CorrectTonnyTonny schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:24:
[...]
Je bedoelt dat de internet verbinding als een dot1q tagged vlan 300 binnen komt?
(Het is in mijn geval overigens internet only, geen TV/bellen.)
VLAN tagging op de WAN poort is blijkbaar heel lastig met mijn Asus RT-AX86U, maar ik kan er natuurlijk een managed switchje tussen gooien en dat op 1 poort VLAN 300 tagged laten ontvangen en op een ander untagged uitsturen.
Ziet iemand daar beren op de weg ?
Valt reuze mee, op het IPTV tabblad (ik weet het, nogal verwarrend) kun je dit gewoon instellen. Ik heb zelf een tijdje een RT-AC66u gebruikt en dat werkte prima.TonnyTonny schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
VLAN tagging op de WAN poort is blijkbaar heel lastig met mijn Asus RT-AX86U, maar ik kan er natuurlijk een managed switchje tussen gooien en dat op 1 poort VLAN 300 tagged laten ontvangen en op een ander untagged uitsturen.
Ziet iemand daar beren op de weg ?
Ahah... Ik zag allerlei moeilijke commandline commando's voorbij komen en discussies over bridge interfaces.Sende115 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:01:
[...]
Valt reuze mee, op het IPTV tabblad (ik weet het, nogal verwarrend) kun je dit gewoon instellen. Ik heb zelf een tijdje een RT-AC66u gebruikt en dat werkte prima.
IPTV settings had ik niet aan gedacht omdat ik geen IPTV ga gebruiken.
ISP Profile op "Manual Setting" zetten en dan Internet VID op 300 instellen en de rest blank laten?
Als dat voldoende is dan komt het wel goed
Precies, en als leeg laten van de overige velden niet geaccepteerd wordt kun je nog 640 invullen voor het IPTV profiel (= het "oude" TV platform).TonnyTonny schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:10:
[...]
Ahah... Ik zag allerlei moeilijke commandline commando's voorbij komen en discussies over bridge interfaces.
IPTV settings had ik niet aan gedacht omdat ik geen IPTV ga gebruiken.
ISP Profile op "Manual Setting" zetten en dan Internet VID op 300 instellen en de rest blank laten?
Als dat voldoende is dan komt het wel goed
Dank voor de info!Sende115 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:13:
[...]
Precies, en als leeg laten van de overige velden niet geaccepteerd wordt kun je nog 640 invullen voor het IPTV profiel (= het "oude" TV platform).
Dat bespaart me een hoop zoekwerk.
Hier nu sinds een paar dagen glasvezel van tmobile, maar op 1 of ander manier loopt het niet lekker met een mikrotik ertussen(spontane dns fouten en niet laden van paginas, wat na een flush ineens weer werkt voor even)
Weet nu ook even niet meer wat ik verders kan doen, dan alleen nu even tmobile modem tegebruiken.
Zelfs mikrotik met een factory settings en alleen vlan 300 op eth1 geeft boven genoemde probleem, ook andere dns servers helpen niet.

1 van de errors bij openen pagina.

Op de pc geen probleem, ook bijde shield tv boxen vaak dingen die ineens niet werken.
Weet nu ook even niet meer wat ik verders kan doen, dan alleen nu even tmobile modem tegebruiken.
Zelfs mikrotik met een factory settings en alleen vlan 300 op eth1 geeft boven genoemde probleem, ook andere dns servers helpen niet.

flush van dns op mikrotik en werkt weerHmmm… can't reach this pageCheck if there is a typo in gathering.tweakers.net.
If spelling is correct, try running Windows Network Diagnostics.
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

Op de pc geen probleem, ook bijde shield tv boxen vaak dingen die ineens niet werken.
[ Voor 28% gewijzigd door devil-strike op 03-10-2022 17:43 ]
ik gebruik al enige jaren mikrotik routers, werkt prima!devil-strike schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:39:
Hier nu sinds een paar dagen glasvezel van tmobile, maar op 1 of ander manier loopt het niet lekker met een mikrotik ertussen(spontane dns fouten en niet laden van paginas, wat na een flush ineens weer werkt voor even)
Zelfs mikrotik met een factory settings en alleen vlan 300 op eth1 geeft boven genoemde probleem, ook andere dns servers helpen niet.![]()
[...]
flush van dns op mikrotik en werkt weer![]()
heb je bij de DHCP-client, "use peer dns" aan gevinkt?
Zonder dit vinkje, inderdaad dns problemen, ook al gebruik je een andere dns (bv google dns),
Ja ik ook daarom snap ik het ook even niet meer.jeron schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:15:
[...]
ik gebruik al enige jaren mikrotik routers, werkt prima!
heb je bij de DHCP-client, "use peer dns" aan gevinkt?
Zonder dit vinkje, inderdaad dns problemen, ook al gebruik je een andere dns (bv google dns),
Idd bij dhcp-client use peer dns aan(is default namelijk) en andere dns servers zoals 1.1.1.1 of 8.8.4.4/8.8.8.8.
Sinds een aantal dagen viel het mij op dat mijn internet een beetje traag werd. Dus speedtest gedaan op verschillende devices.. allemaal blijven ze hangen op 100Mbit (ik heb 1000). Resetten van de router lost dit op. Maar tijdelijk. Na een dag ongeveer gaat alles weer op 100 Max. Iemand enig idee whats going on?
Ik heb het T50 modem met media converter.
standaard T-mobile apparatuur dus. Klacht bij ze neerleggen, 10% van de beloofde snelheid is behoorlijk het contract niet nakomen en als storing aan te melden. zie ook: https://www.rijksoverheid...ternet-televisie-telefoonLoeWn schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:17:
Sinds een aantal dagen viel het mij op dat mijn internet een beetje traag werd. Dus speedtest gedaan op verschillende devices.. allemaal blijven ze hangen op 100Mbit (ik heb 1000). Resetten van de router lost dit op. Maar tijdelijk. Na een dag ongeveer gaat alles weer op 100 Max. Iemand enig idee whats going on?
gewoon geld terugvragen voor iedere dag 1/30ste
Ho, dit kan ook prima aan eigen bekabeling binnenshuis liggen. 100mbit is precies zo'n snelheid als je daar op blijft steken, dat mogelijk je bekabeling niet in orde is. Dan kan het zijn dat auto-negotiation je terugzet naar 100mbit omdat gigabit negotiaten niet lukt. Dat eerst uitsluitenzuma schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:01:
[...]
standaard T-mobile apparatuur dus. Klacht bij ze neerleggen, 10% van de beloofde snelheid is behoorlijk het contract niet nakomen en als storing aan te melden. zie ook: https://www.rijksoverheid...ternet-televisie-telefoon
gewoon geld terugvragen voor iedere dag 1/30ste
Share and Enjoy!
Kijk bijvoorbeeld of je geen cca kabels hebt. Vooral op langere afstanden is het minder betrouwbaar.
Weg
Eerste test met laptop met een utp kabel direct in de router (lan kant) en dan een speedtest in zo'n geval.
Dan sluit je je lokale netwerk uit.
Kabels leek mij onwaarschijnlijk omdat na een reset wel 1000 Mbit wordt gehaald en daarna zakt het in naar 100Mbit. Als het aan de kabels zou liggen zou hij nooit 100Mbit halen op de bekabelde aansluitingen.WCA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:10:
[...]
Ho, dit kan ook prima aan eigen bekabeling binnenshuis liggen. 100mbit is precies zo'n snelheid als je daar op blijft steken, dat mogelijk je bekabeling niet in orde is. Dan kan het zijn dat auto-negotiation je terugzet naar 100mbit omdat gigabit negotiaten niet lukt. Dat eerst uitsluiten
En een cat 5 over korte afstand (<10m) kan 1Gbit/s aan. Een cat 5e kan dat al over een langere afstand 1Gbit/s aan.
Dus dan moet er kabels liggen uit vroegere tijden....
Kan zijn dat de connectie intermittent is, je weet maar nooit. Slecht aangeknepen stekker kan voor hele rare shit zorgen. Ik zeg niet dat het per definitie dat is hoor, maar dit klinkt wel heel bekend.zuma schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:23:
[...]
Kabels leek mij onwaarschijnlijk omdat na een reset wel 1000 Mbit wordt gehaald en daarna zakt het in naar 100Mbit. Als het aan de kabels zou liggen zou hij nooit 100Mbit halen op de bekabelde aansluitingen.
En een cat 5 over korte afstand (<10m) kan 1Gbit/s aan. Een cat 5e kan dat al over een langere afstand 1Gbit/s aan.
Dus dan moet er kabels liggen uit vroegere tijden....
Share and Enjoy!
Dan idd een laptop of PC rechtsreeks bedraad aansluiten en paar keer meten, blijft het dan wel stabiel dan heb je idd een goed punt, er zit dan iets niet lekker en dat kan dan idd op stekker niveau zitten.WCA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:24:
[...]
Kan zijn dat de connectie intermittent is, je weet maar nooit. Slecht aangeknepen stekker kan voor hele rare shit zorgen. Ik zeg niet dat het per definitie dat is hoor, maar dit klinkt wel heel bekend.
Als er 1 ader in je UTP soms wel en soms niet contact maakt kun je best terugzakken naar 100 mbit/s. Kun je in je router niet zien welke snelheid je verbinding heeft?
Yep gedaan. Heb zelfs de originele gele kabel die bij het modem zat uit de doos gehaald en die geprobeerd.m.eddy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:21:
Eerste test met laptop met een utp kabel direct in de router (lan kant) en dan een speedtest in zo'n geval.
Maar wat andere ook aangeven, na reboot werkt het wel..
Maar toch niet op alle poorten tegelijk doordat er eentje een defect/probleem heeft?WCA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:24:
[...]
Kan zijn dat de connectie intermittent is, je weet maar nooit. Slecht aangeknepen stekker kan voor hele rare shit zorgen. Ik zeg niet dat het per definitie dat is hoor, maar dit klinkt wel heel bekend.
Goeie! Ga ik vanavond even kijken. Ik weet dat ik na instellen een keer gecontroleerd heb en dat alles op 1000 stond (op m'n Philips Hue bridge na). Ik zal vanavond 'ns kijken wat er staat als het weer gezakt is naar 100.djiwie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:47:
Als er 1 ader in je UTP soms wel en soms niet contact maakt kun je best terugzakken naar 100 mbit/s. Kun je in je router niet zien welke snelheid je verbinding heeft?
[ Voor 55% gewijzigd door LoeWn op 05-10-2022 14:00 ]
Wel als het de kabel tussen MC en Router betreftLoeWn schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:57:
[...]
Maar toch niet op alle poorten tegelijk doordat er eentje een defect/probleem heeft?
[...]
Share and Enjoy!
Opgelost, op 1 of ander manier geupdate naar test versie ipv normale stable versie, zit dus een dns bug in de 7.6 beta 10.devil-strike schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:30:
[...]
Ja ik ook daarom snap ik het ook even niet meer.
Idd bij dhcp-client use peer dns aan(is default namelijk) en andere dns servers zoals 1.1.1.1 of 8.8.4.4/8.8.8.8.
Zo stabiel was stable kennelijk niet wanneer je naar beta over bent. 🙈
Jij had gelijkWCA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:25:
[...]
Wel als het de kabel tussen MC en Router betreft
Helaas geen tijd om verder te zoeken (en kan even geen dataloss hebben), maar hopelijk is het dat kabeltje inderdaad
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DzVwEaTdz5ItPWLE4aL1jNqG.jpg?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door LoeWn op 05-10-2022 18:44 ]
De manier waarop glasvezel aangesloten dient te worden is mij totaal onbekend want ik internet sinds jaar en dag via de kabel.
Nu heeft mijn moeder Tele2 via de kpn lijn, maar die wordt dus opgeheven. Ik heb nu glasvezel internet via T-Mobile voor haar aangevraagd. Website gaf aan dat het beschikbaar was op haar adres, dus top!
Gisteren een kijkje genomen naar haar aansluitpunt, en tot mijn verbazing zie ik alleen deze oranje kabel binnenkomen. Volgens mijn moeder was het altijd al zo geweest, sinds ze hier was komen wonen (huurwoning). Ik meende dat er toch altijd iets van een kastje aanwezig hoorde te zijn? Is bij mij thuis iig wel het geval.
Over een klein maandje komt er iemand langs voor de installatie (Guidion meende ik). Kunnen die hiermee aan de slag? Of moet er eerst nog iets geregeld worden?
Foto:
Nu heeft mijn moeder Tele2 via de kpn lijn, maar die wordt dus opgeheven. Ik heb nu glasvezel internet via T-Mobile voor haar aangevraagd. Website gaf aan dat het beschikbaar was op haar adres, dus top!
Gisteren een kijkje genomen naar haar aansluitpunt, en tot mijn verbazing zie ik alleen deze oranje kabel binnenkomen. Volgens mijn moeder was het altijd al zo geweest, sinds ze hier was komen wonen (huurwoning). Ik meende dat er toch altijd iets van een kastje aanwezig hoorde te zijn? Is bij mij thuis iig wel het geval.
Over een klein maandje komt er iemand langs voor de installatie (Guidion meende ik). Kunnen die hiermee aan de slag? Of moet er eerst nog iets geregeld worden?
Foto:

Hier kan Guidion helaas niets mee, Aan de kleur te zien is dit een glasvezelkabel van KPN Netwerk, en dienen hun een nieuwe FTU te komen plaatsen (= aansluitpunt). Wellicht dat T-Mobile dit in gang kan zetten, of anders even contact opnemen met KPN Netwerk via https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/Whis! schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:01:
De manier waarop glasvezel aangesloten dient te worden is mij totaal onbekend want ik internet sinds jaar en dag via de kabel.
Foto: [Afbeelding]
Ah, daar zit dus ook nog verschil in..Sende115 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:07:
[...]
Hier kan Guidion helaas niets mee, Aan de kleur te zien is dit een glasvezelkabel van KPN Netwerk, en dienen hun een nieuwe FTU te komen plaatsen (= aansluitpunt). Wellicht dat T-Mobile dit in gang kan zetten, of anders even contact opnemen met KPN Netwerk via https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/
Kan het zijn dat er op een andere plek in huis nóg een glasvezel aansluitpunt zit? Ik denk dat het sowieso wijs is dat ik t-mobile even contacteer.
T-Mobile levert ook via het glasvezelnet van KPN Netwerk, dus grote kans dat dit wel de juiste kabel is. Contact opnemen met T-Mobile in dit geval kan sowieso geen kwaad, gezien er hoe dan ook een monteur dient te komen om het aansluitpunt te herstellen.Whis! schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:10:
[...]
Ah, daar zit dus ook nog verschil in..t-mobile roept overigens wel met toeters en bellen op hun website dat het kan op haar adres, via: https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/glasvezel/check
Kan het zijn dat er op een andere plek in huis nóg een glasvezel aansluitpunt zit? Ik denk dat het sowieso wijs is dat ik t-mobile even contacteer.
Wat zij kunnen zien is dat er ooit een glasvezelkabel in dat huis is aangelegd en waarschijnlijk ook is afgewerkt. Het lijkt me echter niet waarschijnlijk dat degene die dit gesloopt heeft dat netjes heeft gemeld bij KPN. Dus je provider kan niet weten dat dit er zo bij ligt.Whis! schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:10:
[...]
Ah, daar zit dus ook nog verschil in..t-mobile roept overigens wel met toeters en bellen op hun website dat het kan op haar adres, via: https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/glasvezel/check
Ben net van Tweak na Tmobile.. echt weekje...
nieuws: T-Mobile neemt internetprovider Tweak over
nieuws: T-Mobile neemt internetprovider Tweak over
1) dit lijkt juist geen kabel van KPN Netwerk. Zie foto hieronder hoe een kabel van KPN Netwerk (voormalig Reggefiber) eruit ziet. Daar zit zeker geen groen mantel omheen die zo dik is.Sende115 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:07:
[...]
Hier kan Guidion helaas niets mee, Aan de kleur te zien is dit een glasvezelkabel van KPN Netwerk, en dienen hun een nieuwe FTU te komen plaatsen (= aansluitpunt). Wellicht dat T-Mobile dit in gang kan zetten, of anders even contact opnemen met KPN Netwerk via https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/
Aan de groene kleur van de eigenlijke kabel te zien zou ik zeggen dat dit Delta is.
:strip_exif()/f/image/zewjBHhkw8TDHVWcP76AvBdh.jpg?f=fotoalbum_large)
2) Alleen de monteur van T-Mobile kan dit melden als storing. Probleem daarbij is dat je de aannemer die daarna namens KPN Netwerk komt om de FTU alsnog op die kabel te lassen, heel duidelijk moet laten opschrijven dat het niet de schuld is van de klant. Anders kan je een rekening van een paar honderd euro verwachten een paar maanden later. Maar zoals ik zei: Het lijkt me geen kabel van KPN.
@Whis! Er is geen andere aansluiting te vinden? Een wit kastje zoals 1 van onderstaande?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1S7v1nucTrxWbre80kh7Fgh4.jpg?f=user_large)
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Bij de buren even mogen kijken en daar zit het kastje 'gewoon' nog aan de muur. het is van de bovenste rij de middeltste. De T-Mobile bevestigingsmail zegt: : ODF ReggefiberBarre73 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:17:
[...]
1) dit lijkt juist geen kabel van KPN Netwerk. Zie foto hieronder hoe een kabel van KPN Netwerk (voormalig Reggefiber) eruit ziet. Daar zit zeker geen groen mantel omheen die zo dik is.
Aan de groene kleur van de eigenlijke kabel te zien zou ik zeggen dat dit Delta is.
[Afbeelding]
2) Alleen de monteur van T-Mobile kan dit melden als storing. Probleem daarbij is dat je de aannemer die daarna namens KPN Netwerk komt om de FTU alsnog op die kabel te lassen, heel duidelijk moet laten opschrijven dat het niet de schuld is van de klant. Anders kan je een rekening van een paar honderd euro verwachten een paar maanden later. Maar zoals ik zei: Het lijkt me geen kabel van KPN.
@Whis! Er is geen andere aansluiting te vinden? Een wit kastje zoals 1 van onderstaande?
[Afbeelding]
Inmiddels ook gebeld met T-Mobile, zij zeggen dat op de dag dat Guidion komt, er ook een monteur de boel komt afpatchen. Ben benieuwd
Afpatchen is iets heel anders. Dat is in de wijkcentrale de verbindingskabel inpluggen. T-Mobile klantenservice is bij mij berucht om de onzin die ze af en toe uitkramen.Whis! schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:24:
[...]
Bij de buren even mogen kijken en daar zit het kastje 'gewoon' nog aan de muur. het is van de bovenste rij de middeltste. De T-Mobile bevestigingsmail zegt: : ODF Reggefiber
Inmiddels ook gebeld met T-Mobile, zij zeggen dat op de dag dat Guidion komt, er ook een monteur de boel komt afpatchen. Ben benieuwd
Dus nee, als Guidion komt kunnen ze niks en moeten ze een storingsticket inschieten bij KPN Netwerk. En dan verwijs ik naar mijn andere post over de mogelijke kosten die je niet wil...
NB: IK neem aan dat jouw adres gewoon als aangesloten en gereed staat (en dus zegt T-Mobile dat alles prima is) maar in werkelijkheid een vorige bewoner het kastje van de muur heeft gesloopt. Gebeurt vaker en helaas zijn volgende bewoners dan vaak de klos qua reparatie en kosten.
[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 07-10-2022 15:50 ]
Jeetje, echt?Barre73 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:48:
[...]
Afpatchen is iets heel anders. Dat is in de wijkcentrale de verbindingskabel inpluggen. T-Mobile klantenservice is bij mij berucht om de onzin die ze af en toe uitkramen.
Dus nee, als Guidion komt kunnen ze niks en moeten ze een storingsticket inschieten bij KPN Netwerk. En dan verwijs ik naar mijn andere post over de mogelijke kosten die je niet wil...
NB: IK neem aan dat jouw adres gewoon als aangesloten en gereed staat (en dus zegt T-Mobile dat alles prima is) maar in werkelijkheid een vorige bewoner het kastje van de muur heeft gesloopt. Gebeurt vaker en helaas zijn volgende bewoners dan vaak de klos qua reparatie en kosten.
Ik heb echt voor de zekerheid nog gevraagd of er actie nodig is vanuit onze kant:
T-Mobile geeft inderdaad aan dat het gereed is voor glasvezel. Toen mijn moeder introk was de doos al van de muur gerukt lijkt wel. Maar als ik het goed begrijp moet ik de KPN dus contacteren hiervoor?T-Mobile: Ik zie dat ze op ******* ook komen voor de aansluiting en Guidion ook. Dus alles staat er goed in
Ik: Er komen dus twee partijen op ******* als ik het goed begrijp?
T-Mobile: Juist
Ik: Nogmaals, om zeker te zijn dat het goed gaat, het is dus een kale oranje kabel, zonder doos of pigtails of iets dergelijks.
T-Mobile: Ik zie dat ze dit komen patchen op ******* dus dat moet goed komen
Ik: Nou helemaal top! Dan wachten we dat geduldig af
Nee, jij hebt immers niets te maken met KPN. Jij belt je provider met "aansluiten kan niet, help", zij zullen dan KPN moeten aansturen omdat jouw provider een contract met KPN heeft. Gewoon die route volgen dan zou het goed moeten komen anders ga je het jezelf onnodig moeilijk maken.Whis! schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:57:
[...]
Jeetje, echt?
Ik heb echt voor de zekerheid nog gevraagd of er actie nodig is vanuit onze kant:
[...]
T-Mobile geeft inderdaad aan dat het gereed is voor glasvezel. Toen mijn moeder introk was de doos al van de muur gerukt lijkt wel. Maar als ik het goed begrijp moet ik de KPN dus contacteren hiervoor?
Ah check, logisch ook. Wat ik minder logisch vind, is dat ik een maand lang moet wachten totdat een Guidion monteur hier moet contstateren wat ik in de tussentijd allang kan doorgeven. Guidion komt hier namelijk pas begin November. Alsnog een poging doen bij de klantenservice en hopen op een capabele medewerker?Andros schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:01:
[...]
Nee, jij hebt immers niets te maken met KPN. Jij belt je provider met "aansluiten kan niet, help", zij zullen dan KPN moeten aansturen omdat jouw provider een contract met KPN heeft. Gewoon die route volgen dan zou het goed moeten komen anders ga je het jezelf onnodig moeilijk maken.

vanaf 21 november moet ik eraan geloven. ik moet over van t-mobile dsl naar glasvezel. KPN heeft beslotenom koper af te sluiten.
Ik heb een aanbod geaccepteerd van t-mobile. eerste 6 maanden 15 euro en daarna 35 voor 100 mbit. Vandaag heb ik een pakketje ontvangen en tot mijn verbazing zit er een mini apparaat in. De Huawei OptiXstar HG8010Hv6. Ik heb zelf nog thuis de HG659 modem.. nu heb ik op mijn huidige modem (HG659) een netwerk-switch, omdat ik veel apparaten op LAN heb aangesloten. De OptixStar heeft maar 1 LAN-verbinding..
is de bedoeling dat de OptixStar icm de HG659 gebruikt gaat worden? of moet ik die er tussen uit halen en de netwrk-switch alleen gebruiken?
Ik heb een aanbod geaccepteerd van t-mobile. eerste 6 maanden 15 euro en daarna 35 voor 100 mbit. Vandaag heb ik een pakketje ontvangen en tot mijn verbazing zit er een mini apparaat in. De Huawei OptiXstar HG8010Hv6. Ik heb zelf nog thuis de HG659 modem.. nu heb ik op mijn huidige modem (HG659) een netwerk-switch, omdat ik veel apparaten op LAN heb aangesloten. De OptixStar heeft maar 1 LAN-verbinding..
is de bedoeling dat de OptixStar icm de HG659 gebruikt gaat worden? of moet ik die er tussen uit halen en de netwrk-switch alleen gebruiken?
Je OptixStar is een media converter om van glasvezel ethernet te maken, daarna wordt de HG569 aangesloten en daarna kan jij je switch aansluiten.SolarOrbiter schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:05:
vanaf 21 november moet ik eraan geloven. ik moet over van t-mobile dsl naar glasvezel. KPN heeft beslotenom koper af te sluiten.
klopt het dat ik de router mag/kan vervangen en dat ik alleen VLAN300 DHCP aan moet zetten?
Ik heb geen TV kastje of telefoon van Tmobile.
TV gaat via de app in onze TV.
Ik heb geen TV kastje of telefoon van Tmobile.
TV gaat via de app in onze TV.
Even naar beneden scrollen naar afgelopen maandag, daar staat het antwoord.mrBrainY schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:31:
klopt het dat ik de router mag/kan vervangen en dat ik alleen VLAN300 DHCP aan moet zetten?
Ik heb geen TV kastje of telefoon van Tmobile. TV gaat via de app in onze TV.
control alt oeps deleted
@Whis!Whis! schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Ah check, logisch ook. Wat ik minder logisch vind, is dat ik een maand lang moet wachten totdat een Guidion monteur hier moet contstateren wat ik in de tussentijd allang kan doorgeven. Guidion komt hier namelijk pas begin November. Alsnog een poging doen bij de klantenservice en hopen op een capabele medewerker?
Stuur het adres maar in een DM, dan kijk ik even hoe het in de netwerkadministratie staat en wat voor opdracht er eventueel al bij KPN Netwerk uit staat vanuit T-Mobile.
En ter herhaling: je kan KPN Netwerk hier niet zelf voor bellen. Zij nemen geen tickets aan van klanten. Die moeten dat via hun provider doen. T-Mobile in jouw geval.
Is volledig zinloos. Het proces bij t-mobile is: stuur Guidion en kijk dan verder. Pas (22 sept) is een Guidion monteur geweest voor installatie: geen licht. Nu 2 weken later sturen ze weer een Guidion monteur en dan mogelijk de netwerk operator. Alles gaat via het enige proces wat ze kennen: eerst Guidion sturen en dan de netwerk operator. Reken maar op een paar weken of zelfs maanden voordat je een werkende aansluiting hebt. Maak je niet druk (helpt toch niets) en laat T-mobile door hun vreselijk inefficiente proces worstelen.Whis! schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Ah check, logisch ook. Wat ik minder logisch vind, is dat ik een maand lang moet wachten totdat een Guidion monteur hier moet contstateren wat ik in de tussentijd allang kan doorgeven. Guidion komt hier namelijk pas begin November. Alsnog een poging doen bij de klantenservice en hopen op een capabele medewerker?
Zelf ook mee te maken gehad, op 22 september is bij mij een Guidion monteur geweest, na het aansluiten van de ONT ging het LOS lampje rood knipperen (eveneens Reggefiber / KPN glas) --> geen signaal/licht
Monteur van Guidion heeft toen een ticket aangemaakt bij de TM back office, ben toen uiteindelijk maandag 3 oktober gebeld door KPNNetwerkNL (0183610011) en is er een afspraak gemaakt voor dinsdag 4 oktober.
De KPN monteur heeft toen een soort van glasvezel zaklamp aangesloten in de meterkast en is toen aansluitend naar de wijkcentrale geweest, na ongeveer 20 minuten was hij terug en is het verbindingslampje op de ONt groen gaan branden.
Heb hiervoor tal van keren contact gehad met T-Mobile thuis inzake het uitblijven van het installatiepakket. heb hierbij ook meerdere keren gevraagd of het signaal al gereed was. Keer op keer werd dit bevestigd en bleek dit uiteindelijk tocht niet zo te zijn. Verbinding draait nu iets meer dan een week naar volle tevredenheid
Monteur van Guidion heeft toen een ticket aangemaakt bij de TM back office, ben toen uiteindelijk maandag 3 oktober gebeld door KPNNetwerkNL (0183610011) en is er een afspraak gemaakt voor dinsdag 4 oktober.
De KPN monteur heeft toen een soort van glasvezel zaklamp aangesloten in de meterkast en is toen aansluitend naar de wijkcentrale geweest, na ongeveer 20 minuten was hij terug en is het verbindingslampje op de ONt groen gaan branden.
Heb hiervoor tal van keren contact gehad met T-Mobile thuis inzake het uitblijven van het installatiepakket. heb hierbij ook meerdere keren gevraagd of het signaal al gereed was. Keer op keer werd dit bevestigd en bleek dit uiteindelijk tocht niet zo te zijn. Verbinding draait nu iets meer dan een week naar volle tevredenheid
Over dat laatste: van afstand kunnen ze vooraf niet zien dat de patch niet goed was (of gekruist) dus dat het signaal gereed was klopte wel. Het kwam alleen niet aan bij jou en dat kon pas op het moment dat Guidion langs kwam ook geconstateerd worden.bluecupra schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:14:
Zelf ook mee te maken gehad, op 22 september is bij mij een Guidion monteur geweest, na het aansluiten van de ONT ging het LOS lampje rood knipperen (eveneens Reggefiber / KPN glas) --> geen signaal/licht
War die tijdlijn betreft... Idioot. Vooral dat het 11 dagen duurde voordat KPN Netwerk belde. Ga er maar vanuit dat dat vooral in de vertraging bij de T-Mobile backoffice zit.
TonnyTonny schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:21:
[...]
Dank voor de info!
/f/image/TFaB0eOFAEfBTf9mVOWwptkA.png?f=fotoalbum_large)
Dit heb ik ingesteld op mijn ASUS RT-AX82U router. En dit is alles om een eigen router aan de praat te krijgen. Tv kastje had ik op LAN poort 4 aangesloten, maar gebruik het intussen niet meer. Gebruik de T-Mobile tv app op mijn Android tv en dat werkt ook prima.
[ Voor 10% gewijzigd door xavalon op 09-10-2022 10:52 ]
Dat VLAN 640 is alleen voor als je TV kijkt via het oude platform. Het nieuwe gaat over je gewone netwerk (met VID 300)TonnyTonny schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:21:
[...]
Dank voor de info!
Binnenkort gaat TM/ODF bij ouders aanleggen, en ze willen dat ook nemen (internet/TV/vastbellen).
Ze zijn niet zo handig daarmee, en ik woon te ver om daar voor elk issue even langs te wippen, dus probeer ik dat voor te bereiden.
Liefst willen we aansluiting/ONT/router in de meterkast, waar nu geen stopcontact is.
Ik begrijp dat dat geen probleem zou moeten zijn, dat ze zelf ook stopcontact aanleggen voor €60 extra?
Maar ik hoorde ook dat monteurs daar soms geen zin in hebben of zoiets?
Kan ik ouders zeggen dat ze dat als harde eis moeten hanteren, of zou het door bepaalde omstandigheden soms echt niet in MK kunnen? (edit: het is n rijtjeshuis uit 1979 met vziw geen opmerkelijke MK).
Of zou het helpen alvast een stopcontact te laten aanleggen, of is dat overdreven?
Was ik hier wat zekerder over, dan kan ik alvast kijken hoe de netwerkkabels daarheen moeten etc.
Zou het dan toch niet in MK kunnen, is dat een hoop werk voor niks.
Ander issue, ze willen ook TM TV, maar dat is lastig via netwerkkabel*, dus eerst maar wifi proberen (edit: met eigen doos met "Android TV" OS).
Maar gezien de MK-TV afstand, weet ik niet of dat goed genoeg werkt.
Desnoods kan ik dat later oplossen met een AP en/of kabel*, maar ik vroeg me af wat TM daarvan vindt.
Want de TM monteur komt langs om te zorgen/verifieren dat ook TV goed werkt, begrijp ik?
Om alleen hiervoor bij voorbaat een AP te installen vind ik overdreven, anderzijds wil ik niet dat ze ouders n crappy wifi repeater ofzo aansmeren.
Kan je dan ook een tijdelijke kabel dwars door het huis leggen zodat de monteur iig kan verifieren of TV goed werkt? Dan los ik het daarna wel netjes zelf op.
Of wordt zoiets niet geaccepteerd?
* Hoe t netwerk nu is ingericht doet er niet toe, want is niet ideaal en moet grotendeels anders.
Alle zooi in MK zou eea vereenvoudigen, en is ook een goeie gelegenheid de rest opnieuw in te richten.
Ze zijn niet zo handig daarmee, en ik woon te ver om daar voor elk issue even langs te wippen, dus probeer ik dat voor te bereiden.
Liefst willen we aansluiting/ONT/router in de meterkast, waar nu geen stopcontact is.
Ik begrijp dat dat geen probleem zou moeten zijn, dat ze zelf ook stopcontact aanleggen voor €60 extra?
Maar ik hoorde ook dat monteurs daar soms geen zin in hebben of zoiets?
Kan ik ouders zeggen dat ze dat als harde eis moeten hanteren, of zou het door bepaalde omstandigheden soms echt niet in MK kunnen? (edit: het is n rijtjeshuis uit 1979 met vziw geen opmerkelijke MK).
Of zou het helpen alvast een stopcontact te laten aanleggen, of is dat overdreven?
Was ik hier wat zekerder over, dan kan ik alvast kijken hoe de netwerkkabels daarheen moeten etc.
Zou het dan toch niet in MK kunnen, is dat een hoop werk voor niks.
Ander issue, ze willen ook TM TV, maar dat is lastig via netwerkkabel*, dus eerst maar wifi proberen (edit: met eigen doos met "Android TV" OS).
Desnoods kan ik dat later oplossen met een AP en/of kabel*, maar ik vroeg me af wat TM daarvan vindt.
Want de TM monteur komt langs om te zorgen/verifieren dat ook TV goed werkt, begrijp ik?
Om alleen hiervoor bij voorbaat een AP te installen vind ik overdreven, anderzijds wil ik niet dat ze ouders n crappy wifi repeater ofzo aansmeren.
Kan je dan ook een tijdelijke kabel dwars door het huis leggen zodat de monteur iig kan verifieren of TV goed werkt? Dan los ik het daarna wel netjes zelf op.
Of wordt zoiets niet geaccepteerd?
* Hoe t netwerk nu is ingericht doet er niet toe, want is niet ideaal en moet grotendeels anders.
Alle zooi in MK zou eea vereenvoudigen, en is ook een goeie gelegenheid de rest opnieuw in te richten.
Je wilt de TV box ook aansluiten via wifi? Dat kan namelijk niet.N8w8 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:33:
Ander issue, ze willen ook TM TV, maar dat is lastig via netwerkkabel*, dus eerst maar wifi proberen.
Daar kan je dan eventueel de TV Anywhere app op draaien ja.N8w8 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:20:
@rens-br, ah dat had ik idd over het hoofd gezien, goed om te weten.
Maar dat lijkt me opgelost met een eigen Android TV doos.
Je bedoelt de T-Mobile TV app, die is anders dan de TV anywhere (voor mobiele devices en ook buitsnhuis werkt).rens-br schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:58:
[...]
Daar kan je dan eventueel de TV Anywhere app op draaien ja.
@N8w8 Een stopcontact aanleggen in de meterkast is vrij eenvoudig aangezien daar je groepenkast zit
Dat zou ik van te voren doen.
Maar op een Android TV box draait de T-Mobile TV app niet, ofwel? Die is alleen voor Android TV, toch?jongetje schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:01:
[...]
Je bedoelt de T-Mobile TV app, die is anders dan de TV anywhere (voor mobiele devices en ook buitsnhuis werkt).
Er is de T-Mobile TV-app en de T-Mobile TV Anywhere-app. De eerste is voor, onder andere, Android TV, de laatste is voor mobiele apparaten.rens-br schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:07:
[...]
Maar op een Android TV box draait de T-Mobile TV app niet, ofwel? Die is alleen voor Android TV, toch?
Hallo!
Ik heb vorige week glasvezel internet bij T-Mobile besteld en dit zou 18 oktober geleverd gaan worden.
Nu heb ik een mail gekregen dat Guidion de aansluiting komt installeren, maar dit kan pas 10 november.
Kan ik op 18 oktober zelf het installatie pakket aansluiten op het Genexis kastje, zoals ik eigenlijk bij elke provider heb gedaan? Ik kan ivm werk niet wachten tot november.
Excuses als dit al eerder beantwoord is, maar kon het antwoord zo niet vinden.
Ik heb vorige week glasvezel internet bij T-Mobile besteld en dit zou 18 oktober geleverd gaan worden.
Nu heb ik een mail gekregen dat Guidion de aansluiting komt installeren, maar dit kan pas 10 november.
Kan ik op 18 oktober zelf het installatie pakket aansluiten op het Genexis kastje, zoals ik eigenlijk bij elke provider heb gedaan? Ik kan ivm werk niet wachten tot november.
Je kan het altijd proberen, soms leveren ze één en ander inderdaad eerder op dan dat Guidion ingepland staat. Wat je over het algemeen sowieso kan krijgen is 4G toegang. Ik heb speciaal voor die keren dat ik storing had een 4G router aangeschaft (niet heel duur TP-Link ding) waar een t-mobile prepay kaartje inzit, dat is in mijn Firewall de backup wan. Op het moment dat het dan niet werkt (gelukkig niet heel vaak), bel ik ze op voor een gratis voucher code en kan daarna gewoon (uiteraard langzamer) doorwerken. Zelfs mijn VPN naar de zaak werkt daar gewoon overheen, ondanks dubbelnat.Rogier718 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 22:45:
Hallo!
Vraag over tv van TM. Maakt het nog uit welke poort je vd zyxel gebruikt om de amino aan te sluiten. Of zijn tegenwoordig alle poorten voor zowel internet als tv signaal hetzelfde. Ga eerdaags van kpn met de experiabox 10a naar TM thuis met de zyxel.
oeps, staat in de ts, my bad

[ Voor 6% gewijzigd door scofield op 10-10-2022 23:47 ]
Ik krijg ook een glasvezel aansluiting met een abt van t-mobile. Vorige week een doos gekregen met daarin
- Huawei OptiXstar HG8010Hv6 (GPON terminal)
- ZyXel T54 router
- Amino Aria 7x TV box
Zo te zien wordt dus alles via UTP kabel aangesloten?
Ik vraag me verder af:ik heb nu een Ziggo kabel aansluiting met DocSis 3.1 router. Kan ik die blijven gebruiken ipv de ZyXel of wordt de WAN aansluiting gemanaged door T-mobile?
- Huawei OptiXstar HG8010Hv6 (GPON terminal)
- ZyXel T54 router
- Amino Aria 7x TV box
Zo te zien wordt dus alles via UTP kabel aangesloten?
Ik vraag me verder af:ik heb nu een Ziggo kabel aansluiting met DocSis 3.1 router. Kan ik die blijven gebruiken ipv de ZyXel of wordt de WAN aansluiting gemanaged door T-mobile?
De WAN aansluiting van de T54 zal uit de Huawei optixstar komen gok ik zo, dit allemaal glasvezel.
Dan heb je op de T54 4 poorten tot je beschikking waar je 4 verschillende utp stekkers/bekabeling kan prikken.
1 van de 4 zal naar je Amino kunnen gaan. Of je een eigen router kunt gebruiken zal wel ergens op het forum staan of hier in dit draadje.
Dan heb je op de T54 4 poorten tot je beschikking waar je 4 verschillende utp stekkers/bekabeling kan prikken.
1 van de 4 zal naar je Amino kunnen gaan. Of je een eigen router kunt gebruiken zal wel ergens op het forum staan of hier in dit draadje.
Die eerste zin klopt niet. De WAN kabel vanuit de Huawei optixstar is UTP. De enige glasvezel is van de FTU (de grondplaat) naar de Huawei optixstar. Dat is namelijk de converter van glas naar ethernet.scofield schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:18:
De WAN aansluiting van de T54 zal uit de Huawei optixstar komen gok ik zo, dit allemaal glasvezel.
Eigen router meestal geen probleem. Zie Topic Start
mijn huidige HG659 heeft poort 1 en 2 gereserveerd voor iptv. Nu ga ik dus binnenkort over naar Glasvezel. en komt de optixstar ertussen hangen. Moet ik iets in de modem aanpassen om ook op poort 1 en poort 2 van de HG659, internet te krijgen? zou wel fijn zijn om die 2 poorten ook eindelijk te kunnen gebriuken :-D ik heb nooit een TV-abo genomen bij T-mobile. NPO-app, Netflix en Disney+ is voor mij voldoende.
No internet acces hier thuis, het is nu 2 weken wachten tot de monteur langs komt ?!?
heseveld / Nijmegen
heseveld / Nijmegen
control alt oeps deleted
Met of zonder overstap service?cazzie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:20:
No internet acces hier thuis, het is nu 2 weken wachten tot de monteur langs komt ?!?
heseveld / Nijmegen
klaag bij T-mobile dat die HG659 verouderd is (in het forum) dan krijg je een T50 modem. De T54 is alleen maar voor NIEUWE glasvezel klanten. Op de T50 en T54 kun je alle 4 de poorten gewoon gebruiken.SolarOrbiter schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:10:
mijn huidige HG659 heeft poort 1 en 2 gereserveerd voor iptv. Nu ga ik dus binnenkort over naar Glasvezel. en komt de optixstar ertussen hangen. Moet ik iets in de modem aanpassen om ook op poort 1 en poort 2 van de HG659, internet te krijgen? zou wel fijn zijn om die 2 poorten ook eindelijk te kunnen gebriuken :-D ik heb nooit een TV-abo genomen bij T-mobile. NPO-app, Netflix en Disney+ is voor mij voldoende.
Ik heb sins Februari glasvezel hier in huis, t-mobile aan de telefoon gehad en die konden zien dat
de lan verbinding op zijn gat lag. Daarna de afspraak in geplanned met een monteur.
Wat wel opmerkelijk is dat wlan wel werkend is en dat ik dus nog wel iets van een verbinding heb.
control alt oeps deleted
Wat werkt er niet? Is dit glasvezel of DSL? In geval van glasvezel elke media converter?cazzie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:20:
heseveld / Nijmegen
Als je het zelf niet kunt oplossen mag je inderdaad wachten tot een Guidion monteur aangestuurd wordt en er een beschikbaar is.....
Dat WLAN nog werkt en op basis van wat T-mobile je vertelt lijkt het dat je router gewoon werkt maar de glasvezel niet werkt. Welke media converter heb je? De witte, vierkante Huawei? Welke lampjes brander daarop?cazzie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:17:
[...]
Ik heb sins Februari glasvezel hier in huis, t-mobile aan de telefoon gehad en die konden zien dat
de lan verbinding op zijn gat lag. Daarna de afspraak in geplanned met een monteur.
Wat wel opmerkelijk is dat wlan wel werkend is en dat ik dus nog wel iets van een verbinding heb.
Op de NT branden de normale 2 lampjes die altijd branden.llagendijk schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:22:
[...]
Dat WLAN nog werkt en op basis van wat T-mobile je vertelt lijkt het dat je router gewoon werkt maar de glasvezel niet werkt. Welke media converter heb je? De witte, vierkante Huawei? Welke lampjes brander daarop?
Verder gebruik ik een fritzbox 7590 als router en gelukkig is die via wifi wel bereikbaar.
control alt oeps deleted
je geeft maar een half antwoord. Maar, aangenomen dat het de witte Huawei ONT is, dan blijft de vraag welke lampjes branden. Al ik moet gokken dat branden de power en de PON lampen? Als dan ook het LAN lampjes NIET brand, check dan de ethernet kabel tussen de ONT en je Fritzbox eens. Is die los? Vevang die eens?cazzie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:33:
[...]
Op de NT branden de normale 2 lampjes die altijd branden.
Verder gebruik ik een fritzbox 7590 als router en gelukkig is die via wifi wel bereikbaar.
We hoeven op Tweakers het verschil toch niet uit te leggen tussen wifi en internet?cazzie schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:17:
[...]
Je internet verbinding kan prima down zijn terwijl je wifi het goed doet. Sterker nog: waarom zou je wifi het niet doen ..
Echter: er zit geen internetverbinding meer achter dus je komt nergens online.
Ik had met Ziggo kabelinternet tussen de 20 a 25ms latency in Valorant. Ik had verwacht dat het met glas een stuk sneller zou worden. Nu is dat ook het geval met bv. icmp richting bv google, maar Valorant heeft nu vaker 35ms dan 15ms latency.
Echt heel vaag, iemand die hetzelfde ervaart met Valorant i.c.m T-mobile thuis?
Elke provider maakt zijn eigen keuzes wat betreft routering. Ik sta niet verbaasd dat je met T-Mobile een hogere latency ervaart bij bepaalde zaken (zoals Valorant), dan bij Ziggo.Praetorian schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:53:
Ik had met Ziggo kabelinternet tussen de 20 a 25ms latency in Valorant. Ik had verwacht dat het met glas een stuk sneller zou worden. Nu is dat ook het geval met bv. icmp richting bv google, maar Valorant heeft nu vaker 35ms dan 15ms latency.
Testen richting Google is dan iets minder relevant. Als megapartij zitten zij op veel plaatsen met een koppeling en kan je dus een mooie lage latency scoren.
T-Mobile blijft een budgetprovider en er moeten ergens kosten worden bespaard. Drie jaar geleden hadden ze massaal routes omgegooid om via Duitsland te laten lopen. Aangezien ze via moederbedrijf Deutsche Telekom op die manier goedkoper uit waren. Dat is onder druk van klachten weer terug gedraaid maar het geeft wel de instelling aan.
KPN DSLPraetorian schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:53:
code:
1
2
3
4
5
6
| 64 bytes from ec2-18-135-78-54.eu-west-2.compute.amazonaws.com (18.135.78.54): icmp_seq=1 ttl=37 time=18.0 ms 64 bytes from ec2-18-135-78-54.eu-west-2.compute.amazonaws.com (18.135.78.54): icmp_seq=2 ttl=37 time=17.9 ms 64 bytes from ec2-18-135-78-54.eu-west-2.compute.amazonaws.com (18.135.78.54): icmp_seq=3 ttl=37 time=17.7 ms 64 bytes from ec2-18-135-78-54.eu-west-2.compute.amazonaws.com (18.135.78.54): icmp_seq=4 ttl=37 time=18.1 ms 64 bytes from ec2-18-135-78-54.eu-west-2.compute.amazonaws.com (18.135.78.54): icmp_seq=5 ttl=37 time=17.9 ms 64 bytes from ec2-18-135-78-54.eu-west-2.compute.amazonaws.com (18.135.78.54): icmp_seq=6 ttl=37 time=17.7 ms |
Wat in de vorige post wordt beschreven, ben ik het geheel mee eens.
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 13-10-2022 20:26 ]
Is het nu zo dat de optixstar altijd gebruikt moet worden. Ikzelf heb nog een ftu van reggefiber/kpn netwerk waarop al een converter zit van glas naar utp.
En dus utp de router in. Of gaat bij t mobile de kop er weer af om vandaaruit de gele glasvezel kabel de optixstar in te prikken en dan daaruit de utp naar je zyxel.
En dus utp de router in. Of gaat bij t mobile de kop er weer af om vandaaruit de gele glasvezel kabel de optixstar in te prikken en dan daaruit de utp naar je zyxel.
:strip_exif()/f/image/f1ZeKxkeJXWd0OIBaOfkF8ym.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, dat laatste. Die mediaconverter die je nog hebt gaat ook niet werken want die is niet voor GPON. En dat is wel wat je krijgt bij T-Mobile.scofield schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:55:
Is het nu zo dat de optixstar altijd gebruikt moet worden. Ikzelf heb nog een ftu van reggefiber/kpn netwerk waarop al een converter zit van glas naar utp.
En dus utp de router in. Of gaat bij t mobile de kop er weer af om vandaaruit de gele glasvezel kabel de optixstar in te prikken en dan daaruit de utp naar je zyxel.[Afbeelding]
Naar aanleiding van onderstaande moet ik mijn post iets aanpassen: Als je bij bestelling een Optixstar hebt gekregen, dan heb je niks aan die bestaande mediaconverter die er nu op zit vanwege dat GPON verhaal.
Maar T-Mobile levert op bepaalde adressen diensten via AON apparatuur in de PoP (eigen apparatuur of van KPN) en in dat geval ontvang je een aparte zwarte CTS-CVT mediaconverter bij je pakket. Het kan zijn dat je bestaande mediaconverter ook werkt op die T-Mobile diensten en dan heb je die CTS-CVT niet nodig.
Maar de ervaringen lijken wisselend te zijn. Ik heb zowel verhalen hier gelezen van Tweakers die de oude KPN MC konden hergebruiken, als verhalen van mensen waarbij dat niet lukte.
[ Voor 30% gewijzigd door Barre73 op 14-10-2022 09:33 ]
Hangt dat niet van de regio af en of T-Mobile apparatuur heeft in de wijkkasten? Ik zit ook op KPN netwerk en heb voor zolang het duurt nog AON.Barre73 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:25:
[...]
Ja, dat laatste. Die mediaconverter die je nog hebt gaat ook niet werken want die is niet voor GPON. En dat is wel wat je krijgt bij T-Mobile.
Zeker hangt het daar van af. Maar ik reageerde op de vraag over de Optixstar. Dat is een GPON ONT dus vandaar mijn antwoord.randommen schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:21:
[...]
Hangt dat niet van de regio af en of T-Mobile apparatuur heeft in de wijkkasten? Ik zit ook op KPN netwerk en heb voor zolang het duurt nog AON.
Over 2 weken ga ik switchen van KPN naar Tmobile en ik kom er nu achter dat ik een GPON verbinding krijg (witte huawei ONT)
Maar begrijp ik nu goed dat het daarmee niet meer mogelijk is om een eigen SFP te gebruiken om het zo direct aan te sluiten op je eigen router?
Maar begrijp ik nu goed dat het daarmee niet meer mogelijk is om een eigen SFP te gebruiken om het zo direct aan te sluiten op je eigen router?
[ Voor 95% gewijzigd door Madcat op 15-10-2022 14:19 ]
Jawel is mogelijk, iemand heeft dit laatst omschreven en staat nu een linkje over in de openingspost, even kort terugzoeken dusMadcat schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:41:
Over 2 weken ga ik switchen van KPN naar Tmobile en ik kom er nu achter dat ik een GPON verbinding krijg (witte huawei ONT)
Ik weet 100% zeker dat dit een kpn glasvezelkast is hier in de wijk. Toentertijd geplaatst en uitgevoerd door reggefiber. Hier zie ik echt geen t mobile concurrent een stap in die pop zetten. Ik wil vwb de eigen meterkast niet meer dan 2 stroomverbruikers hebben om internet te hebben. 1: de zyxel t54 en 2: de glas naar utp converter of hoe die dingen allemaal genoemd worden kwa afkortingen. Edit: hier dus een oudere AON pop in de wijk.Barre73 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:39:
[...]
Zeker hangt het daar van af. Maar ik reageerde op de vraag over de Optixstar. Dat is een GPON ONT dus vandaar mijn antwoord.
[ Voor 3% gewijzigd door scofield op 15-10-2022 13:10 ]
Kan ik wel gewoon GPON SFP zoals deze https://www.fs.com/de-en/products/133619.html kopen en dan direct aansluiten op mijn RB4011iGS+5HacQ2HnD zonder die huawei ONT?randommen schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:44:
[...]
Jawel is mogelijk, iemand heeft dit laatst omschreven en staat nu een linkje over in de openingspost, even kort terugzoeken dus
Moet ik dan zo'n kabeltje kopen:
https://www.fs.com/de-en/...l?attribute=263&id=402201
Met een convertor er tussen om het op de NT unit te zetten?
https://www.fs.com/de-en/products/48488.html
De KPN apparatuur in die PoP van jou zal AON zijn. Maar T-Mobile plaatst eigen apparatuur in die PoP. En dat is GPON.scofield schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:47:
[...]
Ik weet 100% zeker dat dit een kpn glasvezelkast is hier in de wijk. Toentertijd geplaatst en uitgevoerd door reggefiber. Hier zie ik echt geen t mobile concurrent een stap in die pop zetten. Ik wil vwb de eigen meterkast niet meer dan 2 stroomverbruikers hebben om internet te hebben. 1: de zyxel t54 en 2: de glas naar utp converter of hoe die dingen allemaal genoemd worden kwa afkortingen. Edit: hier dus een oudere AON pop in de wijk.
Ik vraag me af of er lui van TM in die pop mogen komen. Ik zie alleen maar volk van kpn zelf of van volker wessels.
Woon je naast een pop?scofield schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:55:
Ik vraag me af of er lui van TM in die pop mogen komen. Ik zie alleen maar volk van kpn zelf of van volker wessels.
KPN verhuurt gewoon ruimte in de pop.
Zit er wel heel dicht bij idd en dat ze "ruimte verhuren" aan derden dat wist ik niet. Ben benieuwd of m'n overstap van kpn glas naar TM thuis louter positief zal uitpakken. Ga er natuurlijk wel van uit.
@Madcat durf ik niet te zeggen, heb zelf AON.
Zie hier de post over gpon en eigen optic.
Rekel_ in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Zie hier de post over gpon en eigen optic.
Rekel_ in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Volkerwessels beheert ook T-mobile apparatuur, die doen zelfs het beheer van hun eigen PoPs (OpenDutchFiber)scofield schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:55:
Share and Enjoy!
Ja, sinds een jaartje heeft T-Mobile daar ook afspraken over gemaakt. Guidion monteurs mogen zelf een patch zetten en ook controleren bij een geen-licht situatie.scofield schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:55:
Heb je die link in de startpost over eigen hardware gecheckt?Madcat schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:18:
[...]
Kan ik wel gewoon GPON SFP zoals deze https://www.fs.com/de-en/products/133619.html kopen en dan direct aansluiten op mijn RB4011iGS+5HacQ2HnD zonder die huawei ONT?
Ja, maar dat staat meer over het configureren in routerOS en niks over welke SFP je moet gebruiken en hoe je het MAC adres kan veranderen.Barre73 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:16:
[...]
Heb je die link in de startpost over eigen hardware gecheckt?
@Rekel_ kun je dat misschien toelichten/aanvullen?Madcat schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:37:
[...]
Ja, maar dat staat meer over het configureren in routerOS en niks over welke SFP je moet gebruiken en hoe je het MAC adres kan veranderen.
Ben opzich ook wel benieuwd... Alle info over optics gaat veelal over AON versies.
Oke. Als ik dan kijk naar je post over wat je moet aanschaffen: in principe alleen een andere SFP module. Die geschikt is voor GPON.Madcat schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:37:
[...]
Ja, maar dat staat meer over het configureren in routerOS en niks over welke SFP je moet gebruiken en hoe je het MAC adres kan veranderen.
Eerste vraag die bij mij opkomt: heb je nu bij KPN ook al een eigen SFP in je router?
Want als je dit nooit eerder gedaan hebt, zoek je dus eigen een stap voor stap handleiding?
In het algemeen: het configureren in je eigen router is niet anders dan bij een niet GPON. Dus Vlan instellen aan de WAN kant en gaan.
Verschil met niet-GPON is vooral dat je provider moet weten welke SFP module jij gaat gebruiken (serienummer/MACadres) zodat de apparatuur in de PoP kan blijven communiceren met jouw SFP en router.
[ Voor 22% gewijzigd door Barre73 op 16-10-2022 10:27 ]
Ik weet niet welk FTU je hebt, maar hier heb ik een Reggefiber TY-01. Guidon heeft het afgewerkt met de standaard panelen erop, waar de standaard converter inzit. Je kan het altijd kopen hoor, kost niet veel. In je standaard pakket wordt volgens mij automatisch een SC APC naar SC APC kabel geleverd, maar met de hoeveelheid glasvezelmeuk dat ik zelf heb, durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.Madcat schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:18:
[...]
Kan ik wel gewoon GPON SFP zoals deze https://www.fs.com/de-en/products/133619.html kopen en dan direct aansluiten op mijn RB4011iGS+5HacQ2HnD zonder die huawei ONT?
Had je trouwens mijn eerdere post al gelezen? Zie: https://gathering.tweaker...message/72927476#72927476
Ik kan mij trouwens vaag herinneren dat de RB4011 raar kan doen met bepaalde SFP modules, waaronder DAC kabels en GPON modules. Dit zou je van tevoren nog goed moeten uitzoeken.
Dit is het enige wat je verder hoeft in te stellen, naast de GPON module:randommen schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:47:
[...]
@Rekel_ kun je dat misschien toelichten/aanvullen?
Ben opzich ook wel benieuwd... Alle info over optics gaat veelal over AON versies.
code:
1
2
3
4
| /interface vlan add interface=sfp-sfpplus1 name=vlan300 vlan-id=300 /ip dhcp-client add disabled=no interface=vlan300 use-peer-dns=no |
Als ik de vraag verkeerd heb begrepen, dan hoor ik het graag
Mijn punt was juist dat het niet uitmaakt wat voor FTU je thuis hebt. T-Mobile werkt zelf altijd met een losse mediaconverter of ONT die met een kabeltje vanuit de FTU wordt aangesloten. En dat is wel lekker want dat deel hoef je dan niet zelf uit te vogelen, dat heeft de monteur al voor je gedaan. Vervolgens gebruik je dat kabeltje om je eigen router met SFP aan te sluiten.Rekel_ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:47:
[...]
Ik weet niet welk FTU je hebt, maar hier heb ik een Reggefiber TY-01. Guidon heeft het afgewerkt met de standaard panelen erop, waar de standaard converter inzit. Je kan het altijd kopen hoor, kost niet veel. In je standaard pakket wordt volgens mij automatisch een SC APC naar SC APC kabel geleverd, maar met de hoeveelheid glasvezelmeuk dat ik zelf heb, durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.
[...]
Dat huawai doosje zit mij een beetje dwars en wil die eigenlijk niet in mijn netwerk hebben.Rekel_ schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:47:
[...]
Ik weet niet welk FTU je hebt, maar hier heb ik een Reggefiber ....
Ik kan mij trouwens vaag herinneren dat de RB4011 raar kan doen met bepaalde SFP modules, waaronder DAC kabels en GPON modules. Dit zou je van tevoren nog goed moeten uitzoeken.
[...]
Ik heb wat fiber spullen gekocht en ik kijk wel of ik het werkend krijg in combinatie met t-mobile.
Als ik het werkend heb zal ik wel een how-to schrijven zodat het voor de volgende wat makkelijker is te implementeren.
Wel bizar dat ze met de vrij modem keuze het nu zo lastig maken dat het zelfs voor techneuten echt goed onderzoeken is om te kijken wat je nu precies moet kopen en instellen.
Binnenkort wil ik een Linksys WRT1900ACS met Openwrt aansluiten ipv de standaard Zyxel. Ik heb internet en tv van T-mobile.
Is er iemand die een werkende Openwrt configuratie heeft om te delen?
Is er iemand die een werkende Openwrt configuratie heeft om te delen?
Technisch gezien zit deze buiten je netwerk.Madcat schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:19:
[...]
Dat huawai doosje zit mij een beetje dwars en wil die eigenlijk niet in mijn netwerk hebben.
(daarbij het je verder ook geen invloed in de apparatuur in de POP en de rest van "het internet")
T-Mobile heeft het niet lastig gemaakt. Het is ook gewoon ingewikkelde materie. PON is minder simpel dan AON.Madcat schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:19:
[...]
Dat huawai doosje zit mij een beetje dwars en wil die eigenlijk niet in mijn netwerk hebben.
Ik heb wat fiber spullen gekocht en ik kijk wel of ik het werkend krijg in combinatie met t-mobile.
Als ik het werkend heb zal ik wel een how-to schrijven zodat het voor de volgende wat makkelijker is te implementeren.
Wel bizar dat ze met de vrij modem keuze het nu zo lastig maken dat het zelfs voor techneuten echt goed onderzoeken is om te kijken wat je nu precies moet kopen en instellen.
De wettelijke richtlijn stelt alleen maar dat providers een klant in staat moeten stellen dit te kunnen doen en daarvoor de vereiste technische gegevens aan te leveren. Dat doet T_Mobile op deze webpagina.
Jij maakt het moeilijker dan het is. Ik heb je al aangegeven dat je alleen maar een SFP module hoeft aan te schaffen die in jouw router past. Meer is niet nodig omdat de verbinding vanaf de FTU met het patchkabeltje, al door de monteur wordt gemaakt. Dat kabeltje gaat dan straks in die Huawei ONT maar die haal je eruit en stopt hem in je eigen SFP module.
Aangezien een dergelijke module meestal merkgebonden (het merk van je router wel te verstaan) is kan je van een provider niet verwachten dat ie dat ook voor je uitzoekt..
Het verder configureren van de gevraagde gegevens in je router staat wel in het document op die webpagina
Valt mij op dat op de site van T-mobile Internet glas nu in de aanbieding is, de eerste 6 maanden voor 30€ zijn.. ook met Interactieve TV. Best een mooie aanbieding. Zou het de moeite waard zijn om te bellen aangezien mijn jaarcontract bijna afloopt? Iemand hier wel eens ervaring mee bij T-mobile en is er iets te bedingen?
[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 17-10-2022 18:44 ]
Hoe zijn jullie ervaringen met de TV app van T-mobile?
Wij krijgen binnenkort de sleutels van ons nieuwe huis en overweeg om niet meer via coax TV te kijken.
Wij krijgen binnenkort de sleutels van ons nieuwe huis en overweeg om niet meer via coax TV te kijken.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie