[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 224 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.893.815 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:44
MRE-Inc schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:18:
Paar weken geleden een brief van Enexis gehad dat er onderhoud gepleed ging worden op 7 juli 2023 aan het elektriciteitsnet. Al mijn hardware van de voren netjes uitgezet en om 10.01 ging idd alles uit hier. Om ongeveer 10:30 alles weer aan behalve de T-Mobile thuis verbinding.

Heb een grijze media converter waaruit een gele glaskabel loopt naar een Genexis kastje dat destijds door de T-Mobile monteur is omgebouwd. Die gaa weer via een dikke groene kabel de grond in onder de meterkast, in het beton.

Gebeld met T-Mobile klantenservice en die zagen dat er geen signaal vanuit de wijkcentrale kwam en dat dit ook het geval is bij anderen in mijn straat met een T-Mobile glas verbinding. Moest een afspraak maken met een Guidion monteur, maar die kan pas donderdag 13 juli en die mag dan uiteindelijk een monteur naar de wijkcentrale laten sturen aldus de klantenservice wat ook weer een aantal dagen kan duren. Verder werd er ook gezegd dat de wijkcentrale waar ik klaarblijkelijk op aangesloten zit, van KPN is en dat er dus geen monteur gestuurd kon worden rechtreeks vanuit T-Mobile en dat Guidion dat moest aansturen.

Iemand enig idee of dit verhaal een beetje klopt en dat ik echt en dag of 10 moet gaan wachten op weer een werkende internet verbinding ? Ik neem aan dat wanneer Enexis onderhoud doet aan het elektriciteitsnetwerk, dat ook ISP's daarvan op de hoogte gehouden worden en of dat uberhaupt wel van invloed is op de plaats waar het glas signaal vandaan komt (wijkcentrale ??)

Heb zelf een Edge Router Lite aan de converter hangen op vlan 0.300 wat altijd gewerkt heeft. Voor de zekerheid ook nog de T-Mobile router er aan gehangen en daar bleef het internet verbinding lampje rood branden en dus ook geen internet.
De wijkcentrale is van KPN en die zullen bij stroomuitval meestal heel snel een monteur sturen. Dus ik gok dat je vrij snel weer online bent.

Ik gok dus dat Tmobile z’n eigen apparatuur in de wijkcentrale heeft staan. Meestal krijgen die ook wel een seintje dat er iets fout gaat en zouden die ook actie moeten ondernemen.

Hebben KPN klanten wel werkende diensten? Hebben je buren wel een werkende verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

krakendmodem schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:50:
[...]

De wijkcentrale is van KPN en die zullen bij stroomuitval meestal heel snel een monteur sturen. Dus ik gok dat je vrij snel weer online bent.

Ik gok dus dat Tmobile z’n eigen apparatuur in de wijkcentrale heeft staan. Meestal krijgen die ook wel een seintje dat er iets fout gaat en zouden die ook actie moeten ondernemen.

Hebben KPN klanten wel werkende diensten? Hebben je buren wel een werkende verbinding?
Klantenservice T-Mobile zei idd dat de wijkcentrale van KPN is en dan zal het idd wel zo zijn zoals je zegt dat T-Mobile daar zijn apparatuur heeft hangen. KPN apparatuur zal wel werken en die zouden in geval van defecte KPN apparatuur alleen hun eigen apparatuur repareren en niet die van T-Mobile lijkt mij.

T-Mobile geeft aan dat er pas op verzoek van een monteur die dus eerst bij mij thuis moet komen om eea te inspecteren, een monteur naar de wijkcentrale gestuurd kan worden. Daar moet ik dus een week op wachten.

Ik blijf het vreemd vinden dat ze wel een lijn check kunnen doen en kunnen concluderen dat er geen signaal vanuit de wijkcentrale komt, maar dan niet direct een monteur kunnen sturen naar de wijkcentrale en eerst bij mij langs moeten komen.

Ik zou moeten controleren bij diverse buren of ze een werkende verbinding hebben. Kijkend naar de wifi ssid's in de buurt, is het meeste Ziggo :(

[ Voor 5% gewijzigd door MRE-Inc op 07-07-2023 20:08 ]

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:44
MRE-Inc schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:06:
[...]

Klantenservice T-Mobile zei idd dat de wijkcentrale van KPN is en dan zal het idd wel zo zijn zoals je zegt dat T-Mobile daar zijn apparatuur heeft hangen. KPN apparatuur zal wel werken en die zouden in geval van defecte KPN apparatuur alleen hun eigen apparatuur repareren en niet die van T-Mobile lijkt mij.

T-Mobile geeft aan dat er pas op verzoek van een monteur die dus eerst bij mij thuis moet komen om eea te inspecteren, een monteur naar de wijkcentrale gestuurd kan worden. Daar moet ik dus een week op wachten.

Ik blijf het vreemd vinden dat ze wel een lijn check kunnen doen en kunnen concluderen dat er geen signaal vanuit de wijkcentrale komt, maar dan niet direct een monteur kunnen sturen naar de wijkcentrale en eerst bij mij langs moeten komen.

Ik zou moeten controleren bij diverse buren of ze een werkende verbinding hebben. Kijkend naar de wifi ssid's in de buurt, is het meeste Ziggo :(
Ik gok dat er ergens nog wel een monitoring draait en dat Tmobile alsnog ervan op de hoogte is. Zeker als er meerdere klanten offline zijn.

Ik snap de helpdesk ook wel. Die hebben simpelweg niet meer informatie en hebben waarschijnlijk ook niet de tools om gelijk iets te ondernemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Farabi schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:19:
[...]

is de Zyxel WX5600 nergens los te koop?
zo ver ik het heb gezien, nee, hij staat ook niet op hun eigen site als product, lijkt dat dit voorlopig een speciaal product is voor providers en als de T-54 en T-56 die zo ook niet te koop zijn, wel als een iets andere model.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 22:01

D33F

Tweelingtemmer

Hebben meer mensen met een 1Gbps last van een fluctuerende uploadsnelheid?

Steeds vaker merk ik dat op bepaalde tijdstippen de uploadsnelheid achter blijft. Alhoewel ik nog een redelijke snelheid haal is dit niet meer de volle 1Gbps.

Op andere ogenblikken haal ik weer rond de 910/920Mbps maar nooit de volle 945 zoals bij de downloadsnelheid te zien is. Ook heb ik een keer meegemaakt dat hij met moeite de 800Mbps aantikte.

Zou dit kunnen duiden op een capaciteitsprobleem of is hier iets anders aan de hand?

Uiteraard zijn deze testen bedraad uitgevoerd met een up-to-date LAN infrastructuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU8-AVJml-FG6oX2s5js6bFU-i4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PabvWYtY4kYvVUmBathBrgsQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door D33F op 08-07-2023 15:05 ]

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 09:00
D33F schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:03:
Hebben meer mensen met een 1Gbps last van een fluctuerende uploadsnelheid?

Steeds vaker merk ik dat op bepaalde tijdstippen de uploadsnelheid achter blijft. Alhoewel ik nog een redelijke snelheid haal is dit niet meer de volle 1Gbps.

Op andere ogenblikken haal ik weer rond de 910/920Mbps maar nooit de volle 945 zoals bij de downloadsnelheid te zien is. Ook heb ik een keer meegemaakt dat hij met moeite de 800Mbps aantikte.

Zou dit kunnen duiden op een capaciteitsprobleem of is hier iets anders aan de hand?

Uiteraard zijn deze testen bedraad uitgevoerd met een up-to-date LAN infrastructuur.

[Afbeelding]
Nee , je bent niet de enige.
Hou dit al ff in de gaten ,en dit is al een tijdje gaande.
Dit is vanuit Eindhoven -zuid
Op het 2de plaatje probeerde ik verschillende servers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIU8CEv6MOLgKtFcZOe28bR80nE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8q4P2KLOziXtB0M1DD379BFk.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdGkNeXlZr-B4T5Xa8aC60l5ggE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3ikCIniPsP3hABYNvc3ztz2u.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zo8yspIZYVOMfIG7IkwU0JlK7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdfQaehYFlGZUyO7xABkvt7c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door GRAD85 op 08-07-2023 15:45 ]

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
hier is het steady, nooit lager gezien dan deze koers qua up/down. misschien iets met sint-oedenrode?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Bi_YAQ_extuHX2aXBR6F4NOGyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I7N4LwXW0ci4gYPfYS7VVvxI.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Farabi op 08-07-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

GRAD85 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:32:
[...]

Nee , je bent niet de enige.
Hou dit al ff in de gaten ,en dit is al een tijdje gaande.
Dit is vanuit Eindhoven -zuid
Op het 2de plaatje probeerde ik verschillende servers.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ok mooi om te horen dat ik niet de enige ben, maar natuurlijk is het niet zo fijn dat wij beide hetzelfde probleem ervaren.

In mijn geval zit ik in Kerkrade (Zuid-Limburg) maar zien wij wel dezelfde issues op het netwerk. Lijkt mij in ieder geval dan ook geen lokaal probleem maar een issue op het core netwerk van T-Mobile?

Uit de onderstaande samenvatting blijkt ook dat mijn upload t/m begin juni goed was (heb de verbinding vanaf mei 2023) maar daarna erg fluctueerde en niet meer dezelfde max haalde (920Mbps ongeveer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLUBB2-UWKR3retucNCdTWMpdW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/38NTZw28K1Ezbp2roOruEZzn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door D33F op 08-07-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
hoe zit de interface met een zyxel wifi-punt uit van de t-54 als je inlogt? kan iemand een foto plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRAD85
Farabi schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:49:
hier is het steady, nooit lager gezien dan deze koers qua up/down. misschien iets met sint-oedenrode?

[Afbeelding]
Net genomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2woOvzR6CWweU0DkCzmghL7zUZo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qLpfsBFnKYwTuAtZ58spKTua.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dah9Jek2PvgmLE-ySGsq3NQuAKE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9fyLgm2UFKWrB4eQSGOXIRN9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Soortgelijk resultaat hier naar Sint-Oedenrode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIss8dTxSMTJeThFwSUCJo6ZbJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q3aMzSW2FsK0YHbLAiwMmsMi.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door D33F op 08-07-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRAD85
D33F schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:53:
[...]

Ok mooi om te horen dat ik niet de enige ben, maar natuurlijk is het niet zo fijn dat wij beide hetzelfde probleem ervaren.

In mijn geval zit ik in Kerkrade (Zuid-Limburg) maar zien wij wel dezelfde issues op het netwerk. Lijkt mij in ieder geval dan ook geen lokaal probleem maar een issue op het core netwerk van T-Mobile?

Uit de onderstaande samenvatting blijkt ook dat mijn upload t/m begin juni goed was (heb de verbinding vanaf mei 2023) maar daarna erg fluctueerde en niet meer dezelfde max haalde (920Mbps ongeveer).

[Afbeelding]
Heb deze verbinding sinds Mei 2018 ,eerste half jaar ging goed,gemiddeld 940/940.
Toen kwam de klad erin ,Upload kakte elke keer in tot soms wel 200.
Dit heeft zo,n driekwart jaar geduurd voordat ze eindelijk de oplossing vonden.
En nu dit weer,kwam ik toevallig achter paar maanden terug.
Nu valt het verlies wel mee ,maar toch, dit hoort niet te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

GRAD85 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Heb deze verbinding sinds Mei 2018 ,eerste half jaar ging goed,gemiddeld 940/940.
Toen kwam de klad erin ,Upload kakte elke keer in tot soms wel 200.
Dit heeft zo,n driekwart jaar geduurd voordat ze eindelijk de oplossing vonden.
En nu dit weer,kwam ik toevallig achter paar maanden terug.
Nu valt het verlies wel mee ,maar toch, dit hoort niet te gebeuren
Daar ben ik het met je eens. Ik hoop zelf maar dat dit geen voorbode is voor een groter probleem (waarbij de uploadsnelheid dus wel weer gigantisch gaat inkakken).

Update: net nog eens gecheckt en lijkt nu niet meer boven de 700 uit te komen. Is dit bij jou ook het geval? @GRAD85

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLR_zm4vpdeXf7THu0gS7P_Aqes=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OKJSYp0WtdabHXt0CQJxKr6z.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door D33F op 08-07-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
nu weer laten lopen. gek dat het bij jullie lager is terwijl jullie ook op sint-oedenrode staan. iedereen heeft wel verder xgspon hier net als ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsqKM5XNBZQ9-DNQPW_-YHA7ZwI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JgFfktwWNBzsMSw8REoj6WDN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Farabi schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:04:
nu weer laten lopen. gek dat het bij jullie lager is terwijl jullie ook op sint-oedenrode staan. iedereen heeft wel verder xgspon hier net als ik?

[Afbeelding]
Zover ik weet is het hier GPON en geen XGSPON via nieuw aangelegd ODF netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:43
Farabi schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:54:
hoe zit de interface met een zyxel wifi-punt uit van de t-54 als je inlogt? kan iemand een foto plaatsen?
Niks bijzonders. Je ziet het WiFi punt gewoon in de bekende schematische weergave. Hiermee is inzichtelijke welke devices met welke wifi punt/modem is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Farabi schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:04:

[Afbeelding]
Nee ik zit op Aon, oud netwerk hier, 1 van de eerste glasvezels in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRAD85
D33F schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:25:
[...]

Daar ben ik het met je eens. Ik hoop zelf maar dat dit geen voorbode is voor een groter probleem (waarbij de uploadsnelheid dus wel weer gigantisch gaat inkakken).

Update: net nog eens gecheckt en lijkt nu niet meer boven de 700 uit te komen. Is dit bij jou ook het geval? @GRAD85

[Afbeelding]
Nee zo erg is het bij mij nog niet .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYuCXxC5RRU5WBxhg2xSzdc46oQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rLBRB3lcPvWHe16zLY7OCtfE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GRAD85 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:19:
[...]

Dat laatste maakt niet uit. Kan je prima PON krijgen via T-Mobile. Dat hangt niet af van het netwerk maar van de apparatuurkeuze van de operator. En T-Mobile en KPN kunnen daar in verschillen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Heb nog steeds dat zwarte kastje ,dus geen nieuwe apparatuur.
Dan is het AON toch ? en Geen GPON of XGSPON zoals de vraag was !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GRAD85 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 05:45:
Heb nog steeds dat zwarte kastje ,dus geen nieuwe apparatuur.
Dan is het AON toch ? en Geen GPON of XGSPON zoals de vraag was !!
Ja, je hebt AON en dat was de vraag.
Maar jij koppelde dat in je antwoord aan het feit dat je al een hele oude aansluiting hebt. En daar wilde ik op aangeven dat dat niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Nu online

MRE-Inc

krakendmodem schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:25:
[...]

Ik gok dat er ergens nog wel een monitoring draait en dat Tmobile alsnog ervan op de hoogte is. Zeker als er meerdere klanten offline zijn.

Ik snap de helpdesk ook wel. Die hebben simpelweg niet meer informatie en hebben waarschijnlijk ook niet de tools om gelijk iets te ondernemen
Ik denk dat er geen monitoring is op individuele problemen zoals bij mij. Dit is volgens mij hetzelfde als een nieuwe abonnee die bijvoorbeeld per 15 juli wordt aangesloten. Pas op 15 juli gaat er iemand die centrale in en voert wat werkzaamheden uit zodat er vanuit de wijkcentrale een signaal gaat over de glasvezel richting het huis van de nieuwe abonnee. Ik denk dat dit laatste weer opnieuw moet gebeuren met als reden dat er iets is misgegaan bij de werkzaamheden van Enexis.

Ik weet ook niet of werkzaamheden aan het elektriciteitsnet door Enexis de wijkcentrales raken. Ik ga daar gemakshalve even vanuit, maar dat kan natuurlijk ook niet zo zijn. Wellicht is mijn media converter defect geraakt door de stroomuitval echter branden alle lampjes correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Nu een paar dagen een (iBood) WX3100 WiFi punt in gebruik. Deze bevalt zeer goed. Morgen maar even contact opnemen met t-mobile om deze binnen de proefmaand te retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Sinds gisteren is de snelheid gehalveerd ik heb een 1gbit abbo en sinds gisteren is het gehalveerd naar Max 500/500.

Lijkt wel of er gecapt wordt.

Als ik de NTU reboot haal ik even snel 900 down en dan is de upload 300 en daarna blijft het gewoon tussen de 450-496

OPGELOST !

[ Voor 31% gewijzigd door deurklinkje op 10-07-2023 13:04 . Reden: opgelost ]

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
deurklinkje schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:55:
Sinds gisteren is de snelheid gehalveerd ik heb een 1gbit abbo en sinds gisteren is het gehalveerd naar Max 500/500.

Lijkt wel of er gecapt wordt.

Als ik de NTU reboot haal ik even snel 900 down en dan is de upload 300 en daarna blijft het gewoon tussen de 450-496

OPGELOST !
Was uiteindelijk de reboot de oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
RedRayMann schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Was uiteindelijk de reboot de oplossing?
er was iets mis bij t-mobile met mijn abbo

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik ben van het weekend gemigreerd van een T-Mobile AON naar T-Mobile GPON verbinding. Het is me gelukt om de glasvezel direct op een eigen switch via een GPON SFP module aan te sluiten. Dit was nogal wat gepuzzel, vandaar dat ik de korte versie hieronder wil delen:

Mijn thuisnetwerk bestaat uit Ubiquiti Unifi switches, acces points en een security gateway (router). De glasvezel gaat bij mij direct de switch in op een SFP module en over ethernet naar de security gateway (WAN kant). Vanuit de security gateway komt het over ethernet weer terug naar de switch (LAN kant) en gaat het verder naar de AP en wired clients.

Voor de AON verbinding kon ik gewoon de SFP module gebruiken die T-Mobile bij de Draytek router leverde en dat werkte out-of-the box. Voor de GPON verbinding levert T-Mobile een losse Huawei ONT met fiber in en ethernet out. Deze wou ik graag vervangen door een GPON SFP module.

Dit bleek nog niet zo eenvoudig te zijn, aangezien SFP GPON modules schaars zijn, en de best leverbare van fs.com compatibiliteit problemen heeft met Ubiquiti apparatuur. Daarnaast moet de module ook configureerbaar zijn zodat het serienummer van de Huawei ONT erin geprogrammeerd kan worden. Ik wil namelijk terug kunnen naar de originele Huawei ONT in geval van problemen.

Via https://hack-gpon.org een aantal GPON SFP modules gevonden, maar die zijn helaas allen moeilijk te vinden. Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met Leox, een fabrikant van een van de modules, en daar kwam snel en uitgebreid email reactie op. De module kon zelfs voor ~95 euro direct bij Leox besteld worden, wat ik ook gedaan heb.

Afgelopen zaterdag is een monteur op bezoek geweest om mijn verbinding om te zetten naar GPON. Hij heeft de verbinding werkend opgeleverd met de Huawei ONT. Daarna heb ik zelf de fiber in de Leox SFP module geprikt en ben ik aan de slag gegaan met de configuratie. Hoewel dit deels via een WebUI kan, heb ik het volledig via telnet gedaan. Hoe in te loggen op de Leox SFP module via telnet is te vinden op hack GPON.

Uiteindelijk heb ik een werkende verbinding gekregen met de onderstaande settings. Bij het GPON_SN de laatste 8 characters (1234ABCD) vervangen door de laatste 8 characters van je Huawei ONT serial (begint met 48575443...)
code:
1
2
3
4
/etc/scripts/flash set OMCI_OLT_MODE 1
/etc/scripts/flash set GPON_SN HWTC1234ABCD
/etc/scripts/flash set PON_VENDOR_ID HWTC
reboot

Hopelijk heeft iemand er wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 15:45

WCA

-bolio- schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:39:
Ik ben van het weekend gemigreerd van een T-Mobile AON naar T-Mobile GPON verbinding. Het is me gelukt om de glasvezel direct op een eigen switch via een GPON SFP module aan te sluiten. Dit was nogal wat gepuzzel, vandaar dat ik de korte versie hieronder wil delen:

Mijn thuisnetwerk bestaat uit Ubiquiti Unifi switches, acces points en een security gateway (router). De glasvezel gaat bij mij direct de switch in op een SFP module en over ethernet naar de security gateway (WAN kant). Vanuit de security gateway komt het over ethernet weer terug naar de switch (LAN kant) en gaat het verder naar de AP en wired clients.

Voor de AON verbinding kon ik gewoon de SFP module gebruiken die T-Mobile bij de Draytek router leverde en dat werkte out-of-the box. Voor de GPON verbinding levert T-Mobile een losse Huawei ONT met fiber in en ethernet out. Deze wou ik graag vervangen door een GPON SFP module.

Dit bleek nog niet zo eenvoudig te zijn, aangezien SFP GPON modules schaars zijn, en de best leverbare van fs.com compatibiliteit problemen heeft met Ubiquiti apparatuur. Daarnaast moet de module ook configureerbaar zijn zodat het serienummer van de Huawei ONT erin geprogrammeerd kan worden. Ik wil namelijk terug kunnen naar de originele Huawei ONT in geval van problemen.

Via https://hack-gpon.org een aantal GPON SFP modules gevonden, maar die zijn helaas allen moeilijk te vinden. Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met Leox, een fabrikant van een van de modules, en daar kwam snel en uitgebreid email reactie op. De module kon zelfs voor ~95 euro direct bij Leox besteld worden, wat ik ook gedaan heb.

Afgelopen zaterdag is een monteur op bezoek geweest om mijn verbinding om te zetten naar GPON. Hij heeft de verbinding werkend opgeleverd met de Huawei ONT. Daarna heb ik zelf de fiber in de Leox SFP module geprikt en ben ik aan de slag gegaan met de configuratie. Hoewel dit deels via een WebUI kan, heb ik het volledig via telnet gedaan. Hoe in te loggen op de Leox SFP module via telnet is te vinden op hack GPON.

Uiteindelijk heb ik een werkende verbinding gekregen met de onderstaande settings. Bij het GPON_SN de laatste 8 characters (1234ABCD) vervangen door de laatste 8 characters van je Huawei ONT serial (begint met 48575443...)
code:
1
2
3
4
/etc/scripts/flash set OMCI_OLT_MODE 1
/etc/scripts/flash set GPON_SN HWTC1234ABCD
/etc/scripts/flash set PON_VENDOR_ID HWTC
reboot

Hopelijk heeft iemand er wat aan!
Waarom ben je overgegaan? Moest dat van t-mobile of op eigen verzoek?

GPON is in principe een inferieure techniek aan gigabit AON wat mij betreft, de overboeking is groot genoeg dat je dat als individuele gebruiker regelmatig kan merken in je snelheden.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 18:10
GRAD85 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:19:
[...]

Niet met Speedtest testen is ook wel een oplossing want dat is meestal niet zo stabiel.

Beter bijvoorbeeld deze:
http://speed.transip.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

WCA schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:04:
[...]

Waarom ben je overgegaan? Moest dat van t-mobile of op eigen verzoek?

GPON is in principe een inferieure techniek aan gigabit AON wat mij betreft, de overboeking is groot genoeg dat je dat als individuele gebruiker regelmatig kan merken in je snelheden.
Ik ben me bewust van het verschil tussen AON (p2p) en GPON (shared). Ik had een "oud" T-Mobiel Thuis abo van 100/100. Op eigen verzoek ben ik overgestapt op een 400/400 abo wat ook nog ruim 6 euro per maand goedkoper is, maar daar zit ook de overstap van AON op GPON bij. Volgens mij had T-Mobile toen ik het oude abo afsloot nog geen eigen (GPON) netwerk liggen bij ons en gebruikte daarom het KPN (AON) netwerk. Inmiddels is dat er wel en kan T-Mobile een sneller abonnement tegen een lagere prijs aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

j_bos schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Niet met Speedtest testen is ook wel een oplossing want dat is meestal niet zo stabiel.

Beter bijvoorbeeld deze:
http://speed.transip.nl/
Deze test helaas alleen de downloadsnelheid, maar in mijn geval heb ik via meerdere bronnen getest. Download is altijd strak tegen de 1Gbps aan, upload helaas niet (ook met google drive upload via rclone tik ik soms net de 900Mbps aan).

Ik heb verder het vermoeden dat het met de temperatuur te maken lijkt te hebben? Wellicht wordt bepaalde netwerkapparatuur in het netwerk niet zo heel tof gekoeld waardoor deze het moeilijker lijken te hebben met deze temperaturen?

Zoals ik al eerder heb vermeld lijkt de schommeling tijdsgebonden te zijn, en laat nu net de late en vroege uren ook het meest koele moment zijn (de momenten waarbij de upload weer enigszins normale waarden aanneemt) + het feit dat de schommeling minder ernstig was voordat de hete zomer begon?

Heel apart in ieder geval. Ik hoop dat ik uiteindelijk weer kan genieten van een volle upload maar voor nu lijkt de afwijking nog niet erg genoeg om er melding van te maken gezien T-Mobile een marge van 10% aanhoudt.

[ Voor 3% gewijzigd door D33F op 10-07-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 01:36
De glasvezel ligt er nu hier al 6 of volgensmij 7 dagen uit. T-mobile kon gister nog steeds niet aangeven wanneer de monteur het ging oplossen. (extern bedrijf doet dat toch?) Is dit gangbaar, aangezien er totaal iets van 20 adressen uitliggen?

Ik sta bijna op het punt om over te stappen, dan kan ik blijkbaar wel in 10 dagen aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazY1985
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 21:56
Nazlive schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:14:
De glasvezel ligt er nu hier al 6 of volgensmij 7 dagen uit. T-mobile kon gister nog steeds niet aangeven wanneer de monteur het ging oplossen. (extern bedrijf doet dat toch?) Is dit gangbaar, aangezien er totaal iets van 20 adressen uitliggen?

Ik sta bijna op het punt om over te stappen, dan kan ik blijkbaar wel in 10 dagen aangesloten worden.
Troost je.. Mijn verbinding heeft er van 28 juni t/m 10 juli uitgelegen.
Met mij nog 4 anderen in de wijkcentrale.

Herstel in eerste instantie gepland voor de firma Guidion.
Zij kwamen 8 dagen na de melding pas opdagen. Echter kwamen ze er achter dat er mogelijk een stoorzender (eindgebruiker) met niet compatible apparatuur in het netwerk zat. Dit zorgde voor uitval aan mijn kant.
Uiteindelijk is het door T-mobile zelf opgelost.

Moet eerlijk zeggen.. Een doorlooptijd van bijna 2 weken is echt niet acceptabel in de huidige tijd.

PC gamer | AMD Ryzen 7800X3D | AMD Radeon 7900 GRE | Apple IPhone 15 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Het zal hopelijk niet vaak voorkomen, maar het baart mij toch een beetje zorgen dat een eindgebruiker (door te hobby-en in zijn eigen woning) een storing bij anderen kan veroorzaken.
Is dit technisch niet dicht te timmeren? Kan t-mobile dit niet snel op afstand zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
CrazY1985 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:31:
[...]

Zij kwamen 8 dagen na de melding pas opdagen. Echter kwamen ze er achter dat er mogelijk een stoorzender (eindgebruiker) met niet compatible apparatuur in het netwerk zat. Dit zorgde voor uitval aan mijn kant.

Moet eerlijk zeggen.. Een doorlooptijd van bijna 2 weken is echt niet acceptabel in de huidige tijd.
Pfft, dan was ik denk ik al overgestapt, maar denk dat dit bij kpn bijv. ook kan gebeuren? Net nog even contact gehad, er schijnen nu monteurs bezig te zijn op de locatie. ''fingers crossed'

2 weken vind ik idd. te lang. Heb wel een onbeperkt internet weekje gekregen, maar dat getether en verbinding die je verliest steeds is ook niet alles.

[ Voor 8% gewijzigd door Nazlive op 11-07-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:26
meesje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:35:
Het zal hopelijk niet vaak voorkomen, maar het baart mij toch een beetje zorgen dat een eindgebruiker (door te hobby-en in zijn eigen woning) een storing bij anderen kan veroorzaken.
Is dit technisch niet dicht te timmeren? Kan t-mobile dit niet snel op afstand zien?
Nee dat kan niet T-Mobile gebruikt veel GPON.
Dat is een techniek dat je via een passieve glasvezel splitter deelt met andere gebruikers.
Als de eindgebruiker dan een AON SFP module/router probeert te gebruiken dan gaan alle klanten op die GPON splitter down.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de NT van bijvoorbeeld Kpn op de aansluiting zit. Die is ook AON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nazlive
peterbier schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:44:
[...]

Dat is een techniek dat je via een passieve glasvezel splitter deelt met andere gebruikers.
Als de eindgebruiker dan een AON SFP module/router probeert te gebruiken dan gaan alle klanten op die GPON splitter down.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de NT van bijvoorbeeld Kpn op de aansluiting zit. Die is ook AON.
Dus simpel gezegd als iemand overstapt of net verhuisd is en denkt laat ik even kijken of het 'glasvezel stekkertje' hier ook op werkt? Dan liggen er een aantal adressen een tijdje plat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
@Nazlive

Correct
Als de aansluiting gepatcht is in het pop station op de T-mobile GPON splitter en je zou de bijvoorbeeld Kpn NT aan gaan sluiten gaan alle klanten op die spitter down.
Meestal zal een monteur eerst de klant benaderen en daarna de patch in de pop doen.
Ik zelf heb een Fritzbox 5590 met AON SFP module bij Kpn gebruikt.
Deze gebruik ik nu op T-Mobile met GPON SFP module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
peterbier schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:44:
[...]

T-mobile kan wel op afstand achterhalen welk huishouden de veroorzaker is?
Het zal hopelijk wel loslopen. Je leest vaak alleen de negatieve ervaringen. Maar ik vind het geen plezierige gedachte. Hopelijk zijn er bij mij weinig t-mobile thuis klanten en/of weinig hobbyisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
D33F schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:11:
[...]

Deze test helaas alleen de downloadsnelheid, maar in mijn geval heb ik via meerdere bronnen getest. Download is altijd strak tegen de 1Gbps aan, upload helaas niet (ook met google drive upload via rclone tik ik soms net de 900Mbps aan).

Ik heb verder het vermoeden dat het met de temperatuur te maken lijkt te hebben? Wellicht wordt bepaalde netwerkapparatuur in het netwerk niet zo heel tof gekoeld waardoor deze het moeilijker lijken te hebben met deze temperaturen?

Zoals ik al eerder heb vermeld lijkt de schommeling tijdsgebonden te zijn, en laat nu net de late en vroege uren ook het meest koele moment zijn (de momenten waarbij de upload weer enigszins normale waarden aanneemt) + het feit dat de schommeling minder ernstig was voordat de hete zomer begon?

Heel apart in ieder geval. Ik hoop dat ik uiteindelijk weer kan genieten van een volle upload maar voor nu lijkt de afwijking nog niet erg genoeg om er melding van te maken gezien T-Mobile een marge van 10% aanhoudt.
Dat heeft niets met temperaturen te maken maar is een beetje inherent aan GPON, de totale capaciteit van een PON poort is 2,5 Gb/s in de downstream en 1,5Gb/s in de upstream. En dat deel je dan vaak met maximaal 64 klanten. In principe is die capaciteit meer dan genoeeg, overboeking daarbij is netto niet veel anders dan bij AON (want ja daar is je verbinding tot aan de PoP niet overboekt maar daarna uiteraard wel op de cityringen, backhaul en core verbindingen).

Echter wat je met GPON specifiek in de upstream kan merken dat de totale capaciteit voor 1 tot 64 klanten slechts 1,5 keer jou maximale snelheid is. Dus 2 mensen die even kort in een burst de snelheid vragen en dan zit het overvol om het even simpel uit te leggen. Op zich managed de apparatuur dat allemaal vrij goed alleen vaak zorgt het er wel voor dat op relatief drukke splitters je net niet de volle 1Gb/s upload zal halen, dan kan je rond de 800 a 900Mbit blijven hangen inderdaad en dan uiteraard met name op drukke momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:30:
[...]

T-mobile kan wel op afstand achterhalen welk huishouden de veroorzaker is?
Het zal hopelijk wel loslopen. Je leest vaak alleen de negatieve ervaringen. Maar ik vind het geen plezierige gedachte. Hopelijk zijn er bij mij weinig t-mobile thuis klanten en/of weinig hobbyisten.
Nee dat kan niet, je kunt wel op afstand zien dat er meerdere klanten op een splitter down gaan en vaak ook dat tegenlicht vermoedelijk de oorzaak is maar niet wie de veroorzaker is (al kan je vaak wel een goede gok doen op basis van recent afgemelde patch opdrachten bijvoorbeeld). Maar het echt meten / vastellen kan alleen een monteur in de PoP waarbij je alle kabels op de splitter een voor een los haalt, dit komt omdat het zoals gezegd een techniek met een passieve splitter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
@meesje

Het is moeilijk om het te achterhalen.
Omdat het via een passieve splitter loopt.
Met de vrije router keuze komen dit soort storingen helaas vaker voor.
Omdat bijvoorbeeld iemand een AON module/router op het GPON netwerk probeert aan te sluiten.
I.i.g. heb ik nu dat ik al een jaar klant ben bij T-Mobile geen probleem gehad met uitval van de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
peterbier schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:38:
@meesje

Het is moeilijk om het te achterhalen.
Omdat het via een passieve splitter loopt.
Met de vrije router keuze komen dit soort storingen helaas vaker voor.
Omdat bijvoorbeeld iemand een AON module/router op het GPON netwerk probeert aan te sluiten.
I.i.g. heb ik nu dat ik al een jaar klant ben bij T-Mobile geen probleem gehad met uitval van de verbinding.
Merk ook op dat tegenlicht lang niet altijd voor massale uitval zorgt, het kan ook goed zijn dat er tegenlicht is maar dat niemand of bijvoorbeeld slechts 1 of 2 klanten er last van hebben. Het effect van tegenlicht op andere verbindingen op de splitter hangt van heel veel dingen af en is in de praktijk vaak onvoorspelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
edit: opgelost.

[ Voor 125% gewijzigd door Farabi op 11-07-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nazlive schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:42:
[...]

Pfft, dan was ik denk ik al overgestapt, maar denk dat dit bij kpn bijv. ook kan gebeuren? Net nog even contact gehad, er schijnen nu monteurs bezig te zijn op de locatie. ''fingers crossed'

2 weken vind ik idd. te lang. Heb wel een onbeperkt internet weekje gekregen, maar dat getether en verbinding die je verliest steeds is ook niet alles.
Op je vraag of dit ook bij KPN kan gebeuren: Nee. KPN gebruikt XGS-PON en dat gebruikt volledig andere frequenties dan GPON en AON waardoor een "alien device" geen invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 15-09 22:06
Barre73 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:25:
[...]

Op je vraag of dit ook bij KPN kan gebeuren: Nee. KPN gebruikt XGS-PON en dat gebruikt volledig andere frequenties dan GPON en AON waardoor een "alien device" geen invloed heeft.
behalve in gedeeltes nog gpon en xgspon wordt gebruikt vanuit de pop kan het wel gebeuren, paar weken terug gezien in tiel, alleen die zijn netjes uitgelezen en de verstoorders los gemaakt in de pop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
[...]

Dankjewel voor de uitleg! ook de anderen hierboven. Misschien straks toch maar wat meer besteden aan het internet.

---

Overigens nog steeds geen internet terwijl er sinds vanmiddag 14 uur monteurs op locatie waren volgens mobile. Ik kan denk ik zelf niet veel anders doen dan de stroom er even afhalen en weer aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Doe je het weer. Je stelt een vraag. En dan opeens ‘opgelost’. Waarom niet gewoon je bericht laten staan en uitbreiden met de oplossing? We zijn toch niet alleen op de wereld?

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 11-07-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:35:
[...]

Doe je het weer. Je stelt een vraag. En dan opeens ‘opgelost’. Waarom niet gewoon je bericht laten staan en uitbreiden met de oplossing? We zijn toch niet alleen op de wereld?
ik was iets te voorbarig. ik wilde weten waar ik de namen van mijn verbonden devices kon zien op mijn WX3100, maar ik moest apart inloggen op de wifiversterker merkte ik. dat was bij SW2 anders.

maar ik zie alleen maar verbonden ip adressen helaas en geen device namen op de WX3100. dat is wel minder.

ik heb een wifi streepje minder op mijn laptopen en telefoon, terwijl de WX3100 ernaast staat. ik weet niet of het goed gaat. de ip adressen zijn niet verbonden op de wifi versterker zie ik. kan ik daar invloed op hebben?

update: ik zie nu dat de laptop is verbonden met volle sterkte. waarschijnlijk moet de versterker er even mee leren omgaan. ik heb hem net pas binnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Farabi op 11-07-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Daarmee kan in theorie precies hetzelfde gebeuren, alleen de kans is inderdaad wel veel kleiner omdat de frequenties net anders zijn en daarmee niet exact hetzelfde zijn als die van een AON NTU. Frequenties zijn overigens zeker niet compleet anders, het verschil is vrij klein maar wel net genoeg dat standaard AON apparatuur niet stoort.

95% van dit soort storingen wordt namelijk per ongeluk veroorzaakt door een patch die is omgezet terwijl de AON NTU van de vorige provider er nog op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ja zolang er gemixt wordt door verschillende providers in de zelfde pop met AON, GPON en XGS-PON kunnen er problemen ontstaan.
Ook door de vrije router keuze.
Het zal niet de 1e keer zijn dat een klant een Fritzbox AON op een GPON lijn aan wil gaan aansluiten.
(Om zo een voorbeeld te noemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
dus XGS-PON is het beste wat je kan krijgen om gezeik te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 15-09 22:06
ik222 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:50:
[...]

Daarmee kan in theorie precies hetzelfde gebeuren, alleen de kans is inderdaad wel veel kleiner omdat de frequenties net anders zijn en daarmee niet exact hetzelfde zijn als die van een AON NTU. Frequenties zijn overigens zeker niet compleet anders, het verschil is vrij klein maar wel net genoeg dat standaard AON apparatuur niet stoort.

95% van dit soort storingen wordt namelijk per ongeluk veroorzaakt door een patch die is omgezet terwijl de AON NTU van de vorige provider er nog op zit.
Bij kpn zit gpon en AON op zelfde wave lengte, XGSpon zit op andere wave lengte die wordt niet voorstoort door een AON NT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Farabi schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:47:
[...]

ik was iets te voorbarig. ik wilde weten waar ik de namen van mijn verbonden devices kon zien op mijn WX3100, maar ik moest apart inloggen op de wifiversterker merkte ik. dat was bij SW2 anders.

maar ik zie alleen maar verbonden ip adressen helaas en geen device namen op de WX3100. dat is wel minder.

ik heb een wifi streepje minder op mijn laptopen en telefoon, terwijl de WX3100 ernaast staat. ik weet niet of het goed gaat. de ip adressen zijn niet verbonden op de wifi versterker zie ik. kan ik daar invloed op hebben?

update: ik zie nu dat de laptop is verbonden met volle sterkte. waarschijnlijk moet de versterker er even mee leren omgaan. ik heb hem net pas binnen.
Wat bedoel je met apart inloggen op de wifiversterker?
Ik zie het overigens niet als een versterker maar gewoon als een extra wifi punt in je woning. Ik kan niet specifiek inloggen op de wx3100, wel op het T54 modem en daar zie ik dan dat de WX3100 bekabeld aangesloten is en welke apparaten met de WX3100 en welke met de T54 verbinding hebben.
Inderdaad geeft niet elke apparaat gelijk een naam van een device mee. Je kunt deze ingeven (als je weet wat het ip adres is van het betreffende apparaat).
Daarnaast gebruik ik ook de MPro Mesh app van Zyxel om te zien wat er nu allemaal verbonden is. Maar ook daarmee maak je alleen connectie met je modem, je logt er niet mee in op een WiFi punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Farabi schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:01:
dus XGS-PON is het beste wat je kan krijgen om gezeik te voorkomen?
AON is in mijn ogen het beste.
Je deelt de glasvezel niet passief.
En wat betreft eigen router keuze makkelijker.
(Je hoeft geen registratie te doen ONT en OLT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Laatst online: 11-09 22:26

djiwie

Wie?

Het wordt alleen nergens meer nieuw aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
djiwie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:25:
AON leg je niet aan. Het is een keuze van apparatuur in de PoP. En elke huidige aanlegger behalve KPN Netwerk en Glaspoort legt point to point aan. Geschikt voor AON.
Maar ja.. het is veel duurder. 1 actieve poort per klant versus 1 actieve poort per 32 klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:11
djiwie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:25:
Dat is niet waar. Open Dutch Fiber legt overal point To point glasvezel (van de woning tot de pop) aan. Alleen tmobile hangt in de pop een gpon switch waardoor het gpon is. Een andere provider kan prima in de ODF pop met aon, xgpon of elke andere techniek werken want die klantvezel wordt gewoon doorgepatched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Laatst online: 11-09 22:26

djiwie

Wie?

Ja ok, jullie hebben gelijk. Ik bedoelde inderdaad te zeggen dat het nergens meer nieuw wordt geinstalleerd qua apparatuur. Op P2P netwerken is het inderdaad nog wel een optie als een belichter daarvoor kiest. Ik zie dat alleen niet gebeuren gezien de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:03:
[...]

Wat bedoel je met apart inloggen op de wifiversterker?
Ik zie het overigens niet als een versterker maar gewoon als een extra wifi punt in je woning. Ik kan niet specifiek inloggen op de wx3100, wel op het T54 modem en daar zie ik dan dat de WX3100 bekabeld aangesloten is en welke apparaten met de WX3100 en welke met de T54 verbinding hebben.
Inderdaad geeft niet elke apparaat gelijk een naam van een device mee. Je kunt deze ingeven (als je weet wat het ip adres is van het betreffende apparaat).
Daarnaast gebruik ik ook de MPro Mesh app van Zyxel om te zien wat er nu allemaal verbonden is. Maar ook daarmee maak je alleen connectie met je modem, je logt er niet mee in op een WiFi punt.
je hebt het de inloggegevens achter op de W3100. je kan met die gegevens specifiek inloggen. maar waar ergens zie je de aparte verbindingen die met de W3100 zijn verbonden in het T-54 menu?

ik zie alleen de W3100 bij het 'LAN-verbinding' tabblad. voor de rest zie ik geen info over devices die daaraan zijn verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Farabi schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:29:
[...]

je hebt het de inloggegevens achter op de W3100. je kan met die gegevens specifiek inloggen. maar waar ergens zie je de aparte verbindingen die met de W3100 zijn verbonden in het T-54 menu?

ik zie alleen de W3100 bij het 'LAN-verbinding' tabblad. voor de rest zie ik geen info over devices die daaraan zijn verbonden?
Inloggen op de wx3100 heb ik nooit overwogen en me ook helemaal niet in verdiept. Voor de fun morgen eens kijken wat dat oplevert.

Als je inlogt op de T54 en je klikt in het hoofdscherm op verbindingen. Dan wordt wordt een schematische weergave getoond van alle connecties. Of eventueel een lijst weergave.
Probeer anders ook eens de MPro Mesh app van Zyxel. Daarmee log je ook in op de T54 en zie je alle verbonden apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
ik weet niet wat ik van de W3100 moet vinden. mijn devices boven blijven toch nog vaker hangen aan de T-54 die beneden staat. de SW2 ging hier beter mee om.

ik heb het idee dat dit komt omdat de W3100 en T-54 precies onder elkaar staan in het huis.

[ Voor 28% gewijzigd door Farabi op 12-07-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Farabi schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:47:
ik weet niet wat ik van de W3100 moet vinden. mijn devices boven blijven toch nog vaker hangen aan de T-54 die beneden staat. de SW2 ging hier beter mee om.

ik heb het idee dat dit komt omdat de W3100 en T-54 precies onder elkaar staan in het huis.
Doe eens een reboot van de T54. Je zult dan zien dat devices gaan verbinden met het wifi punt. Indien dit uiteindelijk het sterkste signaal is, zullen die apparaten connectie houden met het WiFi punt en anders weer verbinden met de T54.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:49:
[...]

Doe eens een reboot van de T54. Je zult dan zien dat devices gaan verbinden met het wifi punt. Indien dit uiteindelijk het sterkste signaal is, zullen die apparaten connectie houden met het WiFi punt en anders weer verbinden met de T54.
das misschien een goeie. zal ik eens doen. gewoon reset knopje drukken toch? of beter stekker eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Farabi schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:50:
[...]

das misschien een goeie. zal ik eens doen. gewoon reset knopje drukken toch? of beter stekker eruit?
Via de MPro Mesh app van zyxel kun je eenvoudig de T54 rebooten, maar ook als je inlogt op de T54.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Via de MPro Mesh app van zyxel kun je eenvoudig de T54 rebooten, maar ook als je inlogt op de T54.
dan moet ik wel allemaal opnieuw inloggen met wifi op al mijn devices neem ik aan? ik heb die app. zal eens vanavond kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Farabi op 12-07-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Nu online

MRE-Inc

Nazlive schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:14:

CrazY1985 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:31:
[...]

Hmm, dat klinkt niet hoopvol voor mijn probleem. Mijn T-Mobile glasverbinding ligt er sinds afgelopen vrijdag 7 juli uit. Het toeval was, dat er op het moment van uitval ook werkzaamheden waren aan het elektriciteitsnetwerk hier door Enexis. Daar zelfs een officiele brief over gehad over de werkzaamheden dat er tussen 10u en 10:30u onderbreking zou zijn in de stroom toevoer in mijn straat/postcode gebied.

In eerste instantie gaf de T-Mobile klantenservice aan dat er nog 2 klanten in mijn straat dezelfde verbindingsproblemen hadden, maar daar ben ik gisteren langsgegaan en die hadden gewoon een werkende internet verbinding.

Donderdag 13 juli komt bij mij de Guidion monteur langs. Heb zelf een grijze media converter tussen mijn eigen router en de glasverbinding zitten. Van de 6 lampjes daarop brand alleen het Speed lampje oranje/amber, de rest brandt gewoon groen. Lijkt me dus niet een probleem met de media converter.
Monteur komt overigens tussen 16u en 20u langs. Geen idee of er dan na 17u nog iemand aangestuurd kan worden om naar de wijkcentrale te gaan of dat die monteur het zelf kan. Hij zal waarschijnlijk tot de conclusie komen dat er gewoon geen signaal uit de wijkcentrale mijn kant op gaat. Iets van de T-Mobile klantenservice al had geconstateerd door een lijntest te doen.

En idd zo'n week unlimited bundel (Heb zelf al een unlimited abo) begint ook een beetje irritant te worden, helemaal met windows laptops die gewoon geen connectie meer kunnen maken met de iPhone als hotspot.
Fingers crossed.

Btw, ben wel benieuwd naar jullie postcode gebied. Mag ook via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Farabi schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:36:
[...]

dan moet ik wel allemaal opnieuw inloggen met wifi op al mijn devices neem ik aan? ik heb die app. zal eens vanavond kijken.
Met rebooten bedoel ik opnieuw opstarten. Dit is iets anders dan resetten. Bij dit laatste moet je wel je WiFi weer opnieuw instellen. Bij reboot niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:00
Hier ook maar eens melden. Maandje geleden een aanbieding van T-Mobile geaccepteerd, die ingaat als het glasvezelnetwerk operatief is bij ons.

Afgelopen week is in onze straat ODF bezig geweest met glasvezel aan te leggen: naar ieder huis een eigen kabel, dus ik neem aan AON.
Vandaag werd ik al gebeld dat ze vrijdag een schouw willen doen om de kabel door te trekken naar de meterkast.

Gaat dus wel erg rap nu. Overigens krijg ik van T-Mobile status updates en spreekt men over december-januari err alles zou werken. Geen idee of dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Met rebooten bedoel ik opnieuw opstarten. Dit is iets anders dan resetten. Bij dit laatste moet je wel je WiFi weer opnieuw instellen. Bij reboot niks aan de hand.
dat kan toch ook gewoon met het knopje wat op de achterkant van de T-54 zit zoals ik zei?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nazlive
MRE-Inc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:52:
[...]

[...]

Hmm, dat klinkt niet hoopvol voor mijn probleem. Mijn T-Mobile glasverbinding ligt er sinds afgelopen vrijdag 7 juli uit. Het toeval was, dat er op het moment van uitval ook werkzaamheden waren aan het elektriciteitsnetwerk hier door Enexis. Daar zelfs een officiele brief over gehad over de werkzaamheden dat er tussen 10u en 10:30u onderbreking zou zijn in de stroom toevoer in mijn straat/postcode gebied.

In eerste instantie gaf de T-Mobile klantenservice aan dat er nog 2 klanten in mijn straat dezelfde verbindingsproblemen hadden, maar daar ben ik gisteren langsgegaan en die hadden gewoon een werkende internet verbinding.

Donderdag 13 juli komt bij mij de Guidion monteur langs. Heb zelf een grijze media converter tussen mijn eigen router en de glasverbinding zitten. Van de 6 lampjes daarop brand alleen het Speed lampje oranje/amber, de rest brandt gewoon groen. Lijkt me dus niet een probleem met de media converter.
Monteur komt overigens tussen 16u en 20u langs. Geen idee of er dan na 17u nog iemand aangestuurd kan worden om naar de wijkcentrale te gaan of dat die monteur het zelf kan. Hij zal waarschijnlijk tot de conclusie komen dat er gewoon geen signaal uit de wijkcentrale mijn kant op gaat. Iets van de T-Mobile klantenservice al had geconstateerd door een lijntest te doen.

En idd zo'n week unlimited bundel (Heb zelf al een unlimited abo) begint ook een beetje irritant te worden, helemaal met windows laptops die gewoon geen connectie meer kunnen maken met de iPhone als hotspot.
Fingers crossed.

Btw, ben wel benieuwd naar jullie postcode gebied. Mag ook via DM.
Ik heb de hoop al opgegeven, vandaag nog steeds geen internet. Denk dat het 'de monteurs zijn op de locatie' verhaal gewoon een smoes was. Ik probeer nu uit te zoeken wat een redelijk termijn is bij storing om het contract te ontbinden. Als ik bij kpn kijk kan ik binnen 10 dagen ingepland worden op de site. Geen garantie dat het dan ook werkt natuurlijk, maar heb er dan wel meer vertrouwen in en iedergeval zicht op een oplossing.

Hotspot werkt met mijn android wel, maar tetheren geeft nu ook problemen. Constant hotspot lijkt me ook niet echt goed voor de telefoon. Die van mij wordt gloeiend heet soms, en zuigt de batterij leeg.

Vanwaar het postcode gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Farabi schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:06:
[...]

dat kan toch ook gewoon met het knopje wat op de achterkant van de T-54 zit zoals ik zei?
Dat zal best kunnen. Zo lang het maar een power knop is niet een reset zoals je eerder noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Nu online

MRE-Inc

Nazlive schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:09:
[...]

Ik heb de hoop al opgegeven, vandaag nog steeds geen internet. Denk dat het 'de monteurs zijn op de locatie' verhaal gewoon een smoes was. Ik probeer nu uit te zoeken wat een redelijk termijn is bij storing om het contract te ontbinden. Als ik bij kpn kijk kan ik binnen 10 dagen ingepland worden op de site. Geen garantie dat het dan ook werkt natuurlijk, maar heb er dan wel meer vertrouwen in en iedergeval zicht op een oplossing.

Hotspot werkt met mijn android wel, maar tetheren geeft nu ook problemen. Constant hotspot lijkt me ook niet echt goed voor de telefoon. Die van mij wordt gloeiend heet soms, en zuigt de batterij leeg.

Vanwaar het postcode gebied?
KPN is geen optie voor mij. Wel beschikbaar maar de prijs is 20€ per maand hoger dan T-Mobile voor 1Gbit glas tenzij ik direct voor 24 maanden afsluit, dan is het 10€ duurder per jaar. Dat is toch 120€ dan.

Postcode gebied omdat ik het idee heb dat de uitval van mijn glas verbinding direct te wijten is aan de werkzaamheden aan het stroomnet door Enexis. Ik denk als die er niet waren geweest, mijn verbinding nog gewoon werkzaam zou zijn. Dus wilde graag weten of jij ook in hetzelfde postcode gebied zit, dan kan er wellicht een link gelegd worden met de Enexis werkzaamheden.
Heb verder ook geen idee of de Enexis werkzaamheden van invloed zijn op de wijkcentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
MRE-Inc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:23:
[...]

KPN is geen optie voor mij. Wel beschikbaar maar de prijs is 20€ per maand hoger dan T-Mobile voor 1Gbit glas tenzij ik direct voor 24 maanden afsluit, dan is het 10€ duurder per jaar. Dat is toch 120€ dan.

Postcode gebied omdat ik het idee heb dat de uitval van mijn glas verbinding direct te wijten is aan de werkzaamheden aan het stroomnet door Enexis. Ik denk als die er niet waren geweest, mijn verbinding nog gewoon werkzaam zou zijn. Dus wilde graag weten of jij ook in hetzelfde postcode gebied zit, dan kan er wellicht een link gelegd worden met de Enexis werkzaamheden.
Heb verder ook geen idee of de Enexis werkzaamheden van invloed zijn op de wijkcentrale.
Je hebt de kortingen dan meegerekend toch? Youfone is wellicht een optie, gebruikt volgensmij de techniek/netwerk van kpn, en is nog wat goedkoper. Zelf altijd wel goeie ervaringen meegehad, maar weet niet hoe de klanten service is. Je kan ook nog even de kpn site in de gaten houden. Ze doen regelmatig weekend deals. Misschien dat je 'gratis tv' kan verkopen.

Na dit incident betaal ik zelf liever wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:36
De monteur namens T-Mobile (van Guidion) werd 2 weken voor de afspraak per SMS afgezegd:
Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op. Onze excuses voor het ongemak.
Omdat ik vervolgens ondanks de belofte om contact op te nemen niks meer hoorde, de boel maar geannuleerd en de apparatuur teruggestuurd. Dan maar niet.

[ Voor 26% gewijzigd door U123456 op 15-07-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
U123456 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:01:
De monteur namens T-Mobile (van Guidion) werd 2 weken voor de afspraak per SMS afgezegd. Omdat ik vervolgens ondanks de belofte om contact op te nemen niks meer hoorde, de boel maar geannuleerd en de apparatuur teruggestuurd. Dan maar niet.
Gaat het om nieuwe aansluiting? Partner van mijn maat heeft ook iets van 3 maanden moeten wachten tot ze werd aangesloten. Weet niet precies de details meer, maar een goed boos telefoontje heeft toen wel geholpen. Alles lag er al volgensmij alleen nog kwestie van aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

loyske schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:01:
Hier ook maar eens melden. Maandje geleden een aanbieding van T-Mobile geaccepteerd, die ingaat als het glasvezelnetwerk operatief is bij ons.

Afgelopen week is in onze straat ODF bezig geweest met glasvezel aan te leggen: naar ieder huis een eigen kabel, dus ik neem aan AON.
Vandaag werd ik al gebeld dat ze vrijdag een schouw willen doen om de kabel door te trekken naar de meterkast.

Gaat dus wel erg rap nu. Overigens krijg ik van T-Mobile status updates en spreekt men over december-januari err alles zou werken. Geen idee of dit klopt.
ODF legt voor zover ik weet alles AON aan, maar de apparatuur die gebruikt wordt door T-mobile is wel GPON en XGS-PON.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nee, geen AON. T-Mobile levert GPON.
Het netwerk van ODF is point to point dus met eigen vezel naar de PoP. Maar dan nog zet T-Mobile daar GPON signaal op vanuit die PoP. Dan zetten ze de splitter in de PoP en deel jij 1 actieve poort van 2,5 GBit down, met max 32 andere klanten. Dis ja, je hebt je eigen vezel tot in de PoP maar dan nog heb je daar weinig aan ;-)

PS: GPON en XGSPON krijgt altijd een eigen kabel in de woning. Maar ergens worden de signalen op die aparte kabels wel met een splitter/combiner samengevoegd en zo doorgezet naar de PoP. Zo werkt een PON netwerk.
Meestal een stukje verderop in de wijk met een ondergrondse splitter of (zoals KPN doet) met bovengrondse straatkasten met splitters.

@WCA AON is een techniek, geen aanlegmethode. De aanlegmethode is Point to Point in dit geval

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 12-07-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Dit is toch XGSPON?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VEzTt0PxtTCyI34r3LxCyLmLV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtz5Gds70BG54yJq3sW7ncd8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:49
Als T-Mobile geen eigen apparatuur in de POP heeft leveren ze via KPN WBA. Dat kan dus XGSPON of AON zijn, afhankelijk van van KPN in die POP heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Muis666 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:21:
[...]

Als T-Mobile geen eigen apparatuur in de POP heeft leveren ze via KPN WBA. Dat kan dus XGSPON of AON zijn, afhankelijk van van KPN in die POP heeft.
kpn had hier deze geplaatst in het begin voordat ik overstapte naar t-mobile.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLYDG3shDAqv826RhajUtEAWJPE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oF5MTfLatEQxKCyfaIfbAOcZ.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 12-07-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 11:00
Barre73 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:12:
[...]

Het netwerk van ODF is point to point dus met eigen vezel naar de PoP. Maar dan nog zet T-Mobile daar GPON signaal op vanuit die PoP. Dan zetten ze de splitter in de PoP en deel jij 1 actieve poort van 2,5 GBit down, met max 32 andere klanten. Dis ja, je hebt je eigen vezel tot in de PoP maar dan nog heb je daar weinig aan ;-)

PS: GPON en XGSPON krijgt altijd een eigen kabel in de woning. Maar ergens worden de signalen op die aparte kabels wel met een splitter/combiner samengevoegd en zo doorgezet naar de PoP. Zo werkt een PON netwerk.
Meestal een stukje verderop in de wijk met een ondergrondse splitter of (zoals KPN doet) met bovengrondse straatkasten met splitters.

@WCA AON is een techniek, geen aanlegmethode. De aanlegmethode is Point to Point in dit geval
Dank voor de uitleg.
Iets verderop in de wijk is inderdaad een nieuw pre-fab huisje formaat zeecontainer neergezet, vanwaar de kabels vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:36
Nazlive schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:07:
[...]

Gaat het om nieuwe aansluiting? Partner van mijn maat heeft ook iets van 3 maanden moeten wachten tot ze werd aangesloten. Weet niet precies de details meer, maar een goed boos telefoontje heeft toen wel geholpen. Alles lag er al volgensmij alleen nog kwestie van aansluiten.
Hier een nooit gebruikte KPN (ex-Reggefiber) aansluiting uit 2012/2013. Kan zelf alles prima aansluiten, alleen heb je voor het glasvezelkabeltje officieel wel een monteur nodig. En om te patchen in de centrale (POP) ook. Wat ik verder in dit topic al over Guidion las gaf mij het laatste zetje om de bestelling toch maar te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
U123456 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:08:
[...]
Hier een nooit gebruikte KPN (ex-Reggefiber) aansluiting uit 2012/2013. Kan zelf alles prima aansluiten, alleen heb je voor het glasvezelkabeltje officieel wel een monteur nodig. En om te patchen in de centrale (POP) ook. Wat ik verder in dit topic al over Guidion las gaf mij het laatste zetje om de bestelling toch maar te annuleren.
Verstandige keuze denk ik. Maar doet Guidion ook niet het onderhoud e.d. voor KPN bijv.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Barre73 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:12:
[...]

Joah, wat ongelukkig geformuleerd, je hebt gelijk. PON is zowel de techniek als de aanlegmethode, bij P2P en AON zijn dat aparte termen. Kan nog wel eens verwarrend werken.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
Weet iemand toevallig wat een redelijke termijn is qua offline tijd wat betreft in gebreke stellen en de afkoop som? Ik wil het graag stop zetten, maar de medewerker zegt dat er dan wel een afkoopsom is. Ik vind een week offline zelf persoonlijk te lang.

Guidon schijnt bezig te zijn, maar weet niet echt wat het probleem is, en kost veel tijd. e.d. Ik kan me niet voorstellen dat het langer twee dagen duurt op locatie om een klant weer aan te sluiten? Het is ook nog een batch van 20 klanten met het zelfde probleem. Als ik nu nog de enigste was ergens in timboektoe dan vond ik het nog begrijpbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
Nazlive schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:10:
Weet iemand toevallig wat een redelijke termijn is qua offline tijd wat betreft in gebreke stellen en de afkoop som? Ik wil het graag stop zetten, maar de medewerker zegt dat er dan wel een afkoopsom is. Ik vind een week offline zelf persoonlijk te lang.
Je moet T-Mobile eerst schriftelijk in gebreke stellen en een redelijke termijn voorstellen waarbinnen ze het moeten hebben opgelost. En zeggen dat je na die termijn verwacht dat je of een werkende verbinding hebt of de overeenkomst wordt ontbonden (want T-Mobile levert niet wat jullie hebben afgesproken). Ik zou zeggen dat nog 10 dagen vanaf sturen brief een redelijke termijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Nazlive schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:10:
Guidon schijnt bezig te zijn, maar weet niet echt wat het probleem is, en kost veel tijd. e.d.
Zijn er alternatieven op het adres? Het in gebreke stellen moet je natuurlijk doen, maar zonder alternatief (lees, dat van hetzelfde medium gebruik maakt) is opzeggen misschien niet de beste keuze.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:26
Als je een rechtsbijstandverzekering geef hun dan eerst even een belletje. Die kunnen je helpen.

@lier Misschien dat opzeggen niet het beste is. Maar een brief met ingebrekenstelling doet soms wonderen.

[ Voor 36% gewijzigd door Edgenumber op 12-07-2023 16:04 ]

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37
T-Mobile heeft laatst glasvezel in m'n huis aangezet, werkt met de Zyxel prima, maar ik krijg die er niet tussenuit met m'n nieuwe ER707-M2 icm TL-SG2428P en OC200 zonder internet te verliezen. Heb de UTP-kabel vanuit de Zyxel direct in de router poort 1 zitten.

Als het goed is moeten de instellingen simpel zijn: VLAN ID 300 en kom dus ook op deze instellingen uit: https://gathering.tweaker...message/66926764#66926764

E.e.a. lijkt bevestigd te worden door:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/591148

Ik begrijp nu alleen niet waarom m'n internet nog niet werkt op m'n setup. Iemand een idee/ervaring met een OC200/Omada?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 19:34
https://community.t-mobil...3/index3.html#post1715593
@Nazlive T-mobile zegt dat als zij na 30 dagen je probleem niet hebben kunnen oplossen dat je dan kostenloos mag opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
Giku schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:14:
T-Mobile heeft laatst glasvezel in m'n huis aangezet, werkt met de Zyxel prima, maar ik krijg die er niet tussenuit met m'n nieuwe ER707-M2 icm TL-SG2428P en OC200 zonder internet te verliezen. Heb de UTP-kabel vanuit de Zyxel direct in de router poort 1 zitten.

Als het goed is moeten de instellingen simpel zijn: VLAN ID 300 en kom dus ook op deze instellingen uit: https://gathering.tweaker...message/66926764#66926764

E.e.a. lijkt bevestigd te worden door:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/591148

Ik begrijp nu alleen niet waarom m'n internet nog niet werkt op m'n setup. Iemand een idee/ervaring met een OC200/Omada?
Heb je QoS ook aangevinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
loeberce schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:44:
[...]

Heb je QoS ook aangevinkt?
Die 802.1Q Tag is aangevinkt ja. Thanks voor de hulp trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Giku schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:14:
Hoe heb je het aangesloten zitten? Want nu lijkt het alsof je de kabel vanuit de Zyxel in je OC200 hebt zitten. Klinkt een beetje gek als je die Zyxel niet wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
Sorry voor de matige kwaliteit, maar dit is de setup.

Vanaf glasvezelkast met utp naar de router, vanaf daar naar de switch, en de oc200/APs vanaf de switch.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Dat zal best kunnen. Zo lang het maar een power knop is niet een reset zoals je eerder noemde.
heb het net gereboot. lijkt inderdaad beter te werken. maar ik kan nog steeds niet zien welke devices zijn verbonden aan de WX3100 in mijn T-54 interface. kan je mij de stappen uitleggen waar ik dat kan zien? niet bij tabblad 'verbinding' toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-09 21:52

Dat ze een rechtstreekse vezel naar je huis leggen, zegt niets over techniek die ze er overheen gaan gebruiken. AON en GPON kunnen over dezelfde vezel. De meeste provider gebruiken voor nieuwe aansluitingen PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Giku schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:55:
Sorry voor de matige kwaliteit, maar dit is de setup.

Vanaf glasvezelkast met utp naar de router, vanaf daar naar de switch, en de oc200/APs vanaf de switch.

***members only***
De kabel die in de WAN van de zyxel zit moet sowieso in de WAN van de ER707-M2, dan daarop de vlan 300 instellen, ik ken dat type router niet, maar dat is het idee.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Farabi schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:06:
[...]

heb het net gereboot. lijkt inderdaad beter te werken. maar ik kan nog steeds niet zien welke devices zijn verbonden aan de WX3100 in mijn T-54 interface. kan je mij de stappen uitleggen waar ik dat kan zien? niet bij tabblad 'verbinding' toch?
Klik hier (geel omcirkeld) eens op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEk7U_DmckSUGXU57RDfKscVSgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZ9ADtX5KVOtW40ZpTSRIt8y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:18:
[...]

Klik hier (geel omcirkeld) eens op.

[Afbeelding]
als ik daarheen ga krijg ik dit te zien. maar dit is niet wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrgkryjE_tSdVajAqqCvJkmxmMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHrJ7jW44tOWz5U02SkMY1yC.jpg?f=fotoalbum_large

ik ben opzoek naar zoiets. even een voorbeeld van de SW2. zie jij zoiets in je T-54 interface? dus dat ik per device kan zien of het verbonden is met mijn WX3100.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmgFwyqV55cgo6KuK5D8ypdafOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kHhT9KU589XnPXdkxn7DmHWV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 12-07-2023 20:30 ]

Pagina: 1 ... 224 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie