[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 219 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.893.839 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:45
@mcmd

Mooi dat het gelukt is.
Wat betreft die snelheid dat klopt dat is de max snelheid van de gpon verbinding.
Dat staat natuurlijk los van het snelheid pakket je hebt.
En er komt bij dat je die gpon snelheid deelt via een passieve glasvezel splitter met meerdere gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Vandaag de apparatuur van t-mobile ontvangen: een kabeltje, een klein kastje van Huawei en een modem/router van Zyxel. Wat is deze laatste dun tov het modem van Ziggo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

ThinkPad schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:37:
[...]

@geerttttt moet gewoon even beter Googlen, optie lijkt er gewoon in te zitten: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2465/ ;)
Potdorie je hebt gelijk, en die optie heb ik zelf ook. Super! Kan dat kreng eruit! :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Ter voorbereiding op de 23e (installatie door monteur) ben ik me een beetje aan het inlezen. Als eerste de topic start doorgenomen. Deze is op veel punten achterhaald, maar daar heb ik wel begrip voor (best bewerkelijk) en kan ik overheen lezen.
Wat me opvalt is dat er gesproken wordt over GPON en AON. Voor zover ik kan zien, wordt niet uitgelegd wat dit inhoudt, maar wel dat het afhankelijk is van in de welk gebied je woont.
Ik heb niet de intentie om aan een slag te gaan met eigen apparatuur en gewoon gebruik te maken van de door t-mobile geleverde spullen. Waarschijnlijk zet ik het WiFi in het modem uit en gebruik ik wat eigen mesh points (als Access point) voor betere dekking.
Ik hoef me dan toch helemaal niet te verdiepen in de verdere techniek (Gpon, aon, vlan, etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 01:49
Er is helaas geen link tussen de meterkast en de TV hoek hier. De gebruikte coax kabel komt via een hoek in de kamer het huis in, via een "Ziggo" (?) kabel uit een kastje in de straat. Er is een PTT telefoon kabel die in dezelfde hoek van de kamer uitkomt, maar alle internet apparatuur en TV staat hier ver vandaan.

We zullen dus een UTP kabel moeten leggen via meterkast en TV hoek. Hopelijk kunnen we hem enigzins netjes wegwerken. Tijd zat gelukkig, want de aansluiting komt pas Maart-Mei 2024. Ik las in deze thread dat sommige mensen dubbele UTP leggen vanuit meterkast. Is dit met het oog op toekomst of is dit gewoon nodig? (Als de router in de woonkamer blijft, de internet modem en de glasvezel modem in de meterkast, dan gaat er 1 kabel naar woonkamer, correct?)

Verder nog een vraag, is de TV Box (Amino Aria 610x) de Ziggo versie van de "Mediabox Next"? Kan je hier ook een eigen box voor gebruiken voor eventueel betere app support. Of voldoet deze voor gebruik (Bij de Mediabox BV was er nooit F1TV App support(reden hiervoor duidelijk, maar dat terzijde). Heeft een eigen box meerwaarde, als deze bestaan).

Ook zie ik de Fritzbox veel genoemd. Mijn huidige Asus Router is al aardig gedateerd, en zou eventueel vervangen kunnen worden. Maar ik ben benieuwd waarom hij veel genoemd wordt in combinatie met glasvezel. Bied hij veel meer dan andere routers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:58
stfnz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:54:
Verder nog een vraag, is de TV Box (Amino Aria 610x) de Ziggo versie van de "Mediabox Next"? Kan je hier ook een eigen box voor gebruiken voor eventueel betere app support. Of voldoet deze voor gebruik (Bij de Mediabox BV was er nooit F1TV App support(reden hiervoor duidelijk, maar dat terzijde). Heeft een eigen box meerwaarde, als deze bestaan).
Je kunt tv nemen zonder een door T-Mobile geleverde box. Er is een tv-app beschikbaar voor Android-tv (vanaf versie 8.0), Apple-tv, Amazon Fire (vanaf versie 6), Samsung (modellen vanaf 2018), en LG (vanaf WebOS 3, beta).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
@meesje

AON is het beste je hebt dan een eigen glasvezel naar de wijkcentrale.
GPON of XGS-PON deel je de glasvezel lijn (via passieve splitter) met meerdere gebruikers.
Deze laatste genoemde techniek is storing gevoeliger omdat er meerdere gebruikers op diezelfde glasvezel lijn zitten.
er moet een registratie plaats vinden tussen OLT en ONT kastje.
OLT hangt in de wijkcentrale. ONT is het glasvezelkastje thuis. (bij pon netwerk)
Deze 2 moeten geregistreerd worden met elkaar door middel van serienummer.
Zodat de juiste data ook bij de juiste gebruiker komt.
Misschien is het nu iets duidelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
peterbier schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:15:
@meesje

AON is het beste je hebt dan een eigen glasvezel naar de wijkcentrale.
GPON of XGS-PON deel je de glasvezel lijn (via passieve splitter) met meerdere gebruikers.
Deze laatste genoemde techniek is storing gevoeliger omdat er meerdere gebruikers op diezelfde glasvezel lijn zitten.
er moet een registratie plaats vinden tussen OLT en ONT kastje.
OLT hangt in de wijkcentrale. ONT is het glasvezelkastje thuis. (bij pon netwerk)
Deze 2 moeten geregistreerd worden met elkaar door middel van serienummer.
Zodat de juiste data ook bij de juiste gebruiker komt.
Misschien is het nu iets duidelijker.
Dit wil ik wel even nuanceren. T-Mobile gebruikt inderdaad PON maar het netwerk is toch altijd point to point, zowel de oudere KPN Netwerken als de nieuwe Open Dutch Fiber netwerken. Met andere woorden: je hebt nog steeds je eigen vezel tot in de centrale en de passieve splitters zitten daar in de centrale.
De volledige PON versie waarbij de splitters in de wijk zitten en dus inderdaad meerdere klanten over 1 vezel naar de centrale lopen, wordt in Nederland alleen door KPN Netwerk aangelegd. Op die netwerken kan T-Mobile ook leveren maar dan is het XGS-PON (van KPN Wholesale).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

We zullen dus een UTP kabel moeten leggen via meterkast en TV hoek. Hopelijk kunnen we hem enigzins netjes wegwerken. Tijd zat gelukkig, want de aansluiting komt pas Maart-Mei 2024. Ik las in deze thread dat sommige mensen dubbele UTP leggen vanuit meterkast. Is dit met het oog op toekomst of is dit gewoon nodig? (Als de router in de woonkamer blijft, de internet modem en de glasvezel modem in de meterkast, dan gaat er 1 kabel naar woonkamer, correct?)
Je telt een apparaat teveel maar verder klopt je theorie. Er is 1 glasvezelmodem (die eigenlijk ONT heet) en die wordt met een glasvezelkabeltje aangesloten op je glasvezel -grondplaat (de FTU).
Vanaf de ONT is 1 UTP kabel naar de router voldoende. En vanaf die router een UTP kabel naar de TV decoder tenzij je op die TV gaat werken met de TV app. Dat kan ook via Wifi.

Twee UTP kabels trekken zal meestal bedoeld zijn voor de toekomst of om gewoon voorbereid te zijn op andere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@Barre73

Dat klopt hier in het Kpn-netwerk gebied zit de olt van Huawei van T-mobile in de wijkcentrale.
Daar zit dan ook die passieve splitter.
Ik bedoel ook dat pon een techniek is dat je de glasvezel signaal deelt met meerder gebruikers.
Sluit maar eens een media convertor aan op die pon lijn gaan alle gebruikers op die splitter offline.
Daarom storing gevoeliger dan AON.
Op het AON netwerk is het van huis naar het pop station (wijkcentrale) een glasvezel met een SFP module.
Je deelt deze glasvezel zelf niet zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
@peterbier Bedankt voor de uitleg en @Barre73 voor de toevoeging.
Ik heb een apparaatje ontvangen van Huawei. Volgens de info uit de topic start heb ik dus een GPON aansluiting. Glas is voor mij helemaal nieuw. De aansluiting ligt er jaren, maar altijd bij Ziggo gebleven, met leuke jaarlijkse kortingen. Nu begint het prijsverschil een beetje te groot te worden. We zullen het de 23e wel zien. Hopelijk werkt de verbinding gelijk en kan ik Ziggo opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:21:
@Barre73

Dat klopt hier in het Kpn-netwerk gebied zit de olt van Huawei van T-mobile in de wijkcentrale.
Daar zit dan ook die passieve splitter.
Ik bedoel ook dat pon een techniek is dat je de glasvezel signaal deelt met meerder gebruikers.
Sluit maar eens een media convertor aan op die pon lijn gaan alle gebruikers op die splitter offline.
Daarom storing gevoeliger dan AON.
Klopt. Daarom vind ik het ook zo verbazend dat T-Mobile niet heel snel al is omgeschakeld naar XGS-PON apparatuur in de PoP. Die is namelijk niet gevoelig voor het aansluiten van verkeerde apparatuur (zoals een AON mediaconverter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relight89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 16:39
Ik gebruik nu sindskort glasvezel T-Mobile Zakelijk. Wat een ramp is dit.

- In het begin al problemen met DHCP waarbij internet steeds uitviel en op vaste apparaten geen IP-adres werd toegekend.
- Een modem waar je niet in kan en via een online portaal waar je zelf beperkt dingen kan instellen.
- Nu ik met FTP verbinding wil maken met diverse servers in Filezilla, die met T-Mobile Glasvezel (privé) wel werkte, geen verbinding kan maken.

Ik word er moedeloos van.

Iemand anders deze ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Barre73 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:39:
[...]

Klopt. Daarom vind ik het ook zo verbazend dat T-Mobile niet heel snel al is omgeschakeld naar XGS-PON apparatuur in de PoP. Die is namelijk niet gevoelig voor het aansluiten van verkeerde apparatuur (zoals een AON mediaconverter).
Ik vind dat niet zo verbazend hoor.
Moet je eens nagaan wat het gaat kosten om alle olt,s in de pop stations te vervangen en de ont,s bij de mensen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:58:
[...]

Ik vind dat niet zo verbazend hoor.
Moet je eens nagaan wat het gaat kosten om alle olt,s in de pop stations te vervangen en de ont,s bij de mensen thuis.
Zowel Delta als KPN hadden direct al OLT's die beide technieken aankunnen. Dus die hoefden niet vervangen te worden. Als T-Mobile nu zou overschakelen en geen extra GPON apparatuur meer plaatst maar alleen nog XGS-PON, zou je ieder geval vanaf nu een stuk minder kans hebben op storingen in nieuwe segmenten en bij nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:59
Relight89 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:48:
Ik gebruik nu sindskort glasvezel T-Mobile Zakelijk. Wat een ramp is dit.

- In het begin al problemen met DHCP waarbij internet steeds uitviel en op vaste apparaten geen IP-adres werd toegekend.
- Een modem waar je niet in kan en via een online portaal waar je zelf beperkt dingen kan instellen.
- Nu ik met FTP verbinding wil maken met diverse servers in Filezilla, die met T-Mobile Glasvezel (privé) wel werkte, geen verbinding kan maken.

Ik word er moedeloos van.

Iemand anders deze ervaringen?
Wellicht je modem/router niet goed?

Zelf geen ervaringen, maar ik zat met het idee om T-Mobile Zakelijk Glas af te nemen. Scheelt nogal wat kosten over een jaar vergeleken met het verlengen van KPN (prive) Glas.

Iemand die weet uit welke IP range ze zakelijke klanten bedienen? Wil even weten hoe de routing van dat netwerk is..

De 4G backup optie bij het Zakelijk abbonement staat mij wel aan :) (In de hoop dat je die af en toe ook eens ergens anders zou kunnen gebruiken >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
Ik heb ook enkele keren gezegd dat ik er twee trok, en puur omdat ik toch bezig was. 1 kabel ligt nu nutteloos te zijn.
Ik had een grote spoel met kabel dus kon de 15 meter wel missen. Ook had ik het idee, als de kabel niet lekker lijkt te werken, ik perongeluk een breuk ofzo heb gemaakt, dan ligt er een 2de.

Dan hoef ik niet tzt alles te vervangen.

In de woonkamer heb ik wel de poe switch, vanaf daar gaat 1 kabel naar de meterkast, om een kleine Unifi Flex Mini te voeden
1x naar kantoor en 2x naar AP

Ik heb getwijfeld om 1 ap toch richting meterkast te verplaatsen, dan heb ik wel de twee draden nodig voor de AP en de flex mini switch te voeden . Maar uiteindelijk niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
stfnz schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 19:10:
Vandaag een folder binnen van T-Mobile, ze willen hier volgend jaar ook Glasvezel gaan leggen en het is toch wel een groot prijsverschil. (25EUR per maand voor 10 maanden IPV de 80-100 EUR p/m die we nu bij Ziggo betalen).

Nu is alleen het probleem dat ik geen idee heb waar internet bij ons binnenkomt. Het huis is 30 jaar oud en eigenlijk hebben we nooit gekeken naar de bekabeling. Voorheen kwam er coax in de huiskamer, maar ik kan ook niet echt zien of deze coax kabel in de huiskamer vanuit de meterkast komt.

Ik weet ook niet of er een zwaktepunt zou zijn als je glasvezel in je meterkast binnen krijgt, en de kabel naar de huiskamer vervolgens gedateerd(?) is. Werkt dit zo? Alles wat verder door huis loopt is volgens mij CAT5E.

Zou wel erg jammer zijn om het hier op te laten vallen.

Verder geen klachten over Ziggo maar het is natuurlijk veel te duur. Ik hoop dat T-Mobile net zo betrouwbaar is want storing was er eigenlijk nooit met Ziggo. De vervanger voor de "Mediabox Next" van Ziggo zou dan een Mediaplayer zijn, correct?
Waar staat nu je witte ziggo modem? Vaak staat deze namelijk in de buurt van het ziggo aansluitpunt.
Kijk eens op deze link, daar vind je afbeeldingen van de verschillende dozen die door ziggo gebruikt zijn.https://www.ziggo.nl/klan...ternet-wifi#/aan-de-slag/
De vraag die je zelf moet stellen, wil ik op de zelfde plek ook de glasvezel binnen laten komen of gaat deze bv naar de meterkast.
Bedenk dat alle utp kabels vanuit dat punt vertrekken. Je kunt ook besluiten om de glasvezel in de meterkast te laten binnenkomen maar het modem op een andere plek te plaatsen, dan wordt dat het vertrekpunt van de kabels (utp kabels naar de pc, tv en de telefoonaansluiting van je telefoon)
De bestaande coax kabels worden hierbij dus niet meer gebruikt, ook niet voor de tv. Deze wordt via een utp kabel aangesloten, of via een kastje via utp (kastje) en dan via een hdmi kabel naar de tv (aparte afstandsbediening), gebruik je nu een CI+ module met een smartcard (achterop je tv) kun je deze dus nu ook niet meer gebruiken, zonder het kastje heb je wel een smart tv die redelijk nieuw is nodig. Kun je de app niet op je tv zetten heb je dat apart tv kastje dus nodig.
Cat 5e kan tot circa 100m lengte 1 Gb aan, dus dat is normaal in huis geen probleem, de vraag is eerder waar heb je je switch ( als die er is geplaatst ? En kan deze 1 Gb aan? Bij de action heb je al een TP-link 5 poort 1Gb switch voor onder de 10 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 08-06-2023 09:59 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazY1985
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:47
Mijn installatiefrustratie met de firma Guidion:

Op 19 april (!) heb ik bij Guidion een montage afspraak ingepland voor uitvoering op 9 juni.
Gisterochtend krijg ik nog netjes hier een bevestiging van.

Nog geen 10 minuten later is de gemaakte afspraak niet meer zichtbaar op de website van Guidion. Dit heb ik gechecked via de toegezonden link.

Eind van de middag heb ik toch maar eens contact opgenomen met Guidion om er vervolgens achter te komen dat, zonder enkel bericht, de monteur is uitgevallen.

Eerst volgende mogelijkheid: 12 juni in de middag. Na wat gemopper maar besloten om deze datum vast te zetten. Alles weer netjes bevestigd via mail. Eind goed, al goed zou je zeggen.. Maar niets blijkt minder waar: Vanmorgen ligt ook die afspraak er weer uit..

😩

PC gamer | AMD Ryzen 7800X3D | AMD Radeon 7900 GRE | Apple IPhone 15 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
kan ik een kpn superwifi2 versterker ook op het zyxcel modem gebruiken van t-mobile? werkt dat probleemloos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37
Farabi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:23:
kan ik een kpn superwifi2 wifiversterker ook op het zyxcel modem gebruiken van t-mobile? werkt dat probleemloos?
Ja, zolang je het bekabeld gebruikt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
mad-dog schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:24:
[...]

Ja, zolang je het bekabeld gebruikt wel
werkt dat gewoon plug and play zoals op een kpn box 12? ik hoef verder niets in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37
Farabi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:25:
[...]

werkt dat gewoon plug and play zoals op een kpn box 12? ik hoef verder niets in te stellen?
Het werkt niet samen met het zyxel modem, je zult zelf ssid en wpa code moeten aanpassen op de SW2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 01:49
MacD007 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Waar staat nu je witte ziggo modem? Vaak staat deze namelijk in de buurt van het ziggo aansluitpunt.
Kijk eens op deze link, daar vind je afbeeldingen van de verschillende dozen die door ziggo gebruikt zijn.https://www.ziggo.nl/klan...ternet-wifi#/aan-de-slag/
De vraag die je zelf moet stellen, wil ik op de zelfde plek ook de glasvezel binnen laten komen of gaat deze bv naar de meterkast.
Bedenk dat alle utp kabels vanuit dat punt vertrekken. Je kunt ook besluiten om de glasvezel in de meterkast te laten binnenkomen maar het modem op een andere plek te plaatsen, dan wordt dat het vertrekpunt van de kabels (utp kabels naar de pc, tv en de telefoonaansluiting van je telefoon)
De bestaande coax kabels worden hierbij dus niet meer gebruikt, ook niet voor de tv. Deze wordt via een utp kabel aangesloten, of via een kastje via utp (kastje) en dan via een hdmi kabel naar de tv (aparte afstandsbediening), gebruik je nu een CI+ module met een smartcard (achterop je tv) kun je deze dus nu ook niet meer gebruiken, zonder het kastje heb je wel een smart tv die redelijk nieuw is nodig. Kun je de app niet op je tv zetten heb je dat apart tv kastje dus nodig.
Cat 5e kan tot circa 100m lengte 1 Gb aan, dus dat is normaal in huis geen probleem, de vraag is eerder waar heb je je switch ( als die er is geplaatst ? En kan deze 1 Gb aan? Bij de action heb je al een TP-link 5 poort 1Gb switch voor onder de 10 euro.
Ziggo Modem staat nu direct achter de TV, daar komt dus ook het signaal binnen, in de hoek van de kamer.
Zouden ze door diezelfde buis/leiding dan glasvezel naar binnen kunnen voeren? Dat is namelijk de enigste verbinding momenteel van buiten naar binnen. Als we via de meterkast gaan dan zal dat waarschijnlijk via het plafond moeten, zal er niet fraai uitzien.

Wat betreft de TV, voor mijn ouders zou een traditionele afstandsbediening wel handig zijn (voor zenders e.d) . Ik kan zelf uiteraard wel met die apps overweg, dat was de voornaamste reden dat de TV Box nog steeds wel aanspreekt. Ik zal het wel even in overweging nemen, valt toch ook weer wat geld mee te besparen. TV zelf is iets gedateerd dus het aanbod voor apps valt tegen.

Door huis loopt momenteel CAT5E, van beneden naar boven. Ik heb boven een router in AP dus geen switch e.d. Ik zou de routers tegen die tijd wel willen upgraden als daar iets uit valt te behalen, maar 1gbps is in iedergeval momenteel ook mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
@stfnz Voor televisie kun je ook overwegen een GoogleTV te nemen. Als je TV HDMI-SEC ondersteund bedien je die met je TV afstandsbediening en die hang je aan je WIFI zodat je ook niet met kabels aan de slag hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
stfnz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Ziggo Modem staat nu direct achter de TV, daar komt dus ook het signaal binnen, in de hoek van de kamer.
Zouden ze door diezelfde buis/leiding dan glasvezel naar binnen kunnen voeren? Dat is namelijk de enigste verbinding momenteel van buiten naar binnen. Als we via de meterkast gaan dan zal dat waarschijnlijk via het plafond moeten, zal er niet fraai uitzien.
Ik heb een vergelijkbare setup.

De ziggo "buis" kan men niet gebruiken. Men gaat een nieuw gaat maken in de buitenmuur. Bij de schouw afgesproken om de glasvezel naast de ziggo aansluiting in de woonkkamer naar binnen te brengen omdat daar nu ook mijn eigen bekabelde netwerk voor de rest van het huis start. Meterkast gaat mij te veel moeite kosten om nieuwe bekabeling te trekken en voegt voor mij niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
mad-dog schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Het werkt niet samen met het zyxel modem, je zult zelf ssid en wpa code moeten aanpassen op de SW2
kan ik beter voor een SW2 gaan of zyxcel WX3100-T0? ben een noob op dit gebied helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Ik heb nu dit kastje van kpn. Ben overgestapt en zo te zien gaan ze het kastje van de 2e foto installeren van tmobile. Wat is het verschil tussen deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF7WwV4V2Nyx_aRUakIZzqx80TA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyPP0WtXmXEAWgAmXm4pQ2XW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6Vl2YPe0Slrat9JpsanSoUAMx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQTS4QHaNEG7a84ZZDydw18K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 15-09 22:06
Farabi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:40:
Ik heb nu dit kastje van kpn. Ben overgestapt en zo te zien gaan ze het kastje van de 2e foto installeren van tmobile. Wat is het verschil tussen deze?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nokia is Gpon
genexis is xgspon

kpn wba levert alleen nog maar xgspon, dus dan wordt je vaak omgezet en als je 1000mbit afneemt wordt je zoieso van gpon overgezet na xgspon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
jopoh schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:55:
[...]

Nokia is Gpon
genexis is xgspon

kpn wba levert alleen nog maar xgspon, dus dan wordt je vaak omgezet en als je 1000mbit afneemt wordt je zoieso van gpon overgezet na xgspon
ik heb een 1gbit abonnement. kan ik straks verbeteringen verwachten met dit nieuwe kastje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 15-09 22:06
Farabi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:58:
[...]

ik heb een 1gbit abonnement. kan ik straks verbeteringen verwachten met dit nieuwe kastje?
xgspon is de upstream vaak een stuk stabieler omdat de poort meer bandbreedte heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:04
Ligt het aan mij.

Maar gezien de bevestigingsgaatjes moet je hem aan de muur hangen met de aan/uit knop en aansluitingen naar benden. Dan blijft hij netjes op de schroefjes hangen.

Alleen dan staan de teksten op zijn kop.

Wat mis ik, of is dit "gewoon" china engineering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sANY-xF94Zs8zbRiHv1YhxqYgYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SQIZcR68CRPVLeODRvl39OSW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC6w1ig2uY-K5RMy7TOX5aC7y9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/STxqTws75NKh0nxOs1AuauXO.jpg?f=user_large

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Edgenumber schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:18:
Ligt het aan mij.

Maar gezien de bevestigingsgaatjes moet je hem aan de muur hangen met de aan/uit knop en aansluitingen naar benden. Dan blijft hij netjes op de schroefjes hangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dat is de beste manier van ophangen aansluitingen aan de onderkant.
Dat in verband met stof.
Dat de text dan op de kop staat moet je maar voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Edgenumber schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:18:
Ligt het aan mij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een zwarte versie maar inderdaad, tekst op zn kop.
Vond het ook al raar, maar zoals al gezegd is, minder/geen stof en troep in de poorten.

En, wie kijkt er naar? Hij hangt bij mij in de meterkast waar ik na installatie eigenlijk ooit meer kom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:04
Aan de ene kant zou het mij ook een rot zorg zijn dat die teksten ondersteboven staan.

Maar ergens knaagt het gewoon dat het het gewoon moest vragen of dat ik iets heel logisch over het hoofd aan het zien was.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:05

page404

Website says no

Ik heb weer een ervaring met de klantenservice van T-Mobile en het is geen goede.
Bij een tante (begin 70) met internet en televisie van T-Mobile waren er problemen met de tv. Ik was al een keer langs geweest, ze woont op de 1e etage in een oud appartementje met beneden de meterkast. dat was opgelost met een extender op de eerste etage. Dat werkte voor geen meter, het was nog niemand gelukt dat aan de praat te krijgen dus ik had alles nagelopen en uiteindelijk werkte het. Om de een of andere reden hadden ze wel 2 extenders aangesmeerd, dus ik heb vorige keer al 1 teruggestuurd en de andere wordt nu gebruikt voor een goed signaal + aansluiten van de tv box.
Als ik er ben lijkt alles goed te werken: ze heeft strak 100MBit up/down dus qua signaal lijkt het wel goed te zitten. Maar af en toe valt de TV uit met een melding "De TVbox is niet verbonden met de Tv-dienst, mogeljke oorzaken zijn:". Alles herstarten lijkt het op te lossen, maar soms komt het 2x per dag voor.
Ik bel T-Mobile klantenservice en nadat ik door het rondje klant pesten heen ben (eerst alle gegevens moeizaam inspreken, dan een tijdje in de wacht, en dan vraagt de medewerker weer alle informatie :? ) weet de medewerker mij te vertellen dat de box niet via de extender aangesloten mag worden, het moet direct op het modem. Ok, dat is precies een ander verhaal dat in eerste instantie verteld werd (waarom dan 2 extenders aansmeren?) en ook anders wat de TD aan mij vertelde toen ik voor mijn eigen abonnement belde. Want toen moest ik ook maar een extender huren en alle eigen hardware er van tussen halen om TV fatsoenlijk te laten werken.
Dus, dit is het advies wat volgens mij T-Mobile geeft: je kan alleen TV van ze afnemen als je
1) geen switches of andere routers in je netwerk hebt
2) al je tv-boxen en apparatuur met de t-mobile tv app direct op de router aan kan sluiten. Is dat niet het geval wordt er GEEN ondersteuning geleverd. Ook niet als je de extenders van T-Mobile zelf gebruikt.

Mocht je dus overwegen een abonnement van T-Mobile af te sluiten, en je kan niet aan bovenstaande voldoen, zou ik de hele tv-dienst niet bij hun afnemen. Grote kans dat het niet werkt en je krijgt 0 support.

Ik vind het wel schofterig hoe makkelijk ze zich er vanaf maken. Ik ben geen fan van Ziggo maar daar snapten ze nog wel dat mensen nu eenmaal verschillende netwerkconfiguraties kunnen hebben en dat hun dienst robuust genoeg moet zijn om daar mee om te kunnen gaan.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:26

djiwie

Wie?

No offence, maar ik zou bij geen enkele provider gaan rommelen met extenders voor tv of iets anders wat gevoelig is voor latency.
page404 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:36:
Dus, dit is het advies wat volgens mij T-Mobile geeft: je kan alleen TV van ze afnemen als je
Bedoel je hier niet extenders ipv routers of switches?

Voor wat het waard is, hier werkt de TV app overigens prima via eigen router -> switch -> eigen AP -> TV. Maar de TV hangt hier wel zo'n beetje boven het AP waardoor de latency verwaarloosbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:32
Sinds vanmorgen geen internet meer. Gebruik eigen hardware (unifi dreammachine). Tmobile modem aangehangen; zelfde probleem.

Allemaal groene lampjes op de huawei ont; maar internet ho maar (los lampje is uit) Met tmobile gebeld en guidion moet weer eens langskomen.

Wat denk je? Volgende week woensdag pas. Manmanman

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

djiwie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:29:
No offence, maar ik zou bij geen enkele provider gaan rommelen met extenders voor tv of iets anders wat gevoelig is voor latency.

[...]

Bedoel je hier niet extenders ipv routers of switches?

Voor wat het waard is, hier werkt de TV app overigens prima via eigen router -> switch -> eigen AP -> TV. Maar de TV hangt hier wel zo'n beetje boven het AP waardoor de latency verwaarloosbaar is.
No offence taken :P
Maarre, even serieus, als ze eerst die spullen aan zitten te smeren en dan doodleuk zeggen: ja maar dat werkt ook niet goed, dan vind ik het wel een zwaktebod worden. En sowieso, de T-Mobile community staat vol met mensen met exact dezelfde issues en die hebben het wel volgens spec aangesloten.
Het is toch geen rocket science, of wel? tientallen andere videodiensten streamen zonder enig probleem maar als het tv-kastje niet werkt ligt het ineens aan de configuratie van je thuisnetwerk. Ik denk dan: misschien ligt het vooral aan hun eigen hardware en diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Space21 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:02:
Sinds vanmorgen geen internet meer. Gebruik eigen hardware (unifi dreammachine). Tmobile modem aangehangen; zelfde probleem.

Allemaal groene lampjes op de huawei ont; maar internet ho maar (los lampje is uit) Met tmobile gebeld en guidion moet weer eens langskomen.

Have you tried turning it off and on again? ;)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 19:34
page404 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:37:
[...]

Maarre, even serieus, als ze eerst die spullen aan zitten te smeren en dan doodleuk zeggen: ja maar dat werkt ook niet goed, dan vind ik het wel een zwaktebod worden. En sowieso, de T-Mobile community staat vol met mensen met exact dezelfde issues en die hebben het wel volgens spec aangesloten.
Het is toch geen rocket science, of wel? tientallen andere videodiensten streamen zonder enig probleem maar als het tv-kastje niet werkt ligt het ineens aan de configuratie van je thuisnetwerk. Ik denk dan: misschien ligt het vooral aan hun eigen hardware en diensten.
De TV dienst is idd nogal matig. Bij ons werkt het wel, maar regelmatig stokt het afspelen, springt hij enkele seconden terug en hervat de stream dan weer. Je mist hierdoor niets, maar het is wel irritant. En bij live sport ofzo ga je achterlopen in de tijd. Bij de dodenherdenking op 4 mei waren wij thuis ongeveer een minuut te laat.

Na afloop van dit jaarcontract maar weer met korting naar Ziggo denk ik en dan na weer een jaar eens freedom internet proberen via ODF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Gezien alles issues dit T-mobile heeft met TV, waarom dan niet alleen TV bij een andere provider afnemen? Ik blijf bijv. zelf met TV bij Ziggo. Onder de streep nog steeds (iets) goedkoper dan alles bij Ziggo.

Of is het heel aparte gedachte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

pdukers schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:02:
Gezien alles issues dit T-mobile heeft met TV, waarom dan niet alleen TV bij een andere provider afnemen? Ik blijf bijv. zelf met TV bij Ziggo. Onder de streep nog steeds (iets) goedkoper dan alles bij Ziggo.

Of is het heel aparte gedachte?
Neehoor, internet ben ik niet ontevreden over en het is goedkoop. Tv heb ik opgezegd en gebruiken nu NLZIET en Discovery+. Nog goedkoper ook, werkt overal en veel stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 21:19

talin

ES-MA

Zijn er nog mensen die iets hebben weten los te peuteren voor de overbrugging?

Begin Februari kwam Ziggo met een aanbieding van sneller internet maar dan moest er nog wel een nieuwe router geplaatst worden, binnen 2 dagen was die er en direct aangesloten, 1x bellen en alles werkte.
dus savonds de oude modem nog in retour doos gedaan en volgende morgen afgeleverd bij Post-NL.

vanaf dat moment was het huilen met de pet op.
- uitvallende modem
- geen internet
- heel slecht internet
- geen tv ( via app op Apple tv )
- blokkerige tv
etc.

Al dit was voorheen nog nooit gebeurd.
Ik kende bijna alle medewerkers van de klantenservice wel.
Tot het moment de uitspraak kwam: u moet het er maar mee doen.

Dan wil ik graag opzeggen!
nou dat was binnen 5 minuten geregeld, geen signaal meer en een Credit factuur in de mail.

T-Mobile bied Ziggo sport, glasvezel check, waarvan ik 100% zeker ben dat die nog niet binnengebracht is en ik in de tuin ook nog niet tegengekomen ben, en ook nog voor de helft van de Eypo's als Ziggo.

Na een weekje installatie pakket en een telefoontje van Gideon.
maar die komen dus pas 27 Juni.

Dus vandaag maar een een telefoontje gewaagd richting T-Mobile.
installatie pakket binnen check, afspraak met Gideon check, kabel moet naar binnen getrokken worden check, gaat allemaal goed komen meneer!

concrete vraag: hebben mensen voor overbrugging een 4G modem aangeboden gekregen of een DSL tijdelijke aansluiting?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:35
talin schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:07:

concrete vraag: hebben mensen voor overbrugging een 4G modem aangeboden gekregen of een DSL tijdelijke aansluiting?
Nee, want waarom zou T-Mobile betalen voor het te vroeg opzeggen van je aansluiting bij je oude provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 17:35
Ik overweeg over te stappen van Ziggo naar T-Mobile voor internet en tv.

Redenen:
- Ongeveer 25 euro goedkoper
- Verstoringen tv met coax
- Sneller internet voor minder geld (vooral upload)

Ik wil geen mediabox meer maar gewoon tv kijken en opnemen via de app. Betere kwaliteit en geen coax en stopcontact nodig.

Hoe zijn de ervaringen met de tv app? Onze tv's hebben een recente versie van WebOS dus daar is de app op beschikbaar.

Zijn er meer mensen overstapt van Ziggo naar T-Mobile en hoe is dat bevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 21:19

talin

ES-MA

loeberce schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:11:
[...]

Nee, want waarom zou T-Mobile betalen voor het te vroeg opzeggen van je aansluiting bij je oude provider?
wie heeft het over te vroeg?
en dat laatste is niet relevant voor T-Mobile.
wel weten ze dat de fysieke glasvezel nog niet binnen is en dat mijn contract al ingaat voor dat de monteur is geweest.
En in internet aansluit land is het nooit verzekerd dat als de monteur komt dat het dan als hij weer naar huis gaat ook allemaal werkt.

ik weet nog dat ik ging verhuizen en toen wilde ik ONLINE aanbieder meenemen naar nieuwe adres.
daar was de glasvezel toen nog niet beschikbaar en heb ik in tussentijd een 4G modem met databundel gekregen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Nog even een vraag over gpon/aon. Ik heb nu zo’n huawei blokje gekregen. Dus gpon.
Kan ik ergens zelf achterhalen of ik gpon of aon nodig heb. Ik wil voorkomen dat als over twee weken de monteur aan de slag gaat ik de verkeerde apparatuur heb ontvangen. Of moet ik echt maar er op vertrouwen dat t-mobile het juiste heeft opgestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Have you tried turning it off and on again? ;)
Wat denk jij 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubentju
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:03
Space21 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:02:

Ik heb zelf ook geen internet meer, deze is rond 11:26 uitgevallen. Welke regio zit je? Zit zelf in zuid-oost Brabant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:49
meesje schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:30:
Nog even een vraag over gpon/aon. Ik heb nu zo’n huawei blokje gekregen. Dus gpon.
Kan ik ergens zelf achterhalen of ik gpon of aon nodig heb. Ik wil voorkomen dat als over twee weken de monteur aan de slag gaat ik de verkeerde apparatuur heb ontvangen. Of moet ik echt maar er op vertrouwen dat t-mobile het juiste heeft opgestuurd?
Op freedom.nl kan je een PC check doen en dan staat er bij de mogelijke snelheden netjes welk netwerk het betreft en welke techniek op jouw adres aanwezig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedRayMann
Ik lees weer veel overstappers van Ziggo naar Tmobile vragen

Ja, ik ben overgestapt
Nee, ik merk praktisch geen verschil
Nee, geen idee wat mijn jitter, latency e.d. waren en zijn.

Mijn vriendin werkt perfect vanuit huis, ik stream diverse films zonder problemen.

Ziggo tv box was altijd al ruk (upc box!)
Ziggo app was eerst puur voor formule 1 en was ok, maar het werkte
T mobile tv app alleen op mijn mobiel geprobeerd en is ook voldoende. Nieuwe UI dus wennen.

Ik installeer nu de Tmobile app op mijn mediaspeler (Xiaomi Mi Box S) en het lijkt ook ok te werken. Ook hier, nieuwe UI dus ff wennen.
Kwaliteit lijkt goed of zelfs beter dan Ziggo.

Ik heb geen Zyxel
Van Huawei mediaconvertor
Naar Unifi USG 3P
Naar Unifi Flex Mini
Naar Unifi Poe switch
Naar mediabox

Klantenservice, nog geen ervaring met Tmobile.
Veel slechte ervaringen in het verleden met Ziggo.
Zoals, upc decoder was prut, slechte kwaliteit en traag. Netjes de monteur langs geweest en kon niets doen. Hij heeft interne medewerkers gebeld en de oplossing was een CI+ module. Het werdt zelfs zo geregeld dat ik het 2 weken op proef kreeg zonder kosten. Top denk je, nee, want CI+ module werkte niet in het upc gebied icm interactieve televisie.
Ofwel, na 2 dagen wachten op de module ging hij binnen 2 minuten weer retour.

Of, modem/router was stuk na 10+ jaar. Probeert de dame niet te troubleshooten maar de next mini te verkopen. Daar heb ik niets aan zonder werkende modem/router!

Via post zou het een halve week duren, dus geen internet, in de winkel wel opgehaald maar daar konden ze hem niet activeren, zei de winkel, maar na het aandragen van diverse tips om toch tot die kennis te komen, konden ze het ineens wel.
Thuis aangekomen, niets werkte, Ziggo gebeld, bleek het werk maar half gedaan, wacht 24 uur op activatie. Daarna, weer niet goed, bleek de eerste ook de activatie niet gedaan te hebben en alleen hem in bridge mode gezet. Dus opnieuw activeren en 24 uur wachten.

Ga zo maar door.

Dit soort situaties heb alle providers, shops, leveranties e.d. de ene wat meer dan de ander.
Nu maar hopen dat iedereen dit minimaal heeft in de nieuwe situatie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:21
@meesje: Hier ook zo'n Huawei GPON ding ontvangen, terwijl ik op een (nog nooit gebruikte) AON verbinding zit van KPN (ex-Reggefiber). Echter volgens een lijstje op de T-Mobile Community leveren zij hier via Open Dutch Fiber ODF. Zou ODF of T-Mobile in de plaatselijke POP apparatuur geplaatst hebben die GPON mogelijk maakt?

[ Voor 3% gewijzigd door U123456 op 10-06-2023 08:59 . Reden: Post aangepast vanwege ODF verwarring. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
U123456 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:54:
@meesje: Hier ook zo'n Huawei GPON ding ontvangen, terwijl ik op een (nog nooit gebruikte) AON verbinding zit van KPN (ex-Reggefiber). Echter volgens een lijstje op de T-Mobile Community leveren zij hier via Open Dutch Fiber. Zou ODF of T-Mobile in de plaatselijke POP apparatuur geplaatst hebben die GPON mogelijk maakt?
Ik zit ook op GPON in het Kpn-netwerk gebied.
De Huawei olt hangt dan in de wijkkast pop.
Ik heb dan een Fritzbox 5590 met GPON SFP module direct op glasvezel aangesloten.
T-mobile voorzien de pop,s met eigen apparatuur en dat is meestal GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Rubentju schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:01:
[...]

Ik heb zelf ook geen internet meer, deze is rond 11:26 uitgevallen. Welke regio zit je? Zit zelf in zuid-oost Brabant.
Ongeveer zelfde tijd inderdaad. Meer regio leiden zuid holland. Nog steeds geen internet overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Lord_Dain schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:14:
[...]

Op freedom.nl kan je een PC check doen en dan staat er bij de mogelijke snelheden netjes welk netwerk het betreft en welke techniek op jouw adres aanwezig is.
Daar wordt bij mij aangegeven:
Netwerk: KPN Belichting: Cambrium Techniek: AON

En toch heb ik een Huawei kastje (dus GPON?) gekregen. Gaat dit wel goed?

Edit: excuses, ik zie nu bovenstaande reactie van @peterbier . GPON zou dus goed moeten gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door meesje op 09-06-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
@RedRayMann Fijn dat jij goede ervaringen hebt met t-mobile. Dat biedt hoop voor over twee weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
@meesje
Ja bij Kpn had ik AON.
Nu bij T-Mobile heb ik GPON.
En ik heb ook de Huawei gekregen maar ik wil eigen apparatuur daarom een Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON.
Deze had ik bij Kpn op AON met de AON SFP module al aangesloten.
Nu gebruik ik de GPON SFP module bij T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
meesje schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:11:
@RedRayMann Fijn dat jij goede ervaringen hebt met t-mobile. Dat biedt hoop voor over twee weken.
Ik keek nooit meer lineaire televisie, maar na het installeren van de app toch wat rond gezapt en nu een uitzending van een week geleden aan het kijken.

Ik denk dat de kwaliteit ver boven de Ziggo kwaliteit ligt (let op, Ziggo Go app via een Xiaomi Mi Box S dus niet via een decoder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
RedRayMann schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:17:
[...]

Ik keek nooit meer lineaire televisie, maar na het installeren van de app toch wat rond gezapt en nu een uitzending van een week geleden aan het kijken.

Ik denk dat de kwaliteit ver boven de Ziggo kwaliteit ligt (let op, Ziggo Go app via een Xiaomi Mi Box S dus niet via een decoder)
De laatste tijd kijk ik, voornamelijk vanuit gemak, via de Ziggo GO TV app op mijn Apple TV ipv via de Next. De beeldkwaliteit vind ik meer dan prima. Het zou mooi zijn als t-mobile soortgelijke (of zelfs betere, conform jouw ervaring) kwaliteit biedt. Ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
meesje schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:36:
[...]

De laatste tijd kijk ik, voornamelijk vanuit gemak, via de Ziggo GO TV app op mijn Apple TV ipv via de Next. De beeldkwaliteit vind ik meer dan prima. Het zou mooi zijn als t-mobile soortgelijke (of zelfs betere, conform jouw ervaring) kwaliteit biedt. Ik ben erg benieuwd.
Heb wel het idee dat hij sneller reageert.
Misschien voor het referentie, hij is sowieso beter dan de gratis npo start. Dat heb ik vaker gebruikt dan de Ziggo app.
En Formule 1 is via de F1Pro app ook heel veel beter dan Ziggo ooit was bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Ik ga juist weer terug naar Ziggo na een jaartje t-mobile.
Ik kijk alleen via AppleTV. Moet wel zeggen dat ik geen 4k televisie heb maar ik was tevredener over de kwaliteit van Ziggo dan ik over de kwaliteit van T-Mobile ben.
Niet zoveer op het gebied van pixels maar de overall ervaring.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
U123456 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:54:
@meesje: Hier ook zo'n Huawei GPON ding ontvangen, terwijl ik op een (nog nooit gebruikte) AON verbinding zit van KPN (ex-Reggefiber). Echter volgens een lijstje op de T-Mobile Community leveren zij hier via Open Dutch Fiber. Zou ODF of T-Mobile in de plaatselijke POP apparatuur geplaatst hebben die GPON mogelijk maakt?
Op dat lijstje op de community staat ODF gebied. Dat betekent niet Open Dutch Fiber. Het betekent dat T-Mobile met eigen apparatuur in de PoP levert.l (in een ODF frame). Dat kan op een netwerk zijn van KPN Netwerk/Reggefiber, E-Fiber maar ook Open Dutch Fiber.
Dat Open Dutch Fiber afgekort ook ODF is, staat volkomen los van de term ODF in glasvezelverband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Ik heb ondertussen de Huawei media converter al binnen! Guidion komt pas over een maand installeren...

Kan ik nu alvast de media converter plaatsen zodat ik mijn oude zyxel flutrouter eruit kan halen? Of moet die qua Mac adres eerst gekoppeld worden ofzo?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:21
@Barre73: Duidelijk. De betekenis van ODF is hier dus Optical Distribution Frame.

@geerttttt: De glasvezel mag alleen door de monteur worden aangesloten. Laat die nog maar even in de verpakking. De rest mag je eventueel wel alvast ophangen.

[ Voor 49% gewijzigd door U123456 op 10-06-2023 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Volgende week dinsdag komt guidion mijn tmobile glas installeren.

Ik vraag me af hoe de Zyxel presteert tov mijn Asus Zenwifi XT8.
Ik heb begrepen dat de Asus ook easymesh ondersteund die Zyxel ook mee werkt.

Heeft iemand toevallig soortgelijke setup of kan ik beter de XT8 als router gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 17:35
Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:17:
Ik ga juist weer terug naar Ziggo na een jaartje t-mobile.
Ik kijk alleen via AppleTV. Moet wel zeggen dat ik geen 4k televisie heb maar ik was tevredener over de kwaliteit van Ziggo dan ik over de kwaliteit van T-Mobile ben.
Niet zoveer op het gebied van pixels maar de overall ervaring.
Op welke punten vind je de kwaliteit van T-Mobile dan onvoldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

page404 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:37:
[...]

Oh, dan begreep ik je verkeerd, ik dacht dat het je eigen extenders waren ipv geleverd door T-Mobile.

Ik moet zeggen dat ik weinig klachten ervaar met de TV dienst behalve dat de app niet echt lekker in elkaar zit qua UI (en de bitrate eigenlijk net te laag is). Maar misschien is dat een regionaal iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

djiwie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:16:
[...]

Oh, dan begreep ik je verkeerd, ik dacht dat het je eigen extenders waren ipv geleverd door T-Mobile.

Ik moet zeggen dat ik weinig klachten ervaar met de TV dienst behalve dat de app niet echt lekker in elkaar zit qua UI (en de bitrate eigenlijk net te laag is). Maar misschien is dat een regionaal iets.
Geen probleem, was vast een warrig verhaal van me ;) die bitrate is inderdaad net te laag en de UI is… een draak. Niet te doen. Alhoewel ik hoorde dat de Android app wat beter in elkaar zit dan de Apple apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
Weet iemand wat de fysieke aansluitingskosten zijn, als je je glasvezel niet meteen in de meterkast laat aansluiten, of een TMT abo neemt? Dus dat je de vezel bij de voordeur op eigen initiatief laat aansluiten op een later tijdstip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@pennywiser Er is langzaam een beweging dat ook op verzoek woningen een ftu krijgen die (nog) geen abonnement nemen. Dan zou je odf even moeten bellen of dat bij jou ook kan.

Verder heb ik bijna nog nooit aansluitkosten voorbij zien komen maar juist acties om je gratis aan te sluiten met een mooie korting op je abonnement.

[ Voor 30% gewijzigd door jongetje op 10-06-2023 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
pennywiser schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:19:
Weet iemand wat de fysieke aansluitingskosten zijn, als je je glasvezel niet meteen in de meterkast laat aansluiten, of een TMT abo neemt? Dus dat je de vezel bij de voordeur op eigen initiatief laat aansluiten op een later tijdstip.
Ja, die zijn er en dat is niet goedkoop. Van wat ik mij er nog van kan herinneren tussen de 600 en 1000 euro, maar dat is al een prijs van jaren geleden. Gewoon aan laten leggen, als ze langs komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
pennywiser schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:19:
Zowel bij KPN Netwerk als bij Open Dutch Fiber, zijn er geen kosten als je later alsnog wil laten aansluiten. Enige voorwaarde is dat het alleen met een abonnement kan.
Bij Open Dutch Fiber staat het ook gewoon op de website bij "veel gestelde vragen" hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
jongetje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:14:
@pennywiser Er is langzaam een beweging dat ook op verzoek woningen een ftu krijgen die (nog) geen abonnement nemen. Dan zou je odf even moeten bellen of dat bij jou ook kan.

Verder heb ik bijna nog nooit aansluitkosten voorbij zien komen maar juist acties om je gratis aan te sluiten met een mooie korting op je abonnement.
Hier een appartement.
Verzoek was ooit aansluiting bij abonnement en anders hoge kosten voor aansluiten (de jongetjes langs de deur waren nogal duidelijk)
Heb toen geweigerd

Alsnog gingen alle meterkasten open om de glasvezel kabel van 0 naar 8 door te trekken.
Volgens mij heeft uiteindelijk iedereen een ftu gekregen. Wij wel in ieder geval.

Waarschijnlijk compleet andere situatie, maar ze verrichten wel meerwerk zonder kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@RedRayMann appartementen worden in principe standaard voorzien als de vve en bewoners meewerken. Dat is niet te doen per aansluiting.

En die verkopers aan de deur (en dat geldt niet alleen voor glasvezel maar ook voor goede doelen) krijgen per nieuwe klant betaald dus proberen je op die manier te overtuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunaries
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 17:10
Ik zit te twijfelen om over te stappen naar T-Mobile Thuis van KPN.
Momenteel heb ik Internet + TV van KPN. 200 Mbit/s download en 2 TV-kastjes voor interactieve TV. Vanaf juli betaal ik daarvoor € 70,- per maand.
Overstappen loont meer dan loyaal klant te zijn tegenwoordig.

Het idee van een TV-app trekt mij wel aan en het feit dat T-Mobile 400 Mbit/s download vraagt met de lopende kortingsdeals.
€ 25,- per maand voor 8 maanden lang is erg aantrekkelijk. Hoe bevalt T-Mobile? Is de beeldkwaliteit van de TV-app prima? Hoe zit het met 4K? Wat is de kwaliteit van internet?

[ Voor 10% gewijzigd door Sunaries op 11-06-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Sunaries schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:22:
Momenteel heb ik Internet + TV van KPN. 200 Mbit/s download en 2 TV-kastjes voor interactieve TV. Vanaf juli betaal ik daarvoor € 70,- per maand.

Het idee van een TV-app trekt mij wel aan en het feit dat T-Mobile 400 Mbit/s download vraagt met de lopende kortingsdeals.
€ 25,- per maand voor 8 maanden lang is erg aantrekkelijk. Hoe bevalt T-Mobile? Is de beeldkwaliteit van de TV-app prima? Hoe zit het met 4K? Wat is de kwaliteit van internet?
RedRayMann in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Tmobile bevalt
Ja, kwaliteit is prima
Heb een 1080 tv en telefoon, dus 4k is bij mij niet in gebruik.
Kwaliteit van internet is prima, top, geweldig. ... Wat is je eis en referentie.

Dit soort vragen zijn best vaak langs gekomen, denk dat je het voor de prijs sowieso moet doen. Bevalt het niet, over een jaar terug. Is het echt verschrikkelijk, pak dan gewoon een 2de "nieuwe klanten" kortings abonnement van bv Ziggo er naast :-)
Netto ben je dan even veel kwijt als ik kijk hoeveel mijn oude Ziggo abonnement kostte en nieuwe klant korting bij KPN/Tmobile/Ziggo. :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Sunaries schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:22:

Misschien moet je even beginnen met de laatste 4-5 pagina’s terug te lezen, dan heb je een duidelijk beeld. Alle ervaringen en overwegingen staan er wel zo’n beetje bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

page404 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:36:
Ik heb weer een ervaring met de klantenservice van T-Mobile en het is geen goede.
Bij een tante (begin 70) met internet en televisie van T-Mobile waren er problemen met de tv. Ik was al een keer langs geweest, ze woont op de 1e etage in een oud appartementje met beneden de meterkast. dat was opgelost met een extender op de eerste etage. Dat werkte voor geen meter, het was nog niemand gelukt dat aan de praat te krijgen dus ik had alles nagelopen en uiteindelijk werkte het. Om de een of andere reden hadden ze wel 2 extenders aangesmeerd, dus ik heb vorige keer al 1 teruggestuurd en de andere wordt nu gebruikt voor een goed signaal + aansluiten van de tv box.
Als ik er ben lijkt alles goed te werken: ze heeft strak 100MBit up/down dus qua signaal lijkt het wel goed te zitten. Maar af en toe valt de TV uit met een melding "De TVbox is niet verbonden met de Tv-dienst, mogeljke oorzaken zijn:". Alles herstarten lijkt het op te lossen, maar soms komt het 2x per dag voor.
Ik bel T-Mobile klantenservice en nadat ik door het rondje klant pesten heen ben (eerst alle gegevens moeizaam inspreken, dan een tijdje in de wacht, en dan vraagt de medewerker weer alle informatie :? ) weet de medewerker mij te vertellen dat de box niet via de extender aangesloten mag worden, het moet direct op het modem. Ok, dat is precies een ander verhaal dat in eerste instantie verteld werd (waarom dan 2 extenders aansmeren?) en ook anders wat de TD aan mij vertelde toen ik voor mijn eigen abonnement belde. Want toen moest ik ook maar een extender huren en alle eigen hardware er van tussen halen om TV fatsoenlijk te laten werken.
2) al je tv-boxen en apparatuur met de t-mobile tv app direct op de router aan kan sluiten. Is dat niet het geval wordt er GEEN ondersteuning geleverd. Ook niet als je de extenders van T-Mobile zelf gebruikt.

Mocht je dus overwegen een abonnement van T-Mobile af te sluiten, en je kan niet aan bovenstaande voldoen, zou ik de hele tv-dienst niet bij hun afnemen. Grote kans dat het niet werkt en je krijgt 0 support.

Ik vind het wel schofterig hoe makkelijk ze zich er vanaf maken. Ik ben geen fan van Ziggo maar daar snapten ze nog wel dat mensen nu eenmaal verschillende netwerkconfiguraties kunnen hebben en dat hun dienst robuust genoeg moet zijn om daar mee om te kunnen gaan.
Gisteren heeft mijn tante een mail gekregen dat de melding “afgehandeld en opgelost” is zonder dat ze IETS gedaan hebben. Verbinding valt nog steeds 2x per dag weg. Morgen maar eens wat mensen uit gaan kafferen want dat is te gek voor woorden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jongetje
page404 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:11:
[...]
Morgen maar eens wat mensen uit gaan kafferen want dat is te gek voor woorden.
Ik vind mensen uitkafferen die er niets aan kunnen doen te gek voor woorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

jongetje schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:24:
[...]

Ik vind mensen uitkafferen die er niets aan kunnen doen te gek voor woorden.
Bij mij stopt het als ik voor de gek gehouden wordt en ze een oude dame lopen te piepelen. Laat ik het zo stellen, ik ga duidelijk zijn aan de telefoon en als ik weer tegen die muur van onwil aanloop voel ik me niet schuldig om wat minder sympathiek te zijn. En wat jij daar van vindt, tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 09:59
Ola mede Tweakers,
Open Dutch Fiber is bij mij in de buurt (Oegstgeest) glas aan het plaatsen. Eindelijk glasvezel in deze buurt! 🥳 T-mobile wordt hierbij de provider. Ik zit nu bij Ziggo.

De modem/router van Ziggo is nu in bridge mode, dus fungeert enkel als modem en níet als router. Via een lan kabeltje is deze verder aangesloten op een MicroTik RB5009 Router. Dit is dus de primaire en enige router in m'n thuis netwerk (zoals dat ook hoort lijkt mij). Verder geen telefonie en geen TV en dat wil ik graag ook zo houden. Dus simpelweg internet. TV/video regel ik wel met apps. In het thuisnetwerk zitten verder uiteraard wel meer, een LibreELEC RPi4 kastje, Chromecast, BluOS muziekspeler, Volumio muziekspelertje, een Synology Nas en meer gebruikelijk netwerk zooi met slimme en minder slimme iot dingetjes.

De hamvraag waar ik mee zit, ik begrijp dat T-Mobile een Zyxel modem /router levert. Maar deze kan níet in bridge mode, zoals de Ziggo modem /router die wel in Bridge mode kan. Als deze Zyxel niet niet in bridge mode te krijgen is, hoe krijg ik een soortgelijke opstelling met de MicroTik RB5009 Router voor elkaar? Er zit een ongebruikt sfp+ poortje op, kan ik daar wat mee? Het gaat er dus om dat de MicroTik RB5009 de enige Router in 't netwerk wordt.. Wifi wordt dus verder in 't netwerkt opgepakt door een losse accespoint die uiteraard niet in de meterkast zit.

[ Voor 43% gewijzigd door Illidan op 11-06-2023 20:34 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XXfrankieXX
  • Laatst online: 09-09 22:04

XXfrankieXX

Who, me?

Illidan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:17:
Ola mede Tweakers,
Open Dutch Fiber is bij mij in de buurt (Oegstgeest) glas aan het plaatsen. Eindelijk glasvezel in deze buurt! 🥳 T-mobile wordt hierbij de provider. Ik zit nu bij Ziggo.

De modem/router van Ziggo is nu in bridge mode, dus fungeert enkel als modem en níet als router. Via een lan kabeltje is deze verder aangesloten op een MicroTik RB5009 Router. Dit is dus de primaire en enige router in m'n thuis netwerk (zoals dat ook hoort lijkt mij). Verder geen telefonie en geen TV en dat wil ik graag ook zo houden. Dus simpelweg internet. TV/video regel ik wel met apps. In het thuisnetwerk zitten verder uiteraard wel meer, een LibreELEC RPi4 kastje, Chromecast, BluOS muziekspeler, Volumio muziekspelertje, een Synology Nas en meer gebruikelijk netwerk zooi met slimme en minder slimme iot dingetjes.

De hamvraag waar ik mee zit, ik begrijp dat T-Mobile een Zyxel modem /router levert. Maar deze kan níet in bridge mode, zoals de Ziggo modem /router die wel in Bridge mode kan. Als deze Zyxel niet niet in bridge mode te krijgen is, hoe krijg ik een soortgelijke opstelling met de MicroTik RB5009 Router voor elkaar? Er zit een ongebruikt sfp+ poortje op, kan ik daar wat mee? Het gaat er dus om dat de MicroTik RB5009 de enige Router in 't netwerk wordt.. Wifi wordt dus verder in 't netwerkt opgepakt door een losse accespoint die uiteraard niet in de meterkast zit.
Weet je wat het mooie is aan een forum? Je kunt gewoon terugzoeken wat anderen eerder hebben geschreven. Het antwoord wat je zoekt staat zelfs in de allereerste post van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
XXfrankieXX schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Weet je wat het mooie is aan een forum? Je kunt gewoon terugzoeken wat anderen eerder hebben geschreven. Het antwoord wat je zoekt staat zelfs in de allereerste post van dit topic.
Thanks, maar ik snap het concept hier, en heb topic start uiteraard al doorgenomen. Ik zie het over het hoofd waar je op doelt, of ik snap het niet en heb wat meer uitleg nodig. Had anders niet m'n hulpvraag hier gepost.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:28
Illidan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:47:
[...]

Thanks, maar ik snap het concept hier, en heb topic start uiteraard al doorgenomen. Ik zie het over het hoofd waar je op doelt, of ik snap het niet en heb wat meer uitleg nodig. Had anders niet m'n hulpvraag hier gepost.
Lang verhaal kort microtik wan een vlan 300 geven aansluiten op de glasconverter en zyxel modem vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
wvanommen schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:54:
[...]

Lang verhaal kort microtik wan een vlan 300 geven aansluiten op de glasconverter en zyxel modem vergeten.
Check
Ik krijg als ik het goed begrijp van Tmobile:
-glasconverter
-zyxel modem /router

Die glasconverter moet de tmobile installateur zelf plaatsen, klopt dat?

Maar als ik de zyxel vervolgens lekker in de doos laat, en de glasconverter met een lan kabeltje verbind met de MicroTik, maar betekend dat dus dat de glasconverter in feite ook het modem is...?.
Dit is ook denk ik waarom ik de glasopstelling zo nog niet helemaal volg 😅

[ Voor 12% gewijzigd door Illidan op 11-06-2023 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Illidan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:47:
[...]

Ik heb ook van alles doorgelezen. Het begint mij te duizelen. Je moet bij glas in ieder geval meer netwerk kennis hebben dan bij Ziggo. Tenminste zo voelt het voor mij. Even wat dingen die mij opvallen.

1. Volgens Freedom check heb ik AON aansluiting. Echter wel gpon kastje van Huawei gekregen. Dat is kennelijk goed maar voor mij als leek wel verwarrend.
2. Op de mediaconverter (aon) kun je direct een router koppelen. Maar waarom levert t-mobile een modem/router?
3. Hierboven lees ik iets over vlan. Ergens anders lees ik dat dat tegenwoordig niet meer nodig is?
En zo kan ik nog wel doorgaan. Ongetwijfeld verwoord ik bovenstaande punten niet goed. Het is voor mij als jarenlange upc/ziggo klant allemaal nieuw. Ik heb best veel gelezen en begint me te duizelen.

Ik laat de monteur het eerst allemaal werkend opleveren. Daarna wifi uit op zyxel. En WiFi aan op de aangesloten mesh points (van mezelf). Verder nog wat poorten forwarden op de zyxel.
Daar laat ik het eerst maar bij. Als dit stabiel werkt, zal ik me verder verdiepen in een mogelijkheden. En wie weet vind ik het allemaal prima werken en verander ik niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
Illidan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Check
-glasconverter
-zyxel modem /router

Maar als ik de zyxel vervolgens lekker in de doos laat, en de glasconverter met een lan kabeltje verbind met de MicroTik, maar betekend dat dus dat de glasconverter in feite ook het modem is...?.
De glasconverter is je "bridge" tussen glas en ethernet, afhankelijk van de techniek zou je wel of niet iets met je sfp poort kunnen doen. Maar aangezien de meeste nieuwe aansluiting pon zijn zou ik daar niet van uit gaan.

Uiteindelijk krijg je ethernet van ze en daarop leveren ze het WAN adres af. De Zyxel leveren ze mee om NAT te doen. In jouw geval kan je Mikrotik dat gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
meesje schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:13:
[...]

Ik heb ook van alles doorgelezen. Het begint mij te duizelen. Je moet bij glas in ieder geval meer netwerk kennis hebben dan bij Ziggo. Tenminste zo voelt het voor mij. Even wat dingen die mij opvallen.

1. Volgens Freedom check heb ik AON aansluiting. Echter wel gpon kastje van Huawei gekregen. Dat is kennelijk goed maar voor mij als leek wel verwarrend.
2. Op de mediaconverter (aon) kun je direct een router koppelen. Maar waarom levert t-mobile een modem/router?
3. Hierboven lees ik iets over vlan. Ergens anders lees ik dat dat tegenwoordig niet meer nodig is?
En zo kan ik nog wel doorgaan. Ongetwijfeld verwoord ik bovenstaande punten niet goed. Het is voor mij als jarenlange upc/ziggo klant allemaal nieuw. Ik heb best veel gelezen en begint me te duizelen.

Ik laat de monteur het eerst allemaal werkend opleveren. Daarna wifi uit op zyxel. En WiFi aan op de aangesloten mesh points (van mezelf). Verder nog wat poorten forwarden op de zyxel.
Daar laat ik het eerst maar bij. Als dit stabiel werkt, zal ik me verder verdiepen in een mogelijkheden. En wie weet vind ik het allemaal prima werken en verander ik niks.
De freedom check klopt voor geen meter, die zegt op mijn adres dat ik AON heb (heb ik ook gehad), maar ik zit echt op GPON. Als T-Mobile je GPON stuurt krijg je GPON zo simpel ligt het (en ik snap niet zo goed waarom jij verwacht dat ze je een fout kastje zouden sturen).

VLAN 300 op de wan heb je altijd nodig. Voor TV was er vroeger ook nog een apart VLAN nodig, dat is niet meer zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waarom loopt iedereen de Freedom checker te doen als je T-Mobile wil? Dat heeft nul zin.
AON en GPON zijn actieve technieken en hangen af van de keuze van de operator, niet van hoe het netwerk in de grond is gelegd. Op hetzelfde netwerk of dezelfde aansluiting kan je prima AON via de ene provider en GPON via de andere krijgen.
In geval van T-Mobile zijn er maar twee operators: Glasoperator en KPN WBA.

Cambrium (waar Freedom veel mee werkt,) mag dan gekocht zijn door T-Mobile, maar die gaat daar qua actieve diensten niks mee doen. Anders gezegd: T-Mobile via Cambrium gaat niet gebeuren. Dan wordt er eerder nog Glasoperator apparatuur bijgeplaatst. Dus dan is de info van Freedom zinloos in dit geval.

Je kan vooraf niet checken of je bij T-Mobile AON of GPON krijgt. Er zijn wel een paar triggers:
Alle aansluitingen van Open Dutch Fiber en Primevest: GPON.
Sowieso alle plaatsen waar T-Mobile 1 Gbit de laatste drie jaar beschikbaar is gekomen voor 45 euro: GPON, ook als dat via een KPN Netwerk aansluiting is.
Waar T-Mobile al jaren verkrijgbaar was voor die lage prijs: AON. Tenzij de poorten vol zijn gelopen, dan wordt er GPON apparatuur bijgeplaatst.

En de laatste optie: XGS-PON. Op aansluitingen die de laatste twee jaar door KPN Netwerk worden gemaakt en die deel uitmaken van point to multipoint netwerken. Daar kan geen eigen apparatuur van T-Mobile en dus is het 100% KPN WBA. En in deze gevallen altijd XGS-PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Illidan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Check
-glasconverter
-zyxel modem /router

Als je bij DSL en Kabel de modem ziet als het apparaat dat het ene signaal omzet in het andere, dan is bij glas de mediaconverter de modem. Het zet licht om in Ethernet en vice versa.
De router is vervolgens het apparaat dat dat Ethernetsignaal moet snappen, vertalen (vlans er uit halen en splitsen) en doorstuuren naar alle aangesloten apparaten, draadloos of bedraad (TV, decoders, telefoons, computers).

Bij DSL en kabel is dat meestal 1 apparaat. Dat kan bij glas ook wel (was vroeger ook wel zo) maar dan moet dat hele apparaat op de glasaansluiting geschoven worden, of met een klein glaskabeltje worden aangesloten op de connector van de glasvezel.
Het bleek toch praktischer om er twee apparaten van te maken. Vooral omdat je dan zo snel mogelijk met CAT kabel verder kan en daarmee de router op een betere plek kan zetten dan vlakbij waar je glasaansluiting zit (meterkast bijvoorbeeld).

Dus de mediaconverter met een glaskabeltje vanaf de connector, dicht bij die glasaansluiting. En dan meteen met CAT kabel door naar de router.
Die router moet dus slechts een paar zaken kunnen en daarnaast gewoon router zijn. De Zyxel kan dat prima maar veel andere routers ook. Mikrotik, Fritzbox, Ubiquiti, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
Allright! wvanommen en Barre73, bedankt voor de uitleg! Eindelijk goeie uitleg hoe de klassieke kabel modem/router zich verhoudt tot de glas-situatie met een glasmediaconverter en router. Ook de snelheid van reageren, echt top!! 👍

Als ik het zo begrijp wordt het dus vooral ff uitpuzzelen waar in de MicroTik (RouterOS 7), ik de vlan300 precies zal moeten aanpassen, want dat heb ik nog niet scherp. Ook dit is een verschil met kabel, want dit is niet eerder nodig geweest.

Maar de opstelljng glasconverter - - > MicroTik + vlan 300 is me nu wel een stuk duidelijker geworden! 👌 En de Zyxel laat ik lekker in de doos 🥳

[ Voor 18% gewijzigd door Illidan op 11-06-2023 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

Als ik me niet vergis: VLAN aanmaken bij de interfaces (naam naar keuze, ik heb vlan-tmobile-internet gekozen), ID op 300 zetten, ether1 aan de interfaces toevoegen en je nieuwe VLAN bij interfaces aan de WAN interface list toevoegen zodat je firewall en NAT gaan werken. ether1 daarna uit de bridge verwijderen en het zou moeten werken.

Eigenlijk is het juist simpeler dan een opstelling met een bridge modem, maar het is inderdaad anders dan meestal bij kabel of DSL het geval is. Ook geen PPoE bijvoorbeeld nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door djiwie op 11-06-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
wvanommen schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:19:
[...]

De freedom check klopt voor geen meter, die zegt op mijn adres dat ik AON heb (heb ik ook gehad), maar ik zit echt op GPON. Als T-Mobile je GPON stuurt krijg je GPON zo simpel ligt het (en ik snap niet zo goed waarom jij verwacht dat ze je een fout kastje zouden sturen).

VLAN 300 op de wan heb je altijd nodig. Voor TV was er vroeger ook nog een apart VLAN nodig, dat is niet meer zo.
Waarom? Ik wil voorkomen dat de monteur weer naar huis kan. Ik zal echt niet de enige consument zijn waarbij administratieve en/logistieke fouten gemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
meesje schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:06:
[...]

Waarom? Ik wil voorkomen dat de monteur weer naar huis kan. Ik zal echt niet de enige consument zijn waarbij administratieve en/logistieke fouten gemaakt worden.
Als ik me goed herinner zei de Freedom check bij jou "AON op KPN Netwerk via Cambrium".
Zoals ik hierboven schreef levert T-Mobile geen diensten via Cambrium maar (in jouw geval) via Glasoperator. De kans dat je GPON Huawei kastje wel correct is schat ik in op 99,9 procent. En als jij die 0,1 procent bent, dan heeft de monteur gewoon een AON mediaconverter in zijn auto en kan hij alsnog verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
djiwie schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:59:
Als ik me niet vergis: VLAN aanmaken bij de interfaces (naam naar keuze, ik heb vlan-tmobile-internet gekozen), ID op 300 zetten, ether1 aan de interfaces toevoegen en je nieuwe VLAN bij interfaces aan de WAN interface list toevoegen zodat je firewall en NAT gaan werken. ether1 daarna uit de bridge verwijderen en het zou moeten werken.

Eigenlijk is het juist simpeler dan een opstelling met een bridge modem, maar het is inderdaad anders dan meestal bij kabel of DSL het geval is. Ook geen PPoE bijvoorbeeld nodig.
Nice!! Klinkt te doen, zelfs voor mij 😅

Ik ga me opgeven en overstappen van ziggo kabel 400/40 naar Tmobile glas 1000/1000. En nog goedkoper ook! Nu maar fingers crossed dat ze zo ongeveer even stabiel zijn als ziggo 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
Alhoewel de 23e pas de monteur langs komt, kan ik nu al gebruik maken van de TV Anywhere app. Incl. opnemen. Natuurlijk wel alleen op iPhone en iPad, want op via de Apple TV app wordt er gecheckt of je gebruik maakt van een t-mobile internet verbinding. Een zelfde soort controle als bij Ziggo.

Heel iets anders. Wat is de standaard ip range waarmee de Zyxel modem/router adressen uitdeelt? Nu heb ik 192.16.1.x. Is dit bij de Zyxel ook? Zo nee, kun je dit wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

meesje schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:43:. Natuurlijk wel alleen op iPhone en iPad, want op via de Apple TV app wordt er gecheckt of je gebruik maakt van een t-mobile internet verbinding. Een zelfde soort controle als bij Ziggo.
Daar kwamen we achter toen we de Apple TV mee naar de camping namen. Geen tv, want dat is de thuisversie. Gelukkig konden we dan wel streamen vanaf de iPhone.
Heel iets anders. Wat is de standaard ip range waarmee de Zyxel modem/router adressen uitdeelt? Nu heb ik 192.16.1.x. Is dit bij de Zyxel ook? Zo nee, kun je dit wijzigen?
Bij mij ook die range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
page404 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:59:
[...]

Daar kwamen we achter toen we de Apple TV mee naar de camping namen. Geen tv, want dat is de thuisversie. Gelukkig konden we dan wel streamen vanaf de iPhone.

[...]

Bij mij ook die range.
Bedankt! Geen ramp als ik wel wat ip adressen had moeten aanpassen. Maar nu kan dat lekker hetzelfde blijven.

Net een test gedaan met AirPlay (van iPhone naar Apple TV). Talkshows dikke prima, maar wat voetbal fragmenten bij ESPN zagen er niet top uit. Hopelijk straks via de Apple TV app betere kwaliteit. Anders maak ik gebruik van de 14 dagen periode. In het nieuwe seizoen willen we juist een ESPN abonnement nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:56

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Blijkbaar een algeme storing gaande nu. Supportpagina geeft aan enkel regio Rotterdam, maar ik heb in Valkenswaard (regio Eindhoven) in ieder geval geen internet meer sinds 16:44.

Edit:
Supportpagina maakt nu ook melding van regio Valkenswaard.

[ Voor 40% gewijzigd door FREAKJAM op 12-06-2023 18:11 ]

is everything cool?

Pagina: 1 ... 219 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie