[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 178 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.894.030 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dennis-L schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:59:
[...]

Dat is een fout aan de kant van T-Mobile.
Technisch kan WBA 1000/1000 leveren, echter moet WBA daar soms extra capaciteit inregelen (uplink van en naar de PoP e.d.)
Daardoor is op een enkele locatie 500/500 nog het maximale profiel.
Ik zie geen fout van T-Mobile. Ze geven het 1Gbit abonnement als optie maar er staat duidelijk onder dat de max snelheid 524 is. Het is soms net DSL :-)

En ja, er zijn helaas nog een aantal kleine PoPs in Nederland waar KPN dit jaar hoopt de capaciteit op te schroeven en ook daar 1 Gbit mogelijk te maken (heeft verder niks met PON te maken zeg ik maar vast..).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:28
Barre73 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:03:
[...]

Ik zie geen fout van T-Mobile. Ze geven het 1Gbit abonnement als optie maar er staat duidelijk onder dat de max snelheid 524 is. Het is soms net DSL :-)

En ja, er zijn helaas nog een aantal kleine PoPs in Nederland waar KPN dit jaar hoopt de capaciteit op te schroeven en ook daar 1 Gbit mogelijk te maken (heeft verder niks met PON te maken zeg ik maar vast..).
Ja ik bedoel dat ze die optie dan aanbieden.
Die had niet kiesbaar moeten zijn in dat geval, maar maximal de 400Mbit optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Waarom dat? Ale je wilt kun je er nog 124Mbit bovenop zetten als je toch geld genoeg hebt. Of het duidelijk is voor de normale klanten is natuurlijk een tweede ;)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraziey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:03
Kixtart schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:56:
Waarom dat? Ale je wilt kun je er nog 124Mbit bovenop zetten als je toch geld genoeg hebt. Of het duidelijk is voor de normale klanten is natuurlijk een tweede ;)
Hahahaha, ja snap het wel maar toch zou ik er persoonlijk voor kiezen om die 1000 optie niet aan te bieden.
@Dennis-L en @Barre73 Thnx voor de uitleg, blijf ik voorlopig wel bij mijn oude 500/500 verbinding bij TMT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:46
Kraziey schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Hahahaha, ja snap het wel maar toch zou ik er persoonlijk voor kiezen om die 1000 optie niet aan te bieden.
@Dennis-L en @Barre73 Thnx voor de uitleg, blijf ik voorlopig wel bij mijn oude 500/500 verbinding bij TMT.
Dat is precies wat ze je laten doen, jou de keuze geven. Anders krijgen ze weer klachten van mensen die toch perse 500Mbit willen en geen genoegen willen nemen met 400Mbit. Ik weet niet hoe ze het duidelijker kunnen maken?
(Dat gebeurd met DSL ook precies zo, dan kun je ook een 100Mbit kiezen en bijv. 70Mbit halen, maar dan laten ze de keuze ook aan de klant en verplichten ze je niet om 50Mbit te nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraziey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:03
jongetje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Dat is precies wat ze je laten doen, jou de keuze geven. Anders krijgen ze weer klachten van mensen die toch perse 500Mbit willen en geen genoegen willen nemen met 400Mbit. Ik weet niet hoe ze het duidelijker kunnen maken?
(Dat gebeurd met DSL ook precies zo, dan kun je ook een 100Mbit kiezen en bijv. 70Mbit halen, maar dan laten ze de keuze ook aan de klant en verplichten ze je niet om 50Mbit te nemen).
Hehe, dat snap ik wel maar vind het toch ergens beetje krom; er wordt bekend gemaakt dat nu iedereen op WBA netwerk ook 1000/1000 kan afnemen (klein juichmomentje eerst), maar dat is dus niet zo. Tenminste, je kan het wel afnemen maar je gaat die snelheid nooit halen. :P
Nu zetten ze het eronder wel bij dat ik op mijn verbinding maar max 500/500 kan halen, maar dan zou ik persoonlijk die 1000/1000 optie niet laten zien. :)

Afijn; misschien in de toekomst dat ze de verbinding opgekrikt krijgen naar 1000/1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:19
jongetje schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:05:
[...]

Dat is inderdaad totaal onwerkbaar.
Even serieus, wat voor sla heb je afgesloten? Ik ben zelf ook zijdelings actief in het aansluiten van instellingen op zakelijk glasvezel, maar als je 24/7 altijd maximale snelheid wilt dan moet je serieus je portemonnee trekken en niet zitten zeuren op een verbinding van 30 of 45 euro per maand inclusief btw. Ik ken genoeg locaties die dachten met hun Ziggo of ftth abonnement te kunnen besparen op hun internet kosten en nu een goede zakelijke glasvezel verbinding hebben omdat de snelheid gewoon enorm fluctueert.
Begrijp me niet verkeerd, voor thuis is dit prima. Maar ga nu ajb niet lopen klagen dat je even een dipje hebt naar ruim 200Mbit op een lijn met een overboeking van tussen de 1 op 30 tot 1 op 200.
(Misschien is bovenstaande even mijn beroepsdeformatie... als je de hele dag met totaal andere prijsstelling bezig bent)
Pardon? Raar antwoord dit...

Ja ik snap hoe het werk en ja ik snap fluctuaties en ja overboeking en en en.

Echter is het wel beetje balen als je van ziggo komt en naar fiber gaat en de snelheden lager liggen dan bij ziggo terwijl ze hoger adverteren... Was gewoon even zo van ow ok dit is wel ff apart en wat vervelend. Helemaal gecombineerd met een hoge ping (was rond de 8 a 10 en nu ineens 50 tot 60).

Ik zeg niet onwerkbaar en nee ik pomp niet de hele dag TB's aan data naar andere locaties oid of slurp PB's aan data naar binnen.

Maar goed kennelijk mag je hier niet aangeven dat de ervaring wat tegen valt want dan wordt je meteen de les gelezen |:( 8)7. Zal weer een passive grijze muis worden en alleen lezen en niks meer zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11
Dracula schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Pardon? Raar antwoord dit...

Ja ik snap hoe het werk en ja ik snap fluctuaties en ja overboeking en en en.

Echter is het wel beetje balen als je van ziggo komt en naar fiber gaat en de snelheden lager liggen dan bij ziggo terwijl ze hoger adverteren... Was gewoon even zo van ow ok dit is wel ff apart en wat vervelend. Helemaal gecombineerd met een hoge ping (was rond de 8 a 10 en nu ineens 50 tot 60).

Ik zeg niet onwerkbaar en nee ik pomp niet de hele dag TB's aan data naar andere locaties oid of slurp PB's aan data naar binnen.

Maar goed kennelijk mag je hier niet aangeven dat de ervaring wat tegen valt want dan wordt je meteen de les gelezen |:( 8)7. Zal weer een passive grijze muis worden en alleen lezen en niks meer zeggen ;)
We willen je met alle plezier helpen als de snelheid tegenvalt, maar dat kan van veel zaken afhangen, zoals hoe je de snelheid meet. Het zou dus helpen als je wat meer info over wat jouw probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jongetje schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:05:
[...]

Dat is inderdaad totaal onwerkbaar.
Even serieus, wat voor sla heb je afgesloten? Ik ben zelf ook zijdelings actief in het aansluiten van instellingen op zakelijk glasvezel, maar als je 24/7 altijd maximale snelheid wilt dan moet je serieus je portemonnee trekken en niet zitten zeuren op een verbinding van 30 of 45 euro per maand inclusief btw. Ik ken genoeg locaties die dachten met hun Ziggo of ftth abonnement te kunnen besparen op hun internet kosten en nu een goede zakelijke glasvezel verbinding hebben omdat de snelheid gewoon enorm fluctueert.
Begrijp me niet verkeerd, voor thuis is dit prima. Maar ga nu ajb niet lopen klagen dat je even een dipje hebt naar ruim 200Mbit op een lijn met een overboeking van tussen de 1 op 30 tot 1 op 200.
(Misschien is bovenstaande even mijn beroepsdeformatie... als je de hele dag met totaal andere prijsstelling bezig bent)
Laten we het houden op beroepsdeformatie.. De ACm heeft juist regels gesteld over de communicatie van providers aangaande de haalbare snelheid:

"Bij een vaste internetverbinding moet uw aanbieder het volgende vermelden:

de minimale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding altijd moet kunnen halen.
de normaal beschikbare downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de snelheid die uw internetverbinding gewoonlijk heeft op een willekeurig moment van de dag.
de maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid. Dit is de hoogst haalbare snelheid van uw internetverbinding."

T-Mobile vertaalt dit naar percentages:

Wat is maximale internetsnelheid?
Aan de hand van je postcode berekenen we je maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op jouw adres. In tenminste een van de tien uitgevoerde metingen moet 90% van de maximale internetsnelheid worden gemeten.

Normaliter beschikbare internetsnelheid
De normaliter beschikbare internetsnelheid staat gelijk aan 85% of hoger van de maximale internetsnelheid. In tenminste acht van de tien metingen moet 85% of hoger van de maximale internetsnelheid worden gehaald, om te spreken van normaliter beschikbaar.

Minimale internetsnelheid
75% of hoger van de maximale internetsnelheid komt overeen met de minimale internetsnelheid. In alle metingen moet 75% of hoger van de maximale internetsnelheid worden gemeten. Wanneer je zelf een pakket kiest waarvan de snelheid lager is dan het maximaal haalbare op het adres, dan ontvang je maximaal de door jouw gekozen snelheid. Wanneer je een abonnement kiest waarvan de geadverteerde snelheid hoger ligt dan het maximaal haalbare, dan wordt jouw snelheid beperkt tot het maximaal haalbare op het adres.

De genoemde 220 down bij een 1Gbit abonnement valt met geen mogelijkheid onder het bovenstaande. Als dat vaker gebeurt in een week heb je dus wel degelijk iets om over te klagen. Overboeking of niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:54
Maar @Dracula meldt ook pings van 50 a 60 ms. Vraag me dan toch af of er niet iets aan de hand is op zijn LAN.

Daarnaast missen we een stukje context, welke speedtest? welke server? via wifi/lan? etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:12
Op https://community.t-mobil...-zijn-de-vereisten-339306 geeft T-Mobile inmiddels aan dat een eigen ONT is toegestaan vanaf 27 januari. Helaas ontbreekt nog wel enig spoor van de technische details die ze ook moeten publiceren.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
ShadowLord schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:21:
Op https://community.t-mobil...-zijn-de-vereisten-339306 geeft T-Mobile inmiddels aan dat een eigen ONT is toegestaan vanaf 27 januari. Helaas ontbreekt nog wel enig spoor van de technische details die ze ook moeten publiceren.
Oh crap, moet ik straks een nieuwe router kopen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Maar in ieder geval wel de settings voor VOIP eindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 20:34
Klopt, en ze spreken zichzelf ook tegen, want er staat ook dat de eigen router pas achter de ONT van T-Mobile mag zitten. Lekker vaag....
De instellingen voor (V)VDSL werken voor vrijwel alle DSL-verbindingen die T-Mobile aanbiedt. Werkt dit niet, probeer dan de instellingen voor ADSL. Voor glasvezelaansluitingen (Fiber via WAN/SFP) dien je het modem achter de zwarte Media Converter of witte Media Converter (ONT) aan te sluiten. Heb je momenteel een Draytek modem, dan dien je ook zelf voor een Media Converter te zorgen of een modem met glasvezelaansluiting te gebruiken. De instellingen voor het gebruik van een eigen Media Converter of ONT zie je verderop in dit artikel.
Bron: https://community.t-mobil...-zijn-de-vereisten-339306

[ Voor 38% gewijzigd door Soundwork op 26-01-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Vincentio schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Inderdaad. De pagina die ik linkte zijn ze nog aan het updaten, want er staat nu al weer meer info over de ONT. Nog steeds niet genoeg, maar al meer dan eerst (wat neerkwam op 'koop een ONT en bel de klantenservice' :+ ).

Ook over de media converter staat er nu al wel meer info.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:44
Ik begreep eerder dat verschillende leveranciers verschillende GPON dialecten spraken. Dus een Nokia ONT kon je niet zomaar vervangen door een Huawei ONT. Ik mis dus nog heel veel GPON specifieke informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:28

SebasFM

BOFH

Muis666 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:52:
Ik begreep eerder dat verschillende leveranciers verschillende GPON dialecten spraken. Dus een Nokia ONT kon je niet zomaar vervangen door een Huawei ONT. Ik mis dus nog heel veel GPON specifieke informatie.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen een eigen ONT gaan gebruiken en hoeveel storing dit bij de 'buren' op de gedeelde GPON vezel gaat geven. Ben wel positief dat ze informatie zoals VoIP prijs geven, dat je dus ook met eigen router gebruik kan maken van bellen over de vaste lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:36
Lekker man ze hebben het proces met ONT nog niet eens op orde.
Ze roepen met dit een kwadratische hoeveelheid storingen op hun zelf af.

Ik heb beetje een van doen met de mensen in GPon gebieden.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 26-01-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:19
Lord_Dain schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:20:
Maar @Dracula meldt ook pings van 50 a 60 ms. Vraag me dan toch af of er niet iets aan de hand is op zijn LAN.

Daarnaast missen we een stukje context, welke speedtest? welke server? via wifi/lan? etc etc.
Speedtest gedaan gebruik makende van iperf naar een iperf server in NL en via speedtest.net. Weinig tot geen verschil in snelheid.

LAN is volledig ubiquiti apparatuur, hier hing eerst Ziggo aan en nu dus T-mobile.

Om uit te sluiten dat het niet aan mijn apparatuur lag heb ik de geleverde router (Zyxel) aangesloten en hier direct mijn pc achter gehangen, zelfde resultaat.

Inmiddels lijkt e.e.a. beter na het uit en aan zetten van de glas naar utp converter.

Down tikt nu 970 aan, up blijft wel wat achter op 660 maar zoals hierboven iemand al “wijs” probeerde te zeggen waar heb je zoveel bandbreedte voor nodig.

We kijken het even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 21:54
Vincentio schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:38:
[...]

? Die kan je gewoon uit de originele modem halen.
Doe dit al een aantal jaar zo, direct op de fritzbox met de fritzfon's
Staat ergens op het t-mobile thuisforum ook en is hier ook besproken

3 seconden zoeken later: https://community.t-mobil...halen-met-de-zyxel-323022

[ Voor 15% gewijzigd door donnie1992 op 26-01-2022 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 20:46
Hmm, ook wel interessant dat bij de veelgestelde vragen staat:
Ik krijg geen IPv6 adres op mijn eigen modem. Wat doe ik fout?
Nog niet alle aansluitingen kunnen IPv6 gebruiken. Je kunt de configuratie wel alvast instellen, maar je modem zal verbinden op IPv4 tot IPv6 beschikbaar is voor jouw aansluiting.
Zou T-Mobile dan ook eindelijk bezig zijn met IPv6 activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:01

pinda powerrr

Slow down...

donnie1992 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Het zou niet zo moeilijk mogen zijn. Dus eindelijk meer toegankelijk voor de gewone consument, hoef je geen hacker te zijn om die gegevens te vinden.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
donnie1992 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Ach ik ben al 3 jaar over op cheapconnect onderhand. Dat werkt prima en daar was de info wel goed duidelijk toen al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebasFM schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:11:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel mensen een eigen ONT gaan gebruiken en hoeveel storing dit bij de 'buren' op de gedeelde GPON vezel gaat geven. Ben wel positief dat ze informatie zoals VoIP prijs geven, dat je dus ook met eigen router gebruik kan maken van bellen over de vaste lijn.
Zal geen storing bij de buren geven. Je kan ongestraft een ONT (dus voor PON) aansluiten. Wellicht werkt het niet maar de OLT raakt er niet van slag van. Dat gebeurt wel als je een NT aansluit (dus voor AON).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dracula schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:25:
[...]

Speedtest gedaan gebruik makende van iperf naar een iperf server in NL en via speedtest.net. Weinig tot geen verschil in snelheid.

LAN is volledig ubiquiti apparatuur, hier hing eerst Ziggo aan en nu dus T-mobile.

Om uit te sluiten dat het niet aan mijn apparatuur lag heb ik de geleverde router (Zyxel) aangesloten en hier direct mijn pc achter gehangen, zelfde resultaat.

Inmiddels lijkt e.e.a. beter na het uit en aan zetten van de glas naar utp converter.

Down tikt nu 970 aan, up blijft wel wat achter op 660 maar zoals hierboven iemand al “wijs” probeerde te zeggen waar heb je zoveel bandbreedte voor nodig.

We kijken het even aan.
Klink als prima snelheden wat mij betreft, ik haal over het algemeen rond de 800Mbps up/down, soms fluctuatie naar 900 en 700, maar op zich prima. Bij XS4all had ik vroeger bijna altijd mijn 'maximale' snelheid van 500Mbps, dus netto ben ik er op vooruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFeather
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 21:33
Dracula schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:25:
[...]

We kijken het even aan.
Als ik dit zo lees heb je wel of geen Zyxel d'r achter zitten?
Ik ben niet geheel een held is het instellen van de unifi zaken maar de meeste dingen lukt me nog wel.
Vandaag ben ik overgezet op gigabit maar de usg haalt +/- 95 mbs. De Zyxel geeft 800+ aan als ik die aansluit.

Weet niet of jij / iemand hier meer info heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 14:37

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Nou, net al 2x zeer lang met t-mobile aan de lijn gehangen, (terugbellen zoals beloofd Ho-maar)
Maar, men wil niet het serienummer van mijn eigen GPON module (sfp+) registreren. dat kan volgens hen nog niet, en dat zijn ze ook niet verplicht, ik heb gewezen naar de ACM beleidsregel genaamd 'vrije modemkeuze' maar die over 'Alle activie componenten' vanaf de huisaansluiting gaat ( en ja de Huawei GPON of zoals ze zelf noemen de media converter valt daar dus ondubbelzinnig ook onder.

Ik heb exact uitgelegd hoe het werkt, en dat het enige wat men nodig heeft is mijn GPON serienummer, en dat het exact zo werkt alsof ik zou melden dat hun aangeleverde GPON defect zou zijn, en zou moeten worden vervangen.

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 20:34
soepkip schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:34:
Nou, net al 2x zeer lang met t-mobile aan de lijn gehangen, (terugbellen zoals beloofd Ho-maar)
Maar, men wil niet het serienummer van mijn eigen GPON module (sfp+) registreren. dat kan volgens hen nog niet, en dat zijn ze ook niet verplicht, ik heb gewezen naar de ACM beleidsregel genaamd 'vrije modemkeuze' maar die over 'Alle activie componenten' vanaf de huisaansluiting gaat ( en ja de Huawei GPON of zoals ze zelf noemen de media converter valt daar dus ondubbelzinnig ook onder.

Ik heb exact uitgelegd hoe het werkt, en dat het enige wat men nodig heeft is mijn GPON serienummer, en dat het exact zo werkt alsof ik zou melden dat hun aangeleverde GPON defect zou zijn, en zou moeten worden vervangen.
Als ik zo vrij mag zijn.... welke GPON SFP+ module probeer je geregistreerd te krijgen op de OLT van Glasoperator?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
soepkip schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:34:

Ik neem aan dat je ze ook gewezen op hun eigen pagina waarop aangegeven wordt dat je exact moet doen wat jij nu doet: klantenservice bellen en je eigen ONT gegevens doorgeven?

Mogelijk jun je het ook even aankaarten op de community en/of er via Twitter op in gaan (webcare). Mogelijk dat het dan wel terecht komt bij iemand die wel de juiste instructie heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Soundwork schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:50:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn.... welke GPON SFP+ module probeer je geregistreerd te krijgen op de OLT van Glasoperator?
Een Huawei HPSP2120

Beste film ooit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

ShadowLord schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:58:
[...]

Ik neem aan dat je ze ook gewezen op hun eigen pagina waarop aangegeven wordt dat je exact moet doen wat jij nu doet: klantenservice bellen en je eigen ONT gegevens doorgeven?

Mogelijk jun je het ook even aankaarten op de community en/of er via Twitter op in gaan (webcare). Mogelijk dat het dan wel terecht komt bij iemand die wel de juiste instructie heeft gehad.
[quote]ShadowLord schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:58:
[...]

Ik kan die pagina niet vinden

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyTurk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 16:43
Kan iemand mij adviseren voor het volgende:

Momenteel heb ik alleen glasvezel internet van T-Mobile 100/100. En ik zou graag soort van backup internet willen via een 4G dongle.

Ik weet dat het bij een Fritzbox mogelijk is maar welke heb ik precies nodig? Kan de 'originele' modem van T-Mobile tussen uit? Er zit ook een mediaconverter tussen. Of kan het ook met ubiqity producten? Heb daar 2 aps van incl raspberry (werkt heerlijk)

[ Voor 6% gewijzigd door CrazyTurk op 27-01-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Dank!,

dat nummer heb ik dus gebeld maar het antwoord wat ik dus kreeg was in het kort: Nee

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

CrazyTurk schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:12:
Kan iemand mij adviseren voor het volgende:

Momenteel heb ik alleen glasvezel internet van T-Mobile 100/100. En ik zou graag soort van backup internet willen via een 4G dongle.

Ik weet dat het bij een Fritzbox mogelijk is maar welke heb ik precies nodig? Kan de 'originele' modem van T-Mobile tussen uit? Er zit ook een mediaconverter tussen. Of kan het ook met ubiqity producten? Heb daar 2 aps van incl raspberry (werkt heerlijk)
pricewatch: Huawei E3372 (Wit)

verkopen ze ook bij fritzbox op hun eigen store.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 19:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
De link is https://community.t-mobil...-zijn-de-vereisten-339306

Hier staat over de ONT:
Eigen ONT (Optical Network Terminal) aansluiten
Om een eigen ONT te gebruiken, dien je een ONT te nemen die geschikt is voor het gebruik op je netwerk. We raden het gebruik van een eigen ONT af, omdat we bij het omwisselen enkele dagen nodig kunnen hebben om de door ons geleverde ONT weer te registreren. Als je begrijpt wat de risico’s hiervan zijn, kan je via onze klantenservice een verzoek indienen om je eigen ONT te registreren. Binnen enkele dagen zal de T-Mobile ONT de verbinding verliezen. Vanaf dat moment kan je je eigen ONT aansluiten. Let er bij het aansluiten op dat je de glazen connector niet aanraakt. Dit kan de verbinding nadelig beïnvloeden.

Op een KPN WBA glasvezelverbinding is een eigen ONT alleen mogelijk wanneer je met XGSPON verbonden bent. Mogelijk moet je lijn gemigreerd worden voordat je een eigen XGSPON ONT kan aansluiten.

Op ons eigen netwerk (GPON of XGSPON) kan je, afhankelijk van de verbinding, een GPON ONT gebruiken of een XGSPON ONT gebruiken.
En die eerste pagina linkt ook naar https://community.t-mobil...estelde%2Dvragen%2D339289 waar staat:
Hoe zit het met een eigen ONT (network terminal)?
Ja, je mag een eigen ONT gebruiken. Hier zitten wel voorwaarden aan. Ook moet het serienummer bij ons geregistreerd worden. Neem contact op met onze Klantenservice via 0800-0092 en vraag daar om begeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Tja, ook aangegeven dat ik de risico's begrijp e.d. ik heb ook gewoon een ziggo backup-lijn maar ja

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyTurk
flippy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:27:
[...]

pricewatch: Huawei E3372 (Wit)

verkopen ze ook bij fritzbox op hun eigen store.
Dat is een dongle? Welke Fritzbox of andere merk modem heb ik nodig die een dongle ondersteund bedoel ik. Of werkt een dongle ook op de T-Mobile modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
soepkip schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:30:
[...]

Tja, ook aangegeven dat ik de risico's begrijp e.d. ik heb ook gewoon een ziggo backup-lijn maar ja
Daarom raad ik je aan om ook even via een ander kanaal contact opneemt. Het zou me niet verbazen dat de belscripts van de helpdesk nog niet bijgewerkt zijn. Sowieso gaat dat hele gedoe met die ONT registreren met een paar dagen verwerkingstijd niet goed werken, maar ze hopen waarschijnlijk dat niemand de moeite gaat nemen.

Eerste probleem wat je al tegen aan loopt is dat er geen specs van do ONT gepubliceerd zijn (wat ze dus nog echt moeten doen) waardoor je niet eens weet of je wel de juiste hebt. Op de eerste pagina die ik noem komen ze niet verder dan zeggen dat je GPON of XGSPON nodig hebt (afhankelijk van je aansluiting) en op die andere noemen ze al helemaal niets.
Het kan dus heel goed zijn dat de GPON module die jij hebt überhaupt nooit gaat werken omdat hij net de verkeerde spec ondersteund. Alleen bij FS (https://www.fs.com/de-en/c/pon-transceivers-2845) staan er al 3 verschillende (1 voor GPON, 2 voor XGSPON).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

ShadowLord schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:38:
[...]

Daarom raad ik je aan om ook even via een ander kanaal contact opneemt. Het zou me niet verbazen dat de belscripts van de helpdesk nog niet bijgewerkt zijn. Sowieso gaat dat hele gedoe met die ONT registreren met een paar dagen verwerkingstijd niet goed werken, maar ze hopen waarschijnlijk dat niemand de moeite gaat nemen.

Eerste probleem wat je al tegen aan loopt is dat er geen specs van do ONT gepubliceerd zijn (wat ze dus nog echt moeten doen) waardoor je niet eens weet of je wel de juiste hebt. Op de eerste pagina die ik noem komen ze niet verder dan zeggen dat je GPON of XGSPON nodig hebt (afhankelijk van je aansluiting) en op die andere noemen ze al helemaal niets.
Het kan dus heel goed zijn dat de GPON module die jij hebt überhaupt nooit gaat werken omdat hij net de verkeerde spec ondersteund. Alleen bij FS (https://www.fs.com/de-en/c/pon-transceivers-2845) staan er al 3 verschillende (1 voor GPON, 2 voor XGSPON).
Nou dat is simpel te zien, bekijk de specs van hun meegeleverde gpon, en neem er een met dezelfde specs in SFP(+) formaat.

Bij mij hangt de Huawei HG8010G met Tx 1310nm, Rx 1490nm

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CrazyTurk schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:35:
[...]

Dat is een dongle? Welke Fritzbox of andere merk modem heb ik nodig die een dongle ondersteund bedoel ik. Of werkt een dongle ook op de T-Mobile modem?
de meeste usb dongles worden ondersteund door linux.

als je ubiquity hebt weet ik het even niet voor je. de meeste die zulke dingen hebben gebruiken pfsense en dergelijke.

wat je ook kan doen om volledig onafhakelijk van je router te draaien is een simpele router met 4g modem erin en dan stel je die in als simpele WAN failover in je ubiquity spul met een simpele rj45 poort en verder doet die niks in normaal bedrijf.

pricewatch: TP-Link 300Mbps Wireless N 4G LTE Router

das de goedkoopste die ik zo kon vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 20:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyTurk
flippy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:02:
[...]

de meeste usb dongles worden ondersteund door linux.

als je ubiquity hebt weet ik het even niet voor je. de meeste die zulke dingen hebben gebruiken pfsense en dergelijke.

wat je ook kan doen om volledig onafhakelijk van je router te draaien is een simpele router met 4g modem erin en dan stel je die in als simpele WAN failover in je ubiquity spul met een simpele rj45 poort en verder doet die niks in normaal bedrijf.

pricewatch: TP-Link 300Mbps Wireless N 4G LTE Router

das de goedkoopste die ik zo kon vinden.
Ik heb al een 4G dongel van Huawei. Zou dat eventueel op de raspberry kunnen met failover? Geen idee of dat eerder gedaan is door iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-12-2024

Tuumke

Shingaling?

Nogmaals de vraag:
Als je je internet snelheid upgrade, heb ik begrepen dat het tot een week kan duren voordat dit is doorgevoerd.
- Moet ik mijn media converter nog resetten?
- Moeten er instellingen op mijn UDM aangepast worden?
- Krijg je een mail als het is doorgevoerd?

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CrazyTurk schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:23:
[...]

Ik heb al een 4G dongel van Huawei. Zou dat eventueel op de raspberry kunnen met failover? Geen idee of dat eerder gedaan is door iemand.
dan moet je kijken of die dongle ondersteunt is in het driverpakket van wat je op die raspberry draait
Tuumke schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:24:
Nogmaals de vraag:
Als je je internet snelheid upgrade, heb ik begrepen dat het tot een week kan duren voordat dit is doorgevoerd.
- Moet ik mijn media converter nog resetten?
- Moeten er instellingen op mijn UDM aangepast worden?
- Krijg je een mail als het is doorgevoerd?
gaat allemaal ineens. je lijn word gereset (indien nodig) en je hebt de hogere snelheid. je hoeft niks aan te passen op je router.

[ Voor 41% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyTurk
flippy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:24:
[...]

dan moet je kijken of die dongle ondersteunt is in het driverpakket van wat je op die raspberry draait

[...]
Even gegoogled en wordt toch iets te complex. Dan maar een andere router nemen. Zijn er überhaupt wel routers die de T-Mobile modem vervangen? Of moet het echt ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CrazyTurk schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:17:
Even gegoogled en wordt toch iets te complex. Dan maar een andere router nemen. Zijn er überhaupt wel routers die de T-Mobile modem vervangen? Of moet het echt ertussen?
je kan doorgaans gewoon de standaard modem wegdoen en vervangen voor je eigen als je het vlan even instelt op de WAN poort. ik heb zelf een lichtelijk overkill Erpro8 hangen met een SFP+ glasmodule van 3 tientjes en mijn glaskabel doorgetrokken lina recta de router in. geen mediaconverter dus meer. al werkt dat zeker niet voor iedereen met nieuwere aansluitingen met gedeeld glas.

je kan ook met PFsense gaan werken als je wat meer hands on wilt worden (al is een profi router zoals ubiquity wel wat meer plug-n-play) en heeft ook goede ondersteuning voor failover LAN. die router voor 6 tientjes is erg handig als je een "Dikke" router hebt met opties voor failover en dat gewoon naar WAN2 leiden en daar die 4g modem/router op drukken, al kan je daar later natuurlijk ook 5g of zelfs starlink van maken dan. valt je vaste verbinding uit dan klikt je echte router over naar de 4g van die goedkope tplink. je zal dan zoizo je standaard router moeten vervangen want die heeft geen failover optie.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
CrazyTurk schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:23:
[...]

Ik heb een Asus router AX82U en daar kan je een Huawei dongle op aansluiten, wordt ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11
RedFeather schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:04:
[...]

Als ik dit zo lees heb je wel of geen Zyxel d'r achter zitten?
Ik ben niet geheel een held is het instellen van de unifi zaken maar de meeste dingen lukt me nog wel.
Vandaag ben ik overgezet op gigabit maar de usg haalt +/- 95 mbs. De Zyxel geeft 800+ aan als ik die aansluit.

Weet niet of jij / iemand hier meer info heeft?
USG die niet harder dan 95 Mbps gaat klinkt alsof IPS/IDS nog aan staat als security feature. Dat loopt via de CPU en kan de USG de hogere snelheid niet bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 19:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
loeberce schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:16:
[...]

USG die niet harder dan 95 Mbps gaat klinkt alsof IPS/IDS nog aan staat als security feature. Dat loopt via de CPU en kan de USG de hogere snelheid niet bijhouden.
Of hardware offloading staat uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Nou, weer aan de lijn gehangen met een zeer behulpzame klantenservice medewerker, en die wist het ook nog niet precies, en heeft het uitgezocht.
Idd het enige wat hij nodig had was het serienummer, dat is doorgegeven, en het zal een paar dagen duren maar ik krijg nog bericht vanit de backoffice wanneer het precies zal worden omgezet (t-mobile over kpn)

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
soepkip schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:08:
Nou, weer aan de lijn gehangen met een zeer behulpzame klantenservice medewerker, en die wist het ook nog niet precies, en heeft het uitgezocht.
Idd het enige wat hij nodig had was het serienummer, dat is doorgegeven, en het zal een paar dagen duren maar ik krijg nog bericht vanit de backoffice wanneer het precies zal worden omgezet (t-mobile over kpn)
Klinkt goed, ben nieuwsgierig hoe het gaat, want ik heb zelf zeker ook interesse dit (op termijn) te gaan doen.

Met welke switch gebruik je je 'Huawei HPSP2120' GPON module eigenlijk? Want, zoals ik het begrijp, is niet iedere module met iedere switch compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Kan de Openingpost aangepast worden voor wie een UDM SE gebruikt met tmobile thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Wat bedoel je met T-Mobile over KPN? Bedoel je ODF over KPN infra of KPN WBA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Mezkeijou schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:26:
Kan de Openingpost aangepast worden voor wie een UDM SE gebruikt met tmobile thuis?
Volgens mij heeft niemand hier nog beschreven hoe de setup met de UDM pro se is.

Ik wil deze op termijn ook aanschaffen.
Wil ook wat doen met protect. Camera en straks de nieuwe deurbel en deuropener. Maar dat moet nog uitkomen.

Ben vooral benieuwd naar de setup waar glas rechtstreeks op de wan zit en gesplitst kan worden voor internet en IPTV.
Het liefst zonder bijzondere aanpassingen maar volgens mij moet je ergens alsnog iets van een config aanpassen.

Trunk trucje zoals ik op de USG heb werkt zeker. Daar staat ook op T-Mobile platform een uitleg over met de gewone UDM pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Muis666 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Wat bedoel je met T-Mobile over KPN? Bedoel je ODF over KPN infra of KPN WBA?
@soepkip Huidige ONT van Huawei of van Nokia/Genexis?
Huawei is eigen T-Mobile GPON, Nokia/Genexis is KPN PON waar T-Mobile op levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

d-vine schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Volgens mij heeft niemand hier nog beschreven hoe de setup met de UDM pro se is.

Ik wil deze op termijn ook aanschaffen.
Wil ook wat doen met protect. Camera en straks de nieuwe deurbel en deuropener. Maar dat moet nog uitkomen.

Ben vooral benieuwd naar de setup waar glas rechtstreeks op de wan zit en gesplitst kan worden voor internet en IPTV.
Het liefst zonder bijzondere aanpassingen maar volgens mij moet je ergens alsnog iets van een config aanpassen.

Trunk trucje zoals ik op de USG heb werkt zeker. Daar staat ook op T-Mobile platform een uitleg over met de gewone UDM pro.
De SE is hetzelfde als de Pro qua binnenkant, feitelijk kan je voor Pro en SE hetzelfde doen.
Wordt ook meerdere malen bevestigd in het Unifi topic.

Dat gezegd hebbende, ik heb een UDM-PRO hangen en instellen was een koud kunstje.
Ik heb GPON dus via ONT->RJ45->wan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

De bedoeling is een HPSP2120 GPON ONU te gebruiken in een UDM-PRO.

T-mobile bij mij gaat over de KPN infrastructuur

Het voordeel van de pro-se is dat de wan1 een 2,5 Gbs poort is, dus je zou iets sneller kunnen gaan. Als je dat met de UDM-PRO (1) wil, dan moet je e eigen GPON in de 10gbs wan2 poort gebruiken

[ Voor 45% gewijzigd door soepkip op 28-01-2022 10:37 ]

Beste film ooit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
pinda powerrr schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:20:
[...]

De SE is hetzelfde als de Pro qua binnenkant, feitelijk kan je voor Pro en SE hetzelfde doen.
Wordt ook meerdere malen bevestigd in het Unifi topic.

Dat gezegd hebbende, ik heb een UDM-PRO hangen en instellen was een koud kunstje.
Ik heb GPON dus via ONT->RJ45->wan
De SE heeft alleen een interne SSD en wan die meer snelheid aankan.

Verder is de basis software iets anders kwa opzet. Kan even niet vinden wat het precies was
Daarom dat de SE op versie 2.x zit

Gebruik jij ook IPTV op je pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Barre73 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:37:
[...]

@soepkip Huidige ONT van Huawei of van Nokia/Genexis?
Huawei is eigen T-Mobile GPON, Nokia/Genexis is KPN PON waar T-Mobile op levert.
Huidige is de door T-mobile geleverde Huawei HG8010G met Tx 1310nm, Rx 1490nm

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:21
soepkip schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Huidige is de door T-mobile geleverde Huawei HG8010G met Tx 1310nm, Rx 1490nm
Ik ben heel erg benieuwd of dat gaat werken. Hier lees ik iemand die diezelfde SFP module in een Mikrotik heeft gedrukt en dat leek niet te werken. Verderop in dat topic wordt deze Huawei SFP aangeraden: MA5671A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewoon_Jansen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-05 22:07
Na 1,5 maand T-Mobile thuis al 2 keer storing met sinds vanmorgen helemaal geen internet meer. Chat gestart en de standaard oplossingen geprobeerd (powercycles modem en media converter). Mogelijk een patch probleem in de centrale verteld de medewerker. We gaan er een monteur voor langs sturen is het antwoord en dat ik even moet wachten op het sms'je om daarin een afspraak te maken.

Krijg keurig een linkje, afspraak op zijn vroegst mogelijk over 6(!) dagen. Dat zal vast niet de bedoeling zijn dus ik bel ze maar even. Situatie nogmaals uitgelegd, medewerker is erg begripvol en zegt zelf even Guidion te gaan bellen om te kijken wat er mogelijk is. Maar nee, op zijn vroegst donderdagavond en in de tussentijd niks. Als tip dat ik een mobiele hotspot in kan zetten, maar ik werk hier nauwelijks met WiFi.

Ik begrijp best dat ze het druk hebben, maar 6 dagen geen diensten zo accepteren vind ik echt een no-go. Ziggo was niet altijd top maar in die 8 jaar daar nooit langer dan maximaal 1 werkdag hoeven wachten met een oplossing.

Persoonlijke frustratie over, even tussen al jullie technische stuff in.

Edit: Issue hier is, media converter brandt alles zoals het hoort. Op het Zyxel modem brandt de internet LED rood.

[ Voor 5% gewijzigd door Gewoon_Jansen op 28-01-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05 07:44
Vraagje, wil overstappen van kpn naar tmobile, nu vroeg ik mij af als ik 1 tv kastje van t mobile neem en er zelf 2 koop via marktplaats, kan ik deze dan activeren ipv 2 extra tv kijk opties te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

awenger schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Ik ben heel erg benieuwd of dat gaat werken. Hier lees ik iemand die diezelfde SFP module in een Mikrotik heeft gedrukt en dat leek niet te werken. Verderop in dat topic wordt deze Huawei SFP aangeraden: MA5671A
Ik heb expliciet gevraagd: welke informatie hebben jullie van mij nodig, en aan welke voorwaarden en specificaties moet ik voldoen om het werkend te krijgen. Daar was geen antwoord op, er werd alleen aangegeven, het serienummer is voldoende.

BTW, een 'domme' GPON is voldoende, ik heb er geen nodig met router of NAT functionaliteit, de UDM pro moet gewoon een IP op zijn WAN zetten, en de GPON moet alleen 'media convertor' spelen (met klein beetje GPON logica)

[ Voor 14% gewijzigd door soepkip op 28-01-2022 12:47 ]

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:21
soepkip schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Ik heb expliciet gevraagd: welke informatie hebben jullie van mij nodig, en aan welke voorwaarden en specificaties moet ik voldoen om het werkend te krijgen. Daar was geen antwoord op, er werd alleen aangegeven, het serienummer is voldoende.

BTW, een 'domme' GPON is voldoende, ik heb er geen nodig met router of NAT functionaliteit, de UDM pro moet gewoon een IP op zijn WAN zetten, en de GPON moet alleen 'media convertor' spelen (met klein beetje GPON logica)
Een SFP doet in principe nooit router of NAT functionaliteit. Maar de TDMA logica van GPON zal wel door de SFP gedaan moeten worden en het omzetten naar Ethernet signalen die je UDM snapt.
Hou ons op de hoogte. Je bent lekker aan het pionieren voor de community _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

awenger schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:13:
[...]

Een SFP doet in principe nooit router of NAT functionaliteit. Maar de TDMA logica van GPON zal wel door de SFP gedaan moeten worden en het omzetten naar Ethernet signalen die je UDM snapt.
Hou ons op de hoogte. Je bent lekker aan het pionieren voor de community _/-\o_
Tja, die MA5671A SFP GPON bijvoorbeeld draait bv OpenWRT op.
met een intern en extern ip adres waartoe je kunt ssh'en en heeft een webinterface

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banath
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 08:19

Banath

Did you try to open the box?

Ik ben op zoek naar mensen die een *sense firewall (pF of OPN) gebruiken voor hun t-mobile thuis glas aansluiting. Zelf heb ik geschikte hardware maar denk niet genoeg kennis al in huis te hebben om dit zelf te gaan oplossen. Ik heb genoeg bsd/linux kennis en in het verleden al met beide *sense fw's gestoeid.

Een beschrijving waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe ik de machine inclusief een basic fw ruleset kan opbouwen zou ik echt ontzettend leuk vinden. Daar leer ik ook veel van.
Mijn abbo heeft ook iptv om het nog spannonder te maken.

Wat ik ook zou willen weten is of er een alternatief is voor de amino settopbox, die frustreerd me nog al.

http://midkemia.wikia.com/wiki/Banath

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
sniperxnl schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:39:
Vraagje, wil overstappen van kpn naar tmobile, nu vroeg ik mij af als ik 1 tv kastje van t mobile neem en er zelf 2 koop via marktplaats, kan ik deze dan activeren ipv 2 extra tv kijk opties te nemen?
Tv decoders zijn altijd huur dus iemand die ze verkoopt op marktplaats had deze ze eigenlijk moeten terugsturen...
Met een recente tv kun je de app. Installeren of je koopt een googletv /appletv kastje. Dat werkt zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag mijn tp-link MC220L gigabit ethernet Media Converter binnen gekregen. Ik gebruik de ONT van de draytek router.

Nu op zoek naar een nieuwe router en zat te denken aan de Asus Rapture GT-AX11000 en daar kan je volgens mij netjes de vlan op 300 (internet VID) instellen.

https://www.asus.com/us/support/FAQ/1034366/

Heeft iemand hier al ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

d-vine schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:36:
[...]

De SE heeft alleen een interne SSD en wan die meer snelheid aankan.

Verder is de basis software iets anders kwa opzet. Kan even niet vinden wat het precies was
Daarom dat de SE op versie 2.x zit

Gebruik jij ook IPTV op je pro?
Ja, IPTV draait hier probleemloos via de UDM-PRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-05 07:44
jongetje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Tv decoders zijn altijd huur dus iemand die ze verkoopt op marktplaats had deze ze eigenlijk moeten terugsturen...
Met een recente tv kun je de app. Installeren of je koopt een googletv /appletv kastje. Dat werkt zeker.
Mijn vraag is niet beantwoord eigenlijk. Werkt het als ik er 1 aansluit gekocht van mp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
sniperxnl schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Mijn vraag is niet beantwoord eigenlijk. Werkt het als ik er 1 aansluit gekocht van mp?
Geen idee, ik geef aan dat het niet mag (dus ben je een heler als je het koopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 16:27
Banath schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:05:
Ik ben op zoek naar mensen die een *sense firewall (pF of OPN) gebruiken voor hun t-mobile thuis glas aansluiting. Zelf heb ik geschikte hardware maar denk niet genoeg kennis al in huis te hebben om dit zelf te gaan oplossen. Ik heb genoeg bsd/linux kennis en in het verleden al met beide *sense fw's gestoeid.

Een beschrijving waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe ik de machine inclusief een basic fw ruleset kan opbouwen zou ik echt ontzettend leuk vinden. Daar leer ik ook veel van.
Op het Tmobile forum heeft Pieter_B laatstelijk een pfSense opgezet.
Mijn eigen pfSense is inmiddels dermate uitgebreid maar zonder TV of telefoon, wel met Vlans en Backup routes naar familie op andere locaties dat het niet gaat lukken om een simpele startup setup te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub17
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:19
sniperxnl schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Ik kan het alleen voor het oude platform beantwoorden (omdat daar ooit onnodig een kastje omgewisseld is); daar deactiveerde het oude kastje zich, ik verwacht adhv MAC adres. Of het nieuwe platform anders werkt kan ik niet zeker zeggen, ik verwacht van niet.

En zoals @jongetje al zegt is android TV denk ik je beste oplossing als je de maandhuur wilt drukken. Het heeft een AB, kost je p/m geen huur en is ook nog eens draadloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:17:
Vandaag mijn tp-link MC220L gigabit ethernet Media Converter binnen gekregen. Ik gebruik de ONT van de draytek router.

Nu op zoek naar een nieuwe router en zat te denken aan de Asus Rapture GT-AX11000 en daar kan je volgens mij netjes de vlan op 300 (internet VID) instellen.

Ik heb zelf ook een Asus router-> niet het door jouw aangegeven model maar die instelling werkt inderdaad prima. Ziet er ongeveer zo uit (bij mij dan);
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FVcdQ9c.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:03
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:17:

Even een vraagje: welke SFP module ga je er in prikken? En is het met de TMO helpdesk gelukt om je eigen ONT te registreren? Ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:07

jll

Afgelopen donderdag is mijn glasvezel aansluiting van T-mobile aangesloten. Werkt allemaal prima. Vervolgens de zyxcel router weer terug in de doos gedaan en de ethernet kabel van de media converter in de WAN poort van mijn UDM geprikt, VLAN300 ingesteld zoals hier in het forum gemeld. Werk allemaal stabiel.
Echter lukt het mij niet om mijn VPN verbinding vanaf internet op te zetten naar mijn UDM, dit werkte op de ziggo lijn altijd prima. De L2TP verbinding voorzien van het nieuwe WAN IP wat zowel in de UDM als via MyIP.com hetzelfde is. Weet iemand van hier of dit op een af andere manier is afgeschermd ?

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 08:06
Baris schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:54:
[...]

Even een vraagje: welke SFP module ga je er in prikken? En is het met de TMO helpdesk gelukt om je eigen ONT te registreren? Ben benieuwd! :)
Voor AON heb ik de volgende spullen gebruikt:
Luuk1983 in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Banath schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:05:

Wat ik ook zou willen weten is of er een alternatief is voor de amino settopbox, die frustreerd me nog al.
Mocht je het nog niet voor elkaar hebben. Deze beschrijving heeft mij in ieder geval een hoop geholpen een maand geleden: https://wiki.artit.nl/doku.php?id=pfsesne_setup. Deze staat ook genoemd in 1 van de TMobile topics. Afgelopen tijd niet veel gebruik gemaakt van de TMobile app voor tv maar wat ik zag deed het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik gebruik gewoon degene van mijn draytek router dus verwacht geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Op 1 februarimaart ga ik over van KPN GPON naar T-Mobile ODF (1gbit). Dan komt er iemand van Guidion de aansluiting in orde maken. Weet iemand of het verstandig is om KPN nog te laten komen om het geheel om te zetten naar XGS-PON, of doet de monteur van Guidion dat dan sowieso al? Of kan ik het beter op GPON laten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
[...]

@Verwijderd zit niet op GPON maar op AON. Want de fiber zat rechtstreeks in zijn router. Hij heeft dus een gewone mediaconverter (NT) aangeschaft, geen ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Tommert38 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 00:03:
Op 1 februarimaart ga ik over van KPN GPON naar T-Mobile ODF (1gbit). Dan komt er iemand van Guidion de aansluiting in orde maken. Weet iemand of het verstandig is om KPN nog te laten komen om het geheel om te zetten naar XGS-PON, of doet de monteur van Guidion dat dan sowieso al? Of kan ik het beter op GPON laten zitten?
T-Mobile ODF levert nog niet over XGSPON. Je lijn zal worden omgepatcht zodat hij niet meer uitkomt op de KPN Nokia OLT, maar op een T-Mobile Huawei OLT of bij AON rechtstreeks op de ODF kast. Je Nokia ONT zal vervangen worden door een Huawei ONT bij GPON of door een mediaconverter bij AON.

[ Voor 7% gewijzigd door Muis666 op 30-01-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Geen idee, ik geef aan dat het niet mag (dus ben je een heler als je het koopt).
Dat is flink overdreven: afhankelijk van hoe courant bepaalde modellen zijn mag je ze vaak zat gewoon houden. Ik heb hier laatst nog een aantal ziggo decoders en CI modules weggedaan. Die waren ook huur maar bij beëindigen contract gaf ziggo aan dat het niet terug hoefde. Idem met modems over de jaren heen bij upgrades van snelheid.

Daarnaast zijn er bij alle providers ook periodes geweest dat je de apparaten gewoon kon kopen dus ook daar ga je wel wat snel met termen als illegaal en heling

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 30-01-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Sander T-Mobile heeft nooit een koop model gehad, altijd huur. En daarbij moeten de kastjes altijd terug of zijn niet meer geschikt en daarom vervangen (en heb je er niets meer aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 15:42
Glasvezel connectie dood in 3825. Iemand anders problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
Cardinal schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:59:
stroom storing gaande in de regio

[ Voor 4% gewijzigd door jopoh op 30-01-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:46
Cardinal schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:59:
3822 idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 15:42
@jopoh mag ik vragen hoe je aan deze informatie kwam. T-mobile storingen geeft doodleuk aan dat er "geen storingen bekend zijn" ;(

Inmiddels weer internet.

[ Voor 9% gewijzigd door Cardinal op 30-01-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:43
Cardinal schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:27:
@jopoh mag ik vragen hoe je aan deze informatie kwam. T-mobile storingen geeft doodleuk aan dat er "geen storingen bekend zijn" ;(

Inmiddels weer internet.
Was een stroomstoring in Amersfoort ja.

https://mobile.twitter.com/Stedin/status/1487704442287935489

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
Cardinal schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:27:

Inmiddels weer internet.
https://www.stedin.net/storing-en-onderhoud/storingshistorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakErik
  • Laatst online: 02-12-2024
Hier 3825 wel stroom maar nog geen internet…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:34
De monteur is 20 minuten hier in huis geweest en alles werkt,
alleen nu nog de fritzbox instellen en gaan met die banaan.

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:29

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Wat ontzettend relaxed dat je dit allemaal uitzoekt, ik neem aan dat je je bevindingen hier blijft posten? (verkapte tvp)

Bij mijn nieuwe huis is een half jaar terug glasvezel in de straat aangelegd, laatst T-Mobile Thuis aangevraagd en afgelopen woensdag is het glas tegen de gevel aan gelegd. Over 2 weken wordt die in de meterkast afgemonteerd. Ik heb het pakket van T-Mobile al ontvangen, daar zit zo'n Huawei GPON in. Ik vond het al vreemd dat daar een IP-adres en root-wachtwoord op vermeld staat, maar dit topic en wat zoekopdrachten naar GPON verhelderen een hoop. Leuk om te zien dat er direct al gebruik gemaakt wordt van de plicht om eigen hardware toe te staan, mijn router is een Mikrotik met SFP-slot, als het mogelijk is om die met een module direct aan het glas te hangen dan zou dat ontzettend gaaf zijn.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Natuurlijk post ik hier de vooruitgang

Beste film ooit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Ik heb gevraagd aan TMobile als ze bezig waren met de ontwikkeling van de LG app. En hierop kreeg ik het antwoord dat ze er mee bezig waren en dat het zeker in ontwikkeling was maar dat ze nog geen datum konden geven.
Dit komt er zeker aan! Het is voor nu nog in ontwikkeling, dus ik kan je nog geen data geven wanneer het uitgerold wordt, maar we zijn hier zeker mee bezig.

[ Voor 28% gewijzigd door xzaz op 01-02-2022 13:34 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-12-2024

Tuumke

Shingaling?

Yay... eindelijk 1gigabit.
Kom helaas niet echt in de buurt van 1gbit :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCuIQdHMQyX1UL_UHj8TVkyG56I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJiNtWqGCL2CBQFb7GFYxeif.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD_y_B_VFMn25IbAGS26x7CfBjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WM0VQ7KX4eEM9OlCaVSZ9PDi.png?f=user_large

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Tuumke schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:53:
Yay... eindelijk 1gigabit.
Kom helaas niet echt in de buurt van 1gbit :(

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ookla tests zijn heel wisselend. Je kan bij alle servers verschillende resultaten halen. Het kan een indicatie zijn, maar meer dan dat niet.

Sowieso bedraad testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Over testen gesproken:

Bedraad haal ik down nooit hoger dan 450 Mbps, Up is altijd rond 930 Mbps

Maar nu het gekke:

Met Wifi komt de download snelheid vaak boven de 600 Mbps.. Upload fluctueert met wifi meer, en is vaak beduidend langzamer dan download. Maar in gunstige omstandigheden haal ik rond 600 Up en down met wifi.

Is er iemand die een idee heeft waarom mijn ethernet download achterblijft bij mijn wifi download snelheid?

[ Voor 30% gewijzigd door Doomedahab op 01-02-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:39
Doomedahab schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:12:
Over testen gesproken:

Bedraad haal ik down nooit hoger dan 450 Mbps, Up is altijd rond 930 Mbps

Maar nu het gekke:

Met Wifi haal ik vaak boven de 600 Mbps, waarbij de download vaak lager uitkomt.

Is er iemand die een idee heeft waarom mijn ethernet download achterblijft bij mijn wifi download snelheid?
Eerste wat ik zou proberen is andere(nieuwere) drivers voor je ethernet. Daarna kan je altijd nog kijken naar een andere kabel. Of via een ander apparaat (pc/laptop) proberen om je ethernet / driver uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Ik heb dezelfde resultaten met twee laptops met verschillende specificatie, en ik heb het idee dat daar de oplossing niet ligt.
Pagina: 1 ... 178 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie