[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 196 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.894.096 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Gebruik zoekopdracht hierboven

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Martinus010 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:30:
Hoe zijn jullie ervaringen met de TV app van T-mobile?

Wij krijgen binnenkort de sleutels van ons nieuwe huis en overweeg om niet meer via coax TV te kijken.
Kijk het een maandje aan en vergelijk met een een NLZiet (proef)abonnement en maak je keuze. Ten op zichte van coax is de bitrate sowieso lager, maar het is persoonlijk (en of je een 88" 8K OLED tv of een 40" Full HD tv hebt staan) of je je eraan stoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:19
MeltedForest schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:05:
[...]

Kijk het een maandje aan en vergelijk met een een NLZiet (proef)abonnement en maak je keuze. Ten op zichte van coax is de bitrate sowieso lager, maar het is persoonlijk (en of je een 88" 8K OLED tv of een 40" Full HD tv hebt staan) of je je eraan stoort.
Inderdaad, kijken hier nog op 720p en 1080p televisies (ja, ze gaan maar niet stuk en ik weiger nieuwe TV's te kopen als de oude het nog doen...) en dan zijn zowel T-mobile TV als Nlziet prima te doen. Vraag me wel af of dit stand houdt als we ooit een nieuwere TV kopen wat dan een 4K wordt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 14:58
Martinus010 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:30:
Hoe zijn jullie ervaringen met de TV app van T-mobile?

Wij krijgen binnenkort de sleutels van ons nieuwe huis en overweeg om niet meer via coax TV te kijken.
Ik heb ook net een nieuwe 2021 4K TV gekocht (55"). Ik had erger verwacht maar het is aan te zien. Sport blijft wel een dingetje.

De kwaliteit is natuurlijk niet zoals 4K films en het platform loopt t.ov. KPN en Ziggo natuurlijk gewoon achter. De menu indeling en algehele UX is matig en het lijkt er aardig op dat de ontwikkeling van het TV platform stil staat.

[ Voor 9% gewijzigd door j_bos op 19-10-2022 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

bluecupra schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:50:
Ik heb op 23 augustus een overstap naar T-Mobile aangevraagd en ongeveer 2 weken geleden een installatie afspraak gemaakt voor morgenavond, 22 september. Nu heb ik gezien dat je 4/5 dagen voor de installatie afspraak het installatiepakket ontvangt.

Helaas ben ik nu al sinds maandag aan het bellen met T-Mobile om het installatiepakket te ontvangen. Ik heb maandag gebeld, dinsdag gebeld en zojuist opnieuw. Iedere keer hoor je weer tegenstrijdige berichten en kom je geen stap verder. Heb ik nou zo'n pech of is de klantenservice bij T-Mobile (Thuis) echt bedroevend? Sta nu bijna op het punt om de gehele aanvraag te cancellen en lekker bij Ziggo te blijven. Wat een ballentent!
3 weken voor de geplande aansluiting ontvangen hier :*)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik heb nog ADSL, waar ik tevreden mee ben.
Via Tele2 wordt ik gepushed naar glasvezel van T-mobile.
Daar verneem ik dat het modem voor nieuwe glasvezel een T-54 wordt.
Ik verneem uit het forum daar dat het in feite gaat om Zyzel DX5401 gaat.

De specificaties krijg ik bij Zyxel niet direct te pakken, maar via-via krijg ik dit:
https://www.electronicfro...01-B0_Datasheet_2-min.pdf

Daarin staat: Power consumption 12 V DC, 3A; dat is 36W
Wat is dat voor een verschrikkelijke stroomvreter!???
(mijn huidige Tele2 ADSLmodem, een Technicolor BVN, gebruikt in de praktijk slechts 7W)

Vraag: heeft iemand al stroomverbruik aan de T-54 gemeten, zo ja wat zijn de resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

Bruin Poeper schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:35:
(mijn huidige Tele2 ADSLmodem, een Technicolor BVN, gebruikt in de praktijk slechts 7W)

Vraag: heeft iemand al stroomverbruik aan de T-54 gemeten, zo ja wat zijn de resultaten?
Klinkt meer als de specs van de voeding dan het daadwerkelijke verbruik. Ik heb het apparaat zelf niet dus kan het niet meten voor je, maar als het echt een problematisch ding is kun je altijd je eigen router eraan hangen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bruin Poeper schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:35:
Ik heb nog ADSL, waar ik tevreden mee ben.
Via Tele2 wordt ik gepushed naar glasvezel van T-mobile.
Daar verneem ik dat het modem voor nieuwe glasvezel een T-54 wordt.
Ik verneem uit het forum daar dat het in feite gaat om Zyzel DX5401 gaat.

De specificaties krijg ik bij Zyxel niet direct te pakken, maar via-via krijg ik dit:
https://www.electronicfro...01-B0_Datasheet_2-min.pdf

Nog leuker... Voor die Zyxel komt ook nog een ONT of een mediaconverter. Zie startpost voor types. Die verbruikt ook stroom.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Madcat schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:19:
[...]

Dat huawai doosje zit mij een beetje dwars en wil die eigenlijk niet in mijn netwerk hebben.

Ik heb wat fiber spullen gekocht en ik kijk wel of ik het werkend krijg in combinatie met t-mobile.

Als ik het werkend heb zal ik wel een how-to schrijven zodat het voor de volgende wat makkelijker is te implementeren.
Wel bizar dat ze met de vrij modem keuze het nu zo lastig maken dat het zelfs voor techneuten echt goed onderzoeken is om te kijken wat je nu precies moet kopen en instellen.
Vandaag wat spullen binnen gekregen, ik zit nog op KPN (budgetThuis), maar kreeg het niet zo voor elkaar.

Wat ik heb gedaan is:
KPN internet -> SC (Groen) <- SC/UPC to SC/UPC Adapter (blauw) -> SC UPC to LC UPC Simplex OS2 Single Mode PVC (OFNR) 2.0mm Fiber Optic Patch Cable -> Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 20km DOM Simplex LC SMF Transceiver Module -> mikrotik FSP poort.

Maar ik green geen link te pakken :(
Ben benieuwd of het met tmobile beter gaat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madcat schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:35:
[...]

Vandaag wat spullen binnen gekregen, ik zit nog op KPN (budgetThuis), maar kreeg het niet zo voor elkaar.

Wat ik heb gedaan is:
KPN internet -> SC (Groen) <- SC/UPC to SC/UPC Adapter (blauw) -> SC UPC to LC UPC Simplex OS2 Single Mode PVC (OFNR) 2.0mm Fiber Optic Patch Cable -> Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 20km DOM Simplex LC SMF Transceiver Module -> mikrotik FSP poort.

Maar ik green geen link te pakken :(
Ben benieuwd of het met tmobile beter gaat,
Heb je bij de installatie pakket van TM die witte Huawei gekregen? If so, dan werkt de SFP niet. Die is voor AON (Point to point) waar gezien de Witte Huawei je op GPON komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:52:
[...]

Heb je bij de installatie pakket van TM die witte Huawei gekregen? If so, dan werkt de SFP niet. Die is voor AON (Point to point) waar gezien de Witte Huawei je op GPON komt.
Ik zit nu nog op KPN, zodra ik tmobile hebt wil ik de "GPON SFP ONU Stick with Mac #133619" gaan gebruiken.
Maar ja ik heb de witte Huawei gekregen en ga dus op GPON, vandaar ook een GPON SFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:51
Madcat schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:35:
Wat ik heb gedaan is:
KPN internet -> SC (Groen) <- SC/UPC to SC/UPC Adapter (blauw) -> SC UPC to LC UPC Simplex OS2 Single Mode PVC (OFNR) 2.0mm Fiber Optic Patch Cable
Waarom verbind je een sc/apc- met een sc/upc-connector? Dat geeft verlies en kan de connectors beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Madcat schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:02:
[...]

Ik zit nu nog op KPN, zodra ik tmobile hebt wil ik de "GPON SFP ONU Stick with Mac #133619" gaan gebruiken.
Maar ja ik heb de witte Huawei gekregen en ga dus op GPON, vandaar ook een GPON SFP.
Wat voor FTU heb je? Als dat de meest recente witte is van 10x10 cm dan had je daar een patchkap moeten gebruiken. Die schuif je erop en die drukt het blauwe klepje opzij. Nu heb je kans dat je ook geen goede verbinding hebt gemaakt in de FTU.
En zoals hierboven gezegd: je had een SC/APC - LC/UPC kabel moeten bestellen.
Of om maar terug te komen op mijn eerdere post: je had niks hoeven te bestellen behalve die GPON module. De patchkap en de kabel krijg je al van T-Mobile..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr1988
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-04 18:26
He, Heeft iemand ervaring met eigen Acces Points , ze gaan nu nog maar de helft van wat KPN had, terwijl mijn internet abo van 200mbit KPn naar 1000Mbit bij T mobile is gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
jspr1988 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:35:
He, Heeft iemand ervaring met eigen Acces Points , ze gaan nu nog maar de helft van wat KPN had, terwijl mijn internet abo van 200mbit KPn naar 1000Mbit bij T mobile is gegaan.
Zou je even een nieuw topic aan willen maken met wat meer informatie? Want zo kunnen we weinig met je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Begrijp ik het goed dat ik die Zyxel T-54 weg kan laten en mijn eigen ASUS router kan gebruiken? Gaat de monteur (Guidion) daar moeilijk over doen / bij helpen of wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:44

WCA

TommyGun schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:05:
Begrijp ik het goed dat ik die Zyxel T-54 weg kan laten en mijn eigen ASUS router kan gebruiken? Gaat de monteur (Guidion) daar moeilijk over doen / bij helpen of wat is jullie ervaring?
Als je Asus router verder aan alle vereisten voldoet, ja dan kan dat. De monteur gaat daar niet over zeuren, maar hij gaat je er ook niet mee helpen

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

WCA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

Als je Asus router verder aan alle vereisten voldoet, ja dan kan dat. De monteur gaat daar niet over zeuren, maar hij gaat je er ook niet mee helpen
Vereisten = SFP port?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Je kan de router achter de media converter hangen met ethernet, of met een sfp (goed opletten wat voor verbinding je hebt, pon of aon)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

WCA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Je kan de router achter de media converter hangen met ethernet, of met een sfp (goed opletten wat voor verbinding je hebt, pon of aon)
OK, ik zag hier en elders de uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L voorbij komen - dat voldoet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Als het goed is levert T-mobile de verbinding op met een media converter. Die zijn prima.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

WCA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:29:
[...]

Als het goed is levert T-mobile de verbinding op met een media converter. Die zijn prima.
Ah, inderdaad. Dat is die GMC-TK01-XGS2110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

TommyGun schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Ah, inderdaad. Dat is die GMC-TK01-XGS2110.
Ah, da's geen media converter maar een ONT. Mocht je die willen vervangen dan heb je weinig keus. Je zit op een WBA verbinding via het KPN netwerk bij tmobile als dat het ONT is dat je krijgt.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

WCA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:33:
[...]

Ah, da's geen media converter maar een ONT. Mocht je die willen vervangen dan heb je weinig keus. Je zit op een WBA verbinding via het KPN netwerk bij tmobile als dat het ONT is dat je krijgt.
Is inderdaad het KPN netwerk, klopt. Wat kan ik dan het beste doen/aanschaffen zonder de router te vervangen?

Sorry voor de vragen, glas is nieuw voor mij :)

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 20-10-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

TommyGun schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Is inderdaad het KPN netwerk, klopt. Wat kan ik dan het beste doen/aanschaffen?

Die ONT zou ik lekker laten hangen. Als je die écht heel graag wil vervangen is de makkelijkste (en naar mijn mening ook een hele goede) optie de Fritzbox 5530 of 5590, maar dan moet je wel een emailtje aan AVM (de fabrikant) sturen om een SFP te kopen die XGSPON geschikt is.

Is de tmobile man al geweest? Of is dit gewoon toevallig iets wat al aan de muur hangt bij je?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

WCA schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Die ONT zou ik lekker laten hangen. Als je die écht heel graag wil vervangen is de makkelijkste (en naar mijn mening ook een hele goede) optie de Fritzbox 5530 of 5590, maar dan moet je wel een emailtje aan AVM (de fabrikant) sturen om een SFP te kopen die XGSPON geschikt is.

Is de tmobile man al geweest? Of is dit gewoon toevallig iets wat al aan de muur hangt bij je?
Nee, alle spulleboel zit nog in de doos - komen ze pas 1 nov installeren. Draai nu nog op Ziggo met eigen modem en router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
TommyGun schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Is inderdaad het KPN netwerk, klopt. Wat kan ik dan het beste doen/aanschaffen zonder de router te vervangen?

Simpelste is deze ONT te gebruiken. XGS-PON modules zijn er nauwelijks, ik ken er alleen eentje van AVM, en die werkt alleen in hun eigen Fritz!box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@WCA @hcQd Ik zal wel eea door elkaar halen maar de ONT is prima toch? Ik wil alleen geen gebruik maken van de Zyxel T-54.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

TommyGun schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:39:
@WCA @hcQd Ik zal wel eea door elkaar halen maar de ONT is prima toch? Ik wil alleen geen gebruik maken van de Zyxel T-54.
ONT is prima. "Ik heb 'm zelluf ook" :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Je kunt je eigen router op de ONT aansluiten, dat is geen probleem. Je moet wel vlan 300 op de WAN-poort instellen, gelukkig wordt dit ondersteund door je Asus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
TommyGun schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:05:
De monteur sluit het aan zoals het hoort ofwel met de t-mobile spul, als de verbinding is geactiveerd kun je daarna mee doen wat je wil, de monteur zal het een worst zijn en zoek het maar lekker uit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

hcQd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:42:
[...]

Je kunt je eigen router op de ONT aansluiten, dat is geen probleem. Je moet wel vlan 300 op de WAN-poort instellen, gelukkig wordt dit ondersteund door je Asus.
Right, gewoon via ethernet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 01:52
Barre73 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Nog leuker... Voor die Zyxel komt ook nog een ONT of een mediaconverter. Zie startpost voor types. Die verbruikt ook stroom.
Die ONT zit beneden de 2W (ik heb een POE adapter 12v/1 en voed de ONT vanaf mijn GS1900-10HP POE switch. Die geeft (incl de POE -> 12V verleizen) 1,8W aan. Dat is niet het probleem.

De T54 zat (met WIFI uit) op rond de 10W. Ik kan dat laatste even niet checken want ik gebruik de T54 niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
mr_evil08 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:46:
[...]

De monteur sluit het aan zoals het hoort ofwel met de t-mobile spul, als de verbinding is geactiveerd kun je daarna mee doen wat je wil, de monteur zal het een worst zijn en zoek het maar lekker uit.
De Zyxel moet wel aangesloten blijven totdat alles in mijn T-mobile thuis goed staat, dat kan even duren. Ik had de Zyxel na een dag vervangen. Dat was blijkbaar te kort: T-mobile is niet zo snel.
Na navraag op het forum Zyxel weer aangesloten totdat alles goed stond. Maar ook voor die tijd werkte de verbinding met eigen router.
De Zyxel is erg beperkt door de T-mobile customizations. Routing kun je niet instellen, dus een eigen netwerk met meerdere subnets kan alleen met NAT achter NAT. Een eigen router is vaak dus wel noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 19:07
Weet iemand een GPON ONT die met tmobile werkt en SNMP ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:28
Ik ben sinds 2018 lid (alleen internet). Ik keek vandaag toevallig naar de abonnementen en zie dat mijn huidige abonnement €3,31 goedkoper is. Wellicht een mailtje of iets over het hoofd gezien. Hoe dan ook misschien ook handig voor anderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iH1VHPJ4yfHimEQ8gyRwo47Qmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nOeK3pDeExi13cMen658ycm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
poestoe schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:12:
Ik ben sinds 2018 lid (alleen internet).
Je bent geen lid maar klant.
Daarnaast kan het zijn dat tmobile eigen apparatuur in de pop (centrale) heeft geplaatst. Als je die goedkopere neemt bestaat dus de kans dat je een migratie ingaat. Maar dan kun je beter even de klantenservice bellen om dat zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poestoe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:28
@jongetje Haha, ja ‘klant’ natuurlijk, bedankt! Maar de rest volg ik niet zo. Volgens mij bedoel je ODF vs WBA? In een ODF gebied waar T-mobile dus eigen apparatuur in de POP heeft geplaatst zou je sowieso goedkoper uit moeten zijn toch? Ik beredeneer, ik zit in een ODF gebied (postcode check), maar ook de prijs die ik nu betaal komt niet overeen met de prijs voor een WBA gebied. Waarom zou ik dan nog de klantenservice moeten bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@poestoe jij geeft aan al sinds 2018 klant te zijn en ik ga er dan vanuit dat je ook al zolang glasvezel hebt via tmobile. Als dat nog wholsale via kpn is en de nieuwe prijs via tmobile apparatuur dan krijg je een migratie. Maar dat weet ik niet...
Als de techniek voor de nieuwe prijs gelijk is zou ik het direct aanklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Waarom wil je de t54 niet gaan gebruiken als ik vragen mag?

Kan je dat ding niet gewoon in bridge modus zetten en dan een eigen router ernaast plaatsen, dat is toch allemaal veel eenvoudiger dan de hele discussie hierboven.

Update: kom er dus net achter dat bridge modus niet gaat :+

Is het geen idee als Tweakers eens een keer een round-up doet voor glasvezel modems met daarmee een aantal veelvoorkomende situaties van thuis netwerken en het instellen daarvan :X

[ Voor 42% gewijzigd door freestyler2 op 23-10-2022 10:33 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 16:27
freestyler2 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:28:
[...]

Kan je dat ding niet gewoon in bridge modus zetten en dan een eigen router ernaast plaatsen, dat is toch allemaal veel eenvoudiger dan de hele discussie hierboven.

Is het geen idee als Tweakers eens een keer een round-up doet voor glasvezel modems met daarmee een aantal veelvoorkomende situaties van thuis netwerken en het instellen daarvan :X
Tweakers als helpdesk/forum voor al die Internet providers. Daar lijkt het hier in dit topic al op. De (on)zinnige vragen die hier voorbij komen van mensen die zelfs de startpost niet gelezen hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapi_tijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:46
[...]

Ik heb de WiFi van de zyxel uitgeschakeld en er een router achter geplaatst. Werkt prima, ik weet niet of het de meest nette oplossing is, maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
[...]

Je kunt elke router met utp aansluiten op de mediaconverter. Dan hoef je de router van tmobile helemaal niet aan te sluiten. Dat is toch veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
jongetje schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:18:
[...]

Je kunt elke router met utp aansluiten op de mediaconverter. Dan hoef je de router van tmobile helemaal niet aan te sluiten. Dat is toch veel eenvoudiger.
Kijk dat is zinnige info :-) ze gaan hier volgende maand graven. Benieuwd hoelang je vanaf dan een aansluiting kan krijgen.

Is de tv app bij TMobile een beetje ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Darkz0rs schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

Kijk dat is zinnige info :-) ze gaan hier volgende maand graven. Benieuwd hoelang je vanaf dan een aansluiting kan krijgen.

Is de tv app bij TMobile een beetje ok?
Het is even wennen, minder intuïtief dan die van Ziggo en NLZiet, maar nu hebben we hem door hier.
Let wel op dat je router op de WAN port vlan tagging moet ondersteunen.. je kan dus niet zomaar elke domme router gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Lord_Dain schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:55:
[...]

Het is even wennen, minder intuïtief dan die van Ziggo en NLZiet, maar nu hebben we hem door hier.
Let wel op dat je router op de WAN port vlan tagging moet ondersteunen.. je kan dus niet zomaar elke domme router gebruiken.
Ik wil eigenlijk alleen via de app gaan kijken en niet via hun kastjes. De Asus router ondersteund wel vlan zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Darkz0rs schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:05:
[...]

Ik wil eigenlijk alleen via de app gaan kijken en niet via hun kastjes. De Asus router ondersteund wel vlan zie ik.
Check, ik heb zelf de ASUS 82U, werkt daarmee prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Lord_Dain schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Check, ik heb zelf de ASUS 82U, werkt daarmee prima.
Hier een GT-AC2900 dus zal dan ook wel ok zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:07
Darkz0rs schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:05:
[...]

VLAN instellen aan de WAN-zijde van de router geldt voor al het internetverkeer, niet alleen voor IPTV. Dus via de app kijken of een kastje maakt in dit geval niet uit. Met een domme router zonder VLAN300 werken beiden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapi_tijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:46
[...]

Dit ga ik zo ook eens proberen, ik wist niet dat het mogelijk was. :D

Ik heb wel eens geprobeerd om een fritzbox met glasvezel ingang rechtstreeks aan te sluiten op de mediaconverter en dat is toen niet gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 16:53
Na de vele opmerkingen en "geklaag" over het ontbreken van een bridge mode, ben ik toch even in de digitale pen geklommen om mijn mening hierover te delen:

Wat mij betreft is het gebruik van een "bridge mode" bij glasvezel totaal onnodig, Dit heeft (naar mijn idee) alleen nut bij xDSL en (euro)DOCSIS (Coax). Zelfs voor telefonie is het niet meer nodig door een losse ATA of IP-DECT basisstation aan te schaffen, met bijkomend voordeel dat deze vaak meerdere profielen / lijnen kunnen benutten, waardoor je flexiebeler bent in je keuzes. Bijvoorbeeld door bereikbaar te zijn op je vertrouwde nummer, maar standaard uitgaand kan bellen met een goedkoper VoIP nummer bij een van de legio providers die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

[...]

Je kan elke router aansluiten, maar je moet wel een router hebben met de mogelijkheid om op de WAN poort DHCP en routering naar een specifiek VLAN te doen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Sende115 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:30:
Na de vele opmerkingen en "geklaag" over het ontbreken van een bridge mode, ben ik toch even in de digitale pen geklommen om mijn mening hierover te delen:

Wat mij betreft is het gebruik van een "bridge mode" bij glasvezel totaal onnodig, Dit heeft (naar mijn idee) alleen nut bij xDSL en (euro)DOCSIS (Coax). Zelfs voor telefonie is het niet meer nodig door een losse ATA of IP-DECT basisstation aan te schaffen, met bijkomend voordeel dat deze vaak meerdere profielen / lijnen kunnen benutten, waardoor je flexiebeler bent in je keuzes. Bijvoorbeeld door bereikbaar te zijn op je vertrouwde nummer, maar standaard uitgaand kan bellen met een goedkoper VoIP nummer bij een van de legio providers die er zijn.
Er zijn echt valide redenen om bridge modus te hebben en wmb de belangrijkste;
- je wilt geen gebruik maken van de zwakke wifi in de ISP router (die vaak in de meterkast staat)
- je wilt geen last hebben van dubbele NAT (waardoor je zelf op je home network geen diensten kan draaien, of iig een stuk lastiger)
- je wilt niet nog een SPOF (point of failure) in de keten hebben in de vorm van een firewall/routerfunctie in de ISP router
- je wilt niet 2 firewalls / routers moeten beheren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Lord_Dain schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

- je wilt geen gebruik maken van de zwakke wifi in de ISP router (die vaak in de meterkast staat)
- je wilt geen last hebben van dubbele NAT (waardoor je zelf op je home network geen diensten kan draaien, of iig een stuk lastiger)
- je wilt niet nog een SPOF (point of failure) in de keten hebben in de vorm van een firewall/routerfunctie in de ISP router
Al die redenen zijn toch redenen om dat hele bridge niet te willen en de isp router in een la te mikken :?
Met als extra reden geen onnodig stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
[...]

Wat is dan de reden dat je bridge modus gebruikt en niet de hele router van TM achterwege laat? Zelfs VOIP kan worden geregeld toch met je eigen router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sende115
[...]

Deze redenenen zijn zoals ik eerder schreef bij glasvezel niet van toepassing, of de oplossing is in veel gevallen makkelijker dan het soms lijkt.

- je wilt geen gebruik maken van de zwakke wifi in de ISP router (die vaak in de meterkast staat) ; Stel de 2e router in als access point, of nog beter, schaf een los access point aan en zet de wifi functie van het ISP-modem uit.

- je wilt geen last hebben van dubbele NAT (waardoor je zelf op je home network geen diensten kan draaien, of iig een stuk lastiger) ; Haal het ISP modem er compleet tussenuit.

- je wilt niet nog een SPOF (point of failure) in de keten hebben in de vorm van een firewall/routerfunctie in de ISP router ; Dit heb je met een consumenten aansluiting eigenlijk altijd wel.

- je wilt niet 2 firewalls / routers moeten beheren ; Zie punt 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sende115
loeberce schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Wat is dan de reden dat je bridge modus gebruikt en niet de hele router van TM achterwege laat? Zelfs VOIP kan worden geregeld toch met je eigen router?
Precies, de VoIP gegevens worden gewoon vrijgegeven via de providers, en wat in sommige gevallen ook kan (dit is hoe ik het zelf ook opgelost heb), hang het provider modem met o.a wifi uitgeschakeld achter je eigen router om deze de VoIP af te laten handelen. (Ik gebruik een Unifi USG en heb op de LAN zijde een tagged VLAN 300 aangmaakt, welke naar de WAN poort op de Zyxel gaat, en zo dus alleen VoIP verkeer afhandelt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Omdat mijn ASUS RT-AX86U veel beter is :P
llagendijk schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:27:
[...]

De Zyxel moet wel aangesloten blijven totdat alles in mijn T-mobile thuis goed staat, dat kan even duren. Ik had de Zyxel na een dag vervangen. Dat was blijkbaar te kort: T-mobile is niet zo snel.
Na navraag op het forum Zyxel weer aangesloten totdat alles goed stond. Maar ook voor die tijd werkte de verbinding met eigen router.
Waarom dat dan? Wat moet er 'goed staan' in "Mijn T-Mobile Thuis"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
loeberce schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:07:
[...]

VLAN instellen aan de WAN-zijde van de router geldt voor al het internetverkeer, niet alleen voor IPTV. Dus via de app kijken of een kastje maakt in dit geval niet uit. Met een domme router zonder VLAN300 werken beiden niet.
Verklaar u nader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sende115
Er wordt hiermee bedoelt dat de router VLAN 300 (Tagged) aan de WAN kant moet kunnen accepteren. Een (eingszins onhandige,maar mogelijke) omweg zou zijn een 5-poorts managed switch te gebruiken om de VLAN tag te "strippen" en untagged op een andere poort te zetten, maar zo'n beetje elk zichzelf respecterend routermerk biedt deze functie tegenwoordig.
(Uit je eerdere post maak ik op dat je een Asus router wilt gaan gebruiken? In dat geval staat deze instelling een beetje verstopt onder het kopje IPTV, Een aantal pagina's terug staat dit ook uitgelegd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Sende115 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:20:
[...]

Er wordt hiermee bedoelt dat de router VLAN 300 (Tagged) aan de WAN kant moet kunnen accepteren. Een (eingszins onhandige,maar mogelijke) omweg zou zijn een 5-poorts managed switch te gebruiken om de VLAN tag te "strippen" en untagged op een andere poort te zetten, maar zo'n beetje elk zichzelf respecterend routermerk biedt deze functie tegenwoordig.
(Uit je eerdere post maak ik op dat je een Asus router wilt gaan gebruiken? In dat geval staat deze instelling een beetje verstopt onder het kopje IPTV, Een aantal pagina's terug staat dit ook uitgelegd.)
Yes ik snap wat je zegt, alleen dacht ik dat vlan 300 uitsluitend voor tv was. En dat internet zelf dit niet gebruikt. En dat vlan300 alleen voor de tv decoders is. En niet icm met een android app bijvoorbeeld. Nu begrijp ik dus dat deze ook nodig is met een app voor tv. Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Darkz0rs schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

Yes ik snap wat je zegt, alleen dacht ik dat vlan 300 uitsluitend voor tv was. En dat internet zelf dit niet gebruikt. En dat vlan300 alleen voor de tv decoders is. En niet icm met een android app bijvoorbeeld. Nu begrijp ik dus dat deze ook nodig is met een app voor tv. Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd...
Zonder VLAN300 heb je geen internet, dus ook geen tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
loeberce schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Zonder VLAN300 heb je geen internet, dus ook geen tv.
Kijk... Now it all makes sense ☺️.

ik kreeg dus de indruk dat je ook voor de app een vlan nodig had (640 dus)

[ Voor 15% gewijzigd door Darkz0rs op 24-10-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@dragon2 @loeberce
Nergens in mijn post beweer ik dan ook dat een ISP router in bridge mode beter is of meer wenselijk dan het volledig vervangen van de ISP geleverde router.. ik reageerde puur op de post van @Sende115 die om voor mij onbegrijpelijke reden argumenten aanvoert om een ISP modem niet in bridge mode te zetten.... :D

Ik gebruik al 10 jaar de door de ISP geleverde router's niet meer :)

[ Voor 25% gewijzigd door Lord_Dain op 24-10-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Darkz0rs schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

VLAN640 is voor IPTV (kastje, niet de app) bij bepaalde oudere aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
loeberce schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

VLAN640 is voor IPTV (kastje, niet de app) bij bepaalde oudere aansluitingen.
yes, check!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sende115
Lord_Dain schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:40:
@dragon2 @loeberce
Nergens in mijn post beweer ik dan ook dat een ISP router in bridge mode beter is of meer wenselijk dan het volledig vervangen van de ISP geleverde router.. ik reageerde puur op de post van @Sende115 die om voor mij onbegrijpelijke reden argumenten aanvoert om een ISP modem niet in bridge mode te zetten.... :D

Ik gebruik al 10 jaar de door de ISP geleverde router's niet meer :)
Ik plaatste deze argumenten voornamelijk omdat het (nogmaals, naar mijn mening) bij glasvezel totaal onnodig is om een modem in bridge te zetten en zou het beter zijn dat ding er gewoon tussenuit te halen. Na de mediaconverter is het UTP, dus of je daar nou eerst mee het door de provider geleverde modem, of je eigen router in gaat, maakt op dat punt totaal niet uit, naast extra stroomverbruik. een bridge mode is alleen nuttig wanneer het daadwerkelijk een ander type signaal is zoals bij xDSL en Coax.

Niet om je persoonlijk aan te vallen, maar wat zou in jouw mening dan wel een goede reden zijn voor een bridge mode, op glasvezel, om er dan nog eens een eigen router achter te gaan hangen?

[ Voor 2% gewijzigd door Sende115 op 24-10-2022 16:01 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Sende115 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Ik plaatste deze argumenten voornamelijk omdat het (nogmaals, naar mijn mening) bij glasvezel totaal onnodig is om een modem in bridge te zetten en zou het beter zijn dat ding er gewoon tussenuit te halen. Na de mediaconverter is het UTP, dus of je daar nou eerst mee het door de provider geleverde modem, of je eigen router in gaat, maakt op dat punt totaal niet uit, naast extra stroomverbruik. een bridge mode is alleen nuttig wanneer het daadwerkelijk een ander type signaal is zoals bij xDSL en Coax.

Niet om je persoonlijk aan te vallen, maar wat zou in jouw mening dan wel een goede reden zijn voor een bridge mode, op glasvezel, om er dan nog eens een eigen router achter te gaan hangen?
Helemaal geen, ik zou zelf nooit opteren voor bridge mode, als de hele router ertussen uit kan :)
Dat gezegd hebbende, heb ik een jaartje Ziggo gehad, daar kon je niet om de meegeleverde coax modem heen en die heb ik in bridge gezet omdat ik alleen mijn eigen router wil managen.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sende115
Lord_Dain schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:38:
[...]

Helemaal geen, ik zou zelf nooit opteren voor bridge mode, als de hele router ertussen uit kan :)
Dat gezegd hebbende, heb ik een jaartje Ziggo gehad, daar kon je niet om de meegeleverde coax modem heen en die heb ik in bridge gezet omdat ik alleen mijn eigen router wil managen.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde ;)
Zitten we toch op dezelfde golflengte om in de "signalen" te blijven haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Ze zijn een beetje vaag bezig bij Open Dutch Fiber. Wij (de VvE) kregen begin dit jaar een bericht van ODF dat ze glasvezel gingen aanleggen in deze buurt. Er zou contact worden opgenomen voor een technische schouw zodat ze konden inschatten hoe alles in onze flat zat. Daarna werd het stil.
Nu krijgen we ineens via T-Mobile hoera brieven dat ze glasvezel gaan aanleggen in onze wijk. Je moet dan naar de ODF site om je gegevens door te sturen. Vul ik daar mijn postcode in, staat er dat ik Q4 2023 aan de beurt ben. Ben je dan niet een beetje vroeg met je hoera-brieven? En waarom heb ik nog steeds niets gehoord over die technische schouw?

Beetje vreemde gang van zaken. Ik heb een paar weken geleden nog een keer om info gevraagd aan de contactpersoon waar ik eerder dit jaar ook al contact mee had en die wist van niets en zei dat ze waarschijnlijk vertraging hadden opgelopen. En dan krijg je een paar weken later zo'n brief. Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Oorspronkelijk was overigens toegezegd dat het Q4 2022 zou gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 24-10-2022 17:54 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@mphilipp die wankelt hier ook heen en weer . Vandaag zeggen ze zelfs dat het al beschikbaar is. Maar ze zijn nog niet eens komen graven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGLAdmin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 19:58
Darkz0rs schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:51:
@mphilipp die wankelt hier ook heen en weer . Vandaag zeggen ze zelfs dat het al beschikbaar is. Maar ze zijn nog niet eens komen graven :-)
Dat is vast een nieuwe techniek Fi-FI (FIberless Fidelity) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
[
Waarom dat dan? Wat moet er 'goed staan' in "Mijn T-Mobile Thuis"?
Blijkbaar zag het rigide T-mobile systeem niet dat alles inderdaad correct is aangesloten en werkend is. Daarvoor moeten ze de Zyxel kunnen zien (met remote access). Bij mij bleef de melding staan "vandaag komt de monteur". Ik was veel te bang weer in de molen met T-mobile "support" terecht te komen. Dan moet je maar afwachten was de gevolgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier in 2652 momenteel offline...
Geen FO link led meer op de media converter 8)7

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
Darkz0rs schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

VLAN300 is voor internet.
Bij het oude IPTV platform van T-mobile heb je VLAN640 nodig. Maar het nieuwe TV-platform loopt via internet en dus vlan300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Darkz0rs schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:51:
Nou, volgens mij zijn ze verderop richting Zuidplein al wel geweest. Ik zag nl een paar kastjes staan en er stak ergens een glasvezelding uit de grond. Maar wij zijn een flat, dus moet er iemand komen kijken om de zaak op te nemen. Punt is een beetje dat er standaard in onze meterkasten (die zijn naast de buitendeur (dus buiten de woning) geen stopcontact is. Ik heb dat zelf 'aangelegd door gewoon een gat te boren in de muur naar die meterkast zodat ik daar een verlengsnoer kon neerleggen voor mijn Rpi en domotica spul.
Maarja...officiëel mag dat niet. Ben benieuwd wat ze ervan gaan zeggen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 00:35
henkNL schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:18:
Hier ook connectieissues met T-Mobile, maar met VDSL, in 2711 / Zoetermeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyTurk
  • Laatst online: 02-09 16:43
Is iemand dit ook opgevallen? In de modem van T-mobile zie ik wel een optie voor een USB dongle maar krijg mijn Huawei 4G dongle niet herkend. Volgens mij is het gewoon uitgeschakeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8HAEKNM-NALp8uvooVk4iA8e6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iO6ltuhBNSDodiiYy6VmbMxN.png?f=fotoalbum_large

Momenteel heb ik glasvezel van T-Mobile maar wil graag een 4G failover aangezien het soms hier in de wijk uitvalt. Hebben jullie advies voor een andere modem van bijvoorbeeld Fritzbox? De Huawei dongels werken wel daarop dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
CrazyTurk schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:29:
maar wil graag een 4G failover aangezien het soms hier in de wijk uitvalt.
Als je internet regelmatig uitvalt dan is er iets anders aan de hand. Hier (Den Haag) is het is de anderhalf jaar dat ik glasvezel heb nog nooit uitgevallen. Als dat regelmatig zou gebeuren dan was ik allang naar DSL of Kabel overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyTurk
  • Laatst online: 02-09 16:43
jongetje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Als je internet regelmatig uitvalt dan is er iets anders aan de hand. Hier (Den Haag) is het is de anderhalf jaar dat ik glasvezel heb nog nooit uitgevallen. Als dat regelmatig zou gebeuren dan was ik allang naar DSL of Kabel overgestapt.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat afgelopen jaar (2022 slechts 1x) wel minder uitvalt. Woon in een nieuwbouwwijk. Misschien is dat de reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:11
Van KPN naar T-Mobile Thuis overgestapt

Installatiepakket goed ontvangen. Op de installatie dag stond de man van Guidion klaar om de media convertor en router te monteren in de meterkast. Hij gaf direct al aan geen licht te zien, maar dat ik de dag maar af moest wachten omdat dat misschien nog goed zou komen. Dat kwam dus niet goed.
Direct na kantoortijd maar gebeld naar de klantenservice waar ik prompt een telefoniste aan de lijn kreeg. Die controleerde alles en bevestigde dat de lijn die ochtend al was omgezet.Ze gaf aan het aan de backoffice door te geven.
Twee dagen later maar weer gebeld en kreeg weer iemand aan de lijn. Deze persoon begon alle technische uitdagingen op te sommen wat blijkbaar bij een glasvezelverbinding komt kijken. Als klant heb je daar natuurlijk geen boodschap aan.
Ik kreeg wel een voucher voor een pre paid kaart voor onbeperkte data. Die heb ik eerst in een oude telefoon gezet maar dat is toch maar gepruts. Dit goed opgepakt en een sim dongle van marktplaats gehaald en als tweede wan-verbinding in mijn eigen router geconfigureerd. Zo kon het hele netwerk van de sim gebruik maken. Dit werkte verrassend stabiel.
Ook kreeg ik na dit gesprek een uitnodiging om een nieuwe afspraak met Guidion te maken. Daar zag ik niet direct het nut van in maar toch maar gemaakt (10 dagen later!).
Hiernaast werd het duidelijk dat de buren op de dag van installatie een internet storing hadden gehad. Die hadden binnen twee dagen een KPN man op de stoep die de boel geregeld heeft (whoops).
Toen ook maar een ticket aangemaakt op de t-mobile community om de zaak wat te escaleren. Hier werd al snel ook een afspraak voor een kpn monteur ingepland.
Uiteindelijk kwam een nieuwe Guidion man langs die het in 20 minuten regelde (!). Wat bleek, deze man mocht wel de wijkcentrale (pop) in om de loshangende kabel (!) erin te doen. Hij gaf aan dat niet iedereen dat mag. Iets met certificaten/cursus.
Conclusie volgens mij zou zijn dat er altijd een Guidion man gestuurd moet worden die de pop in mag.

TLDR: Overgestapt met overstapservice van KPN glas naar T mobile glas. Doorlooptijd: 12 dagen (oef!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
m.eddy schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:24:

Installatiepakket goed ontvangen. Op de installatie dag stond de man van Guidion klaar om de media convertor en router te monteren in de meterkast. Hij gaf direct al aan geen licht te zien, maar dat ik de dag maar af moest wachten omdat dat misschien nog goed zou komen. Dat kwam dus niet goed.
...
Uiteindelijk kwam een nieuwe Guidion man langs die het in 20 minuten regelde (!). Wat bleek, deze man mocht wel de wijkcentrale (pop) in om de loshangende kabel (!) erin te doen. Hij gaf aan dat niet iedereen dat mag. Iets met certificaten/cursus.
Conclusie volgens mij zou zijn dat er altijd een Guidion man gestuurd moet worden die de pop in mag.
Enige in het verder duidelijke verhaal is de traagheid (als dikke st....) die er in het Tmobile concept van aansluiten ligt. maar dit is inmiddels alom bekend.

Dat een Guideon monteur MET certificaat het op lost kan als positief ervaren worden. Je wilt toch niet dat er een "monteur" komt die alleen verstand heeft van een UTP stekker in een poort te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:11
yalerta schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

Enige in het verder duidelijke verhaal is de traagheid (als dikke st....) die er in het Tmobile concept van aansluiten ligt. maar dit is inmiddels alom bekend.

Dat een Guideon monteur MET certificaat het op lost kan als positief ervaren worden. Je wilt toch niet dat er een "monteur" komt die alleen verstand heeft van een UTP stekker in een poort te steken.
Wat ik stuitend vind is de onnodige complexiteit van het concept:
- Persoon 1 (pop gemachtigde) patch mijn lijn (en die van de buren |:( ) om 11:20
- Persoon 2 (niet pop gemachtigde) komt bij mij thuis (15:00) converter en router ophangen
- Resultaat: geen licht
- Persoon 2 naar volgende klant
- Klant: :/

Dit werkt alleen als alle planeten in 1 lijn staan.

Ja en vervolgens het verschil in een nieuwe persoon op locatie krijgen. Bij mij was dat 10 dagen, bij mijn buren (KPN) 2 dagen. Tja waar dat aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miggeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 14:18
m.eddy schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:15:
[...]

Ja en vervolgens het verschil in een nieuwe persoon op locatie krijgen. Bij mij was dat 10 dagen, bij mijn buren (KPN) 2 dagen. Tja waar dat aan ligt.
Het prijsverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 12:04
[...]

- Persoon 1 (pop gemachtigde) patch mijn lijn (en die van de buren |:( ) om 11:20
- Persoon 2 (niet pop gemachtigde) komt bij mij thuis (15:00) converter en router ophangen

Wacht maar tot je een storing krijgt in de toekomst...... (hoop het niet natuurlijk) Helaas al een paar keer ervaring mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
[...]

Mooi engels woord: Outsourcing.
Vertaalt: Alles uitbesteden waarbij Pietje achter zijn buro alles makkelijk kan schoonvegen en nergens verantwoordelijkheid hoeft te nemen en met een vinger kan wijzen. Vergetend dat met dergelijke handgebaren er slechts 1 vinger naar anderen wijst, 3 naar zichzelf en 1 gereserveerd voor een (de) hogere macht of misschien wel dat de planeten in 1 lijn staan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:48
yalerta schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Vertaalt: Alles uitbesteden waarbij Pietje achter zijn buro alles makkelijk kan schoonvegen en nergens verantwoordelijkheid hoeft te nemen en met een vinger kan wijzen. Vergetend dat met dergelijke handgebaren er slechts 1 vinger naar anderen wijst, 3 naar zichzelf en 1 gereserveerd voor een (de) hogere macht of misschien wel dat de planeten in 1 lijn staan >:)
En de vertaling van "outsourcing" is gewoon uitbesteden toch? Geen vertaling nodig lijkt me :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
zeg kan je opnames door spoelen bij de tmobile app? mijn dame vind dat iets moois met onze offline opnames :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:46
m.eddy schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:24:

Direct na kantoortijd maar gebeld naar de klantenservice waar ik prompt een telefoniste aan de lijn kreeg. Die controleerde alles en bevestigde dat de lijn die ochtend al was omgezet.Ze gaf aan het aan de backoffice door te geven.
Twee dagen later maar weer gebeld en kreeg weer iemand aan de lijn. Deze persoon begon alle technische uitdagingen op te sommen wat blijkbaar bij een glasvezelverbinding komt kijken. Als klant heb je daar natuurlijk geen boodschap aan.
Ik kreeg wel een voucher voor een pre paid kaart voor onbeperkte data. Die heb ik eerst in een oude telefoon gezet maar dat is toch maar gepruts. Dit goed opgepakt en een sim dongle van marktplaats gehaald en als tweede wan-verbinding in mijn eigen router geconfigureerd. Zo kon het hele netwerk van de sim gebruik maken. Dit werkte verrassend stabiel.
Ook kreeg ik na dit gesprek een uitnodiging om een nieuwe afspraak met Guidion te maken. Daar zag ik niet direct het nut van in maar toch maar gemaakt (10 dagen later!).
Hiernaast werd het duidelijk dat de buren op de dag van installatie een internet storing hadden gehad. Die hadden binnen twee dagen een KPN man op de stoep die de boel geregeld heeft (whoops).
Toen ook maar een ticket aangemaakt op de t-mobile community om de zaak wat te escaleren. Hier werd al snel ook een afspraak voor een kpn monteur ingepland.

TLDR: Overgestapt met overstapservice van KPN glas naar T mobile glas. Doorlooptijd: 12 dagen (oef!).
Uh Oh! Ik ga begin volgend maand ook van KPN Glasvezel naar T-Mobile Glasvezel over. Alleen heb ik geen installtiepakket ontvangen, alleen een Zyxel modem... Ik heb een XGS-PON in de meterkast met daar een FritzBox aan hangen. Gaat die FritzBox nog wel werken? Guidon komt langs om het te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
yalerta schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Met een organisatie die uit eilandjes bestaat die allemaal alleen hun eigen toko verzorgen. Customer "service" doet klantcontacten en kan evt. een andere dienst VRAGEN iets te doen. Die gaan binnen hun eigen SLA aan de gang doen misschien iets en sluiten hun ticket, Bij de technische dienst staan er 5 dagen voor het oppakken van een klacht (halen ze vaak niet). En dan hoor jij alleen iets als je zelf weer navraagt: alleen customer service lijkt met de klant te mogen communiceren en die werkt alleen maar reactief. Altijd stuurt T-mobile eerst Guidion (is waarschijnlijk goedkoper) voordat de netwerk operator wordt ingeschakeld. Ik heb overigens de indruk dat al die interne schijven slecht en net zo traag werken als de externe. Want met outsourcing is de capaciteit bij de externe partijen afhankelijk van de reservering van resources door de outsourcer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
vj_slof schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:55:
[...]

Uh Oh! Ik ga begin volgend maand ook van KPN Glasvezel naar T-Mobile Glasvezel over. Alleen heb ik geen installtiepakket ontvangen, alleen een Zyxel modem... Ik heb een XGS-PON in de meterkast met daar een FritzBox aan hangen. Gaat die FritzBox nog wel werken? Guidon komt langs om het te installeren.
Zat er bij het modem geen Huawei of andersoortig glas->koper convertortje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:46
Lord_Dain schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:39:
[...]

Zat er bij het modem geen Huawei of andersoortig glas->koper convertortje?
Modem Zyxel T54.
Nee alleen een geel glasvezelkabeltje glas naar glas.

[ Voor 3% gewijzigd door vj_slof op 25-10-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
henkNL schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:18:
Voor alsnog lijkt het dat er geen licht meer op de vezel staat.

Morgen komt de Guidion monteur langs. Opzich positief dat dat snel kan.

Gezien bovenstaande berichten ben ik wel benieuwd wat hij komt/kan doen.
Hopelijk meer dan alleen bevestigen van wat ik vermoed.

Edit: monteur geweest. Geconstateerd dat er idd geen licht is. Heeft met laserpen getracht de vezel naar de pop te controleren, maar kan deze daar niet terugvinden... wordt doorgeven aan de netwerk beheerder (KPN).

[ Voor 18% gewijzigd door henkNL op 26-10-2022 10:39 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:16
Tussen 18.00 en 20.00 komt iemand van Guidion langs voor de overstap naar Tmobile (van KPN). Is het normaal dat ik dan vanaf 04.15 geen internet meer heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
xminator schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:01:
Tussen 18.00 en 20.00 komt iemand van Guidion langs voor de overstap naar Tmobile (van KPN). Is het normaal dat ik dan vanaf 04.15 geen internet meer heb?
Ze zullen in de wijnkast de patch waarschijnlijk al gemaakt hebben. Dus vrij normaal ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 02:49
rens-br schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:28:
Ze zullen in de wijnkast de patch waarschijnlijk al gemaakt hebben. Dus vrij normaal ja.
Mooie "verspreking"! :)

Of is dit autocorrect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:16
[...]

Om 04.15?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
[...]

zo vroeg wordt er niet gepatch in de pop's
als de klant op WBA appratuur blijft dan wordt s'nachts het profiel opmgezet van kpn na T-mobile profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 21:22
ikweethetbeter schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:45:
[...]

Mooie "verspreking"! :)

Of is dit autocorrect?
beste plek om te patchen :P

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:52
xminator schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 07:01:
Als het WBA blijft dan kan je nu je TM router inpluggen en testen?
Pagina: 1 ... 196 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie