Dat is een beperking. Maar dus niet in the last mile maar daarna pas. Je hebt niet direct last van andere klanten wanneer er 3-4-5 op jouw DSLAM het zwaar belasten.Barre73 schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:16:
[...]
Uiteraard is er wel overboeking. Max 576 klanten op een 10 Gbit doorvoer in de Dslam...
Vanaf de DSLAM heb je dus minimaal 20mbit per poort.
Wel gek dat dit geen bonded 10/25 gbit links zijn.
Ik verwacht verderop in het netwerk nog grotere bottlenecks. Bij meer bandbreedte per klant neemt het verbruik niet zo sterk toe, wel de piek. Zo lang een enkele klant niet direct een groot deel van de bandbreedte van andere klanten gebruikt kan bij een hogere snelheid dus meer overboeken.
offtopic:
Tegenvoorbeeld is DOCSIS, 50 mbit aan upload is 25-50% van wat het kabelnet heeft - en 50 mbit gebruik je makkelijker dan gigabit. Daar heb je dus snel interferentie
Tegenvoorbeeld is DOCSIS, 50 mbit aan upload is 25-50% van wat het kabelnet heeft - en 50 mbit gebruik je makkelijker dan gigabit. Daar heb je dus snel interferentie
Waar TmT nu last van heeft met beperkte upload bij een deel van de GPON klanten zit niet in capaciteitsproblemen in het GPON deel. Klanten meten dag en nacht dat ze minder upstream bandbreedte hebben.Soundwork schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:10:
[...]
Volgens mij is bij xPON het nu zo dat de down/upstream niet symmetrisch is. Maar bij XGS-PON als het goed is wel weer. Dus ik neem aan dat de upstream perikelen dan minder een probleem zijn.
Als je naar vraag kijkt dan zie je sterk een dag/nacht of zelfs ochtend/middag/avond/nacht patroon.
[ Voor 24% gewijzigd door ANdrode op 28-11-2021 18:47 ]