Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Mede doordat ik i.t.t. vorig jaar nu 1000/1000 kan krijgen.
Ik zal dus meteen op een GPON komen als ik het goed begrijp. Maar dat wil niet zeggen dat er geen mensen bij mij worden ingeprikt die mijn verbinding verpesten.
Een dag offline is ivm twee personen die thuiswerken best vervelend.
Het is mij niet geheel duidelijk wat de/mijn actie is als er zo'n storing zich voordoet. Moet je die zelf melden of komt T-Mobile daar zelf achter? En is het altijd met een dag wel opgelost?
Als je niet belt weet je ook niet of een storing bekend is, maar dat geldt bij elke provider.Titusvh schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:53:
Het is mij niet geheel duidelijk wat de/mijn actie is als er zo'n storing zich voordoet. Moet je die zelf melden of komt T-Mobile daar zelf achter? En is het altijd met een dag wel opgelost?
Als je een simkaart van tmobile of tele2 hebt dan kunnen ze daar tijdens een storing unlimited data op zetten en kun je door.
Klopt, de gedachtengang achter de Reggefiber aanleg was eigenlijk prima: meerdere operators mogen leveren in de PoP's. Provider blij, klant blij. Maar nu Reggefiber KPN Netwerk is, gaat dat dus compleet overboord. Nieuwe aanleg met OAP's. Dat operators an sich nu voor GPON en XGSPON kiezen is een keuze, maar de klant blijft de keuze houden. Ook Delta die jarenlang PTP en AON aanlegden en leverden gaan nu alsnog overstag en gaat over naar XGSPON. Maar ook op die netwerken blijft de klant de keuze houden. Alleen bij PTMP netwerken met OAP's nog maar 1 operator: KPN WBA. Heel jammer.....eymey schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:44:
[...]
Vanuit bedrijfs-economische motieven en energieverbruik heeft PON (en PTMP) wellicht de toekomst.
Echter, vanuit onderlinge concurrentie is dit juist heel slecht. Want er is bij PON en PTMP nog maar 1 partij die voor meerdere aansluitingen tegelijk het licht op de vezels kan zetten. Ik geloof dat er op termijn wel theoretisch mogelijkheden zijn om met meerdere golflengtes te gaan werken, maar hoe ver dat is weet ik niet.
Bij PTP kan je tenminste meerdere partijen in 1 PoP hun apparatuur laten ophangen en kan iedere partij gewoon z'n patch op de aansluiting van de consument krijgen.
Wat betreft die PON NT ( ONT ) met UTP poort: Tsja.... blijkbaar vinden sommige mensen dat al niet acceptabel. In de Ziggo-case, kan je bij Ziggo allang je eigen router gebruiken, aangezien de connectbox voor het internetgedeelte gewoon in een "Full L2 bridge" modus gezet kan worden, waarna je je eigen router kan aansluiten die gewoon een publiek IP krijgt. Maar dat vond de betreffende klant die een zaak had aangespannen blijkbaar niet voldoende. En die is in het gelijk gesteld......
offtopic:
Fijne vakantie!
Het komt niet zozeer doordat Reggefiber KPN Netwerk NL werd (wat overigens alleen maar een naam is en geen bedrijfsonderdeel) maar door de uitspraak van het College van Beroep vorig jaar. Die Ziggo uitspraak waarin het hele besluit van de ACM werd teruggedraaid en waardoor ook de gehele ODF, MDF en Wholesale verplichting verviel voor KPN en de BVs waar ze eigenaar van is (Reggefiber in dit geval dus).Soundwork schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:48:
[...]
Klopt, de gedachtengang achter de Reggefiber aanleg was eigenlijk prima: meerdere operators mogen leveren in de PoP's. Provider blij, klant blij. Maar nu Reggefiber KPN Netwerk is, gaat dat dus compleet overboord. Nieuwe aanleg met OAP's. Dat operators an sich nu voor GPON en XGSPON kiezen is een keuze, maar de klant blijft de keuze houden. Ook Delta die jarenlang PTP en AON aanlegden en leverden gaan nu alsnog overstag en gaat over naar XGSPON. Maar ook op die netwerken blijft de klant de keuze houden. Alleen bij PTMP netwerken met OAP's nog maar 1 operator: KPN WBA. Heel jammer.....
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Toch ook voor Delta en Tmobile hun PTMP uitrol? Geldt dat het nog slechtst 1 operator achter zit?Soundwork schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:48:
[...]
Alleen bij PTMP netwerken met OAP's nog maar 1 operator: KPN WBA. Heel jammer.....
[ Voor 19% gewijzigd door stormfly op 08-08-2021 02:24 ]
Delta en T-Mobile bouwen geen P2MP netwerk maar P2P. Met GPON of XGSPON op de actieve laag vanuit de PoP. Dus er kan een andere operator in de PoP apparatuur plaatsen en de klant vezels belichten.stormfly schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 02:20:
[...]
Toch ook voor Delta en Tmobile hun PTMP uitrol? Geldt dat het nog slechtst 1 operator achter zit?
[ Voor 32% gewijzigd door Barre73 op 08-08-2021 10:20 ]
Blijven Tmobile en Delta wel P2P fibers trekken naar de huizen<->POP, ook in nieuwe projecten?Barre73 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:19:
[...]
Op dit moment wel. Maar de netwerken die ze bouwen kunnen technisch gezien wel meerdere operators aan (point to point). De nieuwe netwerken van KPN (point to multipoint) niet meer.
Ik had mijn reactie al aangepast.stormfly schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:20:
[...]
Blijven Tmobile en Delta wel P2P fibers trekken naar de huizen<->POP, ook in nieuwe projecten?
Voor de toekomst weet ik het niet.
In de persberichtgeving van Delta werd dit wel gemeld, van T-Mobile is dit naar mijn weten niet bekend.stormfly schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:20:
[...]
Blijven Tmobile en Delta wel P2P fibers trekken naar de huizen<->POP, ook in nieuwe projecten?
Daar komt bij dat T-Mobile nog vrij "nieuw" is in de eigen aanleg, Delta legt al jarenlang glasvezelnetwerken aan (toen nog onder de naam CIF).
Bron: nieuws: Delta Fiber gaat volgend jaar 10Gbit/s-glasvezelabonnement aanbiedenVolgens Delta Fiber verandert er niets in de manier van aanleggen, waarbij er nog altijd een 'unieke glasvezelkabel' vanuit de wijkcentrale naar elke woning gaat. Wel zal er nieuwe apparatuur nodig zijn, zowel in de wijkcentrale als voor het aansluitpunt in de huizen en de modems. Daarvoor werkt de provider samen met Nokia. Klanten van Delta Fiber die wonen in gebieden waar XGS-PON wordt geïmplementeerd, krijgen een andere, niet genoemde modem met ondersteuning voor WiFi 6.
Edit: quote en link naar persbericht toegevoegd.
[ Voor 44% gewijzigd door Soundwork op 08-08-2021 17:00 ]
Ja de TV streams zijn echt slecht geworden na de nieuwe tv dienst updateMeNTaL_TO schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:21:
Dit gedoe (en slechte televisie) heeft ze in ieder geval 1 klant gekost, wilde overstappen naar T-mobile, maar nu toch voor KPN gekozen (mede doordat een tele2 unlimited abbo maar 5 euro korting opleverde).
T-Mobile bouwt en beheert zelf geen netwerken. Ze zijn slechts de eerste hoofdhuurder. Den Haag en Eindhoven wordt gebouwd en beheerd door Primevest (Volker Wessels als aannemer) en de volgende netwerken door Open Dutch Fiber met BAM als aannemer.Soundwork schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:52:
[...]
In de persberichtgeving van Delta werd dit wel gemeld, van T-Mobile is dit naar mijn weten niet bekend.
Daar komt bij dat T-Mobile nog vrij "nieuw" is in de eigen aanleg, Delta legt al jarenlang glasvezelnetwerken aan (toen nog onder de naam CIF).
[...]
Bron: nieuws: Delta Fiber gaat volgend jaar 10Gbit/s-glasvezelabonnement aanbieden
Edit: quote en link naar persbericht toegevoegd.
Rotterdam weet ik zo even niet qua netwerkeigenaar. Weet wel dat Van Gelder de aannemer is.
In beide gevallen is het P2P, vooral omdat de netwerkeigenaar anders geen andere huurders kan contracteren over een paar jaar.
Kom net tot de trieste conclusie dat ik beter ziggo sport racing kan casten via de ziggo sport app dan lineaire tv kijken via tmobile. Kwaliteit van de app is niet best maar minder slecht dan dat van Tmobile tvWhySoSerious? schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:30:
[...]
Ja de TV streams zijn echt slecht geworden na de nieuwe tv dienst updateIk ga straks weg en een jaar Ziggo proberen (€29,95 x 9 maanden actie).

I am the great Cornholio!
Wat kan dan een reden zijn dat KPN wel vol voor PTMP gaat? Daar zit voor KPN toch ook een winstmodel in? Of plotten zij het WBA (vlan model) op de GPON netwerken en verdienen ze op de huidige WBA methode alsnog met het nieuwe glas?Barre73 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:19:
[...]
In beide gevallen is het P2P, vooral omdat de netwerkeigenaar anders geen andere huurders kan contracteren over een paar jaar.
Lijkt mij simpel: lagere kosten in de aanleg en ook maar 1 operator (KPN WBA).stormfly schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:34:
[...]
Wat kan dan een reden zijn dat KPN wel vol voor PTMP gaat? Daar zit voor KPN toch ook een winstmodel in? Of plotten zij het WBA (vlan model) op de GPON netwerken en verdienen ze op de huidige WBA methode alsnog met het nieuwe glas?
Ja dat haal ik er zelf ook uit, maar waarom kiezen zij dan als enige in de markt voor een P2MP vezel ontwerp? En niet voor de tussenweg om de fiber P2P aan te leggen (huis <-> POP) en dan in de POP af te monteren op (G)PON apparatuur.Soundwork schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:58:
[...]
Lijkt mij simpel: lagere kosten in de aanleg en ook maar 1 operator (KPN WBA).
KPN verhuurt over enkele jaren virtualwires/vlans
Tmobile (glas afdeling) verhuurt over enkel jaren vezels aan andere aanbieders
Delta (glas afdeling) verhuurt over enkele jaren vezels aan andere aanbieders
Toch?
Wat is de bandbreedte over langere tijd voor de stream 4-5Mbit?Fiekert schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:40:
De kwaliteit is wel een eind onder de maat ja. er zit zo enorm veel compressie in de beelden dat het er niet uit ziet. er zijn zoveel compromissen gemaakt in de aanvoer naar de kastjes dat er weinig goed bronsignaal overblijft. in die zin zijn bijna alle platforms beter dan het "nieuwe" platform van t-mobile.
Voorheen hadden ze gewoon goede (zoniet, de beste. GHM) streams.
Wat ze er nu mee doen doet me denken aan re-encode van een al beroerde stream. Het feit dat wanneer ik met de ziggo app cast ik betere kwaliteit krijg zegt mij wel genoeg.
Het beroerde voor mij is dat een overstap naar Ziggo niet loont, dan moet ik weer met coax in de weer aangezien dat aan de andere kant van mijn woning zit en je de hoofdprijs gaat betalen als je een beetje snelheid wil. Daarnaast verliezen die volgend jaar F1. Einde van dit jaar kan dus Ziggo sport er uit. Is het nog even afwachten wat Viaplay aan overige licenties gaat binnenslepen, wil wel graag Nascar en Indycar blijven kijken.
Maar goed, er loopt een uitgebreide case bij T-Mobile omtrent dit probleem. Gebeurd er wat mee? Volgens mij niet. Het trieste is gewoon dat ze aangeven dit gedaan te hebben zodat het op alle apparaten goed werkt met wifi. Ja daar zitten we op te wachten met lineare TV en TV`s die steeds groter worden
Iets met plank en totaal misgeslagen.
6 Mbit en dat is gelijk aan de beste stream in https://t-mobiletv.nl/ "'Full HD is volgens mij de naam"stormfly schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:45:
[...]
Wat is de bandbreedte over langere tijd voor de stream 4-5Mbit?
Dat hoeft niet slecht te zijn, maar als het overcompressed is dan kan het wel heel matig zijn. ZiggoGo pakt ook 6Mbps voor een stream meen ik. NLziet pak 8Mbps voor een stream op een Apple device, in de browser slechts 4. De TV streams van Online waren toen ik nog toegang had 4,5Mbps.space-one schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:41:
[...]
6 Mbit en dat is gelijk aan de beste stream in https://t-mobiletv.nl/ "'Full HD is volgens mij de naam"
Jammer dat het zo mager is bij een nieuw platform, ik denk overigens dat voor de echte sport liefhebber DVB-C (coax) het beste werkt.
Hoe snel is zappen? Dat is bij KPN vrij traag vergeleken met de Ziggo NEXT box.
Uit een oud topic, zoals gezegd heeft de NEXT STB een hogere stream vanuit een ander platform.
AppleTV:
ZiggoGo 5 Mbit (720p)
NLziet 8,5Mbit (1080p)
KPN heeft geen AppleTV app
F1 TV pro 7Mbit iPad
[ Voor 24% gewijzigd door stormfly op 09-08-2021 09:11 ]
Dus ge-goochel met de IP-routering, draconische bezuinigingen op het TV platform. Goed bezig T-mobile

Zo onderhand kan je voor goede TV met een beetje zenderaanbod dus echt alleen nog maar bij Ziggo of KPN terecht.
Overigens voldoet NLZiet hier prima. Ook op AndroidTV rond de 8 Mbit/s en 1080p50. Dat laatste is natuurlijk wel 'kunstmatig' want bronmateriaal is gewoon nog altijd 1080i25, maar de kwaliteit van het de-interlacen en 50 fps maken aan de kant van de encoder is wat mij betreft goed gedaan. Waarschijnlijk voldoet het voor sportliefhebbers alsnog niet, want bij snelle bewegingen zie je wel degelijk compressie-artefacten. Maar zeker gezien wat we ervoor betalen en de veelheid aan platforms en devices waarop het wordt ondersteund een prima deal
Als aanbieders als Canal Digitaal, Ziggo en KPN nou ook hun OTT-apps op platforms voor grote schermen van dergelijke streams gingen voorzien.....
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Poh... volgens mij is dit precies het issue wat hier ook al meermaals optreedt. Heftig zeg. Dat gebied is al wat drukker op T-Mobile glas, dus storingen vallen sneller op zo lijkt;JB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:04:
Hier gemeld inmiddels;
Structurele problemen en storingen GPON in de PoP bij omzetten WBA > ODF
https://community.t-mobil...j-omzetten-wba-odf-331675
Zo goed mogelijk uiteen proberen te zetten.
https://community.t-mobil...rbinding-apeldoorn-331311
Mijn boefje is liev!
T-Mobile is wel met een Smart TV/Android TV app bezig, geen idee of de streams dan beter, minder of hetzelfde zijn.eymey schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:07:
Wel beroerd om te lezen dat TV bij T-mobile tegenwoordig zo slecht wordt, zeg.... zelfs op de STB's ? Voorheen had je op de STB's bij T-mobile gewoon multicast streams die rechtstreeks van de encoders in Hilversum kwamen.
Dus ge-goochel met de IP-routering, draconische bezuinigingen op het TV platform. Goed bezig T-mobile
Zo onderhand kan je voor goede TV met een beetje zenderaanbod dus echt alleen nog maar bij Ziggo of KPN terecht.
Overigens voldoet NLZiet hier prima. Ook op AndroidTV rond de 8 Mbit/s en 1080p50. Dat laatste is natuurlijk wel 'kunstmatig' want bronmateriaal is gewoon nog altijd 1080i25, maar de kwaliteit van het de-interlacen en 50 fps maken aan de kant van de encoder is wat mij betreft goed gedaan. Waarschijnlijk voldoet het voor sportliefhebbers alsnog niet, want bij snelle bewegingen zie je wel degelijk compressie-artefacten. Maar zeker gezien wat we ervoor betalen en de veelheid aan platforms en devices waarop het wordt ondersteund een prima deal.
Als aanbieders als Canal Digitaal, Ziggo en KPN nou ook hun OTT-apps op platforms voor grote schermen van dergelijke streams gingen voorzien.....
Bèta-testers gezocht T-Mobile TV smart TV apps
https://community.t-mobil...e-tv-smart-tv-apps-331599
Heb ik me ook voor aangemeld. Zo als ik het begrepen heb zijn het dezelfde streams, exact de reden waarom ze op die streams zijn over gestapt: 1 soort platform welke op elk apparaat en infra gebruikt kan worden.WhySoSerious? schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:04:
[...]
T-Mobile is wel met een Smart TV/Android TV app bezig, geen idee of de streams dan beter, minder of hetzelfde zijn.
Bèta-testers gezocht T-Mobile TV smart TV apps
https://community.t-mobil...e-tv-smart-tv-apps-331599
Omdat WBA verhuur meer oplevert dan ODF. Delta en T-Mobile hebben grote investeringsmaatschappijen die uiteindelijk het netwerk in eigendom hebben. Die willen elke vezel verhuurd hebben.stormfly schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:08:
[...]
Ja dat haal ik er zelf ook uit, maar waarom kiezen zij dan als enige in de markt voor een P2MP vezel ontwerp? En niet voor de tussenweg om de fiber P2P aan te leggen (huis <-> POP) en dan in de POP af te monteren op (G)PON apparatuur.
KPN verhuurt over enkele jaren virtualwires/vlans
Tmobile (glas afdeling) verhuurt over enkel jaren vezels aan andere aanbieders
Delta (glas afdeling) verhuurt over enkele jaren vezels aan andere aanbieders
Toch?
KPN heeft al heel lang een goed lopend Wholesale model en kan dat hier doorzetten. En ze hebben niet te maken met een investeringsmaatschappij.
Inmiddels een update in het topic. Hopelijk komt er meer aandacht voor deze problemen. Zoals ook in Apeldoorn, want dit lijkt idem issues te genereren met knipperende PON LEDjes...JB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:04:
Hier gemeld inmiddels;
Structurele problemen en storingen GPON in de PoP bij omzetten WBA > ODF
Zo goed mogelijk uiteen proberen te zetten.
Hi JB, heel erg bedankt dat jij bovenstaand onderwerp in dit topic zo duidelijk aan de kaak stelt! Ik wil je graag laten weten dat wij hier momenteel naar aan het kijken zijn en dat dit intern op de radar staat. Vandaag wordt dit voorgelegd bij een andere collega om te kijken of hier structureel een oplossing voor kan komen, als blijkt dat dit inderdaad met elkaar in verband staat. Ik ga je dan ook op de hoogte houden in dit topic, zodra ik een reactie teruggekoppeld krijg. Ik zie ook dat Guidion bij jou is langsgeweest om de wegvallende diensten te onderzoeken en dat het probleem niet bij jou thuis ligt. Ik hoop dan ook dat ik hier snel goed nieuws en vooral duidelijkheid kan brengen!
Mijn boefje is liev!
Klopt het verschil met NLziet bij 1080P50 is 2 Mbit en dat is net het verschil in de beeldkwaliteit. TV boxen kunnen h265 en bij 6 -7 Mbit zou daar een veel beter beeld geven t.o.v h264. Ook al gebruik je H265 alleen voor live tv zou dat een verbetering zijn. Digitenne gebruikt ook h265 maar dan tussen de 4-5 Mbit daar zie je snelle bewegen ook het verlies van beeld kwaliteit.stormfly schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:02:
[...]
Dat hoeft niet slecht te zijn, maar als het overcompressed is dan kan het wel heel matig zijn. ZiggoGo pakt ook 6Mbps voor een stream meen ik. NLziet pak 8Mbps voor een stream op een Apple device, in de browser slechts 4. De TV streams van Online waren toen ik nog toegang had 4,5Mbps.
Jammer dat het zo mager is bij een nieuw platform, ik denk overigens dat voor de echte sport liefhebber DVB-C (coax) het beste werkt.
Hoe snel is zappen? Dat is bij KPN vrij traag vergeleken met de Ziggo NEXT box.
Uit een oud topic, zoals gezegd heeft de NEXT STB een hogere stream vanuit een ander platform.
AppleTV:
ZiggoGo 5 Mbit (720p)
NLziet 8,5Mbit (1080p)
KPN heeft geen AppleTV app
F1 TV pro 7Mbit iPad
.
[ Voor 5% gewijzigd door space-one op 09-08-2021 14:20 ]
Allen bij ODF waren dat goede streams. Bij WBA heb je de KPN kwaliteit.eymey schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:07:
Wel beroerd om te lezen dat TV bij T-mobile tegenwoordig zo slecht wordt, zeg.... zelfs op de STB's ? Voorheen had je op de STB's bij T-mobile gewoon multicast streams die rechtstreeks van de encoders in Hilversum kwamen.
link klopt nietJB schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:46:
[...]
Inmiddels een update in het topic. Hopelijk komt er meer aandacht voor deze problemen. Zoals ook in Apeldoorn, want dit lijkt idem issues te genereren met knipperende PON LEDjes...
[...]
Mooi dat ze uiteindelijk wakker worden.
Klopt ja. Ik had toevallig laatst weer eens een DVB-T2 stickje aangeslingerd om tijdens het EK wat minder vertraging te ervaren. En ik had altijd het idee dat over DVB-T2 de beeldkwaliteit nu aardig vergelijkbaar was met NLZiet.space-one schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:16:
[...]
Klopt het verschil met NLziet bij 1080P50 is 2 Mbit en dat is net het verschil in de beeldkwaliteit. TV boxen kunnen h265 en bij 6 -7 Mbit zou daar een veel beter beeld geven t.o.v h264. Ook al gebruik je H265 alleen voor live tv zou dat een verbetering zijn. Digitenne gebruikt ook h265 maar dan tussen de 4-5 Mbit daar zie je snelle bewegen ook het verlies van beeld kwaliteit.
.
Maar NLZiet biedt toch nog steeds wel zichtbaar beter beeld, ookal lijken codec en specs zoals 1080p50 aardig overeenkomend. Die paar extra Mbit's maken echt verschil.
Overigens, fun fact:
https://www.redbeemedia.c...lziet-in-the-netherlands/
De streams van NLZiet komen ook rechtstreeds van Red Bee, de beheerder van de "Mediagateway" in Hilversum, waar providers ook de reguliere 1080i streams vandaan (kunnen) trekken.
Tegenwoordig voorziet de 'befaamde' Mediagateway dus ook gewoon in fatsoenlijke OTT streams, in ieder geval van de voor Nederland belangrijke zenders. Ik weet niet of dit nu exclusief voor NLZiet en NPO Start is, maar je zou zeggen dat een beetje aanbieder van OTT apps, inclusief Canal Digitaal, KPN, Ziggo, T-mobile, etc. gewoon die streams bij hen zou moeten kunnen betrekken, zonder 'het wiel opnieuw uit te vinden' met eigen encoders.
Mja, dat zal wel eeuwige discussie blijvenspace-one schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:18:
[...]
Allen bij ODF waren dat goede streams. Bij WBA heb je de KPN kwaliteit.
Maar KPN BCS heeft later ook hogere bitrate streams toegevoegd (die KPN "HD Glas" noemt) en die streams gaven echt wel gewoon een goed plaatje. In ieder geval wat veel providers zelfs anno 2021 via OTT nog als "HD" durven te verkopen.
[ Voor 63% gewijzigd door eymey op 09-08-2021 14:37 ]
Als ik het goed heb waren die NPO streams op ODF ook hoger dan 12 Mbit. Er is wel duidelijk een verschil tussen de 12 Mbit streams rechtstreeks uit Hilversum en de HD Glas streams. Is goed te zien bijv wielrennen.eymey schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:29:
[...]
Mja, dat zal wel eeuwige discussie blijven![]()
Maar KPN BCS heeft later ook hogere bitrate streams toegevoegd (die KPN "HD Glas" noemt) en die streams gaven echt wel gewoon een goed plaatje. In ieder geval wat veel providers zelfs anno 2021 via OTT nog als "HD" durven te verkopen.
De TMT streams van 6 Mbit zijn duidelijk slechter dan de HD Glas streams. 1080P50 heb je eenmaal een hogere bitrate nodig terwijl deze lager is dan de HD Glas streams.
Dat was niet waar. Hoe het nu is weet ik niet maar Glasoperator maakte gebruikte van de Glashart Media streams (12 tot 13 Mbit) op WBA verbindingen. In tegendeel tot KPN zelf die ze op een gegeven moment ook wel begon uit te zenden maar dan alleen 1 tot en met 10 en op een ander kanaal (HD Glas). Vodafone had ze allemaal (voor zover beschikbaar uiteraard).space-one schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:18:
[...]
Allen bij ODF waren dat goede streams. Bij WBA heb je de KPN kwaliteit.
Dus toen Vodafone begon met eigen ODF apparatuur etc. hadden ze de TV streams gewoon goed voor elkaar. Zowel op ODF als op WBA.
T-Mobile heeft dat aardig de nek om weten te draaien....
[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 09-08-2021 14:46 ]
Jawel hoorspace-one schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:24:
[...]
link klopt niet
Mooi dat ze uiteindelijk wakker worden.
Mijn boefje is liev!
Bij Digitenne is de bitrate ook de helft van NLziet en is variabel. Bij bijv TV Oost is de bitrate nog iets lager en minder variabel en dan zie bij snelle bewegingen ook wel minder beeld.eymey schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:29:
[...]
Klopt ja. Ik had toevallig laatst weer eens een DVB-T2 stickje aangeslingerd om tijdens het EK wat minder vertraging te ervaren. En ik had altijd het idee dat over DVB-T2 de beeldkwaliteit nu aardig vergelijkbaar was met NLZiet.
Maar NLZiet biedt toch nog steeds wel zichtbaar beter beeld, ookal lijken codec en specs zoals 1080p50 aardig overeenkomend. Die paar extra Mbit's maken echt verschil.
Volgen het TMT forum worden de streams wel ingekocht.
Op ODF had/heeft TMT bij het oude platform streams tot 16 Mbit. (Helaas kan ik het overzicht niet meer terug vinden) . Als je kijkt naar de bitrate zijn dat geen streams die bij Ziggo of Glashart Media worden gebruikt.Barre73 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:45:
[...]
Dat was niet waar. Hoe het nu is weet ik niet maar Glasoperator maakte gebruikte van de Glashart Media streams (12 tot 13 Mbit) op WBA verbindingen. In tegendeel tot KPN zelf die ze op een gegeven moment ook wel begon uit te zenden maar dan alleen 1 tot en met 10 en op een ander kanaal (HD Glas). Vodafone had ze allemaal (voor zover beschikbaar uiteraard).
Dus toen Vodafone begon met eigen ODF apparatuur etc. hadden ze de TV streams gewoon goed voor elkaar. Zowel op ODF als op WBA.
T-Mobile heeft dat aardig de nek om weten te draaien....
https://community.t-mobil...nc-fox-ziggo-sport-283288
Opzeggen. T-Mobile heeft door hun daden of gebrek daaraan al lang aangegeven geen interesse te hebben in een oplossing.GekkeRipper schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:52:
Ik ervaar ook slechte beeldkwaliteit met t mobile via wat ze "het nieuwe tv platform" noemen. Helaas heb ik geen idee wat ik er aan kan doen.
Stemmen met de portemonnee is het enige dat multinationals snappen. En zelfs dan komen ze vaak met halfbakken opties omdat geld harken de prioriteit is.
Ik hoop dat T-Mobile snel verkocht word en het personeel dat de koers bepaald ontslagen wordt. dat is de enige redding van T-Mobile thuis zoals het er nu voor staat.
[ Voor 13% gewijzigd door computerjunky op 09-08-2021 16:02 ]
Bovendien heb ik regelmatig een "tikje" in het geluid. Het klinkt een beetje als een clipping storing in het geluid. Ik heb de box via hmdi op m'n tv aangesloten. Vervolgens vanaf de tv via een optische kabel naar mijn receiver. Met andere bronnen heb ik dit probleem niet. Is dit ook een bekend probleem?
Ik heb 1 van de topics even vluchtig gelezen en aan de reacties te zien zijn het allen klanten met een ONT die dus op het GPON netwerk van Glasoperator gepatched zijn. Dramatische aanpak moet ik zeggen, en aangezien er veel meldingen zijn gemaakt van uitval, worden er daar dan zoveel klanten per dag omgezet van KPN WBA naar GlasOP ODF?JB schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:45:
[...]
Jawel hoordaarmee doel ik op vergelijkbare issues
Alleen zitten daar meer de huis, tuin en keuken gebruikers die "een rood WAN lampje" zien, ipv de root cause
En wat ik me dan ook afvraag: hebben GPON klanten van T-Mobile via KPN WBA hier dan ook veel last van aangezien ook hier de route is dat Guidion thuis bij de klant de boel omzet en niet de KPN monteur?
Probleem zit m in het stukje KPN PoP om van WBA naar ODF te geraken icm bestaande NT spullen die op de GPON worden gedrukt met alle gevolgen van dien.Soundwork schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:23:
[...]
Ik heb 1 van de topics even vluchtig gelezen en aan de reacties te zien zijn het allen klanten met een ONT die dus op het GPON netwerk van Glasoperator gepatched zijn. Dramatische aanpak moet ik zeggen, en aangezien er veel meldingen zijn gemaakt van uitval, worden er daar dan zoveel klanten per dag omgezet van KPN WBA naar GlasOP ODF?
En wat ik me dan ook afvraag: hebben GPON klanten van T-Mobile via KPN WBA hier dan ook veel last van aangezien ook hier de route is dat Guidion thuis bij de klant de boel omzet en niet de KPN monteur?
Ik werd door het algoritme aldaar gewezen op allerlei losse topics alsmede dat Apeldoorn drama. Is allemaal een knipperende PON LED en dan uren offline zijn, waarna ineens de verbinding weer tot leven komt. Rara politie pet…
Ik heb overigens geen idee of ik ook verstoringen heb veroorzaakt met mijn T-Mobile WBA naar T-Mobile ODF om 1Gbit te kunnen krijgen. Mijn Draytek met SFP was ook een dag te vroeg offline omdat KPN zaakje om had gezet, maar of mijn SFP dan ook al ontsloten GPON verbindingen over de zeik heeft geholpen weet ik niet. Heb diezelfde avond zelf de ONT aangesloten omdat alles dus een dag te vroeg offline ging. Guidion hoefde hier alleen af te tekenen. De meeste mensen laten alles zitten tot Guidion komt.
Wat ik me ook afvraag; kun je een OLT daar niet tegen beveiligen met een protocol oid? Zelfde als de vroegere CCNA dingen dat je bepaalde protocollen moest configureren ivm rondzingen verkeer op de router enz.
[ Voor 15% gewijzigd door JB op 09-08-2021 19:38 ]
Mijn boefje is liev!
Dat klanten de boel laten zitten is volkomen logisch. Het merendeel van de klanten hebben 0,0 kennis van techniek, en al helemaal geen glasvezel techniek. Termen zoals "OLT, PON, AON, ONT" e.d. is echt abacadbra, laat staan dat ze weten wat ze los moeten trekken. Het is al heel wat als men weet dat uit het stopcontact 230 Volt komt. Wat mij vooral opvalt is dat Guidion al jarenlang geleden (ook al toen ze mij eens aansloten in september 2018:) "ja, we zijn bezig dat we zelf de patch in de PoP kunnen doen" en er eigenlijk anno 2021 nog steeds niets mee gedaan is. Voornaamste reden zal zijn dat de kosten die door T-Mobile opgehoest moeten worden aan KPN Netwerk NL te hoog zijn. Klant wordt de dupe.....JB schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:35:
[...]
Probleem zit m in het stukje KPN PoP om van WBA naar ODF te geraken icm bestaande NT spullen die op de GPON worden gedrukt met alle gevolgen van dien.
Ik werd door het algoritme aldaar gewezen op allerlei losse topics alsmede dat Apeldoorn drama. Is allemaal een knipperende PON LED en dan uren offline zijn, waarna ineens de verbinding weer tot leven komt. Rara politie pet…
Ik heb overigens geen idee of ik ook verstoringen heb veroorzaakt met mijn T-Mobile WBA naar T-Mobile ODF om 1Gbit te kunnen krijgen. Mijn Draytek met SFP was ook een dag te vroeg offline omdat KPN zaakje om had gezet, maar of mijn SFP dan ook al ontsloten GPON verbindingen over de zeik heeft geholpen weet ik niet. Heb diezelfde avond zelf de ONT aangesloten omdat alles dus een dag te vroeg offline ging. Guidion hoefde hier alleen af te tekenen. De meeste mensen laten alles zitten tot Guidion komt.
Wat ik me ook afvraag; kun je een OLT daar niet tegen beveiligen met een protocol oid? Zelfde als de vroegere CCNA dingen dat je bepaalde protocollen moest configureren ivm rondzingen verkeer op de router enz.
Zodra dit hier nog een paar keer zo gaat en ik ook geen korte lijnen meer heb, ben ik ook weg bij T-Mobile. Kan gewoonweg niet. Die beste man is laatst speciaal voor mij naar de PoP gereden om een patch in de ODF los te leggen omdat zijn afspraak een dag later was afgezegd en KPN de lijn al had omgezet. Was hij niet gereden had de OLT er veel langer uit gelegen of moeten hopen dat eea spanningsloos was gemaakt bij die nieuwe klant. Hij belde me op moment van los halen met “kijk eens in je meterkast” en *plop* ONT LED brandde weer volledig.
Ga dat maar eens uitleggen aan de 1e lijns support bij T-Mobile. Je krijgt al geen 2e afspraak met monteur als ze net zijn geweest want “moet wel aan de gebruiker liggen”…Melding was gewoon afgesloten met “klant heeft al een monteur gehad”.
[ Voor 29% gewijzigd door JB op 09-08-2021 19:55 ]
Mijn boefje is liev!
Klopt, als je geen "achterdeur" hebt, dan ben je mooi de pineut als T-Mobile klant. Ik verwacht niet dat het proces op korte termijn gaat veranderen....JB schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:50:
@Soundwork inderdaad. Het is dat ik hier een capable ZZPer in de wijk heb die voor Guidion werkt en mee denkt, de gemiddelde thuisgebruiker was al na 3x volledige werkdag eruit te hebben gelegen overgestapt, niet wetende waardoor zaakje plat gaat.
Zodra dit hier nog een paar keer zo gaat en ik ook geen korte lijnen meer heb, ben ik ook weg bij T-Mobile. Kan gewoonweg niet. Die beste man is laatst speciaal voor mij naar de PoP gereden om een patch in de ODF los te leggen omdat zijn afspraak een dag later was afgezegd en KPN de lijn al had omgezet. Was hij niet gereden had de OLT er veel langer uit gelegen of moeten hopen dat eea spanningsloos was gemaakt bij die nieuwe klant. Hij belde me op moment van los halen met “kijk eens in je meterkast” en *plop* ONT LED brandde weer volledig.
Ga dat maar eens uitleggen aan de 1e lijns support bij T-Mobile. Je krijgt al geen 2e afspraak met monteur als ze net zijn geweest want “moet wel aan de gebruiker liggen”…Melding was gewoon afgesloten met “klant heeft al een monteur gehad”.
Nee, dat kan niet. Dit omdat de golflengtes exact overeenkomen tussen AON en GPON. Dat blijkt met de opvolger van GPON (XGSPON) wel een andere golflengte te zijn.JB schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:35:
[...]
Probleem zit m in het stukje KPN PoP om van WBA naar ODF te geraken icm bestaande NT spullen die op de GPON worden gedrukt met alle gevolgen van dien.
[ Voor 19% gewijzigd door Soundwork op 09-08-2021 20:39 ]
Dat kan om twee redenen niet. Ten eerste heb ik nog niet gezien dat T-Mobile via KPN WBA GPON kan leveren (duurt ook al een jaar inmiddels).Soundwork schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:23:
[...]
En ten tweede plaatst KPN WBA nog geen GPON apparatuur in PoPs waar ze AON hebben (en dus ook niet waar anderen AON hebben want dat is 100% overlap).
Mocht KPN dit wel gaan doen dan ben ik de eerste die ze hiervoor zal waarschuwen :-)
Oh, wellicht dat ik dan wél de overstap durf te maken!Barre73 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:45:
[...]
Dat kan om twee redenen niet. Ten eerste heb ik nog niet gezien dat T-Mobile via KPN WBA GPON kan leveren (duurt ook al een jaar inmiddels).
En ten tweede plaatst KPN WBA nog geen GPON apparatuur in PoPs waar ze AON hebben (en dus ook niet waar anderen AON hebben want dat is 100% overlap).
Mocht KPN dit wel gaan doen dan ben ik de eerste die ze hiervoor zal waarschuwen :-)
Gezien ik hier in een strak WBA gebied zit en er volgens de postcode check (sinds Jan/feb) wel gigabit mogelijk is.
Want dat ons hele dorp AON is, dat is wel zeker (met mogelijk uitzondering van de laatste wijk die net gebouwd is). Maar volgende dilemma blijft dan die tv....
Lastige keuzes

Waiting on the world to change
Verwijderd
https://www.iex.nl/Nieuws...bile-Nederland-media.aspx ’Rijkste man Azië wil T-Mobile Nederland kopen’
Aah mooi ik ga die man meteen mailen ivm GPON WBA > ODF issues. Kan ie dat alvast op de agenda zettenVerwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:32:
https://www.telegraaf.nl/...-t-mobile-nederland-kopen
https://www.iex.nl/Nieuws...bile-Nederland-media.aspx ’Rijkste man Azië wil T-Mobile Nederland kopen’
Mijn boefje is liev!
Nou wil ik het liefst af van een brakke provider router en overweeg ik om een Ubiquiti router te nemen, zelf in te stellen en daarachter de switch gewoon te zetten ivm 3x POE. Idealiter sluit ik de router direct aan op de glaskabel. Zouden jullie dan de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 4 voorstellen? En qua TMO glasvezel instellen, verwachten jullie daar bijzonderheden mee? TV en telefoon ga ik niet gebruiken, dus internet only
[ Voor 4% gewijzigd door DaannO op 10-08-2021 12:25 ]
Verwijderd
Ik hoop dat je een beetje rond gesnuffeld heb in dit topic, om te weten dat je kwaliteit niet vooruit gaat? Alleen de prijs is leuk jaDaannO schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:25:
Ik overweeg ook om naar TMO Glas over te stappen van KPN ivm kosten en meer snelheid. Ik heb een Ubiquiti switch + 3 In Wall HD's thuis draaien die momenteel achter de KPN router zitten.
Nou wil ik het liefst af van een brakke provider router en overweeg ik om een Ubiquiti router te nemen, zelf in te stellen en daarachter de switch gewoon te zetten ivm 3x POE. Idealiter sluit ik de router direct aan op de glaskabel. Zouden jullie dan de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 4 voorstellen? En qua TMO glasvezel instellen, verwachten jullie daar bijzonderheden mee? TV en telefoon ga ik niet gebruiken, dus internet only
Nu woon ik in een appartement (huurwoning) waar de meterkast zich net buiten/naast de woning bevindt met daar tussen een dikke betonnen muur.
Ik heb nu VDSL en de modem is nu in de woonkamer aangesloten op de KPN wcd (voor bonded VDSL). Op deze plaats wil ik ook het nieuwe modem hebben.
Op de website van T-mobile is te lezen dat Guidion de boel komt aansluiten.
Nu heb ik begrepen en dat is ook in dit topic te lezen, dat in de meterkast een mediaconverter wordt geplaatst en van daaruit een UTP kabel naar de modem gaat.
Ik vraag me af:
- Wie gaat deze netwerkkabel naar de woonkamer aanleggen?
- Betreft deze kabel een CAT6 kabel?
- Plaatst Guidion de mediaconverter en de modem?
- Gaat deze netwerkkabel door de bestaande buis van de bestaande telefoon aansluiting lopen en blijft de oude koperaansluiting daarbij in tact?
- Een medewerker van T-mobile denkt dat het netwerkdeel tussen mediaconverter en modem nog door VWtelecom aangelegd moet worden. Is dit juist?
- Indien voorgaande juist is, moet dan VWT niet eerst werkzaamheden verrichten, voordat Guidion de boel aan kan sluiten?
Zeker nu ik op dit moment al een afspraak met Guidion kan maken.
In de mail die ik van T-mobile ontvangen heb staat dat de modem in de meterkast geplaatst wordt.....dat wil ik natuurlijk niet...
Na telefoon gesprekken met medewerkers van T-mobile en Guidion ben ik niet veel wijzer geworden.
Ik lees dat het wel stabiel is. Maar jij zegt dus dat je net zo goed TMO modem er achter kunt houden omdat de TMO-lijn uberhaupt niet zo stabiel is?Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
Ik hoop dat je een beetje rond gesnuffeld heb in dit topic, om te weten dat je kwaliteit niet vooruit gaat? Alleen de prijs is leuk ja
Denk vooral dat je veel zelf moet doen, of jij gaat de kabel trekken of jij gaat de monteur betalen die het voor je doet.Speed61 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:52:
Enige tijd geleden heeft KPN bij mij in de meterkast een glasvezelaansluitpunt gerealiseerd en heb ik via T-mobile een Internet Premium abonnement afgesloten (1000 Mbit/s).
Nu woon ik in een appartement (huurwoning) waar de meterkast zich net buiten/naast de woning bevindt met daar tussen een dikke betonnen muur.
Ik heb nu VDSL en de modem is nu in de woonkamer aangesloten op de KPN wcd (voor bonded VDSL). Op deze plaats wil ik ook het nieuwe modem hebben.
Nu heb ik begrepen en dat is ook in dit topic te lezen, dat in de meterkast een mediaconverter wordt geplaatst en van daaruit een UTP kabel naar de modem gaat.
Ik vraag me af:
Wie gaat deze netwerkkabel naar de woonkamer aanleggen?
- Gaat deze netwerkkabel door de bestaande buis van de bestaande telefoon aansluiting lopen en blijft de oude koperaansluiting daarbij in tact?
- Een medewerker van T-mobile denkt dat het netwerkdeel tussen mediaconverter en modem nog door VWtelecom aangelegd moet worden. Is dit juist?
Ik heb mijn twijfels of dit allemaal wel goed gaat lopen.
- Indien voorgaande juist is, moet dan VWT niet eerst werkzaamheden verrichten, voordat Guidion de boel aan kan sluiten?
In de mail die ik van T-mobile ontvangen heb staat dat de modem in de meterkast geplaatst wordt.....dat wil ik natuurlijk niet...
Na telefoon gesprekken met medewerkers van T-mobile en Guidion ben ik niet veel wijzer geworden.
Of ze boren hem door de gevel van je woonkamer heen?
Verwijderd
Klopt ja, alhoewel.. dat zijn reacties die ik vaak zie overigens ook op het forum van hun zelfDaannO schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:08:
[...]
Ik lees dat het wel stabiel is. Maar jij zegt dus dat je net zo goed TMO modem er achter kunt houden omdat de TMO-lijn uberhaupt niet zo stabiel is?
Tja, je hoort natuurlijk het meest van de mensen bij wie het niet werkt.DaannO schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:08:
[...]
Ik lees dat het wel stabiel is. Maar jij zegt dus dat je net zo goed TMO modem er achter kunt houden omdat de TMO-lijn uberhaupt niet zo stabiel is?
Ik zit nu 5+ jaar op TMo Glas. 4 jaar met een USG ipv de modem/router van TMo.
Nog nooit storing gehad.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
1) jij of de monteur van Guidion (niet heel waarschijnlijk).Speed61 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:52:
Enige tijd geleden heeft KPN bij mij in de meterkast een glasvezelaansluitpunt gerealiseerd en heb ik via T-mobile een Internet Premium abonnement afgesloten (1000 Mbit/s).
Ik vraag me af:
Wie gaat deze netwerkkabel naar de woonkamer aanleggen?
Ik heb mijn twijfels of dit allemaal wel goed gaat lopen.
2) Cat5E of hoger.
3) Ja, Guidion plaatst en sluit beiden aan.
4) bestaande telefoonbuis is zelden mogelijk en zeker niet terwijl het KPN ISRA punt intact blijft
5) nee, voor VWT is het klaar. Zie punt 3.
Maar...VWT had de contractuele opdracht om de aansluiting daar te maken waar jij of T-Mobile relatief makkelijk een kabel naar bijvoorbeeld de woonkamer kon trekken of leggen. Uit jouw verhaal maak ik dus op dat de aansluiting niet conform opdracht is geplaatst en dat je dus nu met de gebakken peren zit.
Er moet op de een of andere manier een UTP kabel naar die woonkamer komen. Reken niet op de Guidion monteur want dat behoort niet tot zijn werk (behalve dan een kabel op de plint vastzetten of zoiets..
Wel zou hij een ticket kunnen laten aanmaken bij KPN Netwerk NL om de FTU verplaatst te krijgen omdat deze niet conform PVE is gemonteerd (lijkt het vanuit jouw verhaal tot zover).
Als ik een schouw/hoogbouwdocument in handen zou hebben...Barre73 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:48:
[...]
1) jij of de monteur van Guidion (niet heel waarschijnlijk).
2) Cat5E of hoger.
3) Ja, Guidion plaatst en sluit beiden aan.
4) bestaande telefoonbuis is zelden mogelijk en zeker niet terwijl het KPN ISRA punt intact blijft
5) nee, voor VWT is het klaar. Zie punt 3.
Maar...VWT had de contractuele opdracht om de aansluiting daar te maken waar jij of T-Mobile relatief makkelijk een kabel naar bijvoorbeeld de woonkamer kon trekken of leggen. Uit jouw verhaal maak ik dus op dat de aansluiting niet conform opdracht is geplaatst en dat je dus nu met de gebakken peren zit.
Er moet op de een of andere manier een UTP kabel naar die woonkamer komen. Reken niet op de Guidion monteur want dat behoort niet tot zijn werk (behalve dan een kabel op de plint vastzetten of zoiets..
Wel zou hij een ticket kunnen laten aanmaken bij KPN Netwerk NL om de FTU verplaatst te krijgen omdat deze niet conform PVE is gemonteerd (lijkt het vanuit jouw verhaal tot zover).
Er was wel enige vertraging bij de aanleg binnen, omdat men nog met woningbouw in onderhandeling was..
Met contractueel bedoelde ik niet VWT en de woningbouw maar VWT en de opdrachtgever (KPN Netwerk NL/Reggefiber).Speed61 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:18:
[...]
Als ik een schouw/hoogbouwdocument in handen zou hebben...
Er was wel enige vertraging bij de aanleg binnen, omdat men nog met woningbouw in onderhandeling was..
Als een aansluiting niet zo geplaatst kan worden dat hij ook goed bruikbaar is, mag hij niet geplaatst worden. Punt.
Het aanleggen van UTP bekabeling vanaf het glasvezel aansluitpunt >> ONT of NT/mediaconverter behoort inderdaad niet tot de standaard opdracht. Ze kunnen het voor je uitvoeren, maar houdt rekening met extra kosten. Als het goed is vermeld Guidion hoeveel deze kosten bedragen.Barre73 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:48:
[...]
Reken niet op de Guidion monteur want dat behoort niet tot zijn werk (behalve dan een kabel op de plint vastzetten of zoiets..
Je moet dus ook rekening houden dat je op GPON wordt aangesloten bij 1000 Mbps / ODF.DaannO schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:25:
Ik overweeg ook om naar TMO Glas over te stappen van KPN ivm kosten en meer snelheid. Ik heb een Ubiquiti switch + 3 In Wall HD's thuis draaien die momenteel achter de KPN router zitten.
In dat geval kan de SFP module in de Edgerouter 4 NIET gebruikt worden.
De meeste klachten bij T-Mobile ODF komen voornamelijk van klanten die op het GPON netwerk van Glasoperator zijn aangesloten (dat is T-Mobile zijn eigen netwerk in de wijkcentrales). Dus je moet er rekening mee houden dat je er last van kan gaan krijgen. Er wordt in dit topic veel verwezen naar het T-Mobile community forum waar deze klachten gemeld worden.
Ik zit op het wholesale netwerk van KPN, dus dat probleem krijg ik dan niet. Is er geen een UI router die GPON dan direct ondersteunt?Soundwork schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:36:
[...]
Je moet dus ook rekening houden dat je op GPON wordt aangesloten bij 1000 Mbps / ODF.
In dat geval kan de SFP module in de Edgerouter 4 NIET gebruikt worden.
De meeste klachten bij T-Mobile ODF komen voornamelijk van klanten die op het GPON netwerk van Glasoperator zijn aangesloten (dat is T-Mobile zijn eigen netwerk in de wijkcentrales). Dus je moet er rekening mee houden dat je er last van kan gaan krijgen. Er wordt in dit topic veel verwezen naar het T-Mobile community forum waar deze klachten gemeld worden.
UBNT levert wel GPON SFP's, maar kunnen niet gebruikt worden op Nederlandse GPON glasvezelnetwerken.DaannO schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:54:
[...]
Ik zit op het wholesale netwerk van KPN, dus dat probleem krijg ik dan niet. Is er geen een UI router die GPON dan direct ondersteunt?
Als je op KPN WBA netwerk komt te zitten, dan is er geen 1 Gbps beschikbaar, maar 100 Mbps als max.
Uiteindelijk komen er een PS4, PS5, Switch en PC aan het netwerk te hangen. Hopelijk deels bekabeld. Is dit modem daarop bestand of kan ik beter toch de Archer, of een nieuwere router in het netwerk hangen?
Zeker bekabeld is de Zyxel een prima ding, daar gaat een andere router / access point echt weinig verandering in brengen. De enige reden om dat ding te vervangen is als je opties mist of de wifi dekking niet afdoende is.Jochem Boom schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:06:
Ik ben een nieuwe T-mobile gebruiker sinds een paar uur en tot nu toe helemaal tevreden (afkloppen). Ik vroeg me af of het nog steeds nodig is om een aparte router in m'n netwerk te hangen, of dat het Zyxel VMG8825-T50 modem afdoende is. Ik heb nog een Archer C7 v2 liggen.
Uiteindelijk komen er een PS4, PS5, Switch en PC aan het netwerk te hangen. Hopelijk deels bekabeld. Is dit modem daarop bestand of kan ik beter toch de Archer, of een nieuwere router in het netwerk hangen?
Kortom. Ik zou het de komende tijd gewoon even aankijken.
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 10-08-2021 16:28 ]
Thanks! Zo'n vermoeden had ik al. Ik weet nog dat het vroeger echt een ding was, maar gelukkig krijg je nu dus wel degelijke apparatuur bij je abonnement.rens-br schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:21:
[...]
Zeker bekabeld is de Zyxel een prima ding, daar gaat een andere router / access point echt weinig veranderingen in brengen. De enige reden om dat ding te vervangen is als je opties mist of de wifi dekking niet afdoende is.
Kortom. Ik zou het de komende tijd gewoon even aankijken.
Als je een 1 Gbit abonnement neemt bij T-Mobile (of als het alleen al beschikbaar bij jou) kom je niet op het Wholesale netwerk van KPN. Dan levert T-Mobile alleen via eigen apparatuur. Dat is nog deels AON maar steeds meer GPON.DaannO schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:54:
[...]
Ik zit op het wholesale netwerk van KPN, dus dat probleem krijg ik dan niet. Is er geen een UI router die GPON dan direct ondersteunt?
En was dit voor een jaar geleden bij jou nog niet leverbaar en nu wel, dan garandeer ik je dat je op GPON van T-Mobile komt
[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 10-08-2021 17:16 ]
Gezien alle ervaringen ben ik nog niet zo enthousiast om (proberen) over te gaan stappen vanaf WBA 😉
Nou hier zou je nog misschien mij de schuld kunnen geven, maar aangezien ik al mijn gegevens heb achtergelaten zou een belletje/ keertje extra bellen of naar binnen kijken prettig zijn geweest.
Na hier meermaals contact over gehad te hebben met T-mobile en Guidion bieden ze me geen oplossing die past (afspraak kan ik pas over 4 weken maken!), ze kunnen voor mij een afspraak door de planningsafdeling laten maken maar dan moet ik aangeven wanneer ik thuis ben, en aangezien ik geen zin heb om weer vrij te nemen voor een onbetrouwbare partij heb ik daarop nee gezegd(volgens T-mobile werkt Guidion ook met tijdslots tussen 18-20, Guidion ontkent dit).
Nou toch maar alles zelf aangesloten (doodsimpel: oude NT van de aansluiting af, blindkap open, connector erin en glaskabel erin, voorzichtig op de goede aansluiting schuiven en de media converter eraan hangen). Nu blijkt dat mijn aansluiting nog niet ingeschakeld is en ik daar weer op kan wachten, dus zelfs al was de monteur er geweest, dan nog was het niet geregeld.
Nu maar kijken of ze de installatiekosten willen kwijtschelden, anders gooi ik alles in de prullenbak en ga ik terug naar de Ziggo.
TLDR: Guidion en T-mobile hebben echt een verschrikkelijke service, het is dat het zo goedkoop is, anders had ik mijn abbonement nu alweer stopgezet.
Nadeel in deze is volgens mij dat Guidion die lijn moet opleveren via het systeem. Althans dat was hier toen ook zo. Monteur is alleen even geweest, gekeken en online formuliertje het systeem ingedrukt.
[ Voor 44% gewijzigd door JB op 11-08-2021 10:28 ]
Mijn boefje is liev!
Graag gedaan buren!JB schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:26:
@thor.g je zorgt er in ieder geval voor dat de werkzaamheden die KPN klaarblijkelijk nog moet verrichten geen storingen opleveren voor andere GPON gebruikers
Nadeel in deze is volgens mij dat Guidion die lijn moet opleveren via het systeem. Althans dat was hier toen ook zo. Monteur is alleen even geweest, gekeken en online formuliertje het systeem ingedrukt.
Wel absurd dat T-mobile daar niks over meld/doorgeeft. Als ik geen idee had hoe en wat, had ik dat kastje gewoon in het stopcontact laten zitten (zat hij uiteraard al niet ivm Ziggo), of als je van KPN naar T-mobile overstapt gebeurt het dus sowieso.
Ik kreeg van een T-mobile medewerker te horen dat mensen wel vaker zelf aansluiten en dat het dan gewoon geactiveerd kan worden, dus hopelijk gaat dat goed... Ik zal hier wel even updaten hoe het allemaal verloopt.
T-Mobile is hierin aan het duiken omdat ze dit zelf nog niet helemaal herkennen maar er zijn teveel voorbeelden inmiddels (ook kijkende naar de T-Mobile community) met knipperende PON LED meldingen op GPON. Dat kan geen enkele thuisgebruiker oplossen AFAIK. Dat zit puur op de OLT waar je glas naar toe gaat.thor.g schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:44:
[...]
Graag gedaan buren!![]()
Wel absurd dat T-mobile daar niks over meld/doorgeeft. Als ik geen idee had hoe en wat, had ik dat kastje gewoon in het stopcontact laten zitten (zat hij uiteraard al niet ivm Ziggo), of als je van KPN naar T-mobile overstapt gebeurt het dus sowieso.
Ik kreeg van een T-mobile medewerker te horen dat mensen wel vaker zelf aansluiten en dat het dan gewoon geactiveerd kan worden, dus hopelijk gaat dat goed... Ik zal hier wel even updaten hoe het allemaal verloopt.
Ik vind het gewoon slecht dat zij geen patronen zien klaarblijkelijk dat die OLTs va(a)k(er) over de zeik zijn.
Mijn boefje is liev!
Heb nu 500/500 van KPN en hier is idd ook 1GB beschikbaar via hun. Maar T-Mobile past dus de apparatuur aan in de wijkkast? Volgens mij kan ik gewoon even het beste aankijken met de Zyxel router bekapeld en wifi uitzetten daarop en daar achter mn switch met accesspoints. Dat doe ik nu ook met KPN; hopelijk gaat dat gewoon snel genoeg.Barre73 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:15:
[...]
Als je een 1 Gbit abonnement neemt bij T-Mobile (of als het alleen al beschikbaar bij jou) kom je niet op het Wholesale netwerk van KPN. Dan levert T-Mobile alleen via eigen apparatuur. Dat is nog deels AON maar steeds meer GPON.
En was dit voor een jaar geleden bij jou nog niet leverbaar en nu wel, dan garandeer ik je dat je op GPON van T-Mobile komt
Tegenwoordig worden snelheden op T-Mobile met 1 Gbps geleverd op hun eigen netwerk (operator is dan geen KPN Wholesale, maar Glasoperator). Op KPN Wholesale kan alleen nog maar 100 Mbps geleverd worden via T-Mobile.DaannO schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:31:
[...]
Heb nu 500/500 van KPN en hier is idd ook 1GB beschikbaar via hun. Maar T-Mobile past dus de apparatuur aan in de wijkkast? Volgens mij kan ik gewoon even het beste aankijken met de Zyxel router bekapeld en wifi uitzetten daarop en daar achter mn switch met accesspoints. Dat doe ik nu ook met KPN; hopelijk gaat dat gewoon snel genoeg.
Glasoperator breidt de PoP's (wijkcentrales) uit met GPON apparatuur.
Dus als je naar een 1 Gbps abonnement overgaat, dan wordt je van KPN Wholesale af gehaald (patch omgezet naar Glasoperator).
Heb jij wel een GPON aansluiting nu? Is de mediaconverter een vierkant wit Huawei kastje of een langwerpig grijs kastje?thor.g schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:44:
[...]
Graag gedaan buren!![]()
🖥️ 5700X3D - 3080TI - 64GB | 💾 Synology DS420+ (18GB + 36TB raw) | 🤖 Home Assistant | 🔋Marstek Venus 5.12KWh - V151 + HW P1 + DSMR 4.2 (10 s) |
Ik dacht het wel ivm 1000mbit abbo, maar weet het niet zeker. Ik heb een grijs kastje ontvangen van T-mobile.Soundwork schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:58:
[...]
Heb jij wel een GPON aansluiting nu? Is de mediaconverter een vierkant wit Huawei kastje of een langwerpig grijs kastje?
Dan heb je dus geen GPON maar AON....thor.g schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:39:
[...]
Ik dacht het wel ivm 1000mbit abbo, maar weet het niet zeker. Ik heb een grijs kastje ontvangen van T-mobile.
Bijzonder dat je aansluiting niet werkt, maar ik meen mijn wel te herinneren dat ook Glasoperator AON ook aangemeld moet worden door Guidion monteur. Maar ik vermoed dat je helemaal nog niet gepatched/aangesloten bent. Welke lampjes zie je branden op de grijze mediaconverter?
Bij GPON moet het kastje (de ONT) geregistreerd worden op de OLT die in de wijkcentrale (PoP) hangt.
Ah duidelijk, alleen de power led ging aan, ondertussen nogmaals met T-mobile en Guidion gesproken en niet tot een oplossing kunnen komen, heb m'n abonnement dus weer opgezegd. Ook weinig vertrouwen in T-mobile als ze met een partij als Guidion werken.Soundwork schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:34:
[...]
Dan heb je dus geen GPON maar AON....
Bijzonder dat je aansluiting niet werkt, maar ik meen mijn wel te herinneren dat ook Glasoperator AON ook aangemeld moet worden door Guidion monteur. Maar ik vermoed dat je helemaal nog niet gepatched/aangesloten bent. Welke lampjes zie je branden op de grijze mediaconverter?
Bij GPON moet het kastje (de ONT) geregistreerd worden op de OLT die in de wijkcentrale (PoP) hangt.
Overigens sprak ik vandaag met iemand van T-mobile die het verhaal van zijn collega volledig tegensprak (zelf installeren en activeren mogelijk, dit blijkt dus niet mogelijk te zijn).
[ Voor 10% gewijzigd door thor.g op 11-08-2021 20:29 ]
Guidion sluit alleen de vanaf glaskant thuis aan en niet in de POP dat doet KPN netwerk. Als niet alle 3 led branden op de converter aan de glaskant is daar vermoedelijk het probleem. bijv niet patched wat @Soundwork ook aangeeftthor.g schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:28:
[...]
Ah duidelijk, alleen de power led ging aan, ondertussen nogmaals met T-mobile en Guidion gesproken en niet tot een oplossing kunnen komen, heb m'n abonnement dus weer opgezegd. Ook weinig vertrouwen in T-mobile als ze met een partij als Guidion werken.
Overigens sprak ik vandaag met iemand van T-mobile die het verhaal van zijn collega volledig tegensprak (zelf installeren en activeren mogelijk, dit blijkt dus niet mogelijk te zijn).
[ Voor 8% gewijzigd door space-one op 11-08-2021 22:56 ]
AON en 1 Gbit? Dat zijn specifieke delen in NL waar Glasoperator via AON 1 Gbit kan leveren?Soundwork schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:34:
[...]
Dan heb je dus geen GPON maar AON....
[ Voor 6% gewijzigd door JB op 12-08-2021 08:08 ]
Mijn boefje is liev!
Klopt.JB schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:07:
[...]
AON en 1 Gbit? Dat zijn specifieke delen in NL waar Glasoperator via AON 1 Gbit kan leveren?
Dat zijn de gebieden waar T-Mobile eerder al 750Mbit kon leveren.
Klopt.... en dat zijn er behoorlijk wat (bijvoorbeeld ook in Almere, om maar een grote plaats te noemen). Daar kan T-mobile (voorheen Vodafone Thuis) al heel lang 750 Mbit/s leveren en sinds een poos ook 1 Gbit/s.JB schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:07:
[...]
AON en 1 Gbit? Dat zijn specifieke delen in NL waar Glasoperator via AON 1 Gbit kan leveren?
Ik denk dat je wel kan stellen dat Glasoperator op AON begonnen is en pas recentelijk ook GPON is gaan uitrollen.
Ja inderdaad, overigens werd dit tegengesproken door T-mobile, die zeiden dat Guidion de kabel zelf patched(geen KPN bij nodig). (waarom ze dat dan niet Maandag hebben gedaan snap ik dan weer niet(ze hoeven daarbij niet bij mij binnen te zijn)).space-one schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:52:
[...]
Guidion sluit alleen de vanaf glaskant thuis aan en niet in de POP dat doet KPN netwerk. Als niet alle 3 led branden op de converter aan de glaskant is daar vermoedelijk het probleem. bijv niet patched wat @Soundwork ook aangeeft
Vodafone/Glasoperator begon in 2015 met bouwen van eigen apparatuur (AON) en dat hebben ze toen in een X aantal Reggefiber PoPs gedaan. In totaal voor circa 1 miljoen aansluitingen. Dat waren de gebeuren waarin zij commercieel de meeste interesse hadden, gecombineerd met de laagste aanlegkosten voor de backhauls.eymey schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:54:
[...]
Klopt.... en dat zijn er behoorlijk wat (bijvoorbeeld ook in Almere, om maar een grote plaats te noemen). Daar kan T-mobile (voorheen Vodafone Thuis) al heel lang 750 Mbit/s leveren en sinds een poos ook 1 Gbit/s.
Ik denk dat je wel kan stellen dat Glasoperator op AON begonnen is en pas recentelijk ook GPON is gaan uitrollen.
Daarna werden ze verkocht aan T-Mobile.
Pas sinds een half jaartje is de uitrol van eigen apparatuur in andere en nieuwe Reggefiber/KPN Netwerk PoPs weer verder gegaan met GPON apparatuur.
Ik durf dus zelfs te stellen dat het aantal AON klanten/aansluitingen nog altijd meer is dan het aantal GPON klanten.
De T-Mobile klantenservice heeft echt geen idee van wat er wel en niet gedaan wordt en door wie...thor.g schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:07:
[...]
Ja inderdaad, overigens werd dit tegengesproken door T-mobile, die zeiden dat Guidion de kabel zelf patched(geen KPN bij nodig). (waarom ze dat dan niet Maandag hebben gedaan snap ik dan weer niet(ze hoeven daarbij niet bij mij binnen te zijn)).
Hier op terug komend.. ik had de servicedesk gebeld om mijn probleem aan te kaarten, echter ze zagen dat mijn modem een paar versies achter liep. Dus een update geforceerd en sindsdien geen problemen meer met de TV. We kijken het dus nog even aan!MeltedForest schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:55:
Hier ook teleurstellende kwaliteit van de televisie. Ook vaak een aantal minuten signaal verlies als het druk is (bijvoorbeeld EK wedstrijden). Wij betalen €20 per maand voor tv met 2 ontvangers. Voor dat geld kan ik ook NLziet, Discovery+ én videoland nemen.
Dat gaan we dus maar eens doen!
Overigens heb ik weinig te klagen over de kwaliteit van het TV signaal, maar ik zit ook op een 11 jaar oude Full HD TV te kijken
[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 12-08-2021 15:51 ]
Jammer dat T-Mobile ook op de AON netwerken er nu een potje van maakt. Kennelijk is de aansluitorder bij Netwerk NL niet doorgevoerd op de dag dat Guidion de boel zou komen installeren. Ik begrijp dat je om deze reden ook direct een opzegging de deur uit hebt gedaan. Sowieso is thuisblijven voor de installatie al lastig en als je thuis kunt (en mag) werken, moet je weer via een 4G verbinding gaan werken wat ook niet altijd optimaal is.thor.g schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:28:
[...]
Ah duidelijk, alleen de power led ging aan, ondertussen nogmaals met T-mobile en Guidion gesproken en niet tot een oplossing kunnen komen, heb m'n abonnement dus weer opgezegd. Ook weinig vertrouwen in T-mobile als ze met een partij als Guidion werken.
Ik had nog steeds het oude, met wat ik gezien heb bij mijn moeder wil ik dat prut-platform niet.
Heb je een e-mail gekregen?leonbong schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:18:
Oh jee ik ben helaas aan de beurt voor het nieuwe TV-platform.
Ik had nog steeds het oude, met wat ik gezien heb bij mijn moeder wil ik dat prut-platform niet.
Ze gaan ook aan de slag met het TV platform in de nacht van 16 op 17 augustus, gepland onderhoud.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Maar er staat ook dat de kastjes een update krijgen dus ik ben bang dat ik ook meteen wordt overgezet.
[ Voor 75% gewijzigd door leonbong op 13-08-2021 17:24 ]
Uit verschillende eerdere berichten hier had ik begrepen dat zolang je de decoders exclusief op vlan640 aansluit je voorlopig op het oude platform blijft hangen. (Ervan uitgaande dat je eigen apparatuur gebruikt.)leonbong schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:18:
Oh jee ik ben helaas aan de beurt voor het nieuwe TV-platform.
Zelf heb ik geen tv, dus misschien lul ik gewoon uit m'n nek.
[ Voor 6% gewijzigd door hcQd op 13-08-2021 18:19 ]
[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 13-08-2021 21:08 ]
Was het niet zo dat ze met de oude kastjes het nieuwe platform niet aankunnen? Ik heb namelijk alles nog vanuit de Vodafone tijd, inclusief de Draytekleonbong schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:20:
Inderdaad die mail mbt onderhoud.
Maar er staat ook dat de kastjes een update krijgen dus ik ben bang dat ik ook meteen wordt overgezet.
Het zal me benieuwen....
Waiting on the world to change
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie