[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 131 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.893.916 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Ik ben zojuist achter iets raars gekomen. Via VPN haal ik 600/600.

iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? TCP Window ofzo?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
NeHoX schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:16:
Ik ben zojuist achter iets raars gekomen. Via VPN haal ik 600/600.

iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? TCP Window ofzo?
Kleinere pakketgrootte (MTU) misschien. VPN's verlagen die nog wel eens om problemen met netwerken die geen 1500bytes aankunnen te voorkomen. Je zou de MTU eens op 1280 kunnen zetten om te zien wat er gebeurt.

Kan ook iets simpelers zijn natuurlijk. Misschien loopt de verbinding naar het VPN via een andere transit/peering dan die naar de Speedtest server. Beetje jammer dat T-Mobile traceroutes zo lastig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moderator Edit

[Update 21:23] Vanmiddag is er een wijziging doorgevoerd die tijdelijk voor hogere snelheden heeft gezorgd. Dit bleek slechts van korte duur. We blijven onverminderd hard aan het werk om het probleem alsnog zo snel mogelijk op te lossen voor zowel Internetsnelheid als TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:35:
Moderator Edit

[Update 21:23] Vanmiddag is er een wijziging doorgevoerd die tijdelijk voor hogere snelheden heeft gezorgd. Dit bleek slechts van korte duur. We blijven onverminderd hard aan het werk om het probleem alsnog zo snel mogelijk op te lossen voor zowel Internetsnelheid als TV.
Waar haal je dit vandaan?

Op het moment is zelfs een streampje van Videoland te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:04

Pazo

Mroaw?

Pff... ik had gisteren een nieuwe router (Draytek 2135FVac) geïnstalleerd, en een tijd bezig geweest om internet en TV aan de praat te krijgen. Uiteindelijk allemaal gelukt. Doe ik vanavond de TV aan; zwart beeld. Dus ik zoeken, resetten, instellingen nalopen en wijzigen etc etc want ja, wie weet toch iets fout gedaan in de nieuwe router. Krijg gewoon IP binnen, maar 100% packet loss. Bijna een uur bezig geweest en aardig gefrustreerd inmiddels. Dus net toen ik dacht, ik ga de router terugzetten naar fabrieksinstellingen en opnieuw beginnen toch even op storingen zoeken. Ligt het waarschijnlijk dus toch niet aan mij :)
(Hoop ik, anders word ik echt gek)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/tcbsdIez71bmWJvZHyaaoXed.jpg

Overigens is mijn internet wel gewoon volle bak (~940/940).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:03
Fonta schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:04:
[...]

Dat staat op de community:

https://community.t-mobil...ernet-tv-dordrecht-330215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:04

Pazo

Mroaw?

Ik zie dat die storing voornamelijk Dordrecht betreft? Ik zit in Barneveld.
Begin ik nu toch weer te twijfelen over mn instellingen :/
Ach ja, wellicht maar even laten rusten en morgenavond de TV maar eens aanzetten en hopen dat het dan weer werkt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Axelfoley007 schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:27:
Hier op 3313AC voor het eerst snelheid issues 15Mbit down en 930Mbit Up.
Latency is prima, ook geen packetloss.
Om je even uit de droom te halen, het is ook in 3311 (Binnenstad) - sowieso één melding, maar ook elders (allestoringen) bijv. heb ik enkele meldingen voorbij zien komen uit 3311 etc. dus het is zekers niet postcode gerelateerd. Als het bij jou gewoon naar behoren werkt is dat puur geluk hebben, maar vooralsnog kan er worden gesteld dat het probleem heel het Eiland van Dordt betreft.
Fonta schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:04:

Was ook wel van hele korte duur. Enige wat fatsoenlijk te kijken is, zijn streams met maximaal "SD" kwaliteit. Alles erboven is met die 2-5Mbit/s gewoon ruk om te kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2021 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:52
Lijkt er op dat er zondag op maandag nacht niets is gebeurd met de storing. Want in smokeping is geen verandering geweest. Nog steeds packet loss. Hopelijk dat ze vandaag er wat mee gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay_Snake
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-03 07:21
Down; 0,08 Mbp/s Up 912 Mbp/s ....tering zeg. Zelfs normaal surfen kan niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
Hier in 3328 (Dordrecht) is het niet vooruit te branden (~1Mbps down). Lees op het t-mobile forum wel berichten dat het via een vpn verbinding wel hogere download snelheden oplevert. Straks maar even proberen. Al loopt bij de vpn van het werk alleen het noodzakelijke verkeer over de lijn.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Hier ligt hij er nu ook helemaal uit. 0,08Mbp/s down, 800+ up. Ping prima 6ms.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay_Snake
Trackerfire schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:22:
Hier ligt hij er nu ook helemaal uit. 0,08Mbp/s down, 800+ up. Ping prima 6ms.
Ping en upload blijft inderdaad goed. Door de ping was er in combinatie met zo'n 15 Mbp/s nog wel te gamen (fifa) en gisteravond met 30 Mbp/s ging Netflix ook goed.. Maar nu is echt niets meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:41
Backup lijntje hier ook actief, was allemaal wel heel traag met minder dan 0,1 Mbit download ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:38
Gelukkig doet t-Mobile mobiel het wel. We moeten nu met 2 personen thuiswerken over mijn hotspot. Allebei de hele dag in online meeting, dus hopelijk gaat die lijn dat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Het is vanmorgen echt dikke poep in Dordrecht.
Wtf hebben ze gedaan waar dit door komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
Fonta schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:10:
Wtf hebben ze gedaan waar dit door komt?
Mijn vermoeden is capaciteiten problemen. T-Mobile blijft immers maar adverteren op radio en TV met acties. Er zullen daar klanten bijkomen, dan moet je je capaciteit ook aanpassen. Vorige week (regio even kwijt) was er een andere regio met hetzelfde probleem en lag aan capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:50
Hier 3319 ook dikke pech.

Helpdesk gebeld. Sorry meneer onze systemen liggen plat dus we kunnen nu niks.
Stekker uit het modem en later op de dag opnieuw bellen 😳

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay_Snake
clements schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:26:
Hier 3319 ook dikke pech.

Helpdesk gebeld. Sorry meneer onze systemen liggen plat dus we kunnen nu niks.
Stekker uit het modem en later op de dag opnieuw bellen 😳
Die helpdesk....daar heb je ook geen drol aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonta
king006 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:24:
[...]

Mijn vermoeden is capaciteiten problemen. T-Mobile blijft immers maar adverteren op radio en TV met acties. Er zullen daar klanten bijkomen, dan moet je je capaciteit ook aanpassen. Vorige week (regio even kwijt) was er een andere regio met hetzelfde probleem en lag aan capaciteit.
Dat zou niet opeens zo dramatische vermindering in snelheid tot gevolg hebben.
En dan zouden ze het gisterenmiddag niet opeens opgelost kunnen hebben na een change.

Dat VPN bijvoorbeeld wel werkt doet me denken dat ze iets met het verkeer doen, shaping/compressie/qos of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
croxz schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:05:
Gelukkig doet t-Mobile mobiel het wel. We moeten nu met 2 personen thuiswerken over mijn hotspot. Allebei de hele dag in online meeting, dus hopelijk gaat die lijn dat trekken.
Kan makkelijk, ligt vooral aan je telefoon. Wij hebben met kantoor een week of 2 met 6 man op t-mobile 4G gezeten met een losse Huawei router (geen mifi, echt een fatsoenlijk router met sim-slot) en dat ging toen prima. Ook familie die midden in een verhuizing/verbouwing zitten en in een stacaravan wonen doen met z'n 2'en alles via zo'n opstelling, werkt top met videobellen etc. Enige dat minder gunstig ging was ff een netflix film einde dag, dan moesten ze af en toe even knopje indrukken voor extra GB's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
Fonta schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:46:
[...]
En dan zouden ze het gisterenmiddag niet opeens opgelost kunnen hebben na een change.
Wellicht dachten ze "Reboot en hoppa" _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sander Moderator zojuist
[Update 9:50] We zijn nog op zoek naar de oorzaak. Weet dat we er alles aan doen om het probleem zo snel als mogelijk op te lossen. Wanneer we een update hebben delen we dit hier!

[Dordrecht]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:52:
Sander Moderator zojuist
[Update 9:50] We zijn nog op zoek naar de oorzaak. Weet dat we er alles aan doen om het probleem zo snel als mogelijk op te lossen. Wanneer we een update hebben delen we dit hier!

[Dordrecht]
Zag het inderdaad. Ik heb alleen het idee dat ze echt wel weten wat er veranderd is. Maar dat ze niet weten hoe ze het moeten fixen.

Mogelijk willen ze nieuwe functionaliteit introduceren en willen ze dat niet terug draaien.

Dat zie je bij ons ook wel eens. Dan wordt er een wijziging gedaan op iets wat goed werkt om het bijvoorbeeld veiliger te maken. Na de wijziging werkt het voor geen meter waarna er getweaked wordt zodat het werkbaar is.

[ Voor 16% gewijzigd door Fonta op 12-04-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@juliank,

Beetje jammer dat ze dit doen als mensen massaal klagen dat T-Mobile geen updates plaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

3311 is weer up :)!

[12-4-2021 Update11:28] Er is een wijziging aangebracht zojuist en we zijn dit nu aan het monitoren. Updates volgen zo snel mogelijk, beloofd!

[ Voor 79% gewijzigd door Trackerfire op 12-04-2021 11:32 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

3328 volle snelheid weer. Maar ben nog sceptisch over hoe lang dit zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
TV schijnt nog wel issues te hebben (kan ik niet controleren), maar internet is inderdaad weer op snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiekert
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 18:57
Ik las op de voorpagina dat ESPN "UHD" ging aanbieden met HDR beelden aan de providers, zal mij benieuwen hoe dat geregeld gaat worden met T-Mobile. het is te hopen dat ze die artifacts eruit kunnen krijgen. zolang die nog aanwezig zijn zal het verschil ook niet gigantisch zijn denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObserveSecurity
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Zojuist voor een volle 30 min mijn normale snelheid gehad. Maar het is weer zo ver en ik zit op 400Kbps.... in 3315

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:48
hier zelfde, het is wat sneller maar nog steeds niet opgelost. glasvezel 1000mbit, maar haal misschien 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay_Snake
ObserveSecurity schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:16:
Zojuist voor een volle 30 min mijn normale snelheid gehad. Maar het is weer zo ver en ik zit op 400Kbps.... in 3315
Hier ook 3315. Nog steeds volle snelheid, net wel even wat packet loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

NeHoX schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:29:
3328 volle snelheid weer. Maar ben nog sceptisch over hoe lang dit zo blijft.
En hier kakt het ook weer in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
Ik volg dit topic alleen maar om te zien of T-Mobile een acceptabel alternatief voor XS4ALL/KPN gaat zijn, maar zo te lezen blijf ik in mei toch hangen bij een van die twee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update: 12:37u
Hi all, met de wijziging die het internetverkeer herstelde, zouden gebruikers van het nieuwe TV-platform T-Mobile TV ook weer TV moeten kunnen kijken zonder obstructies. Gebruikers die nog TV kijken met Interactieve TV, kunnen nog problemen ervaren. Dit wordt ook zo snel mogelijk hersteld!
Update: 12:40u
Het TV-verkeer wordt nu ook omgezet en de resultaten zien er vooralsnog goed uit. Ik houd jullie op de hoogte!
Update: 13:04
We hebben een netwerkwijziging/ingreep uitgevoerd, maar de hoofdoorzaak (de boosdoener) is nog in onderzoek. Zodra ik hier meer over weet, zal ik dit a la minute delen met jullie.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2021 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonta
barrymossel schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:40:
Ik volg dit topic alleen maar om te zien of T-Mobile een acceptabel alternatief voor XS4ALL/KPN gaat zijn, maar zo te lezen blijf ik in mei toch hangen bij een van die twee...
Tja, storingen heb je overal weleens. Over het algemeen ben ik best tevreden over het internet bij TM.
TM is wel echt een pak goedkoper dan KPN. Dus ja, het is een compromis. Meer betalen -> meer stabiliteit.

Bij KPN was ik 100 euro kwijt per maand voor internet + tv x2 + mobiel en Spotify.
Bij TM ben ik op dit moment 60 euro kwijt voor internet + mobiel (geen tv) en los Spotify abo.
Bij TM + TV was ik 75 per maand kwijt. Maar sinds enkele maanden tv eruit gegooid.
Dat scheelt toch 40 euries per maand... Is het dan echt zo erg om af en toe een iets mindere verbinding te hebben?

Xs4all heeft trouwens niet zo'n hele lange houdbaarheidsdatum meer toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Fonta op 12-04-2021 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fonta schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:53:
Tja, storingen heb je overal weleens. Over het algemeen ben ik best tevreden over het internet bij TM.
TM is wel echt een pak goedkoper dan KPN. Dus ja, het is een compromis. Meer betalen -> meer stabiliteit.

Bij KPN was ik 100 euro kwijt per maand voor internet + tv x2 + mobiel en Spotify.
Bij TM ben ik op dit moment 60 euro kwijt voor internet + mobiel (geen tv) en los Spotify abo.
Bij TM + TV was ik 75 per maand kwijt. Maar sinds enkele maanden tv eruit gegooid.
Dat scheelt toch 40 euries per maand... Is het dan echt zo erg om af en toe een iets mindere verbinding te hebben?
Uitgaande van kortingen,
T-Mobile Thuis 1Gbit/1Gbit + TV € 55,63 (als je ook T-Mobile mobiel afneemt) (€ 53,13 zonder mobiel)
KPN 1Gbit/500Mbit + TV € 56,58 (als je ook KPN mobiel afneemt) (€ 57,08 zonder mobiel)

Pak goedkoper? Enige nadeel is, bij KPN moet je tegen het einde van je jaarcontract bellen om te verlengen om op die wijze weer een interessante aanbieding te krijgen, bij T-Mobile blijf je op inflatie na gewoon het zelfde betalen na je jaarcontract. Maar om het nu een pak goedkoper te noemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:59:
[...]

Uitgaande van kortingen,
T-Mobile Thuis 1Gbit/1Gbit + TV € 55,63 (als je ook T-Mobile mobiel afneemt) (€ 53,13 zonder mobiel)
KPN 1Gbit/500Mbit + TV € 56,58 (als je ook KPN mobiel afneemt) (€ 57,08 zonder mobiel)

Pak goedkoper? Enige nadeel is, bij KPN moet je tegen het einde van je jaarcontract bellen om te verlengen om op die wijze weer een interessante aanbieding te krijgen, bij T-Mobile blijf je op inflatie na gewoon het zelfde betalen na je jaarcontract. Maar om het nu een pak goedkoper te noemen ?
Dan kan je beter naar KPN gaan.

Ik had het enkel over mijn persoonlijke beweegreden waarom ik overgestapt ben naar TM.
De kortingen die jij hier weergeeft heb ik toendertijd niet gevonden trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
Fonta schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:53:
[...]

Xs4all heeft trouwens niet zo'n hele lange houdbaarheidsdatum meer toch?
Ik heb al een hele Excel gemaakt met de kosten van de verschillende providers. Bij XS4ALL hebben we nu maandelijks 20 euro korting, maar die verloopt in mei en de kans is nihil dat we die weer opnieuw gaan krijgen bij verlenging.
Bij T-Mobile (met 100Mbps) zouden we een euro of wat meer gaan betalen dan nu, voor 1Gbps een tientje per maand meer. Bij KPN met 100Mbps ook een tientje meer.
Bij KPN en XS4ALL heb ik echt zo goed als geen problemen gehad en hier in het topic lees ik toch veel over DNS en capaciteitsproblemen. En als je dan ook nog leest over (re)routing via andere landen dan twijfel ik wel enorm of ik dat 10-tje per maand extra niet gewoon wil betalen. Ik kijk het nog wel even aan...

---edit---
Zojuist XS4ALL gebeld en krijg nog 12 maanden 15 euro korting. Dan gaan we dus ongeveer 2,5 euro meer betalen dan bij T-Mobile met ook 100Mbps. Logischerwijs heb ik dus direct verlengd ;)

[ Voor 6% gewijzigd door barrymossel op 12-04-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:14
Overstap vraagje hier:

Op 8 feb abo aangevraagd bij Tmobile incl. overstapservice van KPN glas naar Tmobile Glas.
Uiteindelijk monteursafspraak ingepland op 26 feb.
Op 25 feb afgesloten door KPN en op 26 feb aangesloten door Tmobile.

Nu factureert Tmobile mij vanaf 26 feb omdat zij vanaf die dag diensten leveren.
KPN factureert tot 8 maart omdat (zo zeggen zij) ik 1 maand opzegtermijn heb ondanks dat ze de laatste 2 weken geen dienst hebben geleverd.

Ik betaal nu dus 2 weken dubbel (26 feb-8 maart). Is dit normaal? Ze beloven allemaal heel leuk `zonder dubbele kosten blabla'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fonta schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:03:
[...]

Dan kan je beter naar KPN gaan.

Ik had het enkel over mijn persoonlijke beweegreden waarom ik overgestapt ben naar TM.
De kortingen die jij hier weergeeft heb ik toendertijd niet gevonden trouwens.
Kortingen bij T-Mobile zijn eveneens aan veranderingen onderhevig, leuk die klantenvoordeel maar deze kan net zo goed en hard weer worden ingetrokken of veranderd zoals een tijd terug ook heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30
exponential schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:06:
Op 8 feb abo aangevraagd bij Tmobile incl. overstapservice van KPN glas naar Tmobile Glas.
Uiteindelijk monteursafspraak ingepland op 26 feb.
Kwam T-Mobile met die datum van 26 februari, of was dat op eigen initiatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op T-Mobile forum voor Dordrecht, zou het bijna opgelost moeten zijn, als er nog steeds eventuele problemen zijn moet het daar gemeld worden https://community.t-mobil...ernet-tv-dordrecht-330215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:19:
Op T-Mobile forum voor Dordrecht, zou het bijna opgelost moeten zijn, als er nog steeds eventuele problemen zijn moet het daar gemeld worden https://community.t-mobil...ernet-tv-dordrecht-330215
We hebben een netwerkwijziging/ingreep uitgevoerd, maar de hoofdoorzaak (de boosdoener) is nog in onderzoek. Zodra ik hier meer over weet, zal ik dit a la minute delen met jullie.

Wel een fix doorgevoerd maar we zijn er mogelijk dus nog niet vanaf is hoe ik het lees. Als in de zin van, het is niet (bijna) opgelost ze hebben een pleistertje geplakt op een slagaderlijke bloeding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

Nicap

Tsssk....

Ik ben ook weer overgestapt naar T-mobile na een jaar Ziggo. Vorig jaar was er een (glasvezel)breuk bij werkzaamheden bij een brug, waardoor we langere tijd geen internet hadden. Omdat onze dochter voor school toch een stabiele internetverbinding nodig had maar overgestapt naar Ziggo. Bevalt verder prima, maar ik hoef geen TV en dus is T-Mobile daardoor een stuk voordeliger.

Omdat ik ben geindigd met een niet werkende vezel, maar op tijd de verbinding aangevraagd en deze is vanaf vanbdaag actief. Heb nog Ziggo tot eind juni, dus heb nog even de tijd om het werkend te krijgen op mijn TP Link router R605.

Ik heb de links gevold naar de Tmobile community met instellingen. Het gaat in dit geval voornamelijk om VLAN300 begrijp ik. TV zit al niet meer apart, heb een GPON 1Gb verbinding.

Maar klaarblijkelijk doe ik toch iets niet goed, want ik krijg de verbindingh nog niet werkend op m'n TP link.
Onderstaand lijkt me tovh goed ingesteld?

HAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGHD4T4BZN0nboUTN-jXde3kEck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xFFvcRbFSRZPlJiPDVIA5OHW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgnNW3G5hqwjHVcmi3FjIdWTgjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XLs6j2RvPssKmgMBeF5IfiHc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Kunnen anderen in het probleemgebied de resultaten van @NeHoX reproduceren? Dat zou toch suggereren dat het geen capaciteitsprobleem is, maar iets meer obscuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NielsFL schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:31:
Kunnen anderen in het probleemgebied de resultaten van @NeHoX reproduceren? Dat zou toch suggereren dat het geen capaciteitsprobleem is, maar iets meer obscuur.
In geval van een capaciteitsprobleem is de snelheid niet constant, de afgelopen 3 dagen was de snelheid vrij constant tot zelfs in de late uurtje (lees; tussen 1 en 6 uur 's nachts) dus neen dit betrof zekers geen capaciteitsprobleem. Er was echt 24/3 een snelheid van onder de 10Mbit/s. Tenzij natuurlijk plots alle klanten gedurende de nachtelijke uurtjes ook nog massaal op internet zaten :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:14
hcQd schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:19:
[...]

Kwam T-Mobile met die datum van 26 februari, of was dat op eigen initiatief?
Eigen initiatief, bij het plannen van monteursafspraken kun je dagdelen kiezen. Dit was een vrijdagmiddag, kwam voor mij toevallig goed uit.

Ik was er van uitgegaan dat KPN en Tmobile dan samen zouden afstemmen dat ik dan ook per die datum van contract wissel. Neem aan dat lang niet iedereen exact op de contractdatum wordt ook daadwerkelijk de monteur op bezoek krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30
exponential schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:48:
Ik was er van uitgegaan dat KPN en Tmobile dan samen zouden afstemmen dat ik dan ook per die datum van contract wissel.
Opzegtermijn van dit soort contacten is een maand, dus verkeerde aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:41
Momenteel heb ik Ziggo en mijn IP is de afgelopen 2 jaar niet gewijzigd. Is het zo dat je IP adres bij T-mobile ook vrijwel nooit wijzigt? Mogelijk met een reboot of reset wel maar niet spontaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Zoek even terug, er zijn verschillende resultaten variërende van 30 minuten tot 24 uur.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
haborym schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:03:
Momenteel heb ik Ziggo en mijn IP is de afgelopen 2 jaar niet gewijzigd. Is het zo dat je IP adres bij T-mobile ook vrijwel nooit wijzigt? Mogelijk met een reboot of reset wel maar niet spontaan?
Ik heb 5 jaar lang hetzelfde IP gehad. Ze hebben een paar maanden geleden groot onderhoud gedaan en alle IP herschikt en toen kreeg ik wel een nieuwe. Maar sindsdien is het ook weer dezelfde.

Al gebruik ik DuckDNS en heb dus sowieso geen last van wisselende IP's.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 12-04-2021 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fonta
rens-br schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:07:
[...]

Ik heb 5 jaar lang hetzelfde IP gehad. Ze hebben een paar maanden geleden groot onderhoud gedaan en alle IP herschikt en toen kreeg ik wel een nieuwe. Maar sindsdien is het ook weer dezelfde.

Al gebruik ik DuckDNS en heb dus sowieso geen last van wisselende IP's.
Ik ook, slechts een enkele keer een ander ip adres gehad tijdens die werkzaamheden.
Gebeurd ook als je een apparaat aansluit met een ander mac.
Het vervangen van de geleverde router door mijn eigen zorgde dus voor een ander IP, maar daar kan ik TM niet de schuld van geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Comp User schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:07:
Zoek even terug, er zijn verschillende resultaten variërende van 30 minuten tot 24 uur.
Dat is de leasetijd, je krijgt dan toch niet elke 30 minuten een ander IP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:33

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Hier ook problemen, maar wel al enkele dagen met het bereiken van bepaalde sites. Die stoppen bij een traceroute allemaal bij de eerste hop buiten het huis.

De klantenservice wil mij na een half uur wachten eerst Windows in veilige modus laten opstarten (zucht) en ik kan niet inloggen op de community pagina. Wel kan ik prima inloggen in mijn klantenomgeving (zucht).

Vanochtend ook de VPN van de werkgever van vriendin aan de lijst toe kunnen voegen. Die werkt nu dus ook via een mobiele hotspot.

Een voorbeeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wFpPDeLsNOtooC_Rwmk7SnSZkM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6ZYnuNwMmY3WwaN8fbCAyWqO.png?f=fotoalbum_large

Deze websites werken op geen enkele van de devices in huis via de tmobile thuis glasvezel aansluiting. Doe ik een usb tether via mijn mobiel en het Ben H/4G netwerk dan is er geen issue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USpjz1J5T9DglHI5efbU_Sc-fzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vq8oZTIneHYoxqB3gGmOZSTK.png?f=fotoalbum_large

Dus ook andere issues naast een trage verbinding.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dordrecht

Sander Moderator
T-Mobile Thuis moderator
12 minuten geleden

[12-4-2021 Update 19:48] Vannacht vinden er verdere werkzaamheden plaats om de verbinding volledig te herstellen. De eerstevolgende update volgt morgenvroeg na uitvoering van de werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:41
Maakt T-mobile ook gebruik van een GENEXIS gigabit (media converter). Komt van KPN vandaan. Die hangt er nog en werkt ook nog.
Als de monteur dan niets hoeft te doen dan hou ik die kosten liever in mijn zak en sluit ik het wel zelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:59:
[...]

Uitgaande van kortingen,

Ik regel altijd de verbinding voor mijn ouders, maar voor 50 + TV en eredivisie wouden ze niet meer korting geven dan 15 euro per maand drie maanden lang. KPN heeft nu wel een goede aanbieding en krijgen mijn ouders ook gelijk betere wifi (geen Draytek meer) en een betere TV box. Volgend jaar maar weer wisselen. Bij KPN is het wel makkelijker switchen naar eventuele dochters zonder downtime.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 12-04-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
@haborym
Succes kan niet.
Zelf installatie is niet toegestaan, ondanks dat er een kans is dat de bestaande converter werkt.

[ Voor 40% gewijzigd door leonbong op 12-04-2021 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

rens-br schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:18:
[...]

Dat is de leasetijd, je krijgt dan toch niet elke 30 minuten een ander IP?
Lijkt mij stug.
Mijn WAN IP is in de afgelopen 3 jaar 1x gewijzigd. En daar ben ik binnen enkele seconden wel achter als dat is gebeurd.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Leuk voorbeeld maar ik heb tijdje meerdere verschillende IP's per dag gehad.
Wat goed zichtbaar was omdat daar ook van die ingekochte buitenlands IP's zaten waardoor google LinkedIn enzo spontaan in het frans ofzo kwamen.
Dat was in die periode dat ook vaak het vernieuwen van de IP ook vaak niet werkte waardoor de verbinding dan ook even weg was.

Nu weet ik het niet maar ik heb ook geen problemen dus ik let er niet op.
Nu al een paar maanden hetzelfde.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 13-04-2021 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-09 16:14
Hi,

Een flinke hoop aan frustratie, ik leg het even uit:

Recent (~1.5 maand geleden) ben ik overgestapt van WBA naar ODF binnen T-Mobile. Zo ben ik van 500Mbit naar 1Gbit gegaan voor bijna de helft aan kosten minder.

De overstap ging een weekje stroef maar was netjes opgelost. Helaas, toen alles werkte, bleek het zo te zijn dat mijn downloadsnelheid met moeite boven de 200Mbit uitkwam terwijl mijn upload wel de 940Mbit aantikte. Belangrijke context hier is dat ik op WBA voorheen wél stabiel 450Mbit haalde, zowel upload als download.

Inmiddels zijn we dus al 1.5 maand verder en heb ik 3 monteurs gezien en is er 2x een KPN NetwerkNL monteur in de wijkcentrale bezig geweest (1x port stuk ivm helemaal geen internet en 1x port swap in de hoop de download te fixen) en vandaag gaf T-Mobile aan dat ze alles hebben bekeken en niks kunnen vinden en er niks meer aan te kunnen doen.

Dit vond ik wel zéér jammer, vooral om het feit dat ik voorheen op WBA wél stabiel een download van 450Mbit haalde, wat neerkomt op de beloofde 500Mbit minus de overhead.

Mijn eigen netwerk bestaat uit een Unifi Dream Machine Pro. Vanaf UnifiOS voer ik ook de speedtests uit en natuurlijk ook bekabeld vanaf m'n PC naar de UDMP getest via de "normale" speedtest. Zelfs via de Zyxel haal ik niet boven de 100Mbit download.
Dit is de speedtest van vandaag op de UDMP:
https://cln.sh/EY53JD
De eerste en de laatste test zijn naar dezelfde server. Als ik een speedtest.net test uitvoer vanaf m'n PC zie je ook dat hij wel bij 600Mbit komt bijv. maar hierna direct wordt teruggeduwd naar max. 250Mbit op een server van KPN in Rotterdam en naar een server van KPN in Amsterdam zelfs met moeite bij de 150Mbit komt.

Nu heb ik zelf ook geen idee wat ik kan doen. Alle monteurs zeggen dan ook dat het aan mijn kant er netjes uit ziet maar ik ben er, ondanks het abonnement van 1Gbit, nu wel op achteruit gegaan.

Enige grote verschil is dat ik nu GPON heb en dus ook de Huawei terminal ipv de media converter.

Ik hoop dat iemand hier met meer kennis van netwerken misschien een idee krijgt van wat het kan zijn waar T-Mobile eventueel wat aan heeft. Want ik wil graag minimaal m'n 500Mbit stabiel terug, maar natuurlijk het liefst de beloofde 1Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:56

pinda powerrr

Slow down...

Het bericht waarvan je wist dat die zou komen :F

Sterkte @Bjarn ik wacht dus maar even met die overstap, als ook Lansingerland deze problemen nu heeft. Ik heb nu ook een zeer stabiel WBA 500/500 abbo, de overstap lonkt naar 1Gbit. Maar ik denk dat geduld in deze even verstandig is.
Ik ben er van overtuigd dat T-Mobile dit wel gaat oplossen, maar er voor nu teveel kinderziektes in zitten.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bjarn
pinda powerrr schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:41:
Het bericht waarvan je wist dat die zou komen :F

Sterkte @Bjarn ik wacht dus maar even met die overstap, als ook Lansingerland deze problemen nu heeft. Ik heb nu ook een zeer stabiel WBA 500/500 abbo, de overstap lonkt naar 1Gbit. Maar ik denk dat geduld in deze even verstandig is.
Ik ben er van overtuigd dat T-Mobile dit wel gaat oplossen, maar er voor nu teveel kinderziektes in zitten.
Haha ja, helaas :-)

Ik merk er zelf niet veel van dat ik nu "maar" 200Mbit aantik, maar het feit dat het minder is + instabieler is niet zo chill.

Ondanks alles nog geen downtime gehad en is het verder gewoon dikke prima. Alleen die download, hoop dat ze daar nog achteraan gaan.

Zal inderdaad nog aanraden even te wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

30 april gaat mijn aansluiting van WBA naar ODF over. Ik update uiteraard hoe en wat.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:48
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:31:
Dordrecht

Sander Moderator
T-Mobile Thuis moderator
12 minuten geleden

[12-4-2021 Update 19:48] Vannacht vinden er verdere werkzaamheden plaats om de verbinding volledig te herstellen. De eerstevolgende update volgt morgenvroeg na uitvoering van de werkzaamheden.
ben benieuwd wat nu precies de oorzaak is geweest. Het is hier wel weer werkbaar maar de snelheid zit op 200mbit ipv de 1000mbit die ik afneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:46

RammY

Dát!

Gisteren mijn overstap besteld van Tweak naar T-Mobile.
Niet dat ik om het internet bij Tweak weg wil, maar wel om Canal Digitaal (en ook een beetje om de bagger modem van Tweak).

Ga van 1Gbit naar 1Gbit, dus kijken wat het word.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcdenboer
  • Laatst online: 08:50
Ik haal up en down netjes 980 mbit bij T-Mobile. Soms wat minder, en soms haal ik ook ruim 1000...

Behalve de storing van afgelopen weekend heb ik een stabiel jaar achter de rug. Ik heb wel een dreammachine pro rechtstreeks met een glasmodule erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
jcdenboer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:08:
Ik haal up en down netjes 980 mbit bij T-Mobile. Soms wat minder, en soms haal ik ook ruim 1000...
Ruim 1000? Dat is best netjes. Heeft al je apparatuur 10Gbit/s poorten?

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 13-04-2021 16:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Na alle horror verhalen van mensen met problemen even een positief bericht. Hier werkt de verbinding echt prima. Ik heb een ODF verbinding (geen GPON) en haal bedraad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhILU-KLv_zI69oRBqz4uGgqPok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b80peKhKm6xbXFWGFVzy69lb.png?f=user_large

Draadloos haal ik meestal tussen de 250 en 400Mbit/s. Kortom echt prima tevreden met mijn verbinding (en de prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
rens-br schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:59:
Na alle horror verhalen van mensen met problemen even een positief bericht. Hier werkt de verbinding echt prima. Ik heb een ODF verbinding (geen GPON) en haal bedraad:

[Afbeelding]

Draadloos haal ik meestal tussen de 250 en 400Mbit/s. Kortom echt prima tevreden met mijn verbinding (en de prijs).
Iets in mij zegt dat GPON ook de bottleneck is. Dat is namelijk het enige verschil in de wijkcentrale, ik zit op de apparatuur van T-Mobile zelf met GPON ipv zoals voorheen zonder.

Zou dat kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:05
Bjarn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:28:
[...]

Iets in mij zegt dat GPON ook de bottleneck is. Dat is namelijk het enige verschil in de wijkcentrale, ik zit op de apparatuur van T-Mobile zelf met GPON ipv zoals voorheen zonder.

Zou dat kunnen?
Voor de upload heb je zeker gelijk ja. Een GPON ONT interface heeft 2.5Gbps download en 1Gbps uploadcapaciteit. T-Mobile gebruikt 1:32 splitters, dus met 32 huizen op zo'n poortje. Je deelt de 1Gbps upload dus met 32 huizen, waardoor de kans dat je strak 1Gbps trekt waarschijnlijk klein wordt.

Maar of voor de Download die 2.5Gbps wel een bottleneck wordt betwijfel ik. Klanten die constant een groot deel van hun verbinding gebruiken zijn zeldzaam.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Bjarn schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:28:
[...]

Zou dat kunnen?
Wat is de snelheid van de GPON aansluiting richting het netwerk. Hoeveel klanten zitten erop de GPON aangesloten.

Duidelijk antwoord staat hierboven.

[ Voor 12% gewijzigd door space-one op 14-04-2021 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
jk-5 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 06:54:
[...]

Voor de upload heb je zeker gelijk ja. Een GPON ONT interface heeft 2.5Gbps download en 1Gbps uploadcapaciteit. T-Mobile gebruikt 1:32 splitters, dus met 32 huizen op zo'n poortje. Je deelt de 1Gbps upload dus met 32 huizen, waardoor de kans dat je strak 1Gbps trekt waarschijnlijk klein wordt.

Maar of voor de Download die 2.5Gbps wel een bottleneck wordt betwijfel ik. Klanten die constant een groot deel van hun verbinding gebruiken zijn zeldzaam.
TV is wel een constante belasting maar dat is nog een klein gedeelte van die 2.5Gbps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
jk-5 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 06:54:
[...]

Heb je hier een bron van? Ik vind 1Gbit/s delen met 32 personen, terwijl de aangeboden snelheid ook 1Gbit/s is nogal een bottleneck namelijk. Kan me niet voorstellen dat ze aan zo'n overboeking doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:05
rens-br schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:24:
[...]

Heb je hier een bron van? Ik vind 1Gbit/s delen met 32 personen, terwijl de aangeboden snelheid ook 1Gbit/s is nogal een bottleneck namelijk. Kan me niet voorstellen dat ze aan zo'n overboeking doen.
Op Wikipedia: G.984 staat dat de snelheden 2.4 Gb/s down en 1.2 Gb/s up zijn. Het gebruik van 1:32 splitters is vanuit een bron binnen T-Mobile. 1:32 is nog wel vrij netjes, de meeste GPON netwerken in nederland gebruiken deze.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ja maar dat is toch de snelheid per golflengte die wordt toegepast?
Er worden toch ook nog meerdere golflengtes toegepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 17:34
leonbong schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:15:
Ja maar dat is toch de snelheid per golflengte die wordt toegepast?
Er worden toch ook nog meerdere golflengtes toegepast?
GPON heeft inderdaad 2 golftengtes, een voor downstream en eentje voor upstream. Maar het is niet zo dat er voor iedere gebruiker een eigen golflengte wordt gebruikt.

Die technologie bestaat op zich wel (WDM-PON), maar wordt, voorzover ik weet, nog nergens uitgerold.

Dus ja, het klopt: je deelt de 2,4 Gb/s met 32 aansluitingen. Omdat de 32 aansluitingen allemaal verschillende gebruikers zijn, merk je er in de praktijk weinig van. Alleen alle 32 gebruikers op exact hetzelfde moment een megagroot bestand zouden gaan downloaden op volle snelheid, zul je dat merken.

Op zich is het niet zoveel anders dan Active Ethernet (punt-punt verbindingen). Daar heb je vaak 48 (of meer) aansluitingen van 1 Gb/s op een switch die dan met 10 Gb/s met de rest van het netwerk verbonden is. Ook daar kunnen niet alle 48 gebruikers op exact hetzelfde moment met de volle snelheid downloaden. 48G> 10G.

In beide gevallen wordt er gebruik gemaakt van 'statistical multiplexing'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 18:22
Hoe kun je dan eigenlijk zien of je GPON of ODF hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik bedoelde meerdere golflengtes tbv download en meerdere golflengtes tbv upload.
Dus dat er meerdere paralelle verbindingen zijn, maar dat dus blijkbaar niet zo.

Dan is GPON het nieuwe coax allemaal gezellig op dezelfde kabel gezellig.

Dan snap ik wel dat AON zoals ik dat nog heb minder problemen geeft want mijn verbinding tot aan de " wijkswitch" is een exclusieve 1gbit verbinding, hierbij zit TV ook nog een apart VLAN.
In de "wijkswitches" wordt TV multicast gevoed via aparte lijn aan switch waardoor TV dus veel minder invloed heeft op totale capaciteit van mijn verbindingen.

Bij GPON met nieuwe TV-platform met 1 op 32.
Een willekuerige tv-stream is 8 - 12 mbit.
Dus op een willekeurige zaterdagavond kijkt al snel de helft TV of Netflix maar dat is bandbreedte hetzelfde.
32 x 10mbit = 320mbit kwijt aan tv op "jouw GPON" verbinding.
Na dat verklaart de lage prut snelheden op die tijdstippen.

Gelukkig heb ik nog AON met voor nu nog het oude tv-platform. Ik zit wel op al op TmT apparatuur ik wordt niet omgebouwd naar GPON als ik GBIT neem heb niet nu.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 14-04-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Ik begrijp ook niet waarom je met glasvezel weer terug gaat naar een gedeelde infrastructuur. Misschien goedkoper in aanleg maar hoe kun je dan via verschillende providers afnemen op 1 GPON ring? Lijkt me allemaal juist veel ingewikkelder en storingsgevoeliger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:41
randommen schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:23:
Hoe kun je dan eigenlijk zien of je GPON of ODF hebt?
GPON is ook ODF (Glasoperator)
Het is ODF(Glasoperator (AON of GPON) of WBA (AON en later ook GPON).

Als je het hebt kan je het zien aan of je een ONT of een media converter hebt gekregen.
De ONT is zo'n Huawei HG8010G.
De media converter zo'n klein zwart dingetje waar ook media converter op staat.

Of je het krijgt is niet zo 1,2,3 te zeggen.
Je kan wel redelijk veilig stellen dat als er al op jouw adres 750Mbit beschibaar was je zeker AON krijgt omdat Glasoperator dan al lange tijd eigen apparatuur in jouw PoP heeft hangen.
Ook als er al lange tijd 1000Mbit leverbaar is via T-Mobile dan kan je redelijk veilig aannemen dat het ook AON is.
Is er echter sinds kort (een maand of 4) 1000Mbit op jouw adres leverbaar dan gaat het heel erg waarschijnlijk GPON worden.
Is er op jouw adres maximaal 100Mbit leverbaar, dan krijg je via WBA.
Dat is in principe AON, maar WBA is tegenwoordig ook druk bezig met de uitrol van GPON.
Wanneer T-Mobile ook via GPON van WBA kan leveren, dan kan krijg je GPON via WBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:41
jongetje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:37:
Ik begrijp ook niet waarom je met glasvezel weer terug gaat naar een gedeelde infrastructuur. Misschien goedkoper in aanleg maar hoe kun je dan via verschillende providers afnemen op 1 GPON ring? Lijkt me allemaal juist veel ingewikkelder en storingsgevoeliger.
Meerdere providers is mogelijk.
KPN-WBA levert dat al en er komen daar via GPON ook steeds meer providers bij, Tweak ook ergens binnenkort en volgens mij levert Online al via GPON van WBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

leonbong schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:28:
Ik bedoelde meerdere golflengtes tbv download en meerdere golflengtes tbv upload.
Dus dat er meerdere paralelle verbindingen zijn, maar dat dus blijkbaar niet zo.

Dan is GPON het nieuwe coax allemaal gezellig op dezelfde kabel gezellig.

Dan snap ik wel dat AON zoals ik dat nog heb minder problemen geeft want mijn verbinding tot aan de " wijkswitch" is een exclusieve 1gbit verbinding, hierbij zit TV ook nog een apart VLAN.
In de "wijkswitches" wordt TV multicast gevoed via aparte lijn aan switch waardoor TV dus veel minder invloed heeft op totale capaciteit van mijn verbindingen.

Bij GPON met nieuwe TV-platform met 1 op 32.
Een willekuerige tv-stream is 8 - 12 mbit.
Dus op een willekeurige zaterdagavond kijkt al snel de helft TV of Netflix maar dat is bandbreedte hetzelfde.
32 x 10mbit = 320mbit kwijt aan tv op "jouw GPON" verbinding.
Na dat verklaart de lage prut snelheden op die tijdstippen.

Gelukkig heb ik nog AON met voor nu nog het oude tv-platform. Ik zit wel op al op TmT apparatuur ik wordt niet omgebouwd naar GPON als ik GBIT neem heb niet nu.
Vraag me af hoe lang het duurt voordat Ziggo dit in commerciële uitingen gaat gebruiken. Mensen denken bij glasvezel toch vraag dat ze een eigen lijn naar de centrale hebben, maar blijkbaar is dit niet meer het geval.

Ik wordt op 4 juni aangesloten op T-Mobile, maar ik houd een beetje mijn hart vast, zeker omdat ik een enorm goed aanbod van KPN heb afgeslagen om toch maar te blijven.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souris
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 17:34
jongetje schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:37:
GPON is geen ring maar een point-to-multipoint systeem. Overgaan naar een andere provider is omgezet worden naar een andere PON of AON port, niet anders dan het nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:06
space-one schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:04:
[...]

TV is wel een constante belasting maar dat is nog een klein gedeelte van die 2.5Gbps.
Probleem bij Tmobile is dat ze blijkbaar geen Multicast gebruiken voor TV maar Unicast. (Met nieuwe tv systeem) Met een beetje pech honderden streams x zoveel Mbit die ook van de beschikbare internetsnelheid afgaat. (die 2,5Gbit van gpon bijvoorbeeld)
Multicast is 1 stream naar alle ontvangers ipv honderden.

Lees wel eens berichten dat TV in Den Haag soms ook niks meer doet. Snelheid onder de 5Mbit down. Dan snap ik het ergens wel.

[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 14-04-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:13
Ik ben een mail server aan het opzetten, maar nu merk ik dat ook inkomend verkeer op poort 25 geblokkeerd lijkt te worden. Klopt dit? Of mis ik iets.

Het gaat dus om inkomende e-mail, ik probeer niet uit te sturen, ik weet dat dat geblokkeerd wordt en dat ik daarvoor een relay nodig heb.

Edit: Ik kopieerde een UDP regel als 'template' voor de forwarding rule. Dan gaat het niet werken natuurlijk. Fixed! Mail kan je dus ontvangen op 25/tcp.

[ Voor 22% gewijzigd door stijnos1991 op 14-04-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
krakendmodem schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:05:
[...]

Probleem bij Tmobile is dat ze blijkbaar geen Multicast gebruiken voor TV maar Unicast. (Met nieuwe tv systeem) Met een beetje pech honderden streams x zoveel Mbit die ook van de beschikbare internetsnelheid afgaat. (die 2,5Gbit van gpon bijvoorbeeld)
Multicast is 1 stream naar alle ontvangers ipv honderden.

Lees wel eens berichten dat TV in Den Haag soms ook niks meer doet. Snelheid onder de 5Mbit down. Dan snap ik het ergens wel.
Dat weet ik maar tv is hoog uit 25% van die 2,5 Gbit bij 32 gebruikers. Ik denk dat het een groter probleem is dat 32 x 1 Gbit achter een 2,5 Gbit down en 1 Gbit up aansluiting hangt. Voor downloaden heb je ook 10% upload nodig. In het begin van glasvezel (2009) was het 30 down en 3 up. Om 30 Mbit te downloaden had je 3 Mbit ook echt nodig

Voor 1 tv stream van 7-8 Mbit heb je zeker 10 Mbit bandbreedte nodig omdat de stream niet continu is maar puls. Elke verstoring hierin zie je direct in beeld.

[ Voor 7% gewijzigd door space-one op 14-04-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
Die 1 Gigabit Up gedeeld met 32 man verklaart nog steeds niet dat je maar 140 Mbit upload haald tenzij er aan traffic shaping gedaan word wat volgens mij gewoon niet mag. En zelfs als dat mag verkoop je dan een product waarvan je WEET dat je het niet kan leveren omdat je het gelimiteerd heb.
Je zou gewoon de volledige upload moeten halen want de kans dat mensen die upload gebruiken is nihil.

[ Voor 21% gewijzigd door computerjunky op 14-04-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
souris schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:36:
[...]

GPON is geen ring maar een point-to-multipoint systeem. Overgaan naar een andere provider is omgezet worden naar een andere PON of AON port, niet anders dan het nu is.
Nu lopen er twee dingen door elkaar: passief en actief. T-Mobile levert actief GPON op een passief point to point netwerk. Daardoor kan je naar een andere operator overgezet worden door van poort te switchen.
Van provider wisselen kan nog simpeler zijn want dat is de derde laag. Daarvoor hoeft niet eens een poort wissel plaats te vinden. Gebeurt bij KPN WBA ook niet.

Als het passieve netwerk buiten point to multipoint is en de splitters dus (ook) buiten staan, dan is er geen poortwissel meer mogelijk en moet een providerwissel puur softwarematig. Blijft vanuit dezelfde GPON OLT (switch) komen en dezelfde poort.
Dat is het netwerk dat KPN nu vanaf dit jaar aanlegt.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:32:
Die 1 Gigabit Up gedeeld met 32 man verklaart nog steeds niet dat je maar 140 Mbit upload haald tenzij er aan traffic shaping gedaan word wat volgens mij gewoon niet mag. En zelfs als dat mag verkoop je dan een product waarvan je WEET dat je het niet kan leveren omdat je het gelimiteerd heb.
Je zou gewoon de volledige upload moeten halen want de kans dat mensen die upload gebruiken is nihil.
Ik weet het zo net niet. Als er 32 gebruikers op die 1 Gbit zitten en er is er eentje die de volle upload wil gebruiken, is er niks voor de anderen. Op dat moment zal de software ingrijpen en voor iedereen alles tijdelijk omlaag halen. Dat kan je traffic shaping noemen maar is gewoon toegestaan hoor. Als het bedoeld is om voor iedereen de diensten te kunnen blijven leveren (lees de algemene voorwaarden maar).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeron
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10-2024
zojuist, via cashbackXL alles in 1 glasvezel afgesloten... krijg ik korte tijd laten een bevestiging van een cashback van €36, zou € 72,50 zijn.

wat heen en weer gebeld met CB en TM, zou ik claim moeten indienen en dan lang wachten, of ik dan alsnog die € 72,50 ga krijgen. maar bestelling geanuleerd, geen zin in ;w :-(

zijn hier meer mensen die dit gehad hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
space-one schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:17:
[...]

Dat weet ik maar tv is hoog uit 25% van die 2,5 Gbit bij 32 gebruikers. Ik denk dat het een groter probleem is dat 32 x 1 Gbit achter een 2,5 Gbit down en 1 Gbit up aansluiting hangt. Voor downloaden heb je ook 10% upload nodig. In het begin van glasvezel (2009) was het 30 down en 3 up. Om 30 Mbit te downloaden had je 3 Mbit ook echt nodig

Voor 1 tv stream van 7-8 Mbit heb je zeker 10 Mbit bandbreedte nodig omdat de stream niet continu is maar puls. Elke verstoring hierin zie je direct in beeld.
Je hebt helemaal geen 10% upload nodig. Het beste voorbeeld dat ik daarvoor zo snel kan geven is https://www.ziggo.nl/pakketten . Internet start? 7.5:1. Gigabit? 20:1. En dat kan je echt wel halen.
Ook 1:32 overboeking is niet zo spannend. Bij DOCSIS deel je met 200-700 modems 120 mbit up en 1.6 (max) gbit down. Het is niet ideaal maar ik denk dat ze hier tegen een ander issue aan lopen.
offtopic:
Ik hoop wel op een snelle uitrol van een DWDM-gebaseerde PON variant - gewoon omdat het mooie techniek is.

Ik hoop dat er voor TV op een hogere laag in het netwerk shaping gedaan wordt waardoor TV verkeer voorrang krijgt boven internet. Dat is wat bijvoorbeeld KPN ook doet in hun DSLAMs, die hebben daar ondersteuning voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
Barre73 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:57:
[...]

Ik weet het zo net niet. Als er 32 gebruikers op die 1 Gbit zitten en er is er eentje die de volle upload wil gebruiken, is er niks voor de anderen. Op dat moment zal de software ingrijpen en voor iedereen alles tijdelijk omlaag halen. Dat kan je traffic shaping noemen maar is gewoon toegestaan hoor. Als het bedoeld is om voor iedereen de diensten te kunnen blijven leveren (lees de algemene voorwaarden maar).
Het is zelfs om 1-5 uur snachts en dan slaapt toch echt 99% van nederland dus ik geloof er niets van dat er tijdelijk iets geschaald word.
Het is dus meer een permanent iets en dan verkoop je iets wat je niet kan leveren.
jeron schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:04:
zojuist, via cashbackXL alles in 1 glasvezel afgesloten... krijg ik korte tijd laten een bevestiging van een cashback van €36, zou € 72,50 zijn.

wat heen en weer gebeld met CB en TM, zou ik claim moeten indienen en dan lang wachten, of ik dan alsnog die € 72,50 ga krijgen. maar bestelling geanuleerd, geen zin in ;w :-(

Waarom zou je dat willen dan als je via T-Mobile zelf besteld krijg je 6 maanden korting a 90 euro of was dat er bovenop?

[ Voor 33% gewijzigd door computerjunky op 14-04-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 12:03

Ook wel eens gehad, komt normaal gesproken wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter

Ik heb niet specifiek problemen gehad met Cashback van T-mobile, maar ik gebruik de website regelmatig en tot nu toe bij problemen altijd een claim ingediend en tot nu toe altijd toegekend gekregen.

Komt dus wel goed zou ik zeggen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
computerjunky schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:25:
Waarom zou je dat willen dan als je via T-Mobile zelf besteld krijg je 6 maanden korting a 90 euro of was dat er bovenop?
Als je vanuit CashbackXL besteld kom je gewoon op de normale T-mobile website uit en krijg je dus alle 'normale' kortingen. Omdat jij via CashbackXL komt, krijgt CashbackXL van T-mobile een bedrag voor het doorzetten van een klant. En CashbackXL maakt dat bedrag weer (voor een deel) over naar jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

computerjunky schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:25:
Dus wordt het € 90,00 + € 72,50 = € 162,50 korting.

CashBackXL is zeg maar een affiliate portal d.w.z. ze bieden een mogelijkheid aan mensen om een vast bedrag of aantal procenten te verdienen wanneer ze door klikken naar de webwinkel, provider etc. vanuit CashBackXL.

Voorbeeld; T-Mobile is aangesloten bij het affiliate netwerk van Awin. Webmasters kunnen links of banners bij Awin ophalen en wanneer iemand via een klik op die link een abonnement bij T-Mobile afsluit, verdiend die webmaster een x-bedrag aan provisie. CashBack heeft hier een systeem omheen gebouwd waardoor CashBackXL een klein deel van die provisie zelf houdt en de rest beschikbaar stelt aan de klant. Zo is de standaard provisie van T-Mobile alles-in-1 bij Awin meen ik € 90,00 maar krijgt de klant via CashBackXL € 72,50

Omdat het gewoon verwijzingen zijn naar de websites van webwinkels, providers etc. krijg je dus ook nog gewoon de normale kortingen/aanbiedingen die de (web)winkels zelf aanbieden. d.w.z € 90,00 korting en daar bovenop ook nog eens € 72,50 cashback vergoeding via CashBackXL. Op jaarbasis kun je toch nog een leuke besparing overhouden ;-)

Daarom dus CashBackXL :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:00:
[...]

Dus wordt het € 90,00 + € 72,50 = € 162,50 korting.

CashBackXL is zeg maar een affiliate portal d.w.z. ze bieden een mogelijkheid aan mensen om een vast bedrag of aantal procenten te verdienen wanneer ze door klikken naar de webwinkel, provider etc. vanuit CashBackXL.

Voorbeeld; T-Mobile is aangesloten bij het affiliate netwerk van Awin. Webmasters kunnen links of banners bij Awin ophalen en wanneer iemand via een klik op die link een abonnement bij T-Mobile afsluit, verdiend die webmaster een x-bedrag aan provisie. CashBack heeft hier een systeem omheen gebouwd waardoor CashBackXL een klein deel van die provisie zelf houdt en de rest beschikbaar stelt aan de klant. Zo is de standaard provisie van T-Mobile alles-in-1 bij Awin meen ik € 90,00 maar krijgt de klant via CashBackXL € 72,50

Omdat het gewoon verwijzingen zijn naar de websites van webwinkels, providers etc. krijg je dus ook nog gewoon de normale kortingen/aanbiedingen die de (web)winkels zelf aanbieden. d.w.z € 90,00 korting en daar bovenop ook nog eens € 72,50 cashback vergoeding via CashBackXL. Op jaarbasis kun je toch nog een leuke besparing overhouden ;-)

Daarom dus CashBackXL :+
Voorheen waren de voordelen van T-Mobile zelf ook beter ik kreeg gratis aansluiting en 6 maanden lang 35 euro korting nu is T-Mobile al aardig krenterig geworden met zijn aanbiedingen.
Pagina: 1 ... 131 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie