@
smuldersbram
Ik ben geen absolute netwerk n00b, maar ik heb nog nooit met VLAN's thuis gewerkt. Dat is misschien noodzakelijk voor de QoS voor een "trage" ADSL verbinding, maar voor glasvezel lijkt het me onnodig. Mijn Velop set mist daar ook instellingen voor, dus wil ik zonder. En een LAN achter een VLAN is niet hoe ik mijn netwerk in wil richten.
Ik lees ook (hier en op diverse andere fora) dat je sinds medio 2020 geen VLAN's meer nodig hebt. En vervolgens zie ik posts na die datum dat met zit te klooien met VLAN's met eigen routers als ze een eigen modem gebruiken. Ik wil geen eigen glasvezelmodem gebruiken, ik heb er niet even eentje liggen. Maar ik wil wel mijn eigen netwerk. Dat heb ik nu met Ziggo ook. Ik wil niet een zwakke router met slechte wifi en Ziggo inzicht geven in mijn thuisnetwerk. Mijn thuisnetwerk is van mij, alleen ik weet welke apparaten daarin zitten, niet Ziggo of T-Mobile.
Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn dat ik mijn voorwerk had gedaan (openingspost gelezen, Google laten zoeken, T-Mobile forum geraadpleegd), dus kan ik een RTFM opmerking verwachten.
Ja, ik heb onderzoek gedaan, maar nee, het is mij niet duidelijk, en volgens mij niet omdat ik onnozel ben, maar omdat veel berichten elkaar tegenspreken.
Dus als iemand mij kan helpen met de juiste antwoorden, dan ben ik daar zeer dankbaar voor!
[
Voor 7% gewijzigd door
Gadget Freak op 24-06-2021 08:52
. Reden: Even wat duidelijker verwoord ]