[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 197 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.894.104 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:22
stormfly schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:55:
[...]

Als het WBA blijft dan kan je nu je TM router inpluggen en testen?
Kan, ware het niet dat ik op kantoor zit nu. Dus vervelend voor het gezin… minder vervelend voor mij ;)

Maar voldoet het door alleen router te wisselen? Dus FTU kan zo blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:52
xminator schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Kan, ware het niet dat ik op kantoor zit nu. Dus vervelend voor het gezin… minder vervelend voor mij ;)

Maar voldoet het door alleen router te wisselen? Dus FTU kan zo blijven?
Dat weet ik niet. @Barre73 ot @jopoh wel 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets te weinig informatie op dit moment.. Maar zo te horen is het zeker de moeite waard om de UTP kabel uit de KPN router te halen en in de T-Mobile router te steken en de boel aan te slingeren. Dat is wel de categorie "baat het niet, dan schaadt het niet".

@xminator Zat er een witte Huawei Optixstar bij het T-Mobile pakket? Of een zwarte CTS-CVT mediaconverter?

In het laatste geval kan bovenstaande actie werken. In het eerste geval absoluut niet. Dan heb je de monteur nodig (maar dan zou de verbinding niet om 4:15 uitgevallen zijn maar door de T-Mobile monteur zelf zijn omgepatcht in de PoP)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Barre73 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Iets te weinig informatie op dit moment.. Maar zo te horen is het zeker de moeite waard om de UTP kabel uit de KPN router te halen en in de T-Mobile router te steken en de boel aan te slingeren. Dat is wel de categorie "baat het niet, dan schaadt het niet".

@xminator Zat er een witte Huawei Optixstar bij het T-Mobile pakket? Of een zwarte CTS-CVT mediaconverter?

In het laatste geval kan bovenstaande actie werken. In het eerste geval absoluut niet. Dan heb je de monteur nodig (maar dan zou de verbinding niet om 4:15 uitgevallen zijn maar door de T-Mobile monteur zelf zijn omgepatcht in de PoP)
Ik heb een FMG3005-R20A erbij gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:19
xminator schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:28:
[...]

Die kende ik nog niet... een Zyxel glas-> koper convertor??

Dit lijkt op het eerste gezicht een vervanger voor de CTS-CVT media convertor, dus in dat geval zou je hem al kunnen trachten zelf te patchen.

[ Voor 24% gewijzigd door Lord_Dain op 26-10-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord_Dain schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Dit lijkt op het eerste gezicht een vervanger voor de CTS-CVT media convertor, dus in dat geval zou je hem al kunnen trachten zelf te patchen.
Niet zelf patchen. De NT van KPN laten zitten en de UTP kabel die daaruit komt omzetten naar de Zyxel van T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m.eddy schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Wat ik stuitend vind is de onnodige complexiteit van het concept:
- Persoon 1 (pop gemachtigde) patch mijn lijn (en die van de buren |:( ) om 11:20
- Persoon 2 (niet pop gemachtigde) komt bij mij thuis (15:00) converter en router ophangen
- Resultaat: geen licht
- Persoon 2 naar volgende klant
- Klant: :/

Dit werkt alleen als alle planeten in 1 lijn staan.

Ja en vervolgens het verschil in een nieuwe persoon op locatie krijgen. Bij mij was dat 10 dagen, bij mijn buren (KPN) 2 dagen. Tja waar dat aan ligt.
Zo ging het een aantal maanden geleden wel maar toen ging T-Mobile eindelijk betalen om ook de PoP in te mogen. En sindsdien lees ik dit eigenlijk niet meer. Want sindsdien zou de monteur van Guidion eerst naar de PoP moeten rijden, daar de klant bellen om de oude NT van de stroom te halen, de patch omzetten, en naar de klant rijden om de boel aan te sluiten. Is er dan geen licht, dan kan hij dat zelf proberen op te lossen.

Maar zo te horen zijn er toch nog Guidion monteurs zonder Pop-patch certificaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Lord_Dain schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Ja, zyxel glas.
Barre73 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Niet zelf patchen. De NT van KPN laten zitten en de UTP kabel die daaruit komt omzetten naar de Zyxel van T-Mobile.
Handig om te weten ware het dat de monteur bijna even laat als ik aanwezig was en binnen een paar minuten al had omgezet. Was dus simpeler geweest om alleen de router om te wisselen? Vond het NT kastje van KPN wel mooier aansluiten.

Anyway weer up and running, bedraad nog niet kunnen testen. Draadloos circa 700/700 dus denk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xminator schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:10:
[...]

Ja, zyxel glas.

[...]

Handig om te weten ware het dat de monteur bijna even laat als ik aanwezig was en binnen een paar minuten al had omgezet. Was dus simpeler geweest om alleen de router om te wisselen? Vond het NT kastje van KPN wel mooier aansluiten.

Anyway weer up and running, bedraad nog niet kunnen testen. Draadloos circa 700/700 dus denk prima.
Of het NT kastje van KPN zou hebben gewerkt was niet zeker. Ik heb hier klanten gezien waar het wel werkte, maar ook waar het niet werkte. Je komt er nu niet meer achter :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Barre73 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:19:
[...]

Of het NT kastje van KPN zou hebben gewerkt was niet zeker. Ik heb hier klanten gezien waar het wel werkte, maar ook waar het niet werkte. Je komt er nu niet meer achter :-)
Heb het kastje nog liggen, dus als ik eens tijd heb kan ik het testen…

Maar wat werkt dat werkt, ga er nu niet meer mee klooien. Meterkast dicht en ik zie er niets meer van.

Toch wel gek dat ik met WBA van 3ms naar 8ms ping ga.

[ Voor 5% gewijzigd door xminator op 26-10-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xminator schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:37:
[...]

Nee hoor. Ergens verderop in het netwerk zit toch een ontkoppeling en daarna kiest T-Mobile zelf haar routering. En die is dus langzamer dan waar KPN voor kiest. Goedkoop komt ergens vandaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-09 22:50
Nou lekker dan, zit al sinds gister 18:00 zonder internet. Het LOS lampje knippert van de Huawei converter (GPON), dus ligt ergens in de wijk eruit. Helaas zit hier zowat de hele wijk op KPN dus heb geen referentie.

Na 30 min gister eindelijk telefonisch contact gehad, die hebben het doorgegeven aan de technische dienst, die er weer 3 werkdagen over mogen doen tot ze naar de case gaan kijken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
xminator schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:37:
[...]
WBA is slechts een virtueel draadje wat KPN afmonteert in de core/POP van T-Mobile, daarna ga je door hun eigen systemen het internet op. Je bent in prijs gezakt qua aanbieder, dat komt ergens vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Devaqto schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:18:
Nou lekker dan, zit al sinds gister 18:00 zonder internet. Het LOS lampje knippert van de Huawei converter (GPON), dus ligt ergens in de wijk eruit. Helaas zit hier zowat de hele wijk op KPN dus heb geen referentie.

Na 30 min gister eindelijk telefonisch contact gehad, die hebben het doorgegeven aan de technische dienst, die er weer 3 werkdagen over mogen doen tot ze naar de case gaan kijken :(
Ik ben echt benieuwd hoe zoiets verloopt bij een duurdere provider zoals KPN. Wat ik niet wist is dat de glaspartij ook voor storingen een aparte club is, ik dacht alleen voor aanleg. Daar verlies je direct tijd, zoals je zelf ook schetst.

Hou ons op de hoogte, ik ben benieuwd? Qua doorlooptijden mbt herstel gaan we KPN DSL en Ziggo met hun eigen coax als koper eigenaren wel missen :X

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 26-10-2022 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
In prijs gezakt? 1gbit is bij tmobile 60 euro, via
kpn 57,50. Alleen overgestapt zodat ik volgend jaar weer de ‘nieuwe’ klantenkorting bij kpn kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xminator schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:31:
In prijs gezakt? 1gbit is bij tmobile 60 euro, via
kpn 57,50. Alleen overgestapt zodat ik volgend jaar weer de ‘nieuwe’ klantenkorting bij kpn kan pakken.
Ook weer waar. Punt is alleen dat T-Mobile voor alle aansluitingen die goedkopere routes hanteert. En op die manier (o.a.) die 45 euro voor 1 Gbit kan aanbieden op eigen apparatuur. Daar ben jij als meer betalende WBA klant dan weer de pineut mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:17
Barre73 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:45:
[...]

Zo ging het een aantal maanden geleden wel maar toen ging T-Mobile eindelijk betalen om ook de PoP in te mogen. En sindsdien lees ik dit eigenlijk niet meer. Want sindsdien zou de monteur van Guidion eerst naar de PoP moeten rijden, daar de klant bellen om de oude NT van de stroom te halen, de patch omzetten, en naar de klant rijden om de boel aan te sluiten. Is er dan geen licht, dan kan hij dat zelf proberen op te lossen.

Maar zo te horen zijn er toch nog Guidion monteurs zonder Pop-patch certificaat...
Ok nog een laatste toevoeging van mijn kant.
Maandag heeft de Guidion man de verbinding dus gefixt. Echter vanuit het t-mobile community ticket was er ook al een kpn man bijgeschakeld. Die zou woensdag komen.
Na maandag dat topic bijgewerkt met het vrolijke nieuws dat het werkte en dat de kpn man niet meer hoeft te komen....

Dus die belde vanochtend vrolijk aan. Dit was wel een ander kaliber bleek al snel. Hij was voordat hij bij mij al preventief bij de pop langsgereden en wist dus al dat het goed zat.
Ik gaf aan dat het me speet dat hij voor niets kwam en in het gesprek wat volgde kwam er nogal wat uit.

De beste man had al 17 jaar ervaring in het vak maar ging binnenkort stoppen. De laatste tijd was hij alleen maar puin aan het ruimen in pop's, omdat "bijna iedereen" daar tegenwoordig naar binnen mag.

Hij gaf ook de tip dat als tmobile aankondigde naar pon te gaan (ik heb aon blijkbaar) ik snel het contract moest ontbinden. Dan kun je blijkbaar tegen zich repeterende problemen aanlopen. Het al oude verhaal van aon kastje onder spanning laten terwijl de lijn naar pon gepatch wordt. De voorbeelden die hij noemde kwamen direct uit dit topic of het t-mobile community verhaal. Ik dacht dat dat een oud verhaal was maar blijkbaar nog steeds actief.

Maar goed mijn lijn doet het al twee dagen so...don't jynx it! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toepmeister
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-10-2023
bacco schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:49:
[...]

I confirm that all works fine with new platform.
VLAN300 is the only one needed.
TV and internet works well. I added openvpn with vpnbypass service to arrange the all home under one umbrella!
Things got way easier now.
Openwrt works perfectly.
Only I dont get the gigabit connection... not even at router level.
Now flashed openwrt on mikrotik hXS (no-wifi) and will check if the fiber optc WAN will gain speed and performances.
Thank you for setting me to the right path
Bacco, can you share your Openwrt config? And did you install the igmpproxy package software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextria
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-02-2023
Goedendag,

Gisteren is mijn glasvezel op geleverd, en heb er een zyxel modem bij gekregen.
Hier kan ik alleen bijna niets in instellen.

In het verleden heb ik altijd mijn modem van ziggo in bridge mode gehad en de router
alles laten instellen.

Op dit moment heb ik een Ubiquiti Dream router, en een aantal Nano HD's
Het liefste zou ik een Ubiquiti apparaat er bij willen als modem.

Is het mogelijk om met de Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro de zyxel modem te vervangen ?
Heeft dit nadelen tov de snelheid, en is dit eenvoudig te doen ?

Hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Mvg

Robbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yalerta
  • Laatst online: 26-08 16:27
Nextria schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:16:
Mvg

Robbert
Jazeker, begin eens met de startpost van dit topic. Is een goed begin op weg naar verdere eventueel benodigde hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:07
Nextria schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:16:
Goedendag,

Gisteren is mijn glasvezel op geleverd, en heb er een zyxel modem bij gekregen.
Hier kan ik alleen bijna niets in instellen.

In het verleden heb ik altijd mijn modem van ziggo in bridge mode gehad en de router
alles laten instellen.

Op dit moment heb ik een Ubiquiti Dream router, en een aantal Nano HD's
Het liefste zou ik een Ubiquiti apparaat er bij willen als modem.

Is het mogelijk om met de Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro de zyxel modem te vervangen ?
Heeft dit nadelen tov de snelheid, en is dit eenvoudig te doen ?

Mvg

Robbert
Ik heb een USG PRo4 en die werkt als een trein met TMobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:06
Binnenkort verhuizen wij naar een adres waar op dit moment nog geen glasvezel beschikbaar is. Het netwerk wordt momenteel wel aangelegd door, naar ik meen, Delta Netwerken.

Op dit moment ben ik al meer dan een jaar een tevreden gebruiker van een 1Gbit aansluiting van T-Mobile. Op het nieuwe adres kan T-Mobile alleen 100/30 Mbit DSL aanbieden. Ik twijfel nu wat ik het beste kan doen: een jaar Ziggo, of bij T-Mobile blijven zodat ik weer naar 1Gbit kan zodra het beschikbaar is. Het is nog niet bekend wanneer glasvezel wordt opgeleverd.

ps.
We zijn een gezin met 5 personen, waar vaak op 3 of 4 pc's gelijktijdig gebruik wordt gemaakt van het internet. Is een 100Mbit verbinding dan voldoende?

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextria
loeberce schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Ik heb een USG PRo4 en die werkt als een trein met TMobile.
Dank je wel, was het lastig om het in te stellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Nextria schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Dank je wel, was het lastig om het in te stellen ?
Naar mijn weten is het afdoende om VLAN300 op de WAN interface in te stellen voor zowel Internet als het nieuwe TV platform

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .KoenR
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 13:39
bluecupra schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:33:
[...]

Naar mijn weten is het afdoende om VLAN300 op de WAN interface in te stellen voor zowel Internet als het nieuwe TV platform
In mijn geval met alleen internet (geen TV boxes + Telefoon aangesloten) was het idd alleen VLAN 300 instellen op het netwerk. Daarna kwam alles direct online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
.KoenR schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:36:
[...]

In mijn geval met alleen internet (geen TV boxes + Telefoon aangesloten) was het idd alleen VLAN 300 instellen op het netwerk. Daarna kwam alles direct online.
Inderdaad, zo was het bij mij ook. Echt heel makkelijk: VLAN300 en DHCP in de WAN instellen. Rest kan je naar eigen inzicht inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
loeberce schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Inderdaad, zo was het bij mij ook. Echt heel makkelijk: VLAN300 en DHCP in de WAN instellen. Rest kan je naar eigen inzicht inrichten.
Ja, alleen VLAN300 aan de WAN kant instellen, wel untagged volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextria
Dank jullie wel ! wij hebben ook alleen internet dus zou goed moeten gaan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
xminator schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:28:
[...]

Dit apparaat toevallig?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrBrainY
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 09:34
Heeft iemand wel eens meerdere routers aangesloten dmv (wan) switch ? ik sloot gister als test een andere router aan en kreeg direct een ander IP, even benieuwd of er max 2 zijn ? of 1 tegelijk ? maar dan wel nieuw mac is nieuw IP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Beefhead schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:07:
Binnenkort verhuizen wij naar een adres waar op dit moment nog geen glasvezel beschikbaar is. Het netwerk wordt momenteel wel aangelegd door, naar ik meen, Delta Netwerken.

Op dit moment ben ik al meer dan een jaar een tevreden gebruiker van een 1Gbit aansluiting van T-Mobile. Op het nieuwe adres kan T-Mobile alleen 100/30 Mbit DSL aanbieden. Ik twijfel nu wat ik het beste kan doen: een jaar Ziggo, of bij T-Mobile blijven zodat ik weer naar 1Gbit kan zodra het beschikbaar is. Het is nog niet bekend wanneer glasvezel wordt opgeleverd.

ps.
We zijn een gezin met 5 personen, waar vaak op 3 of 4 pc's gelijktijdig gebruik wordt gemaakt van het internet. Is een 100Mbit verbinding dan voldoende?
Zit je nog vast aan een contract bij T-Mobile? Want in dat geval krijg je een nieuw jaarcontract bij een verhuizing..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:09
Beefhead schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:07:

ps.
Je kunt bij Ziggo een contract afsluiten dat maandelijks opzegbaar is zonder dat je er 1 jaar aan vast zit. Dan krijg je geen korting, die geldt alleen voor een jaarcontract. Een DSL van 100 Mbit lijkt me wat laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beefhead
Tommert38 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Zit je nog vast aan een contract bij T-Mobile? Want in dat geval krijg je een nieuw jaarcontract bij een verhuizing..
Nee, kan inmiddels maandelijks opzeggen. Maar ik denk dat ik dan voorlopig voor een maandelijks opzegbaar Ziggo abonnement ga.

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweetynl69
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-01-2023
Devaqto schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:18:

Ik woon in Rosmalen ook glasvezel via t-mobile, en heb sinds afgelopen maandag 24ste het zelfde issue dat begon met LOS knipperen en nu brand deze niet meer.

Diverse keren, reset bood geen oplossing na heen en weer mailen en bellen word er een monteur gestuurd over 14 dagen. Over deze lange wachten ook een klachten mail gestuurd.

Via hun forum werdt gezegt dat ook her probleem uitzichzelf over kon gaan echter tot op heden niet gebeurt.

Nu al tijdelijk oplossing een unlimited voucher voor mobiel zodat ik via 5G en hotspot toxh internet en tv heb

Ik heb diverse resets uitgevoerd maar nog geen resultaat dus maar monteur afwachten...hoop wel dat deze dan ook kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Tweetynl69 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:22:
[...]

Ik woon in Rosmalen ook glasvezel via t-mobile, en heb sinds afgelopen maandag 24ste het zelfde issue dat begon met LOS knipperen en nu brand deze niet meer.

Diverse keren, reset bood geen oplossing na heen en weer mailen en bellen word er een monteur gestuurd over 14 dagen. Over deze lange wachten ook een klachten mail gestuurd.

Via hun forum werdt gezegt dat ook her probleem uitzichzelf over kon gaan echter tot op heden niet gebeurt.

Nu al tijdelijk oplossing een unlimited voucher voor mobiel zodat ik via 5G en hotspot toxh internet en tv heb

Ik heb diverse resets uitgevoerd maar nog geen resultaat dus maar monteur afwachten...hoop wel dat deze dan ook kan oplossen.
Erg vervelend, dit had ik nooit met KPN. Vooral het gevoel dat er niemand iets aan doet is frustrerend. Helaas pas mijn vrouw met simonly ook overgehaald naar TM, nu ga ik proberen of ik alles kan opzeggen en met z'n allen naar KPN. Dan maar het dubbele betalen voor glasvezel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:43
mrBrainY schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:56:
Heeft iemand wel eens meerdere routers aangesloten dmv (wan) switch ? ik sloot gister als test een andere router aan en kreeg direct een ander IP, even benieuwd of er max 2 zijn ? of 1 tegelijk ? maar dan wel nieuw mac is nieuw IP ?
Hetzelfde hier. Toen ik overstapte van de T-Mobile Zyxel naar een eigen Fritz!Box kreeg ik een ander IP-adres.

Ik had eerst geprobeerd om het MAC-adres van de Zyxel te klonen in de Fritz!Box in de hoop hetzelfde IP-adres te krijgen, maar toen kreeg ik helemaal geen IP-adres helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:43
Tweetynl69 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:22:
[...]

Mr Magic in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
cvanatten schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:34:
[...]

Je kunt bij Ziggo een contract afsluiten dat maandelijks opzegbaar is zonder dat je er 1 jaar aan vast zit. Dan krijg je geen korting, die geldt alleen voor een jaarcontract. Een DSL van 100 Mbit lijkt me wat laag
Waar vind je dat dan? Ik heb dat namelijk nooit voor elkaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextria
Goedemorgen,

heb toch nog een andere vraag, stel dat ik mijn bodem wil vervangen door een ander merk modem.
Wat zouden jullie dan adviseren ?

Het gaat me het meeste om zo veel mogelijk in te kunnen stellen tov de zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:17

PeaceNlove

Deugleuter

Nextria schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:59:
Goedemorgen,

heb toch nog een andere vraag, stel dat ik mijn bodem wil vervangen door een ander merk modem.

Kleine correctie, het is geen modem, maar een router.
En als je er enorm veel aan wilt instellen, dan moet je eens bij Miktotik gaan kijken: uitvoering: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX
Maar let op! deze heeft niet eens WiFi, dus of je daar nou gelukkig van wordt?

Ik heb er zelf de Zyxel vervangen door een uitvoering: Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points) die ik al had staan, VLAN op 300 en klaar. Maar ik doe verder niks met portforwarding of andere speciale instellingen, ben op dit punt niet echt een tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Goedemorgen,

Welk probleem wil je oplossen?

In principe kun je, met een beetje knutselen, alles wel werkend krijgen wat VLAN-tagging aan de WAN kant snapt, maar de vraag is of het er altijd beter van wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Vraag mij af wat voor instellingen je mist op de Zyxel T-54? Heb zelf nu bijna een maand T-Mobile thuis en deze bevalt mij tot nu prima, goed WiFi bereik en snelheid

Enige is dat je geen firmware updates kan laden en dit beheer dus in handen is van T-Mobile. Dat zou het enige argument voor mij nu zijn om een eigen modem/router te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Goedemorgen,

Geeklevel zou je inderdaad voor Ubiquiti kunnen gaan, wil je wel geavanceerde opties maar iets meer consumer level, zou je bv. voor Asus kunnen gaan. Ik heb zelf al een 1,5 jaar 2 ASUS routers in een wifi mesh en het bevalt tot op heden goed.

Wel zou ik dan even goed huiswerk doen dat mocht je in de toekomst meer flexibiliteit vereisen, dat je de ASUS routers kiest die ook Merlin/wrt ondersteunen, dan kan je nog een stapje verder gaan in het aanpassen van instellingen en vaak bedenken ze net iets meer features in deze builds, zie https://www.asuswrt-merlin.net/

Ik heb zelf de AX82U en ook al staat deze niet op het lijstje, ik kan er echt al veel mee tweaken qua settings en het voldoet voor mij op dit moment in voldoende mate.

[ Voor 13% gewijzigd door Lord_Dain op 28-10-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextria
Lord_Dain schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:54:
[...]

Geeklevel zou je inderdaad voor Ubiquiti kunnen gaan, wil je wel geavanceerde opties maar iets meer consumer level, zou je bv. voor Asus kunnen gaan. Ik heb zelf al een 1,5 jaar 2 ASUS routers in een wifi mesh en het bevalt tot op heden goed.

Wel zou ik dan even goed huiswerk doen dat mocht je in de toekomst meer flexibiliteit vereisen, dat je de ASUS routers kiest die ook Merlin/wrt ondersteunen, dan kan je nog een stapje verder gaan in het aanpassen van instellingen en vaak bedenken ze net iets meer features in deze builds, zie https://www.asuswrt-merlin.net/

Ik heb zelf de AX82U en ook al staat deze niet op het lijstje, ik kan er echt al veel mee tweaken qua settings en het voldoet voor mij op dit moment in voldoende mate.
Ik heb een Dream Router op dit moment, kan ik deze ook als router gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23
Er is toch zeker wel een mogelijkheid om port forwarding te gebruiken in de zyxel t 54?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Nextria schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Ik heb een Dream Router op dit moment, kan ik deze ook als router gebruiken ?
Ja, zie eerdere reacties over routers van Unifi en de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
jongetje schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:11:
[...]

Waar vind je dat dan? Ik heb dat namelijk nooit voor elkaar gekregen.
Staat gewoon in de voorwaarden op de Ziggo site: https://www.ziggo.nl/voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 01:52
bluecupra schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:43:
Vraag mij af wat voor instellingen je mist op de Zyxel T-54? Heb zelf nu bijna een maand T-Mobile thuis en deze bevalt mij tot nu prima, goed WiFi bereik en snelheid

Enige is dat je geen firmware updates kan laden en dit beheer dus in handen is van T-Mobile. Dat zou het enige argument voor mij nu zijn om een eigen modem/router te willen.
Ik wilde zo snel mogelijk van de Zyxel af omdat die geen support heeft voor een intern netwerk: je kunt geen routering doen naar interne netwerken (ik draai Pfsense in HA voor interne routing en firewall). Door de T-mobile beperkingen kun je geen routing doen. Alleen double nat is dan een optie.
En omdat ik alles al intern heb opgelost, wilde ik niet een onnodig apparaat hebben wat stroom verbuikt.

Ik doe nu de NAT op mijn Mikrotik CRS317. Maar voor de meeste gebruikers die echt controle willen zou ik een Mikrotik RB5009 aanraden. RouterOs is niet echt simpel maar erg krachtig.

[ Voor 9% gewijzigd door llagendijk op 28-10-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
llagendijk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Ik wilde zo snel mogelijk van de Zyxel af omdat die geen support heeft voor een intern netwerk: je kunt geen routering doen naar interne netwerken (ik draai Pfsense in HA voor interne routing en firewall). Door de T-mobile beperkingen kun je geen routing doen. Alleen double nat is dan een optie.
En omdat ik alles al intern heb opgelost, wilde ik niet een onnodig apparaat hebben wat stroom verbuikt.

Ik doe nu de NAT op mijn Mikrotik CRS317. Maar voor de meeste gebruikers die echt controle willen zou ik een Mikrotik RB5009 aanraden. RouterOs is niet echt simpel maar erg krachtig.
Even een vraagje over jouw CRS317 ervaring; Doe jij NAT met L3HW-offloaded fasttrack connections? Ik heb dit zelf geprobeerd met een CRS309 maar na een uur of zo stopt het bij mij; geen connecties meer mogelijk e/o extreem langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
sambaloedjek schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Even een vraagje over jouw CRS317 ervaring; Doe jij NAT met L3HW-offloaded fasttrack connections? Ik heb dit zelf geprobeerd met een CRS309 maar na een uur of zo stopt het bij mij; geen connecties meer mogelijk e/o extreem langzaam.
L3HW-offloadig werkt niet op mijn CRS317 maar de CPU is snel genoeg om alles via de CPU te doen. Ik moet volgende week eens verder proberen om dit werkend te krijgen. Ik ben al met Mikrotik support op hum forum bezig geweest, maar tot nu toe geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
Lord_Dain schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb zelf de AX82U en ook al staat deze niet op het lijstje,
Offtopic

Gnuton maakt Merlin voor de 82u

[ Voor 22% gewijzigd door Darkz0rs op 28-10-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextria
Goedemorgen,

Wou even laten weten dat het gelukt is met mijn Dream Router,
Was simpel zoals vermeld de VLAN aanpassen naar 300 en kwam gelijk online.

Enige gekke is dat mijn download gemeten wordt rond de 600mb en mijn upload 890mb

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cvanatten schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Staat gewoon in de voorwaarden op de Ziggo site: https://www.ziggo.nl/voorwaarden
Dat is alleen voor Kabel TV. De basis TV dienst. Niet voor internet of interactieve TV.

@Beefhead ik ben van mening dat 100 Mbit prima werkt voor jouw situatie. Er wordt aanmerkelijk minder tegelijk verbruikt aan bandbreedte dan vaak gedacht wordt. Bij mij thuis ook 100 Mbit met 4 (en soms 6) mensen en geen enkel probleem.
Ik ga er dan wel vanuit dat je het hebt over surfen, videovergaderen, Netflixen etc.
Niet over downloaden want dat gaat uiteraard langzamer, en ten koste van anderen in huis.

[ Voor 41% gewijzigd door Barre73 op 29-10-2022 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beefhead
Barre73 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 07:35:
[...]

Dat is alleen voor Kabel TV. De basis TV dienst. Niet voor internet of interactieve TV.

@Beefhead ik ben van mening dat 100 Mbit prima werkt voor jouw situatie. Er wordt aanmerkelijk minder tegelijk verbruikt aan bandbreedte dan vaak gedacht wordt. Bij mij thuis ook 100 Mbit met 4 (en soms 6) mensen en geen enkel probleem.
Ik ga er dan wel vanuit dat je het hebt over surfen, videovergaderen, Netflixen etc.
Niet over downloaden want dat gaat uiteraard langzamer, en ten koste van anderen in huis.
Ja is inderdaad voor het merendeel online gamen en af en toe een film streamen. Ik wil me eigenlijk ook niet voor een jaar vastleggen aan Ziggo als ze geen maandabonnement hebben. Dan wordt het waarschijnlijk toch 100/30 via Dsl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Niet online
Beefhead schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Ja is inderdaad voor het merendeel online gamen en af en toe een film streamen. Ik wil me eigenlijk ook niet voor een jaar vastleggen aan Ziggo als ze geen maandabonnement hebben. Dan wordt het waarschijnlijk toch 100/30 via Dsl.
Via breedbandwinkel.nl of internetten.nl even aanvinken dat je een maandelijks opzegbaar abonnement wilt. Dan verschijnen er wel abonnementen van Ziggo inclusief internet en tv die maandelijks opzegbaar zijn. Of hier even naar Ziggo scrollen. Daar vind je alle beschikbare opties op een rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beefhead schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Maar bij T-Mobile leg je ook vast voor een jaar. En je kan niet tussentijds over op T-Mobile via glasvezel. T-Mobile levert geen glasvezel via Delta Netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beefhead
Barre73 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Maar bij T-Mobile leg je ook vast voor een jaar. En je kan niet tussentijds over op T-Mobile via glasvezel. T-Mobile levert geen glasvezel via Delta Netwerk.
Ow, dan is het dus toch niet zo simpel :| .

Dan maar eens gaan kijken wat er mogelijk is op het Delta netwerk in de toekomst. Ik dacht dat alle glasvezel netwerken openstaan voor alle aanbieders. Het netwerk hier is aangelegd door Reggefiber en ik kan kiezen uit heel veel aanbieders.

Bedankt voor het advies iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beefhead schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Ow, dan is het dus toch niet zo simpel :| .

Dan maar eens gaan kijken wat er mogelijk is op het Delta netwerk in de toekomst. Ik dacht dat alle glasvezel netwerken openstaan voor alle aanbieders. Het netwerk hier is aangelegd door Reggefiber en ik kan kiezen uit heel veel aanbieders.

Bedankt voor het advies iedereen :)
Reggefiber (nu KPN Netwerk) kent inderdaad vrij veel keuze maar bijvoorbeeld ook weer geen Delta of Caiway als provider. Andersom dus ook niet.
Dus nee, alhoewel glasvezel netwerken op papier wel open zijn voor andere partijen, is de praktijk vaak anders. En dat is bijna altijd een geldkwestie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
Barre73 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 07:35:
[...]
Goed lezen ;) Om een dienst af te nemen (dus ook internet) moet je ook kabel TV afnemen. In de uitgebreide voorwaarden staat: "Als de Klant een Abonnement wil aangaan op een
andere Dienst dan het Basis TV-pakket, dan kan dit alleen als voor die Aansluiting een Basis
TV Abonnement of een Bundel is of wordt aangegaan."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cvanatten schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:04:
[...]

Goed lezen ;) Om een dienst af te nemen (dus ook internet) moet je ook kabel TV afnemen. In de uitgebreide voorwaarden staat: "Als de Klant een Abonnement wil aangaan op een
andere Dienst dan het Basis TV-pakket, dan kan dit alleen als voor die Aansluiting een Basis
TV Abonnement of een Bundel is of wordt aangegaan."
My bad. Ik lees nu beter inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Hoelang duurt het doorgaans als de kabel er ligt dat je een aansluiting kan nemen. Laat ik het anders zeggen ze zijn nu druk aan het graven hier. De postcode check Egt dat het er is.... Dat is het dus nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Darkz0rs schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:03:
Hoelang duurt het doorgaans als de kabel er ligt dat je een aansluiting kan nemen. Laat ik het anders zeggen ze zijn nu druk aan het graven hier. De postcode check Egt dat het er is.... Dat is het dus nog niet...
Vaak 4 maanden eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.j.ooms
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 11:19
Twee monteurs zijn langs geweest en hebben het glasvezel punt in mijn huis geplaatst bij de voordeur (oud huis, heb niet echt een meterkast). Daar is (nog) geen stroompunt aanwezig. Nu kan ik daar een stroompunt plaatsen maar dat vind ik niet echt mooi. Het modem wil ik sowieso ergens anders plaatsen.

In de doos van T-Mobile zit een optische kabel van 2m. Ik neem aan dat deze tussen het aansluitpunt en de media converter (huawei hg8010hv6) komt. Ik heb nul ervaring met glasvezel, maar het lijkt me dat deze kan worden vervangen door een wat langere optische kabel? 5m zou genoeg zijn; dan kan ik de mediaconverter namelijk plaatsen op een punt waar wel stroom aanwezig is en waar ik ook het modem wil plaatsen. Zoja, weten jullie of de Guidion monteur zoiets bij zich heeft of zal ik het voor de zekerheid zelf maar vast bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Dus een reële oplever moment zou dan over 4 maanden zijn na graaf werkzaamheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Darkz0rs schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Dus een reële oplever moment zou dan over 4 maanden zijn na graaf werkzaamheden?
Het zal per partij verschillen mijn tijdslijn was met KPN:

-Telefonisch contact zomer 2021: kerst 2021 heb je glasvezel
-april 2022 werd er gegraven
-oktober 2022 in huis gebracht
-eind oktober online

Tussen stap 2 en 3 zet KPN de website open voor sales 4 maanden eerder dan dat de vezel in huis is gebracht.

Denk ik maanden niet in weken bij een glasvezel traject :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
ODF is hier aan het aanleggen. Komende week komen ze hier de straat openen.

Ik kan me dan voorstellen dat alles aan de achterkant nog helemaal niet aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Darkz0rs schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Dat hangt er vanaf of je aan het begin of einde van de buis zit. Of de pop al is geplaatst etc.
Soms kan er een half jaar tussen zitten en als je als laatste op een project zit een of twee maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 10:10
Vanmiddag een FrtitzBox 7583 geplaatst, voor zover werkt het. Maar ik dacht dat de tv ontvangers nu in elke poort kunnen maar tv werkt alleen in poort 3 en 4. Niet heel erg, maar moet ik een ander profiel aanmaken in de fritzbox ?

[ Voor 0% gewijzigd door tspawn op 30-10-2022 15:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Ben aan het orienteren voor een eventuele overstap naar tmobile omdat we hier al lopende mobiele abonnementen hebben wat iets voordeliger kan zijn.

Nou zou het fijn zijn om bridge modus te kunnen gebuiken en T-Mobile verwijst mij daarvoor naar de communities.

Glas is hier pas gelegd (Zeeland) van zowel KPN en Delta, dit is volgens mij XGS-PON, nou las ik dat je hier een media converter voor nodig hebt maar dat die amper te krijgen zijn voor XGS-PON?

Zou deze direct op een router willen aansluiten.

Weet verder niet wat T-Mobile zal leveren en hoe bruikbaar het zal zijn bij de bridge wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:44

WCA

joon schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:50:
Ben aan het orienteren voor een eventuele overstap naar tmobile omdat we hier al lopende mobiele abonnementen hebben wat iets voordeliger kan zijn.

Nou zou het fijn zijn om bridge modus te kunnen gebuiken en T-Mobile verwijst mij daarvoor naar de communities.

Glas is hier pas gelegd (Zeeland) van zowel KPN en Delta, dit is volgens mij XGS-PON, nou las ik dat je hier een media converter voor nodig hebt maar dat die amper te krijgen zijn voor XGS-PON?

Zou deze direct op een router willen aansluiten.

Weet verder niet wat T-Mobile zal leveren en hoe bruikbaar het zal zijn bij de bridge wens.
Als het PON betreft krijg je gewoon een ONT waar je je eigen router achter kan hangen. Bridge mode niet nodig

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
WCA schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:25:
[...]

Als het PON betreft krijg je gewoon een ONT waar je je eigen router achter kan hangen. Bridge mode niet nodig
Kan je uitleggen waarom dat niet nodig is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
joon schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Kun je zoeken in dit topic, of teruglezen?

Dit komt op iedere pagina wel voorbij denk ik. En staat in de topicstart.

[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 30-10-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m.j.ooms schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:25:
Twee monteurs zijn langs geweest en hebben het glasvezel punt in mijn huis geplaatst bij de voordeur (oud huis, heb niet echt een meterkast). Daar is (nog) geen stroompunt aanwezig. Nu kan ik daar een stroompunt plaatsen maar dat vind ik niet echt mooi. Het modem wil ik sowieso ergens anders plaatsen.

In de doos van T-Mobile zit een optische kabel van 2m. Ik neem aan dat deze tussen het aansluitpunt en de media converter (huawei hg8010hv6) komt. Ik heb nul ervaring met glasvezel, maar het lijkt me dat deze kan worden vervangen door een wat langere optische kabel? 5m zou genoeg zijn; dan kan ik de mediaconverter namelijk plaatsen op een punt waar wel stroom aanwezig is en waar ik ook het modem wil plaatsen. Zoja, weten jullie of de Guidion monteur zoiets bij zich heeft of zal ik het voor de zekerheid zelf maar vast bestellen?
Ja, die kan vervangen worden. De monteur heeft deze niet. Je ziet aan de kabel die je hebt welke het moet zijn dus op FS.com kan je een versie van 5 meter bestellen. Bedenk wel dat er geen scherpe bochten in die route mogen zitten die jij nu voor ogen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

joon schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Omdat een media converter of ont gewoon ethernet uitspuugt , wat elke standaard router die je in de winkel koopt gewoon snapt. Die Zyxel van T-Mobile heb je niet nodig

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
WCA schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Omdat een media converter of ont gewoon ethernet uitspuugt , wat elke standaard router die je in de winkel koopt gewoon snapt. Die Zyxel van T-Mobile heb je niet nodig
Okay dankjewel voor de informatie :)

Heb geen beeld bij deze technieken is allemaal nieuw voor mij ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WCA schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Mwah.. niet helemaal elke standaard router. De betreffende router moet wel ingesteld kunnen worden om een Vlan uit het signaal van T-Mobile te filteren. Vlan 300 in dit geval (bij T-Mobile). En dat geldt niet voor elke standaard router in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Barre73 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Mwah.. niet helemaal elke standaard router. De betreffende router moet wel ingesteld kunnen worden om een Vlan uit het signaal van T-Mobile te filteren. Vlan 300 in dit geval (bij T-Mobile). En dat geldt enit voor elke standaard router in de winkel.
Klopt ook wel weer ja, de meeste routers kunnen het tegenwoordig wel is mijn ervaring

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WCA schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Klopt ook wel weer ja, de meeste routers kunnen het tegenwoordig wel is mijn ervaring
Ook waar.
@joon Aan Delta glasvezel heb je niks omdat die geen T-Mobile leveren. KPN Glasvezel wel dus daar zou je dan t.z.t. je eigen router aan het "glasvezelkastje (de ONT) kunnen hangen.
Welke eigen router zou je willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Barre73 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Ook waar.
@joon Aan Delta glasvezel heb je niks omdat die geen T-Mobile leveren. KPN Glasvezel wel dus daar zou je dan t.z.t. je eigen router aan het "glasvezelkastje (de ONT) kunnen hangen.
Welke eigen router zou je willen gebruiken?
Klopt, ik heb zowel een Delta als KPN FTU in mn meterkast hangen.
T-Mobile kan hier leveren dus dat is mooi maar is wel jammer dat het zoveel duurder is omdat het via KPN gaat hoewel het met korting even duur is als Delta & KPN.

Delta kan momenteel geen Bridge functionaliteit leveren op XPG-PON.

De router/vlan zal wss geen probleem zijn, heb een klein NUC achtig doosje hangen waar pfSense op draait.

[ Voor 4% gewijzigd door joon op 31-10-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrBrainY
scofield schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:27:
Er is toch zeker wel een mogelijkheid om port forwarding te gebruiken in de zyxel t 54?
ja zeker werkt prima.

kun je de optie niet vinden of heb je de modem niet en twijfel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrBrainY
llagendijk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

OS is zeker krachtig, ben grote fan,

CRS317 heeft niet eens de sterkste PCU
Ik heb een mikrotik liggen met 1x650 (hAP ac lite) en die red de 1gb niet, stopte bij 800 en CPU was 100%
dus even een sterkere zoeken.
hAP ax² of hAP ax³, kijken of de wifi6 al leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Inmiddels een week verder zonder glasvezel internet. Zojuist mailtje gehad om met Guidion een afspraak in te plannen, dat kan ook nog wel dagen duren...

Heb ook al contact met TM over het ontbinden van al onze contracten (3 stuks), zodat we terug kunnen naar KPN, hoop dat ze meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 17:21
Hi all,
Ik heb T-mobile glasvezel besteld aangezien dat mogelijk moet zijn op mijn adres maar ik heb tijdens het verbouwen van 't huis nergens een aansluiting binnen gevonden. Tijdens aanleg van de glasvezel in de straat woonde er nog een hoog bejaard vrouwtje in m'n huis dus ik vermoed dat die geen behoefte aan een glasvezel had en deze nooit is aangelegd.
Weet iemand hier waar ik moet zoeken om te zien of er al een bestaande kabel is, en als die er niet is, of ik de T-mobile installateur kan vragen de aansluiting het huis binnen te laten komen waar ik wil?
Ik heb geen buren waar ik de situatie kan afkijken.
Ideaal gesproken wil ik de aansluiting in de kelder laten binnenkomen omdat ik van daaruit ook de netwerkkabels door het huis wil trekken, en dit een geschikte plek is voor een home-servertje. (kelder op zand, laagste luchtvochtigheid van 't huis).
Als ik het goed begrijp zou ik mijn netwerk-situatie stevig kunnen verbeteren door mijn eigen router op de mediabox aan te sluiten. Ik heb nu mijn router in de ziggo router geprikt (dubbel NAT). Bij T-mobile zou ik dus mijn eigen Router kunnen blijven gebruiken. (of ook weer dubbel NAT gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Threbez schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:04:
ik heb tijdens het verbouwen van 't huis nergens een aansluiting binnen gevonden. Tijdens aanleg van de glasvezel in de straat woonde er nog een hoog bejaard vrouwtje in m'n huis dus ik vermoed dat die geen behoefte aan een glasvezel had en deze nooit is aangelegd.
Dan ligt er een rolletje kabel bij je voordeur (onder je huisnummer). Als je het aanvraagt komt er vanzelf een afspraak om deze binnen te brengen, vaak kun je aangeven waar je het punt wilt laten monteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.j.ooms
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-09 11:19
Barre73 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:02:
[...]
Bedenk wel dat er geen scherpe bochten in die route mogen zitten die jij nu voor ogen hebt.
Top, dank voor je antwoord, ik heb er een besteld. Wat is een niet scherpe bocht voor zo'n kabel (SC/APC SC/APC)? hij moet helaas wel omhoog (en komt onderuit de aansluiting) dus dat is 180 graden... :-(

Zijn er iets van geleiders voor een bocht voor zo'n kabeltje ofzo? Kon het tot nu toe nog niet echt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Devaqto schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:04:
Inmiddels een week verder zonder glasvezel internet. Zojuist mailtje gehad om met Guidion een afspraak in te plannen, dat kan ook nog wel dagen duren...

Heb ook al contact met TM over het ontbinden van al onze contracten (3 stuks), zodat we terug kunnen naar KPN, hoop dat ze meewerken.
Wel apart dat dat zo lang duurt.

Hier ook een week offline. Na 1 dag bericht om een afspraak te maken met guidion. En die zijn de werkdag erna al geweest. Deze heeft geconstateerd dat er een mogelijke kabelbreuk is (geen licht in huis, en de vezel in de pop niet te traceren)

Met de unlimited simkaart in een oude telefoon, gekoppeld aan de router werkt alles tijdelijk als vanouds....

Edit:
Deze week komt KPN netwerk nl de vezel nazien. Ik ben benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door henkNL op 01-11-2022 17:44 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
Na pas 1 week is Guidion ingeschakeld, die kunnen pas over 8 dagen of 14 dagen langskomen...ontbinden snappen ze niet aan de telefoon dus ga geen tijd verdoen en direct met rechtsbijstand aan de slag :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het is gelukt om met mijn eigen GPON module met t-mobile te verbinden met mijn Mikrotik router
Hierbij een stappen plan als anderen het ook willen doen.

Check of je een witte ONT hebt ontvangen van t-mobile waar GPON op staat.

1) koop een GPON SFP ONU module met 1310nmTX/1490nmRX 20 KM en SC APC Simplex, ik heb deze gekocht: https://www.fs.com/de-en/products/133619.html
2) de GPON SFP er indrukken en de SC APC kabel uit je ONT halen en in de SPF drukken
3) kijk bij Interfaces -> SFP -> of je link-ok en rx loss uit ziet staan (als dit niet het geval is dan is er iets mis met de kabel)
4) zet auto Negotiation uit en zet op Speed 1GBit en tx flow control en rx flow control op off
5) Addresses -> Add New -> Interface SFP met adres 192.168.1.15/24
6) Interfaces -> VLAN -> vlanid 300 interface SFP
7) via mikrotik -> tools -> telnet -> ssh ONTUSER@192.168.1.10 wachtwoord is 7sp!lwUBz1 (l = L , 1 = een)

Als je niet kan connecten via ssh, check dan of je de kabel er goed in hebt zitten van je fiber (zie stap 3)
Kijk nu naar de onderkant van je ONT stel dat je serial number 48575443956EABBA is en je mac adres 98:3F:60:00:AB:BA

Type dan het volgende in de ssh shell

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
set_serial_number HWTC956EABBA
uci set network.host.macaddr=98:3F:60:00:AB:BA 
uci commit network.host.macaddr=98:3F:60:00:AB:BA  
sfp_i2c -i 0 -s "HUWAWEI" 
sfp_i2c -i 1 -s "HG8010Hv6" 
sfp_i2c -i 2 -s "0001" 
sfp_i2c -i 3 -s "48575443956EABBA" 
sfp_i2c -i 7 -s "HWTC"
fw_setenv sgmii_mode
uci commit 
reboot

8 ) dhcp client -> interface -> vlan 300
9) als alles goed is gegaan krijg je een ip adres

Acties:
  • +1 Henk 'm!
m.j.ooms schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Top, dank voor je antwoord, ik heb er een besteld. Wat is een niet scherpe bocht voor zo'n kabel (SC/APC SC/APC)? hij moet helaas wel omhoog (en komt onderuit de aansluiting) dus dat is 180 graden... :-(

Zijn er iets van geleiders voor een bocht voor zo'n kabeltje ofzo? Kon het tot nu toe nog niet echt vinden.
Die 180 graden is niet spannend als je dat maar niet probeert in een stukje vrije ruimte van een paar cm. Dan buig je de kabel teveel waardoor er licht uit kan breken.
Reken op 10 tot 15 keer de doorsnede van de kabel. Dus als die kabel een halve centimeter dik is (het is minder maar weet even zo niet hoeveel) dan hanteer je minimaal 5 tot 7,5 cm breedte om die 180 graden bocht te maken. Of 10 cm voor de zekerheid. Je kan alle bochten maken, als je daar maar ruimte voor neemt. Knikken is sowieso uit den boze maar je hebt wat meer ruimte nodig dan bij UTP kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Threbez schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:04:
Hi all,
Ik heb T-mobile glasvezel besteld aangezien dat mogelijk moet zijn op mijn adres maar ik heb tijdens het verbouwen van 't huis nergens een aansluiting binnen gevonden. Tijdens aanleg van de glasvezel in de straat woonde er nog een hoog bejaard vrouwtje in m'n huis dus ik vermoed dat die geen behoefte aan een glasvezel had en deze nooit is aangelegd.
Weet iemand hier waar ik moet zoeken om te zien of er al een bestaande kabel is, en als die er niet is, of ik de T-mobile installateur kan vragen de aansluiting het huis binnen te laten komen waar ik wil?
Ik heb geen buren waar ik de situatie kan afkijken.
Ideaal gesproken wil ik de aansluiting in de kelder laten binnenkomen omdat ik van daaruit ook de netwerkkabels door het huis wil trekken, en dit een geschikte plek is voor een home-servertje. (kelder op zand, laagste luchtvochtigheid van 't huis).
Als ik het goed begrijp zou ik mijn netwerk-situatie stevig kunnen verbeteren door mijn eigen router op de mediabox aan te sluiten. Ik heb nu mijn router in de ziggo router geprikt (dubbel NAT). Bij T-mobile zou ik dus mijn eigen Router kunnen blijven gebruiken. (of ook weer dubbel NAT gebruiken).
Het is niet T-Mobile die de aansluiting afmaakt want zij zijn niet de netwerkbeheerder. Dat is waarschijnlijk Open Dutch Fiber (of Primevest). In elk geval komt er dan een aannemer om de kabel naar binnen te brengen. De kelder is geen gebruikelijke plek maar als deze aan de voorwaarden voldoet (apparatuur in andere ruimtes aan te sluiten, stopcontact aanwezig of te maken, niet te koud of te nat), dan zal dat wellicht wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
jongetje schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

Dan ligt er een rolletje kabel bij je voordeur (onder je huisnummer). Als je het aanvraagt komt er vanzelf een afspraak om deze binnen te brengen, vaak kun je aangeven waar je het punt wilt laten monteren..
Dit wil nog wel eens een probleem zijn. Ik ben 4 jaar bezig geweest met reggefiber en providers in eenzelfde situatie. Reggefiber zei ga maar een aanvraag doen bij een provider die sluiten het dan aan en providers zijden zorrt dat moet Reggefiber doen.
Uiteindelijk heb een har gegraven een gat geboord en de kabel zelf naar binnen geschoten en in de meterkast omhoog gestoken een ze een foto gestuurd dat de kabel er lag en tada binnen 2 weken was ik aangesloten.

Het leek er op of niemand de "graafwerkzaamheden" wouden betalen. Iets dat me werkelijk 10 minuten gekost heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Guidion is zojuist geweest! In 10 minuten werkend, en dan heeft 'ie ook nog de Ziggo boel afgekoppeld en geholpen bij het instellen van mijn Asus router :D Hij had er zin in denk ik. Fluitje van een cent.

De Zyxel T-54 hoefde volgens hem dus ook helemaal niet verbonden te zijn voor een dag of wat dan ook @llagendijk. Maar ik ben wel benieuwd waar jij dan tegenaan liep.

[ Voor 29% gewijzigd door TommyGun op 01-11-2022 16:02 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 22:23
mrBrainY schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

ja zeker werkt prima.

kun je de optie niet vinden of heb je de modem niet en twijfel je?
Neen, ik ga over 2 weken naar t mobile glas, dus ben benieuwd. Bij kpn met de EB 10a is het geen probleem. Maar ik heb in het verleden nooit problemen gehad oid met een zyxel. Ik lees wel veel horrorverhalen met aansluiten op de t mobile community maar dat zijn veelal nieuwe aansluitingen, hier ligt het glas al bijna 10 jaar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
TommyGun schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:01:
Guidion is zojuist geweest! In 10 minuten werkend, en dan heeft 'ie ook nog de Ziggo boel afgekoppeld en geholpen bij het instellen van mijn Asus router :D Hij had er zin in denk ik. Fluitje van een cent.

De Zyxel T-54 hoefde volgens hem dus ook helemaal niet verbonden te zijn voor een dag of wat dan ook @llagendijk. Maar ik ben wel benieuwd waar jij dan tegenaan liep.
Ook na een aantal dagen stond mijn verbinding in mijn T-mobile thuis nog steeds op "vandaag komt de monteur". Toen ik navroeg waarom dat was moet ik de Zyxel weer aansluiten (ik vermoed dat T-mo via de Zyxel de signaalsterkte van de Huawei ONT uitleest, maar dat is niet meer dan een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

llagendijk schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:20:
[...]

Ook na een aantal dagen stond mijn verbinding in mijn T-mobile thuis nog steeds op "vandaag komt de monteur". Toen ik navroeg waarom dat was moet ik de Zyxel weer aansluiten (ik vermoed dat T-mo via de Zyxel de signaalsterkte van de Huawei ONT uitleest, maar dat is niet meer dan een gok.
Oh, lijkt bij mij gewoon goed te zijn;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ey6HlSrPN4B9ZtiM-HHGnR8Pfk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bziMlPf6aJX7PcOPPSV8sDtl.png?f=fotoalbum_large

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Hoi weet iemand wat het betekent als het LOS lampje van de Huawei converter niet brandt? Sinds vandaag 1 uur heb ik geen internet meer.

Gebruik de Zyxel T8825 router heb een gigabit verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:51
Supreme_One schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:51:
Hoi weet iemand wat het betekent als het LOS lampje van de Huawei converter niet brandt? Sinds vandaag 1 uur heb ik geen internet meer.

Gebruik de Zyxel T8825 router heb een gigabit verbinding.
LOS hoort uit te zijn, als deze knippert is er een probleem met de fiber (geen of onvoldoende licht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
hcQd schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:07:
[...]

LOS hoort uit te zijn, als deze knippert is er een probleem met de fiber (geen of onvoldoende licht).
Duidelijk heb al de hele dag geen verbinding. Wereldbol blijft rood op de router. Contact opgenomen met de klantenservice zonder resultaat (5 werkdagen wachten). PON knippert wel. Is er nog een andere manier om te testen of mijn router misschien niet stuk is. Ik heb hier een Asus RT-N12 router liggen kan deze aansluiten achter de media converter?

Edit: Ik zie nu dat de Asus RT-N12 geen Vlan ondersteuning heeft

[ Voor 5% gewijzigd door Supreme_One op 01-11-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:51
Dat is niet goed, knipperen betekent dat er geen verbinding opgebouwd kan worden. Dat kan een signaalprobleem zijn, bijvoorbeeld als er iemand omgepatcht is van AON maar PON maar de oude mediaconverter is nog altijd aangesloten, of de ONT is in een of andere reden niet met geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
hcQd schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:16:
[...]

Dat is niet goed, knipperen betekent dat er geen verbinding opgebouwd kan worden. Dat kan een signaalprobleem zijn, bijvoorbeeld als er iemand omgepatcht is van AON maar PON maar de oude mediaconverter is nog altijd aangesloten, of de ONT is in een of andere reden niet met geregistreerd.
Bedoel je bij iemand in de buurt?

Ik had plots rond 1 uur geen verbinding meer. Bijna 2 jaar lang nooit een probleem gehad met de huawei ont en zyxel t50.
Pagina: 1 ... 197 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie