AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
En quad 9? Ook makkelijk te onthouden. 9.9.9.9Luuk1983 schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:50:
[...]
Persoonlijk zou ik altijd 1.1.1.1 en 1.0.0.1 gebruiken. 8.8.8.8 is van Google, terwijl die andere twee van CloudFlare zijn. CloudFlare heeft als doel gesteld die DNS als privacy vriendelijk weg te zetten. Google is iets sneller, dat wel: https://www.makeuseof.com/google-dns-vs-cloudflare-dns/.
https://en.wikipedia.org/wiki/Quad9
Of OpenDNS met 208.67.222.222 en 208.67.220.220 wat moeilijker te onthouden
[ Voor 4% gewijzigd door yalerta op 14-11-2022 14:36 ]
Ik zal eens kijken, eigenlijk nooit gedaan.Reloader schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:44:
[...]
geen rare upnp instellingen ofzo erin staan?
Is dat veel snelheid verlies danyalerta schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:34:
[...]
En quad 9? Ook makkelijk te onthouden. 9.9.9.9
https://en.wikipedia.org/wiki/Quad9
Of OpenDNS met 208.67.222.222 en 208.67.220.220 wat moeilijker te onthouden
Misschien iets te laat maar ik ben overgestapt. XS4all (sinds 2008 klant) pas opgezegd nadat t-mobile het werkend heeft opgeleverd. Overstap service van adsl naar glas bood T-mobiele niet. Betrof een nieuwe glasvezellijn daar ik vanaf adsl kom.supercop7373 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:18:
[...]
Ik zit daar(xs4all) tot 24/12 en overweeg een overstap naar T-mobile. De vele horror verhalen weerhouden mij wel enigszins een overstap te maken.
Heb jij gebruik gemaakt van de overstapservice of zelf opgezegd? En hoe heb je KPN zo gek gekregen om je weer aan te sluiten?
Als ik een minpunt moet noemen was het de onaangekondigde werkzaamheden mbt tot het aanleggen van de laatste paar meter, ze stonden ineens zonder aankondiging voor de deur
Bij opzegging xs4all werd er vermeld door xs4all dat ik naar een budget provider overstapte. Heb daar maar geen discussie over gestart, xs4all is ook niet meer wat het was. De ene feature na de andere word stopgezet en de prijs stijgt toch aardig elke keer weer.
LOL, mooi man, dat ze dat durven zeggen en dat is dan KPN die dat zegt. Tja, dat is wel makkelijk scoren dan en zo kan je als bedrijf elke concurrent die goedkoper is dus wegzetten als budget club.Fireb@ll schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:07:
[...]
Misschien iets te laat maar ik ben overgestapt. XS4all (sinds 2008 klant) pas opgezegd nadat t-mobile het werkend heeft opgeleverd. Overstap service van adsl naar glas bood T-mobiele niet. Betrof een nieuwe glasvezellijn daar ik vanaf adsl kom.
Als ik een minpunt moet noemen was het de onaangekondigde werkzaamheden mbt tot het aanleggen van de laatste paar meter, ze stonden ineens zonder aankondiging voor de deurmaar de werkzaamheden zijn netjes uitgevoerd. Vervolg afspraak voor monteur voor aansluiten modem was zo gemaakt.
Bij opzegging xs4all werd er vermeld door xs4all dat ik naar een budget provider overstapte. Heb daar maar geen discussie over gestart, xs4all is ook niet meer wat het was. De ene feature na de andere word stopgezet en de prijs stijgt toch aardig elke keer weer.
Ik vind het eigenlijk zelfs onprofessioneel. Mij is vroeger altijd geleerd om nooit af te geven op directe concurrenten als ik met klanten in gesprek was. Tja.. times change..
Sluit ik mij helemaal bij aan. Netjes is het niet en helemaal niet nodig. Kun je beter melden dat bij problemen je ze graag weer als klant aanneemt.Lord_Dain schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:10:
[...]
Mij is vroeger altijd geleerd om nooit af te geven op directe concurrenten als ik met klanten in gesprek was. Tja.. times change..
Oke. Ik vraag me even af of ik het glas abo van xs4all kan aanhouden als ik overstap naar glas van T-mobile. Moet de lijn niet vrij gegeven worden of zoiets?Fireb@ll schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:07:
[...]
Misschien iets te laat maar ik ben overgestapt. XS4all (sinds 2008 klant) pas opgezegd nadat t-mobile het werkend heeft opgeleverd. Overstap service van adsl naar glas bood T-mobiele niet. Betrof een nieuwe glasvezellijn daar ik vanaf adsl kom.
Als ik een minpunt moet noemen was het de onaangekondigde werkzaamheden mbt tot het aanleggen van de laatste paar meter, ze stonden ineens zonder aankondiging voor de deurmaar de werkzaamheden zijn netjes uitgevoerd. Vervolg afspraak voor monteur voor aansluiten modem was zo gemaakt.
Je kan de dns-server instellen bij de dhcp-server instellingen en daarnaast kan je inderdaad nog apart een lokale dns-server instellen.com2,1ghz schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:48:
[...]
Waarschijnlijk wel maar was me niet gelukt. Je kon een dns server toevoegen maar dat werkte niet.
Had een tweede router bij de hand en had die als router ingesteld. Kwam ook naar voren bij een van de topics van T-mobile forum.
Dat gaat idd niet, je kan wel gefaseerd over van ADSL naar glas, of andersom, maar glas naar glas is altijd een migratie met een minimale downtime..supercop7373 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:00:
[...]
Oke. Ik vraag me even af of ik het glas abo van xs4all kan aanhouden als ik overstap naar glas van T-mobile. Moet de lijn niet vrij gegeven worden of zoiets?
[mierenneuker] Je kan gefaseerd over van netwerk naar netwerk. Van glas naar glas kan zonder downtime, als je meerdere aanbieders in je meterkast hebt.[/mierenneuker]Lord_Dain schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:05:
[...]
Dat gaat idd niet, je kan wel gefaseerd over van ADSL naar glas, of andersom, maar glas naar glas is altijd een migratie met een minimale downtime..
Share and Enjoy!
Mijn huidige abonnement met T-mobile wordt morgen beëindigt, dit omdat ze mij een nieuw abonnement morgen zouden leveren. Deze exercitie word gedaan omdat T-mobile nieuwe abonnementen goedkoper verkoopt, dan als je een snelheidsvermogen aanvraagt, in dit geval €5,- per maand.
Alleen onze vrienden van Guidion kunnen niet op tijd leveren, waardoor T-mobile niet kan leveren.
T-mobile wil van het huidige abonnement de beëindiging niet uitstellen.
T-mobile vroeg mij zelf contact op te nemen met Guidion, dat is raar want ik heb een contract met T-mobile en niet met Guidion.
Ik kreeg de vraag om een afspraak te maken begin deze week pas en dat was volgens de T-mobile medewerker te laat om nog een aanpassing te maken.
T-mobile jullie worden weer bedankt voor een uitmuntende niet geleverde service.
Nog bedankt voor de unlimited voucher, maar daar heb ik niet alle service die ik via de bedraade verbinding wel heb.
Het is volgens mij ook niet mogelijk om de Zyxel helemaal weg te halen aangezien ik een vaste telefoonverbinding nodig heb.
Of zijn er tegenwoordig wel mogelijkheden met eigen apparatuur en een telefoon aansluiting die worden ondersteund? (suggesties zijn welkom)
Als ik inderdaad 2x poorten moet openen, een eigen router, zonder de Zyxel, niet mogelijk is vanwege de telefoon aansluiting dan zit ik eigenlijk hardop te denken wat zit ik dan moeilijk te doen en waarom wil ik de Zyxel buitensluiten en sluit ik niet gewoon alle apparatuur daarop aan, zet wat poorten open en klaar is kees... Maar dan komt er een stemmetje in mijn hoofd die zegt, neee niet doen, gewoon eigen apparatuur gebruiken maar wat zou nou goede argumenten om dat wel, of juist niet te doen?
Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.
Gebruik je eigen router en hang de zyxel gewoon als cliënt in je netwerk als sip (telefoon) adapterfreestyler2 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 06:38:
De Zyxel T-54 kan niet in bridge modus worden gezet, echter is het wel noodzakelijk om diverse poorten open te zetten. Tot zover geen issues maar nu wil ik een eigen router plaatsen maar ik heb geen zin om poorten in zowel de router of als zyxel te openen.
Het is volgens mij ook niet mogelijk om de Zyxel helemaal weg te halen aangezien ik een vaste telefoonverbinding nodig heb.
Of zijn er tegenwoordig wel mogelijkheden met eigen apparatuur en een telefoon aansluiting die worden ondersteund? (suggesties zijn welkom)
Als ik inderdaad 2x poorten moet openen, een eigen router, zonder de Zyxel, niet mogelijk is vanwege de telefoon aansluiting dan zit ik eigenlijk hardop te denken wat zit ik dan moeilijk te doen en waarom wil ik de Zyxel buitensluiten en sluit ik niet gewoon alle apparatuur daarop aan, zet wat poorten open en klaar is kees... Maar dan komt er een stemmetje in mijn hoofd die zegt, neee niet doen, gewoon eigen apparatuur gebruiken maar wat zou nou goede argumenten om dat wel, of juist niet te doen?
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Als het echt zo eenvoudig is als je nu schetst ben je de held van de dag, mijn held in ieder geval.sailor_dg schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:42:
[...]
Gebruik je eigen router en hang de zyxel gewoon als cliënt in je netwerk als sip (telefoon) adapter
Even kijken of ik je goed begrijp in leken taal...
Ik plaats dus de huidige utp kabel van de Zyxel in mijn eigen router en daarna plug ik de zyxel met een andere utp kabel rechtstreeks in mijn eigen router.
Aangezien ik voorheen Ziggo had (bridge modus) is er dus feitelijk ook geen aanpassing nodig in mijn huidige router want de instellingen staan er al
Dit zou moeten werken - uiteraard moet je wel op je eigen firewall (router) de juiste poorten voor sip open zetten en forwarden naar de zyxel.freestyler2 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:06:
[...]
Als het echt zo eenvoudig is als je nu schetst ben je de held van de dag, mijn held in ieder geval.
Even kijken of ik je goed begrijp in leken taal...
Ik plaats dus de huidige utp kabel van de Zyxel in mijn eigen router en daarna plug ik de zyxel met een andere utp kabel rechtstreeks in mijn eigen router.
Aangezien ik voorheen Ziggo had (bridge modus) is er dus feitelijk ook geen aanpassing nodig in mijn huidige router want de instellingen staan er al
Alternatief zou t-mobile je moeten toestaan je eigen apparatuur te gebruiken dus zou je de instellingen kunnen opvragen en een ATA gebruiken.
Ik geloof dat beide opties al een keer zijn langsgekomen op dit forum.Barre73 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:09:
[...]
Want? Sinds vorige week zijn de SIP gegevens van je T-Mobile telefonie gewoon beschikbaar. Kan je het zelf instellen in een eigen router, een ATA of een VOIP telefoon.
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Welke Chromecast? De CCGTV haalt over Wifi maar 433Mbps. Dus het ligt er aan wat je precies streamed (local media?).zuma schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:13:
[...]
Met meten kom ik ook altijd tussen de 1Gbs en 900Mb/s uit, maar ik merk wel aan mijn chromecast regelmatig bufferproblemen, alles loopt wel door maar zie wel regelmatig het kringetje wat aangeeft dat de buffer achterloopt. Ik heb dan ook geen sync problemen. het is enkel dat irritant buffer kringeltje in beeld. Chromecast staat vlak naast de wifirouter en wifi is niet zwaar belast omdat ik alles liever bedraad en met Zigbee doe dan via de Wifi. Ik verdenk niet echt de Wifi verbinding, ook niet de aansluiting op glas maar ik denk eerder dat de streaming servers wat afgeknepen wordent. Ik merk het vooral met Disney+ casten.
Zie je ook dat buffer kringeltje als je weer eens out of sync raakt?
Je kunt in de Play Store wel een app vinden om te speedtesten.
EDIT; met de T-mobile app heb ik geen ervaring (ik kijk geen tv
[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 17-11-2022 09:49 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dit werd aangeboden door een T-Mobile medewerker, dus of het een truukje is om 5 euro per maand, dus €60 per jaar te besparen, het lijken kleine bedragen, maar als je dat regelmatig doet worden het vanzelf grote bedragen.djiwie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:35:
Dus je probeert met een trucje vijf euro te besparen en bent nu dat niet helemaal zoals gepland gaat, boos dat t-mobile niet meewerkt? 🤔
Bij T-mobile lijkt intern (T-Mobile naar T-Mobile) de overstap service niet te werken, dus zeggen ze je abonnement intern op de dag dat ze hopen je te kunnen activeren en als Guidion niet kan leveren, wat ze vaak niet op de door medewerker genoemde dat niet kunnen, dan ben je even zuur.
Dat is een probleem van T-mobile en ze leveren daarom vouchers om via het mobile netwerk online te kunnen, gelukkig is de dekking hier redelijk goed en kan er mee vooruit, maar het is niet altijd handig, de voucher is actief op één toestel en daarom zit een deel zo nu en dan even zonder internet.
Maar ga je van WBA naar ODF over? OF wat maakt het van T-Mobile naar T-Mobile?BGLAdmin schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:18:
Bij T-mobile lijkt intern (T-Mobile naar T-Mobile) de overstap service niet te werken, dus zeggen ze je abonnement intern op de dag dat ze hopen je te kunnen activeren en als Guidion niet kan leveren, wat ze vaak niet op de door medewerker genoemde dat niet kunnen, dan ben je even zuur.
Overweeg de aanschaf van een VOIP telefoon.freestyler2 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 06:38:
... maar ik heb geen zin ...
Ik maak gebruik van een Gigaset N300A-IP met de mogelijkheid 6 Voip providers in te stellen.
ATA adapters zijn al genoemd maar ook vaste Voip toestellen zijn er in overvloed te verkrijgen.
Telefonie instellen via Voip providers als CheapConnect en de vele anderen die op die markt opereren. Vaste Telefonie via Tmobile is ook voip en heeft geen meerwaarde, alleen een hogere prijs.
Er wordt glas aangelegd in de wijk en de vezel ligt al ergens in de straat. Nog niet bekend waar deze binnen gaat komen. T-Mobile belde met een "aanbod" en zou alles regelen. Maar een jaren '70 huis waar alles kris kros door elkaar loopt is geen standaard kabeltje leggen. Naast het feit dat de hele wijk net een jaar geleden verduurzaamd is en alle woningen een dubbele muur gekregen hebben, dat gaf met de Ziggo aansluiting al gedoe.
Het verhaal dat er voor alle tv's ethernet moet liggen werd door de verkoopmedewerker handig een mooi sprookje van gemaakt.
Eerst maar eens even de hele installatie afwachten van de vezel, daarna kijk ik wel even verder met hem. Voor drie euro minder per maand namelijk een hele hoop gedoe (en daar kunnen die boomers niet tegen
Waiting on the world to change
Dan kun je lang wachten want dat doen ze pas als je een abonnement aanvraagt.pinda powerrr schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:14:
Eerst maar eens even de hele installatie afwachten van de vezel, daarna kijk ik wel even verder met hem.
Verstandig besluit, dergelijke omschakelingen gaan ons aan het hart ....pinda powerrr schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:14:
Gisteren mijn vader geadviseerd even géén T-Mobile te nemen, terwijl ik al jaren tevreden gebruiker ben.
...
Eerst maar eens even de hele installatie afwachten van de vezel, daarna kijk ik wel even verder met hem. Voor drie euro minder per maand namelijk een hele hoop gedoe (en daar kunnen die boomers niet tegen)
Vast wel iemand anders in de wijk die de gok wél neemt, weet ik tenminste waar ze die vezel naar binnen gaan brengen. Meterkast is geen optie meer, omdat vanwege de verduurzaming alle kruipruimtes helemaal volgegooid zijn met isolatie.jongetje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:33:
[...]
Dan kun je lang wachten want dat doen ze pas als je een abonnement aanvraagt.
Telefonisch beloven ze veel, ik heb hier al genoeg gelezen....even geduldig wachten. Sowieso ligt alleen de vezel in de straat opgerold, de volgende stap om bij de huizen naar binnen te krijgen is vast niet volgende week.
Meterkast kan op zich nog wel een optie zijn om de vezel naar toe te krijgen (middels gebruik van een ziggo/kpn bestaande mantelbuis die vanuit buiten naar de meterkast loopt) maar of je dan vanuit meterkast nog veel verder komt de woning zonder kruipruimte is natuurlijk wel de vraag...pinda powerrr schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:14:
[...]
Vast wel iemand anders in de wijk die de gok wél neemt, weet ik tenminste waar ze die vezel naar binnen gaan brengen. Meterkast is geen optie meer, omdat vanwege de verduurzaming alle kruipruimtes helemaal volgegooid zijn met isolatie.
Telefonisch beloven ze veel, ik heb hier al genoeg gelezen....even geduldig wachten. Sowieso ligt alleen de vezel in de straat opgerold, de volgende stap om bij de huizen naar binnen te krijgen is vast niet volgende week.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Er komt sowieso iemand kijken hoe het naar binnen moet dus dat kan gewoon in overleg.pinda powerrr schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:14:
[...]
Vast wel iemand anders in de wijk die de gok wél neemt, weet ik tenminste waar ze die vezel naar binnen gaan brengen. Meterkast is geen optie meer, omdat vanwege de verduurzaming alle kruipruimtes helemaal volgegooid zijn met isolatie.
Ziggo komt via de tuinkant binnen (woonkamer) omdat het destijds makkelijker was via die kant dan bij iedereen de meterkast in. Ouderwetse telefoonlijn zit natuurlijk wel in de meterkast.Barre73 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:18:
[...]
Meterkast kan op zich nog wel een optie zijn om de vezel naar toe te krijgen (middels gebruik van een ziggo/kpn bestaande mantelbuis die vanuit buiten naar de meterkast loopt) maar of je dan vanuit meterkast nog veel verder komt de woning zonder kruipruimte is natuurlijk wel de vraag...
Op mijn vraag of hij daar iets van wist.....nee zouden ze via T-Mobile regelenjongetje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:33:
[...]
Er komt sowieso iemand kijken hoe het naar binnen moet dus dat kan gewoon in overleg.

Ben erg benieuwd, grote wijk met allemaal dezelfde soort huizen en net een jaar de bouwvakkers weg die de hele wijk een verduurzamingsbeurt hebben gegeven ) denk aan alles gasloos, nieuwe ramen, warmtepomp, zonnepanelen en extra muur met isolatie om de bestaande muren heen).djiwie schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:44:
In mijn geval (Open Dutch Fiber) kwamen ze gewoon gelijk aanleggen, niet een losse schouw vooraf. Is een jaren 30 huis met een toegankelijke kruipruimte (net als alle andere huizen in de buurt) dus misschien dat ze dan de gok nemen dat het wel moet lukken.
Ik heb al om een foto gevraagd hoe het in de straat er nu bij ligt. Gaat om Zoetermeer overigens.

Het internet werkt - echter werkt de TV nu niet. Dit werktte wel via de Zyxel.
Ik kwam op internet tegen dat ik LAN Port 4 instelling (640) leeg kan laten in het geval van een nieuwe aansluiting maar ik heb beide instellingen geprobeerd. Zonder succes.
Ik heb de TV Rechtstreeks aangesloten met een kabel op LAN Port 4.
Wat vergeet of zie ik over het hoofd?
Een Fritzbox heeft in het algemeen telefoon anasluitingen en een DECT base station. Ik gebruik de Fritz niet als router, alleen voor de telefoon (als ATA dus). De Zyxel is ok als je niet meer dan een subnet gebruikt maar is beperkt.freestyler2 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 06:38:
IGMP Snooping..freestyler2 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:25:
Ik heb zojuist mijn Zyxel T54 vervangen voor mijn eigen router (Asus AC68u). Daarbij heb ik de volgende instellingen gebruikt [Afbeelding].
Het internet werkt - echter werkt de TV nu niet. Dit werktte wel via de Zyxel.
Ik kwam op internet tegen dat ik LAN Port 4 instelling (640) leeg kan laten in het geval van een nieuwe aansluiting maar ik heb beide instellingen geprobeerd. Zonder succes.
Ik heb de TV Rechtstreeks aangesloten met een kabel op LAN Port 4.
Wat vergeet of zie ik over het hoofd?
Of kabeltjes verkeerd om
Ik kan opzich leven met de oplossing van @sailor_dgllagendijk schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:33:
[...]
Een Fritzbox heeft in het algemeen telefoon anasluitingen en een DECT base station. Ik gebruik de Fritz niet als router, alleen voor de telefoon (als ATA dus). De Zyxel is ok als je niet meer dan een subnet gebruikt maar is beperkt.
Ik heb er opzich geen problemen mee om de T54 te gebruiken voor enkel en alleen de telefoonaansluiting.sailor_dg schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:42:
[...]
Gebruik je eigen router en hang de zyxel gewoon als cliënt in je netwerk als sip (telefoon) adapter
Ik heb nu mijn router verbonden aan de Zyxel, ik zie hem echter nog niet in het netwerk terugkomen (en kan zodoende dus nog geen poorten openzetten. Dus ik ben nog even aan het stoeien om dat werkend te krijgen.
Nu opereert de Zyxel en mijn Asus op hetzelfde subnet (192.168.1.1) dus om conflicten te voorkomen staat de Zyxel ingesteld op een ander subnet (10.1.1.1). Nu zal daar natuurlijk vermoedelijk het probleem zitten maar als ik de Zyxel op de default laat staan dan levert dit natuurlijk wederom een conflict op en vice versa.
Het lukt mij echter ook niet om de Zyxel handmatig te benaderen (10.1.1.1).
Mijn eigen router kan ik uiteraard wel benaderen (192.168.1.1)
[ Voor 25% gewijzigd door freestyler2 op 17-11-2022 21:11 ]
IGMP Snooping did the job!Lord_Dain schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:42:
[...]
IGMP Snooping..
Of kabeltjes verkeerd om
Thanks!
Daarnaast cheapconnect gebruiken voor telefonie, kun je dan instellen in je eigen modem of voip (dect) telefoon. Goedkoper en provider onafhankelijk.
IGMP enable werkt nu toch echt bij mij en ik ben pas sinds deze week voorzien van een gloednieuwe ODF aansluiting, wat is daar vreemd aan?jongetje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:40:
@freestyler2 IGMP is wel vreemd aangezien op glasvezel en het nieuwe platform geen Multicast streams worden gebruikt zoals bij bijvoorbeeld kpn.
Mijn Asus heeft geen RJ11 aansluiting. Kan ik dan de RJ11 aansluiting aan 1 kant ombouwen naar een RJ45 en dan mijzelf aansluiten bij (bijvoorbeeld) cheapconnect?jongetje schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:40:
@freestyler2
Daarnaast cheapconnect gebruiken voor telefonie, kun je dan instellen in je eigen modem of voip (dect) telefoon. Goedkoper en provider onafhankelijk.
met bijvoorbeeld zoiets: https://www.amazon.nl/Met...vrouwelijk/dp/B01LZ4GSDH/
(of simpelweg een nieuwe connector aansluiten)
[ Voor 39% gewijzigd door freestyler2 op 18-11-2022 10:16 ]
Oke dan gaat dat dus niet werken wat ik wil. Ik ben tevreden over Asus dus ik zal denk ik niet zo snel overstappen naar AVM.hcQd schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:41:
@freestyler2 Als er geen rj11 op je router zit dan ondersteunt deze geen voip. Volgens mij zie je dat eigenlijk alleen op de routers van avm. Als je de zussen Zyxell er uit wilt halen heb je een ata nodig, of een dect-telefoon met sip.
Heb je voorbeelden van een eenvoudige (goedkope) ATA, hoeft niet heel fancy te zijn. Het heeft voor mij maar 1 doel, zonder toeters en bellen, namelijk bellen en gebeld worden
Ik zie modellen van Cisco voorbij komen variërend van een paar tientjes tot over de honderden euros.
Iets als deze zou werken: uitvoering: Grandstream Networks SIP-ATA HandyTone HT802 2xFXSfreestyler2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:59:
[...]
Oke dan gaat dat dus niet werken wat ik wil. Ik ben tevreden over Asus dus ik zal denk ik niet zo snel overstappen naar AVM.
Heb je voorbeelden van een eenvoudige (goedkope) ATA, hoeft niet heel fancy te zijn. Het heeft voor mij maar 1 doel, zonder toeters en bellen, namelijk bellen en gebeld worden![]()
Ik zie modellen van Cisco voorbij komen variërend van een paar tientjes tot over de honderden euros.
Omdat een IGMP proxy is om multicast streams niet over je hele netwerk te laten sturen maar alleen naar de poorten die om een multicast stream vragen. T-Mobile werkt met anycast streams, dat is geen verkeer dat door een IGMP proxy zou moeten worden afgehandeld (of geblokkeerd).freestyler2 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:11:
IGMP enable werkt nu toch echt bij mij en ik ben pas sinds deze week voorzien van een gloednieuwe ODF aansluiting, wat is daar vreemd aan?
Net bij mij thuis nog even gekeken en daar staat alles op Auto.pinda powerrr schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:30:
@Greatsword utp kan wel tot honderd meter, dus die acht moet wel lukken.
UDM Pro instellen met VLAN 300 op de WAN zijde en klaar ben je.
Zat er dus over na te denken om dan eerst de Switch even in te pluggen op de Zyxel, daar dan even tijdelijk de UDM Pro op aan te sluiten zodat ik hem in ieder geval kan benaderen en daarna de VLAN aanpassen.
Het is dan een kwestie van dit even aanvinken en 300 neerzetten toch?
Vervolgens moet ik de zyxel dan kunnen afkoppelen en de UDM Pro rechstreeks aansluiten op de KPN XGS-PON.
/f/image/VWFx3OVaW2I0Gwk1YCTqtnSP.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JStO2KoSCYPNL74pY1KbdjAT.jpg?f=fotoalbum_large)
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Zou moeten werkenGreatsword schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:33:
[...]
Net bij mij thuis nog even gekeken en daar staat alles op Auto.
Zat er dus over na te denken om dan eerst de Switch even in te pluggen op de Zyxel, daar dan even tijdelijk de UDM Pro op aan te sluiten zodat ik hem in ieder geval kan benaderen en daarna de VLAN aanpassen.
Het is dan een kwestie van dit even aanvinken en 300 neerzetten toch?
Vervolgens moet ik de zyxel dan kunnen afkoppelen en de UDM Pro rechstreeks aansluiten op de KPN XGS-PON.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vlan instelling is inderdaad waar je het pijltje hebt.
Hij laat de TV gids wel zien maar dat is meestal van de ochtend. Verder doet alles boven zender 3(dus rtl 4 5 sb 6 rtl 7 etc) het niet. je ziet wel de (verkeerde) gids maar beeld blijft zwart.
Meer mensen met dit probleem?
Zelf heb ik een Mikrotik router draaien en heb deze zo goed mogelijk dicht gezet omdat ik altijd dacht dat dit mijn 'first line of defence ' zou zijn, maar dat is op dit moment misschien wel de de SFP geworden.
Echter vroeg ik mij af hoe het zit qua security en zit met een paar vragen:
Kan de OLT (aan de provider kant) wijzigingen pushen naar mijn ONU?
Is het private IP adres (192.168.x.x) te benaderen vanaf de provider kant?
Op dit moment is er een vast username/passwd op de ONU, is het superdom om deze niet te veranderen of kan je toch alleen inloggen aan de LAN kant?
Om het werkend te krijgen kwam ik er achter dat er een compleet OS draait op de SFP,
Is het nodig om een firewall te draaien op de SFP?
Software updates te draaien?
Standaard instellingen te veranderen?
Zijn er best practices hiervoor?
[ Voor 8% gewijzigd door Madcat op 18-11-2022 23:35 ]
Missen de T-Mobile klanten niet dat T-Mobile dit kanaal niet doorgeeft in UHD met HDR?
Vooruitlopend daarop maar eens een laptop aangesloten op een LAN poort de Zyxel om eens te kijken wat zoal de mogelijkheden zijn van dat ding.
Vermoedelijk gaat die Zyxel er weer tussenuit ten gunste van mijn ASUS router, maar de ASUS heeft wel een beperkte WAN to LAN speed van zo'n 870 Mbps. De Zyxel schijnt wel de volle snelheid te halen.
Om de WAN instellingen van de Zyxel te bekijken bestaat volgens de manual de sectie Broadband onder networking.
Ik zie echter geen Broadband sectie op mijn Zyxel.
Is dit gedisabled door T-Mobile, of is deze sectie misschien alleen zichtbaar als er daadwerkelijk een WAN verbinding is? (wat ik me nauwelijks kan voorstellen).
Zonder Broadband kan je bv. ook geen cellular backup via 3G/4G/5G instellen.
Dat is suggestief !dolopfriet schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:16:
NPO1 UHD geeft een prachtig plaatje. Stukken mooier als het gewone NPO1 kanaal.
Missen de T-Mobile klanten niet dat T-Mobile dit kanaal niet doorgeeft in UHD met HDR?
Bedankt. Da's wel balen! Dan wordt het toch mijn ASUS router ;-)djiwie schreef op maandag 21 november 2022 @ 00:04:
Volgens mij is dat door T-Mobile helemaal dichtgetimmerd, ik zie daar ook niets van met een werkende WAN connectie.
Je weet dat NPO1 UHD ,1080P met HDR is en niks meer.dolopfriet schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:16:
NPO1 UHD geeft een prachtig plaatje. Stukken mooier als het gewone NPO1 kanaal.
Het is geen 4K resolutie.
Ik vind de snelheid tegenvallen. ik heb een abo van 100/100. meteen een speed test gedaan
- zolderverdieping met accespoint. ethernet = 80MB upload, 30MB download
- zolderverdieping met WIFI. ethernet = 50MB upload, 50MB download
- beganegrond met ethernet. = 50MB upload, 30 MB download
- beganegrod met WIFI. = 50MB upload, 30 MB download
Ik heb een HG659 modem.
Het feit dat je bedrade verbindingen ook geen 100/100Mbit/s halen is wel gek. Heeft de monteur geen snelheidstesten gedaan? Wat voor access point heb je?SolarOrbiter schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:29:
zojuist Guidion langs geweest om mijn glasvezel verbinding aan te sluiten. monteur moest wel naar de centrale om 'iets' doen, maar 15 minuten later had ik verbinding.
Ik vind de snelheid tegenvallen. ik heb een abo van 100/100. meteen een speed test gedaan
- zolderverdieping met accespoint. ethernet = 80MB upload, 30MB download
- zolderverdieping met WIFI. ethernet = 50MB upload, 50MB download
- beganegrond met ethernet. = 50MB upload, 30 MB download
- beganegrod met WIFI. = 50MB upload, 30 MB download
Ik heb een HG659 modem.
En je hebt een gekke router gekregen, voor zover ik weet gebruiken ze sinds 2019 geen Huawei apparatuur meer, maar een Zyxel.
[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 21-11-2022 11:34 ]
- nee, monteur heeft geen snelheidstest gedaan. Hij heeft me vanaf de centrale gebeld of ik verbinding had. Ik zei dat er verbinding was en had m bedankt. einde contact. wat betreft de accespoint. Dit is een simpele plug-in accespoint, een Action apparaatje. Daarom heb ik ook beneden getest, om uit te sluiten dat het aan de accespoint zou liggen.rens-br schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:30:
[...]
Het feit dat je bedrade verbindingen ook geen 100/100Mbit/s halen is wel gek. Heeft de monteur geen snelheidstesten gedaan? Wat voor access point heb je?
En je hebt een gekke router gekregen, voor zover ik weet gebruiken ze sinds 2019 geen Huawei apparatuur meer, maar een Zyxel.
ik heb geen modem gekregen, maar kon de oude Huawei gebruiken. ben al lang klant bij t-mobile
Dat weet ik maar toch ziet het beeld er op NPO 1 UHD aanzienlijk beter uit als op het gewone NPO1 kanaal.leonbong schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:48:
[...]
Je weet dat NPO1 UHD ,1080P met HDR is en niks meer.
Het is geen 4K resolutie.
Van een grote provider als T-Mobile mag je meer verwachten, vind ik.
Activeer je account om actief deel te nemen aan de community. E-mail niet ontvangen? Klik hier om een nieuwe activatiemail te ontvangen.
ik heb al 80 keer geklikt. maar ontvang maar geen email.... glasvezel-start is in ieder geval niet succesvol
Heb je al een volledige powercycle van je aansluiting gedaan? Dus router en media converter? En hoe test je de snelheid?SolarOrbiter schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:23:
ik probeer nu mijn probleem via de t-mobile community te posten. Het is me gelukt om een account aan te maken, maar om een post ta maken moet ik een activeringsmail ontvangen. Ik probeer nu al een half uur om een activatie-mail naar mijn mail-adres te laten sturen.
Activeer je account om actief deel te nemen aan de community. E-mail niet ontvangen? Klik hier om een nieuwe activatiemail te ontvangen.
ik heb al 80 keer geklikt. maar ontvang maar geen email.... glasvezel-start is in ieder geval niet succesvol
ik heb al het apparatuur (laptop,tv,telefoons) aan en uit gezet, ook in de mterkast zijn alle apparaten an en uitgezet.loeberce schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:31:
[...]
Heb je al een volledige powercycle van je aansluiting gedaan? Dus router en media converter? En hoe test je de snelheid?
ik gebruik Ookla, Ziggo speedtest en t-mobile speedtest.
Ik quote mezelf even. Op 10 november kwam er weer iemand langs en sinsdien heb ik internet.evleerdam schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:57:
Hier een update over mijn aansluiting in Haarlem (Amsterdamse buurt), want het gaat nog moeizaam.
Januari 2022: glasvezel in de straat aangelegd
24 juli 2022: online glasvezel aangevraagd
Augustus 2022: nog 2x iemand van T-Mobile aan de deur gehad die een abonnement probeerde te verkopen. Konden mijn aanvraag niet vinden, pas nadat ik de email van de bevestiging liet zien geloofden ze me.
21 september: aankondiging dat er op 23 september iemand langs komt. Dat is dus al over 2 dagen, lekker tijdig geinformeerd (!)
23 september: niemand langs gekomen
3 oktober: staat opeens iemand voor de deur om aansluiting naar de voordeur te brengen
10 oktober: aansluiting wordt naar binnen gebracht en kastje geinstalleerd
3 november: iemand komt de aansluiting in orde maken, vanaf nu zou ik internet moeten hebben. Echter geen licht op de lijn, LOS knippert rood, ticket aangemaakt bij T-Mobile en afwachten.
Alleen net als @SolarOrbiter haal ik niet de geadverteerde snelheid. Maakt niet uit hoe ik test (direct op modem met UTP of Wifi), maar ik haal constant
- 59MB download
- 95MB upload
Uiteraard over de upload wel tevreden, maar download toch wel weinig. Gek genoeg verschilt het per dag ook maar max 1 MB en alle speedtests geven exact hetzelfde aan.
Zal ook nog eens de stroom eraf halen en anders bel ik wel even met T-Mobile.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik neem aan dat je een 100 Mbps abonnement hebt en geen 1 Gbps?evleerdam schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:20:
[...]
Alleen net als @SolarOrbiter haal ik niet de geadverteerde snelheid. Maakt niet uit hoe ik test (direct op modem met UTP of Wifi), maar ik haal constant
- 59MB download
- 95MB upload
Haarlem 2036 hier (Molenwijk). Bij mij wordt a.s. donderdag de boel geïnstalleerd in de meterkast.
Zal ook eens rapporteren wat ik voor snelheden haal.
Waar ik me eigenlijk over verbaas: ik had verwacht dat vele buren hier ook gingen overstappen op glasvezel, er zitten o.a. wat it-ers en thuiswerkers bij. Maar toen de mannen hier verleden week de glasvezel onder de grond naar de meterkast kwamen schieten, kreeg ik te horen dat ik de enige ben in de straat.
De Huawei modem een fabrieksreset gegeven?SolarOrbiter schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:42:
[...]
ik heb geen modem gekregen, maar kon de oude Huawei gebruiken. ben al lang klant bij t-mobile
maand of 15 geleden een t-mobile thuis + tmob unlimited (1jr) genomen.
Ik zie in de ts al dat t-mobile wat voorwaarden veranderd heeft.
T-mobile account geeft bij wijzigen snelheid netjes aan dat je dan akkoord gaat met de nieuwe condities (onlangs van max 100mb naar 1gb geupgrade hier in de wijk) dus ik laat hem voor nu op 100mb a € 25,- staan.
Wanneer ik mobiel verleng staat er echter nergens een waarschuwing qua voorwaarden?
Weet iemand of ik dan gewoon mijn € 25,- per maand voor glas + € 25,- voor unlimited behoud als ik deze laatste 2 jaar bijteken?
Twee weken geleden eindelijk bericht dat iemand van Guidion zou langskomen, nou die kwam dus niet. Niet afgebeld niets. 2 dagen later is het wel gelukt maar er stond geen signaal op van T-mobile. De monteur kon dus niets.
Hij wisselt overigens ook de glasvezelfconverter terwijl de 'oude' prima werkt. Gisteravond om 20.00 geen internet meer van KPN. Ik sluit zelf de T-mobile modem maar aan (zoals je vroeger zelf kon doen...) Maar helaas geen internet. Vanmorgen gebeld door KPN dat zij ook langs moeten komen en bij de meterkast moeten kunnen. Die komen dus morgen tussen 12 en 17.00. Nog geen contact gehad met T-mobile want die zijn pas vanaf 09.00 bereikbaar. Iemand een idee wat mij staat te wachten?
I.v.m. thuiswerken, huiswerk zoon e.d. is dit toch wel bijzonder lastig.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik heb mijn mobiel ook verlengt en heb de 25 / 25 deal gehouden. Dat was voor mij ook de grootste reden om bij T-Mobile met mijn mobiel te blijven.thefox154 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:57:
Wanneer ik mobiel verleng staat er echter nergens een waarschuwing qua voorwaarden?
Weet iemand of ik dan gewoon mijn € 25,- per maand voor glas + € 25,- voor unlimited behoud als ik deze laatste 2 jaar bijteken?
Heb nu een abonnement van 1 gigabit zonder tv, hiervoor heb ik een Apple TV met NLziet. Lekker goedkoop, heel snel en alles via de Apple TV werkt ideaal.
Ben sim only, te combineren met klantvoordeel, erg goede aanbieding op dit moment.
Ga naar ben.nl/basicfit
Bv
200 min/sms
17500mb
1000mb klantvoordeel
4G extra snel
€12/maand (maandelijks opzegbaar)
Als je dan toch al in de T-Mobile vendor lock in zit, dan maar de voordelen pakken
Zo gek is dat niet. Een collega van mij (ook "gewoon" IT-er) heeft een DSL abbo, internet only. Daarmee werkt hij thuis en doet hij ook streamen (netflix en NLziet)ReneK schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:02:
[...]
Ik neem aan dat je een 100 Mbps abonnement hebt en geen 1 Gbps?
Haarlem 2036 hier (Molenwijk). Bij mij wordt a.s. donderdag de boel geïnstalleerd in de meterkast.
Zal ook eens rapporteren wat ik voor snelheden haal.
Waar ik me eigenlijk over verbaas: ik had verwacht dat vele buren hier ook gingen overstappen op glasvezel, er zitten o.a. wat it-ers en thuiswerkers bij. Maar toen de mannen hier verleden week de glasvezel onder de grond naar de meterkast kwamen schieten, kreeg ik te horen dat ik de enige ben in de straat.
Voor de meeste mensen is 30 tot 40mbit down en 10 up gewoon prima...
Ik kan me heel goed voorstellen dat voor veel mensen fiber gewoonweg GEEN meerwaarde heeft..
Bij mij is het ook beschikbaar vanaf eind 2023, via t-mobile netwerk. De enige reden die ik echter zou hebben om over te stappen vanaf Ziggo is de prijs. En dan moet ik wel alles mee gaan rekenen.. Dus het verlies van de voordelen bij Vodafone die je hebt (vanwege Ziggo) EN een NLziet abbo erbij. Het kan wel uit hoor, maar ik zit er ook niet echt op te wachten verder. Zeker niet als ik her-en-der ook wat problemen zie hier in dit topic...
[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 22-11-2022 12:24 ]
Mijn boefje is liev!
Voor de rest dus niet nodig maar een downgrade naar 100Mbit maakt het in mijn geval duurder omdat dan de 25 / 25 actie vervalt.
Ja, da's eigenlijk ook wel zo. De meerwaarde voor mij is de veel hogere uploadsnelheid tov. de 40 Mbps van Ziggo.FreakNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:47:
[...]
Zo gek is dat niet. Een collega van mij (ook "gewoon" IT-er) heeft een DSL abbo, internet only. Daarmee werkt hij thuis en doet hij ook streamen (netflix en NLziet)
Voor de meeste mensen is 30 tot 40mbit down en 10 up gewoon prima...
Ik kan me heel goed voorstellen dat voor veel mensen fiber gewoonweg GEEN meerwaarde heeft..
Het prijsverschil is voor mij niet doorslaggevend: ik ben na de eerste kortingsperiode bij T-Mobile straks ongeveer 10 Euro per maand goedkoper uit dan bij Ziggo.Bij mij is het ook beschikbaar vanaf eind 2023, via t-mobile netwerk. De enige reden die ik echter zou hebben om over te stappen vanaf Ziggo is de prijs. En dan moet ik wel alles mee gaan rekenen.. Dus het verlies van de voordelen bij Vodafone die je hebt (vanwege Ziggo) EN een NLziet abbo erbij. Het kan wel uit hoor, maar ik zit er ook niet echt op te wachten verder. Zeker niet als ik her-en-der ook wat problemen zie hier in dit topic...
We gaan er in TV beeldkwaliteit wel wat op achteruit tov. Ziggo, maar voor mij is de hogere uploadsnelheid belangrijker.
Ik zou van 200 (?) / 30 (?) (ik weet het niet eens) naar 100/100 gaan.. Die 100 up is wel fijn voor rsync/plex/vpn inderdaad.. Maar dan noem ik meteen al typische tweakers dingen op die de "normale" mens geen reet interesseert.. En eerlijk is eerlijk, die rsync/plex/vpn die ik dan WEL doe, doet het op 30mbit up ook prima...ReneK schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:40:
[...]
Ja, da's eigenlijk ook wel zo. De meerwaarde voor mij is de veel hogere uploadsnelheid tov. de 40 Mbps van Ziggo.
[...]
beeldkwaliteit wel wat op achteruit tov. Ziggo, maar voor mij is de hogere uploadsnelheid belangrijker.
Ik ga van 600/40 naar 1000/1000. Ik moet wel toegeven dat het vooral de nerd in mij is die kickt op 1 Gbps symmetrisch. Omdat het kan ;-) Mijn vrouw, die ook thuis werkt, interesseert het bv. geen drol.FreakNL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:56:
[...]
Ik zou van 200 (?) / 30 (?) (ik weet het niet eens) naar 100/100 gaan.. Die 100 up is wel fijn voor rsync/plex/vpn inderdaad.. Maar dan noem ik meteen al typische tweakers dingen op die de "normale" mens geen reet interesseert.. En eerlijk is eerlijk, die rsync/plex/vpn die ik dan WEL doe, doet het op 30mbit up ook prima...
Ik verstuur wel regelmatig grote backups de deur uit, en dan is 40 Mbps wel erg langzaam, dus 1 Gbps is zeer welkom.....
Same here, ik heb het gekozen omdat het tijdens de actieperiode goedkoper was. Nu is die actieperiode verlopen en is de eerste downgrade stap 400mb up & down, maar kost het alsnog €55,-, wat maar €5 euro goedkoper is dan 1gbps up & down. Dus blijf ik lekker op een GbpsReneK schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:06:
[...]
Ik ga van 600/40 naar 1000/1000. Ik moet wel toegeven dat het vooral de nerd in mij is die kickt op 1 Gbps symmetrisch. Omdat het kan ;-) Mijn vrouw, die ook thuis werkt, interesseert het bv. geen drol.
Ik verstuur wel regelmatig grote backups de deur uit, en dan is 40 Mbps wel erg langzaam, dus 1 Gbps is zeer welkom.....
Het werd T-Mobile en die gaf je toen slechts de keus tussen 50 - 100 en 1000 Gbps. Prijzen waren 30,00, 35,00 en 40,00 euro.
Ja wat doe je dan? Het is 1000Gbps geworden en nu vrijwel anderhalf jaar later betaal ik nog steeds 40,80 p/m. (correctie in januari) Hier is alleen internet. Tv signaal komt anders binnen.
En met een eigen router Fritz!box 4060 werkt het probleemloos, de eerste storing moet nog komen. Signaal is stabiel op ca. 950 down en 890 up.
Downgraden zou volstrekt zinloos zijn prijs is dan hoger en feitelijk is het wel fijn. Welke stream je ook opzet of hoeveel tegelijkertijd je merkt er niets van. Alles draait gewoon zoals het moet.
En ook nog op de door sommigen verfoeide Gpon. Ik zie het als een voordeel dat de MC in de meterkast zit en de router kan ik zetten waar de cat6 kabel maar ligt. Heerlijk knetter goeie wifi heeft die Fritz!box.
Hier is een tevreden klant.
MC in meterkast en router ergens anders heeft niks met GPON te maken. Dat gebeurt ook op AON. In beide gevallen heb je een MC (of ONT bij GPON).Geradus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:17:
Vorig jaar juni verhuisd naar een ander adres. De keus was of Ziggo of glasvezel. Ziggo doe ik echt niet dus bleef glas over.
Het werd T-Mobile en die gaf je toen slechts de keus tussen 50 - 100 en 1000 Gbps. Prijzen waren 30,00, 35,00 en 40,00 euro.
Ja wat doe je dan? Het is 1000Gbps geworden en nu vrijwel anderhalf jaar later betaal ik nog steeds 40,80 p/m. (correctie in januari) Hier is alleen internet. Tv signaal komt anders binnen.
En met een eigen router Fritz!box 4060 werkt het probleemloos, de eerste storing moet nog komen. Signaal is stabiel op ca. 950 down en 890 up.
Downgraden zou volstrekt zinloos zijn prijs is dan hoger en feitelijk is het wel fijn. Welke stream je ook opzet of hoeveel tegelijkertijd je merkt er niets van. Alles draait gewoon zoals het moet.
En ook nog op de door sommigen verfoeide Gpon. Ik zie het als een voordeel dat de MC in de meterkast zit en de router kan ik zetten waar de cat6 kabel maar ligt. Heerlijk knetter goeie wifi heeft die Fritz!box.
Hier is een tevreden klant.
GPON wordt verfoeid omdat T-Mobile het migratieproces niet onder controle had/heeft waardoor je onderuit wordt gehaald als iemand anders in de wijk nog een (KPN WBA) mediaconverter op zijn GPON aansluiting van T-Mobile heeft zitten. Dat haalt een heel segment van 32 of 64 klanten onderuit.
Her proces lijkt verbeterd te zijn waardoor dit niet meer zou moeten voorkomen bij installatie. Het proces is nu dat de Guidion monteur eerst de AON media converter verwijderd (of belt dat de klant die uit moet zetten) voordat hij de patch zet. Klanten die niet weten wat ze doen kunnen natuurlijk toch zelf nog een eigen media converter aansluiten (Fritzbox met verkeerde SFP module). Maar de frequentie is wel veel lager gewordenJB schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:34:
Hoe gaat het inmiddels met GPON in KPN AON gebieden? Zijn er nog steeds storingen (voor anderen) na een NT kastje omprikken op het T-Mobile GPON?
Goed om te horen dat Guidion zich hier toch netjes aan lijkt te houden.llagendijk schreef op woensdag 23 november 2022 @ 00:07:
[...]
Her proces lijkt verbeterd te zijn waardoor dit niet meer zou moeten voorkomen bij installatie. Het proces is nu dat de Guidion monteur eerst de AON media converter verwijderd (of belt dat de klant die uit moet zetten) voordat hij de patch zet. Klanten die niet weten wat ze doen kunnen natuurlijk toch zelf nog een eigen media converter aansluiten (Fritzbox met verkeerde SFP module). Maar de frequentie is wel veel lager geworden
Jammer blijft het, dat dit niet structureel opgelost kan worden in hun spullenboel.
Mijn boefje is liev!

Ze zei dat het makkelijk ongedaan gemaakt kon worden omdat ik dezelfde dag nog belde. Wel vreemd aangezien zij die fout hebben gemaakt en niet ik. Nu dus binnenkort naar KPN (ook met mobiel i.v.m. klantvoordeel) en vooralsnog loopt het proces te soepel om in één keer goed te gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door pretpik op 23-11-2022 19:46 ]
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
En ik ga weer terug naar KPN... De T-Mobile glasvezelverbinding viel vooral in de avonduren tussen 18.00 en 20.00 uur helemaal weg. Down- en upload van nog een 10 Mbit meer en een ping van maar dan 500 ms tussen deze tijden. Met dezelfde apparatuur met het KPN-abonnement had ik dit probleem niet. Expert... van Guidion geweest en daarvoor had ik alvast dat Zyxel monster aangesloten. Om iets voor 6 komt de 'Expert' en doet een wifi speedtest en ziet alles in orde en snelheid was redelijk voor wifi 5Ghz maar ping liep al tegen de 50 ms en dat was volgens hem rond deze tijd wel normaal...Man had nog tip om modem boven te plaatsen ipv in de meterkast. Ik gaf al aan bovenverdieping is alles bedraad en snelheid tussen 18.00 en 20.00 uur om te huilen. Zodra iedereen thuis komt in de wijk/straat en online gaat deel ik dus mijn bandbreedte nu met de rest van de wijk/straat. Het lijkt wel 1999... Meteen volgende dag opzegging T-Mobile geregeld en KPN gebeld voor nieuw abonnement en nu voor een jaar flinke korting en kom prijstechnisch weer uit op het bedrag dat ik bij T-Mobile kwijt zou zijn dus geluk bij een ongeluk. Ik doe dit nooit meer. T-Mobilevj_slof schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:16:
[...]
Hey dat had ik helemaal over het hoofd gezien. Ik dacht zal wel een bug zijn in de app van Amplifi dat er in het DHCP menu de vlan optie bleef staan… het werkt nu. Bedankt!

Waarom dan niet aangedrongen op een bedrade snelheidstest, om zo de factor van wifi interferentie uit te sluiten? Dan had de monteur die zinloze tip om het modem te verplaatsen ook niet hoeven gevenvj_slof schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:04:
[...]
En ik ga weer terug naar KPN... De T-Mobile glasvezelverbinding viel vooral in de avonduren tussen 18.00 en 20.00 uur helemaal weg. Down- en upload van nog een 10 Mbit meer en een ping van maar dan 500 ms tussen deze tijden. Met dezelfde apparatuur met het KPN-abonnement had ik dit probleem niet. Expert... van Guidion geweest en daarvoor had ik alvast dat Zyxel monster aangesloten. Om iets voor 6 komt de 'Expert' en doet een wifi speedtest en ziet alles in orde en snelheid was redelijk voor wifi 5Ghz maar ping liep al tegen de 50 ms en dat was volgens hem rond deze tijd wel normaal...Man had nog tip om modem boven te plaatsen ipv in de meterkast. Ik gaf al aan bovenverdieping is alles bedraad en snelheid tussen 18.00 en 20.00 uur om te huilen. Zodra iedereen thuis komt in de wijk/straat en online gaat deel ik dus mijn bandbreedte nu met de rest van de wijk/straat. Het lijkt wel 1999...
Omdat het geen nut had en hij te vroeg was. Een half uurtje later donderde de verbinding zoals elke avond helemaal in elkaar. Ik heb inmiddels begrepen dat T-Mobile de glasvezelaansluiting ook maar huurt van KPN en ik vermoed dat T-Mobile niet genoeg capaciteit heeft ingekocht en er een enorme overboeking op de lijn zit.djiwie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:14:
[...]
Waarom dan niet aangedrongen op een bedrade snelheidstest, om zo de factor van wifi interferentie uit te sluiten? Dan had de monteur die zinloze tip om het modem te verplaatsen ook niet hoeven gevenOf had je thuis ook alleen draadloos connectie?
[ Voor 173% gewijzigd door Barre73 op 24-11-2022 15:07 ]
@vj_slofvj_slof schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:38:
[...]
Omdat het geen nut had en hij te vroeg was. Een half uurtje later donderde de verbinding zoals elke avond helemaal in elkaar. Ik heb inmiddels begrepen dat T-Mobile de glasvezelaansluiting ook maar huurt van KPN en ik vermoed dat T-Mobile niet genoeg capaciteit heeft ingekocht en er een enorme overboeking op de lijn zit.
Wat voor mediaconverter/ONT heb je van T-Mobile? Een losse CTS CVT, een losse Huawei of een Genexis die over de FTU heen schuift?
Het gaat om een Genexis XGS-PON ONT. Deze is in augustus dit jaar geplaatst en tot begin november prima KPN-glasvezel verbinding mee gehad.Barre73 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:07:
[...]
Wat voor mediaconverter/ONT heb je van T-Mobile? Een losse CTS CVT, een losse Huawei of een Genexis die over de FTU heen schuift?
Naar wat ik ervan begrepen heb deel ik de verbinding met 32 tot 64 andere huishoudens. Als die dus allemaal rond 18.00 tegelijk de TV aanzetten en gaan zitten Netflixen, gamen of wat mensen allemaal wel niet doen met hun verbinding gaat dit dus ten koste van de snelheid. Een beetje terug naar 1999 dus.
[ Voor 27% gewijzigd door vj_slof op 24-11-2022 15:47 ]
Nou... 64 niet hoor. Het kan wel maar zover wil KPN niet gaan.vj_slof schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:25:
[...]
Het gaat om een Genexis XGS-PON ONT. Deze is in augustus dit jaar geplaatst en tot begin november prima KPN-glasvezel verbinding mee gehad.
Naar wat ik ervan begrepen heb deel ik de verbinding met 32 tot 64 andere huishoudens. Als die dus allemaal rond 18.00 tegelijk de TV aanzetten en gaan zitten Netflixen, gamen of wat mensen allemaal wel niet doen met hun verbinding gaat dit dus ten koste van de snelheid. Een beetje terug naar 1999 dus.
Maar inderdaad, T-Mobile huurt in jouw geval een groot deel van de verbinding, tot aan een hoofdtelefooncentrale waar meestal de uitkoppeling naar hun eigen bovenliggende netwerk zit. Dan hebben ze vanaf daar te weinig bandbreedte. Want de rest van het stuk is exact gelijk aan KPN of elke andere provider.
Maar ze zeggen zelf dat ik op 14 december krijgt maar breedbandwinkel zegt dat ze pas op 1 januari aanleggen. Kan ik bij ze makkelijk weggaan als ze niet aan hun afspraken houden want ook kpn heeft hier glaswezel die het direct kan leveren. (Nieuwbouw, IJsselmonde, Primevest)
Weg
Een aantal speedtesten levert gemiddeld ca. 910 Mbps down en 890 Mbps up. Dan is dan op mijn eigen ASUS modem, de Zyxel heb ik direct weer in de doos gestopt, al is die misschien iets sneller vwb. WAN to LAN speed.
TV kijken via de T-Mobile app lijkt ook prima te werken op mijn Shield, al lijkt het beeld zo op het eerste gezicht iets minder scherp dan Ziggo. De TV app is wel even wennen kwa bediening.
Wat echter niet werkt is VOIP. Wij hebben thuis twee VOIP nummers bij Budgetphone, en de registratie van de toestellen bii Budgetphone werkt niet.
Ik weet dat T-Mobile poort 5060 voor hun eigen VOIP systeem, maar geldt dat alleen wanneer je gebruik maakt van de Zyxel?
Ik meen dat bij gebruik van je eigen router alleen poort 25 geblokkeerd wordt.
Overigens werkt Budgetphone ook niet op hun alternatieve 5070 poort. Bij Ziggo werkte e.e.a. prima met zowel poort 5060 als 5070.
Iemand suggesties?
Die blokkade van 5060 is altijd in werking, met eigen router en hun router.ReneK schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:13:
Vanmiddag is bij mij de monteur langsgeweest om de Huawei te installeren. Hij was in ongeveer 10 minuten klaar en toen werkte alles direct! Moet daar wel bij zeggen dat ik zelf al een UPT kabel van de meterkast buiten naar de andere kant van het huis had doorgetrokken, dat scheelt natuurlijk een hoop tijd.
Een aantal speedtesten levert gemiddeld ca. 910 Mbps down en 890 Mbps up. Dan is dan op mijn eigen ASUS modem, de Zyxel heb ik direct weer in de doos gestopt, al is die misschien iets sneller vwb. WAN to LAN speed.
TV kijken via de T-Mobile app lijkt ook prima te werken op mijn Shield, al lijkt het beeld zo op het eerste gezicht iets minder scherp dan Ziggo. De TV app is wel even wennen kwa bediening.
Wat echter niet werkt is VOIP. Wij hebben thuis twee VOIP nummers bij Budgetphone, en de registratie van de toestellen bii Budgetphone werkt niet.
Ik weet dat T-Mobile poort 5060 voor hun eigen VOIP systeem, maar geldt dat alleen wanneer je gebruik maakt van de Zyxel?
Ik meen dat bij gebruik van je eigen router alleen poort 25 geblokkeerd wordt.
Overigens werkt Budgetphone ook niet op hun alternatieve 5070 poort. Bij Ziggo werkte e.e.a. prima met zowel poort 5060 als 5070.
Iemand suggesties?
Ik had destijds met Cheap connect wel succes met alternatieve poorten maar voor Budgetphone weet ik zo ook geen andere alternatieven...
Ik bellen. Stroom van al het spul af halen hielp niet. Dan maar een ticket. Moet ik gvd mogelijk nog een week wachten.
IK WACHT AL DRIE WEKEN OP EEN WERKENDE GLASVEZEL VERBINDING!
Het enige wat ze bespaard van de totale vervloeking is dat ze mij steeds 10GB/dag voor een week gaven op mijn mobiel, zodat ik die tijdelijk als router kan gebruiken.
Jammer, had gehoopt dat dat met mijn eigen router niet het geval zou zijn.Barre73 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:57:
[...]
Die blokkade van 5060 is altijd in werking, met eigen router en hun router.
Budgetphone biedt 5070 als alternatieve poort. Dat werkt bij mij wel met Ziggo, maar niet met T-MobileIk had destijds met Cheap connect wel succes met alternatieve poorten maar voor Budgetphone weet ik zo ook geen andere alternatieven...
Ik zal e.e.a. morgen ook eens proberen met de Zyxel T54 die ik ontvangen heb, en dan met poort 5070.jongetje schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:43:
@ReneK Ik heb Cheapconnect op poort 5080 draaien en freevoipdeal via hun sip server op poort 6000. Dit met standaard T-Mobile hardware (T50 router).
Ik begrijp niet zo goed waarom het via mijn ASUS niet goed werkt.
Kan het wellicht iets met die VLAN 300 die ik heb moeten instellen op de ASUS?
Ik heb een tijdlang budgetphone gebruikt. Dat heb ik toen werkend gekregen met deze instructie:ReneK schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:26:
[...]
Jammer, had gehoopt dat dat met mijn eigen router niet het geval zou zijn.
[...]
Budgetphone biedt 5070 als alternatieve poort. Dat werkt bij mij wel met Ziggo, maar niet met T-Mobile
[...]
Ik zal e.e.a. morgen ook eens proberen met de Zyxel T54 die ik ontvangen heb, en dan met poort 5070.
Ik begrijp niet zo goed waarom het via mijn ASUS niet goed werkt.
Kan het wellicht iets met die VLAN 300 die ik heb moeten instellen op de ASUS?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62373124
Dank je wel, ik ga dit morgen proberen.tiab7 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:48:
[...]
Ik heb een tijdlang budgetphone gebruikt. Dat heb ik toen werkend gekregen met deze instructie:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62373124
Edit: Dat was de gouden tip, alles werkt nu weer
Nogmaals bedankt!
[ Voor 11% gewijzigd door ReneK op 26-11-2022 08:48 ]
Ik kan de post niet meer vinden op het Unifi Forum NL. Daar sprak iemand erover dat bij een reboot deze data wordt gedropt. Enig idee of dat zo is? Ben erg geïnteresseerd in deze oplossing. Niet dat de ONT in de meterkast me stoort, maar hoe minder spullen hoe beter!Madcat schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:36:
Het is gelukt om met mijn eigen GPON module met t-mobile te verbinden met mijn Mikrotik router
Hierbij een stappen plan als anderen het ook willen doen.
Check of je een witte ONT hebt ontvangen van t-mobile waar GPON op staat.
1) koop een GPON SFP ONU module met 1310nmTX/1490nmRX 20 KM en SC APC Simplex, ik heb deze gekocht: https://www.fs.com/de-en/products/133619.html
2) de GPON SFP er indrukken en de SC APC kabel uit je ONT halen en in de SPF drukken
3) kijk bij Interfaces -> SFP -> of je link-ok en rx loss uit ziet staan (als dit niet het geval is dan is er iets mis met de kabel)
4) zet auto Negotiation uit en zet op Speed 1GBit en tx flow control en rx flow control op off
5) Addresses -> Add New -> Interface SFP met adres 192.168.1.15/24
6) Interfaces -> VLAN -> vlanid 300 interface SFP
7) via mikrotik -> tools -> telnet -> ssh ONTUSER@192.168.1.10 wachtwoord is 7sp!lwUBz1 (l = L , 1 = een)
Als je niet kan connecten via ssh, check dan of je de kabel er goed in hebt zitten van je fiber (zie stap 3)
Kijk nu naar de onderkant van je ONT stel dat je serial number 48575443956EABBA is en je mac adres 98:3F:60:00:AB:BA
Type dan het volgende in de ssh shell
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 set_serial_number HWTC956EABBA uci set network.host.macaddr=98:3F:60:00:AB:BA uci commit network.host.macaddr=98:3F:60:00:AB:BA sfp_i2c -i 0 -s "HUWAWEI" sfp_i2c -i 1 -s "HG8010Hv6" sfp_i2c -i 2 -s "0001" sfp_i2c -i 3 -s "48575443956EABBA" sfp_i2c -i 7 -s "HWTC" fw_setenv sgmii_mode uci commit reboot
8 ) dhcp client -> interface -> vlan 300
9) als alles goed is gegaan krijg je een ip adres
Voor de duidelijkheid ik heb thuis Glas van Tweak. Die leveren een mediaconverter erbij en de aansluiting is dus Glas > Mediaconverter > Cat6 > UDM Pro. (Zo simpel kan het dus zijn) Toen de installatie monteur destijds langs kwam sloot hij ook rechtstreeks even zijn Macbook aan op de Mediaconverter met een USB-C naar Ethernet Adapter en zo testte hij of er verbinding was.
Nu in Amsterdam (met T-Mobile) is er geen Mediaconverter maar dit kastje op afbeelding 1. Zoals je kan zien zit daar dus rechtstreeks de Zyxel modem/router op aangesloten.
Wat ik dus allemaal gedaan en geprobeerd heb:
Macbook met USB-C > Ethernet Adapter rechtstreeks op dit kastje proberen aan te sluiten (net zoals de Tweak Monteur dit dus bij mij thuis deed) Resultaat is IP Adres met 169. en geen verbinding. Uiteraard dit zwarte kastje even van het stroom gehaald opnieuw aangezet maar rechtstreeks verbinden werkt dus niet.
UDM Pro (WAN poort 9) rechtstreeks proberen aan te sluiten op dit zwarte kastje, resultaat / melding: No IP Adress. UDM geprobeerd opnieuw op te starten, zelfs de fabrieksinstellingen geprobeerd maar geen resultaat. Ook hier uiteraard weer het zwarte kastje uit gezet en opnieuw geprobeerd.
Als ik echter de switch er tussen plaats kom ik al een stuk verder. Dus Zwart Kastje > Zyxel > Switch > UDM Pro 9 WAN (en dan komt de UDM Pro in ieder geval "online" Zodoende kan ik dus ook inloggen op de interface en bij afbeelding 2 komen.
Maar als ik daar vervolgens VLAN ID Enable en op 300 zet, is de UDM Pro niet meer "bereikbaar"
Ik dacht dus goed nieuws, want nu moet ik de zyxel kunnen afkoppelen en dan de UDM Pro rechtstreeks aansluiten op het zwarte kastje (waar nodig even aan/uit zetten) resetten etc. Maar de UDM Pro blijft dus weer de melding geven geen IP.
Doe ik nu iets verkeerd of wat gaat hier mis?
Uiteindelijk heb ik alles wel werkend kunnen krijgen maar niet zoals ik wil want nu zit de zyxel er als nog tussen. Setup nu is dus: Zwart Kastje > Zyxel > Cat 6 naar WAN (9) poort van UDM Pro en vanaf de UDM Pro nog een Cat 6 naar de Switch voor alle AP en Camera's.
:strip_exif()/f/image/JStO2KoSCYPNL74pY1KbdjAT.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/VWFx3OVaW2I0Gwk1YCTqtnSP.png?f=fotoalbum_large)
Is het niet handiger om dat in de tweak topic te vragen? Dit is voor tmobile.Greatsword schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:49:
Voor de duidelijkheid ik heb thuis Glas van Tweak.
Nee, want thuis met Tweak werkt alles naar behoren.jongetje schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:00:
[...]
Is het niet handiger om dat in de tweak topic te vragen? Dit is voor tmobile.
Met T-Mobile krijg ik het juist niet voor elkaar. (Heb het er even bij gezet nu)
[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 27-11-2022 17:03 ]
Waarom staat dat op AUTO? Manual zou ik doen en dan de juiste config er in zetten.Greatsword schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:01:
[...]
Nee, want thuis met Tweak werkt alles naar behoren.
Met T-Mobile krijg ik het juist niet voor elkaar. (Heb het er even bij gezet nu)
Evt. Mac address clonen van je Zyxel.
Ja dit is een voorbeeld screenshot, daar heb ik dus handmatig geselecteerd, VLAN Enabled en 300 neergezet.Lord_Dain schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:12:
[...]
Waarom staat dat op AUTO? Manual zou ik doen en dan de juiste config er in zetten.
Evt. Mac address clonen van je Zyxel.
Zoals ik hier en op de "community" sites las was dat het enige wat nodig zou zijn omdat het hier alleen om internet gaat.
Wat als je het met de volgende settings probeert?Greatsword schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:15:
[...]
Ja dit is een voorbeeld screenshot, daar heb ik dus handmatig geselecteerd, VLAN Enabled en 300 neergezet.
Zoals ik hier en op de "community" sites las was dat het enige wat nodig zou zijn omdat het hier alleen om internet gaat.

edit: Heb je mss een firewall feature aanstaan die iets om zeep helpt?
[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 27-11-2022 17:27 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie