Het vinden van een geschikte router kost vooral veel tijd.
Je begint met wat zoeken naar ervaringen. Daar is dit topic bijvoorbeeld geschikt voor, of het Tweak fiber ervaringen topic. Want ook dat zijn particulieren met een gigabit glas verbinding. Van daaruit maak je lijstjes, en ga je plussen/minnen, reviews lezen en op Youtube bekijken.
Van daaruit kom je al snel op uit op Ubiquiti of Mikrotik uit qua kant en klaar apparatuur. Een andere optie is meer zelfbouw met of gewoon Linux of bijvoorbeeld pfsense. Dit kan op hardware die je hebt liggen, of je zoekt online of je wat leuks tweedehands kan vinden voor een mooie prijs. Een los idee wat in mijn hoofd zweeft is een ATX mobo in de meterkast schroeven (letterlijk, gewoon open tegen het hout van de kast), voeding er naast, kleine SSD voor OS, en daar dan mee gaan spelen. Bijvoorbeeld Proxmox er op en dan pfsense in een VM. Meerdere VM's zijn dan mogelijk, beetje spelen met dockers, en zo je services heen en weer schuiven.
In de zelfbouw hoek zijn er ook nog opties met ARM bordjes. Bijvoorbeeld een Espressobin (meerdere blogs uit 2018 daarover gevonden), of een Banana-pi (
http://www.banana-pi.org/bpi-products.html vooral de R64 of de R2 zijn dan interessante opties). Dit is uiteraard wel meer werk, en vooral interessant als persoonlijk leer traject.
Voor nu neig ik toch het meest naar een Edgerouter X. De SFP versie hoeft niet, want ik heb al een media converter hangen, en bij T-Mobile thuis heb je die sowieso er bij. Maar op dit moment werkt de C7 prima, en zijn er belangrijkere zaken te doen, zoals alle dozen uitpakken, kledingkast bouwen, beetje in de tuin kloten, enzovoorts. Want het werkt, en hobby IT moet vooral leuk blijven