Ditto. Direct na oplevering vervangen door een eigen router.rens-br schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:14:
[...]
Mijne is met doos en al naar zolder gewandeld en ligt daar eigenlijk wel goed.
Volle bak packetloss in Warzone momenteel. Meer mensen last? minimaal 8% met uitschieters naar 20%
Mediaconverter naar UDM Pro. Ping naar tweakers ook meer dan dubbele (7-13ms)
22:45
Het gaat nu weer beter. 0-3%
Speedtests zijn wel dramatisch met 120Mbit/s down en 600 up. (1000/1000)
Mediaconverter naar UDM Pro. Ping naar tweakers ook meer dan dubbele (7-13ms)
22:45
Het gaat nu weer beter. 0-3%
Speedtests zijn wel dramatisch met 120Mbit/s down en 600 up. (1000/1000)
[ Voor 24% gewijzigd door NeHoX op 20-03-2021 22:49 ]
23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp
Verwijderd
Ik zal hem komende week kunnen opmeten, hij is niet extreem groot, maar ik vind hem lomp door de vaste poten. Bij kpn kon je de pootjes eraf halen, bij deze niet, waar je dus 2x zoveel ruimte nodig hebt, alleen vanwege de pootjes.Indoubt schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:36:
[...]
Hoe groot is ie dan? zou je hem willen opmeten voor mij? Ik heb al even gezocht maar ik kan de afmetingen niet vinden
Verwijderd
Loze ruimtehidden schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:09:
[...]
waarom zou je de pootjes er af willen halen ? die zitten er niet voor niets
Je hebt je router/modem qua ruimte, maar door die lompe pootjes, heb je dus achter je router nogmaals dezelfde ruimte, maar dan 'leeg'.
De KPN router is handiger in mijn ogen, plat, op te hangen of tegen muur te duwen en alle poorten opzij ipv achter.
Voorlopig bevalt het prima. Installatie ging redelijk volgens het boekje, en de Wi-Fi is tot nu toe stabiel. Het spreekt me ook aan om aangesloten te zijn met de technologie van de toekomst, i.p.v. een koperen kabel.1nsane schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:00:
[...]
Ah ik heb sinds een maandje of 1,5 a 2 inmiddels ook een aansluiting in huis (ook Loosduinen). Hoe bevalt het verder tot nu toe?
Ik zit zelf ook te denken om over te stappen, nu Ziggo 500/40 en was laatst al van plan dat de deur uit te trappen (waardeloos wifi maar vooral die Horizonbox die ze maar niet willen wisselen voor een Next, alhoewel ik nu een andere Horizon heb met Next software wat ook goed werkt). Moet alleen wel dan een flinke netwerkkabel gaan trekken van waar het spul binnenkomt naar de centrale meterkast waar nu het modem van ziggo hangt. (Voor Ziggo zit er een coax kabel van het zelfde punt naar centrale meterkast). Dat houdt me tot nu toe nog tegen want moet ik de lastig bereikbare vliering in).
Ik ga dit topic dus goed in de gaten houden voor ervaringen
Jouw post lezende lijkt het wel alsof je veel eisen stelt aan het TV-kastje en de mogelijkheden daarvan. Ik nam bij Ziggo genoegen met een CI+ module, en deed niets met TV on demand oid. Je zou anderen moeten vragen wat zij van de TV ervaring vinden, ik vind het prima.
Ik zat in hetzelfde schuitje als jij qua bekabeling. Ik heb dus als voorbereiding de Coax in de kabelbuis vervangen door Cat5e, en het Ziggo modem tijdelijk dichterbij het AOP gezet. Met een proefabbo NLZiet het gemis aan lineaire TV opgevangen. Mocht je hetzelfde willen doen, ik heb nog een flinke katrol Cat5e van de verbouwing, met ook nog wel wat stekkertjes en zo’n tang. Zo'n lange kabel trekken moet je wel echt met z'n tweeën doen.
Succes met het maken van je beslissing! Als je een keer wil komen kijken hoe ik het hier gedaan heb, dan moet je het gewoon vragen.
Verwijderd
https://community.t-mobil...of-vaste-telefonie-284385
[21-03-2021] We ontvangen meldingen dat een klein aantal klanten in de omgeving van Den Haag traag Internet ervaart op ons Glasvezelnetwerk. Ook kan de TV hierdoor haperingen of blokbeeld vertonen. Het probleem is gemeld en in onderzoek. We zullen dit zo snel mogelijk oplossen. Excuses voor het ongemak! Voor updates en het plaatsen van reacties kun je in dit topic terecht: TV hapert en traag internet in Segbroek Den Haag.
[21-03-2021] We ontvangen meldingen dat een klein aantal klanten in de omgeving van Den Haag traag Internet ervaart op ons Glasvezelnetwerk. Ook kan de TV hierdoor haperingen of blokbeeld vertonen. Het probleem is gemeld en in onderzoek. We zullen dit zo snel mogelijk oplossen. Excuses voor het ongemak! Voor updates en het plaatsen van reacties kun je in dit topic terecht: TV hapert en traag internet in Segbroek Den Haag.
Verwijderd
https://community.t-mobil...rt=dateline.desc#comments Schijnt toch capaciteit te kort zijn
Verwijderd
https://community.t-mobil...rt=dateline.desc#comments
nou toch uiteindelijk capaciteit te kort.
[UPDATE 20:30]
Aankomende nacht (zondag op maandag) gaan we de capaciteit flink uitbreiden om ervoor te zorgen dat iedereen weer probleemloos zijn internetsnelheid haalt. Morgenochtend zal ik een terugkoppeling geven over het resultaat van deze actie.
Voor alle duidelijkheid, deze (zondag)avond zal de capaciteit dus nog beneden verwachting zijn. Excuus voor het ongemak. TV Anywhere kan een oplossing zijn, aangezien deze TV app minder bandbreedte nodig heeft. Ook is de resolutie van de app naar beneden bij te stellen. De kwaliteit neemt dan weliswaar af, maar het hapert niet of minder.
Aankomende nacht (zondag op maandag) gaan we de capaciteit flink uitbreiden om ervoor te zorgen dat iedereen weer probleemloos zijn internetsnelheid haalt. Morgenochtend zal ik een terugkoppeling geven over het resultaat van deze actie.
Voor alle duidelijkheid, deze (zondag)avond zal de capaciteit dus nog beneden verwachting zijn. Excuus voor het ongemak. TV Anywhere kan een oplossing zijn, aangezien deze TV app minder bandbreedte nodig heeft. Ook is de resolutie van de app naar beneden bij te stellen. De kwaliteit neemt dan weliswaar af, maar het hapert niet of minder.
vraag is of dit alleen omgeving Den Haag is of landelijk? Hopelijk lost dit ook de trage upload landelijk op.
Fingers crossed!!
Fingers crossed!!
Verwijderd
volgens mij landelijk, aangezien erook postcodes voorbij kwamen niet in denhaag waren,.Ron555 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:52:
vraag is of dit alleen omgeving Den Haag is of landelijk? Hopelijk lost dit ook de trage upload landelijk op.
Fingers crossed!!
maar ongeact dat, dit is al weken in onderzoek? is het zo lastig om capaciteit problemen te merken?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2021 20:55 ]
Geloof maar dat de beheerders het echt wel zagen. Maar dan komt er een investerings aanvraag (capaciteit/hardware/...) en dat gaat over diverse schijven en dan wordt er ook gekeken of het wel nodig is, allemaal ineens moet of dat ze het kunnen uitstellen enzovoorts. Tot er teveel geklaagd word.Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:55:
[...]
volgens mij landelijk, aangezien erook postcodes voorbij kwamen niet in denhaag waren,.
maar ongeact dat, dit is al weken in onderzoek? is het zo lastig om capaciteit problemen te merken?
Verder houden ze dat natuurlijk zo lang mogelijk stil. Ontkennen en kop in het zand steken: "nee hoor wij hebben geen capaciteits problemen, nee hoor wij hebben verder geen klachten iz trage upload snelheid,...enzovoorts .., und so weiter... "
Dat gaan ze echt niet openbaar maken.
Helpdesk weet dat niet, die worden hier wel buitengehouden. Die lezen een standaard script voor en dan houdt het wel op. Ze zijn aardig en vriendelijk maar kunnen je gewoon niet helpen.
Zelfde geldt voor de monteurs die ze sturen.
IT/netwerkkennis is ver te zoeken, althans dat is mijn ervaring, er zullen vast ook wel enkele goede tussen zitten.
Ben benieuwd of ik morgen weer dezelfde monteur op bezoek krijg.
Weer zonde van mijn tijd. Geluk dat ik vanuit thuis werk en er geen vrij voor hoef te nemen.
Maar zou mooi zijn als ze het vannacht fixen. Kan ik hem afbellen

Zoniet dan heb krijg ik waarschijnlijk een nieuw modem (lees:router) en een nieuwe glasvezel kabeltje van mediaconverter naar aansluit punt, altijd fijn. Alleen lost dat het probleem niet op.

Ik werd de afgelopen dagen al gek, altijd ook rond hetzelfde tijdstip voor mij (vanaf 21:00 tot 23:00), ben benieuwd of het morgen is opgelost!Verwijderd schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:48:
https://community.t-mobil...rt=dateline.desc#comments
Bij mij maakt tijdstip niet uitzahh schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:00:
[...]
Ik werd de afgelopen dagen al gek, altijd ook rond hetzelfde tijdstip voor mij (vanaf 21:00 tot 23:00), ben benieuwd of het morgen is opgelost!
24x7 download prima, upload 24x7 een DRAMA.
Ik geloof het pas als het opgelost is. Heb er een hard hoofd in.
Wat zitten lezen op het TM community forum. Daar lijkt het probleem vooral heel erg te zijn rond Den Haag.
Ook de download is er knudde met als gevolg dat ook tv kijken dus zo goed als niet mogelijk is.
Ben echt benieuwd of het probleem landelijk wordt opgelost of alleen daar waar de download snelheid en dus ook de TV heel veel klachten oplevert.
Als dat gebeurd is het wel duidelijk. Beleid is dan dus gewoon brandjes blussen. Daar zal trage upload wel niet onder vallen aangezien de meeste mensen dat niet merken. Maar als internetten slecht gaat (download) en de TV het niet doet dan krijg je echt klachten.
Morgenvroeg vroeg maar weer eens een speedtest doen. Nog 1 nachtje slapen, SPANNEND.
welke modem/router gebruiken jullie voor glasvezel? is de standaard geleverde van t-mobile goed genoeg? of kan je beter voor een ander merk gaan? zo ja, welke?
ik zoek 1tje met hele goede wifi...
[ Voor 10% gewijzigd door Farabi op 22-03-2021 00:09 ]
dan moet je een losse AP kopen.Farabi schreef op maandag 22 maart 2021 @ 00:07:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
goed begin om te kijken.
en hang hem op op een deftige plek. achter de bank in een hoekje gedrukt of in de meterkast weggevrot is dat dus niet.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 22-03-2021 00:32 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Wat is dat precies? Kan je me op weg helpen? Ben echt een leek op dit gebied.flippy schreef op maandag 22 maart 2021 @ 00:32:
[...]
dan moet je een losse AP kopen.
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
goed begin om te kijken.
dat is "de wifi".Farabi schreef op maandag 22 maart 2021 @ 00:33:
[...]
Wat is dat precies? Kan je me op weg helpen? Ben echt een leek op dit gebied.
pak dit model maar eens en ga op joubuis maar eens filmpjes bekijken of zo hoe access points werken.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
De standaard geleverde van T-Mobile is 'goed genoeg' maar vanuit de meterkast huis dekkende Wi-Fi krijgen is imo beginnen met een valse start.Farabi schreef op maandag 22 maart 2021 @ 00:07:
welke modem/router gebruiken jullie voor glasvezel? is de standaard geleverde van t-mobile goed genoeg? of kan je beter voor een ander merk gaan? zo ja, welke?
Ik gebruik achter de mediaconverter een Edgerouter-X en 'k heb een Wi-Fi6 accespoint in het trappenhuis hangen, precies tussende 1e en 2e verdieping en zo tot op zolder (3e verdieping) prima ontvangst.
An sich doen modems/routers en Wi-Fi accesspoints niet veel voor elkaar onder, elk merk heeft zo z'n sterke kanten. Uiteraard is ook mijn setup simpelweg stabiel. Goedkoopst is eerst de geleverde Zyxel uitproberen. Indien nodig kan je Wi-Fi van de Zyxel ook uitschakelen en er één of meerdere accesspoints op aansluiten. Ieder huis heeft een andere bouw/indeling en stoorzenders, als je het Wi-Fi verhaal goed wil regelen zou ik dus sowieso niet beginnen vanuit de meterkast, maar wie weet....
Was er al bang voor. De "update" van vannacht
Download minder stabiel en flink slechter. Niet meer strak 945+ maar wisselend tussen de 750-925
Upload strak 151mbit.
Oftewel het is nog slechter geworden dan het al was.
Ze hebben lijkt het erop "gewoon" wat met capaciteit lopen schuiven.
Wat een prutsers.
Ben benieuwd wat anderen ervaren.
Download minder stabiel en flink slechter. Niet meer strak 945+ maar wisselend tussen de 750-925
Upload strak 151mbit.

Wat een prutsers.

[ Voor 43% gewijzigd door Ron555 op 22-03-2021 07:08 ]
Verwijderd
Kunnen we niet beter wachten totdat T-Mobile mod een update geeft op het forum?Ron555 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:03:
Was er al bang voor. De "update" van vannacht
Upload strak 151mbit.![]()
![]()
![]()
Wat een prutsers.![]()
Er wordt in Den Haag nu op een rap tempo glas gegraven en aangesloten. Dan moet T-Mobile natuurlijk ook hard mee schalen in de backbone daar. Leuk iedereen op glas met 1Gbit maar als je vervolgens met z'n allen over een te kleine lijn naar internet moet dan schiet dat niet op natuurlijk.
Verwijderd
Gebeurt dat nu op dit moment dat je het ziet gebeuren?jongetje schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:50:
Er wordt in Den Haag nu op een rap tempo glas gegraven en aangesloten. Dan moet T-Mobile natuurlijk ook hard mee schalen in de backbone daar. Leuk iedereen op glas met 1Gbit maar als je vervolgens met z'n allen over een te kleine lijn naar internet moet dan schiet dat niet op natuurlijk.
Wachten is het enigste wat we kunnen. En wat ik dus nu al 3 maanden doe!Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:43:
[...]
Kunnen we niet beter wachten totdat T-Mobile mod een update geeft op het forum?
Ik wilde alleen maar aangeven dat er hier nog niets ten positieve is veranderd na de aankondiging dat er vanacht wat zou gebeuren.
Verwijderd
Naja als het vandaag nog niet opgelost zou zijn weet ik wel wat ik zou doenRon555 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:06:
[...]
Wachten is het enigste wat we kunnen. En wat ik dus nu al 3 maanden doe!
Ik wilde alleen maar aangeven dat er hier nog niets ten positieve is veranderd na de aankondiging dat er vanacht wat zou gebeuren.
Dacht rond 7 vanmorgen dat het opgelost was,op verschillende servers volle bak.
Maar nu is het weer hommeles,down goed up weer terug naar 150.
Ik wacht inmiddels 4 Mnd op verbetering.
5645
Heb er nu een Fritz 7490 aangehangen,wel ander IP maar in dezelfde range 85.144.27 eerst was het 85.144.26
5645
Heb er nu een Fritz 7490 aangehangen,wel ander IP maar in dezelfde range 85.144.27 eerst was het 85.144.26
[ Voor 33% gewijzigd door GRAD85 op 22-03-2021 09:23 ]
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
Hi medetweakers,
Ik wil mijn Tmobile modem vervangen door Mikrotik RB3011, heb nog een heel simpel configuratie, waarbij firewall e.d. nog niet is ingesteld.
Maar mijn probleem zit het momenteel in, dat ik met de Mikrotik nog geen IP adres vanuit mijn dhcp client krijg op Ether1, welk is aangesloten aan de mediaconverter van Tmobile.
Ik heb netjes vlan 300 geconfigureerd..
Iemand enig idee/suggestie? of configuratie welk ik over kan nemen?
wat me ook opvalt, zodra ik mijn oude tmobile modem weer tussen doet, heeft deze ook moeite om verbinding te krijgen, maar na converter en modem 2x te herstarten werkt het meestal weer...
Ik wil mijn Tmobile modem vervangen door Mikrotik RB3011, heb nog een heel simpel configuratie, waarbij firewall e.d. nog niet is ingesteld.
Maar mijn probleem zit het momenteel in, dat ik met de Mikrotik nog geen IP adres vanuit mijn dhcp client krijg op Ether1, welk is aangesloten aan de mediaconverter van Tmobile.
Ik heb netjes vlan 300 geconfigureerd..
Iemand enig idee/suggestie? of configuratie welk ik over kan nemen?
wat me ook opvalt, zodra ik mijn oude tmobile modem weer tussen doet, heeft deze ook moeite om verbinding te krijgen, maar na converter en modem 2x te herstarten werkt het meestal weer...
Vanaf vandaag ook korting i.c.m. Tele2 mobiel op T-Mobile Thuis:
https://www.breedbandwink...voor-tele2-mobiel-klanten
Komt neer op € 5,00 korting op T-Mobile Thuis en tot 5 GB extra data op Tele2 mobiel.
Komt neer op € 5,00 korting op T-Mobile Thuis en tot 5 GB extra data op Tele2 mobiel.
[ Voor 22% gewijzigd door man-o-script op 22-03-2021 09:54 ]
//
Oke maar je hebt dus wel even weer goede upload gehad.GRAD85 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:16:
Dacht rond 7 vanmorgen dat het opgelost was,op verschillende servers volle bak.
5645
Duidelijk dat het dus aan TM ligt. Hopelijk zijn ze nog bezig
Opzich goed dat ze nu met Tele2 ook korting geven, maar staat wel in schril contrast met de korting die je krijgt als je wel bij T-mobile zit. Apart dat ze dat niet gelijk getrokken hebben.man-o-script schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:54:
Ik heb het niet onderzocht maar wellicht omdat de abonnementen bij Tele-2 goedkoper zijn t.o.v. T-Mobile? En mensen daarmee te "pushen" richting T-Mobile.rens-br schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:22:
[...]
Opzich goed dat ze nu met Tele2 ook korting geven, maar staat wel in schril contrast met de korting die je krijgt als je wel bij T-mobile zit. Apart dat ze dat niet gelijk getrokken hebben.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Lijkt me niet landelijk. Hier (Flevoland) vrij consistent (voor de upgrade) 900+ download en 800+ upload. Zojuist: 934.88 om 859.11.Ron555 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:52:
Fingers crossed!!
Het loopt qua Download nu wel weer goed maar dat is elke dag zo. Ben benieuws naar vanavond...Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:11:
https://community.t-mobil...rt=dateline.desc#comments Zonet een update geplaatst
De upload blijft nu overigens steken tussen de 300 en 550 Mbps...
Shuttle SP35P2 Pro 4 GB,Intel E6850 XFX 8800 GT
Ik heb over het algemeen een hoger upload dan download.
Nu heb ik hier al tijdje niet gepost want momenteel heb ik helemaal geen problemen hier in Flevoland.
Nu heb ik hier al tijdje niet gepost want momenteel heb ik helemaal geen problemen hier in Flevoland.
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 22-03-2021 12:13 ]
Lees op hun eigen community dat ze capaciteit bijgeschakeld hebben voor Segbroek/Den Haag omgeving.dorkie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:46:
[...]
Het loopt qua Download nu wel weer goed maar dat is elke dag zo. Ben benieuws naar vanavond...
De upload blijft nu overigens steken tussen de 300 en 550 Mbps...
Verder hebben ze het alleen over de download.
Upload is nog steeds knudde. 150-280 vandaag.
Segbroek hebben ze geupdate ivm ook veel tv klachten ivm lage download in de avond uren.
Als dat het enigste is dan lost dat het upload probleem wat velen ervaren dus niet op.
Heb een donker bruin vermoeden dat ze dat gewoon niet interesseerd en ze het laten voor wat het is.
Mijn hoop dat dit op korte termijn (het loopt al 3 maanden) nog wordt opgelost is intussen zo goed vervlogen.
Ik woon in de omgeving die T-mobile segbroek noemt.Ron555 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:05:
[...]
Lees op hun eigen community dat ze capaciteit bijgeschakeld hebben voor Segbroek/Den Haag omgeving.
Verder hebben ze het alleen over de download.
Het enige probleem wat ik had in den beginne was af en toe DNS problemen maar door het invullen van alternatieve DNS'n nooit problemen tot vorige week...
Van de 1 op andere dag is de snelheid in de avond ingekakt. Kan me niet voorstellen dat dit capaciteit is..maar goed, we zullen het zien vanavond.
Overdag nu alleen de upload kak, ook nog niet eerder meegemaakt.
Ik zit al een tijdje op tmobile thuis glas met de glaskabel rechtstreeks vanuit de ftu in mijn edgerouter x sfp. Maar nu valt me op dat de installateur een SC/UPC (blauw) kabel in de SC/APC (groene) connector van de FTU heeft gestopt. Maakt dat nog wat uit qua performance? Of kan ik beter een SC/APC naar SC/UPC kabel kopen tussen de ftu en mijn sfp module (draytek sc/upc)
Met deze snelheden kan dat wel degelijk verschil maken. De afstand tussen de twee glasvezeluiteinden is dan niet optimaal.Triple_D schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:10:
Ik zit al een tijdje op tmobile thuis glas met de glaskabel rechtstreeks vanuit de ftu in mijn edgerouter x sfp. Maar nu valt me op dat de installateur een SC/UPC (blauw) kabel in de SC/APC (groene) connector van de FTU heeft gestopt. Maakt dat nog wat uit qua performance? Of kan ik beter een SC/APC naar SC/UPC kabel kopen tussen de ftu en mijn sfp module (draytek sc/upc)
Dus beter een kabel met een APC connector voor de FTU kopen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
De kleur van het koppelstukje is niet zo relevant als wel de kleur van de andere steker. Je moet SC-APC en SC-PC niet in hetzelfde koppelstukje stoppen. Zie hieronder. De SC-APC steker staat onder een hoek van 8 graden (meen ik) en de SC-PC is recht. Er zal zeker wel licht doorheen komen, maar je hebt zeer waarschijnlijk last van reflecties, die weer zorgen voor verstoringen van het signaal.Barre73 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:42:
[...]
Met deze snelheden kan dat wel degelijk verschil maken. De afstand tussen de twee glasvezeluiteinden is dan niet optimaal.
Dus beter een kabel met een APC connector voor de FTU kopen.
/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sVqhlG6GxnuGqBh9u5WwBfiv.jpg?f=user_large)
De koppelstukjes zijn voor het gemak in twee kleuren beschikbaar, maar zijn volgens mij (grotendeels) hetzelfde. Alle kans dat als het een groen koppelstukje is, dit voor een reden is en dat aan de andere kant dus een kabel met een groene steker zit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yLauEOwO6JXthh8bznaxLXd1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EHho21xNJBGsa8oG4o2O6hV6.jpg?f=user_large)
Ah super chill! heb me gelijk aangemeld vanuit het Tele2 portal. Scheelt weer!man-o-script schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:54:
Nu nog wachten tot ik kan overstappen van tele2 mobiel naar T-Mobile mobiel.
Hoi.
No internet again
.
East Amsterdam region. Own hardware, and also on the Zyxel (red light). On the ONT PON/LAN/POWER on. They will investigate and if appropriate let me make an appointment with guidion...
East Amsterdam region. Own hardware, and also on the Zyxel (red light). On the ONT PON/LAN/POWER on. They will investigate and if appropriate let me make an appointment with guidion...
Hopen maar dat het zich vanzelf oplost, anders zou je zo maar 2 weken zonder kunnen zitten.spaya schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:04:
No internet again.
Hoi.
De koppelblokjes in de FTU zijn gewoon losse couplers die ze er zelf met de hand in drukken. KPN levert hem altijd op met APC (groen) links, en eventueel een UPC (blauw) rechts. Als de T-Mobile monteur niet goed oplet en de couplers er verkeerd indrukt lijkt de kleur verkeerd, maar de coupler zelf kan geen schade aanrichten als er aan beide kanten gewoon dezelfde connectors inzitten. Lijkt slordig, maar hoeft dus niet perse een probleem te zijn.Triple_D schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:10:
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Hm ok, in mijn geval zie ik in de FTU 2 groene fiber connectors zitten. In de linker zit een blauw koppelblok waarin de sc/upc kabel zit die me verbinding geeft. De rechter bevat geen koppelblok. Ik heb nu een groen koppelblok met sc/apc kabel (naar sc/upc) besteld om deze te vervangen. De kleuren matchen dan, dus dat lijkt me dan beter te kloppen.jk-5 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:16:
[...]
De koppelblokjes in de FTU zijn gewoon losse couplers die ze er zelf met de hand in drukken. KPN levert hem altijd op met APC (groen) links, en eventueel een UPC (blauw) rechts. Als de T-Mobile monteur niet goed oplet en de couplers er verkeerd indrukt lijkt de kleur verkeerd, maar de coupler zelf kan geen schade aanrichten als er aan beide kanten gewoon dezelfde connectors inzitten. Lijkt slordig, maar hoeft dus niet perse een probleem te zijn.
Ah ja inderdaad, T-Mobile levert bij de installatiepaketten altijd een groene en een blauwe. Houd er met het bestellen van zo'n coupler wel rekening mee dat het een smallere variant is. De variant die @souris net op de foto had staan (met de brede vleugels met schroefgaten) passen niet.Triple_D schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:44:
[...]
Hm ok, in mijn geval zie ik in de FTU 2 groene fiber connectors zitten. In de linker zit een blauw koppelblok waarin de sc/upc kabel zit die me verbinding geeft. De rechter bevat geen koppelblok. Ik heb nu een groen koppelblok met sc/apc kabel (naar sc/upc) besteld om deze te vervangen. De kleuren matchen dan, dus dat lijkt me dan beter te kloppen.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Helaas dus precies eentje met schroefgaten gekochtjk-5 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:46:
[...]
Ah ja inderdaad, T-Mobile levert bij de installatiepaketten altijd een groene en een blauwe. Houd er met het bestellen van zo'n coupler wel rekening mee dat het een smallere variant is. De variant die @souris net op de foto had staan (met de brede vleugels met schroefgaten) passen niet.
Nee, het enige verschil is de kleur. Verder zijn ze identiekTriple_D schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:07:
[...]
Helaas dus precies eentje met schroefgaten gekocht. Is er uberhaupt verschil tussen een blauwe en groene SC coupler? Of is het puur ter verduidelijking welk SC type kabel er wordt verwacht.
Hier in Almere is het ook nog steeds RUK.
Er veranderd letterlijk niets en de T-Mobile speedtest is maar voor het gemak helemaal niet functioneel meer zodat testen binnen hin netwerk niet mogelijk is. Hij blijft gewoon na de ping test hangen.
Heb echt het idee dat T-Mobile gewoon niets aan het doen is en wacht tot de 'zeikerds' de moed opgeven.
Het ruikt gewoon keihard naar traffic shaping. Het maakt niet uit wat ik probeer maar met een enkele test in of het nou een speedtest of een upload naar een server is ik kom niet boven die 225 Mbit.
Doe ik tests naar 3 servers of remote nas systemen tegelijkertijd dan haal ik wel hogere upload snelheden.
Het stinkt en doet me denken aan de tijd dat ziggo aan traffic shaping deed voor torrent verkeer en je gewoon nooit verder kwam als 6 Mbit.
Er veranderd letterlijk niets en de T-Mobile speedtest is maar voor het gemak helemaal niet functioneel meer zodat testen binnen hin netwerk niet mogelijk is. Hij blijft gewoon na de ping test hangen.
Heb echt het idee dat T-Mobile gewoon niets aan het doen is en wacht tot de 'zeikerds' de moed opgeven.
Het ruikt gewoon keihard naar traffic shaping. Het maakt niet uit wat ik probeer maar met een enkele test in of het nou een speedtest of een upload naar een server is ik kom niet boven die 225 Mbit.
Doe ik tests naar 3 servers of remote nas systemen tegelijkertijd dan haal ik wel hogere upload snelheden.
Het stinkt en doet me denken aan de tijd dat ziggo aan traffic shaping deed voor torrent verkeer en je gewoon nooit verder kwam als 6 Mbit.
[ Voor 39% gewijzigd door computerjunky op 22-03-2021 16:35 ]
Voor de verandering heb ik nergens last van ik heb een 100mbit abbo op TmT glas.

[ Voor 36% gewijzigd door leonbong op 22-03-2021 16:55 ]
Tja je zit dan ook onder de snelheden waar het probleem zich voor doet.leonbong schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:52:
Voor de verandering heb ik nergens last van ik heb een 100mbit abbo op TmT glas.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet een heel waardevolle melding dus.
Dat is zeggen als mijn auto rammelt op de snelweg met 120 Kmph jij komt vertellen dat je er binnen de bebouwde kom geen last van heb.
Niet helemaal met je eens want toen ik paar weken terug was kwam mijn verbinding dagen lang niet boven 80/14
Hier is het de laatste dagen waardeloos met T-Mobile. Vaak maar 1Mbit download en 100Mbit upload (speedtest). Heel de straat heeft er last van en opeens is het weer weg. Ook het kwijtraken van het IP adres om 1400 is weer terug en duurt soms 20 minuten voor je er weer een hebt.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Als dat omgeving den Haag/Segbroek is dan kan dat wel kloppen daar is een update gedaan vannacht daar zouden de problemen over moeten zijn.Uberprutser schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:34:
Hier is het de laatste dagen waardeloos met T-Mobile. Vaak maar 1Mbit download en 100Mbit upload (speedtest). Heel de straat heeft er last van en opeens is het weer weg. Ook het kwijtraken van het IP adres om 1400 is weer terug en duurt soms 20 minuten voor je er weer een hebt.
Degene met een trage upload (vooral klanten met 1000/1000) moeten nog geduld hebben> op het TM com forum zouden ze vandaag met update/info komen maar dat is weer uitgestelt.
Totaal ander verhaal dan wat ik via de helpdesk krijg nadat vandaag voor de 2de keer de monteur kwam en weer ging. Ze blijven het probleem bij de klant zoeken ondanks dat toch heel duidelijk is dat dat niet zo is.
Beste Hagenaren, met name de Tweakers in Segbroek,
Ik heb inmiddels mijn Openwrt images voor de wrt1900ac v2, wrt1900acs, wrt3200acm met alle populaire packages volledig gecompileerd (gebouwd). Ik heb nu 930-980 down en 870-930 up
Maar het allerbeste: een ping van 2.9ms naar Cloudflare en 3.2ms naar google.com!!!
De ping op de speedtest app is max 7-8ms!!! Een uur geleden op servers van True, Leaseweb, Connect en Vodafone Eindhoven gemeten!!
Gisteren had ik ook last van de T-Mobile problemen. Het lijkt er soms op dat bij enorme drukte, dat T-Mobile het verkeer omleid via Duitsland of zelfs via Engeland.....het vreemde is dat het niet elke keer hetzelfde is.
Wel is echt duidelijk dat het IPTV platform, niet alleen ruk is met 1080i, maar ook nog eens voor een enorme opstopping/lag veroorzaakt op het glasvezel netwerk!
Ik denk dat de switchen van T-Mobile in Segbroek niet goed ingesteld zijn. En op het moment dat iedereen op een grijze zondagmiddag rond 5 uur zijn tv decoder aanzet, loopt de zaak in de soep!
Misschien willen mede Hagenaren dit als klacht aan T-Mobile doorgeven!
Ik heb inmiddels mijn Openwrt images voor de wrt1900ac v2, wrt1900acs, wrt3200acm met alle populaire packages volledig gecompileerd (gebouwd). Ik heb nu 930-980 down en 870-930 up
Maar het allerbeste: een ping van 2.9ms naar Cloudflare en 3.2ms naar google.com!!!
De ping op de speedtest app is max 7-8ms!!! Een uur geleden op servers van True, Leaseweb, Connect en Vodafone Eindhoven gemeten!!
Gisteren had ik ook last van de T-Mobile problemen. Het lijkt er soms op dat bij enorme drukte, dat T-Mobile het verkeer omleid via Duitsland of zelfs via Engeland.....het vreemde is dat het niet elke keer hetzelfde is.
Wel is echt duidelijk dat het IPTV platform, niet alleen ruk is met 1080i, maar ook nog eens voor een enorme opstopping/lag veroorzaakt op het glasvezel netwerk!
Ik denk dat de switchen van T-Mobile in Segbroek niet goed ingesteld zijn. En op het moment dat iedereen op een grijze zondagmiddag rond 5 uur zijn tv decoder aanzet, loopt de zaak in de soep!
Verwijderd
Tele2 = Tele2 en geen T-Mobile ondanks dat Tele2 is overgenomen blijft het gewoon vooralsnog een op zichzelf staande brand precies zoals we dit zien bij Simyo, XS4ALL en Solcon.rens-br schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:22:
Opzich goed dat ze nu met Tele2 ook korting geven, maar staat wel in schril contrast met de korting die je krijgt als je wel bij T-mobile zit. Apart dat ze dat niet gelijk getrokken hebben.
Wil je de korting bij Tele2 bieden zoals dit ook bij T-Mobile gebeurt, zullen ze dus eerst de propositie van Tele2 gelijk moeten trekken. Gevolg, menig klant bij Tele2 die zich dan weer gedupeerd voelt.
Ergens snap ik het overigens niet waarom het met Tele2 niet echt geaccepteerd wordt terwijl je bij KPN en haar dochters niet veel anders ziet en dit juist wel gewoon geaccepteerd wordt.
Overigens vermoed ik dat deze strategie er juist voor moet zorgen om klanten die wel T-Mobile Thuis wensen, op deze manier over te laten stappen en mensen die geen Thuis diensten af (willen) nemen gewoon nog een tijdje te laten profiteren van deze prijzen en na verloop van tijd Tele2 alsnog op te doeken of te integreren in de Ben brand o.i.d.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2021 20:19 ]
Heeft weinig te maken met de switches. T-Mobile maakte de keuze voor een TV platform dat niet gebaseerd op multicast en daar betalen ze de prijs voor in capaciteit op de backhauls en het corenetwerk.Sjefke_2518 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:09:
Beste Hagenaren, met name de Tweakers in Segbroek,
Multicast is niet voor niks de meest gebruikte IPTV techniek voor realtime televisie..
korte update: ik heb t-mobile thuis inmiddels aangevraagd, we gaan dus het avontuur aan om de overstap van tweak 200/200 glas* naar t-mo 1000/1000 glas te maken, hun lijken dit nu, met de eerdere brievenbuspost aankondiging wel te zullen gaan doen, dus idd geswitcht om te zien of het wat wordt met die DuitsersDaveFlash schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:47:
(...)
is dit te mooi om waar te zijn, of zou je zeggen doen?
(...)
Best grappig, kpn kan volgens hun eigen site enkel tot 1000/500 leveren op mijn adres

(*waar ik geen mogelijkheid heb om te up- of downgrade ivm dat men bij tweak niet bereid is de hogere tarieven van kpn wholesale te betalen, noch lijkt men er na jaren van loze beloften zelf enig aanstalten te maken om hier in de wijkcentrales te komen)
[ Voor 9% gewijzigd door DaveFlash op 22-03-2021 21:29 ]
Als je weet dat T-Mobile die 1000/1000 levert via eigen apparatuur in de PoP, waarom is het dan grappig dat KPN 1000/500 kan leveren? Die twee staan dus volledig los van elkaar.DaveFlash schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:26:
[...]
korte update: ik heb t-mobile thuis inmiddels aangevraagd, we gaan dus het avontuur aan om de overstap van tweak 200/200 glas* naar t-mo 1000/1000 glas te maken, hun lijken dit nu, met de eerdere brievenbuspost aankondiging wel te zullen gaan doen, dus idd geswitcht om te zien of het wat wordt met die Duitsers![]()
Best grappig, kpn kan volgens hun eigen site enkel tot 1000/500 leveren op mijn adres![]()
(*waar ik geen mogelijkheid heb om te up- of downgrade ivm dat men bij tweak niet bereid is de hogere tarieven van kpn wholesale te betalen, noch lijkt men er na jaren van loze beloften zelf enig aanstalten te maken om hier in de wijkcentrales te komen)
Overigens maakt KPN daar later dit jaar alsnog 1000/1000 van, als er voldoende van het achterliggende netwerk is opgewaardeerd.
Dat klopt, ook is TM afgestapt van het aparte vlan voor tv! Hierdoor is het een grote hoop data geworden die ook nog eens geen multicast heeft, met absurd oude IPTV decoders. Die allemaal volledig zonder multicast, qos, trage DNS requests doen op de DNS servers, slome latency van de decoders, om de feed op te pakken,met als gevolg...gezeik!Barre73 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:46:
[...]
Heeft weinig te maken met de switches. T-Mobile maakte de keuze voor een TV platform dat niet gebaseerd op multicast en daar betalen ze de prijs voor in capaciteit op de backhauls en het corenetwerk.
Multicast is niet voor niks de meest gebruikte IPTV techniek voor realtime televisie..
Wel echt te herleiden, in Segbroek hebben we al twee weekenden achter elkaar gezeik op grijze grauwe dagen, waar mensen thuis blijven en ff de tv aanzetten. Tot 2-3 uur niets aan het handje.....om 4-5 uur schakelt iedereen z'n tv decoder aan. En voila tot 22:30 heb je een down van max 10 mbit....met 6-700 upload.
Ma-vr is het effect wat minder, soms een dipje om 8-9 uur.
[ Voor 20% gewijzigd door Sjefke_2518 op 22-03-2021 23:08 ]
Ook hier is enige nuance op zijn plaats. Ik heb de nieuwe interface getest voor de uitrol en gebruik hem nu een jaar. Los van de beeldkwaliteit die mensen als gebrekkig ervaren heb ik geen problemen er mee. Voordeel is dat het gebruik van een eigen router nu nog makkelijker is dan voorheen. Over dat voordeel hoor je hier maar weinig.Sjefke_2518 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:42:
[...]
Dat klopt, ook is TM afgestapt van het aparte vlan voor tv! Hierdoor is het een grote hoop data geworden die ook nog eens geen multicast heeft, met absurd oude IPTV decoders. Die allemaal volledig zonder multicast, qos, trage DNS requests doen op de DNS servers, slome latency van de decoders, om de feed op te pakken,met als gevolg...gezeik!
Nou, grappig kan het zeker wel zijn. Net voor de lol even op de website van KPN een check gedaan. Ik krijg maximaal 200/20 als optieBarre73 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:06:
[...]
Als je weet dat T-Mobile die 1000/1000 levert via eigen apparatuur in de PoP, waarom is het dan grappig dat KPN 1000/500 kan leveren? Die twee staan dus volledig los van elkaar.
Overigens maakt KPN daar later dit jaar alsnog 1000/1000 van, als er voldoende van het achterliggende netwerk is opgewaardeerd.

Via breedbandwinkel.nl kan ik overigens wél een 1000/500 abbo selecteren, dat is niet grappig, maar gewoon apart
Waiting on the world to change
waarom heeft t-mobile dit überhaupt ooit zo op deze manier ingericht als ik vragen mag?Sjefke_2518 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:42:
[...]
Dat klopt, ook is TM afgestapt van het aparte vlan voor tv! Hierdoor is het een grote hoop data geworden die ook nog eens geen multicast heeft, met absurd oude IPTV decoders. Die allemaal volledig zonder multicast, qos, trage DNS requests doen op de DNS servers, slome latency van de decoders, om de feed op te pakken,met als gevolg...gezeik!
je kan toch weten dat het zo never nooit wat wordt, al dede ze er nu nog multicasts bij...
(oh en btw, beetje offtopic maar ik wordt helemaal kierewiet van TuneIn en t-mobile. telkens die kutreclame van t-mobile thuis (ja ik ben al klant gvd!) als ik een radio zender wil opstarten op m’n sonos!)
jouw situatie is idd zeker bijzonder te noemen japinda powerrr schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:55:
[...]
Nou, grappig kan het zeker wel zijn. Net voor de lol even op de website van KPN een check gedaan. Ik krijg maximaal 200/20 als optieen ik zit nu op een WBA lijn 500/500. Best apart, of grappig?
Via breedbandwinkel.nl kan ik overigens wél een 1000/500 abbo selecteren, dat is niet grappig, maar gewoon apart
Ik heb nog altijd het oude platform met eigen router voor zover ik weet. heb een eigen router en de software van dat ding is dus nooit geüpdate. Het draait dus nog altijd naast elkaar.Sjefke_2518 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:42:
[...]
Over de nieuwe tv kwaliteit kan ik niets zeggen die heb ik immers nog niet ervaren en hou het ook liever zo. de kwaliteit is immers perfect.
mijn ip begint met 143.178.23x.xxx wat de lease time is weer ik niet.
[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 22-03-2021 23:36 ]
Ik heb nu oudere wrt1900ac v2'en(access points) een wrt3200acm(router) met wifi hacks (30db, zonder dfs op alle kanalen) met een ping van 5-7ms op wifi soms 4ms, maar eigenlijk altijd de volle up en down van het wifi devicecomputerjunky schreef op maandag 22 maart 2021 @ 23:32:
[...]
Ik heb nog altijd het oude platform met eigen router voor zover ik weet. heb een eigen router en de software van dat ding is dus nooit geüpdate. Het draait dus nog altijd naast elkaar.
Over de nieuwe tv kwaliteit kan ik niets zeggen die heb ik immers nog niet ervaren en hou het ook liever zo. de kwaliteit is immers perfect.
Over de IPTV:
Ik kwam er per ongeluk achter, omdat mijn bovenbuurman zijn decoder aangesloten had, zonder dat ik een IPTV bridge/vlan had ingesteld. (Na wat google, kwam ik erachter dat TM, het tv platform heeft aangepast)
Ik dacht dat ik een van de weinige was, met een 143.xxxxxxxxx ip. Er zijn dus meerdere Tweakers!
:strip_exif()/f/image/DFk7YRhqap0wpOUfJscV4CcS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E8O4KkQRXvOxTRdk6yrtjKCl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Sjefke_2518 op 22-03-2021 23:50 ]
/f/image/ku60cCdJNfUG9WZykIzDapPp.png?f=fotoalbum_large)
Vind je van deze dan. Dacht doe een nachtelijke test en ga wat test sites af. De provider met de slechtste upload nota bene

Zou ermee kunnen troubleshooten maarja T-Mobile heeft ook de tracert om zeep geholpen dus ik kan zelfs daar niet mee aan de slag.
De eigen test pagina hebben ze maar helemaal offline gehaald. Geen testserver beschikbaar al de hele dag.
[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 23-03-2021 02:40 ]
Die 200/20 zal dan dsl zijn wat de website nu aangeeft. Wal apart dat glas dan niet zichtbaar is. Ik zal het ook een testen.pinda powerrr schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:55:
[...]
Nou, grappig kan het zeker wel zijn. Net voor de lol even op de website van KPN een check gedaan. Ik krijg maximaal 200/20 als optieen ik zit nu op een WBA lijn 500/500. Best apart, of grappig?
Edit. Hier krijg ik gewoon glas te zien bij KPN. Misschien is het al hersteld in de tussentijd?
We hebben zelf 50/50 glas (in de praktijk is dat 70/70)
[ Voor 12% gewijzigd door krakendmodem op 23-03-2021 07:21 ]
Hoezo is dat laatste apart?pinda powerrr schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:55:
[...]
KPN-WBA, de operator voor de provider KPN, kent nu maximaal een 1000/500 profiel.
Dat wordt later dit jaar een 1000/1000 profiel.
Dit heeft overigens niets met de fysieke verbinding te maken, die is 1000/1000 (op GoF en GPON).
De provider KPN kan niet meer aanbieden dan KPN-WBA in hun portfolio aanbiedt.
[ Voor 18% gewijzigd door Dennis-L op 23-03-2021 07:56 ]
Aantal off-topic reacties verplaatst naar het ronde archief.
www.google.nl
Als ik dit zo lees kan ik nog beter even wachten met het aanschaffen van T-mobile glas (Segbroek D-H)
Ik werk momenteel veel thuis en dan is een goede verbinding cruciaal. Ik wilde juist van ziggo weg omdat ik daar af en toe storingen ervaar.
Nu heb ik geen hele snelle verbinding nodig maar wel een stabiele en betrouwbare (en liefst synchroon, moet ook uploaden).
Ik werk momenteel veel thuis en dan is een goede verbinding cruciaal. Ik wilde juist van ziggo weg omdat ik daar af en toe storingen ervaar.
Nu heb ik geen hele snelle verbinding nodig maar wel een stabiele en betrouwbare (en liefst synchroon, moet ook uploaden).
Zoals ik het begreep/las kan hij geen glasvezel op de website van kpn krijgen. (200/20, dat lijkt mij dsl)Dennis-L schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:50:
[...]
Hoezo is dat laatste apart?
KPN-WBA, de operator voor de provider KPN, kent nu maximaal een 1000/500 profiel.
Dat wordt later dit jaar een 1000/1000 profiel.
Dit heeft overigens niets met de fysieke verbinding te maken, die is 1000/1000 (op GoF en GPON).
De provider KPN kan niet meer aanbieden dan KPN-WBA in hun portfolio aanbiedt.
Of ik begreep het ook verkeerd
Precies dat.krakendmodem schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:42:
[...]
Zoals ik het begreep/las kan hij geen glasvezel op de website van kpn krijgen. (200/20, dat lijkt mij dsl)
Of ik begreep het ook verkeerd
Waiting on the world to change
Ondersteuning T-Mobile netwek systeem + IPTV bij gebruik van een Synology router.
Naar aanleiding eerdere oproep, zie < DEZE reactie > m.b.t. ondersteuning Synology router.
Instellingen zijn inmiddels geverifieerd door een T-Mobile gebruiker met een Synology router.
En het blijkt dus netjes overeen te komen zoals reeds van tevoren voorzien.
VLAN 300 instellingen voor zowel internet als ondersteuning voor het nieuwe IPTV platform.
Kunnen gewoon worden ingesteld in de Synology router en functioneert daarmee.
Daarmee is mijn vraag en de oproep op mijn vraag beantwoord.
Met dank aan een gebruiker hier op Tweakers.net via persoonlijke vervolgberichten daarover.
Installatie ging ook prima, de Zyxel draaide binnen 15 minuten en nog eens 15 minuten later
was deze weer vervangen door mijn eigen Synology router :-).
Naar aanleiding eerdere oproep, zie < DEZE reactie > m.b.t. ondersteuning Synology router.
Instellingen zijn inmiddels geverifieerd door een T-Mobile gebruiker met een Synology router.
En het blijkt dus netjes overeen te komen zoals reeds van tevoren voorzien.
VLAN 300 instellingen voor zowel internet als ondersteuning voor het nieuwe IPTV platform.
Kunnen gewoon worden ingesteld in de Synology router en functioneert daarmee.
Daarmee is mijn vraag en de oproep op mijn vraag beantwoord.
Met dank aan een gebruiker hier op Tweakers.net via persoonlijke vervolgberichten daarover.
Installatie ging ook prima, de Zyxel draaide binnen 15 minuten en nog eens 15 minuten later
was deze weer vervangen door mijn eigen Synology router :-).
Voor instellingen van de router is nieuwe TV-platform wel een voordeel omdat je aan WAN-zijde maar te maken hebt met één VLAN.
Echter voor de kwaliteit van het TV-signaal is enorm nadeel omdat Tmt nu veel meer met bandbreedte moet rommelen en daarom ook voor kiest lagere bitrates voor de kanalen in te zetten.
Ik zou dus graag willen wel één WAN VLAN maar toch het "oude" tv-platform, dan kan je eenvoudig een Unifi USG inzetten wat nu niet zonder JSON kan en daarnaast is het bridge van het IPTV-vlan slecht mogelijk op een USG dat is nogal een aanslag op de hardware.
Ik zelf gebruik nog het oude TV-platform en als ik zie hoe nieuwe eruit ziet bij mijn schoonouders dat is geen gezicht met bijvoorbeeld voetbal op ESPN.
De bitrate voor ESPN is namelijk nog lager dan wat voor NPO/RTL/SBS wordt gehanteerd.
Echter voor de kwaliteit van het TV-signaal is enorm nadeel omdat Tmt nu veel meer met bandbreedte moet rommelen en daarom ook voor kiest lagere bitrates voor de kanalen in te zetten.
Ik zou dus graag willen wel één WAN VLAN maar toch het "oude" tv-platform, dan kan je eenvoudig een Unifi USG inzetten wat nu niet zonder JSON kan en daarnaast is het bridge van het IPTV-vlan slecht mogelijk op een USG dat is nogal een aanslag op de hardware.
Ik zelf gebruik nog het oude TV-platform en als ik zie hoe nieuwe eruit ziet bij mijn schoonouders dat is geen gezicht met bijvoorbeeld voetbal op ESPN.
De bitrate voor ESPN is namelijk nog lager dan wat voor NPO/RTL/SBS wordt gehanteerd.
Weet iemand hoe het zit met de termijn waarop T-mobile glasvezel levert over de lijn van KPN Networks?
Onze situatie is als volgt,
Afgelopen jaar zijn bij ons in de straat de glasvezelkabels van KPN Networks ingegraven en afgelopen januari, de 23e, is bij ons thuis de glasvezelkabel aangesloten/geinstallerd.
Vanaf de 24e januari kon ik al bij KPN en XS4ALL glasvezel afnemen maar bij alle andere leveranciers niet.
Het begint een beetje een kastje en muur verhaal te worden, als ik bel met de T-mobile dan geven ze aan dat de lijn nog niet is vrijgegeven en dat ik zelf wel even kan bellen met KPN Networks, bel ik vervolgens met de KPN Networks dan is het allemaal geen probleem en moet de T-mobile zelf in hun backend systeem mijn lijn activeren.
Ondertussen zijn we twee maanden verder en komt er van beide partijen geen schot in de zaak, is dit gebruikelijk in dit soort situaties?
Afgelopen jaar zijn bij ons in de straat de glasvezelkabels van KPN Networks ingegraven en afgelopen januari, de 23e, is bij ons thuis de glasvezelkabel aangesloten/geinstallerd.
Vanaf de 24e januari kon ik al bij KPN en XS4ALL glasvezel afnemen maar bij alle andere leveranciers niet.
Het begint een beetje een kastje en muur verhaal te worden, als ik bel met de T-mobile dan geven ze aan dat de lijn nog niet is vrijgegeven en dat ik zelf wel even kan bellen met KPN Networks, bel ik vervolgens met de KPN Networks dan is het allemaal geen probleem en moet de T-mobile zelf in hun backend systeem mijn lijn activeren.
Ondertussen zijn we twee maanden verder en komt er van beide partijen geen schot in de zaak, is dit gebruikelijk in dit soort situaties?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb hier op ESPN of andere zender echt geen probleem met bitrates op het nieuwe platform. Heb even de stroom overal afgehaald zodat het installeren en opstarten echt vanuit een stroomloze toestand gebeurde, daarna was het beeld prima en dat is nog altijd zo. Ook als ik aan het downloaden ben etc.leonbong schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:39:
Voor instellingen van de router is nieuwe TV-platform wel een voordeel omdat je aan WAN-zijde maar te maken hebt met één VLAN.
Dit is het GPON probleem. Zelfs de klantenservice van T-Mobile (en KPN Netwerk NL) kent dit blijkbaar niet. Het zit ook niet in het netwerk van KPN Netwerk NL en vrijgeven van lijnen of zoiets..michielh3 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:38:
Weet iemand hoe het zit met de termijn waarop T-mobile glasvezel levert over de lijn van KPN Networks?
Ondertussen zijn we twee maanden verder en komt er van beide partijen geen schot in de zaak, is dit gebruikelijk in dit soort situaties?![]()
***members only***
Bottomline: T-Mobile is al bijna een jaar bezig om haar IT systeem zo aan te passen dat ze ook op een KPN GPON aansluiting kunnen leveren. En dat is wat jij in huis hebt. KPN Wholesale kondigde meer dan een jaar geleden aan dat er via GPON geleverd zou gaan worden maar een aantal providers heeft tot op heden haar eigen systemen daar nog niet voldoende op ingericht. Waaronder de grootste, namelijk T-Mobile.
Laatste update die ik er over heb gehoord is eind mei 2021 als mogelijke datum voor groen licht.
NB: Niet perse relevant voor jouw probleem maar op jouw postcode is 1 van de eerste projecten in Nederland aangelegd met volledig GPON. Inclusief splitterkastjes in de wijk (en splitters in de PoP zelf).
Op een dergelijk netwerk zal T-Mobile nooit anders kunnen leveren dan via KPN Wholesale. Hun eigen 1Gbit aanbod met eigen apparatuur in de PoP van KPN NetwerkNL is in Ugchelen niet mogelijk. Je mag dus verwachten dat het T-Mobile Thuis aanbod voor jou niet meer zal zijn dan 100/100 (als het dan eindelijk leverbaar wordt).
[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 23-03-2021 11:42 ]
Begrijp ik het goed dat T-Mobile een nieuwe opzet heeft voor het tv signaal (VLAN)? Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ben aan het kijken om mijn abonnement te wijzigen. Ik heb nu:
Hierbij heb ik nog een sim only bij Hollandsnieuwe van €11,28 (4GB)
Ik heb een Draytek Vigor 2132 modem hangen en dit werkt prima, ook het versturen van het tv signaal naar de 2 tv ontvangers werkt goed. Qua internetsnelheid werkt het nog prima, we kunnen netflixen en gamen etc met 3 kleine kinderen. Enkel als we nu met thuiswerken eens grote bestanden moeten down- of uploaden merk je dat je maar 20Mbit hebt. Als ik overdag een download aanzet, blijft er weinig bandbreedte over om goed te kunnen thuiswerken, vandaar dat ik dat 's avonds/'s nachts doe. Xbox games downloaden bijvoorbeeld zet ik 's avonds aan en staan er dan 's ochtends op.
Nu zit ik te kijken om gebruik te maken van de actie met T-Mobile Unlimited sim only abonnement. Dan zouden we overgaan op 1000Mbit internet en in plaats van de harddiskrecorder een Cloud opnemen pakket nemen.
Dan komen we op €45 voor het internet en tv abonnement (prijs na de actiekorting van 6 maanden), maar wel op €25 voor het Unlimited Sim-only, terwijl ik nu bijna nooit buiten mijn bundel kom.
Redenen om over te stappen zijn het testen voor een jaar of de hogere internetsnelheid veel gemak geeft en dat je de Cloud opnames ook via de TV anywhere app kunt kijken op elk apparaat. En niet meer nadenken of je dat filmpje echt persé op je mobiel wilt kijken of even wacht totdat je weer op de wifi zit.
Redenen om niet over te stappen zijn uiteraard de hogere kosten (na de 6 maanden actiekorting betalen we dan bijna €8 meer per maand) en of de beeldkwaliteit slechter wordt met de nieuwe apparatuur en Cloud opnemen.
Er is mij namelijk verteld dat Cloud opnemen niet werkt op onze oude apparatuur uit het Vodafone tijdperk, klopt dat?
En welk modem krijg je als je nu een T-Mobile Thuis abonnement afsluit?
Neig ernaar om het een jaar te proberen, maar wil dan eigenlijk géén installatiekosten betalen, omdat het volgens mij alleen een kwestie van modem omruilen is. Dan wordt het kostenplaatje ook weer iets gunstiger.
Iemand tips of een andere optie? (combi met Tele2 sim only?)
- T-mobile Thuis internet 20/20 glasvezel (stamt nog uit Vodafone Thuis tijdperk, is nu niet meer te kiezen) €24,92 (geïndexeerd in loop der jaren)
- Interactieve TV €15,91 (geïndexeerd)
- HD ontvanger met harddiskrecorder €10 (de vrouw neemt elke dag Neighbours op van de Belg)
- Extra tv ontvangen €0 (eigenlijk overbodig, omdat je nu ook TV anywhere kunt casten naar je tv)
Ik heb een Draytek Vigor 2132 modem hangen en dit werkt prima, ook het versturen van het tv signaal naar de 2 tv ontvangers werkt goed. Qua internetsnelheid werkt het nog prima, we kunnen netflixen en gamen etc met 3 kleine kinderen. Enkel als we nu met thuiswerken eens grote bestanden moeten down- of uploaden merk je dat je maar 20Mbit hebt. Als ik overdag een download aanzet, blijft er weinig bandbreedte over om goed te kunnen thuiswerken, vandaar dat ik dat 's avonds/'s nachts doe. Xbox games downloaden bijvoorbeeld zet ik 's avonds aan en staan er dan 's ochtends op.
Nu zit ik te kijken om gebruik te maken van de actie met T-Mobile Unlimited sim only abonnement. Dan zouden we overgaan op 1000Mbit internet en in plaats van de harddiskrecorder een Cloud opnemen pakket nemen.
Dan komen we op €45 voor het internet en tv abonnement (prijs na de actiekorting van 6 maanden), maar wel op €25 voor het Unlimited Sim-only, terwijl ik nu bijna nooit buiten mijn bundel kom.
Redenen om over te stappen zijn het testen voor een jaar of de hogere internetsnelheid veel gemak geeft en dat je de Cloud opnames ook via de TV anywhere app kunt kijken op elk apparaat. En niet meer nadenken of je dat filmpje echt persé op je mobiel wilt kijken of even wacht totdat je weer op de wifi zit.
Redenen om niet over te stappen zijn uiteraard de hogere kosten (na de 6 maanden actiekorting betalen we dan bijna €8 meer per maand) en of de beeldkwaliteit slechter wordt met de nieuwe apparatuur en Cloud opnemen.
Er is mij namelijk verteld dat Cloud opnemen niet werkt op onze oude apparatuur uit het Vodafone tijdperk, klopt dat?
Neig ernaar om het een jaar te proberen, maar wil dan eigenlijk géén installatiekosten betalen, omdat het volgens mij alleen een kwestie van modem omruilen is. Dan wordt het kostenplaatje ook weer iets gunstiger.
Kan het iets te maken hebben met het feit dat kpnnetwerk onder de kpn holding valt waarin ook de provider kpn en dochters zitten en daardoor dus geen uitspraken over andere providers kan en mag doen om de concurrentie te benadelen?Barre73 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:36:
[...]
Dit is het GPON probleem. Zelfs de klantenservice van T-Mobile (en KPN Netwerk NL) kent dit blijkbaar niet. Het zit ook niet in het netwerk van KPN Netwerk NL en vrijgeven van lijnen of zoiets..
Bottomline: T-Mobile is al bijna een jaar bezig om haar IT systeem zo aan te passen dat ze ook op een KPN GPON aansluiting kunnen leveren. En dat is wat jij in huis hebt.
Zie bij kpnnetwerk namelijk bij alle uitingen een poging om zo onpartijdig en neutraal als mogelijk over te komen.
Vermoed dat ze hier wel veel telefoontjes over krijgen, en toch wordt hier over niks op de website vermeldt.
Als je op dit moment al T-Mobile Thuis hebt is er geen sprake van overstappen toch? Volgens mij betaal je dan geen aansluitkosten, maar gelden die kortingen ook niet voor je.kleinelievewolff schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:56:
Begrijp ik het goed dat T-Mobile een nieuwe opzet heeft voor het tv signaal (VLAN)? Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ben aan het kijken om mijn abonnement te wijzigen. Ik heb nu:Totaal €50,83
- T-mobile Thuis internet 20/20 glasvezel (stamt nog uit Vodafone Thuis tijdperk, is nu niet meer te kiezen) €24,92 (geïndexeerd in loop der jaren)
- Interactieve TV €15,91 (geïndexeerd)
- HD ontvanger met harddiskrecorder €10 (de vrouw neemt elke dag Neighbours op van de Belg)
- Extra tv ontvangen €0 (eigenlijk overbodig, omdat je nu ook TV anywhere kunt casten naar je tv)
Tegenwoordig krijg je bij T-mobile een Zyxel T50.
Als je genoegen wilt nemen met een 100/100 verbindingen zijn er wel goedkopere opties, je zou sim only bij Tele2 kunnen nemen met 8GB en 200 mintuen (á €13) + T-mobile 100/100 (á €45), maakt samen €58, ben je 3 euro goedkoper uit. Plus sneller internet en meer GB.
Oh stom! Ik had helemaal niet gekeken of het ook voor bestaande abonnees geldt! Tele2 optie is ook mogelijk inderdaad, ga er eens naar kijken. Thanks!Telesto schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:22:
[...]
Als je op dit moment al T-Mobile Thuis hebt is er geen sprake van overstappen toch? Volgens mij betaal je dan geen aansluitkosten, maar gelden die kortingen ook niet voor je.
Tegenwoordig krijg je bij T-mobile een Zyxel T50.
Als je genoegen wilt nemen met een 100/100 verbindingen zijn er wel goedkopere opties, je zou sim only bij Tele2 kunnen nemen met 8GB en 200 mintuen (á €13) + T-mobile 100/100 (á €45), maakt samen €58, ben je 3 euro goedkoper uit. Plus sneller internet en meer GB.
Hoe kom je opt 45 euro? Ik zou zeggen dat je in totaal na de actieperiode het volgende kwijt bent:kleinelievewolff schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:56:
- 25 euro: 100/100 (of 1000/1000)
- 15 euro: TV
- 25 euro: Mobiel Unlimited
- Totaal: 65 euro
Internet 1000/1000 €25 (als je unlimited sim only hebt, blijft deze prijs ook na 6 mnd)rens-br schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:29:
[...]
Hoe kom je opt 45 euro? Ik zou zeggen dat je in totaal na de actieperiode het volgende kwijt bent:
- 25 euro: 100/100
- 15 euro: TV
- 25 euro: Mobiel Unlimited
- Totaal: 65 euro
Interactieve tv €15 (deze is de 1e 6 mnd €0)
Cloud opnemen €5 (ik heb nu opnemen met harddiskrecorder, vrouw wil kunnen blijven opnemen)
Geeft €45 voor het tv pakket, totaal €70 met unlimited sim only
[ Voor 6% gewijzigd door kleinelievewolff op 23-03-2021 12:37 ]
Als je antwoord betrekking heeft op mijn reactie net die boven die van jezelf,leonbong schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:39:
m.b.t. ondersteuning van een Synology router voor het nieuwe IPTV platform, zie (< HIER >).
Met een Synology router zijn voor 2 VLANS, ook meteen IPTV "bridged" instellingen te maken op LAN poorten 3 en/of 4. Mocht dat wenselijk zijn voor gebruik van het oude IPTV platform.
(Of mogelijk nog een extra 3e VLAN voor VoIP, mocht dat nog over een ander VLAN lopen).
Zelf heb ik geen T-Mobile connectie, maar heb een < algemene handleiding > voor Synology routers beschreven voor diverse providers, en welke instellingen er voor nodig zijn.
T-Mobile is eigenlijk erg eenvoudig handmatig in te stellen.
Voor KPN "routed mode" (en aanverwant oud Telfort - Oxxio - BudgedThuis - YouFone)
en hun multicast streams, heb ik in samenwerking met Synology Support (Taiwan), aangepaste profielen laten samenstellen. Was eigenlijk in een update (eind 2020) al lang klaar geweest. Maar men was kennelijk in de haast vergeten belangrijke programmacode in te sluiten, waardoor het niet functioneerde. Niet handig.
Zelf heb ik met Telfort / KPN sinds 3 november 2020 al een werkende patch op mijn Synology routers.
Bij de eerstkomende firmware update worden die KPN / Telfort profielen alsnog gecorrigeerd. (Medio April).
Tezamen met nog een aantal bug-fixes, en mogelijk ook correctie op schijnbaar net gevonden algemene "Qualcomm" kwetsbaarheden.
Voor T-Mobile heb je die nieuwe update t.b.v. de T-Mobile netwerk structuur overigens helemaal niet nodig.
Dat functioneert gewoon met de reeds bestaande firmware versies.
Tenminste in ieder geval geverifieerd met het nieuwe IPTV platform. Maar denk dat het met "bridged port" instelling ook geen probleem is, omdat dergelijke instellingen al jaren mogelijk zijn met de Synology routers.
Overigens er staat voor Synology een meer uitgebreide firmware update op stapel, met ondersteuning voor meerdere VLANS voor het thuisnetwerk, wat direct ook doorgetrokken wordt naar hun mesh routers / WiFi punten (verdeeld over verschillende SSID's). En standaard al een extra sub-net, speciaal voor IoT apparatuur.
Deels wel ja. Dit probleem zit tussen KPN Wholesale en T-Mobile. Daar wil de KS van KPN Netwerk NL liever niks over zeggen. Ook al omdat ze niet op de hoogte worden gehouden. Dus dan kun je ook snel verkeerde informatie geven. Het zou T-Mobile sieren om informatie op hun website te plaatsen.. bijvoorbeeld nadat je een negatieve PC check krijgt.gjtm schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:14:
[...]
Kan het iets te maken hebben met het feit dat kpnnetwerk onder de kpn holding valt waarin ook de provider kpn en dochters zitten en daardoor dus geen uitspraken over andere providers kan en mag doen om de concurrentie te benadelen?
Zie bij kpnnetwerk namelijk bij alle uitingen een poging om zo onpartijdig en neutraal als mogelijk over te komen.
Vermoed dat ze hier wel veel telefoontjes over krijgen, en toch wordt hier over niks op de website vermeldt.
Ah het Cloud opnemen verklaard het 5 euro verschil met mijn berekening.kleinelievewolff schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:36:
Cloud opnemen €5 (ik heb nu opnemen met harddiskrecorder, vrouw wil kunnen blijven opnemen)
Ik kan het niet zo 1/2/3 vinden in dit "kleine" topic maar is er een manier om te zien of je op het nieuwe tv platform zit?
Ik weet wel hoe ik het kan instellen bij Unifi, maar ik wil het niet via een JSON doen.Babylonier schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:37:
[...]
Als je antwoord betrekking heeft op mijn reactie net die boven die van jezelf,
m.b.t. ondersteuning van een Synology router voor het nieuwe IPTV platform, zie (< HIER >).
Met een Synology router zijn voor 2 VLANS, ook meteen IPTV "bridged" instellingen te maken op LAN poorten 3 en/of 4. Mocht dat wenselijk zijn voor gebruik van het oude IPTV platform.
(Of mogelijk nog een extra 3e VLAN voor VoIP, mocht dat nog over een ander VLAN lopen).
Zelf heb ik geen T-Mobile connectie, maar heb een < algemene handleiding > voor Synology routers beschreven voor diverse providers, en welke instellingen er voor nodig zijn.
T-Mobile is eigenlijk erg eenvoudig handmatig in te stellen.
Voor KPN "routed mode" (en aanverwant oud Telfort - Oxxio - BudgedThuis - YouFone)
en hun multicast streams, heb ik in samenwerking met Synology Support (Taiwan), aangepaste profielen laten samenstellen. Was eigenlijk in een update (eind 2020) al lang klaar geweest. Maar men was kennelijk in de haast vergeten belangrijke programmacode in te sluiten, waardoor het niet functioneerde. Niet handig.
Zelf heb ik met Telfort / KPN sinds 3 november 2020 al een werkende patch op mijn Synology routers.
Bij de eerstkomende firmware update worden die KPN / Telfort profielen alsnog gecorrigeerd. (Medio April).
Tezamen met nog een aantal bug-fixes, en mogelijk ook correctie op schijnbaar net gevonden algemene "Qualcomm" kwetsbaarheden.
Voor T-Mobile heb je die nieuwe update t.b.v. de T-Mobile netwerk structuur overigens helemaal niet nodig.
Dat functioneert gewoon met de reeds bestaande firmware versies.
Tenminste in ieder geval geverifieerd met het nieuwe IPTV plaform. Maar denk dat het met "bridged port" instelling ook geen probleem is, omdat dergelijke instellingen al jaren mogelijk zijn met de Synology routers.
Overigens er staat voor Synology een meer uitgebreide firmware update op stapel, met ondersteuning voor meerdere VLANS voor het thuisnetwerk, wat direct ook doorgetrokken wordt naar hun mesh routers / WiFi punten (verdeeld over verschillende SSID's). En standaard al een extra sub-net, speciaal voor IoT apparatuur.
Ik ben mij ervan bewust dat bij heel merken routers je de Tmobile (oud-IPTV) constructie prima kan realiseren. Waarbij je IPTV-vlan alleen een WAN-LAN bridge hoeft te creëren en STB's in een aparte VLAN plaatsen in de LAN erg eenvoudig zelfs want je hebt niet static routes nodig.
Bij het nieuwe TV-platform hoef je geen bridge toe te passen en moet je alleen wat static routes instellen best eenvoudig.
Echter ik wil liever een Unifi USG of Dream machine gebruiken deze kunnen helaas niet standaard multiple VLAN op WAN-zijde. Wat overgens geen beperking van onderliggende software is maar een beperking van de GUI want de edgerouters van Ubiquity kunnen het prima zeker als je een model met hardware-switch.
De modellen zonder hardware switch kunnen het ook maar dan moet alles de CPU heen, wat dus ook geldt voor een USG of dream machine.
Of je splitst de VLANs met een managed switch voor de USG/UDM.leonbong schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:57:
[...]
Ik weet wel hoe ik het kan instellen bij Unifi, maar ik wil het niet via een JSON doen.
Ik ben mij ervan bewust dat bij heel merken routers je de Tmobile (oud-IPTV) constructie prima kan realiseren. Waarbij je IPTV-vlan alleen een WAN-LAN bridge hoeft te creëren en STB's in een aparte VLAN plaatsen in de LAN erg eenvoudig zelfs want je hebt niet static routes nodig.
Bij het nieuwe TV-platform hoef je geen bridge toe te passen en moet je alleen wat static routes instellen best eenvoudig.
Echter ik wil liever een Unifi USG of Dream machine gebruiken deze kunnen helaas niet standaard multiple VLAN op WAN-zijde. Wat overgens geen beperking van onderliggende software is maar een beperking van de GUI want de edgerouters van Ubiquity kunnen het prima zeker als je een model met hardware-switch.
De modellen zonder hardware switch kunnen het ook maar dan moet alles de CPU heen, wat dus ook geldt voor een USG of dream machine.
Voor welke Ubiquiti routers is de switch de bottleneck dan? Ik weet alleen dat bij IPS/IDS op de USG 3 en 4 de snelheid inkakt omdat hardware offloading wordt uitgeschakeld. Dat ligt niet aan de switch.
Static routes hoef je niet in te stellen voor nieuwe tv platform, alleen VLAN300 op de WAN en gaan.
Ja sorry ik zeg het verkeerd static routes heb je nodig als je het oude-tv platform hebt maar any-port any-service wil doen met je router en switches.
Ik heb huawei modem dan is dat niet van toepassing daar zijn twee poorten gereserveerd voor IPTV en dat kan ook niet anders.
Een bridge-connectie is voor een USG alleen mogelijk via de CPU zonder hardware offloading.
Ik heb huawei modem dan is dat niet van toepassing daar zijn twee poorten gereserveerd voor IPTV en dat kan ook niet anders.
Een bridge-connectie is voor een USG alleen mogelijk via de CPU zonder hardware offloading.
[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 23-03-2021 14:43 ]
Kan je dat eens uitleggen?leonbong schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:42:
De USG heeft hardware chip voor NAT en routing.
Daarnaast heeft USG een CPU die wordt ingezet voor DHCP-uitgifte/ DPI enz enz.
Een bridge is connectie waarbij geen NAT plaats vind als de USG dan moet doen de CPU echt het "pakketje" gaan lezen omdat hij zorgen dat gegevens "onveranderd" in de headers door het apparaat heen gaan en dan weer worden voorzien van juiste VLAN-tag (hardware chip).
Voor een hardware-switch-chip die vlan kan is dit geen probleem die doet niet anders namelijk.
Voor het uitvoeren van "bridge" moet de USG cpu dus eigenlijk elk datapakketje gaan lezen.
Dit zelfde probleem ontstaat als je bij de USG LAN1 en LAN2 op het apparaat als één LAN in hetzelfde subnet wil laten functioneren dat moet alle data van LAN1 naar LAN2 door de CPU.
Kijk eens bij Ubiquity naar Edgerouter Lite 3 (Zelfde hardware als USG) en een Edgerouter X (wel met hardware switch). Naar bridging throuhput, de X laat de duurdere lite 3 verbleken, omdat X wel een hardware switch intern heeft.
https://help.ui.com/hc/en...ating-a-Bridged-Interface
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467
Kortweg:
De SOC in USG / Edgerouter 3 heeft geen hardware switch.
De SOC in X heeft een hardware vlan switch.
Een bridge is connectie waarbij geen NAT plaats vind als de USG dan moet doen de CPU echt het "pakketje" gaan lezen omdat hij zorgen dat gegevens "onveranderd" in de headers door het apparaat heen gaan en dan weer worden voorzien van juiste VLAN-tag (hardware chip).
Voor een hardware-switch-chip die vlan kan is dit geen probleem die doet niet anders namelijk.
Voor het uitvoeren van "bridge" moet de USG cpu dus eigenlijk elk datapakketje gaan lezen.
Dit zelfde probleem ontstaat als je bij de USG LAN1 en LAN2 op het apparaat als één LAN in hetzelfde subnet wil laten functioneren dat moet alle data van LAN1 naar LAN2 door de CPU.
Kijk eens bij Ubiquity naar Edgerouter Lite 3 (Zelfde hardware als USG) en een Edgerouter X (wel met hardware switch). Naar bridging throuhput, de X laat de duurdere lite 3 verbleken, omdat X wel een hardware switch intern heeft.
Kortweg:
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 23-03-2021 15:30 ]
Je maakt het wel heel ingewikkeld. Waarom zou je überhaupt LAN poorten gaan bridgen op je router?leonbong schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:26:
De USG heeft hardware chip voor NAT en routing.
Kortweg:
Ik gaf het als aanvullend voorbeeld.
Want een bridge tussen wan en lan is voor de usg technisch hetzelfde.
Want een bridge tussen wan en lan is voor de usg technisch hetzelfde.
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 23-03-2021 18:52 ]
Dank voor het uitgebreide antwoord!Barre73 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:36:
[...]
Dit is het GPON probleem. Zelfs de klantenservice van T-Mobile (en KPN Netwerk NL) kent dit blijkbaar niet. Het zit ook niet in het netwerk van KPN Netwerk NL en vrijgeven van lijnen of zoiets..
Bottomline: T-Mobile is al bijna een jaar bezig om haar IT systeem zo aan te passen dat ze ook op een KPN GPON aansluiting kunnen leveren. En dat is wat jij in huis hebt. KPN Wholesale kondigde meer dan een jaar geleden aan dat er via GPON geleverd zou gaan worden maar een aantal providers heeft tot op heden haar eigen systemen daar nog niet voldoende op ingericht. Waaronder de grootste, namelijk T-Mobile.
Laatste update die ik er over heb gehoord is eind mei 2021 als mogelijke datum voor groen licht.
NB: Niet perse relevant voor jouw probleem maar op jouw postcode is 1 van de eerste projecten in Nederland aangelegd met volledig GPON. Inclusief splitterkastjes in de wijk (en splitters in de PoP zelf).
Op een dergelijk netwerk zal T-Mobile nooit anders kunnen leveren dan via KPN Wholesale. Hun eigen 1Gbit aanbod met eigen apparatuur in de PoP van KPN NetwerkNL is in Ugchelen niet mogelijk. Je mag dus verwachten dat het T-Mobile Thuis aanbod voor jou niet meer zal zijn dan 100/100 (als het dan eindelijk leverbaar wordt).
Als ik het dan goed begrijp gaat het dus voor T-mobile (of welke andere niet-KPN provider) in de nabije toekomst dus helemaal niet echt mogelijk worden om glasvezel met een hoge snelheid (500mb+) bij ons te leveren?
Dat is dan best wel een ander verhaal dan waar er door de KPN Netwerk mee wordt geadverteerd, waarbij juist de vrijheid in provider en het open netwerk wordt aangehaald als voordeel om hiervoor te kiezen ...
Even kort door de bocht hebben we niet toestemming gegeven om een kastje thuis op te hangen waar als puntje bij paaltje komt alleen de KPN en zusterbedrijven snelle glasvezelverbindingen kunnen leveren

Dat heb ik niet gezegd. Alle providers kunnen en mogen leveren via jouw aansluiting. Het werkt precies zo als je DSL/telefoonkabel waar je ook T-Mobile, Online, Oxxio etc... kan nemen. Of je 500+ kan afnemen is aan die bedrijven zelf. KPN Wholesale levert hen maximaal 1000 Mbit op dit moment (wordt in de toekomst vanzelf meer).michielh3 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:14:
[...]
Dank voor het uitgebreide antwoord!![]()
Als ik het dan goed begrijp gaat het dus voor T-mobile (of welke andere niet-KPN provider) in de nabije toekomst dus helemaal niet echt mogelijk worden om glasvezel met een hoge snelheid (500mb+) bij ons te leveren?
Dat is dan best wel een ander verhaal dan waar er door de KPN Netwerk mee wordt geadverteerd, waarbij juist de vrijheid in provider en het open netwerk wordt aangehaald als voordeel om hiervoor te kiezen ...
Even kort door de bocht hebben we niet toestemming gegeven om een kastje thuis op te hangen waar als puntje bij paaltje komt alleen de KPN en zusterbedrijven snelle glasvezelverbindingen kunnen leveren
Het was echter de afgelopen jaren zo dat er een paar partijen waren die ook de flinke extra investering deden om eigen apparatuur in de wijkcentrales te plaatsen en een backbone aan te leggen. Dan huur je echt alleen nog maar de vezel van KPN Netwerk NL.
Dat is in jouw geval niet meer mogelijk. Maar als die IT problemen opgelost zijn moet je straks gewoon kunnen kiezen uit meerdere providers. Ook niet KPN-partijen.
Zoals KPN het nu brengt is het ook echt bedoeld, namelijk als een vervanging van je KPN telefoonkabel. Die gaat over drie jaar ook uitgeschakeld worden.
Helemaal duidelijk, sorry voor de verwarring aan mij kant!Barre73 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:27:
[...]
Dat heb ik niet gezegd. Alle providers kunnen en mogen leveren via jouw aansluiting. Het werkt precies zo als je DSL/telefoonkabel waar je ook T-Mobile, Online, Oxxio etc... kan nemen. Of je 500+ kan afnemen is aan die bedrijven zelf. KPN Wholesale levert hen maximaal 1000 Mbit op dit moment (wordt in de toekomst vanzelf meer).
Het was echter de afgelopen jaren zo dat er een paar partijen waren die ook de flinke extra investering deden om eigen apparatuur in de wijkcentrales te plaatsen en een backbone aan te leggen. Dan huur je echt alleen nog maar de vezel van KPN Netwerk NL.
Dat is in jouw geval niet meer mogelijk. Maar als die IT problemen opgelost zijn moet je straks gewoon kunnen kiezen uit meerdere providers. Ook niet KPN-partijen.
Zoals KPN het nu brengt is het ook echt bedoeld, namelijk als een vervanging van je KPN telefoonkabel. Die gaat over drie jaar ook uitgeschakeld worden.

Ik ga maar eens kijken wat de toekomst brengt, hopelijk hebben ze de IT-systemen binnenkort op elkaar afgestemd en kan er inderdaad door iedereen worden geleverd.
Korte toevoeging,
Kreeg net een belletje van mijn vrouw, die had de KPN Netwerk klantenservice weer eens geprobeerd en die geven aan dat de wijkcentrale nog niet af is en ook KPN helemaal nog geen glasvezel abbonnement kan leveren ondanks dat de website van KPN Networks aangeeft dat ons netwerk klaar is voor gebruik..
Iemand moet daar eens serieus gaan kijken om de boel eens duidelijk in te richten, aan leuke foldertjes geen gebrek maar aan informatie waar je wat mee kan is er een flink te kort..
[ Voor 16% gewijzigd door michielh3 op 24-03-2021 08:53 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie