@
Barre73 super duidelijk verhaal! Thanks. En idd, het meeste wist ik al wel na al die jaren, maar ik zag in de posts voor mij behoorlijk wat terminologie door elkaar gebruikt worden.
@
stormflyVan wat ik lees, en men dus ook gebruikt. Was het voorheen zo dat je bij glasoperator op een ODF aansluiting (volksmond term) 1Gigabit kon afnemen. Veelvuldig gebruikt “zit jij op ODF of op WBA in topics”
Dit heb ik inderdaad ook veel gelezen, in topics. Maar is eigenlijk een verkeerde voorstelling van zaken. In de 'volksmond' is eigen apparatuur van de provider inderdaad zoals je zegt op een gegeven moment synoniem gaan staan aan "ODF". Maar dat wekt dus zo nu en dan verwarring op. Uit Barre73's verhaal komt dus voort dat een provider die op een P2P netwerk ODF-toegang afneemt (en dus eigen operator is) dit zowel AON als PON kan doen

.
Overigens heb ik ook wel eens gelezen dat ook KPN (de provider) zelf langzaamaan niet alleen op de P2MP netwerken GPON aan het inzetten is, maar dat ook op de (bestaande) P2P netwerken gaat doen, ipv AON.
Ik had overigens vorig weekend nog een discussie met iemand op Facebook (nav. een advertentie van AVM, de maker van de Fritz!boxen, dat zij blij zijn dat providers straks verplichte vrije modemkeuze moeten bieden). De persoon met wie ik de discussie had was er nog heilig van overtuigd dat glasvezel altijd synoniem stond aan een eigen vezel naar de PoP hebben. Het ging er niet in dat je ook daar, net als bij Ziggo, tegenwoordig vaak shared medium hebt. Want dat zou toch een grote stap terug zijn.
Met dat laatste ben ik het overigens stiekem nog steeds eens (met name vanwege het concurrentieverhaal).
Ik vraag me sowieso af wat voor gevolgen de uitspraak die onlangs is gedaan in een zaak tussen Ziggo en een klant, dat de vrije modemkeuze al moet gelden vanaf het allereerste actieve apparaat, heeft voor glasvezel. Je ziet nu eigenlijk al dat het flink fout kan gaan als op een GPON aansluiting een NT voor AON wordt aangesloten, en niet de juiste ONT. Maar ik kan me anderzijds wel voorstellen dat dus ook T-mobile en KPN straks verplicht zijn om toe te staan dat een klant z'n eigen ONT (al dan niet ingebouwd in een router) mee brengt.
[
Voor 13% gewijzigd door
eymey op 05-08-2021 10:14
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.