[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 149 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.894.187 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 19:34
Barre73 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:34:

En om even wat perspectief te krijgen: het is dus feitelijk overboeking. Dat gebeurt al zolang het internet bestaat. Bij AON is de doorvoer poort in de switch in de PoP tegenwoordig ook 10 Gbit maar dan ook verdeeld over een paar honderd actieve klanten. Paar jaar geleden was het 2 Gbit voor diezelfde paar honderd klanten.
De grap is dat ik een paar jaar geleden voordat ze met hun tengels aan het netwerk zaten gewoon 940/940 haalde en ik nu vast zit op 920/200 max.

Ik zou dus maar wat graag terug gaan naar de oude situatie wat dat ook was. Sinds nov is het gewoon RUK en is uploaden een externe nas gewoon onbruikbaar omdat de upload te traag is en met regelmaat onderbroken word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 23:40
computerjunky schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:29:
[...]

De grap is dat ik een paar jaar geleden voordat ze met hun tengels aan het netwerk zaten gewoon 940/940 haalde en ik nu vast zit op 920/200 max.

Ik zou dus maar wat graag terug gaan naar de oude situatie wat dat ook was. Sinds nov is het gewoon RUK en is uploaden een externe nas gewoon onbruikbaar omdat de upload te traag is en met regelmaat onderbroken word.
Dat met het inzakken van snelheid en het wegvallen van de verbinding kwam bij T-Mobile al veel langer voor, ook bij AON aansluitingen. Want voor degenen die het zich nog kon herinneren: oktober 2 jaar geleden ging het mis omdat alles via DTAG werd geleid. Dan kan je nog zo'n mooie glasvezel hebben liggen (AON of GPON) maar dan is alles ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Soundwork schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:32:
[...]

Dat met het inzakken van snelheid en het wegvallen van de verbinding kwam bij T-Mobile al veel langer voor, ook bij AON aansluitingen. Want voor degenen die het zich nog kon herinneren: oktober 2 jaar geleden ging het mis omdat alles via DTAG werd geleid. Dan kan je nog zo'n mooie glasvezel hebben liggen (AON of GPON) maar dan is alles ruk.
Nou daarvoor werkte het voor mij toch echt perfect. Het is puur nadat ze het netwerk om zijn gaan zetten dat het ineens onbruikbaar geworden is. En ze zwijgen je aan alle kanten dood.

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 01-08-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Het zijn geen T-Mobile monteurs maar van Guidion. En er zijn er al veel die de patchcursus hebben gedaan. Maar ja... Het mag pas als T-Mobile die optie in het contract activeert..
En dat is dus wat aan mij werd aangegeven: Dat gingen ze nu doen voor delen van het netwerk. Vraag is nog steeds in hoeverre dat ook helpt bij storingen en of ze dan wel wat mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dus als ik even op iedereen tegelijk mag reageren: het zit niet in de techniek (GPON of AON). Het zit in de capaciteit, bandbreedte, routering, gebruikte exchanges etc...

Ik heb het gezegd en ik zeg het nog een keer. T-Mobile wil proberen zo goedkoop mogelijk de markt te veroveren. Dat is prima maar dan moet er ergens geld bespaard worden. En ik zie (ben zelf geen klant) al een paar jaar hetzelfde langskomen hier op Tweakers. Snelheid niet naar verwachting, latency te hoog, veel downtime.
Dat is wat je kan verwachten voor dit geld. KPN is wellicht relatief te duur maar die problemen zie je daar een stuk minder. Met heel wat meer klanten...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 23:40
computerjunky schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

Nou daarvoor werkte het voor mij toch echt perfect. Het is puur nadat ze het netwerk om zijn gaan zetten dat het ineens onbruikbaar geworden is. En ze zwijgen je aan alle kanten dood.
Deze conclusie kan je alleen maar trekken als je daadwerkelijk naar GPON bent overgezet.
Indien niet, dan zit het toch echt in de aanvoer.

Nogmaals: hickups in het T-Mobile netwerk kwam al veel vaker voor.... al jarenlang (met AON).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sander schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

En dat is dus wat aan mij werd aangegeven: Dat gingen ze nu doen voor delen van het netwerk. Vraag is nog steeds in hoeverre dat ook helpt bij storingen en of ze dan wel wat mogen.
Ja, dat kan op zich wel helpen ja. Ook nu moet er eerst een Guidion monteur bij jou komen om dan te constateren dat het probleem ergens in het netwerk van KPN Netwerk NL zit zodat T-Mobile daar een ticket kan uitzetten. Als de Guidion monteur zelf de PoP in mag en de patch mag checken en eventueel herstellen, dan win je een paar dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 16:27
Barre73 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:38:
Dus als ik even op iedereen tegelijk mag reageren: het zit niet in de techniek (GPON of AON). Het zit in de capaciteit, bandbreedte, routering, gebruikte exchanges etc...

Ik heb het gezegd en ik zeg het nog een keer. T-Mobile wil proberen zo goedkoop mogelijk de markt te veroveren. Dat is prima maar dan moet er ergens geld bespaard worden. En ik zie (ben zelf geen klant) al een paar jaar hetzelfde langskomen hier op Tweakers. Snelheid niet naar verwachting, latency te hoog, veel downtime.
Dat is wat je kan verwachten voor dit geld. KPN is wellicht relatief te duur maar die problemen zie je daar een stuk minder. Met heel wat meer klanten...
Helemaal mee eens en ben wel klant :) .
Bepaalde kwaliteit heeft zijn prijs. Voor mij is de prijs belangrijker dan het behalen van de snelheid. De latency die af en toe optreed is (soms) irritant maar valt mee te leven.

Verschil bij glasvezelaansluiting tussen KPN en Tmobile van €17,50 p/mnd = € 210 op jaarbasis en dat is een stevig bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
pinda powerrr schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:48:
En dan komen we weer op het aloude argument dat de aanleg van glasvezel eigenlijk een nutsvoorziening had moeten zijn. Elk huis zijn eigen vezel, elk huis de keuze uit elke provider.
d:)b

Maar aangezien "men" het handiger vond om alle nutsvoorzieningen te privatiseren, weet ik niet zo zeker of het zoveel beter was geworden.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:22

DaveFlash

Here's to the crazy ones

yalerta schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Helemaal mee eens en ben wel klant :) .
Bepaalde kwaliteit heeft zijn prijs. Voor mij is de prijs belangrijker dan het behalen van de snelheid. De latency die af en toe optreed is (soms) irritant maar valt mee te leven.

Verschil bij glasvezelaansluiting tussen KPN en Tmobile van €17,50 p/mnd = € 210 op jaarbasis en dat is een stevig bedrag.
yes, sluit ik me graag bij aan @Barre73 niet iedereen kan/wil de meerprijs ophoesten, bijv. nu is m'n upload weer helemaal kut:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMsdlCBofgaxH42QUIpmh6VZZog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O15fGWH7JpW3IZWliwWctYE0.png?f=user_large

mar de verbinding werkt wel. alleen dat van de disconnect als er een nieuwe user op gpon wordt aangesloten maar heeft nog aon nt erop en iedereen knalt eruit, is minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaveFlash schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:21:
[...]

yes, sluit ik me graag bij aan @Barre73 niet iedereen kan/wil de meerprijs ophoesten, bijv. nu is m'n upload weer helemaal kut:
Ik wil ook geen oordeel geven over wat mensen wel of niet willen betalen. Het prijsverschil kan flink oplopen maar ik probeer aan te geven dat dit uiteraard ook ergens vandaan komt. Het is aan ieder voor zich om dat te bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:13

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

DaveFlash schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:20:
[...]

is dat niet wat overkill zo'n dure (1000,- plus ofzo, dacht ik?) premium fysieke firewall router ding voor thuis gebruik?
Zeker weten :p heb er ook nog een AP100C bij zitten voor welgeteld 5 wifi clients op de bovenverdieping _O-

Was een cadeautje van mijn oude baas een paar jaar geleden.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Snelheid niet naar verwachting, latency te hoog, veel downtime.
latency is juist gehalveerd afgelopen jaar dat het het grappige ondanks dat de upload om zeep is. En ja bij kpn spelen die probleem niet want die kunnen heel gigabit niet leveren.

En het neemt ook niet weg dat ze een prima werkend netwerk hadden en deze eigenhandig om zeep geholpen hadden. Dat is per definitie duurder als er met je tengels vanaf blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door computerjunky op 01-08-2021 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
offtopic:
Even wat tegengeluid

Dit is niet wat ik ervaar. Maar ik hoor bij de klanten op AON met eigen apparatuur en zonder TV waar weinig issues zijn... Ook meetbaar niet.

Even puntsgewijs.

Latency is prima. Kan mogelijk een paar ms lager (vanuit oost nederland). Maar het is consistent en sub-10ms naar AMS-IX. Geen jitter.

Wat betreft routering vind ik het prettiger om een ISP die AMS-IX of transit gebruikt in plaats van een ISP die laat betalen voor peering (Ziggo via Aorta, KPN via NL-IX). Ik ben klant niet het product.

Je hebt wat gray failures (https://seclists.org/nanog/2021/Jul/67) die laat opgelost werden.
  • Eerder dit jaar probleem waar een deel van het verkeer van een deel van de klanten niet werkte. Hier relatief groot uitgemeten. Lastig in te schatten hoeveel procent van de klanten het echt raakt.
  • Verder een gek probleem met lagere upload. Geen capaciteitsissue (links zijn symmetrisch en consumenten doen > 5x meer downstream verkeer dan upstream). Klinkt als een bug in een apparaat op het pad. Kan zijn dat het alleen bij TV klanten voorkomt.
Alternatieven?

Was XS4ALL beter? Ja. Is dat merk vermoord door KPN: ja - nu de moeite niet waard.
Tweak (een andere groeiende ISP) heeft ook groeipijnen - gaat niet significant betrouwbaarder zijn.
offtopic:
en helemaal niet als je buiten de meeste storingen valt.

KPN: Heeft IPv6. Routering via "klant is het product" kanalen (NL-IX en Aorta als upstream). Budget CPE, Huawei routers in core, (ook) GPON.

offtopic:
Wél T-Mobile klant, geen belang in KPN of T-Mobile buiten via ETFs en whatever mijn pensioenfondsen doen :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 16:27
ANdrode schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:43:
[...]

• Verder een gek probleem met lagere upload. Geen capaciteitsissue (links zijn symmetrisch en consumenten doen > 5x meer downstream verkeer dan upstream). Klinkt als een bug in een apparaat op het pad. Kan zijn dat het alleen bij TV klanten voorkomt.

Omtrent het vermoeden dat het alleen optreed bij TV klanten kan ik je uit de droom helpen.

Geen TV klant, bare internet via de Zyxel modem, maar precies vanaf 1 januari 2021 de Upload van + 900 die daarvoor gehaald werkt nooit meer gehaald. Inmiddels kruipt de upload weer omhoog (what's in a word) en behaalde gisteren een respectabele +700. Zal wel aan de vakantietijd liggen.

Jammer genoeg vind Tmobile het geen hot item. Een moderator van het forum vraagt een gebruiker om meerdere test gegevens zoals tijdstip en dergelijke, als de gevraagde gebruiker dit toezegt komt er nul komma nul reactie van diezelfde moderator.

Tsja, we moeten iets over hebben om die €17,50 verschil met KPN niet uit te hoeven geven :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
ANdrode schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:43:
[...]

offtopic:
Even wat tegengeluid

Dit is niet wat ik ervaar. Maar ik hoor bij de klanten op AON met eigen apparatuur en zonder TV waar weinig issues zijn... Ook meetbaar niet.

Even puntsgewijs.

Latency is prima. Kan mogelijk een paar ms lager (vanuit oost nederland). Maar het is consistent en sub-10ms naar AMS-IX. Geen jitter.

Wat betreft routering vind ik het prettiger om een ISP die AMS-IX of transit gebruikt in plaats van een ISP die laat betalen voor peering (Ziggo via Aorta, KPN via NL-IX). Ik ben klant niet het product.

Je hebt wat gray failures (https://seclists.org/nanog/2021/Jul/67) die laat opgelost werden.
  • Eerder dit jaar probleem waar een deel van het verkeer van een deel van de klanten niet werkte. Hier relatief groot uitgemeten. Lastig in te schatten hoeveel procent van de klanten het echt raakt.
Alternatieven?

Was XS4ALL beter? Ja. Is dat merk vermoord door KPN: ja - nu de moeite niet waard.
Tweak (een andere groeiende ISP) heeft ook groeipijnen - gaat niet significant betrouwbaarder zijn.
offtopic:
en helemaal niet als je buiten de meeste storingen valt.

KPN: Heeft IPv6. Routering via "klant is het product" kanalen (NL-IX en Aorta als upstream). Budget CPE, Huawei routers in core, (ook) GPON.

offtopic:
Wél T-Mobile klant, geen belang in KPN of T-Mobile buiten via ETFs en whatever mijn pensioenfondsen doen :+.
Leuk verhaal, maar zo lust ik er ook wel een paar.

Dat jij toevallig geen problemen hebt of gedoe met je verbinding, heel erg fijn. Maar er zijn er genoeg waar het dus wel mis gaat en dat zit in het T-Mobile netwerk, ergens moet op bespaard worden en dat merk je gewoon.

In de avond klapte hier gewoon de verbinding er 3 a 4x uit, terwijl ik met KPN nooit issues heb gehad. En dan heb ik het nog niet eens over de hogere ping (14 ms, itt 3ms bij de concurrentie), jitter én packetloss. Tel daar het geintje van peering via Duitsland bij op en het feest is compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
yalerta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:10:
[...]

Omtrent het vermoeden dat het alleen optreed bij TV klanten kan ik je uit de droom helpen.

Geen TV klant, bare internet via de Zyxel modem, maar precies vanaf 1 januari 2021 de Upload van + 900 die daarvoor gehaald werkt nooit meer gehaald. Inmiddels kruipt de upload weer omhoog (what's in a word) en behaalde gisteren een respectabele +700. Zal wel aan de vakantietijd liggen.

Jammer genoeg vind Tmobile het geen hot item. Een moderator van het forum vraagt een gebruiker om meerdere test gegevens zoals tijdstip en dergelijke, als de gevraagde gebruiker dit toezegt komt er nul komma nul reactie van diezelfde moderator.

Tsja, we moeten iets over hebben om die €17,50 verschil met KPN niet uit te hoeven geven :'(
T-Mobile heeft in de kleine letters staan dat je 75% moet halen van je snelheid, en dat moet een speedtest zijn, x aantal keer uitgevoerd, meestal halen ze dat wel, dus doen ze er verder niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
yalerta schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
Er zit "een gek upload issue" in het netwerk. Wat in de praktijk geen impact heeft (zo lang het 500+ is). Ja dit is een beetje jammer maar heeft geen functionele impact.

Ik vind het ook niet perfect (hoewel mijn router een bottleneck is rond de 850 mbit) maar vind ook dat dit wat sterk wordt aangezet. En door de vorm die men wel eens kiest op de community (claimen dat er gefilterd wordt, #netneutraliteit, dreigen met opzeggen) komt het vaak neer op de-escalatie van webcare ipv dieper onderzoek.

offtopic:
En helaas is het bij netwerk issues van deze soort zo dat het meestal helemaal niet het netwerk is. Dat is de reflex die je krijgt als je bij een netwerk-engineer aan komt.
Segafreak83 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:17:
[...]
Dat jij toevallig geen problemen hebt of gedoe met je verbinding, heel erg fijn. Maar er zijn er genoeg waar het dus wel mis gaat en dat zit in het T-Mobile netwerk, ergens moet op bespaard worden en dat merk je gewoon.
Alles is goedkoper dan klantcontact moeten afhandelen.

Ik ga er vanuit dat dit firmware problemen zijn ergens in de apparatuur. En zodra je dat raakt heb je er als provider (ook als KPN, dat voor Huawei ook een mini klant is voor hun routers) geen controle over hoe snel iets opgelost wordt.

edit: dit hoor je overigens wél te vinden tijdens je interne testen als provider. Maar een representatief lab is lastig gok ik.
In de avond klapte hier gewoon de verbinding er 3 a 4x uit, terwijl ik met KPN nooit issues heb gehad. En dan heb ik het nog niet eens over de hogere ping (14 ms, itt 3ms bij de concurrentie), jitter én packetloss. Tel daar het geintje van peering via Duitsland bij op en het feest is compleet.
Heb je dit gemeten? Kan je smokeping delen? Ik snap dat 14ms je kan beïnvloeden als je het weet. Maar de jitter herken ik niet.

En inderdaad die week in 2019 met routering via DTAG was een vieze keuze. Maar ondertussen vrij historisch, helemaal ten opzichte dat Aorta/NL-IX verhaal wat nog steeds speelt. Heb je routes waarop het nu speelt? Dit vind ik namelijk interessante puzzeltjes om te analyseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
@ANdrode helaas niets meer van dat alles, toen ik weg kon, ben ik ook meteen vertrokken.

Maar wat gezegd moet worden is dat de helpdesk van T-Mobile wel hun best gedaan heeft. Maar als er uiteindelijk geen oplossing komt, dan is het snel afgelopen natuurlijk.

En ik zat op WBA, dus geen idee hoe het is in / bij ODF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Segafreak83 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:42:
@ANdrode helaas niets meer van dat alles, toen ik weg kon, ben ik ook meteen vertrokken.

Maar wat gezegd moet worden is dat de helpdesk van T-Mobile wel hun best gedaan heeft. Maar als er uiteindelijk geen oplossing komt, dan is het snel afgelopen natuurlijk.

En ik zat op WBA, dus geen idee hoe het is in / bij ODF.
Als het herhaaldelijk uitvalt zou ik ook weinig vertrouwen er in houden en zo snel mogelijk weg zijn :+.

Ik wilde vooral wat tegengas geven over het feit dat het een waardeloos product is. Nee. Het kan ook - mits je de wat lagere upload accepteert - echt een extreem goede prijs/kwaliteitverhouding hebben. En als fallback heb ik iig altijd 4G (bij twee providers) dus ik heb makkelijk praten.

Het is wel tijd voor IPv6 trouwens :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:52:
[...]

Als het herhaaldelijk uitvalt zou ik ook weinig vertrouwen er in houden en zo snel mogelijk weg zijn :+.

Ik wilde vooral wat tegengas geven over het feit dat het een waardeloos product is. Nee. Het kan ook - mits je de wat lagere upload accepteert - echt een extreem goede prijs/kwaliteitverhouding hebben. En als fallback heb ik iig altijd 4G (bij twee providers) dus ik heb makkelijk praten.

Het is wel tijd voor IPv6 trouwens :x
Deze pakt mij wel even, je zegt dat het tijd is voor ipv6, maar ze kunnen nog niet eens de verbinding thuis stabiel houden bij de "meeste"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:00:
[...]

Deze pakt mij wel even, je zegt dat het tijd is voor ipv6, maar ze kunnen nog niet eens de verbinding thuis stabiel houden bij de "meeste"
Dat is vrijwel zeker een andere afdeling :D

Eigenlijk zijn het allemaal "fysieke laag" problemen. Die op het pad tussen een gebruiker en de netwerk-core zitten.

Je leest over aansluitproblemen bij GPON. Je hebt ook issues in de upload - waar ik zie dat er een klein TCP window is door loss (ook een teken van verlies van pakketten). En eerder had je het issue waarbij pakketten waarbij die een bepaalde hash hadden (waar in ieder geval bron-ip+bron-poort in zat) loss hadden.

Het zijn allemaal fysieke-laag problemen. Op de netwerklaag gaat het beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:53
ANdrode schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:22:
[...]

Dat is vrijwel zeker een andere afdeling :D

Eigenlijk zijn het allemaal "fysieke laag" problemen. Die op het pad tussen een gebruiker en de netwerk-core zitten.

Je leest over aansluitproblemen bij GPON. Je hebt ook issues in de upload - waar ik zie dat er een klein TCP window is door loss (ook een teken van verlies van pakketten). En eerder had je het issue waarbij pakketten waarbij die een bepaalde hash hadden (waar in ieder geval bron-ip+bron-poort in zat) loss hadden.

Het zijn allemaal fysieke-laag problemen. Op de netwerklaag gaat het beter.
Het core ontwerp kan voor deze prijzen nooit gelijkwaardig zijn aan een Ziggo of KPN. Keuzes moeten gemaakt worden, en prijs zal meespelen.

Voor de prijs en verhouding in snelheid etc is het echt een prima pakket. Je moet het dan wel treffen met de aansluiting en het “gekozen” core pad.

Was Tmobile nu ook in de verkoop en stond daarbij dat ze nog geen winst maakte op de geboden propositie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
stormfly schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:57:
[...]

Het core ontwerp kan voor deze prijzen nooit gelijkwaardig zijn aan een Ziggo of KPN. Keuzes moeten gemaakt worden, en prijs zal meespelen.

Voor de prijs en verhouding in snelheid etc is het echt een prima pakket. Je moet het dan wel treffen met de aansluiting en het “gekozen” core pad.

Was Tmobile nu ook in de verkoop en stond daarbij dat ze nog geen winst maakte op de geboden propositie?
Voor T-Mobile glasvezel gehad van Telfort met internet op het netwerk van Concepts ICT en TV van Glashart (later KPN ITNS) voor een 50/50 en standaard tv pakket en cloudopnemen voor 45 of 50 euro. Een stuk goedkoper dan KPN en Ziggo en ongeveer hetzelfde als T-Mobile als de 25 en 25 euro niet meerekend.
TV en internet zeer betrouwbaar en zeker gelijkwaardig aan KPN. Bij KPN zijn er ook wel problemen.
Bij de buren hebben ze een 50/50 en laatst getest met mijn laptop down 70 en upload niet hoger dan 35 op meerdere speedtest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
stormfly schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:57:
[...]

In een land hier niet ver vandaan krijg je voor 30 euro 5Gbit+, een zenderaanbod waarvan Ziggo en KPN het zich niet kunnen voorstellen en gratis onbeperkt bellen naar Europa+Noord Amerika. Kan me maar moeilijk voorstellen dat het daar nu echt fundamenteel goedkoper is; een stuk beter dat de markt hier kunstmatig duur is.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
Achja, het gras bij de buren...

Ga maar eens naar België kijken waar (veel) providers nog datalimieten hanteren op de vaste verbinding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
jongetje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:09:

Ga maar eens naar België kijken waar (veel) providers nog datalimieten hanteren op de vaste verbinding...
Punt is dat er niets 'duur' is aan 'nieuwe' tech, maar dat aanbieders in NL (en BE) gewoon gierig zijn, en de marktprijzen succesvol opdrijven. Voor 30 Euro kan Tmob best dat alles bieden, maar dat hoeft het niet, wegens de marktcondities (en hun thuismarkt is ook niet een van het voorop lopen ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
@Brent want glasvezel graven kost niets? Als ik eens doorreken wat het aansluiten en aan manuren het graven van specifiek mijn huisaansluiting kost dan wordt dat het eerste jaar alleen daarop al niets verdient, nog los van het abonnement wat ik heb. Ik betaal het eerste jaar nog geen 30euro per maand met tv...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
jongetje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:19:
@Brent want glasvezel graven kost niets? Als ik eens doorreken wat het aansluiten en aan manuren het graven van specifiek mijn huisaansluiting kost dan wordt dat het eerste jaar alleen daarop al niets verdient, nog los van het abonnement wat ik heb. Ik betaal het eerste jaar nog geen 30euro per maand met tv...
En een gat graven kost een veelvoud dan in Frankrijk of Zwitserland? Haha, ze maken je heel wat wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
space-one schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:59:
[...]

Voor T-Mobile glasvezel gehad van Telfort met internet op het netwerk van Concepts ICT en TV van Glashart (later KPN ITNS) voor een 50/50 en standaard tv pakket en cloudopnemen voor 45 of 50 euro. Een stuk goedkoper dan KPN en Ziggo en ongeveer hetzelfde als T-Mobile als de 25 en 25 euro niet meerekend.
TV en internet zeer betrouwbaar en zeker gelijkwaardig aan KPN. Bij KPN zijn er ook wel problemen.
Bij de buren hebben ze een 50/50 en laatst getest met mijn laptop down 70 en upload niet hoger dan 35 op meerdere speedtest.
Ik heb ook bij Concepts (met tv) gezeten, niets dan gezeik toen het werd omgezet naar telfort, uit pure noodzaak een half jaar terug naar Ziggo, daarna overgegaan naar Vodafone glasvezel, tot op heden - knocks on wood - eigenlijk geen problemen.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Brent schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:20:
[...]

En een gat graven kost een veelvoud dan in Frankrijk of Zwitserland? Haha, ze maken je heel wat wijs.
In die landen graven ze niet ivm bodemgesteldheid steen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
stormfly schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:00:
[...]

In die landen graven ze niet ivm bodemgesteldheid steen :).
In de steden zeker wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:44

JB

Cédric roelt!

Brent schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:04:
[...]

In een land hier niet ver vandaan krijg je voor 30 euro 5Gbit+, een zenderaanbod waarvan Ziggo en KPN het zich niet kunnen voorstellen en gratis onbeperkt bellen naar Europa+Noord Amerika. Kan me maar moeilijk voorstellen dat het daar nu echt fundamenteel goedkoper is; een stuk beter dat de markt hier kunstmatig duur is.
Dit. Jammer dat alleen T-Mobile het nog een beetje drukt maar dan heb je wel consessies met wat pech. Het is gewoon typisch Nederlands, biertje (0,5L) op Spielberg kost 4,50 euro. Me reet dat het in Zandvoort voor dezelfde bedragen weg gaat. Wij kunnen nooit normaal doen als land.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Brent schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:04:
[...]

Wow, worden wij hier even hard afgezet met die woekerprijzen :( :X.

Maar dat wisten we al in dit land, echt alles is ***** duur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Segafreak83 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:33:
[...]

Wow, worden wij hier even hard afgezet met die woekerprijzen :( :X.

Maar dat wisten we al in dit land, echt alles is ***** duur!
Dit is in Frankrijk. En fijn dat je internet daar goedkoper is terwijl je wel twee keer meer kwijt bent per maand aan je boodschappen, woonkosten en andere dingen dan hier in Nederland.
Je kan landen en prijzen niet zomaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Barre73 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Dit is in Frankrijk. En fijn dat je internet daar goedkoper is terwijl je wel twee keer meer kwijt bent per maand aan je boodschappen, woonkosten en andere dingen dan hier in Nederland.
Alles heeft zijn voor en nadelen, en ja boodschappen zijn daar ook duur, klopt.

Maar gewoon het verschil, damn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Barre73 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Waar haal je deze kul vandaan? Eten/boodschappen is juist goedkoper. Niets was duurder in Frankrijk dan hier toen ik er woonde, alleen de huur in hartje Parijs zal meer zijn.

Je moet het prijsniveau niet op de campingwinkel of naastgelegen hypermarche baseren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Segafreak83 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:12:
[...]

Maar gewoon het verschil, damn.
Ik was zeer tevreden met 1Gbit voor 10 EUR. ASDL 50Mbit was zelfs maar 2 EUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-09 23:45
Brent schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:15:
[...]

Waar haal je deze kul vandaan? Eten/boodschappen is juist goedkoper. Niets was duurder in Frankrijk dan hier toen ik er woonde, alleen de huur in hartje Parijs zal meer zijn.

Je moet het prijsniveau niet op de campingwinkel of naastgelegen hypermarche baseren ;)
Onderzoek uit 2019

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ik gaf niet meer uit maar minder. Het brononderzoek toont methodiek niet 1-2-3, want elders zie je dat de uitgaven maar iets meer zijn (ik gok doordat een restaurant/kantine bezoek er veel normaler is dan hier). Evengoed, het punt is dat hier een enorm verschil in zou zitten, en dat is niet zo. Cost of living zijn iig vergelijkbaar. Geen enkele reden om in verkooppraatjes te trappen dat een kabeltje leggen hier 10x meer zou moeten kosten, of dat we 10 jaar in tech achter zouden moeten lopen. 25GBit hier aanbieden? Ziggo is nog maar net bezig met hun 1Gbit uitrol! Weet dat in Frankrijk glas en kabel beide als 'fibre' verkocht wordt, hoe het je huis in komt is een detail daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank je wel :-)
@Brent Ik kom al jaren in Frankrijk, ook buiten de vakanties om. Uiteraard zijn er ook wel goedkopere plekken en Aldi's of Lidl's. Maar over het geheel genomen is het leven in Frankrijk net iets duurder. Is op zich niet erg als je daar ook meer inkomen tegenover hebt.

En nee, twee keer zoveel was een beetje bewust overdreven. Maar meer bedoeld om aan te geven dat je niet koud dingen moet vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Discussies over de prijzen in andere landen is hier een beetje Offtopic. Graag weer on topic verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik hoorde deze week bij BNR wat over de kosten die Delta maakt voor bepaalde aansluitingen in het buitengebied, het kwam er op neer dat er buiten bebouwde kom woningen bij zijn waar de aansluitkosten voor de provider rustig 5 bij tot 10k initieel zijn. Binnen de bebouwde kom is dat veel minder maar is de terugverdientijd van de aanleg voor bijv KPN etc rond de 12 jr per aansluiting. Die kabel gaat natuurlijk veel langer mee maar POPs hebben ook onderhoud nodig etc.

Maar goed het gras is altijd groener!

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 03-08-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:28:
[...]

En wederom een knipperende PON LED op de ONT vanmorgen. Sinds 7:00 lig ik eruit. Wat een k*t gezeik. Dit kan toch niet? Ben ik de enige die dit ervaart? Komt dat door het gebruik eigen router? Dit ligt dan toch puur aan het stukje ONT <--> centrale?

Als dit te maken heeft met werkzaamheden in de wijkcentrale en telkens bij onderhoud, trap je mensen van gedeelde apparatuur af, dan ga ik opzeggen. Dit gezeik is allemaal sinds GPON. Daarvoor nooit gehad.

Dame van T-Mobile heeft wederom een verzoek tot monteur gevraagd en zag dat er meer lijnen plat lagen "maar dat hoeft niets met u te maken te hebben" :z

[edit]

Guidion monteur gebeld omdat ik zijn 06 nummer nog had van de vorige keer. Zij hebben aangegeven bij T-Mobile dat dit veelvuldig voorkomt. Waarschijnlijk omdat KPN mensen omprikt naar GPON van T-Mobile zodra ze 1Gbit aanvragen (althans dat is hier zo). Die mensen hebben nog spullen in de meterkast aangesloten zitten, welke nu storingen veroorzaken op het GPON gedeelte omdat deze niet met elkaar overweg kunnen. Klink zeer aannemelijk. Hij zegt ook, met een beetje pech lig jij er dan ook een heel weekend uit omdat KPN vaak vrijdag al omprikt en wij de boel pas maandag aansluiten. Zij hebben gevraagd dat dit niet meer door KPN wordt gedaan, maar dat zij zelf mogen omprikken. Ik verwacht daar alleen weer niets van omdat dit soort zaken tussen 2 verschillende bedrijven niet geregeld gaan worden. Of Guidion moet ook mogen servicen voor KPN dus dat zij al gemachtigd zijn om bij hun spullen te mogen. Als dit nog een keer gebeurd, ga ik bij T-Mobile vertrekken denk ik. Het is namelijk ook zoeken naar een speld in een hooiberg als men wordt omgestoken maar nog oude apparatuur aangesloten heeft in de meterkast (andere provider of geen GPON) welke storingen veroorzaakt voor de al GPON ontsloten mensen :(
En weer ligt de lijn eruit. Ik ben op dit moment niet thuis ivm werk maar mijn vrouw meldt dat zaken thuis niet werken sinds gisteravond.

@Barre73 kun jij zien adhv mijn gegevens of er andere werkzaamheden gepland zijn (geweest) ivm overzetten naar GPON in de wijkcentrale?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 06:40:
[...]
En weer ligt de lijn eruit. Ik ben op dit moment niet thuis ivm werk maar mijn vrouw meldt dat zaken thuis niet werken sinds gisteravond.

@Barre73 kun jij zien adhv mijn gegevens of er andere werkzaamheden gepland zijn (geweest) ivm overzetten naar GPON in de wijkcentrale?
Nee, helaas. Dat kan ik niet. Ik ben op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
JB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 06:40:
[...]

De vorige keer deelde ik al mijn denkrichting over teveel demping. Dit kan bijna niet alleen GPON/omzetting gerelateerd zijn.

Goed nieuws is er wel te melden. Dit is de 4e keer? Er zitten maar 32 huishoudens op een GPON kabel. Je hebt nog maar 28x uitval als het wel aan GPON omzettingen ligt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:04
jongetje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:09:

Telenet doet dat op de goedkopere abonnementen en zijn verder veel te duur. De rest van de providers nauwelijks tot niet. Ben je de laatste tien jaar nog in België geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Andros schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:58:
[...]

Telenet doet dat op de goedkopere abonnementen en zijn verder veel te duur. De rest van de providers nauwelijks tot niet. Ben je de laatste tien jaar nog in België geweest?
Het is wel duidelijk dat niet veel hier niet over grens gewoond hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:30
stormfly schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:44:
[...]

De vorige keer deelde ik al mijn denkrichting over teveel demping. Dit kan bijna niet alleen GPON/omzetting gerelateerd zijn.

Goed nieuws is er wel te melden. Dit is de 4e keer? Er zitten maar 32 huishoudens op een GPON kabel. Je hebt nog maar 28x uitval als het wel aan GPON omzettingen ligt :+
Je vergeet alleen dat mensen na een jaar zo weer overstappen naar een andere provider en er dus weer iemand anders aangesloten wordt met een verkeerde NT. De klanten die weggaan en weer terugkomen zullen ook weer opnieuw voor uitval zorgen. Met de huidige stand van zaken is dit dus een issue wat gewoon blijft bestaan bij tmobile gpon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Sander schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:06:
Ik hoorde deze week bij BNR wat over de kosten die Delta maakt voor bepaalde aansluitingen in het buitengebied, het kwam er op neer dat er buiten bebouwde kom woningen bij zijn waar de aansluitkosten voor de provider rustig 5 bij tot 10k initieel zijn
En die kosten worden (grotendeels) doorberekend als je een aansluiting wilt en kunnen oplopen tot duizenden euro's......ze zijn sinterklaas niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
gjtm schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:40:
[...]

Je vergeet alleen dat mensen na een jaar zo weer overstappen naar een andere provider en er dus weer iemand anders aangesloten wordt met een verkeerde NT. De klanten die weggaan en weer terugkomen zullen ook weer opnieuw voor uitval zorgen. Met de huidige stand van zaken is dit dus een issue wat gewoon blijft bestaan bij tmobile gpon.
Als prijs lurker blijf je toch bij Tmobile? Goedkoper is er niet😁 of zijn er toch nog mensen die overstappen voor de nieuwe klanten bonus?

Toch begrijp ik het dan nog niet helemaal. Waarom heeft Tmobile dan GPON en AON naast elkaar liggen en hoezo beïnvloed dat elkaar? Kan iemand die situatie nog eens op Jip&Janneke niveau uitleggen?

Als je GPON hebt dan zijn er toch 32 huishoudens achter 1 vezel en moeten deze 32 huishoudens toch allemaal op dezelfde dag GPON gaan doen?

Kan me alleen voorstellen dat het mis gaat als je een eigen fiber hebt die ze dan in een GPON passive netwerk prikken, dat je dan met je oude AON NT de passive GPON splitter verstoort?

Mijn wijk wordt volledig GPON dus daar hebben we denk ik weinig last van. Klopt mijn redenering dat het alleen bij eigen PTP fibers is die ok GPON passive unit worden aangesloten?

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 04-08-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stormfly in mijn inschatting is het inderdaad zo ongeveer zoals je het omschrijft.

Ik kan me voorstellen dat T-mobile (net als KPN) ook op de oudere "AON" (point to point) netwerken in de Area-PoP's overstapt op GPON apparatuur, in plaats van per huisaansluiting een eigen actieve laser. Zal vast goedkoper zijn.

Het lijkt mij inderdaad een recept voor storingen, deze aanpak. En niet alleen bij T-mobile, maar ook als KPN actief op die oudere netwerken naar GPON overstapt.

Iedere keer als er iemand denkt "Hey, ik heb nog een oude NT liggen of een eigen router met een SFP. Laat ik die eens op het vezeltje aansluiten!" worden mogelijk dus alle GPON-aansluitingen in dat segment plat gelegd.

Of inderdaad als T-mobile de omzetting tussen PoP en thuis niet goed coördineert bij aansluitingen die van AON naar GPON gaan.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:16:
[...]

Als prijs lurker blijf je toch bij Tmobile? Goedkoper is er niet😁 of zijn er toch nog mensen die overstappen voor de nieuwe klanten bonus?

Toch begrijp ik het dan nog niet helemaal. Waarom heeft Tmobile dan GPON en AON naast elkaar liggen en hoezo beïnvloed dat elkaar? Kan iemand die situatie nog eens op Jip&Janneke niveau uitleggen?

Als je GPON hebt dan zijn er toch 32 huishoudens achter 1 vezel en moeten deze 32 huishoudens toch allemaal op dezelfde dag GPON gaan doen?

Kan me alleen voorstellen dat het mis gaat als je een eigen fiber hebt die ze dan in een GPON passive netwerk prikken, dat je dan met je oude AON NT de passive GPON splitter verstoort?

Mijn wijk wordt volledig GPON dus daar hebben we denk ik weinig last van. Klopt mijn redenering dat het alleen bij eigen PTP fibers is die ok GPON passive unit worden aangesloten?
Hrt lijkt ook niet zozeer bij overstap T-Mobile AON naar T-Mobile GPN te zijn, maar KPN WBA (AON) naar T-Mobile GPON.

Jip en Janneke:

Een bestaande KPN/Budget/Telfort/XS4all klant die nog een gewone mediaconverter thuis heeft stapt over naar T-Mobile. T-Mobile heeft in diezelfde PoP GPON OLT's opgehangen als eigen apparatuur.
In de ochtend van de overstap wordt de verbinding in de PoP door Reggefiber/KPNNetwerk uit de KPN WBA switch gehaald en in de T-Mobile OLT geprikt. Dat is de normale opdracht via de leverstraat aan Reggefiber.

Maar bij die klant thuis staat nog een mediaconverter te werken. Die is op dat moment dus ineens aangesloten op een OLT. Die OLT vindt dat niet grappig en schakelt alle adressen op diezelfde splitter uit (max 31 andere adressen dus)
En jij als onwetende bestaande T-Mobile klant die een paar maanden geleden abonnee werd, hebt ineens geen diensten meer.

Dat is de theorie die hier al een weekje rondgaat. Ik zeg bewust theorie omdat er tot nu toe niemand is geweest die kan bevestigen dat de T-Mobile OLT van Huawei ook werkelijk zo reageert.

En nee, op nieuw aangelegde netwerken van KPN Netwerk met splitters in straatkasten (P2MP) kan dit sowieso niet omdat iedereen op op dezelfde OLT zit en er helemaal geen mediaconverters in gebruik zijn (tenzij een klant dit zelf gaat proberen...). En er zijn geen operators met andere apparatuur. Alles loopt via KPN WBA.

Op nieuw aangelegde netwerken met reguliere PoPs (P2P) waar KPN direct is begonnen met gebruik van GPON OLT's gebeurt het eigenlijk ook niet. T-Mobile plaatst daar ook eigen apparatuur maar dan wel ook GPON.
En een vreemde GPON ONT thuis hebben die eigenlijk niet hoort bij die verbinding gaat weliswaar niet werken maar zorgt ook niet voor dit soort storingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:37:
[...]

Hrt lijkt ook niet zozeer bij overstap T-Mobile AON naar T-Mobile GPN te zijn, maar KPN WBA (AON) naar T-Mobile GPON.

Jip en Janneke:

Een bestaande KPN/Budget/Telfort/XS4all klant die nog een gewone mediaconverter thuis heeft stapt over naar T-Mobile. T-Mobile heeft in diezelfde PoP GPON OLT's opgehangen als eigen apparatuur.
In de ochtend van de overstap wordt de verbinding in de PoP door Reggefiber/KPNNetwerk uit de KPN WBA switch gehaald en in de T-Mobile OLT geprikt. Dat is de normale opdracht via de leverstraat aan Reggefiber.

Maar bij die klant thuis staat nog een mediaconverter te werken. Die is op dat moment dus ineens aangesloten op een OLT. Die OLT vindt dat niet grappig en schakelt alle adressen op diezelfde splitter uit (max 31 andere adressen dus)
En jij als onwetende bestaande T-Mobile klant die een paar maanden geleden abonnee werd, hebt ineens geen diensten meer.

Dat is de theorie die hier al een weekje rondgaat. Ik zeg bewust theorie omdat er tot nu toe niemand is geweest die kan bevestigen dat de T-Mobile OLT van Huawei ook werkelijk zo reageert.

En nee, op nieuw aangelegde netwerken van KPN Netwerk met splitters in straatkasten (P2MP) kan dit sowieso niet omdat iedereen op op dezelfde OLT zit en er helemaal geen mediaconverters in gebruik zijn (tenzij een klant dit zelf gaat proberen...). En er zijn geen operators met andere apparatuur. Alles loopt via KPN WBA.

Op nieuw aangelegde netwerken met reguliere PoPs (P2P) waar KPN direct is begonnen met gebruik van GPON OLT's gebeurt het eigenlijk ook niet. T-Mobile plaatst daar ook eigen apparatuur maar dan wel ook GPON.
En een vreemde GPON ONT thuis hebben die eigenlijk niet hoort bij die verbinding gaat weliswaar niet werken maar zorgt ook niet voor dit soort storingen.
Wat ben jij toch een heerlijke aanwinst in alle glasvezel topics. Echt enorm gewaardeerd🙏👍 kunnen we ergens voten voor een glaskarmakeizer 🤣

Wat ik hier ook lees is dat KPN ook PTP fibers (eigen vezel per huis naar de pop) in een OLT kan stoppen aan de POP zijde? Dan mis je de passieve splitters in de straat met de 1:32 splitsing maar heb je wel GPON NT’s thuis nodig met monteurs activatie? Het voordeel is dat je dan de bandbreedte niet hoeft te delen met 31 anderen en KPN heeft end to end meer zicht op de verbinding door de NT bij de klant thuis?

P2P kan dus in een OLT afgemonteerd worden of in een eigen SFP?

Eigenlijk is dat ook wat TM doet. De P2P huis fiber in een OLT prikken.

Begrijp ik het zo goed? Ik had al eens met de TS gesproken om e.a te verduidelijken voor “leken (zoals ik)” in de glasvezel TS. Als jij nog een bevestiging kan geven dan kan ik kijken of ik daar nog aan bij mag dragen.

Wil wel juistheden vermelden en geen aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

stormfly schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:44:
[...]

Maar wat is er dan anders dan voorheen, welke zaken hebben nu andere invloed op de demping? Mijn glas is niet veranderd, heeft al meer dan 5+ jaar probleemloos gewerkt (eerst VF Thuis, later T-Mobile) en sinds omzetting GPON heb ik nu al 3x geen diensten van T-Mobile. Monteur Guidion heeft me nu 2x bevestigd dat het NT apparatuur van KPN was, die nog aangesloten zat. Belde me de laatste keer toen ie bij de "nieuwe" klant was met "kijk eens in je meterkast" na het loskoppelen NT aldaar. Mijn PON LED brandde weer...

[ Voor 15% gewijzigd door JB op 04-08-2021 14:01 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
JB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Maar wat is er dan anders dan voorheen, welke zaken hebben nu andere invloed op de demping? Mijn glas is niet veranderd, heeft al meer dan 5+ jaar probleemloos gewerkt (eerst VF Thuis, later T-Mobile) en sinds omzetting GPON heb ik nu al 3x geen diensten van T-Mobile. Monteur Guidion heeft me nu 2x bevestigd dat het NT apparatuur van KPN was, die nog aangesloten zat. Belde me de laatste keer toen ie bij de "nieuwe" klant was met "kijk eens in je meterkast" na het loskoppelen NT aldaar. Mijn PON LED brandde weer...
Hmmm ja met die laatste stap maakt hij het wel heel concreet.

Fibers kunnen ook in de POP niet helemaal fris zijn of een slechte OLT port etc. Maar dat heeft de monteur eigenlijk uitgesloten met dat telefoontje naar jou.

Ik hoopte op beter nieuws… dit is wel serieus balen.

@Barre73 hieronder/boven volgens mij de bevestiging hoe de Huawei OLT reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:17:
[...]

Hmmm ja met die laatste stap maakt hij het wel heel concreet.

Fibers kunnen ook in de POP niet helemaal fris zijn of een slechte OLT port etc. Maar dat heeft de monteur eigenlijk uitgesloten met dat telefoontje naar jou.

Ik hoopte op beter nieuws… dit is wel serieus balen.

@Barre73 hieronder/boven volgens mij de bevestiging hoe de Huawei OLT reageert.
Ik lees het ja. Was al wel de theorie natuurlijk. Maar dit kan T-Mobile dus alleen zelf oplossen door de patchmigratie zelf te doen. Nadat ze eerst de klant hebben gebeld dat jij de stekker van de NT moet lostrekken. Of er eerst langsrijden om het zelf te doen uiteraard..

Wat je andere vraag betreft: GPON is de techniek, niet de architectuur van het passieve netwerk.
Een P2P netwerk waarbij jouw vezeltje in de PoP uitkomt kan prima worden voorzien van GPON. Dat gebeurt al jaren bij 1 operator in NL, namelijk Jonaz.
Dan zitten er splitters in de PoP tussen de OLT en de poortjes waar jouw vezel op afgelast zit (en die van de rest van de straat).
Dat doet T-Mobile dus nu (en KPN ook deels) met 32 klantpoortjes op 1 splitter en dus op 1 poortje van de OLT.

De volgende stap kan zijn wat KPN nu uitrolt, namelijk een P2MP netwerk waarbij jouw vezeltje en die van de rest van de straat (circa 700 woningen) in een kast uitkomen en daar gecombineerd/gesplit worden met optische splitters richting de PoP waar de OLT staat. En ook daar kan je nog een splitter toepassen als je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@stormfly @Barre73 ik moet dan ook afgaan op het vertrouwen van de Guidion monteur, want misschien was/is er meer aan de hand maar het was iets te toevallig, dat de PON LED weer brandde na zijn belletje.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:36:
[...]
Ik lees het ja. Was al wel de theorie natuurlijk. Maar dit kan T-Mobile dus alleen zelf oplossen door de patchmigratie zelf te doen. Nadat ze eerst de klant hebben gebeld dat jij de stekker van de NT moet lostrekken. Of er eerst langsrijden om het zelf te doen uiteraard..
Nou dat zou wel netter zijn ja. Even loshalen naar de POP en dan pas aansluiten. Ziggo is heel “paniekerig” als er een zakelijke aansluiting in de straat is. Die mag nooit los/down overdag ook niet voor de troubleshooting van een andere klant. Dat gaat met de werkwijze welke we hieronder ontleed hebben niet echt op 🥲
Wat je andere vraag betreft: GPON is de techniek, niet de architectuur van het passieve netwerk.
Een P2P netwerk waarbij jouw vezeltje in de PoP uitkomt kan prima worden voorzien van GPON. Dat gebeurt al jaren bij 1 operator in NL, namelijk Jonaz.
Dan zitten er splitters in de PoP tussen de OLT en de poortjes waar jouw vezel op afgelast zit (en die van de rest van de straat).
Dat doet T-Mobile dus nu (en KPN ook deels) met 32 klantpoortjes op 1 splitter en dus op 1 poortje van de OLT.
Is er ergens een site met goede plaatjes binnen jouw kennis?

Bedoel je dat Jonaz de 1:32 splitsing in de POP in de laatste meter heeft zitten? PON is natuurlijk Passive dus er zit in de laatste meter een passive gedeelte ipv in de straatkasten. Helder!

Wat doet KPN hier nog anders dan TMobile? Ik krijg denk ik de echte GPON dit jaar. Dat is dan 99% zeker passive gesplitst op straatniveau en niet op POP niveau zoals je hieronder schetst?
De volgende stap kan zijn wat KPN nu uitrolt, namelijk een P2MP netwerk waarbij jouw vezeltje en die van de rest van de straat (circa 700 woningen) in een kast uitkomen en daar gecombineerd/gesplit worden met optische splitters richting de PoP waar de OLT staat. En ook daar kan je nog een splitter toepassen als je zou willen.
700 woningen op slechts 22 OLT poortjes. Dat schaalt leuk aan de POP zijde. En waarschijnlijk kan KPN de GPON NTs nog uitlezen voor optische waardes per huis? Er ontstaat een beter te monitoren netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 22:40

hmw

Ik heb een kort vraagje. schijnbaar doe ik iets fout. naar het omwisselen van de zyxl route voor een mikrotik ( geflasht met openwrt). Heb ik geen tv meer. De tv staat vast op unable to connect to ACS.

ik heb de router media converter en tv kastje meerdere keren van de spanning gehad ( tv kasje ook meerder een aantal keer gereset met reset knop op de achterkant).

het zou haast niet aan mijn de configuratie van mijn eigen router kunnen liggen ( hiervoor gebruikte ik deze op een ander adres (ook met t-moblie thuis +tv)en werkte deze probleemloos me de zelfde configuratie) ook heb ik verschillende netwerk kabels tussen de router en de media converter gehad. ( niet tussen tvkasje en de router. maar deze functioneerde met de zyxl router)

even voor de volledigheid een screenshot van de switch configuratie ( ja tv zit op lan 4 aangesloten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSAc89w9eqCAGlrV0q1CuTzP4Bg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MZJwHXy0CBcTkKITzhOIAnCO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

En jawel, monteur meldt zojuist (heb 'm voorzichtig een smsje gestuurd), dat hij gisteren een lijn aan zou gaan sluiten, maar de afspraak is geannuleerd door de klant. Heeft nu voor de zekerheid de patch uit de GPON gehaald totdat zaakje wel aangesloten wordt. Er zijn 15 van de 32 bezet, dus ik mag nog even... :r

[ Voor 17% gewijzigd door JB op 04-08-2021 15:08 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
JB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:53:
En jawel, monteur meldt zojuist (heb 'm voorzichtig een smsje gestuurd), dat hij gisteren een lijn aan zou gaan sluiten, maar de afspraak is geannuleerd door de klant. Heeft nu voor de zekerheid de patch uit de GPON gehaald totdat zaakje wel aangesloten wordt. Er zijn 15 van de 32 bezet, dus ik mag nog even... :r
Owh boy dus al die 15 klanten liggen down door die ene afgezegde afspraak?

Waarom ging jij nu van AON naar GPON toe, overstap KPN naar Tmobile? Of was dit nu van Tmobile naar Tmobile omdat iedereen naar GPON moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

stormfly schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Owh boy dus al die 15 klanten liggen down door die ene afgezegde afspraak?

Waarom ging jij nu van AON naar GPON toe, overstap KPN naar Tmobile? Of was dit nu van Tmobile naar Tmobile omdat iedereen naar GPON moet?
Jep…

T-Mobile —> T-Mobile. Aanvraag 1 Gbit. Nu al zoveel spijt van… 1 Gbit == omzetten naar GPON (alhier)

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 04-08-2021 15:17 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
JB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:16:
[...]

Jep…

T-Mobile —> T-Mobile. Aanvraag 1 Gbit. Nu al zoveel spijt van… 1 Gbit == omzetten naar GPON (alhier)
Ja balen man ik voel met je mee. Ik betaal graag wat meer om dit soort fratsen te voorkomen. Die mogelijkheden moet je hebben en is voor ieder persoonlijk. Ik zou hier knap zuur van zijn als dit ook bij een dure partij als KPN of Ziggo zou gebeuren.

Als je downgrade blijf je denk ik toch op Tmobile haar eigen GPON netwerk? Lijkt dan een kwestie van tijd voor de rest van de straat ook om is.

Nog even terminologie oefenen. Je had een ODF aansluiting van Tmobile (hun eigen fiber) KPN WBA aansluiting vanwege de snelheidsupgrade is die fiber omgezet naar het GPON netwerk van Tmobile. Wat aangeeft dat ze actief klanten van ODF (ActiveON) weg migreren naar een PassiveON?

@Barre73 klopt bovenstaande? Wanneer noem je iets PON of GPON? Beide zijn voorzien van passieve splitters toch?

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 04-08-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
JB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:53:
T-Mobile nog gebeld voor een nieuw ticket? Weinig kans dat ze het nu wel begrijpen.
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:15:
[...]
T-Mobile zojuist ook weer gebeld omdat ik benieuwd was naar de status van mijn ticket. Ticket is gewoon afgesloten zonder verwittiging, met "klant heeft al eerder een monteur gehad". Dus ik zeg tegen die lieve mevrouw van de 1e lijn (want zij kan er ook niets aan doen), hoe zou jij dit vinden?
Goed dat je het nummer van de monteur hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 23:30

pinda powerrr

Slow down...

JB schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:16:
[...]

Jep…

Ik heb een superstrakke WBA 500/500, maar dit weerhoudt mij ervan om goedkoper te gaan en gigabit te nemen :X
Ook nog steeds op oude tv platform, met alle apparatuur van het Vodafone tijdperk.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 12:14
stormfly schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Ja balen man ik voel met je mee. Ik betaal graag wat meer om dit soort fratsen te voorkomen. Die mogelijkheden moet je hebben en is voor ieder persoonlijk. Ik zou hier knap zuur van zijn als dit ook bij een dure partij als KPN of Ziggo zou gebeuren.

Als je downgrade blijf je denk ik toch op GPON? Lijkt dan een kwestie van tijd voor de rest van de straat ook om is.

Nog even terminologie oefenen. Je had een ODF aansluiting van Tmobile (hun eigen fiber) vanwege de snelheidsupgrade is die fiber omgezet naar het GPON netwerk van Tmobile. Wat aangeeft dat ze actief klanten van ODF (ActiveON) weg migreren naar een PassiveON?

@Barre73 klopt bovenstaande? Wanneer noem je iets PON of GPON? Beide zijn voorzien van passieve splitters toch?
Ik verwacht eerder 50/50, 100/100 of 500/500 T-Mobile via WBA (AON) naar 1000/1000 via Glasoperator (GPON)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dennis-L schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:40:
[...]

Ik verwacht eerder 50/50, 100/100 of 500/500 T-Mobile via WBA (AON) naar 1000/1000 via Glasoperator (GPON)
Klopt. @stormfly daarom is KPN ook in beeld incl storingen van NT apparatuur andere providers tijdens omzetten WBA naar GPON.

Zij krijgen opdracht om glas om te prikken. Daarna komt Guidion vanuit T-Mobile. Dit hele proces is mank. T-Mobile moet hier iets aan doen.

@space-one ik blijf uiteraard alles melden. Zelfs in de afspraak met monteur (waar ik niets aan heb) zet ik de problematiek

[ Voor 27% gewijzigd door JB op 04-08-2021 15:54 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Dennis-L schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:40:
[...]

Check! Dan heb je als mogelijk doel: minder betalen en hogere snelheden omdat de WBA kosten vervallen.

Glasoperator heeft eigen GPON en eigen ODF aansluitingen concludeer ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Als je downgrade blijf je denk ik toch op GPON? Lijkt dan een kwestie van tijd voor de rest van de straat ook om is.

Nog even terminologie oefenen. Je had een ODF aansluiting van Tmobile (hun eigen fiber) vanwege de snelheidsupgrade is die fiber omgezet naar het GPON netwerk van Tmobile. Wat aangeeft dat ze actief klanten van ODF (ActiveON) weg migreren naar een PassiveON?

Ik ben sowieso even in de war wat betreft terminologie en wat er nou precies gebeurt, want er wordt wat door elkaar heen gebruikt, geloof ik.....

Het "ODF" (Optical Distribution Frame) is volgens mij, in het geval van de 'oude' topologie waarbij 1 huisaansluiting een eigen tegenpool heeft in de Area-PoP, gewoon het rack waar alle huisaansluitingen in getermineerd worden en waar de patch naar de actieve operator wordt gezet.

Er is dus geen onderscheid tussen een "ODF aansluiting" of een "GPON" aansluiting, want zowel een actieve laser per huisaansluiting (AON) als (G)PON zitten uiteindelijk beiden weer op het ODF ge-patched.

Er is dus alleen onderscheid tussen of je op de apparatuur van KPN zit (meestal nog AON, maar volgens mij in steeds meer gevallen nu ook GPON) of op eigen apparatuur van T-mobile.

Is het dan nu zo dat T-mobile in de bestaande PoP's, waar ze al eigen apparatuur en ODF-access hadden naast actieve apparatuur per huisaansluiting nieuwe GPON apparatuur aan het installeren zijn ter uitbreiding van de capaciteit?

Of is T-mobile, in PoP's waar ze nog afhankelijk waren van KPN WBA, alsnog eigen apparatuur aan het uitrollen en wordt dat nu met GPON en passieve splitters gedaan? Ik vermoed eigenlijk dit laatste, omdat ik mensen zie vermelden dat ze eerst op 500/500 zaten (via WBA?) en nu naar Gigabit willen ?

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 04-08-2021 16:25 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:03

servies

Veni Vidi Servici

Uitgevoerd door het Centraal Bureau van de verdraaide statistieken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
eymey schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:18:
[...]

Ik ben sowieso even in de war wat betreft terminologie en wat er nou precies gebeurt, want er wordt wat door elkaar heen gebruikt, geloof ik.....

Het "ODF" (Optical Distribution Frame) is volgens mij, in het geval van de 'oude' topologie waarbij 1 huisaansluiting een eigen tegenpool heeft in de Area-PoP, gewoon het rack waar alle huisaansluitingen in getermineerd worden en waar de patch naar de actieve operator wordt gezet.

Er is dus geen onderscheid tussen een "ODF aansluiting" of een "GPON" aansluiting, want zowel een actieve laser per huisaansluiting (AON) als (G)PON zitten uiteindelijk beiden weer op het ODF ge-patched.
Klopt helemaal! Ik probeer in de veelvoudige terminologie wat helderheid te scheppen met als doel de glasvezel TS wat aan te vullen.

Van wat ik lees, en men dus ook gebruikt. Was het voorheen zo dat je bij glasoperator op een ODF aansluiting (volksmond term) 1Gigabit kon afnemen. Veelvuldig gebruikt “zit jij op ODF of op WBA in topics”

Dat dit een 1:1 fiber is van huis naar POP heb je helemaal correct aangevuld.
Er is dus alleen onderscheid tussen of je op de apparatuur van KPN zit (meestal nog AON, maar volgens mij in steeds meer gevallen nu ook GPON) of op eigen apparatuur van T-mobile.
Klopt volgens mij rondt KPN nu de huidige AON projecten af en start alleen nog GPON PTMP projecten met de 1:32 split icm straatkastjes waar 700 woningen samen komen.

T-mobile rolt nu ook een PTMP GPON netwerk uit. Waarbij de passive splitters in de POP zitten ook een 1:32 split. De split zit pas in de centrale omdat deze fibers 1:1 zijn aangelegd vanaf huis naar POP in vroegere tijden.

Wanneer noem je iets PTP of PTMP, afhankelijk van waar de splitters geplaatst zijn? POP of wijkkastjes?
Is het dan nu zo dat T-mobile in de bestaande PoP's, waar ze al eigen apparatuur en ODF-access hadden naast actieve apparatuur per huisaansluiting nieuwe GPON apparatuur aan het installeren zijn ter uitbreiding van de capaciteit?

Of is T-mobile, in PoP's waar ze nog afhankelijk waren van KPN WBA, alsnog eigen apparatuur aan het uitrollen en wordt dat nu met GPON en passieve splitters gedaan? Ik vermoed eigenlijk dit laatste, omdat ik mensen zie vermelden dat ze eerst op 500/500 zaten (via WBA?) en nu naar Gigabit willen ?
Goede vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eymey schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:18:
[...]

Jij bent in de war? Dat is knap na al die jaren :-)
De term ODF wordt gebruikt voor zowel de lade waarop de huisaansluitingen gelast zijn, als voor de naam van de dienst die T-Mobile afneemt in PoPs met eigen apparatuur. Een ODF dienst betekent dat je zelf apparatuur plaatst en klanten dus zelf op hun ODF poort aansluit (of meestal doet Reggefiber dat voor je).

De hele rest van je verhaal klopt als een bus. Wat dat laatste nog betreft: T-Mobile doet beiden. Uitrollen in PoPs waar ze nog niet zaten, inclusief diegene die het laatste jaar zijn geplaatst. Maar ook GPON apparatuur bijplaatsen in PoPs waar ze voorheen alleen eigen AON hadden en waar de poorten opraakten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Als je downgrade blijf je denk ik toch op Tmobile haar eigen GPON netwerk? Lijkt dan een kwestie van tijd voor de rest van de straat ook om is.

Ik denk dat 90 procent van wat hier langskomt een migratie van KPN WBA naar T-Mobile eigen GPON. Op T-Mobile eigen AON kon je ook al 1 Gbit krijgen namelijk.

PON is de verzamelnaam.l voor de techniek. Dan heb je EPON, GPON en XGSPON. Die eerste kennen we in Nederland niet volgens mij. De tweede is wat er nu overal ingezet wordt en kent max 2,5 Gbit down en ruim 1 Gbit up. XGSPON wordt vanaf eind dit jaar bij KPN ingezet en ook Delta gaat daar vol op inzetten. Kan tot 10 Gbit symmetrisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:43:
[...]

Klopt helemaal! Ik probeer in de veelvoudige terminologie wat helderheid te scheppen met als doel de glasvezel TS wat aan te vullen.

Van wat ik lees, en men dus ook gebruikt. Was het voorheen zo dat je bij glasoperator op een ODF aansluiting (volksmond term) 1Gigabit kon afnemen. Veelvuldig gebruikt “zit jij op ODF of op WBA in topics”

Dat dit een 1:1 fiber is van huis naar POP heb je helemaal correct aangevuld.

[...]

Klopt volgens mij rondt KPN nu de huidige AON projecten af en start alleen nog GPON PTMP projecten met de 1:32 split icm straatkastjes waar 700 woningen samen komen.

T-mobile rolt nu ook een PTMP GPON netwerk uit. Waarbij de passive splitters in de POP zitten ook een 1:32 split. De split zit pas in de centrale omdat deze fibers 1:1 zijn aangelegd vanaf huis naar POP in vroegere tijden.

Wanneer noem je iets PTP of PTMP, afhankelijk van waar de splitters geplaatst zijn? POP of wijkkastjes?

[...]

Goede vraag.
Dit hoort eigenlijk meer in het KPN Netwerk topic thuis voor het grootste deel.
Maar nog 1 keer dan:
P2P en P2MP is de netwerkarchitectuur van de kabels (het passieve netwerk).
AON en PON is de techniek voor het actieve deel. De diensten dus.

P2P is vezels van klant tot in de PoP en daar kan elke operator apparatuur plaatsen en de klant aansluiten op zijn apparatuur. Door middel van AON (elke klant zijn eigen poortje op de switch) of PON (meerdere klanten combineren op 1 poortje op de switch).

P2MP is apparatuur in een PoP maar de klant vezels eindigen in een splitter kast (boven of ondergronds) waar ze met optische splitters/combineren over een stuk minder vezels en zo naar de PoP gaan en zo naar de apparatuur van de operator.

PON kan op beide netwerken. AON kan niet op een P2MP netwerk vanwege die splitters in de splitterkast. En in die kast kan je dus geen eigen apparatuur kwijt.

PON is in principe wel bedacht voor een P2MP netwerk moet ik erbij zeggen. Dan profiteer je als operator maximaal van de kostenbesparingen.

En oh ja: de splitterratio van KPN is hier nooit bekend gemaakt en dat zal ik ook niet doen. Die van T-Mobile is 1:32, dat is wel bevestigd.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 04-08-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
stormfly schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Check! Dan heb je als mogelijk doel: minder betalen en hogere snelheden omdat de WBA kosten vervallen.

Glasoperator heeft eigen GPON en eigen ODF aansluitingen concludeer ik dan.
De term ODF is in dit geval niet helemaal correct juist.
ODF is eigenlijk een term die, in dit geval, komt van KPN Wholesale, Glasoperator neemt de dienst "ODF Acces FttH" af van KPN Wholesale.
Daarom wordt het vaak ODF (eigen operator) of WBA (KPN-WBA als operator) genoemd.

Glasoperator = AON en GPON apparatuur.
AON, dat zijn de gebieden waar T-Mobile altijd al 750Mbit aanbood (wat later 1000Mbit werd)
GPON, dat zijn de gebieden waar, pak 'm beet, pas sinds begin dat jaar (februari/maart) T-Mobile 1000Mbit aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis-L schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:26:
[...]

De term ODF is in dit geval niet helemaal correct juist.
ODF is eigenlijk een term die, in dit geval, komt van KPN Wholesale, Glasoperator neemt de dienst "ODF Acces FttH" af van KPN Wholesale.
Daarom wordt het vaak ODF (eigen operator) of WBA (KPN-WBA als operator) genoemd.

Glasoperator = AON en GPON apparatuur.
AON, dat zijn de gebieden waar T-Mobile altijd al 750Mbit aanbood (wat later 1000Mbit werd)
GPON, dat zijn de gebieden waar, pak 'm beet, pas sinds begin dat jaar (februari/maart) T-Mobile 1000Mbit aanbiedt.
En zoals ik al schreef zijn er al PoPs gesignaleerd waar Glasoperator AON en GPON apparatuur bij elkaar heeft hangen in de PoP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:36:
[...]
Of T-Mobile moet de tweede vezel aanvragen?
Wanneer dit zonder meerkosten kan voorkomt dat ook dit hele vieze probleem bij migraties. Want dit is een vrij lelijke bijwerking.

Ook onhandig dat dit op de fysieke laag elkaar in de weg zit. Maar het is natuurlijk wel logisch dat je voor GPON ook de twee meest-gefabriceerde golflengten pakt... en dat overlapt dan met "normale SFP"s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Barre73 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:33:
[...]

En zoals ik al schreef zijn er al PoPs gesignaleerd waar Glasoperator AON en GPON apparatuur bij elkaar heeft hangen in de PoP.
Aah oké! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:56:
[...]

Of T-Mobile moet de tweede vezel aanvragen?
Wanneer dit zonder meerkosten kan voorkomt dat ook dit hele vieze probleem bij migraties. Want dit is een vrij lelijke bijwerking.

Ook onhandig dat dit op de fysieke laag elkaar in de weg zit. Maar het is natuurlijk wel logisch dat je voor GPON ook de twee meest-gefabriceerde golflengten pakt... en dat overlapt dan met "normale SFP"s.
Tweede vezel kan niet. Ten eerste zijn die al sinds 2016 niet meer aangesloten. En waar ze wel nog aangesloten zijn is het een paar. Je kan er niet eentje huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:17:
[...]

Tweede vezel kan niet. Ten eerste zijn die al sinds 2016 niet meer aangesloten. En waar ze wel nog aangesloten zijn is het een paar. Je kan er niet eentje huren.
In gebieden waar ze zijn aangesloten kan je in principe toch de APC vezel gebruiken? Als voorheen de andere vezel in gebruik was voorkom je daarmee dit probleem met de AON laser die de GPON verbindingen verstoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ANdrode schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:10:
[...]

In gebieden waar ze zijn aangesloten kan je in principe toch de APC vezel gebruiken? Als voorheen de andere vezel in gebruik was voorkom je daarmee dit probleem met de AON laser die de GPON verbindingen verstoord.
Ja, technisch kan het. Administratief niet.
Lijkt me simpeler om gewoon te zorgen dat een AON NT eerst wordt uitgeschakeld voordat er omgepatcht wordt. Oplossingen daarvoor staan al in de voorgaande posts en liggen allemaal bij T-Mobile zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Lezen T-Mobile mensen hier mee? Anders ook maar eens wat geluid gaan maken op hun community denk ik... :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
JB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:10:
Lezen T-Mobile mensen hier mee? Anders ook maar eens wat geluid gaan maken op hun community denk ik... :/
Geen idee. Maar ik zou het daar wel melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Barre73 super duidelijk verhaal! Thanks. En idd, het meeste wist ik al wel na al die jaren, maar ik zag in de posts voor mij behoorlijk wat terminologie door elkaar gebruikt worden.

@stormfly
Dit heb ik inderdaad ook veel gelezen, in topics. Maar is eigenlijk een verkeerde voorstelling van zaken. In de 'volksmond' is eigen apparatuur van de provider inderdaad zoals je zegt op een gegeven moment synoniem gaan staan aan "ODF". Maar dat wekt dus zo nu en dan verwarring op. Uit Barre73's verhaal komt dus voort dat een provider die op een P2P netwerk ODF-toegang afneemt (en dus eigen operator is) dit zowel AON als PON kan doen :).

Overigens heb ik ook wel eens gelezen dat ook KPN (de provider) zelf langzaamaan niet alleen op de P2MP netwerken GPON aan het inzetten is, maar dat ook op de (bestaande) P2P netwerken gaat doen, ipv AON.

Ik had overigens vorig weekend nog een discussie met iemand op Facebook (nav. een advertentie van AVM, de maker van de Fritz!boxen, dat zij blij zijn dat providers straks verplichte vrije modemkeuze moeten bieden). De persoon met wie ik de discussie had was er nog heilig van overtuigd dat glasvezel altijd synoniem stond aan een eigen vezel naar de PoP hebben. Het ging er niet in dat je ook daar, net als bij Ziggo, tegenwoordig vaak shared medium hebt. Want dat zou toch een grote stap terug zijn.

Met dat laatste ben ik het overigens stiekem nog steeds eens (met name vanwege het concurrentieverhaal).

Ik vraag me sowieso af wat voor gevolgen de uitspraak die onlangs is gedaan in een zaak tussen Ziggo en een klant, dat de vrije modemkeuze al moet gelden vanaf het allereerste actieve apparaat, heeft voor glasvezel. Je ziet nu eigenlijk al dat het flink fout kan gaan als op een GPON aansluiting een NT voor AON wordt aangesloten, en niet de juiste ONT. Maar ik kan me anderzijds wel voorstellen dat dus ook T-mobile en KPN straks verplicht zijn om toe te staan dat een klant z'n eigen ONT (al dan niet ingebouwd in een router) mee brengt.

[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 05-08-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KPN heeft tot nu toe nog geen GPON Dslams geplaatst in PoPs waar ze al AON Dslams hebben (op 1 proef na).

Sinds medio vorig jaar plaatst men meteen GPON switches in nieuwe PoPs die zijn geplaatst bij de aanleg van nieuwe netwerken. Maar dat waren/zijn nog P2P netwerken (en die aanleg is nog niet klaar uiteraard) en je ziet dat T-Mobile daar ook apparatuur plaatst.

Bijna alle projecten die in 2021 van start zijn gegaan worden echter meteen als P2MP gelegd en dan dus automatisch GPON/straks XGSPON en geen apparatuur van andere operators meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
eymey schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:07:
@Barre73 super duidelijk verhaal! Thanks. En idd, het meeste wist ik al wel na al die jaren, maar ik zag in de posts voor mij behoorlijk wat terminologie door elkaar gebruikt worden.

@stormfly

[...]

Dit heb ik inderdaad ook veel gelezen, in topics. Maar is eigenlijk een verkeerde voorstelling van zaken. In de 'volksmond' is eigen apparatuur van de provider inderdaad zoals je zegt op een gegeven moment synoniem gaan staan aan "ODF". Maar dat wekt dus zo nu en dan verwarring op. Uit Barre73's verhaal komt dus voort dat een provider die op een P2P netwerk ODF-toegang afneemt (en dus eigen operator is) dit zowel AON als PON kan doen :).

Overigens heb ik ook wel eens gelezen dat ook KPN (de provider) zelf langzaamaan niet alleen op de P2MP netwerken GPON aan het inzetten is, maar dat ook op de (bestaande) P2P netwerken gaat doen, ipv AON.

Ik had overigens vorig weekend nog een discussie met iemand op Facebook (nav. een advertentie van AVM, de maker van de Fritz!boxen, dat zij blij zijn dat providers straks verplichte vrije modemkeuze moeten bieden). De persoon met wie ik de discussie had was er nog heilig van overtuigd dat glasvezel altijd synoniem stond aan een eigen vezel naar de PoP hebben. Het ging er niet in dat je ook daar, net als bij Ziggo, tegenwoordig vaak shared medium hebt. Want dat zou toch een grote stap terug zijn.

Met dat laatste ben ik het overigens stiekem nog steeds eens (met name vanwege het concurrentieverhaal).

Ik vraag me sowieso af wat voor gevolgen de uitspraak die onlangs is gedaan in een zaak tussen Ziggo en een klant, dat de vrije modemkeuze al moet gelden vanaf het allereerste actieve apparaat, heeft voor glasvezel. Je ziet nu eigenlijk al dat het flink fout kan gaan als op een GPON aansluiting een NT voor AON wordt aangesloten, en niet de juiste ONT. Maar ik kan me anderzijds wel voorstellen dat dus ook T-mobile en KPN straks verplicht zijn om toe te staan dat een klant z'n eigen ONT (al dan niet ingebouwd in een router) mee brengt.
Volgens mij is GPON de toekomst. Of tenminste de technologie waardoor er onderlinge concurrentie ontstaat. Volgens mij wil je geen PTP aanleggen en daarmee duizenden aansluitingen missen in deze tijdsrace tov de PTMP partijen. Elke aansluiting levert potentieel geld op, je wilt er zoveel mogelijk hebben in je netwerk.

Heb je verhaal gelezen, goed verhaal ben druk met de tent inplakken.

De modem keuze is heel interessant want met WBA is de DSLAM juist voorzien van KPN only apparatuur en zijn partijen uitgekocht/weggegaan om VDSL uit te rollen.

Als je dat VDSL verhaal plot op GPON “een gedeeld medium waar vanwege techniek 1 centrale regie node in zit”. Dan zou een PON NT met een UTP poort misschien ook al vrije keuze zijn? (Shoot on it ;)?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:53
Zo, monteur is net weg. Zyxel zit alweer in de doos en met de Edgerouter X eth0 op VLAN 300 is het thuisnetwerkje naadloos over. 500 vooralsnog, ben benieuwd of over een paar weken als de mobiel ook overgaat dit vanzelf op 1000 gezet wordt.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 16:32
UniMatrix schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:03:
Zo, monteur is net weg. Zyxel zit alweer in de doos en met de Edgerouter X eth0 op VLAN 300 is het thuisnetwerkje naadloos over. 500 vooralsnog, ben benieuwd of over een paar weken als de mobiel ook overgaat dit vanzelf op 1000 gezet wordt.
Mooi werk he, die config op edgerouter is te makkelijk. Ik kwam van KPN, alleen de ETH0 interface aagepast. (Edgerouter4 btw)

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Volgens mij is GPON de toekomst. Of tenminste de technologie waardoor er onderlinge concurrentie ontstaat. Volgens mij wil je geen PTP aanleggen en daarmee duizenden aansluitingen missen in deze tijdsrace tov de PTMP partijen. Elke aansluiting levert potentieel geld op, je wilt er zoveel mogelijk hebben in je netwerk.

Heb je verhaal gelezen, goed verhaal ben druk met de tent inplakken.

De modem keuze is heel interessant want met WBA is de DSLAM juist voorzien van KPN only apparatuur en zijn partijen uitgekocht/weggegaan om VDSL uit te rollen.

Als je dat VDSL verhaal plot op GPON “een gedeeld medium waar vanwege techniek 1 centrale regie node in zit”. Dan zou een PON NT met een UTP poort misschien ook al vrije keuze zijn? (Shoot on it ;)?)
Vanuit bedrijfs-economische motieven en energieverbruik heeft PON (en PTMP) wellicht de toekomst.

Echter, vanuit onderlinge concurrentie is dit juist heel slecht. Want er is bij PON en PTMP nog maar 1 partij die voor meerdere aansluitingen tegelijk het licht op de vezels kan zetten. Ik geloof dat er op termijn wel theoretisch mogelijkheden zijn om met meerdere golflengtes te gaan werken, maar hoe ver dat is weet ik niet.

Bij PTP kan je tenminste meerdere partijen in 1 PoP hun apparatuur laten ophangen en kan iedere partij gewoon z'n patch op de aansluiting van de consument krijgen.

Wat betreft die PON NT ( ONT ) met UTP poort: Tsja.... blijkbaar vinden sommige mensen dat al niet acceptabel. In de Ziggo-case, kan je bij Ziggo allang je eigen router gebruiken, aangezien de connectbox voor het internetgedeelte gewoon in een "Full L2 bridge" modus gezet kan worden, waarna je je eigen router kan aansluiten die gewoon een publiek IP krijgt. Maar dat vond de betreffende klant die een zaak had aangespannen blijkbaar niet voldoende. En die is in het gelijk gesteld......

offtopic:
Fijne vakantie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 12:11
laurens0619 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:15:
[...]

50/50. Het is ongeveer de hele dag gekut
Ik ga ze proberen te bellen (chat klantenservice gaf al aan dat t kon)
Was geen probleem. Geannuleerd en nu weer snel terug naar de kpn :))

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hier gemeld inmiddels;

Structurele problemen en storingen GPON in de PoP bij omzetten WBA > ODF

https://community.t-mobil...j-omzetten-wba-odf-331675

Zo goed mogelijk uiteen proberen te zetten.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Wat ben jij toch een heerlijke aanwinst in alle glasvezel topics. Echt enorm gewaardeerd🙏👍 kunnen we ergens voten voor een glaskarmakeizer 🤣
Voten kan niet maar als @eymey zich een jaartje stilhoudt zou het kunnen lukken :-)
Hij staat eerste en ik tweede op de karmalijst glasvezel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Nou de werkbon van mijn storing is ook opgeleverd door Guidion. Hopelijk wordt T-Mobile nu eens wakker...
Probleem zit niet bij klant. Bij klant in huis is alles prima in orde.
Probleem is dat als er een klant is de buurt gepatcht wordt maar bij die klant nog een KPN NT actief is de switch op storing gaat.
Er zijn meerdere klanten die op deze switch zitten waarbij op dat moment de ONT geen verbinding heeft. Lampje PON blijft knipperen. Wordt de NT verwijderd of spanningsloos gemaakt gaat de ONT meteen weer goed werken bij al bestaande GPON verbindingen.
Verwacht er overigens weinig van.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Dit gedoe (en slechte televisie) heeft ze in ieder geval 1 klant gekost, wilde overstappen naar T-mobile, maar nu toch voor KPN gekozen (mede doordat een tele2 unlimited abbo maar 5 euro korting opleverde).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Barre73 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:56:
[...]

Voten kan niet maar als @eymey zich een jaartje stilhoudt zou het kunnen lukken :-)
Hij staat eerste en ik tweede op de karmalijst glasvezel...
Haha, thanks :D

Ik snap dat karmasysteem nog steeds niet zo goed.

Maar als het om feitelijke expertise gaat sta jij natuurlijk gewoon op nummer 1, gezien de kennis vanuit je werk.

Ik ben alleen een tweaker die alle ontwikkelingen op de voet volgt en probeert precies te snappen hoe alles zit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eymey schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:21:
[...]

Haha, thanks :D

Ik snap dat karmasysteem nog steeds niet zo goed.
https://tweakers.net/info/faq/karma/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 22:12
Toevallig een storing in 1325?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yep: https://tweakstatus.nl/incidents/146

En getuige reacties op een post die ik op de Facebook-pagina van de Filmwijk had gezet, hebben alle partijen met actieve apparatuur er last van, in de PoP aan de Bunuellaan (dus T-mobile, Jonaz, Cambrium en KPN ).

In 2020 waren er meerdere keren storingen door stroomuitval in deze PoP. Maar lijkt nu dus weer het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 22:12
eymey schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:09:
[...]

Yep: https://tweakstatus.nl/incidents/146

En getuige reacties op een post die ik op de Facebook-pagina van de Filmwijk had gezet, hebben alle partijen met actieve apparatuur er last van, in de PoP aan de Bunuellaan (dus T-mobile, Jonaz, Cambrium en KPN ).

In 2020 waren er meerdere keren storingen door stroomuitval in deze PoP. Maar lijkt nu dus weer het geval te zijn.
Dank je. Gedeelde smart… enz. Klopt inderdaad over die PoP. Kom van Tweak vandaan en regelmatig, nou ja paar keer per jaar, was het raak.

[ Voor 9% gewijzigd door DanielAlm op 06-08-2021 16:23 ]

Pagina: 1 ... 149 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie