Net bijna een uur gespendeerd in het formuleren van een klacht richting T-Mobile. Het komt allemaal weer terug - de emotionele rollercoaster:
In het onderstaande verhaal gaat het alleen om het niet halen van de beloofde Gigabit down snelheid bekabeld gemeten.In elk contactmoment met klantenservice, Guidion, glasvezelmonteur, backoffice moet ik TELKENS uitleggen wat er aan de hand is. Want hoewel wellicht een beschrijving van de case aanwezig is - blijkbaar leest niemand die dingen.
4 mei - oplevering door monteur. Installatie van het modem en check of de Wifi het doet. De monteur doet geen check wat de bedrade snelheid is.
4 mei - eigen check, bedraad, direct op het modem levert mij een down snelheid op van 311 Mbps. Snel, maar geen gigabit.
4-9 mei - verschillende keren de downsnelheid bedraad gemeten, hoogste meting komt uit op 411 Mbps
5 mei contact met de klantenservice (Isa) , die gaat me een instructie doorsturen hoe ik de meting moet doen. De verbinding wordt daarna verbroken, instructie nooit ontvangen.
9 mei contact met de klantenservice (Jaco) - die stuurt me daadwerkelijk de instructie op: https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/klantenservice/thuis/handleidingen/handleiding-snelheidsproblemen-Windows-10.pdf
Kenmerk: 2352/63423261
Wed, May 10, 2:35 PM stuur ik de resultaten van de handleiding snelheidsmeting op naar de klantenservice.
Op 15 mei heb ik wederom contact met de klantenservice. Daar mag ik de resultaten van de volgens de handleiding uitgevoerde test toelichten. Daarbij wordt betwijfeld of ik het wel juist heb gedaan, want immers, als ze nu naar de modem kijken zien ze er allemaal apparaten aanhangen. Natuurlijk - ik probeer ook verder met mijn leven te gaan, maar de test is toch echt conform de handleiding gedaan. Ik motiveer maar dat in de opgeleverde resultaten te zien moet zijn dat de uitgevoerde test direct op het modem is uitgevoerd, wifi uit en verder geen kabels aangesloten. Schoorvoetend worden de uitslagen geaccepteerd.
16 mei komt de Guidion monteur op bezoek. Eerste vraag: wat is er aan de hand. Uitleg.... Oh - die snelheidsmeting van T-mobile is waardeloos, dat moet je zo helemaal niet meten. Ok. Maar goed, ook deze monteur doet naar eer en geweten zijn test met in de werkbon WO-03315248 de uitslag van de monteur:
"Klant meld problemen met internet snelheid. Bij aankomst aansluiting gecontroleerd. Snelheid bekabeld komt niet boven 600mb download. Meerdere apparaten bekabeld getest. Modem patchkabel ont vervangen maar snelheid blijft niet meer dan 600 download. Ticket doorgezet via home app naar BO. Internet wifi wel werkend."
Dus hier wederom de bevestiging dat, onafhankelijk getest, de beloofde Gigabit niet wordt gehaald op mijn aansluiting.
22 mei krijg ik bericht via de mail: "Goed nieuws: je vraag of verzoek waar we over gesproken hebben, is opgelost!"
Echt niet - Ticket#2023051711007211 wordt gewoon gesloten zonder overleg. Zonder informatie. Het probleem is, na wederom een test van mijzelf, duidelijk aanwezig. Dus WTF.
26 mei telefonisch contact met klantenservice dat de klacht nog niet is opgelost. Met als resultaat deze melding:
"Vandaag hebben wij contact gehad over jouw vraag. Ik heb de melding doorgezet naar onze technische dienst. Binnen vijf werkdagen ontvang je van ons een reactie. Je referentienummer is: 63737884. We houden je op de hoogte van de voortgang."
1 juni rond half 12 krijg ik een SMS met de vraag of ik het contact met de klantenservice wat ik net heb gehad, wil beoordelen. Huh? Ik heb vandaag helemaal niet gebeld of contact gehad.
Bijna meteen krijg ik een mail om 11:32 binnen met de volgende tekst:
"Je hebt aangegeven dat er iets mis is met je modem. Onze technici hebben naar het probleem gekeken en hij is helaas niet te repareren. Vervelend dat je hierdoor even geen gebruik kunt maken van onze diensten. Maar maak je geen zorgen, het nieuwe modem is al onderweg. Hou je e-mail in de gaten: onze installatiepartner Guidion neemt binnenkort contact met je op om een afspraak te maken voor het installeren van je nieuwe modem."
Nee, nee, nee - ik heb niet aangegeven dat er iets mis is met het modem, dat is namelijk al vervangen door Guidion op 16 mei, weten we nog? Ik krijg hier sterk de indruk dat op basis van de SLA (5 dagen gok ik?) het ticket maar gesloten wordt met een drogreden/ drogactie, zodat de backoffice of de technische dienst maar van het gezeur af is.
7 juni heb ik tijd om het modem te vervangen. Overigens, in de vorige mail wordt aangegeven dat Guidion dat ding komt installeren, maar het begeleidend schrijven staat dat ik het zelf moet doen. Niet erg consequent.
Ik voer wederom een bekabelde test uit, zelfde bedroevende resultaat. Dus maar weer met de klantenservice bellen:
"Vandaag hebben wij contact gehad over jouw vraag. Ik heb de melding doorgezet naar onze technische dienst. Binnen vijf werkdagen ontvang je van ons een reactie. Je referentienummer is: 63925881. We houden je op de hoogte van de voortgang."
De medewerker die ik nu spreek is enthousiast en heeft ook een back office rol. Hij besluit, na het aanhoren van mijn verhaal (ik ben inmiddels de tel kwijt) - de glasvezel partner Open Dutch Fiber aan te sturen. Frappant is, dat hij vanuit zijn locatie een download test kan doen op mijn modem en ook tot de conclusie komt dat het max 600 Mbps down is. Frappant, omdat de volgende BO/DevOps engineer (zie hieronder) zegt dat hij dat niet kan.
Vrijdag 9 juni (dacht ik, kan de afspraakbevestiging niet terugvinden, die is alleen telefonisch doorgegeven) komt de monteur van Open Dutch Fiber langs. Wat is er aan de hand? Zucht. Nogmaals uitleg gedaan van dit drama. Monteur: Oh, daar kan ik helemaal niks mee want de bekabeling is goed. We bellen gezellig samen met de backoffice. Die test de meetwaarden (Tx) en stelt: het zit in het klantdomein! Want er zitten heel veel apparaten op het modem. Goed vrind, weet je nog van die eerdere snelheidtesten die zonder de apparaten erop die inmiddels 3x zijn aangetoond? De BO medewerker blijft stellig - het zit in het klantdomein. Wat wonderlijk is, is als ik hem vraag de download te testen op het modem wat zijn collega ook deed op 7 juli - hij aangeeft dat hij dat niet kan.
Terwijl we zo gezellig met deze wat halsstarrige BO medewerker aan het praten zijn, sleutelt de glasvezelmonteur aan het witte kastje waar de glasvezel van buiten op binnenkomt. Hij constateert dat het deurtje van dat kastje mogelijk een deuk veroorzaakt in de kabel. Hij prutst daar wat aan, maar we kunnen het resultaat niet testen.
Inmiddels heb ik het wel gehad met de BO medewerker (hij is blijkbaar niet in staat eerdere bevindingen te intepreteren of heeft daar geen zin in). We komen er op uit Guidion in te schakelen. Joechei.
12 juni komt de Guidion monteur langs. En dit keer hoef ik, voor het eerst(!), het verhaal niet te herhalen, omdat dit de monteur is die ook op 16 mei langs kwam. Ik val hem daarvoor bijna in de armen. En dit keer zijn we snel klaar. De bekabelde test levert consequent rond de 900 Gbps op. Overigens ook als de rest van de bekabeling en dus de apparaten er op zijn aangesloten. Wat ik persoonlijk niet raar vind, want zoveel consumeren die dingen nou eenmaal niet.
De Guidion monteur en ik zijn het wel over 1 ding eens: waarom de snelheid nu wel is zoals geadverteerd, weten we niet zeker. Zijn het de magische handelingen van de glasvezelmonteur op de 9e juli? Is het de stand van de maand? Is het omdat 12 juli de dag van de Eenvoud is?
Samenvattend:
Tussen 4 mei en 12 juni heeft T-Mobile niet geleverd wat contractueel afgesproken is.T-Mobile is niet in staat aan daadwerkelijke klantenservice te doen, wat een uitermate gefrustreerde klant oplevert.
Beide partijen (T-Mobile en klant) hebben zeeën van tijd, inzet van mensen en energie gespendeerd om uiteindelijk tot een oplossing te komen. En we weten eigenlijk niet eens zeker wat nou de oplossing daadwerkelijk was. En of het stabiel blijft.
Conclusie aan het einde van dit traject: de dienstverlening vanuit T-Mobile in dit verhaal is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Als je aan het einde van deze tekst bent aangekomen snap je denk ik wel dat de frustratie enorm is. En ja, ik vraag daar dan ook compensatie voor. Nou, eis eigenlijk, want er is domweg niet aan het contract voldaan. Los van de emotionele schade. Ik hoor graag wat jullie voorstellen.
No drama