OLT = Optical Line Terminal | GPON module T-mobile kant
ONU = Optical Network Unit | GPON module / kastje klantzijde
Na afgelopen maand verhuisd te zijn naar een nieuwe woning, kregen wij een GPON ONU (Huawei OptiXstar HG8010Hv6) opgestuurd. Omdat ik een beetje de kriebels krijg van Huawei heb ik besloten deze te vervangen met een FS module(
https://www.fs.com/de-en/products/133619.html) De afgelopen weken heeft dit stabiel gedraaid, waardoor ik mij comfortabel voel om de stappen te delen.
Vooraf is het belangrijk om te weten dat mijn verbinding een T-mobile verbinding is via KPN Networks. T-mobile geeft aan dat op deze verbindingen het ONU niet vervangen kan worden door een eigen. Uit ervaring verwacht ik dat ze het niet (gemakkelijk?) kunnen aanpassen naar een ander serienummer e.d. Daarom gaan wij de FS module aanpassen naar het serienummer van de Huawei ONU. Hiermee kun je ook altijd snel terug naar de Huawei ONU, zonder contact op te hoeven nemen met T-mobile.
Verder verwacht ik dat dit ook werkt op het eigen glasvezelnetwerk van T-mobile. Dit kan ik alleen niet verifieren, misschien een andere Tweaker die dit wil proberen en terugkoppelen?
Belangrijke gegevens om vooraf te noteren is het serienummer van de T-mobile ONU. Deze kun je vinden op de achterkant van het apparaat. De laatste acht tekens zijn van belang.
- Wanneer de SFP module in je switch of router zit, kan je verbinding maken op 192.168.1.10/24. Login met de gegevens ONTUSER / 7sp!lwUBz1 (Vergeet hierbij de hoofdletters niet!
- Om het serienummer aan te passen in de FS module kun je het volgende command gebruiken: set_serialnumber HWTCXXXXXXX (Waarbij XXXXXXX vervangen moet worden door de laatste acht karakters van je eigen T-mobile ONU.
- Tevens moet het vendor id aangepast worden naar die van Huawei: sfp_i2c -i7 -s "HWTC"
- Tenslotte moet de FS module herstart worden, dit kan d.m.v. het volgende command: reboot. Na de herstart kun je de glasvezel kabel omsteken naar de FS ONU en moet het geheel werken.
Wanneer de verbinding niet werkt om wat voor reden kan je gebruikmaken van de command: onu gtcsng. Hiermee kun je controleren als het serienummer succesvol is aangepast. Verder is het command onu ploamsg handig om te weten. Hiermee kun je alle statussen van het GPON proces inzien. De volgende statussen zijn mij bekend:
- Curr_state=1 | Initial state | Geen connectie met OLT, controleer je glasvezel connectie
- Curr_state=2 | Standby state | ONU past zich aan met de gegevens van de OLT
- Curr_state=3 | Serial number state | ONU stuurt serienummer op naar OLT
- Curr_state=4 | Ranging state | OLT gaat na als dit een correcte serienummer is. Wanneer het serienummer niet overeenkomt met het Huawei serienummer wordt de FS ONU teruggestuurd naar een vorige status
- Curr_state=5 | Operation state | Volwaardige connectie met OLT, wanneer dit stabiel blijft staan.
Als je meer wil weten van de statussen heeft de volgende blogpost van Huawei mij veel geholpen:
https://forum.huawei.com/...s-12/thread/462895-100181
De gebruikte apparatuur is een MikroTik RB260GSP en een MikroTik hAP ac². De FS module zit in de switch en wordt doorgelust richting de router.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan!
UPDATE: na paar keer stroom erafgehaald te hebben, is in mijn setup nodig om eerst de poort te disablen en enablen. Dit kan aan mijn setup liggen, maar wel even belangrijk om te vermelden.
[
Voor 2% gewijzigd door
Rekel_ op 16-10-2022 16:51
. Reden: Cijfers = tekens / update 16-10 ]