Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jeroentjuh82
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:55
Zijn er hier mensen die voordeel hebben en zoja hoeveel?

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:20
Jeroentjuh82 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:10:
Zijn er hier mensen die voordeel hebben en zoja hoeveel?
Wat heb je zelf al gevonden? In dit topic staan genoeg berichten van mensen die voordeel hebben. (Neem aan dat je hier de combi voordeel bedoeld?

• waspoeder
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 05:03
Ben nu al 3 dagen aan het zoeken na een manier om via glasvezel (IPTV) te kijken op Kodi
Of in ieder geval zonder een settop box

Maar dit is niet mogelijk zeker bij t-mobile ?
Of welke provider dan ook ?

Best frustrerende zoektocht, mij lijkt het juist echt heerlijk om alles in 1 kastje (Kodi) te hebben tot live tv toe

• Soundwork
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-10 18:16
waspoeder schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:02:
Ben nu al 3 dagen aan het zoeken na een manier om via glasvezel (IPTV) te kijken op Kodi

Best frustrerende zoektocht, mij lijkt het juist echt heerlijk om alles in 1 kastje (Kodi) te hebben tot live tv toe
Eigen IPTV hardware kan je inderdaad niet gebruiken op glasvezelnetwerken. Ze hebben allemaal hun "eigen" STB's.
Soundwork schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:13:
[...]

Eigen IPTV hardware kan je inderdaad niet gebruiken op glasvezelnetwerken. Ze hebben allemaal hun "eigen" STB's.
En die eigen stb zorgt voor de decoding. En dat is waarom je het niet via een Kodi kan doen. Er was ooit een topic op Tweakers over IPTV streams via een HTPC. Dat topic is door Tweakers verwijderd.... Dat moet genoeg zeggen lijkt me. Het wordt dus beschouwd als illegaal.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Barre73 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:20:
[...]

Er was ooit een topic op Tweakers over IPTV streams via een HTPC. Dat topic is door Tweakers verwijderd.... Dat moet genoeg zeggen lijkt me. Het wordt dus beschouwd als illegaal.
Illegaal of niet hangt af van de inhoud, natuurlijk. Maar: bijna alle zenders die je op grond van overeenkomsten met bijvoorbeeld T-Mobile of KPN mag kijken met je STB vereisen dat de provider ze inpakt in DRM en access-restriction. Daarom zit er geen BBC 1 of 2 in de online TV app, redistributie naar het buitenland mag niet, zelfs al is het voor een gelicenceerde abonnee.

I don't like facts. They have a liberal bias.

burne schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:04:
[...]

Illegaal of niet hangt af van de inhoud, natuurlijk. Maar: bijna alle zenders die je op grond van overeenkomsten met bijvoorbeeld T-Mobile of KPN mag kijken met je STB vereisen dat de provider ze inpakt in DRM en access-restriction. Daarom zit er geen BBC 1 of 2 in de online TV app, redistributie naar het buitenland mag niet, zelfs al is het voor een gelicenceerde abonnee.
Dat topic over HTPC ging zelfs over ongecodeerde streams van WGDO van Glashart Media.
En nog werd het beschouwd als illegaal.

• jurjen_g
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:28

Je kan proberen de T-Mobile tv Anywhere Android app te sideloaden op je Kodi box. Daar zitten veel zenders in, en de uitzending gemist is uitgebreider dan op de box van T-Mobile Zelf. Echter is de beeldkwaliteit wel lager (hoewel best aardig vind ik zelf). Ik kijk zelf heel veel via tv Anywhere naar de Chromecast

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:39:
[...]

Dat topic over HTPC ging zelfs over ongecodeerde streams van WGDO van Glashart Media.
En nog werd het beschouwd als illegaal.
Later ging het over (in nederland legaal) reverse engineering werk en (mogelijk ongewenst door isp) gebruik van API's. Jammer dat dit onderwerp op de lijst van verboden onderwerpen terecht is gekomen…

• marcel19
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17-10 13:47

Het ligt eraan welke box je natuurlijk hebt. maar ik beschik thuis over 2X de Xiaomi Mi Box 4K.
Deze heeft een ingebouwde Chromecast module.

Door middel van de TV Anywhere app van T-mobile kan ik casten naar mijn TV.
Scheelt mij een setup box bij mijn tv en in mijn slaapkamer. ik hoef geen aparte VLAN aan te maken in mijn netwerk. en goeie kwaliteit al zeg ik zelf.

Ik kijk zelf weinig TV maar het is wel makkelijk om te hebben voor sommige programma's.
Dit was voor mij dus een ideale oplossing.

• marcel19
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17-10 13:47
rens-br schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:57:
[...]

Ik zou even het hoofdstuk 'eigen hardware' in de OP lezen: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie. Heb zo'n vermoeden dat het antwoord op jouw vraag daar gewoon instaat.
Zojuist aangesloten op het T-mobile netwerk. Maar de standaard NT welke door KPN gebruikt wordt werkt dus NIET. ook al staat het aangegeven in het begin topic:

"KPN maakt standaard gebruik van een Mediaconverter (NT), wanneer je deze al een hebt, kan je aan de monteur vragen of je hem mag houden of je kan er eentje kopen via Marktplaats. "

Op het moment dat ik de mediaconverter van T-mobile er tussen gooi werkt het direct, verwijderd ik deze en gebruik het NT welke er al hing krijg ik geen verbinding.

marcel19 wijzigde deze reactie 12-12-2018 20:24 (15%)

• Dennis-L
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 21:50
marcel19 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:23:
[...]

Zojuist aangesloten op het T-mobile netwerk. Maar de standaard NT welke door KPN gebruikt wordt werkt dus NIET. ook al staat het aangegeven in het begin topic:

"KPN maakt standaard gebruik van een Mediaconverter (NT), wanneer je deze al een hebt, kan je aan de monteur vragen of je hem mag houden of je kan er eentje kopen via Marktplaats. "

Op het moment dat ik de mediaconverter van T-mobile er tussen gooi werkt het direct, verwijderd ik deze en gebruik het NT welke er al hing krijg ik geen verbinding.
Kan het zijn dat die KPN NT alleen werkt als je T-Mobile via WBA geleverd krijgt?

Dennis-L wijzigde deze reactie 12-12-2018 20:43 (8%)

Dennis-L schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:40:
[...]

Kan het zijn dat die KPN NT alleen werkt als je T-Mobile via WBA geleverd krijgt?
Dat zou heel goed kunnen. Wat ook kan is dat ze de setup hebben veranderd toen ze in september zelf ook overgingen op een MC met die Huawei erachter. De MC die zij gebruiken is ook in te stellen begrijp ik. Met switches op 0 of 1. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de KPN NT niet meer werkt.

• spartaan
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 03-09 08:58
Ik heb een 750mb glas abo met tv.

Ik heb vanuit de meterkast naar mijn woonkamer maar 1 utp kabel liggen (Cat7). Ik heb daarvoor bij mijn tv een TP-Link kastje staan die het tv (vlan 640) en internet signaal (vlan 300) via een trunk weer split.

Op zich werkt alles goed. Alleen als ik via de pc die op de TP-Link is aangesloten iets aan het downloaden ben (of een speedtest doe) dan begint de tv meteen te blokken. Dit gebeurt dus ook met opnames.

Ook als ik via de pc kijk naar TV-Anywhere en ik ben iets aan het opnemen via het tv-kastje dan is het opgenomen programma niet te kijken vanwege het slechte blokkerige beeld.

Is er iets in de TP-Link in te stellen dat de TV voorrang krijgt boven het internetverkeer of een andere instelling waarmee ik dit kan voorkomen?

Als ik een speedtest doe krijg ik ruim 650 mb snelheid dus dat zit wel goed.

• Dennis
  • Laatst online: 20:51
@spartaan Wat voor TP-Link kastje is het?

• spartaan
TP-Link TL-SG108E

• Dennis
Van de TP-link website:
Om het verkeer over uw bedrijfsnetwerk te optimaliseren, biedt de TL-SG108E zowel poort- als tag-gebaseerde QoS, zodat vertragingsgevoelig verkeer soepel en zonder storingen wordt verwerkt.
Kan dus.

• spartaan
Dennis schreef op donderdag 13 december 2018 @ 22:07:
[...]

Van de TP-link website:

[...]

Kan dus.
Ik heb daarmee zitten experimenteren maar weinig succes. Alleen als ik de poort van de pc limiteer naar een bandbreedte van 10mb dan blijft de tv zonder blokken werken. Zet ik de pc poort op 100 mb dan blokt de tv al. De speedtest geeft aan dat de snelheid 100mb is dus dat werkt wel alleen wordt de overige 500-600mb niet naar de tv gestuurd :'(

• Dennis
spartaan schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:15:
Ik heb daarmee zitten experimenteren maar weinig succes. Alleen als ik de poort van de pc limiteer naar een bandbreedte van 10mb dan blijft de tv zonder blokken werken. Zet ik de pc poort op 100 mb dan blokt de tv al. De speedtest geeft aan dat de snelheid 100mb is dus dat werkt wel alleen wordt de overige 500-600mb niet naar de tv gestuurd :'(
Bandbreedte limiteren is niet wat hier met QoS bedoeld wordt. Ben je er zelf wel een beetje in thuis en heb je zelf al een en ander opgezocht? Want ik heb niet het idee dat je weet wat je aan het doen bent ;).

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:17
Barre73 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:22:
Nu begint het wel heel interessant te worden met T-Mobile:

https://newsroom.t-mobile...asvezel-dankzij-t-mobile/

Ze zeggen dus zelf dat ze een eigen netwerk(je) willen aanleggen in Den Haag??
Weet iemand of dit betekend dat heel Den Haag dan glasvezel krijgt of zijn dit een beperkt aantal wijken?

Edit: aangezien den Haag ruim 240.000 huishoudens telt is dit nog geen 20 procent...

jongetje wijzigde deze reactie 14-12-2018 16:57 (8%)

ANdrode schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:49:
[...]

Echter is het met eigen hardware een stuk makkelijker in te stellen dan bij KPN en is TV daadwerkelijk gescheiden. Geen verplichte port forwards die de ISP instelt op de router als je TV gebruikt. Geen igmpproxy die problemen veroorzaakt.

Imo ligt het er een beetje aan wat je er mee wilt doen... Basis use case "gewoon alles via wifi" is bij allebei soort-van-ok (v8 of v10a zijn matig, de Huawei ook).
Barre73 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:48:
[...]

Dat heeft niet zoveel met niveau te maken lijkt me. De oplossing die T-Mobile heeft gekozen is praktisch gezien lastiger en vrijwel altijd duurder voor de klant. Of de klant moet extra kabels trekken, of hij moet extra hardware aanschaffen om via eigen Vlans de signalen over 1 kabel te sturen en weer te splitsen aan het einde.

@Cerenas T-Mobile is inmiddels wel over naar de oplsosing met een mediaconverter die dan met UTP op de router wordt aangesloten.
Ik ken de rest van je opstelling niet maar je zou eventueel de Huawei router van T-Mobile naar de woonkamer kunnen verplaatsen ter vervanging van die managed switch. Daar gebruik je dan die UTP kabel voor die je al hebt lopen.
Maar als er nu vanuit je meterkast ook kabels naar boven of naar andere plekken lopen, dan heb je nog steeds een probleem want die moeten dan allemaal naar je woonkamer.
Het is ook maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Ja, twee gescheiden netwerken (en dus aparte UTP bekabeling) zoals bij T-mobile is vaak duurder voor de consument (of lastiger in te stellen bij gebruik van managed switches).

Anderzijds, de 'routed' oplossing met IGMP Proxy en STB's in eigen LAN is inderdaad ook lang niet alles. Weliswaar is het vriendelijker voor de consument, maar ook heel veel lastiger troubleshooten (ook vanuit de servicedesk) als die consument maar van alles gaat aansluiten. Juist die IGMP streams op het LAN zijn een recept voor veel ellende als de consument van alles aan el cheapo switches (met geen of slechte IGMP snooping) en extra AP's gaat aansluiten.

• spartaan
Dennis schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:39:
[...]

Bandbreedte limiteren is niet wat hier met QoS bedoeld wordt. Ben je er zelf wel een beetje in thuis en heb je zelf al een en ander opgezocht? Want ik heb niet het idee dat je weet wat je aan het doen bent ;).
Mijn kennis is hier inderdaad heel beperkt :) Ik weet het verschil tussen de verschillende cat varianten en een vlan lukt me ook nog wel maar daar houdt het inderdaad ook wel een beetje op. Vandaar dat ik hier ook om hulp vroeg :)

• Dennis
spartaan schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:10:
Mijn kennis is hier inderdaad heel beperkt :) Ik weet het verschil tussen de verschillende cat varianten en een vlan lukt me ook nog wel maar daar houdt het inderdaad ook wel een beetje op. Vandaar dat ik hier ook om hulp vroeg :)
Laat ik het proberen uit te leggen met een metafoor.

Je staat bij de bar te wachten. Er is geen rij. Iedereen dringt voor en je komt maar niet aan de beurt. De deur staat wijd open dus er is ook steeds nieuwe toestroom.

Wat jij nu doet met je bandbreedtebeperking is de deur op een kier zetten zodat minder mensen binnenkomen. Probleem is alleen dat er nog steeds mensen voor kunnen dringen.

Wat je moet doen is zorgen dat er een VIP-kassa komt waar alleen jij bier kunt bestellen. Of, in jouw geval, waar alleen TV-verkeer overheen mag. Dát kan in principe met QOS.

En even voor de duidelijkheid, jouw router staat ook achter die TP-Link splitter hè? Waarschijnlijk zit in je meterkast alleen de mediaconverter die fiber naar UTP omzet. Of heb je daar ook nog een slimme switch?

• spartaan
Dennis schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:20:
[...]

En even voor de duidelijkheid, jouw router staat ook achter die TP-Link splitter hè? Waarschijnlijk zit in je meterkast alleen de mediaconverter die fiber naar UTP omzet. Of heb je daar ook nog een slimme switch?
Heel duidelijk uitgelegd !

Ik heb in de meterkast ook een managed switch hangen een router en de draytek is er tussenuit.
Ik heb het zo geconfigureerd:

Meterkast :
Managed switch : TP-LINK T2500G-10S
Daar gaat de glasvezel kabel in (dmv converter uit de draytek) op een van de SFP poorten
Als Router heb ik nu pfsense staan.

Poorten op de switch heb ik zo ingesteld qua vlan
Poort	VLAN	Type	Opmerking
1	1	Access	
2	300	Access	Naar pfsense LAN0
3	200	Access	Naar pfsense LAN1
4	200	Access	Naar studeerkamer
5	200	Access	Naar Slaapkamer
6	200	Access	UniFi Wifi AP
7	200	Access	Fritz.Box Telefoon
8	1	TRUNK	Naar Woonkamer
9	1	TRUNK	T-Mobile Glas

vlan 200 heb ik dus voor lokaal lan verkeer

Het TP-Link TL-SG108E kastje in de woonkamer zit op poort 8 van de switch in de meterkast.

Ik heb nog even zitten googlen en vond dit topic (weliswaar op kpn maar idee is hetzelfde) https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301

Daar staat dit bij als opmerking :
Mijd overigens de unmanaged switches van 
TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), 
deze zouden IGMP snooping ondersteunen, 
maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de 
TV streams van KPN. 

Wellicht dat het TP-Link kastje in de woonkamer dus de oorzaak is? Elders in dit topic staat ook dat wil je met de TP-Link het tv-signaal goed laten werken je IGMP snooping uit moet zetten. Dat lijkt nu net noodzakelijk om het tv signaal goed te kunnen filteren. Toch?

spartaan wijzigde deze reactie 14-12-2018 15:54 (24%)

• Rincewind
  • Laatst online: 08-10 22:51

Rincewind

Take me in your arms tonight

Even een tip/waarschuwing voor de draytek-gebruikers: doe dat ding zo snel mogelijk weg.

Ik had sinds het begin een uitvallende internetverbinding iedere 3-5 dagen. Meerdere keren achter elkaar per uitval en het enigste wat werkte was het modem uit/aan doen.. Na bijna 1 jaar gedonder en gebel is het e-i-n-d-e-l-i-j-k opgelost. Door simpelweg de draytek te vervangen door de huawei. Veel belletjes van mijn kant, uren in de wacht, 3x de draytek vervangen, diverse lijnmetingen, keer-op-keer uitleggen wat er aan de hand was, iets omgezet in de wijkkast: allemaal voor niets omdat T-Mobile niet via de standaard helpdesk de draytek konden vervangen voor een huawei. Er werd zelfs een keer geopperd om mijn abbo maar op te zeggen en opnieuw (!) aan te vragen want 'dan kon het wel'...🤔

Samengevat: alles werkt nu perfect maar gooi die draytek de deur uit als je de kans hebt..😎

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

• tweak_dude
  • Laatst online: 22:52
Wellicht gewoon een slecht exemplaar? Hier is de Draytek al 2,5 jaar stabiel.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 02:46
Rincewind schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:54:
Even een tip/waarschuwing voor de draytek-gebruikers: doe dat ding zo snel mogelijk weg.

Samengevat: alles werkt nu perfect maar gooi die draytek de deur uit als je de kans hebt..😎
Hier bijna 3 jaar zonder problemen. 1x een paar dagen er uit gelegen door nieuwe buren en een handige monteur bij de pop. Verder draait alles perfect.

@tweak_dude , 3x de draytek vervangen ;)

DaRk PoIsOn wijzigde deze reactie 14-12-2018 20:23 (4%)

who put a "stop payment" on my reality check

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:19
Ik heb dezelfde ervaring met de Draytek als @Rincewind . Afgelopen 2 dagen exact dezelfde symptomen. Er kan zo een week of 2/3 niets aan de hand zijn maar het komt altijd weer terug.

Ik heb dat ding nu een maand of 8 a 9 en verder is de verbinding prima. Maar dat euvel blijft iedere keer maar weer terugkomen. Toch eens een belletje aan wagen als ik het zo hoor.

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:29
Rincewind schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:54:

Ik had sinds het begin een uitvallende internetverbinding iedere 3-5 dagen. Meerdere keren achter elkaar per uitval en het enigste wat werkte was het modem uit/aan doen.. Na bijna 1 jaar gedonder en gebel is het e-i-n-d-e-l-i-j-k opgelost. Door simpelweg de draytek te vervangen door de huawei. Veel belletjes van mijn kant, uren in de wacht, 3x de draytek vervangen, diverse lijnmetingen, keer-op-keer uitleggen wat er aan de hand was, iets omgezet in de wijkkast: allemaal voor niets omdat T-Mobile niet via de standaard helpdesk de draytek konden vervangen voor een huawei. Er werd zelfs een keer geopperd om mijn abbo maar op te zeggen en opnieuw (!) aan te vragen want 'dan kon het wel'...🤔

Hier reeds een uptime van 30+ dagen en nergens problemen met de Draytek.. :?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

jongetje schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:20:
[...]

Weet iemand of dit betekend dat heel Den Haag dan glasvezel krijgt of zijn dit een beperkt aantal wijken?

Edit: aangezien den Haag ruim 240.000 huishoudens telt is dit nog geen 20 procent...
Een klein deel van Den Haag heeft al Reggefiber glas dus die zullen ze vast niet dubbel aansluiten. Dit klinkt als een uitdagende actie richtig KPN en Ziggo dus ik vraag me ten zeerste af hoever ze dit door willen zetten.

NB. 30.000 is maar 12,5% van 240.000, geen 20%.

• RedPixel
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:23
Ik heb sinds vanochtend geen tv en internet, er staat een storing op het forum van T-Mobile Huis

I see red pixels.

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 21:36
Weet iemand of je ook nog cashback kan aanvragen als je al besteld hebt?

• jongetje
  • Laatst online: 22:17
RedPixel schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:43:
Ik heb sinds vanochtend geen tv en internet, er staat een storing op het forum van T-Mobile Huis
Ohw
sgouman schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:19:
Weet iemand of je ook nog cashback kan aanvragen als je al besteld hebt?
Nee, dat krijgt de tussenpersoon (site) voor het binnenbrengen van jou als klant. Dat is nu al gebeurd dus kan niet.

• Hugo_ijslijk
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 24-07 19:31
Sinds gisteren T-Mobile glasvezel. Ik wou eigenlijk de T-Mobile router er tussen uit halen n.a.v. dit comment. Probleem nu is dat wij helemaal geen Draytek converter hebben gekregen, maar iets anders waar 1 enkele glasvezel kabel in gaat en ethernet als uitgang. Zie foto. Vraag is nu of ik een extra converter/kabeltje nodig heb voor een SFP module, (EdgeRouter heeft een SFP module ingang), of dat ik het ding maar beter retour kan sturen.

• DaveD1109
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:27
Hugo_ijslijk schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:18:
Sinds gisteren T-Mobile glasvezel. Ik wou eigenlijk de T-Mobile router er tussen uit halen n.a.v. dit comment. Probleem nu is dat wij helemaal geen Draytek converter hebben gekregen, maar iets anders waar 1 enkele glasvezel kabel in gaat en ethernet als uitgang. Zie foto. Vraag is nu of ik een extra converter/kabeltje nodig heb voor een SFP module, (EdgeRouter heeft een SFP module ingang), of dat ik het ding maar beter retour kan sturen.
Je foto werkt niet. Kan je de fiberkabel er niet uittrekken?
Als het goed is gaat het namelijk om de tp-link mediaconverter.

DaveD

• Hugo_ijslijk
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 24-07 19:31
DaveD1109 schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:23:
[...]

Je foto werkt niet. Kan je de fiberkabel er niet uittrekken?
Als het goed is gaat het namelijk om de tp-link mediaconverter.
Foto werkt nu ;). Fiberkabel kan er natuurlijk uit. Maar dan heb je zo'n kabel met de SFP module ingang. En dat past niet (zonder proppen wat vast niet de bedoeling is)

• DaveD1109
Zie nu inderdaad op de foto dat daar de sfp module vast in zit.
Zo dat is balen!

DaveD

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:42

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
DaveD1109 schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:29:
Zie nu inderdaad op de foto dat daar de sfp module vast in zit.
Zo dat is balen!
Je kan de koperpoort gewoon gebruiken. De mediaconverter doet niets anders dan glas omzetten naar koper. Dus ipv een SFP in je eigen router kun je ook gewoon de koperkabel gebruiken die uit de mediaconverter komt.

Wil je de mediaconverter ook ertussen uit, dan moet je zelf een SFP kopen met SC/PC aansluiting, of een andere patchkabel. Maar goed, behalve een losse extra adapter werkt zo'n mediaconverter ook prima.

• WhySoSerious?
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-10 17:05
Bijna al weer 6 maanden bij T-Mobile thuis. De korting loopt nog tot 5 januari 2018. Net vaste telefonie laten uitschakelen wat weer €2,50 per maand scheelt. ;)

WhySoSerious? wijzigde deze reactie 19-12-2018 14:43 (22%)

• Dennis
DJSmiley schreef op zondag 16 december 2018 @ 20:43:
Wil je de mediaconverter ook ertussen uit, dan moet je zelf een SFP kopen met SC/PC aansluiting, of een andere patchkabel. Maar goed, behalve een losse extra adapter werkt zo'n mediaconverter ook prima.
Dat heb ik dus gedaan, omdat ik niet nog een stroomverbruikend kastje wil hebben. Ik heb de (langere) kabel en SFP gekocht bij fs.com en was inclusief verzendkosten minder dan 20 euro kwijt. Enige dat ik nog nodig had was een singlemode koppeling SC-SC simplex groen, die heb ik uiteindelijk bij een andere leverancier gekocht maar kun je vast ook bij fs.com kopen.

• Soundwork
Dennis schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:56:
[...]

Dat heb ik dus gedaan, omdat ik niet nog een stroomverbruikend kastje wil hebben. Ik heb de (langere) kabel en SFP gekocht bij fs.com en was inclusief verzendkosten minder dan 20 euro kwijt. Enige dat ik nog nodig had was een singlemode koppeling SC-SC simplex groen, die heb ik uiteindelijk bij een andere leverancier gekocht maar kun je vast ook bij fs.com kopen.
Groen is APC en geen UPC. Heb jij een FTU waar maar 1 poort op zit? Of heb je een uFTU waar T-Mobile jou op de B-vezel heeft aangesloten?

• Dennis
Soundwork schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:59:
Groen is APC en geen UPC. Heb jij een FTU waar maar 1 poort op zit? Of heb je een uFTU waar T-Mobile jou op de B-vezel heeft aangesloten?
Dit is hoe het er bij mij uit ziet:

Van de binnenkant heb ik geen foto.

• jarsiv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17-10 13:40
Ik had mijn netgear r7800 na die convertor hangen. Op mijn netgear had ik alleen de vlans aangemaakt. Maar tv was blokkerig en happerde. Nu de huawei router gebruikt en goed beeld. Ben ik wat op de netgear vergeten in te stellen. Igmp proxy staat nu aan. Beeld is wel beter geworden echter nog steeds af en toe happerend beeld

jarsiv wijzigde deze reactie 22-12-2018 12:45 (17%)

• DJSmiley

DJSmiley

Dennis schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]
Klopt, de nieuwere (en na-aansluitingen) worden 1-vezelig aangesloten met de FTU-TK01
Daar is de (enige) connector SC/APC

Bij de TY01 (de uFTU) is vezel 1 (data) SC/PC (blauw) en de 2e vezel SC/APC (Groen). KPN heeft de 2e vezel echter uitgefaseerd, dus die wordt nog beperkt gebruikt (sommige andere operators gebruiken die nog, en klanten die nog op het oude GlashartMedia portfolio zitten met DVB-C en analoog)

• Soundwork
DJSmiley schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:29:
[...]

Klopt, de nieuwere (en na-aansluitingen) worden 1-vezelig aangesloten met de FTU-TK01
Daar is de (enige) connector SC/APC

Bij de TY01 (de uFTU) is vezel 1 (data) SC/PC (blauw) en de 2e vezel SC/APC (Groen). KPN heeft de 2e vezel echter uitgefaseerd, dus die wordt nog beperkt gebruikt (sommige andere operators gebruiken die nog, en klanten die nog op het oude GlashartMedia portfolio zitten met DVB-C en analoog)
Snap dan niet waarom ze voor de SC/APC gekozen hebben. De UPC connectoren zijn naar mijn idee meer in gebruik dan APC connectoren...

• DJSmiley

DJSmiley

Soundwork schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:35:
[...]

Snap dan niet waarom ze voor de SC/APC gekozen hebben. De UPC connectoren zijn naar mijn idee meer in gebruik dan APC connectoren...
SC/APC is veruit superieur. Minder reflecties enz. Voor korte lengtes kan SC/PC nog wel, maar voor langere afstanden wil je dat niet.
Elke darkfiberboer (Eurofiber, Relined enz) gebruikt ook APC (SC of LC, dat verschilt soms, maar altijd wel APC)

SC/APC staat voor Angled Polished Connector.
Ga maar eens met een laserpen recht voor een raam staan: Je ziet de overkant niet meer omdat het raam een deel van het laserlicht reflecteerd, recht je bakkes in.
Ga onder een hoekje schijnen en de reflectie gaat de andere kant op, iig niet in jouw oog.

Over het nut op korte trajecten kun je discusseren (Immers, je gaat dan niet met 40 kanaals DWDM en EDFA's werken - het gebied waarin SC/APC ongeveer essentieel is) maar als je iets doet, waarom dan een (theoretisch slechter) iets gebruiken.

Overigens waren de pops altijd al SC/APC, ook bij de uFTU's zijn beide vezels SC/APC in de ODF in de pops.

Edit: Toevoeging nav @Barre73 De nieuwste pops zijn idd LC/APC
Met pops bedoel ik de ODF zijde in de Reggefiber kasten. De rest in zo'n huisje is door de operator die zn apparatuur bepaald :)

DJSmiley wijzigde deze reactie 19-12-2018 22:00 (28%)

• Soundwork
DJSmiley schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:38:
[...]

SC/APC is veruit superieur. Minder reflecties enz. Voor korte lengtes kan SC/PC nog wel, maar voor langere afstanden wil je dat niet.
Elke darkfiberboer (Eurofiber, Relined enz) gebruikt ook APC (SC of LC, dat verschilt soms, maar altijd wel APC)

SC/APC staat voor Angled Polished Connector.
Ga maar eens met een laserpen recht voor een raam staan: Je ziet de overkant niet meer omdat het raam een deel van het laserlicht reflecteerd, recht je bakkes in.
Ga onder een hoekje schijnen en de reflectie gaat de andere kant op, iig niet in jouw oog.

Over het nut op korte trajecten kun je discusseren (Immers, je gaat dan niet met 40 kanaals DWDM en EDFA's werken - het gebied waarin SC/APC ongeveer essentieel is) maar als je iets doet, waarom dan een (theoretisch slechter) iets gebruiken.

Overigens waren de pops altijd al SC/APC, ook bij de uFTU's zijn beide vezels SC/APC in de ODF in de pops.
Aha, leuk om te weten :) .
Hoe zit het eigenlijk met LC connectoren, die heb je zowel APC als UPC. Stel : je hebt een SFP/Gbic met een LC ingang. Past hier dan zowel een APC als UPC connector op?

• DJSmiley

DJSmiley

Soundwork schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:43:
[...]

Aha, leuk om te weten :) .
Hoe zit het eigenlijk met LC connectoren, die heb je zowel APC als UPC. Stel : je hebt een SFP/Gbic met een LC ingang. Past hier dan zowel een APC als UPC connector op?
Past beide, maar een APC connector heeft dan een 'air gap' doordat die dus onder een hoekje zit. Werkt meestal wel, maar je hebt wat extra demping (er zit lucht tussen). Dus niet de meest aanbevolen optie. Gewoon met een juiste patchkabel aansluiten.

Bij een FttH aansluiting is een vezel eigenlijk altijd wel <2km, terwijl je SFP sterk genoeg is (voldoende powerbudget) om 10 of 20km te overbruggen. Dus in de praktijk werkt het wel, maar het hoort niet.
Je hebt iig voldoende reservepower om toch verbinding te krijgen (verkeerde koppelingen, te strak gebogen kabels enz). Voor een domme FttH alllemaal relatief weinig tot niet van invloed. Als je serieuzere dingenw il doen maakt het alle verschil.

(Ik heb wel eens iemand gezien die een multimode patchkabel gebruikt had.. op een singlemode glasvezel zn pand in. Werkte ook. Maar ook die vezel was 1km ofzo.. Niet gemeten wat het signaal was overigens)

DJSmiley wijzigde deze reactie 19-12-2018 21:48 (11%)

DJSmiley schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:38:
[...]

.

Ik weet niet wat je bedoelt met de Pop's. Vanuit Reggefiber gezien zijn er alleen maar ODF's. Andere apparatuur en poorten zijn van operators. Tot en met de UFTU waren de vezels in de ODF SC/APC en SC/PC. Groen en blauw dus. Dus elk adres had een groene en een blauwe connector. En aan de ODF kant idem dito.

Sinds enkele jaren zijn alle poorten in de PoP LC. Scheelt de helft in ruimte.

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:58:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt met de Pop's. Vanuit Reggefiber gezien zijn er alleen maar ODF's. Andere apparatuur en poorten zijn van operators. Tot en met de UFTU waren de vezels in de ODF SC/APC en SC/PC. Groen en blauw dus. Dus elk adres had een groene en een blauwe connector. En aan de ODF kant idem dito.

Sinds enkele jaren zijn alle poorten in de PoP LC. Scheelt de helft in ruimte.
Zijn de poorten POP's nu LC/UPC of LC/APC?

De POP's zijn er toch op basis van KPN WBA of ODF?

Soundwork wijzigde deze reactie 19-12-2018 23:13 (6%)

Soundwork schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:12:
[...]

Zijn de poorten POP's nu LC/UPC of LC/APC?

De POP's zijn er toch op basis van KPN WBA of ODF?
Dit gaat wel erg off-topic maar ik zal het proberen te beantwoorden.. En daarna moet er misschien maar een apart topic voor komen :-)
Als eerste de term ODF. Die kan twee dingen betekenen:

1) Het wordt algemeen gebruikt om aan aan te duiden dat een operator zelf apparatuur plaatst in een PoP. KPN WBA is ODF, T-Mobile Glasoperator is ODF, Tweak Cambrium is ODF, en dan heb ik de drie grootste gehad :-)
.
KPN WBA is eigenlijk de derde laag voor providers die zelf geen apparatuur in de PoP kunnen en willen plaatsen. Die kopen alle signalen in bij KPN WBA. Die signalen gaan over de ODF apparatuur van KPN in de PoP.
Het is dus niet of/of. Het kan allemaal, afhankelijk van welke operator er in de PoP zijn apparatuur heeft staan. Reggefiber biedt in elk geval de ruimte aan elke operator die dat wil. Bijna alle PoPs in Almere bijvoorbeeld hebben 4 operators: KPN Wholesale, Cambrium (Tweak), Glasoperator (T-Mobile) en Jonaz.

2) Het andere gebruik van het woord ODF is de lade waarop de huisaansluitingen zijn afgemonteerd (in het ODF frame, vandaar de naam). Een X aantal woningen zijn met hun 2 vezelige kabeltje aangesloten tot in een ondergronds Distributiepunt en die kabeltjes zijn daar allemaal gelast aan een 96 vezelige kabel. Die 96vz kabel komt weer uit in de PoP en zit daar met alle 96 vezels afgelast op een ODF-lade. Aan de voorkant van die lade zitten de corresponderende 96 poorten om een patchkabel in te klikken. Die patchkabel is dan verbonden met een poort van de switch (of Dslam) van de genoemde operators. In de oude PoPs is dat direct, in de nieuwere PoPs met een tussen-patchlade. En in de nieuwste straatkasten weer direct.

In alle PoP's tot 2015 zaten SC poorten aan de voorzijde van die ODF lades. Een SC/PC en een SC/APC. Net als aan de klantkant in de FTU dus.
Vanaf 2015 zijn de PoP's die vanaf dat moment geplaatst werden voorzien van ODF lades met LC/APC connectoren. Aan de klantkant veranderde er niets tot 2016. Iin 2016 werd de nieuwe kleine FTU geïntroduceerd en kreeg elke nieuwe aansluiting die FTU. Die is standaard voorzien van één SC/APC connector.
Zie onderstaande openbare link:
https://www.kpn-wholesale...thgebieden-reggefiber.htm

• hemigidius
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 10-10 20:59
Hey Allen,

T-mobile is net langs geweest en heeft glasvezel aangesloten (HG659), Tot nu toe maakte ik gebruik van ziggo waarbij de modem in bridge modus stond en mijn Unifi USG als DHCP server fungeerde (ziggo modem in bridge modus). Weet even niet hoe je dit moet oplossen.

*edit* nevermind. gevonden:

"I only have experience with internet from T-Mobile Thuis, and that setup with a media converter is pretty straight forward:
  • Inside the USG, go to settings, Network, and edit the WAN network
  • Set the connection type to DHCP
  • Set VLAN ID to 300 (In common settings)
  • Connect the UTP cable between the mediaconverter and the WAN port on the USG
  • Voila! It should now work without any further setup"

hemigidius wijzigde deze reactie 20-12-2018 17:32 (87%)

• ciris
Al eens naar de topicstart gekeken?

• jarsiv
Iemand die de netgear nighthawk r7800 probleemloos heeft draaien hier?

jarsiv wijzigde deze reactie 22-12-2018 20:33 (7%)

• ericjanvanputten
  • Laatst online: 13-10 16:05
jarsiv schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:33:
Iemand die de netgear nighthawk r7800 probleemloos heeft draaien hier?
wel de r7000, als dat helpt (en alleen voor internet)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Soundwork schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:43:
Stel : je hebt een SFP/Gbic met een LC ingang. Past hier dan zowel een APC als UPC connector op?
Nee.

Optics zijn altijd UPC (of als je antieke optics hebt: PC).

Het hele punt van APC is alleen van belang voor een poort op een patchpaneel.

Een aan één kant niet-aangesloten vezel reflecteert een deel van het licht wat je er in stuurt terug naar de andere kant, in de wel-aangesloten optic. Een APC connector op de ODF reflecteert een miljoen maal minder licht terug naar de switch dan een UPC connector.

De enige plek waar je APC-connectors zult vinden is op patchpanelen.

• jarsiv
ericjanvanputten schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:48:
[...]

wel de r7000, als dat helpt (en alleen voor internet)
Nee helaas. Ik wil hem ook gebruiken voot tv. Maar beeld bliift problemen geven. Heb vlans lopen en igmp-proxy actief maar lost niks op. Ze hebben het we vaak over igmp snooping maar dat kan ik niet vinden
Misschien als ik geen oplossing vind toch maar de huawei gebruiken :(.

• DaveD1109
jarsiv schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:28:
[...]

Nee helaas. Ik wil hem ook gebruiken voot tv. Maar beeld bliift problemen geven. Heb vlans lopen en igmp-proxy actief maar lost niks op. Ze hebben het we vaak over igmp snooping maar dat kan ik niet vinden
Misschien als ik geen oplossing vind toch maar de huawei gebruiken :(.
Crap! Werkt dat niet meer? Ik had het eerst wel werkend maar zit nu alweer bijna een jaar bij ziggo.
Vanaf 15 maart weer terug bij t-mobile maar wil wel mijn r7000 gebruiken!

DaveD

• PiwiKiwi
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 30-06 10:11
Hallo allemaal,

Ik wil ook misschien overstappen van Telfort glasvezel (Genexis glasvezelmodem) naar Tmobile 750 Mb alles in een. Ik las dat je geen eigen routers kunt aansluiten, en dat de geleverde router niet in bridge mode kan.

Kan ik dan wel nog mijn eigen bestaande netwerk van in bridge geschakelde Apple Airports hierop aansluiten?

Ik vraag het vooral omdat mijn huidige opstelling mij erg goed laat gamen op meerdere Xbox One consoles tegelijk, die bedraad zijn aangesloten op mijn Apple Airports, een erg belangrijk deel van mijn wensen.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

Paul.

PiwiKiwi wijzigde deze reactie 23-12-2018 17:12 (4%)

• ciris
Al eens de topistart doorgenomen?

• PiwiKiwi
Ja, zojuist.

Daarmee werd mijn vraag niet voor mij duidelijk beantwoord. Ik moet bekennen dat ik niet meer helemaal “up to date” ben met alle ins en outs van het vak, ik wil alleen veel snelheid EN tegelijk op meerdere consoles gamen zonder problemen.

Bij Telfort wordt een grote, vaste Genexis glasvezelmodem gemonteerd van waaruit kabels gaan naar een Amino settopbox, een telefoon lijn en een Sitecom router. De Sitecom router kon eenvoudig worden vervangen door een Apple Airport. De Sitecom gaf onoplosbare problemen bij het gamen, bij bepaalde games.

Weet jij het misschien?

Bedankt,

Paul.

PiwiKiwi wijzigde deze reactie 23-12-2018 17:26 (84%)
Reden: Extra info

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 17:27

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

PiwiKiwi schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:13:
Ja, zojuist.

Daarmee werd mijn vraag niet voor mij duidelijk beantwoord. Ik moet bekennen dat ik niet meer helemaal “up to date” ben met alle ins en outs van het vak, ik wil alleen veel snelheid EN tegelijk op meerdere consoles gamen zonder problemen.

Weet jij het misschien?
Wat is er niet duidelijk aan het volgende uit de topicstart:
Eigen hardware gebruiken

Het is niet mogelijk om de DrayTek of de Huawei in te stellen als bridge. Wanneer je de DrayTek wilt vervangen, dient speciale apparatuur aangeschaft te worden met een SFP poort of gebruik te maken van een media converter. Bij de Huawei wordt een media converter meegeleverd en kan elke router met VLAN ondersteuning aangesloten woden. Het is echter niet mogelijk om telefonie te gebruiken met eigen hardware.
?

Dat zal nauwelijks anders werken dan met je Genexis gebakje en Airport spul voor je Xbox Live sessies. Mits je een router hebt/gebruik die VLANs ondersteunt, that is. Een aantal veelgegeten merken worden toegelicht zelfs.

... en oranje! :P

• PiwiKiwi
Bedankt voor je reaktie,

Zoals ik aangeef gaan veel vaktermen aan mij voorbij, ook na Googlen weet ik niet of dat mijn netwerk wel of niet zomaar aan de Huawei router kan worden gehangen.

Ik begrijp dat bij een upgrade van mijn glasvezel verbinding de Genexis verdwijnt, dat is voor mij nu jammer omdat ik weet deze mijn netwerk accepteert. Ik begrijp de vervangende apparatuur helaas niet.

Vandaar,

Toch bedankt,

Paul.

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 02:44

pinda powerrr

Slow down...

Bij de Draytek was het simpelweg de boel in DMZ zetten, geen idee hoe dat bij de Huawei gaat.

Als de Huawei ook makkelijk in DMZ te zetten is, dan kan je jouw Apple apparaten zo er op aansluiten. De Airport regelt dan verder jouw netwerk.

Sommigen hebben geen dipje, maar een bobbel...

PiwiKiwi schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:33:
Bedankt voor je reaktie,

Zoals ik aangeef gaan veel vaktermen aan mij voorbij, ook na Googlen weet ik niet of dat mijn netwerk wel of niet zomaar aan de Huawei router kan worden gehangen.

Ik begrijp dat bij een upgrade van mijn glasvezel verbinding de Genexis verdwijnt, dat is voor mij nu jammer omdat ik weet deze mijn netwerk accepteert. Ik begrijp de vervangende apparatuur helaas niet.

Vandaar,

Toch bedankt,

Paul.
We weten niet hoe je alles hebt ingesteld maar kan het ook gewoon werken om je netwerk inderdaad aan 1 poort van de Huawei te hangen? Als de Huawei de DHCP server mag zijn dan kan dat vaak prima werken. Schakel dan wel op Airport(s) alle DHCP uit.

• MichelJ
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-10 08:57
Dennis schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]
Is de T-Mobile monteur al geweest? Want er is een speciale patchcover hiervoor die erover heen geplaatst wordt. Dit wil reggefiber niet zien zo. Zie video:

MichelJ wijzigde deze reactie 24-12-2018 11:26 (68%)

• PiwiKiwi
Zijn er hardcore gamers onder de T-mobile thuis gebruikers?

Ben benieuwd naar de ervaringen met de Huawei router vwb Xbox Live en Playstation Network verbindingen. Ik ga waarschijnlijk de overstap maken (van Telfort glasvezel 50/50), ik wil echt meer snelheid dan hetgeen zij kunnen bieden.

Bedankt voor alle eventuele reakties!

Paul.

• Dennis
MichelJ schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:22:
Is de T-Mobile monteur al geweest? Want er is een speciale patchcover hiervoor die erover heen geplaatst wordt. Dit wil reggefiber niet zien zo. Zie video:

[YouTube: Installatie FttH FTU TK-01]
Ja prachtig, maar de monteur had geen APC koppelstukje en heeft het daarom voor mij zo opgelost. Hij heeft met UPC koppelstukje geplaatst en ik heb twee dagen later het APC koppelstukje erin gezet.

• MichelJ
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 16-10 08:57
Dennis schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:50:
[...]

Ja prachtig, maar de monteur had geen APC koppelstukje en heeft het daarom voor mij zo opgelost. Hij heeft met UPC koppelstukje geplaatst en ik heb twee dagen later het APC koppelstukje erin gezet.
De monteur moet zo'n patchcover plaatsen, anders mag het niet namelijk. Hij heeft die covers op voorraad, die kan hij gratis bestellen bij Guidion. Zo kan de kabel eruit vallen.

MichelJ wijzigde deze reactie 24-12-2018 12:54 (8%)

• goldvinger
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17-10 16:34
PiwiKiwi schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:05:
Zijn er hardcore gamers onder de T-mobile thuis gebruikers?

Ben benieuwd naar de ervaringen met de Huawei router vwb Xbox Live en Playstation Network verbindingen. Ik ga waarschijnlijk de overstap maken (van Telfort glasvezel 50/50), ik wil echt meer snelheid dan hetgeen zij kunnen bieden.

Bedankt voor alle eventuele reakties!

Paul.
Wij hebben sinds 3 maanden T-mobile 750/750 met een Huawei router.
Mijn zoon zit vaak op Playstation network te gamen. (Voornamelijk Fifa en call of duty)
Hierbij heeft hij geen enkele probleem gehad en is de lijn lekker stabiel
Dennis schreef op maandag 24 december 2018 @ 12:50:
[...]

Dat is het hele punt. Als hij de goede patchcover had gebruikt was er helemaal geen koppelstukje nodig.

• jarsiv
Mijn zoon klaagt dat hij fifa games geknikkerd wordt(met de huawei), met de netgear nooit problemen gehad. Kan niet met poorten gaan stoeien denk ik omdat we meerdere consoles hebben.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jarsiv schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 23:52:
Mijn zoon klaagt dat hij fifa games geknikkerd wordt(met de huawei), met de netgear nooit problemen gehad. Kan niet met poorten gaan stoeien denk ik omdat we meerdere consoles hebben.
Als je belooft de firmware up to date te houden zou je UPNP aan kunnen zetten op de Huawei en je consoles. Een van de dingen die UPNP doet is het oplossen van conflicten tussen applicaties. Maar, dan moet je dus wel een versie hebben die niet lek is, en daar heb je recente firmware voor nodig.
Poetsen we tegenwoordig de connectors niet meer? @Barre73: volgens mij doe jij iets met installeren: poets jij connectors voordat je patched? Ik weet van de Tallgrass-engineers dat er niet alleen altijd gepoetst wordt, maar ook altijd met een fiberscope gekeken wordt of de connectors schoon en onbeschadigd zijn. Persoonlijk poets ik altijd en kijk of de demping is wat ik verwacht, maar de fiberscope komt alleen de bus uit als er problemen zijn die niet weg te poetsen zijn. :P

(Tallgrass is de club die nu Surfnet8 aan het uitrollen is, 40, 100 en 400G links tussen universitaire instellingen in Nederland. Ik heb een heel stel 10G CWDM en DWDM links tussen datacenters in Amsterdam, Delft en Rotterdam. Hoe hoger de snelheid en hoe langer de link, hoe belangrijker het is dat je een brandschone onbeschadigde connector hebt.

)

• ocdaan
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-10 16:54
Iemand enig idee hoe je externe toegang tot de HG659 uitzet? Ik krijg nu vrolijk het loginscherm te zien als ik mijn externe ip aanroep in de browser (inclusief info over wifi en LAN connected devices). Ik kan geen optie vinden om dat uit te zetten.

ocdaan wijzigde deze reactie 26-12-2018 19:23 (5%)

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:24
Probeer het eens via je mobiele abonnement, Ik denk dat je dan zult merken dat de interface helemaal niet open staat. Bij veel routers die aan NAT-loopback doen is de interface via het externe IP via LAN beschikbaar, maar dat wil niet zeggen dat het ook via WAN werkt.

• ocdaan
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-10 16:54
Je hebt inderdaad gelijk. Met de android telefoon wifi uitgezet en het externe ip in de browser geopend maar er komt geen reactie. Helemaal goed dus, thanks.

ocdaan wijzigde deze reactie 26-12-2018 19:59 (93%)

• sgouman
Misschien heeft iemand dit probleem ook gehad en is het bij hem/haar opgelost.

Wij zijn nu al 1.5 maand bezig met tmobile omdat we blokken in de tv hebben.
Dit is er vervangen:
Glasvezelkabel die naar de sfp converter gaat (was groen blauw is nu blauw blauw(2x vervangen)
huawei modem 2x.
Sfp converter 1x.
Alle tv kastjes 1x.

Kabels voor de tv hebben we al rechtstreeks aangesloten op het modem om te testen.(dus niet via de switch) Echter is het nogsteeds. Ook hebben we een keer originele kabels gebruikt om te testen..

Reggefiber is langsgeweest en heeft de kabel schoongemaakt die het huis binnenkomt.
Ook hebben ze ons op een andere poort gezet in de wijkcentrale.

Nu heeft tmobile het probleem bij huwei aangemeld maar zit daar nou niet echt schot in de zaak. en kan het nog maanden duren.

Heeft iemand ooit dit probleem gehad en wat was de oplossing?

• graziemille
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09-09 08:53
Vanwege de op handen zijnde verplichte migratie van de oude propositie van Telfort naar de nieuwe ben ik me aan het oriënteren op de mogelijke alternatieven.
Ik weet dat hier een aantal zeer actieve leden zijn die (in)zicht hebben in de onderlinge verschillen.

Ik ben nu zeer tevreden over de TV kwaliteit van Telfort via de Amino STB's (met opname..) Volgens mij levert T-Mobile een kwalitatief betere TV stream af als de nieuwe propositie van Telfort (/KPN/XS4All etc)

Graag zou ik jullie mening/aanbeveling horen. (ik kijk overigens op een 65" OLED TV, dus is een scherp beeld zeer gewenst...)
Ik zit in een gebied met eigen apparatuur van T_Mobile in de POP (750 Mbit)

Ook begrijp ik uit dit topic dat TV van T-Mobile met de toepassing van VLAN's vergelijkbaar is met mijn huidige situatie (gescheiden Ethernet kabels voor TV en internet)

graziemille wijzigde deze reactie 27-12-2018 16:16 (4%)

• sgouman
graziemille schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:14:
Vanwege de op handen zijnde verplichte migratie van de oude propositie van Telfort naar de nieuwe ben ik me aan het oriënteren op de mogelijke alternatieven.
Ik weet dat hier een aantal zeer actieve leden zijn die (in)zicht hebben in de onderlinge verschillen.

Ik ben nu zeer tevreden over de TV kwaliteit van Telfort via de Amino STB's (met opname..) Volgens mij levert T-Mobile een kwalitatief betere TV stream af als de nieuwe propositie van Telfort (/KPN/XS4All etc)

Graag zou ik jullie mening/aanbeveling horen.
Ik zit overigens in een gebied met eigen apparatuur van T_Mobile in de POP (750 Mbit)

Ook begrijp ik uit dit topic dat TV van T-Mobile met de toepassing van VLAN's vergelijkbaar is met mijn huidige situatie (gescheiden Ethernet kabels voor TV en internet)
Hoi,

Ik weet niet of ons huis een geval apart is maar wij zaten ook bij telfort. nooit problemen met de tv.
Zie nu mijn post hierboven over de kwaliteit van de tv bij tmobile.

• SmoothTweaker
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:01
stifler70 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:08:
[...]

Zit ook al vanaf mei te wachten, vrees dat het niks gaat worden.
Is het nog wat geworden? wacht hier ook al sinds mei.
Wel erg tevreden met T-Mobile, na 6 mnd toch maar voor internet only gegaan. Vond de TV tegenvallen.

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
sgouman schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:54:
[...]
Misschien even out of the box gedacht en zonder de eventuele voorgeschiedenis te hebben gevolgd, maar heb je de tv zelf al uitgesloten? Voor hetzelfde geld is er iets van een incompatibiliteit tussen de ontvanger en de tv, of een brakke HDMI kabel o.i.d.

iMac 27" 2017 5K | i5-7600K 3.8 GHz | 40GB | Radeon Pro 580 8GB | 1TB SSD | OS X Mojave

• sgouman
spone schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:30:
[...]

Misschien even out of the box gedacht en zonder de eventuele voorgeschiedenis te hebben gevolgd, maar heb je de tv zelf al uitgesloten? Voor hetzelfde geld is er iets van een incompatibiliteit tussen de ontvanger en de tv, of een brakke HDMI kabel o.i.d.
Ik ga er persoonlijk vanuit dat de tv er niks mee te maken heeft. We hebben 3 tv's en alle 3 geven ze blokken met een ander tv kastje.

Bij tmobile zien ze ook een foutpetcentage van dir kastjes van meesyal meer dan 80%

• jarsiv
[quote]burne schreef op woensdag 26 december 2018 @ 00:27:
[...]

Als je belooft de firmware up to date te houden zou je UPNP aan kunnen zetten op de Huawei en je consoles. Een van de dingen die UPNP doet is het oplossen van conflicten tussen applicaties. Maar, dan moet je dus wel een versie hebben die niet lek is, en daar heb je recente firmware voor

Upnp staat al aan maar maakt niks uit

• ArHu
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 16-10 15:13
Random question, gewoon benieuwd. Ik zie het volgende gedrag bij het seeden van mijn (legale) torrents in qBittorrent.
Precies elk uur is er even een dip in het verkeer. Hoe zou dat komen? Gemiddeld zijn er rond de 200 peers connected.
Zou het de Draytek router zijn die dan een flush van connecties doet o.i.d.? Als ik tijdens de de dip een speedtest uitvoer gaat deze gewoon zoals verwacht, dus het is niet zo dat de verbinding er tijdens de dips uit ligt.

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18:30

OmeJoyo

This is me

sgouman schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:54:

Wij zijn nu al 1.5 maand bezig met tmobile omdat we blokken in de tv hebben.
Dit is er vervangen:
Glasvezelkabel die naar de sfp converter gaat (was groen blauw is nu blauw blauw(2x vervangen)
huawei modem 2x.
Sfp converter 1x.
Alle tv kastjes 1x.

Kabels voor de tv hebben we al rechtstreeks aangesloten op het modem om te testen.(dus niet via de switch) Echter is het nogsteeds. Ook hebben we een keer originele kabels gebruikt om te testen..

Reggefiber is langsgeweest en heeft de kabel schoongemaakt die het huis binnenkomt.
Ook hebben ze ons op een andere poort gezet in de wijkcentrale.

[Afbeelding]

Nu heeft tmobile het probleem bij huwei aangemeld maar zit daar nou niet echt schot in de zaak. en kan het nog maanden duren.

Hoe vaak, wanneer, hoe lang? Kan je wat meer vertellen over hoe het probleem zicht voordoet.
Als er bijvoorbeeld een probleem is met je elektra of een ander elektronisch apparaat in je huis zou dit zomaar de oorzaak kunnen zijn. Oude koel/vrieskasten, goedkope verwarming van een aquarium, slechte led-verlichting ik heb het allemaal al eens een probleem zien zijn bij mensen thuis.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• sgouman
OmeJoyo schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:38:
[...]

Hoe vaak, wanneer, hoe lang? Kan je wat meer vertellen over hoe het probleem zicht voordoet.
Als er bijvoorbeeld een probleem is met je elektra of een ander elektronisch apparaat in je huis zou dit zomaar de oorzaak kunnen zijn. Oude koel/vrieskasten, goedkope verwarming van een aquarium, slechte led-verlichting ik heb het allemaal al eens een probleem zien zijn bij mensen thuis.
soms 1x per uur soms paar keer per 5 min(soms ook een dag niet)
Het probleem doet zich op alle 3 de tv's voor. dan opeens zien we blokken(zie foto hierboven) en na een seconde is het weer normaal.
Wij hebben geen andere apparatuur geinstalleerd sinds dat we van telfort naar tmobile over zijn gegaan.

• jarsiv
sgouman schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 07:55:
[...]

Ik ga er persoonlijk vanuit dat de tv er niks mee te maken heeft. We hebben 3 tv's en alle 3 geven ze blokken met een ander tv kastje.

Bij tmobile zien ze ook een foutpetcentage van dir kastjes van meesyal meer dan 80%
Toch maar terug naar de netgear router, gamen was dramatisch. Wel eerst de entone tv onvanger laten rebooten door t-mobile kijken of dat helpt

• sgouman
jarsiv schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:35:
[...]

Toch maar terug naar de netgear router, gamen was dramatisch. Wel eerst de entone tv onvanger laten rebooten door t-mobile kijken of dat helpt
Ja die hebben ze al een keer gereboot. Netgear router kan helaas niet want wij hebben telefoon.

• jarsiv
sgouman schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:53:
[...]

Ja die hebben ze al een keer gereboot. Netgear router kan helaas niet want wij hebben telefoon.
. Ik(en mijn vrouw) heb onbeperkt bellen op gsm, dus bellen kunnen we. En worden gebelt is meer die vervelende verkopers dus dat ook meteen opgelost :)

• stifler70
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18:39
SmoothTweaker schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:55:
[...]

Is het nog wat geworden? wacht hier ook al sinds mei.
Wel erg tevreden met T-Mobile, na 6 mnd toch maar voor internet only gegaan. Vond de TV tegenvallen.
Toevallig vorige week met ze gemaild. Ze zeggen dat ze afhankelijk zijn van Tmobile. Dat dit vaak lang kan duren. Dat laatste klopt wel, ruim 7 maanden verder en nog steeds niks.

• loopezz
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:13
stifler70 schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:21:
[...]

Toevallig vorige week met ze gemaild. Ze zeggen dat ze afhankelijk zijn van Tmobile. Dat dit vaak lang kan duren. Dat laatste klopt wel, ruim 7 maanden verder en nog steeds niks.
Op donderdag 6 december heb ik T-Mobile Thuis en Sim Only afgesloten via Cashback XL. Vrijdag 21 december al 115 euro mogen ontvangen van Cashback XL. :)

Bij Cashback XL moet je overigens wel aangeven dat je het uitbetaald wilt krijgen.

loopezz wijzigde deze reactie 31-12-2018 11:55 (8%)

• Cardinal
  • Laatst online: 19:41
In Amersfoort dropte de verbinding voor een paar minuten. Iemand anders ook last van gehad?
Mijn router klaagde dat de DHCP van T-mobile niet correct functioneerde. Inmiddels (na een paar minuten) werkte aaless weer naar behoren.

(heb nog nooit problemen gehad moet ik bekennen)

Cardinal wijzigde deze reactie 31-12-2018 14:21 (12%)

• incmve
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16-10 16:34

incmve

maredana.nl

ciris schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:10:
Ik heb dezelfde ervaring met de Draytek als @Rincewind . Afgelopen 2 dagen exact dezelfde symptomen. Er kan zo een week of 2/3 niets aan de hand zijn maar het komt altijd weer terug.

Ik heb dat ding nu een maand of 8 a 9 en verder is de verbinding prima. Maar dat euvel blijft iedere keer maar weer terugkomen. Toch eens een belletje aan wagen als ik het zo hoor.
Ik heb de Draytek nu zo'n 7 maanden en nooit problemen tot een week of 2 terug.
Televisie blijft gewoon werken maar internet niet, ik kan ook niet meer bij de webinterface van de router, powercycle en het werkt weer voor een paar dagen. :-(
Nieuwe jaar maar eens bellen met de roze helpdesk.

Mijn YT kanaal - Mijn domotica blog

• Opperdoezen
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 07-01 14:07
Cardinal schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:19:
In Amersfoort dropte de verbinding voor een paar minuten. Iemand anders ook last van gehad?
Mijn router klaagde dat de DHCP van T-mobile niet correct functioneerde. Inmiddels (na een paar minuten) werkte aaless weer naar behoren.

(heb nog nooit problemen gehad moet ik bekennen)
Zucht

• DancePlaza
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17-10 09:16
welke sfp module moet ik hebben als ik het wil gaan gebruiken icm met een unifi usg 4 pro / us 8p 150w switch.

Wat is de best practice hiervoor, rechtstreeks-> usg of via de switch en dan een (sfp) patch kabel naar de usg?

Van het kastje naar de muur lopen...

• DJSmiley

DJSmiley

DancePlaza schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:37:
welke sfp module moet ik hebben als ik het wil gaan gebruiken icm met een unifi usg 4 pro / us 8p 150w switch.

Wat is de best practice hiervoor, rechtstreeks-> usg of via de switch en dan een (sfp) patch kabel naar de usg?
Kan beide, dat maakt niet uit. Een switch ertussen is alleen nodig
- Als je router niet met IPTV overweg kan, dan kun je het IPTV vlan 'eruit' halen en doet je router alleen internet
- Als je router geen vlans ondersteunt. Je switch untagged dan het internet vlan zodat je (domme) router gewoon werkt.

Wat is de reden dat je specifiek een SFP wilt?

Alternatief is gewoon om een mediaconverter te plaatsen op je NT. Dan ben je van de losse mediaconverter af en hoef je ook niet met patchkabeltjes te hebben.

Voor een aansluiting op het T-Mobile thuis netwerk (dus hun eigen apparatuur) kun je een 1310/1550nm optic gebruiken, 1310nm TX, 1550nm RX. Als je een SFP bestelt met LC connector, dan heb je een patchkabeltje nodig van SC naar LC.

SC/PC voor een TY01 (UFTU), LC/PC aan de SFP.
Als je de TK01 hebt dan moet je SC/APC naar LC/PC hebben.

Als je SFP gewoon een SC connector aankan, dan is het SC/PC naar SC/PC, of SC/APC naar SC/PC (Afhankelijk van je FTU)

In alle gevallen een single mode kabel. T-Mobile levert een armored patchkabel mee. Die is wat meer hufterproof (zit een stalen mantel om de vezel). Niet perse nodig als je gewoon normaal met je kabels omgaat.

@Barre73 heeft een mooi overzichtje gepost van de diverse FTU's, die ook in de startpost staat

Barre73 in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

DJSmiley wijzigde deze reactie 02-01-2019 21:14 (15%)

DJSmiley schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:11:
[...]

Kan beide, dat maakt niet uit. Een switch ertussen is alleen nodig
- Als je router niet met IPTV overweg kan, dan kun je het IPTV vlan 'eruit' halen en doet je router alleen internet
- Als je router geen vlans ondersteunt. Je switch untagged dan het internet vlan zodat je (domme) router gewoon werkt.

Wat is de reden dat je specifiek een SFP wilt?

Alternatief is gewoon om een mediaconverter te plaatsen op je NT. Dan ben je van de losse mediaconverter af en hoef je ook niet met patchkabeltjes te hebben.

Voor een aansluiting op het T-Mobile thuis netwerk (dus hun eigen apparatuur) kun je een 1310/1550nm optic gebruiken, 1310nm TX, 1550nm RX. Als je een SFP bestelt met LC connector, dan heb je een patchkabeltje nodig van SC naar LC.

SC/PC voor een TY01 (UFTU), LC/PC aan de SFP.
Als je de TK01 hebt dan moet je SC/APC naar LC/PC hebben.

Als je SFP gewoon een SC connector aankan, dan is het SC/PC naar SC/PC, of SC/APC naar SC/PC (Afhankelijk van je FTU)

In alle gevallen een single mode kabel. T-Mobile levert een armored patchkabel mee. Die is wat meer hufterproof (zit een stalen mantel om de vezel). Niet perse nodig als je gewoon normaal met je kabels omgaat.

@Barre73 heeft een mooi overzichtje gepost van de diverse FTU's, die ook in de startpost staat

Barre73 in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
Dank voor het linken, maar ik geef vast een waarschuwing: Ik heb al enkele malen gelezen dat een KPN WBA Mediaconverter (dat zijn dus degene die ik in mijn post noem en die op MP te vinden zijn) niet meer werkt in combinatie met een T-Mobile glasaansluiting met een Huawei.
Dus vanaf het moment dat T-Mobile ook begon met een eigen mediaconverter in combinatie met de Huawei is er iets veranderd in de setup dat ervoor lijkt te zorgent dat het niet werkt met de opklikbare MC's van KPN providers.

• jarsiv
jarsiv schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:29:
[...]
. Ik(en mijn vrouw) heb onbeperkt bellen op gsm, dus bellen kunnen we. En worden gebelt is meer die vervelende verkopers dus dat ook meteen opgelost :)
Playstation probleem(meerdere keren worden gekickt) ook opgelost. Ps4 zat eerst op een tplink switch die ook weer op een switch zat, nu 1 switch ertussen uit en doet hij het goed. Enige probleem wat overblijft is kwakkelende wifi. Dit komt waarschijnlijk door ontbreken door igmp snooping op mijn netgear r7800. Zit er aan te denken om achter de module een switch te zetten(die wel igmp heeft) die de vlans doet en dan internet alleen naar de router te laten gaan. Zou dit het oplossen ?

• Bulldock
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 22:04
ArHu schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:06:
Random question, gewoon benieuwd. Ik zie het volgende gedrag bij het seeden van mijn (legale) torrents in qBittorrent.
[Afbeelding]Precies elk uur is er even een dip in het verkeer. Hoe zou dat komen? Gemiddeld zijn er rond de 200 peers connected.
Zou het de Draytek router zijn die dan een flush van connecties doet o.i.d.? Als ik tijdens de de dip een speedtest uitvoer gaat deze gewoon zoals verwacht, dus het is niet zo dat de verbinding er tijdens de dips uit ligt.
Of een device (nas? of hdd) of je software doet elk uur iets, veiligheidscheck, zoeken naar updates??

• Travelan
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-10 12:50
Ik heb de guide van @PL3X4N gevolgd voor de Ubiquiti EdgeRouter X SPF, en dat werkte wel, behalve voor TV helaas. Kreeg het niet voor elkaar met zijn setup om dat werkend te krijgen, maar de guide van Robin van Brugge werkt wel, perfect zelfs (TV + internet 750mb)!

https://www.robinvanbrugg...er-with-edgerouter-x-sfp/

Deze config heeft ook de hwnat offloading, waardoor je makkelijk je 750 MB haalt, in tegenstelling tot de default waar de hwnat offloading uit staat (dan haal je 350 ofzo).
Pagina: 1 ... 40 ... 62 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True