De Amino boxen die T-Mobile nu gebruikt zijn allemaal huur en moeten bij beëindigen van het contract altijd retour en mogen niet verkocht worden op marktplaats. Die oude Amino boxen zoals de A140 waren ook deels koop. Waardoor er geen goede controle mogelijk was. Ik neem aan dat T-mobile wel kan zien hoeveel tv ontvanger achter elk ip adres hangen.mavical schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:32:
Nog even een vraag. Stel ik koop via Marktplaats een Amino 7x ontvanger voor de slaapkamer en verbindt deze middels UTP met de router. Zou dit dan werken ? Voorheen in 2004 oid ben ik gestart middels glasvezel bij KickXL. Toen was het mogelijk om meerdere aangekochte Amino boxen te activeren op het netwerk.
Volgens mij was dit stuk uit jouw verhaal nog niet beantwoord....Lord_Dain schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 00:20:
Ik heb nu XS4all met in de meterkast een TY01 FTU met een standaard NT/mediaconvertor erop. Koper gaat direct op de Fritzbox. Ik verwacht dat ik bij opzeggen de Fritzbox niet hoef te retourneren, maar mocht het wel zo zijn en ik wil de Zyxel gebruiken, dan kan ik bij overgaan op de T-Mobile thuis de bestaande FTU/NT toch houden,/gebruiken hiervoor? Dat heeft wel mijn voorkeur in ieder geval en dat is wat in de OP staat.
Ik ga er vanuit dat ik op de 'oude' infra zit, ik kon in 2015 al een 500Mbps afsluiten bij Vodafone thuis. Vandaar dat ik verwacht niet de nieuwe FTU van Huawei te krijgen. (?).
Aangezien ik alleen internet zal afnemen kan ik gewoon VLAN300 untaggen naar mijn eigen managed switch in de meterkast en via mijn eigen switches verdelen naar de rest van het huis. Maar misschien hoeft dat niet als T-mobile hier ook mee gestopt is.
In principe kan je de NT van XS4ALL gebruiken, er zijn gevallen dat deze NT het niet zou doen bij sommige klanten. Dat je uit de Vodafone tijd 500/500 kon bestellen zou kunnen duiden dat je nu ODF (Glasoperator) hebt, maar het kan ook zo maar weer KPN WBA zijn. Wat geeft de postcode check aan? 100 / 100 of 1000/1000 Mbps? Dat laatste is absoluut ODF/Glasoperator. Het is nu wel bekend dat Glasoperator nu nieuwe poorten aansluit op basis van GPON. In dat geval krijg je dus wel de Huawei ONT en kan je de oude NT's en mediaconverters niet meer gebruiken. Je krijgt niet van te voren te horen op welke techniek je gepatched wordt, dat zie je pas zodra de monteur van Guidion komt....
1000Mbps - heb nu 500/500 bij XS4all en woon net zoals een paar anderen hier in Tilburg, waar x aantal jaar geleden alle wijken voorzien zijn van glas. Het komt er dus op neer of ik kan worden bijgepatched op nog vrije poorten en dan ODF krijg of op nieuwe apparatuur en in dat geval een andere FTU krijg?Soundwork schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:26:
[...]
Volgens mij was dit stuk uit jouw verhaal nog niet beantwoord....
In principe kan je de NT van XS4ALL gebruiken, er zijn gevallen dat deze NT het niet zou doen bij sommige klanten. Dat je uit de Vodafone tijd 500/500 kon bestellen zou kunnen duiden dat je nu ODF (Glasoperator) hebt, maar het kan ook zo maar weer KPN WBA zijn. Wat geeft de postcode check aan? 100 / 100 of 1000/1000 Mbps? Dat laatste is absoluut ODF/Glasoperator. Het is nu wel bekend dat Glasoperator nu nieuwe poorten aansluit op basis van GPON. In dat geval krijg je dus wel de Huawei ONT en kan je de oude NT's en mediaconverters niet meer gebruiken. Je krijgt niet van te voren te horen op welke techniek je gepatched wordt, dat zie je pas zodra de monteur van Guidion komt....
[ Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 07-01-2021 20:30 ]
Ja, als AON poorten vol zijn, dan zullen ze nieuwe klanten gaan aansluiten op GPON. Je krijgt trouwens geen FTU maar NT of een ONT. De FTU is de blindplaat in je meterkast (die met de 2 kappen of dat vierkante kastje)Lord_Dain schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:30:
[...]
1000Mbps - heb nu 500/500 bij XS4all en woon net zoals een paar anderen hier in Tilburg, waar x aantal jaar geleden alle wijken voorzien zijn van glas. Het komt er dus op neer of ik kan worden bijgepatched op nog vrije poorten en dan ODF krijg of op nieuwe apparatuur en in dat geval een andere FTU krijg?
Ah okee,. ik dacht dat bij de GPON de FTU vervangen zou worden, maar dat is dus niet zo? Ze sluiten de nieuwe NT dan op de bestaande FTU aan? Past dat dan of ziet dat er heel lomp uit?Soundwork schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:32:
[...]
Ja, als AON poorten vol zijn, dan zullen ze nieuwe klanten gaan aansluiten op GPON. Je krijgt trouwens geen FTU maar NT of een ONT. De FTU is de blindplaat in je meterkast (die met de 2 kappen of dat vierkante kastje)
Nee, de FTU wordt eigenlijk alleen nog maar vervangen als providers een NT leveren die echt past op de FTU. Maar met PON krijg je een ONT, dat is dat vierkante kastje wat ze op de FTU kap plakken of er naast hangen. Nee, een mooi gezicht is het niet .... hangt de spullenboel in de meterkast of in de woonkamer bij jou?Lord_Dain schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:35:
[...]
Ah okee,. ik dacht dat bij de GPON de FTU vervangen zou worden, maar dat is dus niet zo? Ze sluiten de nieuwe NT dan op de bestaande FTU aan? Past dat dan of ziet dat er heel lomp uit?
Meterkast, zo zag het er vlak na de installatie in 2014 uit. Op 1 van de 2 kappen zit nu de NT van KPN:

Heb het inmiddels iets netter ingericht met 4-tal planken in de kast:

Hoop dat er nog een plekje vrij is voor een extra kastje

Heb het inmiddels iets netter ingericht met 4-tal planken in de kast:

Hoop dat er nog een plekje vrij is voor een extra kastje
[ Voor 36% gewijzigd door Lord_Dain op 07-01-2021 20:49 ]
Ja, dat is de TY-01/uFTU die jij hebt.Lord_Dain schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:44:
Meterkast, zo zag het er vlak na de installatie in 2014 uit. Op 1 van de 2 kappen zit nu de NT van KPN:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb het inmiddels iets netter ingericht met 4-tal planken in de kast.
Daar wordt in het geval van een ONT, de kap teruggeplaatst en komt dan een los glasvezelkabeltje uit richting de ONT.
Check, en bij AON blijft de huidige NT in gebruik?Soundwork schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:48:
[...]
Ja, dat is de TY-01/uFTU die jij hebt.
Daar wordt in het geval van een ONT, de kap teruggeplaatst en komt dan een los glasvezelkabeltje uit richting de ONT.
Yes. Ik heb ook nog de oude Packetfront NT van een oud XS4ALL abonnement.Lord_Dain schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:49:
[...]
Check, en bij AON blijft de huidige NT in gebruik?
Toen getest op mijn T-Mobile verbinding en dat werkte prima. Maar omdat ik nu een SFP in mijn router heb, zit de blindkap er weer op en loopt er een los kabeltje naar mijn router en zit de NT van XS4ALL weer in de doos. Ik zit op een AON poort. Overigens sinds half augustus vorig jaar weer terug naar KPN, waar ik deze setup nog steeds gebruik.
Juist ja, bij gebruik van de kabel direct naar je SFP kan je gewoon de connector die al in de FTU losmaken en gebruiken? Dit is een singlefiber SM male? Ben een klein beetje thuis in glasconnectoren maar voornamelijk standaard cisco dualfiber SM/MM bekabeling. Het is natuurlijk wel stoer om direct het glas op je eigen router te kunnen prikken, echter die Zyxel heeft volgens mij geen glas.Soundwork schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:52:
[...]
Yes. Ik heb ook nog de oude Packetfront NT van een oud XS4ALL abonnement.
Toen getest op mijn T-Mobile verbinding en dat werkte prima. Maar omdat ik nu een SFP in mijn router heb, zit de blindkap er weer op en loopt er een los kabeltje naar mijn router en zit de NT van XS4ALL weer in de doos. Ik zit op een AON poort. Overigens sinds half augustus vorig jaar weer terug naar KPN, waar ik deze setup nog steeds gebruik.
Wat was voor jou de belangrijkste reden om terug te gaan naar KPN? Dan moet het wel erg zijn geweest..
Bij T-Mobile had ik vorig jaar op het laatste moment erg veel packet loss en uitval van de verbinding (was weliswaar kortstondig maar met thuiswerken werd dit irritant). Ook heeft T-Mobile oktober vorig jaar geen goede reclame gemaakt met zijn DTAG routing. Dus het werd een gegeven moment een opstapeling...Lord_Dain schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:56:
[...]
Juist ja, bij gebruik van de kabel direct naar je SFP kan je gewoon de connector die al in de FTU losmaken en gebruiken? Dit is een singlefiber SM male? Ben een klein beetje thuis in glasconnectoren maar voornamelijk standaard cisco dualfiber SM/MM bekabeling. Het is natuurlijk wel stoer om direct het glas op je eigen router te kunnen prikken, echter die Zyxel heeft volgens mij geen glas.
Wat was voor jou de belangrijkste reden om terug te gaan naar KPN? Dan moet het wel erg zijn geweest..
Klopt, de Zyxel heeft geen glas. Dan moet je eigen router gaan gebruiken met een SFP poort en die VLAN's kan splitsen. Let wel op: mocht je gepatched worden op PON, dan is het gebruiken van SFP/Gbic in je router dus helaas niet mogelijk en blijft dat vierkante Huawei kastje ertussen, anders krijg je geen verbinding. De ONT splitst namelijk jouw signaal uit het gezamenlijke signaal wat uit de OLT en splitter komt... Ook wordt dit kastje aangemeld door de monteur.
Bij het gebruik van AON en eigen SFP heb je een single mode kabel nodig.
Ik heb de OS2 simplex glasvezel kabel LC-SC ertussen zitten.
Ubiquiti heeft ook Gpon SFP - onderaan - zijn die ook niet bruikbaar?Soundwork schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:38:
[...]
Nee, de FTU wordt eigenlijk alleen nog maar vervangen als providers een NT leveren die echt past op de FTU. Maar met PON krijg je een ONT, dat is dat vierkante kastje wat ze op de FTU kap plakken of er naast hangen. Nee, een mooi gezicht is het niet .... hangt de spullenboel in de meterkast of in de woonkamer bij jou?
Vaste locatie, vast netwerk.
Helaas niet.....Comp User schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:26:
[...]
Ubiquiti heeft ook Gpon SFP - onderaan - zijn die ook niet bruikbaar?
Onbekend. Bij sommige AON klanten laat de Guidion monteur de opklikbare NT zitten, bij anderen plaatst hij de opstelling zoals T-Mobile het officieel wil.Lord_Dain schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:49:
[...]
Check, en bij AON blijft de huidige NT in gebruik?
En dat is altijd met een lege kap op je FTU en een glaspatchkabeltje naar een losse mediaconverter.
Dus: standaard krijg je altijd een kabeltje van de FTU naar een los apparaat en vanaf daar naar een Zyxel router. Dat losse apparaat kan een Mediaconverter of een ONT zijn.
En soms (bij niet-Gpon) kan de XS4all NT ook fungeren als mediaconverter en kan je die van T-Mobile er tussen uithalen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Meer mensen opeens geen internet meer bij T-mobile thuis?
Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik
WBA gaat prima hier 8265burgt schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 00:20:
Verwijderd
Viel net na twaalven uit hier, omgeving Arnhemburgt schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 00:20:
Hier even later uitval op Apeldoorn
Edit: en t werkt ook weer
Edit: en t werkt ook weer
[ Voor 32% gewijzigd door robbvdb op 08-01-2021 01:32 ]
Misschien volledig ongerelateerd maar ik heb bd voor mijn werkgever en we hadden vanaf middernacht tot na 02:00 een storing op een long distance point to point verbinding naar een groot datacenter bij A'dam. Misschien dat er ergens in NL een kabeltje is geraakt, een knooppunt is omgeflikkerd of er een onderhoud is geweest. Storing is iig weer verholpen
Hier (omgeving Roermond) veel issues vandaag. als vanaf de ochtend. heel veel fluctuaties in de ping / verbinding. Heel irritant bij teams vergaderingen etc.
cd /pub && more beer
Vanochtend ook weer een hik rond 6:00 ochtends. Twee dagen geleden ook rond 2:00 ochtends. Geen idee wat het probleem is met hun DNS. Pi-hole blijkt geen verschil te maken met die falend DNS van hun.
Verwijderd
Nu heb ik Oxxio glasvezel en dat loopt via KPN maar ergens tussen 5 en 6 vanochtend lag de verbinding er ook even uit.
Zou het een KPN netwerkdingetje zijn? Of zitten jullie op het eigen netwerk van T-Mobile?
Zou het een KPN netwerkdingetje zijn? Of zitten jullie op het eigen netwerk van T-Mobile?
Ik gebruik hun DNS niet.., aan de tijden te zien lijkt het eerder iets te zijn met DHCP leasetijden...devandrej schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:00:
Vanochtend ook weer een hik rond 6:00 ochtends. Twee dagen geleden ook rond 2:00 ochtends. Geen idee wat het probleem is met hun DNS. Pi-hole blijkt geen verschil te maken met die falend DNS van hun.
Ik zit op het KPN deel en niet T-Mobile, eerder XS4ALL glas gehad en was altijd rocksolid..Verwijderd schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:02:
[ Voor 27% gewijzigd door LightStar op 09-01-2021 09:09 ]
Oh, hoe kan ik zelf die DHCP tijden zien? Ik dacht de hele tijd dat lag aan de DNS, vandaar dat ik de DNS verzoeken vanuit mijn Pi-hole doe.LightStar schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:07:
[...]
Ik gebruik hun DNS niet.., aan de tijden te zien lijkt het eerder iets te zijn met DHCP leasetijden...
[...]
DNS storing is niet hetzelfde als internet storing.devandrej schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:00:
Stel gewoon een aantal alternatieven in die niet van T-Mobile zijn, inclusief 1 die het wel is, heb je van dat probleem geen last meer want altijd een die het wel doet.
DHCP lease tijden zijn inderdaad belachelijk kort, dat helpt mogelijk niet voor een stabiele verbinding.
Weet iemand welke setup box t-mobile standaard levert? Ik heb namemelijk de afmetingen nodig, kan dit niet goed terugvinden op de website van T-Mobile.
Afmetingen staan er gewoon bij hoor:chrissis schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:57:
Weet iemand welke setup box t-mobile standaard levert? Ik heb namemelijk de afmetingen nodig, kan dit niet goed terugvinden op de website van T-Mobile.
https://www.t-mobile.nl/thuis/interactieve-tv
(Klik of tik op "onze interactieve TV-Box)
En dit soort info wordt ook bijgehouden op de startpost van dit topic.
[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 09-01-2021 10:10 ]
Ah Thanks, helemaal overheen gekeken. Excuus!
Bevalt Oxxio? M'n contract loopt tot april bij T-Mobile, ze hebben nu wel een goede actie. Ik neem alleen internet af.Verwijderd schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:02:
Nu heb ik Oxxio glasvezel en dat loopt via KPN maar ergens tussen 5 en 6 vanochtend lag de verbinding er ook even uit.
Verwijderd
Prima verder. Helaas geen 1Gb verbinding. Max 500Mb. Gebruik mijn eigen apparatuur die ik ook bij T-Mobile gebruikte. Geen TV verder dus daar kan ik niets over zeggen.Nuevocasa schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:47:
[...]
Bevalt Oxxio? M'n contract loopt tot april bij T-Mobile, ze hebben nu wel een goede actie. Ik neem alleen internet af.
Wel zoals je dus misschien hebt gelezen heel af en toe van rare "time-outs". Dat ligt mijn inziens bij KPN. Zodoende dat ik dit topic nog een beetje in de gaten houd.
Zullen we verdere ervaring met Oxxio in het Oxxio topic doen?
Ik zit hier nog met mijn IP van T-Mobile waarbij men soms nog denkt dat ik in het buitenland ben. Voor de meeste sites hebben ze het opgelost, maar nog niet volledig. Ga daarom maar even een jaartje ergens anders naar toe denk ik. Bij T-Mobile is de kans op een andere IP nogal groot een paar keer per jaar, heb geen zin in vaker dat gedoe.Verwijderd schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:50:
[...]
Prima verder. Helaas geen 1Gb verbinding. Max 500Mb. Gebruik mijn eigen apparatuur die ik ook bij T-Mobile gebruikte. Geen TV verder dus daar kan ik niets over zeggen.
Wel zoals je dus misschien hebt gelezen heel af en toe van rare "time-outs". Dat ligt mijn inziens bij KPN. Zodoende dat ik dit topic nog een beetje in de gaten houd.
Vandaag komt m'n Fritzbox binnen. Ben dan ook af van de routers van de providers. Zijn er hier meer mensen met een Fritzbox en T-Mobile? Bevalt dat goed?
[ Voor 8% gewijzigd door Nuevocasa op 09-01-2021 11:10 ]
Fritzbox zijn genoeg ervaringen terug te vinden en komen met T-Mobile instellingen in de software dus makkelijk. Je kunt met de zoekfunctie de ervaringen terugvinden.Nuevocasa schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:00:
[...]
Ik zit hier nog met mijn IP van T-Mobile waarbij men soms nog denkt dat ik in het buitenland ben. Voor de meeste sites hebben ze het opgelost, maar nog niet volledig. Ga daarom maar even een jaartje ergens anders naar toe denk ik. Bij T-Mobile is de kans op een andere IP nogal groot een paar keer per jaar, heb geen zin in vaker dat gedoe.
Vandaag komt m'n Fritzbox binnen. Ben dan ook af van de routers van de providers. Zijn er hier meer mensen met een Fritzbox en T-Mobile? Bevalt dat goed?
Het geolocatie issue wat je beschrijft, hoe erg is het in je dagelijkse gebruik, en zijn er workarounds door mobiele data te gebruiken, of op de site handmatig de juiste regio in te geven? Ik heb het probleem gelukkig niet hoeven te ervaren, maar het is goed de impact en oplossingen te delen denk ik.
Even een vraag. Ik heb een deurbel hangen die ik voorheen met de router van Ziggo via mijn telefoon via 4g gewoon kon benaderen. Echter nu met Zyxel T 50 lukt dat niet meer. Middels 4g komt er geen verbinding meer tot stand. Wanneer ik de telefoon gewoon met de Zyxel T 50 verbonden heb werkt alles wel oké. Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen ?
Op de website van de leverancier van je bel kijken en lezen hoe je dit probleem moet troubleshooten. Je zult vast niet de eerste zijn die een verbinding wil opzetten met dat merk bel en tegen problemen aanloopt.mavical schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:32:
Even een vraag. Ik heb een deurbel hangen die ik voorheen met de router van Ziggo via mijn telefoon via 4g gewoon kon benaderen. Echter nu met Zyxel T 50 lukt dat niet meer. Middels 4g komt er geen verbinding meer tot stand. Wanneer ik de telefoon gewoon met de Zyxel T 50 verbonden heb werkt alles wel oké. Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen ?
Sinds enkele weken overgestapt van Telfort glas 100/100 (nu KPN) naar T-Mobile gbit. Werkt helemaal prima! Snelheden bekabeld altijd 900mbit+ en voor zover ik merk helemaal stabiel. Ik gebruik een USG, simpelweg VLAN300 op de WAN interface en het werkt. 2 Unifi AP's dus prima WiFi in huis (gemiddelde laptop en telefoon haalt ruim 300mbit). Van eerder genoemde geo-ip issues heb ik hier geen last. IP-adres wordt in Amsterdam geplaatst, een afwijking van ongeveer 10km.
[ Voor 11% gewijzigd door stijnos1991 op 09-01-2021 21:38 ]
Problemen met DHCP zou ik melden op hun forum en ook de klacht voor de korte leasetijden.leonbong schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:37:
DHCP lease tijden zijn inderdaad belachelijk kort, dat helpt mogelijk niet voor een stabiele verbinding.
Ik heb er zelf al een melding van gemaakt, heb namelijk zelf ook kort wat onderbrekingen gehad de laatste tijd.
https://community.t-mobil...ew-elke-7-5-minuut-327513
Als onder 8 a 24uur vind ik kort.
Ze doen twee uur ofzo, we zitten niet op de WiFi in een café.
Ze doen twee uur ofzo, we zitten niet op de WiFi in een café.
[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 10-01-2021 10:24 ]
900 seconden == 15 minuten zelfs maar.leonbong schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:18:
Als onder 24uur vind ik kort.
Ze doen twee uur ofzo.
Of zijn er hier mensen op het forum die langere leases hebben?
Edit: volgens mij zag ik bovengenoemde link ook leases van 3600 seconden == 1 uur langs komen. Nog absurd kort.
[ Voor 17% gewijzigd door awenger op 10-01-2021 10:23 ]
Yes net ff gecontroleerd, lease tijd van 15 minuten hier (!) zelfs intern is dat langer
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
mavical schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:32:
Gisteravond werkte het opeens weer. Vreemd.
Wil je even een nieuw topic aanmaken? Je vraag is wat te uitgebreid voor een ervaringen topic.
WBA nu 30 minutenawenger schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:22:
[...]
900 seconden == 15 minuten zelfs maar.
Of zijn er hier mensen op het forum die langere leases hebben?
Nou, een weekje verder en alle berichten hier in het topic en het DTAG verhaal stemmen mij niet positief. Aan de ene kant is 40€ p/m voor 1Gbps natuurlijk een koopje vergeleken met de duurdere KPN / XS4all / Tweak opties maar daar lijkt dus duidelijk ook een reden voor.
Is er een optie om een maandelijks opzegbaar abbo op te nemen bij T-mobile? Moet er niet aan denken dat je er 12 maanden aan vast zit als het best cruciaal is (zeker voor mij als netwerk engineer en het vele thuiswerken de afgelopen en komende tijd).
Ik bedoel je kan wellicht een in gebreke stellen om eerder van een slechte verbinding af te komen maar nu ik dit weet is het lastig om me er op te beroepen natuurlijk. Ik zie dat de standaard een jaarabonnement is en daarna pas maandelijks opzegbaar, helaas.
Is er een optie om een maandelijks opzegbaar abbo op te nemen bij T-mobile? Moet er niet aan denken dat je er 12 maanden aan vast zit als het best cruciaal is (zeker voor mij als netwerk engineer en het vele thuiswerken de afgelopen en komende tijd).
Ik bedoel je kan wellicht een in gebreke stellen om eerder van een slechte verbinding af te komen maar nu ik dit weet is het lastig om me er op te beroepen natuurlijk. Ik zie dat de standaard een jaarabonnement is en daarna pas maandelijks opzegbaar, helaas.
[ Voor 19% gewijzigd door Lord_Dain op 10-01-2021 14:21 ]
Gecombineerd met unlimited mobiel betaal je maar 25 Euro per maand voor de glasveel ipv 40.Lord_Dain schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:19:
Nou, een weekje verder en alle berichten hier in het topic en het DTAG verhaal stemmen mij niet positief. Aan de ene kant is 40€ p/m voor 1Gbps natuurlijk een koopje vergeleken met de duurdere KPN / XS4all / Tweak opties maar daar lijkt dus duidelijk ook een reden voor.
En als netwerk engineer kun je toch een hotspotje opzetten mocht er een storing komen? DTAG verhaal is 2 jaar terug en was eenmalig, niet terugkerend. En daarna hoofdzakelijk DNS problemen waar je prima een alternatieve DNS voor kan instellen en dan geen last van hebt.
Oftewel, ik zie het probleem niet zo? Uiteraard moet je doen waar je je zelf comfortabel bij vindt zitten, maar juist dankzij jou beroep zou je prima hiervoor kunnen kiezen.
Hier WBA nog 900 seconden, ook na het klonen van het Zyxel mac adres.
Eigenlijk niets om wakker van de liggen hier, verbinding is prima stabiel. Egderouter logs zijn schoon en nog geen hickup meegemaakt.
Ik heb al jaren naar tevredenheid vodafone T-Mobile thuis. Vorig jaar nieuw modem gekregen als vervanging voor de Draytek. Zyxel VMG8825-T50. Ik gebruik alleen internet. (geen voip, TV)
Huidige situatie:
Glasvezel > CVT-3002 mediaconverter > VMG8825-T50 > Netgear GS108 (unmanaged switch) > Netgear R7500 Wifi Router.
Gewenste situatie:
Glasvezel > CVT-3002 mediaconverter > VMG8825-T50 > Netgear GS108 Een managed switch > Netgear R7500 Wifi Router.
Daarbij heb ik dan achter de managed switch 1 router zitten die al het verkeer routeert, dhcp en NAT regelt en WiFi.
Huidige situatie:
Glasvezel > CVT-3002 mediaconverter > VMG8825-T50 > Netgear GS108 (unmanaged switch) > Netgear R7500 Wifi Router.
Gewenste situatie:
Glasvezel > CVT-3002 mediaconverter > VMG8825-T50 > Netgear GS108 Een managed switch > Netgear R7500 Wifi Router.
Daarbij heb ik dan achter de managed switch 1 router zitten die al het verkeer routeert, dhcp en NAT regelt en WiFi.
- Vraag 1) Kan de R7500 zo achter de nieuwe managed switch?
- Vraag 2) Welke switch is gewenst? product: TP-Link TL-SG10xE wordt aangeraden in de OP. Nog andere ervaringen?
- Vraag 3) Ik hoef alleen maar een vlan 300 aan te maken voor alle poorten op de managed switch?
[ Voor 7% gewijzigd door tomic op 10-01-2021 16:27 ]
Toch maar een weblog?
Waarom die switch er tussen? Kan die R7500 niet rechtstreeks op de media converter?tomic schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:59:
Ik heb al jaren naar tevredenheid vodafone T-Mobile thuis. Vorig jaar nieuw modem gekregen als vervanging voor de Draytek. Zyxel VMG8825-T50. Ik gebruik alleen internet. (geen voip, TV)
Huidige situatie:
Gewenste situatie:
Daarbij heb ik dan achter de managed switch 1 router zitten die al het verkeer routeert, dhcp en NAT regelt en WiFi.Het zou schelen want ik heb dan één apparaat minder en heb ook NAT, VPN instellingen op de R7500.
- Vraag 1) Kan de R7500 zo achter de nieuwe managed switch?
- Vraag 2) Welke switch is gewenst? product: TP-Link TL-SG10xE wordt aangeraden in de OP. Nog andere ervaringen?
- Vraag 3) Ik hoef alleen maar een vlan 300 aan te maken voor alle poorten op de managed switch?
Ja natuurlijk, alles kan. Alleen wil ik de situatie simpel houden, ik wil niet een complexe storing op mijn werk hebben en er dan achter komen dat ik eerst mijn thuis storing moet verhelpen..swhnld schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:25:
[...]
En als netwerk engineer kun je toch een hotspotje opzetten mocht er een storing komen?
Ik heb nu de XS4all fritzbox waar een dongle bij klaarligt met een sim er in om snel over te schakelen, maar ik heb liever gewoon een hassle free betrouwbare internet verbinding. Hoe lang dat nog zo blijft bij XS4all/KPN is natuurlijk wel de vraag. Ik heb zelf goede ervaringen met Tweak(dsl- van vroegere tijden) maar die leveren op mijn PC helaas alleen via KPN en maar 100/100.
Anyways T-mobile is nog steeds een optie, ik denk er nog ff over na wat ik ga doen. Freedom valt sowieso al af vanwege de abnormale prijzen, verlengen bij XS4all met flinke korting kan ook nog een optie zijn, als de opzeglijn daarin mee wil gaan
Enige wat ik me kan bedenken is als je al voor de router VLAN's wil managen, maar het is mij niet geheel duidelijk of dat nog steeds geld voor de huidige T-mobile oplossing.swhnld schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:47:
[...]
Waarom die switch er tussen? Kan die R7500 niet rechtstreeks op de media converter?
[ Voor 13% gewijzigd door Lord_Dain op 10-01-2021 16:51 ]
Nog meer mensen bij wie alles ineens eruit klapt?
Had net circa 4 minuten even geen IP adres meer.
Had net circa 4 minuten even geen IP adres meer.
[ Voor 34% gewijzigd door Zorian op 10-01-2021 18:29 ]
Het is hier alweer terug. Mijn router kreeg even geen IP adres maar inmiddels is hij terug.HackZ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:29:
Ja.. hier ligt ook alles er uit
Eerste keer in 5 jaar dat ik iets heb en het was ook erg kort.
[ Voor 12% gewijzigd door Zorian op 10-01-2021 18:30 ]
Inderdaad. Maar inmiddels werkt het daar ook weerloki504 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:35:
Almere buiten ook niet..

Bij mij nu ook😀ThomasG schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:38:
[...]
Inderdaad. Maar inmiddels werkt het daar ook weer
Omdat de R7500 dan op een heel ongunstige plek staat in mijn huis. Wifi is dan alleen beneden goed.swhnld schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:47:
[...]
Waarom die switch er tussen? Kan die R7500 niet rechtstreeks op de media converter?
Vandaar ook mijn vragen.
Vraag 1) Kan de R7500 zo achter de nieuwe managed switch?
Toch maar een weblog?
Binnenkort ga ik verhuizen en ben daarom naar een (eventueel) nieuwe ISP aan het kijken. Wegens de uploadsnelheid i.c.m. de prijs vind ik T-Mobile glas wel een serieuze kanshebber. Wel heb ik na het doornemen van 't topic nog een aantal vragen/bedenkingen:
- Begrijp ik het goed dat ik mijn eigen hardware kan gebruiken?
Volgens mij krijg je dan de volgende keten Zyxel VMG8825-T50 -> T-Mobile Media Converter -> Eigen hardware (Qotom/pfsense) - Las wel het e.e.a. terug over het draaien van een OpenVPN server; klopt het dat dit mogelijk is?
- Op dit moment gebruik ik Ziggo en met gebruik van de gekoppelde hostname kom ik met een OpenVPN server altijd bij het spul wat thuis draait. Hoe zit dit bij T-Mobile? Lees dat het publieke IP adres ook geregeld verandert?
Nee, dat biedt T-mobile niet aan. Maar vergeet niet dat voor elke negatieve reactie in dit topic er waarschijnlijk ook 10 mensen zijn die wel tevreden zijn, maar niet reageren / berichten plaatsen.Lord_Dain schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:19:
Zelf ben ik uiterst tevreden over mijn 1Gbit/s verbinding. Ben al 5 jaar klant bij T-mobile en tot nu toe twee kleine storingen gehad.
Eigen hardware is geen probleem. De opstelling wordt echter:daily.data.inj schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:06:
• Begrijp ik het goed dat ik mijn eigen hardware kan gebruiken?
Volgens mij krijg je dan de volgende keten Zyxel VMG8825-T50 -> T-Mobile Media Converter -> Eigen hardware (Qotom/pfsense)
T-Mobile Media Converter -> Eigen hardware (Qotom/pfsense)
Zou niet weten waarom niet.• Las wel het e.e.a. terug over het draaien van een OpenVPN server; klopt het dat dit mogelijk is?
Ze zijn de laatste tijd de IP-ranges aan het sorteren, daardoor krijgt het merendeel van de mensen een nieuw IP-adres. Daarvoor heb ik echter 4 jaar lang hetzelfde IP gehad. Dus ik verwacht dat dat éénmalig is.• Op dit moment gebruik ik Ziggo en met gebruik van de gekoppelde hostname kom ik met een OpenVPN server altijd bij het spul wat thuis draait. Hoe zit dit bij T-Mobile? Lees dat het publieke IP adres ook geregeld verandert?
@daily.data.inj Je eigen (sub)domein cnamen naar duckdns domein en dynamic dns in je pfsense router ip laten checken elke 10 minuten. Dan maakt het niet uit als je publieke ip veranderd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2JD9lsSCxQrFn7AaCkTFmZvy.png?f=user_large)
(vergeet de punt niet achter de domeinnamen)
:fill(white):strip_exif()/f/image/04hcu5OBYs9XGMkgwHdorWxP.png?f=user_large)
Zo draai ik bijvoorbeeld bitwarden_rs op eigen subdomein met https (nginx en let'sencrypt (certbot))
:fill(white):strip_exif()/f/image/2JD9lsSCxQrFn7AaCkTFmZvy.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/04hcu5OBYs9XGMkgwHdorWxP.png?f=user_large)
Zo draai ik bijvoorbeeld bitwarden_rs op eigen subdomein met https (nginx en let'sencrypt (certbot))
[ Voor 97% gewijzigd door PerlinNoise op 11-01-2021 09:34 ]
Ik al sinds Vodafone en heb ook weinig last van storingen gehad de afgelopen jaren. Het is eenmaal zo dat mensen niet snel melden als het goed is. 2 weken geleden wel ineens geen verbinding meer, maar ik las nergens dat er een storing was. Was ook niet heel lang.rens-br schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:53:
[...]
Nee, dat biedt T-mobile niet aan. Maar vergeet niet dat voor elke negatieve reactie in dit topic er waarschijnlijk ook 10 mensen zijn die wel tevreden zijn, maar niet reageren / berichten plaatsen.
Zelf ben ik uiterst tevreden over mijn 1Gbit/s verbinding. Ben al 5 jaar klant bij T-mobile en tot nu toe twee kleine storingen gehad.
Was gisteravond in mn waarschijnlijk toekomstige huurwoning in Steenderen en toen vroeg ik waar internet binnenkwam en hij wees in de woonkamer waar glasvezelkastje hangt en toen zei die dat er Ziggo was 500 of meer mbit en toen zei ik kan ik ook nemen voor een stuk minder omdat ik ook abonnement heb bij T-Mobile. Hij keek me verbaasd aan en reageerde vol ongeloof.
Dat is een goeie! Die stap miste in nog, ik had tot nu toe A records gebruikt. Nu even omgezet naar CNAME met DuckDNS, thanks!PerlinNoise schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:26:
@daily.data.inj Je eigen (sub)domein cnamen naar duckdns domein en dynamic dns in je pfsense router ip laten checken elke 10 minuten. Dan maakt het niet uit als je publieke ip veranderd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik lees net in de krant dat T-Mobile nl in de etalage komt te staan. Ben benieuwd of dat goed afloopt en de nieuwe eigenaar ook weer zo goed concurreert met Ziggo en KPN met hun hoge tarieven, ik was net all in bij T-Mobile voor internet en mobiel.
@Pixal Er moet eerst maar eens een overname kandidaat gevonden worden. De vorige poging van een aantal jaar geleden is namelijk op niets uitgelopen.
Urf, T-mob is de enige niet KPN-glasvezelaar toch? Straks komen we op eenzelfde situatie als met kabel uit... Ik mis mijn Franse tijd, 100mbit/10 EUR.Pixal schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:29:
Ik lees net in de krant dat T-Mobile nl in de etalage komt te staan. Ben benieuwd of dat goed afloopt en de nieuwe eigenaar ook weer zo goed concurreert met Ziggo en KPN met hun hoge tarieven, ik was net all in bij T-Mobile voor internet en mobiel.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Er zijn er nog wel meer, zoals Rekam en DeltaFiber, Wellicht wil EQT T-Mobile wel kopen, en integreren met Delta en Caiway?Brent schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:35:
[...]
Urf, T-mob is de enige niet KPN-glasvezelaar toch? Straks komen we op eenzelfde situatie als met kabel uit...
Beetje utopie, maar wat mooi zou zijn is als er meerdere netwerkbeheerders zijn die allemaal tegen gelijke voorwaarden hun netwerk openstellen. Je hebt dan een beetje de situatie als op de energiemarkt. Dan kan T-Mobile leveren op het netwerk van KPN, KPN op het netwerk van EQT etc etc.
Ook nog E-Fiber - https://e-fiber.nl die als beheerder werkt en zelf geen diensten aanbiedt. Oftewel een open glasvezelnetwerk.Brent schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:35:
[...]
Urf, T-mob is de enige niet KPN-glasvezelaar toch? Straks komen we op eenzelfde situatie als met kabel uit... Ik mis mijn Franse tijd, 100mbit/10 EUR.
Ik woon in een buitengebied en vanmorgen is glasvezel van glasdraad.nl afgemonteerd in de meterkast. Ik heb het niet zorgvuldig gecheckt maar lijkt me niet verbonden aan kpn. Hopelijk nu snel van ADSL af en weer terug naar glas, erg wennen aan 100/30 als je en tijdje 1000/1000 hebt gehad ook al is 100 down voor nu nog zeer acceptabel.
Glasdraad is de netwerkbeheerder. KPN Wholesale heeft apparatuur in alle PoPs staan en is dus de dienstenaanbieder. Je zit dus wel aan dezelfde prijzen vast als bij een KPN Netwerk NL glasvezel netwerk. En omdat het KPN WBA is voorlopig geen 1000/1000 maar 1000/500 (voor best veel geld..)Pixal schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:07:
Ik woon in een buitengebied en vanmorgen is glasvezel van glasdraad.nl afgemonteerd in de meterkast. Ik heb het niet zorgvuldig gecheckt maar lijkt me niet verbonden aan kpn. Hopelijk nu snel van ADSL af en weer terug naar glas, erg wennen aan 100/30 als je en tijdje 1000/1000 hebt gehad ook al is 100 down voor nu nog zeer acceptabel.
100/30 in het buitengebied op DSL is ook zeer acceptabel. Zat locaties waar het met 10/1 of minder wel ophoudtPixal schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:07:
Ik zou er direct voor tekenen.
Slim! Zit ook steeds met A-records, maar dit werkt ook!PerlinNoise schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door RR2USA op 12-01-2021 03:09 ]
Amersfoort, 3825, ODF, storing internet sinds 14:00. Lampje internet rood op Zyxel modem
[ Voor 38% gewijzigd door swhnld op 12-01-2021 14:13 ]
Ja hier ook geen internet, 3825.swhnld schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:12:
Amersfoort, 3825, ODF, storing internet. Lampje internet rood op Zyxel modem
Dat moet tamelijk lokaal zijn. Hier op ODF in 3752 geen problemen.swhnld schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:12:
Amersfoort, 3825, ODF, storing internet sinds 14:00. Lampje internet rood op Zyxel modem
@TweakErik en @swhnld dat lijkt niet specifiek aan T-mobile te liggen, ik zie ook meldingen van Jonaz in dezelfde wijk: bjwild in "[Jonaz Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Gok een kabel kapot in dat geval. Ze zijn een tunnel aan het aanleggen onder de rondweg van Amersfoort Vathorst (onder rotonde 2), en ook aan het graven bij rotonde 1 voor werkzaamheden.rens-br schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:18:
@TweakErik en @swhnld dat lijkt niet specifiek aan T-mobile te liggen, ik zie ook meldingen van Jonaz in dezelfde wijk: bjwild in "[Jonaz Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Hier ook Amersfoort, 3825, glasvezel. Geen internetverbinding sinds een half uur of drie kwartier...
Is iemand er al door gekomen bij T-mobile om storing te melden?
Vandaag voor de tweede in twee dagen een storing. Schijnt dat wij in Amersfoort een oud Reggefiber netwerk hebben en de CS vertelde dat KPN nu gaat proberen de storing te verhelpen. Snapte er niks van, WBA = KPN en ODF = T-Mobile right? Wij hebben 1000/1000 en op zeker ODF. Toch heeft mevrouw het over KPN waar de schuld ligt? Iemand uitleg?
edit: glasvezel van KPN heeft nog wel internet in onze straat
edit: glasvezel van KPN heeft nog wel internet in onze straat
[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 12-01-2021 14:56 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik was ooit betrokken bij de aanleg van de glasvezel vanuit de bewonersvereniging Vathorst. Netwerk is toen inderdaad door Reggefiber aangelegd onder de naam Vathorstnet. Reggefiber heeft gebruik gemaakt van de holle buizen die daarvoor al door de Remu aangelegd waren voor glasvezel, maar welke na overname door Eneco ermee gestopt waren. KPN heeft later Reggefiber gekocht.Oekol schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:53:
Vandaag voor de tweede in twee dagen een storing. Schijnt dat wij in Amersfoort een oud Reggefiber netwerk hebben en de CS vertelde dat KPN nu gaat proberen de storing te verhelpen. Snapte er niks van, WBA = KPN en ODF = T-Mobile right? Wij hebben 1000/1000 en op zeker ODF. Toch heeft mevrouw het over KPN waar de schuld ligt? Iemand uitleg?
ODF betekend T-Mobile apparatuur in de wijkcentrale waar je op zit.
WBA betekend KPN apparatuur in de wijkcentrale waar je op zit en waar T-Mobile de capaciteit van huurt.
Staat dus los van de fysieke glasvezel eigenaar.
[ Voor 13% gewijzigd door swhnld op 12-01-2021 14:58 ]
Jonaz forum meld stroomstoring in de wijkcentrale:
YopY schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:58:
Hun storingen pagina is bijgewerkt: https://www.jonaz.nl/vragen/ (onderaan de pagina)
[...]
Dat was inderdaad ook wat de CS van T-Mobile aan mij uitlegde en die had het er over dat ik maar over een tijdje het spul moest resetten. Wellicht als het 'snel' was binnen 1 uur. Tijdens het bellen kwam bij hun het bericht binnen. Ze las het voor, was een bericht in het Engels. Rond 14.25 kwam die binnen bij T-Mobile.swhnld schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:59:
Jonaz forum meld stroomstoring in de wijkcentrale:
[...]
edit: Overigens postcode 3822 waar wij geen internet hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 12-01-2021 15:03 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Staat nu ook op de website van T-Mobile:
https://community.t-mobil...of-vaste-telefonie-284385
https://community.t-mobil...of-vaste-telefonie-284385
[12-01-2021] Een deel van onze klanten in Amersfoort kan problemen met Internet, TV en Bellen ervaren. We zijn bezig om de verbinding zo snel mogelijk te herstellen, excuses voor het ongemak!
Zijn er toevallig mensen die met name 's avonds haperingen hadden op bepaalde tv-zenders en die sindsdien zijn overgezet naar het nieuwe tv-systeem? Ik ben benieuwd of dat nog invloed heeft op die haperingen.
Peace is not simply the absence of war.
Hier (3829) werkt internet inmiddels weer!
Hier ook weer werkend! Hopen dat het morgen niet weer hommeles is. :-)
Ja, hier nu ook na een modem reset. 1,5 uur uit de lucht geweest, valt mee.
[ Voor 36% gewijzigd door swhnld op 12-01-2021 15:39 ]
Op de Jonaz statuspagina stond dat de storing veroorzaakt werd door een stroomstoring. Mogelijk heeft het te maken met de wegwerkzaamheden.
Waar komt toch die kennelijk onbedwingbare behoefte vandaan om hier collectief te gaan melden dat je i-net niet werkt en vervolgens allemaal weer te gaan roepen dat het weer werkt..

Omdat TMT relatief veel verstoringen kentNoahAmber schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:07:
Waar komt toch die kennelijk onbedwingbare behoefte vandaan om hier collectief te gaan melden dat je i-net niet werkt en vervolgens allemaal weer te gaan roepen dat het weer werkt..
Omdat T-Mobile klantenservice traag en overbelast is, en zoals vandaag kwam al gauw kennis bij elkaar dat het om meerdere providers in 1 gebied ging, en zelfs sneller en meer informatie gaven. Bij eerdere storingen werd zo kennis gedeeld dat de DNS het probleem was en hoe op te lossen.NoahAmber schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:07:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie