Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Heb je goede L2 switches in je netwerk of goedkope spullen.Doomedahab schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:17:
Ik heb dezelfde resultaten met twee laptops met verschillende specificatie, en ik heb het idee dat daar de oplossing niet ligt.
Je switch moet ook de data kunnen verwerken, als het via Wifi sneller gaat, zit het in je fysieke infra of inderdaad in iets als drivers. Maar aangezien je 2 laptops hebt geprobeerd, denk ik dat er lokaal iets niet lekker zit (bekabeling of switches).
Thanks for the tip, nooit geweten dat ze ook een CLI tooltje hebben.adjego schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:43:
Ik draai ieder uur een speedtest op mijn Raspberry Pi via de CLI van speedtest.net.
Altijd een vaste server, dan kun je het mooist vergelijken.
[Afbeelding]

[ Voor 30% gewijzigd door Lord_Dain op 02-02-2022 10:03 ]
Locatie Bergen op Zoom, glasvezel is in 2020 aangelegd en binnenshuis gebracht.
Type media converter: Huawei HG8010G ONT (GPON)
Type modem: Zyxel VMG8825-T50
Verloop:
- Op 28 december melde in dit topic de overstap van ‘Ziggo internet + TV’ naar enkel internet via glasvezel 1 Gbit/s.
- Vervolgens een aantal bestelstatus updates ontvangen en een afspraak met Guidon gemaakt, datum aangeklikt voor installatie.
- Media converter en modem ontvangen samen verpakt in een T-Mobile doosje.
- Woensdag 26 januari 2022 was het zover. Monteur heeft het groene lampje gecontroleerd en concludeerde dat hij niets meer hoefde te doen wat dat had ik alvast gedaan.
- Ongeveer drie uurtjes later internetverbinding weg. Natuurlijk zelf de eerste controles uitgevoerd waarna T-Mobile ingeschakeld.
- Alle controles nogmaals doorlopen met de helpdesk van T-Mobile, zonder resultaat.
- Nog een aantal telefoontjes door mij geïnitieerd voor een ‘nood’ oplossing, ik was zo dom geweest om Ziggo een dag later (en niet langer) te laten verlopen.
- De noodoplossing bestond uit 4G. Ik heb geen mobile telefonie via T-Mobile of Tele2 dus een snel prepaid simkaartje gekocht voor een € 10,-
- Terug gebeld voor een code waarmee ik onbeperkt internet had. Dit moest tweekeer gebeuren omdat de eerste code niet werkte.
- Kleine discussie gehad over de aankoop van een prepaid simkaartje omdat er in de T-mobile shop toegezegd was dat het bedrag verrekend zou worden met de eerste factuur. Na het doorsturen van het bonnetje komt dit wel in orde (denk ik).
- In de tussen tijd is vrijdagochtend geworden waarbij er op eigen initiatief contact is opgenomen. Mijn case ligt na een controle bij de technische dienst bij de backoffice, die hebben het erg druk en hebben twee werkdagen om te reageren werd mij verteld.
- Tot mijn verrassing ontving ik tegen de middag bericht dat VolkerWessels contact met mij gaat opnemen voor het maken van een afspraak.
- Afspraak met VolkerWessels woensdag 2-2-2022 komen we tussen 10:00 uur en 14:00 uur langs.
- Rond 08:30 uur een anoniem telefoonnummer belt, bent u thuis en kunt u even het modem bekijken of er een groen wereld bolletje staat? Want volgens mij heeft u weer internet.
- Bevestigd dat er weer verbinding is. VolkerWessels nam contact op met T-Mobile voor een demping test en koppelde terug dat deze in orde is.
- Oorzaak van het probleem blijkt dat er een patch uitgetrokken is. Dit is hersteld en het werkt nu weer.
- Wat hebben we binnen mijn gezin internet in het dagelijks leven nodig …
- Hoewel zeer vervelend allemaal ben ik met het nodige geduld en het na jagen van de servicedesk niet ontevreden over de service. Een nood oplossing is geboden.
Het enige wat ik mij nog afvraag, is: Waarom ik bekabeld 90 Mbit/s down haal via speedtest en de uploadsnelheid 98 Mbit/s is via speedtest. Ook via de geleverde apparatuur.
Ik heb een Omada set-up met een TL-SG2210P managed switch, en die lijkt me niet de bottle neck. (Ook de AP's zitten hier uiteraard op, en die halen dus hogere snelheden)Lord_Dain schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:57:
[...]
Heb je goede L2 switches in je netwerk of goedkope spullen.
Je switch moet ook de data kunnen verwerken, als het via Wifi sneller gaat, zit het in je fysieke infra of inderdaad in iets als drivers. Maar aangezien je 2 laptops hebt geprobeerd, denk ik dat er lokaal iets niet lekker zit (bekabeling of switches).
Maar dank voor de tips, ik heb tot nu toe maar 1 poort gebruikt voor deze tests, en ook 1 kabel. Dus ik ga nog even poorten wisselen en evt een andere kabel.
/f/image/nJoHhrJrQg8L0h2C6L6bAoQ4.png?f=fotoalbum_large)
Testresultaten gemeten over afgelopen 30 dagen met 720 meetpunten (elk uur 1).
Testserver betreft een Hyper-V VM, netwerkapparatuur is UniFi met een UniFi UDM als router.
Download: 943Mbps
Upload: 778Mbps
Latency: 8ms
Packetloss/uitval: 0%
Wat verder opvalt is dat de verbindingen vanaf begin januari tot laten we zeggen half januari wat vlotter en minder fluctueert dan de laatste 20 dagen, vanaf dat punt lijkt de ping een halve ms hoger te worden en fluctueert de upload wat meer, downloadsnelheid is altijd betrouwbaar gebleken.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
De storing is opgelost maar ik kan nergens vinden hoe te annuleren anders dan bellen en aangezien ik nu al 25 minuten in de wacht sta ben ik dat wel zat.
Mailen werkte de vorige keer ook niet kreeg geen reactie.
Op het bandje als je belt zeggen ze dat he via de link die je gebruikt om afspraak te maken je ook kan annuleren maar dit zie ik nergens staan, misschien ben ik kippig ofzo?
ik zou zoals hierboven getipt echt even de drivers van de ethernetcard proberen te updaten met drivers van de fabrikant.Doomedahab schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:21:
[...]
Ik heb een Omada set-up met een TL-SG2210P managed switch, en die lijkt me niet de bottle neck. (Ook de AP's zitten hier uiteraard op, en die halen dus hogere snelheden)
Maar dank voor de tips, ik heb tot nu toe maar 1 poort gebruikt voor deze tests, en ook 1 kabel. Dus ik ga nog even poorten wisselen en evt een andere kabel.
Ik had namelijk precies het zelfde probleem met de standaard geinstalleerde drivers van windows maar na die van de fabrikant geinstalleerd te hebben (in dit geval Realtek) was de up en down strak 950+
Beide laptops habben een Intel NIC, de ene een I219-LM, de ander een I218-LM. Beide drivers waren erg oud, en ik heb deze dus net geupdate met de drivers van de Intel website.Dracula schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:25:
[...]
ik zou zoals hierboven getipt echt even de drivers van de ethernetcard proberen te updaten met drivers van de fabrikant.
Ik had namelijk precies het zelfde probleem met de standaard geinstalleerde drivers van windows maar na die van de fabrikant geinstalleerd te hebben (in dit geval Realtek) was de up en down strak 950+
En wat denk je?
Download was net rond de 800 Mbps, upload 920 Mbps.
Het probleem zat hem dus inderdaad in de NIC drivers. Dank voor de suggestie!
Ik test ook bedraad:pinda powerrr schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:59:
[...]
Ookla tests zijn heel wisselend. Je kan bij alle servers verschillende resultaten halen. Het kan een indicatie zijn, maar meer dan dat niet.
Sowieso bedraad testen!
MediaConverter -> UDM Switch poort 1 -> UDM SP2 -> WAN -> UDM SP3 -> Unifiy Switch 8p POE -> PC
Ik had ook iPerf tests gedaan met verschillende servers:
1
2
3
4
5
6
7
8
| [SUM] 0.00-10.00 sec 381 MBytes 320 Mbits/sec 2224 sender [SUM] 0.00-10.00 sec 372 MBytes 312 Mbits/sec receiver [SUM] 0.00-10.00 sec 495 MBytes 415 Mbits/sec 4810 sender [SUM] 0.00-10.00 sec 494 MBytes 415 Mbits/sec receiver [SUM] 0.00-10.00 sec 650 MBytes 546 Mbits/sec 4673 sender [SUM] 0.00-10.00 sec 610 MBytes 512 Mbits/sec receiver |
Hoe doe jij je snelheid testen? Ziet er mooi uit die grafiek namelijkQuad schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:22:
[Afbeelding]
Testresultaten gemeten over afgelopen 30 dagen met 720 meetpunten (elk uur 1).
Testserver betreft een Hyper-V VM, netwerkapparatuur is UniFi met een UniFi UDM als router.
Download: 943Mbps
Upload: 778Mbps
Latency: 8ms
Packetloss/uitval: 0%
Wat verder opvalt is dat de verbindingen vanaf begin januari tot laten we zeggen half januari wat vlotter en minder fluctueert dan de laatste 20 dagen, vanaf dat punt lijkt de ping een halve ms hoger te worden en fluctueert de upload wat meer, downloadsnelheid is altijd betrouwbaar gebleken.
[ Voor 32% gewijzigd door Tuumke op 02-02-2022 14:19 ]
Dus toen je T-Mobile router nog aangesloten was (na herstel van de patch in de PoP) haalde je ook maar max 90/98 Mbps? Lijkt of je ergens 100 Mbps limiet hebt. Geeft de NIC op het apparaat wel aan dat je 1 Gbps connectie hebt met de router (zowel T-Mobile router als je eigen router?)Nexus six schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:06:
De omschakeling naar mijn eigen apparatuur is weer gemaakt (Ubiquiti setup).
Het enige wat ik mij nog afvraag, is: Waarom ik bekabeld 90 Mbit/s down haal via speedtest en de uploadsnelheid 98 Mbit/s is via speedtest. Ook via de geleverde apparatuur.
Wat zie je als snelheid staan bij je product in de T-mobile thuis omgeving?Nexus six schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:06:
Ik had nog niets gehoord van de Backoffice, dat zou begin van deze week zijn dus ik heb zelf weer de KS gebeld. Deze zag alleen een melding staan dat de backoffice nog wacht op de beschikbaarheid van de tooling om dit uit te voeren (?? doorgeven serienummer) en dat ze vandaag of uiterlijk morgen hier mij een terugkoppeling zouden geven.
Ook grappig, wederom aangegeven dat ik ook graag een terugkoppeling wou over de specificaties voor het te gebruiken GPON module want die heb ik nog steeds niet .
Dus ik bel de T-Mobile (thuis) klantenservice:
Is er dan helemaal niemand die mijn geld wil voor een 1gbit verbinding?Ik: glasvezel aansluiting in huis, 1gbit abonnement stond op website, maar nu opeens niet meer
Tmobile1: ga het voor u opzoeken, moment in de wacht
Tmobile2: ik ben van sales, wat kan ik voor u doen? Ik kan geen gigabit aanbieden. Moment in de wacht dan verbind ik u weer met klantenservice
Tmobile3: ik ben van privacy en alleen beschikbaar voor collega’s, kan u niet helpen. Moment in de wacht dan verbind ik u door
Tmobile (na 46 minuten): verbinding verbroken
TV kastjes worden geactiveerd met een tv klantnummer en pincode , Zonder jou klantnummer en pincode zullen die gekochte kastjes nooit gaan werken , dus heeft helemaal geen zin. Bovendien hadden die eigenlijk gewoon terug moeten komen.jongetje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:10:
[...]
Tv decoders zijn altijd huur dus iemand die ze verkoopt op marktplaats had deze ze eigenlijk moeten terugsturen...
Met een recente tv kun je de app. Installeren of je koopt een googletv /appletv kastje. Dat werkt zeker.
Het is dan dus ook niet mogelijk om met andere kastjes dan je eigen , tv te kijken
Ergens komende maanden gaat T-Mobile (of beter, Open Dutch Fiber) bij mij in Utrecht glasvezel aanleggen en dan heb ik iets meer keus dan Ziggo of 16 Mbps DSL. Yay!
Zijn er al mensen in dit topic die inmiddels glas hebben gekregen via Open Dutch Fiber? Ben erg benieuwd hoe het proces verloopt en wat de ervaringen zijn.
Begreep beetje uit de reacties dat het dus GPON gaat worden. Weet iemand of ODF dan P2P of P2MP aanlegt? Gezien het 'Open' in de naam zou ik het eerste verwachten?
Hier in Zoetermeer gaan zowel Dutch Open Fiber (nu) en KPN (in de toekomst) glasvezel aanleggen in de wijken waar dit nog niet ligt. Overigens heb ik gehoord dat Freedom ook hier abonnementen gaat aanbieden over Dutch Open Fiber, dit terzijde.djiwie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:14:
Hi allemaal,
Ergens komende maanden gaat T-Mobile (of beter, Open Dutch Fiber) bij mij in Utrecht glasvezel aanleggen en dan heb ik iets meer keus dan Ziggo of 16 Mbps DSL. Yay!![]()
Zijn er al mensen in dit topic die inmiddels glas hebben gekregen via Open Dutch Fiber? Ben erg benieuwd hoe het proces verloopt en wat de ervaringen zijn.
Begreep beetje uit de reacties dat het dus GPON gaat worden. Weet iemand of ODF dan P2P of P2MP aanlegt? Gezien het 'Open' in de naam zou ik het eerste verwachten?
Kabels hier onder de stoep zijn 10 dagen geleden gelegd en vandaag een schouw gehad. Verwachting is dat ik in de eerste week van maart wordt aangesloten op T-Mobile (1 Gb).
Het proces verloopt (tot nu toe) erg soepel en ook snel. Hoe de verbinding straks is laat ik nog wel weten.
[ Voor 13% gewijzigd door Ynnoz op 04-02-2022 02:46 ]
Open Dutch Fiber legt P2P aan. T-Mobile/ Glasoperator plaatst PON apparatuur in de PoPs. Andere operators is dus wel mogelijk maar niets van bekend.djiwie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:14:
Hi allemaal,
Ergens komende maanden gaat T-Mobile (of beter, Open Dutch Fiber) bij mij in Utrecht glasvezel aanleggen en dan heb ik iets meer keus dan Ziggo of 16 Mbps DSL. Yay!![]()
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ondanks de belofte gistermiddeg, uiterlijk vandaag een update te krijgen via mail, weer niets gehoord. Zelf maar weer de Helpdesk gebeld. Ondanks dat ze mij goed en geduldig te woord staan wordt ik met een verlegensheids bullshit antwoord afgewimpeld.nl
Men wacht nog op de tooling om dit mogelijk te maken die moet nog worden gemaakt om dit te kunnen uitvoeren.
Dit antwoord werd in den treure herhaald, ondanks mijn tgenargumenten
1. Waarom is de tooling er niet, de ACM beleidsregel is al 2 jaar bekend, en geld voor alle actieve componenten achter de aansluiting.
2. wat gebeurt er bij aansluiten GPON bij afsluiten abbonnement? of als ik nu meld dat mijn door T-mobile geleverde GPON module kapot is? oh dan krijg ik een vervanging? oh en hoe registreer je dat nieuwe kastje? ooh in de bestaande tooling? oh nu is dit exact hetzelfde, vul het nieuwe serienummer in.
Nee dat kan niet zomaar, het is namelijk een andere module. Als ik aangeef dat ik hetzelfde type en model heb gekocht dus dat dat niet geld en ik die nieuwe dus in de oude tooling wil registreren wordt daar niet op ingegaan, maar aangegeven dat het dan onzin is om hem te vervangen, waarom ik dat wil....nou ik wil dat omdat het kan, en volgens de beleidsregel moet je dat doorvoeren...
Oftewel, tot nu toe wordt ik afgescheept en wil men zich niet aan de verplichtigen houden
Waiting on the world to change
Nice, heb je inmiddels ook al je abo kunnen bestellen? Hier is nog niets mogelijk op de site.Ynnoz schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:11:
[...]
Kabels hier onder de stoep zijn 10 dagen geleden gelegd en vandaag een schouw gehad. Verwachting is dat ik in de eerste week van maart wordt aangesloten op T-Mobile (1 Gb).
Het proces verloopt (tot nu toe) erg soepel en ook snel. Hoe de verbinding straks is laat ik nog wel weten.
@Barre73 thanks, goed om te weten.
Ja, 1 dag nadat het glas in de grond lag kon ik al bestellen.djiwie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:45:
[...]
Nice, heb je inmiddels ook al je abo kunnen bestellen? Hier is nog niets mogelijk op de site.
@Barre73 thanks, goed om te weten.
Mocht het met meerdere VLAN's niet werken dan kan ik eventueel nog wel met routing werken ... maar ben vooral benieuwd of VLAN's ook ondersteund wordt.
Ehm routing en vlans zijn twee vrij verschillende dingen, wat probeer je precies te bereiken?ImmortalSoul schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:39:
Weet iemand of je met de Zyxel VMG8825-T50 meerdere VLAN's kan gebruiken op je interne netwerk? Het liefste zou ik vijf verschillende VLAN's willen realiseren voor mijn interne netwerk.
Mocht het met meerdere VLAN's niet werken dan kan ik eventueel nog wel met routing werken ... maar ben vooral benieuwd of VLAN's ook ondersteund wordt.
Dat het twee verschillende dingen zijn weet ik_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:40:
[...]
Ehm routing en vlans zijn twee vrij verschillende dingen, wat probeer je precies te bereiken?
Ik zou dit sowieso met routing naar een L3 switch kunnen realiseren (volgens de handleiding). Echter is het me niet duidelijk of de Zyxel ook Vlan tagging kan/ondersteund.
Aanmelding van storing ging deze keer redelijk soepel via chat maar medewerker was weer echt ongetraind.
Ik: Op de ONT knippert het LOS lampje rood. Ik heb alles al een paar keer van de stroom gehaald dus kunnen jullie iemand aansturen om de patch te gaan herstellen buiten huis?
T-Mobile: Welke lampjes branden er?
Ik: Op de ONT power en lan groen en LOS knippert rood. Op het modem alles groen behalve uiteraard het wereld bolletje want dat is rood.
T-mobile: Ok duidelijk. Een ogenblikje ik ga even in uw modem kijken.
Ik: In mijn modem kijken? De verbinding van buitenaf tot de ONT ligt eruit dus in mijn modem kijken kan dan natuurlijk niet.
T-mobile: Gelukkig kan dat wel we kunnen altijd in uw modem kijken om de logs te bekijken.
Na nog wat heen en weer gepraat was de conclusie inderdaad dat er iets verkeerd zit. Aansturing richting technische dienst gedaan. Gisteren gebeld door volker wessels maar die kunnen pas een week later komen kijken. Waarom ze mij daarvoor nodig hebben weet ik niet want dit zit duidelijk buiten mijn huis.
Heb alweer spijt van de keuze voor deze budget provider. Na het jaarcontract snel weer naar een partij die wel snel een storing op kan lossen.
Is er iets fout? "Ik heb het niet gedaan"
⏩ PVOutput☀️
Dat telefonie werkend moet blijven.Quad schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:54:
@ImmortalSoul wat houdt je tegen om zelf een degelijke router neer te zetten ipv de Zyxel?
Als ie zo met eigen apparatuur bezig bent, waarom wil je dan perse voip van tmobile? Via cheapconnect is flexibeler en goedkoper.
Want? Sinds vorige week zijn de SIP gegevens van je T-Mobile telefonie gewoon beschikbaar. Kan je het zelf instellen in een eigen router, een ATA of een VOIP telefoon.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
jongetje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:55:
[...]
Als ie zo met eigen apparatuur bezig bent, waarom wil je dan perse voip van tmobile? Via cheapconnect is flexibeler en goedkoper.
Daar ben ik ook van op de hoogte. Echter ben ik van het Keep It Simple principe. Als ik vijf vlans kan realiseren met het bestaande modem en een eigen switch, dan heeft dat mijn voorkeur ten opzichte van het aanschaffen, plaatsen en beheren van een mediaconverter + modem/router + eigen switch + daarnaast nog het configureren/plaatsen van een losse ATA om de huidige telefonie te behouden óf het overgaan naar een andere voip provider.Barre73 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:09:
[...]
Want? Sinds vorige week zijn de SIP gegevens van je T-Mobile telefonie gewoon beschikbaar. Kan je het zelf instellen in een eigen router, een ATA of een VOIP telefoon.
Het is niet mijn eigen omgeving, en ik denk dat ik (en de eigenaar) erbij gebaat ben als dingen zo simpel mogelijk worden gehouden.
o.a een XSPON ONT, en Zyxel modem.
Ik wil graag uiteindelijk het Zyxel modem eruit halen, en enkel onze eigen Synology RT2600AC Router gaan gebruiken.
Ik dacht het zou simpel zijn, rt2600ac aansluiten op de XSPON ONT van t-mobile, vlan 300 instellen en klaar is kees.
Maar volgens mij als ik het goed heb gelezen, toch een eigen ont kopen, en deze laten registreren en dan pas gaat eigen router werken.. ?
of hoe zit dit nou precies, op t-mobile forum geen handleiding gevonden, wat betreft eigen modem/router als je een Zyxell router/modem ontvangt.
Zit op KPN netwerk NL glasvezel.
Ik hoop dat iemand hier wat antwoorden voor mij heeft, dank bij deze.
top dank voor je info.jongetje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:54:
@FlorisVN Wat je zegt klopt, gewoon ipv de zyxel je eigen router aansluiten op de mediaconverter (en vlan 300 instellen).
telefonie kan denk ik niet verlopen via de rt2600ac.
hebben nu nog ouderewetse ziggo compatible gigaset draaien, via ziggo modem.
als ik het verder goed heb, loopt iptv als internet via vlan 300 tegenwoordig ?
WAN instellen op vlan300, en dan zou ik op lan 1/tm4 iptv alsmede internet ontvangen neem ik aan ?
kan denk ik beste nieuwe gigaset kopen, met sip ondersteuning wellicht ?
Verder heb ik enige tijd geleden, een goede afgeschermde CAT5e kabel gelegd door naar de meterkast, naar de woonkamer.
Deze zou lijkt me nog moeten voldoen voor gigabit, of adviseren jullie toch echt even een compleet nieuwe CAT6 kabel te leggen ?
voor zover ik weet zou cat5e theoretisch goed moeten werken voor gigabit...
Niet alleen theoretisch, praktisch werkt dat ook. cat5e kan ook 2,5Gb aan, mocht dat ooit populair worden.FlorisVN schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:59:
voor zover ik weet zou cat5e theoretisch goed moeten werken voor gigabit...
Ah en simpel houden betekent dat je 5 vlan's nodig hebt want.... wat is daar keep it simple aan?ImmortalSoul schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:20:
[...]
[...]
Het is niet mijn eigen omgeving, en ik denk dat ik (en de eigenaar) erbij gebaat ben als dingen zo simpel mogelijk worden gehouden.
ok dank voor je bericht !hcQd schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:05:
[...]
Niet alleen theoretisch, praktisch werkt dat ook. cat5e kan ook 2,5Gb aan, mocht dat ooit populair worden.
vlan 300 op de WAN is dus voldoende, zoals ik beschreef.. ?
iptv en internet werken dan op alle lan poorten van de 2600AC, neem ik aan ?
Ja.FlorisVN schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:49:
[...]
ok dank voor je bericht !
vlan 300 op de WAN is dus voldoende, zoals ik beschreef.. ?
iptv en internet werken dan op alle lan poorten van de 2600AC, neem ik aan ?
⏩ PVOutput☀️
totaal 40 ms vertraging naar 1.1.1.1 DNS
Springende snelheden van 200Mbps naar 1,4 Gbps
1,4 Gbps?N1ls schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:24:
Sorry, maar de 1Gbps glasvezel is best onstabiel
totaal 40 ms vertraging naar 1.1.1.1 DNS
Springende snelheden van 200Mbps naar 1,4 Gbps
Wat heeft T-Mobile met je interne netwerk te maken? Maw, waarom denk je dat een keuze van een switch de werking van een mediabox beïnvloed?MajorBee schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:48:
Kan iemand mij vertellen of ik ergens op moet letten bij het kopen van een switch? Er loopt nu 1 ethernet kabel naar mijn mediabox, maar die zou ik graag via een switch aansluiten zodat ik daar andere apparaten ook bekabeld kan aansluiten.
⏩ PVOutput☀️
Het gaat er mij om kan elke switch het juiste signaal naar de mediabox sturen. Heb eens gelezen dat dit soms storing geeft?
Bij KPN moet je per se een switch hebben die IGMP-snooping ondersteunt, maar dat is bij T-Mobile niet nodig. Kan toch handig zijn er zo eentje aan te schaffen, dat maakt een eventuele overstap makkelijker.MajorBee schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:17:
Dit had niet perse bij T Mobile gemoeten indd.
Het gaat er mij om kan elke switch het juiste signaal naar de mediabox sturen. Heb eens gelezen dat dit soms storing geeft?
Ik heb die Zyxel er al meer dan een jaar niet meer tussen hangen, maar gebruik een eigen router (Asus RT-AX82U). Werkt prima, mits je eerst de VLAN 300 hebt geconfigureerd anders krijg je geen IP van T-Mobile (heb 1GB/GB op ODF). Ik heb nog VLAN 640 voor IPTV geconfigureerd, maar het tv kastje heb ik er een 3 maanden geleden tussenuit gehaald sinds ik de t-mobile TV - Android TV App gebruik op mijn Philips 4K TV. Geeft toe iets minder mooi beeld dan met kastje, maar kijk te weinig TV om me daaraan te storen. En het wordt langzaam aan steeds beter.ImmortalSoul schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 23:39:
Weet iemand of je met de Zyxel VMG8825-T50 meerdere VLAN's kan gebruiken op je interne netwerk? Het liefste zou ik vijf verschillende VLAN's willen realiseren voor mijn interne netwerk.
/f/image/TFaB0eOFAEfBTf9mVOWwptkA.png?f=fotoalbum_large)
Niet normaal, had ik eerder moeten doen. Stabiele up en down van 960mbps.
Xbox games van 50gb die je binnen enkele minuten binnenhaalt.
Tevreden en dat voor maar 25 euro
Voor die prijs is toch geen 1Gbit verbinding meer te krijgen?SonyEricsson schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:55:
Vandaag een upgrade van 50mb naar 1000mb
Niet normaal, had ik eerder moeten doen. Stabiele up en down van 960mbps.
Xbox games van 50gb die je binnen enkele minuten binnenhaalt.
Tevreden en dat voor maar 25 euro
Vermoed de extra kosten voor 1 Gbitawenger schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:58:
[...]
Voor die prijs is toch geen 1Gbit verbinding meer te krijgen?
volgens mij ook niet ik betaal 55 euro 1000 mbit televisie en hele ere divisie pakketawenger schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:58:
[...]
Laatst nagerekend maar de maandprijs gaat met bijna 65% omhoog als ik m'n contract ga verlengen met een jaar.

⏩ PVOutput☀️
sorry, wel icm een tmobile unlimited (ook a 25 euro per maand)awenger schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:58:
[...]
Voor de prijsverhoging kan het nog aangevraagd zijnawenger schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:58:
[...]
Je hebt blijkbaar je nieuwe contact afgesloten voor 24 januari, nu kost 1Gb €45 (€60 via WBA).SonyEricsson schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:25:
[...]
sorry, wel icm een tmobile unlimited (ook a 25 euro per maand)
Dan heb ik mazzel gehad, 19 januari alles verlengd en overgezet.hcQd schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:15:
[...]
Je hebt blijkbaar je nieuwe contact afgesloten voor 24 januari, nu kost 1Gb €45 (€60 via WBA).
Q: Wilt u het Zyxel modem terug plaatsen en dan de snelheid testen?
A: Prima. Gedaan, snelheden down onder de 100mbps
Q: Kunt u op de media converter de dispwitches onder kapje veranderen? Deze staan nu op 3&4, graag die op off zetten en dan 1 & 6 op on. Heel soms helpt dit
A: Prima. Helemaal geen verbinding.
Nu moet ik speedtest.net screenshots opsturen. Heb wel me eigen UDM maar weer terug aangesloten, dan kom ik in ieder geval nog boven de 100mbps uit.
https://uploads-eu-west-1...597-a440-ce64512ad411.pngTuumke schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:23:
Gebeld met T-mobile over mijn belabberde snelheden:
Q: Wilt u het Zyxel modem terug plaatsen en dan de snelheid testen?
A: Prima. Gedaan, snelheden down onder de 100mbps
Q: Kunt u op de media converter de dispwitches onder kapje veranderen? Deze staan nu op 3&4, graag die op off zetten en dan 1 & 6 op on. Heel soms helpt dit
A: Prima. Helemaal geen verbinding.
Nu moet ik speedtest.net screenshots opsturen. Heb wel me eigen UDM maar weer terug aangesloten, dan kom ik in ieder geval nog boven de 100mbps uit.
Welke leds branden er op de Converter? ie. brandt het speed ledje oranje of groen?
1&6 zou autonegotiate zijn zo te zien, wat op gigabit gewoon hoort te werken dus ik twijfel aan de bekabeling etc erachter (los daarvan hoor je in 2022 geen spullen meer op fixed af te leveren imho :-))Lord_Dain schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:20:
[...]
https://uploads-eu-west-1...597-a440-ce64512ad411.png
Welke leds branden er op de Converter? ie. brandt het speed ledje oranje of groen?
Via een bedrade verbinding heb ik ong 970 down en up bijna hetzelfde.
Echter via de wifi (paar meter verwijderd van het modem) zit ik rond de 450 down en 600 up
Weet iemand wat het grote verschil kan verklaren tussen de down en upload snelheid via wifi?
Ik wil niet zeggen "alles", maar zeker wel een hoop wat hier impact op kan hebben. Dit kan aan je toestel liggen, aan de muren, aan het aantal andere netwerken in de buurt die voor verstoring zorgen maar uiteraard ook aan de kwaliteit van de antennes in je router en de afstand. Vaak zie je dat meegeleverde routers nou niet het beste WiFi signaal leveren.mleander schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:34:
Ik heb sinds een paar dagen T mobile Thuis 1Gig.
Via een bedrade verbinding heb ik ong 970 down en up bijna hetzelfde.
Echter via de wifi (paar meter verwijderd van het modem) zit ik rond de 450 down en 600 up
Weet iemand wat het grote verschil kan verklaren tussen de down en upload snelheid via wifi?
Dit zijn prima waarden, ik heb ook een iets hogere upload dan download. Samsung S20 en intel WiFi in laptop, beide vergelijkbare waarden.mleander schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:34:
Maandag nog steeds geen uitnodiging ontvangen en nogmaals gebelt. Kreeg toen een helpdesk medewerker die geschrokken reageerde dat ik mijn eigen router had aangesloten op de media converter en niet de zyxel gebruikte. Je mocht absoluut geen eigen apparatuur aansluiten zei hij. Ik moest de gele poorten gebruiken voor mijn eigen apparatuur. Om er verder geen "welles nietes" spelletje van te maken. De zyxel uit de kast gehaald en deze aangesloten welke natuurlijk ook geen internetverbinding kreeg. Toen heeft hij nog even in jip-en-janneketaal uitgelegd hoe deze aangesloten moest worden

Z'n collega van vrijdag had de lijn al doorgemeten en dacht toen ook al dat er iets mis was met de glasvezel (breuk ergens bij werkzaamheden) Of ergens iets in een kast.
Maar deze helpdesk medewerker beweerde dat hij het nog dieper had door gemeten en er toch echt wel ook iets anders aan de hand kon zijn. In de guidion bon staat dat zo'n beetje alles bij mij thuis gewisseld moet worden ont, modem. Aanstaande vrijdag komt de monteur pas. Dus hoop dat hij ook in de kast van KPN kan (om uit te sluiten dat daar iets niet goed zit) want anders zal het nog wel eens langer dan vrijdag kunnen gaan duren.
[ Voor 0% gewijzigd door iCrOn op 08-02-2022 13:44 . Reden: typo ]
Ok thanks voor de bevestiging. Niks meer aan doen dus.knakworst schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:49:
[...]
Dit zijn prima waarden, ik heb ook een iets hogere upload dan download. Samsung S20 en intel WiFi in laptop, beide vergelijkbare waarden.
Ik had sinds een paar weken last van wat T-Mobile noemt: "Wegvallende diensten". Dat kwam er in mijn geval op neer dat het TV-beeld heel af en toe even haperde en dat videobellen en werken in een VDI praktisch onmogelijk was.
Nu heb ik alles weer ingesteld en de verbinding is vooralsnog prima. Als in: Ik heb tot nu toe nog geen last meer gehad van de eerdergenoemde klachten, maar ik vraag mij af of de problemen echt opgelost zijn.
Zijn er hier mensen met een Zyxel-modem die ook een smokeping-server hebben draaien die een beter beeld geeft dan de mijne?
Kunnen jullie zien waar ik mijn nieuwe modem heb gekregen?

/f/image/O2FHZuyq71fb9cWoTw8otRhG.png?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat het aan de configuratie van mijn server ligt, maar dat moet ik nog nalopen...
Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8
Vanmiddag braaf 900/900 gehaald via mijn UDM Pro SE.
Maar nu haal ik 900/60 bij een speedtest... Dat lijkt me niet normaal?
Ik heb even mijn zyxel router weer aangesloten en zag dat ik daar een andere WAN IP op krijg. Deze valt in de 31.201.x.x range. Als ik mijn UDM inplug dan krijg ik een ip in een andere range. Aangesloten op de zyxel kan ik het wan ip wel pingen van buiten af maar op de Udm dus niet. Het lukt dan ook niet om mijn vpn server te bereiken.jll schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:18:
Afgelopen donderdag is mijn glasvezel aansluiting van T-mobile aangesloten. Werkt allemaal prima. Vervolgens de zyxcel router weer terug in de doos gedaan en de ethernet kabel van de media converter in de WAN poort van mijn UDM geprikt, VLAN300 ingesteld zoals hier in het forum gemeld. Werk allemaal stabiel.
Echter lukt het mij niet om mijn VPN verbinding vanaf internet op te zetten naar mijn UDM, dit werkte op de ziggo lijn altijd prima. De L2TP verbinding voorzien van het nieuwe WAN IP wat zowel in de UDM als via MyIP.com hetzelfde is. Weet iemand van hier of dit op een af andere manier is afgeschermd ?
Ik zie in de zyxel wel dat er verschillende Mac adressen bij in totaal drie wan ip’s staan. Als ik eentje daarvan overneem in de Udm krijg ik geen internet verbinding.
Mis ik een instelling in de udm? Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen?
the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi
In het kader van, je ligt op bed en moet er de hele tijd aan denken, ff de Zyxel aangesloten; geen verschil... GPON even van de stroom af... en nu is hij weer snel.itsgreen schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:00:
Sinds vandaag glasvezel van Tmo.
Vanmiddag braaf 900/900 gehaald via mijn UDM Pro SE.
Maar nu haal ik 900/60 bij een speedtest... Dat lijkt me niet normaal?
Lord_Dain schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:20:
[...]
https://uploads-eu-west-1...597-a440-ce64512ad411.png
:strip_exif()/f/image/7pkgoBlI6c6t0Z3Gcy3fXBfx.jpg?f=fotoalbum_large)
Speed oranje maar
Volgens die tabel
Speed / Oranje= TX works in 1000M
FO Link / Oranje = F/O works in 1000M...
Oftewel link speed is goed ingesteld.
[ Voor 38% gewijzigd door Lord_Dain op 09-02-2022 10:30 ]
Glas -> Mediaconverter -> Dream Machine Pro (PtP 500 mb oude propositie)
naar
Glas -> GPON Huawei -> Dream Machine Pro (1000mb).
Installatie ging eigenlijk vlekkeloos omdat de monteur alleen mijn eigen mediaconverter hoefde te switchen met de Huawei ONT. Na enkele minuten had hij het in de wijkkast aangepast en werkte het meteen. Monteur melde wel dat dit nog wel eens mis gaat en dat Reggefiber/KPN dan actie moet ondernemen omdat het in het contract zo staat.
Internet snelheid wordt prima benaderd maar je ziet in Smokeping wel heel duidelijk een hogere latency na de switch:
/f/image/fNcALdw91hZjMKsjZBSgzCht.png?f=fotoalbum_large)
Je was dus waarschijnlijk eerst verbonden met KPN WBA? Die gebruiken dan dus duidelijk een andere routering dan T-Mobile ...sanderdw schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:41:
Vandaag geswitched van
naar
Internet snelheid wordt prima benaderd maar je ziet in Smokeping wel heel duidelijk een hogere latency na de switch
Ik had het zelfde, maar dan nog erger. van gem 6ms naar nu 11ms.sanderdw schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:41:
Vandaag geswitched van
naar
Installatie ging eigenlijk vlekkeloos omdat de monteur alleen mijn eigen mediaconverter hoefde te switchen met de Huawei ONT. Na enkele minuten had hij het in de wijkkast aangepast en werkte het meteen. Monteur melde wel dat dit nog wel eens mis gaat en dat Reggefiber/KPN dan actie moet ondernemen omdat het in het contract zo staat.
Internet snelheid wordt prima benaderd maar je ziet in Smokeping wel heel duidelijk een hogere latency na de switch:
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde switch gemaakt en ben van 8ms naar 4ms gegaan. Dus tja, zeg het maar?Muis666 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:28:
[...]
Je was dus waarschijnlijk eerst verbonden met KPN WBA? Die gebruiken dan dus duidelijk een andere routering dan T-Mobile ...
Uhm weet het even niet meer zeker met die termen, had eerst de Draytek en daarvan de module in de converter gestopt. Geloof het dus wel ja, zit al hier sinds de Vodafone tijd.Muis666 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:28:
[...]
Je was dus waarschijnlijk eerst verbonden met KPN WBA? Die gebruiken dan dus duidelijk een andere routering dan T-Mobile ...
Exact zelfde als wat ik had. KPN WBA netwerk vanaf Vodafone tijd (inclusief Draytek), paar maanden geleden de overstap gemaakt naar GPON Gbit.sanderdw schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:43:
[...]
Uhm weet het even niet meer zeker met die termen, had eerst de Draytek en daarvan de module in de converter gestopt. Geloof het dus wel ja, zit al hier sinds de Vodafone tijd.
Als ik het goed heb begrepen, dan is dus in de PoP wel een fysieke verandering gemaakt qua switch. Is al een paar keer besproken hier.
Ik gebruik een Edgerouter 16P met een 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX module.
Klopt het dat er in de centrale niets hoeft worden omgezet? Of hoe lang duurt zo'n switch?
Kom ik dan op ODF te zitten of blijf ik op WBA?
[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-02-2022 06:32 ]
Tot nu toe bevalt het goed, zeker met remote werken. De ping is echt veel beter dan die van Ziggo waardoor op afstand systemen overnemen echt veel 'snappier' aanvoelt.
Maar, omdat een plaatje meer zegt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UINPQThm8hPPZ6Rk6C0LHShP.png?f=user_large)
Dit is mijn ping naar een van de Google DNS servers. Als je heel goed kijkt kun je de overgang van Ziggo naar T-Mobile wel spotten
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
En volgend jaar naar glas van KPN en je gaat nog een keer bijna halverenShadowLord schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:59:
Sinds gisteren aangesloten op T-Mobile Thuis. Het is een GPON verbinding over glasvezel van KPN Netwerk, met apparatuur van Glasoperator in de PoP.
Tot nu toe bevalt het goed, zeker met remote werken. De ping is echt veel beter dan die van Ziggo waardoor op afstand systemen overnemen echt veel 'snappier' aanvoelt.
[Afbeelding]
Dit is mijn ping naar een van de Google DNS servers. Als je heel goed kijkt kun je de overgang van Ziggo naar T-Mobile wel spotten

Dit is voor mij ook de reden dat ik nooit Ziggo overweeg zolang ze nog met Coax werken. Heb hier al bijna 8 jaar glas en dat is echt super stabiel
Wow dat is wel echt serieus ja! Mooie meting!ShadowLord schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:59:
Sinds gisteren aangesloten op T-Mobile Thuis. Het is een GPON verbinding over glasvezel van KPN Netwerk, met apparatuur van Glasoperator in de PoP.
[Afbeelding]
🌞🍃
Hier ook super stabiel en fijne ping via GPON!ShadowLord schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:59:
[Afbeelding]
/f/image/IA1V9rPZuEWW0J3K0rEzoUxt.png?f=fotoalbum_medium)
Owner of DBIT Consultancy
Dat ligt aan de versie die je nu op je UDM draait. Op mijn UDM-PRO gaf hij dit een versie geleden ook aan, geen internet en dan wel online zijn.Tuumke schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:20:
Iemand trouwens een idee waarom mijn UDM dit aangeeft:
[Afbeelding]
Dit is hoe ik het heb aangesloten:
[Afbeelding]
Heeft niks met T-Mobile te maken.
Inmiddels meerdere meldingen in de T-Mobile Community. Een (klein) deel van het Internet is niet bereikbaar. Altijd fijn om te weten dat je niet de enige bentNielsFL schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:54:
Bij mij liggen er nu een aantal routes uit. Ik kan bijvoorbeeld 23.227.164.1 en 193.227.129.1 niet bereiken, terwijl dit vanaf TransIP, Ziggo, etc. wel lukt.
Zou dit ook de connectivity-check van je UDM kunnen beinvloeden? @Tuumke
Helaas betaal ik dan wel 2x zoveel als ik naar KPN overstap, dus dat weet ik zo net nog nietNuevocasa schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:54:
[...]
En volgend jaar naar glas van KPN en je gaat nog een keer bijna halveren![]()
![]()
Dit is voor mij ook de reden dat ik nooit Ziggo overweeg zolang ze nog met Coax werken. Heb hier al bijna 8 jaar glas en dat is echt super stabiel
Mijn ping naar de 1e hop is trouwens zo'n 2.5ms, dus dat is het 'verlies' in de GPON link. Alles daarboven is routing van T-Mobile (en gewoon fysieke afstand).
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Nee zo te zien ligt het aan de firmware?NielsFL schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:35:
[...]
Inmiddels meerdere meldingen in de T-Mobile Community. Een (klein) deel van het Internet is niet bereikbaar. Altijd fijn om te weten dat je niet de enige bent![]()
Zou dit ook de connectivity-check van je UDM kunnen beinvloeden? @Tuumke
Ik kan overigens wel genoemde IP adressen pingen, wel moet hoge lateceny.
/f/image/sN9bVPjsDEAe9VuZpfgNuzZp.png?f=fotoalbum_large)
Dat is interessant. Kennelijk ben je anders aangesloten. Zit je via WBA? of ODF? Ik zit hier via ODF.Tuumke schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:47:
[...]
Nee zo te zien ligt het aan de firmware?
Ik kan overigens wel genoemde IP adressen pingen, wel moet hoge lateceny.
WBA (helaas).NielsFL schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:50:
[...]
Dat is interessant. Kennelijk ben je anders aangesloten. Zit je via WBA? of ODF? Ik zit hier via ODF.
Vanuit huis onmogelijk, maar zodra ik op 4g (Vodafone) overstap, werkt het prima
Hier kan ik via WiFi de Tweakers podcast ook niet afspelen via de Apple Podcast app. Gaat goed zodra ik overschakel op 5G van T-Mobile.Thyzz schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:06:
Kunnen jullie de Tweakers podcast afspelen?
Vanuit huis onmogelijk, maar zodra ik op 4g (Vodafone) overstap, werkt het prima
SebasFM schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:07:
[...]
Hier kan ik via WiFi de Tweakers podcast ook niet afspelen via de Apple Podcast app. Gaat goed zodra ik overschakel op 5G van T-Mobile.
Edit: zie ook de berichten van eerder vandaag.
[ Voor 28% gewijzigd door SebasFM op 10-02-2022 13:52 ]
exact zelfde ervaring had ik toen ik omgehangen werd. Allemaal top en DL/UL snelheid ging omhoog, maar ping ook. Nou is 3 -> 6 ms niet een merkbaar verschil voor een beetje browsen. Maargoed, mijn technisch hart vind het wel jammer.sanderdw schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:41:
Vandaag geswitched van
naar
[Afbeelding]
bij mij is het helaas nog stuk.BaszCore schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:51:
De problemen die ik ervaarde vandaag zijn in ieder geval nu opgelost. Op het TM Community zijn er idd meer die een probleem hebben maar bij de meeste werkt het weer.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie