Soundwork schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:46:
[...]
Ok, helder.
Het is voor de klant alleen zeer vervelend dat deze van AON naar GPON gaat.
Maar ik mag ervanuit gaan dat het technisch niet meer mogelijk was om @
pandit opnieuw aan te sluiten op een AON poort binnen de glasoperator switches.
De soap waarin ik verkeer begint zijn ontknoping te krijgen, met dank voor de info die ik hier lees en op de fora van T-Mobile zelf.
Hieronder een stukje geschiedenis met analyse.
Ik zit vanaf 2016 bij Vodafone\T-Mobile, zonder problemen. [nu blijkt op AON] , Bij AON wordt vlan640 gebruikt voor tv en een ander vlan (300?) voor internet, op de Draytek router zitten 2 UTP aansluitingen op VLAN640 voor tv en de andere twee op een ander vlan (300?). Begin oktober heb ik een verhuisverzoek gedaan bij T-Mobile voor een woning 50 meter verder op de datum 23 oktober.
De KPN heeft op 15 oktober op verzoek van T-Mobile direct de aansluiting gerealiseerd (Barre73 heeft dit bevestigd).
Een week later ontving ik van T-Mobile een doos met een Zyxel VMG8825-T50 router en een CVT-3002-PLUS-DR glas convertor (zwart) (achteraf een AON)
Op 23 oktober op 2:00 nachts is in mijn oude huis de verbinding ontkoppeld, dus geen internet\tv etc in mijn oude huis
Op 23 oktober om 12:00 kwam de Guidion monteur die de glasconverter en de router koppelde en ik zou binnen 2 uur gebeld worden dat het zou werken. uiteindelijk werd dit bijna 3 weken met bijna dagelijks bellen\twitteren etc.
Met de kennis van nu was het probleem dat het CVT kastje geen GPON ondersteund en dus niets deed en ik in de centrale anders ben aangesloten zie de berichten hierboven. Niet alleen de glasconverter was onjuist maar ook waren op de Zyxel router de uitgangen op vlan640 vast geconfigureerd. Als gebruiker kan je dit niet zien en niet aanpassen.
T-Mobile kwam na 1,5 week ook achter het GPON issue en stuurde een nieuwe doos met wederom een Zyxel VMG8825-T50 router en een Huawei glas convertor. De Zyxel heb ik in de verpakking gelaten, en de Huawei zelf gemonteerd en aangesloten, helaas zonder internet te krijgen, dit heeft de Guidion monteur die 4 dagen later kwam middels 1 telefoontje opgelost. Eindelijk internet, maar diezelfde avond bleek ik geen tv te hebben.
Met de kennis van nu had ik ook de Zyxel router moeten vervangen omdat daar de uitgangen op vlan300 staan geconfigureerd voor IPTV
Na wederom de nodige belsessies met T-Mobile kwam Guidion voor de derde keer langs en constateerde dat alles goed was aangesloten en belde nog met en collega en liet een ticket aanmaken en vertrok weer.
een aantal dagen later ontving ik voor de derde keer een roze doos met een nieuwe Entone ontvanger, die ook niks deed

. Totdat ik op T-Mobile forum werd geattendeerd dat de Zyxel routers op een VLAN worden geconfigureerd. Ik heb de tweede Zyxel router identiek geconfigureerd (IP reeks, DHCP etc) en verwisselt met de aanwezige Zyxel. De Tv-box liep hierna wel door en ik kon zelfs inloggen, maar nul kanalen. Dat is het laatste issue wat ik nog heb.
De soap is dus niet voorbij, wel is uit het bovenstaande lering te trekken zowel voor T-Mobile, Guidion en Ik)
[
Voor 0% gewijzigd door
pandit op 20-11-2020 16:03
. Reden: typo ]