Die mag je zelf invullen. Ik wil niet gebanned worden

Een manier om met je E-unit te wapperen
Pak je rust!
Zoals eerder aangegeven
is vandaag bij mij t-mobile geïnstalleerd. Alles is goed gegaan, al mijn (draadloze) netwerkapparatuur werkt nu ook (door het standaard SSID en wachtwoord te wijzigen in zoals het in mijn Ziggo opstelling is). Echter het enige apparaat dat niet goed werkt, mijn Raspberry Pi met homebridge.
In de logging wordt continu aangegeven:
[23/06/2023, 14:59:31] [Homebridge UI] [homebridge-config-ui-x] Failed to check registry.npmjs.org for updates: "timeout of 10000ms exceeded" - see https://homebridge.io/w/JJSz6 for help.
Op de genoemde help pagina wordt het volgende aangegeven m.b.t. registry.npmjs.org:
getaddrinfo - your DNS resolver could not resolve registry.npmjs.org. Check your internet connection and DNS settings.
Dit doet me denken aan dat in het T54 modem bij mij het DNS gedeelte leeg is. Ik kan me herinneren dat in het Ziggo modem een tweetal (Ziggo) DNS adressen worden getoond. Dit gebeurt automatisch. Ik heb het t-mobile opnieuw opgestart maar het DNS deel blijft leeg. Moet ik hier nog wat invoeren?
/f/image/240tvwThy4NU8AdKkBgl7Zqo.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Even verder gezocht. Moet ik in onderstaand scherm de instelling wijzigen naar statisch en dan de dns van t-mobile thuis ingeven?
In de logging wordt continu aangegeven:
[23/06/2023, 14:59:31] [Homebridge UI] [homebridge-config-ui-x] Failed to check registry.npmjs.org for updates: "timeout of 10000ms exceeded" - see https://homebridge.io/w/JJSz6 for help.
Op de genoemde help pagina wordt het volgende aangegeven m.b.t. registry.npmjs.org:
getaddrinfo - your DNS resolver could not resolve registry.npmjs.org. Check your internet connection and DNS settings.
Dit doet me denken aan dat in het T54 modem bij mij het DNS gedeelte leeg is. Ik kan me herinneren dat in het Ziggo modem een tweetal (Ziggo) DNS adressen worden getoond. Dit gebeurt automatisch. Ik heb het t-mobile opnieuw opgestart maar het DNS deel blijft leeg. Moet ik hier nog wat invoeren?
/f/image/240tvwThy4NU8AdKkBgl7Zqo.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Even verder gezocht. Moet ik in onderstaand scherm de instelling wijzigen naar statisch en dan de dns van t-mobile thuis ingeven?
/f/image/V6vkA2ivbTNLTPEARLTHrw3n.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door meesje op 23-06-2023 17:35 ]
Waarom alleen je wifi settings van Ziggo overgenomen?
Ook de IP range van het thuisnetwerk wijzigen in 192.168.178.1 was ook mogelijk.
Ook de IP range van het thuisnetwerk wijzigen in 192.168.178.1 was ook mogelijk.
Ziggo modem was bij ook ingesteld op 192.168.1.x. Daarna DHCP start range overgenomen.yalerta schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:37:
Waarom alleen je wifi settings van Ziggo overgenomen?
Heb ik onderstaande juist ingevuld? Klopt het dat DNS-proxy niet fijn kan werken?
/f/image/UdJXhzJjVRq808MMunbYt068.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Laat maar. Hier het antwoord al gevonden wat betreft DNS en DNS-proxy. DNS proxy doet hetzelfde als dat ik primair en sec. handmatig heb ingegeven met de t-mobile dns adressen.
Blijft nog wel mijn probleem met homebridge. Ik denk dat ik de RPi direct op de T54 ga aansluiten. Kijken of het dan goed gaat.
Edit: Heeft ook niet geholpen. Wellicht meer een homebridge dingetje. Wel vreemd dat het tot vanochtend vroeg (met Ziggo) nog goed werkte.
/f/image/UdJXhzJjVRq808MMunbYt068.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Laat maar. Hier het antwoord al gevonden wat betreft DNS en DNS-proxy. DNS proxy doet hetzelfde als dat ik primair en sec. handmatig heb ingegeven met de t-mobile dns adressen.
Blijft nog wel mijn probleem met homebridge. Ik denk dat ik de RPi direct op de T54 ga aansluiten. Kijken of het dan goed gaat.
Edit: Heeft ook niet geholpen. Wellicht meer een homebridge dingetje. Wel vreemd dat het tot vanochtend vroeg (met Ziggo) nog goed werkte.
[ Voor 35% gewijzigd door meesje op 23-06-2023 18:15 ]
Kan niet wachten, dat wil ik ook! Ze zeggen augustus/september...
Nu 400/40 en 20 ms bij Ziggo
[ Voor 4% gewijzigd door thisisjazz op 23-06-2023 17:57 ]
Waarom niet direct naar je / een Pi-hole / AD-Guard verwijzen?meesje schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:44:
Heb ik onderstaande juist ingevuld? Klopt het dat DNS-proxy niet fijn kan werken?
[Afbeelding]
Vaste locatie, vast netwerk.
Klopt. Dat is wellicht een volgende stap.Comp User schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:49:
[...]
Waarom niet direct naar je / een Pi-hole / AD-Guard verwijzen?
Ik weet in ieder geval wat DNS-proxy nu inhoudt en hetzelfde effect heeft als dat ik handmatig de DNS server adressen van t-mobile ingeef.
Vraagje (niet kunnen vinden via de zoekfunctie),
Ik zit nu bij KPN maar overweeg over te stappen. Ik heb een aantal eigen accespoints achter de KPN Experiabox hangen. Zou ik deze eenvoudig kunnen overzetten naar de t-mobile router of zijn daar problemen mee bekend?
Bedankt alvast.
Ik zit nu bij KPN maar overweeg over te stappen. Ik heb een aantal eigen accespoints achter de KPN Experiabox hangen. Zou ik deze eenvoudig kunnen overzetten naar de t-mobile router of zijn daar problemen mee bekend?
Bedankt alvast.
Hangt denk ik af van wat voor acces points.
Maar ik had nog twee ziggo rebranded TP-Link Archer A7 staan en die doen het nog steeds prima met T-mobile.
Maar ik had nog twee ziggo rebranded TP-Link Archer A7 staan en die doen het nog steeds prima met T-mobile.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Ik heb een 1gbit abbo aangevraagd bij T-mobile en zit nu op 1gbit van KPN.
Is het nu persé nodig om een Guidion monteur te laten komen of mag/kan ik het modem zelf ook vervangen?
Is het nu persé nodig om een Guidion monteur te laten komen of mag/kan ik het modem zelf ook vervangen?
Vanavond flink aan het stoeien geweest. Ik kreeg DDNS op mijn NAS en de backup vanaf de NAS naar een andere locatie niet werkend. Echt van alles uitgeprobeerd in het Zyxel modem/router. Tot ik opeens een ingeving kreeg.... de ingestelde DNS server bij de netwerkinstellingen op mijn NAS. Deze verwezen nog naar die van Ziggo. Nu maar gekozen voor 1.1.1.1. Volgens mij is dat wel een goede? En zorgt er voor dat als ik ooit weer eens van provider wissel er niks omvalt. Ik ben in ieder geval heel erg blij dat het weer goed werkt!
Om deze reden ben ik wat huiverig om te vertrekken bij Ziggo naar bijvoorbeeld in dit geval T-Mobile. Ik heb mijn eigen router die in mijn huis op een goede/juiste locatie staat. Dit is mogelijk, doordat het Ziggo modem in de meterkast in bridge staat, wat dan niet mogelijk is bij T-Mobile (als ik het goed heb).meesje schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:16:
Vanavond flink aan het stoeien geweest. Ik kreeg DDNS op mijn NAS en de backup vanaf de NAS naar een andere locatie niet werkend. Echt van alles uitgeprobeerd in het Zyxel modem/router. Tot ik opeens een ingeving kreeg.... de ingestelde DNS server bij de netwerkinstellingen op mijn NAS. Deze verwezen nog naar die van Ziggo. Nu maar gekozen voor 1.1.1.1. Volgens mij is dat wel een goede? En zorgt er voor dat als ik ooit weer eens van provider wissel er niks omvalt. Ik ben in ieder geval heel erg blij dat het weer goed werkt!
In de meterkast heb je een converter waaraan aan de ene kant de glas kabel wordt aangesloten en aan de andere kant een UTP kabel. Deze UTP gaat maar het modem/router, welke je daardoor dus niet perse in de meterkast hoeft te plaatsen.RicoK schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:49:
[...]
Om deze reden ben ik wat huiverig om te vertrekken bij Ziggo naar bijvoorbeeld in dit geval T-Mobile. Ik heb mijn eigen router die in mijn huis op een goede/juiste locatie staat. Dit is mogelijk, doordat het Ziggo modem in de meterkast in bridge staat, wat dan niet mogelijk is bij T-Mobile (als ik het goed heb).
Ik had zelf een OPNsense router achter een Ziggo Connect Box in bridge. Nadat ik overgestapt ben naar T-mobile glasvezel, heb ik alleen nog maar de OPNsense router nodig. Enige wat je hoeft te doen is een VLAN300 op de WAN interface aan te maken.RicoK schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:49:
[...]
Om deze reden ben ik wat huiverig om te vertrekken bij Ziggo naar bijvoorbeeld in dit geval T-Mobile. Ik heb mijn eigen router die in mijn huis op een goede/juiste locatie staat. Dit is mogelijk, doordat het Ziggo modem in de meterkast in bridge staat, wat dan niet mogelijk is bij T-Mobile (als ik het goed heb).
Los daarvan verlang ik eigenlijk weer terug naar Ziggo. Bij Ziggo 15+ jaar lang geen noemenswaardige issues gehad. Nu na 2 maanden al 4 dagen zonder internet. Klantenservice van T-mobile geeft weinig tot geen feedback en totaal geen uitzicht op een mogelijke oplossingsdatum.
Als je die 1 Gbit van T-Mobile krijgt voor 45 euro, dan is de monteur wel nodig. Dan krijg je namelijk een hele andere opzet. Met losse converter (modem), kabeltje, etc .Fallout schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:15:
Ik heb een 1gbit abbo aangevraagd bij T-mobile en zit nu op 1gbit van KPN.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Gaat bij mij ook om meerdere TP link routers (ingesteld als Access Points). Bedankt voor je antwoord.Edgenumber schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:56:
Hangt denk ik af van wat voor acces points.
Dan wil je dus juist WEL naar tmobile. Heb je dat hele modem niet meer nodig. Gewoon je eigen router eraan prikken met de utp die je dus blijkbaar al hebt liggen. Vlan 300 instellen en klaar.RicoK schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 23:49:
[...]
Hier zou ik me wel eens in willen verdiepen. Destijds al gezocht in dit topic op vlan 300, maar ook op microtik. Dit merk kwam ik in dit topic regelmatig tegen. Ik kom nergens een dummy stappenplan tegen. Als jarenlange ziggo klant is dit voor mij nieuw. Verder heb ik vrij basale netwerk kennis (dns, dhcp, Port forwarding), maar vlan is voor mij totaal nieuw.dragon2 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:51:
[...]
Dan wil je dus juist WEL naar tmobile. Heb je dat hele modem niet meer nodig. Gewoon je eigen router eraan prikken met de utp die je dus blijkbaar al hebt liggen. Vlan 300 instellen en klaar.
Heeft iemand voor mij een eenvoudig stappenplan? Ondersteunt elke router vlan 300? Nogmaals dit is voor mij helemaal nieuw. Het wordt hier gebracht als zijnde super eenvoudig. Ik heb daar wel hulp bij nodig.
De meeste routers kunnen dat, op wat budget spul na wellicht. Gezien ik geen flauw idee heb welke router jij hebt, dat kun je beter zelf opzoeken, hier een 'dummy stappenplan' voor een draytek:meesje schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:51:
[...]
Hier zou ik me wel eens in willen verdiepen. Destijds al gezocht in dit topic op vlan 300, maar ook op microtik. Dit merk kwam ik in dit topic regelmatig tegen. Ik kom nergens een dummy stappenplan tegen. Als jarenlange ziggo klant is dit voor mij nieuw. Verder heb ik vrij basale netwerk kennis (dns, dhcp, Port forwarding), maar vlan is voor mij totaal nieuw.
Heeft iemand voor mij een eenvoudig stappenplan? Ondersteunt elke router vlan 300? Nogmaals dit is voor mij helemaal nieuw. Het wordt hier gebracht als zijnde super eenvoudig. Ik heb daar wel hulp bij nodig.
Navigeer in het menu van de DrayTek naar “WAN >> General Setup >> WAN 1”. Zet de VLAN Tag insertion onder het kopje “Customer” op Enable om vervolgens Tag value 300 op te geven.
Klaar.
Ik word er gek van het wachten. Ik heb mij aangemeld voor Glasvezel thuis op vrijdag 9 December 2022. Het was toen mogelijk om mij te abonneren en mijn postcode was toen beschikbaar. Op T-Mobile aangemeld voor Internet 1000Mbit download en 1000Mbit uploaden met T-Mobile TV basis pakket zonder opnemen en géén extra betaalde zenders met 1 TV-BOX en geen thuis telefonie. Wij hebben T-Mobile Onbeperkt bellen op ons smartphone.
Ik heb T-Mobile Unlimited op mijn smartphone en in combinatie met 1000Mbit internet de hoogste korting.
Voor de eerste 8-maanden betaal ik €25 per maand en daarna €55 voor 1 jaar bij een werkende aansluiting.
Ze moeten komen voor de meterkast nog steeds geen uitzicht en geen datum.
Ik heb nog steeds Ziggo:
Internet 100Mbit/s met Digitale TV via Cammodule 1.3 kaartje met interactieve TV zonder extra zenders en zonder opnemen ga naar €60,50,- per maand vanaf juli 2023. Ziggo is bij mij maandelijks opzegbaar. Ziggo heeft al in december 2022 goedkeuring gegeven voor de overstap naar T-Mobile.
Ik krijg iedere maand, het volgende berichtje van T-Mobile:
Ik heb T-Mobile Unlimited op mijn smartphone en in combinatie met 1000Mbit internet de hoogste korting.
Voor de eerste 8-maanden betaal ik €25 per maand en daarna €55 voor 1 jaar bij een werkende aansluiting.
Ik heb nog steeds Ziggo:
Internet 100Mbit/s met Digitale TV via Cammodule 1.3 kaartje met interactieve TV zonder extra zenders en zonder opnemen ga naar €60,50,- per maand vanaf juli 2023. Ziggo is bij mij maandelijks opzegbaar. Ziggo heeft al in december 2022 goedkeuring gegeven voor de overstap naar T-Mobile.
Wat moet ik doen of kan ik doen?Jouw Glasvezelaansluiting
Onze netwerkpartner is druk bezig met het plannen van de werkzaamheden om supersnel Glasvezel bij jou aan te leggen. We verwachten rond juni - juli de glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.
Let op: Dit is een voorlopige datum, de planning kan wijzigen afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. We laten je de definitieve datum voor het plaatsen van de glasvezelverbinding in jouw woning zo snel mogelijk weten.
Vragen?
Heb je tussentijds vragen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 0800 0092.
Vriendelijke groeten,
T-Mobile
[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 24-06-2023 13:40 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Inderdaad veel geduld leren hebben. In mijn geval aangevraagd in augustus 2022. In februari 2023 hebben ze het glasvezelaansluitpunt in de woning gerealiseerd en pas sinds een maandje heb ik daadwerkelijk een werkende verbinding.Van der Berg schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:57:
Ik word er gek van het wachten. Ik heb mij aangemeld voor Glasvezel thuis op vrijdag 9 December 2022. Het was toen mogelijk om mij te abonneren en mijn postcode was toen beschikbaar. Op T-Mobile aangemeld voor Internet 1000Mbit download en 1000Mbit uploaden met T-Mobile TV basis pakket zonder opnemen en géén extra betaalde zenders met 1 TV-BOX en geen thuis telefonie. Wij hebben T-Mobile Onbeperkt bellen op ons smartphone.
Eerste 8-maanden €25 per maand en daarna €55 voor 1 jaar.
Ik heb nog steeds Ziggo:
[...]
Wat moet ik doen of kan ik doen?
Nog even geduld dus
Lies are obvious to read because the truth is already written
Aanvulling op mijn eerdere reactie. Ik zou het beeld nog met voetbal testen. Ik kijk op dit moment live naar voetbal. De beeldkwaliteit vind ik een dikke prima! In mijn ogen beter dan via de Ziggo GO TV app.bl33d schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:09:
[...]
Met jouw Ziggo ervaring, wat vindt jij beter qua kwaliteit? De Ziggo app of Tv anywhere?
Je kan hier of daar naar kijken; ik heb zelf geen ervaring met Mikrotik, dus ik kan je niet verder helpen, maar het is iig een begin.meesje schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:51:
[...]
Hier zou ik me wel eens in willen verdiepen. Destijds al gezocht in dit topic op vlan 300, maar ook op microtik. Dit merk kwam ik in dit topic regelmatig tegen. Ik kom nergens een dummy stappenplan tegen. Als jarenlange ziggo klant is dit voor mij nieuw. Verder heb ik vrij basale netwerk kennis (dns, dhcp, Port forwarding), maar vlan is voor mij totaal nieuw.
Bedankt. De Mikrotik noemde ik maar als voorbeeld. Als ik de twee links zie, zie ik (voor mij) te veel code. Eerder had een andere tweaker al gereageerd. Kennelijk is het vrij eenvoudig, kan het gewoon ingesteld worden via de UI en wordt het door de meeste routers wel ondersteund.Comp User schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:39:
[...]
Je kan hier of daar naar kijken; ik heb zelf geen ervaring met Mikrotik, dus ik kan je niet verder helpen, maar het is iig een begin.
Bij Unifi is het ook erg makkelijk enkele vinkjes wijzigingen en ergens 300 tikken.meesje schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:55:
[...]
Bedankt. De Mikrotik noemde ik maar als voorbeeld. Als ik de twee links zie, zie ik (voor mij) te veel code. Eerder had een andere tweaker al gereageerd. Kennelijk is het vrij eenvoudig, kan het gewoon ingesteld worden via de UI en wordt het door de meeste routers wel ondersteund.
Welke router heb jij? Dan kunnen we mee denken
Misschien vreemd om de vraag hier te stellen, maar ik doe het toch: bij de overstap van Ziggo naar T-Mobile van een digibete kennis van mij heeft Ziggo gezegd dat er een retourbox opgestuurd zou worden, maar dat heeft die persoon niet ontvangen (modem moet wel terug). Nu heb ik 'm geïnstrueerd om de modem zelf op te sturen, maar dat is een paar dagen buiten het termijn gebeurd van 14 dagen. Denken jullie dat Ziggo hier moeilijk over gaat doen?
Lijkt mij dat de persoon moet aankaarten bij Ziggo dat er geen retourbox is opgestuurd waardoor het modem niet op een goede manier terug gestuurd kon worden. Uiteindelijk is het een beetje het probleem van Ziggo om dat modem heel terug te krijgen. Laat ze dan maar opnieuw een box sturen.Blaze85 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:24:
Misschien vreemd om de vraag hier te stellen, maar ik doe het toch: bij de overstap van Ziggo naar T-Mobile van een digibete kennis van mij heeft Ziggo gezegd dat er een retourbox opgestuurd zou worden, maar dat heeft die persoon niet ontvangen (modem moet wel terug). Nu heb ik 'm geïnstrueerd om de modem zelf op te sturen, maar dat is een paar dagen buiten het termijn gebeurd van 14 dagen. Denken jullie dat Ziggo hier moeilijk over gaat doen?
Beginnend BBQer, kan nooit kiezen, PC gamer voor het leven.
Honest question, waarom vraag je dit aan T-mobile gebruikers?Blaze85 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:24:
Ontopic: Ik heb zelf altijdnetjes terugstuur dozen gehad van Ziggo, maar ik vond dit onzin, ik heb de zoo.. spullen gewoon teruggestuurd in de doos waarmee ze naar mij zijn opgestuurd.
Denk dat je de digibete kennis moet adviseren om even te bellen en uitleg geven en dan doet Ziggo er hopelijk niet moeilijk over.
2 clicks.Blaze85 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:24:
Ik heb onlangs de rb5009 besteld, die wordt van de week geleverd. Ik kan je wel een updated geven voor als je geïnteresseerd bent in mikrotik icm met tmobile? Het moet niet moeilijk zijn. Een vlan voeg je toe aan de wan interface. Dit kan ook via de gui en hoeft niet perse via de code worden gedaan.meesje schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 19:55:
[...]
Bedankt. De Mikrotik noemde ik maar als voorbeeld. Als ik de twee links zie, zie ik (voor mij) te veel code. Eerder had een andere tweaker al gereageerd. Kennelijk is het vrij eenvoudig, kan het gewoon ingesteld worden via de UI en wordt het door de meeste routers wel ondersteund.
zet je er ook glas(SFP+) module in ? zo ja welke ?(link? )
ik denk ook erover om mikrotik erin te zetten, dan wel een met wifi6,
Nee ik ga niet rommelen met de ont. Ik zat ook te kijken naar de AX modellen met geïntegreerde WiFi maar ik heb thuis al een ap netwerkje van unifi. Die behoud ik ook.mrBrainY schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:36:
zet je er ook glas(SFP+) module in ? zo ja welke ?(link? )
Beste mensen,
Als een complete leek heb verschillende topics doorgelopen, maar hoe meer ik lees hoe verwarder ik ben!
Mijn wens: Ik wil mijn internet verkeer en mijn privacy verbeteren en wil graag via mijn eigen modem een VPN instellen zoals NordVPN of GOOSEVPN. Zodat ik altijd "veilig" surf.
Mijn situatie:
Per 5 juli 2023 krijg ik een glasvezel aansluiting via T-mobile. Ik krijg de nieuwere Zyxel T-56 en wil graag gaan voor de 100mb/s abonnement.
Mijn vraag: Ik wil dus de Zyxel T-56 vervangen met een eigen modem waarbij ik een VPN erop kan installeren. Wie heeft ervaring hierin en wie heeft een soortgelijke plan al uitgevoerd en kan mij adviseren om mijn internet thuis veiliger te maken.
Als een complete leek heb verschillende topics doorgelopen, maar hoe meer ik lees hoe verwarder ik ben!
Mijn wens: Ik wil mijn internet verkeer en mijn privacy verbeteren en wil graag via mijn eigen modem een VPN instellen zoals NordVPN of GOOSEVPN. Zodat ik altijd "veilig" surf.
Mijn situatie:
Per 5 juli 2023 krijg ik een glasvezel aansluiting via T-mobile. Ik krijg de nieuwere Zyxel T-56 en wil graag gaan voor de 100mb/s abonnement.
Mijn vraag: Ik wil dus de Zyxel T-56 vervangen met een eigen modem waarbij ik een VPN erop kan installeren. Wie heeft ervaring hierin en wie heeft een soortgelijke plan al uitgevoerd en kan mij adviseren om mijn internet thuis veiliger te maken.
er is net een zyxcel t-54 aangesloten via tmobile hier. ik ben nu bij het modem ingelogd. kan ik een aparte 5ghz verbinding maken? wat is de makkelijkste manier hiervoor?
[ Voor 56% gewijzigd door Farabi op 26-06-2023 21:47 ]
Met deze functie verberg je jouw internetverkeer voor T-mobile, maar niet voor de VPN provider. Ongeveer net zo veilig of privacy verbeterend als gebruik maken van de wifi van de buren.socrates013 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:13:
Easymesh functie uitzetten, dan kun je afzonderlijke 2,4ghz en 5ghz opzetten.Farabi schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:22:
er is net een zyxcel t-54 aangesloten via tmobile hier. ik ben nu bij het modem ingelogd. kan ik een aparte 5ghz verbinding maken? wat is de makkelijkste manier hiervoor?
Je internet thuis wordt niet veiliger door alles via een VPN te routeren. Ik zou de moeite besparen en als je je veiligheid wilt verbeteren: neem een router met goede firewall, eventueel DPI functionaliteit, en zorg dat je wifi een goed wachtwoord gebruikt + evt. WPA3. Deze zaken zetten veel meer zoden aan de dijk qua beveiliging.socrates013 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:13:
Wie heeft ervaring hierin en wie heeft een soortgelijke plan al uitgevoerd en kan mij adviseren om mijn internet thuis veiliger te maken.
Ik krijg over een tijd glasvezel van Tmobile maar voor nu wil ik graag mijn Unifi dream router aansluiten op het zyxel modem
Het zyxel modem kan niet in de bridge modus dus mijn vraag hoe dit te realiseren ?
Het zyxel modem kan niet in de bridge modus dus mijn vraag hoe dit te realiseren ?
de zyxel er gewoon tussen weg laten lijkt mij beter, kan gewoon met een vlan direct op je unifi router.MarioMark1541 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:22:
Ik krijg over een tijd glasvezel van Tmobile maar voor nu wil ik graag mijn Unifi dream router aansluiten op het zyxel modem
edit gevonden
[ Voor 93% gewijzigd door Farabi op 26-06-2023 22:45 ]
Maar ik heb nu nog geen glasvezel kabel aansluitinggolden1988 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:23:
[...]
de zyxel er gewoon tussen weg laten lijkt mij beter, kan gewoon met een vlan direct op je unifi router.
Voor degene die het zoekt, check de bootlog van de T54 eens.. ;-)nautaonline schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:56:
Ben opzoek naar de PIN van de 4G Dongel, maar dat is nog een lastige uitdaging….
(Zakelijke 4G backup, daar is geen topic voor vziw)
Nu de 4G stick in de edgerouter aan de praat krijgen en dan is het helemaal klaar
[ Voor 10% gewijzigd door nautaonline op 26-06-2023 22:43 ]
Dan zit je voor nu nog even in het verkeerde topic...MarioMark1541 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:37:
[...]
Maar ik heb nu nog geen glasvezel kabel aansluiting
Dan kan je beter een nieuwe vraag beginnen op Tweakers, of het T-Mobile DSL topic zoeken.
Maar ik vermoed dat het niet kan. Met DSL moet er een modem zijn en dat is hier de Zyxel. Een UDM is geen DSL modem.
Een eigen modem scoren en in bridge zetten zou kunnen maar of je dat er voor over hebt?
Wat is je definitie van veiliger.socrates013 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:13:
Beste mensen,
Mijn situatie:
Kijk ook eens naar een andere dns.
Er zijn dns servers met filters voor malware of familie vriendelijke filters.
Of een pihole / netwerkfilter / ad guard.
Dan heb je zelf controle over de filters en dan eventueel ook nog een andere DNS zonder filter.
Wil je niet gezien worden? Door wie wil je niet gezien worden? Of wil je het interne netwerk schoner hebben?
Want als jij nu alsnog een verkeerde bijlage opent kan je alsnog besmet worden of als je via een von stoute dingen doet, kan de server en/of von dienst alsnog zien wat je doet.
Geduld.MarioMark1541 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:22:
Straks met glas kan je je Zyxel weg halen en de UDR direct op de glas converter zetten.
Zijn er mensen met recente ervaring met overstappen van KPN Glasvezel naar T-Mobile Glasvezel? De prijs trekt mij wel aan maar lees veel slechte reviews over het overstappen. Is dit nog steeds een probleem?
ja gisteren, maar absoluut geen problemen. het valt me zelfs op dat tmobile sneller trekt hier met snelheidstest dan kpn.Machlah schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:54:
Zijn er mensen met recente ervaring met overstappen van KPN Glasvezel naar T-Mobile Glasvezel? De prijs trekt mij wel aan maar lees veel slechte reviews over het overstappen. Is dit nog steeds een probleem?
misschien heeft het te maken dat het kastje hier van pon naar xgspon is gegaan. ik weet het niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 27-06-2023 10:02 ]
Ah, daar is de vraag van de week weer.Machlah schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:54:
Onlangs overgestapt, enige wat ruk ging is dat kpn mij ruim een week voor tmobile kwam aansluiten al afsloot, al heeft tmobile dat nooit toegegeven. Uiteindelijk dus een week moeten hotspotten maar ze vertikten eerder een monteur langs te sturen. Nu is de snelheid wel prima.Machlah schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:54:
Geen problemen met overstappen want kwam van Ziggo maar als de boel plaat gaat kan je wel erg veel pech hebben. Ben nu al 9 dagen down mbt tmobile glas.Machlah schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:54:
Gisteren nog duurde exact 10 min in totaal. Alles werkt perfect.Machlah schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 09:54:
Experience is what you get when you don't get what you want.....
Ik heb X en wil naar Tmobile, ik hoor veel verhalen, moet ik het doen?
Nee, lekker blijven zitten. Overstappen is alleen maar stressvol.
Sarcasm mode off.
Ik had Ziggo, 1 maand door laten lopen, maandje dubbele lasten maar wel zekerheid van internet.
Internet abonnement bed ik begin april aangevraagd, zelf activeringsdatum van 1 mei geselecteerd. 2 mei kwam Gideon. Alles werkt perfect en had zeker die maand extra niet hoeven hebben. Ziggo is 22 juni gestopt.
En het ergste is, onderstaande mail van vandaag! Onacceptabel! (Ja, sarcasme)
Bijna 2 maanden gratis?
Nee, lekker blijven zitten. Overstappen is alleen maar stressvol.
Sarcasm mode off.
Ik had Ziggo, 1 maand door laten lopen, maandje dubbele lasten maar wel zekerheid van internet.
Internet abonnement bed ik begin april aangevraagd, zelf activeringsdatum van 1 mei geselecteerd. 2 mei kwam Gideon. Alles werkt perfect en had zeker die maand extra niet hoeven hebben. Ziggo is 22 juni gestopt.
En het ergste is, onderstaande mail van vandaag! Onacceptabel! (Ja, sarcasme)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Bijna 2 maanden gratis?
Bij mij nog geen 1 minuut.Falastine schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:12:
[...]
Gisteren nog duurde exact 10 min in totaal. Alles werkt perfect.
Ik had alles al opgehangen dus de monteur heeft de utp kabel tussen Zyxel en mediaconvertor geklikt en de glasvezel tussen de convertor en het aansluitpunt. Stekkers in het stopcontact en een check of alles werkte. En done
Ik heb sinds een week of twee ook T-Mobile glasvezel. Helaas ben ik erachter gekomen dat de modem geen `bridge` modus ondersteund.
De meeste dingen (routeren naar eigen home server b.v.) heb ik werkend gekregen via DMZ & port forwarding.
Helaas krijg ik VPN (l2tp/ipsec) nog niet werkend.Is er iets wat ik over het hoofd hebt gezien? (zie ook screenshots hieronder)

De meeste dingen (routeren naar eigen home server b.v.) heb ik werkend gekregen via DMZ & port forwarding.
Helaas krijg ik VPN (l2tp/ipsec) nog niet werkend.Is er iets wat ik over het hoofd hebt gezien? (zie ook screenshots hieronder)

ik heb nog nooit zo'n duidelijke uitleg gehad over poorten openen als bij tmobile (website forum?). hele makkelijke en handige interface.
chappeu. nog nooit ging een poort zo snel open hier
chappeu. nog nooit ging een poort zo snel open hier
[ Voor 22% gewijzigd door Farabi op 27-06-2023 11:57 ]
Heb je zelf nog een router achter de TM-router? Of is er een andere reden dat je bridge modus zou willen?Djankie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:51:
Ik heb sinds een week of twee ook T-Mobile glasvezel. Helaas ben ik erachter gekomen dat de modem geen `bridge` modus ondersteund.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En moet originating IP idd leeg blijven?
Die vraag komt ook een paar keer per week voorbij.Djankie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:51:
Het is heel eenvoudig om het in bridge modus te zetten:
Stap 1: Haal de UTP kabel uit de WAN poort van de T-Mobile router
Stap 2: Steek deze UTP kabel in je eigen router.
Stap 3: Stel het VLAN van de WAN poort in op 300
Meer bridge dan dit wordt het niet en kost ook nog eens geen stroom.
[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 27-06-2023 12:48 ]
WAN interface niet op default maar op ETH_ethernet ?Djankie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is een wonder na 9 dagen !! ben ik weer online.
Uiteraard niks van T-Mobile gehoord ondanks hun beloftes dat ze meteen contact zouden opnemen als het probleem gevonden was en opgelost was.
Vanmorgen heb ik de glas converter herstart en voila ineens weer een stabiel brandend POS lampje.
Tot op heden dus niks vernomen van T-Mobile, als ik de boel niet dagelijks X keer herstart had, zat ik nu nog te wachten ben ik bang.
Uiteraard niks van T-Mobile gehoord ondanks hun beloftes dat ze meteen contact zouden opnemen als het probleem gevonden was en opgelost was.
Vanmorgen heb ik de glas converter herstart en voila ineens weer een stabiel brandend POS lampje.
Tot op heden dus niks vernomen van T-Mobile, als ik de boel niet dagelijks X keer herstart had, zat ik nu nog te wachten ben ik bang.
overigens, ik heb een veel betere wifi bereik met mijn T-54 dan met een kpn box 12. voorheen had ik maar 2 streepjes op mijn laptop boven. nu de volle 5 strepen. er zit een degelijke kwaliteitsverschil op dit gebied tussen de modems.
dus de wifi versterkers gaan hier de deur uit.
dus de wifi versterkers gaan hier de deur uit.
[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 27-06-2023 18:45 ]
Helaas is het antwoord al gegeven: niet. Je zult moeten wachten tot je glasvezel hebt, dan kan de kabel van de mediaconverter, ookwel ONT genoemd, direct in je UDR. Even VLAN 300 erop en je bent klaar.MarioMark1541 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:22:
Je zou voor nu de Zyxel kunnen vervangen door een DSL modem met Bridge maar dat voegt niks toe behalve afval ten tijde van de overstap. Lekker de UDR vast inrichten en dan maar direct aan de Zyxel. Dat werkt ook prima, alleen dubbel NAT wat lastiger is bij port forwards.
Let wel, de UDR haalt met IPS features aan max 600-650Mbit, zonder tussen de 700 en 800. Het is dus zonde om gigabit te nemen, daarvoor moet je naar de duurdere UDM Pro of UDM SE voor volle snelheid.
I reject your reality and substitute my own
Goed, ik heb het forum geprobeerd door te lezen, en volgens mij moet ik het volgende doen :
Ik heb een Ubiquiti Dream Machine met een aantal accesspoints in huis die ik graag wil houden, maar las dat het modem door Tmobile niet in bridge word gezet.
Oplossing : vanaf het NTU rechtstreeks aangesluiten via Ethernet. WAN verbinding VLAN 300 selecteren en de rest op DHCP (IPV4) en je bent klaar…
Nu ben ik de meest technische in huis, maar ook weer niet super bekent op dit terrein.. heb ik nog speciale hardware nodig ? zit dat er allemaal bij ? Klinkt nu als een koppel stukje tussen glas en router en dan in de WAN port prikken en die settings aanpassen? Ik lees dat ik dan wel eerst het modem een uur aan moet laten voordat ik die er tussenuit haal?
Werkt de tv box dan wel ? hoe krijg ik die aan de praat of gaat dat niet met de dream machine er tussen?
Sorry als het al eerder is besproken, maar krijg niet complete zekerheid van de eerder geplaatste berichten
Ik heb een Ubiquiti Dream Machine met een aantal accesspoints in huis die ik graag wil houden, maar las dat het modem door Tmobile niet in bridge word gezet.
Oplossing : vanaf het NTU rechtstreeks aangesluiten via Ethernet. WAN verbinding VLAN 300 selecteren en de rest op DHCP (IPV4) en je bent klaar…
Nu ben ik de meest technische in huis, maar ook weer niet super bekent op dit terrein.. heb ik nog speciale hardware nodig ? zit dat er allemaal bij ? Klinkt nu als een koppel stukje tussen glas en router en dan in de WAN port prikken en die settings aanpassen? Ik lees dat ik dan wel eerst het modem een uur aan moet laten voordat ik die er tussenuit haal?
Werkt de tv box dan wel ? hoe krijg ik die aan de praat of gaat dat niet met de dream machine er tussen?
Sorry als het al eerder is besproken, maar krijg niet complete zekerheid van de eerder geplaatste berichten
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Je hoeft niet ingewikkeld te doen met koppelstukjes e.d.4v4t4r schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:13:
Goed, ik heb het forum geprobeerd door te lezen, en volgens mij moet ik het volgende doen :
Guideon zal de NTU aansluiten op de FTU. Jij gebruikt de koper/ethernet aansluiting die van de NTU afkomt en in plaats dat deze in de Zyxel WAN poort gaat, plug jij die in je eigen router's WAN port.
Daarna zorgen dat deze port in vlan 300 komt (untagged).
Volgens mij is vlan tagging voor T-Mobile TV kastjes niet van toepassing.
Na mijn storing en belabberde afhandeling twijfel ik heel erg aan overstappen naar Ziggo (Waar ik lange tijd gezeten heb zonder noemenswaardige downtime).
Ga ik er veel merken van de veel lagere upload? Vind het zo lastig inschatten.
Werk primair vanuit huis, veel teams en zoom calls waarbij ik presentatie’s geef en demo’s doe.
Daarnaast de gebruikelijke zaken als streaming, online gaming (xbox, pc), standaard internet browsing.
Werk primair vanuit huis, veel teams en zoom calls waarbij ik presentatie’s geef en demo’s doe.
Daarnaast de gebruikelijke zaken als streaming, online gaming (xbox, pc), standaard internet browsing.
ik heb nu ziggo (al jaren enigzins prima) maar ik merk met thuiswerken, kids thuis dat het soms echt een dingetje is .. wellicht andere factoren ook, maar het is gewoon soms echt traag. dat is de reden ( en recente prijsverhogingen dat ik toch naar Tmobile ga nu.. ) duimen maar dat ik geen storingen heb hier !Dracula schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:22:
Na mijn storing en belabberde afhandeling twijfel ik heel erg aan overstappen naar Ziggo (Waar ik lange tijd gezeten heb zonder noemenswaardige downtime).
Thx voor je infonelizmastr schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:32:
[...]
Helaas is het antwoord al gegeven: niet. Je zult moeten wachten tot je glasvezel hebt, dan kan de kabel van de mediaconverter, ookwel ONT genoemd, direct in je UDR. Even VLAN 300 erop en je bent klaar.
Je zou voor nu de Zyxel kunnen vervangen door een DSL modem met Bridge maar dat voegt niks toe behalve afval ten tijde van de overstap. Lekker de UDR vast inrichten en dan maar direct aan de Zyxel. Dat werkt ook prima, alleen dubbel NAT wat lastiger is bij port forwards.
Let wel, de UDR haalt met IPS features aan max 600-650Mbit, zonder tussen de 700 en 800. Het is dus zonde om gigabit te nemen, daarvoor moet je naar de duurdere UDM Pro of UDM SE voor volle snelheid.
Dus voor nu zou ik hem wel gewoon aan de zyxel kunnen koppelen?
Ik was wel van plan om een snelle glasvezel aansluiting te nemen maar daarvoor is deze dus niet geschikt?
Ja je kunt hem aan de Zyxel koppelen. Zoals aangehaald is hij geschikt voor alle abonnementen tot 700-800Mbit, dus als je een 400Mbit abonnement kunt bestellen is dat de beste optie, of je moet het voor lief nemen dat je je volle snelheid niet haalt en 700-800Mbit genoeg voor je isMarioMark1541 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:46:
[...]
Thx voor je info
Dus voor nu zou ik hem wel gewoon aan de zyxel kunnen koppelen?
Ik was wel van plan om een snelle glasvezel aansluiting te nemen maar daarvoor is deze dus niet geschikt?
De UDR is bewust kreupel gemaakt qua specs om de duurdere UDM en UDM Pro/SE niet te schaden, die laatste hebben 2x zoveel geheugen en CPU cores.
[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 28-06-2023 10:53 ]
I reject your reality and substitute my own
Als ik dit artikel van RTV Utrecht moet geloven gaan er in een groot deel van Utrecht twee glasvezelnetwerken naast elkaar liggen:
https://www.rtvutrecht.nl...-helemaal-niet-in-utrecht
https://www.rtvutrecht.nl...-helemaal-niet-in-utrecht
Nou, hebben we wat te kiezen hier in de DomstadKPN is van plan om in de hele stad een eigen glasvezelnetwerk aan te leggen, naast het netwerk van T-Mobile ODF. Het nieuwe netwerk van KPN blijft een open netwerk, dat wil zeggen dat ook andere aanbieders zoals Youfone er gebruik van kunnen maken.
Bij nagenoeg elk huis liggen straks dus drie netwerken. Het nieuwe glasvezelnetwerk van ODF, het coaxnetwerk van Ziggo en als derde het nieuwe glasvezelnet van KPN, of, als dat nog niet klaar is, het oude kopernetwerk. Zowel KPN als Ziggo benadrukken dat er dus wel degelijk veel te kiezen valt.
Al 3 jaar De Zyxel T50 als doorgeefluik via DMZ naar een eigen pFsense router.nelizmastr schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:32:
[...]
Dat werkt ook prima, alleen dubbel NAT wat lastiger is bij port forwards.
Alleen op pFsense poorten doorgeschakeld voor wat camera's en dergelijke, daarnaast een OpenVPN server en het werkt.
Waarom elke keer dat vingertje voor dubbel NAT, ik heb nog geen problemen ondervonden? Wie maakt me wijzer?
Momenteel ben ik aan het overwegen om de overstap te maken van Budget alles-in-een naar T-Mobile glasvezel, van 100mbit naar 1000mbit voor vrijwel dezelfde prijs en de eerste 10 maanden van het jaarcontract voor €30,- klinkt toch wel heel interessant.
Situatie nu is dat er glasvezel ligt tot aan de erfgrens (rijtjeshuis), 1e afspraak zal dus het doortrekken van de kabel en monteren van het aansluitpunt zijn. Uit de informatie die ik gevonden heb wordt het aansluitpunt standaard in de meterkast gemonteerd, echter komen de andere aansluitingen (DSL en COAX) hier in de woonkamer binnen. Zou het laten plaatsen van het aansluitpunt naast deze aansluitingen ook prima zijn? Dan hoef ik niet extra te boren en kabels te trekken aangezien de meterkast hier een stuk verder van de huidige aansluitingen zit, en er ook geen stopcontact is.
2e afspraak zal de (verplichte) monteur van T-Mobile langs komen. Kan ik zelf waar mogelijk al het ONT, modem en tv-kastje aansluiten zonder iets aan te zetten, en kabels wegwerken zodat de monteur het alleen nog hoeft te controleren/goedkeuren? Dat scheelt weer alles na de afspraak opnieuw te moeten wegwerken.
Situatie nu is dat er glasvezel ligt tot aan de erfgrens (rijtjeshuis), 1e afspraak zal dus het doortrekken van de kabel en monteren van het aansluitpunt zijn. Uit de informatie die ik gevonden heb wordt het aansluitpunt standaard in de meterkast gemonteerd, echter komen de andere aansluitingen (DSL en COAX) hier in de woonkamer binnen. Zou het laten plaatsen van het aansluitpunt naast deze aansluitingen ook prima zijn? Dan hoef ik niet extra te boren en kabels te trekken aangezien de meterkast hier een stuk verder van de huidige aansluitingen zit, en er ook geen stopcontact is.
2e afspraak zal de (verplichte) monteur van T-Mobile langs komen. Kan ik zelf waar mogelijk al het ONT, modem en tv-kastje aansluiten zonder iets aan te zetten, en kabels wegwerken zodat de monteur het alleen nog hoeft te controleren/goedkeuren? Dat scheelt weer alles na de afspraak opnieuw te moeten wegwerken.
In beide gevallen durf ik eigenlijk wel te zeggen dat het antwoord Ja is. Voor zover ik weet wordt de plaats van de glasvezelaansluiting altijd in overleg bepaald, en je kunt het modem e.d. ook vast ophangen. Het daadwerkelijk aansluiten van het glasvezel patchkabeltje (tussen aansluitpunt en ONT) zou ik wel aan de monteur overlaten gewoon voor het geval dat, tenzij je kennis van zaken hebt natuurlijkSanchaz12 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:44:
Momenteel ben ik aan het overwegen om de overstap te maken van Budget alles-in-een naar T-Mobile glasvezel, van 100mbit naar 1000mbit voor vrijwel dezelfde prijs en de eerste 10 maanden van het jaarcontract voor €30,- klinkt toch wel heel interessant.
Ik stap per september over naar t-mobile glasvezel, 1gbps. Er wordt een Zyxel T-56 geleverd (Zyxel EX5601/EX5600-T). Ik heb een CAT6 verbinding naar de bovenste verdieping toe, hier staat momenteel nog een Archer C7 voor WiFi en verdere LAN aansluitingen via de switch.
Nog aanraders voor een tweede router (als switch + wifi boven) of een AP? Ik kan waarschijnlijk wel een tweede CAT6 wanddoos aansluiten, dan kan de vaste PC direct op de 2.5gb poort op de router in de meterkast en dan kan ik nog een losse WiFi 6/6E AP aanschaffen. 6E access points lijken nog beperkt en erg duur.
Nog aanraders voor een tweede router (als switch + wifi boven) of een AP? Ik kan waarschijnlijk wel een tweede CAT6 wanddoos aansluiten, dan kan de vaste PC direct op de 2.5gb poort op de router in de meterkast en dan kan ik nog een losse WiFi 6/6E AP aanschaffen. 6E access points lijken nog beperkt en erg duur.
Bedankt, duidelijk! Ik was ook inderdaad van plan om de ONT nog niet te verbinden voor de zekerheid, dat het meeste al klaar ligt/hangt zal de monteur ook fijn vinden en kan ik sneller alles gaan instellen in plaats van eerst opnieuw alles los te moeten trekken om het weg te werken.Sende115 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:51:
[...]
In beide gevallen durf ik eigenlijk wel te zeggen dat het antwoord Ja is. Voor zover ik weet wordt de plaats van de glasvezelaansluiting altijd in overleg bepaald, en je kunt het modem e.d. ook vast ophangen. Het daadwerkelijk aansluiten van het glasvezel patchkabeltje (tussen aansluitpunt en ONT) zou ik wel aan de monteur overlaten gewoon voor het geval dat, tenzij je kennis van zaken hebt natuurlijk)
Ik weet dus niet of het Tmobile TV decoder naar het modem moet, zo ja gaat dat dus niet werken.. of gaat hij puur over het internet, want dan weer welLord_Dain schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:16:
[...]
Je hoeft niet ingewikkeld te doen met koppelstukjes e.d.
Guideon zal de NTU aansluiten op de FTU. Jij gebruikt de koper/ethernet aansluiting die van de NTU afkomt en in plaats dat deze in de Zyxel WAN poort gaat, plug jij die in je eigen router's WAN port.
Daarna zorgen dat deze port in vlan 300 komt (untagged).
Volgens mij is vlan tagging voor T-Mobile TV kastjes niet van toepassing.
Omdat de zyxel nu niets anders doet dan ethernet doorgeven en energie kost. Waarom er niet tussenuit halen?yalerta schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:11:
[...]
Al 3 jaar De Zyxel T50 als doorgeefluik via DMZ naar een eigen pFsense router.
Alleen op pFsense poorten doorgeschakeld voor wat camera's en dergelijke, daarnaast een OpenVPN server en het werkt.
Waarom elke keer dat vingertje voor dubbel NAT, ik heb nog geen problemen ondervonden? Wie maakt me wijzer?
Ik zie meerdere keren berichten langskomen met het advies de pc check op freedom.nl uit te voeren. Ik heb deze nog niet kunnen vinden op de website, ik kijk vast niet goed maar heeft iemand een directe link?
Edit: ik zie bij de freedom.nl snelheden selectie het volgende:
1Gbit/s - Netwerk: KPN, Belichting: Fiber Crew, Techniek GPON
De rest - Netwerk: KPN, Belichting: KPN, Techniek: AON
Edit 2: ik lees het bericht van Barre73 over het wel of niet nut hebben van de Freedom checker
Edit: ik zie bij de freedom.nl snelheden selectie het volgende:
1Gbit/s - Netwerk: KPN, Belichting: Fiber Crew, Techniek GPON
De rest - Netwerk: KPN, Belichting: KPN, Techniek: AON
Edit 2: ik lees het bericht van Barre73 over het wel of niet nut hebben van de Freedom checker
[ Voor 42% gewijzigd door Soru op 28-06-2023 13:07 ]
TV decoder kan op elke LAN poort in je router; hoeft dus niet op de Zyxel of via VLAN.4v4t4r schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:45:
[...]
Ik weet dus niet of het Tmobile TV decoder naar het modem moet, zo ja gaat dat dus niet werken.. of gaat hij puur over het internet, want dan weer welweet je dat toevallig ? Anders moet ik de tv app gebruiken op mn tv en zeg ik de decoder box af.
de monteur van tmobile vertelde mij overigens dat er een softwarematige probleem zat in de ont's van nokia, maar kpn dit maar niet wil fixen.
hij zei dat de genesis beter was dan de nokia, maar dat softwarematige probleem door kpn alsnog soms voor verbindingsproblemen kan zorgen. waarna ik dan de kabels moest ontkoppelen en de modem opnieuw moet starten.
kan iemand dit verhaal bevestigen en corrigeren hier? ik kreeg het maar half mee allemaal.
hij zei dat de genesis beter was dan de nokia, maar dat softwarematige probleem door kpn alsnog soms voor verbindingsproblemen kan zorgen. waarna ik dan de kabels moest ontkoppelen en de modem opnieuw moet starten.
kan iemand dit verhaal bevestigen en corrigeren hier? ik kreeg het maar half mee allemaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Farabi op 28-06-2023 13:14 ]
Niet echt een antwoord op de vraag over dubbel NAT.jongetje schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:45:
[...]
Omdat de zyxel nu niets anders doet dan ethernet doorgeven en energie kost. Waarom er niet tussenuit halen?
Energieverbruik;
Klopt. Het energie verbruik ligt wat hoger maar de basis verliezen zijn lager omdat de modem gevoed wordt met 12Volt uit een server met een efficiënte voeding en een beetje overcapaciteit.
Er tussen uit halen;
De Zyxel zit er nog tussen om soms wat vragen van onwetenden op de Tmobiel community met wat schermdumps te verduidelijken. Nee, ik ben daar geen superuser maar hang er wat rond als tijdverdrijf.
Nou ik zit sinds vandaag ook op de nieuwe glaslijn van T-Mobile. Dit met mijn eigen tp link deco router. Nu had ik even netjes 300-400mbit dus prima, maar nu een uurtje later haal ik al niet meer dan 50 mbit. (De snelheid die ik voorheen ook had.) Wat raar!
Oost west, 127.0.0.1 best!
Hier sinds afgelopen vrijdag stabiel. Ik heb wel zojuist zo’n WiFi plus uitbreiding besteld. Kost 2,50 euro p/m maar de besparing tov ziggo is al enorm. Kan dit er nog wel bij. Over twee jaar als we dan (hopelijk) verhuisd zijn, zie ik dan wel wat voor netwerk apparatuur er op de markt is. Voor nu wel dikke prima.
Ik twijfel nog. Heb de ziggo spullen binnen maar heb ook weer mijn tmobile up en running en die draait weer bijna 980 om 980 en een ping van 3ms4v4t4r schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:26:
[...]
ik heb nu ziggo (al jaren enigzins prima) maar ik merk met thuiswerken, kids thuis dat het soms echt een dingetje is .. wellicht andere factoren ook, maar het is gewoon soms echt traag. dat is de reden ( en recente prijsverhogingen dat ik toch naar Tmobile ga nu.. ) duimen maar dat ik geen storingen heb hier !
Twijfel twijfel
Wat bedoel je eigenlijk met IPS featuresnelizmastr schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:32:
[...]
Helaas is het antwoord al gegeven: niet. Je zult moeten wachten tot je glasvezel hebt, dan kan de kabel van de mediaconverter, ookwel ONT genoemd, direct in je UDR. Even VLAN 300 erop en je bent klaar.
Sorry nog vrij nieuw met Unify
Even googlen... IPS staat voor Intrusion Prevention System.MarioMark1541 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:55:
[...]
Wat bedoel je eigenlijk met IPS features
Sorry nog vrij nieuw met Unify
Welke "functie" raad jij (jullie) dan aan om veilig te internetten via alle devices en vanaf de deur (modem).jadjong schreef op maandag 26 juni 2023 @ 21:24:
[...]
Met deze functie verberg je jouw internetverkeer voor T-mobile, maar niet voor de VPN provider. Ongeveer net zo veilig of privacy verbeterend als gebruik maken van de wifi van de buren.
Op de meeste devices (laptop/tablet/telefoon) heb ik een vpn app, maar op mijn samsung smart tv bijvoorbeeld niet, maar wil ook dat mijn tv via een VPN afspeelt. Mijn idee was dus; een nieuwe geavanceerde modem te kopen waar je een vpnclient (BIJV. NORDVPN) op kan installeren/instellen en zo mijn huis volledig voorziet van (verbeterede) 'privacy'.djiwie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:13:
[...]
Je internet thuis wordt niet veiliger door alles via een VPN te routeren. Ik zou de moeite besparen en als je je veiligheid wilt verbeteren: neem een router met goede firewall, eventueel DPI functionaliteit, en zorg dat je wifi een goed wachtwoord gebruikt + evt. WPA3. Deze zaken zetten veel meer zoden aan de dijk qua beveiliging.
Ook bijvoorbeeld een soort systeem als Adguard (deze app gebruik ik ook op alle devices, heerlijk sysyteem!) vanaf de modem, alle zooi blokkeert.
Is dit überhaupt mogelijk?
Ik heb nu ook ziggo 400/40 mbit. Werkt gewoon prima en van de trage upload merk ik eigenlijk nauwelijks wat. Ja, dat het uploaden van bestanden wat trager gaat naar het kleine servertje dat ik heb. Eerlijk gezegd zit daar geen urgentie bij en ik upload dagelijks zeker geen TB's.Dracula schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:22:
Toch stap ik over, enerzijds vanwege prijs. Ziggo is nu gewoon te duur aan het worden voor het product wat ze leveren. Anderzijds vanwege de snelheid. Glasvezel op lange termijn is voor mij interessanter en ik wil het kabeltje hebben en het gewoon een jaartje proberen.
Als ik geen keuze voor glasvezel had dan was ik zeker niet geheel ontevreden met mijn ziggo verbinding, los van nu de prijs. Als mijn glasverbinding instabiel is en ik vaak eruit zou liggen vanwege storingen zou ik zo weer overstappen naar Ziggo.
[ Voor 4% gewijzigd door thisisjazz op 29-06-2023 11:54 ]
Met VPN ga je verkeer door een tunnel leiden, dat maakt je wat onzichtbaarder op het Internet, maar voor de rest blijft veel hetzelfde. Bijvoorbeeld voor je TV app zal het niet veel doen, als die zich misdraagt, dan blijft deze dat doen.socrates013 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:46:
[...]
Op de meeste devices (laptop/tablet/telefoon) heb ik een vpn app, maar op mijn samsung smart tv bijvoorbeeld niet, maar wil ook dat mijn tv via een VPN afspeelt. Mijn idee was dus; een nieuwe geavanceerde modem te kopen waar je een vpnclient (BIJV. NORDVPN) op kan installeren/instellen en zo mijn huis volledig voorziet van (verbeterede) 'privacy'.
Ook bijvoorbeeld een soort systeem als Adguard (deze app gebruik ik ook op alle devices, heerlijk sysyteem!) vanaf de modem, alle zooi blokkeert.
Is dit überhaupt mogelijk?
Wat je kunt doen is een set van maatregelen op diverse niveaus:
- netwerk: verkeer filteren. Zorg ervoor dat bepaalde verkeer niet je netwerk binnen kan komen en bepaalde verkeer niet naar buiten kan gaan
- netwerk: controleer DNS beter, gebruik bijvoorbeeld PI hole om te zorgen dat advertenties domain namen niet gebruikt kunnen worden; gebruik 9.9.9.9 als resolver, die houden ook kwaadaardige domain namen tegen als die ineens opkomen
- apparaten: zet niet vertrouwde apparaten apart in het netwerk; zet geen vertrouwelijke apps/gegevens op niet vertrouwde apparaten.
- gedrag: laat niet overal je gegevens achter op het Internet. Je krijgt tegenwoordig bij iedere actie op het Internet het verzoek om een enquete in te vullen omdat dan de dienstverlening verbeterd kan worden. Bij het kopen van iets geef ik nooit mijn telefoonnummer weg; gebruik een aparte email adres bij ieder verschillend bedrijf/webshop. Ook gebruik ik overal verschillende wachtwoorden en die zijn bijna altijd ook zeer sterk (staan immers in een wachtwoord manager).
- etc, etc
Het is makkelijker om niets te doen en te hopen dat het goed blijft gaan
wat is het nut om je te abonneren voor wifi plus, als je een goede wifi versterker kan scoren voor 5 tientjes op V&A of marktplaats?
Zijn er mensen met ervaring mbt korting voor bestaande klanten?
Ik heb een internet only abo 1000/1000 en betaal nu 44 euro.
Verleng voorstel is 6 maanden 10 euro korting en daarna 45 euro.
Ik heb een internet only abo 1000/1000 en betaal nu 44 euro.
Verleng voorstel is 6 maanden 10 euro korting en daarna 45 euro.
Even mijn onvrede uiten:
Eind maart heb ik een overeenkomst getekend met T-Mobile voor glasvezel internet + TV. Ook overgestapt naar T-Mobile mobiele telefonie (mijn vriendin 2 jaar, ik 1 jaar voor als het totale product tegenvalt) voor de extra korting. Dit allemaal om de idioot hoge tarieven van Ziggo achter me te laten.
Op 5 juni werd de kabel door ODF naar binnengeleid en kastje bevestigd. Tijdens het meten bleek er geen signaal te zijn en dit had te maken met één of ander distributiepunt (ben niet zo technisch aangelegd). Meneer van ODF vertelde dat ze hiervoor nog terugkwamen om dit in orde te maken en ze nog contact met me zouden opnemen. Ze hadden trouwens alle zooi (zand etc) in de tuin laten liggen en kon ik zelf opruimen.
Dagen later krijg ik een mail van T-Mobile dat ze 12 juni zouden langskomen, zonder overleg vooraf. Ik was op vakantie, dus heb gebeld of ze 19 juni konden langskomen. Door T-Mobile naar ODF (ontzettend slecht bereikbaar trouwens) doorverwezen en daar telefonisch de afspraak gemaakt voor 19 juni. Op 16 juni krijg ik vervolgens een mail dat de aansluitdatum op 29 juni is gezet, wederom zonder overleg.
Op 19 juni gebeld met ODF dat ze die dag zouden langskomen, maar de dame kon niets vinden in de planning. Aangezien ik 29 juni in eerste instantie verhinderd was, nieuwe datum uitgezocht en ze hadden nog een gaatje op 22 juni. Ze waren namelijk die dag toevallig in onze straat bezig. Uiteindelijk op 22 juni niet gekomen op afgesproken tijd en vriendin (die hiervoor thuis was gebleven) talloze keren gebeld en uiteindelijk via T-Mobile gehoord dat de monteur iets later zou zijn en vertraagd was. ODF was wederom totaal niet te bereiken. Maar die dag zijn ze dus uiteindelijk helemaal niet gekomen.
Volgende dag ODF geprobeerd te bellen, wederom niet te bereiken. Daarna T-Mobile gebeld en zwaar geïrriteerd geklaagd over de gebrekkige communicatie en dat afspraken niet worden nagekomen. Ook aangegeven te overwegen om de overeenkomst te beëindigen en dit niet professioneel vindt. Uiteindelijk nog een laatste kans gegeven, maar wel een harde datum geëist dat ze de aansluiting afronden, zodat het product geïnstalleerd kan worden. Uiteindelijk ging ik een rondje lopen en zag ik toevallig dezelfde monteurs van ODF van 5 juni in de straat bezig en gevraagd of ze even langs konden komen later op de dag en dat ging ook wel lukken. Mooi is hoe T-Mobile en ODF vingertje wijzen naar elkaar m.b.t. communicatie. Monteurs waren dus later langsgekomen en die vertelden aan mijn vriendin dat de eerdere monteurs "het zelf niet goed gelast hadden". Vreemd, maar dat waren ze zelf.
Ik was er he-le-maal klaar mee. Uiteindelijk belde afgelopen maandag ODF mij zelf voor een nieuwe afspraak (het is een wonder). Afgesproken dat ze vandaag (toch de oorspronkelijke datum van 29 juni) zouden langskomen tussen 11.00 en 13.00 uur. We zijn nu 45 minuten verder en nog geen ODF gezien, laat staan communicatie dat ze later zijn.
Komen ze vandaag niet, dan ga ik deze overeenkomst beëindigen. Dan maar even verder met Ziggo, totdat volgend jaar KPN hier ook met glasvezel komt. Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel amateurisme meegemaakt als bij T-Mobile/ODF.
Eind maart heb ik een overeenkomst getekend met T-Mobile voor glasvezel internet + TV. Ook overgestapt naar T-Mobile mobiele telefonie (mijn vriendin 2 jaar, ik 1 jaar voor als het totale product tegenvalt) voor de extra korting. Dit allemaal om de idioot hoge tarieven van Ziggo achter me te laten.
Op 5 juni werd de kabel door ODF naar binnengeleid en kastje bevestigd. Tijdens het meten bleek er geen signaal te zijn en dit had te maken met één of ander distributiepunt (ben niet zo technisch aangelegd). Meneer van ODF vertelde dat ze hiervoor nog terugkwamen om dit in orde te maken en ze nog contact met me zouden opnemen. Ze hadden trouwens alle zooi (zand etc) in de tuin laten liggen en kon ik zelf opruimen.
Dagen later krijg ik een mail van T-Mobile dat ze 12 juni zouden langskomen, zonder overleg vooraf. Ik was op vakantie, dus heb gebeld of ze 19 juni konden langskomen. Door T-Mobile naar ODF (ontzettend slecht bereikbaar trouwens) doorverwezen en daar telefonisch de afspraak gemaakt voor 19 juni. Op 16 juni krijg ik vervolgens een mail dat de aansluitdatum op 29 juni is gezet, wederom zonder overleg.
Op 19 juni gebeld met ODF dat ze die dag zouden langskomen, maar de dame kon niets vinden in de planning. Aangezien ik 29 juni in eerste instantie verhinderd was, nieuwe datum uitgezocht en ze hadden nog een gaatje op 22 juni. Ze waren namelijk die dag toevallig in onze straat bezig. Uiteindelijk op 22 juni niet gekomen op afgesproken tijd en vriendin (die hiervoor thuis was gebleven) talloze keren gebeld en uiteindelijk via T-Mobile gehoord dat de monteur iets later zou zijn en vertraagd was. ODF was wederom totaal niet te bereiken. Maar die dag zijn ze dus uiteindelijk helemaal niet gekomen.
Volgende dag ODF geprobeerd te bellen, wederom niet te bereiken. Daarna T-Mobile gebeld en zwaar geïrriteerd geklaagd over de gebrekkige communicatie en dat afspraken niet worden nagekomen. Ook aangegeven te overwegen om de overeenkomst te beëindigen en dit niet professioneel vindt. Uiteindelijk nog een laatste kans gegeven, maar wel een harde datum geëist dat ze de aansluiting afronden, zodat het product geïnstalleerd kan worden. Uiteindelijk ging ik een rondje lopen en zag ik toevallig dezelfde monteurs van ODF van 5 juni in de straat bezig en gevraagd of ze even langs konden komen later op de dag en dat ging ook wel lukken. Mooi is hoe T-Mobile en ODF vingertje wijzen naar elkaar m.b.t. communicatie. Monteurs waren dus later langsgekomen en die vertelden aan mijn vriendin dat de eerdere monteurs "het zelf niet goed gelast hadden". Vreemd, maar dat waren ze zelf.
Ik was er he-le-maal klaar mee. Uiteindelijk belde afgelopen maandag ODF mij zelf voor een nieuwe afspraak (het is een wonder). Afgesproken dat ze vandaag (toch de oorspronkelijke datum van 29 juni) zouden langskomen tussen 11.00 en 13.00 uur. We zijn nu 45 minuten verder en nog geen ODF gezien, laat staan communicatie dat ze later zijn.
Komen ze vandaag niet, dan ga ik deze overeenkomst beëindigen. Dan maar even verder met Ziggo, totdat volgend jaar KPN hier ook met glasvezel komt. Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel amateurisme meegemaakt als bij T-Mobile/ODF.
24 mei contract afgesloten
26 mei modem en toebehoren binnen voor glas aansluiting die er niet is in het huis.
26 mei telefoon dat ze het op 27 juni aan komen sluiten
9 juni zelf maar gebeld of alles duidelijk was dt er geen glasaansluiting aanwezig is op dat adres: maakt u zich geen zorgen 27 juni komt er dat allemaal voor elkaar.
27 juni dag vrij genomen, tussen 12 en 17 kunnen ze komen.
15:00 ze gaan niet komen wnt uitloop vorige klus.
nieuwe datum 8 juli op zaterdag tussen 8 en 12
t-Mobile gebeld, nee op 8 juli gaat netwerkbeheerder doorlus maken in de wijkcentrale als we daar bericht van terug hebben sturen wij een monteur aan om thuis je modem aan te sluiten?
ok en het feit dat er geen glasaansluiting in huis is?
nee meneer eerst moet de netwerkbeheerder een doorlus gereedmelden....
p.s. op 23 mei heeft Ziggo het internet opgezegd en gecrediteerd want ze kunnen geen stabiel signaal leveren
26 mei modem en toebehoren binnen voor glas aansluiting die er niet is in het huis.
26 mei telefoon dat ze het op 27 juni aan komen sluiten
9 juni zelf maar gebeld of alles duidelijk was dt er geen glasaansluiting aanwezig is op dat adres: maakt u zich geen zorgen 27 juni komt er dat allemaal voor elkaar.
27 juni dag vrij genomen, tussen 12 en 17 kunnen ze komen.
15:00 ze gaan niet komen wnt uitloop vorige klus.
nieuwe datum 8 juli op zaterdag tussen 8 en 12
t-Mobile gebeld, nee op 8 juli gaat netwerkbeheerder doorlus maken in de wijkcentrale als we daar bericht van terug hebben sturen wij een monteur aan om thuis je modem aan te sluiten?
ok en het feit dat er geen glasaansluiting in huis is?
p.s. op 23 mei heeft Ziggo het internet opgezegd en gecrediteerd want ze kunnen geen stabiel signaal leveren
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Mama mia, wat een gedrocht de 'dienstverlening' van dit bedrijf. Dat je uberhaupt nog wacht siert je hoor, ik had ze allang de laan uit gestuurd en lekker een andere provider genomen.Noedelsoep schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:45:
Even mijn onvrede uiten:
Je kan altijd nog https://www.starlink.com/talin schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:09:
[ Voor 34% gewijzigd door Lord_Dain op 29-06-2023 14:11 ]
Ben benieuwd ho ehet volgend jaar gaat, ik ben in Q1 2024 aan de beurt. Ik hoop dat dan de onderlinge communicatie tussen ODF en T-Mobile is verbeterdNoedelsoep schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:45:
Even mijn onvrede uiten:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie