Piotr op de community forums is erg hulpzaam. Hij heeft al eerder te maken gehad met packetloss en kan het zo intern doorschakelen indien nodig.Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:54:
[...]
Hmm das pijnlijk, ik denk dat je via Twitter webcare sneller geholpen wordt dan via het forum
Verwijderd
Heb je toevallig fing.com hun app draaien?Soundwork schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:46:
[...]
Nee.
Maar als ik een "gewone" ping laat lopen.. Om de haverklap timeout....
Ik heb gigabit glasvezel met tv en (ongebruikte) telefonie. Ik gebruik nu de standaard (en oude) Draytek modem/router met uitgeschakelde wifi en een Airport Extreme AC als access point. Ik wil overstappen naar eigen hardware omdat de AE niet voldoende dekking verzorgt en omdat ik wat meer grip wil hebben op m'n netwerk. Ik had al bijna een Asus Zenwifi AX duopack besteld toen ik las dat die geen VLANs ondersteunt.
Kan ik na een mediaconverter ook een managed switch aansluiten met ondersteuning voor VLANs en daarachter de Zenwifi aansluiten die dan als router fungeert?
Telefonie boeit me niet maar tv moet werken en ik wil van de Draytek af. O ja, ik wil AX wifi met twee AP's of twee nodes in een mesh. Maar dan moet 't wel werken 🤭
Kan ik na een mediaconverter ook een managed switch aansluiten met ondersteuning voor VLANs en daarachter de Zenwifi aansluiten die dan als router fungeert?
Telefonie boeit me niet maar tv moet werken en ik wil van de Draytek af. O ja, ik wil AX wifi met twee AP's of twee nodes in een mesh. Maar dan moet 't wel werken 🤭
[ Voor 0% gewijzigd door KroeT op 15-05-2020 12:16 . Reden: Typo ]
Peace is not simply the absence of war.
Verwijderd
Wat zegt de topicstart?KroeT schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:06:
Ik heb gigabit glasvezel met tv en (ongebruikte) telefonie. Ik gebruik nu de standaard (en oude) Draytek modem/router met uitgeschakelde wifi en een Airport Extreme AC als access point. Ik wil overstappen naar eigen hardware omdat de AE niet voldoende dekking verzorgt en omdat ik wat meer grip wil hebben op m'n netwerk. Ik had al bijna een Asus Zenwifi AX duopack besteld toen ik las dat die heen VLANs ondersteunt.
Ik hoop maar dat ze het snel oplossen.Joao schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:57:
[...]
Piotr op de community forums is erg hulpzaam. Hij heeft al eerder te maken gehad met packetloss en kan het zo intern doorschakelen indien nodig.
Voor thuiswerken helaas niet echt ideaal....
Twitter heb ik niet overigens....
Dat VLANs nodig zijn om internet en tv te scheiden en dat ik daarvoor een router die dat ondersteunt kan gebruiken. Er wordt ook gesproken over de optie om een managed switch te gebruiken om internet en tv over één kabel te bundelen. Als je me zo bondig terugverwijst naar de TS dan begrijp ik kennelijk iets niet
Vooral bij Skype for Business of Teams gaat het momenteel helemaal fout. Met VPN aan is er geen issue.Soundwork schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:09:
[...]
Ik hoop maar dat ze het snel oplossen.
Voor thuiswerken helaas niet echt ideaal....
Twitter heb ik niet overigens....
Echter, wilt het bedrijf waar ik werk; dat je alleen connected bent op VPN wanneer je onze backoffice wilt benaderen...
Ja met een managed switch kan dat. Je router hoeft dan geen vlans te ondersteunen.KroeT schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:13:
[...]
Dat VLANs nodig zijn om internet en tv te scheiden en dat ik daarvoor een router die dat ondersteunt kan gebruiken. Er wordt ook gesproken over de optie om een managed switch te gebruiken om internet en tv over één kabel te bundelen. Als je me zo bondig terugverwijst naar de TS dan begrijp ik kennelijk iets niet. Ik moet toelichten dat ik tamelijk scherp ben in een hoop zaken maar dat een VLAN me vreemd is en dat ik van netwerken eigenlijk ook vrij weinig begrijp. Ik zou wat hulp erg waarderen, maar als ik het vereiste basisniveau niet haal met mijn vraag dan mijn nederige excuses.
Hallo allemaal,
Ik overweeg de overstap te maken naar T-mobile Thuis (+mobiel) omdat dat wel een scherpe aanbieding betreft.
Momenteel zit ik bij Ziggo.
Overstappen naar T-mobile (Glasvezel) betekend echter wel dat het kastje in de meterkast komt te hangen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen qua Wi-fi bereik met het standaard kastje. Momenteel heb ik bijvoorbeeld met het standaard Ziggo kastje op de 1e verdieping al matig bereik en op zolder eigenlijk geen bereik.
Tevens staat mijn playstation in de woonkamer en game ik nog weleens online. De woonkamer is niet ver van de meterkast maar toch vraag ik me af of ik via Wi-fi de benodigde snelheid heb om fijn online te gamen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En wat zijn mogelijk wenselijke oplossingen?
Ik overweeg de overstap te maken naar T-mobile Thuis (+mobiel) omdat dat wel een scherpe aanbieding betreft.
Overstappen naar T-mobile (Glasvezel) betekend echter wel dat het kastje in de meterkast komt te hangen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen qua Wi-fi bereik met het standaard kastje. Momenteel heb ik bijvoorbeeld met het standaard Ziggo kastje op de 1e verdieping al matig bereik en op zolder eigenlijk geen bereik.
Tevens staat mijn playstation in de woonkamer en game ik nog weleens online. De woonkamer is niet ver van de meterkast maar toch vraag ik me af of ik via Wi-fi de benodigde snelheid heb om fijn online te gamen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En wat zijn mogelijk wenselijke oplossingen?
Top. Thx. Dan ga ik dat testen met mijn huidige managed switch icm die oude Airport. Als dat werkt kan ik altijd nog de dure Asus erbij kopen.PerlinNoise schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:24:
[...]
Ja met een managed switch kan dat. Je router hoeft dan geen vlans te ondersteunen.
ip adres van de server?Soundwork schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:58:
Zijn er meer mensen die problemen hebben in de verbindingen richting AMS-IX?
Ik heb packet-loss.....
De T-Mobile router hoeft niet perse in de meterkast te hangen. Naast de glasvezelaansluiting komt een kleine mediaconverter te hangen maar vanaf daar is de router waar je alles op aansluit verbonden met een standaard UTP kabel (CAT5E of hoger). Dus als je een UTP kabel naar je woonkamer kan trekken (of al hebt) dan kan de router daar gewoon staan. En die kabel had je in jouw opzet ook al nodig om de TV in de woonkamer aan te sluiten.rrikkert schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:26:
Hallo allemaal,
Voor de dekking op de eerste verdieping en zolder zou er dan een accespoint (op de eerste verdieping kunnen komen. Bijvoorbeeld daar waar die van Ziggo nu hangt/staat. Daarvoor heb je dan weer een UTP kabel nodig van de plek in de woonkamer waar je de router zet, naar de eerste verdieping.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik merk (en zie in smokeping) niets.Soundwork schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:58:
Zijn er meer mensen die problemen hebben in de verbindingen richting AMS-IX?
Ik heb packet-loss.....
Kan je aangeven om wat voor server(s) het gaat waarmee je verbinding maakt?
weet je dat wel zeker? ik denk dat je alles pas achter de meegeleverde Zyxel kan aansluiten ...Barre73 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:18:
[...]
De T-Mobile router hoeft niet perse in de meterkast te hangen. Naast de glasvezelaansluiting komt een kleine mediaconverter te hangen maar vanaf daar is de router waar je alles op aansluit verbonden met een standaard UTP kabel (CAT5E of hoger). Dus als je een UTP kabel naar je woonkamer kan trekken (of al hebt) dan kan de router daar gewoon staan. En die kabel had je in jouw opzet ook al nodig om de TV in de woonkamer aan te sluiten.
Voor de dekking op de eerste verdieping en zolder zou er dan een accespoint (op de eerste verdieping kunnen komen. Bijvoorbeeld daar waar die van Ziggo nu hangt/staat. Daarvoor heb je dan weer een UTP kabel nodig van de plek in de woonkamer waar je de router zet, naar de eerste verdieping.
helaas lukt mij dat niet.danda schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:22:
[...]
weet je dat wel zeker? ik denk dat je alles pas achter de meegeleverde Zyxel kan aansluiten ...
Ik zou maar wat graag mijn airport express achter de zyxel willen hangen, maar ik krijg dat ding niet in bridge modus..
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Dat is toch wat ik zeg? De Zyxel is de T-Mobile router in mijn verhaal.danda schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:22:
[...]
weet je dat wel zeker? ik denk dat je alles pas achter de meegeleverde Zyxel kan aansluiten ...
@Jasphur Een airport express is ook een router. Ik ben geen grote Apple kenner maar kan dat ding niet in accesspoint modus zodat alle router zaken uitstaan?
Ik ben recent overgestapt van KPN af, en de Experiabox 10 die ik had, gaf slechter signaal dan het Zyxel kastje wat ik nu van T-Mobile heb. De versterker die ik in huis had is nu niet meer nodig.rrikkert schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:26:
Overstappen naar T-mobile (Glasvezel) betekend echter wel dat het kastje in de meterkast komt te hangen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen qua Wi-fi bereik met het standaard kastje.
Bijzonder. Had je de echte V10 of de V10A?swhnld schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:26:
[...]
Ik ben recent overgestapt van KPN af, en de Experiabox 10 die ik had, gaf slechter signaal dan het Zyxel kastje wat ik nu van T-Mobile heb. De versterker die ik in huis had is nu niet meer nodig.
Ik heb de V10 en door die 6 antennes heb ik echt een goede wifidekking. UIteraard niet meer op zolder maar daar heb ik een los accesspoint gezet.
De express is een router inderdaad, maar de zyxel fungeert dan toch als modem en dus als doorgeef luik naar de router. Ik weet nog dat ik bij Telfort de Xperiabox in bridge modus kon zetten en zo mijn Express als router kon gebruiken.Barre73 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:26:
[...]
Dat is toch wat ik zeg? De Zyxel is de T-Mobile router in mijn verhaal.
@Jasphur Een airport express is ook een router. Ik ben geen grote Apple kenner maar kan dat ding niet in accesspoint modus zodat alle router zaken uitstaan?
Ben niet heel erg thuis in deze dingen dus als ik het verkeerd heb wordt ik graag verbeterd.
Ik neem aan dat het gaat over glasvezel. De Zyxel is dan geen modem maar een router (modem zou je met wat fantasie de mediaconverter kunnen noemen).Jasphur schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:30:
[...]
De express is een router inderdaad, maar de zyxel fungeert dan toch als modem en dus als doorgeef luik naar de router. Ik weet nog dat ik bij Telfort de Xperiabox in bridge modus kon zetten en zo mijn Express als router kon gebruiken.
Ben niet heel erg thuis in deze dingen dus als ik het verkeerd heb wordt ik graag verbeterd.
Dus je hebt twee routers achter elkaar en dat zal niet werken denk ik..
Je zou eens kunnen proberen om in de instellingen van de Airport Express het uitdelen van IP adressen (of DHCP server) uit te zetten. Dan komen de IP adressen direct van de Zyxel en krijg je geen conflicten.
Goede vraag, geen idee, ding is reeds teruggestuurd, maar vermoed de gewone V10, want de A is pas in 2018 gekomen als ik zo zoek en ik had de box in 2015 gekregen.Barre73 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:28:
[...]
Bijzonder. Had je de echte V10 of de V10A?
Ik heb de V10 en door die 6 antennes heb ik echt een goede wifidekking. UIteraard niet meer op zolder maar daar heb ik een los accesspoint gezet.
@Barre73 gaat inderdaad over glasvezel
En de Express rechtstreeks in de mediaconverter prikken?
Met de juiste waardes uiteraard?
Zet de Zyxel in DMZJasphur schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:30:
[...]
De express is een router inderdaad, maar de zyxel fungeert dan toch als modem en dus als doorgeef luik naar de router. Ik weet nog dat ik bij Telfort de Xperiabox in bridge modus kon zetten en zo mijn Express als router kon gebruiken.
En dan alles (DHCP) vanaf je Airport regelen. Klaar!
Waiting on the world to change
Als die Express met VLAN overweg kan, moet dat lukken. Maar ik betwijfel of hij dat kan. Maar wellicht kan je er een switch tussen zetten die met VLAN overweg kan, zoals een paar posts hier boven.Jasphur schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:12:
@Barre73 gaat inderdaad over glasvezelEn de Express rechtstreeks in de mediaconverter prikken?
Je kunt de huidige module gebruiken. Kabeltje eruit, hendeltje omzetten en dan er voorzichtig uittrekken. Als je veel kracht moet zetten doe je iets fout.QuintusDias schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:15:
Mijn vraag is hoe ik de glasvezelkabel die in mijn Draytek modem zit op de converter moet aansluiten. Kan ik de SFP module uit de Draytek trekken (zit behoorlijk vast!) en in de converter steken of moet ik zelf een SFP module aanschaffen en zo ja, welke dan?
Ik zie dat er nu een kortingsactie loopt. Zou het een goed idee zijn nu via cashbackxl te kopen of gaat die nu geen ('dubbele') korting geven?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
De kortingsactie bij T-Mobile thuis is de korting wat direct verwerkt wordt. Daarnaast kan je tot 72,50 (bij 3-play abo) cashback krijgen.
Dus gewoon doen.
TV en bellen kan je na de 1e maand uitzetten als je 't niet gebruikt.
Dus gewoon doen.
TV en bellen kan je na de 1e maand uitzetten als je 't niet gebruikt.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Nou ik heb definitief antwoord. Vanochtend is de monteur van KPN langsgeweest om te concluderen dat ik al een compleet glasvezelkastje had (ja, dat had ik ook al aan de telefoon gezegd toen ik vroeg of er écht een monteur moest komenKVanL schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:47:
Een tijdje geleden ben ik verhuisd en heb ik een T-mobile thuis-abonnement afgesloten op mijn nieuwe adres (in Enschede). Volgens de postcodechecker is er op mijn adres glasvezel beschikbaar, en er komt inderdaad zo'n mooie oranje kabel door de gevel die aangesloten is op een Genexis-kastje.
Echter wacht ik nu al 7 weken op internet, want blijkbaar zijn er geen vrije aansluitingen in de wijkcentrale. Volgens de kantenservice van T-mobile is dit een capaciteitsprobleem dat ligt bij de beheerder van het netwerk waar zij zelf niks aan kunnen doen en zij kunnen geen indicatie geven wanneer dit wordt opgelost. Is dit een bekend probleem en weet iemand of mijn aanname klopt dat dit probleem dan ook speelt bij andere glasvezelproviders?
T-mobile biedt wel de optie om het abonnement te annuleren, maar ik ben bang dat bij een andere glasvezelaanbieder met hetzelfde probleem kom te zitten. 2 andere providers die ik heb gebeld (Tweak en KPN) konden in ieder geval vooraf niet beloven dat zij niet met dit probleem kampen, dus dat biedt weinig hoop.

Mocht je dus lang op je T-mobile thuis-aansluiting zitten te wachten omdat de centale zogenaamd 'vol' is: annuleren bij T-mobile en een andere provider zoeken, want je kan wachten tot je een ons weegt en de centrale is NIET vol. Overigens doen ze totaal niet moeilijk over annuleren buiten de wettelijke 14 dagen bedenktijd in dit geval, maar ook hier moet je er wel na een paar dagen na het aanvragen van de annulering nog even zelf achteraan bellen (maar dat is blijkbaar hoe de klantenservice daar werkt, want dat was ook al zo toen ik mij afvroeg waarom het zo lang duurde voordat ik werd aangesloten).
Wel ironisch dat ik net op de radio reclame hoorde voor T-mobile thuis, want misschien hadden ze het geld voor de reclamecampagne beter kunnen uitgeven aan het huren van meer ruimte in de centrale. Wat een koekenbakkers.
Is dit niet het probleem?KVanL schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:47:
[...]
Nou ik heb definitief antwoord. Vanochtend is de monteur van KPN langsgeweest om te concluderen dat ik al een compleet glasvezelkastje had (ja, dat had ik ook al aan de telefoon gezegd toen ik vroeg of er écht een monteur moest komen), en warempel, ze hebben binnen 10 dagen voor elkaar gekregen wat T-mobile in 2 maanden niet is gelukt: ik heb internet.
Mocht je dus lang op je T-mobile thuis-aansluiting zitten te wachten omdat de centale zogenaamd 'vol' is: annuleren bij T-mobile en een andere provider zoeken, want je kan wachten tot je een ons weegt en de centrale is NIET vol. Overigens doen ze totaal niet moeilijk over annuleren buiten de wettelijke 14 dagen bedenktijd in dit geval, maar ook hier moet je er wel na een paar dagen na het aanvragen van de annulering nog even zelf achteraan bellen (maar dat is blijkbaar hoe de klantenservice daar werkt, want dat was ook al zo toen ik mij afvroeg waarom het zo lang duurde voordat ik werd aangesloten).
Wel ironisch dat ik net op de radio reclame hoorde voor T-mobile thuis, want misschien hadden ze het geld voor de reclamecampagne beter kunnen uitgeven aan het huren van meer ruimte in de centrale. Wat een koekenbakkers.
nieuws: T-Mobile kan 1,1 miljoen huishoudens op KPN-netwerk geen glasvezel aa...
Hadden we dit niet al eerder in dit topic besproken?KVanL schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:47:
[...]
Nou ik heb definitief antwoord. Vanochtend is de monteur van KPN langsgeweest om te concluderen dat ik al een compleet glasvezelkastje had (ja, dat had ik ook al aan de telefoon gezegd toen ik vroeg of er écht een monteur moest komen), en warempel, ze hebben binnen 10 dagen voor elkaar gekregen wat T-mobile in 2 maanden niet is gelukt: ik heb internet.
Dat als T-Mobile vol zit, een andere provider (zoals KPN Wholesale) niet vol hoeft te zitten?
Als de switches van Glasoperator (waar T-Mobile gebruik van maakt) vol zijn, hoeft dat dus niet te betekenen dat KPN Wholesale switches ook vol zijn......
Punt is dat de klantenservice van T-mobile doet voorkomen alsof het een probleem is dat puur bij de volle wijkcentrale ligt en dat ze daarmee impliceren dat het wisselen van provider dus geen zin heeft, Terwijl het probleem bij hen ligt.Soundwork schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:52:
[...]
Hadden we dit niet al eerder in dit topic besproken?
Dat als T-Mobile vol zit, een andere provider (zoals KPN Wholesale) niet vol hoeft te zitten?
Als de switches van Glasoperator (waar T-Mobile gebruik van maakt) vol zijn, hoeft dat dus niet te betekenen dat KPN Wholesale switches ook vol zijn......
Of het komt doordat er niet fair wordt gespeeld door de partij die de ruimte in de centrale verdeelt of dat T-mobile te gierig is om genoeg ruimte in te kopen zal mij aan mij reet roesten (de waarheid zal wel ergens in het midden liggen), ik vind het in ieder geval heel laag dat de klantenservice van T-mobile er niet open over zijn en je gerust 2 maanden aan het lijntje houden. En ik vind het dus ook heel bizar dat ze nieuwe abonnees aan het paaien zijn terwijl ze kampen met dit probleem.
Dat ben ik 100% met je eens.KVanL schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:10:
[...]
Punt is dat de klantenservice van T-mobile doet voorkomen alsof het een probleem is dat puur bij de volle wijkcentrale ligt en dat ze daarmee impliceren dat het wisselen van provider dus geen zin heeft, Terwijl het probleem bij hen ligt.
Of het komt doordat er niet fair wordt gespeeld door de partij die de ruimte in de centrale verdeelt of dat T-mobile te gierig is om genoeg ruimte in te kopen zal mij aan mij reet roesten (de waarheid zal wel ergens in het midden liggen), ik vind het in ieder geval heel laag dat de klantenservice van T-mobile er niet open over zijn en je gerust 2 maanden aan het lijntje houden. En ik vind het dus ook heel bizar dat ze nieuwe abonnees aan het paaien zijn terwijl ze kampen met dit probleem.
Het feit is en blijft.... is je switch in het PoP vol, dan moet de aanvraag gecanceld worden en kan je een order inschieten bij een andere provider....punt.
T-Mobile rekt eerst de boel 8 weken alvorens ze de order cancelen.
Ik geloof niet dat Reggefiber/NetwerkNL hier schuldig aan is, maar echt T-Mobile zelf....
Hoe weet je voordat je afsluit of je switch vol zit?
Hmm, nu begin ik mij zorgen te maken (ook Enschede)! Alleen ik stap over (migratie), dus geen nieuwe aansluiting. Alles staat gepland voor a.s. maandag, dan kan ik er wel vanuit gaan dat het in orde is toch?KVanL schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:10:
[...]
Punt is dat de klantenservice van T-mobile doet voorkomen alsof het een probleem is dat puur bij de volle wijkcentrale ligt en dat ze daarmee impliceren dat het wisselen van provider dus geen zin heeft, Terwijl het probleem bij hen ligt.

Als de afspraak gepland staat zal het vast wel goedkomen, bij mij is het nooit zover gekomen.Dennischo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:03:
[...]
Hmm, nu begin ik mij zorgen te maken (ook Enschede)! Alleen ik stap over (migratie), dus geen nieuwe aansluiting. Alles staat gepland voor a.s. maandag, dan kan ik er wel vanuit gaan dat het in orde is toch?Migratie is ook door de huidige provider bevestigd.
Als het bevestigd is, zou ik me geen zorgen maken.Dennischo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:03:
[...]
Hmm, nu begin ik mij zorgen te maken (ook Enschede)! Alleen ik stap over (migratie), dus geen nieuwe aansluiting. Alles staat gepland voor a.s. maandag, dan kan ik er wel vanuit gaan dat het in orde is toch?Migratie is ook door de huidige provider bevestigd.
Maar ook bij verhuizingen kan het voorkomen dat in het PoP van de nieuwe wijk waar je gaat wonen vol zit voor die provider. In dat geval is T-Mobile verplicht het contract direct stop te zetten.
Ze komen er pas achter als de monteur de boel moet gaan patchen in de kast, buiten in je straat.Soundwork schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:32:
[...]
Als het bevestigd is, zou ik me geen zorgen maken.
Maar ook bij verhuizingen kan het voorkomen dat in het PoP van de nieuwe wijk waar je gaat wonen vol zit voor die provider. In dat geval is T-Mobile verplicht het contract direct stop te zetten.
Dus dat de afspraak gepland staat, zegt (helaas) niet zoveel.
Nee, dat is niet waar. Ze komen erachter op het moment dat ze de order doorzetten naar de actieve operator die over de poorten gaat. Dat is Glasoperator (ook onderdeel van T-Mobile).Segafreak83 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:56:
[...]
Ze komen er pas achter als de monteur de boel moet gaan patchen in de kast, buiten in je straat.
Dus dat de afspraak gepland staat, zegt (helaas) niet zoveel.
Het patchen in de PoP gebeurt door Reggefiber/KPN Netwerk NL maar deze orders komen daar überhaupt nooit aan.
@Dennischo Migratie maakt niet uit. Je bent voor T-Mobile een nieuwe klant.
Voor de duidelijkheid: het gaat hier om de poorten op de actieve switches. Daar zijn er nooit net zoveel van als de poorten van de huisaansluitingen. Dat zou zonde van het geld zijn. Als je een FTU thuis hebt dan heb je een aansluiting in de PoP. Maar om die te verbinden met een actieve switch om zo diensten te krijgen, daarvoor zijn voldoende switchen/poorten nodig.
Dan heb ik het niet helemaal bij het rechte eind, excuus. Hier ergens in het topic was ook iemand die zou overgaan en toen was er ineens geen plek..Barre73 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:19:
[...]
Nee, dat is niet waar. Ze komen erachter op het moment dat ze de order doorzetten naar de actieve operator die over de poorten gaat. Dat is Glasoperator (ook onderdeel van T-Mobile).
Het patchen in de PoP gebeurt door Reggefiber/KPN Netwerk NL maar deze orders komen daar überhaupt nooit aan.
Voor de duidelijkheid: het gaat hier om de poorten op de actieve switches. Daar zijn er nooit net zoveel van als de poorten van de huisaansluitingen. Dat zou zonde van het geld zijn. Als je een FTU thuis hebt dan heb je een aansluiting in de PoP. Maar om die te verbinden met een actieve switch om zo diensten te krijgen, daarvoor zijn voldoende switchen/poorten nodig.
Zoals een ander hierboven al vroeg, hoe kom je er op tijd achter of er wel/geen plek is?
Ik ben bang dat daar geen manier voor is. Enige dat ik kan zeggen is dat dit alleen speelt bij T-Mobile eigen netwerk (ODF) waar je 1 Gbit voor 40 euro kan nemen. Als je max 100 Mbit kan krijgen loopt het via apparatuur van KPN WBA en die hebben hun poorten wel in orde.Segafreak83 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:40:
[...]
Dan heb ik het niet helemaal bij het rechte eind, excuus. Hier ergens in het topic was ook iemand die zou overgaan en toen was er ineens geen plek..
Zoals een ander hierboven al vroeg, hoe kom je er op tijd achter of er wel/geen plek is?
Dat geeft nog minder hoop, haha! AfwachtenBarre73 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:19:
[...]
Nee, dat is niet waar. Ze komen erachter op het moment dat ze de order doorzetten naar de actieve operator die over de poorten gaat. Dat is Glasoperator (ook onderdeel van T-Mobile).
Oh ben benieuwd dan de 27e, zit in Enschede zuid. Nu nog op tweak en stap over op Tmobile.
I am the great Cornholio!
OK, dat is bij mij zo (en heb nu al glas via een KPN-merk), dus ik kan met een gerust hart overstappen?Barre73 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:51:
[...]
Ik ben bang dat daar geen manier voor is. Enige dat ik kan zeggen is dat dit alleen speelt bij T-Mobile eigen netwerk (ODF) waar je 1 Gbit voor 40 euro kan nemen. Als je max 100 Mbit kan krijgen loopt het via apparatuur van KPN WBA en die hebben hun poorten wel in orde.
Als je maximaal maar 100Mbit glas via T-Mobile kan krijgen (dus niet de 1000Mbit variant) dan kan je veilig overstappen.Brent schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:36:
[...]
OK, dat is bij mij zo (en heb nu al glas via een KPN-merk), dus ik kan met een gerust hart overstappen?
Klopt. Uiteraard raakt het aantal beschikbare poorten bij KPN WBA ook wel eens op. Maar als daar het aantal vrije poorten onder een bepaald minimum komt, wordt de aannemer aangestuurd en hangt er binnen een paar weken een extra kaart met poorten. Normaliter dus al voordat ze echt op zijn.Dennis-L schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:52:
[...]
Als je maximaal maar 100Mbit glas via T-Mobile kan krijgen (dus niet de 1000Mbit variant) dan kan je veilig overstappen.
[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 16-05-2020 19:35 ]
@awenger postte op 11 mei 2020 (15:37) een zeer gewaardeerde uiteenzetting hoe je oa een fritzbox kan patchen om de VOIP port te wijzigen naar bv port 6000 (Voipbuster etc) of 5070 (CC) etc.
De aanpassing gaat erg eenvoudig zoals door @awenger beschreven, maar zeker mbv FBEditor-06.9.7.jar
(bij mij getest onder linux)
Met deze "Fritzbox-editor" kan je de exportfile ook meteen inlezen en restoren na wijziging.
Berekent en wijzigt meteen de checksum van de exportfile.
Werkt ook met laatste FB-os versie
Bedankt @awenger voor je waardevolle tip, dit is nu geen beletsel meer om met t-mob via 3rd party VOIP te bellen.
De aanpassing gaat erg eenvoudig zoals door @awenger beschreven, maar zeker mbv FBEditor-06.9.7.jar
(bij mij getest onder linux)
Met deze "Fritzbox-editor" kan je de exportfile ook meteen inlezen en restoren na wijziging.
Berekent en wijzigt meteen de checksum van de exportfile.
Werkt ook met laatste FB-os versie
Bedankt @awenger voor je waardevolle tip, dit is nu geen beletsel meer om met t-mob via 3rd party VOIP te bellen.
[ Voor 0% gewijzigd door MisteRMeesteR op 18-05-2020 07:51 ]
Hoi, ik overweeg om van KPN (100mbit) over te stappen naar T-Mobile 1000mbit. Ik ga TV / Bellen laten vallen, daar gebruik ik het te weinig (lees niet) voor.
Hoe up-to-date is de post van @Mattie112 op Mattie112 in "Vodafone Thuis via Glasvezel" nog? Ik heb zelf een Mikrotik RB962UiGS-5HacT2HnT (er zit SFP op, dus volgens mij zou dat moeten werken, right?)
KPN wil maximaal 500mbit verkopen, dus ik ben benieuwd hoe T-Mobile performance gaat zijn .
Hoe up-to-date is de post van @Mattie112 op Mattie112 in "Vodafone Thuis via Glasvezel" nog? Ik heb zelf een Mikrotik RB962UiGS-5HacT2HnT (er zit SFP op, dus volgens mij zou dat moeten werken, right?)
KPN wil maximaal 500mbit verkopen, dus ik ben benieuwd hoe T-Mobile performance gaat zijn .
Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com
1) Hou er rekening mee dat je order vast kan komen te lopen omdat T-Mobile geen vrije poorten meer overheeft op hun eigen switches in de PoP waar jij op aangesloten bent. Zien we hier op Tweakers steeds meer de laatste tijd. Zie ook de verhalen hierboven.Ariejan schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:18:
Hoi, ik overweeg om van KPN (100mbit) over te stappen naar T-Mobile 1000mbit. Ik ga TV / Bellen laten vallen, daar gebruik ik het te weinig (lees niet) voor.
Daar geeft de klantenservice van TMO de schuld voor aan KPN maar dat is onzin. Punt is dat je geen stap verder komt en zelf je aanvraag moet annuleren als je het zat bent.
2) Als je bij KPN geen Gbit kan krijgen ben je een uitzondering aan het worden. Volgens mij kan dat al bijna op alle FttH adressen in Nederland waar KPN kan leveren. Maar helaas wel flink duurder dan bij TMO, dat dan weer wel.
Ik heb 10 weken terug me aangemeld bij T-Mobile, ben 5 weken terug over gegaan. Heb de overstap service gebruikt zodat ik niet zonder Internet zou komen. Op de afgesproken dag ging internet van KPN er af in de ochtend, en T-Mobile er op in de middag. Geen problemen ondervonden daarmee.Ariejan schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:18:
1000 MB wordt geleverd volgens de bedrade testen die ik gedaan heb.
Nog geen antwoord op je echte vraag gekregen volgens mij. De instructies voor het gebruik van de Mikrotik zijn nog steeds courant. Je dient wel zelf de juiste SFP module aan te schaffen. Je krijgt enkel een mediaconverter geleverd tegenwoordig.Ariejan schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:18:
Wat moet ik dan precies aanschaffen? Ik dacht dat er SFP naar de mediaconverter gaat, waar dan RJ45 uitkomt voor de router? Ik dacht die SFP direct in de mikortik te steken?awenger schreef op maandag 18 mei 2020 @ 06:00:
[...]
Je dient wel zelf de juiste SFP module aan te schaffen. Je krijgt enkel een mediaconverter geleverd tegenwoordig.
Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com
Beste T-mobile thuis tweakers,
Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuwe woning waar een kpn glasvezel aansluiting aanwezig is, kpn levert max 500 mbit, T-mobile max 100 mbit.
Nu heb ik een vraag over de netwerkinrichting. T-mobile levert IPTV, maar met hun laatste modem maakt het niet meer uit in welke poort je het plugt, kun je dus op alle poorten een switch aansluiten met een pc en een iptv kastje? of is een poort nog wel exclusief voor iptv zodra je een iptv kastje aansluit?
(oftewel, moet ik extra kabels gaan trekken?)
Bas
Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuwe woning waar een kpn glasvezel aansluiting aanwezig is, kpn levert max 500 mbit, T-mobile max 100 mbit.
Nu heb ik een vraag over de netwerkinrichting. T-mobile levert IPTV, maar met hun laatste modem maakt het niet meer uit in welke poort je het plugt, kun je dus op alle poorten een switch aansluiten met een pc en een iptv kastje? of is een poort nog wel exclusief voor iptv zodra je een iptv kastje aansluit?
(oftewel, moet ik extra kabels gaan trekken?)
Bas
Hoi.
Klopt, zoals ook in de OP staat. De Zyxel heeft any port - any service.basdej schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:12:
De mediaconverter gaat direct van sc naar rj45, er zit geen losse sfp-module in. Maar waarom moet per se de glasvezel rechtstreeks in de router, ik neem aan dat deze ook prima werkt met wan via ethernet.Ariejan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:50:
[...]
Wat moet ik dan precies aanschaffen? Ik dacht dat er SFP naar de mediaconverter gaat, waar dan RJ45 uitkomt voor de router? Ik dacht die SFP direct in de mikortik te steken?
Nou de overstap is ingezet! Sinds 08:46 geen internet meer in huis, Genexis loopt nog wel als normaal vrolijk te knipperen.
Monteur komt tussen 12:00 - 14:00, gezien de verhalen hier over Enschede zit ik in spanning te wachten
Monteur komt tussen 12:00 - 14:00, gezien de verhalen hier over Enschede zit ik in spanning te wachten
Dat scheelt weer een "kastje" natuurlijk en het Tweakers gehalte van een SFP module in je router steken is natuurlijk hoger.hcQd schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:20:
[...]
De mediaconverter gaat direct van sc naar rj45, er zit geen losse sfp-module in. Maar waarom moet per se de glasvezel rechtstreeks in de router, ik neem aan dat deze ook prima werkt met wan via ethernet.
@Ariejan Je hebt een SFP module nodig met de volgende specs:
- 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
- SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm
- 14 km range
- >15 dB power budget
- Class 1 laser product
- Transmit power -3 ... -9 dBm
- Receive power -3 ... -22 dBm
- Type Fiber is singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen). De gebruikte connector in de FTU kan verschillen. Verbind deze via een koppelblokje van het goede type (kleur). Let op: verbind nooit verschillende kleuren!
https://www.ip-sa.com.pl/5335-optic-p-1402.html
Alternatief bij FS.com is:
https://www.fs.com/de-en/products/39143.html (20km variant, LC connector)
Deze heeft wel een LC connector, dus een kabel van SC naar LC is dan noodzakelijk
[ Voor 7% gewijzigd door awenger op 18-05-2020 10:11 . Reden: FS.com alternatief toegevoegd ]
Als je Genexis knippert staat er in ieder geval licht op je vezel, dus hoef je je weinig zorgen te maken. Je zou je huidige router al kunnen configureren als het goed is.Dennischo schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:27:
Nou de overstap is ingezet! Sinds 08:46 geen internet meer in huis, Genexis loopt nog wel als normaal vrolijk te knipperen.
Hier ook overgestapt op T-Mobile 100/100 en ontvang binnenkort de Zyxel T-50.
Wat ik mij afvraag: T-Mobile geeft in de spec sheet aan dat mesh mogelijk is: https://www.t-mobile.nl/C...obile-Thuis-Zyxel-T50.pdf
Na wat zoekwerk kom ik uit op het forum van T-Mobile waar wordt uitgelegd dat je een FritzBox repeater kan instellen als mesh repeater.
Twee vragen:
1. Is deze vorm van mesh daadwerkelijk mesh? Niet slechts twee accesspoints met dezelfde SSID maar met client handover etc.
2. Is het ook mogelijk om andere repeaters dan de FritzBox te gebruiken als Mesh accesspoint (icm de Zyxel)?
Wat ik mij afvraag: T-Mobile geeft in de spec sheet aan dat mesh mogelijk is: https://www.t-mobile.nl/C...obile-Thuis-Zyxel-T50.pdf
Na wat zoekwerk kom ik uit op het forum van T-Mobile waar wordt uitgelegd dat je een FritzBox repeater kan instellen als mesh repeater.
Twee vragen:
1. Is deze vorm van mesh daadwerkelijk mesh? Niet slechts twee accesspoints met dezelfde SSID maar met client handover etc.
2. Is het ook mogelijk om andere repeaters dan de FritzBox te gebruiken als Mesh accesspoint (icm de Zyxel)?
@Qast de Fritzbox Mesh werkt als een echte mesh, maar alléén met andere Fritzbox-apparatuur. Dus dat werkt sowieso niet.
Of de Zyxel "echte" mesh heeft weet ik niet. maar Mesh is geen standaard... en werkt eigenlijk altijd enkel maar op merkbasis of zelfs enkel met een bepaald type product.
Of de Zyxel "echte" mesh heeft weet ik niet. maar Mesh is geen standaard... en werkt eigenlijk altijd enkel maar op merkbasis of zelfs enkel met een bepaald type product.
Vanwege het ploffen van de coreswitch thuis, eindelijk eens de tijd genomen om de Draytek te vervangen door een Edgerouter4. Het netwerk was toch down en eindelijk eens tijd om er eens rustig voor te gaan zitten ipv. de kids die zeuren om TV, Ipad e.d.
Voorheen zat alles op de Draytek waarachter een Edgeroute Lite in de DMZ stond voor het thuis netwerk. Ik had zo-ie-zo het idee dat mijn internetsnelheid niet de 1Gbit/s haalde. Gelukkig binnen een half uurtje alles gelukt en draait de Edgerouter4 als een zonnetje en tik ik netjes de 1Gbit/s aan via speedtest. Omdat de vaste telefoon er nog is, gaat er in de Draytek een SFP to RJ45 module zodat ie op de switch kan en (hopelijk) als PBX kan fungeren.
Wel heb ik heel af en toe blokjes in beeld wat ik voorheen niet met de draytek had. Iemand nog tips of zou het wellicht aan de HDMI kabel kunnen liggen?
Voorheen zat alles op de Draytek waarachter een Edgeroute Lite in de DMZ stond voor het thuis netwerk. Ik had zo-ie-zo het idee dat mijn internetsnelheid niet de 1Gbit/s haalde. Gelukkig binnen een half uurtje alles gelukt en draait de Edgerouter4 als een zonnetje en tik ik netjes de 1Gbit/s aan via speedtest. Omdat de vaste telefoon er nog is, gaat er in de Draytek een SFP to RJ45 module zodat ie op de switch kan en (hopelijk) als PBX kan fungeren.
Wel heb ik heel af en toe blokjes in beeld wat ik voorheen niet met de draytek had. Iemand nog tips of zou het wellicht aan de HDMI kabel kunnen liggen?
[ Voor 0% gewijzigd door SparC-EHV op 18-05-2020 10:23 . Reden: Typo ]
Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell
Kun je de Draytek oude opzet terugzetten? Als je dan ook blokjes hebt, is HDMI een mogelijke boosdoener, als het dan niet is, dan ligt het aan iets anders, en kijk ik specifiek naar de Edgerouter die nieuw is.SparC-EHV schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:22:
Heb je bijvoorbeeld packet inspection aan staan op de Edge router? Of staat QoS uit?
met de oude draytek had ik het niet inderdaad, dus wellicht nog iets in de Edgerouter. DPI heb ik uit staan, QoS ook nog uit. Wellicht dat het inderdaad daar in zit. Tips? Een basic queue of een smart queue op iptv, WAN interface Eth3.640 van 20 Mb/s ?
Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell
Zoals al genoemd is mijn uitleg wat dat betreft nog prima up to dateawenger schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:42:
[...]
Dat scheelt weer een "kastje" natuurlijk en het Tweakers gehalte van een SFP module in je router steken is natuurlijk hoger.
@Ariejan Je hebt een SFP module nodig met de volgende specs:Zelf gebruik ik uit dit setje de blauwe:
- 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
- SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm
- 14 km range
- >15 dB power budget
- Class 1 laser product
- Transmit power -3 ... -9 dBm
- Receive power -3 ... -22 dBm
- Type Fiber is singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen). De gebruikte connector in de FTU kan verschillen. Verbind deze via een koppelblokje van het goede type (kleur). Let op: verbind nooit verschillende kleuren!
https://www.ip-sa.com.pl/5335-optic-p-1402.html
Alternatief bij FS.com is:
https://www.fs.com/de-en/products/39143.html (20km variant, LC connector)
Deze heeft wel een LC connector, dus een kabel van SC naar LC is dan noodzakelijk
Maar geen idee of ze dat op dit moment nog steeds op die manier doen?
edit: ik heb ook inmiddels de RB4011 maar de config is gelijk
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
T-Mobile (dus voorheen Vodafone) gebruikt nu geen router meer met SFP maar een losse mediaconverter (zie ook de OP). Daar kan je geen SFP module uithalen zoals jij toen nog wel kon met die Draytek.Mattie112 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:48:
[...]
Zoals al genoemd is mijn uitleg wat dat betreft nog prima up to dateDraait ook hier als een zonnetje. Ik heb trouwens de SFP module gebruikt die bij mij in het (toen nog) Vodafone modem zat. Hup daar er uit en de mikrotik in. Scheelt ook weer een kastje inderdaad
Maar geen idee of ze dat op dit moment nog steeds op die manier doen?
edit: ik heb ook inmiddels de RB4011 maar de config is gelijk
Dat kan nog niet inderdaad. Daarvoor moet alles Easymesh ondersteunen. Volgens mij zijn alle fabrikanten daar momenteel druk mee. Zal niet lang meer duren dus tot het wel allemaal aan elkaar linkt. Of dat de beste setup levert is natuurlijk dan weer de vraagWaah schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:17:
@Qast de Fritzbox Mesh werkt als een echte mesh, maar alléén met andere Fritzbox-apparatuur. Dus dat werkt sowieso niet.
https://www.wi-fi.org/discover-wi-fi/wi-fi-easymesh
Hopelijk werkt dat beter als standaarden als Zigbee (waar niks met elkaar samenwerkt, ondanks Zigbee standaarden) of HDMI-CEC (waar zelfs binnen de fabrikant het niet altijd correct werkt).j_bos schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:36:
[...]
Dat kan nog niet inderdaad. Daarvoor moet alles Easymesh ondersteunen. Volgens mij zijn alle fabrikanten daar momenteel druk mee. Zal niet lang meer duren dus tot het wel allemaal aan elkaar linkt. Of dat de beste setup levert is natuurlijk dan weer de vraag
https://www.wi-fi.org/discover-wi-fi/wi-fi-easymesh
Het accespoint dat TMO nu levert, is toch een Zyxel?
Ik weet dat er in het menu van de T50 wel iets zit met mesh en zo, maar die heb ik zelf niet, zie ik alleen als ik bij een vriend van me help.
Zyxel modem, Zyxel AP, lijkt me ideaal voor de gewone consument. Zeker als dat een mesh oplossing geeft.
Ik weet dat er in het menu van de T50 wel iets zit met mesh en zo, maar die heb ik zelf niet, zie ik alleen als ik bij een vriend van me help.
Zyxel modem, Zyxel AP, lijkt me ideaal voor de gewone consument. Zeker als dat een mesh oplossing geeft.
Begin met QoS aan te zetten en kijk of dat helpt, zo niet, dan de andere ideeën testen. Ik heb er verder geen ervaring mee.SparC-EHV schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:38:
met de oude draytek had ik het niet inderdaad, dus wellicht nog iets in de Edgerouter. DPI heb ik uit staan, QoS ook nog uit. Wellicht dat het inderdaad daar in zit. Tips? Een basic queue of een smart queue op iptv, WAN interface Eth3.640 van 20 Mb/s ?
Ah dat had ik even gemist. Dan zou ik lekker eerst alles met die MediaConverter instellen, wil je daarna alsnog SFP gebruiken dan is het kwestie van "eth0" aanpassen naar "vlan1" (en/of sfp1)Barre73 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:15:
[...]
T-Mobile (dus voorheen Vodafone) gebruikt nu geen router meer met SFP maar een losse mediaconverter (zie ook de OP). Daar kan je geen SFP module uithalen zoals jij toen nog wel kon met die Draytek.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Inmiddels is de monteur geweest, alles werkte direct nadat de media converter er tussen was gezetDennischo schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:27:
Ben overigens positief verast over de WiFi snelheid van de Zyxel die ze meegeven, is op dit moment sneller dan de Unifi AP AC LR..
Meeste gaat hier thuis over LAN, maar voor mobiel is het wel echt een merkbaar positief verschil.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennischo op 18-05-2020 14:49 ]
dat kan wel kloppen, die AC LR`s zijn Long Range en niet zo snel als bijvoorbeeld een AP AC PRO. Moet je even kijken of je bandwith steering aan staat en je transmit power op auto staat of niet?
Sinds 7 febr is hier in huis ook T-Mobile Thuis via Glas. Overstap ging vlotjes, maar de beloofde snelheid valt tegen. Van de beloofde 1Gbit verbinding blijft ca 400Mbit up/down over.
Contact met support gaat moeizaam. Monteur heeft verbinding getest en komt tot dezelfde conclusie dat de verbinding te traag is. Vervangen van componenten haalde niets uit. Bij het vervangen van de router komt de verbinding niet eens meer up. Dus oude router terug gezet. Conclusie: het zou in de wijkcentrale moeten zitten.
Weken er na is de verbinding in de wijkcentrale overgezet op een andere port, maar dat haalt verder niets uit.
Vanaf dat moment blijft het stil bij support tot ik weer eens een balletje opgooi. Standaard antwoord: we zijn er mee bezig.
Iemand dit al eerder gehad en opgelost?
Contact met support gaat moeizaam. Monteur heeft verbinding getest en komt tot dezelfde conclusie dat de verbinding te traag is. Vervangen van componenten haalde niets uit. Bij het vervangen van de router komt de verbinding niet eens meer up. Dus oude router terug gezet. Conclusie: het zou in de wijkcentrale moeten zitten.
Weken er na is de verbinding in de wijkcentrale overgezet op een andere port, maar dat haalt verder niets uit.
Vanaf dat moment blijft het stil bij support tot ik weer eens een balletje opgooi. Standaard antwoord: we zijn er mee bezig.
Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?
welke plaats?PhRiXoS schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:18:
Sinds 7 febr is hier in huis ook T-Mobile Thuis via Glas. Overstap ging vlotjes, maar de beloofde snelheid valt tegen. Van de beloofde 1Gbit verbinding blijft ca 400Mbit up/down over.
Hardinxveld-Giessendam
Wat voor glasvezel aansluiting heb je zitten, en wat voor kleur zijn de glaskabelstekkertjes?PhRiXoS schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:18:
Contact met support gaat moeizaam. Monteur heeft verbinding getest en komt tot dezelfde conclusie dat de verbinding te traag is. Vervangen van componenten haalde niets uit. Bij het vervangen van de router komt de verbinding niet eens meer up. Dus oude router terug gezet.
Wat voor glas converter heb je?
Wat voor router heb je, en wat is de andere waarmee getest is?
Hoe test je de snelheid (PC, laptop, mobiel, welke testoplossing, tegen welke test server)?
Glasvezelaansluiting: Reggefiber UFTU-S1S2-N3-2-NL38 (ik denk dat je dit bedoelt)swhnld schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:30:
[...]
Wat voor glasvezel aansluiting heb je zitten, en wat voor kleur zijn de glaskabelstekkertjes?
Wat voor glas converter heb je?
Wat voor router heb je, en wat is de andere waarmee getest is?
Hoe test je de snelheid (PC, laptop, mobiel, welke testoplossing, tegen welke test server)?
Kleur glaskabelstekkertjes: blauw
Glasconverter: CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR (dipsw 1-6)
Router: Zyxel T50
Speedtest.net (link van T-Mobile) bedraad rechtstreeks op de router zonder andere aansluitingen met verschillende laptops
monteur heeft zelf test uitgevoerd terwijl hij steeds componenten verving: glaskabel, converter(verschilldende dipsw instellingen), UTPkabel, router (dit werkte niet, kan ook aan zijn router gelegen hebben). De vervangen componten waren steeds zeflde merk/type
Hij had contact met iemand die de verbinding teste en gebruikte ook nog een eigen laptop.
Bij mij is onlangs ook opgeleverd, en werd er een groene stekker gebruikt omdat de blauwe storingen zouden veroorzaken bij hogere snelheden.
Hiervoor werd eerst door de Reggefiber monteur het glasvezelpunt vervangen en later kwam de T-Mobile monteur met een andere kabel dan die in het pakket zat.
Wat zijn de specificaties van die glaskabel?swhnld schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:48:
[...]
Bij mij is onlangs ook opgeleverd, en werd er een groene stekker gebruikt omdat de blauwe storingen zouden veroorzaken bij hogere snelheden.
Hiervoor werd eerst door de Reggefiber monteur het glasvezelpunt vervangen en later kwam de T-Mobile monteur met een andere kabel dan die in het pakket zat.
Dit is een soortgelijke kabel:
https://www.netwerkwinkel...-SOS2S8SC010-p_28085.html
En lees even vanaf hier een aantal posts:
danda in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Ik heb geen Attema aansluitingswhnld schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:28:
[...]
Het gaat ook niet om de Attema behuizing. Het gaat om welke glasvezelkabel je hebt. De aansluiting moet groen op groen zijn, of blauw op blauw.
Heb je dus groen op blauw, dan heb je kans op storingen of verminderde performance.
Ik heb blauw op blauwpinda powerrr schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:38:
[...]
Het gaat ook niet om de Attema behuizing. Het gaat om welke glasvezelkabel je hebt. De aansluiting moet groen op groen zijn, of blauw op blauw.
Heb je dus groen op blauw, dan heb je kans op storingen of verminderde performance.
Hoi, ik lees dat jij de marmitek invisible 6 hebt. Ik heb deze net ook uit de doos gehaald. Nu blijkt dat hij niet communiceert met de kpn tv box en mijn (oude) receiver. Had jij daar ook problemen mee en zo ja, kan je mij vertellen hoe je het hebt opgelost?alesandro_46 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:31:
[...]
Dan heb je een infraroodverlenger nodig.
Denk aan een Marmitek Invisible control 6 (heb ik zelf in gebruik) of iets vanuit China (bijv. Aliexpress).
De Chinese variant heb ik ook. Deze werkt toen niet goed met de ontvangers van KPN (andere frequentie) maar wel met de boxen van T-mobile.
Groet!
Meet je via Speedtest altijd de 400 max up and down?
En als je verschillende servers selecteert, kom je nooit hoger dan 400 Mpbs uit?
De Matmitek invisible 6 heeft niet de juiste frequentie voor de KPN decoders. Daar heb ik toentertijd die aliexpress infrarood verlenger voor gebruikt (zie link in de post die je quote).benjamin1970 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:10:
[...]
Hoi, ik lees dat jij de marmitek invisible 6 hebt. Ik heb deze net ook uit de doos gehaald. Nu blijkt dat hij niet communiceert met de kpn tv box en mijn (oude) receiver. Had jij daar ook problemen mee en zo ja, kan je mij vertellen hoe je het hebt opgelost?
Groet!
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Het is een gemiddelde. Heb ook weleens 900 up gehad en dan bijvoorbeeld 300 down. En vaak zo'n 295 down en 400 upSoundwork schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:05:
[...]
Meet je via Speedtest altijd de 400 max up and down?
En als je verschillende servers selecteert, kom je nooit hoger dan 400 Mpbs uit?
Na een reset van alle hardware is de snelheid het hoogste.
Feit dat ie 900 up kan halen vertelt me dat de hardware het aan kan. Maar waarom het niet stabiel is snap ik niet.
Down helaas nooit boven die ca 450
Verschillende speedtest sites geven ook verschillende metingen
Ik denk dat er iets aan de hand is met je glasvezelverbinding vanuit PoP je FTU aansluiting in je meterkast...PhRiXoS schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:18:
[...]
Het is een gemiddelde. Heb ook weleens 900 up gehad en dan bijvoorbeeld 300 down. En vaak zo'n 295 down en 400 up
Na een reset van alle hardware is de snelheid het hoogste.
Feit dat ie 900 up kan halen vertelt me dat de hardware het aan kan. Maar waarom het niet stabiel is snap ik niet.
Down helaas nooit boven die ca 450
Verschillende speedtest sites geven ook verschillende metingen
Eigenlijk zou T-Mobile hiervoor KPN Netwerk NL moeten aansturen om de FTU door te meten.... Maar ik krijg niet de indruk dat T-Mobile die stap wil zetten....
Had je hiervoor ook glasvezel bij andere provider? Zo ja, was deze aangesloten via de groene stekker?
[ Voor 6% gewijzigd door Soundwork op 18-05-2020 20:33 ]
Hartelijk dank voor je reactie! Begrijp ik het goed dat je deze verlenger op je Marmitek Inviseble aansluit?alesandro_46 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:14:
[...]
De Matmitek invisible 6 heeft niet de juiste frequentie voor de KPN decoders. Daar heb ik toentertijd die aliexpress infrarood verlenger voor gebruikt (zie link in de post die je quote).
Ik heb zelf de voorganger van de Inviseble. Heb de infrarood verlengers proberen te gebruiken maar het mannentje is te dik/past niet in het Marmitek kastje. Vraag me dus af of die van Alie er wel in past of dat het een aparte losse module gaat worden....
Dat laatste kan niet. Ik begreep uit eerdere berichten dat @PhRiXoS de UFTU heeft. (zie hier voor soorten FTU's). Daarbij wordt altijd de blauwe vezel gebruikt, oftewel de linker. Er is maar 1 provider die voor die FTU de groene gebruikt (Jonaz) en die levert niet in Hardinxveld-Giessendam.Soundwork schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:32:
[...]
Ik denk dat er iets aan de hand is met je glasvezelverbinding vanuit PoP je FTU aansluiting in je meterkast...
Eigenlijk zou T-Mobile hiervoor KPN Netwerk NL moeten aansturen om de FTU door te meten.... Maar ik krijg niet de indruk dat T-Mobile die stap wil zetten....
Had je hiervoor ook glasvezel bij andere provider? Zo ja, was deze aangesloten via de groene stekker?
Bij een UFTU, ook bekend als de TY-01 behoort T-Mobile een blauwe SC/PC - SC/PC kabel te gebruiken. Dat is ook de kabel die ze standaard meeleveren.
Reden dat er bij jou werd gezegd dat een blauwe kabel storing zou veroorzaken zal zijn omdat jij een nieuwer model FTU zal hebben van Reggefiber. De kleinere vierkante van circa 10x10 cm. Daarin zit nog maar 1 connector en dat is de groene. Dus moet er ook een kabel met een groene connector in anders krijg je inderdaad kans op storingen.swhnld schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:28:
[...]
Dit klinkt wel alsof het onderzoek grondig is gedaan. Ik ga mee met @Soundwork en zou ook een OTDR meting door Reggefiber (KPN Netwerk NL) van FTU naar PoP laten uitvoeren. Maar ja... dat moet T-Mobile als operator aanvragen bij KPN Netwerk NL. Dat kan jij niet als klant.PhRiXoS schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:45:
[...]
Glasvezelaansluiting: Reggefiber UFTU-S1S2-N3-2-NL38 (ik denk dat je dit bedoelt)
Kleur glaskabelstekkertjes: blauw
Glasconverter: CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR (dipsw 1-6)
Router: Zyxel T50
Speedtest.net (link van T-Mobile) bedraad rechtstreeks op de router zonder andere aansluitingen met verschillende laptops
monteur heeft zelf test uitgevoerd terwijl hij steeds componenten verving: glaskabel, converter(verschilldende dipsw instellingen), UTPkabel, router (dit werkte niet, kan ook aan zijn router gelegen hebben). De vervangen componten waren steeds zeflde merk/type
Hij had contact met iemand die de verbinding teste en gebruikte ook nog een eigen laptop.
Ik begrijp het verschil wel tussen de verschillende FTU's. Immers, ik heb zelf de UFTU hangen.Barre73 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:16:
[...]
Dat laatste kan niet. Ik begreep uit eerdere berichten dat @PhRiXoS de UFTU heeft. (zie hier voor soorten FTU's). Daarbij wordt altijd de blauwe vezel gebruikt, oftewel de linker. Er is maar 1 provider die voor die FTU de groene gebruikt (Jonaz) en die levert niet in Hardinxveld-Giessendam.
Maar uit reacties in dit topic heb ik wel gelezen dat er soms wel degelijk wordt afgeweken van de blauwe connector en op de groene patchen. Het klopt dat het ordersysteem van KPN Netwerk NL / Reggefiber hier niet in voorziet maar als er een probleem op de ene vezel zit, dan kan soms uitgeweken worden.
Dank voor de reacties. Ik begrijp dat ik de glasvezelkabel met groen sc connectors die morgen binnenkomt weer kan terugsturen 
Ik ga nog eens een poging doen bij Tmobile en vragen om een OTDR meting door Reggefiber van FTU naar PoP te laten uitvoeren
Als er iets te updaten valt zal ik het laten weten
Ik ga nog eens een poging doen bij Tmobile en vragen om een OTDR meting door Reggefiber van FTU naar PoP te laten uitvoeren
Als er iets te updaten valt zal ik het laten weten
Heb je een PB gestuurd aangezien het verder niet met T-mobile thuis van doen heeft.benjamin1970 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:51:
[...]
Hartelijk dank voor je reactie! Begrijp ik het goed dat je deze verlenger op je Marmitek Inviseble aansluit?
Ik heb zelf de voorganger van de Inviseble. Heb de infrarood verlengers proberen te gebruiken maar het mannentje is te dik/past niet in het Marmitek kastje. Vraag me dus af of die van Alie er wel in past of dat het een aparte losse module gaat worden....
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Even mijn gal spuien hier. Ik heb al weken problemen met internet. Ik krijg steeds DNS errors. Het lijkt erop dat als je eenmaal verbinding hebt, dat dit wel goed blijft gaan, maar een initiele connectie krijgen met (bijvoorbeeld) de vpn van het werk is een drama.
Voor een eerder euvel al gebeld en pas na 3 weken een monteur over de vloer gekregen om het internet te herstellen. Gelukkig loopt het contract eind van deze maand af.
Voor een eerder euvel al gebeld en pas na 3 weken een monteur over de vloer gekregen om het internet te herstellen. Gelukkig loopt het contract eind van deze maand af.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Verwijderd
heb je toevallig al is de DNS veranderd naar cloudlare? of googleDirtyBird schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:37:
Even mijn gal spuien hier. Ik heb al weken problemen met internet. Ik krijg steeds DNS errors. Het lijkt erop dat als je eenmaal verbinding hebt, dat dit wel goed blijft gaan, maar een initiele connectie krijgen met (bijvoorbeeld) de vpn van het werk is een drama.
Nee. Ik heb erover gelezen, maar ik ging er een klein beetje van uit dat t-mobile het zou fixen. Ik neem tenminste aan dat het iets is wat zij op afstand kunnen repareren.Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:39:
[...]
heb je toevallig al is de DNS veranderd naar cloudlare? of google
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Verwijderd
pas geleden was er een DNS storing bij tmobile,.. en ook die routing via dtag. Maar raad altijd af om de standaard DNS te gebruiken. Terwijl tmobile zelf aanrade om hun eigen te gebruiken toenDirtyBird schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:50:
[...]
Nee. Ik heb erover gelezen, maar ik ging er een klein beetje van uit dat t-mobile het zou fixen. Ik neem tenminste aan dat het iets is wat zij op afstand kunnen repareren.
Je zit wel bij Tweakers op het forum, dus wat heb je zelf al gedaan of bekeken om dit op te lossen? DNS aangepast? Boel gereset? Via hotspot gewerkt? Klagen kan iedereen, maar Tweakers willen oplossen, of nog sterker, bestaand verbeteren.DirtyBird schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:37:
@DirtyBird ik gebruik standaard Cloudflare (IPv4: 1.1.1.1 & 1.0.0.1 & IPv6: 2606:4700:4700::1111,2606:4700:4700::1001) & Quad9 (IPv4: 9.9.9.9, 149.112.112.112 & IPv6: 2620:fe::fe, 2620:fe::9), beide aangestuurd vanuit Pi-hole.
Vaste locatie, vast netwerk.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie