Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RedPixel
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:40
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 19 november 2018 @ 15:47:
Ik ga overstappen van Ziggo naar T-Mobile. We kijken bijna geen tv meer, en kwa snelheid gaan we er dan op vooruit.

Nu kan ik het volgende nemen:
100/100 internet (50/50 met verdubbeling T-Mobile mobiel abo)
Maandelijks
€32,50
Eenmalige kosten
€67,50

Of:
100/100 internet (50/50 met verdubbeling T-Mobile mobiel abo)
Interactieve TV €15,00 p. mnd.
Vast Bellen Start
Maandelijks
€30,00
Na 6 maanden €50,00
Eenmalige kosten
€30,00

In de voorwaarden lees ik dit:
[...]

Als ik tv erbij neem betaal ik dus geen monteurkosten, en 2,50 minder p/m voor de eerste 6 maanden. Kan ik na 6 maanden tv en telefonie eruit gooien en dan 32,50 p/m betalen? :)
Lijkt me toch niet dat men korting over de vorige maanden gaat terugvorderen?
Precies daarom heb ik ook 6 maanden alles-in-1. Vergeet ook niet de 65 euro cashback bij cashbackxl :D

I see red pixels.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19-01 11:28
@ImmortalSoul Je hebt al antwoord gekregen, maar hier kun je goed lezen hoe je dit voor Ubiquiti instelt: https://community.ubnt.co...-Thuis-fiber/td-p/2008849.

Let erop dat je zelf een SFP-module moet aanschaffen en eventueel een langere fiberkabel als je router wat verder van je aansluitpunt af komt of wanneer jouw SFP-module een andere aansluiting heeft dan de media converter die T-Mobile standaard meelevert. In dit topic staan enkele pagina's terug precies de dingen die je nodig hebt. Al deze spullen kun je voor een appel en een ei aanschaffen bij bijvoorbeeld fs.com, maar houd wel rekening met zo'n twee weken levertijd.

• amigob2
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 08-01 21:12
Ik heb bij mij thuis ( abbo: 750mbit glasvezel omgeving Eindhoven. ) dat de speed test niet boven de 400Mbits/s uitkomt. Maar als ik van een goed server download gaat zie ik in mijn router dat de download snelheid boven de 800Mbits/s komt. Hier uit concludeer ik dat de speedtest niet goed werkt
Heb de t-mobile speed test geprobeerd en direct speedtest.net. Beide geven onder 400Mbits/s

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:16
souris schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:16:
[...]

Ja, dit kan. Zo werkt het bij mij met UniFi spul. Configureer op de SFP poort de VLANs 100, 300 en 640. Op de RJ45 dan alleen 100 en 300 en verbindt die poort met je router. Uit je router komt dan VLAN 1 (en evt andere die je instelt) die moet weer terug naar de switch. Zorg dat VLANs 100 en 300 alleen op de SFP en bovengenoemde RJ45 port actief zijn. Binnen je switch heb je nu VLANs 1 (internet) en 640 (IPTV).
Ik zal dit eerst voor me opschrijven. Want ik snap er de ballen van wat hier staat. Deze week komt me unifi spul binnen en dan kan ik gaan uitvogelen wat je bedoelt.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 26-12-2018
RedPixel schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:53:
[...]

Precies daarom heb ik ook 6 maanden alles-in-1. Vergeet ook niet de 65 euro cashback bij cashbackxl :D
Check.
115 euro terug icm mobiel abonnement. Aansluitkosten terugverdiend en meer :)

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 17:34
Dennis schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:41:
Let erop dat je zelf een SFP-module moet aanschaffen
Huuuhh? Die SFP die in de Draytek zat doet het prima in mijn TP-Link MC220L.

Lekker!

• Dennis
Napsju schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:08:
Huuuhh? Die SFP die in de Draytek zat doet het prima in mijn TP-Link MC220L.
Ja, maar bij nieuwe aansluitingen krijg je geen Draytek modem meer. En de media converter die je wél krijgt heeft geen uitneembare SFP-module.

Ik begreep van mijn installateur dat de SFP-module van de Draytek trouwens ook niet in ubiquiti apparatuur past.

• Edd
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:11
Dennis schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:24:
Ik begreep van mijn installateur dat de SFP-module van de Draytek trouwens ook niet in ubiquiti apparatuur past.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit zonder problemen werkt ;)

Steam: Thndr,PSN: ThunderStore, Battle.Net: THNDR#2975

• ImmortalSoul
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18-01 21:23
souris schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:16:
[...]

Ja, dit kan. Zo werkt het bij mij met UniFi spul. Configureer op de SFP poort de VLANs 100, 300 en 640. Op de RJ45 dan alleen 100 en 300 en verbindt die poort met je router. Uit je router komt dan VLAN 1 (en evt andere die je instelt) die moet weer terug naar de switch. Zorg dat VLANs 100 en 300 alleen op de SFP en bovengenoemde RJ45 port actief zijn. Binnen je switch heb je nu VLANs 1 (internet) en 640 (IPTV).
Dennis schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 09:41:
@ImmortalSoul Je hebt al antwoord gekregen, maar hier kun je goed lezen hoe je dit voor Ubiquiti instelt: https://community.ubnt.co...-Thuis-fiber/td-p/2008849.

Let erop dat je zelf een SFP-module moet aanschaffen en eventueel een langere fiberkabel als je router wat verder van je aansluitpunt af komt of wanneer jouw SFP-module een andere aansluiting heeft dan de media converter die T-Mobile standaard meelevert. In dit topic staan enkele pagina's terug precies de dingen die je nodig hebt. Al deze spullen kun je voor een appel en een ei aanschaffen bij bijvoorbeeld fs.com, maar houd wel rekening met zo'n twee weken levertijd.
Het zou moeten werken, maar ik krijg het dus niet werkend. Ik heb oorspronkelijk een Draytek modem, dus inclusief SFP module.

Ik werk met een Cisco Meraki MS120-8 en een Fortigate 50e als router. Dit zijn mijn instellingen op de switchpoorten:

En dit op mijn router/firewall:

Ik geloof dat het ergens misgaat op de switch, want als ik een packet sniffer op de wan poort van mijn FW doe dan zie ik alleen dit binnenkomen:

Ik heb ook al ergens gelezen dat IGMP snooping uit moet staan, en die heb ik al disabled op de switch.

Ik zie wel dat er op de SFP poort verkeer binnenkomt (er komen 194 pakketjes binnen één minuut). Maar het irritante is dat ik niet kan troubleshooten omdat die meraki switch gemanaged wordt via internet.

• souris
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 18-01 20:44
kevinl schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:20:
[...]

Ik zal dit eerst voor me opschrijven. Want ik snap er de ballen van wat hier staat. Deze week komt me unifi spul binnen en dan kan ik gaan uitvogelen wat je bedoelt.
Voor UniFi staat het uitgebreid beschreven hier: https://community.ubnt.co...-Thuis-fiber/td-p/2008849.

• souris
ImmortalSoul schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:37:

Het zou moeten werken, maar ik krijg het dus niet werkend. Ik heb oorspronkelijk een Draytek modem, dus inclusief SFP module.

Ik werk met een Cisco Meraki MS120-8 en een Fortigate 50e als router. Dit zijn mijn instellingen op de switchpoorten:
[Afbeelding]

En dit op mijn router/firewall:
[Afbeelding]

Ik geloof dat het ergens misgaat op de switch, want als ik een packet sniffer op de wan poort van mijn FW doe dan zie ik alleen dit binnenkomen:
[Afbeelding]

Ik heb ook al ergens gelezen dat IGMP snooping uit moet staan, en die heb ik al disabled op de switch.

Ik zie wel dat er op de SFP poort verkeer binnenkomt (er komen 194 pakketjes binnen één minuut). Maar het irritante is dat ik niet kan troubleshooten omdat die meraki switch gemanaged wordt via internet.
Ik kan niet goed zien hoe je poorten geconfigureerd zijn. Dit is hoe het volgens mij zou moeten:
Link 1: van media converter naar switch. Op de poort op de switch VLANs 100, 300 en 640.
Link 2: van de switch naar de WAN kant van de router: Op de switch poort alleen VLANs 100 en 300
Link 3: van de LAN kant van de router terug naar de switch: je LAN waarschijnlijk VLAN 1

Als ik het goed zie heb je VLANs 100, 300 en 640 voor drie poorten in gesteld. Verder zou je eens kunnen proberen om bij link 1 VLAN 100 als native VLAN in te stellen. Hoe dit moet weet ik niet goed, om dat dit bij UniFi heel anders gaat.

• souris
Dennis schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:24:
[...]

Ja, maar bij nieuwe aansluitingen krijg je geen Draytek modem meer. En de media converter die je wél krijgt heeft geen uitneembare SFP-module.

Geloof je installateur maar niet. De meesten hebben geen of weinig ervaring met andere apparatuur. Die bij mij kwam keek zijn ogen uit en wilde van alles en nog wat weten. Ik heb de Draytek SFP gewoon in een UniFi SW 150 POE zitten. Hij werkt prima.

• Dennis
souris schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:34:
Geloof je installateur maar niet. De meesten hebben geen of weinig ervaring met andere apparatuur. Die bij mij kwam keek zijn ogen uit en wilde van alles en nog wat weten. Ik heb de Draytek SFP gewoon in een UniFi SW 150 POE zitten. Hij werkt prima.
Hij had zelf ook een UniFi zei hij, inclusief USG. Denk ook wel dat dat klopt, overkomen was zeer goed.

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:16
souris schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:28:
[...]

Voor UniFi staat het uitgebreid beschreven hier: https://community.ubnt.co...-Thuis-fiber/td-p/2008849.
Ik heb die link gezien. Maar die link is toch net wat anders dan het netwerk dat ik in ogen heb.

Ik heb maar twee verbindingen.
1) naar de woonkamer
2) naar zolder

Omdat ik bij beide verbindingen zowel lan als iptv wil, moet ik met VLAN werken en een trunk per verbinding. Althans dat heb ik uit het forum kunnen afleiden.

Of hoef ik dat maar een keer in te stellen volgens Unifi forum op de router?

Ik lees nu dat ik een SFP module moet kopen als ik de glasverbinding rechtstreeks in me router wil.
Wat is een goede SFP module voor de USG 3P?

kevinl wijzigde deze reactie 21-11-2018 11:48 (10%)

• oochiewallie
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19-01 02:27
Sinds vorige week ook een 750 mbps abonnement bij T-Mobile. Heb alleen internet only genomen, met het idee om straks voor de tv een goedkoop iptv-abonnementje te nemen (wel met 4-6 kanalen i.v.m. het aantal tv-kijkers hier in huis).

Momenteel heb ik direct op beide internet poorten van de HG659 (poort 1 en 2) een goedkope TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch aangesloten, van waaruit ik CAT5E-kabels heb getrokken naar alle 4 de verdiepingen in huis (één kabel per verdieping en vanuit daar weer een splitsing naar alle slaapkamers op die verdieping, met zo'n standaard witte WiFi-versterker van KPN, die tevens dienst doet als switch).

Nu vroeg ik me af hoe dat werkt als ik straks een abonnement afsluit bij een buitenlandse iptv-provider. Kan ik dan de boel gewoon zo aangesloten laten (m.a.w.: iptv-kastje gewoon bekabeld aansluiten op de WiFi-versterker op de betreffende verdieping)? Of zal ik daarvoor ook gebruik moeten gaan maken van gescheiden VLAN's? En moet ik daarvoor dan die poorten 3 en 4 op de HG659 voor gebruiken, of zijn die weer alleen bedoeld voor als je tv afneemt van T-Mobile zelf..?

• Joseph
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 17-01 22:43
Na wat graven in dit draadje zie ik door de bomen het bos niet meer.

Binnenkort word mijn T-Mobile thuis aansluiting geactiveerd (ODF Propositie, dus géén WBA, 750/750).

Ik heb bij fs.com daarvoor de volgende module besteld:

https://www.fs.com/de/en/products/39138.html?currency=EUR

Werkelijk overal is te lezen dat dit dus niet de goede module is, ik schijn TX1310/RX1550 nodig te hebben. Maar dat is gek, want de mediaconverter die T-Mobile thuis levert is de CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR.

In het bijgeleverde boekje staat heel duidelijk het volgende in de tabel onder W2A:

TX: 1550
RX: 1310

Tabel Media Conveter

Dat kastje heeft effectief een ingebakken BiDi SFP. Dus... heb ik dan toch de goede aangeschaft? Er staat ook duidelijk een W2B variant in die wél de wavelength heeft waar men het eerder over had. Maar ik heb toch echt de andere. Ik snap het even niet meer... Heeft T-Mobile in mijn PoP dan andere apparatuur hangen? :?
oochiewallie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:58:
Sinds vorige week ook een 750 mbps abonnement bij T-Mobile. Heb alleen internet only genomen, met het idee om straks voor de tv een goedkoop iptv-abonnementje te nemen (wel met 4-6 kanalen i.v.m. het aantal tv-kijkers hier in huis).

Momenteel heb ik direct op beide internet poorten van de HG659 (poort 1 en 2) een goedkope TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch aangesloten, van waaruit ik CAT5E-kabels heb getrokken naar alle 4 de verdiepingen in huis (één kabel per verdieping en vanuit daar weer een splitsing naar alle slaapkamers op die verdieping, met zo'n standaard witte WiFi-versterker van KPN, die tevens dienst doet als switch).

Nu vroeg ik me af hoe dat werkt als ik straks een abonnement afsluit bij een buitenlandse iptv-provider. Kan ik dan de boel gewoon zo aangesloten laten (m.a.w.: iptv-kastje gewoon bekabeld aansluiten op de WiFi-versterker op de betreffende verdieping)? Of zal ik daarvoor ook gebruik moeten gaan maken van gescheiden VLAN's? En moet ik daarvoor dan die poorten 3 en 4 op de HG659 voor gebruiken, of zijn die weer alleen bedoeld voor als je tv afneemt van T-Mobile zelf..?
Naar mijn mening is elk buitenlands IP-TV abonnement illegaal in nederland, dus kijk niet vreemd op als deze reacties worden verwijderd door Tweakers.
Maar als ik dat buiten beschouwing laat: Ze werken dan altijd OTT, dus via de internetlijn. Je zou een IP-TV kastje dus gewoon moeten kunnen aansluiten op een internetverbinding en daar heb je dan geen gescheiden Vlans voor nodig.

Poort 3 en 4 op je HG659 kunnen alleen gebruikt worden voor IPTV van T-Mobile.

• Dennis
Ik ben onvoldoende thuis in fiber, maar ik heb deze gekocht en die werkt bij mij. Dat is dus 1310nm-TX/1490nm-RX. Geen 1550 zoals jouw product.

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 00:00
De monteur kwam net langs en denkt dat het probleem van de tv aan de glasvesel kabel ligt.
Deze is blauw en andere kant groen. Ook zat er 1 bij met beide kanten blauw.

Waar is de blauw groene voor. Wamt de monteur heeft nu blauw blauw ingesteld
sgouman schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:14:
De monteur kwam net langs en denkt dat het probleem van de tv aan de glasvesel kabel ligt.
Deze is blauw en andere kant groen. Ook zat er 1 bij met beide kanten blauw.

Waar is de blauw groene voor. Wamt de monteur heeft nu blauw blauw ingesteld
Reggefiber heeft jarenlang een blauwe en een groene connecter op de FTU geplaatst. Waarbij blauw werd gebruikt voor IP. Dus voor bijvoorbeeld T-Mobile.
Sinds men de nieuwe FTU gebruikt, wordt alleen nog de groene connector gebruikt, dus ook voor IP. Dus bij een nieuwe FTU zou je groen-blauw nodig hebben. Bij alle andere FTU's blauw-blauw.

• sgouman
Barre73 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:54:
[...]

Reggefiber heeft jarenlang een blauwe en een groene connecter op de FTU geplaatst. Waarbij blauw werd gebruikt voor IP. Dus voor bijvoorbeeld T-Mobile.
Sinds men de nieuwe FTU gebruikt, wordt alleen nog de groene connector gebruikt, dus ook voor IP. Dus bij een nieuwe FTU zou je groen-blauw nodig hebben. Bij alle andere FTU's blauw-blauw.
Oh,

Het is een weej geleden geinstalleerd met groen blauw.
De man van net heeft het veranderd naar blauw blauw. Maar dat is dan dus niet goed?

Groen zat in de converter en blauw zat in de kabel die vanuit buiten komt

sgouman wijzigde deze reactie 22-11-2018 17:01 (5%)

• Simania_NL
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 17-01 14:43
Ik heb een vraag over de Draytek 2132, is het mogelijk om de dhcp server op poort 1 uit te schakelen en mijn netgear orbi als dhcp server te gebruiken? Ik heb al gekeken bij de instellingen en de DHCP server op poort 1 uitgeschakeld echter op een of andere manier blijft de Draytek de router een eigen ip adres geven. Ook met enabele relay agent krijg ik het niet voor elkaar.

Alvast dank!

• Polster
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:36
Gisteren helemaal naadloos overgezet van Telfort Glas naar T-mobile. Huawai er tussenuit gehaald en gebruik nu zonder problemen mijn Asus AC-66U met deze instellingen:
Zorian in "\[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

In dit topic wordt ook gesproken over VLAN100 (management), waar is dit vlan voor? Mis ik iets door deze niet te definiëren in mijn router?

• om3ega
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 00:34

om3ega

Merry XMAS

Barre73 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:54:
[...]

Volgens mij is het precies andersom.

Groen is bij mij de fiber waar de TV van Lijbrandt op binnen kwam (ooit) en waar de glas -> DVB/C converter op zat (met een groene SC/APC koppelstuk) en blauw is internet met SC/UPC.

Mijn T-Mobile is ook op aangesloten op deze fiber.

Ervaring is het archief van onze stommiteiten.

om3ega schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:41:
[...]

Volgens mij is het precies andersom.

Groen is bij mij de fiber waar de TV van Lijbrandt op binnen kwam (ooit) en waar de glas -> DVB/C converter op zat (met een groene SC/APC koppelstuk) en blauw is internet met SC/UPC.

Mijn T-Mobile is ook op aangesloten op deze fiber.
Dat zei ik toch? Blauw voor IP. Dus ook jouw T-Mobile.

Behalve dus bij de nieuwe FTU (die van 10x10 cm). Daar is sowieso nog maar 1 vezel aangesloten en dat is de groene. De blauwe vezel ligt zonder pigtail opgerold in de cassette.

Jij hebt een oudere FTU met een blauwe en een groene connector. Net als nog ruim 2 miljoen andere woningen.

• SmoothTweaker
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19-01 14:51
Ondertussen 6 maanden verder en nog steeds blij met de overstap (KPN -> T-Mobile).

Wel heb ik het televisie gedeelte opgezegd, wij kijken gewoonweg te weinig tv. Wij vonden de tv tuner(s) ook niet erg fijn werken (lees: traag, onoverzichtelijk)

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Sinds een maand of 4 T-Mobile Thuis Glasvezel. Heerlijk stabiel, snelheid wordt ook keurig gehaald. Ondanks enkele landelijke storingen (waar ik schijnbaar op dat moment nooit last van had?) geen enkele uitval. Installatieafspraak was wel een rommeltje. Uiteindelijk toen de monteur nog steeds niet gekomen was zelf de boel maar aangesloten, ben redelijk handig met dit soort materiaal.

Televisieontvangers gebruik ik net als @SmoothTweaker weinig. Ben wel superblij met TV Anywhere, werkt heerlijk in de browser en kan ik er lekker naast pakken als ik andere dingen aan het doen ben. En binnenkort stap ik over naar T-Mobile voor mobiel en dan gaat er aan beide kanten (thuis+mobiel) nog iets van korting overheen. Dus ik ben een een happy camper :)

spone wijzigde deze reactie 24-11-2018 23:57 (13%)

iMac 27" 2017 5K | i5-7600K 3.8 GHz | 40GB | Radeon Pro 580 8GB | 2TB Fusion | OS X Mojave

• Mirabis
  • Laatst online: 19-01 16:39
Iemand die mij uit de brand kan helpen (Geen internet via pfSense)? Mijn set-up is als volgt:

Hardware
  • US-48-500W
  • pfSense (2x 10GBIT NIC) (virtuallized, SR_IOV direct attached, Host heeft 3 aparte 1GBIT lijnen.
  • Huawei HG659
  • Media Converter (CTS CVT-3002-PLUS-DR SERIES)
Setup
  • Glasvezel SFP naar Media Converter
  • Media Converter RJ45 naar Poort 47
  • US-48-500W Poort 47 Profile: Glas Trunk > Native: niks / Tagged: 300, 100, 640
  • pfSense WAN naar Poort 20
  • US-48-500W Poort 20 Profile: WAN Trunk > Native: niks / Tagged: 300, 100
  • pfSense LAN naar Poort 21
  • US-48-500W Poort 21: Profile: All Except T-mobile > Native: 1 (tijdelijk) / Tagged 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 640
  • US-48-500W Poorten 29 & 31 Profile : AP Mix > Native 1 (tijdelijk / Tagged: 10, 40, 60
  • UAP-AC-Pro's verbonden met poort 29 & 31
  • 3 WiFI Netwerken, XX-Guest = Vlan 10 / XX-Users = VLAN 40 / XX-IoT = VLAN 60
Al geprobeerd (zonder succes)Config Foto's:
  • pfSense
  • Unifi
Doel
Alles indelen in de bovengenoemde VLANS ,VLAN 1 niet gebruiken en alle routering regelen via pfSense.

Mirabis wijzigde deze reactie 25-11-2018 16:08 (104%)

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Blauw en groen zijn het soort connector. Het heeft verder volstrekt niets met IP of TV te maken. Groene connectoren zijn APC, en dus schuin gepolijst, blauwe connectoren zijn UPC en recht gepolijst. Je kunt ze niet omwisselen. Als je een APC connector in een UPC optic steekt kun je zowel de connector als de optic vernielen. En als je een blauwe connector in je groene FTU steekt kun je je FTU slopen. Dan moet er een monteur komen om een nieuwe FTU aan de vezel te lassen.

De reden dat installatie van glasvezel altijd door een monteur gedaan wordt is omdat mensen die geen bal van glasvezel weten zelf rare praatjes verzinnen ("de blauwe connector is voor IP") daarmee zelf aan het sleutelen gaan en de boel kapot maken. En om het nog erger te maken gaan ze diezelfde zelfverzonnen onzin vervolgens op internet lopen verkondigen zodat nog meer mensen gaan lopen knoeien.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Soundwork
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17-01 20:16
burne schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:59:
[...]

Blauw en groen zijn het soort connector. Het heeft verder volstrekt niets met IP of TV te maken. Groene connectoren zijn APC, en dus schuin gepolijst, blauwe connectoren zijn UPC en recht gepolijst. Je kunt ze niet omwisselen. Als je een APC connector in een UPC optic steekt kun je zowel de connector als de optic vernielen. En als je een blauwe connector in je groene FTU steekt kun je je FTU slopen. Dan moet er een monteur komen om een nieuwe FTU aan de vezel te lassen.

De reden dat installatie van glasvezel altijd door een monteur gedaan wordt is omdat mensen die geen bal van glasvezel weten zelf rare praatjes verzinnen ("de blauwe connector is voor IP") daarmee zelf aan het sleutelen gaan en de boel kapot maken. En om het nog erger te maken gaan ze diezelfde zelfverzonnen onzin vervolgens op internet lopen verkondigen zodat nog meer mensen gaan lopen knoeien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit heeft ook te maken omdat iedere provider weer anders levert. De A-vezel is blauw en de B- vezel is groen.

Sommige deden in het verleden zowel de A- als de B- vezel aansluiten. Nu stapt men langzaam van dit model af en bij woningen waar de A- en de B- vezel apart binnenkomen kan een provider soms afwijkend leveren. En omdat het per provider verschilt en men niet goed leest kan krijg je dit soort misverstanden.
De meeste providers leveren af op de A- vezel, maar soms wijkt men af omdat er nog een patch op de A-vezel zit. Dit is met name gebeurd bij een aantal klanten die bij Jonaz zaten en naar T-Mobile zijn overgestapt en die "her-aangesloten" moesten worden door de administratieve misstanden bij Jonaz.

• sgouman
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi,

Ik heb zelf geen kabels aangesloten maar 1 monteur heeft dus blauw in de glasvezel en groen in de converter gedaan.

De monteur die daarna kwam heeft aan bijde kanten blauw(er zaten namelijk 2 kabels bij het modem)

Dus hopelijk is er niks stuk gegaan.

• rickkert94
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 15-01 09:47
Sinds kort heb ik de nieuwe router van T-mobile, de Huawei HG659. Leuke verbetering op de draytek vigor!

Is het echter al iemand gelukt om hier op een degelijke manier een HDD aan te sluiten als NAS via de usb? Via de config hub zie ik 2 opties, Samba en FTP maar met beiden kan ik geen degelijke oplossing bereiken.

Wanneer ik Samba configureer mag ik deze niet toevoegen in windows want het gebruikte protocol SMBv1 zou onveilig zijn. (Na wat gegoogle werd deze explot o.a. ook gebruikt door de WanaCry ransomware)

Als ik FTP gebruik kan ik het netjes toevoegen als map en browsen, maar zodra ik daar ook maar iets probeer te openen word enkel mijn web interface gebruikt.
Bijvoorbeeld videos kunnen dus niet afgespeeld worden met VLC maar enkel via chrome.
[...]

De bewering dat blauw voor IP is klopt deels wel. Alle providers op Reggefiber netwerken hebben al die jaren IP doorgegeven via de blauwe vezel met PC connector en CATV via de groene APC. CATV werkt gewoon beter via APC.
Uiteraard kan IP ook via APC maar dat gebeurde simpelweg niet. Totdat Jonaz begon met haar diensten. Zij wilden graag 1 vezel gebruiken voor beiden en omdat zij CATV gebruiken als TV dienst, werd dat dus toen de groene APC.
Mede daardoor heeft Reggefiber bij de introductie van de nieuwe FTU met 1 connector gekozen voor de groene vezel met APC. Dus daar komen nu alle IP diensten overheen (bij nieuwe FTU's).

• burne
  • Niet online
Barre73 schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:34:
[...]
CATV werkt gewoon beter via APC.
Dit is nou het soort onzin waar ik het over heb.

Er is één verschil tussen APC en UPC en dat is de reflectiviteit van een niet-aangesloten connector. Door de hoek van een APC-connector ontsnapt het grootste deel van het licht als de verbinding niet aangesloten is. Dat beperkt de hoeveelheid gereflecteerd laserlicht wat de optic aan de andere kant ziet, en in bepaalde netwerkarchitecturen wordt dat als wenselijk gezien. Een EPON of GPON OLT kan een paar honderd milliwatt aan gereflecteerd signaal van niet-aangesloten verbindingen zien. En een fotodiode heeft een verzadigingspunt. Boven een bepaald punt raakt 'ie verzadigd en doet 'ie het niet meer.

Een goed gepolijste PC connector reflecteert -30dB terug naar de zender. Een UPC connector zit op -55dB, een APC-connector op -65dB. Dus als je EPON of GPON gebruikt is APC nodig om de diode in je OLT blij te houden. Het verschil is ongeveer een factor duizend in gereflecteerd vermogen.

Met een aangesloten connector vervalt dit verhaal en is het enige verschil tussen APC en UPC de kleurstof in het kunststof van de behuizing. Ik kan niet eens meten of een connector APC of UPC is. Er is geen enkele reden om de een of de ander te gebruiken, als je netwerk niet EPON of GPON is.

APC is niet beter (of slechter) voor tv-signalen.

• souris
[quote]Mirabis schreef op zondag 25 november 2018 @ 15:55:
Iemand die mij uit de brand kan helpen (Geen internet via pfSense)? Mijn set-up is als volgt:

Config Foto's:Bij je WAN interface zie ik IP 0.0.0.0 staan. Heb je wel ingesteld dat je WAN via DHCP op VLAN 300 een IP moet vragen? Verder neem ik aan dat je al met de Huawei modem hebt getest of je überhaupt een verbinding hebt?

• Mirabis
souris schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:53:
[quote]Mirabis schreef op zondag 25 november 2018 @ 15:55:

Config Foto's:Bij je WAN interface zie ik IP 0.0.0.0 staan. Heb je wel ingesteld dat je WAN via DHCP op VLAN 300 een IP moet vragen? Verder neem ik aan dat je al met de Huawei modem hebt getest of je überhaupt een verbinding hebt?
Dat klopt helaas. Ik heb zowel hn0 (WAN) zonder, vlans, met vlan 300, 100 en 640 tagged (ook afzonderlijk), vlan 300 untagged geprobeerd. DHCP stond ook aan.

Plug ik de Huawei in werkt het binnen enkele seconden.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 03:09

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
Helaas heeft T-mobile geen Black Friday / Cyber Monday aanbieding, maar heb zojuist wel mijn abonnement verlengd en krijg daardoor 20% korting op mijn abonnement voor 6 maanden. Niet de beste aanbieding, maar voor mij wel het goedkoopste.

• Dennis
Mirabis schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:56:
Dat klopt helaas. Ik heb zowel hn0 (WAN) zonder, vlans, met vlan 300, 100 en 640 tagged (ook afzonderlijk), vlan 300 untagged geprobeerd. DHCP stond ook aan.

Waar is op het plaatje dan je "hoofd" WAN verbinding? Of heb je die disabled dat je hem hier niet ziet?

• Mirabis
Dennis schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:46:
[...]

Waar is op het plaatje dan je "hoofd" WAN verbinding? Of heb je die disabled dat je hem hier niet ziet?
Op dat plaatje stond hij niet geassigned. Was onder de impressie dat het voor issues zou zorgen. Zou ik die ook aan moeten doen? WAN zonder vlan, en dan apart de vlans ook?

Heb wel geprobeerd de "Hoofd" WAN aan te doen zonder vlans maar die bleef 0.0.0.0

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:54
rens-br schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:42:
Helaas heeft T-mobile geen Black Friday / Cyber Monday aanbieding, maar heb zojuist wel mijn abonnement verlengd en krijg daardoor 20% korting op mijn abonnement voor 6 maanden. Niet de beste aanbieding, maar voor mij wel het goedkoopste.
:| wut.
Jij hebt toch alleen internet?

Laatste keer dat ik het probeerde was het niet mogelijk bij een alleen internet abbonement om korting te krijgen.

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
Kodess schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:54:
:| wut.
Jij hebt toch alleen internet?

Laatste keer dat ik het probeerde was het niet mogelijk bij een alleen internet abbonement om korting te krijgen.
Ja inderdaad, ik dacht ook dat ik gelezen had. Maar ik heb inderdaad alleen 100/100Mbit/s (op ODF). En ga de komende 6 maanden dus €28,80 betalen en daarna 6 maanden 36 euro. De basisprijs is dus wel met één euro omhoog gegaan, want ik betaalde nog 35 euro. Maar na 12 maanden ben ik toch goedkoper uit (en je kan na 9 maanden weer verlengen)

Ik zou dus gewoon nog een keer bellen (0800 0092), het is ook helemaal niet druk momenteel.

rens-br wijzigde deze reactie 26-11-2018 12:50 (7%)

• Kodess
  • Laatst online: 22:54
rens-br schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:00:
[...]

Ja inderdaad, ik dacht ook dat ik gelezen had dat het niet ging. Maar ik heb inderdaad alleen 100/100Mbit/s (op ODF). En ga de komende 6 maanden dus €28,80 betalen en daarna 6 maanden 36 euro. De basisprijs is dus wel met één euro omhoog gegaan, want ik betaalde nog 35 euro. Maar na 12 maanden ben ik toch goedkoper uit (en je kan na 9 maanden weer verlengen)

Ik zou dus gewoon nog een keer bellen (0800 0092), het is ook helemaal niet druk momenteel.
Tja, ik heb in april weer voor een jaar vastgezet, op 750 mbit omdat het kan :9
Dus ik zal in april maar weer es bellen, en weer de snelheid omlaag want deze absurde snelheid heb ik totaal niet nodig, alleen leuk om te zien.

• souris
Mirabis schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:56:
[...]

Gezien dat de Huawei werkt heb je een werkende verbinding. De WAN port van PFsense moet in VLAN 300 zitten (tagged), anders krijg je geen DHCP adres.

• Mirabis
souris schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:13:
[...]

Gezien dat de Huawei werkt heb je een werkende verbinding. De WAN port van PFsense moet in VLAN 300 zitten (tagged), anders krijg je geen DHCP adres.
Pfsense logs laat het volgende zien: "DHCPDISCOVER on hn0.300 to 255.255.255.255 port 67 interval x" eindigt met "NO DHCPOFFERS receiver" :(

MediaConverter > Switch > taggen etc... plug ik dan WAN van de modem in de switch = tadaa internet. WAN poort van pfSense.. nada

Mirabis wijzigde deze reactie 27-11-2018 20:31 (13%)

• souris
Mirabis schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:30:
[...]

Pfsense logs laat het volgende zien: "DHCPDISCOVER on hn0.300 to 255.255.255.255 port 67 interval x" eindigt met "NO DHCPOFFERS receiver" :(

MediaConverter > Switch > taggen etc... plug ik dan WAN van de modem in de switch = tadaa internet. WAN poort van pfSense.. nada
Ik weet niet goed hoe het werkt met T-mobile. Het kan zijn dat je niet meteen een nieuw IP adres krijgt omdat je een ander MAC adres aanbiedt. Je zou een tijdje moeten wachten (ik weet niet wat de leas time is, waarschijnlijk een uur, dus een half uur wachten). Of T-mobile moet een zgn. MAC release doen.

• Mirabis
souris schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:57:
[...]

Ik weet niet goed hoe het werkt met T-mobile. Het kan zijn dat je niet meteen een nieuw IP adres krijgt omdat je een ander MAC adres aanbiedt. Je zou een tijdje moeten wachten (ik weet niet wat de leas time is, waarschijnlijk een uur, dus een half uur wachten). Of T-mobile moet een zgn. MAC release doen.
ik zal vanavond even kijken of het werkt (internet down tijdens het slapen is niet zo'n probleem).

• sanderdw
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19-01 08:20
Even een tijd een wat mindere ervaring gehad met T-Mobile. Kon m'n ouders en broertjes ip niet bereiken en visa versa. Was er zelf al snel achter dat het echt bij T-Mobile zelf lag. Na wat standaard klantenservice geneuzel uiteindelijk maar een topic op hun community aangemaakt (https://community.t-mobil...-thuis-ip-adressen-307075). Gelukkig heeft dit uiteindelijk wel geholpen en hebben ze toegegeven dat het aan hun lag. Verder wel tevreden klant (behalve die trage tv box).
Nu begint het wel heel interessant te worden met T-Mobile:

https://newsroom.t-mobile...asvezel-dankzij-t-mobile/

Ze zeggen dus zelf dat ze een eigen netwerk(je) willen aanleggen in Den Haag??
Barre73 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:22:
Nu begint het wel heel interessant te worden met T-Mobile:

https://newsroom.t-mobile...asvezel-dankzij-t-mobile/

Ze zeggen dus zelf dat ze een eigen netwerk(je) willen aanleggen in Den Haag??
Nice! Als ze dan ook concurrenten gaan toelaten via ODF....

Maar goed, het is natuurlijk sowieso nog de vraag welke topologie ze gaan gebruiken.

• burne
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:27:
[...]
Nice! Als ze dan ook concurrenten gaan toelaten via ODF....
ODF-access (en z'n voorloper MDF-access) zijn technieken en afpraken om anderen toegang te geven tot delen van je eigen infrastructuur.

KPN moet dat omdat ze een 'marktverstorend monopolie' heeft, maar iets als de ACM heeft in mijn ogen genoeg om te stellen dat een T-Mobile netwerk in de grond in een wijk ook een marktverstorend monopolie is. Niet landelijk, maar wel voor die 33.000 'slachtoffers' van het monopolie:
“Volgens de jurisprudentie omvat de relevante geografische markt het gebied waarbinnen de betrokken ondernemingen een rol spelen in de vraag naar en het aanbod van de betrokken goederen of diensten, waarbinnen de concurrentievoorwaarden op elkaar lijken of voldoende homogeen zijn en dat van aangrenzende gebieden kan worden onderscheiden doordat daar duidelijk afwijkende concurrentievoorwaarden heersen. Voor de afbakening van de geografische markt wordt niet vereist dat de mededingingsvoorwaarden tussen de handelaars of dienstenaanbieders volstrekt homogeen zijn. Het volstaat dat ze op elkaar lijken of voldoende homogeen zijn, zodat alleen zones waarin de concurrentievoorwaarden ‘heterogeen’ zijn, niet als een uniforme markt kunnen worden beschouwd.”
Als je de enige in een geografische markt bent, en anderen een concurrerend product zouden kunnen leveren in dezelfde geografische markt is er een reden om ODF-access als voorwaarde te stellen.

True :).

Maar technisch kan dat nog best wel eens wat lastiger liggen / niet in alle gevallen is die toegang voor concurrenten tot jouw netwerk echt ideaal.

In het geval van Reggefiber werkt het wel mooi, want genoeg ruimte in Area-PoP's voor concurrenten om hun eigen apparatuur op te hangen. En doordat 1 vezel bij de consument thuis overeenkomt met 1 vezel in de PoP is dat helemaal mooi te regelen.

Maar bij xDSL zie je al dat concurrentie op dat lage niveau amper te realiseren is (volgens mij is ook niet overal ruimte voor MDF access) en mocht T-mobile zoiets als GPON gaan gebruiken, dan is dat bij mijn weten ook bijna niet meer haalbaar, netals overigens op 'de kabel', wat ook een shared medium is. Dus dan blijven WBA-achtige constructies over en dan klinkt concurrentie alweer meer als een wassen neus.

eymey wijzigde deze reactie 28-11-2018 12:39 (3%)

• Dennis
Gewoon verplicht splitsen in een netaanbieder en leverancier, net als bij de energiemarkt. Baas over eigen netwerk :+. Maar daarvoor moet eerst iets gebeuren, bijvoorbeeld KPN of LibertyGlobal dat door Russen wordt overgenomen... dan wordt de politiek wel wakker. Beter is dat netwerken net zoals vroeger (of nu nog zoals in Volendam en Harderwijk volgens mij) een gemeentelijke coöperatie zijn.

• ericjanvanputten
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:54
Sinds een paar maanden heb ik een T-Mobile abo thuis met 750 glasvezel en heb sinds het begin daarvan problemen met mijn Spotify Connect icm Amazon Echo Dot (en ook Google Home mini) waarbij deze na een aantal (random) nummers gespeeld te hebben uitsync raakt met de app en hij laat zien dat er nog een voorgaand nummer speelt, maar na een tijdje lijkt hij door te hebben dat er iets mis is en stopt hij bij het einde van het nummer.

Ik vermoed het probleem geisoleerd te hebben bij T-Mobile en/of de Draytek 2132f modem aangezien op 4G en op andermans netwerk dezelfde hardware prima lijkt te werken.

geprobeerd:
- reset hele netwerk
- reset echo dot v2 & v3
- 2 macbooks & 2 iphones
- reinstall apps
- op netgear R7000 netwerk (incl firmware up/downgrade geprobeerd)
- op eigen wifi netwerk via R7000 op Ubiquiti
- direct op Draytek (firmware 3.7.9.1 - er is een nieuwere maar ja, hoe krijg je die erop)

schiet mij maar lek, helaas wil t-mobile niet helpen met firmware up/downgrade of uberhaupt.

andere ideeen zijn welkom.

ericjanvanputten wijzigde deze reactie 28-11-2018 17:59 (6%)
Reden: firmware draytek

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 01:08

pinda powerrr

Slow down...

ericjanvanputten schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:52:
Sinds een paar maanden heb ik een T-Mobile abo thuis met 750 glasvezel en heb sinds het begin daarvan problemen met mijn Spotify Connect icm Amazon Echo Dot (en ook Google Home mini) waarbij deze na een aantal (random) nummers gespeeld te hebben uitsync raakt met de app en hij laat zien dat er nog een voorgaand nummer speelt, maar na een tijdje lijkt hij door te hebben dat er iets mis is en stopt hij bij het einde van het nummer.

Ik vermoed het probleem geisoleerd te hebben bij T-Mobile en/of de Draytek 2132f modem aangezien op 4G en op andermans netwerk dezelfde hardware prima lijkt te werken.

geprobeerd:
- reset hele netwerk
- reset echo dot v2 & v3
- 2 macbooks & 2 iphones
- reinstall apps
- direct op Draytek (firmware 3.7.9.1 - er is een nieuwere maar ja, hoe krijg je die erop)

schiet mij maar lek, helaas wil t-mobile niet helpen met firmware up/downgrade of uberhaupt.

Ik heb exact hetzelfde met Spotify Connect, maar dat ligt echt niet aan TM hoor, dat is gewoon de app die in slaapstand gaat ofzo. Ik gebruik de Draytek alleen in DMZ.

Sommigen hebben geen dipje, maar een bobbel...

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:52
ericjanvanputten schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:52:

geprobeerd:
- reset hele netwerk
- reset echo dot v2 & v3
- 2 macbooks & 2 iphones
- reinstall apps

Ik gebruik ook Spotify Connect, op een Chromecast en op een Vero4k mediaspeler. Werkt probleemloos.
Speelt trouwens gewoon door als ik de Spotify app op me telefoon kill. WiFi op je telefoon gaat vanzelf uit. Dus logisch dat het op 4G anders werkt. Lijkt me gewoon slecht powermanagement van je telefoon of de Connect apparaten.

Als op mijn telefoon luister, battery saver aanzet en mijn scherm is uit, stopt Spotify ook na een tijdje.

• ericjanvanputten
hmmm wellicht niet juist het punt over de bune gekregen :)

ik gebruik spotify connect, naar alexa echo dot v2 & v3 - als deze begint met muziek kan ik al mijn andere devices met spotify uitzetten en dan nog stopt hij om de zoveel nummers terwijl de queue nog lang is.

dit probleem is begonnen sinds ik van Jonaz naar TM ben geswitched paar maanden geleden.

ga ik met mijn devices naar een totaal ander netwerk (zeg kantoor) dan werkt alles prima.

ericjanvanputten wijzigde deze reactie 28-11-2018 21:07 (3%)

• ericjanvanputten
Jazco2nd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:02:
[...]

Ik gebruik ook Spotify Connect, op een Chromecast en op een Vero4k mediaspeler. Werkt probleemloos.
Speelt trouwens gewoon door als ik de Spotify app op me telefoon kill. WiFi op je telefoon gaat vanzelf uit. Dus logisch dat het op 4G anders werkt. Lijkt me gewoon slecht powermanagement van je telefoon of de Connect apparaten.

Als op mijn telefoon luister, battery saver aanzet en mijn scherm is uit, stopt Spotify ook na een tijdje.
Dit stukje wil ik dus ook graag (weer) werkend hebben, maar na een aantal nummers stopt hij toch echt op spotify connect echo dot

• marcel19
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-01 16:11
Ik krijg op 12 december tussen 18:00 en 20:00 en monteur voor de installatie van de media converter en het modem.

Ik heb al aangeven dat de monteur zijn werk stopt na het plaatsen van het modem en de activatie van de diensten. ( uiteraard een check op internet connectie ) en zal daarna een krabbel ontvangen.

Ik ga mijn Asus RT-AC87U er aan hangen ( wat ik nu ook bij KPN heb gedaan ) en de rest plaats ik zelf wel uiteraard :) Nu zit ik alleen met één brandende vraag waar ik geen echt duidelijke antwoord op kan vinden.

Ik heb een aantal netgear switches in huis waarmee ik VLAN kan identificeren welke poort welke VLAN moet gebruiken. ( Port based )

Deze switches gaan maar tot VLAN 8 ( 8 poort switch:GS108Ev3 ) Maar T-Mobile gebruikt de volgende VLAN's: Internet = VLAN 300 en ITV= VLAN 640.

Deze VLAN's worden niet ondersteund door de netgear switches. Zijn deze nu onbruikbaar of kan ik ALLES laten zoals het is want de VLAN wordt alleen maar aangemaakt in de switch om zo aan elkaar te kunnen vertellen welke data erdoor gelaten moet worden.

Ik heb elke switch zo ingesteld.
Poort 1-4 = Internet op VLAN 6 nu
Poort 5-8 = TV op VLAN 4 nu.

• burne
  • Niet online
ericjanvanputten schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:15:
[...]

Dit stukje wil ik dus ook graag (weer) werkend hebben, maar na een aantal nummers stopt hij toch echt op spotify connect echo dot
Ik heb het gisteren laat gemaakt dus vandaag thuisgewerkt. Vanaf een uur of 11:00 staat er een Apple Music stream open, en die blijft gaan, zonder een probleem.

Ik denk niet dat er een netwerk-technische reden te verzinnen is waarom dat voor Spotify niet zo zou werken. Het zijn (riant gebufferde) tcp-streams met mp4 of aac uit een CDN en zelfs een volledige onderbreking van een minuut zou niet tot een hoorbaar gat in je stream moeten kunnen leiden.

En T-Mobile doet niets inhoudelijks met je streaming bitjes. NS heeft bijvoorbeeld een strakke policy die streaming over WiFi in de trein probeert te slopen (omdat twee of drie streams het gewone internet voor de rest van de duizend mensen in de trein sloopt..) maar zoiets heb ik thuis nog niet kunnen bespeuren.

• burne
  • Niet online
marcel19 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:32:
Deze VLAN's worden niet ondersteund door de netgear switches. Zijn deze nu onbruikbaar
Ik ga er even niet induiken*, maar je verhaal klinkt alsof dit switches zijn die ISL gebruiken, en niet 802.1Q. ISL is een antieke implementatie van VLAN's, die acht 'kleuren' gebruikt om VLAN's aan te duiden. dot1Q gebruikt een numerieke tag tussen 0 en 4096 voor VLAN's.

Als dat klopt zijn je Netgear ISL VLAN-switches niet te gebruiken en zul je iets moeten kopen wat 802.1Q doet.

Een andere interpretatie van je vraag is dat je switches hebt die 'maar' 8 VLAN's ondersteunen, maar wel volgens de 802.1Q-standaard. In dat geval zul je ergens een VLAN-tag of VLAN-id kunnen opgeven, en voor je glasvezel-link heb je precies 3 VLAN's nodig, en 8 is dan meer dan genoeg.

* Ik lag vanochtend om 04:15 in mijn bedje, na een dagje van 19 uur, dus ik ben nu even lui en van plan om voor middernacht in bed te liggen. Google is verboden gebied.

• hcQd
  • Laatst online: 01:11
@marcel19 Je Asus kan prima zelf overweg met de VLANs die T-Mobile gebruikt. Als je je switches alleen voor het intern uit elkaar houden van internet en IPTV is maakt het niet uit welke VLANs je daarvoor gebruikt.

• marcel19
@burne
Ik heb even gekeken in de switch en ik zie inderdaad 802.1Q staat.
Ik ben hier even mee wezen spelen en inderdaad, ik kan nu VLAN 1-4093 opgeven.

Ik stel de switch dus straks gewoon als port based in maar wel op het 802.1Q.
Mijn switch heb ik toch ingedeeld als ene helft internet en andere helft tv.

@hcQd
Bedankt, dat is ook inderdaad nog een optie :)
Maar ik ben nu achter de mogelijkheid gekomen van deze switch.

• ericjanvanputten
burne schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:10:
[...]

Ik heb het gisteren laat gemaakt dus vandaag thuisgewerkt. Vanaf een uur of 11:00 staat er een Apple Music stream open, en die blijft gaan, zonder een probleem.

Ik denk niet dat er een netwerk-technische reden te verzinnen is waarom dat voor Spotify niet zo zou werken. Het zijn (riant gebufferde) tcp-streams met mp4 of aac uit een CDN en zelfs een volledige onderbreking van een minuut zou niet tot een hoorbaar gat in je stream moeten kunnen leiden.

En T-Mobile doet niets inhoudelijks met je streaming bitjes. NS heeft bijvoorbeeld een strakke policy die streaming over WiFi in de trein probeert te slopen (omdat twee of drie streams het gewone internet voor de rest van de duizend mensen in de trein sloopt..) maar zoiets heb ik thuis nog niet kunnen bespeuren.
Ik zou ook niets anders willen dat het mogelijke probleem niet hier lag, maar als ik dezelfde hardware en accounts etc naar een ander netwerk/internet provider til en het werkt daar wel, heb ik toch een vermoeden dat er ergens iets mafs zit in het netwerk.

Ongetwijfeld een combinatie van Echo dot alexa software, spotify en wellicht de ISP.

(zo ooit ook bij Jonaz een issue gehad met alleen VOIP via gotomeeting/skype/lync/etc alles verder was prima, bleek uiteindelijk een firmware upgrade in modem & andere modem toch te helpen) }:O haas geen idee

Maar vandaag komt TP link MC220L binnen dus ga daar een poging mee wagen

(via dit forum: https://community.t-mobil...1/index7.html#post1475901)
Je weet inderdaad nooit hoe een koe een haas vangt...

Zo was er ooit een probleem met een bepaalde Genexis NT (die op het eerste gezicht verder vrij 'weinig met je bitjes zou moeten doen'), waarbij een bepaalde letterlijke bitstream (te genereren door gewoon een bepaalde tekst in bv. een e-mail te stoppen) de hele NT deed crashen en dus je verbinding deed weg vallen.

• ericjanvanputten
Na nog maar 1 dag geprobeerd te hebben, lijkt het erop dat de }:O de haas heeft weten te vangen :)

De Draytek 2132 vervangen voor een TP link MC220L icm mijn Netgear R7000, na even prutsen was het eigenlijk pluggen en werken.

Vandaag heeft spotify connect op meerdere echo dots v2's vele uren (totaal >10) het prima en zonder problemen gedaan. Het is wellicht wat vroeg, maar ben zeker positief :)

• burne
  • Niet online
ericjanvanputten schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:10:
Na nog maar 1 dag geprobeerd te hebben, lijkt het erop dat de }:O de haas heeft weten te vangen :)
Dus je hebt hardware vervangen, en nu doet het wel wat je verwacht. Zegt dat iets over je ISP of over je hardware?

• ericjanvanputten
burne schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 01:14:
[...]

Dus je hebt hardware vervangen, en nu doet het wel wat je verwacht. Zegt dat iets over je ISP of over je hardware?
denk een combi, modem is van isp en die heb ik vervangen (soort van, eigenlijk meer ertussenuit gehaald)

• DvanK
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 10-01 16:25
Zou iemand mij kunnen vertellen wat de media converter instellingen zijn voor een glasvezel verbinding van 750mbit?

ik heb 3&4 geprobeerd, dit blijkt niet te werken. Is dit de enige instelling voor 750?

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• souris
DvanK schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:17:
Zou iemand mij kunnen vertellen wat de media converter instellingen zijn voor een glasvezel verbinding van 750mbit?

ik heb 3&4 geprobeerd, dit blijkt niet te werken. Is dit de enige instelling voor 750?
Als je het hebt over de CVT 3002 media converter die T-Mobile nu meelevert: Van de dipswitches moeten 3 en 4 op 1 staan, de rest op 0. Zo wordt ie ook uitgeleverd als het goed is. Deze instellingen bepalen alleen de bit rate en/of autonegotiation. Kun je aangeven of je wel licht binnen krijgt? Is de FO led aan?

Bij een recente overgang van Telfort naar T-Mobile hadden ze in de POP een rotte patchkabel gebruikt, dat komt vaker voor. Dus aan mijn kant alles goed aangesloten, maar in de POP niet. Moet er toch een Reggefiber monteur bijkomen.

• DvanK
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 10-01 16:25
Bedankt voor je reactie! Als ik thuis ben ga ik gelijk even checken. Ik weet wel uit mijn hoofd dat als 1&6 op ON zet ik zes lichtjes krijg, en bij 3&4 krijg ik maar 1 rij lichtjes

• WhySoSerious?
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16-01 12:17
spone schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:55:
Sinds een maand of 4 T-Mobile Thuis Glasvezel. Heerlijk stabiel, snelheid wordt ook keurig gehaald. Ondanks enkele landelijke storingen (waar ik schijnbaar op dat moment nooit last van had?) geen enkele uitval. Installatieafspraak was wel een rommeltje. Uiteindelijk toen de monteur nog steeds niet gekomen was zelf de boel maar aangesloten, ben redelijk handig met dit soort materiaal.

Televisieontvangers gebruik ik net als @SmoothTweaker weinig. Ben wel superblij met TV Anywhere, werkt heerlijk in de browser en kan ik er lekker naast pakken als ik andere dingen aan het doen ben. En binnenkort stap ik over naar T-Mobile voor mobiel en dan gaat er aan beide kanten (thuis+mobiel) nog iets van korting overheen. Dus ik ben een een happy camper :)
Hier nu 5 maanden T-Mobile Thuis en er ook blij mee. Alleen begint gemist is best wel incompleet op de decoder. Veel zenders missen zoals FOX en wil daar The Walking Dead, The Gifted enz. via begin gemist zien, maar niet te vinden op de decoder. Ook kun je niet een week terug via de tvgids en is er geen zoekfunctie.

Het rare is dat de TV Anywhere app dit wel allemaal heeft. Daar kun je de The Walking Dead, The Gifted enz. wel vinden, een week terug via de tvgids en er zijn meer zenders, programma's en series om terug te kijken.

WhySoSerious? wijzigde deze reactie 05-12-2018 11:53 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• MichelJ
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 17-01 12:29
dipswitch setting media convertor T-Mobile:

Pin NO. Function OFF ON
1 TP Auto-Negotiation Disable Enable
2 Manual TP speed 10M 100M
3 Manual TP speed N/A 1000M
4 Duplex mode Half Full
5 Flow Control Disable Enable
6 F/O mode Force Auto
7 Link Alarm Disable Enable
8 Reserved * *

Note:
Before changing TP speed, duplex mode and flow control setting, please mkae sure PIN 1 is set to off

When TP speed is set to 10M or 100M manually, PIN 3 must be turned to OFF

Under 1000Mbps, it supports only full-duplex mode only

DIP switch instelling WBA en ODF,GOF (1gig) 1,2,5,6,7,8 OFF 3,4 ON
DIP switch instelling WBA EOF (100MB) 1,3,7,8 OFF 2,4,5,6 ON

Led beschrijving:

Power
Green Power is available

Status
Green TX and F/O link is up
Orange TX or F/O link is down

FO Link/Act
Green F/O works in 100M
Orange F/O works in 1000M
Blinking F/O traffic is present

FDX
OFF TX works in Half-Duplex
Green TX works in Full-Duplex

Speed
OFF TX works in 10M
Green TX works in 100M
Orange TX works in 1000M

TX Link/Act
Green TX cable connection with remote device is good
Blinking TX traffic is present

manual download:

https://www.ctsystem.com/en/support/dwfile.php?docpid=51

MichelJ wijzigde deze reactie 05-12-2018 19:21 (76%)
Reden: extra info toegevoegd

• souris
DvanK schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:28:
Bedankt voor je reactie! Als ik thuis ben ga ik gelijk even checken. Ik weet wel uit mijn hoofd dat als 1&6 op ON zet ik zes lichtjes krijg, en bij 3&4 krijg ik maar 1 rij lichtjes
zie de reactie van @MichelJ

1 en 6 op ON zou volgens mij ook kunnen werken.. Maar goed, standaard is alleen 3 en 4 op ON. Voor een werkende verbinding moeten alle 6 de leds branden. Zie ook: https://www.ctsystem.com/...d.php?fid=2&keyw=CVT-3002 maar die manual zit als het goed is ook bij de CVT.

• MichelJ
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 17-01 12:29
souris schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:53:
[...]

zie de reactie van @MichelJ

1 en 6 op ON zou volgens mij ook kunnen werken.. Maar goed, standaard is alleen 3 en 4 op ON. Voor een werkende verbinding moeten alle 6 de leds branden. Zie ook: https://www.ctsystem.com/...d.php?fid=2&keyw=CVT-3002 maar die manual zit als het goed is ook bij de CVT.
Bij de installatie van de mediaconvertor zit geen manual, deze zit wel bij reserve die ingezet wordt bij een defecte mediaconvertor.

• savale
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 16:06
Hier met glasvezel 100/100 op een drayek vigor ook het probleem dat de verbinding even voor ongeveer 1 minuut wegvalt. Dit gebeurd vrijwel iedere avond 1 tot 4 keer.Het lijkt in de avond overigens vaker te gebeuren dan overdag, maar dat kan ook komen omdat we er dan meer gebruik van maken.
De webinterface van het modem is op het moment van wegvallen trouwens ook niet bereikbaar. Het is geen reboot van het modem want de uptime blijft wel intact. Aan de lampjes op het modem is ook niks geks te zien.
De bedrading / netwerkonderdelen aan mijn eigen kant al een keer vervangen, maar zonder succes.

Anyhow ik zie dat er meerdere gebruikers al dit hebben opgemerkt. Iemand succes gehad door bijvoorbeeld het modem te laten vervangen?

update:
Niet echt succesverhalen kunnen vinden, dus besloten om een mediaconvertor mcl 220 (versie 4.0) aan te schaffen. Kan die draydraak mooi de deur uit.
Nu nog even op zoek naar de juiste instellingen voor zowel de mcl220 als mijn tomato router met vlan tagging...

savale wijzigde deze reactie 05-12-2018 22:11 (15%)

• souris
MichelJ schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:05:
[...]

Bij de installatie van de mediaconvertor zit geen manual, deze zit wel bij reserve die ingezet wordt bij een defecte mediaconvertor.
OK. Bij mij zat ie er wel bij. In ieder geval kun je op bovenstaande link de documentatie vinden.

• Grudgie
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:19

Grudgie

PSN: Grudgie7

Is er storing? Geen internet en tv hier. Heb modem al eens opnieuw opgestart.

LG OLED B6V - Denon AVR-X3300W - Dali Zensor 7 - Dali Zensor 3 - Dali Zensor Vokal - Nvidia Shield

• Marco0445
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 01:00
Hier werkt het ook niet

• Thijmen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19-01 00:43
Hier (Enschede) ook geen internet.

• savale
Ik heb een TP link MCL 220L v4 en probeer deze direct op de WAN poort van mijn eigen router aan te sluiten. (zonder draytek dus). Overigens viel me op dat de v4 niet het schakelaartje force / auto heeft.

Ik krijg het zowel op een e2000 met tomato als op een r7000 met dd-wrt niet aan de gang. (DHCP client blijft op renewing hangen en krijg dus geen ip adres)
Ik doe waarschijnlijk iets niet goed wat betreft het vlan taggen. Iemand voor ddwrt of tomato een screenshot hoe de instellingen voor de wan poort moeten staan?

Mijn ddwrt instellingen:

savale wijzigde deze reactie 07-12-2018 15:50 (12%)

• Dennis
Zit je VLAN wel op de WAN en niet op de LAN?

• savale
Dennis schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:28:
Zit je VLAN wel op de WAN en niet op de LAN?
ehm heb het zoals dit plaatje, maar dan vlan2 assigned to bridge op none

overigens werkt het met de xwrt merlin firmware wel prima op de r7000... Heb wel de voorkeur voor ddwrt dus mocht iemand de instellingen weten :>

savale wijzigde deze reactie 07-12-2018 17:38 (24%)

• Dennis
Ik ben niet bekend met DD-WRT, dus misschien dat anderen beter antwoord kunnen geven. Je router moet wel VLAN tagging ondersteunen op de WAN. Zoals de combi Netgear 3700 met OpenWRT werkt niet. Een Archer V7 kan wel.

• savale
Het lijkt gewoon een bug in de ddwrt firmware op het moment. Met (fresh) tomato werkt het ook gewoon.

• marcel19
Ik ga volgende week woensdag over naar het glasvezel netwerk van tmobile.

Nu heb ik in mijn meterkast al een ntu hangen van KPN. Deze hoef ik niet terug te sturen. De rest van de hardware wel.

Aangezien kpn ook een mediaconverter gebruikt om glas om te zetten naar utp, vroeg ik mij af of deze ook gebruikt kan worden op het tmobile netwerk. Dat scheelt weer een extra kastje in de meterkast, en hoef ik niks te wijzigen :)

Ik ga sowieso gebruikt maken van mijn Asus router in plaats van het huawei modem.

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
marcel19 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:17:
Nu heb ik in mijn meterkast al een ntu hangen van KPN. Deze hoef ik niet terug te sturen. De rest van de hardware wel.

Aangezien kpn ook een mediaconverter gebruikt om glas om te zetten naar utp, vroeg ik mij af of deze ook gebruikt kan worden op het tmobile netwerk. Dat scheelt weer een extra kastje in de meterkast, en hoef ik niks te wijzigen :)
Ik zou even het hoofdstuk 'eigen hardware' in de OP lezen: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie. Heb zo'n vermoeden dat het antwoord op jouw vraag daar gewoon instaat.

rens-br wijzigde deze reactie 09-12-2018 14:58 (5%)

marcel19 schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:17:
Ik ga volgende week woensdag over naar het glasvezel netwerk van tmobile.

Ik ga sowieso gebruikt maken van mijn Asus router in plaats van het huawei modem.
Zoals gezegd staat het antwoord in de openingspost. Maar het scheelt geen extra kastje. Als je toch de T-Mobile mediaconverter moet gebruiken, dan moet die van KPN eraf dus die heb je dan niet meer.

• space-one
  • Laatst online: 17-01 23:09
Dit kwam ik net op het telfort forum tegen

https://forum.telfort.nl/...=dateline.desc#post660164

Inlog gevens nodig komt me niet bekend voor. Onzin?

space-one wijzigde deze reactie 10-12-2018 10:09 (10%)

• burne
  • Niet online
space-one schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:54:
Dit kwam ik net op het telfort forum tegen

https://forum.telfort.nl/...=dateline.desc#post660164

Inlog gevens voor inloggegevens komt me niet bekend voor. Onzin?
Als je nu eens begint met het lezen van de startpost, dan kunnen we die discussie overslaan.

• rens-br

rens-br

Moderator Mobile & IN
Topicstarter
space-one schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:54:
Inlog gevens voor inloggegevens komt me niet bekend voor. Onzin?
Ja.

• space-one
  • Laatst online: 17-01 23:09
Bedankt zal ik even posten op het telfort forum

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
space-one schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:10:
[...]

Bedankt zal ik even posten op het telfort forum
Ik vrees dat een {ziggo, telfort, kpn, t-mobile} forum weinig belang heeft bij een open discussie over andere ISP's :)
Zelfs bij XS4ALL is de discussie eenzijdig, 'ja goedkoper, klopt...' en blijft men daarna :+

• savale
savale schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:14:
Hier met glasvezel 100/100 op een drayek vigor ook het probleem dat de verbinding even voor ongeveer 1 minuut wegvalt. Dit gebeurd vrijwel iedere avond 1 tot 4 keer.Het lijkt in de avond overigens vaker te gebeuren dan overdag, maar dat kan ook komen omdat we er dan meer gebruik van maken.
De webinterface van het modem is op het moment van wegvallen trouwens ook niet bereikbaar. Het is geen reboot van het modem want de uptime blijft wel intact. Aan de lampjes op het modem is ook niks geks te zien.
De bedrading / netwerkonderdelen aan mijn eigen kant al een keer vervangen, maar zonder succes.

Anyhow ik zie dat er meerdere gebruikers al dit hebben opgemerkt. Iemand succes gehad door bijvoorbeeld het modem te laten vervangen?

update:
Niet echt succesverhalen kunnen vinden, dus besloten om een mediaconvertor mcl 220 (versie 4.0) aan te schaffen. Kan die draydraak mooi de deur uit.
Nu nog even op zoek naar de juiste instellingen voor zowel de mcl220 als mijn tomato router met vlan tagging...
update 2:

Heb nu al een aantal dagen de draytek ertussen uit en de tp link mcl220L v4 mediaconverter op mijn r7800 aangesloten.
Ik heb tijdens het normale gebruik 48 uur een ping test laten meelopen. Alle pakketjes zijn aangekomen en mijn gemiddelde ping is iets verbeterd. Kwa doorvoersnelheid merk ik geen verschil.
Gelukkig nu een super stabiele verbinding.

• jarsiv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18-01 14:29
Nou ik ben over. Heb alleen niet de huawei in gebruik maar de netgear nighthawk r7800. Heel af en toe een happertje in tv beeld maar lijkt wel minder te worden(raar dat wel). Maar voor de rest top en snel klaar

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:53

Cerenas

I have to get out of here.

hidden schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:19:
[...]
Ze zetten de bijgeleverde 15Meter UTP kabel vast op of langs de plint. (als dat mogelijk is)
Als je dus al UTP heb liggen word die natuurlijk gebruikt. Houd er wel rekening mee dat Internet en TV niet over de zelfde UTP kabel kunnen gaan omdat dit een gescheiden netwerk is.
Barre73 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:07:
[...]
Maar als ik dat buiten beschouwing laat: Ze werken dan altijd OTT, dus via de internetlijn. Je zou een IP-TV kastje dus gewoon moeten kunnen aansluiten op een internetverbinding en daar heb je dan geen gescheiden Vlans voor nodig.

Poort 3 en 4 op je HG659 kunnen alleen gebruikt worden voor IPTV van T-Mobile.
Heb hier momenteel KPN en heb ook interesse in T-Mobile, dus zit dit topic een beetje door te lezen (750Mbit op mijn adres mogelijk, het is goedkoper + eigen hardware is makkelijker te plaatsen/configureren blijkbaar). Lees ik nou goed dat je dus een aparte verbinding nodig hebt voor de STB? Is dit niet gewoon met VLAN's zoals bij KPN? Want ik heb momenteel 1 UTP kabel lopen van mijn Xperiabox in de meterkast naar de woonkamer waar een managed switch staat, daar zit alles op aangesloten (TV, mediaplayer, STB, etc.).

Ben van plan om de apparatuur later te vervangen voor UniFi spul (heb alleen de UniFi AP-AC LITE momenteel).

LinkedIn | Twitter | Steam

• ANdrode
  • Niet online
Cerenas schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:33:
[...]
Lees ik nou goed dat je dus een aparte verbinding nodig hebt voor de STB? Is dit niet gewoon met VLAN's zoals bij KPN? Want ik heb momenteel 1 UTP kabel lopen van mijn Xperiabox in de meterkast naar de woonkamer waar een managed switch staat, daar zit alles op aangesloten (TV, mediaplayer, STB, etc.).
Het zijn VLAN's :). Afhankelijk van jouw niveau vind je dat een toegankelijk of lastige oplossing.

Ik vind het persoonlijk makkelijker dan de KPN oplossing met IGMPproxy.
ANdrode schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:47:
[...]

Het zijn VLAN's :). Afhankelijk van jouw niveau vind je dat een toegankelijk of lastige oplossing.

Ik vind het persoonlijk makkelijker dan de KPN oplossing met IGMPproxy.
Dat heeft niet zoveel met niveau te maken lijkt me. De oplossing die T-Mobile heeft gekozen is praktisch gezien lastiger en vrijwel altijd duurder voor de klant. Of de klant moet extra kabels trekken, of hij moet extra hardware aanschaffen om via eigen Vlans de signalen over 1 kabel te sturen en weer te splitsen aan het einde.

@Cerenas T-Mobile is inmiddels wel over naar de oplsosing met een mediaconverter die dan met UTP op de router wordt aangesloten.
Ik ken de rest van je opstelling niet maar je zou eventueel de Huawei router van T-Mobile naar de woonkamer kunnen verplaatsen ter vervanging van die managed switch. Daar gebruik je dan die UTP kabel voor die je al hebt lopen.
Maar als er nu vanuit je meterkast ook kabels naar boven of naar andere plekken lopen, dan heb je nog steeds een probleem want die moeten dan allemaal naar je woonkamer.

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:48:
[...]
Dat heeft niet zoveel met niveau te maken lijkt me. De oplossing die T-Mobiel heeft gekozen is praktisch gezien lastiger en vrijwel altijd duurder voor de klant. Of de klant moet extra kabels trekken, of hij moet extra hardware aanschaffen om via eigen Vlans de signalen over 1 kabel te sturen en weer te splitsen aan het einde.
Echter is het met eigen hardware een stuk makkelijker in te stellen dan bij KPN en is TV daadwerkelijk gescheiden. Geen verplichte port forwards die de ISP instelt op de router als je TV gebruikt. Geen igmpproxy die problemen veroorzaakt.

Imo ligt het er een beetje aan wat je er mee wilt doen... Basis use case "gewoon alles via wifi" is bij allebei soort-van-ok (v8 of v10a zijn matig, de Huawei ook).

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:53

Cerenas

I have to get out of here.

Barre73 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:48:
[...]
@Cerenas T-Mobile is inmiddels wel over naar de oplsosing met een mediaconverter die dan met UTP op de router wordt aangesloten.
Ik ken de rest van je opstelling niet maar je zou eventueel de Huawei router van T-Mobile naar de woonkamer kunnen verplaatsen ter vervanging van die managed switch. Daar gebruik je dan die UTP kabel voor die je al hebt lopen.
Maar als er nu vanuit je meterkast ook kabels naar boven of naar andere plekken lopen, dan heb je nog steeds een probleem want die moeten dan allemaal naar je woonkamer.
Zat een beetje naar de prijzen te kijken bij T-Mobile en ik denk dat internet-only voor mij het beste zou zijn (kijk bijna geen TV), dus dan zit ik ook niet met het probleem van het opnieuw leggen van kabels/apparatuur en het is dan nog wat makkelijker om UniFi spul te gebruiken gok ik. :)

In ieder geval bedankt voor de reacties.

LinkedIn | Twitter | Steam

• NoUser
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 04-01 22:02
Kleine terugkoppeling

Ik kreeg het (externe) VOIP gedeelte niet constant werkend op de Fritz!Box 5490, elke keer geen verbinding mogelijk.
Betamax klonen
Cheapconnect
Budgetphone

T-Mobile blokt schijnbaar poort 5060 voor hun eigen VOIP dienst.

opl:

Dmv het java programma FBeditor de Fritzbox backupconfiguratie aangepast en dan alleen het VOIP gedeelte aangeklikt tijdens het restoren en alle bovenstaande diensten werken weer naar behoren.

Zoek naar voip.cfg en verander de sip_srcport van 5060 naar 5070.

NoUser wijzigde deze reactie 15-12-2018 00:32 (21%)

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Pagina: 1 ... 39 ... 42 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True