[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.892.651 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 15:02
LordChaos73 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:54:
[...]

Dus jij hebt het zo lopen Glas --> MC220L --> RT-AC68U?

Heb ik overigens perse vlan tagging nodig om een poort aan beide vlan's te assignen?
Dat klopt.

En antwoord 2: Ja, in ieder geval. In de Asus moet op het iptv tab de twee vlans ingevuld worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Sahi_NL op 20-06-2017 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sahi_NL schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:15:
[...]

#1 SFP - Maar deze kun je met een TP-Link Mediaconverter MC220L prima omzetten naar RJ45
#2 Krijg je een statisch IPv4 adres? - Nee, dynamisch, al is die nog niet (merkbaar) gewijzigd bij mij.
#3 Nee
#4 Mits deze vlan ondersteuning heeft. Ik heb een ASUS RT-AC68U en die werkt perfect met Tmobile. Internet is Vlan 300, iptv is 640
#5 Geen idee, ik heb geen tv van tmobile
@HellStorm666 Bitrate is ca 13 Mbit, gelijk aan de kanalen in de 600 serie die je nu hebt bij KPN (HD Glas). Alleen is het bij T-Mobile voor elke HD zender en bij KPN niet.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:16
LordChaos73 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:54:
Al heb ik een Netgear R7000 met Xwrt-Vortex erop.
Aangezien Xwrt-Vortex een port is van Merlin, wat weer uitbreiding is van AsusWrt zou dat prima moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

HellStorm666 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:02:
Paar vraagjes.
#1 Krijg je bij Tmobile ook een RJ45 uitgang, of een SFP(+)? (en als t SFP(+) is, is die kabel lang genoeg te krijgen?)
#2 Krijg je een statisch IPv4 adres?
#3 Is IPv6 ook aan de praat te krijgen?
#4 Kan ik de USG gebruiken als eigen router zonder de apparatuur van tmobile te gebruiken?
#5 Hoeveel Mbit/s zijn de HD zenders van tmobile?
1. SFP. De monteur vraagt waar je de Draytek wil hebben en zorgt vervolgens voor een passende kabel. Volgens mij gaan ze er daarbij wel vanuit dat je de Draytek ergens in dezelfde meterkast wil hebben als waar de glasvezel binnenkomt.

2. Officieel niet, maar het IP adres is telkens hetzelfde, ook wanneer je van router wisselt en dus met een ander MAC adres je DHCP request doet. Anders gezegd: het IP adres is gelinkt aan je aansluiting maar er is geen belofte dat deze nooit wijzigt.

3. Niet native. Een tunnel naar HE.NET werkt echter prima.

4. Ja. Ik gebruik zelf een EdgeRouter. De Draytek staat er zonder stroom voor spek en bonen bij.

5. Geen idee, maar het ziet er naar mijn idee beter uit dan de glaskanalen bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:08
4. Ja heerlijk! De monteur had ook al door wat ik wilde doen dus die heeft de draytek 5 minuten aan gehad om het internet te activeren (niet eens de antennes er op gedraaid etc). En zodra ie weg was meteen alles omgeprikt in mijn Mikrotik (link staat in de TS). Werkt als een trein!

(maar: niet officieel supported ofc)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-07 21:47
Iemand hier die mij kan helpen? Probeer internet en tv werkend te krijgen op een Netgear nighthawk r7000 icm de TP-Link Mediaconverter MC220L.
Had in de Netgear vlans ingesteld voor internet en iptv maar krijg geen verbinding.
Zie ik iets over het hoofd?
Moet het schuifknopje van de TP-Link Mediaconverter MC220L op Force of auto staan?
DHCP had ik al uitgeschakeld en weet niet zo goed wat ik nu fout heb gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door DaveD1109 op 22-06-2017 15:19 ]

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Hoe wil je een IP-adres krijgen zonder DHCP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
hcQd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:16:
Hoe wil je een IP-adres krijgen zonder DHCP?
Aan eerst geprobeerd. Had het uit geprobeerd en toen de mac adres van mijn aansluiting ingevoerd.

Inmiddels internet al werkend! Straks na het eten tv!😉

[ Voor 39% gewijzigd door DaveD1109 op 22-06-2017 19:02 ]

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordChaos73
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-01 14:45
Goed, ik heb twee managed switches van TP-Link aangeschaft (TL-SG108E) en deze geconfigureerd, en ik heb nu in elk geval ook internet access in de woonkamer.
(ik heb maar 1 utp kabel richting de woonkamer lopen en geen ruimte voor een tweede).

Helaas heb ik geen tv beeld meer; ik zie wel programma informatie maar geen beeld. De videohop werkt bijvoorbeeld ook.

Ik stuur PVID 300 & PVID 640 door de trunk richting de woonkamer, is PVID 100 nog van belang?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

LordChaos73 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:44:
Goed, ik heb twee managed switches van TP-Link aangeschaft (TL-SG108E) en deze geconfigureerd, en ik heb nu in elk geval ook internet access in de woonkamer.
(ik heb maar 1 utp kabel richting de woonkamer lopen en geen ruimte voor een tweede).

Helaas heb ik geen tv beeld meer; ik zie wel programma informatie maar geen beeld. De videohop werkt bijvoorbeeld ook.

Ik stuur PVID 300 & PVID 640 door de trunk richting de woonkamer, is PVID 100 nog van belang?
VLAN 100 is niet van belang.

Ik had hetzelfde probleem als jij: tv box werkte wel, maar geen beeld. Heb dat opgelost door op beide switches (zelfde type als jij hebt!) de IGMP functie uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordChaos73
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:48:
[...]

VLAN 100 is niet van belang.

Ik had hetzelfde probleem als jij: tv box werkte wel, maar geen beeld. Heb dat opgelost door op beide switches (zelfde type als jij hebt!) de IGMP functie uit te zetten.
Held! We hebben beeld, duizendmaal dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
En ook hier draait het nu als een tiet met de tp-link mediaconverter icm een netgear nighthawk r7000! 😀

DaveD

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordChaos73
Allen,

Ik heb een overzicht gemaakt van de situatie bij mij thuis op dit moment; alles draait als een zonnetje. Ik kan desgevraagd ook nog screenshots opleveren van de configuratie van de switches, maar dat stelt eerlijk gezegd niet zoveel voor. Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt.

https://pasteboard.co/1MBP1S6Vc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 16:20
kun je met de Draytek van T-Mobile ook de IPSec Lan to Lan tunnels maken? en evt remote access VPN's? of zijn die menu items afgeschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Rubke schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:15:
kun je met de Draytek van T-Mobile ook de IPSec Lan to Lan tunnels maken? en evt remote access VPN's? of zijn die menu items afgeschermd?
Volgens mij moet dat gewoon werken. De screenshots uit het menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M29Iac18OEabavsGUl0q5oeR/full.png

Mocht je er nog meer willen, dan hoor ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:48

pinda powerrr

Slow down...

Overigens, mail vandaag:

We werken continu aan de verbetering van onze diensten, zodat jij altijd optimaal kunt TV kijken. Daarom voeren we onderhoud uit op 27 juni op onze TV dienst.

Wanneer?
We voeren dit onderhoud uit op dinsdag 27 juni van 00:00 tot en met 06:00 uur. Gedurende deze tijd kun je een tijdje niet TV kijken. Op je TV zul je een onderhoudsmelding zien vanaf 00:00 uur. Deze melding verdwijnt zodra het onderhoud is afgerond.

...

Wat gaat er verbeteren?
Omdat je een Interactieve TV Box hebt met harddiskrecorder, hebben we ook een aantal kleine verbeteringen voor je voor de opnamefunctie:

• Je kunt voortaan alle bekeken opnames in één keer verwijderen
• Het is mogelijk om alle opnames in één keer te verwijderen

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
rens-br schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:23:
[...]

Volgens mij moet dat gewoon werken. De screenshots uit het menu:
[afbeelding]

Mocht je er nog meer willen, dan hoor ik het wel :)
thnx! dat is fijn om te weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpien
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-02 16:35
Is er hier iemand slim genoeg om mij uit te leggen hoe ik IPTV op een Fritz!Box configureer? 🤔

Het gaat om een 5490. De glasvezel zit rechtstreeks in en heeft internetverbinding over VLAN 300. Maar nu zie ik geen optie om een LAN poortje te reserveren voor IPTV. Wel een optie voor gast toegang via LAN poort 4, maar geen optie om daar VLAN 640 aan te koppelen.

Alle hulp is welkom!

Update 28-6: Ik heb contact gehad met AVM. Op dit moment is het met de gebruikersinterface niet mogelijk om dit in te stellen. Op het Tweak ervaringen forum heb ik wel gelezen dat het kan werken door de configuratie file aan te passen. In de tussentijd ga ik hier dus even mee spelen.

[ Voor 27% gewijzigd door wimpien op 28-06-2017 14:26 ]

Onvi glasvezel (1 Gbit/s) | Fan van FRITZ apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb al jaren de DrayTek Vigor 2132 (glas). Ik heb het idee dat hij under performt, alleen al omdat er geen dual channel Wi-Fi op zit. Volgens de T-Mobile helpdesk is dit type modem nog steeds de modem die bij nieuwe klanten wordt geleverd. Dat lijkt mij vreemd gezien de Wi-Fi technologie verouderd is (geen dual channel, geen 801.11ac). Weet iemand hoe dit zit?

Ik gebruik T-Mobile Thuis 50/50, alleen internet, alleen Wi-Fi, 6 actieve apparaten.

[ Voor 4% gewijzigd door kamerplant op 28-06-2017 22:06 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordChaos73
gast schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:05:
Ik heb al jaren de DrayTek Vigor 2132 (glas). Ik heb het idee dat hij under performt, alleen al omdat er geen dual channel Wi-Fi op zit. Volgens de T-Mobile helpdesk is dit type modem nog steeds de modem die bij nieuwe klanten wordt geleverd. Dat lijkt mij vreemd gezien de Wi-Fi technologie verouderd is (geen dual channel, geen 801.11ac). Weet iemand hoe dit zit?

Ik gebruik T-Mobile Thuis 50/50, alleen internet, alleen Wi-Fi, 6 actieve apparaten.
Ik ben nu 3 weken klant en dat is inderdaad het type wat je ontvangt. Ik gebruik het apparaat ook niet voor Wi-Fi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
@gast dat ding is op wifi ook gewoon een waardeloos ding. Ik haal daarmee niet veel sneller als 40Mbit/s (ondanks mijn 100Mbit). Ik heb de wifi gewoon uitgeschakeld en zelf een fatsoenlijk access point opgehangen: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack).

Ik geloof dat ze wel bezig zijn met kijken naar nieuwe apparatuur, maar wanneer dat uitgerold wordt is mij onbekend. (Is hier besproken in het topic, maar ik kan de bron zo snel niet meer vinden.) Hier dus: wimpien in "\[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie" (thx @Barre73)

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 29-06-2017 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rens-br schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:29:

Ik geloof dat ze wel bezig zijn met kijken naar nieuwe apparatuur, maar wanneer dat uitgerold wordt is mij onbekend. (Is hier besproken in het topic, maar ik kan de bron zo snel niet meer vinden.)
wimpien in "\[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpien
Ik heb daar tot op heden niks meer over gehoord trouwens.

Ha, @rens-br van harte gefeliciteerd man! 🎂

[ Voor 33% gewijzigd door wimpien op 30-06-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElTigre
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02-2024
Hi!

Momenteel alweer een jaar of 2 gebruik van Vodafone (nu T-Mobile) glasvezel.
Ik weet dat ik destijds enige moeite had de netwerkconfiguratie zo in te regelen dat ik de IPTV en de data over één lijntje kun trekken naar de woonkamer (en nog 2 andere kamers) middels VLANs.
Nu, sinds een week of twee, lijkt de configuratie in geen van de kamers nog te werken; de IPTV doet het nog, maar de data niet meer.

Overview:
Vigor2132F op 192.168.0.254
VigorSwitch G1241 op 192.168.0.253
MikroTik 260's op 192.168.0.250 t/m 252.

De VigorSwitch poort GE8 gaat bijvoorbeeld naar een kamer waar het niet meer werkt:
GE8 Trunk 1UP, 800T

Internetpoort op GE12 (dus de Vigor2132F in op een van de eerste 2, de Internet, poorten):
GE12 Access 1UP

IPTV op GE23 (dus de Vigor2132F in op een van de laatste 2, de IPTV, poorten):
GE23 Access 800UP

De MikroTik op die kamer (250) qua aansluiting:
Trunk binnen op poort 1.
Internet op 2 t/m 4.
IPTV op 5.

In de config als volgt:
MT1
MT2

Zodra ik in de MikroTik op de trunk VLAN 800 'not a member' maak, of aan de vigorswitch kant die niet meer naar poort GE8 (waarachter de bewuste MikroTik) gooi dan hebben alle apparaten achter de MikroTik (behalve natuurlijk de TV) netjes hun Internetverbinding. Zet ik hem weer terug; wel TV, geen Internet meer.

Vreemde is dat deze setup heel lang gewerkt heeft.

Is er iemand die ziet wat ik voor stoms heb gedaan, of wat er anders mis kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door ElTigre op 30-06-2017 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:36
wimpien schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:49:
Ik heb daar tot op heden niks meer over gehoord trouwens.

Ha, @rens-br van harte gefeliciteerd man! 🎂
Er wordt op dit moment een pilot gedaan bij een klein aantal klanten :)
Gaat overigens niet om een nieuwe modem. Het is de standaard DSL modem (een Huawei) die met een media converter word aangesloten (dus eigenlijk hetzelfde wat vele hier al doen).
Voordeel van deze modem is dat hij, in tegenstelling tot de Draytek, wel 5Ghz ondersteunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-08 23:17

996

Capstie schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:30:
[...]

Er wordt op dit moment een pilot gedaan bij een klein aantal klanten :)
Gaat overigens niet om een nieuwe modem. Het is de standaard DSL modem (een Huawei) die met een media converter word aangesloten (dus eigenlijk hetzelfde wat vele hier al doen).
Voordeel van deze modem is dat hij, in tegenstelling tot de Draytek, wel 5Ghz ondersteunt!
Kan ik me aanmelden voor die pilot of werkt dat zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:36
996 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 16:04:
[...]

Kan ik me aanmelden voor die pilot of werkt dat zo niet?
Een aantal monteurs kan kiezen om bij nieuwe glasvezel installaties de Huawei te installeren. De kans dat bestaande situaties op den duur worden omgezet lijkt me klein. Misschien op termijn bij iedereen waar een modem defect is en deze moet worden vervangen, maar daar is nog niks over bekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinquin21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-08 22:40
Ik heb mijn Draytek modem vervangen voor een Fritzbox 5490,
De installatie was super simpel en het internet werkt toppie IPv4 en IPv6.

Alleen krijg ik VOIP niet aan de gang in de Fritzbox via glasvezel zowel cheapconnect als freevoipdeal kunnen niet verbinden.

Als ik de Fritzbox echter achter de Draytek aansluit (Draytek DMZ) en Fritzbox wan-via-Lan1 dan zijn de VOIP providers meteen online en werkt alles goed.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn ?

Glasvezel op fritzbox geen voip.
Fritzbox achter draytek meteen voip 100% werkend.

Edit: Inmiddels freevoipdeal en andere betamax providers werkend via IPv6 (sip6.freevoipdeal.com)
Alleen Cheapconnect nog niet omdat ik daar geen IPv6 gegevens van heb.

[ Voor 14% gewijzigd door pinquin21 op 02-07-2017 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
pinquin21 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 17:31:
Ik heb mijn Draytek modem vervangen voor een Fritzbox 5490,
De installatie was super simpel en het internet werkt toppie IPv4 en IPv6.

Alleen krijg ik VOIP niet aan de gang in de Fritzbox via glasvezel zowel cheapconnect als freevoipdeal kunnen niet verbinden.

Als ik de Fritzbox echter achter de Draytek aansluit (Draytek DMZ) en Fritzbox wan-via-Lan1 dan zijn de VOIP providers meteen online en werkt alles goed.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn ?

Glasvezel op fritzbox geen voip.
Fritzbox achter draytek meteen voip 100% werkend.

Edit: Inmiddels freevoipdeal en andere betamax providers werkend via IPv6 (sip6.freevoipdeal.com)
Alleen Cheapconnect nog niet omdat ik daar geen IPv6 gegevens van heb.
Met VoIP kan ik je helaas niet helpen. Maar even voor de zekerheid, jij neemt geen TV af? Ik zit al een week in de configuratie proberen om TV aan de praat te krijgen in mijn 5490.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinquin21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-08 22:40
Ik heb alleen internet van T-mobile (KPN netwerk) 50/50 €32,50
Ik ben ook helaas ook nog niks tegengekomen om een vlan aan een bepaalde poort toe te wijzen.

Je kan wel bij telefonie een 2de vlan instellen en een 2de ipadres krijgen maar dat is dan voor het telefonie gedeelte.

Wat je wel kan doen is je draytek er weer voor zetten en op de fritzbox Wan via Lan1, mocht ik iets voor je vinden laat ik het weten.

Het zou mooi zijn als we internet, TV, en bellen volledig werkend krijgen op een Fritzbox 5490.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
pinquin21 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:49:
Ik heb alleen internet van T-mobile (KPN netwerk) 50/50 €32,50
Ik ben ook helaas ook nog niks tegengekomen om een vlan aan een bepaalde poort toe te wijzen.

Je kan wel bij telefonie een 2de vlan instellen en een 2de ipadres krijgen maar dat is dan voor het telefonie gedeelte.

Wat je wel kan doen is je draytek er weer voor zetten en op de fritzbox Wan via Lan1, mocht ik iets voor je vinden laat ik het weten.

Het zou mooi zijn als we internet, TV, en bellen volledig werkend krijgen op een Fritzbox 5490.
Bedankt dat je je ogen open houdt.

Ik heb inmiddels op de website van @Mr-D. een configuratie gevonden die werkt op het netwerk van Tweak. Maar het verschil zit hem erin dat dan ieder poortje voor zowel internet als IPTV werkt en dit lijkt uit mijn testen in combinatie met T-Mobile niet te werken.

Verder weet ik ook niet precies hoe ik de route in moet stellen. Tweak geeft netjes een ip-adres aan haar klanten, maar die kan ik dus niet gebruiken.

Ik kreeg vanochtend een mailtje van AVM dat ze er nog mee bezig zijn. Het wordt waarschijnlijk in een toekomstige firmware mogelijk om handmatig een IPTV route in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 10:34
Dit is helaas niet toegestaan en hebben we de V&A voor.

[ Voor 99% gewijzigd door rens-br op 06-07-2017 00:32 ]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Wordt er tegenwoordig nog steeds het Draytek modem geleverd bij een verbinding? Ik ga binnenkort verhuizen en moet de huidige dan terugsturen en dan sturen ze mij een nieuwe. Ik was wel gecharmeerd van het modem.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wimpien schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:03:
[...]

Bedankt dat je je ogen open houdt.

Ik heb inmiddels op de website van @Mr-D. een configuratie gevonden die werkt op het netwerk van Tweak. Maar het verschil zit hem erin dat dan ieder poortje voor zowel internet als IPTV werkt en dit lijkt uit mijn testen in combinatie met T-Mobile niet te werken.

Verder weet ik ook niet precies hoe ik de route in moet stellen. Tweak geeft netjes een ip-adres aan haar klanten, maar die kan ik dus niet gebruiken.

Ik kreeg vanochtend een mailtje van AVM dat ze er nog mee bezig zijn. Het wordt waarschijnlijk in een toekomstige firmware mogelijk om handmatig een IPTV route in te stellen.
Hier een Tweak klant met een Fritz!box 5490 (en het ook werkend gehad op een 7490 die met UTP met een NT verbonden was).

Voor zo ver ik weet pushed Tweak de IPTV route via TR-069, danwel via customized via een config image.

In basis is de setup bijna hetzelfde als bij XS4ALL of KPN, behalve dat die dus inderdaad de extra IPTV route via DHCP lijken te pushen. Voor de 7490 moest ik een configuratie downloaden en met een editor bewerken om de route en nog wat andere dingen goed et ezetten, en dan weer restoren (wel had ik daarna de melding dat ik een config draaide die door de FB niet werd ondersteund).

Zou echt fantastisch zijn als je in de toekomst zelf dergelijke geävanceerde setups gewoon zelf kan instellen. Desnoods bouwen ze nog een overtreffende trap van advanced modus in de web UI :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
LordSinclair schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:42:
Wordt er tegenwoordig nog steeds het Draytek modem geleverd bij een verbinding?
Voor zover ik weet wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:42:
Wordt er tegenwoordig nog steeds het Draytek modem geleverd bij een verbinding? Ik ga binnenkort verhuizen en moet de huidige dan terugsturen en dan sturen ze mij een nieuwe. Ik was wel gecharmeerd van het modem.
Hier vorige maand overgegaan op T-Mobile. Je krijgt inderdaad een Draytek. (Die ik snel heb omgewisseld voor een EdgeRouter met media-converter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-08 21:49

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Gisteren hier een draytek gekregen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
draytek is prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:50
Mwah... Ik kreeg vandaag ook mijn aansluiting opgeleverd met de Draytek. Wifi is echt een ramp met dat ding, gaat alle kanten uit. Pings tussen de 6ms en 190ms, download tussen de 5mbit en 70mbit. Met een Unifi AC-Lite aan de Draytek opeens strak 5ms ping en tegen de 120mbit up en down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
@Rubke modemtechnisch is het echt een top ding. Wifi technisch is het echt een waardeloos belabberd ding, zoals @Monga ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ja, als je geen wifi nodig hebt. Of als je geen portforwarding nodig hebt.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
rens-br schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:15:
@Rubke modemtechnisch is het echt een top ding. Wifi technisch is het echt een waardeloos belabberd ding, zoals @Monga ook al aangeeft.
Ik kwam van Ziggo, en ik vond juist de Wifi een verademing aan de Draytek, die haalde wel mijn hele appartement terwijl het modem aan een buitenmuur bevestigd was (Het Ziggo modem stond meer midden in huis). Maar als je van belabberd komt is matig al een hele verbetering natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
@LordSinclair met het bereik van het ding is inderdaad weinig mis, maar de snelheid is gewoon ondermaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpien
eymey schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 08:53:
[...]

Hier een Tweak klant met een Fritz!box 5490 (en het ook werkend gehad op een 7490 die met UTP met een NT verbonden was).

Voor zo ver ik weet pushed Tweak de IPTV route via TR-069, danwel via customized via een config image.

In basis is de setup bijna hetzelfde als bij XS4ALL of KPN, behalve dat die dus inderdaad de extra IPTV route via DHCP lijken te pushen. Voor de 7490 moest ik een configuratie downloaden en met een editor bewerken om de route en nog wat andere dingen goed et ezetten, en dan weer restoren (wel had ik daarna de melding dat ik een config draaide die door de FB niet werd ondersteund).

Zou echt fantastisch zijn als je in de toekomst zelf dergelijke geävanceerde setups gewoon zelf kan instellen. Desnoods bouwen ze nog een overtreffende trap van advanced modus in de web UI :)
Nou dat editen en restoren ben ik dus de afgelopen week mee aan de slag geweest, maar ik krijg het niet 100% werkend.

Die melding die je krijgt komt trouwens doordat de checksum niet meer klopt, omdat je dingen veranderd hebt. Deze moet je met een script dan even opnieuw laten berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-03 10:04
Sinds een maand of 4 heb ik een huis, alleen ik woon er nog niet. De bedoeling is om over 1 week in te trekken. Nu wil ik graag glasvezel gaan aanvragen en volgens mij is T-Mobile het gunstigste qua prijs.

Wat mij ook bevalt is dat ze een Draytek modem gebruiken en i.v.m. mijn werk ben ik een beetje een Draytek adept.

Alleen nu lees ik over het hele internet, ook hier, gemende resultaten. Voornamelijk veel wegvallend internet. Kan ik beter een andere provider kiezen? Ik ben i.v.m. afstand tot wijkcentrale toegewezen op glasvezel.

Het is eigenlijk een beetje om echte meningen vragen wat ik doe, want mensen zijn eerder geneigd een negatieve mening achter te laten dan een positieve.

Daarnaast zou ik zeggen, wat kan er mis gaan? KPN WBA + goed modem, of mis ik wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 996

996

Ik ben verder heel tevreden over Vodafone. Prima prijs. Bijna geen klachten, alleen af en toe wegvallende wifi. Merk het niet met surfen, downloaden, mail. Wel met verbinding met citrix server.
Heb er sinds kort een acces-point aangehangen en wifi van de draytek uitgezet. Geen wegvallende Citrix verbinding gehad (maar betreft maar een korte testperiode, weet dus niet of dit toeval is of echt is opgelost).

Ik zou dus zeggen: doen! Jij als netwerkadept zult er je hand niet voor omdraaien om (eventueel) een accespoint eraan te hangen.

Trouwen erg tevreden over TV: kastje (amino) werkt goed, opneemfunctie vind ik fijn werken!

Edit::
Heb nu een paar dagen getest met 2 verschillende accespoints (Ubiquiti UAP Pro en een Linksys LAPAC1200). In vergelijking met die twee heeft de Draytek nauwelijks minder bereik (reikwijdte) maar is wel iets minder stabiel lijkt het. Maar voor huis tuin en keukengebruik merk ik niet echt grote verschillen.
*knip* hier is dus de V&A voor bedoeld.

[ Voor 34% gewijzigd door rens-br op 10-07-2017 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:08
Laat ik ook maar eens positief geluid laten horen. Ik heb sinds een jaar Vodafone / T-Mobile glasvezel (50/50) en ik ben zeer tevreden. De verbinding is zeer stabiel en de prijs is scherp. Ook de Draytek modem/router is erg fijn wat mij betreft, waarbij ik de vergelijking maak met de Cisco modem/router van Ziggo die ik hiervoor had. De Draytek is minder buggy wat betreft port-forwarding en heeft meer features zoals een VPN server. Ook het bereik van het Wifi netwerk is beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveD1109
Ben ook zeer tevreden! Heb wel een eigen router en mediaconverter.
Kom bij ziggo vandaan en mis een paar kleine dingen, maar het prijsverschil van €27 maakt alles goed!😂

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 20:39

Damian

Insane Obtrusion

Verdorie, ik wil in mijn nieuwe huis ook T-Mobile, maar het is gewoon met de opties die ik wil niet goedkoper dan Ziggo, en 15 euro per maand vind ik wel wat gortig, ziggo is al niet goedkoop :(

Weet iemand of ik korting krijg omdat ik ook een mobiel abbo heb bij T-mobile?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:20
Damian schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:30:

Weet iemand of ik korting krijg omdat ik ook een mobiel abbo heb bij T-mobile?
T-Mobile werkt daar nog aan, het is er nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Red-Front schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 21:44:
Het is eigenlijk een beetje om echte meningen vragen wat ik doe, want mensen zijn eerder geneigd een negatieve mening achter te laten dan een positieve.
Ik heb T-Mobile Thuis inmiddels ruim één jaar en buiten wat problemen in het begin (wat niks met Vodafone / T-Mobile te maken had) ben ik echt heel erg tevreden. De internetverbinding is snel en heel erg stabiel en de Draytek is een mooi apparaat. Draadloos ben ik er niet zo heel erg tevreden over, daarom heb ik ook een eigen access point aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07 13:17

jeka

Support your local club.

Ik heb T-mobile met een EdgeRouter met media-converter. Ik heb totaal geen klachten.
Werkt altijd.
Tv decoder vind ik niet geweldig maar voor die enkele keer dat ik tv kijk is het prima.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-08 14:27
Ik heb ook bijzonder weinig problemen gehad met T-Mobile, alleen bij het aansluiten, maar dat lag buiten hun macht. De glasboer was voor t gemak even vergeten het hele gebouw met 197 woningen aan te sluiten. (toen was het overigens nog VF). Ik haal de 100/100 snelheid ook eigenlijk altijd wel. De draadloze functionaliteit gebruik ik niet, deze is ook uitgeschakeld. Ik maak gebruik van 2 AP's (Netgear WNDAP360).

Tot nu toe heb ik sinds september 2016 een keer of 2-3 meegemaakt dat het internet er uit lag, een korte reset van het modem en alles werkte weer.

Zijn er behalve een hogere tweak-score voor je meterkast nog andere belangrijke argumenten om over te stappen naar een andere router? Wifi gebruik ik niet en voip ook niet. Ik neig er naar om de Netgears te vervangen voor Unifi AP lite en het modem voor een USG, maar ik kan los van wat statistiekjes nog niet echt een voordeel ontdekken. Hoe kan ik dit voor mezelf recht praten? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SejoerdO
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-08 20:29
Sinds deze week heb ik T-Mobile glasvezel (100). Helaas nog niet al te goed nagedacht over het beste scenario voor het netwerk.. Maar gelukkig kan alles verbeterd worden. Na het een en ander ingelezen te hebben, ben ik benieuwd of ik nu op het goede spoor zit. Graag jullie hulp. De oplossing is volgens mij gegeven door het bericht van Bart_Smith in "Vodafone Thuis via Glasvezel"

Situatie: glasvezel komt binnen in de meterkast (zijkant huis) en is aangesloten op de Draytek Vigor 2132fvn. Graag zou ik een router willen aansluiten in de trapkast (midden huis) en vanuit daar al het internet regelen. Tevens heb ik tweemaal de tv-kast erbij. Eén voor in de woonkamer en één voor in de slaapkamer.

Wat wil ik doen (denk ik..): de SFP uit de Draytek halen en in een TP-Link stoppen. Een UTP kabel vanaf de TP-link naar de trapkast trekken en daar aansluiten op een Asus router (nog uitzoeken welke). Vanuit daar twee kabels trekken naar de woonkamer (1 voor tv en 1 voor internet). De kabel voor het internet moet aangesloten worden op een Playstation 4, de televisie zelf en wellicht nog meer apparaten in de toekomst. Dan moet ik (denk ik) een switch aanschaffen, suggesties?

Als dit is gebeurt, dan hoop ik dat ik genoeg internetaansluitingen heb in de woonkamer (met voldoende snelheid), beeld op mijn televisie en een degelijk WiFi signaal in mijn huis. Daarna wil ik nog twee kabels naar boven trekken voor televisie en internet in de slaapkamer. Maar eerst de begane grond. Ben ik nu op de goede weg of ga ik ergens verkeerd? Graag jullie advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
SejoerdO schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:14:
Sinds deze week heb ik T-Mobile glasvezel (100). Helaas nog niet al te goed nagedacht over het beste scenario voor het netwerk.. Maar gelukkig kan alles verbeterd worden. Na het een en ander ingelezen te hebben, ben ik benieuwd of ik nu op het goede spoor zit. Graag jullie hulp. De oplossing is volgens mij gegeven door het bericht van Bart_Smith in "Vodafone Thuis via Glasvezel"

Situatie: glasvezel komt binnen in de meterkast (zijkant huis) en is aangesloten op de Draytek Vigor 2132fvn. Graag zou ik een router willen aansluiten in de trapkast (midden huis) en vanuit daar al het internet regelen. Tevens heb ik tweemaal de tv-kast erbij. Eén voor in de woonkamer en één voor in de slaapkamer.

Wat wil ik doen (denk ik..): de SFP uit de Draytek halen en in een TP-Link stoppen. Een UTP kabel vanaf de TP-link naar de trapkast trekken en daar aansluiten op een Asus router (nog uitzoeken welke). Vanuit daar twee kabels trekken naar de woonkamer (1 voor tv en 1 voor internet). De kabel voor het internet moet aangesloten worden op een Playstation 4, de televisie zelf en wellicht nog meer apparaten in de toekomst. Dan moet ik (denk ik) een switch aanschaffen, suggesties?

Als dit is gebeurt, dan hoop ik dat ik genoeg internetaansluitingen heb in de woonkamer (met voldoende snelheid), beeld op mijn televisie en een degelijk WiFi signaal in mijn huis. Daarna wil ik nog twee kabels naar boven trekken voor televisie en internet in de slaapkamer. Maar eerst de begane grond. Ben ik nu op de goede weg of ga ik ergens verkeerd? Graag jullie advies.
Wanneer je de mogelijkheid hebt om 2 kabels te trekken kun je ook de Draytek blijven gebruiken. Je zou dan met een los AP uit de voeten kunnen. De TV zit op een apart vlan, op de Draytek is dit fysiek gescheiden/ingesteld (poort 3 en 4), wil je alles over 1 kabel laten lopen, dan heb je een switch nodig die dit voor je kan doen.

[ Voor 0% gewijzigd door gastje01 op 11-07-2017 13:39 . Reden: L van vLan toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-03 10:04
Bedankt voor jullie adviezen, de aanvraag is gedaan. Zal mijn ervaring ook plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SejoerdO
gastje01 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:24:
[...]

Wanneer je de mogelijkheid hebt om 2 kabels te trekken kun je ook de Draytek blijven gebruiken. Je zou dan met een los AP uit de voeten kunnen. De TV zit op een apart vlan, op de Draytek is dit fysiek gescheiden/ingesteld (poort 3 en 4), wil je alles over 1 kabel laten lopen, dan heb je een switch nodig die dit voor je kan doen.
Bedankt voor je reactie :)
Ik zal dan twee kabels vanuit poort 3 & 4 van de Draytek doortrekken naar de betreffende tv's (1 slaapkamer/1 woonkamer). Dan twee kabels richting de trapkast, 1 voor de switch en 1 voor de AP. Vanuit die switch kan ik dan naar mijn tv, PS4 etc.? Verlies ik daar dan veel snelheid mee waardoor het online gamen wellicht niet goed gaat?

[ Voor 3% gewijzigd door SejoerdO op 12-07-2017 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

SejoerdO schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:17:
[...]
Verlies ik daar dan veel snelheid mee waardoor het online gamen wellicht niet goed gaat?
In praktische zin verlies je er geen snelheid door. Je Internet verbinding zelf blijft namelijk de bottleneck. (Er vanuit gaande dat het een switchje met 1000Mbps poorten is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SejoerdO
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:46:
[...]

In praktische zin verlies je er geen snelheid door. Je Internet verbinding zelf blijft namelijk de bottleneck. (Er vanuit gaande dat het een switchje met 1000Mbps poorten is.)
Ik ga het zeker wel merken als ik mijn abonnement verhoog naar 500mb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:48

pinda powerrr

Slow down...

[...]

Ik zal dan twee kabels vanuit poort 3 & 4 van de Draytek doortrekken naar de betreffende tv's (1 slaapkamer/1 woonkamer). Dan twee kabels richting de trapkast, 1 voor de switch en 1 voor de AP. Vanuit die switch kan ik dan naar mijn tv, PS4 etc.? Verlies ik daar dan veel snelheid mee waardoor het online gamen wellicht niet goed gaat?
Je kan niet uit één kabel je iptv signaal én je internet halen, tenzij je dat met een managed switch al vlak na de Draytek regelt.

500/500 is vooral te merken aan de "ruimte" die het biedt. Ik heb geen last meer van kids die op drie apparaten tegelijk Youtube/Netflix etc aan het kijken zijn. Een download erbij kan ook nog. Natuurlijk gaat de snelheid omhoog, maar het is vooral bandbreedte hier in huis wat te merken is, heerlijk!

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
[...]

Ik zal dan twee kabels vanuit poort 3 & 4 van de Draytek doortrekken naar de betreffende tv's (1 slaapkamer/1 woonkamer).
Ik ken de indeling van je woning uiteraard niet, maar dat is wel de goedkoopste oplossing (als in qua switches en bestaande hardware gebruiken, als je enorme kosten moet maken om kabels te (laten) trekken gaat dit natuurlijk niet 1:1 op)
Dan twee kabels richting de trapkast, 1 voor de switch en 1 voor de AP. Vanuit die switch kan ik dan naar mijn tv, PS4 etc.? Verlies ik daar dan veel snelheid mee waardoor het online gamen wellicht niet goed gaat?
Dit zou ook met 1 kabel naar een switch kunnen, AP, TV, HTPC, PS4, XBOX kun je hier dan weer allemaal op aansluiten. Bij mij gaat er vanuit de Draytek op de eerste poort 1 kabel naar de switch (die er overigens 20 cm onder hangt) en hier steken alle kabels op in die verspreid door het huis lopen. Dit is ook weer een beetje afhankelijk van de indeling van je woning, maar in principe is een switch de centrale plek in je netwerk.
SejoerdO schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 15:36:
[...]

Ik ga het zeker wel merken als ik mijn abonnement verhoog naar 500mb?
Dat ligt er volledig aan wat je van plan bent te gaan doen met je verbinding. Bij 'normaal' gebruik zul je hier weinig van merken. Ben je echter een zware gebruiker of zijn andere mensen in je gezin dat, dan kun je het wellicht overwegen om elkaar niet in de weg te zitten wanneer er meer mensen op zeer hoge snelheid willen downloaden. Als referentiekader: het bedrijfspand waar ik zit heeft een 300/300 Mbit verbinding met ongeveer 120-150 werkplekken en ik heb nog geen moment een trage verbinding gehad. Behalve af en toe wat updates worden er hier ook geen spannende dingen gedownload.

De optie was er voor mij bij aansluiting niet (100/100 was het maximale), geen idee of deze er nu wel is. Persoonlijk vond ik het voor mij de meerprijs niet waard. Netflix etc werkt prima, downloaden doe ik op m'n NAS, 100 Mbit is snel zat, ik ga toch niet zitten wachten tot m'n downloads klaar zijn. Puur een kosten/baten afweging waarbij bij mij de kosten zwaarder wogen dan incidentele pieken die ik hiermee weg kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SejoerdO
Wederom bedankt voor het meedenken en jullie advies. Ik ga het een en ander aanschaffen en dit weekend hopelijk een paar mooie stappen in de goede richting zetten m.b.t. het netwerk in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:40
Zijn er meerderen die sinds de laatste update van de entone ook hebben dat de zenders niet onthouden worden als je de box uitschakeld?

Ik heb sinds 3 maanden een hondje, als ik de deur uitga zet ik de radio voor haar aan.
Als ik de deur uitga zet ik arrow classic aan. Kom ik thuis, kijk ik af en toe even tv.
Zet ik de volgende dag de radio weer aan staat hij ineens op radio 1 of Radio Kompleet.

Vandaag had ik even BBC FIRST en History Channel gekeken, daarna de radio aan. Ik kom net thuis, Radio stond nog op arrow. Ik schakel naar de tv en hij staat ineens op Secret Circle en als ik switch via back op RTL7. Verder heeft niemand een sleutel van mijn huis en woon ik alleen. De afstandsbediening ligt in de salontafel dus de hond kan er ook niet opgedrukt hebben ;)

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-07 08:52
DaveD1109 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 06:11:
En ook hier draait het nu als een tiet met de tp-link mediaconverter icm een netgear nighthawk r7000! 😀
Zou je een screenshot kunnen plaatsen van jouw VLAN instellingen?
Ik probeer het ook aan de praat te krijgen op een R7000 (Tomato advanced) in combinatie met de TP-Link maar hij blijft op 'Renewing' staan voor het WAN IP adres. :-(

Ik wil voor nu op alle poorten internet:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/rlnoq3nc4ntmlu0/Capture%20%281%29%20thumbnail.jpg?dl=0

[ Voor 18% gewijzigd door Freaky Max op 13-07-2017 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveD1109
Freaky Max schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:50:
[...]

Zou je een screenshot kunnen plaatsen van jouw VLAN instellingen?
Ik probeer het ook aan de praat te krijgen op een R7000 (Tomato advanced) in combinatie met de TP-Link maar hij blijft op 'Renewing' staan voor het WAN IP adres. :-(

Ik wil voor nu op alle poorten internet:

[afbeelding]
Stuur mij even een pb met je mail adres.

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-06 16:52
Ik heb momenteel Ziggo en overweeg een overstap maat T-Mobile.
Ik wil het modem en de router in de meterkast hebben. Wij hebben 3 televisies in verschillende kamers
Klopt het dat ik dan naar elke kamer 2 kabels moet trekken bij KPN hoeft dit namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveD1109
rjn27 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:55:
Ik wil het modem en de router in de meterkast hebben. Wij hebben 3 televisies in verschillende kamers
Klopt het dat ik dan naar elke kamer 2 kabels moet trekken bij KPN hoeft dit namelijk niet.
Waarom 2 kabels naar elke kamer? Je hebt er maar 1 nodig voor tv.

DaveD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-06 16:52
DaveD1109 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:02:
[...]

Waarom 2 kabels naar elke kamer? Je hebt er maar 1 nodig voor tv.
Omdat er onder mijn televisies mediastreamers staan. Ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
rjn27 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:04:
[...]

Omdat er onder mijn televisies mediastreamers staan. Ect.
Kijk dat zei je er niet bij! Dan zal je inderdaad 2 kabels moeten trekken.

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
rjn27 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:55:
Dat zal inderdaad moeten of je moet in elke kamer een managed switch zetten, zodat je VLAN's kan opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Op de Vigor heb je slechts twee aansluitingen voor internet en twee voor TV, je hebt dan al twee switches in de meterkast nodig. En als je nog extra apparaten, zoals bijvoorbeeld een console wilt aansluiten, is een oplossing met managed switches misschien handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-08 11:58
Helaas al 2 dagen helemaal geen glasvezelverbinding hier. Aan mijn bekabeling e.d ligt het niet, en men heeft al een ticket aangemaakt voor de monteur. Hopelijk schiet het een beetje op, want wil niet nog langer zonder internet zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 22:55
Hallo,

Sinds vandaag heb ik ook tmobile glasvezel (enkel internet, 20Mbit). Alleen ik weet niet of het helemaal is goed gegaan. Ten eerste heeft de monteur de router opgehangen aan het plastic kastje in de meter kast (kastje als dit). Hij heeft de 2 schroeven gewoon in het plastic geschroefd en de router eraan gehangen. Daarnaast heeft hij de inlog van de router veranderd in iets anders dan user/user, admin/admin of draytek/1234 (met en zonder hoofdletters). Dus ik kan ook niks instellen. Is dit allemaal gebruikelijk zo? Het komt nogal knullig over dit. Helaas te laat gezien dus ik kon er niks van zeggen op het moment. Ik ga nog morgen de router een fabrieksreset doen om er toch op te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Dat is vreemd, de router hoort niet op het kastje geschroefd te worden dat op de foto staat.
En nog vreemder is dat jij niet in de router kunt komen (user / user is de juiste combi volgens mij). Snel een reset doen zou ik zeggen

Uit de unit op jouw foto komt de glasvezel en die gaat naar de Draytek router. Die hangt er bij mij vlak naast maar niet opgeschroefd.
Wel is bij mij de installatie al 3 of 4 jaar oud, wellicht dat er nu nieuwere drayteks zijn met andere inloggegevens?

[ Voor 35% gewijzigd door 996 op 17-07-2017 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-08 21:21
Bij mij hebben ze de DrayTek ook op de FTU geplaatst. Volgens mij niet vastgeschroefd, maar vastgeplakt met soort van klitteband ofzo. Gebeurd dus wel vaker zo en ik vind het wel praktisch. Scheelt weer wat ruimte in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07 13:17

jeka

Support your local club.

Bij mij hebben ze het ook vastgeschroefd. Inlog codes hebben ze niet veranderd.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 22:55
Ok, dus zo gek was het niet. Nouja, ik heb ondertussen al een reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Nu kan ik op de firmware instellingen komen en eindelijk wat dingen aanpassen. Mijn meterkast heeft nog een aparte ruimte, daar wou ik de router hebben staan op een plateau die er al zit (had ik ook gezegd trouwens, ik had de router er al klaar gezet). Het is een kwestie van een gaatje boren voor de glasvezel kabel en klaar. Dus heb de boel uit elkaar gehaald en zelf gaatje gemaakt en alles goed gezet. Het plan is om ook opslag en printer daar neer te zetten dus ik wou alles daar samen omdat dat deel van de meterkast zo goed als leeg is en minder warm word.

Verder valt die 20/20 Mbit vies tegen zeg, ik ga denk ik vandaag bellen of het nog naar 100/100 gezet kan worden :P. Als de ene pc steam meuk staat binnen te hengelen heeft de ander een snelheid van platteland-adsl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Hulp gevraagd tbv Draytek 2132F van Vodafone / T-mobile.
Ik wil een bepaald IP adres in mijn netwerk van buitenaf via internet kunnen bereiken. Dan kan ik namelijk de werking van mijn zonnepanelen controleren via het web.

Stel dat dat IP adres 192.168.1.15 is en mijn IP adres (WAN) 99.99.99.99

Ik stel dan op de Draytek in:
NAT - Port Redirection
Index Service Name WAN Interface Protocol Public Port Private IP
1 Zonnepanelen All TCP255 192.168.1.15

Als ik dan via mijn telefoon (niet wifi, maar 4G) in de browser naar 99.99.99.99:255 ga krijg ik geen verbinding? Wat doe ik fout?

Moet ik wellicht die poort 255 (lukraak door mij gekozen) ook nog open zetten?
Zelfs als ik dat doe lukt het nog niet?
NAT - Open Ports
IndexCommentWAN InterfaceLocal IP Address
1ZonnepanelenWAN1192.168.1.15

Wellicht kan iemand mij nog wat op weg helpen?

[ Voor 27% gewijzigd door 996 op 18-07-2017 21:47 . Reden: Geprobeerd de leesbaarheid te vergroten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik heb 500/500 Mbit, maar dit is doorgaans mijn snelheid:

Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6465580480.png

Niet slecht natuurlijk, maar niet de snelheid waar ik voor betaal. Is dit een snelheid die meer mensen hebben? Of zou ik echt 500/500 moeten halen en is dit een belletje naar T-mobile waard?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6465959615.png

Dit is het huidige 50/50 abonnement. Strakke ping >:)
Upgrade naar 100Mbps aangevraagd gaat volgens mij van de week in.

[ Voor 4% gewijzigd door 996 op 18-07-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Bart ® schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:08:
Ik heb 500/500 Mbit, maar dit is doorgaans mijn snelheid:

[afbeelding]

Niet slecht natuurlijk, maar niet de snelheid waar ik voor betaal. Is dit een snelheid die meer mensen hebben? Of zou ik echt 500/500 moeten halen en is dit een belletje naar T-mobile waard?
Neehoor ik mis ook 5% op WBA netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 15:02
996 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:32:
Hulp gevraagd tbv Draytek 2132F van Vodafone / T-mobile.
Ik wil een bepaald IP adres in mijn netwerk van buitenaf via internet kunnen bereiken.

........

Wellicht kan iemand mij nog wat op weg helpen?
Ik mis even de private port in bovenstaand overzicht. Het is inderdaad zo dat je in een Draytek op 2 plaatsen poorten moet openen. Daarnaast zou het ook nog kunnen dat de provider bepaalde poorten niet toestaat (Ofwel T-Mobile thuis, ofwel je 4G provider).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
knakworst schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:50:
[...]

Neehoor ik mis ook 5% op WBA netwerk.
Dus? Dat maakt het acceptabel? Als je via WBA bij KPN afneemt kom je wel op 500 of zelfs wat meer. Waarom zou je bij T-Mobile via WBA dan met minder genoegen nemen?

Overigens zet KPN WBA het profiel op 524 Mbit om na de overhead toch op 500 uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
Wat is een acceptabele ping? Ik zit zelf meestal op 7 met 71Mbps down en up via 5Ghz WiFi. Heb het 50/50 abo.
Via 2,4Ghz heb ik een Ping van 6 met 65Mbps down en 65Mbps up.
Moet er wel bij vermelden dat ik eigen apparatuur gebruik en dat de snelheden wat fluctueren.

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Sahi_NL schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:13:
[...]

Ik mis even de private port in bovenstaand overzicht. Het is inderdaad zo dat je in een Draytek op 2 plaatsen poorten moet openen. Daarnaast zou het ook nog kunnen dat de provider bepaalde poorten niet toestaat (Ofwel T-Mobile thuis, ofwel je 4G provider).
Wellicht zo iets duidelijker? Dus private poort is ingesteld. Wellicht moet ik dat elders nog doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z0063evwhdDbStszkuVColCH/full.png?nohitcount=1

Service TCP kan ik veranderen in UDP maar dat heeft geen effect.

Edit:
Inmiddels weer wat verder, het lijkt wel te werken als ik poort 80 gebruik. De inverter van de zonnepanelen zal dus wel alleen poort 80 toestaan? Intern maakt dat niet uit. Maar extern wel toch?

[ Voor 13% gewijzigd door 996 op 19-07-2017 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peppi_078
  • Laatst online: 11-08 13:55
Als je bij public port 255 invult en bij private port 80 en van buitenaf je ipadres:255 invult in de browser zou je ook gewoon je pagina moeten kunnen opvragen. Dus dat het op poort 80 wel werkt komt door de webserver van je zonnepanelen software (webserver gebruikt over het algemeen poort 80 of poort 443)
996 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:31:
[...]

Wellicht zo iets duidelijker? Dus private poort is ingesteld. Wellicht moet ik dat elders nog doen?[afbeelding]

Service TCP kan ik veranderen in UDP maar dat heeft geen effect.

Edit:
Inmiddels weer wat verder, het lijkt wel te werken als ik poort 80 gebruik. De inverter van de zonnepanelen zal dus wel alleen poort 80 toestaan? Intern maakt dat niet uit. Maar extern wel toch?

Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Is dat dan ook iets veiliger? Poort 80 is natuurlijk vaker open dan een ander willekeurig nummer?
Maar met poortscanners is dat anderzijds ook weer zo achterhaald of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppi_078
  • Laatst online: 11-08 13:55
Ja, iets. Ze zien dat poort 255 dan openstaat maar niet wat erachter zit. En uiteraard ook de webpagina van je zonnepanelen beveiligen met een wachtwoord helpt ook al veel
996 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:40:
Is dat dan ook iets veiliger? Poort 80 is natuurlijk vaker open dan een ander willekeurig nummer?
Maar met poortscanners is dat anderzijds ook weer zo achterhaald of niet?

Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
peppi_078 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:42:
Ja, iets. Ze zien dat poort 255 dan openstaat maar niet wat erachter zit. En uiteraard ook de webpagina van je zonnepanelen beveiligen met een wachtwoord helpt ook al veel
[...]
Type service en welke versie het heeft scannen is weinig werk nadat je ziet dat een poort openstaat.

Voor security through obscurity zou ik kiezen voor een hoog poortnummer (> 32K) in het bereik dat meestal voor uitgaande verbindingen gebruikt wordt.

Grootschalige scans kunnen niet efficiënt alle poorten scannen. Als iemand alleen jouw ISP scant dan is het te doen om alle mogelijke poorten te scannen. Ik verwacht zelf dat zulke [gerichte] scans weinig voorkomen.

Scans die versie scannen op poorten van bekende services, neem SSH: Ja, meerdere keren per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SejoerdO
Helaas heb ik mijn netwerk nog niet werkend kunnen krijgen zoals ik het graag zou willen. Zouden jullie met mij mee willen kijken? Heb een afbeelding toegevoegd ter verduidelijking.

Glasvezel komt binnen in de meterkast en is aangesloten op de Draytek Vigor2132FVn.
Poort 1 gaat met een UTP Cat5 kabel naar de televisie in de woonkamer.
Poort 2 gaat met een UTP Cat5 kabel naar de televisie in de slaapkamer (1e etage).
Poort 3 is (nog) niet in gebruik.
Poort 4 gaat met een UTP Cat6a kabel naar de voorraadkast. Deze heb ik aangesloten op een TP-Link TL SL1008P switch op poort 8. Poort 1 van deze switch heb ik aangesloten op de Unifi AP AC Lite switch. Helaas gaat deze niet aan/branden. Blijkbaar werkt de PoE niet?

Eerst nog wat positief nieuws, de televisies werken :)
Nu iets opmerkelijks. De Cat6a kabel van de Draytek naar de voorraadkast geeft geen internetverbinding. Sluit ik deze aan op de bijgeleverde Gigbabit PoE adapter die meegeleverd is bij mijn Unifi AP, dan heeft deze kabel wel verbinding. Enige verklaring?

Omdat de bovenstaande opstelling niet werkt.. heb ik de afstanden verkort om de fout (hopelijk) te vinden. Helaas zonder succes tot nu toe. Ik heb vanaf het Draytek modem (poort 4) een korte (30cm) Cat6a kabel aangesloten op de TP-Link switch (poort 8 ). En wederom een korte Cat6a kabel aangesloten op de Unifi AP. Ook nu helaas geen succes. Volgende idee was om de Gigabit PoE adapter tussen het modem en de switch te plaatsen. Zo gezegd, zo gedaan en wederom geen succes. Wie o wie kan mij verder helpen, wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/dnlelx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Ik meen ergens gelezen te hebben dat juist die AP Lite een afwijkende versie (eigen standaard) heeft van POE, en dus echt alleen met de eigen POE injector werkt? Jouw model heeft 24V Passive PoE nodig, dat levert de TP Link niet denk ik?
Dus UTP van modem naar POE Injector, en dan vanuit de Ubiquiti injector met UTP naar AccesPoint
(let op verschil tussen in- en uitgang van POE injector)

Bij het accespoint van Ubiquiti is toch een eigen POE injector meegeleverd? (Dat was in elk geval wel zo bij mijn Pro versie) Die heb je er dus wel bij

[ Voor 53% gewijzigd door 996 op 19-07-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
996 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:23:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat juist die AP Lite een afwijkende versie (eigen standaard) heeft van POE, en dus echt alleen met de eigen POE injector werkt? Jouw model heeft 24V Passive PoE nodig, dat levert de TP Link niet denk ik?
Dus UTP van modem naar POE Injector, en dan vanuit de Ubiquiti injector met UTP naar AccesPoint
(let op verschil tussen in- en uitgang van POE injector)

Bij het accespoint van Ubiquiti is toch een eigen POE injector meegeleverd? (Dat was in elk geval wel zo bij mijn Pro versie) Die heb je er dus wel bij
Dit klopt volgens mij ook. De LITE versies werken met 24V passive POE, de meeste POE switches werken met 48V.

@SejoerdO Werkt de AP met POE injector wel over een andere (kortere) kabel? Dan weet je of je t in de apparatuur of in de bekabeling moet zoeken.Ik heb in huis min of meer dezelfde Setup, alleen heb ik internet op poort 1 en de 2 TV decoders op poort 3 en 4, weet niet of dat nog wat uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SejoerdO
Als ik de AP aansluit via de POE injector, dan werkt de AP wel. Conclusie, de switch is helaas niet compatibel met deze AP? Wat adviseren jullie?

Wat dan wel gek blijft is onderstaande. Hoe kan dit dan?
Nu iets opmerkelijks. De Cat6a kabel van de Draytek naar de voorraadkast geeft geen internetverbinding. Sluit ik deze aan op de bijgeleverde Gigbabit PoE adapter die meegeleverd is bij mijn Unifi AP, dan heeft deze kabel wel verbinding. Enige verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Je hebt toch twee LAN poorten op je modem?
UTP vanaf eentje naar de POE injector en dan naar de AP.
Dan nog een UTP vanaf de 2e LAN poort op je modem naar de Switch (Of wellicht heb je die niet eens nodig, want in je plaatje is er verder niks op aangesloten) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SejoerdO
Klopt, ik heb inderdaad twee LAN poorten op het modem.

Ik zou het AP in de meterkast kunnen laten, maar dit heb ik liever niet. Wil het liefst alles in de voorraadkast hebben staan. In de toekomst komt daar ook nog meer te staan, daarom ook de switch. Heb helaas geen ruimte meer in de leiding voor nog een UTP kabel richting de voorraadkast vanaf de meterkast.

En als ik de AP aansluit in de meterkast, dan ben ik helaas ook de UTP kabel kwijt die nu richting de voorraadkast ligt. Want de POE injector creëerde nu een internet verbinding voor die kabel (zie eerdere reactie). Blijft een gek iets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Kun je in je plaatje aangeven waar de POE injector zit?
IS de TP Link door POE gevoed of via eigen netsnoer?
Zit er een wandcontactdoos (stroom) in de voorraadkast waar je de AP (via zijn eigen POE injector) op aan kunt sluiten?
AP AC Lite ruilen voor een AP AC Pro werkt wel met andere POE volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SejoerdO
Ik zou de POE injector het liefst niet gebruiken. Want ik wil vanuit de voorraadkast de UTP kabel aansluiten op de switch. En vanuit de switch een UTP kabel naar het AP. Als dit goed zou werken, dan dus geen POE injector nodig. Maar dit werkt dus helaas niet. Ik kan de POE injector gebruiken voor het AP in de meterkast of gebruiken om een internet verbinding naar de voorraadkast te voorzien. Want die kabel werkt op de een of andere manier niet direct (zonder de injector er tussen).

De TP Link is gevoed door een eigen AC adapter. En ik heb genoeg stroom in de voorraadkast beschikbaar. Waarom zou een ander AP wel werken dan? Hoop dat de info zo begrijpbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996

996

Als ik je verhaal zo lees dan zou je dus het volgende kunnen doen.
Er zitten POE en niet-POE poorten op de switch?
1x UTP van modem naar meterkast. In een van de niet poe-poorten van de switch inpluggen
Vervolgens UTP vanuit switch (niet POE) naar injector dan vanuit injector naar AP
Je gebruikt dan geen POE poorten van de switch.

(Dus met andere woorden: het verschil tussen deze situatie en jouw uitgangspunt is dat de POE pas in de voorraadkast gebruikt wordt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpien
SejoerdO schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:19:
Helaas heb ik mijn netwerk nog niet werkend kunnen krijgen zoals ik het graag zou willen. Zouden jullie met mij mee willen kijken? Heb een afbeelding toegevoegd ter verduidelijking.

Glasvezel komt binnen in de meterkast en is aangesloten op de Draytek Vigor2132FVn.
Poort 1 gaat met een UTP Cat5 kabel naar de televisie in de woonkamer.
Poort 2 gaat met een UTP Cat5 kabel naar de televisie in de slaapkamer (1e etage).
Poort 3 is (nog) niet in gebruik.
Poort 4 gaat met een UTP Cat6a kabel naar de voorraadkast. Deze heb ik aangesloten op een TP-Link TL SL1008P switch op poort 8. Poort 1 van deze switch heb ik aangesloten op de Unifi AP AC Lite switch. Helaas gaat deze niet aan/branden. Blijkbaar werkt de PoE niet?

Eerst nog wat positief nieuws, de televisies werken :)

Omdat de bovenstaande opstelling niet werkt.. heb ik de afstanden verkort om de fout (hopelijk) te vinden. Helaas zonder succes tot nu toe. Ik heb vanaf het Draytek modem (poort 4) een korte (30cm) Cat6a kabel aangesloten op de TP-Link switch (poort 8 ). En wederom een korte Cat6a kabel aangesloten op de Unifi AP. Ook nu helaas geen succes. Volgende idee was om de Gigabit PoE adapter tussen het modem en de switch te plaatsen. Zo gezegd, zo gedaan en wederom geen succes. Wie o wie kan mij verder helpen, wat doe ik fout?

[afbeelding]
Poort 1 en 2 zijn voor internet. Poort 3 en 4 voor televisie. Volgens mij heb je ze omgedraaid aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Binnenkort verhuizen, dus gelijk via de chat mijn verhuizing doorgegeven. Leek in eerste instantie allemaal goed te gaan maar na 48 uur had ik nog geen (beloofd) bericht ontvangen. Toen weer de chat in gedoken, er bleek nog niks van in het systeem te staan. Dus de medewerker heeft het weer in orde gemaakt, gelukkig kon hij het nu ook bevestigen per e-mail wat eerder niet mogelijk was. Daarna schok ik mij rot, ik kreeg een mail met een bevestiging van opzegging. Bij navraag bleek dit de normale gang van zaken te zijn (opzeggen op het oude adres) aanmelden bij het nieuwe adres. De communicatie kan nog een stuk verbeterd worden wat mij betreft. De afspraak met de monteur maken was makkelijk en online te regelen, echter de keuze van dagen en tijd was zelfs een maand vooruit al erg krap. Nu maar hopen dat de rest goed gaat.

Pagina: 1 ... 10 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie