Ik ben benieuwd naar een vraag die
hier al een paar keer lijkt te zijn gevoerd maar waar ik nooit echt een technisch antwoord op heb kunnen vinden.
Volgens mij ben ik niet de eerste die in een woning waar al een Genexis OCG 1012 glasvezelconverter (van KPN, het "standaard" wit-grijze kastje in twee delen) hangt, een T-Mobile abbo wil aanvragen, van T-Mobile een ándere glasvezelconverter (CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR, dat zwarte kastje) opgestuurd krijgt net de mededeling dat dát écht het énige is dat werkt. Gesprekje met de monteur gehad, en die gaf aan dat beide inderdaad functioneel gelijk waren. Daarna nog wat gesteggel met de klantenservice, maar nul op het rekest.
Enfin, ik wilde nu wel eens weten hoe de vork in de steel zit en met de montagehandleiding van de Genexis en de wetenschap dat je met glasvezels heel voorzichtig moet zijn heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de montage van de monteur ongedaan gemaakt. Genexis open, glasvezel van T-Mobile er uit, printplaat van de Genexis terug, glasvezel daar in, stroom er op, netwerk kabel er in en gaan met die banaan. Behalve dat het dus, inderdaad, niet werkt. Zowel router als Genexis een aantal powercycles gegeven in verschillende volgorde, maar niks. Monteur weer nagedaan, printplaat er uit, glasvezel van T-Mobile op de blindplaat en terug in het zwarte kastje, alles werkt weer na een power cycle van de router. Gelukkig, niks gesloopt.
Maar, nu snap ik nog steeds niet wáárom het niet werkt, en ik ben toch wel te nieuwsgierig om het daar bij te laten, daarom de hoop dat iemand hier weet hoe het zit!
Ik heb even gekeken, en zowel
KPN als
T-Mobile lijken een glasvezel naar ethernet converter te willen met dezelfde specs:
- Single Core
- TX Wavelength: 1310 nm
- RX Wavelength: 1550 nm
Enige technische verschil wat mij opvalt is dat er bij T-Mobile expliciet over WDM (Wavelength Division Multiplexing) gesproken wordt, en KPN dat niet benoemd. Maar ik ben helaas niet genoeg thuis in de techniek achter glasvezel om daar wat mee te kunnen.
Iemand enig idee wát er dan precies zo verschillend is dat T-Mobile niet kan leveren op een Genexis van KPN? Als ik een post met het antwoord heb gemist, mijn excuses, ik heb gezocht.