid van 730/730 aangeeft.

Waar kan dit aan liggen? Ik ben niet naar T-Mobile gegaan om de zelfde snelheid te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:02:
Ik heb sinds vandaag T-Mobile glasvezel (1.000/1.000) na een aantal jaar Ziggo (250/25) te hebben gehad. Monteur was in een kwartiertje klaar waarna ik de snelheid ging meten. Op de zelfde plaats aan de keukentafel met de zelfde laptop haal ik helaas ook ongeveer de zelfde snelheid als een dag eerder met Ziggo.

Ik heb gemeten op de WiFi van de Zyxel en op mijn eigen WiFi (Deco M5) maar beiden geven ongeveer 230/25 aan. Vreemde is dat de interne speedtest van de Deco (voor zover die betrouwbaar is?) een snelheid van 730/730 aangeeft.

Waar kan dit aan liggen? Ik ben niet naar T-Mobile gegaan om de zelfde snelheid te houden.
Speedtest eens met een kabel. Daarmee sluit je in ieder geval je WiFi uit.
De aangegeven snelheid van je Deco's vermoedelijk een theoretische maximumsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:42

Welkom bij het verschil tussen bedraad en wifi.
Die interne speedtest van de Deco zal een bedraade test zijn (van de deco zelf naar iets op het internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
gekkie schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:05:
[...]

Welkom bij het verschil tussen bedraad en wifi.
Die interne speedtest van de Deco zal een bedraade test zijn.
Dat daar een groot verschil in zit snap ik, en dat de download misschien amper hoger gaat worden (draadloos) dan hij was snap ik ook wel. Wat ik vreemd vind is dat de verhouding down/up de verhouding is die je bij kabel verwacht, niet bij glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InfoTracer

Ik zou zeggen probeer het is eens bedraad want wifi staat nu in het algemeen niet bekend om zijn snelheid en stabiliteit. Als je dan wel de juiste snelheid haalt weet je dat het aan de wifi ligt.
Je zou daarna kunnen kijken wat de verbindingssnelheid is met de wifi als indicatie.
En misschien ligt het wel aan de wifi kant van je laptop dat die gewoon niet sneller kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:07:
[...]

Dat daar een groot verschil in zit snap ik, en dat de download misschien amper hoger gaat worden (draadloos) dan hij was snap ik ook wel. Wat ik vreemd vind is dat de verhouding down/up de verhouding is die je bij kabel verwacht, niet bij glas.
Draadloos is draadloos. Kabel of glas.

Het ontgaat mij een beetje waarom je daar een verschil in zou moeten krijgen met exact dezelfde apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:42
bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:07:
[...]
Via de kabel (deco interne test) is dat verschil er toch ook niet ?
De vraag in dit geval is dan waarom het bij je wifi wel zo is en de constante in dat verhaal is je client device waar mee je test en de omgeving. Nieuw accesspoint met een verouderde of brakke client device implementatie geeft natuurlijk nog steeds geen hogere snelheid (zwakste schakel is immers bepalend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Draadloos is draadloos. Kabel of glas.

Het ontgaat mij een beetje waarom je daar een verschil in zou moeten krijgen met exact dezelfde apparatuur.
Omdat de upload via kabel gewoon niet hoger was dan 25. Via glas (theoretisch) 1.000. In ieder geval geen 10/1 verhouding zoals bij kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
Bedraad geeft overigens 300/130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:15:
Ik verdenk je laptop.

Maar dit lijkt meer op een probleem wat weinig met T-Mobile te maken heeft. Maak even een ander topic aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:15:
Dan lijkt er al een probleem te zitten in je verbinding of router, want dat is ver beneden je abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 23:30
Ik heb al sinds het bestaan van Vodafone Thuis fiber bij hun via de DrayTek overhead, nu in onze nieuwe woning een mediaconverter + mijn eigen OpenWRT router haal ik meer overhead, zelfde als jij eigenlijk aangeeft qua snelheid (heb ook 50/50). Heb een Nest Wi-Fi klaarstaan en ben benieuwd of die er nog meer uit perst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:17:
[...]

Ik verdenk je laptop.

Maar dit lijkt meer op een probleem wat weinig met T-Mobile te maken heeft. Maak even een ander topic aan.
Waarom zou dat aan de laptop liggen? Ik zie in ieder geval nog geen reden om T-Mobile niet (mede) te verdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Waarom zou dat aan de laptop liggen? Ik zie in ieder geval nog geen reden om T-Mobile niet (mede) te verdenken.
Omdat de speedtest van de Deco wat anders zegt namelijk. De enige gelijke deler is de laptop tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:27:
[...]

Omdat de speedtest van de Deco wat anders zegt namelijk. De enige gelijke deler is de laptop tot nu toe.
Nee dat is het niet. Draadloos is namelijk op meerdere apparaten getest. Bedraad op de laptop bevestigd voor mij alleen dat de snelheid inderdaad niet is zoals hij hoort te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Nee dat is het niet. Draadloos is namelijk op meerdere apparaten getest. Bedraad op de laptop bevestigd voor mij alleen dat de snelheid inderdaad niet is zoals hij hoort te zijn.
Wederom, draadloos zegt helemaal niks. Zeker niet als je zelf al aangeeft dat de resultaten draadloos bij 2 verschillende providers exact hetzelfde zijn.

Maar goed, leef je uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat het misschien je laptop zelf is die niet sneller kan. Wij weten niet wat voor laptop het is.
Maar het zou idd nog aan TM kunnen liggen maar dan is wel de vraag waarom de deco speedtest iets anders aangeeft of dat moet een geschatte snelheid zijn vanuit deco. Ik ben niet bekend met deco.

Maar misschien een idee om je beste wifi apparaat te pakken en dan naast de router / wifi punt te gaan staan en dan kijken wat je wifi verbinding snelheid is (dus niet een speedtest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:31:
[...]

Wederom, draadloos zegt helemaal niks. Zeker niet als je zelf al aangeeft dat de resultaten draadloos bij 2 verschillende providers exact hetzelfde zijn.

Maar goed, leef je uit.
Maar net hoe je het wil zien. Ik denk dat het wel degelijk wat zegt. Maar goed, ik zal binnenkort een 2e bedrade test doen, dan weten we het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

InfoTracer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:35:
[...]

Maar het zou idd nog aan TM kunnen liggen maar dan is wel de vraag waarom de deco speedtest iets anders aangeeft of dat moet een geschatte snelheid zijn vanuit deco. Ik ben niet bekend met deco.

Maar misschien een idee om je beste wifi apparaat te pakken en dan naast de router / wifi punt te gaan staan en dan kijken wat je wifi verbinding snelheid is (dus niet een speedtest).
Zo te zien doet de Deco gewoon een speedtest; https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1462/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 20:45
InfoTracer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Ik zou zeggen probeer het is eens bedraad want wifi staat nu in het algemeen niet bekend om zijn snelheid en stabiliteit. Als je dan wel de juiste snelheid haalt weet je dat het aan de wifi ligt.
Je zou daarna kunnen kijken wat de verbindingssnelheid is met de wifi als indicatie.
En misschien ligt het wel aan de wifi kant van je laptop dat die gewoon niet sneller kan.
De test van de deco is bedraad. Hij zou de wifi snelheid eens moeten testen direct naast de deco.

Edit:
Dat de deco 730/730 aangeeft betekend dat het niet aan T-Mobile kan liggen. naja, idealiter zou het 1000/1000 zijn. De deco test namelijk de max snelheid die hij kan halen via de bedrade aansluiting. Vandaar mij opmerking om de wifi direct naast de deco eens te testen.

[ Voor 19% gewijzigd door Nuevocasa op 10-07-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
Nuevocasa schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:56:
[...]

De test van de deco is bedraad. Hij zou de wifi snelheid eens moeten testen direct naast de deco.
Die test geeft nog steeds een exact gelijk resultaat. Telefoon 1cm boven de Deco gaf 230/18.

Overigens, de Zyxel geeft die resultaten ook ongeveer dus dat is voor mij een indicatie dat het niet aan de Deco ligt.

[ Voor 16% gewijzigd door bartvk op 10-07-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Die test geeft nog steeds een exact gelijk resultaat. Telefoon 1cm boven de Deco gaf 230/18.
Ik krijg steeds meer de vermoede dat het aan je lokale netwerk ligt. Misschien wel handig om er een apart topic voor te openen zodat je beter en gerichter verder geholpen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
InfoTracer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:03:
[...]

Ik krijg steeds meer de vermoede dat het aan je lokale netwerk ligt. Misschien wel handig om er een apart topic voor te openen zodat je beter en gerichter verder geholpen kan worden.
Ik wil dat niet uitsluiten, maar ook als ik mijn lokale netwerk niet gebruik en rechtstreeks verbinding maak met de Zyxel van T-Mobile (bedraad of draadloos) is het resultaat verre van wat het hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:36
bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Overigens, de Zyxel geeft die resultaten ook ongeveer dus dat is voor mij een indicatie dat het niet aan de Deco ligt.
Hou er ook even rekening mee dat er mogelijk interference is van andere wifi netwerken in de buurt. Als je op een boerderij in Groningen woont heb je dat niet. Maar in een appartementen complex wel, en dat drukt je wifi snelheid.

Heb ook de Deco M5 op ziggo, en vind de speedtest vrij accuraat als ik hem draai in de app (OOKLA speedtest net).

Je kan je M5's nog eens herstarten, of een andere band opzoeken.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:04:
[...]

Ik wil dat niet uitsluiten, maar ook als ik mijn lokale netwerk niet gebruik en rechtstreeks verbinding maak met de Zyxel van T-Mobile (bedraad of draadloos) is het resultaat verre van wat het hoort te zijn.
En wederom, wat is nu het enige wat niet veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:06:
[...]

En wederom, wat is nu het enige wat niet veranderd?
Er is niks wat niet veranderd is. Jij wil niet afgaan op één bedrade test. Prima, ik zal dat later met een ander apparaat ook nog eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:08:
[...]

Er is niks wat niet veranderd is. Jij wil niet afgaan op één bedrade test. Prima, ik zal dat later met een ander apparaat ook nog eens testen.
Je laptop is niet veranderd. 1 test met 1 apparaat is geen test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Je laptop is niet veranderd. 1 test met 1 apparaat is geen test.
We gaan in herhaling vallen. Draadloos is inmiddels met 5 verschillende apparaten getest op zowel de Deco als op de Zyxel. Bedrade test rechtstreeks op de Zyxel met 1 apparaat bevestigd het beeld dat de snelheid niet in orde is. Prima dat ik moet testen met een 2e apparaat als "second opinion" maar ga mij niet vertellen dat al deze problemen aan een laptop liggen.

Overigens, de interne speedtest van de Deco blijkt wisselvallige resultaten te geven. Ik meet nu 450/300.

[ Voor 9% gewijzigd door bartvk op 10-07-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:12:
[...]

We gaan in herhaling vallen. Draadloos is inmiddels met 5 verschillende apparaten getest op zowel de Deco als op de Zyxel. Bedrade test rechtstreeks op de Zyxel met 1 apparaat bevestigd het beeld dat de snelheid niet in orde is. Prima dat ik moet testen met een 2e apparaat als "second opinion" maar ga mij niet vertellen dat al deze problemen aan een laptop liggen.

Overigens, de interne speedtest van de Deco blijkt wisselvallige resultaten te geven. Ik meet nu 450/300.
Prima, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 14:58
bartvk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:12:
[...]

Dat heb ik al vaker wel voorbij zien komen bijvoorbeeld door VPN of firewall software. Dus een 2e test op een 'schone' laptop kan nooit kwaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:31

Zorian

What the fox?

Ik heb mijn huis verglaasd met 10Gbit SFP+ en de binnenkomende vezel ook direct in een glasvezelswitch geduwd samen met de rest welke tevens het internet routeert en verdeelt.
En nee, je gaat niet rapper. De glasvezelswitch rapporteert een maximumsnelheid van 1Gbit aan de andere zijde van de vezel te hebben gedetecteerd.
10Gbit is wel lekker voor lokale transfers though. :9

//Vraagje trouwens, zijn er meer mensen die het idee hebben dat met name de upload in de avond een fors stuk lager is?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/blTpdRt.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0LCqz2U.png

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9738265838.png

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9738271244.png

[ Voor 12% gewijzigd door Zorian op 10-07-2020 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onskii
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-09 21:30
Zorian schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:13:
[...]

Ik heb mijn huis verglaasd met 10Gbit SFP+ en de binnenkomende vezel ook direct in een glasvezelswitch geduwd samen met de rest welke tevens het internet routeert en verdeelt.
En nee, je gaat niet rapper. De glasvezelswitch rapporteert een maximumsnelheid van 1Gbit aan de andere zijde van de vezel te hebben gedetecteerd.
10Gbit is wel lekker voor lokale transfers though. :9

//Vraagje trouwens, zijn er meer mensen die het idee hebben dat met name de upload in de avond een fors stuk lager is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet echt, heb de hele dag door het zelfde down en up (op mijn gevoel tenminste)

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/9738543568.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
PuckStar schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:09:
Hier een aantal smokeping resultaten.
Links van de gele streep was XS4ALL, rechts van de groene streep is T-Mobile.
(er tussen is een stukje downtime want was vandaag overdag toen ik geen XS4ALL meer had en T-Mobile nog aangezet moest worden).
https://i.imgur.com/PNBLUfV.png
https://i.imgur.com/gyZxytk.png

Hier ingezoomed vanaf dat ik signaal had bij T-Mobile tot nu:
https://i.imgur.com/hCmuWPZ.png
https://i.imgur.com/W9f74p3.png

Met sommigen heeft hij dus beduidend meer moeite dan XS4ALL had.
Of moeten routes/paden zich nog juist opzetten en kan dat even duren?
Dankzij de gouden tip van @ANdrode heb ik de DDOS preventie uitgezet in de modem en warempel de smokeping resultaten zijn nu naar verwachting en zelfs beter dan bij XS4ALL :X !
Ik had de DDOS optie wel gezien maar ging er vanuit dat dat alleen om inbound connecties zou gaan maar blijkbaar geldt het dus ook voor outbound connecties en zag het modem de pings van smokeping daarvoor aan.

Hier de nieuwe grafieken.
Links van de gele streep was XS4ALL, rechts van de groene streep is T-Mobile sinds DDOS preventie optie uit staat:
https://i.imgur.com/RmBIucA.png
https://i.imgur.com/j2VZ8RD.png

Ingezoomed:
https://i.imgur.com/Kjj7hlO.png

Ter info ook @stormfly

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
PuckStar schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:21:
[...]
Dankzij de gouden tip van @ANdrode heb ik de DDOS preventie uitgezet in de modem en warempel de smokeping resultaten zijn nu naar verwachting en zelfs beter dan bij XS4ALL :X !
Ik had de DDOS optie wel gezien maar ging er vanuit dat dat alleen om inbound connecties zou gaan maar blijkbaar geldt het dus ook voor outbound connecties en zag het modem de pings van smokeping daarvoor aan.
Denk je dat jouw eigen verbruik meespeelde in de momenten waarop je een hoge ping had bij xs4all?

Mijn gevoel (toen in 100/100 had) was dat bij T-Mobile de router (of hun infrastructuur) veel minder vertraging veroorzaakte wanneer de verbinding vol zat.

Bij xs4all moest ik SQM QoS gebruiken omdat het anders traag werd tijdens downloads. Bij Tmobile viel dit effect mee.
in odf gebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raginus3

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Soundwork schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:07:
[...]

Opmerking van de monteur kwam wellicht voort ui veiligheidsoverweging. Zelf aan de elektrameter ‘rommel’ is ook niet echt een goed idee voor de gemiddelde consument.

Maar goed modem is hier morgen. Ik zal mijn ogen dichthouden tijdens monteren 😉en ben er attent op dat de aansluitkabel kwetsbaar is. Als er een schroefmal bij zit dan hangt de nwe modem al heel snel. Wel in de meterkast, de aansluitkabel is kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Onskii schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:48:
[...]

Niet echt, heb de hele dag door het zelfde down en up (op mijn gevoel tenminste)

[Afbeelding]
Die snelheden heb ik al heel lang niet meer gezien hier. Zowel met eigen apparatuur als providermodem niet.
Heb het vermoeden dat de vezel beschadigd is aangezien die hier volledig naakt aan de muur hangt zonder bescherming.
Vorige bewoner had bovendien de vezel doorgesneden welke toen hersteld is maar die monteur had hem gelast en gewoon opgerold aan een spijker opgehangen erna. Niet echt mee eens maarja. Er is sowieso naar mijn idee een antieke NTU aanwezig waar een groene+blauwe vezel in zit en een coaxmodule.
Alleen weinig zin om te bellen ervoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onskii
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-09 21:30
Zorian schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Die snelheden heb ik al heel lang niet meer gezien hier. Zowel met eigen apparatuur als providermodem niet.
Heb het vermoeden dat de vezel beschadigd is aangezien die hier volledig naakt aan de muur hangt zonder bescherming.
Vorige bewoner had bovendien de vezel doorgesneden welke toen hersteld is maar die monteur had hem gelast en gewoon opgerold aan een spijker opgehangen erna. Niet echt mee eens maarja. Er is sowieso naar mijn idee een antieke NTU aanwezig waar een groene+blauwe vezel in zit en een coaxmodule.
Alleen weinig zin om te bellen ervoor. :+
Zulke snelheden is voor mij nu heel normaal. :+
Wel heb ik gemerkt dat de snelheid wat minder is met eigen router(r7800) vergeleken zyxel.
Met de zyxel router haalde ik gemakkelijk min 945 down en up, waar de r7800 bij 940 al moeite heeft. Maar de wifi van r7800 is erg goed vergeleken zyxel waardoor het toch waard voor is om het te gebruiken.

Over het vezel die doorgesneden is wel heel vreemd.
Vraag me af wat er in zijn hoofd toen allemaal afging. 8)7
Maarja als je geen problemen hebt binnen je netwerk zou ik het zo laten en anders even de servicedesk laten weten dat je ‘maar’ 750-800 binnen krijgt. Zouden ze geen probleem van moeten maken en de lijn gewoon controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Onskii schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:10:
[...]

Zulke snelheden is voor mij nu heel normaal. :+
Wel heb ik gemerkt dat de snelheid wat minder is met eigen router(r7800) vergeleken zyxel.
Met de zyxel router haalde ik gemakkelijk min 945 down en up, waar de r7800 bij 940 al moeite heeft. Maar de wifi van r7800 is erg goed vergeleken zyxel waardoor het toch waard voor is om het te gebruiken.

Over het vezel die doorgesneden is wel heel vreemd.
Vraag me af wat er in zijn hoofd toen allemaal afging. 8)7
Maarja als je geen problemen hebt binnen je netwerk zou ik het zo laten en anders even de servicedesk laten weten dat je ‘maar’ 750-800 binnen krijgt. Zouden ze geen probleem van moeten maken en de lijn gewoon controleren.
Mja die lijn controleren gaat ze niet lukken omdat het modem van hun niet in gebruik is. :+
https://tweakers.net/pric...-switch-305-1g-4s+in.html Dit is mijn router momenteel. In principe ruimschoots capabel om 1Gbit door te voeren van buitenaf.
En inderdaad, maarja de vorige bewoner was een falende hobbybob die wel meer vage shit had uitgespookt wat ik mocht fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Over modem controleren gesproken. Had hier al eens gemeld dat ik voor onze sportvereniging ook een glasvezel abbo heb in de hal.
Vanwege corona mochten we een tijd de hal niet in. Vriend van me en sponsor van het netwerk zag in de logs dat we al een tijdje offline waren.

Ik deze week gekeken...niks, maar dan ook helemaal niks aan signaal. De NT was verdacht stil, geen knipperende lampjes. Even de vezel eruit gehaald, ook geen licht er op.
Klantenservice bellen, zegt ze: ik ga wel even in het modem kijken. Ik: doe je best :+ gaat je niet lukken.

Gelukkig ging ze snel mee in het verhaal, omdat ik uiteraard alle dingen van het lijstje al drie keer geprobeerd had. Deze woensdag de monteur, heeft opdracht om een nieuwe NT en modem mee te nemen. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online

Mijn ouders hebben sinds een paar dagen Glasvezel van TM 50/50 met TV en telefoon met de Zyxel T50 router.

Toen ik er was heb ik naast het modem meerdere speedtests gedaan met zowel mijn iPhone zowel als een bekabelde laptop.
Om 5 reden was ik verbaasd:
1. De snelheid is een stuk hoger dan het 50/50 abbonemment dat is afgesloten
2. Download begint direct hoog (220/300) en stabiliseert daarna richting de 133 (zie screenshot). Hetzelfde geld voor de upload, die iets minder snel inzakt en een stuk hoger is dan de download. Je kan dit zien aan de lijn boven de meet-waardes.
3. Ik had verwacht dat het een snaar strakke verbinding van gelijkblijvende waardes tijdens de test ipv fluctueren waardes gedurende de tests (meerdere aanbieders geprobeerd)

[Afbeelding]
Wat de ping betreft zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Hier via WiFi met laptop / browser ook 8 tot 10 ms

Via WiFi met mobiele app 5 ms

Direct vanuit de EdgeRouter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Chris@EdgeRouter:~$ ping 1.0.0.1
PING 1.0.0.1 (1.0.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=1 ttl=60 time=3.53 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=2 ttl=60 time=3.43 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=3 ttl=60 time=3.40 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=4 ttl=60 time=3.42 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=5 ttl=60 time=3.51 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=6 ttl=60 time=3.43 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=7 ttl=60 time=3.35 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=8 ttl=60 time=3.40 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=9 ttl=60 time=3.41 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=10 ttl=60 time=3.39 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=11 ttl=60 time=3.40 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=12 ttl=60 time=3.37 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=13 ttl=60 time=3.36 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=14 ttl=60 time=3.38 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=15 ttl=60 time=3.44 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=16 ttl=60 time=3.39 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=17 ttl=60 time=3.41 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=18 ttl=60 time=3.38 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=19 ttl=60 time=3.38 ms
64 bytes from 1.0.0.1: icmp_seq=20 ttl=60 time=3.39 ms
^C
--- 1.0.0.1 ping statistics ---
20 packets transmitted, 20 received, 0% packet loss, time 19074ms
rtt min/avg/max/mdev = 3.358/3.414/3.535/0.054 ms

Zoals ik het zie is de daadwerkelijke ping dus wat lager dan wanneer je die met een omweg test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raginus3

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Alles (behoudens de ‘glasvezelkabel’), enkel internet doet het niet. Zyxel modem geeft op het symbool van de ‘wereldbol’ een rood lampje. Hoe krijg ik dat lampje groen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

raginus3 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:52:
Alles (behoudens de ‘glasvezelkabel’), enkel internet doet het niet. Zyxel modem geeft op het symbool van de ‘wereldbol’ een rood lampje. Hoe krijg ik dat lampje groen?
Herstarten van het modem en evt de media converter zouden het moeten doen. Even alles een minuut van de stroom af en dan weer aan zetten.
Let op, duurt lang! Dus geduld voordat alles weer werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frenzic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5Mm9bV4MT-Q621HdGBJmv54T60=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/azAQ5YA9HLTWRKf6rSMmzTUe.png?f=user_large

Het 750/750 jaarcontract liep eind van deze maand af dus heb ik deze week verlengd en gekozen voor de 1000/1000 variant.
Het lijkt me dat dit max is of niet?
Gigabit LAN aansluiting, Cat7, Zyxel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

frenzic schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:43:
[Afbeelding]

Het 750/750 jaarcontract liep eind van deze maand af dus heb ik deze week verlengd en gekozen voor de 1000/1000 variant.
Het lijkt me dat dit max is of niet?
Gigabit LAN aansluiting, Cat7, Zyxel.
Dat is keurig. Ivm overhead zal je nooit een perfecte 1000 zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raginus3

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

pinda powerrr schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:58:
[...]

Herstarten van het modem en evt de media converter zouden het moeten doen. Even alles een minuut van de stroom af en dan weer aan zetten.
Let op, duurt lang! Dus geduld voordat alles weer werkt.
Doet niet helpen. Ik vermoed dat t-mobile een ‘knopje’ om moet zetten. Las op het t-mobile forum iets over een Mac-release. T-mobile gebeld, macrelease kan niet want ze kunnen op afstand niet bij de modem. Want geen internet verbinding. Blijkt dat het nog in onderzoek staat, het feit dat de oude modem slechte WiFi e; Ethernet had. Dat ik al een nieuwe modem had kwam als verrassing.

[ Voor 22% gewijzigd door raginus3 op 12-07-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenzic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-08-2024
Zorian schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Dat is keurig. Ivm overhead zal je nooit een perfecte 1000 zien.
Ah, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raginus3

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Kan ik de macrelease zelf doen?
Ik bedoel kan wel een monteur voor langs komen maar a dat duurt 3-5 werkdagen en b is zonde om een monteur te laten komen als het eenvoudig zelf te doen is? (Of zit er een admin wachtwoord op de modem welke alleen t-mobile heeft?).

(Bij Zyxel krijgen ze meer vragen over de t-mobile Zyxel modem, de afspraak tussen zyxel en t-mobile is duidelijk. T-mobile los(t) het op).

[ Voor 31% gewijzigd door raginus3 op 12-07-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 22:45
Hoeveel mbps upload mag je 'kwijt' raken doordat je een kabel in de kruipruimte neer legt?

Ik heb als snelle oplossing in eerste instantie een kabel door het huis gelegd. Dit zou een metertje of 12 zijn geweest tussen modem en PC. Ik haalde toen onderstaande resultaten (met een 1000/1000 abonnement).
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g0r07y1v.png

Super tevreden over de resultaten natuurlijk, maar niet over de manier waarop de kabel door het huis lag. Hierdoor heb ik de kabel vanuit de modem nu via de kruipruimte naar de PC gebracht. De afstand van de kabel zal niet veel afwijken. Hooguit een meter. De resultaten schommelen echter heel erg, iets wat ik bij een kabel door het huis niet had.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/eej63yktaf.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6xugpnmnc68.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hkaxcr1bfpf.png

De mbps download geloof ik wel. Daar ga ik geen last van krijgen. Ik vind de afwijking in de upload echter wel bijzonder. Zijn er dingen die ik kan controleren om te kijken of de mbps upload stabieler word?

[ Voor 24% gewijzigd door AlxRoelofs op 12-07-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
AlxRoelofs schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:26:
Hoeveel mbps upload mag je 'kwijt' raken doordat je een kabel in de kruipruimte neer legt?
Call me an idiot, maar waarom zou het uitmaken of je een kabel in de kruipruimte hebt liggen of niet? (In een droge kruipruimte iig ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Grof genomen zou je tot 100m kabellengte geen snelheidsverlies moeten merken, al leg je um door een gierput. Als je de connectoren goed en schoon hebt zie ik dus geen enkel probleem bij een metertje of 12. @AlxRoelofs wat voor kabel is het? Cat5e zou goed genoeg moeten zijn, maar op z'n minst cat6 is toch wel aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 22:45
sOid schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:35:
[...]

Call me an idiot, maar waarom zou het uitmaken of je een kabel in de kruipruimte hebt liggen of niet? (In een droge kruipruimte iig ;)).
Ja, geen idee. Ik kon het me ook niet voorstellen, maar zou zelf geen ander probleem weten.
Chris.nl schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:47:
Grof genomen zou je tot 100m kabellengte geen snelheidsverlies moeten merken, al leg je um door een gierput. Als je de connectoren goed en schoon hebt zie ik dus geen enkel probleem bij een metertje of 12. @AlxRoelofs wat voor kabel is het? Cat5e zou goed genoeg moeten zijn, maar op z'n minst cat6 is toch wel aan te bevelen.
Cat5e had ik nog op rol, dus die heb ik gebruikt. Is het verstandig deze te vervangen voor Cat6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
raginus3 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Doet niet helpen. Ik vermoed dat t-mobile een ‘knopje’ om moet zetten. Las op het t-mobile forum iets over een Mac-release. T-mobile gebeld, macrelease kan niet want ze kunnen op afstand niet bij de modem. Want geen internet verbinding. Blijkt dat het nog in onderzoek staat, het feit dat de oude modem slechte WiFi e; Ethernet had. Dat ik al een nieuwe modem had kwam als verrassing.
Vreemd, bij de Huawei en Zyxel zou dit niet noodzakelijk zijn. Ook een MAC release hoeven ze niet uit te voeren. Je mediaconverter geeft wel aan dat er licht op de vezel staat?

Indien MAC release wel noodzakelijk zou zijn: hoeft monteur zeker niet voor langs te komen. Dat kunnen ze op afstand uitvoeren....

[ Voor 9% gewijzigd door Soundwork op 12-07-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
AlxRoelofs schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:02:
Cat5e had ik nog op rol, dus die heb ik gebruikt. Is het verstandig deze te vervangen voor Cat6?
Daarover ga ik je geen advies geven, zou sneu zijn als je dezelfde resultaten behaalt met cat6. Misschien goed om je in te lezen over de verschillende soorten kabel en er iets mee te doen of in je achterhoofd te houden voor een toekomstig project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Ik geloof niet dat cat6 ook maar iets doet wat cat5 niet kan tot ongeveer 6000 a 7000 Mbit.

Ik zag laatst ergens een test en pas boven die snelheid beginnen er problemen op te treden. Voorlopig dus echt nog lang niet aan de orde voor menig thuisgebruik. Zo goed als niemand heeft een schijf die dat weg kan schijven.

Alleen als een kabel HEEEEEL lastig te leggen is en/of je hem permanent wegwerkt raad ik de nieuwste kabels aan zodat je in de toekomst niet alles af hoeft te breken.

En zijn pok zeer uitzonderlijke situaties waar de laatste kabels voordeel geven door storing van buitenaf. Maar in thuis situaties zie je dat eigenlijk nooit. Dat is meer iets boor industriële panden waar grote apparatuur dicht bij de kabels draaien enz.

Ik heb zelf een cat5e van 50 meter naar boven lopen en de rol ligt in de meterkast waar ook de modem/router en switch hangen en dat geeft geen problemen dus kan me niet voorstellen dat een andere thuis situatie dat wel zou doen.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 12-07-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raginus3

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Soundwork schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:10:
[...]

Vreemd, bij de Huawei en Zyxel zou dit niet noodzakelijk zijn. Ook een MAC release hoeven ze niet uit te voeren. Je mediaconverter geeft wel aan dat er licht op de vezel staat?

Indien MAC release wel noodzakelijk zou zijn: hoeft monteur zeker niet voor langs te komen. Dat kunnen ze op afstand uitvoeren....
Status van de converter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdiLossLAYZj-w8ndJ7AIg5p3V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4FHi6IILqHtn4wx4dYmqk6s.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 91 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie