[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.891.517 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
d-vine schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:53:
T-Mobile thuis Glasvezel Bitrates per zender

TV KanaalZenderBitrate
1NPO1 16.4 - 18.5 Mbps
2NPO216.3 - 16.9 Mbps
3NPO313.8 - 16.3 Mbps
4RTL 410.9 - 12.2 Mbps
5RTL 511.1 - 12.3 Mbps
6SBS 613 - 13.5 Mbps
7RTL 711.3 - 12.2 Mbps
8Veronica11.1 -12.4 Mbps
9NET 512.9 - 13 Mbps
10RTL 811.8 - 12.2 Mbps
15FOX Sports 112.2 - 14 Mbps
17TLC12.3 - 12.6 Mbps
2424 Kitchen14.1 - 15.3 Mbps
61Discovery Chanel12.1 - 13.5 Mbps
72Animal Planet7.39 - 9.25 Mbps
81National Geographic13.1 - 14.2 Mbps
160Ziggo Sport Select12.1 - 14.8 Mbps
161Ziggo Voetbal11.5 - 13.1 Mbps
195Zapp Extra8.75 - 11.1 Mbps
152FOX Sports 311.9 - 12.3 Mbps
154FOX Sports 511.8 - 12.3 Mbps
381ARD13.4 - 16.1 Mbps
392ZDF14.3 - 15.6 Mbps
393WDR12.1- 12.5 Mbps
Ik had een hele tijd terug een overzicht gemaakt van de bitrates op het oude TV platvorm waar ik nu nog op zit. Nu is er nog steeds een hoop discussie over de lage TV kwaliteit van het nieuwe platvorm.

Is er iemand die de bitrates kan meten van het nieuwe TV platvorm en de waardes erachter kan zetten om zo een mooi inzichtelijk overzicht te krijgen?

Of zijn er beta testers die meer kunnen vertellen dat de kwaliteit beter gaat worden en daar een overzicht van kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik had je post gezien.
Maar er is bij tmt geen discussie over de bitrate, want het is een bewuste keus.

Waarschijnlijk hebben ze door de unicast te weinig capaciteit in core switches om een knappe stream aan te bieden.

[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 17-09-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
leonbong schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:21:
Ik had je post gezien.
Maar er is bij tmt geen discussie over de bitrate, want het is een bewuste keus.

Waarschijnlijk hebben ze door de unicast te weinig capaciteit in core switches om een knappe stream aan te bieden.
Blijft natuurlijk raar dat het na omzetting ineens zo veel slechter gaat worden.
Als je 1G internet hebt afgenomen en ineens na omzetting is dat een 50/50 verbinding wordt je ook niet vrolijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Het is gewoon zeer slecht wat T-mobile aan beeldkwaliteit levert, bij de vernieuwing van het platform.

Dit antwoordt van T-mobile moderators zegt eigenlijk allemaal van TmT-Lisa
Qua beeldkwaliteit kan het anders zijn, omdat het geen directe feed is. Of dit per saldo positief of negatief is zal misschien voor sommige klanten verschillen, maar wij zijn ervan overtuigd dat het uiteindelijk alles bij elkaar een betere ervaring geeft.
Ze weten het dondersgoed.

of deze vind ik ook mooi van TmT-Brian van 21-juli
Het gebruiken van een lagere bitrate ten overstaan van het oude platform is wel een bewuste keuze, omdat er steeds meer draadloze apparaten gebruikt worden bieden we het liefst een zo stabiel mogelijke verbinding die je met elk device kan gebruiken. Of je de beeldkwaliteit beter of minder vindt ten opzichte van het oude platform is subjectief. Over de hele linie genomen is het aantal klachten minimaal dus voor de meeste klanten lijkt het ruim voldoende maar we blijven het natuurlijk graag verbeteren en jullie feedback is hier erg waardevol bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
leonbong schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:59:
Het is gewoon zeer slecht wat T-mobile aan beeldkwaliteit levert, bij de vernieuwing van het platform.
Daarom ga ik voordat ik over ga op het nieuwe platform ook mijn stem al laten horen dat dit niet kan of geaccepteerd mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
d-vine schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:55:
[...]

Ik had een hele tijd terug een overzicht gemaakt van de bitrates op het oude TV platvorm waar ik nu nog op zit. Nu is er nog steeds een hoop discussie over de lage TV kwaliteit van het nieuwe platvorm.

Is er iemand die de bitrates kan meten van het nieuwe TV platvorm en de waardes erachter kan zetten om zo een mooi inzichtelijk overzicht te krijgen?

Of zijn er beta testers die meer kunnen vertellen dat de kwaliteit beter gaat worden en daar een overzicht van kan maken
Die NPO bitrates zijn wel aan de hele hoge kant. Als je daadwerkelijk de stream captured en analyseert is de bitrate gewoon 12Mb/s (wat het ook hoort te zijn: " [vraag] ...16 Mbit rate ...[van T-Mobile]

Er is geen enkele HD zender die in het nationale distributienet die waarde heeft. ... . NPO is 12 Mb/s, dus zit KPN goed met 12,5.[de zogenaamde HD+ kanalen die natuurlijk nog een keer door de mangel gehaald zijn en er met 12,5 uitkomen]"

Ik heb het in het verleden ook wel eens gedaan, van alle zenders een stuk gecaptured via Wireshark en ook toen was NPO ODF ~12Mb/s (videobitrate) net als in een vrij recente capture op het T-Mobile forum die ook daarnaast het nieuwe platform mocht testen toen en op het nieuwe platform met een 6Mb/s 50fps stream op de proppen kwam (net als de hoogste kwaliteit van TV Anywhere). Maar schijnbaar zou er nog één hogere stream moeten bestaan van hooguit 8Mb/s voor de box en Apple TV. Of die ook daadwerkelijk bestaat is nog de vraag, zag een gebruiker 7,2 Mb/s noemen als getal wat z'n Apple TV opgaf maar geen idee of dat voor videobitrate of netwerk gebruik was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:05
Het viel me op dat op mijn postcode met een KPN fiber opeens 1000Mbit volgens TMobile site kan krijgen ipv 100Mbit voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:35
Ze zijn volgens mij ook echt hard aan het uitbreiden op het eigen netwerk. Het doel zal wel zijn om op alle KPN aansluitingen met het eigen netwerk te kunnen leveren.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:02

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kan je bij T-mobile de zenders in eigen volgorde zetten? Via een favorietenlijst is geen goede oplossing, ik wil ze echt op mijn volgorde hebben.

Bij Canal Digitaal kon dat bijv met eigen tuners en soms, maar meestal niet, met de tuner die in een kant en klaar pakket zat

Hoe komt het signaal eigenlijk binnen als ik een glasvezellijn van ze neem?

RFOG en dan in de meterkast omzetten naar coax?
UTP?

[ Voor 19% gewijzigd door Jorgen op 17-09-2021 13:49 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:30
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht:
nieuws: T-Mobile en Open Dutch Fiber leggen vanaf november glasvezel aan in U...
...ben ik alvast wat aan het inlezen, met name of dit voor mij een reden is om van Ziggo af te stappen.

De vraag die bij mij nu open staat: kan ik een eigen mailserver draaien, net zoals ik nu bij Ziggo doe? Ofwel:
  • staat poort 25 inkomend open?
  • hebben ze een mailserver op hun netwerk die je als relay kan gebruiken? (of, maar verwacht ik niet, poort 25 uitgaand open)
Op het forum van T-Mobile tref ik wisselende reacties aan waarbij ik het idee krijg dat ook de T-mobile vertegenwoordigers daar niet alles goed begrijpen. In dit topic even gezocht, maar de laatste relevante post die ik vond was van @Freekers en daar is voor zover ik zie geen antwoord op gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:13
@vanaalten
  • Poort 25 inkomend staat open. Ik ben vorige week overgestapt naar T-Mobile Thuis via ODF/GPON en kan gewoon mail ontvangen op m'n server thuis. Kan zijn dat het afhangt van welke infra je T-Mobile Thuis hebt (bijv. KPN/WBA of de eigen apparatuur in Den Haag en Eindhoven (daar ben ik de naam even van kwijt). Via mijn IP-addres van glasoperator.nl werkt het in elk geval.
  • Uitgaand via poort 25 staat ook open. Ik gebruik zelf de gratis variant van Mailgun aangezien ik maar weinig verstuur.
  • Ik vond ook een oud topic m.b.t. de SMTP-server van T-Mobile zelf, maar ik weet niet of dat nog geldig is: https://community.t-mobil...ver-uitgaande-mail-282810. Telnetten op poort 25 naar smtp.t-mobilethuis.nl lukt in elk geval, maar of relayen ook werkt weet ik niet (daarvoor zou ik m'n SPF-record moeten aanpassen en daar heb ik nu even geen zin in :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:30
@Mr Magic, dank, dit is al hoopgevend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-07 22:26

Pindamann

Human

Sinds een paar weken heb ik T-mobile glasvezel 1gigabit. Echter nu heb ik continu (enkele dagen) last van playback op Youtube. Ik krijg na tientallen seconden of minuten de fout "An error occurred. Please try again later. (Playback ID: 9-VttCJ607lOSauc)"

Zijn er anderen die daar ook last van hebben? Ik weet niet zeker of het aan de verbinding ligt, maar het is wel erg toevallig sinds we T-mobile hebben. De TV + Desktop hebben het beiden.

Misschien belangrijk: bij mij heeft de monteur het glasvezel kastje van KPN laten zitten omdat die volgens de monteur iets beter zou zijn.

Edit: Mocht iemand dit bericht nog lezen. Ik ben nu een paar maanden verder en heb geen last meer gehad. Het werkt nu vlekkeloos

[ Voor 13% gewijzigd door Pindamann op 11-11-2021 15:50 ]

9800X3D | 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jorgen schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:47:
Kan je bij T-mobile de zenders in eigen volgorde zetten? Via een favorietenlijst is geen goede oplossing, ik wil ze echt op mijn volgorde hebben.

Bij Canal Digitaal kon dat bijv met eigen tuners en soms, maar meestal niet, met de tuner die in een kant en klaar pakket zat

Hoe komt het signaal eigenlijk binnen als ik een glasvezellijn van ze neem?

RFOG en dan in de meterkast omzetten naar coax?
UTP?
Tegenwoordig volledig OTT. Dus als IP streams. Komt geen RFOG of coax aan te pas.
Simpel gezegd: alsof je via een app kijkt maar dan op een decoder die op de TV zit aangesloten.
En ja, dat is UTP vanaf je glasvezelaansluiting.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speed61
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-03-2023
Pindamann schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:53:
Sinds een paar weken heb ik T-mobile glasvezel 1gigabit. Echter nu heb ik continu (enkele dagen) last van playback op Youtube. Ik krijg na tientallen seconden of minuten de fout "An error occurred. Please try again later. (Playback ID: 9-VttCJ607lOSauc)"

Zijn er anderen die daar ook last van hebben? Ik weet niet zeker of het aan de verbinding ligt, maar het is wel erg toevallig sinds we T-mobile hebben. De TV + Desktop hebben het beiden.

Misschien belangrijk: bij mij heeft de monteur het glasvezel kastje van KPN laten zitten omdat die volgens de monteur iets beter zou zijn.
Ik heb exact hetzelfde probleem sinds ik T-Mobile Gbit heb (Huawei mediaconverter en Zyxel Modem/router) ...

Lijkt daar dus mee te maken te hebben... :-(

Verder nog geen klagen...

[ Voor 4% gewijzigd door Speed61 op 18-09-2021 09:48 ]

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Pindamann schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:53:
'Beter' zou ik niet zeggen. Hij doet gewoon wat ie moet doen, net als de mediaconverter die T-Mobile erbij doet. Als ik had mogen kiezen had ik liever die nieuwe dan een gebruikte met x jaar op de teller. Het was alleen 'beter' voor de monteur want die hoefde minder te doen.

Desalniettemin, de mediaconverter als oorzaak kan je imo uitsluiten. Die dingen zijn simpelweg stabiel.

• Pindamann
  • Laatst online: 09-07 22:26

Pindamann

Human

Chris.nl schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:52:
[...]

'Beter' zou ik niet zeggen. Hij doet gewoon wat ie moet doen, net als de mediaconverter die T-Mobile erbij doet. Als ik had mogen kiezen had ik liever die nieuwe dan een gebruikte met x jaar op de teller. Het was alleen 'beter' voor de monteur want die hoefde minder te doen.

Desalniettemin, de mediaconverter als oorzaak kan je imo uitsluiten. Die dingen zijn simpelweg stabiel.
Beter alsin hij zou zichzelf configureren ipv geconfigureerd moeten worden met dipswitches :)

9800X3D | 3070

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Barre73 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 07:50:
[...]

Tegenwoordig volledig OTT. Dus als IP streams. Komt geen RFOG of coax aan te pas.
Simpel gezegd: alsof je via een app kijkt maar dan op een decoder die op de TV zit aangesloten.
En ja, dat is UTP vanaf je glasvezelaansluiting.
Kan je daarin nog de zendervolgorde aanpassen, met de huurtuner of een losse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Speed61 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:44:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem sinds ik T-Mobile Gbit heb (Huawei mediaconverter en Zyxel Modem/router) ...

Lijkt daar dus mee te maken te hebben... :-(

Verder nog geen klagen...
Je zou eens een alternative DNS kunnen proberen.
apis29 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:41:
[...]

Die NPO bitrates zijn wel aan de hele hoge kant. Als je daadwerkelijk de stream captured en analyseert is de bitrate gewoon 12Mb/s (wat het ook hoort te zijn: " [vraag] ...16 Mbit rate ...[van T-Mobile]

Er is geen enkele HD zender die in het nationale distributienet die waarde heeft. ... . NPO is 12 Mb/s, dus zit KPN goed met 12,5.[de zogenaamde HD+ kanalen die natuurlijk nog een keer door de mangel gehaald zijn en er met 12,5 uitkomen]"

Ik heb het in het verleden ook wel eens gedaan, van alle zenders een stuk gecaptured via Wireshark en ook toen was NPO ODF ~12Mb/s (videobitrate) net als in een vrij recente capture op het T-Mobile forum die ook daarnaast het nieuwe platform mocht testen toen en op het nieuwe platform met een 6Mb/s 50fps stream op de proppen kwam (net als de hoogste kwaliteit van TV Anywhere). Maar schijnbaar zou er nog één hogere stream moeten bestaan van hooguit 8Mb/s voor de box en Apple TV. Of die ook daadwerkelijk bestaat is nog de vraag, zag een gebruiker 7,2 Mb/s noemen als getal wat z'n Apple TV opgaf maar geen idee of dat voor videobitrate of netwerk gebruik was.
Ik zou in geval van tmobile als internetprovider voor TV altijd eerst kijken of je met NLZIET uit de voeten kunt, goedkoper, kwaliteit is beter en in veel gevallen geen extra apparatuur nodig.

Hier inmiddels half jaartje over op NLZIET met een Google TV en dat bevalt super! Alleen voor F1 dit jaar nog even account lenen van familie, maar dat is na dit seizoen ook voorbij

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-07 21:21
Nou ik dacht ok ga even een middagje uittrekken om te kijken hoe ik mijn t-mobile zyxel router uit het netwerk haal en alleen mijn Asus ax58u gebruik.
Ben ik en 15 min klaar...

stap 1 merlin er op zetten
stap 2 vlan aanzetten op het juiste nummer
stap 3 reboot
stap 4 klaar

in ieder geval mooi dat het zo mooi werkt scheelt weer een apparaat + stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-07 22:00
Sander schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:18:

Ik zou in geval van tmobile als internetprovider voor TV altijd eerst kijken of je met NLZIET uit de voeten kunt, goedkoper, kwaliteit is beter en in veel gevallen geen extra apparatuur nodig.

Hier inmiddels half jaartje over op NLZIET met een Google TV en dat bevalt super! Alleen voor F1 dit jaar nog even account lenen van familie, maar dat is na dit seizoen ook voorbij
Hier ook en bevalt prima. Beeldkwaliteit van NLZiet is beduidend slechter dan de HD en HD Glas zenders van KPN, maar wel zeer acceptabel. Bij T-Mobile heb ik nooit TV afgenomen, maar als de beeldkwaliteit nog een stuk slechter is dan NLZiet dan zou ik er niet eens aan tv via T-Mobile beginnen...

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Begrijp ik dat de beeldkwaliteit slecht is? Hoorde vandaag dat m'n buurman juist heel tevreden is. Ik kan het hier afnemen over glas, mocht dat belangrijk zijn

Ben nu RFOG gewend (Rekam, lokale kabelaar; kort geleden overgenomen door Delta)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Jorgen schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:16:
Begrijp ik dat de beeldkwaliteit slecht is? Hoorde vandaag dat m'n buurman juist heel tevreden is. Ik kan het hier afnemen over glas, mocht dat belangrijk zijn

Ben nu RFOG gewend (Rekam, lokale kabelaar; kort geleden overgenomen door Delta)
Even vragen of hij al is overgezet op het nieuwe platform (daar worden mails over verstuurd dus dat zou bij iedereen bekend moeten zijn als dat wel het geval is). Zo nee dan spam ik deze video altijd:

Beeldkwaliteit vind ik nog net acceptabel voor de normale content (op 55" van 2,8 meter is het bijna niet te onderscheiden van het beeld via de stb). Voor complexere beelden, zoals sport, is de bitrate volstrekt ontoereikend. Voetbal vind ik gewoon onkijkbaar (via de Android TV app), maar ik heb gelukkig de box ook nog met het oude platform. Laatst ook bij een natuurdocu kwam er een shot van een bladerdek in de jungle in beeld met veel bewegende blaadjes en de resolutie stortte helemaal in elkaar :X .
Sander schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:18:
[...]Ik zou in geval van tmobile als internetprovider voor TV altijd eerst kijken of je met NLZIET uit de voeten kunt, goedkoper, kwaliteit is beter en in veel gevallen geen extra apparatuur nodig.

Heb begrepen dat NL Ziet 8 Mb/s is dus kan met niet voorstellen dat dat wel voldoende is voor sport maar kan het idd altijd even op proef nemen. Maar daarnaast is het zenderpakket wel volstrekt ontoereikend, via de Android TV app heb ik het hele zenderpakket van de box ook. Mochten ze (T-Mobile) het ooit aanbieden voor een euro of 10 zónder settopbox (ipv €15 met) dan is NL Ziet wellicht niet zo'n aantrekkelijk alternatief meer (waarschijnlijk zou ik gewoon tv van Ziggo genomen hebben maar ik had begrepen dat het tegenwoordig ook allemaal koppelverkoop is daar met een internetabo).

[ Voor 37% gewijzigd door apis29 op 18-09-2021 19:59 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

apis29 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:49:
[...]

Even vragen of hij al is overgezet op het nieuwe platform (daar worden mails over verstuurd dus dat zou bij iedereen bekend moeten zijn als dat wel het geval is). Zo nee dan spam ik deze video altijd:

[YouTube: Why Snow and Confetti Ruin YouTube Video Quality]

Beeldkwaliteit vind ik nog net acceptabel voor de normale content (op 55" van 2,8 meter is het bijna niet te onderscheiden van het beeld via de stb). Voor complexere beelden, zoals sport, is de bitrate volstrekt ontoereikend. Voetbal vind ik gewoon onkijkbaar (via de Android TV app), maar ik heb gelukkig de box ook nog met het oude platform. Laatst ook bij een natuurdocu kwam er een shot van een bladerdek in de jungle in beeld met veel bewegende blaadjes en de resolutie stortte helemaal in elkaar :X .

[...]

Heb begrepen dat NL Ziet 8 Mb/s is dus kan met niet voorstellen dat dat wel voldoende is voor sport maar kan het idd altijd even op proef nemen. Maar daarnaast is het zenderpakket wel volstrekt ontoereikend, via de Android TV app heb ik het hele zenderpakket van de box ook. Mochten ze (T-Mobile) het ooit aanbieden voor een euro of 10 zónder settopbox (ipv €15 met) dan is NL Ziet wellicht niet zo'n aantrekkelijk alternatief meer (waarschijnlijk zou ik gewoon tv van Ziggo genomen hebben maar ik had begrepen dat het tegenwoordig ook allemaal koppelverkoop is daar met een internetabo).
Dank! Mooie video ook

Dus eigenlijk is het bagger? Zonde

Ik ga normaal gesproken via de stb kijken, tenzij mijn tv (LG c7) de app heeft

Hebben bijv KPN of Delta dat beter voor elkaar?
Dit is geen Ziggo gebied dus dat valt sowieso af

Ik vind de RFOG van Rekam prachtig, maar voor extra zenders kan ik niet bij ze terecht

Edit: inmiddels een 8 pagina's lang topic op het T-mobile forum gelezen, waarin jij en d-vine ook reageerden. Wat een gedoe zeg!

[ Voor 8% gewijzigd door Jorgen op 19-09-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
apis29 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:49:
[...]

[YouTube: Why Snow and Confetti Ruin YouTube Video Quality]

[...]

Beeldkwaliteit van de nieuwe Android TV app is zeer slecht, bij bewegingen is het niet om aan te zien!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:12

HaterFrame

Well... Poo came out!

Mja mijn topic loopt al een tijdje. Feit is dat het een keus is en geen probleem. Zolang tmobile dat niet erkend word er dus ook niets opgelost.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
HaterFrame schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:23:
Mja mijn topic loopt al een tijdje. Feit is dat het een keus is en geen probleem. Zolang tmobile dat niet erkend word er dus ook niets opgelost.
Daarom moet je als klant en community je laten horen en dit niet willen accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Makkelijker gezegd dan gedaan. Een overstap gaat me heel veel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Nu online
HaterFrame schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:22:
Makkelijker gezegd dan gedaan. Een overstap gaat me heel veel geld kosten.
Dat is voor mij niet anders en daarom laat ik me alvast horen voordat ik over ga op het nieuwe platform.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Je zou eens naar de documenten kunnen kijken van EBU (european broadcast union) je die partij die ook het songfestival organiseert.
Maar in basis is EBU een overkoepelende organisatie van o.a producenten en distribiteurs van televisie.

Die hebben reeds onderzoek gedaan naar bitrates, hun conclusie in 2008 was voor H264 is voor 720P50 minimaal 10mbit nodig en voor 1080I25 minimaal 12mbit.
Waarbij zei concluderen dat 720P50 beter wordt gewaardeerd dan 1080I25, daarnaast geven andere onderzoeken van hun aan. Dat 1080P50 waarschijnlijk 20% meer is dan 720P50.

Hun technisch advies is om voor 1080I25 helemaal niet gebruiken voor broadcast op moment (2008) adviseren zijn 720P50 (10mbit) hun inschatting was 20%meer voor 1080P50 -> 12mbit.

https://tech.ebu.ch/docs/r/r132.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-07 11:16
Bij ons in de wijk wordt ook glasvezel gelegd en wij zijn ons aan het oriënteren voor een nieuwe provider en t-mobile leek me de beste keus maar kunnen we dan beter een andere provider kiezen? Of wordt dit wel opgelost. We hebben nu ziggo en zijn wel tevreden over de beeldkwaliteit en willen daar niet op inleveren. En hoe hebben de andere providers dat dan? Of gaan die de bitrate ook verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huijs_94
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-06 10:14
Ik heb sinds afgelopen woensdag T-Mobile 1000/1000. Echter sinds donderdag avond ligt mijn internet eruit.

Ik heb woensdag nadat de monteur was na 15 minuten de t-mobile modem uitgeschakeld en mijn eigen Asus AX88U router ingesteld. Dit werkte vlekkeloos en mijn internet werkte perfect.

Echter donderdag rond 18:00 vloog m’n internet eruit. En begon het LOS lampje rood te knipperen. Hierna de modem van T-mobile geprobeerd en nog steeds zelfde probleem.

Nu komt er morgen (maandag) een monteur.
Hopelijk wordt het opgelost.

Nu is mijn vraag: kan het kwaad dat ik na 10/15 minuten de modem van t-mobile al heb losgekoppeld? En dat hierdoor misschien een storing is ontstaan?
Of is het LOS lampje iets externs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-07 23:30
Dat is een bekend probleem bij ODF. En daar ga elke keer last van hebben als er een aansluiting omgeprikt wordt in de wijkkast. Voor mij dus nu al 2x deze week en al de 5e keer in 5 weken. Een monteur thuis gaat het probleem niet oplossen, daar zit het probleem niet.
Dus bereid je maar voor op vele dagen zonder diensten. Ik ga in ieder geval overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
Ik volg dit forumtopic al een tijdje maar ik kom er nog niet uit met betrekking tot mijn aansluiting.
Vanaf 1 december ben ik ook klant bij T-mobile. (gigabit glasvezel). Vorige week de aanvraag gedaan en alles gaat super rap qua aanvraag.
Het laten aansluiten door de monteur heb ik nog even vakkundig vertraagd omdat ik volgens mij de monteur niet nodig heb.

Momenteel hangt er een Genexis GN02 (gigabit) mediaconverter in de meterkast. Als ik het goed heb gelezen bij het stukje eigen hardware hoef ik de mediaconverter uit het T-mobile pakket niet te gebruiken. Ik zou als het goed is een patchkabel moeten pluggen in de Genexis en op de WAN poort van mijn UDM met het juiste VLAN tag.

Klopt mijn aanname ?
Als dat zo is, dan laat ik de monteur achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Leuk bedacht maar de glasvezelnetbeheerders staan niet toe dat je zelf aan het overnamepunt werkt.
Daarom komt er altijd een monteur en is dat niet optioneel.

Ook kan het zijn dat je wordt aangesloten GPON ipv je huidige AON-oplossing en dan kan je genexis niet worden behouden en moet er sowieso een monteur komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
leonbong schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:51:
Leuk bedacht maar de glasvezelnetbeheerders staan niet toe dat je zelf aan het overnamepunt werkt.
Daarom komt er altijd een monteur en is dat niet optioneel.

Ook kan het zijn dat je wordt aangesloten GPON ipv je huidige AON-oplossing en dan kan je genexis niet worden behouden en moet er sowieso een monteur komen.
Aah ok. Dus de monteur moet sowieso komen voor het glasvezel deel. Het modem van T-mobile kan ik er wel uitgooien. Dat scheelt al iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-07 08:52

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb glasvezel bij t-mobile sinds ze het over hebben genomen van vodafone (en ook sinds vodafone het heeft overgenomen van whisper).
Op het moment is de maximale snelheid 500/500 en dat was blijkbaar volgens t-mobile niet te verhogen vanwege capaciteitsgebrek en omdat het op het kpn netwerk zit? De verbinding is verder wel stabiel (heb de sfp module in een edgerouter x sfp zitten) en ik heb een vast IP.

Nou heb ik nu dus wel de optie om over te gaan naar 1000/1000 maar volgens t-mobile is dat een ander "netwerk", betekend dit dat ik dan over ga op het t-mobile met GPON? Hoe stabiel is zo een verbinding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Nutral schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:04:
Nou heb ik nu dus wel de optie om over te gaan naar 1000/1000 maar volgens t-mobile is dat een ander "netwerk", betekend dit dat ik dan over ga op het t-mobile met GPON? Hoe stabiel is zo een verbinding?
Klopt. En hoe stabiel het netwerk is komt in de afgelopen 10 pagina's terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiTM
  • Laatst online: 09-07 16:58
Sinds vandaag heb ik opeens geen verbinding meer 100/100 t-mobile glasvezel. Via de mediaconverter aangesloten op een ubiquiti USG Pro met VLAN300. Op de mediaconverter heb ik geen F/O lampje branden. Iemand hetzelfde probleem regio Den Bosch? Had ook gelezen om de switches op de media converter aan te passen naar 3/4 op ON maar dat veranderd zo ik lees alleen maar naar full duplex. Onderstaande afbeelding is hoe de switches in eerste instantie stonden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP-3V5TOggfbNAYttkz6TzNKzMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q570sbzb7F1OxpfTUZr7KXSR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DU40dRWz9_x0lZQlunWjelpbn8E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g50MjyPvd1imzX1EgvvjKGe4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door MiTM op 20-09-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MiTM schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:20:
Sinds vandaag heb ik opeens geen verbinding meer 100/100 t-mobile glasvezel. Via de mediaconverter aangesloten op een ubiquiti USG Pro met VLAN300. Op de mediaconverter heb ik geen F/O lampje branden. Iemand hetzelfde probleem regio Den Bosch? Had ook gelezen om de switches op de media converter aan te passen naar 3/4 op ON maar dat veranderd zo ik lees alleen maar naar full duplex. Onderstaande afbeelding is hoe de switches in eerste instantie stonden. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Is het niet het meest logisch om te denken aan een externe factor? Dus geen licht vanuit de PoP?
In dat geval kan het even duren... Eerst moet een Guidion monteur langskomen om te constateren dat het daaraan ligt zodat KPN Netwerk kan worden aangestuurd om dat te fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
leonbong schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:12:
Je zou eens naar de documenten kunnen kijken van EBU (european broadcast union) je die partij die ook het songfestival organiseert.
Maar in basis is EBU een overkoepelende organisatie van o.a producenten en distribiteurs van televisie.

Die hebben reeds onderzoek gedaan naar bitrates, hun conclusie in 2008 was voor H264 is voor 720P50 minimaal 10mbit nodig en voor 1080I25 minimaal 12mbit.
Waarbij zei concluderen dat 720P50 beter wordt gewaardeerd dan 1080I25, daarnaast geven andere onderzoeken van hun aan. Dat 1080P50 waarschijnlijk 20% meer is dan 720P50.

Hun technisch advies is om voor 1080I25 helemaal niet gebruiken voor broadcast op moment (2008) adviseren zijn 720P50 (10mbit) hun inschatting was 20%meer voor 1080P50 -> 12mbit.

https://tech.ebu.ch/docs/r/r132.pdf
Uit precies dezelfde paragraaf 3.1 (uit een document van 2011):

"Since these tests, many manufactures have produced upgrades and new (third generation) encoders implementing the full H.264 tool sets that have significantly reduced these bit rate requirements. Good implementations of the H.264 codec will produce a picture quality as good as, if not better than the 2007 - 2008 tests at about 9 Mbit/s (CBR). It is expected that encoding efficiency will continue to develop over the next few years. Delivery chains should be maintained to less than one grade loss observed at a viewing distance of 3H* using content “that is critical but not unduly so”."
[hier het document waarnaar in paragraaf 3.4 'Video Quality evaluations' wordt verwezen; appendix 1 misschien wel interessant om te lezen, beschrijft waar ik het al meerdere keren over gehad heb https://www.itu.int/dms_p...00-11-200206-S!!PDF-E.pdf
Uit een 2014 document over UHD eenzelfde strekking:
HEVC can exist without UHD but UHD cannotexist without HEVC (or a better codec)...
BUT HOW MUCH BIT RATE WILL IT COST? -TEST RESULTS
  • -Experiment by EBU BeyondHD HEVC AHG.
  • -Based on Reference Software (HM v10.0).
  • -Preliminary results show 12 –16Mbps coded UHD-1 (2160p/50-60) appreciated as good.
  • -Further test to be done with more complex content (e.g. sport content).
  • -HEVC HFR show 20% overhead more test to be done –(BBC)
*3H = 3 x de hoogte van de tv (in mijn geval dus zo'n 2,4 meter, precies de afstand als ik op de bank zit en wat naar voren leun)
In 2014, BBC Research & Development conducted a survey to understand TV viewing distances, screen sizes, and how variables might impact the technical parameters of future television services. BBC R&D has published a white paper containing our findings, which showed viewing distances in the UK were independent of screen size. These findings have been used by industry groups such as the EBU and ITU and influences Ultra High Definition TV guidelines
->
Our key results are a median absolute viewing distance of 2.63m, and a median relative viewing distance of 5.5 times the screen height (5.5.H). Demographic biases lead us to expect the true median relative viewing distance to be slightly larger, but not more than 5.8.H. Comparison with an earlier study indicates that screen sizes have increased since 2004, but viewing distances have remained approximately the same.
https://www.bbc.co.uk/rd/...ast-and-connected-systems

[ Voor 8% gewijzigd door apis29 op 21-09-2021 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Ja maar die 2007-2008 testen waren inderdaad 9mbit/s maar voor de resolutie 720P50 destijds was de inschatting dat 1080P50 20% meer bandbreedte zou vereisen.

Maar mijn conclusie is gewoon dat 12mbit/s toch wel zo'n beetje vereist is voor knap TV-beeld op 1080P50.
Dat is in lijn met wat de concurrenten doen voor TV en wat T-mobile deed op het oude platform met TV over glas en maar ook wat google adviseert voor het uploaden van 1080P50-SDR video's naar youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:47
Bij ons in Zoetermeer wordt eind dit jaar ook glasvezel aangelegd.

Maar als ik al die storingen zie en kwaliteit van het tv beeld dan krijg ik toch wel de twijfels of ik daar goed aan ga doen.

Momenteel nu ADSL 100mbit. Leuk een verbinding die 10x zo snel is. Maar als dan het tv beeld verslechterd en regelmatig storing heb dan heb ik er weinig aan.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Nutral schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:04:
Ik heb glasvezel bij t-mobile sinds ze het over hebben genomen van vodafone (en ook sinds vodafone het heeft overgenomen van whisper).
Op het moment is de maximale snelheid 500/500 en dat was blijkbaar volgens t-mobile niet te verhogen vanwege capaciteitsgebrek en omdat het op het kpn netwerk zit? De verbinding is verder wel stabiel (heb de sfp module in een edgerouter x sfp zitten) en ik heb een vast IP.

Als je nu geen snelheid te kort komt en op AON zit dan zou ik niks doen.
Het risico bestaat dat je GPon wordt overgezet en dat zou ik niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-07 08:52

Nutral

gamer/hardware freak

leonbong schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:40:
[...]

Als je nu geen snelheid te kort komt en op AON zit dan zou ik niks doen.
Het risico bestaat dat je GPon wordt overgezet en dat zou ik niet willen.
Heb wat informatie erover gezocht en ik ben blij dat ik de stap niet heb gemaakt. Ik heb eigenlijk altijd strak minimaal 450mbit down/up. Ik draai ook een server en werk thuis over vpn met grotere datasets dus een stabiele en constante verbinding is belangrijker dan de extra snelheid die ik soms wel of niet zou hebben.

Waarschijnlijk zit ik in WBA omdat ik nooit meer dan 500mbit kon krijgen en zelfs kpn niet meer bied dan 200mbit.

Het is toch eigenlijk belachelijk dat de glasvezel/internet markt meer achteruit is gegaan dan vooruit ( ik had al in 2013 een 600/600 glas verbinding via wisper die tegen meerprijs ook naar 1gbit kon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luuk1983 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:10:
[...]

Hier ook en bevalt prima. Beeldkwaliteit van NLZiet is beduidend slechter dan de HD en HD Glas zenders van KPN, maar wel zeer acceptabel. Bij T-Mobile heb ik nooit TV afgenomen, maar als de beeldkwaliteit nog een stuk slechter is dan NLZiet dan zou ik er niet eens aan tv via T-Mobile beginnen...
Ik zou juist durven stellen dat het beeld van NLZiet juist beter is dan "HD" bij KPN. Wel minder dan "HD Glas", dat klopt.

Je moet bij NLZiet dan wel de kwaliteit op hoog zetten. De bitrate ligt dan ongeveer net zo hoog als bij "HD" (zonder glas) bij KPN, maar de streams worden al bij de bron (de befaamde "mediagateway" van Red Bee in Hilversum) omgezet naar progressive en geëncodeerd in het juiste formaat.

NLZiet is eigenlijk zo ongeveer de enige OTT aanbieder (inclusief de OTT-apps van de 'traditionele' providers) die op deze manier aan live OTT streams komt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
eymey schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:50:
[...]

Ik zou juist durven stellen dat het beeld van NLZiet juist beter is dan "HD" bij KPN. Wel minder dan "HD Glas", dat klopt.

Je moet bij NLZiet dan wel de kwaliteit op hoog zetten. De bitrate ligt dan ongeveer net zo hoog als bij "HD" (zonder glas) bij KPN, maar de streams worden al bij de bron (de befaamde "mediagateway" van Red Bee in Hilversum) omgezet naar progressive en geëncodeerd in het juiste formaat.

NLZiet is eigenlijk zo ongeveer de enige OTT aanbieder (inclusief de OTT-apps van de 'traditionele' providers) die op deze manier aan live OTT streams komt.
Ik zal eens kijken of ik nog ergens iets aan instellingen kan doen. Ik kijk eigenlijk altijd via de NLZiet app op mijn LG TV. Ik vind het beeld helemaal niet verkeerd, maar ik zie toch soms nog wel echt wat compressie of wat ruwe randjes om het zo te zeggen.

Zal ook eens kijken of ik verschil zit met de Chromecast Ultra en de app van de TV.

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk1983 op 21-09-2021 10:58 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:14:
Ja maar die 2007-2008 testen waren inderdaad 9mbit/s maar voor de resolutie 720P50 destijds was de inschatting dat 1080P50 20% meer bandbreedte zou vereisen.

Maar mijn conclusie is gewoon dat 12mbit/s toch wel zo'n beetje vereist is voor knap TV-beeld op 1080P50.
Dat is in lijn met wat de concurrenten doen voor TV en wat T-mobile deed op het oude platform met TV over glas en maar ook wat google adviseert voor het uploaden van 1080P50-SDR video's naar youtube.
In lijn met wat de concurrenten doen?.....

Volgens mij leveren de 'traditionele' providers die broadcast (Ziggo) of Multicast (KPN, T-mobile oude platform) doen, over het algemeen nog altijd 1080i25. Dus interlaced. Het omzetten naar progressive gebeurt dan in de settopbox of in de TV.

Ik denk niet dat mensen de 1080p50 aan ongeveer 7 Mbit/s, die NLZiet aangeleverd krijgt, als acceptabel voor sport (of actiefilms) zal worden gezien, maar voor bijna al het andere materiaal is het hier prima (zeker voor het geld).
Luuk1983 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:58:
[...]

Ik zal eens kijken of ik nog ergens iets aan instellingen kan doen. Ik kijk eigenlijk altijd via de NLZiet app op mijn LG TV. Ik vind het beeld helemaal niet verkeerd, maar ik zie toch soms nog wel echt wat compressie of wat ruwe randjes om het zo te zeggen.

Zal ook eens kijken of ik verschil zit met de Chromecast Ultra en de app van de TV.
Ik kan helaas niet veel zeggen over het Smart TV platform van LG (daar heb ik het nog nooit in actie gezien), maar op AndroidTV/GoogleTV is het in ieder geval prima voor mij :). Maar zoals hierboven gezegd: Misschien dat het onacceptabel is voor hele snelle actie of sport (beiden kijk ik niet veel).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-07 09:34

Falastine

Think about my signature...

Inmiddels 3 jaar glasvezel van tmobile maar ik vind de kwaliteit ondermaats elke keer traag, of geen verbinding laatste half jaar. ik denk dat ik naar KPN ga 1000/1000. ik kan ook niet meer dan 100/100 krijgen bij tmobile terwijl kpn wel de 1000/1000 aanbied.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Falastine schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:10:
Inmiddels 3 jaar glasvezel van tmobile maar ik vind de kwaliteit ondermaats elke keer traag, of geen verbinding laatste half jaar. ik denk dat ik naar KPN ga 1000/1000. ik kan ook niet meer dan 100/100 krijgen bij tmobile terwijl kpn wel de 1000/1000 aanbied.
Als je bij T-Mobile maar 100/100 kan krijgt gaat dit sowieso al via het KPN netwerk, dus de vraag is even of je problemen opgelost zijn om naar 1000/1000 bij KPN te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:47
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:40:

Maar als ik al die storingen zie en kwaliteit van het tv beeld dan krijg ik toch wel de twijfels of ik daar goed aan ga doen.

Momenteel nu ADSL 100mbit. Leuk een verbinding die 10x zo snel is. Maar als dan het tv beeld verslechterd en regelmatig storing heb dan heb ik er weinig aan.
Die verstoringen zijn op dit moment voornamelijk door de overgang naar gpon op het kpn netwerk. Bij tmobile zijn eigen netwerk zit iedereen op gpon dus heb je dat probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Laatst online: 09:09
jongetje schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:02:
[...]

Die verstoringen zijn op dit moment voornamelijk door de overgang naar gpon op het kpn netwerk. Bij tmobile zijn eigen netwerk zit iedereen op gpon dus heb je dat probleem niet.
Je snapt het probleem niet. De vele verstoringen worden veroorzaakt doordat T-Mobile mensen ompatcht van AON (ODF of WBA) naar ODF GPON. En zodra een AON aansluiting (omdat bij de klant de stroom nog niet van de media converter/NT is afgehaald) op een GPON segment gaat uitzenden gaat het hele GPON segment down, waarbij dus meerdere mensen last hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Muis666 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:08:
[...]

Je snapt het probleem niet. De vele verstoringen worden veroorzaakt doordat T-Mobile mensen ompatcht van AON (ODF of WBA) naar ODF GPON. En zodra een AON aansluiting (omdat bij de klant de stroom nog niet van de media converter/NT is afgehaald) op een GPON segment gaat uitzenden gaat het hele GPON segment down, waarbij dus meerdere mensen last hebben.
En toch heeft @jongetje wel gelijk. Zoetermeer wordt een netwerk van Open Dutch Fiber waarbij T-Mobile meteen vanaf het begin iedereen op GPON zet en niemand op AON zat. Dan ga je dit storingsprobleem niet krijgen.

Op alle netwerken van Reggefiber (om het qua terminologie even simpel te houden) kan dit probleem weloptreden zodra een klant overstapt naar T-Mobile eigen GPON apparatuur terwijl hij of zij daarvoor een gewone mediaconverter had, hetzij van T-Mobile zelf, hetzij van KPN WBA.

De crux zit in de term Eigen Netwerk. @jongetje bedoelde in dit geval het eigen passieve netwerk (wat dus door Primevest of Open Dutch Fiber wordt aangelegd) en niet de eigen ODF apparatuur van T-Mobile op Reggefiber netwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Luuk1983 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:51:
[...]

Als je bij T-Mobile maar 100/100 kan krijgt gaat dit sowieso al via het KPN netwerk, dus de vraag is even of je problemen opgelost zijn om naar 1000/1000 bij KPN te gaan.
Vast wel. Ook al gebruikt T-Mobile het KPN WBA netwerk, dan nog doen ze zelf alle routing, exchanges e.d. Daar kan genoeg mis gaan waardoor @Falastine storingen of underperformance ervaart.
Gaat hij over naar KPN zelf dan is de passieve lijn hetzelfde maar vanaf de eerste telefooncentrale (ja, ik bedoel echt een telefooncentrale) waar T-Mobile aan-en ontkoppelt wordt de route heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:16

knakworst

Get more sats!

Ik ga op 1 oktober ook over van kpn wba naar gpon. Ik gebruik nu een tp-link MC220L met eigen router. Wat is handig, op 1 oktober in de vroege ochtend stroom van tp-link halen en wachten op Guidion?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
knakworst schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:55:
Ik ga op 1 oktober ook over van kpn wba naar gpon. Ik gebruik nu een tp-link MC220L met eigen router. Wat is handig, op 1 oktober in de vroege ochtend stroom van tp-link halen en wachten op Guidion?
Zeker weten. En dan wel voor 8 uur in de ochtend de stroom er af halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Ik ben wel even verbaast dit te lezen. Dit betekend serieus dat regelmatig de verbinding eruit klapt? Dat is toch super bizar? Hoe groot is zo'n segment überhaupt?

Ik heb nu 100Mbps (WBA), dus op basis hiervan is het serieus geen goed idee om te upgraden? Ik vind het echt bizar als dit echt zo is.

[ Voor 9% gewijzigd door kamerplant op 21-09-2021 13:19 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-07 23:30
[...]

Dit dus. Ik heb dit meerdere keren per week. Ligt de verbinding er de hele dag uit. Heb dus mijn abo opgezegd, want dit is echt geen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kamerplant schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:17:
[...]

Ik ben wel even verbaast dit te lezen. Dit betekend serieus dat regelmatig de verbinding eruit klapt? Dat is toch super bizar? Hoe groot is zo'n segment überhaupt?
Max 32 klanten.
En ja, dat is iets waar T-Mobile geen rekening mee had gehouden. Op het forum is dat ook erkend en gaat men proberen er iets op te vinden.
Grootste oorzaak (mijns inziens) is dat T-Mobile niet wenst te betalen aan KPN/Reggefiber voor de optie om hun eigen monteurs de patchomzetting te laten doen. Dus doet KPN/Reggefiber dat. Volgens contract netjes op de wensdatum tussen 8 en 12. De klant weet natuurlijk niet dat hij of zij beter de mediaconverter voor die tijd kan ontkoppelen dus gebeurt er dit.
Als de T-Mobile monteur wel zelf die patch zou omzetten kan deze vooraf de klant bellen om de stekker eruit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
SjoerdOe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:23:

Dit dus. Ik heb dit meerdere keren per week. Ligt de verbinding er de hele dag uit. Heb dus mijn abo opgezegd, want dit is echt geen doen.
Ik vind dat wel heel frappant hoor. Dat zou betekenen dat er in jouw wijk elke week meerdere mensen overstappen naar T-Mobile? Zou overigens ook betekenen dat het snel een keer ophoudt, want die 32 aansluitingen zitten een keer vol natuurlijk.

Zou er niet iets anders aan de hand kunnen zijn bij jou? Defecte kabel of defecte switchpoort o.i.d.?
Barre73 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:23:
Max 32 klanten.

[...]

Als de T-Mobile monteur wel zelf die patch zou omzetten kan deze vooraf de klant bellen om de stekker eruit te trekken.
De KPN Netwerk monteur zou de klant natuurlijk ook kunnen bellen, want dat doen ze ook wanneer ze het probleem achteraf hebben moeten fixen... Althans dat was bij mij zo toen er na de omzetting helemaal geen licht was.

Hoe wordt zo'n storing als gevolg van het ompatchen eigenlijk opgelost? Moet er daarvoor ook een fysiek bezoek gebracht worden aan de centrale? En wie doet dat dan?

Zal ook wel een geldkwestie zijn zeker? En is het betalen voor toegang tot de centrale voor een Guidion monteur duurder dan betalen voor elke individuele patch omzetting? Dat zou wel erg krom zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr Magic schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:19:
[...]

Ik vind dat wel heel frappant hoor. Dat zou betekenen dat er in jouw wijk elke week meerdere mensen overstappen naar T-Mobile? Zou overigens ook betekenen dat het snel een keer ophoudt, want die 32 aansluitingen zitten een keer vol natuurlijk.

Zou er niet iets anders aan de hand kunnen zijn bij jou? Defecte kabel of defecte switchpoort o.i.d.?

[...]

De KPN Netwerk monteur zou de klant natuurlijk ook kunnen bellen, want dat doen ze ook wanneer ze het probleem achteraf hebben moeten fixen... Althans dat was bij mij zo toen er na de omzetting helemaal geen licht was.

Hoe wordt zo'n storing als gevolg van het ompatchen eigenlijk opgelost? Moet er daarvoor ook een fysiek bezoek gebracht worden aan de centrale? En wie doet dat dan?

Zal ook wel een geldkwestie zijn zeker? En is het betalen voor toegang tot de centrale voor een Guidion monteur duurder dan betalen voor elke individuele patch omzetting? Dat zou wel erg krom zijn...
Ik ga niet speculeren over de redenen van T-Mobile maar met geld als reden zit je er vast niet ver naast.
De KPN Netwerk monteur kan de klant niet bellen want er komen geen klantgegevens mee met die opdracht. Dat is niet nodig voor een patchomzetting dus gebeurt het niet. Met dank aan de AVG regels. Die gegevens worden pas verstrekt als er een storing is of als er ook een NT moet worden geïnstalleerd of als de kabel nog naar binnen moet.

Wat die kosten betreft: ik neem ook aan dat het met zoveel omzettingen (dankzij de reclame en marketing van T-Mobile) inmiddels goedkoper is om die toegang voor eigen monteurs te regelen. Ik weet zeker dat de meesten inmiddels de verplichte patchcursus hebben gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:58
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:40:

Ik heb nooit storingen met T-mobile en ben al 3 jaar klant, alleen tijdens overgang van AON naar GPON ging het even mis(ik heb zelf een lijn upgrade aangevraagd van 100>1000mbit).

Inmiddels prima geregeld en in de tussentijd unlimited internet via mobiel netwerk gehad, dus al met al niet offline geweest.

Ik had het er wel voor over want heb nu gigabit welke ook nog eens fors goedkoper is dan bij KPN, mensen bij Ziggo met een internet only abonnement betalen nog meer en hebben een lullige 75/10 mbit lijntje. 8)7

Meeste storingen zijn soortgelijke gevallen, mensen welke van KPN WBA (T-mobile) naar ODF (T-Mobile) gaan, GPON is een nieuwe techniek dus er moet fysiek in de POP omgepatched worden terwijl de oude aansluiting nog actief is.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 21-09-2021 16:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:47
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:11:
[...]

Ik heb nooit storingen met T-mobile en ben al 3 jaar klant, alleen tijdens overgang van AON naar GPON ging het even mis(ik heb zelf een lijn upgrade aangevraagd van 100>1000mbit).

Inmiddels prima geregeld en in de tussentijd unlimited internet via mobiel netwerk gehad, dus al met al niet offline geweest.

Ik had het er wel voor over want heb nu gigabit welke ook nog eens fors goedkoper is dan bij KPN, mensen bij Ziggo met een internet only abonnement betalen nog meer en hebben een lullige 75/10 mbit lijntje. 8)7

Meeste storingen zijn soortgelijke gevallen, mensen welke van KPN WBA (T-mobile) naar ODF (T-Mobile) gaan, GPON is een nieuwe techniek dus er moet fysiek in de POP omgepatched worden terwijl de oude aansluiting nog actief is.
Alleen dan nog de lage kwaliteit van tv stream. Als ik de voorbeelden zie dan vind ik dat echt beneden alle peil....

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:32:
[...]

Alleen dan nog de lage kwaliteit van tv stream. Als ik de voorbeelden zie dan vind ik dat echt beneden alle peil....
Inderdaad... En het ergste is nog dat T-Mobile op hun eigen forum toegeeft dat de streams gelimiteerd worden tot max. 6 MB/s omdat dat een "betere ervaring" geeft over alle platforms heen (waarmee ze volgens mij alleen telefoons en tablets bedoelen).

Gelukkig neem ik zelf geen TV af bij T-Mobile maar ik heb medelijden met mensen die dat wel doen (via het nieuwe platform).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:32:
[...]

Voor TV kan ik niet oordelen want dat heb ik niet, Maar kijk eens naar Netflix...
FullHD pakket zit ook maar rond 4300-5800 kbps...

En ja Ziggo is beter of KPN dat klopt met TV stream maar het is maar net waar je waarde aan hecht als TV heel belangrijk is.

ik keek vroeger veel TV op gewoon SD kwaliteit omdat ik te lui was om de HD zenders in te stellen en dan heb je een 4K OLED TV(Was Coax)...
Films kijk ik dan wel in 4K en het liefst met HDR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Ik vind dat een kul argument, die vergelijkingen met Netflix en YouTube.

Ik nam een product af met een bepaalde beeldkwaliteit. Die prima was.
Tmobile veranderd hun product en spontaan is het rukstaart.
Dat heeft geen bal te maken Netflix en YouTube te maken.

Ik wil gewoon mijn oude product.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 21-09-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

leonbong schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:41:
Ik vind dat een kul argument, die vergelijkingen met Netflix en YouTube.

Ik nam een product af met een bepaalde beeldkwaliteit. Die prima was.
Tmobile veranderd hun product en spontaan is het rukstaart.
Dat heeft geen bal te maken Netflix en YouTube te maken.

Ik wil gewoon mijn oude product.
Met veel bombarie werd het nieuwe platform geïntroduceerd, zou op alle fronten beter zijn.
Alleen het belangrijkste - de beeldkwaliteit - downgraden ze. En niet te zuinig ook!
Ja koekoek! Daar ga ik niet mee akkoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Het nu een beetje alsof je na een onderhoudsbeurt van de autodealer komt .

"Voor betere ervaring, hebben we het brandstofverbruik verbeterd"
"Ohja uw sportauto kan nu nog wel maar maar 80!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-07 18:59
Ik heb een T50-modem voor adsl in mijn huidige woning en heb op mijn nieuwe adres een glasvezelpakket ontvangen waar ook een T50 bij zit. Is er enig verschil tussen die modems? Anders vraag ik de monteur om mijn huidige modem te gebruiken, dan kan de nieuwe in het folie retour ;)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:20
Worden alle nieuwe aansluitingen direct op het nieuwe tv platform gezet?

Woon in Haarlem waar nu ook glasvezel aangelegd wordt. Wil best wel over op glas, maar als tv inderdaad zo slecht is, dan voor tv wellicht over op NLziet. Nadeel is dan weer dat je geen sportzenders af kan nemen. Kijk zelf regelmatig naar ESPN1.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:31:
[...]

Voor TV kan ik niet oordelen want dat heb ik niet, Maar kijk eens naar Netflix...
FullHD pakket zit ook maar rond 4300-5800 kbps...

En ja Ziggo is beter of KPN dat klopt met TV stream maar het is maar net waar je waarde aan hecht als TV heel belangrijk is.

ik keek vroeger veel TV op gewoon SD kwaliteit omdat ik te lui was om de HD zenders in te stellen en dan heb je een 4K OLED TV(Was Coax)...
Films kijk ik dan wel in 4K en het liefst met HDR.
Een belangrijk verschil tussen Netflix/Youtube en een TV-product, is dat Netflix en Youtube de encoding van de videostreams op hun dooie gemakje kunnen doen. Het hoeft niet near-realtime. Dus dan kan je in meerdere passes elk beetje detail uit elke Mbit per seconde peuteren.

Voor lineaire TV (of timeshift TV) moet de encoder zo snel mogelijk z'n werk doen, wat maakt dat je voor dezelfde kwaliteit dus wel meer Mbit/s nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

HaterFrame schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:56:
[...]

Met veel bombarie werd het nieuwe platform geïntroduceerd, zou op alle fronten beter zijn.
Alleen het belangrijkste - de beeldkwaliteit - downgraden ze. En niet te zuinig ook!
Ja koekoek! Daar ga ik niet mee akkoord!
Tja marketig prietpraat. Het gpon netwerk van T-Mobile gaat ook voor 'stabieler' internet zorgen. Mijn wba internet heeft er in jaren niet uitgelegen. Dat gaat met gpon niet gebeuren helaas. Je mag al van geluk spreken als je op dag één verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
evleerdam schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:11:
Worden alle nieuwe aansluitingen direct op het nieuwe tv platform gezet?

Woon in Haarlem waar nu ook glasvezel aangelegd wordt. Wil best wel over op glas, maar als tv inderdaad zo slecht is, dan voor tv wellicht over op NLziet. Nadeel is dan weer dat je geen sportzenders af kan nemen. Kijk zelf regelmatig naar ESPN1.
offtopic:
Canal Digitaal biedt ook een internet-only TV abbo incl. de ESPN-zenders voor € 14,95 p.m.

Ik weet alleen niet welke bitrates zij precies hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr Magic schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:37:
[...]

offtopic:
Canal Digitaal biedt ook een internet-only TV abbo incl. de ESPN-zenders voor € 14,95 p.m.

Ik weet alleen niet welke bitrates zij precies hanteren.
Het OTT abbo van Canal Digitaal (wat je onafhankelijk van je huidige internetaanbieder kan nemen) is weliswaar completer, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat de kwaliteit slechter is dan bij NLZiet.

De kwaliteit is vergelijkbaar met wat ik van de Ziggo Go of KPN Interactieve TV app ken. De resolutie is lager en de bitrate ook.

Als je hecht aan zenders die NLZiet niet biedt is het misschien het overwegen waard, ook omdat ze voor aardig wat platformen een app hebben. Maar als het alleen om NPO, Talpa en RTL gaat zou ik absoluut voor NLZiet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
knakworst schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:35:
[...]

Tja marketig prietpraat. Het gpon netwerk van T-Mobile gaat ook voor 'stabieler' internet zorgen. Mijn wba internet heeft er in jaren niet uitgelegen. Dat gaat met gpon niet gebeuren helaas. Je mag al van geluk spreken als je op dag één verbinding hebt.
Mja... zoals hier dus ook al uitgebreid besproken ligt dit absoluut niet aan de GPON technologie an sich. Met GPON kan je verbinding rock solid als een AON verbinding zijn, net als de moderne DOCSIS standaarden.

Dat het bij T-mobile absoluut niet stabiel is komt puur door hun administratieve geblunder en het kort door de bocht gaan met de migraties en patching voordat de AON apparatuur bij de consumenten van de lijn af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Nu online
Dat maakt het per definitie een minder stabiele techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
knakworst schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:35:
[...]

Noem eens een provider waarbij je vlekkeloos kon overstappen van netwerk naar netwerk op dezelfde kabel, ik ken er geen 1 er is dan altijd wel downtime, enige wat T-mobile had moeten doen is beter communiceren wanneer je een upgrade laat uitvoeren dat er risico op korte downtime is.

GPON hoeft niks mis te zijn, bij AON heb je ook gewoon een overboeking alleen gebeurd het daar op de switch ipv direct op de poort, dit hoeft helemaal niet onstabieler te zijn, het is wel een stuk goedkoper waardoor je maandprijs lager is.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 21-09-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

mr_evil08 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:31:
[...]

Noem eens een provider waarbij je vlekkeloos kon overstappen van netwerk naar netwerk op dezelfde kabel
Klopt en met een 4g backup kom ik er ook wel overheen. Maar dat ik met mijn migratie bij potentieel 31 buurtgenoten de verbinding sloop is nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
knakworst schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:43:
[...]

Klopt en met een 4g backup kom ik er ook wel overheen. Maar dat ik met mijn migratie bij potentieel 31 buurtgenoten de verbinding sloop is nieuw.
Dat zijn gewoon kinderziektes en komt vast nog wel een plakbandje voor.
Je mag voor geluk spreken dat ze de 64 aansluitingen configuratie niet inzetten.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 21-09-2021 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Gluten Parody schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:22:
Ik heb een T50-modem voor adsl in mijn huidige woning en heb op mijn nieuwe adres een glasvezelpakket ontvangen waar ook een T50 bij zit. Is er enig verschil tussen die modems? Anders vraag ik de monteur om mijn huidige modem te gebruiken, dan kan de nieuwe in het folie retour ;)
Nee, voor zover ik weet zijn dat precies dezelfde apparaten. Kan alleen wel zijn dat ze intern / firmware verschillend zijn.

• Muis666
Gluten Parody schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:22:
Modems en routers hebben niet het euwige leven. Op een gegeven moment worden ze instabiel omdat de condensatoren 'op' raken. Dus als hij al langer dan +/- 5 jaar dienst doet zou ik toch overwegen om de nieuwe te gaan gebruiken...

• jongetje
Muis666 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:47:
[...]

Modems en routers hebben niet het euwige leven. Op een gegeven moment worden ze instabiel omdat de condensatoren 'op' raken. Dus als hij al langer dan +/- 5 jaar dienst doet zou ik toch overwegen om de nieuwe te gaan gebruiken...
Nou, dat is ook wel erg overdreven. Zou wat zijn als je al je apparatuur elke 5 jaar moet gaan vervangen. Dat zou ook betekenen dat bijv. auto's niet langer meegaan dan 5 jaar tenzij je de elektronica vervangt. Ik heb hier nog oude spelcomputers liggen uit 1990 en die werken nog.

• jongetje
.

[ Voor 99% gewijzigd door jongetje op 22-09-2021 09:24 ]

• Muis666
jongetje schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:23:
[...]

Nou, dat is ook wel erg overdreven. Zou wat zijn als je al je apparatuur elke 5 jaar moet gaan vervangen. Dat zou ook betekenen dat bijv. auto's niet langer meegaan dan 5 jaar tenzij je de elektronica vervangt. Ik heb hier nog oude spelcomputers liggen uit 1990 en die werken nog.
Je auto en spelcomputer staan niet het hele jaar 24 uur per dag aan. Ik heb al meerdere routers en modems gehad die na +/- 8 jaar kuren begonnen te vertonen.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Muis666 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:47:
De T50 gebruikt T-mobile pas sinds mei 2019, tenminste voor glasvezel, dus zo'n oud dingetje is het niet.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-07 18:59
Die van mij is uit juli 2019.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• jongetje
Muis666 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:28:
[...]

Je auto en spelcomputer staan niet het hele jaar 24 uur per dag aan. Ik heb al meerdere routers en modems gehad die na +/- 8 jaar kuren begonnen te vertonen.
Mijn auto elektronica staat wel de hele dag aan (alarm, centrale vergrendeling en apps om status te checken) en op mijn wii brand ook al vanaf 2007 een lampje en gaat met de remote aan. Mijn elektrameter staat ook continue aan en wordt ook niet elke 5 jaar (gelukkig) vervangen.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Muis666 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:28:
[...]

Herkenbaar, ik heb wel routers gehad die het korter deden.

Voor mij een reden geweest om het stekkerblok in de meterkast achter een pricewatch: APC Essential SurgeArrest 1 (EU-stekker) te hangen. In een poging zuinig om te gaan met de electronische componenten, iets met milieuvriendelijker gedoe.

M'n EdgeRouter hangt vervolgens nog aan een UPS (beetje dubbel). Natuurlijk is een ups/overspanningsbeveiliging geen compleet netfilter, maar ik heb wel de indruk dat het 'beter' is voor m'n apparatuur.

Ik kan nog niet beweren dat m'n router nu 10+ jaar mee zal gaan (afhankelijk of ie al die tijd nog ondersteund wordt met security updates / of 3th party firmware als OpenWRT). Het idee dat iemand z'n hardware de complete (ecologische) levensduur wil geven kan ik waarderen! Daarom zou ik ook adviseren de huidige T50 te blijven gebruiken ipv omwisselen voor een iets nieuwer modelletje.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Is het verschil met Ziggo, Delta of KPN nu heel groot?
Van wat ik begreep is RFOG wat ik nu heb, al het beste beeld wat je krijgen kunt. Als de verschillen met de andere providers onderling niet zo opvallend zijn, dan hoef ik me ook niet druk te maken om wat T-Mobile laat zien. De reden dat ik wil overstappen is dat ik dan RTL Duitsland (Formule 1) en ESPN 1 erbij krijg, dubbele internetsnelheid, opnemen en dat voor maar 1,50 extra tov van wat ik nu heb.

Enige wat me tegenhoudt zijn de verhalen over de beeldkwaliteit, maar die zijn wisselend. In dit topic zijn de kritieken ronduit slecht en maar ik hoor ook dat het tussen de providers onderling nauwelijks uitmaakt

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-07 14:07
Jorgen schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:20:
Is het verschil met Ziggo, Delta of KPN nu heel groot?
Van wat ik begreep is RFOG wat ik nu heb, al het beste beeld wat je krijgen kunt. Als de verschillen met de andere providers onderling niet zo opvallend zijn, dan hoef ik me ook niet druk te maken om wat T-Mobile laat zien. De reden dat ik wil overstappen is dat ik dan RTL Duitsland (Formule 1) en ESPN 1 erbij krijg, dubbele internetsnelheid, opnemen en dat voor maar 1,50 extra tov van wat ik nu heb.

Enige wat me tegenhoudt zijn de verhalen over de beeldkwaliteit, maar die zijn wisselend. In dit topic zijn de kritieken ronduit slecht en maar ik hoor ook dat het tussen de providers onderling nauwelijks uitmaakt
Volgens mij doet RTL Duitsland nog maar een paar races per jaar, dus als dat 1 van de hoofdredenen is zou ik er nog eens goed over nadenken :)

Ik heb zelf overigens weinig moeite met de beeldkwaliteit van T-mobile tv op onze 55" Oled, echter kijken wij ook maar weinig tv in de week.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kezzza schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:25:
[...]

Volgens mij doet RTL Duitsland nog maar een paar races per jaar, dus als dat 1 van de hoofdredenen is zou ik er nog eens goed over nadenken :)

Ik heb zelf overigens weinig moeite met de beeldkwaliteit van T-mobile tv op onze 55" Oled, echter kijken wij ook maar weinig tv in de week.
Uiteindelijk wil ik wel ESPN of Ziggo hebben, maar op dit moment gaat het me vooral erom dat ik het aantal keer dat ik geen verbinding heb zat ben. Het gaat nu al even goed, maar van de zomer was het elke maand wel een paar keer. Ik heb nu de combinatie van Trined (internet, glasvezel 500/500), Rekam (tv, overgenomen door Delta inmiddels) en Tele2 (onbeperkt mobiel). Kost me gezamenlijk 71 in de maand. Voor 1,50 meer kan ik dan opnemen, heb ik dubbele snelheid (niet perse nodig, maar wel leuk) en kan ik voor een prikkie wat Duitse of kinderzenders erbij nemen. Bij Rekam kan ik geen extra zenders afnemen. Dat moet dan via een extra abonnement bij Caiway. Dan zit ik met 4 providers en 4 aanspreekpunten. Dat vind ik niet fijn.

T-Mobile lijkt qua prijs en kwaliteit de beste papieren te hebben van de grote merken. Ik kan wel naar Online of Budget, maar daar lees ik ook voldoende klachten over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik zelf kijk weinig tv maar als ik kijk is het sport. Met name die categorie schiet zwaar te kort qua beeldkwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bart3682
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-06 15:54
HaterFrame schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:29:
Ik zelf kijk weinig tv maar als ik kijk is het sport. Met name die categorie schiet zwaar te kort qua beeldkwaliteit.
Same here. De kwaliteit van T-mobile is sinds de overgang naar het nieuwe platform hard achteruit gegaan.
De wisselende ervaringen die je leest kan ook komen omdat er nog mensen op het oude platform zitten, daar was de kwaliteit prima.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb laatst dat hele topic op het TM forum gelezen. Enig idee waarom TM er zo weinig aan doet??
Je kunt je niet als prijsvechter én A-merk in de markt zetten en dan achterblijven ten opzichte van de rest toch?

Het is dat KPN en Delta me veel te duur zijn en dat dit geen Ziggo gebied is.
Als alternatief zou ik dan nog tv van Caiway (kabel) of Canal Digitaal kunnen afnemen, maar dan wordt het ook zonder opnemen en terugkijken (bij Caiway alleen in combi met internet abo) en/of duurder

Geen idee hoe de kwaliteit van Caiway of CD zich verhoudt tot TM bijv.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 22-09-2021 17:58 ]

• wjgboerma
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 10:04
Dag allemaal,

Mijn overstap naar T-Mobile glasvezel gaat helaas niet soepel. Beter gezegd: het werkt niet. Misschien is er iemand met een soortgelijke ervaring of iemand met meer kennis en inzicht dan ik die er wat wijsheid op los kan laten. :-)

Onlangs ben ik overgestapt van KPN naar T-Mobile, met zowel mijn glasvezel- als mobiele abonnement. Glasvezel van KPN deed het tot dan toe perfect. Op dag van overstap ging dit bij mobiel naadloos, maar bij internet (glasvezel) niet. Zelf was ik die dag werken, dus mijn vriendin ontving de installateur van Guidion (die in opdracht van T-Mobile de installatie doet). Alles werd aangesloten, maar geen werkend internet. De installateur heeft gebeld en wat uitgezocht en kwam tot de conclusie dat er in de wijk een stuk of 13 adressen zijn die glasvezel van T-Mobile hebben en dat er bij één adres gebruik wordt gemaakt van verkeerde apparatuur (modem/router?) en dat het internet daarom niet werkte. Hij zou een ticket aanmaken en zei dat ze hopen het binnen een week op te lossen.

Omdat ik er niet bij was heb ik nadien met T-Mobile en Guidion gebeld, maar beiden komen met wat vage en verschillende antwoorden. Zo heb ik eerst beiden al aan de lijn gehad nadat ze van elkaar zeiden dat ik de ander moest bellen voor info. Daarna heb ik veel verschillende dingen gehoord: Dat ik KPN moest bellen, dat het met kabels in de buurt te maken heeft, dat er bij mij binnen niks meer hoeft te gebeuren, dat ik juist beschikbaar moet zijn voor een afspraak dat ze bij mij thuis wat moeten doen... Al met al van verschillende medewerkers verschillende verhalen gehoord.

Ik wil niet kleinzerig doen over wat dagen geen internet en T-Mobile zal het ook niet gewild hebben. Maar met deels thuiswerken van mijzelf en andere huisgenoot zijn we wel afhankelijk van werkend internet en hoop ik dat het snel gefikst wordt. Fingers crossed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:26
Ik gok dat je dan ook GPON van Tmobile hebt (wit Huawei kastje gekregen?). Dan kan het verhaal van die Guideon monteur wel eens kloppen.

Maar dan moeten die andere 13 adressen nu ook geen internet hebben.

In ieder geval moet jij bij Tmobile zijn. Daarmee heb je een contract, niet met KPN. De provider KPN doet hier niks mee (op het uitlachen van Tmobile na dan). Tmobile dient dit te regelen en de juiste partijen aan te sturen.

Die ervaringen kun je hier lezen: https://community.t-mobil...j-omzetten-wba-odf-331675

[ Voor 15% gewijzigd door krakendmodem op 22-09-2021 18:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:15
Jorgen schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:55:
Geen idee hoe de kwaliteit van Caiway of CD zich verhoudt tot TM bijv.
Ik heb ervaring met KPN glas, T-Mobile oude tv, T-Mobile nieuwe tv, NLZiet, Canal Digitaal OTT en nu Ziggo.

Puur op beeldkwaliteit rangorde van beste naar slechtste, uiteraard mijn eigen mening:

1. T-Mobile oude tv en KPN glas
2. Ziggo (scheelt niet veel.met 1, maar minder HD zenders
3. NLZiet
4. T Mobile nieuwe tv
5. Canal Digitaal

Canal digitaal is qua beeldkwaliteit echt een hele slag minder dan de rest. Was wel handig om ESPN op laptops te kijken, vandaar dat ik het enkele maanden heb gehad. Ik neig ernaar om het weer af te sluiten omdat bij Ziggo het ESPN pakket duurder is dan een heel bomvol pakket van Canal Digitaal.... (18 versus 15 euro)

NL Ziet en ook wel de nieuwe T Mobile is voor films, series, talkshows enzo best prima. Echter snelle beelden gaan ze de mist in (voetbal...) NLZiet doet dat wel beter dan T-mobile.

Maar goed, kwaliteit is 1, daarnaast heb je aanbod en prijs. Pick your win.

[ Voor 13% gewijzigd door jurjen_g op 22-09-2021 19:03 ]

• wjgboerma
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 10:04
Thanks Krakendmodem voor de input. Ik heb de Zyxel T-50 modem, niet de Huawei. Ik durf niet te zeggen of die 13 adressen ook geen internet hebben.

Eens dat T-Mobile het aanspreekpunt is, ook in juridische zin. Ik gun ze best wat oplos-tijd, maar het stemt wat pessimistisch als je verschillende verhalen van de klantenservice hoort. Al mag ik ook niet verwachten dat alle klantenservice medewerkers alwetend zijn in dit soort afwijkende problemen. Ik neem aan dat T-Mobile en/of Guidion in ieder geval het nodige in gang hebben gezet wat leidt tot werkend internet.

Het topic waar je naar linkt is voor mij niet helemaal te begrijpen, daar is mijn kennis van netwerk(apparatuur) te beperkt voor. Ik lees i.i.g. dat ook daar de persoon vooraf al geen internet meer had (wij hadden ook in de vroege ochtend van de dag van oversluiten al geen internet meer van 'oude' KPN glasvezel). Als ik het goed begrijp ging het bij die persoon ook over een verandering binnen een T-Mobile aansluiting (van en naar T-Mobile) en ook ik heb dus geen Huawei modem in hoeverre deze dingen uitmaken.

Ik ga het zien, hoe dan ook dank voor meedenken!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

jurjen_g schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:58:
[...]

Ik heb ervaring met KPN glas, T-Mobile oude tv, T-Mobile nieuwe tv, NLZiet, Canal Digitaal OTT en nu Ziggo.

Puur op beeldkwaliteit rangorde van beste naar slechtste, uiteraard mijn eigen mening:

1. T-Mobile oude tv en KPN glas
2. Ziggo (scheelt niet veel.met 1, maar minder HD zenders
3. NLZiet
4. T Mobile nieuwe tv
5. Canal Digitaal

Canal digitaal is qua beeldkwaliteit echt een hele slag minder dan de rest. Was wel handig om ESPN op laptops te kijken, vandaar dat ik het enkele maanden heb gehad. Ik neig ernaar om het weer af te sluiten omdat bij Ziggo het ESPN pakket duurder is dan een heel bomvol pakket van Canal Digitaal.... (18 versus 15 euro)

NL Ziet en ook wel de nieuwe T Mobile is voor films, series, talkshows enzo best prima. Echter snelle beelden gaan ze de mist in (voetbal...) NLZiet doet dat wel beter dan T-mobile.

Maar goed, kwaliteit is 1, daarnaast heb je aanbod en prijs. Pick your win.
Dankjewel!

Ik heb hier ook NL Ziet en dat is voor talkshows en bijv de Alleskunner best prima.

Ik vind het wel echt heel stom dat T-mobile dan zo ver achterblijft. Als CD nog minder is, dan is dat ook niet echt een alternatief, behalve op de prijs.

Bijzondere situatie....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 21:01
wjgboerma schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:07:
Thanks Krakendmodem voor de input. Ik heb de Zyxel T-50 modem, niet de Huawei. Ik durf niet te zeggen of die 13 adressen ook geen internet hebben.

Eens dat T-Mobile het aanspreekpunt is, ook in juridische zin. Ik gun ze best wat oplos-tijd, maar het stemt wat pessimistisch als je verschillende verhalen van de klantenservice hoort. Al mag ik ook niet verwachten dat alle klantenservice medewerkers alwetend zijn in dit soort afwijkende problemen. Ik neem aan dat T-Mobile en/of Guidion in ieder geval het nodige in gang hebben gezet wat leidt tot werkend internet.

Het topic waar je naar linkt is voor mij niet helemaal te begrijpen, daar is mijn kennis van netwerk(apparatuur) te beperkt voor. Ik lees i.i.g. dat ook daar de persoon vooraf al geen internet meer had (wij hadden ook in de vroege ochtend van de dag van oversluiten al geen internet meer van 'oude' KPN glasvezel). Als ik het goed begrijp ging het bij die persoon ook over een verandering binnen een T-Mobile aansluiting (van en naar T-Mobile) en ook ik heb dus geen Huawei modem in hoeverre deze dingen uitmaken.

Ik ga het zien, hoe dan ook dank voor meedenken!
Dan heb je niet goed gekeken, je hebt 2 apparaten van T-Mobile/Guidion gekregen: een router (dat is de Zyxel T-50) en een ONT, dat is een klein vierkant wit kastje van Huawei die op het punt zit waar de glasvezel binnenkomt (in de muur woonkamer of de meterkast). Op dat kleine vierkante kastje zal nu waarschijnlijk een rood lampje branden.....
Pagina: 1 ... 154 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie