[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.894.231 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 19:33
Soundwork schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:26:
[...]

Ja, dat klopt, maar je hebt voor de FTU connector een verloopblokje nodig met aan beide kanten SC/UPC....
Yep, dat verloopje prik je op de A kant (blauw) op de FTU, daar de blauwe kant van de glaskabel in en de groene connector in de ONT.

https://www.hdcabling.co....-Connector-Difference.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:51

JB

Cédric roelt!

Soundwork schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:26:
[...]

Ja, dat klopt, maar je hebt voor de FTU connector een verloopblokje nodig met aan beide kanten SC/UPC....
Want blauw naar groen doet iets anders? In probeer je te begrijpen maar die kabel tussen FTU en oude NT heeft toch ook gewoon stekkers? Alleen zijn die aan beide kanten blauw.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 23:40
JB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:27:
[...]

Want blauw naar groen doet iets anders? In probeer je te begrijpen maar die kabel tussen FTU en oude NT heeft toch ook gewoon stekkers? Alleen zijn die aan beide kanten blauw.
Zie voor verschillende connectoren de post van @Lord_Dain. Hij heeft een linkje gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
JB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:27:
[...]

De kabel is identiek, echter er zit een verschil in de connector, groen eindigt in een hoek, blauw is als het ware recht, heeft dus puur te maken met hoe de connectoren aansluiten.
https://community.fs.com/...fiber-connector-type.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Lord_Dain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:27:
[...]

Yep, dat verloopje prik je op de A kant (blauw) op de FTU, daar de blauwe kant van de glaskabel in en de groene connector in de ONT.

https://www.hdcabling.co....-Connector-Difference.jpg
Ja daarom zit die andere kabel erbij… Plug and pray/play… Of ik begrijp @Soundwork echt helemaal verkeerd.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
JB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:29:
[...]

Ja daarom zit die andere kabel erbij… Plug and pray/play… Of ik begrijp @Soundwork echt helemaal verkeerd.
Koppelblokje SC/UPC <> SC/UPC.
Zal even kijken of ik foto voor je heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:17

TheVMaster

Moderator WOS
JB schreef op Wednesday 24 November 2021 @ 20:23:
[...]

Dan zit dat verloop er gewoon tussen. Ik weet niet wat de anderen hier allemaal verkondigen maar je wisselt die glas kabel en prikt het blauwe deel op de FTU en groene deel op de ONT van Huawei. Stroom erop en kijken of die ONT tot leven komt.
Ik kan dus geen glaskabel wisselen, want er is geen plek om de kabel aan te sluiten op de eh..FTU (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
JB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:29:
[...]

Het had kunnen werken als er een blauw (plat/plat UPC/UPC) female to female connectortje bij zat. Dat zit dus wel bij de AON installatie kit. Wel weer typisch dat het verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Soundwork schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:29:
[...]

Zie voor verschillende connectoren de post van @Lord_Dain. Hij heeft een linkje gepost.
Dat zeg ik dus de hele tijd. Blauw op de FTU en groen op de ONT. Welk verloop zou er tussen moeten. Die huidige NT gaat toch ook in de FTU met een blauw stekker?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dit is het verloopje wat hij nodig heeft: https://www.thunder-link....-15db-female-female-1.jpg
JB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:30:
[...]

Dat zeg ik dus de hele tijd. Blauw op de FTU en groen op de ONT. Welk verloop zou er tussen moeten. Die huidige NT gaat toch ook in de FTU met een blauw stekker?
Kabel is male / male, aansluiting in de FTU is ook male, dus female to female nodig.

[ Voor 52% gewijzigd door Lord_Dain op 24-11-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
En die heeft de monteur morgen bij zich? :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
JB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:30:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpMoCSSeJNNvXcqZe27-wpIP0tQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i2flcgVm3HheV6fTGnoJlRD3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

TheVMaster schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:30:
[...]

Ik kan dus geen glaskabel wisselen, want er is geen plek om de kabel aan te sluiten op de eh..FTU (?)
Das bijzonder dan. Ik dacht dat die blauwe stekker gewoon op je FTU kan maar dan is er nu dus een andere stekker gebruikt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
TheVMaster schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:32:
[...]

Dat neem ik aan van wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:06:
Het is dat mijn moeder net geen 30 euro per maand betaald, anders had ik haar allang naar KPN gegooid.

Wat een drama met de routeringen, DTAG netwerk is groot, maar hou het "lokaal".
DTAG speelt nu niet ;).

En DTAG is geen probleem om als upstream te kiezen. Van settlement-free exchanges af gaan en alleen bepaalde transit nemen is wat er ook via AS286 en Aorta gebeurt. Wat je niet kan doen (en wat twee jaar geleden gebeurede) is in één keer overstappen :+.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fh4BI4R1BCWrgegN4Fytui5mG6M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hsugjj3fGzX1bjsqDmpRmvMU.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet welke netwerkverbetering TmT afgelopen nacht had doorgevoerd maar mijn performance verbeterde zichtbaar >:)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
TheVMaster schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:32:
[...]

Dát , of hij plaatst een FTU met een female connector. Maar ik vermoed gezien de snelheid waarop ze zaken afraffelen bij de klant, dat hij er een verloopje op plaatst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Soundwork schreef op Wednesday 24 November 2021 @ 20:33:
[...]

Dat neem ik aan van wel......
Ik mag het hopen :-) hij gaat het huis niet uit voordat mijn glasvezel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Lord_Dain schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:33:
[...]

Dát , of hij plaatst een FTU met een female connector. Maar ik vermoed gezien de snelheid waarop ze zaken afraffelen bij de klant, dat hij er een verloopje op plaatst..
Guidion gaat niet aan de FTU zitten, dat mag alleen KPN Netwerk doen.
Dus Guidion gaat het verloopje gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Helder. Mannetje vrouwtje probleem! :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
JB schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:34:
Helder. Mannetje vrouwtje probleem! :D
Wow! Dat duurde wel even voor het bij jou landde ;) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Soundwork schreef op Wednesday 24 November 2021 @ 20:34:
[...]

Guidion gaat niet aan de FTU zitten, dat mag alleen KPN Netwerk doen.
Dus Guidion gaat het verloopje gebruiken.
Dus ik ga van een mooi afgewerkte setup, naar een lelijke glaskabel die uit de FTU komt en dus naar het ONT kastje loopt, wat hij ook weer apart vast gaat zetten. Pfff….ik schroef de ONT zelf alvast op een mooi plekje in de meterkast, dan weet ik zeker dat die Guidion monteur er geen rotzooi van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Soundwork schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:34:
[...]

Wow! Dat duurde wel even voor het bij jou landde ;) >:)
Mja komt wellicht omdat ik vanuit een Draytek naar ODF ging. Hier was het gewoon plug en play met die kabel. Dus mijn FTU had al een verloop zitten of is anders afgemonteerd, dat zou ik na moeten gaan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
TheVMaster schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:35:
[...]

Dus ik ga van een mooi afgewerkte setup, naar een lelijke glaskabel die uit de FTU komt en dus naar het ONT kastje loopt, wat hij ook weer apart vast gaat zetten. Pfff….ik schroef de ONT zelf alvast op een mooi plekje in de meerkast, dan weet ik zeker dat die Guidion monteur er geen rotzooi van maakt.
Zolang hij maar niet te ver van de FTU af komt en het gebakje stroom krijgt, mag je zelf bepalen waar Guidion hem aansluit. Daar heeft monteur niets over te zeggen. De kabel mag geen "knik" maken, dan wordt de plek afgekeurd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
[...]

Dus ik ga van een mooi afgewerkte setup, naar een lelijke glaskabel die uit de FTU komt en dus naar het ONT kastje loopt, wat hij ook weer apart vast gaat zetten. Pfff….ik schroef de ONT zelf alvast op een mooi plekje in de meerkast, dan weet ik zeker dat die Guidion monteur er geen rotzooi van maakt.
Daar doe je goed aan! Bij verschillende adressen had ik zelf alles al opgehangen (mediaconverter en router), vraagt de Gideon monteur hoe ik dat zo netjes recht had opgehangen 8)7

1 keer laten doen door Gideon, echt alles scheef en op een rare plek. Nooit meer...

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dus ik ga van een mooi afgewerkte setup, naar een lelijke glaskabel die uit de FTU komt en dus naar het ONT kastje loopt, wat hij ook weer apart vast gaat zetten. Pfff….ik schroef de ONT zelf alvast op een mooi plekje in de meterkast, dan weet ik zeker dat die Guidion monteur er geen rotzooi van maakt.
Die mooi afgewerkte setup heeft een nadeel voor T-Mobile. Ten eerste is er geen ONT die op jouw FTU kan klikken. Is simpelweg niet op de markt.
En als het niet GPON zou zijn: er zijn grofweg drie verschillende FTUs in de Reggefiber netwerken. Dat vergt een logistieke operatie om steeds de goede NT te leveren. T-Mobile maakte een paar jaar geleden de keus om te gaan werken met een glaskabel direct op de connector van de FTU. Dan kan je overal dezelfde mediaconverter of nu dan ONT gebruiken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Barre73 schreef op Wednesday 24 November 2021 @ 22:11:
[...]

Die mooi afgewerkte setup heeft een nadeel voor T-Mobile. Ten eerste is er geen ONT die op jouw FTU kan klikken. Is simpelweg niet op de markt.
En als het niet GPON zou zijn: er zijn grofweg drie verschillende FTUs in de Reggefiber netwerken. Dat vergt een logistieke operatie om steeds de goede NT te leveren. T-Mobile maakte een paar jaar geleden de keus om te gaan werken met een glaskabel direct op de connector van de FTU. Dan kan je overal dezelfde mediaconverter of nu dan ONT gebruiken.
Snap ik ook wel (gedeeltelijk). Ik heb de boel graag netjes in m’n meterkast ;-) maar goed, bij GPON kunnen ze dus blijkbaar niet een eh….NT leveren die past op de drie FTU’s (of waarom standaardiseren ze die FTU niet gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheVMaster schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:17:
[...]

Snap ik ook wel (gedeeltelijk). Ik heb de boel graag netjes in m’n meterkast ;-) maar goed, bij GPON kunnen ze dus blijkbaar niet een eh….NT leveren die past op de drie FTU’s (of waarom standaardiseren ze die FTU niet gewoon?
Ik bedoel niet dat er nu nog drie verschillende FTUs worden gemonteerd. Het is zo ontstaan dat er inmiddels drie verschillende FTUs in de Nederlandse woningen hangen. De eerste die tot 2011 overal werd geplaatst. De tweede (die jij hebt) tussen 2011 en 2016. En sinds 2016 de huidige kleine.
Wellicht blijft men die kleine gebruiken voor de komende tien jaar. Je weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Barre73 schreef op Wednesday 24 November 2021 @ 23:03:
[...]

Ik bedoel niet dat er nu nog drie verschillende FTUs worden gemonteerd. Het is zo ontstaan dat er inmiddels drie verschillende FTUs in de Nederlandse woningen hangen. De eerste die tot 2011 overal werd geplaatst. De tweede (die jij hebt) tussen 2011 en 2016. En sinds 2016 de huidige kleine.
Wellicht blijft men die kleine gebruiken voor de komende tien jaar. Je weet het niet.
Ow, zo! Ja, dat is natuurlijk met de ISRA en PSTN aansluitingen ook wel gebeurd. Wat mij betreft mogen ze die FTU er dan wel helemaal afhalen. Ik zit niet te wachten. Op een halve FTU van generatie 2 en dan met een kabeltje een ONT erop aangesloten.
TheVMaster schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:10:
[...]

Ow, zo! Ja, dat is natuurlijk met de ISRA en PSTN aansluitingen ook wel gebeurd. Wat mij betreft mogen ze die FTU er dan wel helemaal afhalen. Ik zit niet te wachten. Op een halve FTU van generatie 2 en dan met een kabeltje een ONT erop aangesloten.
De FTU is de grondplaat waarin de vezel uitkomt en afgewerkt is. Die kan je er moeilijk afhalen...
In jouw geval heb je de twee originele lege kappen nodig om het netjes af te werken. Als die er niet meer zijn, dan oogt het straks wellicht wat rommelig ja.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Barre73 schreef op Thursday 25 November 2021 @ 07:55:
[...]

De FTU is de grondplaat waarin de vezel uitkomt en afgewerkt is. Die kan je er moeilijk afhalen...
In jouw geval heb je de twee originele lege kappen nodig om het netjes af te werken. Als die er niet meer zijn, dan oogt het straks wellicht wat rommelig ja.
Ik heb alleen de NT van KPN en een originele kap. Weet niet of ik die andere originele kap nog heb, zou ik eens moeten zoeken. Al vraag ik mij af hoe die tweede kap er op zou passen als er dus ook een glaskabel onder zit aangesloten.
TheVMaster schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:29:
[...]

Ik heb alleen de NT van KPN en een originele kap. Weet niet of ik die andere originele kap nog heb, zou ik eens moeten zoeken. Al vraag ik mij af hoe die tweede kap er op zou passen als er dus ook een glaskabel onder zit aangesloten.
Dan pakt de monteur die blindkap, wipt de achterzijde eruit en dan heb je echt een lege kap. Gaatje uitsnijden/knippen aan de zijkant. Kabeltje aansluiten op de blauwe connector in de FTU en dat kabeltje via dat gaatje naar buiten geleiden en de kap terugschuiven.
Dan zie jij twee blindkappen op je FTU en bij de linker komt er een geel kabeltje uit de zijkant.

Het is niet de bedoeling dat die hele gele kabel opgerold wordt in die blindkap. Zou niet passen en is ook niet handig voor de performance.

NB: Als je het echt graag netjes wil dan kan je die huidige witte ZTE-NT van KPN van binnenuit slopen en op een zelfde manier maken. KPN hoeft hem niet terug namelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Barre73 op 25-11-2021 10:19 ]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Barre73 schreef op Thursday 25 November 2021 @ 10:17:
[...]

Dan pakt de monteur die blindkap, wipt de achterzijde eruit en dan heb je echt een lege kap. Gaatje uitsnijden/knippen aan de zijkant. Kabeltje aansluiten op de blauwe connector in de FTU en dat kabeltje via dat gaatje naar buiten geleiden en de kap terugschuiven.
Dan zie jij twee blindkappen op je FTU en bij de linker komt er een geel kabeltje uit de zijkant.

Het is niet de bedoeling dat die hele gele kabel opgerold wordt in die blindkap. Zou niet passen en is ook niet handig voor de performance.

NB: Als je het echt graag netjes wil dan kan je die huidige witte ZTE-NT van KPN van binnenuit slopen en op een zelfde manier maken. KPN hoeft hem niet terug namelijk.
En als ik volgend jaar weer naar KPN ga, dan krijg ik weer een nieuwe? 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
TheVMaster schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:21:
[...]

Je krijgt dan weer één of twee (als ze het verkeerde type opsturen en niet mee terug nemen...) nieuwe kappen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheVMaster schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:21:
[...]

Ja. Er wordt niet bijgehouden welke klant al een NT heeft of had dus er komt altijd een monteur om een NT te plaatsen.

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:38
Korte vraag betreffende het aansluiten van glasvezel:
Afgelopen jaar is bij ons in de straat glasvezel gelegd, alleen het is nog niet (bij mij) in huis aangesloten (huis dit jaar gekocht en voorgaande bewoner had er niks mee gedaan). Anyway, mocht ik nu T-mobile glasvezel willen afsluiten, regelen zij dan ook de aansluiting naar binnen toe?

Of moet ik dat op voorhand via KPN Netwerk regelen?

n.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arjen9551 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:36:
Korte vraag betreffende het aansluiten van glasvezel:
Afgelopen jaar is bij ons in de straat glasvezel gelegd, alleen het is nog niet (bij mij) in huis aangesloten (huis dit jaar gekocht en voorgaande bewoner had er niks mee gedaan). Anyway, mocht ik nu T-mobile glasvezel willen afsluiten, regelen zij dan ook de aansluiting naar binnen toe?

Of moet ik dat op voorhand via KPN Netwerk regelen?
Je sluit een contract of met in dit geval T-Mobile, die moeten het voor je regelen.

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:38
jongetje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:38:
[...]

Je sluit een contract of met in dit geval T-Mobile, die moeten het voor je regelen.
Alright, dus zij zullen dan waarschijnlijk KPN Netwerk inschakelen om de boel te verzorgen? (KPN Netwerk heeft hier de gehele binnenstad van glasvezel voorzien)

n.a.

• Lord_Dain
Barre73 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:17:
[...]

Nou is het zeker niet wenselijk, maar de kabels die erbij zitten zijn toch wel dergelijk lang.. als je een glaskabel 'rond en wijd genoeg' oprolt kan het niet zo snel kwaad, in mijn ervaring. Bij mij zit ie dan ook in de linker kap verstopt en komt er slechts een klein stuk van de vezel uit naar de convertor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arjen9551 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:44:
[...]

Alright, dus zij zullen dan waarschijnlijk KPN Netwerk inschakelen om de boel te verzorgen? (KPN Netwerk heeft hier de gehele binnenstad van glasvezel voorzien)
Klopt. Jij doet aanvraag bij T-Mobile en indien de glasvezel klaar ligt bij de gevel of bij de erfgrens zonder extra belemmeringen (geen toestemming VVE/Woco of technische obstructie) loopt de order door naar KPN Netwerk inclusief jouw contactgegevens om een afspraak te maken voor het binnen brengen van de kabel. Doorlooptijd rond de drie weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lord_Dain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:47:
[...]

Nou is het zeker niet wenselijk, maar de kabels die erbij zitten zijn toch wel dergelijk lang.. als je een glaskabel 'rond en wijd genoeg' oprolt kan het niet zo snel kwaad, in mijn ervaring. Bij mij zit ie dan ook in de linker kap verstopt en komt er slechts een klein stuk van de vezel uit naar de convertor.
Als je een foto kan plaatsen zodat @TheVMaster een beter idee heeft van hoe dat er dan uit ziet?

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Ik had gisterenavond weer heel de avond last van packetloss tijdens gamen. Meer mensen problemen gehad?

Postcode regio: 3328

[ Voor 10% gewijzigd door NeHoX op 25-11-2021 12:04 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Barre73 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:01:
[...]

Als je een foto kan plaatsen zodat @TheVMaster een beter idee heeft van hoe dat er dan uit ziet?
Ik heb die van mij even open gemaakt. Situatie is hetzelfde als hetgeen @TheVMaster als eindresultaat zou moeten hebben;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/783khhp2AUWjrrWCj_vAhsbN9VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQPiy9yrKMAWUsyEAvvebBT5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRUSrBQOe1R0rva20xL2WKU7mZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B41D1AId72Jvsmy89PuG6CPH.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Als ik die foto's zo zie ben ik toch blij dat ik een andere FTU gemonteerd heb gekregen. Aansluiting is begin november gemaakt. In de meterkast zou ik zo'n gevaarte niet zo'n probleem vinden, in de studeerkamer zou ik er minder blij van worden.
Deze zit bij mij gemonteerd;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5GRzXupXqmTM4Vg4_2WmoB-GA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c5uZzJTfRSIDWj54pViy4Jls.png?f=fotoalbum_large

Tijdens het maken van de huisaansluiting is een andere converter gemonteerd, een zwarte Nokia met een los snoer. Vervolgens is KPN langs geweest ter voorbereiding van T-Mobile en heeft de zwarte Nokia vervangen voor het exemplaar op de foto.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• Lord_Dain
Barre73 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:01:
[...]

De foto van hierboven van @JB is te vergelijken met mijn situatie, alleen zou ik nooit een tie-wrap gebruiken, die iets te strak aantrekken en weg is je glasvezel :X Wellicht is een kleefbandje dan veiliger. Maar zoals het er bij JB uitziet zou het prima moeten werken.

• JB

JB

Cédric roelt!

Lord_Dain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:30:
[...]

De foto van hierboven van @JB is te vergelijken met mijn situatie, alleen zou ik nooit een tie-wrap gebruiken, die iets te strak aantrekken en weg is je glasvezel :X Wellicht is een kleefbandje dan veiliger. Maar zoals het er bij JB uitziet zou het prima moeten werken.
Dat kan echt wel wat hebben. Dit is puur het "op de rol" houden, klemt niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Hier is de monteur ook ter plaatsen. Hij heeft eerst de ONT geplaatst en is nu even naar de POP om hem daar te patchen. Blijkbaar had KPN de patch er gisteren gewoon uitgetrokken en moest de monteur sowieso langskomen.

• JB

JB

Cédric roelt!

TheVMaster schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:38:
Hier is de monteur ook ter plaatsen. Hij heeft eerst de ONT geplaatst en is nu even naar de POP om hem daar te patchen. Blijkbaar had KPN de patch er gisteren gewoon uitgetrokken en moest de monteur sowieso langskomen.
Het 1e is goed nieuws, want dat betekent dat deze monteur de juiste stappen onderneemt obv hetgeen afgesproken na de zoveelste GPON storing;

https://community.t-mobil...j-omzetten-wba-odf-331675

Wat ik wel bijzonder vind in deze, waarom is KPN hier nog bij betrokken? Is het proces alsnog deels mank? Dus KPN trekt alleen de patch nog los ipv dat Guidion alles verzorgd?

Mijn boefje is liev!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
JB schreef op Thursday 25 November 2021 @ 13:41:
[...]

Het 1e is goed nieuws, want dat betekent dat deze monteur de juiste stappen onderneemt obv hetgeen afgesproken na de zoveelste GPON storing;

https://community.t-mobil...j-omzetten-wba-odf-331675

Wat ik wel bijzonder vind in deze, waarom is KPN hier nog bij betrokken? Is het proces alsnog deels mank? Dus KPN trekt alleen de patch nog los ipv dat Guidion alles verzorgd?
Daar lijkt het wel op. Hij heeft het overigens wel heel netjes aangesloten (glaskabel opgerold in de lege cover).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmyfbD7cTMuEg2OSD4Myeh8mvqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlLAnJpahz4POPne18ZlwSZk.jpg?f=fotoalbum_large

• Lord_Dain
TheVMaster schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:47:
[...]

Daar lijkt het wel op. Hij heeft het overigens wel heel netjes aangesloten (glaskabel opgerold in de lege cover).[Afbeelding]
Ehmm, waarom zit je oude KPN NT op de groene connector? Snel er af halen :P

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Lord_Dain schreef op Thursday 25 November 2021 @ 13:50:
[...]

Dat heeft de monteur gedaan. Hij heeft een extra cover bij zich en ik heb de oude cover niet meer :-(

Heb snel de Zyxel afgekoppeld en m’n eigen UDM Pro weer aangesloten. En we hebben weer internet :-)

Snelheid houdt niet over. Haal qua download < 700Mbps en qua upload gaat hij wel naar de 900Mbps.

[ Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 25-11-2021 14:12 ]

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:36

Yucko

One clown to rule them all !

gehaktstaaf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:30:
Als ik die foto's zo zie ben ik toch blij dat ik een andere FTU gemonteerd heb gekregen. Aansluiting is begin november gemaakt. In de meterkast zou ik zo'n gevaarte niet zo'n probleem vinden, in de studeerkamer zou ik er minder blij van worden.

[Afbeelding]

Tijdens het maken van de huisaansluiting is een andere converter gemonteerd, een zwarte Nokia met een los snoer. Vervolgens is KPN langs geweest ter voorbereiding van T-Mobile en heeft de zwarte Nokia vervangen voor het exemplaar op de foto.
dit vind ik een nettere oplossing dan zo'n los kastje ernaast

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lord_Dain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:50:
[...]

Zeker niet! Er is geen andere blindkap meer en dan kan je beter deze erop schuiven. Geen stroom erop dus doet niks. Maar beschermt wel de kwetsbare connector binnenin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TheVMaster schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:38:
Stelletje.....
KPN is helemaal niet in die PoP geweest. Er is geen enkele migratie opdracht naar een KPN aannemer gegaan maar direct naar Guidion zelf. Iemand van Guidion heeft die patch gedaan. Wat er ook gedaan moge zijn.

Ik word soms zo chagrijnig van al die T-Mobile medewerkers en aanverwanten die KPN overal de schuld van geven.

[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 25-11-2021 14:10 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

Barre73 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:08:
[...]

Stelletje.....
KPN is helemaal niet in die PoP geweest. Er is geen enkele migratie opdracht naar een KPN aannemer gegaan maar direct naar Guidion zelf. Iemand van Guidion heeft die patch gedaan. Wat er ook gedaan moge zijn.

Ik word soms zo chagrijnig van al die T-Mobile medewerkers en aanverwanten die KPN overal de schuld van geven.
Kijk, dat verklaard. Ergens fijn dat KPN (wederom) geen blaam treft, maar de fundering richting toekomst mbt GPON aanslutingen/verhuizingen T-Mobile is echt (nog lang) niet in orde :X

Mijn boefje is liev!

• Lord_Dain
Barre73 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:06:
[...]

Zeker niet! Er is geen andere blindkap meer en dan kan je beter deze erop schuiven. Geen stroom erop dus doet niks. Maar beschermt wel de kwetsbare connector binnenin.
Nee want deze vezel in de rechter kap is afgewerkt met de groene APS connector en de KPN NTU heeft een blauwe connector, dus is het alleen verstandig om de KAP er op te zetten -zonder- de KPN NTU.. anders heb je alsnog kans dat de groene APS connector straks beschadigd is. Dus cosmetisch; ja, maar alleen als dit betekent dat er niet een blauwe female op de groene male geschoven is...

Sowieso wordt de connector ook zonder de kap beschermd door het witte omhulsel.
Lord_Dain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:47:
[...]

Nee want deze vezel in de rechter kap is afgewerkt met de groene APS connector en de KPN NTU heeft een blauwe connector, dus is het alleen verstandig om de KAP er op te zetten -zonder- de KPN NTU.. anders heb je alsnog kans dat de groene APS connector straks beschadigd is. Dus cosmetisch; ja, maar alleen als dit betekent dat er niet een blauwe female op de groene male geschoven is...

Sowieso wordt de connector ook zonder de kap beschermd door het witte omhulsel.
Als je een groene en een blauwe connector op elkaar klikt krijg je geen beschadiging maar enkel een "gat" tussen de twee.
Zoals we al hadden vastgesteld was geen kap om ergens op te schuiven.
En de bescherming van de connector door dat witte omhulsel is alleen van de zijkanten. Ik doelde op de bovenzijde (stof).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aOnDktA5lZXeu5U293oWEOl9aI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gQzWcsqRWgnZhySgjMgKnZ6l.jpg?f=user_large

• Lord_Dain
Barre73 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:04:
[...]

Als je een groene en een blauwe connector op elkaar klikt krijg je geen beschadiging maar enkel een "gat" tussen de twee.
Zoals we al hadden vastgesteld was geen kap om ergens op te schuiven.
En de bescherming van de connector door dat witte omhulsel is alleen van de zijkanten. Ik doelde op de bovenzijde (stof).

[Afbeelding]
Is toch helaas echt niet zo, de groene steekt een klein beetje uit en drukt dan op het vlakke deel van de UPC connector.. dit kan beschadigingen en micro cracks geven in de oppervlakte van de connector, niet dat de kans groot is, maar het kan. Ik heb het zelf gelukkig niet meegemaakt :P Zal wel loslopen als die er gewoon losjes op zit en inderdaad, stof op je connector is misschien wel erger.

https://www.servethehome....ors-and-why-this-matters/

Site is bij mij heeel traag, hoop niet dat dit door mijn connectoren komt... :|

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 25-11-2021 15:14 ]

• Lord_Dain
TheVMaster schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:51:
[...]

Dat heeft de monteur gedaan. Hij heeft een extra cover bij zich en ik heb de oude cover niet meer :-(

Heb snel de Zyxel afgekoppeld en m’n eigen UDM Pro weer aangesloten. En we hebben weer internet :-)

Snelheid houdt niet over. Haal qua download < 700Mbps en qua upload gaat hij wel naar de 900Mbps.
Die snelheden komen me bekend voor. Haal hier meestal ook 'maar' 700Mbps down en wel ruim 900Mbps up. Ik vind het vooralsnog prima, veel goedkoper gaat het niet worden dan dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Lord_Dain schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:07:
[...]

Die snelheden komen me bekend voor. Haal hier meestal ook 'maar' 700Mbps down en wel ruim 900Mbps up. Ik vind het vooralsnog prima, veel goedkoper gaat het niet worden dan dit.
En beter ook niet :P

Mijn boefje is liev!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Lord_Dain schreef op Thursday 25 November 2021 @ 17:07:
[...]

Snelheid is nu iets beter, tussen de 750 en 900 Mbps down, ik vind het goed genoeg. Wat jij ook al zegt, de prijs is super goed, dus ik vind het ook wel oké. Had net zelfs een keer download > 900 Mbps dus het is ruim goed genoeg. O-)

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 25-11-2021 17:55 ]

• Soundwork
gehaktstaaf schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:30:

[Afbeelding]

De ONT die op deze foto staat is dus waar ik het gisteren over had in dit topic.
Dat is Genexis ONT voor XGS-PON. Maar ik neem niet aan dat bij KPN WBA dit toegepast wordt voor T-Mobile abonnementen.

@Barre73 of is dat wel zo?
Soundwork schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:25:
[...]

De ONT die op deze foto staat is dus waar ik het gisteren over had in dit topic.
Dat is Genexis ONT voor XGS-PON. Maar ik neem niet aan dat bij KPN WBA dit toegepast wordt voor T-Mobile abonnementen.

@Barre73 of is dat wel zo?
Jawel. Daar waar T-Mobile moet leveren via KPN WBA op XGS-PON heeft iedere provider deze ONT.

NB: de ONT op deze foto kan ook een NT zijn voor AON. Ziet er vrijwel hetzelfde uit op een paar details na.

• Soundwork
Barre73 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:27:
[...]

Jawel. Daar waar T-Mobile moet leveren via KPN WBA op XGS-PON heeft iedere provider deze ONT.

NB: de ONT op deze foto kan ook een NT zijn voor AON. Ziet er vrijwel hetzelfde uit op een paar details na.
Ok, dank.
Nee, de ONT op de foto is de XGS-PON mediaconverter.
De beschrijvingen bij de LED lampjes geven het aan (Power, Connection, Alarm).
Bij een AON NT heb je Power, Glas, Ethernet.
Soundwork schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:29:
[...]

Ok, dank.
Nee, de ONT op de foto is de XGS-PON mediaconverter.
De beschrijvingen bij de LED lampjes geven het aan (Power, Connection, Alarm).
Bij een AON NT heb je Power, Glas, Ethernet.
Ik zag het daarna ook ja. Dit is een XGS-PON ONT.

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:46
Vraagje. Een vriend van me heeft in zijn nieuwe huis T-Mobile glasvezel. Hij heeft hierbij het Zyxel modem gekregen, maar wil graag zijn eigen access-point erop aansluiten. Tot onze verbazing heeft het modem echter geen enkele 1000Mbps netwerkpoort, waardoor de snelheid van zijn access-point gelimiteerd is op 100Mbps.

Hebben jullie een soortgelijke setup? En hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:59

Quad

Doof

Sito schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:33:
Vraagje. Een vriend van me heeft in zijn nieuwe huis T-Mobile glasvezel. Hij heeft hierbij het Zyxel modem gekregen, maar wil graag zijn eigen access-point erop aansluiten. Tot onze verbazing heeft het modem echter geen enkele 1000Mbps netwerkpoort, waardoor de snelheid van zijn access-point gelimiteerd is op 100Mbps.

Hebben jullie een soortgelijke setup? En hoe hebben jullie dit opgelost?
Dan doe je iets verkeerd want de Zyxel T-50 heeft gewoon 4x 1Gb LAN.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• Sito
Quad schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:42:
[...]

Dan doe je iets verkeerd want de Zyxel T-50 heeft gewoon 4x 1Gb LAN.
You're on to something. Hij stuurde mij deze foto van de instellingen van zijn modem waarop het lijkt alsof zijn LAN poorten 10/100Mbps zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WeW42Mr.jpeg

Of is dit de snelheid die het modem en het aangesloten device overeengekomen zijn? Als dat het is moet hij waarschijnlijk een setting in zijn AP aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:59

Quad

Doof

LAN 1 heeft 10Mb/half, zou de bekabeling eens controleren.
Voor de overige poorten zou het bekabeling of het andere apparaat kunnen zijn wat op 100Mb negotiate.

Zonder verdere info over netwerk apparatuur en de betreffende AP's kan ik er ook niet veel zinnigs over zeggen.

[ Voor 26% gewijzigd door Quad op 25-11-2021 23:52 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• Sito
Quad schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:51:
LAN 1 heeft 10Mb/half, zou de bekabeling eens controleren.
Voor de overige poorten zou het bekabeling of het andere apparaat kunnen zijn wat op 100Mb negotiate.

Zonder verdere info over netwerk apparatuur en de betreffende AP's kan ik er ook niet veel zinnigs over zeggen.
Bekabeling zou prima moeten zijn, allemaal cat5e. LAN1 is een deurbel, dus de kans is groot dat die op 10Mbps negotiate. Ik laat hem weten dat hij waarschijnlijk even in de settings van zijn AP moet kijken. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 12:50
Mijn HUE bridge draait ook op 10mbit meen ik, mijn Tado bridge op 100.Of het is andersom. Niet alles draait op gigabit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigTasty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlfjKNGZ46VRUFRTBxpUGSgM8sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDugEhbbFLqhJKizdPirhKay.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dan andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Sito schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:59:
[...]

Bekabeling zou prima moeten zijn, allemaal cat5e. LAN1 is een deurbel, dus de kans is groot dat die op 10Mbps negotiate. Ik laat hem weten dat hij waarschijnlijk even in de settings van zijn AP moet kijken. Thanks!
Dan zal het dus apparatuur zijn met "beperkingen" of hij heeft zelf de poorten op de router ingesteld op bepaalde snelheden. De specs van die router;

https://www.zyxel.com/pro...Gigabit-IAD-VMG8825-T50K/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZie9mHTXhsJ0XGI_X12PGxiI98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9Gga2NDQFf5aYd6lTMxrt9ZL.png?f=user_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:47
Zijn er meer mensen die weer routerings problemen hebben? Heb nog geen specifieke sites kunnen vinden maar alle collega's die een T-mobile lijn hebben kunnen niet meer met de vpn op kantoor verbinden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
traceroute to vpn ip (vpn ip), 64 hops max, 52 byte packets
 1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  11.100 ms  1.388 ms  1.713 ms
 2  1-32-178-143.ftth.glasoperator.nl (143.178.32.1)  4.517 ms  5.300 ms  4.198 ms
 3  10.10.80.106 (10.10.80.106)  5.909 ms  4.480 ms  23.581 ms
 4  10.10.80.145 (10.10.80.145)  5.895 ms  9.136 ms  7.180 ms
 5  ams-ix.r1.gsa.nl.as43350.com (80.249.210.175)  7.309 ms  5.922 ms  20.587 ms
 6  * * *

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jvanderkroon schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:10:
Zijn er meer mensen die weer routerings problemen hebben? Heb nog geen specifieke sites kunnen vinden maar alle collega's die een T-mobile lijn hebben kunnen niet meer met de vpn op kantoor verbinden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
traceroute to vpn ip (vpn ip), 64 hops max, 52 byte packets
 1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  11.100 ms  1.388 ms  1.713 ms
 2  1-32-178-143.ftth.glasoperator.nl (143.178.32.1)  4.517 ms  5.300 ms  4.198 ms
 3  10.10.80.106 (10.10.80.106)  5.909 ms  4.480 ms  23.581 ms
 4  10.10.80.145 (10.10.80.145)  5.895 ms  9.136 ms  7.180 ms
 5  ams-ix.r1.gsa.nl.as43350.com (80.249.210.175)  7.309 ms  5.922 ms  20.587 ms
 6  * * *
Ik kom alleen deze tegen atm;

https://community.t-mobil...te-niet-bereikbaar-336494

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:50

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Jemig wat een gekloot @TheVMaster !! Heb het allemaal even terug gelezen, maar daar wordt je niet blij van.

Ik krijg vandaag een installatie pakket via de post van T-Mobile. Per 15 december stap ik over van Tweak naar T-Mobile, maar eigenlijk alleen voor het prijsverschil van 110€ per jaar.

Nou was mijn internet snelheid bij Tweak altijd wel oke, maar gisteren voor de XBox Series X Call of Duty Modern Warfare Remastered gekocht. Dat was een download van 74Gb. Waar ik bij Tweak nooit stabiel, met de nadruk op stabiel boven de 500mbit uitkwam, ging de download nu wel stabiel richting de 700Mbit. Blijkbaar heeft of Microsoft wat aangepast of proberen ze stiekem bij Tweak kenbaar te maken dat ik moet blijven. ;)

Maar goed ik ben dus benieuwd of er nog allemaal werkzaamheden bij mij moeten gaan gebeuren. Momenteel hangt dit in mijn meterkast. Vanuit dit witte kastje loopt er rechtstreeks een utp kabel naar mijn Edge Router Lite 3. Mijn woning is nieuwbouw uit 2006 en toen we dit huis in 2012 kochten, zat deze glas aansluiting er al. Althans ik kan me niet meer herinneren dat de monteur van Tweak destijds hier iets aan heeft aangepast.

Afwachten dus wat er allemaal aangepast moet worden, maar ik hoop dus echt niet op die problemen die @TheVMaster heeft gehad en dat ik gewoon het Tweak vlan 0.34 kan omzetten naar vlan 0.300 en dan gaan met die T-Mobile glas verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0imU84gc6DPx2hGkxvHmTFxFj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cgvce5bKQ07xb0hpCHaP47bE.jpg?f=fotoalbum_large

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
MRE-Inc schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:39:
Jemig wat een gekloot @TheVMaster !! Heb het allemaal even terug gelezen, maar daar wordt je niet blij van.

Ik krijg vandaag een installatie pakket via de post van T-Mobile. Per 15 december stap ik over van Tweak naar T-Mobile, maar eigenlijk alleen voor het prijsverschil van 110€ per jaar.

Nou was mijn internet snelheid bij Tweak altijd wel oke, maar gisteren voor de XBox Series X Call of Duty Modern Warfare Remastered gekocht. Dat was een download van 74Gb. Waar ik bij Tweak nooit stabiel, met de nadruk op stabiel boven de 500mbit uitkwam, ging de download nu wel stabiel richting de 700Mbit. Blijkbaar heeft of Microsoft wat aangepast of proberen ze stiekem bij Tweak kenbaar te maken dat ik moet blijven. ;)

Maar goed ik ben dus benieuwd of er nog allemaal werkzaamheden bij mij moeten gaan gebeuren. Momenteel hangt dit in mijn meterkast. Vanuit dit witte kastje loopt er rechtstreeks een utp kabel naar mijn Edge Router Lite 3. Mijn woning is nieuwbouw uit 2006 en toen we dit huis in 2012 kochten, zat deze glas aansluiting er al. Althans ik kan me niet meer herinneren dat de monteur van Tweak destijds hier iets aan heeft aangepast.

Afwachten dus wat er allemaal aangepast moet worden, maar ik hoop dus echt niet op die problemen die @TheVMaster heeft gehad en dat ik gewoon het Tweak vlan 0.34 kan omzetten naar vlan 0.300 en dan gaan met die T-Mobile glas verbinding.

[Afbeelding]
Als je via T-Mobile Glasoperator wordt aangesloten, dan kan je of via GPON of via AON aangesloten worden. In beide gevallen gaat de huidige NT die je nu hebt, ertussenuit dus loopt er een vezelkabeltje vanuit je FTU naar een grijzig blokje of een wit vierkant blokje. En vanaf dat blokje gaat je netwerkkabel naar de EdgeRouter 3Lite. Je hebt trouwens nog 1 van de eerste generatie FTU's (FXS-100).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:03
Sito schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:45:
[...]

You're on to something. Hij stuurde mij deze foto van de instellingen van zijn modem waarop het lijkt alsof zijn LAN poorten 10/100Mbps zijn:

[Afbeelding]

Of is dit de snelheid die het modem en het aangesloten device overeengekomen zijn? Als dat het is moet hij waarschijnlijk een setting in zijn AP aanpassen.
Volgens mij is het een instelling per poort. Iets van eco mode/ energie besparing uitzetten. Heb geen T-Mobile meer, maar weet dat ik er destijds ook even naar moest zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
MRE-Inc schreef op Friday 26 November 2021 @ 09:39:

[Afbeelding]
Ach, het was puur de incompetente planner van Guidion die er een potje van heeft gemaakt. De monteur heeft het keurig opgelost is en het werkt nu allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:41

SebasFM

BOFH

TheVMaster schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:51:
[...]

Zo te zien zit je op GPON. Houdt er rekening mee dat je met GPON 2,5 Gbps deelt met 32 aansluitingen. Dus als alle 32 aansluitingen tegelijkertijd maximaal gaan downloaden, kom je uit op een schamele 78 Mbps download snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52
Het is meestal want in de avond kan je er standaard 32x (tv/Netflix) stream vanaf trekken.

In praktisch elk huishouden is in de avonduren minstens één stream actief.

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 26-11-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

TheVMaster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:12:
[...]

Ach, het was puur de incompetente planner van Guidion die er een potje van heeft gemaakt. De monteur heeft het keurig opgelost is en het werkt nu allemaal goed.
Mja, een dag eerder touwtjes los trekken is nou niet echt competent te noemen?

Ik blijf erbij; het zogenaamde aangepaste proces scheelt een heleboel maar daarnaast moet gewoonweg niet vergeten worden dat de procedures een workaround zijn om GPON niet om te laten vallen door verdwaalde NTs van KPN die op het netwerk komen. T-Mobile krijgt het niet anders opgelost klaarblijkelijk want de OLT in de PoP is niet te beschermen tegen deze ellende zover ik begrijp.

Het is dus geen structurele oplossing maar een pleister.

[ Voor 49% gewijzigd door JB op 26-11-2021 14:37 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
SebasFM schreef op Friday 26 November 2021 @ 12:28:
[...]

Zo te zien zit je op GPON. Houdt er rekening mee dat je met GPON 2,5 Gbps deelt met 32 aansluitingen. Dus als alle 32 aansluitingen tegelijkertijd maximaal gaan downloaden, kom je uit op een schamele 78 Mbps download snelheid.
Ehh....ik begrijp niet hoe ik dat acceptabel zou moeten vinden als ik een Gbit abonnement heb overigens. :?

Nu zal dat in de praktijk weinig voorkomen natuurlijk, maar bijzonder vind ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
JB schreef op Friday 26 November 2021 @ 13:17:
[...]

Mja, een dag eerder touwtjes los trekken is nou niet echt competent te noemen?

Ik blijf erbij; het zogenaamde aangepaste proces scheelt een heleboel maar daarnaast moet gewoonweg niet vergeten worden dat de procedures een workaround zijn om GPON niet om te laten vallen door verdwaalde NTs van KPN die op het netwerk komen. T-Mobile krijgt het niet anders opgelost klaarblijkelijk want de OLT in de PoP is niet te beschermen tegen deze ellende zover ik begrijp.

Het is dus geen structurele oplossing maar een pleister.
Tja, ze trekken de touwtjes een maand eerder los, dus ja dat vind ik wel incompetent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
TheVMaster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:37:
[...]

Ehh....ik begrijp niet hoe ik dat acceptabel zou moeten vinden als ik een Gbit abonnement heb overigens. :?

Nu zal dat in de praktijk weinig voorkomen natuurlijk, maar bijzonder vind ik het wel.
Is al jaaaaaaaren gebruikelijk in consumenten internet land hoor; denk je echt dat een ISP een 1:1 niet overboekte capaciteit per subscriber heeft? In de good old DSL days was 1:30 overboeking al niets bijzonders, net als dat de lijnen bij dialup internet ook gewoon vol konden zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
_-= Erikje =-_ schreef op Friday 26 November 2021 @ 14:53:
[...]

Is al jaaaaaaaren gebruikelijk in consumenten internet land hoor; denk je echt dat een ISP een 1:1 niet overboekte capaciteit per subscriber heeft? In de good old DSL days was 1:30 overboeking al niets bijzonders, net als dat de lijnen bij dialup internet ook gewoon vol konden zitten
:-) Tuurlijk. Maar ik moet zeggen dat ik met de 'ouderwetse' glasvezel (dus pre-GPON) nooit last heb gehad van 'traagheid', haal eigenlijk altijd de geadverteerde snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
TheVMaster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:54:
[...]

:-) Tuurlijk. Maar ik moet zeggen dat ik met de 'ouderwetse' glasvezel (dus pre-GPON) nooit last heb gehad van 'traagheid', haal eigenlijk altijd de geadverteerde snelheid.
Nou, ik heb ooit bij XS4ALL (mijn eerste provider over glasvezel) wel degelijk last gehad van trage verbinding, en dat was een AON patch. Feit blijft: iedere klant aansluiting is overboekt, of je nu glasvezel, xDSL of kabelinternet hebt......

Het "nadeel" van de GPON via Glasop is dat T-Mobile en Guidion het beheer niet goed uitvoert... De oude NT moet eerst van de bus af zodra ze in de area POP de patch omzetten... Dat gebeurd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:04
Zijn er hier toevallig mensen die ook issues hebben met tv anywhere op android? Bij mij start het niet op. Blijft hangen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 16:20
(off topic) hoe krijg je die plaatjes naast je Hue, Synology etc. in de Unifi Network app? Ik heb alleen zo'n grijze PC overal bij staan en zie geen optie om een plaatje te kiezen. Zou wel handig zijn.

(on topic) Verder krijg ik als het goed is binnenkort EINDELIJK ook glasvezel. T-Mobile/ODF komen het aanleggen. Tegelijkertijd (of waarschijnlijk net niet tegelijkertijd) komt KPN Netwerk opeens ook met een fiber aansluiting. Het prijsverschil trekt me sterk richting T-mobile (57,50 voor puur glasvezel t.o.v. 50 euro INCL onbeperkt mobiel), dus die gaan we eerst maar eens proberen. Als het goed bevalt blijf ik hangen, als het niet bevalt kunnen we altijd nog over naar KPN of terug naar ons oude vertrouwde 50mbit lijntje :D

Heeft iemand een indicatie hoe lang het ongeveer kan duren voordat ze daadwerkelijk gaan graven, en wanneer je ook daadwerkelijk aangesloten wordt? Ik heb de aankondiging ongeveer een maand geleden ontvangen maar sindsdien is het een doodse stilte.

[ Voor 10% gewijzigd door Kevinns op 26-11-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Kevinns schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:23:
[...]

Heeft iemand een indicatie hoe lang het ongeveer kan duren voordat ze daadwerkelijk gaan graven, en wanneer je ook daadwerkelijk aangesloten wordt? Ik heb de aankondiging ongeveer een maand geleden ontvangen maar sindsdien is het een doodse stilte.
Bij ons duurde het om en nabij een half jaar (incl. oplevering en het beschikbaar komen van T-Mobile Premium)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:24
Hier zijn ze nu ook aan het graven, in Haarlem. Mijn ADSL Abo (niet bij T-Mobile) loopt nog tot oktober volgend jaar.

Enig idee hoe ik dat het beste aan kan pakken? Nu al papieren invullen voor T-Mobile? Dan krijg ik nog korting op activatie en installatie kosten. Of krijg ik dat over een jaar ook nog wel?

En als ik nu al afsluit, loopt dat dan wel netjes in elkaar over? Liever geen 2 aansluitingen tegelijk.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
[...]

(off topic) hoe krijg je die plaatjes naast je Hue, Synology etc. in de Unifi Network app? Ik heb alleen zo'n grijze PC overal bij staan en zie geen optie om een plaatje te kiezen. Zou wel handig zijn.
Bij devices op report missing icon duwen mag je zelf kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigTasty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:40
[...]

Heb ik niks voor gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 16:20
evleerdam schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:38:
Hier zijn ze nu ook aan het graven, in Haarlem. Mijn ADSL Abo (niet bij T-Mobile) loopt nog tot oktober volgend jaar.

Enig idee hoe ik dat het beste aan kan pakken? Nu al papieren invullen voor T-Mobile? Dan krijg ik nog korting op activatie en installatie kosten. Of krijg ik dat over een jaar ook nog wel?

En als ik nu al afsluit, loopt dat dan wel netjes in elkaar over? Liever geen 2 aansluitingen tegelijk.
Bel ze even. Als je klant wil worden zijn ze vast bereid tot een helpende hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@evleerdam Wacht eerst maar tot het in de straat ligt. Het is namelijk zo dat de aanbiedingen per postcode anders zijn. De standaard actie is nu 6 maanden korting, maar op mijn postcode 9 maanden (en gratis aansluiten) om mensen over te halen om een abonnement te nemen. En hier is dit jaar aangelegd ( van januari tot juli ongeveer).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
TheVMaster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:37:
[...]

Je hebt de overboeking altijd. Bij GPON zit hij net zoals bij kabel in the last mile.
  • GPON (TmT): 2,5:32
  • GPON (KPN): kennelijk 2,5:64 (zie ander topic)
  • xDSL: 1:1 tot straatkast, daarna waarschijnlijk >1:5, waarschijnlijk > 1:10
  • DOCSIS: Downstream 2gbit (met 3.1)/300 klanten - upstream 225/300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ANdrode schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:34:
[...]

Je hebt de overboeking altijd. Bij GPON zit hij net zoals bij kabel in the last mile.
  • GPON (TmT): 2,5:32
  • GPON (KPN): kennelijk 2,5:64 (zie ander topic)
  • xDSL: 1:1 tot straatkast, daarna waarschijnlijk >1:5, waarschijnlijk > 1:10
  • DOCSIS: Downstream 2gbit (met 3.1)/300 klanten - upstream 225/300
En bij glasvezel AON dan? Wat is daar de verdeelsleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Soundwork schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:47:
[...]

En bij glasvezel AON dan? Wat is daar de verdeelsleutel?
Niks in the last mile. En doordat iptv multicast is heb je daar minder last van in de upstream. Het krapste punt kan ik niet inschatten.

Ga je verder weg van de klant de keten in dan staan er op een gegeven moment ook content caches van netflix etc, waardoor je daarvoor ook geen capaciteit meer nodig hebt verderop.

Ik denk dat op het punt waar je het minste capaciteit per klant hebt 10mbit down en 0.5 up genoeg is (en ook bv genoeg is voor universiteiten voor de cliënt toepassingen)....
@stormfly wil jij een gok doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
ANdrode schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:07:
[...]

Niks in the last mile. En doordat iptv multicast is heb je daar minder last van in de upstream. Het krapste punt kan ik niet inschatten.

Ga je verder weg van de klant de keten in dan staan er op een gegeven moment ook content caches van netflix etc, waardoor je daarvoor ook geen capaciteit meer nodig hebt verderop.

Ik denk dat op het punt waar je het minste capaciteit per klant hebt 10mbit down en 0.5 up genoeg is (en ook bv genoeg is voor universiteiten voor de cliënt toepassingen)....
Volgens mij is bij xPON het nu zo dat de down/upstream niet symmetrisch is. Maar bij XGS-PON als het goed is wel weer. Dus ik neem aan dat de upstream perikelen dan minder een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:07:
[...]

Uiteraard is er wel overboeking. Max 576 klanten op een 10 Gbit doorvoer in de Dslam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:16:
[...]

Uiteraard is er wel overboeking. Max 576 klanten op een 10 Gbit doorvoer in de Dslam...
Ik neem aan dat die 10 Gbps zowel up- / als downstream is?
Pagina: 1 ... 168 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie