[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 202 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.888.138 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-05 01:46
BGLAdmin schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:23:
[...]

Ik heb de log even snel bekeken en de Zyxel lijkt het prima te doen.
Die zie je wel vragen om een IP op de WAN kant, maar komt geen antwoord, de link naar de mediaconverter lijkt wel op te zijn, anders stop de Zyxel met het vragen naar een IP. Wat opmerkelijk is dat een tweede IP voor nas10_3 wel verkregen wordt en dat is ook een die door de infrastructuur toegekend wordt, dat is een van de adressen voor het remote management van T-Mobile, waarmee ze firmwares puchen en eventueel telefonie configureren.
Dat betekend dat de fout of in de ONT zit of in de infrastructuur er achter.
Het inloggen op de ONT kan misschien helderheid verschaffen, ik heb echter (nog) geen kennis van GPON systemen.

Denk dat je verhaal goed verwoorden bij de T-mobile community wellicht helpt, daar kijkt T-Mobile actief mee en ook nog wel eens actie onderneemt https://community.t-mobile.nl/
De Zyxel heeft 3 interfaces (op 3 VLANs): vlan100 (nas10_3) management) waarop je een IP adres krijgt en inderdaad door T-mobile voor beheer wordt gebruikt. Verder heb je vlan300 (nas10_4 internet) waarop je netjes een IP-adres krijgt. Daarnaast is er nog een vlan (640, nas10_5, IP-TV) wat alleen voor het oude IP-TV platform wordt gebruikt. Als je geen oud IP-TV abonnement hebt krijg je daat geen IP-adres. Dat lijkt allemaal te kloppen. De steeds herhaalde vraag naar een extern IP is op het IP-TV Vlan, want je krijgt gewoon netjes een public IP op nas10_4.

De refresh van je public IP zie je netjes na 30 minuten (de helft van de 60 min life time) om 17:33 en 18:03.

Een fout in de ONT of infra is hiermee niet aannemelijk, laaat staan aangetoond. De waarden in je ONT zien er ook goed uit.

Wat wel opvalt is dat je TL-wpa8630P powerline adapter de weg kwijt is: die lijkt iedere minuut om een DHCP-lease te vragen. Wat gebeurt er als je die eens loskoppelt (als dat realistisch kan). Reset die anders eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
llagendijk schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:04:
[...]

De Zyxel heeft 3 interfaces (op 3 VLANs): vlan100 (nas10_3) management) waarop je een IP adres krijgt en inderdaad door T-mobile voor beheer wordt gebruikt. Verder heb je vlan300 (nas10_4 internet) waarop je netjes een IP-adres krijgt. Daarnaast is er nog een vlan (640, nas10_5, IP-TV) wat alleen voor het oude IP-TV platform wordt gebruikt. Als je geen oud IP-TV abonnement hebt krijg je daat geen IP-adres. Dat lijkt allemaal te kloppen. De steeds herhaalde vraag naar een extern IP is op het IP-TV Vlan, want je krijgt gewoon netjes een public IP op nas10_4.

De refresh van je public IP zie je netjes na 30 minuten (de helft van de 60 min life time) om 17:33 en 18:03.

Een fout in de ONT of infra is hiermee niet aannemelijk, laaat staan aangetoond. De waarden in je ONT zien er ook goed uit.

Wat wel opvalt is dat je TL-wpa8630P powerline adapter de weg kwijt is: die lijkt iedere minuut om een DHCP-lease te vragen. Wat gebeurt er als je die eens loskoppelt (als dat realistisch kan). Reset die anders eens?
Ik had de powerline laatst een keer helemaal gereset vervolgens weer aangesloten. Ik koppel hem nu los. Ik kan wel ff zonder. Thanks

Update:
Zojuist ONT en modem factory reset uitgevoerd paar minuten later was de verbinding weer weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Supreme_One op 27-12-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 15:43

Aapzak

Your genuine OS hopper

Supreme_One schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:41:
[...]

Ik snap je punt. Ik heb al een vervangende modem ontvangen van T-Mobile dat heeft niet geholpen. Het is gewoon dat we thuis meerdere T-Mobile sim abonnementen hebben lopen en maar 25 euro betalen voor een gigabit abonnement, anders had ik het allang opgezegd
hersenspinsels van een fiber/network noob met interesse:

Ik snap wel dat het zinnig is om een ander modem te proberen maar als de ONT knippert en je hebt al een ander modem geprobeerd zou ik 100% de fiber verdenken.

Heb je toevallig contact met buren met T-Mob glas? Zou wel interessant zijn om te kijken of ze dezelfde ervaring hebben. Volgens mij komen de fibers snel samen, ik meen dat dat is waar GPON voor gebruikt wordt, fibers sharen.

Hoe heb je het trouwens aangesloten? ONT -> Zyxel modem? Ik wil best wel ff verder teruglezen als je daar meer info hebt neergezet.
Supreme_One schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:11:
[...]

Ik had de powerline laatst een keer helemaal gereset vervolgens weer aangesloten. Ik koppel hem nu los. Ik kan wel ff zonder. Thanks

Update:
Zojuist ONT en modem factory reset uitgevoerd paar minuten later was de verbinding weer weg.
Kan je er een soort ritme in ontdekken? Of is het erg random? Als het random is, kan je daar dan nog een ritme in ontdekken? Zoals vaker overdag, vaker 's avonds?

Als het de fiber is kan het echt vanalles zijn. Zou het bijv. vrachtverkeer kunnen zijn dat ergens de grond zo laat bewegen dat je fiber slect gaat werken (zomaar een voorbeeld he. Ik denk hier aan omdat ik ooit bij een telecom werkte waar een straal verbinding een paar keer per maand even weg was, voor een paar seconden/minuten, bleek dat er hele hoge schepen tussendoor voeren).

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Nu een paar dagen tmobile 1 gig en alles lijkt goed te werken tot op heden. Het enige wat niet conform specs is, is de upload. Die komt eigenlijk niet boven de 750 uit (een enkele keer 800 aangetikt). Uiteraard geen schande als je van Ziggo 350/35 afkomt maar je betaalt natuurlijk wel voor de volledig uploadsnelheid. Loont het om dit aan te kaarten bij Tmobile? Of is dat trekken aan een dood paard?

Ps. De download is structureel goed met 930-940.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
Aapzak schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:31:
[...]

hersenspinsels van een fiber/network noob met interesse:

Ik snap wel dat het zinnig is om een ander modem te proberen maar als de ONT knippert en je hebt al een ander modem geprobeerd zou ik 100% de fiber verdenken.

Heb je toevallig contact met buren met T-Mob glas? Zou wel interessant zijn om te kijken of ze dezelfde ervaring hebben. Volgens mij komen de fibers snel samen, ik meen dat dat is waar GPON voor gebruikt wordt, fibers sharen.

Hoe heb je het trouwens aangesloten? ONT -> Zyxel modem? Ik wil best wel ff verder teruglezen als je daar meer info hebt neergezet.

[...]

Kan je er een soort ritme in ontdekken? Of is het erg random? Als het random is, kan je daar dan nog een ritme in ontdekken? Zoals vaker overdag, vaker 's avonds?

Als het de fiber is kan het echt vanalles zijn. Zou het bijv. vrachtverkeer kunnen zijn dat ergens de grond zo laat bewegen dat je fiber slect gaat werken (zomaar een voorbeeld he. Ik denk hier aan omdat ik ooit bij een telecom werkte waar een straal verbinding een paar keer per maand even weg was, voor een paar seconden/minuten, bleek dat er hele hoge schepen tussendoor voeren).
Dankjewel je kunt hier een kijkje nemen.https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/geen-internet-01-11-2022-weert-347135

Het is trouwens echt random. Soms heb ik een dag met bijna geen uitval en soms dagen zoals gisteren en vandaag dat het continu wegvalt. Het maakt echt niet uit wat voor tijdstip. Op het moment van schrijven is het weer weg 😂

Ik zie dat één van mijn buren (woon 2 onder 1 kap) T-Mobile heeft. Ik zal eens proberen te vragen als dat lukt. Ik heb gewoon ONT>Zyxel aangesloten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:36
@renzo4000 is het een principe kwestie dat je dit in een speedtest wilt zien of heb je echt die 1Gbit upload nodig? Indien het eerste zou ik me niet druk maken. Bij het 2e, naar welke dienst of toepassing krijg je die 1Gbit niet vol. De andere kant moet het ook kunnen verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
@Aapzak @BGLAdmin @llagendijk

Misschien iets wat ik eerder had moeten doen. Net mijn buurman gesproken hij heeft ook T-Mobile glasvezel en gebruikt dit kastje en heeft nooit een wegvallende verbinding (incl. TV) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4ksyUCJkM8sNm_1TBinrfLo3u8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LWryralWaE9p8zbFR0qQ8PhM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
jongetje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:10:
@renzo4000 is het een principe kwestie dat je dit in een speedtest wilt zien of heb je echt die 1Gbit upload nodig? Indien het eerste zou ik me niet druk maken. Bij het 2e, naar welke dienst of toepassing krijg je die 1Gbit niet vol. De andere kant moet het ook kunnen verwerken.
Nee het is eerder een principe kwestie, maar dan nog je wil eigenlijk wel krijgen waarvoor je betaalt toch? Neem aan dat dit voor de meeste ook zo geldt? Heb ik het perse nodig? Nee ... wil ik dat het wel moet kunnen? Ja!

Beetje vergelijkbaar met een auto waarbij men zegt dat ie een topsnelheid heeft van 250 en uiteindelijk maar 200 gaat. Heb je het nodig? Nee, maar die ene keer op de autobahn wil je toch die 250 aan kunnen tikken...als je snapt wat ik bedoel ;)

De speedtest doe ik trouwens direct vanaf de router met de ingebouwde speedtest, verschillende servers geprobeerd.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@renzo4000 Dat is je goed recht als je daar een issue van wilt maken. Ik heb al ander half jaar 1Gbit en heb nog nooit een bekabelde speedtest gedaan omdat het prima werkt en het gewoon snel loopt (en daar geen principe kwestie van maak als ik het niet gebruik). Zeker de upload vind ik minder belangrijk en de download gaat snel genoeg. Daar haal ik pieken van 800Mbps met downloaden van Xbox spellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:13
Supreme_One schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:43:

Misschien iets wat ik eerder had moeten doen. Net mijn buurman gesproken hij heeft ook T-Mobile glasvezel en gebruikt dit kastje en heeft nooit een wegvallende verbinding (incl. TV) [Afbeelding]
Dan heeft je buurman mazzel en geen GPon verbinding die gestoord kan worden door andere aansluitingen.
Ik zelf heb dit ook en dit is een AON verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:46
Supreme_One schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:39:
[...]

Dankjewel je kunt hier een kijkje nemen.https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/geen-internet-01-11-2022-weert-347135

Het is trouwens echt random. Soms heb ik een dag met bijna geen uitval en soms dagen zoals gisteren en vandaag dat het continu wegvalt. Het maakt echt niet uit wat voor tijdstip. Op het moment van schrijven is het weer weg 😂

Ik zie dat één van mijn buren (woon 2 onder 1 kap) T-Mobile heeft. Ik zal eens proberen te vragen als dat lukt. Ik heb gewoon ONT>Zyxel aangesloten ja.
Je hebt denk ik te veel demping op je glasvezel. Er zal dus vermoedelijk ergens een vezeltje behoorlijk krom of zelfs geknikt kunnen zijn. Dit merk je met GPON sneller, afhankelijk van hoe druk het in je buurt is.

Ik heb hetzelfde gehad met KPN GPON. Overdag weinig aan de hand. In de avond en weekend viel het continu weg. Bellen en hopen dat dit ooit opgelost gaat worden. Hier moest de straat weer opengegooid worden.

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 28-12-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
leonbong schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:59:
[...]

Dan heeft je buurman mazzel en geen GPon verbinding die gestoord kan worden door andere aansluitingen.
Ik zelf heb dit ook en dit is een AON verbinding.
Heb je gigabit? Want dat zelfde kastje had ik voordat ik gigabit had van tmobile. (ligt nog ergens in een doos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
krakendmodem schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:01:
[...]

Je hebt denk ik te veel demping op je glasvezel. Er zal dus vermoedelijk ergens een vezeltje behoorlijk krom of zelfs geknikt kunnen zijn. Dit merk je met GPON sneller, afhankelijk van hoe druk het in je buurt is.

Ik heb hetzelfde gehad met KPN GPON. Overdag weinig aan de hand. In de avond en weekend viel het continu weg. Bellen en hopen dat dit ooit opgelost gaat worden. Hier moest de straat weer opengegooid worden.
Dat is wel heftig ja om de straat open te gooien. Dat gaan ze toch niet zomaar doen of heb je daar recht op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:46
Supreme_One schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:17:
[...]

Dat is wel heftig ja om de straat open te gooien. Dat gaan ze toch niet zomaar doen of heb je daar recht op?
afhankelijk van wat de ISP aan kosten wil maken aan een klant :P. Als ze de straat open moeten trekken, dan verdienen ze al niks meer aan je de komende jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:39
Ik neem afscheid hier (lees nog wel stiekem mee), vandaag is mijn KPN glasverbinding in gebruik genomen, heb 20 minuutjes downtime gehad vanaf dat de KPN monteur in de PoP de patch maakte tot het plaatsen van de nieuwe NTU. T-mobile heeft dus de verbinding netjes actief gehouden tot de overstap. Wellicht tot ziens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
krakendmodem schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:40:
[...]

afhankelijk van wat de ISP aan kosten wil maken aan een klant :P. Als ze de straat open moeten trekken, dan verdienen ze al niks meer aan je de komende jaren.
😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
Supreme_One schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:16:
[...]

Heb je gigabit? Want dat zelfde kastje had ik voordat ik gigabit had van tmobile. (ligt nog ergens in een doos)
Ja gigabit, verbinding. Maar een 100mbit abbonement.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 28-12-2022 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Supreme_One schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:16:
[...]

Dat is dan behoorlijk balen, blijkbaar hebben ze je dus van een 1:1 verbinding op een GPON over gezet. Wellicht kan je aansturen op een rollback, laat ze je maar lekker aansluiten zoals voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
Supreme_One schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:43:

Misschien iets wat ik eerder had moeten doen. Net mijn buurman gesproken hij heeft ook T-Mobile glasvezel en gebruikt dit kastje en heeft nooit een wegvallende verbinding (incl. TV) [Afbeelding]
Je buurman zit op AON. Maar als jij een Huawei hebt zit jij op GPON.
Dat zijn verschillende technologien en deels verschillende netwerken.
De demping die je ONT in je post op het T-mobile forum hebt gepost is prima.
Zijn de voedingen van de ONT en router en de ONT en router zelf vervangen? De kans dat dit soort problemen uit de voeding komt is waarschijnlijk groter dan problemen met de apparatuur zelf.....

Test je trouwens via WIFI of bedraad? Kun je eens een andere kabels tussen ONT en router en naar je PC proberen?

Uiterst misterieus probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapzak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 15:43

Aapzak

Your genuine OS hopper

Supreme_One schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:39:
[...]

OMG, wat een ellendig verhaal op dat forum. Ik was allang ontploft van woede denk ik. En dan elke keer die standaard zinnetjes als "wat fijn dat je meedenkt" , "wat geef je een goede informatie". Ik ga daar echt heel slecht op.

Respect voor je geduld _/-\o_

PSN ID: Aapzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
Aapzak schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:57:
[...]

OMG, wat een ellendig verhaal op dat forum. Ik was allang ontploft van woede denk ik. En dan elke keer die standaard zinnetjes als "wat fijn dat je meedenkt" , "wat geef je een goede informatie". Ik ga daar echt heel slecht op.

Respect voor je geduld _/-\o_
Een van de moderators begreep toen ik klaagde over de onduidelijkheid bij mijn installatie: "ik begrijp dat je niets hebt aan zalvende woorden". Ze weten het dus wel dat al die mooie woorden niet echt werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Vreemd, ik zie in het T-mobile portaal dat ik het 'modem Zyxel T-50' dien terug te sturen. Waarom reppen ze niet over de glas->koper convertor? Je zou toch verwachten dat ze die ook terug willen hebben? Of gaan ze er van uit dat de meeste klanten inmiddels al op GPONT zitten en het te veel gedoe is om dit terug te laten sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGLAdmin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-05 18:01
Lord_Dain schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:51:
Vreemd, ik zie in het T-mobile portaal dat ik het 'modem Zyxel T-50' dien terug te sturen. Waarom reppen ze niet over de glas->koper convertor? Je zou toch verwachten dat ze die ook terug willen hebben? Of gaan ze er van uit dat de meeste klanten inmiddels al op GPONT zitten en het te veel gedoe is om dit terug te laten sturen?
T-Mobile sluit als het kan alleen nog GPON aan, ze zitten daarmee voornamelijk op eigen infrastructuur behalve de glasvezel van de wijkcentrale tot aan je huis. Met de oude media converter zat je ook deels op de infrastructuur van bijvoorbeeld KPN, dus waren ze afhankelijk van de apparatuur van de andere partijen.
Met GPON hebben ze dus veel meer controle over het hele traject en kunnen ze dus ook makkelijker problemen oplossen en zijn ze voor veel minder afhankelijk van derde partijen.

Hierdoor heeft T-Mobile niet zoveel meer aan de oude mediaconverters, als ze er deze dus niet terug vragen kun je deze bij de milieu straat van je gemeente kwijt, of je stopt om bij de doos in van je T50 er mag 2kg in de retourzending mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
llagendijk schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:31:
[...]

Je buurman zit op AON. Maar als jij een Huawei hebt zit jij op GPON.
Dat zijn verschillende technologien en deels verschillende netwerken.
De demping die je ONT in je post op het T-mobile forum hebt gepost is prima.
Zijn de voedingen van de ONT en router en de ONT en router zelf vervangen? De kans dat dit soort problemen uit de voeding komt is waarschijnlijk groter dan problemen met de apparatuur zelf.....

Test je trouwens via WIFI of bedraad? Kun je eens een andere kabels tussen ONT en router en naar je PC proberen?

Uiterst misterieus probleem
Voeding ONT is niet vervangen. Enkel van de Zyxel toen ik een nieuw exemplaar kreeg.

Wel apart vandaag heb ik een veel stabielere verbinding dan afgelopen 2 dagen.

Andere kabels heb ik ook geprobeerd. Ik test bedraad en draadloos. Als het PON lampje knippert dan valt alles weg.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Lord_Dain schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:40:
Ik neem afscheid hier (lees nog wel stiekem mee), vandaag is mijn KPN glasverbinding in gebruik genomen, heb 20 minuutjes downtime gehad vanaf dat de KPN monteur in de PoP de patch maakte tot het plaatsen van de nieuwe NTU. T-mobile heeft dus de verbinding netjes actief gehouden tot de overstap. Wellicht tot ziens!
Same here, gisteren de (terug)stap gemaakt naar KPN na 1,5 jaar T-Mobile. Uiteindelijk is KPN toch het betere / meer stabiele netwerk gebleken, en heeft T-Mobile regelmatig rare traces in gebruik waardoor het internet niet zo snel voelt als dat 1Gbit zou moeten zijn.

Nog even wat cijfertjes, boven T-Mobile, onder KPN naar dezelfde T-Mobile Amsterdam testserver :

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/13988486472.png

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/14131267705.png

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
Kreeg gisteren een dame van T-mobile aan de foon over een nieuwe aanbieding,
een tientje er boven op en dan 3 maanden korting, in mijn beleving een niet zo'n
aantrekkelijk aanbod daarom heb ik tegen de dame gezegd dat ik verder ga kijken.

control alt oeps deleted

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:15

SebasFM

BOFH

@cazzie waarom laat je je abonnement niet gewoon doorlopen?

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
SebasFM schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:12:
@cazzie waarom laat je je abonnement niet gewoon doorlopen?
T-mobile gaat voor aankomend jaar zijn prijzen flink aanpassen en mijn huidige contract loopt
bijna ten einde. Dus stilzwijgend verlengen onder dezelfde voorwaarde zit er helaas niet in.

https://tweakers.net/nieu...et-8-komma-6-procent.html

control alt oeps deleted

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:56
MeltedForest schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:34:
[...]

Same here, gisteren de (terug)stap gemaakt naar KPN na 1,5 jaar T-Mobile. Uiteindelijk is KPN toch het betere / meer stabiele netwerk gebleken, en heeft T-Mobile regelmatig rare traces in gebruik waardoor het internet niet zo snel voelt als dat 1Gbit zou moeten zijn.

Nog even wat cijfertjes, boven T-Mobile, onder KPN naar dezelfde T-Mobile Amsterdam testserver :

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik jij een router er tussenin? Ik heb op 9 december T-Mobile thuis besteld glasvezel 1Gbit/s (1000Mbit) ik gebruik kabel CAT6 met T-Mobile TV basis pakket eerste 8 maanden voor €25 per maand en daarna €55,- per maand met 1 jaar contract. Ik heb 1 TV-BOX en geen opnemen.

Hoe is de modem-Wi-Fi van T-Mobile en ik hoor dat hij 5GHz aan kan. Ik ga waarschijnlijk mijn router Linksys EA6400 niet her gebruiken of een betere High-End router kopen.

Tussen eind januari tot begin April kan het duren voordat ik glasvezel kan gaan gebruiken volgens T-Mobile. Pas als alles werkt gaat die 8 maanden in. Ik heb momenteel Ziggo Internet 100Mbit en TV Start pakket basis met Digitale TV (Interactieve TV) voor €55,50,- per maand)

Wij hebben geen huistelefoon omdat wij op onze smartphones onbeperkt bellen hebben (Ik heb Unlimited)

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 29-12-2022 15:12 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cazzie schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:34:
[...]

T-mobile gaat voor aankomend jaar zijn prijzen flink aanpassen en mijn huidige contract loopt
bijna ten einde. Dus stilzwijgend verlengen onder dezelfde voorwaarde zit er helaas niet in.

Niet onder dezelfde voorwaarden nee. Maar zelfs met een verhoging van 8,6 procent ben je volgens mij goedkoper uit dan met het nieuwe portfolio... dus niks doen lijkt me beter. Dan ga je stilzwijgend je contractvrije periode in maar wel onder dezelfde voorwaarden (+ die 8,6 procent dan)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:15

SebasFM

BOFH

[...]

Dat is balen. Ik zit nu op de fameuze "25 euro gigabit + 25 euro unlimited mobiel" waar ik nu 25,50 voor internet betaal en dat gaat naar pak hem beet 27,70. Nog steeds goedkoper dan de alternatieven inclusief contract vernieuwen :X

• swiebert
  • Laatst online: 13:38
Heb 2 weken geleden mijn bedrijfsbundel verlengd... Tegen de tarieven van 2022. Nu gaat het hier om kleine bedragen per abo maar al in all met de 10 abos kunnen we eind volgende jaar de besparing gebruiken voor een pizza Night :-)

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-05 14:40
swiebert schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:09:
Heb 2 weken geleden mijn bedrijfsbundel verlengd... Tegen de tarieven van 2022. Nu gaat het hier om kleine bedragen per abo maar al in all met de 10 abos kunnen we eind volgende jaar de besparing gebruiken voor een pizza Night :-)
Ik ben dan gewoon even benieuwd waarom je deze mededeling in het T-Mobile Thuis Glasvezel forum plaatst. Volgens mij gaat het daar in jouw tekst totaal niet over, maar succes met je Pizza's ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:11
[...]

Hou er rekening mee dat dit 'gewoon' de jaarlijkse inflatie correctie is. Andere providers zullen die ook vast gaan doorvoeren, alleen op andere momenten. Ziggo en KPN kondigen deze bijvoorbeeld altijd rond mei / juni aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkooeenn1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:19
Nou wij zijn ook overgestapt (spijt). Op de dag van overstap belt guidion af, dus die kwamen al een dag later. Gisteren zijn ze langs gekomen, maar het werkt niet. Er staat nu een ticket open voor een nieuwe monteur, die hebben drie dagen de tijd om dit op te pakken. Zitten dadelijk fijn een week zonder internet. De klantenservice doet helemaal niks en weten ook niks, alles loopt via onderaannemers. Ik zou fijn bij de kpn blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@kkooeenn1 Het gaat natuurlijk ook vaak genoeg goed. Dit is de reden waarom ik geen overstap doe in de kerstvakantie als half Nederland vrij is. Maar dat hoeft natuurlijk geen reden te zijn dat het fout gaat (maar als het fout gaat zijn er gewoon minder mensen om het op te lossen).
Heeft de klantenservice je geen unlimited voor mobiel aangeboden zodat je je telefoon als hotspot kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 15:10
Zit zelf sinds begin Oktober op T-Mobile glasvezel internet. Gisteren omstreeks 15:30 is de verbinding verbroken en knippert er een rood (LOS) lampje (om de 2 seconden) op de Huawei media converter.

Gebeld met T-Mobile en is doorgezet naar de back-office. Enige indicatie die afgegeven kan worden is dat het maximaal 4 werkdagen kan gaan duren. Als compensatie hebben ze een code aangeleverd voor unlimited internet.

Enige is dat dit voor bekabelde apparatuur geen oplossing is (o.a. Hue).

Ook krijg ik de T-Mobile TV Anywhere app niet aan de praat wanneer ik mijn telefoon heb ingesteld als WiFi hotspot. De Videoland als ViaPlay app kan ik starten echter de eigen T-Mobile app blijft komen met onjuist klantnummer/pincode (op een tablet en laptop werkt deze code gek genoeg wel).

Heb daarom maar een proefabonnement bij NLziet afgenomen om in ieder geval ook TV te kunnen kijken. Valt mij overigens wel op dat de beeldkwaliteit van NLziet beter is dan dat van T-Mobile

Kom zelf na 13 jaar van Ziggo, heb daar in al die tijd geen enkele grote onderbreking gehad en nu de eerste uitval van Internet na 3 maanden bij T-Mobile. Als het herstel lang gaat duren ga ik serieus overwegen om weer terug naar Ziggo te gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-05 17:12
bluecupra schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:58:
Zit zelf sinds begin Oktober op T-Mobile glasvezel internet. Gisteren omstreeks 15:30 is de verbinding verbroken en knippert er een rood (LOS) lampje (om de 2 seconden) op de Huawei media converter.

Gebeld met T-Mobile en is doorgezet naar de back-office. Enige indicatie die afgegeven kan worden is dat het maximaal 4 werkdagen kan gaan duren. Als compensatie hebben ze een code aangeleverd voor unlimited internet.

Enige is dat dit voor bekabelde apparatuur geen oplossing is (o.a. Hue).

Ook krijg ik de T-Mobile TV Anywhere app niet aan de praat wanneer ik mijn telefoon heb ingesteld als WiFi hotspot. De Videoland als ViaPlay app kan ik starten echter de eigen T-Mobile app blijft komen met onjuist klantnummer/pincode (op een tablet en laptop werkt deze code gek genoeg wel).

Heb daarom maar een proefabonnement bij NLziet afgenomen om in ieder geval ook TV te kunnen kijken. Valt mij overigens wel op dat de beeldkwaliteit van NLziet beter is dan dat van T-Mobile

Kom zelf na 13 jaar van Ziggo, heb daar in al die tijd geen enkele grote onderbreking gehad en nu de eerste uitval van Internet na 3 maanden bij T-Mobile. Als het herstel lang gaat duren ga ik serieus overwegen om weer terug naar Ziggo te gaan!
Hadden wij ook, schijnbaar komt het vaak voor dat TM gewoon jouw patch eruit trekt in de wijkkast en een andere klant er op aansluit. Dat is gebeurde bij ons en duurde anderhalve maand. Uiteindelijke oplossing was vroegtijdig overstappen naar KPN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
@Devaqto bedankt voor deze hoopgevende reactie... moet er niet aan denken dat dit nog 1.5 maand gaat duren. Kan je vroegtijdig overstappen dan naar een andere glasleverancier als ze in gebreke blijven? Zit je niet vast aan minimaal 1 jaar contract?

Heb zelf ook de glasvezelkabel welke de media convertor ingaat los gehad, zie hierbij dat er geen licht opstaat. Verwacht daarom ook dat het in de (wijk)centrale zit. Heb dit ook aangegeven op het moment ik de storing gemeld heb

Krijg ik vanmorgen bericht van T-Mobile dat Guiddion eerst langs komt voor het swappen van apparatuur. Had liever gezien dat (in mijn geval Regge Fiber glas) KPN wordt aangestuurd om de patch te controleren/herstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrski71
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 11:41
Even een positieve opmerking t.a.v. T-Mobile, ik heb een 1Gbit verbinding vanaf het moment dat ze het aanbieden. Tot nu toe 2x een storing gehad wat toen ook landelijk was. Ben er eigenlijk best tevreden over, we hebben internet, tv en beide mobiels via T-Mobile. (1x Unlimited en 1x 10GB abbo) Alles bij elkaar 88€ per maand, lijkt me meer dan ok :-)
Gebruik mijn eigen apparatuur van Ubiquiti (Dream Machine + 2x U6 Pro) en een PiHole dns server. Glas wordt via een TP-Link converter omgezet naar de Dream Machine.
TV kijken doe we via de app op de Apple TV, werkt eigenlijk ook altijd prima, mag wat sneller qua gebruik maar doet wat het moet doen.
Tot nu toe geen rede om over te stappen naar een andere provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Bedenk wel dat in een topic als dit er eerder geklaagd wordt dan een positieve noot wordt gegeven. Ik ben ook recentelijk overgestapt van Ziggo naar T-mobile en was ook huiverig mede door de berichtgeving hier. Echter is alles conform afspraken gegaan en op tijd. De korte termijn ervaring is dus goed muv de upload die niet zijn max haalt(max 800mbit).

Tevens ook overgestapt van Vodafone mobiel naar T-mobile mobiel (dus van de ene combipakket naar de andere ;)) en ook geen centje pijn.

De langere termijn ervaring zal zich nog moeten bewijzen... we gaan het zien maar ben positief gestemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bluecupra schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:29:
@Devaqto bedankt voor deze hoopgevende reactie... moet er niet aan denken dat dit nog 1.5 maand gaat duren. Kan je vroegtijdig overstappen dan naar een andere glasleverancier als ze in gebreke blijven? Zit je niet vast aan minimaal 1 jaar contract?

Heb zelf ook de glasvezelkabel welke de media convertor ingaat los gehad, zie hierbij dat er geen licht opstaat. Verwacht daarom ook dat het in de (wijk)centrale zit. Heb dit ook aangegeven op het moment ik de storing gemeld heb

Krijg ik vanmorgen bericht van T-Mobile dat Guiddion eerst langs komt voor het swappen van apparatuur. Had liever gezien dat (in mijn geval Regge Fiber glas) KPN wordt aangestuurd om de patch te controleren/herstellen...
De meeste Guidion monteurs mogen tegenwoordig ook de Reggefiber PoP in om een patch te controleren en te herstellen indien nodig. Dat geluk zou je dan nog kunnen hebben als blijkt dat een apparatuur swap niet helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 10:54

djiwie

Wie?

Mbt die upload: ik merkte op mijn desktop (bekabeld aangesloten) dat ik ook blijf steken rond de 750 a 800 mbit/s. Maar dat is een dualboot. Switch ik van Linux naar Windows, dan haal ik met exact dezelfde hardware (en dezelfde testserver) wel 950 mbit/s upload. Zal wel iets niet lekker zitten in de Linux driver oid (download haalt overigens wel 950 mbit/s) maar moraal van het verhaal: als je de upload niet haalt kan dat ook in je eigen hardware zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:08
bluecupra schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:29:
@Devaqto bedankt voor deze hoopgevende reactie... moet er niet aan denken dat dit nog 1.5 maand gaat duren.
Ik heb afgelopen dinsdag ook iets dergelijks meegemaakt: Een rood knipperende LOS led en geen vebinding. Direct melding gemaakt in de T-Mobile community (dat werkt i.h.a. beter dan bellen met de klantenservice). Daar werd redelijk snel op geantwoord, maar na ongeveer één uur was de verbinding weer hersteld zonder ingrijpen van T-Mobile.
Net als Devaqto ook al meldt, denk ik dat er iemand heeft lopen rommelen in de wijkcentrale.
Bij een probleem in de meterkast of in een glasvezel onder de grond zou e.e.a. aanzienlijk langer geduurd hebben.
Heb zelf ook de glasvezelkabel welke de media convertor ingaat los gehad, zie hierbij dat er geen licht opstaat.
Voor zover ik begrepen heb wordt voor glasvezel voornamelijk het infrarood spectrum gebruikt.
Ik denk dus dat loshalen en kijken naar de kabel niet zoveel zegt als je toch niets ziet.

Je kunt er wel een videocamera (of smartphone) op richten: de beeldsensoren in die dingen zijn meestal wel gevoelig voor infrarood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ReneK schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:48:
[...]

Ik heb afgelopen dinsdag ook iets dergelijks meegemaakt: Een rood knipperende LOS led en geen vebinding. Direct melding gemaakt in de T-Mobile community (dat werkt i.h.a. beter dan bellen met de klantenservice). Daar werd redelijk snel op geantwoord, maar na ongeveer één uur was de verbinding weer hersteld zonder ingrijpen van T-Mobile.
Net als Devaqto ook al meldt, denk ik dat er iemand heeft lopen rommelen in de wijkcentrale.
Bij een probleem in de meterkast of in een glasvezel onder de grond zou e.e.a. aanzienlijk langer geduurd hebben.

[...]

Voor zover ik begrepen heb wordt voor glasvezel voornamelijk het infrarood spectrum gebruikt.
Ik denk dus dat loshalen en kijken naar de kabel niet zoveel zegt als je toch niets ziet.

Je kunt er wel een videocamera (of smartphone) op richten: de beeldsensoren in die dingen zijn meestal wel gevoelig voor infrarood.
Niet alleen is het niet zichtbaar (1310 nm), maar ook gevaarlijk!!

Singlemode signalen (1310-1625 nm) zijn zeer schadelijk voor de ogen, hier mag nooit zonder speciale bril in worden gekeken. Zelfs met de speciale brillen is het af te raden om in een stekker of adapter te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluecupra
Barre73 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:04:
[...]

Niet alleen is het niet zichtbaar (1310 nm), maar ook gevaarlijk!!

Singlemode signalen (1310-1625 nm) zijn zeer schadelijk voor de ogen, hier mag nooit zonder speciale bril in worden gekeken. Zelfs met de speciale brillen is het af te raden om in een stekker of adapter te kijken.
Dat weet ik, heb na het losmaken de kabel enkel gericht op de muur en heb er zeker niet in gekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-03 16:48
Even een vraagje aan mensen met T-Mobile via ODF en een USG router.
Ik gebruik de USG-Pro4 in combinatie met T-Mobile en ZIggo, waarbij ik Ziggo als failover heb ingesteld.

Ik had reeds binnen Unifi inkomende en uitgaande verbindingen naar Rusland en Wit-Rusland geblokkeerd, en heb daar vandaag China bij gezet. Vanaf het moment dat ik China erbij zette, sloeg de failover aan. Wanneer ik China weer eruit haal, werkt de verbinding weer normaal.

Het probleem is reproduceerbaar door China wel en niet te blokkeren. Zijn er mensen die hier ook last van hebben?

Hier de output van mijn USG:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
show load-balance watchdog
Group wan_failover
  eth2.300
  status: Waiting on recovery (1/3)
  pings: 3
  fails: 3
  run fails: 3/3
  route drops: 1
  ping gateway: ping.ubnt.com - DOWN
  last route drop   : Fri Dec 30 15:59:37 2022

eth3
  status: Running
  failover-only mode
  pings: 140
  fails: 0
  run fails: 0/3
  route drops: 1
  ping gateway: ping.ubnt.com - REACHABLE
  last route drop   : Fri Dec 30 15:59:39 2022
  last route recover: Fri Dec 30 16:00:01 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:34
Ik heb een folder van TM gehad met daarin dat ik blijkbaar op hun glasvezel netwerk zou kunnen, als ik dit op hun site natrekken klopt dit ook. In de wijk is flink wat glasvezel gelegd maar in m'n huis is nog niemand geweest, ik woon in een flat. Hoe gaat men mij dan aansluiten, er zal toch van de straat een glasvezel naar m'n woning moeten worden gelegd of zie ik het niet goed,hoe anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@ramrodwillem Als het goed is dan is er contact opgenomen met je vve of woningbouw om je binnen te leggen. Die moeten je meer kunnen vertellen en anders tmobile even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Van der Berg schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:53:
[...]

Gebruik jij een router er tussenin? Ik heb op 9 december T-Mobile thuis besteld glasvezel 1Gbit/s (1000Mbit) ik gebruik kabel CAT6 met T-Mobile TV basis pakket eerste 8 maanden voor €25 per maand en daarna €55,- per maand met 1 jaar contract. Ik heb 1 TV-BOX en geen opnemen.

Hoe is de modem-Wi-Fi van T-Mobile en ik hoor dat hij 5GHz aan kan. Ik ga waarschijnlijk mijn router Linksys EA6400 niet her gebruiken of een betere High-End router kopen.

Tussen eind januari tot begin April kan het duren voordat ik glasvezel kan gaan gebruiken volgens T-Mobile. Pas als alles werkt gaat die 8 maanden in. Ik heb momenteel Ziggo Internet 100Mbit en TV Start pakket basis met Digitale TV (Interactieve TV) voor €55,50,- per maand)

Wij hebben geen huistelefoon omdat wij op onze smartphones onbeperkt bellen hebben (Ik heb Unlimited)
Nee ik had mijn eigen router gelijk achter de ONT zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsoep
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-03 17:40
In oktober heeft ODF hier (Utrecht) ook glasvezel aangelegd en staat er een billboard van T-Mobile in het grasveldje in de wijk. Ook vandaag een foldertje gehad, maar twijfel ontzettend. Mijn twijfel zit ‘m vooral bij het TV-product, lees daar veel slechte verhalen over. Zit nu bij Ziggo en daar is TV van prima kwaliteit. Internet bevalt me dan weer wat minder.

ODF geeft aan dat T-Mobile de eerste gebruiker is en dat andere providers “in de toekomst” ook gebruik ervan gaan maken. Weet iemand hoe dat gaandeweg in de praktijk werkt? Gaat dit bv. nog jaren duren? Ik zou liever wachten op KPN (beter TV dan T-Mobile).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGLAdmin
  • Laatst online: 30-05 18:01
Noedelsoep schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:17:
In oktober heeft ODF hier (Utrecht) ook glasvezel aangelegd en staat er een billboard van T-Mobile in het grasveldje in de wijk. Ook vandaag een foldertje gehad, maar twijfel ontzettend. Mijn twijfel zit ‘m vooral bij het TV-product, lees daar veel slechte verhalen over. Zit nu bij Ziggo en daar is TV van prima kwaliteit. Internet bevalt me dan weer wat minder.

ODF geeft aan dat T-Mobile de eerste gebruiker is en dat andere providers “in de toekomst” ook gebruik ervan gaan maken. Weet iemand hoe dat gaandeweg in de praktijk werkt? Gaat dit bv. nog jaren duren? Ik zou liever wachten op KPN (beter TV dan T-Mobile).
Waar Open Dutch Fiber actief is, is de kans klein dat KPN diensten daar gaat aanbieden over het ODF netwerk. KPN wil vooral eigen glas.
Over T-Mobile TV heb ik weinig te klagen, de meeste zenders zijn beschikbaar in HD. Zo nu en dan ervaar ik wel eens dat het geluid niet helemaal synchroon is, maar de oorzaak daarvan is meestal de zender die de stream aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Het eerste jaar heeft Tmobile alleen recht om abonnementen te verkopen. Daarna zal het netwerk worden opengesteld voor andere providers.
Hier in Den Haag was dat ook zo met primevest. Daar is nu ook freedom en youfone verkrijgbaar. Die maken er alleen niet actief reclame mee hier.

(En worden de geluiden al sterker dat KPN er hier overheen gaat leggen).

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 30-12-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 10:54

djiwie

Wie?

Tja, het is wat minder maar zal denk ik ook wel afhangen van hoe kritisch je bent. Ik vind het op zich wel een meerwaarde dat ik met een app ipv een mediabox kan kijken en ik kijk niet zoveel tv, dan waardeer ik het snellere en stabielere internet meer. Maar je mag wel een keer langsfietsen als je het wilt zien hoor, ik woon in Tuindorp en ODF's planning kennende woon je daar denk ik niet ver daarvandaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-05 21:17
Zijn er de afgelopen maanden merkbare verbeteringen doorgebracht aan het platform wat T-mo voor TV gebruikt? heb ze net rond het einde van het oude platform met tv gehad en daarna KPN TV ervaren. van de glasvezel providers zette KPN destijds wel de toon wat algemene kwaliteit van de service betreft. ik heb het afgelopen jaar bewust gekozen om t-mobile weer te gebruiken. het doet alles wat je verwacht van een internetverbinding van 25 euro in de maand. toch denk ik in zijn geheel weer KPN te overwegen, Heb nog een aantal maanden bedenktijd voordat ik de daadwerkelijke overstap kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

n=1 en een paar dagen online, na een hoop aanloopproblemen ben ik met T-Mobile via ODF gezegend met een stabiele verbinding met lage ping (speedtest-cli geeft een ping van 2 naar T-Mobile server en een ping van 3 naar 1.1.1.1 en 9.9.9.9)

Zelf ben ik wel huiverig hoe open ODF zijn gaat maken (zie item van Freedom Internet: "Update over Delta en Open Dutch Fiber")

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ODF gaat echt wel openstellen maar eerst moet er een jaar voorbij zijn dat de eerste lijn actief is en dat is pas ergens in 2023...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:10:
ODF gaat echt wel openstellen maar eerst moet er een jaar voorbij zijn dat de eerste lijn actief is en dat is pas ergens in 2023...
Dat sowieso. T-Mobile heeft een alleenrecht voor het eerste jaar.
En @Noedelsoep : KPN op het netwerk van Open Dutch Fiber gaat 99,9 procent zeker niet gebeuren. Daar hoef je niet op te gaan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
De kans bestaat dat KPN ODF op gaat kopen, maargoed, datb s speculatie (en wordt wel wat offtopic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:46
jongetje schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:26:
De kans bestaat dat KPN ODF op gaat kopen.
Er is ook een kans dat ODF, of tenminste de eigenaren Kohlberg Kravis Roberts & Co (KKR) en Deutsche Telekom Capital Partners (DTCP) juist KPN overnemen. Allemaal speculaties.

Uiteindelijke zal er een consolidatie plaatsvinden zodra de uitrol in Nederland is afgerond, dar duurt nog even. We zullen dan zien wie er van de vier grootste netwerkeigenaren (KPN, Delta, ODF en VF-Ziggo) overblijven.

[ Voor 3% gewijzigd door JohDB op 31-12-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohDB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:48:
[...]

Er is ook een kans dat ODF, of tenminste de eigenaren Kohlberg Kravis Roberts & Co (KKR) en Deutsche Telekom Capital Partners (DTCP) juist KPN overnemen. Allemaal speculaties.

Uiteindelijke zal er een consolidatie plaatsvinden zodra de uitrol in Nederland is afgerond, dar duurt nog even. We zullen dan zien wie er van de vier grootste netwerkeigenaren (KPN, Delta, ODF en VF-Ziggo) overblijven.
Het sentiment in de markt is momenteel meer dat EQT (Delta dus) Open Dutch Fiber gaat overnemen.
KPN wordt nooit gekocht door KKR. Een overname door investeerders gaat worden geblokkeerd door de beschermingsconstructie die voor KPN bestaat. Net als bij onze Mexicaanse vriend Carlos Slim in 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 21:25

bl33d

I love the smell of Napalm..

Barre73 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:36:
[...]

Het sentiment in de markt is momenteel meer dat EQT (Delta dus) Open Dutch Fiber gaat overnemen.
KPN wordt nooit gekocht door KKR. Een overname door investeerders gaat worden geblokkeerd door de beschermingsconstructie die voor KPN bestaat. Net als bij onze Mexicaanse vriend Carlos Slim in 2013.
Volgens mij staat KPN netwerk los van de KPN. Ik weet niet of zo’n beschermingsconstructie ook geldt voor KPN netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:46
Barre73 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:36:
[...]
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Mijn reactie was alleen bedoeld als tegenreactie dat KPN mogelijk Open Dutch Fiber zou overnemen. Dat een CFO van KPN hier iets over roept (https://www.totaaltv.nl/n...f-open-dutch-fiber-kopen/) dan betekend nog niet dat dit gaat gebeuren.
bl33d schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:55:
[...]
Volgens mij staat KPN netwerk los van de KPN. Ik weet niet of zo’n beschermingsconstructie ook geldt voor KPN netwerk.
KPN Netwerk is volledig onderdeel van KPN en valt er dus onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
JohDB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:48:
[...]
KPN heeft het geroepen: https://www.totaaltv.nl/n...f-open-dutch-fiber-kopen/

Daarbij zie ik ODF niet netwerknl opkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakshock88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 13:42
Sjonge dat aansluiten kan wel even duren zeg.

Hier een bestelling lopen voor Glas thuis sinds juli 2022, in Haarlem (Boerhavewijk).
Het ingraven van de kabels in de straten is al een aantal maanden gereed.
Ik had echter geen idee wanneer de aansluiting in de woning zou worden geregeld en kreeg hier ook geen informatie over.
Op de status pagina verscheen laatst ineens een geschatte opleverdatum van december-januari.
Nu kijk ik vandaag opnieuw en hebben ze dat weer aangepast naar januari-februari. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bl33d schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:55:
[...]

Even off-topic:
KPN Netwerk is een naam. Een label. Het bestaat niet als BV, als bedrijf of zelfs niet als bedrijfsonderdeel. Het is als naam bedacht voor de buitenwereld om het onderscheid met de provider KPN te maken.
Alle netwerken ,mobiel, vast koper, vast glas, en alle backbone verbindingen zijn gewoon van KPN BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 16:51
Barre73 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Even off-topic:
KPN Netwerk is een naam. Een label. Het bestaat niet als BV, als bedrijf of zelfs niet als bedrijfsonderdeel. Het is als naam bedacht voor de buitenwereld om het onderscheid met de provider KPN te maken.
Alle netwerken ,mobiel, vast koper, vast glas, en alle backbone verbindingen zijn gewoon van KPN BV.
Onwaar. KPN NetwerkNL BV bestaat gewoon als BV onder de KPN holding. Officieel heten ze Netwerkexploitatiemaatschappij BV en hebben KvK nummer 08120344. Ze hebben ook een eigen website: https://www.kpnnetwerk.nl/

Zegt KPN zelf ook:
KPN NetwerkNL is een onafhankelijk onderdeel van KPN.
bron

edit:
Daarnaast is het moederbedrijf KPN een NV en geen BV, ze zijn immers beursgenoteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door RedPixel op 01-01-2023 16:22 ]

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@freakshock88 Dat kan allemaal oorzaken hebben. Als je straat als eerste is gedaan en de POP is nog niet geplaatst. Of er moet nog een traject verderop gemaakt worden om jouw wijk/straat te ontsluiten. Er moeten soms km's aan buizen ingegraven worden om bij de POP te komen (en dan nog geblazen, gelast en gecontroleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Laatst online: 13:59

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Ulster Seedling schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:54:
Sinds vanmorgen werkt mijn internet (glasvezel via T-Mobile Thuis) niet meer goed. T-Mobile stuurt binnen een week een monteur, maar zijn hier wellicht mensen met ideeën om het zelf (eerder) op te kunnen lossen? Een week zonder internet is namelijk erg lang, thuiswerkend in 2021 |:(
  • Ik zit op het ODF-netwerk (1Gbps) in Gelderland
  • De Huawei mediaconverter is in orde (PON-lampje brandt groen, LOS-lampje brandt niet)
  • Het Zyxel-modem zegt ook dat het in orde is (wereldbol-lampje brandt groen)
  • De mediaconverter en het modem zijn meermaals herstart, in de juiste volgorde
  • De T-Mobile klantenservice krijgt geen verbinding met het modem en kan dus niets diagnosticeren
  • Bij een ping heeft de helft van de packets een timeout (de rest komt na 6 ms netjes terug)
  • De Speedtest-app werkt (na een aantal keer proberen), de download is in orde (940 Mbps), maar de upload blijft op 0 steken
  • Dit speelt sinds vanmorgen tussen 8 en 9 (o.b.v. e-mail van Synology dat mijn NAS onbereikbaar werd)
  • Eerst gaf het Zyxel-modem overigens een rood wereldbol-lampje (en was er dus helemaal geen verbinding), maar na een tijdje wachten en modem af en toe herstarten is ’ie nu dus groen
Ulster Seedling schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:10:
[...]

Onvoorstelbaar:

Vandaag, 17 dagen na het ontstaan van het GPON-probleem, is hier eindelijk een monteur van Guidion. Wat blijkt nu: hij kan verder ook niks doen, en gaat het doorzetten naar de netwerkbeheerder (KPN). Die zouden het binnen 2 tot 5 werkdagen moeten komen oplossen.

Waarom heeft T-Mobile dit niet direct doorgezet, aangezien de technische dienst al geconcludeerd had wat het probleem was?

Waardeloos!
Potverdikkie, dit probleem is weer terug sinds gisteren :( Nu ben ik echter op vakantie, en zit de huis-oppasser zonder internet/tv. En omdat ik een eigen router heb aangesloten, kan T-Mobile er nu vast niks aan doen als ik zou bellen. Hopelijk is het ditmaal sneller opgelost dan de 25 dagen van de vorige keer…

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXfrankieXX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-05 22:05

XXfrankieXX

Who, me?

freakshock88 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:14:
Sjonge dat aansluiten kan wel even duren zeg.

Hier een bestelling lopen voor Glas thuis sinds juli 2022, in Haarlem (Boerhavewijk).
Het ingraven van de kabels in de straten is al een aantal maanden gereed.
Ik had echter geen idee wanneer de aansluiting in de woning zou worden geregeld en kreeg hier ook geen informatie over.
Op de status pagina verscheen laatst ineens een geschatte opleverdatum van december-januari.
Nu kijk ik vandaag opnieuw en hebben ze dat weer aangepast naar januari-februari. :(
Bij mij staat er nog "september 2022", maar ook ik heb geen idee wat er wanneer gaat gebeuren.. Het slangetje onder de voortuin ligt er al wel, maar de kabels in de straat nog niet. Bij mijn schoonouders aan de anderen kant van de wijk (Rokkeveen, Zoetermeer) het tegenovergestelde.
En niemand lijkt wat te weten. Ik ben echt zelden zo'n slecht projectmanagement tegengekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedPixel schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:55:
[...]

Onwaar. KPN NetwerkNL BV bestaat gewoon als BV onder de KPN holding. Officieel heten ze Netwerkexploitatiemaatschappij BV en hebben KvK nummer 08120344. Ze hebben ook een eigen website: https://www.kpnnetwerk.nl/

Zegt KPN zelf ook:

[...]

bron

edit:
Daarnaast is het moederbedrijf KPN een NV en geen BV, ze zijn immers beursgenoteerd.
Die laatste geef ik je. Uiteraard is het een NV.
Maar voor de rest: nee. De NEM is 1 van de BV's waar het netwerk van Reggefiber in zat en nog zit(ten).
En er zijn er nog een paar, vanuit bepaalde economische redenen verdeeld. Al die BV's zijn eigendom van Reggefiber BV en die is weer eigendom van KPN NV.

Maar dat heeft allemaal 0,0 te maken met de naam KPN Netwerk want dit bestond allemaal al onder Reggefiber. KPN heeft dat gewoon overgenomen en zo gehouden.

Wat KPN of KPN Netwerk op de website zegt is dus precies wat ik bedoel. Het is een label voor de buitenwereld. Het echte bedrijfsonderdeel waar alle netwerk zaken onder vallen is Fixed Access Networks.
Geloof me.. ik kan het echt weten ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 01-01-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 07:31
Hoe rde aanvraag gedaan voor TMobile glas. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:11

Sinds een week ervaring met T-mobile glas triple-play (op oud-Reggefiber netwerk met T-mobile GPON apparatuur in de PoP). Nooit andere TV gehad dan Ziggo CI+. Nu hebben alle TV's in huis een Chromecast w/GTV met de T-Mobile app. De beeldkwaliteit is in de meeste omstandigheden prima. Maar bijvoorbeeld toen de confetti op oudejaarsavond door het beeld vloog, zag je echt wel dat de bitrate een tikkie hoger mag. Bij normale TV, inclusief sport, merk je er overigens weinig van.

Voordelen mijns insziens:
  • Geen huur betalen voor TV-boxen
  • De mogelijkheid om zelf een fatsoenlijke streamer te gebruiken ipv zo'n matige provider-box
  • Scherpe prijs, zeker als je ook bijvoorbeeld voetbalfan bent: ESPN is al €8/mnd goedkoper dan bij Ziggo
  • Internet haalt consistent knappe snelheden. Meestal zo rond de 950/950 op Speedtest.
Nadelen:
  • Mindere bitrate
  • Geen HDR (uche uche "UHD") zenders
  • 2x terug klikken sluit de T-mobile TV app niet op de Chromecast |:( Oké, boeiend, maar 't is wel een pet peeve
  • Geen native LG WebOS app
Hoe belangrijk dat soort dingen voor jou zijn kan ik natuurlijk niet invullen. Ik ben iig erg blij met het internet, toch wel de hoofdmoot van het abo. Een afwijking van maar 5% van je maximumsnelheid, ook gelet op de overhead die je toch krijgt bij het maxen van je gigabit-apparatuur, is iets waar ik bij Ziggo alleen van kon dromen :+

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
BeefHazard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:44:
[...]
• 2x terug klikken sluit de T-mobile TV app niet op de Chromecast |:( Oké, boeiend, maar 't is wel een pet peeve
Grappig, de android app voor Google TV was bij ons ook een ergelijke ervaring, vooral als je vanaf een kanaal naar de TV gids wilde, eerst op stop/play, dan pijltje terug, dan Live TV- TV Gids.. zzz... had beter gekund.
De KPN itv app voor Google TV werkt een stuk smoother/beter over nagedacht wat dat betreft.

Maar idd, je conclusie, once you go glass, you never go back.. :+

[ Voor 13% gewijzigd door Lord_Dain op 02-01-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
Naar aanleiding van de storing die is opgetreden afgelopen donderdag, 29 december is er zojuist een Guidion monteur langs geweest. Als eerste heeft hij de Huawei Media Converter vervangen. Waar ik al vanuit ging is dit niet de oorzaak. De monteur heeft gelukkig ook toegang tot de POP en heeft na het aansluiten van een lichtpen gekeken in de wijkcentrale. Helaas komt het signaal hier niet door waardoor er waarschijnlijk ergens een breuk zit in de glasvezel. Het vreemde is dat niemand anders binnen ons complex problemen heeft met de glasvezelverbinding.

De melding wordt nu doorgezet naar KPN/netbeheerder en ben helaas nog wat langer aangewezen op de WiFi hotspot van mijn telefoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:38

WCA

bluecupra schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:09:
Naar aanleiding van de storing die is opgetreden afgelopen donderdag, 29 december is er zojuist een Guidion monteur langs geweest. Als eerste heeft hij de Huawei Media Converter vervangen. Waar ik al vanuit ging is dit niet de oorzaak. De monteur heeft gelukkig ook toegang tot de POP en heeft na het aansluiten van een lichtpen gekeken in de wijkcentrale. Helaas komt het signaal hier niet door waardoor er waarschijnlijk ergens een breuk zit in de glasvezel. Het vreemde is dat niemand anders binnen ons complex problemen heeft met de glasvezelverbinding.

De melding wordt nu doorgezet naar KPN/netbeheerder en ben helaas nog wat langer aangewezen op de WiFi hotspot van mijn telefoon
Waarschijnlijk is het dan in jouw FTU of in de PPL lade van de wijkcentrale stuk.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 09:03
BeefHazard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Sinds een week ervaring met T-mobile glas triple-play (op oud-Reggefiber netwerk met T-mobile GPON apparatuur in de PoP). Nooit andere TV gehad dan Ziggo CI+. Nu hebben alle TV's in huis een Chromecast w/GTV met de T-Mobile app. De beeldkwaliteit is in de meeste omstandigheden prima. Maar bijvoorbeeld toen de confetti op oudejaarsavond door het beeld vloog, zag je echt wel dat de bitrate een tikkie hoger mag. Bij normale TV, inclusief sport, merk je er overigens weinig van.

Voordelen mijns insziens:
  • Geen huur betalen voor TV-boxen
  • De mogelijkheid om zelf een fatsoenlijke streamer te gebruiken ipv zo'n matige provider-box
  • Scherpe prijs, zeker als je ook bijvoorbeeld voetbalfan bent: ESPN is al €8/mnd goedkoper dan bij Ziggo
  • Internet haalt consistent knappe snelheden. Meestal zo rond de 950/950 op Speedtest.
Nadelen:
  • Mindere bitrate
  • Geen HDR (uche uche "UHD") zenders
  • Geen native LG WebOS app
Hoe belangrijk dat soort dingen voor jou zijn kan ik natuurlijk niet invullen. Ik ben iig erg blij met het internet, toch wel de hoofdmoot van het abo. Een afwijking van maar 5% van je maximumsnelheid, ook gelet op de overhead die je toch krijgt bij het maxen van je gigabit-apparatuur, is iets waar ik bij Ziggo alleen van kon dromen :+
Eindhoven? Ik zit ook op oud Reggefiber (AON) en ben een beetje huiverig om over te stappen op GPON (en dus T-Mobile). Ik zit nu bij KPN en het scheelt nogal wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Iemand een idee waarom ik ineens servers rondom Rotterdam als dichtstbijzijnde te zien krijg via Speedtest Ookla ipv regio Arnhem (daar waar ik ongeveer zit dus)? Dit is sinds een paar dagen. Kan het zijn dat ik via een andere hub oid zit ineens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Edje040 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Eindhoven? Ik zit ook op oud Reggefiber (AON) en ben een beetje huiverig om over te stappen op GPON (en dus T-Mobile). Ik zit nu bij KPN en het scheelt nogal wat geld.
Nee, andere kant van het land. Maar GPON op oud-reggefiber is volgens mij wel het beste van twee werelden omdat het netwerk point-to-point is opgebouwd. AON wordt afaik niet meer verder ontwikkeld bij de gangbare Nederlandse providers, dus vroeg op laat kom je wel op (X)G(S)PON. Zolang men gigabit of meer daarover kan leveren zal het mij eerlijk gezegd worst wezen of je dan een dedicated lijn of een overboekte gebruikt. Ik heb iig geen services in het netwerk draaien die 24/7 synchroon gigabit dicht trekken.

Zit je in KPN-gebied met nieuwe aanleg heb je pech, want dan zit je vast aan hun dure WBA. In Reggefiber PtP gebieden heeft T-mobile vaak eigen apparatuur hangen zodat je zo naar hun netwerk omgeprikt kan worden. Daarom is het ook zo'n stuk goedkoper. Ik zie dat zelf vooral als een mooie kans en zeker een om aan te grijpen :)

Hebben de Reggefiber-delen van Eindhoven ook TY-01 FTU's? Ik meen me iets te herinneren dat je dan twee vezels in huis hebt, de ene wordt gebruikt voor AON en de andere voor GPON. Dus misschien bestaat er zelfs nog een kans dat je bij KPN terug kan op AON als het niet bevalt. Maar pin me daar niet op vast.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 09:03
BeefHazard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:33:
[...]

Nee, andere kant van het land. Maar GPON op oud-reggefiber is volgens mij wel het beste van twee werelden omdat het netwerk point-to-point is opgebouwd. AON wordt afaik niet meer verder ontwikkeld bij de gangbare Nederlandse providers, dus vroeg op laat kom je wel op (X)G(S)PON. Zolang men gigabit of meer daarover kan leveren zal het mij eerlijk gezegd worst wezen of je dan een dedicated lijn of een overboekte gebruikt. Ik heb iig geen services in het netwerk draaien die 24/7 synchroon gigabit dicht trekken.

Zit je in KPN-gebied met nieuwe aanleg heb je pech, want dan zit je vast aan hun dure WBA. In Reggefiber PtP gebieden heeft T-mobile vaak eigen apparatuur hangen zodat je zo naar hun netwerk omgeprikt kan worden. Daarom is het ook zo'n stuk goedkoper. Ik zie dat zelf vooral als een mooie kans en zeker een om aan te grijpen :)

Hebben de Reggefiber-delen van Eindhoven ook TY-01 FTU's? Ik meen me iets te herinneren dat je dan twee vezels in huis hebt, de ene wordt gebruikt voor AON en de andere voor GPON. Dus misschien bestaat er zelfs nog een kans dat je bij KPN terug kan op AON als het niet bevalt. Maar pin me daar niet op vast.
Er komt maar één vezel binnen (en die ligt er ook al bijna 15 jaar). Het zal dus eigen TM apparatuur zijn in de POP. Dan zou omprikken genoeg moeten zijn. Wel ben ik benieuwd naar tv. Dat us bij KPN goed. TM hoor ik wisselende ervaringen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-05 22:03
Vraag of ik iets verkeerd heb gedaan, maar ik schrik mij net een hoetje. Ik was bezig om home assistant via een reverse proxy beschikbaar te maken en wou daarvoor controleren of mijn dns verwijzing was gelukt. Had nog geen port forward op de router gemaakt. Ik tik mijn webadres in en wat schets mijn totale verbazing, ik krijg gewoon de admin loginpagina van de Zyxel router geserveerd. Ik dacht eerst nog, mogelijk dat op een of andere manier gedetecteerd word dat ik wel van intern netwerk kom, dus op telefoon via 5G ook ip adres nog even ingevuld en ja hoor, gewoon de login pagina van mijn router :X .

Ik heb in de settings gekeken, firewall staat aan op 'medium' wat de recommended setting is, verder qua port forwarding, dmz en port triggering staat alles uit / default. Ik zie geen optie om de admin pagina vanaf WAN dicht te zetten.

Ligt het aan mij of is dit een behoorlijk groot veiligheidsissue en een totale default misconfiguratie die ik ook nog eens niet lijk te kunnen oplossen? Iemand anders met zelfde router die eens kan proberen of het daar hetzelfde is? Betreft een Zyxel DX5401-B1, met vrijwel compleet default configuratie, alleen de WiFi naam aangepast.

Ik neig om het apparaat maar direct los te trekken en contact op te nemen met T-mobile, maar ik dacht ik peil hier eerst even, mogelijk zie ik nog een optie in de router settings over het hoofd (ik hoop het...)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
!GN!T!ON schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:08:
Vraag of ik iets verkeerd heb gedaan, maar ik schrik mij net een hoetje. Ik was bezig om home assistant via een reverse proxy beschikbaar te maken en wou daarvoor controleren of mijn dns verwijzing was gelukt. Had nog geen port forward op de router gemaakt. Ik tik mijn webadres en wat schets mijn totale verbazing, ik krijg gewoon de admin loginpagina van de Zyxel router geserveerd. Ik dacht eerst nog, mogelijk dat op een of andere manier gedetecteerd word dat ik wel van intern netwerk kom, dus op telefoon via 5G ook ip adres nog even ingevuld en ja hoor, gewoon de login pagina van mijn router :X .

Ik heb in de settings gekeken, firewall staat aan op 'medium' wat de recommended setting is, verder qua port forwarding, dmz en port triggering staat alles uit / default. Ik zie geen optie om de admin pagina vanaf WAN dicht te zetten.

Ligt het aan mij of is dit een behoorlijk groot veiligheidsissue en een totale default misconfiguratie die ik ook nog eens niet lijk te kunnen oplossen? Iemand anders met zelfde router die eens kan proberen of het daar hetzelfde is? Betreft een Zyxel DX5401-B1, met vrijwel compleet default configuratie, alleen de WiFi naam aangepast.

Ik neig om het apparaat maar direct los te trekken en contact op te nemen met T-mobile, maar ik dacht ik peil hier eerst even, mogelijk zie ik nog een optie in de router settings over het hoofd (ik hoop het...)?
Weet je zeker dat je op je mobiel de wifi uit had staan?

https://community.t-mobil...eschikbaar-port-80-345802

[ Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 02-01-2023 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Dom, maar blijkbaar doet het WiFi icoontje/button op mijn telefoon het niet helemaal goed, net even telefoon herstart, wifi nog eens uitgezet en nu inderdaad zonder wifi geen loginpagina, pfew, voor niks geschrokken ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
!GN!T!ON schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:16:
[...]

Dom, maar blijkbaar doet het WiFi icoontje/button op mijn telefoon het niet helemaal goed, net even telefoon herstart, wifi nog eens uitgezet en nu inderdaad zonder wifi geen loginpagina, pfew, voor niks geschrokken ;w
En weet je ook zeker dat je je WAN IP in je DNS record hebt gezet? Want ook van binnenuit hoor je daarop niet je modem te vinden. Kan het zijn dat je het interne IP van je modem in je record gezet hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
BeefHazard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:15:
[...]

En weet je ook zeker dat je je WAN IP in je DNS record hebt gezet? Want ook van binnenuit hoor je daarop niet je modem te vinden. Kan het zijn dat je het interne IP van je modem in je record gezet hebt?
Jazeker, ip ingevuld van whatsmyip.com, het werkt inmiddels ook :)

Klopt blijkbaar wel dat je van binnenuit bij op wan adress bij je modem uitkomt, zie laatste bericht in het linkje van @Lord_Dain:

"Als je overigens vanaf je eigen internetverbinding http://{publiekipadres}/ bezoekt, kom je sowieso op de Zyxel login pagina terecht. Dit komt door NAT-Loopback.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 12:21
[...]

Maar GPON op oud-reggefiber is volgens mij wel het beste van twee werelden omdat het netwerk point-to-point is opgebouwd. AON wordt afaik niet meer verder ontwikkeld bij de gangbare Nederlandse providers, dus vroeg op laat kom je wel op (X)G(S)PON. Zolang men gigabit of meer daarover kan leveren zal het mij eerlijk gezegd worst wezen of je dan een dedicated lijn of een overboekte gebruikt. Ik heb iig geen services in het netwerk draaien die 24/7 synchroon gigabit dicht trekken.

Niet helemaal waar. GPON via Glasop (wat staat voor hun eigen operator Glasoperator) is niet "het beste". Veel klachten. Veelal omdat klanten overgezet werden vanuit KPN WBA met een NT erop en dat herhaaldelijk blijft gebeuren wat zorgt voor het down gaan van de OLT in de PoP. Glasop is wel goedkoper dan KPN WBA, dus T-Mobile kan abonnementen lager geprijsd aanbieden.

Het klopt dat AON op de langere termijn gaat verdwijnen op de glasvezelnetwerken. En nee, AON is niet een "dedicated" lijn waarop geen overboeking plaatsvind, want ook daar is sprake van overboeking. Een consumentenlijn heeft altijd overboeking, of je nu AON, GPON of XGSPON toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Vroeger kon je door je snelheid te verhogen en weer terug te zetten de inflatiecorrectie ongedaan maken.
Dit jaar steekt t-mobile er een stokje voor door te zeggen dat je enkel kan verhogen naar de nieuwe abonnementsvormen.

Zijn er nog andere trucs? Betaalde voorheen 25 euro voor 50mbps. Ga nu 27.58 betalen. Dus 10% inflatiecorrectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Soundwork schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:52:
[...]

Niet helemaal waar. GPON via Glasop (wat staat voor hun eigen operator Glasoperator) is niet "het beste". Veel klachten. Veelal omdat klanten overgezet werden vanuit KPN WBA met een NT erop en dat herhaaldelijk blijft gebeuren wat zorgt voor het down gaan van de OLT in de PoP. Glasop is wel goedkoper dan KPN WBA, dus T-Mobile kan abonnementen lager geprijsd aanbieden.
Tja, is dat echt een fout van de techniek of gewoon slecht werk van de monteurs? De monteur die hier was had weinig goede woorden over voor collega's die dat soort storingen creëren. Mijn punt was meer: gegeven dat je sowieso een keer naar PON gaat, zit je op een point-to-point netwerk wel het beste.
Het klopt dat AON op de langere termijn gaat verdwijnen op de glasvezelnetwerken. En nee, AON is niet een "dedicated" lijn waarop geen overboeking plaatsvind, want ook daar is sprake van overboeking. Een consumentenlijn heeft altijd overboeking, of je nu AON, GPON of XGSPON toepast.
Weer wat geleerd, I stand corrected. Des te meer reden om niet te vrezen voor GPON op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-05 18:35
[...]

Ik heb nu ongeveer een half jaar een glas aansluiting via KPN NetwerkNL (nieuwe aanleg hier in de Betuwe), maar heb alsnog een door T-Mobile geleverde Huawei GPON unit in de meterkast hangen, en betaal ook de "KPN-belasting" niet. dus lijkt per gebied ook nog eens te verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Laatst online: 30-05 18:23
Sende115 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Ik heb nu ongeveer een half jaar een glas aansluiting via KPN NetwerkNL (nieuwe aanleg hier in de Betuwe), maar heb alsnog een door T-Mobile geleverde Huawei GPON unit in de meterkast hangen, en betaal ook de "KPN-belasting" niet. dus lijkt per gebied ook nog eens te verschillen.
Jij hebt dus een glasvezellijn naar een PoP waar ook T-Mobile apparatuur aanwezig is en waarop je bent aangesloten.
Er zijn ook KPN glasvezellijnen naar PoPs waar (nog) geen T-Mobile apparatuur aanwezig is, dan zit je dus voorlopig vast aan WBA.
En je hebt ook KPN glasvezellijnen die verbonden zijn met een passieve splitter in de wijk. Dan zit je altijd vast aan WBA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-05 18:35
Muis666 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Jij hebt dus een glasvezellijn naar een PoP waar ook T-Mobile apparatuur aanwezig is en waarop je bent aangesloten.
Er zijn ook KPN glasvezellijnen naar PoPs waar (nog) geen T-Mobile apparatuur aanwezig is, dan zit je dus voorlopig vast aan WBA.
En je hebt ook KPN glasvezellijnen die verbonden zijn met een passieve splitter in de wijk. Dan zit je altijd vast aan WBA...
Klopt inderdaad, Het ging mij ook meer om de stelling dat nieuwe aanslutingen WBA zijn, niet altijd juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Muis666 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Dat is wat ik bedoelde, ik was onder de indruk dat dat de nieuwe standaard was voor KPN. Bijzonder dat dat dus bij @Sende115 niet zo is aangelegd, wel dikke mazzel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
In het KPN Netwerk topic wordt dit verder uitgelegd. Nieuw is altijd betrekkelijk.. het gaat niet om het moment van aansluiten maar om het moment van besluiten of een project P2P of P2MP wordt. Bij die laatste zit je vast aan WBA.
Als het een langer lopend project betreft is het dus heel goed mogelijk dat er PoPs zijn gebruikt (van 3500 aansluitingen per PoP). Dat is dan een P2P netwerk. En dat geldt zeker voor projecten van andere partijen waar KPN mee samenwerkt (Glasdraad, Digitale Stad etc..).
Dan nog zie je wel dat KPN ook zelf XGS-PON toepast maar in ieder geval heb je dan nog andere partijen in de PoP, zoals Glasoperator.
KPN Netwerk en Glaspoort projecten die het afgelopen jaar van start gingen zijn eigenlijk vrijwel allemaal P2MP met maar 1 PoP (meestal in de centrale) en kasten met splitters in de wijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 12:32

nelizmastr

Goed wies kapot

renzo4000 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:21:
Iemand een idee waarom ik ineens servers rondom Rotterdam als dichtstbijzijnde te zien krijg via Speedtest Ookla ipv regio Arnhem (daar waar ik ongeveer zit dus)? Dit is sinds een paar dagen. Kan het zijn dat ik via een andere hub oid zit ineens?
Klinkt als een routering dingetje idd. Ik word meestal gerouteerd via Weert (zit in Apeldoorn) :+

Binnen Nederland is dat effect gelukkig minimaal qua latency.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Eind november is bij mij de T-Mobile glasvezel aansluiting eindelijk opgeleverd, ca. 7 maanden nadat ik het had aangevraagd. Alle straten in de wijk zijn hier opengelegd voor het leggen van de glasvezels door Open Dutch Fiber.

Vandaag krijg ik tot mijn verbazing een brief van KPN dat ook zij glasvezel gaan leveren op mijn adres, en wel via hun eigen netwerk dat ze nog moeten aanleggen in de wijk. Ze maken dus geen gebruik van het bestaande ODF netwerk (terwijl T-Mobile op sommige locaties wel gebruik maakt van het KPN netwerk).

Dat betekent dus dat de hele wijk weer opengelegd wordt voor extra glasvezels. Voor mij niet zo'n probleem, maar het lijkt me wel onnodig kostbaar op deze manier.

Over de T-Mobile verbinding ben ik tot nu toe heel tevreden, up- en download snelheden zijn behoorlijk constant rond de 920...930 Mbps.

Ik ben echter minder tevreden over de TV kwaliteit van T-Mobile, Ziggo bood een aanzienlijk betere beeldkwaliteit dan T-Mobile. Ook het cloud opname platform lijkt nog niet helemaal stabiel: sommige reeds gemaakte opnames zijn helemaal niet afspeelbaar.

Voorlopig zit ik voor een jaar vast aan T-mobile, maar een betere beeldkwaliteit zou voor mij een reden kunnen zijn om over te stappen naar KPN, ondanks de hogere prijs van KPN.

Heeft iemand hier de beelkwaliteit van T-Mobile en KPN wel eens naast elkaar vergeleken? Is KPN echt zo veel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ReneK schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:52:
Heeft iemand hier de beelkwaliteit van T-Mobile en KPN wel eens naast elkaar vergeleken? Is KPN echt zo veel beter?
Wij kijken via een AppleTV, niet via de settopbox (scheelt weer €5 per maand) en eerlijk gezegd met de hoeveelheid TV die wij kijken maakt het verschil weinig uit. Hier wordt amper 8-12 uur per week TV gekeken,
voornamelijk journaals en af en toe een commercieel programma of 24kitchen, dus niet echt meer fervent TV kijkers.

Toen hier glasvezel kwam in november 2020 (aangesloten bij KPN in feb. 2021) hebben we een jaartje KPN gehad (Internet 200Mbps + TV) en daarna T-mobile per 02-2022 1Gbit + TV zonder STB.

Als je echt per se UHD uitzendingen wilt en "Ziggo competitieve" kwaliteit dan is KPN wel een upgrade ja.
Dan zou ik wel overwegen om ook je mobiele abonnement om te zetten, dat scheelt echt wel.
(tevens de reden dat wij bij T-mobile zitten. €45 all-in voor Gbit internet + TV + opnemen is een goeie deal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
nelizmastr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Wij kijken via een AppleTV, niet via de settopbox (scheelt weer €5 per maand)
Wij gebruiken een Nvidia Shield in plaats van de settopbox. Niet zozeer om geld te besparen, maar het scheelt weer een kastje naast de TV. Die Shield stond er toch al.
Als je echt per se UHD uitzendingen wilt en "Ziggo competitieve" kwaliteit dan is KPN wel een upgrade ja.
Ik hoef geen UHD, we kijken nog via een ouderwetse HD TV van ruim 10 jaar oud. Ook op dat oude ding zijn de verschillen tussen Ziggo en T-Mobile opmerkelijk qua beeldscherpte.
Via de Shield zijn ook bv. Netflix en NPO Plus beter dan T-Mobile TV op 1080p.

Het valt me trouwens op dat T-Mobile TV in een browser op mijn PC met 4K scherm er ook beter uit ziet. Het zou dus ook kunnen liggen aan de Android TV app van T-Mobile. Het beeld van de app is ook veel donkerder dan bij bv. Netflix, NPO Plus en Youtube.
Dan zou ik wel overwegen om ook je mobiele abonnement om te zetten, dat scheelt echt wel.
De enige reden om ook het mobiele abonnement om te zetten naar T-Mobile zou voor mij zijn dat ze bij een lange storing je mobiele abonnement tijdelijk kunnen overzetten naar onbeperkt.

Ik heb tot nu toe één storing gehad van ca. 1 uur. Even aankijken hoe e.e.a. zich houdt gedurende de komende maanden, en dan kijken of ik overstap met mobiel of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ReneK schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:32:
De enige reden om ook het mobiele abonnement om te zetten naar T-Mobile zou voor mij zijn dat ze bij een lange storing je mobiele abonnement tijdelijk kunnen overzetten naar onbeperkt.
Je krijgt natuurlijk ook combinatie korting.
Maar als het echt om boven genoemde gaat volstaat een prepaid sim ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
nelizmastr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Wij kijken via een AppleTV, niet via de settopbox (scheelt weer €5 per maand) en eerlijk gezegd met de hoeveelheid TV die wij kijken maakt het verschil weinig uit. Hier wordt amper 8-12 uur per week TV gekeken,
voornamelijk journaals en af en toe een commercieel programma of 24kitchen, dus niet echt meer fervent TV kijkers.

Toen hier glasvezel kwam in november 2020 (aangesloten bij KPN in feb. 2021) hebben we een jaartje KPN gehad (Internet 200Mbps + TV) en daarna T-mobile per 02-2022 1Gbit + TV zonder STB.

(tevens de reden dat wij bij T-mobile zitten. €45 all-in voor Gbit internet + TV + opnemen is een goeie deal)
Hoe kom je aan allin voor €45? Ik kom alleen maar op hogere bedragen uit (heb ook klantvoordeel ivm tmobile abbo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

renzo4000 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Hoe kom je aan allin voor €45? Ik kom alleen maar op hogere bedragen uit (heb ook klantvoordeel ivm tmobile abbo)
Als je een unlimited abbo voor mobiel hebt krijg je extra korting. Totaal gaat er dan€15 af in ons geval en zaten we in 2022 op €42,50 voor internet premium + tv standaard + cloud opnemen. Geen vaste telefoon uiteraard, dat is iets voor ouderen en telemarketeers.

Pagina: 1 ... 202 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie