Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• pinda powerrr
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17:06

pinda powerrr

Slow down...

loeberce schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:12:
[...]

Het grootste deel van de nieuwe functionaliteit zit ook in de TM Anywhere app (zoals 7 dagen terugkijken). Als je die kan casten naar je tv dan ben je al een heel eind met je huidige setup. Cloud opnemen is maar de vraag of je dat vaak gebruikt. Lijkt mij niet opwegen tegen hogere beeldkwaliteit.
Het cloud opnemen is wel een handige functie. Ik heb het nog heel even gehad, lang geleden, toen ik nog Ons Brabant Net had (voordat ze opgekocht werden door KPN).
Zie het ook bij mijn schoonouders (KPN glas), en gezien er redelijk veel tv gekeken wordt en er altijd wel een serie is die tegelijkertijd met een ander leuk programma is, is de opneemfunctie een "belangrijke" reden om dat goed te hebben.

Nu maak ik nog gebruik van de decoder met HDD, wat ook prima werkt, maar als nadeel heeft dat je de opnames niet in een andere kamer kan kijken (heel vroeger nam je dan de videoband mee naar een andere kamer :P )

The blues ain't nothing but a good man feeling bad

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17:09
pinda powerrr schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Het cloud opnemen is wel een handige functie. Ik heb het nog heel even gehad, lang geleden, toen ik nog Ons Brabant Net had (voordat ze opgekocht werden door KPN).
Zie het ook bij mijn schoonouders (KPN glas), en gezien er redelijk veel tv gekeken wordt en er altijd wel een serie is die tegelijkertijd met een ander leuk programma is, is de opneemfunctie een "belangrijke" reden om dat goed te hebben.
Daarom gebruiken we de app icm met een Apple TV in een andere kamer. Of ik zet voetbal aan op de iPad met geluid zacht en zit er bij op de bank.

• Triple_D
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 28-02 23:11
ik hoop dat de vraag nog niet eerder gesteld is, ik kreeg hem althans niet gevonden, dus here goes nothing:

ik heb sinds kort het t-mobile 1gbit fiber abonnement en ,maak gebruik van een EdgeRouter X SFP zodat ik geen tussenkomst van andere hardware heb. Qua snelheid haal ik (met hw offloading enabled) tegen de 900mbit up/down, echter begint de TV af en toe te haperen als ik de lijn dicht trek met een download.

Normaal gesproken zou ik QoS kunnen gebruiken om prio te geven aan de TV en de downloadsnelheid op mijn pc te beperken, ware het niet dat de QoS features van de EdgeRouter alleen lijken te werken wanneer hw offloading uit staat. Als ik dit uit zet halveert mijn snelheid, dus dit is geen optie.

Iemand een idee hoe ik dit met mijn huidige setup zou kunnen oplossen?

Wellicht nog belangrijk om te melden: ik gebruik enkel vlan300 op de WAN interface. Ik maak dus geen gebruik van vlan640 wat voorheen benodigd was om TV werkend te krijgen.

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:59
Triple_D schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:30:
ik hoop dat de vraag nog niet eerder gesteld is, ik kreeg hem althans niet gevonden, dus here goes nothing:

ik heb sinds kort het t-mobile 1gbit fiber abonnement en ,maak gebruik van een EdgeRouter X SFP zodat ik geen tussenkomst van andere hardware heb. Qua snelheid haal ik (met hw offloading enabled) tegen de 900mbit up/down, echter begint de TV af en toe te haperen als ik de lijn dicht trek met een download.

Normaal gesproken zou ik QoS kunnen gebruiken om prio te geven aan de TV en de downloadsnelheid op mijn pc te beperken, ware het niet dat de QoS features van de EdgeRouter alleen lijken te werken wanneer hw offloading uit staat. Als ik dit uit zet halveert mijn snelheid, dus dit is geen optie.

Iemand een idee hoe ik dit met mijn huidige setup zou kunnen oplossen?

Wellicht nog belangrijk om te melden: ik gebruik enkel vlan300 op de WAN interface. Ik maak dus geen gebruik van vlan640 wat voorheen benodigd was om TV werkend te krijgen.
Eerlijk, ik zou de hardware dan upgraden naar iets wat het wel aan kan, of mijn gedrag aanpassen dat ik de lijn niet dicht trek.

Anders, je zou mogelijk je huidige setup kunnen uitbreiden met een managed switch erbij die wel QoS kan doen en daar alles op patchen? Of misschien intern iets met VLAN's doen en daar prioriteit op geven? Of gewoon de PC die dit dichttrekken van de lijn veroorzaakt in de settings limiteren op 100 Mb, of indien bekabeld de poort waar die op zit beperken tot 100 Mb full duplex...

• fiekert123
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 08:43
Ik heb voor mijn oversluitdatum van 5 april inmiddels een nieuwe router (asus rt-ax82u) gekocht die ook vlan's ondersteund.
Nou heb ik uitgebreid onderzoek gedaan in voorbereiding op deze ruime termijn, maar het eigen tmobile forum vind ik wat vaag opgesteld. ik heb internet en tv aangevraagd, hoef je dan alleen het vlan voor internet in te stellen, of is dit inmiddels teruggezet naar 1 vlan? (omdat er in het verleden schijnbaar 2 vlans waren.)

bedankt :)

• maarten013
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 28-02 13:25
Sinds vandaag heb ik er last van dat mijn Nest camera en Ring deurbel de verbinding verliezen met de wifi. De Ring verbind helemaal niet meer. Anderen die hier ook last van hebben/gehad?

Zyxel is al herstart en daarna is de Nest een keer uitgevallen, de Ring kan nog steeds niet verbinden. Had dit probleem structureel bij KPN en toen ik bij T-Mobile kwam helemaal geen problemen, tot vandaag...

Edit: vaste internet lijn heeft ook haperingen, regio Tilburg.

[Voor 7% gewijzigd door maarten013 op 16-02-2021 17:26]

• Blaauw87
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15:35
Ling schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:14:
[...]

Klopt, over de Zyxel staat niets over bridge modus.

Antwoord op je oorspronkelijke vraag: het Zyxel modem kan je niet in bridge modus zetten.

Een aantal opties:
- eigen router direct op de media converter aansluiten.
- eigen router direct op het glas aansluiten mits je eigen router dit ondersteund en je geen GPON aansluiting hebt (als ik het goed heb).
- WiFi van de Zyxel uitzetten en je eigen router in je netwerk opnemen.

En er zijn vast nog wel andere opties :)
Hm, da's wel gek. Ik dacht dat je met de Zyxel juist wél een bridge modus kan aanzetten. Maar goed, de media converter is dus mogelijk direct aan te sluiten op een eigen router. Dan gelijk maar de vraag stellen, ik heb een Asus CT8 die ook in een routermodus ingesteld kan worden. Wij maken geen gebruik van telefonie, is de setup dan mogelijk met deze Asus als modem en dat de Zyxel een mooie plek in de berging kan krijgen?

• loeberce
Blaauw87 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Hm, da's wel gek. Ik dacht dat je met de Zyxel juist wél een bridge modus kan aanzetten. Maar goed, de media converter is dus mogelijk direct aan te sluiten op een eigen router. Dan gelijk maar de vraag stellen, ik heb een Asus CT8 die ook in een routermodus ingesteld kan worden. Wij maken geen gebruik van telefonie, is de setup dan mogelijk met deze Asus als modem en dat de Zyxel een mooie plek in de berging kan krijgen?
Ik zie geen mogelijkheid om bij deze router VLAN's bij de WAN-instellingen op te geven, dus ik vermoed dat het niet kan wat je wilt.

• Comp User
  • Registratie: juli 2018
  • Nu online
Blaauw87 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Check bij "LAN" op het tabblad IPTV, beschreven door @Bart_Smith
Op de Asus router ga je naar Advanced > LAN, open het tabje IPTV en bij 'select ISP Profile' selecteer je 'Manual Setting'.
Hierdoor verschijnen 3 opties, Vul bij optie 'Internet' 300 in. Heb je ook IPTV dan vul bij 'LAN4' 640 in, LAN poort 4 is hierdoor je TV poort geworden.
- Heb je meerdere TV boxen dan kan je LAN poort 4 voorzien van een switch, of je vult bij LAN3 ook 640 in.
- Heb je geen TV via Vodafone dan laat je de LAN4 optie leeg waardoor je deze voor je internet aansluiting kan blijven gebruiken.

Vaste locatie, vast netwerk.

• Triple_D
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 28-02 23:11
swhnld schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:37:
[...]

Eerlijk, ik zou de hardware dan upgraden naar iets wat het wel aan kan, of mijn gedrag aanpassen dat ik de lijn niet dicht trek.

Anders, je zou mogelijk je huidige setup kunnen uitbreiden met een managed switch erbij die wel QoS kan doen en daar alles op patchen? Of misschien intern iets met VLAN's doen en daar prioriteit op geven? Of gewoon de PC die dit dichttrekken van de lijn veroorzaakt in de settings limiteren op 100 Mb, of indien bekabeld de poort waar die op zit beperken tot 100 Mb full duplex...
Thanks for the reminder, de managed switch die ik tussen mijn PC en EdgeRouter heb ondersteunt QoS bandwith control en het werkt nu prima :)

• rschu68
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:14
Triple_D schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Thanks for the reminder, de managed switch die ik tussen mijn PC en EdgeRouter heb ondersteunt QoS bandwith control en het werkt nu prima :)
Hallo tweakers,

Ik moet nog steeds vlan implementeren thuis.
Klopt het dat de trunk van t-mobile 2* vlans (ik gebruik geen telefonie) aanlevert
Internet' 300 in. Heb je ook IPTV dan vul bij 'LAN4' 640 ...

Heeft iemand toevallig al een werkende config voor a) mikrotik switch of b) ubiquity edge ... ?

Mocht je die met mij willen delen, graag 😀
Hier plakken ofzo ?

Thx
~remke

• basdej
  • Laatst online: 15:02

basdej

OutSystems Consultant

rschu68 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Hallo tweakers,

Ik moet nog steeds vlan implementeren thuis.
Klopt het dat de trunk van t-mobile 2* vlans (ik gebruik geen telefonie) aanlevert
Internet' 300 in. Heb je ook IPTV dan vul bij 'LAN4' 640 ...

Heeft iemand toevallig al een werkende config voor a) mikrotik switch of b) ubiquity edge ... ?

Mocht je die met mij willen delen, graag 😀
Hier plakken ofzo ?

Thx
~remke
Tegenwoordig is het alleen nog VLAN 300.

Hoi.

• loeberce
basdej schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:48:
[...]

Tegenwoordig is het alleen nog VLAN 300.
Tenzij je nog op de oude T-Mobile IPTV interface zit; dan heb je VLAN640 wel nodig.

• Xypod13
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 01-03 12:31
Ik heb momenteel de T50k als modem, en ik had een lange tijd geleden een r7000 van Netgear gehaald, aangezien ik verwacht had dat de standaardmodem slechte wifi heeft, maar ik heb vandaag lopen testen hoe de wifi is van de t50k (aangezien ik het wat ga uitbreiden met een switch), maar hij is verassend beter dan r7000, en heeft meer range. Ben ik de enigste of?

• Ling
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 01-03 14:50
Xypod13 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:58:
Ik heb momenteel de T50k als modem, en ik had een lange tijd geleden een r7000 van Netgear gehaald, aangezien ik verwacht had dat de standaardmodem slechte wifi heeft, maar ik heb vandaag lopen testen hoe de wifi is van de t50k (aangezien ik het wat ga uitbreiden met een switch), maar hij is verassend beter dan r7000, en heeft meer range. Ben ik de enigste of?
Ik neem aan dat je met t50k de Zyxel VMG8825-T50 bedoeld?

De Zyxel VMG8825-T50 router is zeker niet slecht. Ik gebruik deze naast twee nanoHD's voor boven (groot huis, 4 etages) nu al bijna een jaar naar tevredenheid.

• rschu68
loeberce schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:51:
[...]

Tenzij je nog op de oude T-Mobile IPTV interface zit; dan heb je VLAN640 wel nodig.
Sorry, waarschijnlijk gemist in dit draadje maar hoe kan je dit zien?

• loeberce
rschu68 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:09:
[...]

Sorry, waarschijnlijk gemist in dit draadje maar hoe kan je dit zien?
De nieuwe interface kan max 7 dagen terugkijken op alle zenders en heeft een nieuw menu. De oude interface is terugkijken beperkt.

Zie ook dit topic op de T-Mobile Community

• Xypod13
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 01-03 12:31
Ling schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Ik neem aan dat je met t50k de Zyxel VMG8825-T50 bedoeld?

De Zyxel VMG8825-T50 router is zeker niet slecht. Ik gebruik deze naast twee nanoHD's voor boven (groot huis, 4 etages) nu al bijna een jaar naar tevredenheid.
klopt, whoops.

Maar ja ik zie veel klachten online dat de wifi ervan slecht is, en mijn instinct zegt dat een router met antennes die niet van de provider is beter zou moeten werken maar goed :9

• j_bos
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01-03 17:03
Xypod13 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:48:
[...]

klopt, whoops.

Maar ja ik zie veel klachten online dat de wifi ervan slecht is, en mijn instinct zegt dat een router met antennes die niet van de provider is beter zou moeten werken maar goed :9
Het modem is zeker niet slecht maar op 5 Ghz ga je gewoon ook minder snel door muren. En de hoe en waar je hem neerzet (in welke richting) is wel een wereld van verschil. Eigenlijk moet je gewoon een keer investeren in een goede mesh set, of extenders bijhuren als je liever per maand rekent. Zeker als je een wat groter huis hebt.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:34
Er was een aantal maanden geleden "gedoe" met de kwaliteit van het nieuwe (cloud) TV Platform van T-Mobile. Is dit inmiddels verholpen en werkt het nu zoals het moet?

• loeberce
jongetje schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:32:
Er was een aantal maanden geleden "gedoe" met de kwaliteit van het nieuwe (cloud) TV Platform van T-Mobile. Is dit inmiddels verholpen en werkt het nu zoals het moet?
Ik herken(de) de klachten over de beeldkwaliteit niet, dus kan ook niet bevestigen of het inmiddels beter is of niet. En "zoals het moet" is natuurlijk heel subjectief......

• jongetje
@loeberce "Zoals het moet" bedoel ik mee dat opnames lukken, beeld niet hapert/blokjes, kastje niet spontaan reset, zappen geen 5 seconden per keer duurt etc. Kortom, werkt het zoals je zou verwachten/willen of zijn er nog punten die verbeterd kunnen worden.

• loeberce
jongetje schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:37:
@loeberce "Zoals het moet" bedoel ik mee dat opnames lukken, beeld niet hapert/blokjes, kastje niet spontaan reset, zappen geen 5 seconden per keer duurt etc. Kortom, werkt het zoals je zou verwachten/willen of zijn er nog punten die verbeterd kunnen worden.
Bij mij werkt alles naar behoren als jouw eisen zo lees. Zappen is niet heel snel, maar dat is het volgens mij nergens meer. Enige kritiek die ik nog lees is dat T-Mobile tot 30s achter loopt met live tv. Oftewel, de buren juichen al voor een doelpunt, terwijl jij naar een bal op eigen helft kijkt. Mij stoort dat helemaal niet, want ik kijk weinig live voetbal.

• Comp User
  • Nu online
Vergeet de doorlopende opnames niet; ik heb minimaal één keer per week dat een opname blijft doorlopen todat ik - ofwel de recorder herstart - ofwel de opname na kijken verwijder.

• loeberce
Comp User schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:09:
Vergeet de doorlopende opnames niet; ik heb minimaal één keer per week dat een opname blijft doorlopen todat ik - ofwel de recorder herstart - ofwel de opname na kijken verwijder.
Maar recorder is de oude interface toch? Want nieuwe interface neemt in de cloud op.

• Nuevocasa
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17:52
loeberce schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:34:
[...]

Ik herken(de) de klachten over de beeldkwaliteit niet, dus kan ook niet bevestigen of het inmiddels beter is of niet. En "zoals het moet" is natuurlijk heel subjectief......
Kijk je ook regelmatig naar voetbalwedstrijden? Je kunt het subjectief noemen, feitelijk is daarvan de kwaliteit wel flink naar beneden gegaan... snelle bewegingen zijn niet scherp, je ziet dat ghost effect.
De rest is volgens mij idd prima.

• loeberce
Nuevocasa schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:32:
[...]

Kijk je ook regelmatig naar voetbalwedstrijden? Je kunt het subjectief noemen, feitelijk is daarvan de kwaliteit wel flink naar beneden gegaan... snelle bewegingen zijn niet scherp, je ziet dat ghost effect.
Het valt mij niet in negatieve zin op en ik kan het niet vergelijken met het oude platform. En ik kan niet bevestigen dat het beter is dan eerder. Kortom, aan mij heb je niks als je hier meer over wilt weten. Hangt denk ik ook af van welke tv je hebt.

• KroeT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17:13

KroeT

[...]

Nuevocasa schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:32:
[...]

Is de bitrate wezenlijk lager geworden dan? Ik zit nog op het oude platform dus ik kan 't niet vergelijken.

Peace is not simply the absence of war.

• Nuevocasa
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17:52
KroeT schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:30:
[...]

Is de bitrate wezenlijk lager geworden dan? Ik zit nog op het oude platform dus ik kan 't niet vergelijken.
Ja, is hier wel vaker besproken. Weet de exacte getallen niet.

[Voor 11% gewijzigd door Nuevocasa op 18-02-2021 11:34]

• Chrisz
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 01-03 19:00
Hebben meer mensen last van een ZEER slechte upload? Ik heb er nu ruim een maand last van:

PING ms
6
DOWNLOAD Mbps
933.89
UPLOAD Mbps
126.09

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• NoahAmber
  • Registratie: januari 2020
  • Niet online
Chrisz schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:17:
Hebben meer mensen last van een ZEER slechte upload? Ik heb er nu ruim een maand last van:
[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie

• loeberce

PING ms
6
DOWNLOAD Mbps
933.89
UPLOAD Mbps
126.09
Ik had er last van (met mij meerdere mensen in de regio Deventer), maar dat is inmiddels verholpen sinds begin januari.

• GRAD85
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17:32

PING ms
6
DOWNLOAD Mbps
933.89
UPLOAD Mbps
126.09
Heb er al 3 Mnd last van,sinds ik omgezet ben naar een andere IPrange ,Eindhoven

Vorige week Guideon en KPN netwerk over de vloer gehad,eerst was er teveel demping op de lijn nadat alles nagemeten en nagekeken was in de pop was alles in orde volgens hun.

Nou niet dus,heb nog steeds hetzelfde probleem en de technische dienst heeft mijn ticket gesloten |:( |:(

Kwam ik gisteren achter toen ik belde hoe het ervoor stond en heel die onzin weer opnieuw moest doorlopen met zo,n onbenullige medewerkster.

Ze zou me terug bellen nadat het haar teveel werd, omdat ze geen antwoord wist en alleen maar voor gekauwde dingen zei.

Ze moet nog terug bellen 8)7

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

• Comp User
  • Nu online
loeberce schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:15:
[...]

Maar recorder is de oude interface toch? Want nieuwe interface neemt in de cloud op.
Correct, ik ben nog niet over naar het nieuwe platform.

• SuperVeloce
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17:38
Hoe stabiel/storingsvrij is T-Mobile thuis glasvezel via hun eigen roze glasvezel?

Want in juni komt T-Mobile glasvezel bij mijn woning binnen brengen en overweeg van Ziggo over te stappen op glasvezel T-Mobile internet+tv.
En dan liefst tegen die tijd een Asus WiFi 6E router als modem instellen.

• ikbenjoeri
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 16:21
SuperVeloce schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:28:
Hoe stabiel/storingsvrij is T-Mobile thuis glasvezel via hun eigen roze glasvezel?

Want in juni komt T-Mobile glasvezel bij mijn woning binnen brengen en overweeg van Ziggo over te stappen op glasvezel T-Mobile internet+tv.
Ervaringen kan je terug lezen in dit topic. T-Mobile heeft met regelmaat een DNS storing dus advies is sws om andere DNS servers te gebruiken.

Ook behaald je niet altijd de beloofde upload snelheid. Zelf zou ik nog wel voor KPN kiezen.

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:47

Nicap

Tsssk....

Vorig jaar mei grote problemen gehad met de glasvezel kabel. Zat toen bij T-mobile, maar die trof geen blaam. Bij werkzaamheden hadden ze een aantal kabels geraakt en peof, verbinding weg. Na vier weken was ik er wel klaar mee met elke week een nieuwe noodbundel aan te vragen en een oude telefoon als hotspot te gebruiken. Toen overgestapt op ziggo, omdat die niet via de glasvezel gaat. Straks ben ik weer van plan om naar tmobile te gaan, omdat ik alleen internet wil en zijn goedkoop zijn en dat ook aanbieden.

Ik heb net een check gedaan en zie dat ze nu ook 1Gb aanbieden voor 35 euro(incl een mobiel abbo). Zijn ze aan het uitbreiden geweest met hun eigen hardware? Vorig jaar was het enkel nog max 200Mb geloof ik.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Nicap schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 22:25:
Vorig jaar mei grote problemen gehad met de glasvezel kabel. Zat toen bij T-mobile, maar die trof geen blaam. Bij werkzaamheden hadden ze een aantal kabels geraakt en peof, verbinding weg. Na vier weken was ik er wel klaar mee met elke week een nieuwe noodbundel aan te vragen en een oude telefoon als hotspot te gebruiken. Toen overgestapt op ziggo, omdat die niet via de glasvezel gaat. Straks ben ik weer van plan om naar tmobile te gaan, omdat ik alleen internet wil en zijn goedkoop zijn en dat ook aanbieden.

Ik heb net een check gedaan en zie dat ze nu ook 1Gb aanbieden voor 35 euro(incl een mobiel abbo). Zijn ze aan het uitbreiden geweest met hun eigen hardware? Vorig jaar was het enkel nog max 200Mb geloof ik.
Ja, ze zijn weer aan het uitbreiden met eigen apparatuur. Hoogstwaarschijnlijk in jouw geval wel GPON apparatuur. Hoeft niks uit te maken voor je, maar ik vermeld het toch even.

• stijnos1991
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 01-03 23:14

Het topic staat vol met ervaringen, maar let wel op dat grotendeels bestaat uit mensen waar er iets mis gaat. Bij velen werkt het probleemloos, zo ook bij mij.

[Voor 16% gewijzigd door stijnos1991 op 19-02-2021 08:04]

• HaterFrame
  • Registratie: april 2004
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Met een andere DNS server is het stabiel :)

I am the great Cornholio!

• SuperVeloce
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17:38
HaterFrame schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:04:
Met een andere DNS server is het stabiel :)
Top 👍🏼 tv werkt ook gewoon via andere DNS? Of sluit je tv via modem aan en internet via eigen router en daar andere DNS instellen?

[Voor 18% gewijzigd door SuperVeloce op 19-02-2021 08:06]

• HaterFrame
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

SuperVeloce schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Top 👍🏼 tv werkt ook gewoon via andere DNS? Of sluit je tv via modem aan en internet via eigen router en daar andere DNS instellen?
Daar heb ik geen ervaring mee. Gebruik het meegeleverde router, daar heb ik wel een eigen dns op ingesteld. Ik denk trouwens niet dat dat invloed heeft op tv. Ik zit trouwens nog op het oude tv platform, kan dus niet oordelen hoe dat met het nieuwe werkt.

I am the great Cornholio!

• jurjen_g
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:19
SuperVeloce schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Je kan in de router alternatieve DNS instellen en dan werkt TV gewoon (oude en nieuwe propositie). TV is inmiddels wel verbeterd op een redelijk aantal punten, met name dat ie niet meer terugspringt naar 560i 60hz... Echter vroeger met de oude propositie was tv kwaliteit beter. Ik heb vorig jaar ruim een half jaar geen tv afgenomen vanwegende beroerde kwaliteit bij lancering. NLZiet was een prima alternatief totdat ineens sinds december op de Xiaomi mi box s elke avond NLZiet vastliep, ben toen toch maar weer naar t movile tv gegaan.

Overigens heb ik recent 10 dagen Ziggo gehad, met het Nest kastje (vanwege dus een lokale storing...), maar merkte erg weinig verschil in beeldkwaliteit, behalve bij voetbal. Ik had verwacht dat Ziggo overall duidelijk beter zou zijn, maar dat valt dus mee/ tegen. Nu kijk ik wel op een 720p plasmascherm, niet 4k. Maar tv is toch nog altijd meestal max 1080i...

Eigenlijk is hetgeen je je moet afvragen: in de situatie dat je een lokale storing hebt, is de helpdesk van T-Mobile niet de. allerbeste en duurt het vaak lang en zonder inzicht /comnunicatie over de voortgang. Als je daar niet tegen kan, moet je naar een provider die een supergoede helpdesk heeft. Maar volgens mij zijn dat tegenwoordig niet veel meer ennis het sowieso heel veel duurder...

• jurjen_g
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:19
[quote]jurjen_g schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:21:
[...]knip misedit

[Voor 84% gewijzigd door jurjen_g op 19-02-2021 08:22]

• Chrisz
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 01-03 19:00
loeberce schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 17:33:
[...]

Ik had er last van (met mij meerdere mensen in de regio Deventer), maar dat is inmiddels verholpen sinds begin januari.
Heb je hier nog wat aan moeten doen of is dat vanzelf gebeurd?

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• loeberce
Chrisz schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:47:
[...]

Heb je hier nog wat aan moeten doen of is dat vanzelf gebeurd?
Ik heb het aangekaart in het forum van T-Mobile, in een aantal topics die er over bestonden. Toen hebben ze actie ondernomen en is er sindsdien geen probleem met uploadsnelheid meer. Terugkoppeling op hoe/wat ze gedaan hebben om het aan hun kant op te lossen is er nooit geweest.

• Supreme_One
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16:39
Hoe kan ik jitter oplossen? Ping naar 8.8.8.8 is gemiddeld 8 a 9 ms, maar op de ps4 heb ik in de piekuren regelmatig last van jitter. (glasvezel 100/100)

• ArjenIsM3
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 01-03 12:04
Hele dag al geen internet en TV hier in Leeuwarden. Zou een voucher krijgen voor onbeperkt 4G voor 24 uur, maar die vouchers doen het ook niet. Ook nog geen terugkoppeling of afspraak met monteur o.i.d. terwijl het einde van de dag nadert. Grote kans dat ik het hele weekend dus ook nog zonder zit.

• swhnld
ArjenIsM3 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:26:
Hele dag al geen internet en TV hier in Leeuwarden. Zou een voucher krijgen voor onbeperkt 4G voor 24 uur, maar die vouchers doen het ook niet. Ook nog geen terugkoppeling of afspraak met monteur o.i.d. terwijl het einde van de dag nadert. Grote kans dat ik het hele weekend dus ook nog zonder zit.
Dat is het irritante als je alle bij een en dezelfde aanbieder hebt zitten, anders heb je nog een fall back.

• jongetje
swhnld schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:58:
[...]

Dat is het irritante als je alle bij een en dezelfde aanbieder hebt zitten, anders heb je nog een fall back.
De meeste mensen hebben buren met wifi dus daar is best omheen te werken.

• Creative
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 28-02 20:31
Paar maanden geleden is hier glasvezel aangelegd door KPN Netwerk NL. (PON)
Eindelijk kan ik nu ook apart van KPN, Solcon of XS4ALL ook bijv bij Online.nl een abonnement nemen.
Staat het ook nog in de planning dat T-Mobile dit gaat aanbieden i.v.m. ik al een mobiel abonnement bij T-Mobile heb?

• WinterX
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
Nuevocasa schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:26:
[...]

Waarom zou je die er tussen willen laten in bridgemodus? Als je een eigen router hebt zou je hem er gewoon tussenuit kunnen laten. Het is geen Ziggo waar je de modem van tussen moet laten zitten.
Ik weet het maar ik wil alles gewoon uitzetten bij de modem en laat de router alles doen (DHCP, Firewall, etc etc). Eigen router is altijd een betere optie volgens mij. Zeker meer stabiel.

• Telesto
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 16:34
WinterX schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 04:32:
[...]

Ik weet het maar ik wil alles gewoon uitzetten bij de modem en laat de router alles doen (DHCP, Firewall, etc etc). Eigen router is altijd een betere optie volgens mij. Zeker meer stabiel.
Punt is dat je dat modem dus eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Bij DSL internet heb je hem nodig om het signaal om te zetten, bij glasvezel is zelfs dat niet meer nodig. Je kunt dus gewoon rechtstreeks je eigen router aansluiten en de modem/router van T-mobile zelf in de verpakking laten.

• TheMok3r
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20-02 15:53
Ik wil thuis mijn Unifi setup upgrade door een Unifi Dream Machine Pro te kopen. De UDM Pro heeft 1 WAN SFP poort die ik kan gebruiken.

De bedoeling is om mijn Draytek Vigor 2132 van T-Mobile te vervangen. Nu zit er in de Draytek modem de volgende SFP module:

Draytek SFP Module BiDi 1.25G Tx13 Rx14/15 Fiber

Ik neem aan dat ik die ook kan gebruiken in de UDM Pro, iemand ervaring hiermee?

• Derice
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

TheMok3r schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:38:
Ik wil thuis mijn Unifi setup upgrade door een Unifi Dream Machine Pro te kopen. De UDM Pro heeft 1 WAN SFP poort die ik kan gebruiken.

De bedoeling is om mijn Draytek Vigor 2132 van T-Mobile te vervangen. Nu zit er in de Draytek modem de volgende SFP module:

Ik neem aan dat ik die ook kan gebruiken in de UDM Pro, iemand ervaring hiermee?
Ik heb die SFP met glaslijn van T-mobile in een Unifi 16 port POE switch gestopt. Werkt prima.
Wel uiteraard in een apart VLAN. ;-)
In de andere SFP port een UTP module gestoken en zo het geheel doorgelust naar mijn USG (zo'n kleintje).
Heb geen modem en geen media convertor in gebruik. :-)

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• TheMok3r
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20-02 15:53
Derice schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Ik heb die SFP met glaslijn van T-mobile in een Unifi 16 port POE switch gestopt. Werkt prima.
Wel uiteraard in een apart VLAN. ;-)
In de andere SFP port een UTP module gestoken en zo het geheel doorgelust naar mijn USG (zo'n kleintje).
Heb geen modem en geen media convertor in gebruik. :-)
Cool, Thx, dan ga ik dat ook gewoon doen :)

• KroeT

KroeT

[...]

Werkt hier ook rechtstreeks in mijn UDM Pro als ik geen tv wil kijken via het oude platform. Als je ook op het oude platform zit dan kun je een eerdere post van mij in dit draadje opsnorren voor instructies om middels een extra switch twee VLANs aan de wan-zijde in te stellen. De UDM Pro kan er maar één aan, vooralsnog.

Nieuw platform of geen tv? Prikken en gaan, op VLAN 300 dan.

• Steyn_E
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06:13

Geen ervaring met deze specifieke SFP; hier was namelijk een media converter met een Zyxel geleverd. Echter die mediaconverter wilde niet praten met de RJ45 WAN poort op de UDM Pro (packetloss, heel vreemd) dus heb ik zelf een SFP besteld; nl het TP-Link equivalent hiervan (Ubiquiti levert er zelf geen met een range van 10km of meer op deze frequenties) en die werkt perfect. Ook autonegotiation.
KroeT schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:46:
Werkt hier ook rechtstreeks in mijn UDM Pro als ik geen tv wil kijken via het oude platform. Als je ook op het oude platform zit dan kun je een eerdere post van mij in dit draadje opsnorren voor instructies om middels een extra switch twee VLANs aan de wan-zijde in te stellen. De UDM Pro kan er maar één aan, vooralsnog.

Nieuw platform of geen tv? Prikken en gaan, op VLAN 300 dan.
Ondersteunt de nieuwe 1.9.0 beta niet meerdere VLAN’s op 1 WAN poort?

[Voor 24% gewijzigd door Steyn_E op 20-02-2021 16:57]

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik heb het glas direct in mijn edgerouter pro gedrukt met zon goedkope SFP adpater van ubiquity. werkt perfect, zelfs met mijn 30 meter lange glas-patchkabel die naar de garage gaat. O-)

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 20-02-2021 17:06]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• KroeT

KroeT

[...]

Steyn_E schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Ondersteunt de nieuwe 1.9.0 beta niet meerdere VLAN’s op 1 WAN poort?
Goede tip! Ik blijf meestal angstvallig weg bij Ubiquiti bèta's. Maar zeker nuttige info.

• Ron555
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:53
Zijn er mensen waar de "trage" upload opgelost is/werd door TM?

Heb sinds 1 jaar 1000/1000. Tot voor kort zonder problemen.
Echter de laatste 5 weken komt de upload niet meer boven de 280 uit. Meestal zelfs maar 180mbit.
(heb zelf al het nodige getest maar lijkt me niet aan mijn apparatuur te liggen)
Voorheen was het altijd 900+ down en 750-900 up.

• loeberce
Ron555 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:01:
Zijn er mensen waar de "trage" upload opgelost is/werd door TM?

Heb sinds 1 jaar 1000/1000. Tot voor kort zonder problemen.
Echter de laatste 5 weken komt de upload niet meer boven de 280 uit. Meestal zelfs maar 180mbit.
(heb zelf al het nodige getest maar lijkt me niet aan mijn apparatuur te liggen)
Voorheen was het altijd 900+ down en 750-900 up.
Ja, ik. Zie mijn bericht van gisteren.

• neographikal
  • Niet online
Ik wilde hier de verbinding upgraden en ik weet praktisch zeker dat ik eerder 1000 kon selecteren, maar ze gaan nu niet meer verder dan 100 opeens. Apparatuur is destijds vervangen waardoor ik wel op een gbit nic in de POP werd geplaatst dus je zou zeggen dat het gewoon moet kunnen...

Op zoek naar een fotograaf?

• Dennis-L
  • Registratie: augustus 2007
neographikal schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:03:
Ik wilde hier de verbinding upgraden en ik weet praktisch zeker dat ik eerder 1000 kon selecteren, maar ze gaan nu niet meer verder dan 100 opeens. Apparatuur is destijds vervangen waardoor ik wel op een gbit nic in de POP werd geplaatst dus je zou zeggen dat het gewoon moet kunnen...
Als er alleen 100 beschikbaar was en je hebt dat nu, dan krijg je nu geleverd via KPN-WBA.
Als er nu 1000 beschikbaar is, dan heeft glasoperator nu apparatuur in jouw PoP geplaatst.
Dat is natuurlijk goed nieuws, alleen is het bij T-Mobile niet mogelijk om te migreren van WBA naar Glasoperator.
Dan moet je je abonnement beëindigen en weer opnieuw afsluiten.
Wordt op het forum van T-Mobile ook regelmatig naar gevraagd en over geklaagd.

[Voor 12% gewijzigd door Dennis-L op 21-02-2021 10:42]

• Ron555
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:53
loeberce schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:00:
[...]

Ja, ik. Zie mijn bericht van gisteren.
Had ik gezien.
Maar hoe is dat gegaan? je hebt gebeld en ze hebben het opgelost? Enig idee wat ze gedaan hebben?
Of ging het vanzelf na een poos weer beter?

• loeberce
Ron555 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:10:
[...]

Had ik gezien.
Maar hoe is dat gegaan? je hebt gebeld en ze hebben het opgelost? Enig idee wat ze gedaan hebben?
Of ging het vanzelf na een poos weer beter?
loeberce schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Ik heb het aangekaart in het forum van T-Mobile, in een aantal topics die er over bestonden. Toen hebben ze actie ondernomen en is er sindsdien geen probleem met uploadsnelheid meer. Terugkoppeling op hoe/wat ze gedaan hebben om het aan hun kant op te lossen is er nooit geweest.
Dit stond er letterlijk en geeft antwoord op al je vragen..... Nee, ik heb niet gebeld (want daar sta je uren in de wacht), maar gepost op het T-Mobile forum. Toen zijn ze gaan kijken nav een aantal vergelijkbare klachten uit de regio Deventer en hebben het toen op en of andere manier opgelost. Geen idee hoe, maar het werkt sindsdien weer als vanouds.

• swhnld
11 maanden terug ben ik over gegaan naar T-Mobile, en over het algemeen werkt het prima, op 1 ding na, tijdens Teams vergaderingen merk ik dat gesprek bevriest aan mijn kant en ik stukjes kwijt ben. Dit had ik op de T50 en nu op mijn Fritzbox. In het log zie ik dat er alleen overdag hickups zijn waar de verbindingen verbroken raken. Maar nu twijfel ik, blijf ik het aanzien aangezien ze constant ontwikkelen aan hun netwerk of stap ik over en betaal meer voor een tragere maar stabiele verbinding want ik zie mijzelf nog lang thuiswerken, ook na Corona. Waar gaat T-Mobile heen?

• mavical
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
swhnld schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:01:
11 maanden terug ben ik over gegaan naar T-Mobile, en over het algemeen werkt het prima, op 1 ding na, tijdens Teams vergaderingen merk ik dat gesprek bevriest aan mijn kant en ik stukjes kwijt ben. Dit had ik op de T50 en nu op mijn Fritzbox. In het log zie ik dat er alleen overdag hickups zijn waar de verbindingen verbroken raken. Maar nu twijfel ik, blijf ik het aanzien aangezien ze constant ontwikkelen aan hun netwerk of stap ik over en betaal meer voor een tragere maar stabiele verbinding want ik zie mijzelf nog lang thuiswerken, ook na Corona. Waar gaat T-Mobile heen?
Ik werk regelmatig met Teams. Heb 100 mb download en upload. Nog geen enkele hik gehad. Heb wel aan mijn T50 twee Netgaer Orbi hangen en dat werkt prima verder.

• neographikal
  • Niet online
Dennis-L schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:35:
[...]

Als er alleen 100 beschikbaar was en je hebt dat nu, dan krijg je nu geleverd via KPN-WBA.
Als er nu 1000 beschikbaar is, dan heeft glasoperator nu apparatuur in jouw PoP geplaatst.
Dat is natuurlijk goed nieuws, alleen is het bij T-Mobile niet mogelijk om te migreren van WBA naar Glasoperator.
Dan moet je je abonnement beëindigen en weer opnieuw afsluiten.
Wordt op het forum van T-Mobile ook regelmatig naar gevraagd en over geklaagd.
Ik zit op KPN, dat weet ik wel zeker, maar ik zou zweren dat ik toen wel voor 1000 kon kiezen een paar maanden terug. Eerder zat er ook een 100mbit nic in de POP, met de overgang hebben ze me naar 1000 gezet, de NT geeft dit aan (groen lampje ipv oranje).

• Ling
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 01-03 14:50

Zit nu bijna 1 jaar op het eigen glasnetwerk van TM in Den Haag. Ik heb alleen Internet en heb op drie korte storingen vorig jaar geen klachten.
Stabiel en snel en haal bijna de 1000 Mbit/s.

• Dennis-L
  • Registratie: augustus 2007
neographikal schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:22:
[...]

Ik zit op KPN, dat weet ik wel zeker, maar ik zou zweren dat ik toen wel voor 1000 kon kiezen een paar maanden terug. Eerder zat er ook een 100mbit nic in de POP, met de overgang hebben ze me naar 1000 gezet, de NT geeft dit aan (groen lampje ipv oranje).
T-Mobile levert alleen 1000Mbit via Glasoperator.
Hangt er apparatuur van Glasopertor in jouw Pop, krijg je als je je postcode checkt op T-Mobile te zien dat er 1000Mbit leverbaar is?
Als dat niet het geval is dan hangt er geen Glasoperator in jouw PoP.
Dat je op een 1000Mbit poort in de PoP bent aangesloten zegt niets, je bent nu aangesloten op KPN-WBA GoF apparatuur.
Maar T-Mobile levert geen 1000Mbit via KPN-WBA.

• neographikal
  • Niet online
Ah nja dan speelt mijn geheugen een spelletje met me, inderdaad nu geen 1000mbit via de website. Zal dus wel KPN only zijn dan idd, bedankt. Niet dat 100mbit heel karig is, maar juist met het thuiswerken is het soms wel handig als er weer een shitload een libraries moet worden gedownload bij een build ofzo :)

neographikal schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:23:
Ah nja dan speelt mijn geheugen een spelletje met me, inderdaad nu geen 1000mbit via de website. Zal dus wel KPN only zijn dan idd, bedankt. Niet dat 100mbit heel karig is, maar juist met het thuiswerken is het soms wel handig als er weer een shitload een libraries moet worden gedownload bij een build ofzo :)
En als je een adres van de buren checkt waarvan je zeker weet dat ze nu geen T-Mobile hebben? Mocht je dat weten uiteraard..
Dit om uit te sluiten dat die postcodechecker van T-Mobile een connectie heeft met het bestaande klantenbestand..

• rschu68
Wie kan me helpen..
Ik heb na het glas een mikrotik switch geplaatst met een sfp voor inkomend verkeer, tagged vlan 300 (ik ben over naar het nieuwe platform)
Op poorten 4 en 5 heb ik vlan300 staan en daarop 2 tv boxen aangesloten.
Poort 1 gaat naar mijn pfsense box en krijgt keurig een wan-ip adres..
MITS IK NIET AL EERDER DE 2 tv boxen heb aangezet. Die krijgen dan een ip adres uit het vlan300 voor de tv boxen .....maar helaas, WAN van mijn pfsense krijgt dan geen ip adres meer.

En andersom, als de pfsense als eerste aan is gezet en daarna de tv boxen krijgt de laatste geen ip meer ...en werkt dus niet.

—-
Wat ik zelf wel constateer is dat er maximaal maar 2 x dhcp-adressen worden uitgedeelt. (en geen 3, 2x voor tv-box en 1x voor 'normaal' lan.

31.201.227.x
31.201.227.x

DHCP adres op de WAN interface is: 31.201.224.x

* Wanneer ik al een WAN-adres heb en daarna 1x tv-box aansluit gaat het goed (max 2x dhcp-adressen).

* Wanneer ik eerst 2x tv-box'n aansluit (rechttstreeks op vlan300) krijgen ze een dhcp-adres via vlan300) en daarna pas de WAN aansluit dan krijgt deze wan-interface geen dhcp-lease meer (uit 31.201.224.x)
—-

Wie zou me verder kunnen helpen.
Nb tv doet het dus wel en internet ook.

• Muis666
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14:57
@rschu68 Je sluit nu alles rechtstreeks aan op internet. De bedoeling is dat de tv boxen achter je router hangen en dus een intern IP adres krijgen.

• loeberce
Je probeert nu zonder router alles direct achter de glas-aansluiting aan te sluiten. Ik vind het niet raar dat je geen 3 publieke IP-adressen krijgt. Kan je vanaf de pfSense terug met een netwerkkabel naar je switch? Waarom zit die switch überhaupt voor de pfSense?

• rschu68
Muis666 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:56:
@rschu68 Je sluit nu alles rechtstreeks aan op internet. De bedoeling is dat de tv boxen achter je router hangen en dus een intern IP adres krijgen.
Ok, en dan een aparte dhcp-scoop los van mijn interne netwerk eraan toekennen ?

• rschu68
loeberce schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:56:
[...]

Je probeert nu zonder router alles direct achter de glas-aansluiting aan te sluiten. Ik vind het niet raar dat je geen 3 publieke IP-adressen krijgt. Kan je vanaf de pfSense terug met een netwerkkabel naar je switch? Waarom zit die switch überhaupt voor de pfSense?
Ja, ik kan vanaf de pfsense terug naar de switch, heb nog interfaces op pfsense over

• rschu68
loeberce schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:56:
[...]

Ik wilde niet meteen de boel op de schop gooien qua pfsense ivm thuiswerken hier van iedereen enzo :)

• rschu68
rschu68 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Ik wilde niet meteen de boel op de schop gooien qua pfsense ivm thuiswerken hier van iedereen enzo :)
Oh ja, ik heb geen sfp in de pfsense doos zitten en wil die van t-mobile ertussen uit hebben. Vandaar de switch

• rschu68
Beter zou dan zijn een Ubiquity router ipv mikrotik en dan dhcp toekennen aan die 2x tv boxen ? (Masquerade)

Iemand toevallig een config al hiervoor actief ?

Mvrgr
Remke

• loeberce
rschu68 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:06:
[...]

Oh ja, ik heb geen sfp in de pfsense doos zitten en wil die van t-mobile ertussen uit hebben. Vandaar de switch
Dan volgens mij een kabel van de pfSense terug naar de switch. Dan krijgen de tv-boxen een IP-adres van de pfSense ipv T-Mobile. Ik zou dan eerst zorgen dat je internet hebt via de pfSense. En dan de kabel naar de switch aansluiten en dan de tv-boxen aanzetten om een lokaal ip-adres op te halen.

• Muis666
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14:57
rschu68 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Ok, en dan een aparte dhcp-scoop los van mijn interne netwerk eraan toekennen ?
Dat mag je zelf weten. Je kunt ze gewoon in je interne netwerk hangen of in een apart tweede intern netwerk.
De gekozen oplossing hangt ervan af hoe graag je externe apparatuur van je interne netwerk af wilt houden.

• rschu68
Muis666 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Dat mag je zelf weten. Je kunt ze gewoon in je interne netwerk hangen of in een apart tweede intern netwerk.
De gekozen oplossing hangt ervan af hoe graag je externe apparatuur van je interne netwerk af wilt houden.
Wat grappig .. ik was ervan uitgegaan dat die tv-boxen een toegewezen (door t-mobile) moesten krijgen ...

Het werkt inderdaad nu met 1 tv box gehangen aan mijn interne netwerk (csr109 mikrotik).
Met de kennis van nu denk ik dat ik de sfp van de mikrotik in de csr109 ga hangen ... daar dan inkomend t-mobile tv/internet vlan300 verkeer als eerste op ontvang.

Dan poort 1 van de csr109 naar de pfsense voor inkomend (WAN) en terug naar poortje 2 van csr109 (en rest van die poorten) voor intern netwerk.
Zou dat gaan werken ?

Bedankt voor de hulp !

• loeberce
rschu68 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:31:
[...]

Wat grappig .. ik was ervan uitgegaan dat die tv-boxen een toegewezen (door t-mobile) moesten krijgen ...

Het werkt inderdaad nu met 1 tv box gehangen aan mijn interne netwerk (csr109 mikrotik).
Met de kennis van nu denk ik dat ik de sfp van de mikrotik in de csr109 ga hangen ... daar dan inkomend t-mobile tv/internet vlan300 verkeer als eerste op ontvang.

Dan poort 1 van de csr109 naar de pfsense voor inkomend (WAN) en terug naar poortje 2 van csr109 (en rest van die poorten) voor intern netwerk.
Zou dat gaan werken ?

Bedankt voor de hulp !
CSR109 is toch ook een router? Hoe ga je dat allemaal combineren? Wel oppassen dus met dubbele NAT. Misschien slim om even alle apparaten in een schetsje op te nemen en dat hier te delen.

• rschu68
loeberce schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:40:
[...]

CSR109 is toch ook een router? Hoe ga je dat allemaal combineren? Wel oppassen dus met dubbele NAT. Misschien slim om even alle apparaten in een schetsje op te nemen en dat hier te delen.
Ja, soort van .. ik heb 'm echter alleen actief als switch - layer 2;

oud:
[ t-mobile vlan300 ] --- trunk/tagged/ [ glas binnenkomend ] --- media-converter - utp - [ zyxel ofzo ] --- intern lan en tv boxen

nieuw (ist):
[ t-mobile vlan300 ] --- trunk/tagged/ [ glas binnenkomend ] --- [ sfp: switch Mikrotik ] --- poort 1 (internet) naar pfsense , poort 4 (tv) en 5 (tv) ingress tag vlan300 en egress strippen van vlan informatie .

nieuw (soll):
[ t-mobile vlan300 ] --- trunk/tagged/ [ glas binnenkomend ] --- [ sfp: crs109 ] ---> [intern switch] (egress stripped van vlan) naar pfsense poort 1 (WAN - pfsense) EN DAN ?

• rschu68
N.B. Mijn idee is om de media-converter van glas/koper er tussenuit te halen.

Ik denk nu dat ik de 2e interface (OPT) van de pfsense configureer als vlan(-ietsvan-)20 … dat vlan op de switch zet op poorten 3 /4/5 waarbij 3 (vlan20) is van pfsense naar switch en 4+5 (vlan20) naar de TV boxen .. (strip vlan bij egress naar boxen).

De tv-boxen krijgen dan een dhcp-adres van de pfsense uit een andere range (vlan20 -dhcp server) dan die van mijn interne lan ..

Zou dat gaan werken ?

• pinda powerrr
  • Laatst online: 17:06

pinda powerrr

Slow down...

Barre73 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:01:
[...]

En als je een adres van de buren checkt waarvan je zeker weet dat ze nu geen T-Mobile hebben? Mocht je dat weten uiteraard..
Dit om uit te sluiten dat die postcodechecker van T-Mobile een connectie heeft met het bestaande klantenbestand..
Die koppeling is er denk ik niet. Als ik een postcode check doe, dan kan ik 1Gbit krijgen. Log ik in, dan is mijn "upgrade" naar 100Mbit (waar ik nu 500/500 heb).

The blues ain't nothing but a good man feeling bad

• PerlinNoise
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

I love installing, maintaining and troubleshooting selfhosted setups. My focus is on first setup. Feel free to contact me for full 'step by step' handholding or other questions. See my profile for more info.

• zzattack
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16:46
Hoort er in deze media converter een APC of UPC SC?

• loeberce
Bij T-Mobile hoef je alleen VLAN300 op de WAN-poort aan te geven. Aan de LAN-zijde is het je eigen feestje met de nieuwe TV-interface.

• rschu68
Ja precies ..zo iets bedoel ik ..
Vanaf mijn pfsense gaat er een kabeltje naar de crs109 .. alleen ik wil dan nog wel het TV-verkeer scheiden van mijn andere netwerk.
Dus ik zou 2 van de poorten van de crs109 kunnen definieren voor bjivoorbeeld vlan20.
En dan een trunk (met vlan-1/default + vlan20) naar de crs... dan is daar vlan20 bekend

of
extra poort vanaf die pfsense naar poort op de crs109 met vlan20 ... en dan 2 poorten-vlan20 op de crs109 definieren voor tv-boxen (strip van vlan naar de tv-boxen en er weer op als het van de tv-box afkomt ..)

?

• rschu68
Toevallig ook een export van die confiuratie met de vlans op de poorten ?
~remke

• PerlinNoise
  • Niet online
zzattack schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:58:
Hoort er in deze media converter een APC of UPC SC?
UPC SC

I love installing, maintaining and troubleshooting selfhosted setups. My focus is on first setup. Feel free to contact me for full 'step by step' handholding or other questions. See my profile for more info.

• PerlinNoise
  • Niet online
rschu68 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:04:
[...]

Toevallig ook een export van die confiuratie met de vlans op de poorten ?
~remke

Als je nog meer wilt weten kun je beter pb'en of nieuw topic openen, want dit is niet echt een t-mobile specifieke vraag. :)

[Voor 14% gewijzigd door PerlinNoise op 23-02-2021 14:11]

• rschu68
PerlinNoise schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]

Als je nog meer wilt weten kun je beter pb'en of nieuw topic openen, want dit is niet echt een t-mobile specifieke vraag. :)
Top, ik bedoelde eigenlijk de switch .. bedankt alvast !

• PerlinNoise
  • Niet online
rschu68 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Top, ik bedoelde eigenlijk de switch .. bedankt alvast !
Unifi controller kan ik vanaf hier niet bij. Maar poort 15 heeft vlan 300 en poort 1 (ap), 2 (ap), 16 vlan 39/40/41. Alle andere poorten gebruiken vlan 40 untagged.
Unifi switch ziet poort 16 dan als de uplink.

[Voor 3% gewijzigd door PerlinNoise op 23-02-2021 14:20]

Pagina: 1 ... 121 122 123 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True