[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 148 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.894.185 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Dan zou ik KPN nemen en NLziet voor TV. Fijn zonder reclame, en een goede stabiele internet verbinding.

Nee tmobile levert geen 4K. Ze hebben al moeite om tijdens piek uren TV zonder blokjes te leveren🙃.

Als je van Ziggo komt is KPN een fijnere overstap. Van premium naar premium. Ipv van premium naar prijsvechter.
Grappig dat Ziggo zo premium genoemd wordt, ook daar is het een grote bende regelmatig. Ik ben daar weggegaan omdat het zo amateuristisch was en ik als klant slecht behandeld werd. Ik had geupgrade van 300 naar 600mbit abonnement maar haalde dat structureel niet. Modem vervangen en daarna nogmaals aangegeven dat het niet ging. Dat werd bevestigd maar was niks aan te doen, en aanbeveling was downgraden. Daarbij werd geweigerd om mij te vergoeden voor de maanden dat ik betaald had voor meer, maar niet kreeg, de kosten voor de aanpassing terug naar beneden etc. Laat staan dat een monteur uberhaupt een optie was ("We hebben gewoon niet overal die capaciteit ondanks dat het systeem dat wel aanbiedt"). Tja... Het is overal wat, laten we het daar op houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Sander schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Grappig dat Ziggo zo premium genoemd wordt, ook daar is het een grote bende regelmatig. Ik ben daar weggegaan omdat het zo amateuristisch was en ik als klant slecht behandeld werd. Ik had geupgrade van 300 naar 600mbit abonnement maar haalde dat structureel niet. Modem vervangen en daarna nogmaals aangegeven dat het niet ging. Dat werd bevestigd maar was niks aan te doen, en aanbeveling was downgraden. Daarbij werd geweigerd om mij te vergoeden voor de maanden dat ik betaald had voor meer, maar niet kreeg, de kosten voor de aanpassing terug naar beneden etc. Laat staan dat een monteur uberhaupt een optie was ("We hebben gewoon niet overal die capaciteit ondanks dat het systeem dat wel aanbiedt"). Tja... Het is overal wat, laten we het daar op houden!
Tussen 2009 en 2014 ook klant geweest van "'premium" KPN en die 5 jaar was lang genoeg. Daarna naar Telfort met coax en het andere tv platform als KPN. Als naar de diensten kijkt dan was Telfort premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:35
Sander schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Hier hetzelfde. Ik haal op werkdagen slechts 16Mbps van de 30Mbps upload. Ziggo’s techteam zegt dat het allemaal mooi binnen de lijntjes valt van hun capaciteitsplanning, en sluit de tickets.

Lange adem gehad maar ze fixen het niet. Dus opgestapt per aug aanstaande. Mijn xDSL lijn van 100/30 ervaar ik als een bijna glas ervaring met 6ms. En de Ziggo 300/30 totaal niet.

Premium KPN/Ziggo in de zin van oplossingen bij totale uitval, content en beeldkwaliteit etc. Tmobile doet bar weinig aan volle uplinks is mijn gevoel op basis van fora. Zou tmobile zelf nooit kiezen, maar gebaseerd op gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:22

DaveFlash

Here's to the crazy ones

internet is weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
Ik ben na jaren telfort/kpn overgestapt op tmobile. De wisseling ging heel soepel nog geen uur downtime!

De verbinding alleen... Mijn ping blijft stabiel lopen maar het internet is zoooveeel stroperiger. Sommige downloads, bv vanuit us, komen mega traag binnen of reageren niet. Het tv kijken (nl ziet, gebruikte we al) gaat ook trager.

Komt die herkenbaar voor?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 11:05
laurens0619 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:14:
Ik ben na jaren telfort/kpn overgestapt op tmobile. De wisseling ging heel soepel nog geen uur downtime!

De verbinding alleen... Mijn ping blijft stabiel lopen maar het internet is zoooveeel stroperiger. Sommige downloads, bv vanuit us, komen mega traag binnen of reageren niet. Het tv kijken (nl ziet, gebruikte we al) gaat ook trager.

Komt die herkenbaar voor?
Nee, dat herken ik niet. Heb zelf een 500/500 abbonement via WBA. Probeer eens alternatieve DNS servers. Mogelijk laden pagina's dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 09:17

JB

Cédric roelt!

JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:33:
Zucht. Hier ligt de verbinding plat. Knipperende PON op de ONT. Net na 8:30, hopelijk niemand in de wijkcentrale die iets verkeerd heeft gedaan…
En wederom een knipperende PON LED op de ONT vanmorgen. Sinds 7:00 lig ik eruit. Wat een k*t gezeik. Dit kan toch niet? Ben ik de enige die dit ervaart? Komt dat door het gebruik eigen router? Dit ligt dan toch puur aan het stukje ONT <--> centrale?

Als dit te maken heeft met werkzaamheden in de wijkcentrale en telkens bij onderhoud, trap je mensen van gedeelde apparatuur af, dan ga ik opzeggen. Dit gezeik is allemaal sinds GPON. Daarvoor nooit gehad.

Dame van T-Mobile heeft wederom een verzoek tot monteur gevraagd en zag dat er meer lijnen plat lagen "maar dat hoeft niets met u te maken te hebben" :z

[edit]

Guidion monteur gebeld omdat ik zijn 06 nummer nog had van de vorige keer. Zij hebben aangegeven bij T-Mobile dat dit veelvuldig voorkomt. Waarschijnlijk omdat KPN mensen omprikt naar GPON van T-Mobile zodra ze 1Gbit aanvragen (althans dat is hier zo). Die mensen hebben nog spullen in de meterkast aangesloten zitten, welke nu storingen veroorzaken op het GPON gedeelte omdat deze niet met elkaar overweg kunnen. Klink zeer aannemelijk. Hij zegt ook, met een beetje pech lig jij er dan ook een heel weekend uit omdat KPN vaak vrijdag al omprikt en wij de boel pas maandag aansluiten. Zij hebben gevraagd dat dit niet meer door KPN wordt gedaan, maar dat zij zelf mogen omprikken. Ik verwacht daar alleen weer niets van omdat dit soort zaken tussen 2 verschillende bedrijven niet geregeld gaan worden. Of Guidion moet ook mogen servicen voor KPN dus dat zij al gemachtigd zijn om bij hun spullen te mogen. Als dit nog een keer gebeurd, ga ik bij T-Mobile vertrekken denk ik. Het is namelijk ook zoeken naar een speld in een hooiberg als men wordt omgestoken maar nog oude apparatuur aangesloten heeft in de meterkast (andere provider of geen GPON) welke storingen veroorzaakt voor de al GPON ontsloten mensen :(

[ Voor 49% gewijzigd door JB op 30-07-2021 08:58 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:28:
[...]

En wederom een knipperende PON LED op de ONT vanmorgen. Sinds 7:00 lig ik eruit. Wat een k*t gezeik. Dit kan toch niet? Ben ik de enige die dit ervaart? Komt dat door het gebruik eigen router? Dit ligt dan toch puur aan het stukje ONT <--> centrale?

Als dit te maken heeft met werkzaamheden in de wijkcentrale en telkens bij onderhoud, trap je mensen van gedeelde apparatuur af, dan ga ik opzeggen. Dit gezeik is allemaal sinds GPON. Daarvoor nooit gehad.

Dame van T-Mobile heeft wederom een verzoek tot monteur gevraagd en zag dat er meer lijnen plat lagen "maar dat hoeft niets met u te maken te hebben" :z

[edit]

Guidion monteur gebeld omdat ik zijn 06 nummer nog had van de vorige keer. Zij hebben aangegeven bij T-Mobile dat dit veelvuldig voorkomt. Waarschijnlijk omdat KPN mensen omprikt naar GPON van T-Mobile zodra ze 1Gbit aanvragen (althans dat is hier zo). Die mensen hebben nog spullen in de meterkast aangesloten zitten, welke nu storingen veroorzaken op het GPON gedeelte omdat deze niet met elkaar overweg kunnen. Klink zeer aannemelijk. Hij zegt ook, met een beetje pech lig jij er dan ook een heel weekend uit omdat KPN vaak vrijdag al omprikt en wij de boel pas maandag aansluiten. Zij hebben gevraagd dat dit niet meer door KPN wordt gedaan, maar dat zij zelf mogen omprikken. Ik verwacht daar alleen weer niets van omdat dit soort zaken tussen 2 verschillende bedrijven niet geregeld gaan worden. Of Guidion moet ook mogen servicen voor KPN dus dat zij al gemachtigd zijn om bij hun spullen te mogen. Als dit nog een keer gebeurd, ga ik bij T-Mobile vertrekken denk ik. Het is namelijk ook zoeken naar een speld in een hooiberg als men wordt omgestoken maar nog oude apparatuur aangesloten heeft in de meterkast (andere provider of geen GPON) welke storingen veroorzaakt voor de al GPON ontsloten mensen :(
@Barre73 klinkt dit plausibel? Dan straalt het licht van het PTP netwerk van dat ene huis door het GPON netwerk licht heen? Als elke klant een GPON NT heeft dan is deze uitdaging verdwenen?

Het voelt voor mij ook nog als een demping issue. Maar dat hadden ze de vorige keer al gemeten meen ik? Alleen waardes waren toen niet gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:19:
[...]

@Barre73 klinkt dit plausibel? Dan straalt het licht van het PTP netwerk van dat ene huis door het GPON netwerk licht heen? Als elke klant een GPON NT heeft dan is deze uitdaging verdwenen?

Het voelt voor mij ook nog als een demping issue. Maar dat hadden ze de vorige keer al gemeten meen ik? Alleen waardes waren toen niet gedeeld.
Er is niets gemeten de vorige keer. Alleen alles gereinigd maar het spul werkte alweer voordat monteur bij mij binnen was. Dat rijmt ergens bovenstaande weer, want hij had net een andere aangesloten bij mij in de buurt.

Dit is de 2e keer dat ik eruit lig en dat sinds GPON. Ik ben nog van Vodafone Thuis tijdperk en voorheen nooit issues gehad/gekend in dit kader.

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 30-07-2021 09:26 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Er is niets gemeten de vorige keer. Alleen alles gereinigd maar het spul werkte alweer voordat monteur bij mij binnen was. Dat rijmt ergens bovenstaande weer, want hij had net een andere aangesloten bij mij in de buurt.

Dit is de 2e keer dat ik eruit lig en dat sinds GPON. Ik ben nog van Vodafone Thuis tijdperk en voorheen nooit issues gehad/gekend in dit kader.
Dan zou ik nu aansturen op een lijnmeting. Ik weet niet of de KS dat op afstand kan zien? Het mooiste is een monteur met een optische powermeter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:19:
[...]

Ja, dit klinkt plausibel. Bij KPN is het zo dat als een normale NT wordt aangesloten op een GPON OLT in de centrale de kans groot is dat dat hele segment eruit vliegt.

Maar:
1) KPN Netwerk zet de patch om op de dag dat T-Mobile dit aanvraagt (de wensdatum). Guidion is degene die standaard altijd een dag later haar werk bij de klant inplant. Ik zie dat al heel lang gebeuren, ook toen Guidion nog voor XS4all werkte, maar nu ook bij Glasopertaor/T-Mobile.
Geef dan niet de schuld aan KPN Netwerk maar aan je eigen slechte planning.

2)_T-Mobile zal hier zelf iets voor moeten verzinnen.Ook al komt wel Guidion diezelfde dag nog, de aannemer van KPn Netwerk zal de patch tussen 8 en 12 omzetten. Dat is contractueel zo geregeld. Maar een klant zit dan dus vaak nog met een normale NT verbonden.

Je kan KPN niet verwijten dat je zelf GPON apparatuur wilde hebben.

3) Er is gewoon een optie in het contract dat Guidion monteurs zelf mogen patchen ind e PoP's. Moeten ze wel de patchcursus hebben gedaan maar de meeste hebben dat voor zover ik weet.
Maar Glasoperator/T-Mobile wil niet betalen voor die optie. Het kost namelijk wat extra geld richting KPN Netwerk om dat te kunnen doen. Dus wederom: Eigen schuld, dikke bult.

T-Mobile is een budget operator die overal probeert geld te besparen. En vaak dus op de verkeerde dingen zoals je hier ziet...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@Barre73 dank voor je input. Guidion monteur legde het andersom uit maar daar kom je toch niet mee verder "KPN zet vaak eerder eea om" maar dan is de vraag of T-Mobile bewust later planned of gewoonweg niet juist planned.

De tijdstippen zijn me ook iets te toevallig. Vorige keer 8:30 en nu 7:00 uur. Iets te toevallig ikv demping of?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:01:
@Barre73 dank voor je input. Guidion monteur legde het andersom uit maar daar kom je toch niet mee verder "KPN zet vaak eerder eea om" maar dan is de vraag of T-Mobile bewust later planned of gewoonweg niet juist planned.

De tijdstippen zijn me ook iets te toevallig. Vorige keer 8:30 en nu 7:00 uur. Iets te toevallig ikv demping of?
@JB
Als je je postcode en huisnummer in een DM stuurt kan ik precies zien wanneer de aannemer van KPN Netwerk de opdracht kreeg, wat de wensdatum was en wanneer het is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Barre73 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:03:
[...]

@JB
Als je je postcode en huisnummer in een DM stuurt kan ik precies zien wanneer de aannemer van KPN Netwerk de opdracht kreeg, wat de wensdatum was en wanneer het is gedaan.
Ja maar het gaat niet om mij. Ik heb last van andere omprikmomenten zo lijkt of doel je op de afspraken voor die desbetreffende centrale? :)

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 30-07-2021 10:05 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
Ja, dit klinkt plausibel. Bij KPN is het zo dat als een normale NT wordt aangesloten op een GPON OLT in de centrale de kans groot is dat dat hele segment eruit vliegt.
klopt dan klapt 1 groep er uit kan 15mins lock zijn kan langer zijn tot dat de betreffende gewone NT verwijderd is.
In Gpon netwerk nemen we gewone NT ook een Alien omdat die de boel verstoort omdat beide type techniek de zelfde wavelengte gebruiken. alleen gewone NT niet met type licht van de Gpon overweg kan wordt de boel verstoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jopoh schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:08:
[...]
In Gpon netwerk nemen we gewone NT ook een Alien omdat die de boel verstoort omdat beide type techniek de zelfde wavelengte gebruiken. alleen gewone NT niet met type licht van de Gpon overweg kan wordt de boel verstoort.
Zou je dit nog iets meer verhelderend kunnen uitschrijven? Wat ik er nu uit haal;

Wat is een Alien?
Waarom neem je een gewone NT als die juist in een GPON netwerk de boel verstoort?

GPON licht is encrypted? Daardoor kan de normale NT er niets van maken?

Wel jammer/opmerkelijk dat voor beide segmenten dezelfde licht kleuren worden gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Zou je dit nog iets meer verhelderend kunnen uitschrijven? Wat ik er nu uit haal;

Wat is een Alien?
Waarom neem je een gewone NT als die juist in een GPON netwerk de boel verstoort?

Wel jammer/opmerkelijk dat voor beide segmenten dezelfde licht kleuren worden gebruikt.
Het gaat om oude spullen die (onbedoeld) op de GPON apparatuur worden geprikt. KPN zet eea om maar de meterkast waar het glas uitkomt, heeft nog andere hardware aan dat glas zitten (andere glasprovider en/of geen T-Mobile GPON). Daardoor vallen andere verbindingen van al ontsloten mensen (zoals ik) om zo lijkt, totdat die spullen verwijderd zijn van het netwerk. Dat gebeurd vaak pas op het moment dat de monteur van T-Mobile langs komt, want de "normale thuisgebruiker" blijft overal vanaf. Tot die tijd lijk ik impact te hebben, want hier ligt het zaakje ook op zijn gat.

Mijn lijn ging ook down een dag voordat Guidion zou komen;

JB in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 8% gewijzigd door JB op 30-07-2021 10:36 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

SebasFM

BOFH

JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:34:
[...]

Het gaat om oude spullen die (onbedoeld) op de GPON apparatuur worden geprikt. KPN zet eea om maar de meterkast waar het glas uitkomt, heeft nog andere hardware aan dat glas zitten (andere glasprovider en/of geen T-Mobile GPON). Daardoor vallen andere verbindingen van al ontsloten mensen (zoals ik) om zo lijkt, totdat die spullen verwijderd zijn van het netwerk. Dat gebeurd vaak pas op het moment dat de monteur van T-Mobile langs komt, want de "normale thuisgebruiker" blijft overal vanaf. Tot die tijd lijk ik impact te hebben, want hier ligt het zaakje ook op zijn gat.

Mijn lijn ging ook down een dag voordat Guidion zou komen;

JB in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Dan begin ik heel goed te begrijpen waarom het glasvezelkastje in de woonkamer verzegeld is met van die loodjes. Dat niet iemand zomaar iets in dat kastje kan prikken. In mijn wijk wordt direct vanaf het begin GPON uitgerold, dus storingen door het verkeerde mediaconverter / ONT zal hopelijk wel meevallen. Binnenkort worden de onderburen aangesloten. Eens kijken of ik daar een verstoring mee ga ondervinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopoh
stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Wat is een Alien?

laat zo zeggen kpn noemt het een alien(ook wel spook object wat er niet in thuis hoort)

als een klant in een AON gebied zit en wordt van wba netwerk door t-mobile na odf hen eigen pon appratuur. dan hangt er bij de klant een NT. echter kan deze NT niet met pon licht overweg en dat verstoort een segment op de OLT

GPON licht is encrypted? Daardoor kan de normale NT er niets van maken? ja klopt die kan daar niet mee over weg. dat is nadeel beide zelfde wave lengte kwa licht gebruikt.. up 1310nm down 1490nm

bij XSGpon wat KPN WBA gaat uitrollen die gaat gebruik maken van up 1270nm down 1577nm(dan kan door gewone NT niet meer de boel verstoord worden omdat beide om andere wave lengte zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jopoh schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:47:
[...]

laat zo zeggen kpn noemt het een alien(ook wel spook object wat er niet in thuis hoort)

als een klant in een AON gebied zit en wordt van wba netwerk door t-mobile na odf hen eigen pon appratuur. dan hangt er bij de klant een NT. echter kan deze NT niet met pon licht overweg en dat verstoort een segment op de OLT

GPON licht is encrypted? Daardoor kan de normale NT er niets van maken? ja klopt die kan daar niet mee over weg. dat is nadeel beide zelfde wave lengte kwa licht gebruikt.. up 1310nm down 1490nm

bij XSGpon wat KPN WBA gaat uitrollen die gaat gebruik maken van up 1270nm down 1577nm(dan kan door gewone NT niet meer de boel verstoord worden omdat beide om andere wave lengte zit)
Dan klopt het verhaal van de Guidion monteur denk ik wel. KPN plugged eea om (hier dus eerder dan afgesproken) en dan zitten al ontsloten mensen met de gebakken peren totdat verkeerde apparatuur (de alien) verwijderd is.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:15:
[...]
Dan klopt het verhaal van de Guidion monteur denk ik wel. KPN plugged eea om (hier dus eerder dan afgesproken) en dan zitten al ontsloten mensen met de gebakken peren totdat verkeerde apparatuur (de alien) verwijderd is.
Maar ook als het niet eerder dan afgesproken gebeurt heb je gebakken peren, zij het wat korter. Dan zet KPN Netwerk de patch om tussen 8 uur en 12 uur in de ochtend, zoals contractueel afgesproken met T-Mobile. Maar de Guidion monteur die de goede ONT bij de klant plaatst komt sowieso pas na 12 uur in de middag,

Heb je nog steeds een paar uren met dit soort problemen. En dat bedoelde ik met "T-Mobile moet dit zelf oplossen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Barre73 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:20:
[...]

Maar ook als het niet eerder dan afgesproken gebeurt heb je gebakken peren, zij het wat korter. Dan zet KPN Netwerk de patch om tussen 8 uur en 12 uur in de ochtend, zoals contractueel afgesproken met T-Mobile. Maar de Guidion monteur die de goede ONT bij de klant plaatst komt sowieso pas na 12 uur in de middag,

Heb je nog steeds een paar uren met dit soort problemen. En dat bedoelde ik met "T-Mobile moet dit zelf oplossen"
Klopt. Dat is wat zij dus ook hebben voorgesteld alsin zelf omprikken vanaf de KPN apparatuur. Of hoe kun je dit anders voorkomen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Monteur Guidion belde zojuist; "ik heb meer meldingen ontvangen en ben nu bij de centrale, check nog eens" en we zijn weer online *O* Bovenstaande is dus 100% zeker het geval. Als dit nog vaker gebeurd, ga ik opzeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 30-07-2021 11:52 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
[...]

Na 14.00 uur worden de afspraken pas ingepland. Vorig week donderdag rond 17.05 (5 uur nieuws was nog bezig) ook al om gepatcht. Monteur vrijdag kwam tussen 16.00 - 18.00. Zou KPN netwerk dit willen uitzoeken de postcode kunnen ze krijgen. De monteur zei ook niet vreemd dat doen ze anders nooit.

@groxgrox Heb jij na vorige week dondermiddag 17.00 een storing gehad? We zitten in dezelfde POP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:42:
[...]

Klopt. Dat is wat zij dus ook hebben voorgesteld alsin zelf omprikken vanaf de KPN apparatuur. Of hoe kun je dit anders voorkomen?
Spanning moet van de apparatuur af voor de omzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

space-one schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Spanning moet van de apparatuur af voor de omzetting.
Hoe dan? Thuisgebruiker weet dit niet. KPN monteur zet eea om en aan de andere kant van het glas zit verkeerde/oude spulleboel nog op de spanning waardoor GPON over de zeik gaat.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Hoe dan? Thuisgebruiker weet dit niet. KPN monteur zet eea om en aan de andere kant van het glas zit verkeerde spulleboel nog op de spanning waardoor GPON over de zeik gaat.
Niet iedere klant is zo technische dat als de KPN monteur zou bellen dat de spanning er af gaat of blijft.
KPN monteur moet bij de klant de apparatuur verwijderen of de Guidion monteur moet gaan patchen.

Oplossing T-Mobile en KPN netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door space-one op 30-07-2021 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

space-one schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:23:
[...]

Niet iedere klant is zo technische dat als de KPN monteur zou bellen dat de spanning er af gaat of blijft.
KPN monteur moet bij de klant de apparatuur verwijderen of de Guidion monteur moet gaan patchen.

Oplossing T-Mobile en KPN netwerk.
Wat probeer je nu te zeggen? Ik zeg hierboven toch al dat de werkvolgorde niet juist is, waardoor er storingen ontstaan voor al ontsloten GPON gebruikers? Dat probleem heeft Guidion neergelegd bij T-Mobile.

[ Voor 18% gewijzigd door JB op 30-07-2021 13:27 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:06
space-one schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:07:
[...]

Na 14.00 uur worden de afspraken pas ingepland. Vorig week donderdag rond 17.05 (5 uur nieuws was nog bezig) ook al om gepatcht. Monteur vrijdag kwam tussen 16.00 - 18.00. Zou KPN netwerk dit willen uitzoeken de postcode kunnen ze krijgen. De monteur zei ook niet vreemd dat doen ze anders nooit.

@groxgrox Heb jij na vorige week dondermiddag 17.00 een storing gehad? We zitten in dezelfde POP.
Ik ben niet thuis maar als ik in mijn logs kijk zie ik dat ik afgelopen maandag rond 16.30 offline was, de hele avond. De 27e was ik om 0.00 uur weer online.
Donderdag zelf was ik aan het werk thuis en had ik geen storing.

In de verdere logs zie ik geen storing.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 14:58
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:24:
[...]

Wat probeer je nu te zeggen?
Dat het proces ruk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

groxgrox schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Ik ben niet thuis maar als ik in mijn logs kijk zie ik dat ik afgelopen maandag rond 16.30 offline was, de hele avond. De 27e was ik om 0.00 uur weer online.

Hetzelfde issue waarschijnlijk. Andere GPON gebruikers hebben dus mega impact. Was jij afgelopen maandag ook offline @space-one :? Toen was jij al om naar GPON toch?

@j_bos precies! :)

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 30-07-2021 13:33 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:24:
[...]

Wat probeer je nu te zeggen? Ik zeg hierboven toch al dat de werkvolgorde niet juist is, waardoor er storingen ontstaan voor al ontsloten GPON gebruikers? Dat probleem heeft Guidion neergelegd bij T-Mobile.
Ik neem aan dat T-Mobile en KPN netwerk beide weten als dezelfde wavelengte gebruiken dat het fout kan gaan. Het kan ook zo zijn dat bepaalde apparatuur storingen veroorzaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• space-one
groxgrox schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Sinds vorige week internet geen storingen alleen ook maandag deze melding. Wel gewoon internet maar vanaf het internet niet bereikbaar.

Monitor name: Home 143.177.xxx.xxx
Target: 143.177.xxx.xxx
Downtime: 2 hr 41 min
Noticed at: 2021-07-26 15:22:20 (UTC+00:00)
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:28:
[...]

Hetzelfde issue waarschijnlijk. Andere GPON gebruikers hebben dus mega impact. Was jij afgelopen maandag ook offline @space-one :? Toen was jij al om naar GPON toch?
Ja beide GPON en dezelfde. Of dat betekend of we in POP in dezelfde GPON segment zijn gepatch weet ik natuurlijk niet. Ik neem niet aan dat iedere GPON gebruiker te samen achter 1 up en downlink zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door space-one op 30-07-2021 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

space-one schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:40:
[...]

Sinds vorige week internet geen storingen alleen ook maandag deze melding. Wel gewoon internet maar vanaf het internet niet bereikbaar.

Monitor name: Home 143.177.xxx.xxx
Target: 143.177.xxx.xxx
Downtime: 2 hr 41 min
Noticed at: 2021-07-26 15:22:20 (UTC+00:00)

[...]

Ja beide GPON en dezelfde. Of dat betekend of we in POP in dezelfde GPON segment zijn gepatch weet ik natuurlijk niet. Ik neem niet aan dat iedere GPON gebruiker te samen achter 1 up en downlink zitten.
Je deelt eea, waardoor T-Mobile extra voorzichtig moet zijn bij aansluiten van nieuwe verbindingen. Hoe het precies werkt, weet ik ook niet maar het feit dat jullie beiden "offline" waren (dat begrijp ik toch goed?), geeft mij het gevoel dat ook daar eea onzorgvuldig is doorgevoerd in de POP.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nee hoor. Dit is te voorkomen door de T-Mobile/Guidion monteur zelf de patch te laten omzetten nadat hij bij de klant is geweest en de NT heeft vervangen voor een ONT (of de klant vooraf bellen dat hij/zij de stekker eruit trekt en dan eerst de patch omzetten). Zo gebeurt het ook bij klanten met een al opgeleverde of in gebruik zijnde aansluiting die naar KPN gaan (GPON of niet). KPN monteur doet zelf de patch in de PoP en rijdt dan naar de klant voor de rest.

Maar.... zoals ik al zei moet T-Mobile dan die optie in het contract activeren en dat kost geld. Dus komen we toch weer terug bij T-Mobile.

(en zolang KPN Netwerk het blijft doen behoort dat natuurlijk wel op de dag van omzetting gedaan te worden, niet een dag eerder, dat staat buiten kijf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Barre73 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:34:
[...]

Nee hoor. Dit is te voorkomen door de T-Mobile/Guidion monteur zelf de patch te laten omzetten nadat hij bij de klant is geweest en de NT heeft vervangen voor een ONT (of de klant vooraf bellen dat hij/zij de stekker eruit trekt en dan eerst de patch omzetten). Zo gebeurt het ook bij klanten met een al opgeleverde of in gebruik zijnde aansluiting die naar KPN gaan (GPON of niet). KPN monteur doet zelf de patch in de PoP en rijdt dan naar de klant voor de rest.

Maar.... zoals ik al zei moet T-Mobile dan die optie in het contract activeren en dat kost geld. Dus komen we toch weer terug bij T-Mobile.

(en zolang KPN Netwerk het blijft doen behoort dat natuurlijk wel op de dag van omzetting gedaan te worden, niet een dag eerder, dat staat buiten kijf)
Dit wordt een gebed zonder einde. Monteur nogmaals gebeld om hem te bedanken (fijne vent!) en hij zegt ook, deze werkwijze is compleet verkeerd om. Die NTs trappen de GPON elke keer op zijn gat als iemand omgezet wordt. Nu zijn er nog maar een paar verbindingen die er last van hebben maar dat worden er steeds meer.

Ik kan er de klok op gelijk zetten dat dit binnenkort weer gebeurd. Dan ga ik opzeggen.

T-Mobile zojuist ook weer gebeld omdat ik benieuwd was naar de status van mijn ticket. Ticket is gewoon afgesloten zonder verwittiging, met "klant heeft al eerder een monteur gehad". Dus ik zeg tegen die lieve mevrouw van de 1e lijn (want zij kan er ook niets aan doen), hoe zou jij dit vinden? We hebben 2 zaken, reactief kansloos want ik heb directe impact van dit proces maar ook proactief want zolang dit proces niet veranderd, gaat dit ellende opleveren. Ik verwacht er verder niets van, maar ze ging het doorgeven. Black hole principe voor ons als klantje :+

Dit is puur kostentechnisch gelul, want ze gunnen Guidion geen fatsoenlijke werkorders omdat het telkens geld kost. Dit gaat leuk worden op korte/lange termijn. Benieuwd wie de volgende is, die zich hier meldt met dit soort fratsen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Je deelt eea, waardoor T-Mobile extra voorzichtig moet zijn bij aansluiten van nieuwe verbindingen. Hoe het precies werkt, weet ik ook niet maar het feit dat jullie beiden "offline" waren (dat begrijp ik toch goed?), geeft mij het gevoel dat ook daar eea onzorgvuldig is doorgevoerd in de POP.
Bij mij was het wel mogelijk met de browser bijv nos.nl te bereiken. Maar vanaf internet meet hetrixtools.com iedere minuut of mijn router bereikbaar is en dat werkte niet op die maandag.

[ Voor 3% gewijzigd door space-one op 30-07-2021 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:06
groxgrox schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Vanmorgen was de monteur hier en die is in de pop geweest. Volgens hem mochten ze dit niet aanpassen maar er zat blijkbaar een verkeerde patch kabel in (?). Deze had met de omzetting naar gpon aangepast moeten worden door de monteur en dit was niet gedaan.

Hierdoor kon de demping te hoog zijn (16 was die bij mij) en door er een nieuwe patch kabel tussen te zetten is deze gedaald naar 11. De lijn is hierbij uitgemeten door T-Mobile. Nu weer prima dus! We gaan het meemaken!

Hopelijk heb jij niet hetzelfde!
Zou dit niet de oorzaak geweest kunnen zijn dat we offline waren? Zou opgelost moeten zijn nu....
Over onzorgvuldigheid gesproken...

[ Voor 9% gewijzigd door groxgrox op 30-07-2021 15:54 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 23:40
Barre73 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:34:
[...]

Zo gebeurt het ook bij klanten met een al opgeleverde of in gebruik zijnde aansluiting die naar KPN gaan (GPON of niet). KPN monteur doet zelf de patch in de PoP en rijdt dan naar de klant voor de rest.
Dit doen ze alleen in PoP's waar klanten op GPON / AON gemixt zitten. Ik ben vorig jaar van T-Mobile naar KPN gegaan, maar de monteur heeft met het opbellen het niet gehad "wilt u de adapter van de NT/mediaconverter even lostrekken?".

En dat komt omdat ik van AON naar AON ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Soundwork schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:49:
[...]

Dit doen ze alleen in PoP's waar klanten op GPON / AON gemixt zitten. Ik ben vorig jaar van T-Mobile naar KPN gegaan, maar de monteur heeft met het opbellen het niet gehad "wilt u de adapter van de NT/mediaconverter even lostrekken?".

Waarom ben je naar KPN gegaan? Zie dat 1 Gbit meteen 57,50 euro kost maar ben me wel aan het verdiepen ivm deze ellende.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 06:03
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Waarom ben je naar KPN gegaan? Zie dat 1 Gbit meteen 57,50 euro kost maar ben me wel aan het verdiepen ivm deze ellende.
Nou wat je dus zelf zegt, ellende!
Wil je gewoon geen gezeur, betaal dan die paar euro extra voor een goede lijn.
Maar je kan uiteraard ook gewoon geluk hebben en nergens ergens last van krijgen ;)
Het is nogal een gok bij T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soundwork schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:49:
[...]

Dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde alleen maar dat KPN als provider haar monteurs wel laat patchen voordat ze naar de klant gaan.
Klinkt logisch maar heeft echt wel een tijd geduurd. Eerst deed de aannemer van Reggefiber/KPN Netwerk alle patches namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:04:
[...]

Dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde alleen maar dat KPN als provider haar monteurs wel laat patchen voordat ze naar de klant gaan.
Klinkt logisch maar heeft echt wel een tijd geduurd. Eerst deed de aannemer van Reggefiber/KPN Netwerk alle patches namelijk.
Ik begree van een tmobile monteur dat die nu ook langzaamaan getraind werden om dat te mogen doen op bepaalde locaties. Uiteindelijk schaalt het hele model natuurlijk voor geen meter als er voor iedere aansluiting twee man moeten gaan rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dôh schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:22:
[...]

Nee, dat herken ik niet. Heb zelf een 500/500 abbonement via WBA. Probeer eens alternatieve DNS servers. Mogelijk laden pagina's dan sneller.
nou ik heb de dns aangepast en geen verschil.

Ene moment is speedtest prima, andere moment 1mbit upload.
Ook met nperf ene moment goed, andere moment kakt alles icm de streams in
Ook in dagelijks gebruik merk je het. Teams calls klappen er opeens uit (of video stopt).
Netflix/videoland connect soms niet

Klantenservice ziet natuurlijk geen problemen....

Spul ligt er net 3 dagen, kan ik het nog annuleren?

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 31-07-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

laurens0619 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:25:
[...]

Ook in dagelijks gebruik merk je het. Teams calls klappen er opeens uit (of video stopt).

Als het goed is heb je 14dagen Bedenktijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[...]

Welke aansluit methode heb je? WBA of ODF? Klinkt als een volle uplink of een te hoge demping waardoor je lijn klappert? Alhoewel je dan niet 1 Mbps zou hebben maar 0,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
stormfly schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:01:
[...]

Welke aansluit methode heb je? WBA of ODF? Klinkt als een volle uplink of een te hoge demping waardoor je lijn klappert? Alhoewel je dan niet 1 Mbps zou hebben maar 0,0.
Geen idee hoe zie ik dat?
Het ene moment is die gewoon 50/50 hoor maar paar minuten later kan die zo in elkaar klappen
Gewoon bizar instabiel. Zo instabiel dat netflix soms zelfs bij login scherm hangt

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sander schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:18:
[...]

Ik begree van een tmobile monteur dat die nu ook langzaamaan getraind werden om dat te mogen doen op bepaalde locaties. Uiteindelijk schaalt het hele model natuurlijk voor geen meter als er voor iedere aansluiting twee man moeten gaan rijden
Het zijn geen T-Mobile monteurs maar van Guidion. En er zijn er al veel die de patchcursus hebben gedaan. Maar ja... Het mag pas als T-Mobile die optie in het contract activeert..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:02:
[...]

Het ene moment is die gewoon 50/50 hoor maar paar minuten later kan die zo in elkaar klappen
Gewoon bizar instabiel. Zo instabiel dat netflix soms zelfs bij login scherm hangt
1. Je hebt een Huawei mediaconverter (klein wit kastje) -> ODF
2. Je hebt een zwarte mediaconverter maar je kon het 1Gbit abonnement gewoon bestellen -> ODF
3. Je hebt een zwarte mediaconverter en kon niet hoger dan 100/100 bestellen -> WBA.

ODF is eigen apparatuur van T-Mobile in de PoP
WBA loopt via de switch van KPN Wholesale in de PoP.

WBA kent zelden problemen. ODF vrij veel ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

Barre73 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Het zijn geen T-Mobile monteurs maar van Guidion. En er zijn er al veel die de patchcursus hebben gedaan. Maar ja... Het mag pas als T-Mobile die optie in het contract activeert..
Wat kost 't om die optie te activeren?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Barre73 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:24:
[...]

2. Je hebt een zwarte mediaconverter maar je kon het 1Gbit abonnement gewoon bestellen -> ODF
3. Je hebt een zwarte mediaconverter en kon niet hoger dan 100/100 bestellen -> WBA.

ODF is eigen apparatuur van T-Mobile in de PoP
WBA loopt via de switch van KPN Wholesale in de PoP.

WBA kent zelden problemen. ODF vrij veel ..
Thnx!

Die heb ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
laurens0619 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:02:
[...]

Dan heb je ODF van Tmobile zelf. Ze doen vrij weinig aan capaciteit management. Welke tijden vindt het plaats?

https://stats.ams-ix.net/index.html Op deze link kan je qua tijd de piek en dal momenten aardig inschatten. Komen die piek tijde overeen met jouw tijden?

Wat zou je moeten halen als het wel werkt, volgens je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

In principe zou er een monteur moeten komen met deze klachten, maar als de klantenservice niets "ziet", dan wordt dat een lastige.

Annuleren kan als het goed is binnen 14 dagen, maar vaak rekenen zij vanaf het moment dat je het contract afsluit ipv oplevering, destijds kon ik er niet onderuit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:31:
[...]

Als het goed is heb je 14dagen Bedenktijd
Die 14 dagen is om ervanaf te zien als je iets vanuit een impuls hebt gekocht of overvallen bent door een verkoper. Niet om het product te proberen.
Deze 14 dagen gaat in vanaf het afsluiten/tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:24:
[...]

Wat kost 't om die optie te activeren?
Die informatie is vertrouwelijk omdat het een contract betreft tussen Glasoperator en Reggefiber.

En ja, die namen kloppen nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

Barre73 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Die informatie is vertrouwelijk omdat het een contract betreft tussen Glasoperator en Reggefiber.

En ja, die namen kloppen nog steeds.
Flauw.
T-Mobile berekent al belachelijke aansluitkosten, kan het vast wel bij in.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jongetje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Die 14 dagen is om ervanaf te zien als je iets vanuit een impuls hebt gekocht of overvallen bent door een verkoper. Niet om het product te proberen.
Deze 14 dagen gaat in vanaf het afsluiten/tekenen.
Nee hoor. Zijn al diverse zaken over gevoerd. Je moet het product kunnen proberen. Dus pas als je de apparatuur hebt ontvangen en kan proberen ( dus geactiveerd zijn) behoort de 14 dagen in te gaan.

https://www.google.com/am...-overtreden-de-wet/%3famp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Quad schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Flauw.
T-Mobile berekent al belachelijke aansluitkosten, kan het vast wel bij in.
Hoezo flauw? Als jij bij een verkoopafdeling van een bedrijf werkt mag je hier toch ook niet op Internet gooien wat bedrijf A betaalt voor jullie product, en wat bedrijf B betaalt?
De tarieven zijn niet heel geheim maar wel vertrouwelijk. En ook gereguleerd door de ACM dus elke operator betaalt hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Barre73 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Nee hoor. Zijn al diverse zaken over gevoerd. Je moet het product kunnen proberen. Dus pas als je de apparatuur hebt ontvangen en kan proberen ( dus geactiveerd zijn) behoort de 14 dagen in te gaan.

https://www.google.com/am...-overtreden-de-wet/%3famp
Volgens de wet heb je gelijk, maar gelijk hebben en krijgen is nogal een verschil. Ik moest toen het abonnement afkopen als ik er vanaf wilde en dat vertikte ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Segafreak83 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:46:
[...]

Volgens de wet heb je gelijk, maar gelijk hebben en krijgen is nogal een verschil. Ik moest toen het abonnement afkopen als ik er vanaf wilde en dat vertikte ik.
Ik weet het. Zie het vaker langs komen op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

laurens0619 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Thnx!

Die heb ik
Hey knappert! :P Laat even welke provider het wordt, wellicht krijgen we samen korting :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Precies zoals @sjaak88 zegt: ellende. Packet loss op de verbinding, onstabiel. Vaak hickups.
Dus ja, waar ga je dan voor: goedkoop of duurkoop? Ik dan maar voor het laatst.

Zelf heb ik nog het "geluk" dat ik AON heb, want ook bij KPN WBA heb je op steeds meer PoP's met GPON en de zwarte Nokia ONT. Dus geen irritatie omdat ik niet van andere klanten afhankelijk ben omdat er een verkeerde NT op de bus zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
stormfly schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:16:
[...]

Dan heb je ODF van Tmobile zelf. Ze doen vrij weinig aan capaciteit management. Welke tijden vindt het plaats?

https://stats.ams-ix.net/index.html Op deze link kan je qua tijd de piek en dal momenten aardig inschatten. Komen die piek tijde overeen met jouw tijden?

Wat zou je moeten halen als het wel werkt, volgens je contract.
50/50. Het is ongeveer de hele dag gekut
Ik ga ze proberen te bellen (chat klantenservice gaf al aan dat t kon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:43

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ik heb gelukkig geen problemen met mijn ODF verbinding. Nou ja, de hogere ping t.o.v. KPN daargelaten dan.

Gisteren heb ik mijn meterkast even aangepakt en mijn Sophos XG 135 kunnen installeren. Wat een verademing zeg. Alles in huis is net wat snappier. De Huawei router is me toch een partij bagger.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Soundwork schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:04:
[...]

Precies zoals @sjaak88 zegt: ellende. Packet loss op de verbinding, onstabiel. Vaak hickups.
Dus ja, waar ga je dan voor: goedkoop of duurkoop? Ik dan maar voor het laatst.

Zelf heb ik nog het "geluk" dat ik AON heb, want ook bij KPN WBA heb je op steeds meer PoP's met GPON en de zwarte Nokia ONT. Dus geen irritatie omdat ik niet van andere klanten afhankelijk ben omdat er een verkeerde NT op de bus zit.
Heeft overstappen dan wel zin voor mij? Ik ben nu ook naar GPON gegaan maar geen idee of KPN hier weer terug naar AON betekent?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
JB schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:45:
[...]
Heeft overstappen dan wel zin voor mij? Ik ben nu ook naar GPON gegaan maar geen idee of KPN hier weer terug naar AON betekent?
Geen idee. Dat hangt af of KPN WBA bij de PoP in jouw wijk nu GPON OLT's of AON DSLAM's gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Soundwork schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:04:
[...]

Geen idee. Dat hangt af of KPN WBA bij de PoP in jouw wijk nu GPON OLT's of AON DSLAM's gebruiken....
GPon KPN is alleen in nieuw uitgerolde gebieden van de laatste anderhalfjaar.
had je allang glas tot beschikking dan zit je gewoon bij kpn op AON

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jopoh schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:06:
[...]

GPon KPN is alleen in nieuw uitgerolde gebieden van de laatste anderhalfjaar.
had je allang glas tot beschikking dan zit je gewoon bij kpn op AON
Dus dan ga ik terug naar AON?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
JB schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:09:
[...]

Hoe lang heb je nu glasvezel in je meterkast zitten?
Heb je als FTU nu een TK01 (1-delige FTU) of TY01 (2-delige FTU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Soundwork schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:10:
[...]

Hoe lang heb je nu glasvezel in je meterkast zitten?
Heb je als FTU nu een TK01 (1-delige FTU) of TY01 (2-delige FTU)
Al jaren. Zo’n oranje doos waar de NT van KPN normaliter op gedrukt wordt.

Zo zat het eerst;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M979druCgXELZbrXV5GosKUJWfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDH9r3Lpui6seqlN7tDx9BOb.jpg?f=fotoalbum_large

Nog van Vodafone Thuis tijdperk.

[ Voor 40% gewijzigd door JB op 31-07-2021 20:23 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JB schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:09:
[...]

Ja. GPON is alleen geplaatst in PoPs die nieuw zijn gebouwd de laatste anderhalf jaar.
Jij hebt al lang glasvezel (in ieder geval voor 2016) dus in jouw PoP heeft KPN AON apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:28:
[...]

[edit]

nee, ik heb dit ook al 2x gehad deze week, scroll maar omhoog/terug om mijn relaas te lezen, maakt niet uit of je de zyxel gebruikt of je eigen router. mijn eerste storing was nog de zyxel in gebruik, bij storing 2 m'n eigen Asus wifi6 router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DaveFlash schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:35:
[...]

nee, ik heb dit ook al 2x gehad deze week, scroll maar omhoog/terug om mijn relaas te lezen, maakt niet uit of je de zyxel gebruikt of je eigen router.
Daar ben ik inmiddels ook achter. Hier is het nu 2x gebeurd omdat een nieuwe GPON ontsluiting (met waarschijnlijk nog onder stroom staande NT apparatuur van de oude lijn) de bestaande verbindingen onderuit trapte.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:01:

zelfde hier, als dit verhaal over een om-prikking water houd, zijn er dus in mijn wijk deze maand 2x 1 consument omgeprikt van provider x-y-z-etc naar tmobile gpon, wat dus 2x bij mij resulteerde in een verbinding die de halve dag weg was en dus groen knipperend pon lampje op de huwawei nt, te weten op ma. 5 juli j.l. vanaf ±05:30/06:00 tot bij 13:55 en deze week weer op do. 29 juli van ±07:30 t/m ±13:40.

dat vind ik dan erg schofterig, en de eenvoudigste oplossing is dat t-mobile gewoon zorgt dat ze die guidion monteur bij de mensen thuis verplicht op dezelfde dag pland om binnen een uur na dat de kpn aannemer in de wijkcentrale de om-priking afrond, dan bij klant langskomt, of de kpn aannemer bij de klant of guidieon alle werkzaamheden incl omprikking!

dan nog de vraag, is het voor mij als consument mogelijk, om onder Wob verzoek bij t mobile op te vragen of mijn vermoeden juist is dat er die data hierboven 2 nieuwe klanten zijn aangesloten om boven water te krijgen dat dat de werkelijke oorzaak is? (zonder dat zij mij natuurlijk hoeven te verstrekking wie die klanten zijn, enkel of ze iemand op die datum in mijn wijk hebben aangesloten of niet?

[ Voor 4% gewijzigd door DaveFlash op 31-07-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

[...]

@JB
hoe doe je dit, en kun je dit ook voor mijn data doen? ik stuur mijn postcode en Huisnr in dm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

JB schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:51:
[...]

Klopt, maar ik heb groen/blauw gekregen en blauw/blauw zitten nu. Dus dan moet ook die FTU open. Kan geen kwaad? Das het enige wat Guidion normaliter doet?
nee, wat mij betreft idd niet, ik heb ook dit zelf aangesloten op de dag dat ik om ging, was al heel vroeg in de ochtend dat m'n Sonos in de slaapkamer die ik als wekker functie gebruik er mee ophield komende vanaf een tweak wba abo, toen ik heb dus zelf meteen alle t-mobile apparatuur aangesloten incl de patch kabels en huwawei nt en de rest van eigen apparatuur, en had direct t-mobile glas werkend, in de middag zelfs de monteur nog geweigerd aan de deur :_)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

[...]

dat is idd bij mij ook 2x het patroon, 's morgens vroeg tussen 5 en/of 8u pon lampje helemaal in paniek groen aan het knipperen op die Chinezen nt, en idd internettv/telefoon weg, even in de middag tussen 13 a 14u, verbinding weer terug :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:33:
[...]

je en ik was dus ook online ma 5 juli en opnieuw do 29 juli j.l. zie elders eerder in deze thread 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

JB schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:15:
[...]
(..) die zich hier meldt met dit soort fratsen.
ja ik dus! :9~ :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JB schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Daar ben ik inmiddels ook achter. Hier is het nu 2x gebeurd omdat een nieuwe GPON ontsluiting (met waarschijnlijk nog onder stroom staande NT apparatuur van de oude lijn) de bestaande verbindingen onderuit trapte.
En dan loopt er een hele discussie/rechtzaak dat klanten eigen modems zouden mogen gebruiken tot en met de mediaconverter aan toe. Als dat doorgaat kan dat potentieel dus voor veel verstoringen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

The GUI schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:33:
Ik heb gelukkig geen problemen met mijn ODF verbinding. Nou ja, de hogere ping t.o.v. KPN daargelaten dan.

Gisteren heb ik mijn meterkast even aangepakt en mijn Sophos XG 135 kunnen installeren. Wat een verademing zeg. Alles in huis is net wat snappier. De Huawei router is me toch een partij bagger.
is dat niet wat overkill zo'n dure (1000,- plus ofzo, dacht ik?) premium fysieke firewall router ding voor thuis gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

JB schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:19:
[...]

Zo zat het eerst;

[Afbeelding]

dat is idd TY01, de kleur van die cover plaat/bak (die 2 oranje dingen) maakt niet zo veel uit, bij mij zijn die wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

jongetje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:07:
[...]

En dan loopt er een hele discussie/rechtzaak dat klanten eigen modems zouden mogen gebruiken tot en met de mediaconverter aan toe. Als dat doorgaat kan dat potentieel dus voor veel verstoringen zorgen.
daarom pleit ik dus voor een verbod op pon, alles zou verplicht aon/p2p uitgevoerd moeten worden, zodat consumenten met de eigen hardware waar al spf modules inzitten, bijv de fritzbox 5490, zonder probleem van provider naar provider kunne, ook op glas. feit is, eigen modem/router keuze is nu per wet verplicht, geregeld en vast gelegd, met nog enkel maanden te gaan voordat dit definitief geldt voor de providers en men vanuit de acm enzo ook gaat en mag gaan regulieren/beboeten hierop voor providers die hier niet de mogelijkheden voor aanbieden. want als ik zo het eu besluit doorlees en ook de Nederlandse ratificatie in het besluit eindapparaten, zou bijv voor ziggo enzo ook gelden dat ik zelf m'n decoder moet kunnen uitkiezen of moet kunnen kiezen voor juist geen decoder maar een tv met dvb-c, maar goed die ziggo discussie en het vanuit hun niet beschikbaar maken van 4K/UHD zenders op dvb-c is een andere discussie elders op tweeaktes :D \

wat betreft dat zou dit ook voor t-moible tv moeten gelden, en moet ik bijv ook tegen t-mobile kunnen zeggen, dat ik mobiele tv niet met de vreselijke amino box wil kijken, maar met een tv met ethernet poort en smart apps, om maar wat te noemen:_)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

[...]

@JB
check je dm: data pon problemen 5 juli j.l. ±05:30 & 29 juli j.l. ±07:30

[ Voor 9% gewijzigd door DaveFlash op 31-07-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DaveFlash Alles wat T-Mobile vorig jaar, nu en in de toekomst aanlegt is PON. Hier in de wijk zitten de passieve splitters op veel plekken ingegraven. Dat is niet eenvoudig aan te passen...

Wat betreft TV is er een appletv app. Maar is ook niet te doen om voor elke tv fabrikant een app. uit te brengen en te ondersteunen. Al zou een AndroidTV app een mooie aanvulling zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door jongetje op 31-07-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

jongetje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:42:
@DaveFlash Alles wat T-Mobile vorig jaar, nu en in de toekomst aanlegt is PON. Hier in de wijk zitten de passieve splitters op veel plekken ingegraven. Dat is niet eenvoudig aan te passen...

Wat betreft TV is er een appletv app. Maar is ook niet te doen om voor elke tv fabrikant een app. uit te brengen en te ondersteunen. Al zou een AndroidTV app een mooie aanvulling zijn.
ik bedoel meer in wijken zoal de mijne waar het netwerk aon van kpn is maar mobiele actief wordt met pon asparuur in de kpn wijkcentrale. daar zou t-mobiel dan ook gewoon aon moeten toepassen op eigen apparatuur, en eigen aanleg zouden ze idd ook het beste aon doen, maar ik heb wel eens gehoord dat een deel of al het pon/gpon in de toekomst toch omgezet kan worden in full aon netwerken...

wat betreft tv, er is al jaren een standaard voor iptv op smart tv's die beschikbaar is en gebruik zou kunnen worden, maar er is door de isp's voor gekozen om dat hier niet te gebruiken. in azië wordt dit bijv. al wel gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door DaveFlash op 31-07-2021 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jongetje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:42:
Nee hoor. T-Mobile GPON heeft alleen splitters in de PoP. KPN heeft inmiddels ook veel splitters in nieuwe wijkkastjes (zie topic over KPN Netwerk NL).
Nergens in Nederland liggen GPON splitters ingegraven. Je zal in de war zijn met een distributiepunt. Waar 96 klantkabels worden gelast aan 1*96vz kabel naar de PoP. Dat is geen splitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
JB schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:19:
[...]

Zo zat het eerst;

[Afbeelding]

Dan krijg je 100% AON als je terug wil naar KPN (via operator KPN WBA)...
Jij hebt inderdaad de TY-01 met de 2 oranje kappen, bij mij zijn ze wit.
DaveFlash schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:37:
[...]

daarom pleit ik dus voor een verbod op pon, alles zou verplicht aon/p2p uitgevoerd moeten worden, zodat consumenten met de eigen hardware waar al spf modules inzitten, bijv de fritzbox 5490, zonder probleem van provider naar provider kunne, ook op glas. feit is, eigen modem/router keuze is nu per wet verplicht, geregeld en vast gelegd, met nog enkel maanden te gaan voordat dit definitief geldt voor de providers en men vanuit de acm enzo ook gaat en mag gaan regulieren/beboeten hierop voor providers die hier niet de mogelijkheden voor aanbieden. want als ik zo het eu besluit doorlees en ook de Nederlandse ratificatie in het besluit eindapparaten, zou bijv voor ziggo enzo ook gelden dat ik zelf m'n decoder moet kunnen uitkiezen of moet kunnen kiezen voor juist geen decoder maar een tv met dvb-c, maar goed die ziggo discussie en het vanuit hun niet beschikbaar maken van 4K/UHD zenders op dvb-c is een andere discussie elders op tweeaktes :D \

wat betreft dat zou dit ook voor t-moible tv moeten gelden, en moet ik bijv ook tegen t-mobile kunnen zeggen, dat ik mobiele tv niet met de vreselijke amino box wil kijken, maar met een tv met ethernet poort en smart apps, om maar wat te noemen:_)
Dat gaat helaas niet meer gebeuren. Operators hebben al lang geleden besloten geen investeringen meer te doen in AON. Jammer voor de klant, maar PON techniek is de techniek die men in de toekomst alleen nog maar gaat gebruiken. Alle AON apparatuur die op den duur afgeschreven wordt, zal worden vervangen door PON apparatuur. Het is gewoon een geld kwestie. Klant wordt eigenlijk altijd de dupe als het om de nadelen van de techniek gaat. Zoals Reggefiber vroeger het netwerk aanlegde op basis van de PtP netwerk structuur, was in mijn ogen de mooiste, in de POP kan de operator zelf dan bepalen hoe de klant aan te sluiten. Aangezien NetwerkNL nu ook bij nieuwe netwerken kiest voor OAP kasten kan dat niet meer. Ook dit is een kosten kwestie.

[ Voor 62% gewijzigd door Soundwork op 31-07-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Soundwork schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:28:
[...]

Ook dit is een kosten kwestie.
stelletje hufters zijn het! :( :( :( :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:30

pinda powerrr

Slow down...

En dan komen we weer op het aloude argument dat de aanleg van glasvezel eigenlijk een nutsvoorziening had moeten zijn. Elk huis zijn eigen vezel, elk huis de keuze uit elke provider.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Soundwork schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:28:
[...]

Dan krijg je 100% AON als je terug wil naar KPN (via operator KPN WBA)...
Jij hebt inderdaad de TY-01 met de 2 oranje kappen, bij mij zijn ze wit.

[...]

Dat gaat helaas niet meer gebeuren. Operators hebben al lang geleden besloten geen investeringen meer te doen in AON. Jammer voor de klant, maar PON techniek is de techniek die men in de toekomst alleen nog maar gaat gebruiken. Alle AON apparatuur die op den duur afgeschreven wordt, zal worden vervangen door PON apparatuur. Het is gewoon een geld kwestie. Klant wordt eigenlijk altijd de dupe als het om de nadelen van de techniek gaat. Zoals Reggefiber vroeger het netwerk aanlegde op basis van de PtP netwerk structuur, was in mijn ogen de mooiste, in de POP kan de operator zelf dan bepalen hoe de klant aan te sluiten. Aangezien NetwerkNL nu ook bij nieuwe netwerken kiest voor OAP kasten kan dat niet meer. Ook dit is een kosten kwestie.
Begrijp ik het nu goed, dat glasvezel nu het oude kabel gaat worden met PON, dat je dus je verbinding (meer dan normaal) deelt met je wijk?

En dat er dus ook meer vertraging bij kan komen?

Feitelijk wordt glasvezel dan dus de nek omgedraaid |:(, weg voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Segafreak83 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:01:
[...]

Begrijp ik het nu goed, dat glasvezel nu het oude kabel gaat worden met PON, dat je dus je verbinding (meer dan normaal) deelt met je wijk?

Je hebt zover ik weet nog steeds een 1 op 1 glasvezel liggen naar de POP. Daar wordt alles bij elkaar gedrukt met dat GPON. Kun je zien als het COAX principe inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 01-08-2021 00:12 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Segafreak83 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:01:
[...]

PON is een point-to-multipoint verbinding op glasvezel netwerk. Klopt dat bij kabel internet dit principe ook wordt gebruikt. Echter bij glasvezel PON wordt de download en upload wel symmetrisch geleverd. Bij kabel is de upload meestal nog 50 Mpbs. Dus je conclusie is iets te kort door de bocht dat het voordeel van glasvezel weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Soundwork schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:13:
[...]

PON is een point-to-multipoint verbinding op glasvezel netwerk. Klopt dat bij kabel internet dit principe ook wordt gebruikt. Echter bij glasvezel PON wordt de download en upload wel symmetrisch geleverd. Bij kabel is de upload meestal nog 50 Mpbs. Dus je conclusie is iets te kort door de bocht dat het voordeel van glasvezel weg is.
Helaas zie en lees ik hier: http://m.nl.fibresplitter...and-gpon-op-39237161.html

Dat als iedereen de verbinding nodig heeft dat je een tijdslot krijgt en de snelheid verdeeld gaat worden als de capaciteit van de vezel bereikt is.

Dus eigenlijk het oude jaren 90 kabel principe, lijn vol = trage of geen verbinding. Zeer slechte ontwikkeling. Goedkoper voor de bedrijven, maar de gebruiker is de dupe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

pinda powerrr schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:48:
En dan komen we weer op het aloude argument dat de aanleg van glasvezel eigenlijk een nutsvoorziening had moeten zijn. Elk huis zijn eigen vezel, elk huis de keuze uit elke provider.
precies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Segafreak83 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:25:
[...]

Helaas zie en lees ik hier: http://m.nl.fibresplitter...and-gpon-op-39237161.html

Dat als iedereen de verbinding nodig heeft dat je een tijdslot krijgt en de snelheid verdeeld gaat worden als de capaciteit van de vezel bereikt is.

Dus eigenlijk het oude jaren 90 kabel principe, lijn vol = trage of geen verbinding. Zeer slechte ontwikkeling. Goedkoper voor de bedrijven, maar de gebruiker is de dupe.
Ja en nee, het mooiste is een eigen fiber. Echter ben ik wel van mening dat GPON glasvezel beter kan functioneren dan coax internet.

Voordelen zijn dat er geen actieve componenten gebruikt worden. Minder kan op verstoring/ruis/uitval.

Ziggo verdeelt 1,6Gbps totaal over 300 modems in mijn wijk. Elke klant kan een 1Gbps abonnement afnemen🙃. De upload is fors minder in een coax wijk. Getallen zijn wat slecht te vinden, hou het op een paar honderd Mbps (200). D3.0 heeft nagenoeg geen ruimte meer voor upload verbeteringen. D3.1 gaat wel mogelijkheden krijgen voor hogere upload.

KPN deelt maximaal 32 huishoudens over 2,4Gbps en 1,2Gbps aan upload. Met een simple upgrade kan die aan beide zijden, klant en centrale naar 10Gbps gezet worden als de behoefte er is voor deze 32 huishoudens.

Ander voordeel is dat je een native ethernet poortje krijgt via je PON unit. Bij een coax netwerk heb je een niet zo energie zuinig modem nodig voor de conversie van HFC coax naar ethernet.

Ik ben heel blij dat we hier glasvezel (GPON) krijgen want mijn wijksegment van Ziggo zit vol qua upload tijdens werkuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Vat ik het zo goed samen? KPN is het netwerk aan het omzetten bij T-mobile naar GPON, maar omdat mensen hun oude NT aansluiten knalt dit netwerk er steeds uit?
Want daar maak ik me bij mij weinig zorgen om, netwerk ligt hier net, dus iedereen heeft een GPON aansluiting en sowieso een hoop mensen die wel de fiber hebben laten aanleggen (want gratis), maar niet in huis hebben aansluiten (want dan moet je over naar fiber).
Ik neem aan dat als je nu KPN fiber hebt over GPON, er alleen een andere router nodig is, dat de rest van de keten daarvoor hetzelfde blijft?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

MeNTaL_TO schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:10:
Vat ik het zo goed samen? KPN is het netwerk aan het omzetten bij T-mobile naar GPON, maar omdat mensen hun oude NT aansluiten knalt dit netwerk er steeds uit?
Want daar maak ik me bij mij weinig zorgen om, netwerk ligt hier net, dus iedereen heeft een GPON aansluiting en sowieso een hoop mensen die wel de fiber hebben laten aanleggen (want gratis), maar niet in huis hebben aansluiten (want dan moet je over naar fiber).
Ik neem aan dat als je nu KPN fiber hebt over GPON, er alleen een andere router nodig is, dat de rest van de keten daarvoor hetzelfde blijft?
T-Mobile zet zelf in op GPON waardoor KPN patches doet richting GPON van T-Mobile. Mensen die komen van NT veroorzaken daarmee storingen (zonder dat ze het weten) voor al actieve GPON verbindingen ten tijden van omzetten als zij hun NT apparatuur nog op de stroom hebben zitten omdat de werkvolgorde van T-Mobile (waarschijnlijk ivm kosten) niet juist/verkeerd om is.

Vaak komt Guidion uren/dag later de boel aansluiten voor T-Mobile maar dan heeft die NT apparatuur al die tijd de al actieve GPON verbindingen van anderen eruit laten knallen, omdat de NT apparatuur dan pas verwijderd wordt bij die nieuwe klant; de zogenaamde knipperde PON LED op de ONT.

Dat er steeds een aantal actieve verbindingen onderuit worden geknald tijdens het omzetten van een "nieuwe" klant, maakt T-Mobile niets uit. Guidion heeft dit al meermaals aangegeven dat het vragen is om problemen op basis van huidige werkwijze. Dit gaat klanten kosten.

In jouw geval is er denk ik weinig impact, zoals dat hier ook is met compleet nieuwe aansluitingen op GPON. Het heeft alleen impact zo lijkt, als mensen van AON overgezet worden en NT apparatuur storingen veroorzaakt op de GPON.

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 01-08-2021 09:24 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Segafreak83 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:25:
[...]

Technisch gezien heb je gelijk. Maar doordat er al snel gebruik gaat worden gemaakt van XGSPON is de bandbreedte die beschikbaar is per splitter straks 10 Gbit en niet de huidige 2,5 Gbit. En als het echt teveel wordt kan het segment verkleind worden. Dus de ratio kan dan naar 1:16 in plaats van 1:32. Bijvoorbeeld..

En om even wat perspectief te krijgen: het is dus feitelijk overboeking. Dat gebeurt al zolang het internet bestaat. Bij AON is de doorvoer poort in de switch in de PoP tegenwoordig ook 10 Gbit maar dan ook verdeeld over een paar honderd actieve klanten. Paar jaar geleden was het 2 Gbit voor diezelfde paar honderd klanten.

De uitkomst is overal hetzelfde: als iedereen op hetzelfde moment veel bandbreedte zou vragen krijgt iedereen minder. Zowel bij AON als bij GPON.

GPON apparatuur is veel goedkoper om te plaatsen dus op die manier is het mogelijk om met hetzelfde budget meer aansluitingen aan te leggen. Dat is de werkelijke winst.

Pagina: 1 ... 148 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie