Heb het nog niet langs zien komen: voor wie nog op het oude TV platform zit (zoals ik, die overgang neemt zijn tijd wel...), de Talpa zenders zijn nu ook via de TV gids terug te kijken en de 15e komt er meer nieuws (link).
Hier dan even wat tegengas. Ik gebruik wel volledig eigen hardware vanaf de mediaconverter. Dat helpt waarschijnlijk.Tristan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:24:
[...]
Naja, geen idee of er de laatste maanden wat neer storingen zijn omdat de halve wereld thuis werkt. Dat betekend nog niet dat dat de algemene trend is. Maar goed, mijn eerste indruk is dat het niet echt stabiel is. Misschien toch even verder kijken..
Als je puur een internetverbinding gebruikt, en de (gemiddeld) 30 minuten per maand aan downtime kan accepteren dan is het in ODF gebied een zeer goede propositie.
Netwerk is stabiel. Verkeer loopt via AMS-IX óf meerdere transit providers. In mijn regio, als thuiswerker helemaal niets mis mee.
Grafiek, inclusief een reset van eigen router vandaag:
:fill(white):strip_exif()/f/image/AqN27gAU8Ptf7HN4y0UYHwbJ.png?f=user_large)
Wat betreft internet waarschijnlijk stabieler dan Ziggo (want glas + AMS-IX). Wat betreft klantenservice waarschijnlijk niet te vergelijken met KPN/Ziggo, maar die heb ik dan ook niet nodig gehad
Welke hardware gebruik jij dan?ANdrode schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:13:
[...]
Hier dan even wat tegengas. Ik gebruik wel volledig eigen hardware vanaf de mediaconverter. Dat helpt waarschijnlijk.
Als je puur een internetverbinding gebruikt, en de (gemiddeld) 30 minuten per maand aan downtime kan accepteren dan is het in ODF gebied een zeer goede propositie.
Netwerk is stabiel. Verkeer loopt via AMS-IX óf meerdere transit providers. In mijn regio, als thuiswerker helemaal niets mis mee.
Grafiek, inclusief een reset van eigen router vandaag:
[Afbeelding]
Wat betreft internet waarschijnlijk stabieler dan Ziggo (want glas + AMS-IX). Wat betreft klantenservice waarschijnlijk niet te vergelijken met KPN/Ziggo, maar die heb ik dan ook niet nodig gehad
EdgeRouter X (niet super tevreden mee, heeft elke week een reboot nodig), 2x UniFi NanoHD (maar ga naar de 6 LR), UniFi Switch Lite 8 PoE.
Ik zou bij je keuze afwegen of je zelf kan troubleshooten en of je kan terugvallen op iets anders bij issues. DNS storingen (vaak door DDOS) merk ik bijvoorbeeld niet doordat ik een andere DNS server kies.
En bij de storing van een maand geleden (dat was degene waar ik wél last van had) ben ik direct overgegaan op tethering. Kan je dit hebben en heb je graag gigabit voor een spotprijs? Dan is het een goede keuze.
offtopic:
Wat betreft betrouwbaarheid wint Tweak helaas niet echt. En eerlijk gezegd vind ik die EUR 50 voor mobiel&vast samen ook wel mooi, mobiel heb ik wél echt onbeperkt data nog als het thuiswerkjaar afgelopen is
.
Wat betreft betrouwbaarheid wint Tweak helaas niet echt. En eerlijk gezegd vind ik die EUR 50 voor mobiel&vast samen ook wel mooi, mobiel heb ik wél echt onbeperkt data nog als het thuiswerkjaar afgelopen is
Oh ik overweeg juist een Edgerouter X, voor mijn GPON 1000/1000 internet only aansluiting die ik binnenkort krijg. Wat is het probleem? En zou het dan nog wat uitmaken of er EdgeOS of OpenWrt op draait?ANdrode schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:10:
EdgeRouter X (niet super tevreden mee, heeft elke week een reboot nodig)
Wat zou een betere keuze zijn dan die Edgerouter X? Mijn belangrijkste eisen zijn veiligheid, betrouwbaarheid, gemak (na de eerste keer instellen) en liefst een beetje energiezuinig.
Soms "hangt het". Buiten die periodes werkt het wel perfect. Ik draai er ook dnsmasq op ipv de standaard DNS settings omdat ik wat domeinen moet herschrijven. Ik zal het de volgende keer debuggen – maar meestal vind ik naar de router ssh-en en hem rebooten de makkelijke fix…runnershigh schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:49:
[...]
Oh ik overweeg juist een Edgerouter X, voor mijn GPON 1000/1000 internet only aansluiting die ik binnenkort krijg. Wat is het probleem? En zou het dan nog wat uitmaken of er EdgeOS of OpenWrt op draait?
Wat zou een betere keuze zijn dan die Edgerouter X? Mijn belangrijkste eisen zijn veiligheid, betrouwbaarheid, gemak (na de eerste keer instellen) en liefst een beetje energiezuinig.
offtopic:
Nu ik er beter over nadenk is de "hang" alleen via WiFi te zien en niet in mijn smokeping via RJ45, dus grote kans dat het ergens anders zit dan in de router.
Nu ik er beter over nadenk is de "hang" alleen via WiFi te zien en niet in mijn smokeping via RJ45, dus grote kans dat het ergens anders zit dan in de router.
Ik ga zelf wisselen naar een FriendlyArm NanoPi R2s. Als je OpenWRT overweegt een heel leuk bordje.
Ik overweeg in onze nieuwe woning een glasvezel abbo van T-Mobile te nemen. Echter wil ik het netwerk opzetten met Ubiquiti apparatuur, waaronder de UDM (Dream Machine). Het nodige google werk en hier op Tweakers leert me dat dat nog wel eens problemen oplevert, met name als het om TV kijken gaat.
Nu heeft T-Mobile een mooie TV Anywhere app en hebben wij al 2 Apple TV's in huis. Kan ik dan gewoon internet only nemen en voor die enkele keer TV kijken dan die app gebruiken? Of moet ik dan ook een TV abbo afsluiten en dan gaan klooien met splinters en switches voor mijn UDM?
Nu heeft T-Mobile een mooie TV Anywhere app en hebben wij al 2 Apple TV's in huis. Kan ik dan gewoon internet only nemen en voor die enkele keer TV kijken dan die app gebruiken? Of moet ik dan ook een TV abbo afsluiten en dan gaan klooien met splinters en switches voor mijn UDM?
Je hebt een TV abbo nodig om via de app TV te kijken, dat is niet gratis. En het gedoe is alleen voor het TV kastje wat zij leveren, dus internet+TV abonnement kun je via de app kijken.Noxa schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:18:
Ik overweeg in onze nieuwe woning een glasvezel abbo van T-Mobile te nemen. Echter wil ik het netwerk opzetten met Ubiquiti apparatuur, waaronder de UDM (Dream Machine). Het nodige google werk en hier op Tweakers leert me dat dat nog wel eens problemen oplevert, met name als het om TV kijken gaat.
Maar, je kunt ook via NLziet of CanalDigitaal of andere apps een abonnement nemen, alles naar behoefte, je hoeft niet TV te kijken via T-Mobile.
Ah kijk, dat dacht ik al wel. Vind die 15 Euro per maand best een hoop voor iets wat we echt maar zeer sporadisch gebruiken. Betaal dus eigenlijk al jaren voor een dienst waar ik weinig gebruik van maak.swhnld schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:31:
[...]
Je hebt een TV abbo nodig om via de app TV te kijken, dat is niet gratis. En het gedoe is alleen voor het TV kastje wat zij leveren, dus internet+TV abonnement kun je via de app kijken.
Maar, je kunt ook via NLziet of CanalDigitaal of andere apps een abonnement nemen, alles naar behoefte, je hoeft niet TV te kijken via T-Mobile.
Ik heb een EdgeRouter X op 50/50 internet only en ben hier dik tevreden mee. Inderdaad zuinig in gebruik, met een simpele pricewatch: PowerWalker DC SecureAdapter 12V zelfs zo'n 2uur UPS. Tijdens een korte stroomstoring zal de rest van m'n apparatuur uitvallen, maar dan kan ik tenminste in de logs van de EdgeRouterX terug zien dat er/wat de downtime geweest is.runnershigh schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:49:
[...]
Oh ik overweeg juist een Edgerouter X, voor mijn GPON 1000/1000 internet only aansluiting die ik binnenkort krijg. Wat is het probleem? En zou het dan nog wat uitmaken of er EdgeOS of OpenWrt op draait?
Ding draait maanden stabiel, alleen bij een firmware update doe ik een reboot. Sinds okt 2019 op T-Mobile glasvezel, daarvoor sinds nov 2017 op Telfort glasvezel+TV.
Met een 1000/1000 verbinding zal je wel het uiterst mogelijke van dat ding vragen. Met hardware offloading waarschijnlijk nét te doen. Als je ook een snelle VPN verbinding wil opzetten kan je je wellicht beter tevoren inlezen in de specs / benchmarks en misschien voor een iets sjieker model gaan.
Zat net even te lezen op het forum van t-mobile en toen kwam ik dit tegen
https://community.t-mobil...ostid=1588430#post1588430
Ik ga er van uit dat ze HLS streaming gebruiken. Hierbij wordt de stream opgedeeld in delen van bijv 10 sec. De ontvanger laad via http een m3u8 bestand (klein tekst bestand) in dit m3u8 bestand staan de laatste 3 of 4 delen van de live stream. De ontvanger begint met afspelen van de stream "oudste" deel welke als eerste in m3u8 bestand staat. Als de ontvanger bijna klaar is met afspelen wordt de m3u8 opnieuw geladen met de volgende delen van de stream.
Door deze techniek loopt de live stream afhankelijk van de settings al snel 30 / 40 seconden achter. Door het aantal seconden per deel te verlagen en / of minder delen in de m3u8 bestand is de vertraging nog wel wat te verminderen. Maar vertraging is er altijd.
Dat een stream al vertraagd binnenkomt t.o.v van de streams van KPN heb ik nog nooit gehoord.
https://community.t-mobil...ostid=1588430#post1588430
[[
DIt heeft te maken met de stream die wij van bepaalde zenders aangeleverd krijgen dat deze al van tevoren vertraagd worden aangeleverd. Achter de schermen wordt hier naar gekeken of het mogelijk is om de vertraging te verminderen/weg te krijgen. Dit wordt alleen niet in 1, 2, 3 opgelost.
Ik ga er van uit dat ze HLS streaming gebruiken. Hierbij wordt de stream opgedeeld in delen van bijv 10 sec. De ontvanger laad via http een m3u8 bestand (klein tekst bestand) in dit m3u8 bestand staan de laatste 3 of 4 delen van de live stream. De ontvanger begint met afspelen van de stream "oudste" deel welke als eerste in m3u8 bestand staat. Als de ontvanger bijna klaar is met afspelen wordt de m3u8 opnieuw geladen met de volgende delen van de stream.
Door deze techniek loopt de live stream afhankelijk van de settings al snel 30 / 40 seconden achter. Door het aantal seconden per deel te verlagen en / of minder delen in de m3u8 bestand is de vertraging nog wel wat te verminderen. Maar vertraging is er altijd.
Dat een stream al vertraagd binnenkomt t.o.v van de streams van KPN heb ik nog nooit gehoord.
[ Voor 10% gewijzigd door space-one op 14-12-2020 15:31 ]
Zijn er meer mensen die enkel en alleen op een paar zenders problemen hebben met artifacts in beeld? Ik kan de hele dag fox sports of ned 1, 2, 3 & RTL4 kijken zonder problemen, echter als ik op RTL7, SBS6 of Net5 kijk (de eerste twee weet ik zeker) heb ik constant artifacts in beeld. Of het nu live voetbal, darts, praatprogramma's of films zijn, het soort uitzending is niet het verschil.
De zenders zijn het probleem. Kabels, TV decoders etc ook allemaal al geprobeerd, maar gezien het naderhand dus alleen om deze zenders gaat zit het probleem naar mijn idee aan de kant van T-Mobile.
Iemand ervaring hiermee of hoe dit geregeld is qua frequentie/bandbreedte/signaal etc?
De zenders zijn het probleem. Kabels, TV decoders etc ook allemaal al geprobeerd, maar gezien het naderhand dus alleen om deze zenders gaat zit het probleem naar mijn idee aan de kant van T-Mobile.
Iemand ervaring hiermee of hoe dit geregeld is qua frequentie/bandbreedte/signaal etc?
Yes. Ik heb alleen problemen (elke paar minuten blokjes of een aantal seconden onderbreking, inclusief haperend geluid) op de NPO-zenders en dan alleen in de avond. Het helpt je niet verder, maar het varieert hier ook per zender. Ik zit nog op het oude tv-systeem.Tarz schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:49:
Zijn er meer mensen die enkel en alleen op een paar zenders problemen hebben met artifacts in beeld? Ik kan de hele dag fox sports of ned 1, 2, 3 & RTL4 kijken zonder problemen, echter als ik op RTL7, SBS6 of Net5 kijk (de eerste twee weet ik zeker) heb ik constant artifacts in beeld. Of het nu live voetbal, darts, praatprogramma's of films zijn, het soort uitzending is niet het verschil.
Peace is not simply the absence of war.
Oh ok. Ik heb net gebeld, wifi verbinding viel net weer uit voor de 10e keer (niet overdreven) sinds we het Zyxel modem hebben. Er komt een monteur langs, want de technische helpdesk zag na meting dat de demping te hoog is. Hij denkt dat de vezel niet goed is afgewerkt sinds de Draytek vervangen is door mediaconverter.KroeT schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:14:
[...]
Yes. Ik heb alleen problemen (elke paar minuten blokjes of een aantal seconden onderbreking, inclusief haperend geluid) op de NPO-zenders en dan alleen in de avond. Het helpt je niet verder, maar het varieert hier ook per zender. Ik zit nog op het oude tv-systeem.
Hopelijk is daarmee ook het TV probleem opgelost.
De monteur neemt ook een ander TV kastje mee (nieuwere ofzo). Verder kan je als klant ook als je het Zyxel hebt en de Aria 610 of nieuwer een formulier invullen waardoor je in aanmerking komt voor het nieuwe cloud TV opname gedoe... Dus dat heeft ie ook voor me gedaan
Zijn er hier toevallig meer mensen die niet bij:
https://socialclub.rockstargames.com/ kunnen komen?
Maar wel bij gewoon de site rockstargames.com ?
Geen enkel apparaat in mijn netwerk kan meer in de 1e site.
Geen enkel apparaat in mijn netwerk kan meer in de 1e site.
Werkt hier wel.sgouman schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:07:
Zijn er hier toevallig meer mensen die niet bij:
heel vreemd dat het bij mij niet werkt dan.
Dan zal jouw IP adres wel op een blocking list voor dat gedeelte van de website....sgouman schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:10:
[...]
heel vreemd dat het bij mij niet werkt dan.
Komt overigens niet alleen bij T-Mobile voor.... bij iedere ISP kan dit gebeuren. Soms blokkeren hosters van die betreffende site een heel IP subnet als soms maar 1 internetter "misbruik" heeft gemaakt richting die webserver....
En is het mogelijk een nieuw uitgaan ip te krijgen?Soundwork schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:33:
[...]
Dan zal jouw IP adres wel op een blocking list voor dat gedeelte van de website....
Komt overigens niet alleen bij T-Mobile voor.... bij iedere ISP kan dit gebeuren. Soms blokkeren hosters van die betreffende site een heel IP subnet als soms maar 1 internetter "misbruik" heeft gemaakt richting die webserver....
Modem >24 uur uit laten, met wat mazzel heb je dan een nieuwe.sgouman schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:17:
[...]
En is het mogelijk een nieuw uitgaan ip te krijgen?
Optie 2 is ander MAC adres maar met het modem van T-Mobile kan je dat niet doen. Dan moet je eigen apparatuur hebben.
Jammer met thuiswerken 24 uur zonder internet gaat hem niet worden. En voordat ik een ander ip krijg kan wel maanden duren als me modem aan blijft staanZorian schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:29:
[...]
Modem >24 uur uit laten, met wat mazzel heb je dan een nieuwe.
Optie 2 is ander MAC adres maar met het modem van T-Mobile kan je dat niet doen. Dan moet je eigen apparatuur hebben.
Ze hebben wel meer problemen met een aantal reeksen van IP adressen. Zou ook wel een ander IP willen maar 24uur zonder internet is nu inderdaad helemaal niet handigsgouman schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:34:
[...]
Jammer met thuiswerken 24 uur zonder internet gaat hem niet worden. En voordat ik een ander ip krijg kan wel maanden duren als me modem aan blijft staan

15 en 16 december - ‘Terug Kijken’ voor NPOHuub17 schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:09:
Heb het nog niet langs zien komen: voor wie nog op het oude TV platform zit (zoals ik, die overgang neemt zijn tijd wel...), de Talpa zenders zijn nu ook via de TV gids terug te kijken en de 15e komt er meer nieuws (link).
Verberg inhoud
Vanaf 15 en 16 december maken we Terug Kijken beschikbaar voor NPO op Interactieve TV. 7 dagen Terug Kijken via de TV Gids op NPO 1, NPO 2 en NPO 3. Je kijkt tot 7 dagen terug wanneer het jou uit komt!
More to be announced op 21 december!
Ik stap deze week over op Glasvezel internet only van T-Mobile (kom van KPN).
Nu heb ik nieuwe routers gekocht van Asus (RT-AX92U) en wil het modem van T-Mobile er tussenuit halen, wanneer de monteur vertrokken is.
Bij het installatiepakket zit een mediaconverter zie ik.
Is de juiste manier van aansluiten dan:
Glasvezelkast -> mediaconverter -> Asusrouter.
En dan op de Asus router instellen: LAN -> IPTV -> Select ISP Profile: Manual -> Internet VID op 300 en prio 0. (de rest pas ik niet aan, want heb internet only)?
Nu heb ik nieuwe routers gekocht van Asus (RT-AX92U) en wil het modem van T-Mobile er tussenuit halen, wanneer de monteur vertrokken is.
En dan op de Asus router instellen: LAN -> IPTV -> Select ISP Profile: Manual -> Internet VID op 300 en prio 0. (de rest pas ik niet aan, want heb internet only)?
Ik ben blijkbaar niet het enige waar bepaalde sites niet werken:
https://community.t-mobil...kbaar-blacklisting-327530
balen wel.
https://community.t-mobil...kbaar-blacklisting-327530
balen wel.
Als de pingtijd niet kritisch is kun je een VPN inzetten als workaround. Zou natuurlijk niet zo moeten en is geen permanente oplossing, maar voor de tussentijd werkt het dan wel.
Klopt als een bus.red1 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:56:
Ik stap deze week over op Glasvezel internet only van T-Mobile (kom van KPN).
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Klopt alleen VPN is weer tegen de TOS van rockstar dus grote kans dat je dan in game gebanned wordt.knakworst schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:24:
Als de pingtijd niet kritisch is kun je een VPN inzetten als workaround. Zou natuurlijk niet zo moeten en is geen permanente oplossing, maar voor de tussentijd werkt het dan wel.
Dat is precies de reden dat ik de TV er ook maar gewoon uitgegooid heb. Ik kan je vertellen dat het heerlijk is. Ik speel alleen nog vals door nog wel F1 te kijken via een Ziggo account van een maat van mij, maar that's it.Noxa schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:58:
[...]
Ah kijk, dat dacht ik al wel. Vind die 15 Euro per maand best een hoop voor iets wat we echt maar zeer sporadisch gebruiken. Betaal dus eigenlijk al jaren voor een dienst waar ik weinig gebruik van maak.
Misschien ook een tip voor jou: misschien heeft iemand in je omgeving een account over wat je sporadisch mag gebruiken.
Oh slim! Thanks voor de tipdehardstyler schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:36:
[...]
Dat is precies de reden dat ik de TV er ook maar gewoon uitgegooid heb. Ik kan je vertellen dat het heerlijk is. Ik speel alleen nog vals door nog wel F1 te kijken via een Ziggo account van een maat van mij, maar that's it.![]()
Misschien ook een tip voor jou: misschien heeft iemand in je omgeving een account over wat je sporadisch mag gebruiken.
Als er ziggo coax ligt is er ook grote kans dat er signaal op staat en je dus naar het open kanaal 14 kunt kijken.dehardstyler schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:36:
[...]
Dat is precies de reden dat ik de TV er ook maar gewoon uitgegooid heb. Ik kan je vertellen dat het heerlijk is. Ik speel alleen nog vals door nog wel F1 te kijken via een Ziggo account van een maat van mij, maar that's it.![]()
Ik raad het iig iedereen af om je ziggo account te delen. Je kunt er namelijk het hele abonnement mee aanpassen (of opzeggen).
Ik doe het met iemand die ik mijn complete vermogen zou toe vertrouwen, maar het is wel een goede tip indd.jongetje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:30:
[...]
Als er ziggo coax ligt is er ook grote kans dat er signaal op staat en je dus naar het open kanaal 14 kunt kijken.
Ik raad het iig iedereen af om je ziggo account te delen. Je kunt er namelijk het hele abonnement mee aanpassen (of opzeggen).
Ja het is weer niet best vandaag.
Heel veel websites geven time-outs of zijn heel traag.
Ik zit maar weet op 4G dat is wel prima, gek genoeg ook t-mobile
Heel veel websites geven time-outs of zijn heel traag.
Ik zit maar weet op 4G dat is wel prima, gek genoeg ook t-mobile
[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 15-12-2020 19:19 ]
Kan je de range van het IP delen?maffiabaas schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:45:
Lol inderdaad, hier ook een belgisch IP adress gekregen inclusief andere prijzen op diverse webshops.
Gaat schijnbaar niet door melding is verwijderd van het forum.space-one schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:29:
[...]
15 en 16 december - ‘Terug Kijken’ voor NPO
Verberg inhoud
Vanaf 15 en 16 december maken we Terug Kijken beschikbaar voor NPO op Interactieve TV. 7 dagen Terug Kijken via de TV Gids op NPO 1, NPO 2 en NPO 3. Je kijkt tot 7 dagen terug wanneer het jou uit komt!
More to be announced op 21 december!
https://community.t-mobil...ecember-en-januari-327821
Bij mij werd de Ziggo kabel na 2 maanden fysiek afgesloten toen ik jaren geleden naar XS4ALL over stapte. Bleek dat ik nog radio luisterde via de Ziggo kabel, die er ineens mee ophield.jongetje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:30:
[...]
Als er ziggo coax ligt is er ook grote kans dat er signaal op staat en je dus naar het open kanaal 14 kunt kijken.
Edit:
Inmiddels wel weer terug, vanwege de snelheid in afwachting totdat VWT of welke partij dan ook het glas wat voor de deur ligt door te trekken naar mijn appartement.
Zijn er al mensen in Den Haag Loosduinen die ervaring hebben met de aanleg van Glas in hun appartement/woning? Bij ons klopt er administratief e.e.a. niet (eerst was bij inspectie de helft van de flat vergeten, toen waren op de plattegrond alle huisnummers door elkaar gehaald) waardoor het allemaal vertraging oploopt... Het duurt en het duurt. Dus ik ben benieuwd hoe het bij andere mensen in Loosduinen er aan toe gaat.
[ Voor 41% gewijzigd door SebasFM op 16-12-2020 15:20 ]
@SebasFM ik vind de aanleg nogal random. Delen van de wijk (Loosduinen) zijn in een noodgang voorzien van glasvezel. Schuin hier tegenover een maand geleden in gegraven en bij sommige mensen al in huis gebracht. Bij mij in de straat nog niets. Ik zie de laatste weken ook nergens meer activiteit... vreemde planning.
Wij wonen in Loosduinen en hebben nu sinds een week glasvezel. Geduld is een schone zaak.
Onze woning heeft een tegelvloer (soort plavuizen) van 1,5 meter breed en direct voor de woning, daarvoor is er nog voortuin van 2 meter breed.
De eerste partij kwam de kabels in de straten leggen en die legde de kabel tot aan ons muurtje. De tweede partij, die de vezel afmonteert, in de meetkast zag het niet zitten om, na eerst de 2 meter te hebben overbrugd, vervolgens anderhalve meter diep en onder de tegelvloer te graven. Dus kwam er weer iemand van de eerste partij. De beste man heeft de kabel 2 meter de voortuin ingebracht, maar die capituleerde bij de tegelvloer. Een week later stonden er 5 man op de stoep met een soort boor op luchtdruk. 1 persoon heeft voor de tegelvloer een gat van minimaal een meter diep gegraven en 1 persoon in de kruipruimte. Na 2 uur lukte ze het eindelijk om de kabel onder de tegelvloer door te krijgen. 1 van de 5 bleek iemand van de tweede partij te zijn en die monteerde gelijk de glasvezel af in de meterkast.
Nou aansluiten en gaan zou je zeggen. Helaas.... Ik had een eerdere afspraak met Guidion afgezegd wegens de bovenstaande redenen en om dat weer op te starten moet je T-mobile bellen. Na een kleine week proberen eindelijk gelukt om het mogelijk te maken een afspraak met Guidion te kunnen maken.
Het bellen is een drama. Hoe vaak ik niet gehoord heb: “Het is helaas drukker dan u normaal van ons gewend bent....” Of het hinderlopen met het inspreken waarvoor je belt... “Waar belt u voor?” “Installatiepakket Glasvezel.” “Belt u voor het aansluiten van uw TV?” “NEEE”. Op een gegeven moment had ik door dat als je zei TV aansluiten, je een SMS krijg met de instructies en daarna de vraag “Heeft u nog een vraag?” “Ja” “Ik verbind u door met een medewerker.” Ook heb ik eens zitten turven hoeveel berichten je te horen krijgt als je in de wacht staat. Het waren er meer dan 160 berichten. Brrrr.
Vervolgens de afspraak met Guidion nog een keer een week moeten verzetten, omdat het installatiepakket meer als een week onderweg was. Uiteindelijk is alles goed gekomen en zijn we aangesloten. Gelijk mijn eigen router in gebruik en tot nu toe geen klachten.
Wat mij wel opviel was de reactie van Ziggo. Ik had aangegeven zelf op te zeggen. Ik wilde niet zonder verbinding zitten, liever een maand overlap. Toen ik dus Ziggo belde en het duidelijk werd waar ik woonde en waarom ik opzegde werd mij gewezen op de 14 dagen bedenktermijn bij T-Mobile en werd mij een zeer forse korting geboden als ik zou blijven. “All is fair in love and war” zeggen ze. Ik weet hoe het werkt allemaal, maar stiekem voelde ik mij toch een beetje belazerd. Gewoon prijs door de helft vind ik nogal wat....
Al met al zijn er straatlengtes ruimte voor verbetering bij T-Mobile, maar ik blij met hun komst. Twee aanbieders is nog niet veel, maar beter dan alleen de “keuze” het “gouden” internet van Ziggo.....
Onze woning heeft een tegelvloer (soort plavuizen) van 1,5 meter breed en direct voor de woning, daarvoor is er nog voortuin van 2 meter breed.
De eerste partij kwam de kabels in de straten leggen en die legde de kabel tot aan ons muurtje. De tweede partij, die de vezel afmonteert, in de meetkast zag het niet zitten om, na eerst de 2 meter te hebben overbrugd, vervolgens anderhalve meter diep en onder de tegelvloer te graven. Dus kwam er weer iemand van de eerste partij. De beste man heeft de kabel 2 meter de voortuin ingebracht, maar die capituleerde bij de tegelvloer. Een week later stonden er 5 man op de stoep met een soort boor op luchtdruk. 1 persoon heeft voor de tegelvloer een gat van minimaal een meter diep gegraven en 1 persoon in de kruipruimte. Na 2 uur lukte ze het eindelijk om de kabel onder de tegelvloer door te krijgen. 1 van de 5 bleek iemand van de tweede partij te zijn en die monteerde gelijk de glasvezel af in de meterkast.
Nou aansluiten en gaan zou je zeggen. Helaas.... Ik had een eerdere afspraak met Guidion afgezegd wegens de bovenstaande redenen en om dat weer op te starten moet je T-mobile bellen. Na een kleine week proberen eindelijk gelukt om het mogelijk te maken een afspraak met Guidion te kunnen maken.
Het bellen is een drama. Hoe vaak ik niet gehoord heb: “Het is helaas drukker dan u normaal van ons gewend bent....” Of het hinderlopen met het inspreken waarvoor je belt... “Waar belt u voor?” “Installatiepakket Glasvezel.” “Belt u voor het aansluiten van uw TV?” “NEEE”. Op een gegeven moment had ik door dat als je zei TV aansluiten, je een SMS krijg met de instructies en daarna de vraag “Heeft u nog een vraag?” “Ja” “Ik verbind u door met een medewerker.” Ook heb ik eens zitten turven hoeveel berichten je te horen krijgt als je in de wacht staat. Het waren er meer dan 160 berichten. Brrrr.
Vervolgens de afspraak met Guidion nog een keer een week moeten verzetten, omdat het installatiepakket meer als een week onderweg was. Uiteindelijk is alles goed gekomen en zijn we aangesloten. Gelijk mijn eigen router in gebruik en tot nu toe geen klachten.
Wat mij wel opviel was de reactie van Ziggo. Ik had aangegeven zelf op te zeggen. Ik wilde niet zonder verbinding zitten, liever een maand overlap. Toen ik dus Ziggo belde en het duidelijk werd waar ik woonde en waarom ik opzegde werd mij gewezen op de 14 dagen bedenktermijn bij T-Mobile en werd mij een zeer forse korting geboden als ik zou blijven. “All is fair in love and war” zeggen ze. Ik weet hoe het werkt allemaal, maar stiekem voelde ik mij toch een beetje belazerd. Gewoon prijs door de helft vind ik nogal wat....
Al met al zijn er straatlengtes ruimte voor verbetering bij T-Mobile, maar ik blij met hun komst. Twee aanbieders is nog niet veel, maar beter dan alleen de “keuze” het “gouden” internet van Ziggo.....
Hier na een jaar geen enkel probleem ineens geen licht meer op de vezel en dus al 2 weken geen internet.
Inmiddels is Guidion langsgeweest en die heeft vastgesteld dat alles in mijn installatie in orde is. Zijn nog twee mogelijke oorzaken over: kapotte fiber tussen de POP en de woning of een verkeerde patch handeling in de POP. De laatste is het meest waarschijnlijke aangezien de rest van de wijk nog wel internet heeft.
Wel slechte ervaringen in de communicatie tussen t-mobile en KPN netwerk, heeft namelijk bij de orginele aansluiting ook veel issues opgeleverd...
Update:
Net contact gehad met T-mobile, Guidion had ondanks de modelinge mededeling en volgens de werkbon toch het issue niet doorgezet naar KPN Netwerk - wederom 4 dagen vertraging. T-Mobile werkt prima tot dat het niet meer werkt....
Inmiddels is Guidion langsgeweest en die heeft vastgesteld dat alles in mijn installatie in orde is. Zijn nog twee mogelijke oorzaken over: kapotte fiber tussen de POP en de woning of een verkeerde patch handeling in de POP. De laatste is het meest waarschijnlijke aangezien de rest van de wijk nog wel internet heeft.
Wel slechte ervaringen in de communicatie tussen t-mobile en KPN netwerk, heeft namelijk bij de orginele aansluiting ook veel issues opgeleverd...
Update:
Net contact gehad met T-mobile, Guidion had ondanks de modelinge mededeling en volgens de werkbon toch het issue niet doorgezet naar KPN Netwerk - wederom 4 dagen vertraging. T-Mobile werkt prima tot dat het niet meer werkt....
[ Voor 17% gewijzigd door sailor_dg op 17-12-2020 09:58 ]
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Ik heb precies hetzelfde; heb jij het al opgelost?Qoon3x schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:51:
Ik ben sinds kort overgestapt van Ziggo naar t-mobile, maar heb sinds die tijd problemen met teams meetings en gamen via stadia.
Bij stadia heb ik af en toe enorme lag en bij Teams blijft het beeld af en toe hangen. Dit is soms 1 keer in het half uur, maar soms ook vaker.
Nu heb ik een dit geprobeerd bij te houden via ping. en precies op de momenten dat het beeld bevriest heb ik ook een request timeout. (zie hieronder)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=417 ttl=119 time=10.256 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=418 ttl=119 time=19.373 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=419 ttl=119 time=10.017 ms Request timeout for icmp_seq 420 Request timeout for icmp_seq 421 Request timeout for icmp_seq 422 Request timeout for icmp_seq 423 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=424 ttl=119 time=10.612 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=425 ttl=119 time=10.894 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=426 ttl=119 time=10.542 ms
De verbinding valt even weg en is er dan ook direct weer. Met de youtube, nlziet en netflix is dit geen probleem, want er wordt gebufferd, maar bij Teams en Stadia niet.
Normaal gesproken heb ik mijn eigen modem eraan hangen (google wifi via switch met v-lan), maar ook als ik de zyxel modem aansluit is dit probleem er.
Ik heb ook alles al eens opnieuw opgestart, maar het probleem blijft bestaan.
Met ziggo had ik deze problemen nooit en gebruikte ik ook dezelfde hardware.
Heeft iemand nog een idee waar ik dit kan zitten?
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
Verwijderd
Meer mensen bij wie een mtr (traceroute) naar tweakers.net en google-DNS (8.8.8.8) nog maar uit 2 hops bestaat?
Ping response tijden zijn onveranderd alleen lijken nu tussenliggende hops te ontbreken (?).
Dordrecht / ODF-Infra
code:
1
2
3
4
| Start: 2020-12-17T14:03:22+0100 HOST: linux01 Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1. AS50266 143.178.xx.1 0.0% 1 2.8 2.8 2.8 2.8 0.0 2. AS15703 213.239.154.30 0.0% 1 6.5 6.5 6.5 6.5 0.0 |
Ping response tijden zijn onveranderd alleen lijken nu tussenliggende hops te ontbreken (?).
Dordrecht / ODF-Infra
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2020 14:37 ]
@Verwijderd
Zeker niet minder hops
4 10.10.10.201 (10.10.10.201) [AS198949] 9.128 ms 9.268 ms 9.562 ms
5 10.10.10.197 (10.10.10.197) [AS198949] 9.832 ms 10.143 ms 11.052 ms
6 10.10.80.98 (10.10.80.98) [AS61440] 11.710 ms 6.582 ms 6.417 ms
7 ae-20.r24.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.2.126) [AS2914] 7.810 ms 8.152 ms
Zeker niet minder hops
7 ae-20.r24.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.2.126) [AS2914] 7.810 ms 8.152 ms
Verwijderd
Erg vaag, hoewel...space-one schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:19:
@Verwijderd
Zeker niet minder hops
In mijn geval speelt het in Dordrecht (ODF gebied) - wellicht T-Mobile hier aan het experimenteren of zo.
Tot voor kort had ik die 10-range ook in mijn traceroutes maar nu tegenwoordig dus niet meer. Let wel, dat is overigens niet naar alle destinations.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2020 15:28 ]
Ja!Space21 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:06:
[...]
Ik heb precies hetzelfde; heb jij het al opgelost?
ik heb nu de e t-mobile modem ertussen staan en mijn eigen router een statisch ip adres gegeven en in DMZ modus gezet. Sindsdien 0 problemen meer gehad.
Ah. Ik wil het liefst dat t-mobile moden eruit houden. Misschien moet ik eens kijken of ik glas direct kan aansluiten op mijn UDM Pro. Echt een vervelend issue dit.Qoon3x schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:30:
[...]
Ja!![]()
ik heb nu de e t-mobile modem ertussen staan en mijn eigen router een statisch ip adres gegeven en in DMZ modus gezet. Sindsdien 0 problemen meer gehad.
daar zit ik nu op te wachten, heb een kabel van 50m glas besteld om van die vezel door te gaan naar de UDMpro.Space21 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:51:
[...]
Ah. Ik wil het liefst dat t-mobile moden eruit houden. Misschien moet ik eens kijken of ik glas direct kan aansluiten op mijn UDM Pro. Echt een vervelend issue dit.
Heb jij ook datzelfde probleem dat @Qoon3x heeft? Lost direct glas in de UDM Pro dit op denk je?agitri schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:15:
[...]
daar zit ik nu op te wachten, heb een kabel van 50m glas besteld om van die vezel door te gaan naar de UDMpro.
Welke module heb je besteld? Dit kan middels die SFP poort met een bepaalde module toch?
[ Voor 7% gewijzigd door Space21 op 17-12-2020 16:22 ]
yes exact dat, ik denk dat direct wel werkt omdat je dan alle rommel er tussen uit haalt zoals chinese NTU's en gekke voedingen met onderspanning of vieze vezels.Space21 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:17:
[...]
Heb jij ook datzelfde probleem dat @Qoon3x heeft? Lost direct glas in de UDM Pro dit op denk je?
Welke module heb je besteld?
het is nog ff wachten tot eind december (dan komt die 50m glas binnen) en dan hoop ik dat dit de oplossing is.
Vieze vezels? Die moet je even uitleggen....agitri schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:22:
[...]
yes exact dat, ik denk dat direct wel werkt omdat je dan alle rommel er tussen uit haalt zoals chinese NTU's en gekke voedingen met onderspanning of vieze vezels.
het is nog ff wachten tot eind december (dan komt die 50m glas binnen) en dan hoop ik dat dit de oplossing is.
Hoe meer je zelf op de FTU aansluit, hoe groter de kans dat je stof e.d. op de connectoren krijgt....
valt mee als je weet wat je doet valt het mee,vaker met glas gewerkt dus dat risico wil ik wel nemen, en er zit nu +- 5-7db demping op dus een paar meer geeft niet op een single mode.Soundwork schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:57:
[...]
Vieze vezels? Die moet je even uitleggen....
Hoe meer je zelf op de FTU aansluit, hoe groter de kans dat je stof e.d. op de connectoren krijgt....
Dus het is nu bij jou:Qoon3x schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:30:
[...]
Ja!![]()
Internet - media converter - tmobile modem (welke?) in dmz - eigen router
Ik wil misschien overstappen van tweakfibeer naar tmobile vanwege de hogere snelheden maar draai een exchange server.
Staat poort 25 open bij tmobile en krijg je een vast ip ?
Zijn de nieuwsgroepen een beetje te doen ?
Je hebt geen vast ipSlux schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:12:
Ik wil misschien overstappen van tweakfibeer naar tmobile vanwege de hogere snelheden maar draai een exchange server.
Hoi.
en ook geen nieuwsgroepen.Slux schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:12:
Het IP wisselt niet continu; ik heb sinds anderhalf 1x een ander IP gekregen omdat T-Mobile een andere range is gaan gebruiken.
Ja klopt. Ik heb ze Zyxel T50.Space21 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:13:
[...]
Dus het is nu bij jou:
Internet - media converter - tmobile modem (welke?) in dmz - eigen router
Mijn eigen router heb ik eerst een statish ip gegeven in de zyxel en onder het kopje netwerkinstellingen - NAT - DMZ heb ik mijn ip adres van mijn eigen router ingevuld.
Sindsdien heb ik nooit meer netwerkproblemen gehad.
Ik heb hier het zelfde met ODF in Amersfoort. Maar niet met alles.Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:07:
Meer mensen bij wie een mtr (traceroute) naar tweakers.net en google-DNS (8.8.8.8) nog maar uit 2 hops bestaat?
code:
1 2 3 4 Start: 2020-12-17T14:03:22+0100 HOST: linux01 Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1. AS50266 143.178.xx.1 0.0% 1 2.8 2.8 2.8 2.8 0.0 2. AS15703 213.239.154.30 0.0% 1 6.5 6.5 6.5 6.5 0.0
Dordrecht / ODF-Infra
Vind overigens niet netjes dat ze nu hops gaan verbergen, vermoed dat ze straks weer gaan omschakelen naar DTAG en dat het ons moeilijk wordt gemaakt om dit te herkennen.
Zelf heb ik geen problemen mee als het via DTAG loopt zolang de performance en latency prima blijft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1tq4rlNk5zOiYiEPtYSD5dZi.png?f=user_large)
Als het via de AMS-IX loopt krijg je de hops wel te zien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zCREJ1gFcOlbWOdJ2A9Ia2Rr.png?f=user_large)
Verwijderd
Waarmee monitor je de aantal hops? Ik zie de optie niet in SmokepingVerwijderd schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:17:
[...]
Erg vaag, hoewel...
In mijn geval speelt het in Dordrecht (ODF gebied) - wellicht T-Mobile hier aan het experimenteren of zo.
Tot voor kort had ik die 10-range ook in mijn traceroutes maar nu tegenwoordig dus niet meer. Let wel, dat is overigens niet naar alle destinations.
[Afbeelding]
T-Mobile maskeert het aantal hops, in de werkelijkheid zitten er wel meer tussen. Meting is met MTR gedaan.
Verwijderd
MTR ken ik idd. Maar heb nog geen goede tool gevonden om het contineu te monitoren.stormfly schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:45:
T-Mobile maskeert het aantal hops, in de werkelijkheid zitten er wel meer tussen. Meting is met MTR gedaan.
waarom zou je het aantal hops willen meten ?Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:02:
[...]
MTR ken ik idd. Maar heb nog geen goede tool gevonden om het contineu te monitoren.
Verwijderd
Intresseagitri schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:14:
[...]
waarom zou je het aantal hops willen meten ?
ik zou dan zoiets doen in smokeping:Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:18:
[...]
Intresseen om te zien of als de response tijd omhoog gaat ook het aantal hops is veranderd. En ik ben te lui om het dan zelf te checken op dat moment
code:
1
| traceroute 8.8.8.8 2>/dev/null | tail -1 | awk '{print $1}' |
edit: veel nettere oneliner oplossing
[ Voor 10% gewijzigd door agitri op 18-12-2020 14:40 ]
Begint een raar probleem te worden, tot zover:
- Guidion/T-Mobile heeft vastgesteld dat er geen issue is in mijn apparatuur (glasconverter)
- KPN NetwerkNL is langs geweest en heeft een half dag op en neer gereden tussen mijn woning en de POP en heeft vastgesteld dat er geen issue is met de vezel en dat de patch correct is en verwijst terug naar T-mobile.
Toch staat er geen licht op de vezel en vraag ik me af wat er verder aan de hand kan zijn. Ik zit op WBA en geloof dat T-Mobile daarvoor in de POP zelf geen apparatuur heeft hangen, dus moet T-mobile met KPN aan de gang? Komt het vaker voor dat er van de een op de andere dag 1 poort op dit soort apparatuur kapot gaat?
- Guidion/T-Mobile heeft vastgesteld dat er geen issue is in mijn apparatuur (glasconverter)
- KPN NetwerkNL is langs geweest en heeft een half dag op en neer gereden tussen mijn woning en de POP en heeft vastgesteld dat er geen issue is met de vezel en dat de patch correct is en verwijst terug naar T-mobile.
Toch staat er geen licht op de vezel en vraag ik me af wat er verder aan de hand kan zijn. Ik zit op WBA en geloof dat T-Mobile daarvoor in de POP zelf geen apparatuur heeft hangen, dus moet T-mobile met KPN aan de gang? Komt het vaker voor dat er van de een op de andere dag 1 poort op dit soort apparatuur kapot gaat?
sailor_dg schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:10:
Hier na een jaar geen enkel probleem ineens geen licht meer op de vezel en dus al 2 weken geen internet.
Update:
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Verwijderd
Kan met smokeping, munin, librenms her en der genoeg scripts te vinden die het kant en klaar bieden.Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:31:
[...]
Waarmee monitor je de aantal hops? Ik zie de optie niet in Smokeping
De traceroute zelf heb ik met MTR.
- Omdat het kan?
- Omdat je - zoals je nu ziet - er toch weer het één en ander gebeurt bij T-Mobile wat wellicht toch (best) vraagtekens kan opleveren (lees; of het iets is waar je als consument wel/niet op zit te wachten).
Ik ben niet tegen monitoren he, vroeg me alleen af waarom? het is wel ookal leg je het vast, je kan er toch niks aan doen als ze hops toevoegen of verwijderen, even eenvoudig gezegtVerwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:30:
[...]
Kan met smokeping, munin, librenms her en der genoeg scripts te vinden die het kant en klaar bieden.
De traceroute zelf heb ik met MTR.
[...]
- Omdat het kan?
- Omdat je - zoals je nu ziet - er toch weer het één en ander gebeurt bij T-Mobile wat wellicht toch (best) vraagtekens kan opleveren (lees; of het iets is waar je als consument wel/niet op zit te wachten).
Bij mij is ineens de upload-snelheid helemaal ingezakt van 1 Gbps naar 20-80 Mbps. Dit valt op via LAN maar ook via Wifi.
Hopelijk niet gerelateerd aan mijn nieuwe switch; een reboot van de router heeft nog niet geholpen. Nu de mediaconvertor nog even uit-aan en dan verder kijken. Ook dat werkt niet.
En als ik mijn nieuwe switch bypass is het probleem nog steeds aanwezig. Lijkt dus buiten ons netwerk te liggen.
Hopelijk niet gerelateerd aan mijn nieuwe switch; een reboot van de router heeft nog niet geholpen. Nu de mediaconvertor nog even uit-aan en dan verder kijken. Ook dat werkt niet.
En als ik mijn nieuwe switch bypass is het probleem nog steeds aanwezig. Lijkt dus buiten ons netwerk te liggen.
[ Voor 19% gewijzigd door loeberce op 18-12-2020 16:36 ]
Stuk minder hops dan bij Ziggoikbenjoeri schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:19:
[...]
Als het via de AMS-IX loopt krijg je de hops wel te zien.
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/nZS0gUC0H2nqy3bujOOBWiFy.png?f=user_large)
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Verwijderd
Woon in meer en bosch en zie overal roze kabeltjes, maar kan nog geen glas bij t-mobile aanvragen.SebasFM schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:05:
[...]
Zijn er al mensen in Den Haag Loosduinen die ervaring hebben met de aanleg van Glas in hun appartement/woning? Bij ons klopt er administratief e.e.a. niet (eerst was bij inspectie de helft van de flat vergeten, toen waren op de plattegrond alle huisnummers door elkaar gehaald) waardoor het allemaal vertraging oploopt... Het duurt en het duurt. Dus ik ben benieuwd hoe het bij andere mensen in Loosduinen er aan toe gaat.
Je kan altijd vanaf de andere kant kijken hoe het verkeer loopt. Je gaat routing niet verbergen, BGP is transparant. Ik zie bij ICMP traceroute ook dat traces over bepaalde traces ontbreken en dat uitgaand en ingaand er anders uit zien. tcptraceroute ziet er weer anders uit.Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:30:
[...]
- Omdat het kan?
Ik zou er vanuit gaan dat er een firewall-product is neergezet naar aanleiding van de DDOS-aanvallen die problemen gaven.
offtopic:
Als je het aantal hops wilt weten kan je beter naar de TTL kijken. Maar eigenlijk zou ik accepteren dat het aantal hops niets zegt zolang je de TTL timeout niet bereikt
Als je het aantal hops wilt weten kan je beter naar de TTL kijken. Maar eigenlijk zou ik accepteren dat het aantal hops niets zegt zolang je de TTL timeout niet bereikt
zelfde verhaal hier, Haal 'maar' 50-150Mbps upload sinds een weekje ongeveer. Verder is alles wel stabiel en snel.loeberce schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:11:
Bij mij is ineens de upload-snelheid helemaal ingezakt van 1 Gbps naar 20-80 Mbps. Dit valt op via LAN maar ook via Wifi.

Hier gaat het nog. Upload begint op 980Mbit en zakt daarna in naar ~250Mbit.
Dit is overigens mijn eigen Speedtest server (ZoriLAN - Dronten) welke op een 10Gbit connectie in een datacenter zit dus ik zou de lijn dicht moeten kunnen trekken erop.
Internet is verder wel gewoon rap, pagina's laden allemaal instant en alles is responsief dus vind het best zo.
[ Voor 19% gewijzigd door Zorian op 19-12-2020 01:52 ]
Zorian schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 01:49:
[Afbeelding]
Hier gaat het nog. Upload begint op 980Mbit en zakt daarna in naar ~250Mbit.
Dit is overigens mijn eigen Speedtest server (ZoriLAN - Dronten) welke op een 10Gbit connectie in een datacenter zit dus ik zou de lijn dicht moeten kunnen trekken erop.
Internet is verder wel gewoon rap, pagina's laden allemaal instant en alles is responsief dus vind het best zo.

bij mij raakt de upload niet eens de 500....
Hallo iedereen,
Ik ervaarde sinds gisterenavond super veel lag problemen met tmobile. Verbinding die wegvalt, ping die timeout. Niet optimaal maar het werkte.
Vervolgens in de metermast gaan kijken, misschien zie ik iets geks. Ik gebruik eigen hardware (udm pro) en de mediaconverter van tmobile zelf. Geen gekke dingen te zien. Daarna de ntu er af geklikt; misschien zit daar iets niet lekker; nee ook niet. Op het moment dat ik de ntu er weer op wil schuiven merk ik dat het niet lukt en ik zie op de ftu zon blauw schuifje wat normaliter bij het opschuiven van de ntu op gaat; maar nu niet. Uiteindelijk met moeite dat schuifje opengekregen. Hierbij heb ik ook de zegel van de ftu verbroken...
Na het opschuiven en ik dacht alles weer werkend te hebben, je raad het al, niks. Geen internet, geen FO lampje op de mediaconverter. Tmobile gebeld en zij kunnen zien dat alles in de wijk goed staat en dat het dus binnenshuis moet zitten.
Oftewel door mijn (domme) acties heb ik wss iets kapot gemaakt. Een afspraak maken met de monteur is niet mogelijk omdat ik eigen hardware gebruik.
Hebben jullie nog ideeen hoe ik dit zelf kan fixen?
Ik ervaarde sinds gisterenavond super veel lag problemen met tmobile. Verbinding die wegvalt, ping die timeout. Niet optimaal maar het werkte.
Vervolgens in de metermast gaan kijken, misschien zie ik iets geks. Ik gebruik eigen hardware (udm pro) en de mediaconverter van tmobile zelf. Geen gekke dingen te zien. Daarna de ntu er af geklikt; misschien zit daar iets niet lekker; nee ook niet. Op het moment dat ik de ntu er weer op wil schuiven merk ik dat het niet lukt en ik zie op de ftu zon blauw schuifje wat normaliter bij het opschuiven van de ntu op gaat; maar nu niet. Uiteindelijk met moeite dat schuifje opengekregen. Hierbij heb ik ook de zegel van de ftu verbroken...
Na het opschuiven en ik dacht alles weer werkend te hebben, je raad het al, niks. Geen internet, geen FO lampje op de mediaconverter. Tmobile gebeld en zij kunnen zien dat alles in de wijk goed staat en dat het dus binnenshuis moet zitten.
Oftewel door mijn (domme) acties heb ik wss iets kapot gemaakt. Een afspraak maken met de monteur is niet mogelijk omdat ik eigen hardware gebruik.
En alles je de T-Mobile apparatuur terug aansluit lukt het dan nog steeds niet om een monteursafspraak te maken?Space21 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 06:35:
Een afspraak maken met de monteur is niet mogelijk omdat ik eigen hardware gebruik.
Dat heb al lang geleden teruggestuurd. Het heeft altijd gewerkt naar de laatste tijd buggy. En sinds ik die ntu eraf/erop heb gedaan helemaal niks meerknakworst schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 07:44:
[...]
En alles je de T-Mobile apparatuur terug aansluit lukt het dan nog steeds niet om een monteursafspraak te maken?
Deze route heb ik via KPN Glasvezel vanuit Oosten van Nederland .MichielFRL schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:43:
[...]
Stuk minder hops dan bij Ziggo
[Afbeelding]
Traceren van de route naar hostio.solutions [45.144.244.34]
via maximaal 30 hops:
1 <1 ms <1 ms <1 ms ***.***.***.***
2 * * 5 ms *-*-*-*.fixed.kpn.net [***.***.***.***]
3 * * * Time-out bij opdracht.
4 * * * Time-out bij opdracht.
5 7 ms 8 ms 7 ms 178.21.17.2
6 79 ms 18 ms 24 ms core01.nl01.as208258.net [46.249.55.197]
7 8 ms 8 ms 8 ms hostio.solutions [45.144.244.34]
De trace is voltooid.
[ Voor 37% gewijzigd door NDSFREAK op 19-12-2020 10:54 ]
Nogmaals tmobile gesproken. Die gaan geen moeite doen. Wellicht is de mediaconverter stuk? Of de kabel tussen de converter en de nt? Welke kabel zou dat zijn? Lc kabel? Blauw naar groen?Space21 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:36:
[...]
Dat heb al lang geleden teruggestuurd. Het heeft altijd gewerkt naar de laatste tijd buggy. En sinds ik die ntu eraf/erop heb gedaan helemaal niks meer
hallo,
ik overweeg een overstap naar t-mobile internet only.
Twijfel echter nogal, omdat ik op dit forum best een aantal meldingen zie, dat mensen een instabiele verbinding ervaren, en dit niet wordt opgelost. Uiteindelijk zit je minimaal 1 jaar aan een abo vast... en internet in geen luxe meer!
ik zit in WBA gebied, maakt dit nog uit kwa mogelijke problemen, heb je meer kans hierop in ODF gebied, of geen verschil?
ik overweeg een overstap naar t-mobile internet only.
Twijfel echter nogal, omdat ik op dit forum best een aantal meldingen zie, dat mensen een instabiele verbinding ervaren, en dit niet wordt opgelost. Uiteindelijk zit je minimaal 1 jaar aan een abo vast... en internet in geen luxe meer!
ik zit in WBA gebied, maakt dit nog uit kwa mogelijke problemen, heb je meer kans hierop in ODF gebied, of geen verschil?
Op het T-Mobile forum is er ook melding over een lage upload snelheid.
https://community.t-mobil...adsnelheid-is-laag-328052
Heb Sander ook even gevraagd of hij lid wil worden op het tweakers forum, hij is technische contact persoon bij T-Mobile
https://community.t-mobil...adsnelheid-is-laag-328052
Heb Sander ook even gevraagd of hij lid wil worden op het tweakers forum, hij is technische contact persoon bij T-Mobile
De verzegeling in de FTU verbtreekt alleen als je de FTU zelf hebt opengemaakt, maar waarom zou je dat doen?? Herstel door KPN Netwerk NL (als dat de beheerder is van het netwerk bij jou in de wijk) kost je al 300 Euro. Een pigtail gebruiken doen vrij veel klanten, maar die maken niet de FTU zelf open.... Ik heb op mijn FTU ook een losse gele fiber cable lopen vanaf de FTU met een pigtail naar de SFP/Gbic op mijn router (dat had ik via T-Mobile zo, en nu bij KPN ook). Ik heb nooit de behoefte gehad om de FTU zelf open te maken......Space21 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 06:35:
Hallo iedereen,
Het is niet dat ik hem wilde openmaken; maar ik kreeg de nt er niet op omdat dat blauwe schuifje in de weg zat. Met een schroevendraaier dat schuifje open gemaakt maar dus per ongeluk die zegel verbroken. Normaliter zou dat schuifje mechanisch open moeten gaan maar nu dus niet.Soundwork schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:07:
[...]
De verzegeling in de FTU verbtreekt alleen als je de FTU zelf hebt opengemaakt, maar waarom zou je dat doen?? Herstel door KPN Netwerk NL (als dat de beheerder is van het netwerk bij jou in de wijk) kost je al 300 Euro. Een pigtail gebruiken doen vrij veel klanten, maar die maken niet de FTU zelf open.... Ik heb op mijn FTU ook een losse gele fiber cable lopen vanaf de FTU met een pigtail naar de SFP/Gbic op mijn router (dat had ik via T-Mobile zo, en nu bij KPN ook). Ik heb nooit de behoefte gehad om de FTU zelf open te maken......
Wellicht dat de mediaconverter/pigtail kabel kapot is. Dat hoop ik dan maar...
Maandagmorgen kpnnetwerk dit verhaal uitleggen.
In de tussentijd geen internet
Ik zou me niet te druk maken over het zegel. Bij mij is die ooit eens door een monteur verbroken en de monteurs die erna hier langs zijn gekomen hebben er nog nooit een woord over gerept.Space21 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:20:
[...]
Het is niet dat ik hem wilde openmaken; maar ik kreeg de nt er niet op omdat dat blauwe schuifje in de weg zat. Met een schroevendraaier dat schuifje open gemaakt maar dus per ongeluk die zegel verbroken. Normaliter zou dat schuifje mechanisch open moeten gaan maar nu dus niet.
Wellicht dat de mediaconverter/pigtail kabel kapot is. Dat hoop ik dan maar...
Maandagmorgen kpnnetwerk dit verhaal uitleggen.
In de tussentijd geen internet
Korte follow-up: dit lijkt alleen te spelen bij routes over de AMS-IX, vanaf de "buitenkant" houdt de traceroute daar bij de router op de AMS-IX op.ANdrode schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:30:
[...]
Je kan altijd vanaf de andere kant kijken hoe het verkeer loopt. Je gaat routing niet verbergen, BGP is transparant. Ik zie bij ICMP traceroute ook dat traces over bepaalde traces ontbreken en dat uitgaand en ingaand er anders uit zien. tcptraceroute ziet er weer anders uit.
Ik zou er vanuit gaan dat er een firewall-product is neergezet naar aanleiding van de DDOS-aanvallen die problemen gaven.
offtopic:
De upload die niet boven de 100mbit mbit gaat ervaar ik niet, over WiFi op een oudere telefoon >200 mbit: https://www.speedtest.net/result/a/6843047574
Heb je wat foto's van wat je hebt gedaan met de NTU, miscchien dat je hem er verkeerd op klikt?Space21 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 06:35:
Hallo iedereen,
Wordt steeds langzamer hier... Ligt niet aan mijn kant, alles is herstart inclusief de Speedtest server. (Toch handig om zoiets te hebben)

Ik heb het idee dat T-Mobile een beetje veel aan overboeking heeft gedaan en nu onderuit gaat omdat meer mensen thuiswerken en bandbreedte consumeren.

Ik heb het idee dat T-Mobile een beetje veel aan overboeking heeft gedaan en nu onderuit gaat omdat meer mensen thuiswerken en bandbreedte consumeren.
[ Voor 26% gewijzigd door Zorian op 19-12-2020 16:20 ]
Misschien omdat ik toevallig ook een speedtest deed op die server?Zorian schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:19:
Wordt steeds langzamer hier... Ligt niet aan mijn kant, alles is herstart inclusief de Speedtest server. (Toch handig om zoiets te hebben)
[Afbeelding]

Er is geen NTU aangezien er al een Mediaconverter is. Uit het verhaal maak ik op dat dit slechts het plastic kapje is dat je er op schuift en dat zorgt dat de connector vrij komt (door dat blauwe klepje open te duwen).agitri schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:04:
[...]
Heb je wat foto's van wat je hebt gedaan met de NTU, miscchien dat je hem er verkeerd op klikt?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Correct. TK-01 FTU waarbij de verzegeling verbroken is om het klepje naar beneden te laten komen.Barre73 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:02:
[...]
Er is geen NTU aangezien er al een Mediaconverter is. Uit het verhaal maak ik op dat dit slechts het plastic kapje is dat je er op schuift en dat zorgt dat de connector vrij komt (door dat blauwe klepje open te duwen).
Er is door Guidon een patchcover geplaatst naar de losse mediaconverter (de zwarte, AON).
Zou toevallig wezen, echter keek ik live mee met de server stats en zag daar exact dezelfde waardes als in mijn Speedtest.Onskii schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:25:
[...]
Misschien omdat ik toevallig ook een speedtest deed op die server?![]()
[Afbeelding]
Om ook de rest even een update te geven; aangezien de zegel toch al doorbroken was kreeg ik de tip van @Soundwork om de kabel uit de patchcover te halen en direct op de aansluiting te doen (dus zonder dat blauwe kapje). Nog geen resultaat, maar ik had wel het idee dat de kabels nog niet goed zaten. Omdat die zegel toch al doorbroken was en het zeer wss een aantal weken gaat duren voordat KPNNetwerk hier uberhaupt gaat zijn dacht ik de FTU open te halen. De pigtail die hierin zit direct aangesloten op de kabel naar de mediaconverter; en raad eens... Werkt! Gewoon weer internet. Helaas nog wel de timeouts die ik eerst ook had maar daar hebben meer problemen last van. V/d week maar even contact hebben met KPNNetwerk en dit verhaal uitleggen; hopelijk doen ze niet zo moeilijk. Kan ik iniedergeval volgende week weer lekker thuiswerken.Soundwork schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:06:
[...]
Correct. TK-01 FTU waarbij de verzegeling verbroken is om het klepje naar beneden te laten komen.
Er is door Guidon een patchcover geplaatst naar de losse mediaconverter (de zwarte, AON).
Ik hoop dat het verwijderen van de mediaconverter die ping timeouts oplost. @agitri heeft hier ook last van. Die komt woensdag a.s. binnen.
Zitten zowel jij als @agitri via KPN WBA gekoppeld (dus max 100 Mbps abonnement)?Space21 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:37:
[...]
Om ook de rest even een update te geven; aangezien de zegel toch al doorbroken was kreeg ik de tip van @Soundwork om de kabel uit de patchcover te halen en direct op de aansluiting te doen (dus zonder dat blauwe kapje). Nog geen resultaat, maar ik had wel het idee dat de kabels nog niet goed zaten. Omdat die zegel toch al doorbroken was en het zeer wss een aantal weken gaat duren voordat KPNNetwerk hier uberhaupt gaat zijn dacht ik de FTU open te halen. De pigtail die hierin zit direct aangesloten op de kabel naar de mediaconverter; en raad eens... Werkt! Gewoon weer internet. Helaas nog wel de timeouts die ik eerst ook had maar daar hebben meer problemen last van. V/d week maar even contact hebben met KPNNetwerk en dit verhaal uitleggen; hopelijk doen ze niet zo moeilijk. Kan ik iniedergeval volgende week weer lekker thuiswerken.
Ik hoop dat het verwijderen van de mediaconverter die ping timeouts oplost. @agitri heeft hier ook last van. Die komt woensdag a.s. binnen.
Nu wel. Binnenkort overstappen naar 500mbSoundwork schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:44:
[...]
Zitten zowel jij als @agitri via KPN WBA gekoppeld (dus max 100 Mbps abonnement)?
Als je nieuw op ODF wordt aangesloten (via glasoperator) dan weet ik niet of je nog de SFP in de UDM pro nog kan blijven gebruiken omdat er een kans is dat je op GPON wordt aangesloten. Dan wordt de mediaconverter vervangen door een ONT (het witte vierkantje Huawei kastje)Space21 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:46:
[...]
Nu wel. Binnenkort overstappen naar 500mb
Geen probleem hier ,Eindhoven
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
Jep kpn , max 100/100Soundwork schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:44:
[...]
Zitten zowel jij als @agitri via KPN WBA gekoppeld (dus max 100 Mbps abonnement)?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie