Scr3wdriv3r schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:22:
[...]
In zo'n gebied zit ik inderdaad. Maar het is toch vreemd dat zowel reggefiber als de ISP's daar nergens iets van online hebben staan? Ik wil dit issue kunnen volgen.
Lijkt alsof er verder ook weinig melding van wordt gemaakt door andere gebruikers.
Het verhaal is ook een beetje krom. Reggefiber kan landelijk geen probleem hebben omdat ze landelijk geen netwerk hebben. Elke plaats heeft zijn eigen gesloten Reggefiber netwerk en Reggefiber levert geen enkele dienst. Alleen maar kabels en ruimte in de wijkcentrales.
Als voorbeeld neem ik Lelystad. Daar is als eerste een CityPoP geplaatst en daarna 12 Area PoPs (wijkcentrales). Elke woning heeft zijn eigen aansluiting tot in zo'n huisje en Reggefiber heeft tussen die 13 huisjes een ring aangelegd.
T-Mobile plaatst eigen apparatuur in de PoPs maar dient ook zelf een verbinding naar de buitenwereld aan te leggen. Dat hoeft dus maar vanuit 1 plek, namelijk de City PoP. Het centrum van het gesloten netwerk zeg maar. De verdere verbinding naar een AreaPoP en zo verder naar de woning wordt gehuurd van Reggefiber.
Tussen de plaatsen onderling is geen Reggefiber verbinding.
Zie schets hieronder van 1 willekeurige plaats. Het aantal Area-PoPs wordt bepaald door het aantal woningen in die plaats. (blauw is in het plaatje grijs geworden helaas...)
Wat ik nu denk dat hier bedoeld werd: De locaties waar T-Mobile eigen apparatuur heeft (zogeheten ODF gebieden) en dus niet via de KPN apparatuur levert, hebben op een hoger netvlak een probleem. Die signalen komen uiteraard ook ergens bij elkaar en dat zou wel eens een probleem kunnen zijn.
Dat zou dan niet gelden voor plekken waar T-Mobile de diensten nog bij KPN inkoopt (en dus geen eigen apparatuur heeft) omdat de routering van die signalen heel anders verloopt.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.