AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Heb je TV erbij?Luuk1983 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:04:
Voordat ik mij er verder in ga verdiepen heb ik nog een vraag over het weglaten van de media converter en de zyxel modem. Ik heb zelf een Ubiquiti EdgeSwitch ES-16-150W (dikke overkill, maar goed) met SPF-poorten. Als ik het goed begrijp zou ik een SPF poort kunnen gebruiken om de kabel die nu naar de media converter gaat daar in te prikken. Alleen tot nu toe zijn de meeste tutorials en uitleg gebaseerd op een oudere situatie bij T-Mobile en niet de huidige situatie (waar ook in de topic start voor gewaarschuwd wordt). Daarom wil ik even checken voordat ik het helemaal ga uitzoeken of het überhaupt gaat werken wat ik wilKan iemand dat bevestigen of ontkrachten? Ik heb overigens de 1gbit aansluiting voor 40 euro, dus ik zit op hun eigen netwerk.
Ik heb deze opstelling ook werkend, zonder een TV abonnement, met een USG en een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+). En dat werkt hier perfect. Zie ook: rens-br in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Nee ik heb alleen internet, dat maakt het volgens mij allemaal sowieso een stuk makkelijkerrens-br schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:09:
[...]
Heb je TV erbij?
Ik heb deze opstelling ook werkend, zonder een TV abonnement, met een USG en een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+). En dat werkt hier perfect. Zie ook: rens-br in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Het lijkt alsof T-Mobile (of KPN NetwerkNL omdat ik op WBA zit) zojuist iets veranderd heeft, sinds een uur geleden is mijn ping opeens rond de 4-5ms gemiddeld geworden. Goede ontwikkeling, eindelijk wat je mag verwachten van glasvezel, ben hier erg blij mee!
Update:
Toch te vroeg gejuicht, zojuist weer terug veranderd:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1046 ttl=119 time=4.304 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1047 ttl=119 time=4.292 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1048 ttl=119 time=4.181 ms Request timeout for icmp_seq 1049 Request timeout for icmp_seq 1050 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1051 ttl=119 time=8.740 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1052 ttl=119 time=8.742 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1053 ttl=119 time=8.539 ms |
Misschien ergens een storing waardoor mijn verkeer tijdelijk opeens via een ander (beter) pad liep...

[ Voor 43% gewijzigd door Spacespider op 22-04-2021 15:28 ]
Jep, dan veranderd er eigenlijk niks tussen de nieuwe en oude situatie.Luuk1983 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:10:
Nee ik heb alleen internet, dat maakt het volgens mij allemaal sowieso een stuk makkelijker
Ach je hebt die switch nu toch al? Zou hem lekker houden. Maar goed ik ben dan ook grote fan van de Unifi Controller.Ik overweeg overigens om de edgeswitch voor een unifi switch om te ruilen aangezien het achteraf toch best wel wat overkill is en ik het jammer vind dat ik de EdgeSwitch niet via de Unifi Controller kan beheren...
Bedankt voor de tip.Comp User schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:42:
[...]
Ik heb sinds afgelopen dinsdag hetzelfde probleem gehad, als het goed is, kan je wel opnemen en via tv anywhere kijken.
Bij mij is het vanochtend opgelost, blijkbaar is er iemand overactief geweest en had hij / zij mij te vroeg omgezet naar ander platform, maar er is ook een foutieve update naar sommige mensen gegaan.
Niet postcode gerelateerd maar lukraak gepushed.
Vraag het maar even aan Brian, moderator op de T-mobile community.
Ik heb even een post op de community geplaatst en nog geen 2 minuten later begint mijn TV te kleppen.
Naja, hij draait weer zo lijkt het.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Niks doen. Je wordt in de PoP fysiek omgeprikt naar een andere poort en apparatuur. Bovendien moet je toch die monteur krijgen voor diezelfde dag.yannickie111 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:19:
[...]
Zojuist pakketje binnen. Inderdaad de Huawei media converter. Geen zyxel modem (logisch, want die heb ik dus ook al).
Hoe moet ik het nu zien verder in het proces van kpn naar tmobile's eigen glas?
Wordt er (vlak voor) het moment dat de monteur komt fysiek iets omgeprikt (en heb ik dus tijdelijk geen diensten), of kan ik de media converter zelf al aansluiten?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik vind het voor €58,- redelijk aan de prijs als ik het vergelijk met andere aanbieders, met name dan T-Mobile Thuis.
Ben al jaren klant van KPN, maar denk dat de loyaliteit eens ophoud, wanneer je ziet dat het echt flink voordeliger kan.
Ik denk nu aan T-Mobile Thuis Glasvezel (alleen internet) voor €30,- in combinatie met een abonnement op NLZiet voor €8,- dit gebruik ik dan op de AppleTV. Het is geen moeilijke som dat het dan maandelijks €20,- scheelt, nogal een verschil.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar ervaringen met zowel T-Mobile Thuis als NLZiet.
Volstaat een abonnement op NLZiet in vergelijking met het traditionele TV kijken?
(Buiten het feit dat het alleen de populairste zenders bevat)
Loyaliteit naar een bedrijf heb ik nooit gesnapt. Bedrijven zijn ook nooit loyaal aan hun klanten, alles is geld gedreven.Novarion schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:09:
Momenteel zit ik zelf bij KPN Glasvezel (Internet+TV).
Ik vind het voor €58,- redelijk aan de prijs als ik het vergelijk met andere aanbieders, met name dan T-Mobile Thuis.
Ben al jaren klant van KPN, maar denk dat de loyaliteit eens ophoud, wanneer je ziet dat het echt flink voordeliger kan.
Ik denk nu aan T-Mobile Thuis Glasvezel (alleen internet) voor €30,- in combinatie met een abonnement op NLZiet voor €8,- dit gebruik ik dan op de AppleTV. Het is geen moeilijke som dat het dan maandelijks €20,- scheelt, nogal een verschil.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar ervaringen met zowel T-Mobile Thuis als NLZiet.
Volstaat een abonnement op NLZiet in vergelijking met het traditionele TV kijken?
(Buiten het feit dat het alleen de populairste zenders bevat)
Ik heb zelf diezelfde combi jaren gebruikt! Tmobile Thuis nooit problemen mee gehad. Wel een wat technischere gebruiker. Dus DNS ip's zelf aangepast (daar waren wel eens wat issues mee volgens mij) en eigen wifi punten.
NL Ziet werkte voor mij prima. Let op, ik heb nog nooit een 'traditioneel' tv abbonnement gehad. Alleen vroeger bij mijn ouders. Kwaliteit is misschien niet precies even goed, maar ruim voldoende.
Ik heb nu alleen Internet. Partner heeft Videoland erbij afgesloten en dan gebruiken we ook nog de NPO app.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik denk dat het de gewoonte en vast roesten is, wat niet goed is natuurlijk.Kodess schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:18:
[...]
Loyaliteit naar een bedrijf heb ik nooit gesnapt. Bedrijven zijn ook nooit loyaal aan hun klanten, alles is geld gedreven.
Ik heb zelf diezelfde combi jaren gebruikt! Tmobile Thuis nooit problemen mee gehad. Wel een wat technischere gebruiker. Dus DNS ip's zelf aangepast (daar waren wel eens wat issues mee volgens mij) en eigen wifi punten.
NL Ziet werkte voor mij prima. Let op, ik heb nog nooit een 'traditioneel' tv abbonnement gehad. Alleen vroeger bij mijn ouders. Kwaliteit is misschien niet precies even goed, maar ruim voldoende.
Ik heb nu alleen Internet. Partner heeft Videoland erbij afgesloten en dan gebruiken we ook nog de NPO app.
"Ja zit al jaren bij KPN dat is prima." En precies zoals je zegt, alles is geld gedreven.
Dus voel ik mij nu ook gedreven voordeliger te gaan als dat kan, had ik waarschijnlijk veel eerder moeten doen, maar ach.
Gelukkig zelf ook wel redelijk technisch, dus als aanpassingen nodig zijn moet ik dat wel door kunnen voeren.
Zijn de installatie- en activatiekosten altijd van toepassing/verplicht? Er vanuit gaande dat het voor de meeste Tweakers een makkelijke taak is om het te installeren. Misschien werkt dit iets anders met een glasaansluiting in de meterkast.
Dank voor je ervaringen!
Jup. Glas mag je niet zelf aansluiten. Klinkt flauw, maar onderdeel van de installatie is in de de verdeelbox van de wijk jouw glasvezel aansluiten op de TMobile hub, iets wat je niet kan.Novarion schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:32:
[...]
Ik denk dat het de gewoonte en vast roesten is, wat niet goed is natuurlijk.
"Ja zit al jaren bij KPN dat is prima." En precies zoals je zegt, alles is geld gedreven.
Dus voel ik mij nu ook gedreven voordeliger te gaan als dat kan, had ik waarschijnlijk veel eerder moeten doen, maar ach.
Gelukkig zelf ook wel redelijk technisch, dus als aanpassingen nodig zijn moet ik dat wel door kunnen voeren.
Zijn de installatie- en activatiekosten altijd van toepassing/verplicht? Er vanuit gaande dat het voor de meeste Tweakers een makkelijke taak is om het te installeren. Misschien werkt dit iets anders met een glasaansluiting in de meterkast.
Dank voor je ervaringen!
Dus dan kan je net zo goed hen alles laten doen
Bij mij kwamen ze hadden ze het aangesloten, had ik geen verbinding. Kwam die een uur later terug. Belt met een collega die blijkbaar bij die wijkbox stond en toen zagen ze dus meteen dat de verkeerde aansluiting was aangepast

Enyaq iV 80 - 5135 Wp
- IPv6.
Doen ze het?
Native, 6RD of anders? - Zelf mogen hosten:
Static IP is waarschijnlijk niet mogelijk, maar als je je router niet uit zet zal het wel redelijk stabiel zijn
Inbound (naar mij toe) poorten blokkeren zoals SMTP poort 25. KPN doet of deed dit geloof ik
Ik weet niet of het voor de vraag verder iets uitmaakt, maar ik kan hier "internet Premium, Glasvezel 1000 Mbit/s download en upload" krijgen. Ik mag aannemen dat dit ODF is en niet over de rug van KPN (Reggefiber).
[ Voor 19% gewijzigd door ervee op 23-04-2021 16:22 ]
[/quote]ervee schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:47:
Hallo, ik overweeg over te stappen naar T-Mobile thuis en vraag me af of iemand ervaring heeft met:
[list]
• IPv6.
Doen ze het?
Native, 6RD of anders?
Niet.
Gebruik zelf een HE tunnel maar is zeker niet ideaal.
Mijn ervaring met ODF (en géén GPON) is dat mijn IP 1x is veranderd vanuit T-Mobile. Andere keren kwam het doordat ik van router wisselde zonder mac-adres te clonen.• Zelf mogen hosten:
Static IP is waarschijnlijk niet mogelijk, maar als je je router niet uit zet zal het wel redelijk stabiel zijn
Inbound (naar mij toe) poorten blokkeren zoals SMTP poort 25. KPN doet of deed dit geloof ik
[/list]
edit] Ik weet niet of het voor de vraag verder iets uitmaakt, maar ik kan hier "internet Premium, Glasvezel 1000 Mbit/s download en upload" krijgen. Ik mag aannemen dat dit ODF is en niet over de rug van KPN (Reggefiber).[/edit]
Geloof wel dat het tegenwoordig niet meer wisselt als je van mac-adres aan de WAN-kant wisselt
Hoho.. T-Mobile mag niet patchen in PoPs van Reggefiber/KPN Netwerk NL. Alleen in hun eigen PoPs in Den Haag en Eindhoven maar dat zijn nog maar relatief weinig klanten.Kodess schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:59:
[...]
Jup. Glas mag je niet zelf aansluiten. Klinkt flauw, maar onderdeel van de installatie is in de de verdeelbox van de wijk jouw glasvezel aansluiten op de TMobile hub, iets wat je niet kan.
Dus dan kan je net zo goed hen alles laten doen![]()
Bij mij kwamen ze hadden ze het aangesloten, had ik geen verbinding. Kwam die een uur later terug. Belt met een collega die blijkbaar bij die wijkbox stond en toen zagen ze dus meteen dat de verkeerde aansluiting was aangepast
Als T-Mobile wel die patch zou willen mogen zetten moeten ze daarvoor een contractje afsluiten met Reggefiber. En dat willen ze niet. Dus je aansluiting wordt in de PoP gepatcht op de T-Mobile switch door een monteur van Reggefiber.
Zit ik toch toevallig in 1 van die twee locaties die jij noemtBarre73 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:06:
[...]
Hoho.. T-Mobile mag niet patchen in PoPs van Reggefiber/KPN Netwerk NL. Alleen in hun eigen PoPs in Den Haag en Eindhoven maar dat zijn nog maar relatief weinig klanten.
Als T-Mobile wel die patch zou willen mogen zetten moeten ze daarvoor een contractje afsluiten met Reggefiber. En dat willen ze niet. Dus je aansluiting wordt in de PoP gepatcht op de T-Mobile switch door een monteur van Reggefiber.
Monteur van TMobile / Reggefiber is ook weinig verschil hoor. Ze huren beide dezelfde detacheerders in
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
guideon waarschijnlijk ja.Kodess schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:10:
[...]
Zit ik toch toevallig in 1 van die twee locaties die jij noemt
Monteur van TMobile / Reggefiber is ook weinig verschil hoor. Ze huren beide dezelfde detacheerders in
ik heb overigens zelf wél de t-mobile apparatuur thuis aangesloten vorige week, zie niet in waarom dat persé door een monteur gedaan moet worden, kijk als iemand komt van ziggo of dsl, dan wel misschien, maar ik zat al op glas, dus het glaspunt in de woning was al helemaal operationeel, enige was het glas draadje van de tweak apparatuur af te halen en aan dat van t-mobile te sluiten. en no way dat ik akkoord ga dat ze mij op de eerste factuur monteur kosten gaan rekenen, voor dit, dan krijgen ze een klacht aan de broek. sws de prijs die t-mobile er voor vraagt, staat niet in verhouding met het werk. dus dit krijgt nog een staartje bij t-mobile bij mij. voor de rest wel tevreden hoor met t-mobile 1000/1000. voelt alsof dit al jaren er had moeten zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door DaveFlash op 25-04-2021 12:34 ]
Succes. Zijn je al velen voor gegaan, die het zelf hebben geïnstalleerd. Je bent er mee akkoord gegaan dus betwijfel het dat het je gaan lukken.DaveFlash schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:33:
[...]
ik heb overigens zelf wél de t-mobile apparatuur thuis aangesloten vorige week, zie niet in waarom dat persé door een monteur gedaan moet worden, kijk als iemand komt van ziggo of dsl, dan wel misschien, maar ik zat al op glas, dus het glaspunt in de woning was al helemaal operationeel, enige was het glas draadje van de tweak apparatuur af te halen en aan dat van t-mobile te sluiten. en no way dat ik akkoord ga dat ze mij op de eerste factuur monteur kosten gaan rekenen, voor dit, dan krijgen ze een klacht aan de broek. sws de prijs die t-mobile er voor vraagt, staat niet in verhouding met het werk. dus dit krijgt nog een staartje bij t-mobile bij mij. voor de rest wel tevreden hoor met t-mobile 1000/1000. voelt alsof dit al jaren er had moeten zijn.
Nee, ik bedoelde monteurs van de aannemer van Reggefiber.
Dat sommigen het zelf kunnen installeren en anderen niet, kan zo zijn. Maar toen jij bestelde ging jij akkoord met monteurskosten dus jouw klacht is kansloos.DaveFlash schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:33:
[...]
T-Mobile rekent 1 bedrag gebaseerd op een volledig nieuwe aansluiting inclusief aansluiten TV, etc.. Als ze dat nog willen gaan differentiëren wordt het te onoverzichtelijk. De regel is simpel: Monteur verplicht.
Aangezien je met cashback €72,50 ontvangt in plaats van €36,- en dit na de 3 maanden kortingstarief kan aanpassen naar alleen internet.
Omdat ze wellicht hopen dat je uit gemak dit pakket aanhoud.
Goedkoper is het dus zeker. Maar het idee er achter is natuurlijk dat je het vergeet uit te zetten.Novarion schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:55:
Is het dan echt slimmer om bij een overstap voor alles-in-een te gaan? Ook al wil je alleen internet.
ondertussen 3 keer freezes van 10 seconden..

[ Voor 8% gewijzigd door Fiekert op 25-04-2021 19:23 . Reden: update ]
Ja die ken ik. Zeker niet ideaal nee. Zeker als je OS de voorkeur gaat geven over IPv6 en dat over een tunnel naar een derde partij gaat gooien.ANdrode schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:17:
[...]IPv6[...]
Niet.
Gebruik zelf een HE tunnel maar is zeker niet ideaal.
Dat het IP een keer veranderd is niet super erg. Nameserver records aanpassen en wat config files en we gaan weer. Als het maar niet te pas en te onpas gebeurt.ANdrode schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:17:
[...]Vast IP / zelf hosten[...]
Mijn ervaring met ODF (en géén GPON) is dat mijn IP 1x is veranderd vanuit T-Mobile. Andere keren kwam het doordat ik van router wisselde zonder mac-adres te clonen.
offtopic:
Geloof wel dat het tegenwoordig niet meer wisselt als je van mac-adres aan de WAN-kant wisselt
Maar verder geen restricties qua zelf hosting?
Ben zelf nog niet tegen restricties aangelopen qua hosten. Moet wel opmerken dat ik volledig eigen apparatuur gebruik wat allicht ook kan meespelen. Ik ben zelf in alle jaren dat ik klant ben 1 keer van IP veranderd maar dat was ook mijn eigen schuld ivm MAC adres wissel.ervee schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:08:
[...]
Ja die ken ik. Zeker niet ideaal nee. Zeker als je OS de voorkeur gaat geven over IPv6 en dat over een tunnel naar een derde partij gaat gooien.
[...]
Dat het IP een keer veranderd is niet super erg. Nameserver records aanpassen en wat config files en we gaan weer. Als het maar niet te pas en te onpas gebeurt.
Maar verder geen restricties qua zelf hosting?
Wat wil je zoal hosten? Allicht dat ik een testje kan draaien.
Eigen router e.d. heb ik nu ook.Zorian schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:47:
[...]
Ben zelf nog niet tegen restricties aangelopen qua hosten. Moet wel opmerken dat ik volledig eigen apparatuur gebruik wat allicht ook kan meespelen. Ik ben zelf in alle jaren dat ik klant ben 1 keer van IP veranderd maar dat was ook mijn eigen schuld ivm MAC adres wissel.
Wat wil je zoal hosten? Allicht dat ik een testje kan draaien.
Poorten, sja, eh:
- SMTP (tcp/25)
- DNS (udp/53 en tcp/53)
- HTTP (tcp/80)
- HTTPS (tcp/443)
- MSA (tcp/587)
- IMAPS (tcp/993)
- WireGuard (net op welke poort ik zin heb)
- Optioneel: SIP/RTP (udp/5060 , udp/7070-7089)
Poort 25: Succesvolervee schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:53:
[...]
Eigen router e.d. heb ik nu ook.
Poorten, sja, eh:Alles dual-stack uiteraard
- SMTP (tcp/25)
- DNS (udp/53 en tcp/53)
- HTTP (tcp/80)
- HTTPS (tcp/443)
- MSA (tcp/587)
- IMAPS (tcp/993)
- WireGuard (net op welke poort ik zin heb)
- Optioneel: SIP/RTP (udp/5060 , udp/7070-7089)
Poort 53: Succesvol
Poort 80: Succesvol
Poort 443: Succesvol
Poort 587: Succesvol
Poort 993: Succesvol
Poort 5060: Succesvol
Poort 7070: Succesvol
Dualstack IPv6 kan ik niet voor je testen omdat ik het niet heb ingesteld (de PiHole werkt niet lekker met IPv6 ingeschakeld, er glippen dan tig ads door en ik zie sowieso het nut niet in van IPv6).
Weet niet zeker of uitgaand SMTP mogelijk is.
Niet dat je daar dan wat aan hebt. Als het voor iedereen open staat dan staat het op de lijst bij spamhaus
Werkt wel hoor, heb een mailrelay vanuit huis en gebruik daar poort 25 voor.ANdrode schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:05:
[...]
Weet niet zeker of uitgaand SMTP mogelijk is.
Niet dat je daar dan wat aan hebt. Als het voor iedereen open staat dan staat het op de lijst bij spamhaus
⏩ PVOutput☀️
Je hebt vrijwel altijd gelijk rondom Reggefiber zaken, echter heeft T-mobile deze contracten afgesloten met nu KPNnetwerkNL en mogen ze wel degelijk monteurs opleiden en inzetten om eigen patches te zetten, in alle pops behalve van derden netwerken, want die sluiten ze af met de netwerkbeheerder.Barre73 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:06:
[...]
Hoho.. T-Mobile mag niet patchen in PoPs van Reggefiber/KPN Netwerk NL. Alleen in hun eigen PoPs in Den Haag en Eindhoven maar dat zijn nog maar relatief weinig klanten.
Staat in OP. PerlinNoise in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"Luuk1983 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:04:
Voordat ik mij er verder in ga verdiepen heb ik nog een vraag over het weglaten van de media converter en de zyxel modem. Ik heb zelf een Ubiquiti EdgeSwitch ES-16-150W (dikke overkill, maar goed) met SPF-poorten. Als ik het goed begrijp zou ik een SPF poort kunnen gebruiken om de kabel die nu naar de media converter gaat daar in te prikken. Alleen tot nu toe zijn de meeste tutorials en uitleg gebaseerd op een oudere situatie bij T-Mobile en niet de huidige situatie (waar ook in de topic start voor gewaarschuwd wordt). Daarom wil ik even checken voordat ik het helemaal ga uitzoeken of het überhaupt gaat werken wat ik wilKan iemand dat bevestigen of ontkrachten? Ik heb overigens de 1gbit aansluiting voor 40 euro, dus ik zit op hun eigen netwerk.
Vals alarm, het lijkt erop dat een switch het er opeens mee ophoudt

[ Voor 56% gewijzigd door donnie1992 op 28-04-2021 03:04 ]
Ik vermoed ODF gezien de prijsstelling (E 25,- indien ook T-Mobile unlimited mobiel). Via WBA kunnen ze die prijs niet bieden lijkt me.
Nu de vraag: Als ik naast mijn VDSL aansluiting (Budget A-in-1 via KPN WBA) T-mobile glas aanvraag, raak ik dan mijn VDSL aansluiting kwijt? Ik zit nog een tijdje vast aan Budget en afkopen is altijd een optie, maar wel zonde.
Ik weet dat KPN-WBA maar via één medium kan leveren op een adres. Dus bijv internet aanvragen bij KPN over glas betekent dat ik mijn VDSL aansluiting kwijtraak, of de aanvraag wordt geweigerd omdat er reeds een actieve aansluiting is.
(Om de vraag 'wat moet je met twee aansluitingen' voor te zijn: Omdat het kan, omdat redundancy prettig is - ik werk vanuit huis en het geeft wat leuke opties om met oa fail-over configuraties te testen).
Lijkt mij te kunnen. Voor zover mij bekend gaat VDSL over koper en TMobile dan straks over glas. Dat bijt elkaar niet dacht ik. KPN via VDSL en daarnaast TMobile via VDSL gaat niet volgens mij. Zelfde geldt voor glas en kabel.Zerobase schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:33:
Nu de vraag: Als ik naast mijn VDSL aansluiting (Budget A-in-1 via KPN WBA) T-mobile glas aanvraag, raak ik dan mijn VDSL aansluiting kwijt? Ik zit nog een tijdje vast aan Budget en afkopen is altijd een optie, maar wel zonde.
Lijkt mij inderdaad wel te moeten kunnen. Nieuwe order inschieten, eventueel vast nummer migreren en huidig abonnement niet opzeggen.NoahAmber schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:52:
[...]
Lijkt mij te kunnen. Voor zover mij bekend gaat VDSL over koper en TMobile dan straks over glas. Dat bijt elkaar niet dacht ik. KPN via VDSL en daarnaast TMobile via VDSL gaat niet volgens mij. Zelfde geldt voor glas en kabel.
⏩ PVOutput☀️
Dit is via ODF inderdaad. Ik heb een order gedaan (ook in Den Bosch) en een paar dagen geleden een Huawei (Rebranded) ONT binnengekregen.Zerobase schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:33:
T-Mobile lijkt hier (Den Bosch) sinds kort over glas te kunnen leveren (1000 up/down). Iemand die weet of dit via ODF is of WBA?
Ik vermoed ODF gezien de prijsstelling (E 25,- indien ook T-Mobile unlimited mobiel). Via WBA kunnen ze die prijs niet bieden lijkt me.
Ik weet dat KPN-WBA maar via één medium kan leveren op een adres. Dus bijv internet aanvragen bij KPN over glas betekent dat ik mijn VDSL aansluiting kwijtraak, of de aanvraag wordt geweigerd omdat er reeds een actieve aansluiting is.
(Om de vraag 'wat moet je met twee aansluitingen' voor te zijn: Omdat het kan, omdat redundancy prettig is - ik werk vanuit huis en het geeft wat leuke opties om met oa fail-over configuraties te testen).
Hoi,Barre73 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:11:
[...]
Dat heeft niet zoveel met de FTU te maken als wel met de keuzes van T-Mobile zelf. En ik zit niet bij T-Mobile.
Maar ik zou toch even wachten tot je bent geactiveerd en dan pas de boel bestellen om om te bouwen.
Ten eerste omdat je dan zeker weet dat het goed werkt vanuit T-Mobile maar vooral omdat niemand hier je met zekerheid kan vertellen of je AON of GPON van T-Mobile krijgt. In dat laatste geval kan je alles terugsturen en heb je niks aan een SFP module. De ONT voor GPON is verplicht en kan niet vervangen worden namelijk.
Intussen heb ik het startpakket ontvangen. Ik heb al 2 glasverbindingen naar mijn serverruimte getrokken, waar nu de KPN NT nog op staat te snorren. Ik heb dus een mediaconverter ontvangen en alles staat helemaal paraat om om te switchen. Ik hoef alleen maar een glaskabeltje en een UTP kabeltje om te steken en mijn WAN op VLAN 300 te zetten (PFSense).
De mediaconverter die ik heb gekregen is de: CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR.
Intussen ben ik dan wel benieuwd geworden wat voor soort verbinding ik nu precies heb, GPON, AON etc. Daarnaast ben ik natuurlijk nog steeds benieuwd welke SFP ik nu moet kopen voor deze verbinding rechtstreeks naar mijn router. Is daar aan de hand van de mediaconverter al wat zinnigs over te zeggen?
Ik had begrepen dat er namelijk ook een variant is waarbij jouw fiber opgesplitst wordt in 32 andere fibers, waardoor je met meerdere gebruikers op 1 connectie komt te zitten, maar als ik het goed zie heb ik geluk, of niet?
Met die mediaconverter heb je geen GPON verbinding, maar die andere. Geen idee of dat AON genoemd wordt.Fairy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:57:
De mediaconverter die ik heb gekregen is de: CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR.
Dat is GPON en als je een Huawei mediaconverter hebt heb je dat. Jij hebt het andere type.Ik had begrepen dat er namelijk ook een variant is waarbij jouw fiber opgesplitst wordt in 32 andere fibers, waardoor je met meerdere gebruikers op 1 connectie komt te zitten, maar als ik het goed zie heb ik geluk, of niet?
@Fairy Wat hier staat klopt. Jij hebt dus een AON verbinding. Tenminste... Dat hoop ik voor je. Ik heb hier al meerdere mensen langs zien komen die het verkeerde pakket ontvingen en dus wel degelijk een GPON aansluiting krijgen. En dus niks hebben aan die mediaconverter.rens-br schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:37:
[...]
Met die mediaconverter heb je geen GPON verbinding, maar die andere. Geen idee of dat AON genoemd wordt.
[...]
Dat is GPON en als je een Huawei mediaconverter hebt heb je dat. Jij hebt het andere type.
Dus het andere deel van mijn advies blijft staan: laat de T-Mobile monteur maar zorgen dat het werkt en ga dan je eigen setup maken.
Toen ik deze woning ging bezichtigen had de vorige eigenaar precies zo'n mediaconverter aan het aansluitpunt hangen als ik nu heb ontvangen. De kans dat het bij mij verkeerd is geleverd is vrij klein. Ik heb mijn aansluitpunt verlegd tot aan mijn serverruimte en ben al zo vrij geweest om de mediaconverter alvast uit te pakken. Dit gaat wel loslopenBarre73 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:04:
[...]
@Fairy Wat hier staat klopt. Jij hebt dus een AON verbinding. Tenminste... Dat hoop ik voor je. Ik heb hier al meerdere mensen langs zien komen die het verkeerde pakket ontvingen en dus wel degelijk een GPON aansluiting krijgen. En dus niks hebben aan die mediaconverter.
Dus het andere deel van mijn advies blijft staan: laat de T-Mobile monteur maar zorgen dat het werkt en ga dan je eigen setup maken.
Die bewuste dag is mijn thuiswerkdag, dus ik laat gewoon een pingetje lopen en als ik offline ga knal ik die andere mediaconverter erop, zet ik de interface assignment over op VLAN300 en ben ik in no-time weer online
Voor mijn thuiswerkplek neem ik een 4G>Wifi router mee van de zaak, daarmee ben ik gewoon online tijdens de migratie, ideaal
[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 28-04-2021 16:36 ]
ik heb ruim 1 week geleden, t-mobile thuis besteld, met per 1 juli.
volgens de bevestigingsmail, zou ik binnen 3 dagen door guidion gebeld worden om de installatiedatum af te spreken. vorige week al eens gechat met de helpdesk hierover.... men beweerde dat omdat de installatie datum nog wel even duurt, ik pas "tegen die tijd" iets zou horen van guidion.
dat kan natuurlijk beste kloppen, klinkt logisch..., maar van de andere kant, je kan t natuurlijk ook gewoon nu al vastleggen.
vraag is dus: "wanneer wordt normaal gesproken, de afspraak met guidion vast gelegd".
ik wil t goed geregeld hebben, geen zin in gedoe. deze week kan ik eventueel nog annuleren, desnoods dan dat maar.
Wij gaan binnenkort verhuizen en op ons nieuwe adres is glasvezel beschikbaar. Als provider is onze keuze gevallen op T-Mobile omdat we al een ander T-Mobile abonnement hebben wat een leuke korting oplevert.
We willen zowel TV als Glasvezel bij T-Mobile afnemen. Daarnaast wil ik graag een Ubiquiti Dream Machine Pro (UDM-Pro) aanschaffen. Ik lees echter dat er wat haken en ogen zitten aan de combinatie UDM-Pro en Glasvezel/TV bij T-Mobile.
Allereerst de vraag; worden nieuwe klanten automatisch op het ‘nieuwe’ TV platform aangesloten of staat dat hier los van? Dit beantwoord namelijk al een groot gedeelte van mijn vraag.
Als ik het goed heb begrepen moet je op het oude TV platform namelijk aan de slag met een losse switch tussen de ONT en de UDM-Pro, óf een custom kernel gebruiken op de UDM-Pro, óf gebruik maken van de laatste beta firmware. Dit omdat je met 2 (of 3) VLANs moet werken op de WAN poort (300 voor internet, 640 voor IPTV en optioneel 100 voor management) wat momenteel nog niet out-of-the box ondersteund wordt op de UDM-Pro.
Echter, op het nieuwe TV platform is enkel VLAN 300 van belang heb ik begrepen. Is dat correct? Zitten Internet en IPTV dan op hetzelfde VLAN? En hoe gaat dat dan in z’n werk binnen de UDM-Pro?
Daarnaast lees ik dat veel mensen last hebben van een instabiele verbinding als ze gebruik maken van de WAN1 poort op de UDM-Pro. Dit is schijnbaar op te lossen door gebruik te maken van een RJ45 1G SFP Module in de WAN2 poort en daar de ONT op aan te sluiten. Speelt dit problem nog steeds of geldt dit alleen als je op het oude TV platform zit?
Many thanks!
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Dat komt idd vanzelf later omdat je ruim op tijd bentjeron schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:25:
beste tweakers,
ik heb ruim 1 week geleden, t-mobile thuis besteld, met per 1 juli.
volgens de bevestigingsmail, zou ik binnen 3 dagen door guidion gebeld worden om de installatiedatum af te spreken. vorige week al eens gechat met de helpdesk hierover.... men beweerde dat omdat de installatie datum nog wel even duurt, ik pas "tegen die tijd" iets zou horen van guidion.
dat kan natuurlijk beste kloppen, klinkt logisch..., maar van de andere kant, je kan t natuurlijk ook gewoon nu al vastleggen.
vraag is dus: "wanneer wordt normaal gesproken, de afspraak met guidion vast gelegd".
ik wil t goed geregeld hebben, geen zin in gedoe. deze week kan ik eventueel nog annuleren, desnoods dan dat maar.
Nieuwe klanten komen direct op het nieuwe tv platform.Freekers schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:07:
Ik twijfelde of ik deze vraag in het [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie topic moest stellen, maar ik denk dat hij hier beter tot z’n recht komt.
Wij gaan binnenkort verhuizen en op ons nieuwe adres is glasvezel beschikbaar. Als provider is onze keuze gevallen op T-Mobile omdat we al een ander T-Mobile abonnement hebben wat een leuke korting oplevert.
We willen zowel TV als Glasvezel bij T-Mobile afnemen. Daarnaast wil ik graag een Ubiquiti Dream Machine Pro (UDM-Pro) aanschaffen. Ik lees echter dat er wat haken en ogen zitten aan de combinatie UDM-Pro en Glasvezel/TV bij T-Mobile.
Allereerst de vraag; worden nieuwe klanten automatisch op het ‘nieuwe’ TV platform aangesloten of staat dat hier los van? Dit beantwoord namelijk al een groot gedeelte van mijn vraag.
Als ik het goed heb begrepen moet je op het oude TV platform namelijk aan de slag met een losse switch tussen de ONT en de UDM-Pro, óf een custom kernel gebruiken op de UDM-Pro, óf gebruik maken van de laatste beta firmware. Dit omdat je met 2 (of 3) VLANs moet werken op de WAN poort (300 voor internet, 640 voor IPTV en optioneel 100 voor management) wat momenteel nog niet out-of-the box ondersteund wordt op de UDM-Pro.
Echter, op het nieuwe TV platform is enkel VLAN 300 van belang heb ik begrepen. Is dat correct? Zitten Internet en IPTV dan op hetzelfde VLAN? En hoe gaat dat dan in z’n werk binnen de UDM-Pro?
Daarnaast lees ik dat veel mensen last hebben van een instabiele verbinding als ze gebruik maken van de WAN1 poort op de UDM-Pro. Dit is schijnbaar op te lossen door gebruik te maken van een RJ45 1G SFP Module in de WAN2 poort en daar de ONT op aan te sluiten. Speelt dit problem nog steeds of geldt dit alleen als je op het oude TV platform zit?
Many thanks!
Eerst besluit 1 van de repeaters dat die een dhcp server wil zijn waardoor alle apparaten op een unmanaged switch niet meer werkten.
Nu doet de dns ineens raar, zelfs als ik de dns aanpas naar die van Google 8.8.8.8, kan ik op dit moment alleen maar Google bereiken, alle andere requests die stoppen bij ftth.glasoperator.nl, waardoor het dus niet de bij de apparatuur in huis ligt.
Hier hetzelfde erg freaking irritant!donnie1992 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 01:21:
Rare dingen aan de hand afgelopen 2 dagen qua netwerk.
Eerst besluit 1 van de repeaters dat die een dhcp server wil zijn waardoor alle apparaten op een unmanaged switch niet meer werkten.
Nu doet de dns ineens raar, zelfs als ik de dns aanpas naar die van Google 8.8.8.8, kan ik op dit moment alleen maar Google bereiken, alle andere requests die stoppen bij ftth.glasoperator.nl, waardoor het dus niet de bij de apparatuur in huis ligt.
YouTube en Google werken wel prima, andere videosites helaas wat minder
[ Voor 26% gewijzigd door donnie1992 op 29-04-2021 01:44 ]

Edit: ik had niks moeten zeggen

Is weer down...
[ Voor 30% gewijzigd door donnie1992 op 29-04-2021 03:11 ]
1:00 was t bij mij offline…
[ Voor 31% gewijzigd door Dafjedavid op 29-04-2021 07:17 ]
Who Needs Windows...
Ik had geen verbinding tussen 0:55-03:00 en 03:10-03:23.Lolandros schreef op donderdag 29 april 2021 @ 02:08:
Ik zie meldingen over onderhoud wat zou starten om 2:00, loopt hun klok voor? 😅
Wordt dit onderhoud per email aangekondigd? Ik had het op zich wel willen weten dat dit onderhoud er aan kwam.
Hier hetzelfde, ook geen enkele reactie van T-Mobile op hun forum of het nu een storing of onderhoud was.ANdrode schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:32:
[...]
Ik had geen verbinding tussen 0:55-03:00 en 03:10-03:23.
Wordt dit onderhoud per email aangekondigd? Ik had het op zich wel willen weten dat dit onderhoud er aan kwam.
Vroeger kreeg je nog wel eens een mail bij onderhoud, maar daar doen ze blijkbaar niet meer aan!
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik heb het nu zelf even aangesloten maar wat doen ze met de oude genexis modem waar het glas op binnen komt? die mediaconverter past er niet echt netjes in, is dat iets wat die monteur netjes maakt of blijf ik met een half open genexis zitten ?
Er staat dat er onderhoud zou zijn. Maar: vanaf twee uur.HereIsTom schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:28:
[...]
Hier hetzelfde, ook geen enkele reactie van T-Mobile op hun forum of het nu een storing of onderhoud was.
Vroeger kreeg je nog wel eens een mail bij onderhoud, maar daar doen ze blijkbaar niet meer aan!
Op zich vind ik dat verschil in tijdstip geen probleem (je moet toch een alternatief beschikbaar hebben rondom onderhoud). Maar ik had het wel graag geweten.
bij mij hebben ze destijds de base-plate + blindkappen van de genexis hybrid laten hangen, inkeping in de blindkap gemaakt zodat de glasvezel eruit geleidt kon worden en daarne de mediaconvertor schot en scheef op diezelfde blindkap geschroefdSlux schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:16:
Vandaag hebben ze me van tweak naar tmobile overgezet met die overstap service, maar de monteur komt morgen pas.
Ik heb het nu zelf even aangesloten maar wat doen ze met de oude genexis modem waar het glas op binnen komt? die mediaconverter past er niet echt netjes in, is dat iets wat die monteur netjes maakt of blijf ik met een half open genexis zitten ?
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Same hier, de Genexis is blijven hangen en de kapjes er netjes op. De Fiber kabel zit opgerold achter de kap waar voorheen de media converter zat en steekt via een gaatje naar buiten. De T-Mobile media converter is simpslweg naast de Genexis bij mij aan de wand in de meterkast geschroefd. Niet ideaal, maar ook niet lelijk.Yucko schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:00:
[...]
bij mij hebben ze destijds de base-plate + blindkappen van de genexis hybrid laten hangen, inkeping in de blindkap gemaakt zodat de glasvezel eruit geleidt kon worden en daarne de mediaconvertor schot en scheef op diezelfde blindkap geschroefd
t-mobile glasvezel met zyxel modem.
Deze hem ik in mijn router geprikt, USG router met 1 kabel in de switch voor al mijn ap's en computers.
1 kabel direct in mijn patchpanel port 3 die naar mijn woonkamer de tvbox gaat.
Zowel internet als tv werken als een trein.
Nu wil ik echter de zyxel uitfaseren, en hier loop ik met mijn kennis vast.
Ik moet een vlan maken voor inet en 1 voor tv? of is het bij nieuwe abbo's zo dat 300 volstaat.
De vlan 300 (en 640) moeten die dan ook in mijn managed tp-link switch gedefineerd worden?
iemand die mij iets verheldering kan geven?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Pas op met zo'n aanname. Dat de vorige bewoners op Glasoperator een AON patch hadden wil niet zeggen dat jij deze ook krijgt.... Glasoperator legt nu op veel plaatsen in bestaande Area PoP's OLT's aan (GPON dus), dus ook al had je voorheen AON, kan nu zo maar zijn dat je alsnog op een OLT zit en je dus een ONT nodig hebt.Fairy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:18:
[...]
Toen ik deze woning ging bezichtigen had de vorige eigenaar precies zo'n mediaconverter aan het aansluitpunt hangen als ik nu heb ontvangen. De kans dat het bij mij verkeerd is geleverd is vrij klein. Ik heb mijn aansluitpunt verlegd tot aan mijn serverruimte en ben al zo vrij geweest om de mediaconverter alvast uit te pakken. Dit gaat wel loslopen
Vlan 300 op WAN is alles.remcoXP schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:56:
Heren hier een vraag waar ik niet helemaal uitkom. Ik heb sinds een dag:
t-mobile glasvezel met zyxel modem.
Deze hem ik in mijn router geprikt, USG router met 1 kabel in de switch voor al mijn ap's en computers.
1 kabel direct in mijn patchpanel port 3 die naar mijn woonkamer de tvbox gaat.
Zowel internet als tv werken als een trein.
Nu wil ik echter de zyxel uitfaseren, en hier loop ik met mijn kennis vast.
Ik moet een vlan maken voor inet en 1 voor tv? of is het bij nieuwe abbo's zo dat 300 volstaat.
De vlan 300 (en 640) moeten die dan ook in mijn managed tp-link switch gedefineerd worden?
iemand die mij iets verheldering kan geven?
Kwestie van proberen..
⏩ PVOutput☀️
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Alles is bevestigd en heb het verzoek ontvangen van Guidion om de installatie in te plannen.
De voorgestelde afspraak datum is vanaf 14 mei, dit is dan 13 dagen voor de overstap datum.
Dit kan dan toch niet zonder dubbele abonnementen en kosten?
Moet ik dan de installatie afspraak inplannen op de overstap datum voor een soepele transitie?
Stukje onduidelijkheid waar ik niet direct een antwoord op kan vinden.
Om dubbele kosten te voorkomen waarschijnlijk wel. Er van uit gaande dat je huidige tot de 27e is. Eerder kan volgens mij wel gewoon.Novarion schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:24:
Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar per 27-5 stap ik over naar T-Mobile.
Alles is bevestigd en heb het verzoek ontvangen van Guidion om de installatie in te plannen.
De voorgestelde afspraak datum is vanaf 14 mei, dit is dan 13 dagen voor de overstap datum.
Moet ik dan de installatie afspraak inplannen op de overstap datum voor een soepele transitie?
Klopt, maar ik heb ook een mediaconverter gekregen die op AON hoort. Dat durf ik wel aan. Als het niet goed is pak ik het spul weer in. Ik laat het wel even weten na de 11e meiSoundwork schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:58:
[...]
Pas op met zo'n aanname. Dat de vorige bewoners op Glasoperator een AON patch hadden wil niet zeggen dat jij deze ook krijgt.... Glasoperator legt nu op veel plaatsen in bestaande Area PoP's OLT's aan (GPON dus), dus ook al had je voorheen AON, kan nu zo maar zijn dat je alsnog op een OLT zit en je dus een ONT nodig hebt.
Je kan zelf de afspraak verzetten naar een latere datumNovarion schreef op donderdag 29 april 2021 @ 22:24:
Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar per 27-5 stap ik over naar T-Mobile.
Ik zit te denken aan de hand van deze posts, maar ik maak volgens mij een denkfout, ik was in de veronderstelling dat ik met alleen een EdgeSwitch kon gaan werken en de fiber aan te sluiten op de SPF-poort. en alle devices ook op de switch. Maar...je hebt in alle gevallen een router nodig zeker? Ik heb verder geen UGS en ik wilde juist van de Zyxel af. Gaat niet werken zeker? Bedoel, een switch is sowieso geen router, of ergens toch wel?rens-br schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:09:
[...]
Heb je TV erbij?
Ik kan dan wel de media converter overslaan als het goed is.
[ Voor 3% gewijzigd door Luuk1983 op 30-04-2021 11:02 ]
Met alleen een switch ga je er inderdaad niet komen. Je hebt altijd een router nodig.Luuk1983 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:01:
Ik zit te denken aan de hand van deze posts, maar ik maak volgens mij een denkfout, ik was in de veronderstelling dat ik met alleen een EdgeSwitch kon gaan werken en de fiber aan te sluiten op de SPF-poort. en alle devices ook op de switch. Maar...je hebt in alle gevallen een router nodig zeker?
Kak, op zich wel logisch natuurlijk. Dat wordt een USG bestellenrens-br schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:02:
[...]
Met alleen een switch ga je er inderdaad niet komen. Je hebt altijd een router nodig.
Dus dan krijg je SPF-poort van de switch gaat de fiber in. Eén van de poorten op de switch ga je in VLAN 300 zetten en met een kabel naar de WAN-poort van de USG. En vervolgens één kabel van de LAN poort van de USG terug naar de switch waar alle andere devices op zitten (niet op VLAN 300)
[ Voor 34% gewijzigd door Luuk1983 op 30-04-2021 11:06 ]
Dat is inderdaad het idee. Ik heb het op dezelfde manier werkend, maar dan met een USG en een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+).Luuk1983 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:05:
[...]
Kak, op zich wel logisch natuurlijk. Dat wordt een USG bestellen
Dus dan krijg je SPF-poort van de switch gaat de fiber in. Eén van de poorten op de switch ga je in VLAN 300 zetten en met een kabel naar de WAN-poort van de USG. En vervolgens één kabel van de LAN poort van de USG terug naar de switch waar alle andere devices op zitten (niet op VLAN 300)
Ik las al wat dingen hier over terug in dit topic, maar vraag me af of dit nu echt het geval is. 3 weken zonder internet is natuurlijk bijna niet te doen.
Als ik dit verhaal lees is het (3 maanden geleden in ieder geval) gewoon een gok of het goed gaat. Denk dat ik het maar even uitstel totdat er meer mogelijk is.
[ Voor 26% gewijzigd door Koos Ofzo op 30-04-2021 12:01 . Reden: Toevoeging link ]
Ik volg dit overstap traject ook met belangstelling. Maar denk dat ik toch beter eerst naar een andere provider over kan voor een jaartje en daarna wel weer verder zie.Koos Ofzo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:55:
Sinds kort is er nu ODF beschikbaar in mijn wijk, en momenteel zit ik op WBA. Eens navraag gedaan bij de klantenservice, en die geven aan dat overstap van WBA naar ODF niet in 1 dag gebeurd is, maar dat dit minimaal 3 weken duurt (dus zonder internet).
Ik las al wat dingen hier over terug in dit topic, maar vraag me af of dit nu echt het geval is. 3 weken zonder internet is natuurlijk bijna niet te doen.
Als ik dit verhaal lees is het (3 maanden geleden in ieder geval) gewoon een gok of het goed gaat. Denk dat ik het maar even uitstel totdat er meer mogelijk is.
Ze gaan hier dit jaar glasvezel aanleggen maar zover ik weet , gaat dit een GPON verbinding worden die ze opleveren.
Als het goed is ga ik vandaag van WBA naar ODF. De oude verbinding ligt er sinds vanmorgen af, de nieuwe moet als het goed is vanmiddag erop komen door de Guidion monteur.Koos Ofzo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:55:
Sinds kort is er nu ODF beschikbaar in mijn wijk, en momenteel zit ik op WBA. Eens navraag gedaan bij de klantenservice, en die geven aan dat overstap van WBA naar ODF niet in 1 dag gebeurd is, maar dat dit minimaal 3 weken duurt (dus zonder internet).
⏩ PVOutput☀️
Interessant, hoe heb je dit zo gepland? Ik heb je posts wel even teruggelezen, maar daar haal ik het niet helemaal uit.Quad schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:32:
[...]
Als het goed is ga ik vandaag van WBA naar ODF. De oude verbinding ligt er sinds vanmorgen af, de nieuwe moet als het goed is vanmiddag erop komen door de Guidion monteur.
Als de kabels, PoP's e.d.van KPN Netwerk zijn en T-Mobile geen eigen apparatuur in de PoP heeft: Ja, binnen enkele maanden schijnt dat eindelijk mogelijk te worden.chris-drielsma schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:21:
Kan iemand mij vertellen of T-Mobile ook diensten (glasvezel) gaat leveren over de GPON techniek.
Ze gaan hier dit jaar glasvezel aanleggen maar zover ik weet , gaat dit een GPON verbinding worden die ze opleveren.
Als de kabels, PoP's e.d.van KPN Netwerk zijn en T-Mobile wel eigen apparatuur in de PoP heeft/gaat plaatsen: Dan wordt dat sowieso GPON maar dan van henzelf.
Als de kabels e.d.van T-Mobile zijn: Dan is het sowieso GPON van T-Mobile zelf.
Er van uitgaande dat je kabel aansluiting hebt kun je voor de zekerheid 1 maandje Ziggo afnemen, vanaf de dag dat je wba er uit gaat.Koos Ofzo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:55:
Eerder kan inderdaad. De extra kosten zal T-Mobile verrekenen, als ik er even over bel na het aansluiten.Nuevocasa schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 00:41:
[...]
Om dubbele kosten te voorkomen waarschijnlijk wel. Er van uit gaande dat je huidige tot de 27e is. Eerder kan volgens mij wel gewoon.
Verzetten was nog niet nodig omdat ik zelf kan kiezen wanneer de afspraak ingepland wordt. En er dus nog geen afspraak stond.boyette schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:49:
[...]
Je kan zelf de afspraak verzetten naar een latere datum
[ Voor 29% gewijzigd door Novarion op 30-04-2021 13:50 ]
Verbinding zou actief moeten zijn. Monteur heeft de mediaconverter alleen niet aangesloten op mijn eigen firewall, ik ben zelf niet thuis.Koos Ofzo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:46:
[...]
Interessant, hoe heb je dit zo gepland? Ik heb je posts wel even teruggelezen, maar daar haal ik het niet helemaal uit.
Wel kreeg ik al een email dat de verbinding actief zou moeten zijn. Alleen wat is nou die officiële ingangsdatum?

/f/image/pDqeOpqDVGeyEXkTx8FoPjNb.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een aanvraag gedaan om van WBA naar ODF te gaan. Met de huidige methode die ze nu hebben is het schijnbaar mogelijk om op je huidige contract over te gaan zonder verlies van klantvoordelen, die staan er bij mij nog steeds in.
Eerst was het zo dat je oude abonnement opgezegd moest worden, daarna een nieuw abonnement moest afsluiten en dan kon je over, met als gevolg dat de lijn 30 dagen vast bleef kleven aan het oude abonnement en je dus zonder internet kwam te zitten.
Daarna kwam de methode om op oude abonnement over te stappen op ODF en daarna een nieuw abonnement aan te vragen zodat je internet premium kan afnemen.
Nu is het zo dat je huidige abonnement gewoon gehandhaafd wordt en dat je daarna eventueel kan kiezen om te verlengen. Waarbij je klantvoordelen wellicht vervallen maar je wel voor het komende jaar kortingen krijgt op bijvoorbeeld TV.
⏩ PVOutput☀️
Even teruglezen vanafKoos Ofzo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:46:
[...]
Interessant, hoe heb je dit zo gepland? Ik heb je posts wel even teruggelezen, maar daar haal ik het niet helemaal uit.
Bjarn in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Dan wordt het - hopelijk - duidelijk voor jou.
Vaste locatie, vast netwerk.
Alleen hoeft je abonnement niet meer worden stopgezet of worden omgezet naar een nieuw contract.Comp User schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:53:
[...]
Even teruglezen vanaf
Bjarn in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Dan wordt het - hopelijk - duidelijk voor jou.
Je huidige kan dus blijven doorlopen, mocht je net als ik een maandelijkse opzegtermijn hebben.
⏩ PVOutput☀️
DSL (11 Mbps) en Ziggo (rampenplan) zijn geen serieuze alternatieven.
Ik heb eigenlijk geen storingen, enkel werd bij de omzetting van WBA naar ODF het TV signaal te vroeg omgezet, maar dat is toen ook gecorrigeerd.
Ik gebruik nog de oudere - lokale opslag - recorders, maar dat heeft met name te maken met het aantal opnames die er nog opstaan.
Vaste locatie, vast netwerk.
En de router ertussen uit getrokken en alles weer op m'n firewall gezet.Quad schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:50:
[...]
Verbinding zou actief moeten zijn. Monteur heeft de mediaconverter alleen niet aangesloten op mijn eigen firewall, ik ben zelf niet thuis.
Alleen tv werkte niet, tot ik me bedacht dat m'n contract verder niet aangepast is, en ik wellicht op het oude TV platform zit.
Dus de boel weer op vlan 640 gezet en signaal gespit op de coreswitch naar 300 en 640. TV deed het direct weer.
⏩ PVOutput☀️
Vrijdag na 5u storing was alles ineens opgelost en werkte alles weer. Net alleen weer storing en wederom totaal niks. Bel je om 21:57 naar de klantenservice en krijgen ze het uiteraard voor elkaar je zo lang naar een bandje te laten wachten dat precies om 22:00 ik de mededeling krijg: Geachte Collega, deze afdeling is gesloten. Thanks, gelukkig geen medewerker van T-mobile maar op deze manier ga ik heel snel ontbinden!Sander schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:46:
Hier sinds een uur ineens verbinding weg, helaas tmobile mobiel nog niet actief en daarmee dus ook geen fallback. Lijkt op een gevolg van de werkzaamheden omdat er blijkbaar geen lease wordt uitgegeven (wel link/licht in de vezel). Postcodegebied 4100
Huh? Dus nu Gbit en oude instellingen? Apart!Quad schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:12:
[...]
En de router ertussen uit getrokken en alles weer op m'n firewall gezet.
Alleen tv werkte niet, tot ik me bedacht dat m'n contract verder niet aangepast is, en ik wellicht op het oude TV platform zit.
Dus de boel weer op vlan 640 gezet en signaal gespit op de coreswitch naar 300 en 640. TV deed het direct weer.
Waiting on the world to change
Correct. Maar wellicht dat het overzetten naar nieuw TV platform later gebeurt of dat het pas met een nieuw contract wordt afgedwongen.pinda powerrr schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:35:
[...]
Huh? Dus nu Gbit en oude instellingen? Apart!
⏩ PVOutput☀️
nu lees ik, dat je als nieuwe abonnee, wordt aangesloten op het nieuwe tv platform, en niet vlan640 hoeft in te stellen op je eigen router.
door vele wordt dit als voordeel gezien.. ik zie dat niet zo.
KAN ik als met "het nieuwe tv-platform" wel gewoon mijn tv kastje via vlan640 verbinden, of werkt het dan helemaal niet?
lees alleen maar dat t extra vlan niet nodig is, maar MOET t zo?
Waarom is dit voor je een nadeel? Alles op 1 netwerk is toch veel eenvoudiger. Hoef je niet met VLANs aan de slag of dubbele kabels meer te trekken.
[ Voor 14% gewijzigd door NightMare op 01-05-2021 11:09 ]
Er ligt hier al anderhalf jaar een ongebruikte glasvezel in huis omdat het prijstechnisch bij KPN gewoon voor mij niet aantrekkelijk was. Maar deze deal is gewoon niet normaal. Ik ben reuze benieuwd!
Hier in Helmond nergens last van!NightMare schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:08:
Storing bij T-Mobile? Omgeving Eindhoven geen internet via glas... Zelfs de website van TM lijkt moeite te hebben want ik kom niet op de storings pagina
Wel, zo "verkoopt TM dit... voordeel voor gebruiker"... wat is t probleem om 1x je netwerk in te richten met vlans's vervolgens alleen maar voordelen! Wat bv risico gehackt te worden via zo'n -uiteraard, slecht / niet beveiligd- IOT kastje? De tv-data stroom gaat nu ook af van je internet bandbreedte.jongetje schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:31:
@jeron In de nieuwe situatie is TV niet op dat VLAN dus dan werkt het niet.
Waarom is dit voor je een nadeel? Alles op 1 netwerk is toch veel eenvoudiger. Hoef je niet met VLANs aan de slag of dubbele kabels meer te trekken.
bovendien... hoe werkt t dan nu WEL aan de WAN-kant,.... heb je dan een 10.x.x.x adres aan wan zijde?
Lees er nergens iets over hoe t dan wel gaat werken, begrijp wel dat TV bij TM richting een 10.x.x.x adres moet gaan... hoe dan?? 10.x.x.x is niet de bedoeling op internet, volgens wereldwijde standaard.
Wat bedoel je met hacken? Het kastje maakt verbinding met een server binnen het tmobile netwerk, met een intern adres en geen publiek adres. Helemaal volgens de standaard.
Inmiddels is deze gelukkig weer gezakt naar 4ms.Meer mensen met een hoge ping?
Tracing route to resolver1.opendns.com [208.67.222.222]
over a maximum of 30 hops:
1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 4 ms 3 ms 3 ms 1-48-20-31.ftth.glasoperator.nl [31.20.48.1]
3 81 ms 81 ms 81 ms 10.10.10.201
4 88 ms 82 ms 83 ms 195.89.101.53
5 66 ms 99 ms 97 ms 195.89.101.53
6 96 ms 91 ms 82 ms gtt-gw.adr.cw.net [195.2.14.170]
7 82 ms 82 ms 82 ms ae13.cr5-ams1.ip4.gtt.net [213.200.117.202]
8 83 ms 82 ms 82 ms opendns-gw.ip4.gtt.net [77.67.66.70]
9 81 ms 81 ms 82 ms resolver1.opendns.com [208.67.222.222]
[ Voor 4% gewijzigd door larsF op 01-05-2021 14:42 ]
Wel iets anders richting tweakers de Nationale Wasstraat aktieflarsF schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:37:
[...]
Inmiddels is deze gelukkig weer gezakt naar 4ms.
traceroute to tweakers.net (213.239.154.30), 30 hops max, 60 byte packets
1 fritz.box (192.168.2.254) 0.732 ms 0.947 ms 0.665 ms
2 xxxxx.ftth.glasoperator.nl (31.xxx) 10.001 ms 9.830 ms 9.671 ms
3 10.10.10.201 (10.10.10.201) 10.078 ms 9.924 ms 9.856 ms
4 rtr1-1.nawas.net (80.249.211.82) 10.210 ms 10.054 ms 10.349 ms
5 rtr1-1.nawas.net (80.249.211.82) 10.945 ms 11.286 ms 11.597 ms
6 194.62.131.233 (194.62.131.233) 12.218 ms 5.939 ms 6.473 ms
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie