PL3X4N schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:05:
Vandaag (eindelijk) gelukt om de Draytek router te vervangen door een
Ubiquiti Edgerouter x SFP door de SFP module van de Draytek in de SFP poort van de Edgerouter te steken
Ik heb nu internet en TV werkend. Telefoon niet maar dat gebruiken we niet heb deze door T-Mobile door laten schakelen naar mijn mobiele telefoon

.
Mischien kan ik iemand er mee helpen dus hieronder hoe ik het werkend heb gekregen,
Ga er vanuit dat je enige kennis hebt qua DHCP, Static IP en hoe deze zijn in te stellen.
Mijn Edgerouter heeft als software versie: v1.9.7 + hotfix 4.
Zoals in de start post wordt vermeld heb je sowieso 2 vlans nodig. VLAN 300 voor internet en VLAN 640 voor TV. Ook word er VLAN 100 genoemd maar dat is voor management en in dit geval niet nodig.
Als eerste via tabbald Wizard de wizard WAN+2LAN2 gestart met onderstaande settings:
[
Afbeelding]
Op het Dashboard is de eth5.300 interface toegevoegd en ook automatisch switch0. De eth5 en eth5.300 heb ik de config via Actions aangepast naar "Use DHCP". Bij mij bleef de SFP link down. Dit komt doordat de SFP fixed Gbit is en verwacht en geen auto-negotiation aan kan.
De Edgemax GUI heeft geen directe optie om dit aan te passen. Dit is wel aan te passen via de Config Tree met deze settings:
[
Afbeelding]
Bij opslaan zal de SFP wel op groen springen en UP weergeven.
Om te kunnen internetten is er nog een NAT rule nodig voor de eth5.300 if. Door tabblad Firewall/NAT > NAT:
[
Afbeelding]
Als het goed is heb je nu via switch poort 0-4 internet.
Om ook TV te kunnen kijken is het volgende nodig.
Via het Dashboard een nieuwe vlan op eth5 aanmaken met als ID 640 met "No address" als adres.
Vervolgens op het dashboard bij switch0 de config zo aanpassen dat poort 4 geen deel uitmaakt van de switch config:
[
Afbeelding]
Nu moet er via de CLI een bridge worden gemaakt tussen eth5.640 en eth4 zodat het verkeer op eth4 uitkomt met de volgende commands:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| configure
set interfaces bridge br0
set interfaces ethernet eth5 vif 640 bridge-group bridge br0
set interfaces ethernet eth4 bridge-group bridge br0
commit
save
exit |
Nou heb ik wel IGMP proxy aangezet via de Config Tree met op eth5.640 upstream en treshold op 1 en op eth4.640 downstream met treshold op 1. (weet niet zeker of dit nodig is).
Als je nu de settop box aanzet zul je TV moeten kunnen kijken.
Mijn Dashboard ziet er als volgt uit:
[
Afbeelding]
Voor wifi heb ik een hele oude Linksys 300N als access point aangesloten.
Bij mij werkt nu alles zoals ik het zou willen. Altijd beschikbaar voor vragen of opmerkingen.