Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• yori1989
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23-01 16:23
HereIsTom schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:55:
@yori1989 Ik heb nu bijna 6 jaar alles in één van T-Mobile en ben erg tevreden.
In al die jaren 1x een echte storing gehad, maar lag bij KPN waardoor die klanten ook een storing hadden.
Ik heb nu een 100Mbps en die is minstens zo stabiel als die van Ziggo, zo niet beter.
Oke top dat is fijn om te horen! Welke snelheden haal jij op speedtest ik vragen mag?
Chris.nl schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:56:
[...]

Hey blauwvinger, voor wat het waard is hier een Kampenaar (ook max 100/100 beschikbaar). Heb een ping van 6ms en altijd de 50/50 (mijn gekozen snelheid) bij speedtests. 100/100 zal ook prima werken.

Ik heb in dit nieuwbouw huisje slechts 1 maand ervaring met T-Mobile. Hiervoor 5 jaar ervaring met Telfort glasvezel in Hilversum, daarvoor tig jaar ziggo gehad. An sich kan glasvezelinternet zich naar mijn ervaring meer dan meten met Ziggo. Het routering geintje wat T-Mobile geflikt had is achter de rug dus kan ook T-Mobile glasvezel zich meten met Ziggo. Het werkt gewoon 👌

Mocht je eigen hardware willen gaan gebruiken dan is dit qua stroomkosten voordeliger dan bij Ziggo want daar moet je de modem blijven gebruiken / in bridge zetten. Bij glasvezel kan je modem/router eruit gooien en eventueel zelfs de mediaconverter vervangen.

Mocht je geen eigen apparatuur willen gebruiken... De door T-Mobile geleverde Zyxel is een prima apparaat, hoewel beginnen met WiFi vanuit de meterkast imo 'starten op achterstand' is. Tip: de monteur die je aansluit zal je vragen waar in het huis hij een 2e snelheidsmeting mag doen (1e metingen doet ie pal bij Zyxel), laat hem dan naar de verste uithoek op de bovenste verdieping lopen, heeft ie daar <10/10 dan krijg je gelijk een gratis WiFi extender 💁
Hee 'buurman' ;)

Tot vorige week kon ik enkel DSL 100/20 krijgen en ik heb nu 250mbit van Ziggo. Echter betaal ik me natuurlijk blauw aan zo'n alles in één pakket.
Ik kijk ook amper televisie dus dan heb ik liever gewoon een stabiele internetverbinding. Ik bedoel ik ga dan van 65~eur naar 25 euro pm(Een factor 2,6 keer zo goedkoop!!). Ja ik ga van 250 naar 100mbit maar ik kan nog steeds lekker gamen en films streamen.

Ik heb wel een router maar kan ik dan direct het glasvezel in mijn router gooien?
Denk je dat de snelheden op termijn omhoog gaan? Ik hoop dat natuurlijk op termijn de snelheden omhoog gaan, glasvezel is pas in week 4 hier beschikbaar dus moet nog wel even wachten. In die tussentijd kan er een boel veranderen :-)

Yori

• Chris.nl
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online
yori1989 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:14:
[...]

Oke top dat is fijn om te horen! Welke snelheden haal jij op speedtest ik vragen mag?

[...]

Hee 'buurman' ;)

Tot vorige week kon ik enkel DSL 100/20 krijgen en ik heb nu 250mbit van Ziggo. Echter betaal ik me natuurlijk blauw aan zo'n alles in één pakket.
Ik kijk ook amper televisie dus dan heb ik liever gewoon een stabiele internetverbinding.
Ik kijk gratis NPO met een DVB-T2 ontvanger van zo'n €25, incl opnemen en pauzeren met SSDtje eraan. Deel een Netflix account met vrienden die mij weer hun Telfort inloggegevens hebben gedeeld zodat ik via een Chromecast nog steeds alle zenders HD kan kijken (wat ik vrijwel niet doe). Kortom; zonder een televisie pakket zijn er genoeg mogelijkheden om sporadisch toch niets mis te lopen d:)b
Ik bedoel ik ga dan van 65~eur naar 25 euro pm(Een factor 2,6 keer zo goedkoop!!). Ja ik ga van 250 naar 100mbit maar ik kan nog steeds lekker gamen en films streamen.
Ik vind persoonlijk 50/50 al snel zat, en 't is niet alsof je met 1000/1000 een betere ping hebt. Dus idd 100/100 is wellicht snel genoeg voor jou usecase.
Ik heb wel een router maar kan ik dan direct het glasvezel in mijn router gooien?
De Mediaconverter (klein zwart kastje) zet het glasvezel signaal om naar een UTP 'signaal', waardoor er ineens een 'normale' router zonder SFP poort gebruikt kan worden. (Zie startpost) Vanuit T-Mobile krijg je daar de Zyxel op aangesloten, maar je eigen router zal het waarschijnlijk ook wel doen (internet is VLAN 300) meer links staan in de startpost.
Denk je dat de snelheden op termijn omhoog gaan?
Ik verwacht niet dat mijn 50/50 abonnement plots gratis door T-Mobile opgehoogd zal worden. Maar ik gebruik dan ook geen combinatie voordeel.

T-Mobile zegt (ik las laatst een twitterbericht, kan hem niet zo snel terugvinden) met KPN in onderhandeling te zijn om WBA meer dan 100/100 te kunnen bieden, omdat ze de kosten nu te hoog vinden voor de prijzen die ze hanteren blijven ze dus vooralsnog steken op 100/100. Ik zou niet hopen op een gratis verhoging (kom je wel voor in aanmerking met combinatie voordeel als het ooit zover is) maar tevreden zijn met 100/100.
Ik hoop dat natuurlijk op termijn de snelheden omhoog gaan, glasvezel is pas in week 4 hier beschikbaar dus moet nog wel even wachten. In die tussentijd kan er een boel veranderen :-)

• maniac_1979
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 17-12-2019
pinda powerrr schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:25:
Ik vind het eigenlijk raar, dat je verwacht van een provider dat die een externe dienst moet leveren. Netflix is niet van T-Mobile, Youtube ook niet. Waarom "eist" men wel dat het geleverd wordt?

Sowieso zijn de streamingdiensten aardig aan het versnipperen, is ondoenlijk voor een provider om alles maar in te bouwen. Het is makkelijk als het wordt aangeboden, maar ik zou er zeker niet mijn keuze van laten afhangen.
Voorop gesteld, ik eis niets. Daarnaast heb ik me van te voren niet goed ingelezen. Maar dan nog is het gewoon een service die een provider kan bieden. (en verschillende providers ook doen!)

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb nu KPN met een eigen asusrouter.. Werkt nu allemaal.
Maar ik zit met schuin oog te kijken naar Tmobile. voor 50 euro 1gb thuis + onbeperkt op mobiel.
Dat lijkt me wel wat.

Maar dan wel met TV erbij.
Hoe lastig is dat te fixen met eigen router? Ik heb een asus RT-AC68U.
Of moet ik dan perse er een switch voorzetten die VLAN aan kan?
Ik las al dat telefonie niet te regelen is met eigen hardware.

Alternatief is gewoon alleen internet en TV-via ziggo. is net 3 euro duurder.
(ik heb alleen behoefte aan standaard TV, niets extra. via chromecast of zo is geen optie. Vriendin wil kunnen zappen.....)

Cyberpope wijzigde deze reactie 29-11-2019 19:00 (12%)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Comp User
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21-01 17:18
Cyberpope schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 18:51:
Ik heb nu KPN met een eigen asusrouter.. Werkt nu allemaal.
Maar ik zit met schuin oog te kijken naar Tmobile. voor 50 euro 1gb thuis + onbeperkt op mobiel.
Dat lijkt me wel wat.

Maar dan wel met TV erbij.
Hoe lastig is dat te fixen met eigen router? Ik heb een asus RT-AC68U.
Of moet ik dan perse er een switch voorzetten die VLAN aan kan?
Ik las al dat telefonie niet te regelen is met eigen hardware.

Alternatief is gewoon alleen internet en TV-via ziggo. is net 3 euro duurder.
(ik heb alleen behoefte aan standaard TV, niets extra. via chromecast of zo is geen optie. Vriendin wil kunnen zappen.....)
Dan heb je deze instellingen nodig - staat ook in de OP maar daarvan zijn de plaatjes kapot.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Thanks.. het is dus te fixen zie ik zo.
Internet werkt zo als ik hem erin prik? Of moet ik daar ook het vlan van instellen zoals in dit topic staat?
Ik lees dat je tegenwoordig een mediaconverter erbij krijgt.

Ik twijfel nog. Lijkt me erg aantrekkelijk, maar nu werkt alles. En gezien ik ongeveer 20 apparaten aan mijn netwerk heb hangen (met de nodige fixed IP's) zit ik niet te wachten op gerommel. Ik ben erg tevreden over mijn Asus, die werkt perfect.

Daar de aanbieding is ook wel sterk. 1000mb en onbeperkt internet op de mobiel voor 65 euro is wel wat.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 07:59
Één dingetje is dat je op deze manier met je Asus alleen bridged IPTV krijgt, je zult dus een aparte kabel moeten hebben voor tv. Tegenwoordig wordt ook routed IPTV gebruikt, iig met de Zyxel, maar er heeft hier nog niemand uitgezocht hoe dat precies in elkaar steekt.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Kabel heb ik genoeg in mijn huis. Dus dat moet het probleem niet zijn.
Toch twijfel ik, want zit op gedoe niet te wachten. En onbeperkt internet op je mobiel klinkt leuk, maar nu gebruik ik bijna niets. En 100/100 die ik nu heb is ook ruim voldoende thuis..

Dus zit vooral op prijs...

Aanbod KPN gehad. Blijf daar maar zitten. Nu ook geen tijd om aan mijn thuisnetwerk te rommelen.
Huidige combo is nu 12 euro per maand goedkoper. En ik heb geen 12 euro over voor onbeperkt data op mijn mobiel als ik gemiddeld 400mb per maand gebruik :P

Cyberpope wijzigde deze reactie 29-11-2019 20:48 (30%)

• wimpien
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09:39
hcQd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:46:
Één dingetje is dat je op deze manier met je Asus alleen bridged IPTV krijgt, je zult dus een aparte kabel moeten hebben voor tv. Tegenwoordig wordt ook routed IPTV gebruikt, iig met de Zyxel, maar er heeft hier nog niemand uitgezocht hoe dat precies in elkaar steekt.
T-Mobile gebruikt geen routed IPTV maar een "slimme bridged" variant. De MAC adressen van de tv boxen worden bij de router bekend gemaakt en als deze dan zo'n box tegenkomt stuurt ie het verkeer over VLAN 640. Als je in deze situatie tv en internet op hetzelfde poort wilt, dan levert dit nog wel eens problemen op. Je ziet op het forum gebruikers met een Zyxel klagen over blokjes in beeld of een wegvallende internetverbinding. De oplossing is dan het vervangen van de gebruikte switch. Van de GS105E en GS108E van Netgear weten we dat deze goed werken.

Hoe je dit met eigen apparatuur oplost is mij nog de vraag. Bestaat er zoiets als device based VLAN? Kun je handmatig twee VLANs aan één poort toewijzen en werkt het dan?

Superuser T-Mobile Thuis

• hcQd
  • Laatst online: 07:59
MAC based VLAN heet dat, als ik het goed heb. Sommige managed switches ondersteunen dat. Ik kan niet zo gauw vinden of je dit met OpenWRT in kunt stellen, een vraag van twee jaar geleden doet vermoeden van niet.

• Edd
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:02
hcQd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:46:
In Juli heeft iemand al de route-tabel van de Zyxel gepost:
Frankyy schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:12:
Ik heb dit nog niet gezien in de topic, maar dit is de route tabel van de zyxel. Misschien dat iemand er iets aan heeft voor een routed config.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Bestemming  Gateway     Subnetmasker    Interface
0.0.0.0     0.0.0.0     0.0.0.0     vlan300

10.138.0.0  0.0.0.0     255.254.0.0 vlan100
10.1.3.0    10.138.0.1  255.255.255.0   vlan100

10.10.24.0  10.83.160.1 255.255.255.192 vlan640
10.10.26.0  10.83.160.1 255.255.255.0   vlan640
10.10.108.0 10.83.160.1 255.255.255.0   vlan640
10.10.254.0 10.83.160.1 255.255.255.0   vlan640
10.12.254.0 10.83.160.1 255.255.255.0   vlan640
10.12.255.0 10.83.160.1 255.255.255.0   vlan640
10.18.0.0   10.83.160.1 255.255.240.0   vlan640
10.83.160.0 0.0.0.0     255.255.224.0   vlan640
10.200.0.0  10.83.160.1 255.255.252.0   vlan640

Ik heb deze geïmplementeerd in mijn Ubiquiti-apparatuur en dit werkt zonder problemen sinds die tijd.
Hetgeen waar je wel op moet letten is het gateway ip adres. Die was bij mij anders. T-Mobile stuurt alleen geen classless-routes oid terug, zoals dat wel bij KPN gebeurd. Maar dit ip staat natuurlijk op je interface waar VLAN 640 op binnenkomt.

-

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:08
Edd schreef op zondag 1 december 2019 @ 10:47:
[...]

In Juli heeft iemand al de route-tabel van de Zyxel gepost:

[...]

Ik heb deze geïmplementeerd in mijn Ubiquiti-apparatuur en dit werkt zonder problemen sinds die tijd.
Dat is interessant voor in de Openingspost. Zou je daar eens een stappenplan van willen posten?

• Edd
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:02
rens-br schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:37:
[...]

Dat is interessant voor in de Openingspost. Zou je daar eens een stappenplan van willen posten?
Ik zal van de week even proberen iets in elkaar te draaien. Het zal wel geënt zijn op Ubiquiti.

-

• triplecore
  • Laatst online: 07:13
Binnenkort ook over op T-Mobile Thuis Internet + TV op 100/100 (maximaal haalbaar in de regio). Zeker in combinatie met Unlimited een meer dan goede deal.

Voor WiFi zetten we dan ons huidige mesh systeem van TP-Link in (M4), zeker het bereik en stabiliteit levert voordeel op.

Binnenkort wel een aardig stuk UTP trekken voor naar de TV (gezien we van Digitenne komen, geen UTP nodig) á 25M. Neem overigens aan dat het geen probleem is als er een UTP koppelstuk tussen Zyxel Modem <-> UTP en UTP <-> Interactieve TV ontvanger zit?

Big Data & AI powered software for Life Sciences & Healthcare

• rens-br
triplecore schreef op zondag 1 december 2019 @ 15:48:
Binnenkort wel een aardig stuk UTP trekken voor naar de TV (gezien we van Digitenne komen, geen UTP nodig) á 25M. Neem overigens aan dat het geen probleem is als er een UTP koppelstuk tussen Zyxel Modem <-> UTP en UTP <-> Interactieve TV ontvanger zit?
Geen idee wat je met een 'koppelstuk' bedoeld, maar waarschijnlijk moet het geen probleem opleveren.

• triplecore
rens-br schreef op zondag 1 december 2019 @ 15:55:
[...]

Geen idee wat je met een 'koppelstuk' bedoeld, maar waarschijnlijk moet het geen probleem opleveren.
Een netwerk koppelstuk waarbij aan beide kanten een RJ45 ingang zit. Zodoende kan de kabel in de muur reeds blijven, en hoef ik enkel vanuit de muur de meters nog te trekken naar de interactieve TV setup-box.

• rens-br
triplecore schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:02:
Een netwerk koppelstuk waarbij aan beide kanten een RJ45 ingang zit. Zodoende kan de kabel in de muur reeds blijven, en hoef ik enkel vanuit de muur de meters nog te trekken naar de interactieve TV setup-box.
Yes. Dat is geen enkel probleem. :) Overigens kan je beter werken met Keystones met een LSA strook, dan kabels met connectoren. Die zijn namelijk gemaakt om af te werken in de muur.

• triplecore
rens-br schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:03:
[...]

Yes. Dat is geen enkel probleem. :) Overigens kan je beter werken met Keystones met een LSA strook, dan kabels met connectoren. Die zijn namelijk gemaakt om af te werken in de muur.
Bedankt voor de tip! We gaan ermee aan de slag :)

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Get!em

Oh die ja!

Ik ben onder tussen over. Dwz, erg bij tmobile. Overgang erg soepel naar kpn.

Wel al de eerste schop na van t-mobile. Heb mijn eerste 5 aanmaningen al dat ze 175 euro op mijn laatste factuur gaan zetten, incl de laatste gisteren dat ze het nu echt gaan doen. Vrijdag pas de wissel tmobile kpn gehad... 🤔🤔.

• Spollie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:35
Voor de mensen die ook in een WBA-gebied wonen: ik werd net gebeld door de klantenservice (vanwege dit probleem) en de klantenservicemedewerker wist mij te vertellen dat T-Mobile aan het onderhandelen is om weer hogere snelheden aan te kunnen bieden in het WBA-gebied. Hij had het over 500 Mbit en misschien nog wel sneller. In de loop van december zou er meer bekend moeten worden. Hierdoor heb ik nu dus geen korting voor een jaar kunnen krijgen, maar een eenmalige korting van 15 euro in afwachting van de onderhandelingen.

• klaps
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Van het weekend ben ik overgestapt naar T-Mobile en dat zal ingaan eind deze maand. 100 Mbit en Digitale TV voor eerste 3 maanden €35 en daarna €50 p/m.

Uiteraard ben ik gebeld door mijn oude provider (Telfort) en die kwam met een tegen aanbod: internetsnelheid wordt verhoogd van 50 naar 100 Mbit tot het eind van mijn contract, TV blijft hetzelfde en dat voor de komende 12 maanden €35 p/m.

Prima deal, maar moet er nog over nadenken. Is het een goed idee om hierover T-Mobile bereiken, vragen of zij nog een 'tegen tegen aanbod' hebben? Gezien ik NU nog bij Telfort zit, weet ik niet of dit kan.

• rens-br
klaps schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:13:
Prima deal, maar moet er nog over nadenken. Is het een goed idee om hierover T-Mobile bereiken, vragen of zij nog een 'tegen tegen aanbod' hebben? Gezien ik NU nog bij Telfort zit, weet ik niet of dit kan.
Je kan het altijd proberen natuurlijk, zeker op Cyber Monday. Maar verwacht dat het niet veel scherper wordt als wat je nu hebt.

• Get!em
  • Nu online

Get!em

Oh die ja!

Proberen kan altijd. Maar goedkoper bij TM krijg je alleen als je ook de onbeperkt-deal hebt lijkt het op.

Overigens, ik heb de overstap telfort-tmobile in mei gedaan, maar ben sinds dit weekend weer terug naar KPN. Verademing qua TV dienst. Check nog even of je echt wilt dat je naar T-mobile als je veel gebruik maakt van TV met uitzendinggemist en begingemist (dat werkt bij Tmobile zeer mager).
Spollie schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:56:
Voor de mensen die ook in een WBA-gebied wonen: ik werd net gebeld door de klantenservice (vanwege dit probleem) en de klantenservicemedewerker wist mij te vertellen dat T-Mobile aan het onderhandelen is om weer hogere snelheden aan te kunnen bieden in het WBA-gebied. Hij had het over 500 Mbit en misschien nog wel sneller. In de loop van december zou er meer bekend moeten worden.
Dat kan dan sowieso niet eerder dan 1 maart ingaan. Ik heb dat eerder gehoord maar er zitten een paar uitdagingen in dat verhaal. Die prijzen van WBA zijn vastgesteld en voor elke provider gelijk en uitzonderingen zijn niet toegestaan door de ACM. Dus moet de prijs voor iedereen omlaag. Daar moet de ACM iets van vinden dus dat is uitdaging 2. En die prijzen moeten 2 maanden vooraf gepubliceerd worden en de nieuwe prijzen vanaf 1 januari zijn net eind oktober op de WBA site gezet.

• Segafreak83
  • Laatst online: 05:08
klaps schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:13:
Van het weekend ben ik overgestapt naar T-Mobile en dat zal ingaan eind deze maand. 100 Mbit en Digitale TV voor eerste 3 maanden €35 en daarna €50 p/m.

Uiteraard ben ik gebeld door mijn oude provider (Telfort) en die kwam met een tegen aanbod: internetsnelheid wordt verhoogd van 50 naar 100 Mbit tot het eind van mijn contract, TV blijft hetzelfde en dat voor de komende 12 maanden €35 p/m.

Ik zou het aanbod van Telfort met beide handen aangrijpen! Zeker als je veel gebruik maakt van tv.

• klaps
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
Gister dus geprobeerd om T-Mobile te bellen, maar ik werd van de ene afdeling naar de andere afdeling gestuurd zonder maar een concreet antwoord te krijgen. Heb ook meerdere malen moeten bellen, omdat er soms simpelweg niet doorverbonden kon worden... Ik ga zeker het aanbod van Telfort aangrijpen.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Ik heb zeer regelmatig buffering issues met Youtube. Heet T-Mobile nog steeds issues met routing of peering?

• Nicap
  • Laatst online: 24-01 13:41

Nicap

Tsssk....

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:31:
Ik heb zeer regelmatig buffering issues met Youtube. Heet T-Mobile nog steeds issues met routing of peering?
Ik heb ook issues met de verbinding. Met PokerStars een paar keer per uur dat de verbinding weg is. Op de ipad valt me op dat Chrome soms de verbinding kwijt is. Vorig weekend was het helemaal erg. Toen soms 30 minuten alles weg. Na het uit en aanzetten van de mediaconverter was er weer verbinding.

Moet van T-Mobile eerst hun eigen modem weer aansluiten en een fabrieksreset geven om te kijken of de problemen er nog zijn.
Maar daar zie ik tegenop omdat ik dan alle adres reserveringen kwijt ben.

Maar ja, die issues zijn ook kut.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• Toet3r
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 23:25

Toet3r

Hellooo Nurse!

Sinds vandaag glasvezel van T-mobile (overgestapt van KPN).
Monteur was snel klaar en tot nu toe werkt alles prima, snelheid is goed.
Haal zelfs 100/100 met een 50/50 abbo 8)7

Alleen me edgerouter x sfp configureren wil nog niet helemaal lukken maar de Zyxel router doet het tot nu toe ook goed.

Specs | Rockstar Social Club | Steam

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nicap schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:51:
Maar daar zie ik tegenop omdat ik dan alle adres reserveringen kwijt ben.
Welke adressen?
Kun je hun eigen modem er niet in bridge voor zetten?

• Toet3r

Toet3r

Hellooo Nurse!

Ben bezig mijn Edgerouter X SFP te configureren maar ik kom er niet helemaal uit hoe het nou goed is.
Mijn netwerk ziet er als volgt uit.

Klopt de onderstaande configuratie dan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
interfaces {
    ethernet eth0 {
        description "WAN"
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
        vif 300 {
            address dhcp
            description "Internet"
            firewall {
                in {
                    name WAN_IN
                }
                local {
                    name WAN_LOCAl
                }
            }
        }
        vif 640 {
            description "IPTV"
        }
    }
    ethernet eth1 {
        description "LAN - Huiskamer"
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        description "LAN - Slaapkamer"
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth3 {
        description "LAN - RaspberryPi"
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth4 {
        description "LAN - Wifi AP"
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth5 {
        description ""
        duplex auto
        speed auto
    }
    loopback lo {
    }
    switch switch0 {
        description Switch
        switch-port {
            interface eth1 {
                vlan {
                    vid 10
                    vid 640
                }
            }
            interface eth2 {
                vlan {
                    vid 10
                }
            }
            interface eth3 {
                vlan {
                    vid 10
                }
            }
            interface eth4 {
                vlan {
                    vid 10
                    vid 20
                }
            }
            vlan-aware enable
        }
        vif 10 {
            address 192.168.1.1/24
            description "LAN"
        }
        vif 20 {
            address 192.168.2.1/24
            description "Guests"
        }
    }
}

Toet3r wijzigde deze reactie 04-12-2019 15:05 (13%)

• Comp User
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 21-01 17:18
@Toet3r Ik mis vlan 300 in het schema, dus dat houdt in dat je - op dit moment - geen internet hebt.

• Toet3r

Toet3r

Hellooo Nurse!

Comp User schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:02:
@Toet3r Ik mis vlan 300 in het schema, dus dat houdt in dat je - op dit moment - geen internet hebt.
Damn je hebt gelijk, had de verkeerde gepost. Is verbeterd.

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-01 15:08

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Barre73 schreef op Wednesday 30 October 2019 @ 20:29:
[...]

Ik heb even de tarievenlijsten bekeken van dit jaar en die vanaf 1 januari 2020. Wel wat verhoging maar niet met euro's tegelijk zo te zien.

@Glashelder : Deze tarieven worden goedgekeurd door de ACM en zijn gereguleerd. Dus geen boete..

Dat Tweak en TMO dit niet meer aanbieden komt m.i. omdat ze hun omzet willen halen uit hun eigen netwerkgebieden waar ze op ODF leveren met eigen apparatuur en eigen diensten. Daar kunnen ze beiden een Gbit abonnement leveren voor circa 40 euro. Die "paar" 500 Mbit abonnementen in WBA gebieden kosten bijna meer dan ze opleveren. Dus dan maar de knoop doorhakken en helemaal niet meer aanbieden.
Ik ben dus een van die klanten en vraag me nu dus af wat er gaat gebeuren als ik ze bel omdat ik wat wil aanpassen aan m'n abo. Zouden ze me dan gaan verplichten om over te stappen naar de 100/100 variant? Vind het een heel slechte zaak dat ze dus zoveel voor dat soort lijnen moeten betalen? Meende dat KPN er iets van 26 euro per maand voor rekent ofzo (voor de 500/500), terwijl zo'n lijn technisch natuurlijk net zoveel kost als een 100/100 lijn. Het blijft dezelfde glas ader.

Geeft me toch een gevoel van machtsmisbruik door KPN....

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

• rensvanaarden
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 22:51
Weet iemand waarom de streams op Youtube over het netwerk van T-Mobile zelf gaan? En niet over die van Google? Op geen enkel ander netwerk ben ik dit tegengekomen.

• Pilovali
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 24-01 18:47
rensvanaarden schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:24:
Weet iemand waarom de streams op Youtube over het netwerk van T-Mobile zelf gaan? En niet over die van Google? Op geen enkel ander netwerk ben ik dit tegengekomen.
Hoe bedoel je? Ze gaan altijd over het TM netwerk, aangezien je (waarschijnlijk) T-Mobile Thuis hebt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Tracing route to youtube.com [172.217.168.206]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  10.0.0.1 = Lokaal
  2     4 ms     4 ms     4 ms  xxx-xxx-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.xxx.xxx] = TMT
  3     4 ms     4 ms     4 ms  10.10.10.197 = TMT 
  4     4 ms     4 ms     4 ms  72.14.197.78 = Google
  5     4 ms     4 ms     4 ms  108.170.241.193 = Google
  6     5 ms     4 ms     8 ms  108.170.227.3 = Google
  7     4 ms     4 ms     4 ms  ams16s32-in-f14.1e100.net [172.217.168.206] = Google

Trace complete.

Ik zie niks bijzonders.

Pilovali wijzigde deze reactie 04-12-2019 17:05 (43%)

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Olaf van der Spek schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:28:
[...]

Welke adressen?
Kun je hun eigen modem er niet in bridge voor zetten?
De macadressen van allerhande pi, s en Nas en zo.
In bridge zou kunnen, maar zet hem zaterdag wel om.
Dan heb ik wat meer tijd.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 04:17
Nicap schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:31:
[...]

De macadressen van allerhande pi, s en Nas en zo.
In bridge zou kunnen, maar zet hem zaterdag wel om.
Dan heb ik wat meer tijd.
Als je een backup van de instellingen maakt, dan neemt hij de reserveringen toch mee?.

Mijn D-LINK, Cisco en zelfs de zyxel van Vodafone doen dat wel.

DaRk PoIsOn wijzigde deze reactie 04-12-2019 19:52 (9%)

who put a "stop payment" on my reality check

• Nicap

Nicap

Tsssk....

DaRk PoIsOn schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:51:
[...]

Als je een backup van de instellingen maakt, dan neemt hij de reserveringen toch mee?.

Mijn D-LINK, Cisco en zelfs de zyxel van Vodafone doen dat wel.
Daar zal ik eens naar kijken dan. Tnx voor de tip.

• Toet3r

Toet3r

Hellooo Nurse!

Toet3r schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:35:
Ben bezig mijn Edgerouter X SFP te configureren maar ik kom er niet helemaal uit hoe het nou goed is.
Mijn netwerk ziet er als volgt uit.
[Afbeelding]

Klopt de onderstaande configuratie dan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
interfaces {
    ethernet eth0 {
        description "WAN"
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
        vif 300 {
            address dhcp
            description "Internet"
            firewall {
                in {
                    name WAN_IN
                }
                local {
                    name WAN_LOCAl
                }
            }
        }
        vif 640 {
            description "IPTV"
        }
    }
    ethernet eth1 {
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth3 {
        description "LAN - RaspberryPi"
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth4 {
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth5 {
        description ""
        duplex auto
        speed auto
    }
    loopback lo {
    }
    switch switch0 {
        description Switch
        switch-port {
            interface eth1 {
                vlan {
                    vid 10
                    vid 640
                }
            }
            interface eth2 {
                vlan {
                    vid 10
                }
            }
            interface eth3 {
                vlan {
                    vid 10
                }
            }
            interface eth4 {
                vlan {
                    vid 10
                    vid 20
                }
            }
            vlan-aware enable
        }
        vif 10 {
            address 192.168.1.1/24
            description "LAN"
        }
        vif 20 {
            address 192.168.2.1/24
            description "Guests"
        }
    }
}

Ik kom er nog steeds niet uit.
Moet ik vlan 300 en 640 nou aan eth0 koppelen of aan switch0. Heb beide geprobeerd en werkte allebei niet.
Ik doe iets fout maar wat. Ben de config.boot al 10 keer doorgelopen om te zien of er ergens een fout zit maar ik zie het maar niet.

• Chris.nl
  • Niet online
Toet3r schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:00:
[...]

Ik kom er nog steeds niet uit.
Moet ik vlan 300 en 640 nou aan eth0 koppelen of aan switch0. Heb beide geprobeerd en werkte allebei niet.
Ik doe iets fout maar wat. Ben de config.boot al 10 keer doorgelopen om te zien of er ergens een fout zit maar ik zie het maar niet.
Deze post als gezien?

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:38
Ik kreeg gisteren een email over de cloudservice voor tv thuis. Ik heb me aangemeld en hoop dat we mogen meedoen aan de pilot. Want sinds we over zijn gestapt van Telfort vind ik de tv-diensten het enige minpunt van TM.

• steven92
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19-01 21:43
Hallo,

Binnenkort trek ik mijn eerste eigen onderkomen in. Nu ben ik mij aan het oriënteren voor een vaste internet verbinding.

Ik twijfel tussen T-mobile 50/50 of Youfone. Het zal in eerste instantie om puur en alleen internet gaan.

Welke apparatuur hebben jullie erachter hangen? Eigen router of AP'S?

Wat is de levertijd van T-mobile?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• KingHorse
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 16-01 13:44
Toet3r schreef op woensdag 4 december 2019 @ 00:43:
Sinds vandaag glasvezel van T-mobile (overgestapt van KPN).
Monteur was snel klaar en tot nu toe werkt alles prima, snelheid is goed.
Haal zelfs 100/100 met een 50/50 abbo 8)7

Alleen me edgerouter x sfp configureren wil nog niet helemaal lukken maar de Zyxel router doet het tot nu toe ook goed.
Dat is wel apart. Maar heb een iets andere situatie nu. Ik had al glasvezel van T-Mobile met 100/100 en al enige tijd pfSense draaien. Afgelopen maandag abbo naar beneden bijgesteld. Volgens T-Mobile is dat in gegaan op 3 december. Maar voor als nog netjes 100/100. (Maar ik denk dat ik nog wel naar beneden gaat, want er stond bij vermeld dat het tot een week kon duren).

• Koen87
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21-01 23:33
steven92 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:43:
Hallo,

Binnenkort trek ik mijn eerste eigen onderkomen in. Nu ben ik mij aan het oriënteren voor een vaste internet verbinding.

Ik twijfel tussen T-mobile 50/50 of Youfone. Het zal in eerste instantie om puur en alleen internet gaan.

Welke apparatuur hebben jullie erachter hangen? Eigen router of AP'S?

Wat is de levertijd van T-mobile?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Levertijd verschilt per maand, dit kan je goed terugvinden bij T-Mobile zelf.
Als je alleen internet-only wil, kijk eens naar de mogelijkheid Internet Uit en Thuis icm. unlimited mobiel internet. Wellicht interessant?

Ik zelf heb alleen nog Unifi apparatuur, maar kijk ook eens de TS, daar hebben veel mensen iets anders.

• osbourne1903
  • Laatst online: 09-12-2019
We hebben thuis ongeveer 10 apparaten die gebruik maken van het netwerk, momenteel hebben we 50/50 van KPN maar de snelheid op ieder apparaat is erg langzaam. Is het zo dat de snelheid 50/50 verdeeld wordt over het aantal apparaten? Zo ja, heeft het dan zin om over te stappen naar T-mobile 1000/1000 pakket terwijl de max. snelheid van mijn netwerkkaart 100 mb/s is? Lijkt mij wel toch..

• Phoolie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 24-01 21:21
osbourne1903 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:12:
We hebben thuis ongeveer 10 apparaten die gebruik maken van het netwerk, momenteel hebben we 50/50 van KPN maar de snelheid op ieder apparaat is erg langzaam. Is het zo dat de snelheid 50/50 verdeeld wordt over het aantal apparaten? Zo ja, heeft het dan zin om over te stappen naar T-mobile 1000/1000 pakket terwijl de max. snelheid van mijn netwerkkaart 100 mb/s is? Lijkt mij wel toch..
In grote lijnen klopt het wat je zegt, maar dit is wel de situatie, wanneer al je apparaten internet tegelijk gebruiken. Ik betwijfel of dat in de praktijk vaak voor zal komen. Zo hebben wij thuis 3 iPhone's, 3 iPads, 2 Kurio tablets, een Apple TV, een Soundbar, een NAS, een Smart TV, een laptop, een desktop en nog wat domotica apparatuur. Maar we hebben zat aan 50/50, aangezien de meeste van die apparaten weinig tot geen internetverkeer genereren en al helemaal niet op hetzelfde moment.

Ik denk dat jouw probleem eerder in je netwerk zit dan in je internetverbinding.

• Get!em
  • Nu online

Get!em

Oh die ja!

Wifi instellingen maken ook uit. In de kpn modem heb je bijv zoiets als Fair Airtime bij wifi instellingen, dat kan ook al uitmaken. Tevens kan het uitmaken dat je nog apparaten in je netwerk hebt hangen die de oude wifi standaarden hanteren (a/b ..) en daarmee de accesspoint/modem dwingen om trager te zijn. Splitsen van je 2.4 en 5ghz qua ssid kan dan helpen (kan bij KPN via de online tool in je mijnKPN). In beide gevallen zal de 50/50 naar 100/100 of hoger niet meteen iets toevoegen.

Verder maakt het gebruik ook uit. Heb je in huis 2 downloadende en puberende gamers die ook hun gameplay live-streamen in huis, dan zal 50/50 inderdaad wat krap zijn.

• rensvanaarden
Mijn video's worden afgespeeld via: 37.143.86.13

Pilovali schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:52:
[...]

Hoe bedoel je? Ze gaan altijd over het TM netwerk, aangezien je (waarschijnlijk) T-Mobile Thuis hebt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Tracing route to youtube.com [172.217.168.206]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  10.0.0.1 = Lokaal
  2     4 ms     4 ms     4 ms  xxx-xxx-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.xxx.xxx] = TMT
  3     4 ms     4 ms     4 ms  10.10.10.197 = TMT 
  4     4 ms     4 ms     4 ms  72.14.197.78 = Google
  5     4 ms     4 ms     4 ms  108.170.241.193 = Google
  6     5 ms     4 ms     8 ms  108.170.227.3 = Google
  7     4 ms     4 ms     4 ms  ams16s32-in-f14.1e100.net [172.217.168.206] = Google

Trace complete.

Ik zie niks bijzonders.

• Pilovali
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 24-01 18:47
rensvanaarden schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:15:
Mijn video's worden afgespeeld via: 37.143.86.13

[Afbeelding]

[...]
Ah zo bedoel je.
Kan zijn dat YouTube populaire video's cached zijn in een DC van TM. Dit vind ik niet slecht. Minder kans dat video's niet willen laden omdat de pijp naar Google dicht zit.

Het is ook wel een Edge Node van Google:
Our edge nodes (called Google Global Cache, or GGC) represent the tier of Google's infrastructure closest to our users. With our edge nodes, network operators and internet service providers deploy Google-supplied servers inside their network.

Static content that is very popular with the local host's user base, including YouTube and Google Play, is temporarily cached on edge nodes. Google's traffic management systems direct user requests to an edge node that will provide the best experience.

In some locations, we also use our edge nodes to support the delivery of other Google services, such as Google Search, by proxying traffic where it will deliver improved end-to-end performance for the end user.

Bron:https://peering.google.com/#/infrastructure

• Toet3r

Toet3r

Hellooo Nurse!

Nee, bedankt. Internet werkt ondertussen, TV nog niet

Ik krijg met me edgerouter wel een heel ander ip adres dan met de zyxel router van t-mobile.
KingHorse schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:54:
[...]

Dat is wel apart. Maar heb een iets andere situatie nu. Ik had al glasvezel van T-Mobile met 100/100 en al enige tijd pfSense draaien. Afgelopen maandag abbo naar beneden bijgesteld. Volgens T-Mobile is dat in gegaan op 3 december. Maar voor als nog netjes 100/100. (Maar ik denk dat ik nog wel naar beneden gaat, want er stond bij vermeld dat het tot een week kon duren).
Ik hou het in de gaten. Over een week nog maar keer speedtest doen dan.

Toet3r wijzigde deze reactie 05-12-2019 21:10 (5%)

• Get!em
  • Nu online

Get!em

Oh die ja!

Hogere snelheden bij TM is inderdaad normaal. Ik had toppen met 300/300 op mijn 50/50.

Nu weer terug bij KPN haal ik stabiel 50/50.

• Chris.nl
  • Niet online
Toet3r schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:45:
[...]

Nee, bedankt. Internet werkt ondertussen, TV nog niet

Ik krijg met me edgerouter wel een heel ander ip adres dan met de zyxel router van t-mobile.

[...]

Ik hou het in de gaten. Over een week nog maar keer speedtest doen dan.
Misschien wil iemand in het [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie topic je config nalopen. Af en toe is iemand perongeluk behulpzaam.

Chris.nl wijzigde deze reactie 06-12-2019 01:41 (3%)

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08:46
Get!em schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:10:
Hogere snelheden bij TM is inderdaad normaal. Ik had toppen met 300/300 op mijn 50/50.

Nu weer terug bij KPN haal ik stabiel 50/50.
Precies dat, hier een 100/100 abbo en ik haal zonder problemen 150/150 stabiel.

Hier nog mensen die de oude Vodafone TV ontvanger nog hebben? Laatste tijd steeds meer last van niet soepel lopend geluid met af en toe wat hakkelingen.

Eerder dit jaar nog contact gehad met T-Mobile en toen was het verhaal dat mensen met oude apparatuur in de loop van het jaar nieuwe apparatuur zouden krijgen. Dit lijkt alleen een beetje doodgebloed te zijn. Iemand inmiddels wel wat gehoord of wat vervangen gekregen?

Anders ga ik vanmiddag eens bellen voor een vervangende ontvanger, dit is ook niks zo.

I7 9700K 5,1Ghz

• joey82
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05-01 13:24
rare vraag misschien hier maar is er ook een tele2 thuis internet ervaringen topic?

alvast bedankt....

• Toet3r

Toet3r

Hellooo Nurse!

Het werkt :)
Met de onderstaande config internet en iptv werkend gekregen. Tot nu toe verder geen problemen ondervonden.

Met dank aan https://www.robinvanbrugg...ber-with-edgerouter-x-sfp

Opmerking: Ik gebruik in tegenstelling tot de meeste hier eth0 als WAN poort en niet de SFP eth5 poort.
Config is natuurlijk makkelijk aan te passen voor die situatie mocht je dat willen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    group {
        network-group LAN {
            network 192.168.1.0/24
        }
    }
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians enable
    name WAN_IN {
        default-action drop
        description "WAN to internal"
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN to router"
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable
}
interfaces {
    ethernet eth0 {
        description WAN
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth1 {
        duplex auto
        poe {
            output 24v
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        description "LAN - PiHole"
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth3 {
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth4 {
        duplex auto
        poe {
            output off
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth5 {
        disable
        duplex auto
        speed auto
    }
    loopback lo {
    }
    switch switch0 {
        description Switch
        mtu 1500
        switch-port {
            interface eth0 {
                vlan {
                    vid 300
                    vid 640
                }
            }
            interface eth1 {
                vlan {
                    pvid 10
                }
            }
            interface eth2 {
                vlan {
                    pvid 10
                }
            }
            interface eth3 {
                vlan {
                    pvid 10
                }
            }
            interface eth4 {
                vlan {
                    pvid 10
                    vid 640
                }
            }
            vlan-aware enable
        }
        vif 10 {
            address 192.168.1.1/24
            description "LAN"
        }
        vif 300 {
            address dhcp
            description "Internet"
            firewall {
                in {
                    name WAN_IN
                }
                local {
                    name WAN_LOCAL
                }
            }
        }
        vif 640 {
            description "IPTV"
        }
    }
}
service {
    dhcp-server {
        disabled false
        hostfile-update disable
        shared-network-name LAN {
            authoritative disable
            subnet 192.168.1.0/24 {
                default-router 192.168.1.1
                dns-server 192.168.1.1
                lease 86400
                start 192.168.1.101 {
                    stop 192.168.1.120
                }
            }
        }
        static-arp disable
        use-dnsmasq disable
    }
    dns {
        forwarding {
            cache-size 150
            listen-on switch0
            listen-on switch0.10
            listen-on switch0.300
            listen-on switch0.640
            options localise-queries
            options expand-hosts
            options bogus-priv
            options domain-needed
        }
    }
    gui {
        http-port 80
        https-port 443
        older-ciphers enable
    }
    nat {
        rule 5010 {
            description "masquerade for WAN"
            log disable
            outbound-interface switch0.300
            protocol all
            source {
                group {
                    network-group LAN
                }
            }
            type masquerade
        }
    }
    ssh {
        port 22
        protocol-version v2
    }
    unms {
        disable
    }
}
system {
    host-name EdgeRouter
    login {
        user ubnt {
            authentication {
                plaintext-password "ubnt"
            }
            full-name ""
            level admin
        }
    }
    ntp {
        server 0.nl.pool.ntp.org {
        }
        server 1.nl.pool.ntp.org {
        }
        server 2.nl.pool.ntp.org {
        }
        server 3.nl.pool.ntp.org {
        }
    }
    syslog {
        global {
            facility all {
                level notice
            }
            facility protocols {
                level debug
            }
        }
    }
    time-zone Europe/Amsterdam
    traffic-analysis {
        dpi disable
        export disable
    }
}

• DarkForce
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:58
Joopieboy schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:46:
[...]
Hier nog mensen die de oude Vodafone TV ontvanger nog hebben? Laatste tijd steeds meer last van niet soepel lopend geluid met af en toe wat hakkelingen.
Ze zijn inmiddels als het goed is wel begonnen met het vervangen van de A540 en A140 weet niet of je deze ontvanger(s) bedoelt ?

• Joopieboy
DarkForce schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 20:23:
[...]

Ze zijn inmiddels als het goed is wel begonnen met het vervangen van de A540 en A140 weet niet of je deze ontvanger(s) bedoelt ?
Ik heb nog een model na de A140 iig, helaas. Maar goed met de problemen van nu wordt het sowieso tijd voor een andere. Dit bericht had ik iig gemist. :)

Edit: Ik heb een Entone 510b trouwens :) Net even gekeken.

Joopieboy wijzigde deze reactie 07-12-2019 21:41 (5%)

I7 9700K 5,1Ghz

• rensvanaarden
Ik heb nog steeds een Draytek, moet die onderhand niet vervangen worden? Die wordt namelijk nergens meer geleverd en mijn speedtests storten hele tijd in. Gaat razendsnel naar 900mbps en springt dan in een klap terug naar 740mbps.

Hoe denken jullie hierover?

• NeHoX
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 00:32

NeHoX

Ik roeptoeter maar wat...

rensvanaarden schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:37:
Ik heb nog steeds een Draytek, moet die onderhand niet vervangen worden? Die wordt namelijk nergens meer geleverd en mijn speedtests storten hele tijd in. Gaat razendsnel naar 900mbps en springt dan in een klap terug naar 740mbps.

Ik heb hem ook nog steeds maar hou hem lekker voorlopig. Indien deze vervangen wordt voor bijvoorbeeld een Zyxel krijg je een aparte media converter van glas naar UTP en een “normaal” type router er achter. Geef mij maar de alles in 1 Draytek met ingebouwde SFP poort.

Moet heel eerlijk zijn dat ik die drops niet lijk te hebben 930-980 Mbps als ik Speedtest (fast.com)

NeHoX wijzigde deze reactie 08-12-2019 00:58 (7%)

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23-01 22:16
rensvanaarden schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:37:

Welke snelheid verwacht je hier? (Waar betaal je voor?) ik heb dit ook gehad, piekje van ver boven waar ik voor betaalde en dan zakte ie keurig in tot de snelheid die ik verwachtte (200/200 op dat moment). Eigen apparatuur liet hetzelfde gedrag zien.
gastje01 schreef op zondag 8 december 2019 @ 08:32:
[...]

Welke snelheid verwacht je hier? (Waar betaal je voor?) ik heb dit ook gehad, piekje van ver boven waar ik voor betaalde en dan zakte ie keurig in tot de snelheid die ik verwachtte (200/200 op dat moment). Eigen apparatuur liet hetzelfde gedrag zien.
Bij een speedtest op internet is dat ook heel normaal. Heeft te maken met de buffering (las ik in een ander topic) de eerste paar seconden. Dus als de vorige vraagsteller een abonnement van 750 heeft lijkt me die 740 prima in orde. Paar Mbit eronder bij die bandbreedte lijkt me niet zo spannend..

• ditbenikecht
  • Laatst online: 24-01 22:24
Vandaag had ik plotseling een paar uren geen internet meer nadat ik mijn asus router had herstart. Hij kreeg geen ip adres meer. Uiteindelijk maar weer de originele huawei modem eraan gehangen en ook die kreeg geen internet, het wan lampje was groen maar het internet bleef uit.
Klantenservice kon op afstand de Huawei naar fabrieksinstellingen terug zetten, dus vlan 100 deed het blijkbaar wel. Vele malen herstarten van de mediaconverter en router hielp niet. Uiteindelijk na een paar uren werkte het ineens weer.
In het logboek van de Huawei staat:

2010-01-01 02:08:42 System Notice WAN connection TR069_R_VID_100:IPv4 disconnected.(ERROR_NO_CARRIER)
2010-01-01 02:08:42 System Notice WAN connection Other_B_VID_640:IPv4 disconnected.(ERROR_NO_CARRIER)

Iemand enig idee wat dit is geweest? Zelf vermoed ik iets met leasetijd van de DHCP server.

• boswandeling
  • Laatst online: 24-01 22:12
Vandaag 200/200 Fiber @ Smokeping
Toch niet helemaal stabiele verbinding. Dit op alles smokeping targets.

boswandeling wijzigde deze reactie 08-12-2019 20:48 (30%)

• rensvanaarden
Het probleem leek tijdelijk, of het lag aan de Speedtest server. Dus vervanging is niet nodig :)

gastje01 schreef op zondag 8 december 2019 @ 08:32:
[...]

• boyette
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:38
maniac_1979 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:23:
Ik heb sinds gisteren t-mobile thuis. (Kwam van KPN).
Eerlijk gezegd valt het me vies tegen voornamelijk om de volgende redenen:

- Interactieve TV gids, terug navigeren en een programma opnieuw afspelen is er niet bij. Je moet wachten tot het programma beschikbaar is in NPO (of een andere) gemist. Dit duurt een tijdje.

- YouTube kanaal of app op de interactieve box is er niet.

- Netflix kanaal of app op de interactieve box is er niet.

Ik heb nou eenmaal nog geen smart TV, dus die zaken waren erg handig bij KPN.

Ik kan helaas niet meer terug, dus wordt een jaartje uitzitten. :X
volgens mij zijn er 2 verschillende apparaten
die interactieve box heeft dat geloof ik wel allemaal

maar ben niet helemaal zeker

die standaard box zonder opnemen niet

• boyette
yori1989 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:24:
Op mijn adres heb ik dus 100/100mbit beschikbaar, moet zeggen dat het icm unlimited wel erg aantrekkelijk is. Echter lees ik toch wel wat gemengde reacties hier, wat kunnen jullie met mij delen kwa ervaring. Kan T-Mobile glasvezel zich meten met bijv. een Ziggo kwa stabiliteit van de internetverbinding?
Zelf woon ik in Zwolle, is er iemand in deze regio hier ervaring mee heeft? Ik ben benieuwd :-)
vergeleken met ziggo is Tmobile zelfs in haar slechtste dagen stabieler

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

boyette schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:43:
[...]

volgens mij zijn er 2 verschillende apparaten
die interactieve box heeft dat geloof ik wel allemaal

maar ben niet helemaal zeker

die standaard box zonder opnemen niet
En dat was gewoon allemaal te lezen voordat @maniac_1979 het abbo aanging.

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 10:11

Quad

Selectief doof

ciris schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:44:
[...]

En dat was gewoon allemaal te lezen voordat @maniac_1979 het abbo aanging.
Met een pricewatch: Google Chromecast (2018) - Zwart kan @maniac_1979 een investering in een duurdere TV uitstellen. ;)

Het is zelfs makkelijker als via een TV Box of app in de TV.
Enkele apps:
- Videoland
- Kijk.nl
- Netflix
- Youtube
- Spotify

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• boyette
Joopieboy schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:46:
[...]

Precies dat, hier een 100/100 abbo en ik haal zonder problemen 150/150 stabiel.

Eerder dit jaar nog contact gehad met T-Mobile en toen was het verhaal dat mensen met oude apparatuur in de loop van het jaar nieuwe apparatuur zouden krijgen. Dit lijkt alleen een beetje doodgebloed te zijn. Iemand inmiddels wel wat gehoord of wat vervangen gekregen?

Anders ga ik vanmiddag eens bellen voor een vervangende ontvanger, dit is ook niks zo.
gewoon nog eens bellen
je krijg normaliter de nieuwe stb
die is veel beter

ook de draytek vervangen ze voor zyxel

• incomer
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 09:14
boyette schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:55:
[...]

gewoon nog eens bellen
die is veel beter

Hoe /welke type is de oude en welke de nieuwe? Heb ook af en toe stotering, maar een eigen router dus dacht dat daar het probleem in zat..

Nevermjdn, topic start staat het gewoon. Ga ook maar eens contact opnemen voor een nieuwe box

incomer wijzigde deze reactie 09-12-2019 12:07 (12%)

• kootje70
  • Laatst online: 06:41
Hier ook alles nog van het Vodafone-tijdperk. Alles loopt nog smooth. Laatst wat hakkelingen gehad op 1 zender, dus kan ook aan de zender gelegen hebben.
Laatst internet geupgrade van 50 naar 100... Daar merk ik geen verschil. Met wifi blijf ik hangen op 16down/25up. Dat valt dus tegen. :/

... Misschien ook maar eens bellen ...

kootje70 wijzigde deze reactie 09-12-2019 12:09 (6%)

• rally
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:16

rally

Deyterra Consultancy

kootje70 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:08:
Hier ook alles nog van het Vodafone-tijdperk. Alles loopt nog smooth. Laatst wat hakkelingen gehad op 1 zender, dus kan ook aan de zender gelegen hebben.
Laatst internet geupgrade van 50 naar 100... Daar merk ik geen verschil. Met wifi blijf ik hangen op 16down/25up. Dat valt dus tegen. :/

Haal je bedraad wel de 100/100? Want dan is de bottleneck je WiFi en daar kunnen heel wat verschillende zaken mis mee zijn ;)

http://www.deyterra.com

• kootje70
rally schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:17:
[...]

Haal je bedraad wel de 100/100? Want dan is de bottleneck je WiFi en daar kunnen heel wat verschillende zaken mis mee zijn ;)
Nu geen tijd. Morgen de laptop eens aansluiten en een testje doen...
Bedankt voor de tip.
TBC

• boyette
kootje70 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:08:

Met de draytek haalde ik op de wifi max 35/35

Nu met de zyxel 200-300 up en down

• rally

rally

Deyterra Consultancy

boyette schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:36:
[...]

Met de draytek haalde ik op de wifi max 35/35

Nu met de zyxel 200-300 up en down
En bekabeld?

Ik gebruik waar mogelijk nooit de modem/router van de provider en de wifi al helemaal niet.
Vaak staat dit apparaat in de meterkast, ver van waar goed wifi signaal nodig is.

Meestal installeer ik dan minimaal 1 AP in de woonkamer, maar vaak zijn er toch echt meerdere AP's nodig om goede dekking te krijgen.

één van mijn vrienden haalde in de woonkamer zelfs maar 60Mbit van zijn 500Mbit verbinding en op de 1e etage slechts 12-14Mbit. Na het uitschakelen van de Wifi op de modem/router en installatie van 2 AP's haalt hij nu 400-450 op alle locaties.

Niet dat je verplicht bent om hetzelfde te doen, maar vaak is de apparatuur die je van de provider krijgt niet de snelste en zoals gezegd is de plaatsing ook vaak verre van optimaal. Meer een tip.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
boswandeling schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:47:
Vandaag 200/200 Fiber @ Smokeping
Toch niet helemaal stabiele verbinding. Dit op alles smokeping targets.
[Afbeelding]
Dat is voor T-Mobile een best hoge loss. Is vergelijkbaar met een Puma6 modem bij kabelinternet.

Wat voor route was dit (waar staat het target) en wat gebeurde er tijdens deze uren met de verbinding?

• Joopieboy
boyette schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:55:
[...]

gewoon nog eens bellen
die is veel beter

Wat is er precies beter aan de Zyxel? Ik heb nul issues met de Draytek en het gemis aan 5Ghz is voor mij niet bijzonder. :)

I7 9700K 5,1Ghz

• Toet3r

Toet3r

Hellooo Nurse!

Voor wie problemen heeft met wifi is het ook goed om te kijken op welk kanaal je wifi uitzend en op welk kanaal je buren uitzenden. Als er teveel Wifi AP's op 1 kanaal zitten kan dat elkaar storen.

Op 2.4GHz kan ik bij mij thuis ongeveer 25 AP's vinden. Dat is vrij druk. Veel zitten ook op de zelfde kanalen. Een minder druk kanaal kiezen kan echt uitmaken.

Voor android is daar een goede app voor, er zal voor iOS ook wel iets vergelijkbaars zijn.
https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer

• Get!em
  • Nu online

Get!em

Oh die ja!

Toet3r schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:11:
Voor wie problemen heeft met wifi is het ook goed om te kijken op welk kanaal je wifi uitzend en op welk kanaal je buren uitzenden. Als er teveel Wifi AP's op 1 kanaal zitten kan dat elkaar storen.

Op 2.4GHz kan ik bij mij thuis ongeveer 25 AP's vinden. Dat is vrij druk. Veel zitten ook op de zelfde kanalen. Een minder druk kanaal kiezen kan echt uitmaken.

Voor android is daar een goede app voor, er zal voor iOS ook wel iets vergelijkbaars zijn.
https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer
Daar heb je dus 5ghz voor. Ik kan hier sinds de installatie van de zonnepanelen voor elk huis gemiddeld 3 ssid tellen. (Omvormer heeft ook eigen ssid, daarnaast dus gast en gewone ssid)
Gelukkig is de isolatie prima. Binnenshuis heb je slechts van de buren waar je via raam naar binnenkijkt de ssid zichtbaar. 5ghz komt hier niet eens door de ramen heen: hr++

Wifianalyzer bestaat niet voor iOS, niet mogelijk te scannen binnen iOS. Maar meeste accespoints kunnen dit prima zelf.

Get!em wijzigde deze reactie 09-12-2019 18:57 (8%)

• boyette
Joopieboy schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:50:
[...]

Wat is er precies beter aan de Zyxel? Ik heb nul issues met de Draytek en het gemis aan 5Ghz is voor mij niet bijzonder. :)
ongeveer alles

dat merk je misschien niet als je af en toe het nieuws leest en op facebook gaat..

maar de veeleisende gebruiker merkt het verschil wel
hoewel de UI ook buggy is in de zyxel

• amsterdampaul
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 23-01 22:03
I am thinking of switching my current fiber subscription over to the T-Mobile Huis 1000/1000 and wonder if anyone has switched from one fiber supplier to t-mobile and has any advice?

I live in nieuw sloten and currently have 500/500 fiber via "helden van nu" over the KPN network.
The postcode checker of t-mobile says it can provide 1000/1000 fiber here and the speed is double and price half of what I currently pay.

I will put the connection directly into the SPF port of my edgerouter 4 and setup the routing.
I will only take Internet as I have satelite tv.

I wonder how well the switch from one fiber supplier to another goes for anyone out there who has also switched. comments and advice most welcome. Thank you.

• Joopieboy
boyette schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:48:
[...]

ongeveer alles

dat merk je misschien niet als je af en toe het nieuws leest en op facebook gaat..

maar de veeleisende gebruiker merkt het verschil wel
hoewel de UI ook buggy is in de zyxel
Leuke aannames :)

Ik heb een enorm lage latency, ik kan enorm veel data over mijn netwerk heen pompen (nas, server, 4K/Blueray's), meerdere gebruikers tegelijk, gast netwerk ingesteld wat goed werkt. Ik heb best dure TP Link en Linksys routers gehad, maar dit werkt eigenlijk net zo prima. :)

I7 9700K 5,1Ghz

• Soundwork
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22-01 22:44
amsterdampaul schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:49:
I am thinking of switching my current fiber subscription over to the T-Mobile Huis 1000/1000 and wonder if anyone has switched from one fiber supplier to t-mobile and has any advice?

I live in nieuw sloten and currently have 500/500 fiber via "helden van nu" over the KPN network.
The postcode checker of t-mobile says it can provide 1000/1000 fiber here and the speed is double and price half of what I currently pay.

I will put the connection directly into the SPF port of my edgerouter 4 and setup the routing.
I will only take Internet as I have satelite tv.

I wonder how well the switch from one fiber supplier to another goes for anyone out there who has also switched. comments and advice most welcome. Thank you.
Hi amsterdampaul,

Helden van Nu delivers business internet and T-Mobile Thuis does not.
The main difference between consumer services and business service is the SLA on the connection.
You pay for this. If the SLA is not important for you (and also more latency), then it's worth to change your subscription to this operator. I can only compare T-Mobile Thuis between 2 other carriers on consumer internet services, and T-Mobile Thuis was for me not a bad choice.

• kootje70
rally schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:17:
[...]

Nu bedraad getest. 90down/106up, dus dat is wel netjes bij een 100mb abb.
Maar toch vind ik het gek dat wifi 10down/6up doet op een meter vanaf de router.

• Get!em
  • Nu online

Get!em

Oh die ja!

kootje70 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:56:
[...]

Nu bedraad getest. 90down/106up, dus dat is wel netjes bij een 100mb abb.
Maar toch vind ik het gek dat wifi 10down/6up doet op een meter vanaf de router.
nee, kan echt veel mis mee zijn.
Op 2.4: oude apparaten met oude wifistandaarden a/b, buren op zelfde kanaal met sterkere zender(s)
Op 5: DFS (luchthaven of meteo radarsystemen), beveiligingssystemen op zelfde frequenties

• Phoolie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 24-01 21:21
Get!em schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:55:
[...]

Daar heb je dus 5ghz voor. Ik kan hier sinds de installatie van de zonnepanelen voor elk huis gemiddeld 3 ssid tellen. (Omvormer heeft ook eigen ssid, daarnaast dus gast en gewone ssid)
Gelukkig is de isolatie prima. Binnenshuis heb je slechts van de buren waar je via raam naar binnenkijkt de ssid zichtbaar. 5ghz komt hier niet eens door de ramen heen: hr++

Wifianalyzer bestaat niet voor iOS, niet mogelijk te scannen binnen iOS. Maar meeste accespoints kunnen dit prima zelf.
Wifianalyzer niet idd. De enige iOS app die dat kan, is de Airport app. Die is eigenlijk om de Airport te beheren, maar je kan er ook netwerken mee scannen.

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Get!em schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:07:
[...]

nee, kan echt veel mis mee zijn.
Op 2.4: oude apparaten met oude wifistandaarden a/b, buren op zelfde kanaal met sterkere zender(s)
Op 5: DFS (luchthaven of meteo radarsystemen), beveiligingssystemen op zelfde frequenties
Dat kan idd van alles zijn. Kan zelfs inteferentie zijn van je stroomkabels als hij daar vlakbij/tegenaan staat.

Beste manier is om testen is om de modem/router uit de meterkast te halen en dan nogmaals te meten, of nog beter met een los Access Point een stuk verder bij de meterkast vandaan.

Maar WiIf optimalisatie is niet even gewoon een "knopje indrukken" en vereist in veel gevallen wat meer kennis en ervaring.

• boyette
Joopieboy schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:58:
[...]

Leuke aannames :)

Ik heb een enorm lage latency, ik kan enorm veel data over mijn netwerk heen pompen (nas, server, 4K/Blueray's), meerdere gebruikers tegelijk, gast netwerk ingesteld wat goed werkt. Ik heb best dure TP Link en Linksys routers gehad, maar dit werkt eigenlijk net zo prima. :)
Aannames ?

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 09:46
Heeft iemand ook storing? Heb geen tv meer en geen internet. (Amersfoort)

sgouman wijzigde deze reactie 10-12-2019 22:48 (9%)

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08:17

pinda powerrr

Slow down...

sgouman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:48:
Heeft iemand ook storing? Heb geen tv meer en geen internet. (Amersfoort)
Je mist niks aan de wedstrijd van Ajax hoor....

(Bij mij werkt het wel, maar woon niet in die regio)

Sommigen hebben geen dipje, maar een bobbel...

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 09:46
pinda powerrr schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:50:
[...]

Je mist niks aan de wedstrijd van Ajax hoor....

(Bij mij werkt het wel, maar woon niet in die regio)
Oh oke gelukkig.

Ik heb tot 10 min geleden nog gekeken. Ik zet de tv uit en mijm vader komt thuis zet hem aan en foutmelding.

• Joopieboy
Ik mag hopen dat je zelf weet wat je gepost hebt? Laat ik je een handje helpen, en ik quote:
Edit: inmiddels contact via T-Mobile via de welbekende Facebook kanalen om nog een beetje vlot reactie te krijgen, blijft altijd vervelend om door de eerste lijn 'service' heen te komen. :X Anyway, hopen dat dit wat brengt.

Joopieboy wijzigde deze reactie 11-12-2019 06:55 (25%)

I7 9700K 5,1Ghz

• boyette
Joopieboy schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:25:
[...]

Ik mag hopen dat je zelf weet wat je gepost hebt? Laat ik je een handje helpen, en ik quote:

[...]
dat was geen aanname
dat was een voorbeeld

• Cranzai
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 10:13

Cranzai

IGN: Cranzai

Binnenkort ga ik verhuizen naar een studio, daarin is ook een glasvezel aansluiting aanwezig.
Na als student een jaartje op een DSL Tele2 verbinding geploeterd te hebben lijkt die 50/50 connectie over glasvezel mij wel iets.

Natuurlijk heb ik de pricewatch raadgepleegd om uit te zoeken welke partij het goedkoopste is. Daarbij komen youfone en t-mobile naar voren. Waarbij t-mobile de laagste standaard prijs per maand heeft en youfone het eerste jaar iets goedkoper is door een korting.

Nou ben ik niet zo van het continue overstappen dus wilde ik voor t-mobile gaan. Echter vind ik de eenmalige kosten à €67,50 wel buiten proportioneel. €30,- aansluitkosten en €37,50 installatiekosten (al MET 50% korting). Aangezien ik nog nooit een glasvezel verbinding gehad heb dacht ik van naja zal wel zo zijn, maar ik zie dus dat bijvoorbeeld youfone en kpn deze kosten niet rekenen en alleen aansluitkosten in rekening brengen.

Is het bij t-mobile ook een optie zelf de installatie te doen? Het lijkt mij immers dat dit niet moeilijker is dan een Ziggo-aansluiting of DSL aansluiting maar alleen met andere kabeltjes.

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 10:11

Quad

Selectief doof

@Cranzai gebruik cashback XL om dat wat te verzachten. ;)

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• Centurius
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 06:02
Cranzai schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:56:
Binnenkort ga ik verhuizen naar een studio, daarin is ook een glasvezel aansluiting aanwezig.
Na als student een jaartje op een DSL Tele2 verbinding geploeterd te hebben lijkt die 50/50 connectie over glasvezel mij wel iets.

Natuurlijk heb ik de pricewatch raadgepleegd om uit te zoeken welke partij het goedkoopste is. Daarbij komen youfone en t-mobile naar voren. Waarbij t-mobile de laagste standaard prijs per maand heeft en youfone het eerste jaar iets goedkoper is door een korting.

Nou ben ik niet zo van het continue overstappen dus wilde ik voor t-mobile gaan. Echter vind ik de eenmalige kosten à €67,50 wel buiten proportioneel. €30,- aansluitkosten en €37,50 installatiekosten (al MET 50% korting). Aangezien ik nog nooit een glasvezel verbinding gehad heb dacht ik van naja zal wel zo zijn, maar ik zie dus dat bijvoorbeeld youfone en kpn deze kosten niet rekenen en alleen aansluitkosten in rekening brengen.

Is het bij t-mobile ook een optie zelf de installatie te doen? Het lijkt mij immers dat dit niet moeilijker is dan een Ziggo-aansluiting of DSL aansluiting maar alleen met andere kabeltjes.
Niet mogelijk, ook met erg goede reden. Bij glasvezel werk je met iets dat een stuk gevoeliger is dan koper, een stuk duurder om bij schade te repareren en ook nog best gevaarlijk als je bijvoorbeeld in de vezel gaat kijken. Dus zelfs al kun je het technisch installeren gaan ze alsnog een monteur willen sturen en zelfs als je die weigert krijg je het wel in rekening gebracht.

• wernert
  • Laatst online: 07-01 15:52
Twee vragen over mijn aanstaande overstap naar TmT:

1) Ik heb een FTU (duh, Reggefiber fk-01grondplaat) met als NTU een Genexis modem. Dit modem bedekt beide aansluitingen. De onontkoombare Gidion-monteur zal het modem verwijderen en een los glasvezeldraadje leggen naar de aparte mediaconverter (fiber->eth) van T-Mobile.

Zal de monteur netjes twee dummy modems plaatsen op de plek van het oude modem?

2) Als alles werkt, vervang ik de losse mediaconverter door een orginele Genexis P1090 mediaconverter.

Wil T-mobile bij opzegging ook hun mediaconverter terughebben?

wernert wijzigde deze reactie 14-12-2019 17:47 (5%)
Reden: plaatje kleiner

• Get!em
  • Nu online

Get!em

Oh die ja!

Ja, ze willen de mediaconverter terug, zoals ze vermelden in de brief bij opzegging. alhoewel hij niet terug komt op de ontvangstbrief als de apparatuur eenmaal is opgestuurd.

Wat is de reden om de Genexis te willen?

Get!em wijzigde deze reactie 14-12-2019 19:04 (11%)

• Chris.nl
  • Niet online
Get!em schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:02:
Wat is de reden om de Genexis te willen?
Dit, ik heb de Genexis ook gehad op een ander adres, maar vind deze kleinere an sich esthetisch meer verantwoord. Qua werking / verbruik / stabiliteit verwacht ik niet dat er verschil in zit, zou niet weten waarom je moeite zou doen um te vervangen (tenzij eigen modem met sfp poort).
Pagina: 1 ... 67 ... 70 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True