[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 226 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.893.890 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:56
pinda powerrr schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:30:
[...]

Ik zal je even uit de droom helpen, elke provider stapt over op (xs)GPON, daar is T-Mobile niet uniek in.

Nieuwe aansluiting? --> GPON
Je hoeft mij niet uit de droom helpen.
Het is wat het is.
GPON werkt op dezelfde golflengte als AON.
En daar gaat het mis.
Trouwens ik gebruik een eigen router direct op glasvezel GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57

pinda powerrr

Slow down...

Nazlive schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:35:
[...]

Heb je hier een bron van? Lees er graag wat meer over.
Ga alle netwerktopics maar na, KPN, Delta, T-Mobile etc. Allemaal GPON techniek. En het heeft ook wel paar keer op de frontpage gestaan.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
pinda powerrr schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:50:
[...]

Ga alle netwerktopics maar na, KPN, Delta, T-Mobile etc. Allemaal GPON techniek. En het heeft ook wel paar keer op de frontpage gestaan.
Bij Kpn kom ik gewoon weer op AON.
Het hangt er van af welke spulletjes in het pop station hangt.
En dat verschilt nogal.
Kpn is wel GPON aan het uitfaseren naar XGS-PON.
Bij T-Mobile kom je in veel gevallen op GPON en niet XGS-PON.
Omdat verschillende providers GPON en AON door elkaar gebruiken in dezelfde pop en deze hebben dezelfde golflengte kan het mis gaan.
Daarom is GPON waar je een passieve glasvezel splitter deelt veel gevoeliger.
Als hier iemand een AON NT op aansluit gaan de klanten op die splitter down.
Daarom GPON storing gevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:24
Nazlive schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 17:49:
[...]

Zelf zou ik KPN kiezen tenzij je een paar weken storing en tetheren met je telefoon acceptabel vindt. Je krijgt wel een code dan voor onbeperkt internet wat in iedergeval werkt met tele2, of t-mobile sims.
Ik heb sinds begin 2022 T-Mobile en niet 1 keer storing gehad. Ja een DHCP lease die een beetje moeilijk deed omdat ik zelf liep te klooien Tweaken. Alleen TV is bagger maargoed dat is overal bagger. Maar glasvezel ligt hier pas sinds 2021. Misschien is het bij oudere netwerken waar meer storing in is?

Ik betaal nu (door combi korting) véél minder dan wat ik via WBA bij elke andere provider zou betalen. Met huidige inflatie en energie lasten moet ik helaas wat meer beknibbelen op zaken als TV en internet. 🤷‍♂️ Dus zit in die zin goed bij T-Mobile.

Daarbij is het bijna een principe kwestie: KPN rekent terror prijzen aan andere providers. Kijk maar naar de vele klachten van Freedom hierover. Daarbij heeft DHCP vs PPPoE ook voordelen bij gebruik van eigen apparatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door Kasper1985 op 19-07-2023 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Kpn is ook niet alles hoor.
Zie deze link nu.
https://forum.kpn.com/kpn...ractieve-televisie-595354

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 01:52
pennywiser schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:33:
[...]

Nee, daar zit ik ook mee. Poort 25 uitgaand dicht prima, kan je 587 voor gebruiken. Maar geen SMTP mailrelay is nogal raar.

Ik was blij dat ik minder ging betalen, maar dat wordt meteen afgestraft. :o
Neem gewoon een eigen domain en host dat bij een redelijke mail provider. Ik had mijn eigen mail server, maar heb die (ook in verband met spam filtering) bij zoho ondergebracht. Dat is me de paar tinetjes per jaar wel waard. Maakt ook overstap naar een andere internet provider een stuk gemakkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 08:47
Op zoek naar een andere provider kwam ik, financieel gezien (en kijkend naar een A-merk), uit bij glasvezel van T-Mobile (zit al 20 jaar bij Ziggo, met volle tevredenheid, maar het prijsverschil met T-Mobile zou 20 euro per maand bedragen). Maar op zoek naar de diverse review-sites ben ik toch enorm gaan twijfelen. Bizar hoe slecht T-Mobile glasvezel beoordeeld wordt.

Ik snap dat reviewsites voornamelijk gebruikt worden door mensen die ontevreden zijn, maar T-Mobile komt er wel heeeeel erg slecht uit. Is het daadwerkelijk zooooo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:06
103720 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 07:44:
Op zoek naar een andere provider kwam ik, financieel gezien (en kijkend naar een A-merk), uit bij glasvezel van T-Mobile (zit al 20 jaar bij Ziggo, met volle tevredenheid, maar het prijsverschil met T-Mobile zou 20 euro per maand bedragen). Maar op zoek naar de diverse review-sites ben ik toch enorm gaan twijfelen. Bizar hoe slecht T-Mobile glasvezel beoordeeld wordt.

Ik snap dat reviewsites voornamelijk gebruikt worden door mensen die ontevreden zijn, maar T-Mobile komt er wel heeeeel erg slecht uit. Is het daadwerkelijk zooooo slecht?
Wat mij betreft zeker niet (heb het bij een aantal vrienden en familie en daar werkt het prima al jaren, met eigen router dan wel), maar datzelfde kan ik ook van een Ziggo zeggen.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Laatst online: 16-09 11:49

Ik zou zeggen 'the proof is in pudding' ... en om er meteen een 2e cliché tegenaan te gooien.. goedkoop is duurkoop. Als je mazzel hebt gaat alles goed en heb je amper tot geen storingen, heb je wel een keer een storing dan wens ik je met T-Mobile heel veel succes!
Heb je nog andere opties om op over te stappen?
Kan je evt. een backup regelen via je werk etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Lord_Dain schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:54:
[...]

Ik zou zeggen 'the proof is in pudding' ... en om er meteen een 2e cliché tegenaan te gooien.. goedkoop is duurkoop. Als je mazzel hebt gaat alles goed en heb je amper tot geen storingen, heb je wel een keer een storing dan wens ik je met T-Mobile heel veel succes!
Heb je nog andere opties om op over te stappen?
Kan je evt. een backup regelen via je werk etc?
Nee, niet echt andere opties. En dat is ook wel wat ik lees, wanneer er problemen zijn geeft T-Mobile niet thuis. En ik moet zeggen, helpdesk van Ziggo is echt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
Ja, ze hebben weleens storingen, maar ze lossen het zeker wel op en je krijgt altijd een simkaart waarmee je kan hotspotten. Tot het is opgelost. Beter dan niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 01:36

Ik moet nu zelf odf bellen om meer te weten over een fix. Lig er al twee weken uit. Ondertussen van schrijven zegt odf nu weer kpn :P :)

Heb nu KPN gebeld, die zegt dat t-mobile nog geen ticket heeft aangemaakt van de storing. Terwijl iemand van t-mobile zei dat er de 19de een monteur bij de centrale ging kijken :9

Nu weer t-mobile bellen :)

-update en t-mobile weet het ook niet echt. Afwachten is het advies, er is iedergeval een monteur geweest. Er staat volgens hun wel een ticket open.

Dit gaat denk ik nog wel even duren. Gelukkig kan ik over twee weken opzeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nazlive op 20-07-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb vorig jaar glasvezel aangevraagd en de geschatte datum zou eerst maart dit jaar, maar wordt steeds sinds maart verschoven. Meer mensen deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
Turdie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:44:
Ik heb vorig jaar glasvezel aangevraagd en de geschatte datum zou eerst maart dit jaar, maar wordt steeds sinds maart verschoven. Meer mensen deze ervaring?
Zoek eens in dit topic...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 103720
Ik weet genoeg. Net m'n abbo bij Ziggo verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Hier een vier weken tevreden t-mobile thuis klant. :)
Ook de beeldkwaliteit van tv kijken (via Apple TV) vind ik zeer goed. Alleen de structuur/wijze van navigeren binnen de app vind ik niet goed uitgedacht. Maar ja, 52,50 euro vs 77 euro…. :) En dan heb ik de acht maanden actie nog niet eens meegerekend. Daarnaast is ESPN bij t-mobile nog 8 euro p/m goedkoper.

O ja, hoe lang duurt het overigens voordat ESPN actief is als ik het (via hun app) heb aangevraagd? Vrijwel direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
103720 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:12:
Ik weet genoeg. Net m'n abbo bij Ziggo verlengd.
Je hoeft natuurlijk Ziggo niet te verlengen, dan kun je er elk moment vanaf dat de POP is opgeleverd. Dat is een beetje afhankelijk van het gebied en welke straat/wijk etc.

Ik ben zelf actief in de glasvezel aanleg en er komt veel meer bij kijken dan een paar kabels in de grond te graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 103720
jongetje schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Je hoeft natuurlijk Ziggo niet te verlengen, dan kun je er elk moment vanaf dat de POP is opgeleverd. Dat is een beetje afhankelijk van het gebied en welke straat/wijk etc.

Ik ben zelf actief in de glasvezel aanleg en er komt veel meer bij kijken dan een paar kabels in de grond te graven.
Weet ik, er ligt al een aansluiting in ons huis, dus dat is het niet. Maar lees teveel berichten over langdurige storingen / oplossingen. En in een huis met 1 vrouw en 2 dochters wil je geen uur zonder internet of televisie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@103720 Dan moet je de zakelijke oplossing nemen, dan krijg je een 4g backup in je modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
103720 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 18:23:
[...]

Weet ik, er ligt al een aansluiting in ons huis, dus dat is het niet. Maar lees teveel berichten over langdurige storingen / oplossingen. En in een huis met 1 vrouw en 2 dochters wil je geen uur zonder internet of televisie zitten.
In dit topic lees je er inderdaad regelmatig over. Maar in mijn omgeving heb ik dit nog niet vernomen.

Ik blijf het wel een beetje zorgelijk vinden dat als iemand zit te hobby-en met zijn aansluiting, diegene een verstoring bij andere woningen kan veroorzaken. En dat dit ook niet makkelijk gesignaleerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 22:32
pennywiser schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:22:
Ja, ze hebben weleens storingen, maar ze lossen het zeker wel op en je krijgt altijd een simkaart waarmee je kan hotspotten. Tot het is opgelost. Beter dan niets.
Ik las ook altijd de Ziggo reviews en die zijn niet veel beter dan die van T-Mobile. Ziggo lijkt storingen wel sneller op te lossen dan T-Mobile want T-Mobile doet alles lineair, schijnbaar alleen tijdens kantoortijden en via tickets naar onderaannemers.

Maar T-Mobile geeft wel heel makkelijk unlimited data vouchers en daar is Ziggo heel krenterig mee. Alleen bij hoge uitzondering.

Kortom het is lood om oud ijzer, dus ik ga denk ik elk jaar overstappen en van de aanbiedingen profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
wlmpie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Ik las ook altijd de Ziggo reviews en die zijn niet veel beter dan die van T-Mobile. Ziggo lijkt storingen wel sneller op te lossen dan T-Mobile want T-Mobile doet alles lineair, schijnbaar alleen tijdens kantoortijden en via tickets naar onderaannemers.

Maar T-Mobile geeft wel heel makkelijk unlimited data vouchers en daar is Ziggo heel krenterig mee. Alleen bij hoge uitzondering.

Kortom het is lood om oud ijzer, dus ik ga denk ik elk jaar overstappen en van de aanbiedingen profiteren.
Ik denk het ook. Pas geleden iemand die ik ken, ook een week zonder Ziggo gezeten. Vanwege een of andere upgrade oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnz0r
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 23:58
Ik heb op dit moment een storing bij T-Mobile Thuis met glasvezel. Heeft iemand anders hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
Hier (Haarlemmermeer) op het moment ook storing t-mobile thuis over glasvezel.

Update 10:49: we zijn weer online.

[ Voor 19% gewijzigd door RAF1 op 21-07-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Even wat stoom afblazen:

Open Dutch Fiber houdt zich gewoon niet aan de medegedeelde aansluit data in de door T-Mobile gestuurde brief.
Het zou in het deel waar ik woon van Heerlen Centrum al aangelegd en werkend moeten zijn maar het is echt veel beloven doet weinig geven.
In december 2022 begonnen ze met graven en eind januari waren ze klaar dus dat beloofde veel goeds.
Echter daarna nooit meer iets van gezien of gehoord.
Als je nu zoekt op de website van Open Dutch Fiber dan geven ze medio tot eind 2024 als datum in gebruikstelling aan.
Bij T-mobile zelf weten ze ook niks anders te vertellen dan dat het ze verbaasd.
Wat een prutsers daar.
Mail naar ODF gestuurd krijg ik deze gewoon stomme opmerking als antwoord:

Goedemiddag,

Bedankt voor uw email. Leuk om te horen dat u glasvezel wil hebben!
Wij proberen u ten alle tijden zo goed mogelijk te informeren over de werkzaamheden en de planningen.
De datums die wij naar u communiceren zijn prognoses en kunnen altijd wijzigen.

Ik hoop u hier voldoende mee te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet/Kind regards,

Michel | van Team Open Dutch Fiber

Iemand met dezelfde ervaring met ODF?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGcYayNpg9sjAfULfknwiNIjEyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nls4ZuAYQlLaetRMY3q9nbHX.jpg?f=fotoalbum_large

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:20
Turdie schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:44:
Ik heb op 9 december 2022 een abonnement genomen bij T-Mobile Glasvezel thuis en tot vandaag is er nog geen aansluiting en niks gebeurd en geen datum. Ik zou vanaf 4 juli volgens T-Mobile worden gebeld maar tot vandaag 21 juli 2023 nog geen telefoontje gehad. Ze moeten bij mij in de meterkast komen om de aansluiting gereed te maken en dan pas komt de T-Mobile monteur.

Belachelijk dat ik zo lang op moet wachten. Ik heb het volgende besteld:

Glasvezel:
1.000 Mbps down/upload Internet
T-Mobile TV pakket Basis zonder opnemen en geen extra betaalde zenders
1x TV-Box van T-Mobile voor mijn LG OLED TV

Eerste 8-maanden is de afspraak €25,- per maand daarna €55,-

Ik heb nog steeds Ziggo basis 100 Mbps met Interactive TV en CI+ 1.3 zonder extra betaalde zenders en geen huistelefoon.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:20

Vos

AFCA

Mijn idee is om de Zyxel router er tussen uit te halen en een managed switch (TL-SG108PE) te plaatsen. Van de switch dan naar een ASUS ZenWiFi AX (XT8) router voor bekabeld internet en wifi. Moet ik dan nog wat zaken instellen m.b.t. veiligheid/firewall?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
@Vos Waarom een switch ertussen zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:15
hcQd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:42:
@Vos Waarom een switch ertussen zetten?
Volgens mij ondersteunt de ASUS ZenWiFi AX (XT8) router geen VLAN. Dan kun je met een managed switch de VLAN eraf halen / toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:12

Antonio di

a mi me dijeron que si

Mensen al ervaring met ZyXel T56 (voor nieuwe glasvezel klanten)?

Zie ook:
https://community.t-mobil...t-56-hoe-werkt-het-350643

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Nu online
Muis666 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:50:
[...]

Volgens mij ondersteunt de ASUS ZenWiFi AX (XT8) router geen VLAN. Dan kun je met een managed switch de VLAN eraf halen / toevoegen.
Volgens de handleiding wel. Het zou me ook verbazen als dit niet het geval zou zijn, routers van Asus doen dit al minstens tien jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Antonio di schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:51:
Mensen al ervaring met ZyXel T56 (voor nieuwe glasvezel klanten)?

Zie ook:
https://community.t-mobil...t-56-hoe-werkt-het-350643
Wel ff met de t54 heeft er nog geen dag achter gezeten.
Ik hou zoveel mogelijk afstand van provider spullen.
Ik heb een stabiele glasvezel verbinding met een Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON.
De Huawei GPON ont gebruik ik ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:48
Muis666 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:50:
[...]

Ga in het menu naar Lan->IPTV. Selecteer bij ISP profile 'manual settting'. Dan bij Internet VID 300 invullen. Zet de Multicast routing op disabled. Klik op Apply.
Met deze instellingen werkte het bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:20

Vos

AFCA

hcQd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:58:
[...]

Volgens de handleiding wel. Het zou me ook verbazen als dit niet het geval zou zijn, routers van Asus doen dit al minstens tien jaar.
Naar mijn weten wordt het niet ondersteund. Heb net van https://www.asus.com/netw...2Name=ASUS-ZenWiFi-AX-XT8 de manual
gedownload en het woord vlan kom ik niet tegen. Las in een review ook dat dit een minpunt was.

Maar met de optie hierboven genoemd werkt het wellicht, die optie kende ik nog niet. Zal dat gaan proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vos op 21-07-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik denk er over om naar T-mobile glasvezel over te stappen (zit nu op Ziggo).
Er zit een Genexis modem/converter (?, zie foto) op de binnenkomende glasvezel-kabel.
Wordt de glasvezel van deze Genexis gewoon door verbonden met glasvezel naar de Huawei (GPON) kastje (OptiXstar HG8010H...) van T-mobile. Ik kan de 230v-12v adapter van de Genexis namelijk niet meer vinden.

De vraag is dus:
Hoeft er GEEN stroom meer op het Genexis kastje omdat de Glasvezel gewoon wordt doorverbonden van de Genexis naar het Huawei kastje ???

Foto hieronder: Genexis kastje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFogdlHnLkwuLKfxXiFOct6gp1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d80ikabMkqmTk6oUPGlbQq7h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Antonio di schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:20:
Ik denk er over om naar T-mobile glasvezel over te stappen (zit nu op Ziggo).
Er zit een Genexis modem/converter (?, zie foto) op de binnenkomende glasvezel-kabel.
Wordt de glasvezel van deze Genexis gewoon door verbonden met glasvezel naar de Huawei (GPON) kastje (OptiXstar HG8010H...) van T-mobile. Ik kan de 230v-12v adapter van de Genexis namelijk niet meer vinden.

De vraag is dus:
Hoeft er GEEN stroom meer op het Genexis kastje omdat de Glasvezel gewoon wordt doorverbonden van de Genexis naar het Huawei kastje ???

Foto hieronder: Genexis kastje
[Afbeelding]
Je hebt straks twee 220v aansluitingen nodig: voor de mediaconverter en voor modem/router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

meesje schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:23:
[...]

Je hebt straks twee 220v aansluitingen nodig: voor de mediaconverter en voor modem/router.
Thanks.
Ik heb alleen 230v aansluitingen ;) ;) (maak dat "foutje" ook nog regelmatig!).

Ik heb 1 dubbel stopcontact in de meterkast waarop nu een Ziggo Connect Router en een Hirschmann COAX/kabel (DVB-C) splitter/versterker zijn aangesloten. Dus die komen dan vrij voor voor de mediaconverter (Huawei) en de T54 of 56 Router, beide van T-mobile.

Dus ik heb dus geen 3de 230V aansluiting nodig voor de Genexis Adapter!
Zie ik het zo juist ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Antonio di schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Thanks.

Ik heb 1 dubbel stopcontact in de meterkast waarop nu een Ziggo Connect Router en een Hirschmann COAX/kabel (DVB-C) splitter/versterker zijn aangesloten. Dus die komen dan vrij voor voor de mediaconverter (Huawei) en de T54 of 56 Router, beide van T-mobile.

Zie ik het zo juist ???
Dat zie je juist.
Mocht je nog een extra wcd nodig hebben zo,n verlengsnoer (verdeeldoos) is zo gepakt.
Dat glasvezel kastje gaat er toch af bij een T-Mobile aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Antonio di schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Thanks.

Zie ik het zo juist ???
Nee de Genexis vervalt. Printplaat gaat eruit en glasvezel gaat naar de converter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:57:
[...]

Nee de Genexis vervalt. Printplaat gaat eruit en glasvezel gaat naar de converter.
Inderdaad wordt het vaak zo door een monteur gedaan.
Of alleen maar een koppelbus er tussen.
Voorbeeld de gele kabel is glasvezel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izR09fxyRvuSzfW975vv5uKjnl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9N6KEfnVVSzLJYgU5x9GRJPf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

peterbier schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:23:
[...]

Inderdaad wordt het vaak zo door een monteur gedaan.
Of alleen maar een koppelbus er tussen.
Voorbeeld de gele kabel is glasvezel.
[Afbeelding]
Bedankt voor de foto en uitleg, verduidelijk een hoop.

Dus als ik het goed begrijp, gebruiken alle Glasvezel providers NIET meer het Genexis kastje ?
Jammer, het was zo'n mooi kastje in de Lijbrandt provider tijd met 4 x LAN, 2 X POT telefoon en 1 X DVB-C (ongecodeerd) aansluiting. Het is dus schijnbaar verouderd en niet meer bruikbaar.

Als ik overstap naar T-mobile geeft ik aan dat ik liever een "koppelbus" heb, want de Genexis kast is nogal groot en ik gebruik die ruimte liever voor een 230v stekker blok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Antonio di schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:36:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, gebruiken alle Glasvezel providers NIET meer het Genexis kastje ?
Jammer, het was zo'n mooi kastje in de Lijbrandt provider tijd met 4 x LAN, 2 X POT telefoon en 1 X DVB-C (ongecodeerd) aansluiting. Het is dus schijnbaar verouderd en niet meer bruikbaar.

Als ik overstap naar T-mobile geeft ik aan dat ik liever een "koppelbus" heb, want de Genexis kast is nogal groot en ik gebruik die ruimte liever voor een 230v stekker blok.
Je bent afhankelijk van de ftu basisplaat.
Wat jij hebt hangen valt nog wel mee kwa grote.
Ik heb de dubbele breedte.
Ik heb de installatie zelf gedaan.
Voor mensen die nog nooit met glasvezel hebben gewerkt lekker aan de monteur over laten.
Dit heb ik er hangen.
T-mobile glasvezel met patchcover naar een Fritzbox 5590 GPON SFP module.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cgAMag-kfkkOJTu-SKXlvS6LDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6yqe0EM5yXjL5s7whtGDudT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

peterbier schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:47:
[...]

Je bent afhankelijk van de ftu basisplaat.
Wat jij hebt hangen valt nog wel mee kwa grote.
Ik heb de dubbele breedte.
Ik heb de installatie zelf gedaan.
Voor mensen die nog nooit met glasvezel hebben gewerkt lekker aan de monteur over laten.
Dit heb ik er hangen.
T-mobile glasvezel met patchcover naar een Fritzbox 5590 GPON SFP module.
[Afbeelding]
Mijn 1ste thuis terminal (Texas Instrument Silent 700 met telefoon oordoppen 110/300 b/s en thermisch printer) en 2de thuis verbinding via pc-met-ingebouwd-modem (Kaypro sjouw computer met CP/M besturing systeem) heb ik ook werkende gekregen :) :) . Zie foto's.

Bij glasvezel heb je wel weer speciaal gereedschap nodig. Ik snap nu ook waarom er bij glasvezel altijd een monteur komt en ik laat het inderdaad over aan die monteur.

Ik lees met jouw tekst "ftu basisplaat" een mooie uitleg op:
https://community.freedom...sselen-voor-een-tk01/2919

Ik ga mij ook eens verdiepen in de Glasvezel technologie en o.a. kijken naar de door jouw genoemde "Fritzbox 5590" en de bijbehorende SFP-insteekmodules.

foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6237lLqNKWOzNjQylizzW9k-AE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATDaiGUm9JNsj8E4M1Q8Irhf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3vYM42GaOr3wJ-8N-wpIyfGMz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kr9LB8shHOeCiouV4q8P7p7G.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 20:34
Antonio di schreef op zondag 23 juli 2023 @ 00:45:
[...]

Ik lees met jouw tekst "ftu basisplaat" een mooie uitleg op:
https://community.freedom...sselen-voor-een-tk01/2919

Ik ga mij ook eens verdiepen in de Glasvezel technologie en o.a. kijken naar de door jouw genoemde "Fritzbox 5590" en de bijbehorende SFP-insteekmodules.
Om te begrijpen hoe het werkt in de glasvezel wereld met aansluitpunten (FTU) en de levering van actieve apparatuur zal ik kort uitleggen hoe het werkt in de leverstraat.

De netwerkbeheerder (KPN Netwerk, Open Dutch Fiber e.d.) legt het netwerk aan wat bestaat uit verdeelkosten, PoP's en de uiteraard de glasvezelkabels waarvan er ook 1 naar jouw meterkast loopt. Deze wordt afgewerkt op de grondplaat (de FTU). In jouw voorbeeld de Genexis FXP100/GN02.

De operator beheert de actieve apparatuur op het netwerk. Bij T-Mobile heb je over het algemeen met 2 operators nu te maken: Glasoperator (van T-Mobile zelf) en KPN Wholesale. De operator levert de actieve apparatuur ook voor de klant, dat kan een mediaconverter (NT) of GPON/XGS-PON-converter (ONT) zijn.

Als jij een dienst aanvraagt bij een ISP (T-Mobile in dit geval) dan vragen zij voor jouw adres bij de operator een aansluiting aan. De operator bepaald welke actieve apparatuur jij ontvangt. Meestal zal het een losse NT/ONT zijn met een patchkabeltje vanuit de FTU grondplaat. Maar operator KPN Wholesale levert vaak nog NT's/ONT's die een formfactor hebben die passen in een TK-01 of TY-01 FTU's. Als die operator een (O)NT levert voor een TK-01/TY-01 dan en je hebt een oudere FTU hangen, dan wordt deze vervangen. Het is dus altijd de operator die de beslissing neemt aan de hand van de actieve apparatuur of jouw FTU wordt vervangen. In het Freedom topic waar jij naar verwijst is er onbegrip over het feit dat je soms 300 Euro moet betalen voor vervangen van FTU omdat ze "het niet mooi" vinden staan. Daar heeft een operator geen boodschap aan: zij leveren jou als klant een mediaconverter en het zal ze worst wezen hoe dat staat in jouw meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Antonio di schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:36:
[...]

Ik zie geen antwoord op je dikgedrukte vraag dus hierbij dan: jawel. Voor deze FTU wordt nog gewoon de Genexis NT gebruikt. Behalve bij providers zoals T-Mobile die überhaupt geen opklikbare NT gebruiken maar altijd een losse.

NB: de versie die jij bedoelt wordt inderdaad nergens meer gebruikt. Daar zat alles in maar dat was meteen ook het nadeel. Alle kabels moesten dus ook daarheen (TV, router, telefoon). De versie die nu wordt gebruikt kent maar 1 UTP poort en die is bedoeld om de router op aan te sluiten vanwaar al het andere wordt aangesloten.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
@Antonio di
Via koppelbus zou ik niet doen.
Dat krijg je dit soort praktijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4C0EGLlXD1TilRv9V4zzj7YfotU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t36UHPuxOKYQu2G2wprJsCk4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9FCKW2_q95-P5Qm0uZVgd6p3Sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/767DWMajgcAMkriw2dwzZwws.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou gewoon de bestaande ntu en daar de glasvezel uit laten komen.
De ftu laten vervangen levert alleen maar gedoe op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik begrijp dat ik niets te "willen/wensen" heb als ik overstap naar T-mobile, maar afhankelijk ben van wat de beheerder Regfiber/KPN mee geeft aan de monteur.
Ik wacht dus maar af waar de monteur mee komt. Begrijp sinds vanmiddag van buren wat verder op in de straat dat er bij hen gewoon een glasvezel kabeltje uit hun Genexis komt (hij is 4 mnd geleden overgestapt naar T-mobile) naar het Huawei kastje.
Bedankt allen ( @meesje , @peterbier , @bjusterbaarlik , @Soundwork en @Barre73 ) voor de reacties en uitleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
@Antonio di

Je krijgt de spullen door T-mobile thuis gestuurd ook het Huawei GPON kastje.
De monteur van Guidion (zijn gewoon zzp,ers) doet de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtwaker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Nog meer mensen met een storing met de glasvezel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
nachtwaker schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:23:
Nog meer mensen met een storing met de glasvezel?
Dit kun je beter op de community vragen. Tmobile levert op zoveel verschillende netwerken en pop's dat een oneliner niets toevoegt in mijn ogen....

Zit je op primevest, glasdraad, odf, netwerknl etc. En heb je gpon via tmobile apparatuur of via wba kpn? En welke locatie zit je en op welke pop zit je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:38

page404

Website says no

page404 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:55:
[...]

Deze soap gaat ook maar door. Monteur is niet ingepland, wel wordt de oude dame gebeld of "het nu werkt". Ja zegt ze , nu op dit moment wel. Okay, doei doei zegt T-Mobile.
Wij weer bellen, maar nee er kan geen monteur komen totdat het ONT gereset is en die is al 110 dagen up. Toen ben ik wel uit mijn slof geschoten. Al die telefoontjes, al die mailtjes, apparatuur opgestuurd, gereset, teruggestuurd, vervangen, in het afgelopen half jaar en niet 1 keer kunnen ze vragen om het ONT ook te herstarten? Uiteindelijk de tante aan de telefoon uitgelegd welk apparaatje van de stroom af moet en nu komt er deze week een monteur. Wat een gedoe zeg, gewoon een modempje met een extender en een beetje televisie willen kijken.
Monteur geweest, uur aan het pielen geweest. Kreeg het dus ook niet aan de praat. Advies: toch weer een nieuw type extender nodig. Vervolgens krijgt ze wel meteen de bekende dreigmails dat ze 80€ moet betalen als ze de oude niet terug stuurt maar T-Mobile vergeet wel de nieuwe op te sturen. Ondertussen werkt het nog niet naar behoren. Man man man, wat een prutsers.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
page404 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:54:
[...]

Monteur geweest, uur aan het pielen geweest. Kreeg het dus ook niet aan de praat. Advies: toch weer een nieuw type extender nodig. Vervolgens krijgt ze wel meteen de bekende dreigmails dat ze 80€ moet betalen als ze de oude niet terug stuurt maar T-Mobile vergeet wel de nieuwe op te sturen. Ondertussen werkt het nog niet naar behoren. Man man man, wat een prutsers.
De monteur heeft range extenders bij hem en als hij dat niet heeft moet die terugkomen met de juiste apparatuur. Neemt niet weg dat de TV ontvanger niet aangesloten moet worden via de range extender, dat geeft problemen.

Bij goed bereik en een goede snelheid kan de TV app wel goed werken via de range extender. Maar dat moet het wel een relatief moderne smart TV zijn. Maar dan bespaart ze ook weer enkele euros huur voor de TV ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:38

page404

Website says no

bjusterbaarlik schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:11:
[...]

De monteur heeft range extenders bij hem en als hij dat niet heeft moet die terugkomen met de juiste apparatuur. Neemt niet weg dat de TV ontvanger niet aangesloten moet worden via de range extender, dat geeft problemen.

Bij goed bereik en een goede snelheid kan de TV app wel goed werken via de range extender. Maar dat moet het wel een relatief moderne smart TV zijn. Maar dan bespaart ze ook weer enkele euros huur voor de TV ontvanger.
Wij hadden van te voren al gezegd: zorg dat de monteur die bij zich heeft. Niet dus.
En dat “het problemen” geeft is wel duidelijk maar er is daar even geen andere oplossing. Misschien moet t-mobile eens gaan zorgen dat het wel gewoon werkt, het is geen rocket science he. Zeker omdat ze zowel bij mij als bij mijn tante gezegd hebben dat we een extender moeten nemen van hun zelf, om daarna te zeggen dat dat ook problemen geeft.
En de tv app is ook geen optie voor haar, ze is al blij dat ze de tv aan krijgt, laat staan geneuzel met apps. Anders had ik allang NLZIET voor haar geïnstalleerd en de tv van Tmobile opgezegd.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Als de monteur het niet bij zich had moet die gewoon terug komen. Was een monteur van Guidion? Guidion wel gebeld hierover?

Dat het niet over WiFi goed werkt komt door multicast.

Bij sommige TV's is het mogelijk de TV app als standaard app in te stellen voor TV kijken. Dat is het juist heel eenvoudig en vergt het geen extra handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 11:01
Ik heb een maand geleden een abbonement aangevraagd. Als datum voor activatie 1 september opgegeven.

Nu heb ik gisteren de t56 router en gpon gekregen. Echter nog niks gehoord van een installatie afspraak. Glas zit nog niet bij ons in huis maar alleen in de straat. Die moeten ze dus nog naar binnen brengen.

Weet iemand wat het gemiddelde stroomverbruik van de t56 is? Met wifi enzo gewoon aan. Zie dat er een 35w adapter bij zit. En van de gpon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
bjusterbaarlik schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:27:
Dat het niet over WiFi goed werkt komt door multicast.
Hoe komt je daarbij? T-Mobile TV is geen multicast. De enige die zover ik weet Multicast doet in Nederland is KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nazlive
-dubbel-

[ Voor 96% gewijzigd door Nazlive op 24-07-2023 11:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nazlive
meesje schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:23:
[...]

En een derde 230 volt aansluiting voor je mobiele telefoon zodat je die kan inzetten als hotspot :+
1993jjohan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:02:
Ik heb een maand geleden een abbonement aangevraagd. Als datum voor activatie 1 september opgegeven.

Nu heb ik gisteren de t56 router en gpon gekregen. Echter nog niks gehoord van een installatie afspraak. Glas zit nog niet bij ons in huis maar alleen in de straat. Die moeten ze dus nog naar binnen brengen.

Weet iemand wat het gemiddelde stroomverbruik van de t56 is? Met wifi enzo gewoon aan. Zie dat er een 35w adapter bij zit. En van de gpon?
Raad je aan om over te stappen naar wat anders. Zodra het niet werkt heb je weinig aan de klantenservice. Ik ben nu bijna 3 weken offline. Ze zegggen elke weer wat anders, en dat er iemand komt kijken. Er is nu nog niemand die mij kan zeggen wat er precies aan de hand is, en hoelang dat nog gaat duren.

Het zou mij zelf ook niet verbazen als het een paar maanden duurt voordat je wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:25

Ik heb donderdag een afspraak staan. Bij mij moeten ze ook eerst de kabel naar de meterkast aanleggen.

Ik werd 14 juli gebeld, 27 juli afspraak. 15 juli kreeg ik bericht van DHL dat er een pakket onderweg was.

Waarschijnlijk is de daadwerkelijke installatie op een later tijdstip. Ik heb geen haast, ik zeg ziggo pas op als t-mobile draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommy_G
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-08 11:46
Toevallig laatst zelf gemeten.
Huawei en Zyxel samen:
Idle +- 9 Watt
Tijdens download (via WiFi) +- 15 Watt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Even een tip voor de toekomstige klanten: zorg dat je er een beetje bovenop zit qua afspraak met Guidion. Ik heb de boel 18-6 aangevraagd. Daarna mails gehad om afspraak te maken, maar een specifieke datum kiezen was telkens niet mogelijk ("geen passend tijdslot gevonden"). Heb dat een week of 2-3 aangekeken en regelmatig geprobeerd of een datum kiezen wel mogelijk was. Dat kwam niet, toen toch maar even contact opgenomen, ik werd op de handmatige planning gezet. M'n huidige abbonement verloopt 12-8. Vandaag nog steeds niks gehoord, dus even contact opgenomen (WhatsApp). Monteur staat nu gepland voor 25-8, eerder was niet mogelijk i.v.m. drukte.

TL;DR: Zorg dat je snel een specifieke installatiedatum hebt, vanwege drukte kan het best even duren namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Tommy_G schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:00:
[...]

Toevallig laatst zelf gemeten.
Huawei en Zyxel samen:
Idle +- 9 Watt
Tijdens download (via WiFi) +- 15 Watt
Dat is wel netjes ja. Zal er tegen de tijd dat mijn abbonement actief is wel even mee gaan spelen.

In hoe verre kun je in de instellingen nog dingen tweaken? Zoals usb uit. 5ghz snachts uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
een maandje geleden zei de monteur dat ze op het moment te rustig hadden en teveel personeel. vind het gek als ik dit soort verhalen lees. (of het moet ondertussen gigantisch zijn veranderd?)

[ Voor 20% gewijzigd door Farabi op 24-07-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
Nazlive schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:48:
[...]

Raad je aan om over te stappen naar wat anders. Zodra het niet werkt heb je weinig aan de klantenservice. Ik ben nu bijna 3 weken offline. Ze zegggen elke weer wat anders, en dat er iemand komt kijken. Er is nu nog niemand die mij kan zeggen wat er precies aan de hand is, en hoelang dat nog gaat duren.

Het zou mij zelf ook niet verbazen als het een paar maanden duurt voordat je wordt aangesloten.
Ik heb maar eens gebeld. Ze zeggen nu dat het glas in de woning brengen vrijdag staat gepland door kpn. Maar ik weet van niks. We zien wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1993jjohan
Farabi schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:27:
een maandje geleden zei de monteur dat ze op het moment te rustig hadden en teveel personeel. vind het gek als ik dit soort verhalen lees. (of het moet ondertussen gigantisch zijn veranderd?)
Misschien zit dit per regio verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
1993jjohan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:28:
[...]

Ik heb maar eens gebeld. Ze zeggen nu dat het glas in de woning brengen vrijdag staat gepland door kpn. Maar ik weet van niks. We zien wel.
Dat denken ze bij 'T-mobile ook ;) Ik heb je in iedergeval gewaarschuwd :)

T-Mobile heet de club.

[ Voor 5% gewijzigd door MisteRMeesteR op 24-07-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:32
Ik ben sinds vorige week overgestapt van KPN naar T-Mobile voor glasvezel (1 gbit) en tv. Omdat ik wat meer functionaliteit wilde, heb ik direct een FritzBox 5530 icm SFP XGS-PON module aangeschaft. Nu heb ik geprobeerd om dit werkend te krijgen, maar dit is nog niet gelukt. Twee vragen:
1. Is het überhaupt mogelijk om dit zonder de Huawei ONT te laten werken? De documentatie van AVM is niet consistent. Hier staat namelijk dat het niet direct kan worden aangesloten, terwijl hier staat dat het wel kan.
2. Moet de modem worden vrijgegeven door T-Mobile, zoals beschreven in stap 1, of is het ook afdoende om het serienummer van de ONT op te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Nu online
@rwr_ Weet je zeker dat de Huawei een xgs-pon is, ik meen dat daarvoor de Genexis van KPN wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rwr_ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:18:
Ik ben sinds vorige week overgestapt van KPN naar T-Mobile voor glasvezel (1 gbit) en tv. Omdat ik wat meer functionaliteit wilde, heb ik direct een FritzBox 5530 icm SFP XGS-PON module aangeschaft. Nu heb ik geprobeerd om dit werkend te krijgen, maar dit is nog niet gelukt. Twee vragen:
1. Is het überhaupt mogelijk om dit zonder de Huawei ONT te laten werken? De documentatie van AVM is niet consistent. Hier staat namelijk dat het niet direct kan worden aangesloten, terwijl hier staat dat het wel kan.
2. Moet de modem worden vrijgegeven door T-Mobile, zoals beschreven in stap 1, of is het ook afdoende om het serienummer van de ONT op te geven?
Als je van T-Mobile een Huawei hebt gekregen in je pakket dan heb je GEEN XGS-PON maar GPON. Dus de verkeerde SFP module gekocht.

KPN en T-Mobile kunnen verschillende technieken gebruiken, daar waar T-Mobile eigen apparatuur heeft in de PoP. T-Mobile gebruikt GPON, KPN XGS-PON (of AON in oudere PoPs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwr_
Mooi de stelligheid van @Barre73 maar ik heb toch echt OptiXstar HN8010Ts waar expliciet op de doos staat aangegeven dat het een XGS-PON converter betreft.

Zie hieronder hoe dit geïnstalleerd is. Op foto's die ik heb gezien van de Huawei ONT bij andere mensen was dit inderdaad een ander model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mf9F9DYpEZtOlxqm9Vs2ebJomcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfkmqn1P5y55AWQjiVCw14a2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 21:12
rwr_ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:18:
Of je gpon of XGS-PON-pon heb weet ik niet. Maar voor gpon wordt de procedure beschreven in
Dat is een werkende procedure voor in ieder geval een gpon aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 15-09 22:06
rwr_ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:30:
Mooi de stelligheid van @Barre73 maar ik heb toch echt OptiXstar HN8010Ts waar expliciet op de doos staat aangegeven dat het een XGS-PON converter betreft.

Zie hieronder hoe dit geïnstalleerd is. Op foto's die ik heb gezien van de Huawei ONT bij andere mensen was dit inderdaad een ander model.

[Afbeelding]
Toevallig t-mobile zakelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
@jopoh Nee, dit is gewoon tmobile thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy_G
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-08 11:46
1993jjohan schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:26:
[...]

In hoe verre kun je in de instellingen nog dingen tweaken? Zoals usb uit. 5ghz snachts uit.
Een WiFi-timer kan ik niet vinden.
Wel de mogelijkheid om 2.4 Ghz en 5 Ghz apart aan en uit zetten.

De USB-poort uitzetten vind ik ook niet. Wel de mogelijkheid om de Mediaserver functionaliteit uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rwr_ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:30:

[Afbeelding]
Die stelligheid is gebaseerd op het feit dat T-Mobile nog nergens XGS-PON heeft laten zien. Behalve op nieuwe KPN WBA of Glaspoort WBT, maar dan moet de ONT ook van KPN/Glaspoort zijn.
Dus dit is nieuw voor ons allemaal denk ik...
Werkt het wel met die ONT van Huawei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 11:31
ThinkPad schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:20:
Even een tip voor de toekomstige klanten: zorg dat je er een beetje bovenop zit qua afspraak met Guidion. Ik heb de boel 18-6 aangevraagd. Daarna mails gehad om afspraak te maken, maar een specifieke datum kiezen was telkens niet mogelijk ("geen passend tijdslot gevonden"). Heb dat een week of 2-3 aangekeken en regelmatig geprobeerd of een datum kiezen wel mogelijk was. Dat kwam niet, toen toch maar even contact opgenomen, ik werd op de handmatige planning gezet. M'n huidige abbonement verloopt 12-8. Vandaag nog steeds niks gehoord, dus even contact opgenomen (WhatsApp). Monteur staat nu gepland voor 25-8, eerder was niet mogelijk i.v.m. drukte.

TL;DR: Zorg dat je snel een specifieke installatiedatum hebt, vanwege drukte kan het best even duren namelijk.
Bedoel je dan het daadwerkelijk leggen van de vezel in de woning of het installeren van de converter + modem/ router? Want bij ons is er tijdens de installatie van de vezel al belichting op gezet. Dat leidde tot, zodra de monteur weg was ik de boel zelf aangesloten heb en direct internet verkreeg.

Uiteindelijk moest Guidion toch echt langskomen om een installatie te doen, aantal keer aangegeven dat ik het zelf al werkend had maar ze moeten dan langskomen i.v.m. garantie. Paar weken later kwam de monteur, gaf een hand, stapte naar binnen, loerde in de meterkast, gaf weer een hand en een compliment en vertrok weer.

De beste man had lekker een korte dag ;)

Dus oftewel, belichting kan er al voortijdig op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb al jaren een actieve glasvezelaansluiting (KPN). Ik bedoel het omzetten van de patch in de wijkkast en modem e.d. aansluiten. Er staat nu nog signaal van een andere provider op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Die stelligheid is gebaseerd op het feit dat T-Mobile nog nergens XGS-PON heeft laten zien.
hoe kan je dit zien? ik ben vorige maand van kpn naar tmobile overgestapt en heb deze van tmobile gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6BssPMX6cyOtaM_gV4_AQ0izPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rb08fRoMPP4iVq0qImXwGGn6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Farabi op 25-07-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
hmm, ik heb geprobeerd de verbinding te klonen op aanraden van @mcmd, maar het lukt me niet om de pagina te bezoeken. Zowel niet door direct op de SFP module te verbinden, als via een reguliere ethernetkabel in de LAN 1. Het enige wat lukt is om mijn eigen gebruikersinterface (192.168.178.1) van Fritz te bezoeken, maar daar krijg ik het niet werkend.

Is dan mijn enige optie die is overgebleven de 'nucleaire' optie van modem vrij laten geven door T-Mobile, waardoor ik de kans heb dat ik helemaal zonder internet kom te zitten als het niet werkt, en afhankelijk ben van de klantenservice om dit weer te herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
Die stelligheid is gebaseerd op het feit dat T-Mobile nog nergens XGS-PON heeft laten zien. Behalve op nieuwe KPN WBA of Glaspoort WBT, maar dan moet de ONT ook van KPN/Glaspoort zijn.
Dus dit is nieuw voor ons allemaal denk ik...
Werkt het wel met die ONT van Huawei?
Oke, dank voor de toelichting en vervelend dat ik dan nu weer een uniek geval ben. Ik kom vanaf KPN overigens. En het enige wat werkt is als de Huawei aangesloten is via ethernet op de Zyxel 56. Als ik het dus direct of indirect aansluit op de fritz krijg ik het niet werkend. Maar heb dus nog niet de modem laten activeren door T-Mobile, omdat ik daar nog een beetje huiverig voor ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 21:12
rwr_ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:02:
hmm, ik heb geprobeerd de verbinding te klonen op aanraden van @mcmd, maar het lukt me niet om de pagina te bezoeken. Zowel niet door direct op de SFP module te verbinden, als via een reguliere ethernetkabel in de LAN 1. Het enige wat lukt is om mijn eigen gebruikersinterface (192.168.178.1) van Fritz te bezoeken, maar daar krijg ik het niet werkend.

Is dan mijn enige optie die is overgebleven de 'nucleaire' optie van modem vrij laten geven door T-Mobile, waardoor ik de kans heb dat ik helemaal zonder internet kom te zitten als het niet werkt, en afhankelijk ben van de klantenservice om dit weer te herstellen?
Wat lukt er niet aan om een pagina te bezoeken? Welke versie van FritzOs draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
Het lukt niet om http://fritz.box/support.lua te bezoeken als ik verbonden ben met de WiFi van de Fritz. De versie was 7.29 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 17:14
Ik zit sinds een paar weken bij T-Mobile, overgestapt vanaf Ziggo. Verliep allemaal uitermate soepel. Vooraf was ik wel benieuwd want de glasvezel aansluiting (XGSPON) was nog nooit gebruikt.

Ik zit nu weer even die router na te lopen op beveiliging etc. Ook een port-scan gedaan en ik merk op dat de toegang vanaf buiten aan staat. Ik zie echter niet hoe ik die kan uitschakelen. Ik zie wel de optie om https uit te zetten, maar niet om het helemaal uit te zetten. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09 20:42
lexi schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:08:
Ik zit nu weer even die router na te lopen op beveiliging etc. Ook een port-scan gedaan en ik merk op dat de toegang vanaf buiten aan staat. Ik zie echter niet hoe ik die kan uitschakelen. Ik zie wel de optie om https uit te zetten, maar niet om het helemaal uit te zetten. Iemand enig idee?
Welke heb je gehad vanuit T-Mobile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:20

OMD

Zal wel druk zijn bij Dutch Fiber. Maanden staat er al "we komen in juli" en hebben zelfs een brief gehad met dat er werkzaamheden zijn maar sinds vandaag is het opgeschoven naar november 2023. Juist. Beetje te druk?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 17:14
king006 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:44:
[...]

Welke heb je gehad vanuit T-Mobile?
De T-56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Nu online
Ik heb nu zo'n twee jaar glasvezel via KPN. Toen ik het destijds kreeg (GPON geloof ik) kon ik alleen kiezen tussen KPN en Youfone.
Als ik nu een postcodecheck doe staat T-mobile er ook tussen. Biedt T-mobile nu ook aan op het KPN netwerk? Dat is toch vreemd eigenlijk gezien T-mobile nogal veel lager zit prijstechnisch?

Het gaat om Postcode 9714 BG, Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik heb een zyxcel W3100 op de bovenverdieping. ik heb mijn samsung s22 via de wifi hierop aangesloten en niet via mesh. het valt me op dat de snelheid tussen 1,1gbps en 137mbps varieert terwijl ik boven zit. waarom schommelt het zo?

de W3100 is bekabeld verbonden met mijn T-54. ik heb de 5GHZ band aangezet voor al mijn devices door op de W3100 in te loggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 25-07-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
spokje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:55:
.
Als ik nu een postcodecheck doe staat T-mobile er ook tussen. Biedt T-mobile nu ook aan op het KPN netwerk? Dat is toch vreemd eigenlijk gezien T-mobile nogal veel lager zit prijstechnisch?

Het gaat om Postcode 9714 BG, Groningen.
Ja als je het kunt kiezen dan kun je het kiezen... kpn heeft zijn naam enorm mee waardoor mensen daar blijkbaar graag voor betalen. Youfone is ook goedkoper dan KPN, anders verkochten ze geen abonnementen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Laatst online: 14:37
Farabi schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:50:
ik heb een zyxcel W3100 op de bovenverdieping. ik heb mijn samsung s22 via de wifi hierop aangesloten en niet via mesh. het valt me op dat de snelheid tussen 1,1gbps en 137mbps varieert terwijl ik boven zit. waarom schommelt het zo?

de W3100 is bekabeld verbonden met mijn T-54. ik heb de 5GHZ band aangezet voor al mijn devices door op de W3100 in te loggen.
Daar kunnen ontzettend veel reden voor zijn. Ik verwacht dat er iets stoort op je WiFi. Als je zoekt op het internet wat dat allemaal kan zijn snap je dat wij zonder meer informatie niet echt antwoord kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Farabi schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:54:
[...]

hoe kan je dit zien? ik ben vorige maand van kpn naar tmobile overgestapt en heb deze van tmobile gekregen.

[Afbeelding]
Deze XGS-PON ONT is van KPN Wholesale, dus jouw T-Mobile aansluiting loopt niet via hun eigen partner Glasoperator (die Huawei GPON of XGS-PON ONT's levert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Soundwork schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:00:
[...]

Deze XGS-PON ONT is van KPN Wholesale, dus jouw T-Mobile aansluiting loopt niet via hun eigen partner Glasoperator (die Huawei GPON of XGS-PON ONT's levert).
wat houdt dit precies in? is dit voordelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Farabi schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:02:
[...]

wat houdt dit precies in? is dit voordelig?
Nee juist niet.... Via hun eigen partner Glasoperator krijg je lagere tarieven voor Glasvezel internet dan via KPN Wholesale.

Maar jouw vraag ging toch meer over de techniek en gebruikte ONT bij T-Mobile klanten?

[ Voor 13% gewijzigd door Soundwork op 25-07-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Soundwork schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:07:
[...]

Nee juist niet.... Via hun eigen partner Glasoperator krijg je lagere tarieven voor Glasvezel internet dan via KPN Wholesale.

Maar jouw vraag ging toch meer over de techniek en gebruikte ONT bij T-Mobile klanten?
nee, zat eerst bij kpn. toen ik naar tmobile overstapte kreeg ik deze ont juist van tmobile zelf. ik had hiervoor een nokia-pon van kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 15-09 22:06
Farabi schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:11:
[...]

nee, zat eerst bij kpn. toen ik naar tmobile overstapte kreeg ik deze ont juist van tmobile zelf. ik had hiervoor een pon ont van kpn.
je had destijds bij kpn een GPON ONT nokia van uit kpn. Gpon wordt niet meer geleverd via WBA.
Waardoor je nieuwe verbinding van T-Mobile via XGS PON is geleverd waardoor je andere ONT nodig had en die is door T-mobile toegestuurd.

Maar het is en blijft een ONT vanuit kpn wba die hier geleverd is en je hebt nu de genexis versie maar ook sinds kort word er een schuifbare Nokia XGS ont geleverd op WBA netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09 20:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Farabi schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:50:

Waarom alleen 5ghz? Waarom niet gewoon gecombineerd houden? Je verliest zo de mesh functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:44:
[...]

Waarom alleen 5ghz? Waarom niet gewoon gecombineerd houden? Je verliest zo de mesh functionaliteit.
Klopt, dat merkte ik vandaag pas haha. Ff terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Farabi schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:47:
[...]

Klopt, dat merkte ik vandaag pas haha. Ff terugzetten.
Het is dat jij me destijds er op wees dat je ook kunt inloggen op de WX3100, maar die dingen zijn toch bekabeld aansluiten, aanzetten, en er niet meer naar om kijken? In de mesh app en in de T54 zie ik alle verbindingen. Dat vertelt t-mobile ook bij hun eigen mesh punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:53:
[...]

Het is dat jij me destijds er op wees dat je ook kunt inloggen op de WX3100, maar die dingen zijn toch bekabeld aansluiten, aanzetten, en er niet meer naar om kijken? In de mesh app en in de T54 zie ik alle verbindingen. Dat vertelt t-mobile ook bij hun eigen mesh punten.
de reden waarom ik dit heb gedaan is omdat ik mesh niet lekker vind werken met de W3100. mijn devices bleven op de T-54 hangen. vandaar dat ik de 5GHZ band heb aangezet en een aparte wifi-punt heb gemaakt van de W3100.
Pagina: 1 ... 226 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie