[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 233 Laatste
Acties:
  • 1.894.041 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:41
DennisCle schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:25:
Ik heb zo'n Zyxel router, net even elektriciteit eraf gehaald om een lampje op te hangen. Nu start de router wel op, maar het enige lampje dat op rood blijft staan is die van de Wifi. Weet niet wat ik kan doen om de wifi terug te krijgen, tips?
Wachten?
De router herstarten?
Ff inloggen en kijken of er iets in de logs staat?
En evt: complete reset van router?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:13
Ik heb zo'n Zyxel router, net even elektriciteit eraf gehaald om een lampje op te hangen. Nu start de router wel op, maar het enige lampje dat op rood blijft staan is die van de Wifi. Weet niet wat ik kan doen om de wifi terug te krijgen, tips?
Misschien per ongeluk het 'wifi' knopje op de achterkant van het modem ingedrukt? En dat hij daarom nu uit staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56

Stronkie

Where wind is Trouble

Chris.nl schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Alleen je edit klopt, Vlan 300 rules them all.

Verder is/was het.
- 100 management (overbodig bij gebruik eigen hardware)
- 300 internet
- 640 IPTV
Aangepast inderdaad , was moe toen ik het schreef . En ik heb het nog eens nagevraagd in onze techchat.

Al onze modems gebruiken nog steeds alle Vlan's . Alleen mensen die natuurlijk de diensten afnemen , dus alleen Internet zal geen Vlan 640 gebruiken.

Bovendien alleen mensen met het TVX platform maken geen gebruik van de IPTV Vlan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:07
Vraag met betrekking tot stabiliteit & T-Mobile Thuis glasvezel.

Eigen ervaring:
Uiteindelijk naar lang wachten ben ik begin april aangesloten op het nieuwe glasvezel netwerk.
Gedurende de eerste 2 maanden had ik na mijn idee altijd een goede en stabiele verbinding;
strakke ping 3-4ms en een bijbehorende ~ 950 Mbit up en download snelheid.

Echter na de eerste 2 - 3 maanden is het netwerk na mijn gevoel toch stap voor stap veder achter uit gegaan. Steeds vakeer kwam uitval voor, random eens per week met een korte periode van 1 - 5 minuten waarin er geen verbinding is.

In de loop van de tijd is dit echter verergerd zijn niet alleen deze random momenten met korte hick-ups van toepassing maar ook steeds langere momenten 10 - 60 minuten waarin er geen internet verbinding tot stand komt. Vaak gebeurt dit overdag tussen 13:00 - 15:00*. Geen van deze keren heb ik zelf actie hoeven ondernemen (mediaconverter of modem reset en werd er zelf weer een connectie tot stand gebracht).

* Dit kan ik uiteraard zelf niet hard maken, maar wat ik wel vaak merk is dat als de verbinding uitvalt ze in de straat bezig zijn met de aanleg / aansluiting van een nieuw adres. Geen idee wat de exacte naam is maar dan halen ze zelfs de splitter distributie kast uit de grond.

Nooit is er een storing te vinden op: https://www.t-mobile.nl/k...huis/storing-en-onderhoud dan wel https://community.t-mobil...of-vaste-telefonie-284385

Vandaag is het weer zo ver echter geven ze wel aan dat er een storing is met het bericht:
9:00 Ook ontvangen we meldingen dat een aantal van onze klanten problemen ondervindt in Den Haag. Dit lijkt inmiddels opgelost. Een herstart van het modem (en zwarte media converter) zorgt voor herstel van de verbinding.
Het herstarten van de mediaconverter en me router zorgt helaas niet voor een terugkerende verbinding. Asus router blijft aangeven: YOUR ISP'S DHCP DOES NOT FUNCTION PROPERLY. Aan de analyser te zien speelt dit probleem al sinds 5uur vanmorgen daar er vanaf die tijd 0 traffic meer is gegenereerd.

Duidelijke communicatie dan wel oorzaken of pro-actief melden door T-Mobile is helaas geen sprake van. Dit zou het enigszins werkbaar maken, want dan weet je gewoon van te voren waar je aan toe bent.

Aansluiting opzet:
glasvezel -> Mediaconverter-> eth. kabel -> Asus router met juiste VLAN 300 settings.

Hoe is jullie ervaring tot nu toe met betrekking tot de stabiliteit van dit (nieuwe) netwerk?
& kunnen jullie je ook identificeren met de bovenstaande ervaring?

[ Voor 5% gewijzigd door Macsylver op 13-10-2020 14:24 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Laatst online: 18:56

Stronkie

Where wind is Trouble

Zyxel modem heeft geen Rood wifi lampje

Van links naar rechts de ledjes uitgelegd

1 - Power
2 - WaN
3 - Internet
4 - 2.4 ghz Wifi
5 - 5 ghz Wifi

dus dat lampje geeft aan dat je wel verbinding hebt met een netwerk , maar dat netwerk is geen internet. Het wereld bolletje moet groen knipperen als je internet hebt

Bovendien , Nooit het modem een reset geven , mag niet meer. Powerflip is het enige wat je nog mag / kan doen met het modem.

Heb je trouwens glas of DSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refelian2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 22:58
Macsylver schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:25:
Vraag met betrekking tot stabiliteit & T-Mobile Thuis glasvezel.

Eigen ervaring:
Uiteindelijk naar lang wachten ben ik begin april aangesloten op het nieuwe glasvezel netwerk.
Gedurende de eerste 2 maanden had ik na mijn idee altijd een goede en stabiele verbinding;
strakke ping 3-4ms en een bijbehorende ~ 950 Mbit up en download snelheid.

Echter na de eerste 2 - 3 maanden is het netwerk na mijn gevoel toch stap voor stap veder achter uit gegaan. Steeds vakeer kwam uitval voor, random eens per week met een korte periode van 1 - 5 minuten waarin er geen verbinding is.

In de loop van de tijd is dit echter verergerd zijn niet alleen deze random momenten met korte hick-ups van toepassing maar ook steeds langere momenten 10 - 60 minuten waarin er geen internet verbinding tot stand komt. Vaak gebeurt dit overdag tussen 13:00 - 15:00*. Geen van deze keren heb ik zelf actie hoeven ondernemen (mediaconverter of modem reset en werd er zelf weer een connectie tot stand gebracht).

* Dit kan ik uiteraard zelf niet hard maken, maar wat ik wel vaak merk is dat als de verbinding uitvalt ze in de straat bezig zijn met de aanleg / aansluiting van een nieuw adres. Geen idee wat de exacte naam is maar dan halen ze zelfs de splitter distributie kast uit de grond.

Nooit is er een storing te vinden op: https://www.t-mobile.nl/k...huis/storing-en-onderhoud dan wel https://community.t-mobil...of-vaste-telefonie-284385

Vandaag is het weer zo ver echter geven ze wel aan dat er een storing is met het bericht:

[...]

Het herstarten van de mediaconverter en me router zorgt helaas niet voor een terugkerende verbinding. Asus router blijft aangeven: YOUR ISP'S DHCP DOES NOT FUNCTION PROPERLY. Aan de analyser te zien speelt dit probleem al sinds 5uur vanmorgen daar er vanaf die tijd 0 traffic meer is gegenereerd.

Duidelijke communicatie dan wel oorzaken of pro-actief melden door T-Mobile is helaas geen sprake van. Dit zou het enigszins werkbaar maken, want dan weet je gewoon van te voren waar je aan toe bent.

Aansluiting opzet:
glasvezel -> Mediaconverter-> eth. kabel -> Asus router met juiste VLAN 300 settings.

Hoe is jullie ervaring tot nu toe met betrekking tot de stabiliteit van dit (nieuwe) netwerk?
& kunnen jullie je ook identificeren met de bovenstaande ervaring?
Over het algemeen wel positief. Ik heb een soortgelijke setup, ipv een asus heb ik een tplink ac2600 met OpenWrt erop. Ik heb wel problemen met Geforce Now waar ik nog mee bezig ben om dat te troubleshooten.

Staat IGMP snooping uit/aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

@Stronkie
Heb inderdaad een Zyxel router en een 610 STB. Gebruik echter de Zyxel niet maar mijn eigen router.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Stronkie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

Zyxel modem heeft geen Rood wifi lampje

Van links naar rechts de ledjes uitgelegd

1 - Power
2 - WaN
3 - Internet
4 - 2.4 ghz Wifi
5 - 5 ghz Wifi

dus dat lampje geeft aan dat je wel verbinding hebt met een netwerk , maar dat netwerk is geen internet. Het wereld bolletje moet groen knipperen als je internet hebt

Bovendien , Nooit het modem een reset geven , mag niet meer. Powerflip is het enige wat je nog mag / kan doen met het modem.

Heb je trouwens glas of DSL
Bedoelde het internet lampje inderdaad. Uiteindelijk met de helpdesk de kanalen in de converter veranderd en daarna lukte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:10
Is er al wat meer bekend over de nieuwe t-mobile thuis update? Is inmiddels al 3 maanden geleden maar niks meer over gehoord

[ Voor 13% gewijzigd door DoubleYouPee op 13-10-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
DoubleYouPee schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:53:
Is er al wat meer bekend over de nieuwe t-mobile thuis update? Is inmiddels al 3 maanden geleden maar niks meer over gehoord
Wat bedoel je met update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 00:16

HaterFrame

Well... Poo came out!

Nieuwe tv platform voor bestaande gebruikers denk ik.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:13
@DoubleYouPee hier vandaag overgegaan als test gebruiker naar het nieuwe tv kijken.

Weinig over te melden, paar kleine veranderingen. Oude situatie bleef je tv zender zichtbaar én hoorbaar als je naar de guide/gids switched. Nieuwe situatie krijg je enkel de gids te zien en niet meer de zender erbij waar je naar keek. Dit was wat mij tot nu toe gelijk opviel.

Voordeel is dat je een week terug kunt kijken, voorheen geloof ik een betaalde optie waarover ik niet beschikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Hoezo test gebruiker? De uitrol begon toch al 3 maanden geleden? Dacht dat abonnementen na 1 juli het zelfs al automatisch kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Purehz schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:49:
@DoubleYouPee hier vandaag overgegaan als test gebruiker naar het nieuwe tv kijken.

Weinig over te melden, paar kleine veranderingen. Oude situatie bleef je tv zender zichtbaar én hoorbaar als je naar de guide/gids switched. Nieuwe situatie krijg je enkel de gids te zien en niet meer de zender erbij waar je naar keek. Dit was wat mij tot nu toe gelijk opviel.

Voordeel is dat je een week terug kunt kijken, voorheen geloof ik een betaalde optie waarover ik niet beschikte.
Hoe verhoudt de beeldkwaliteit zich tegenover het oude platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
@DoubleYouPee en @HaterFrame er zijn in dit topic inmiddels meerdere mensen die al op het nieuwe TV platform zitten. Ervaringen daarover zijn er dus al te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

rens-br schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:24:
@DoubleYouPee en @HaterFrame er zijn in dit topic inmiddels meerdere mensen die al op het nieuwe TV platform zitten. Ervaringen daarover zijn er dus al te vinden.
Dat weet ik, maar hoe meer ervaringen gedeeld worden hoe beter toch? Iedereen heeft er een andere kijk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:05
HaterFrame schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:13:
[...]
Dat weet ik, maar hoe meer ervaringen gedeeld worden hoe beter toch? Iedereen heeft er een andere kijk op.
Volgens mij gaat het er om dat je een vraag stelt die al eerder gesteld is, dus je kunt gewoon het antwoord vinden als je even terugzoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Exocet schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:05:
Sinds gisteren ook glasvezel van T-Mobile en alles werkte met de Zyxel modem. Hierna m'n USG ipv de Zyxel geplaatst, VLAN op 300 en IGMP snooping aan voor LAN. Internet werkt, maar TV kastje werkt niet. Start wel op, maar scherm blijft zwart.
Is dan de conclusie dat ik nog op het oude netwerk zit en de TV dus nog op een apart VLAN?
Ik heb contact gehad met T-Mobile, maar ik zit dus wel op het nieuwe TV platform.
Wat zou dan de reden kunnen zijn dat de TV niet werkt op de USG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 18:22
@Exocet mogelijk staat IGMP snooping aan, ik heb dat nu uitstaan.

Moet nog eens uitzoeken hoe ik dat goed kan routeren over mijn Pfsense en Juniper, momenteel knipperen alle poortjes alsof ik een loop heb :P

@Barre73 Is inderdaad Dik en blauw, en een GN02, alleen dan met passief bovendeel en dus enkel een kap.
Apart eigenlijk van de trekkracht, je zou zeggen dat met een juiste mantel veel te bereiken is, alleen zie nergens echt speciale glaskabels met andere eigenschappen dan een simpel dun kwetsbaar kabeltje.

Warmte is idd een ding, alleen betwijfel ik of de verwarming ooit de 70 graden aantikt (specs van fs.com kabels), echter, hoe de vezel moet lopen + de kwetsbaarheid, heeft mij doen besluiten het voorlopig zo te laten, anders wordt mijn netwerk te "homelab" achtig, en dat heb ik nu netjes gescheiden. Ook zou het zo zijn dat als ik de glasvezel op de Juniper laat binnenkomen, WAN en LAN op dezelfde switch gerouteerd worden, opzich prima, alleen één kleine fout en je staat bloot, dat is nu netjes gescheiden van elkaar.

Daarnaast twijfel ik nog altijd heel erg over de flexibiliteit van een glasvezel + SFP, ik heb bijvoorbeeld geen idee of dezelfde setup zou werken indien ik ooit besluit naar Tweak, KPN, XS of een andere partij over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
randommen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:14:
Apart eigenlijk van de trekkracht, je zou zeggen dat met een juiste mantel veel te bereiken is, alleen zie nergens echt speciale glaskabels met andere eigenschappen dan een simpel dun kwetsbaar kabeltje.
Glasvezel wordt eigenlijk altijd in een holle buis geblazen. Dus de holle buis wordt door de muren getrokken naar het eindpunt, en dan gaat pas de glasvezel er doorheen, simpelweg omdat het materiaal zo breekbaar is.

Als je glas wil doortrekken zou ik het laten doen door een professional die de juiste materialen heeft en het netjes getest af kan lassen. Makkelijker is om het gewoon op UTP te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
rens-br schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:24:
Ik ben niet per se benieuwd naar de ervaringen, maar naar de uitrol. Is dit random? Of moet je iets doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DoubleYouPee schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:55:
[...]

Ik ben niet per se benieuwd naar de ervaringen, maar naar de uitrol. Is dit random? Of moet je iets doen?
Random en je krijgt vanzelf een e-mail als je overgezet wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:13
DoubleYouPee schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:05:
Hoezo test gebruiker? De uitrol begon toch al 3 maanden geleden? Dacht dat abonnementen na 1 juli het zelfs al automatisch kregen.
Mail van 24 sept:
Beste meneer ....,

Goed nieuws, de compleet vernieuwde T‑Mobile TV dienst is nu ook geschikt gemaakt voor het type TV-Box dat jij gebruikt. En jij kan dit als eerste testen. Gratis en heel makkelijk. Meld je voor 1 oktober aan!

Moest mij toch echt aanmelden om te testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

swhnld schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:39:
[...]

Volgens mij gaat het er om dat je een vraag stelt die al eerder gesteld is, dus je kunt gewoon het antwoord vinden als je even terugzoekt.
Die antwoorden had ik al gelezen en zijn wisselend, blijkbaar is het raar dat ik graag verschillende meningen en ervaringen verzamel? Daar is dit topic toch ook voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
HaterFrame schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Die antwoorden had ik al gelezen en zijn wisselend, blijkbaar is het raar dat ik graag verschillende meningen en ervaringen verzamel? Daar is dit topic toch ook voor?
Het gaat hier om inzet tonen en elkaar helpen. Dus als je gevraagd had, ik lees van deze personen A en van deze personen B en dat is tegenstrijdig, want op T-Mobile website zeggen ze C, wat is het nu? Dan was het anders geweest. Het gaat om de diepte zoeken.
Mocht het nog niet duidelijk zijn, stuur me een persoonlijk bericht en dan vervuilen we dit topic niet verder met deze off topic discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Nee het is duidelijk, mij zie je hier niet meer. Als alles in sjabloontjes gegoten moet zijn en er geen ruimte is voor een gewone vraag naar iemand zijn ervaring met een testomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
HaterFrame schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:12:
voor een gewone vraag naar iemand zijn ervaring met een testomgeving.
Ik wil mijn pc best wel even in een testomgeving zetten. Vertel mij maar wat je verwacht van mij en hoe ik in die testomgeving kom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11
NoahAmber schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Ik wil mijn pc best wel even in een testomgeving zetten. Vertel mij maar wat je verwacht van mij en hoe ik in die testomgeving kom...
De testomgeving is het nieuw TMobile tv-platform op de settopbox. Daar kom je met je pc niet in ben ik bang. Ik test al maanden (wellicht ongemerkt al uit de beta), maar vind het een hele verbetering. Qua kwaliteit heb ik niet te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
loeberce schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

De testomgeving is het nieuw TMobile tv-platform op de settopbox. Daar kom je met je pc niet in ben ik bang. Ik test al maanden (wellicht ongemerkt al uit de beta), maar vind het een hele verbetering. Qua kwaliteit heb ik niet te klagen.
Was ook een beetje flauw van mij.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Is T-mobile weer aan het kutten met vage bedoeningen m.b.t verkeer routen via Duitsland?

Nu de tweede dag op rij dat ik opeens in de middag sluggish internet ervaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ja, plotseling lag en DNS-problemen hier vanuit Alphen aan den Rijn.

[ Voor 52% gewijzigd door CodeCaster op 14-10-2020 15:57 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefkor
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:09
De Bilt ook down, inderdaad weer een DNS probleem.

[ Voor 51% gewijzigd door stefkor op 14-10-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
CodeCaster schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:52:
Ja, plotseling lag en DNS-problemen hier vanuit Alphen aan den Rijn.
Hier ook DNS problemen, ODF, Amersfoort. VPN naar het werk bleef draaien, dus geen internet probleem an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 08:03
Ahh daarom deed Whatsapp het weer niet. Veenendaal ook dus, ook ODF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Ah, dan ligt het (gelukkig, tis maar hoe je het bekijkt) buiten mijn eigen netwerk.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 12:39
Hier ook een niet werkende DNS. ODF Dordrecht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dehardstyler
Voor mijzelf is het allemaal niet zo'n probleem dit, maar ik ga toch maar stoppen met vrienden en familie te laten overstappen naar T-Mobile. Het begon als hulp om ze te laten stoppen met teveel betalen, maar als het elke keer zo gaat, dan komt het gezeik uiteraard mijn kant op. Jammer dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb een Draytek Vigor 2132F, en via diens webinterface naar LAN >> General Setup >> Lan 1 >> Details Page:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_Aw3i-oz3gBQ_xWpzcv5APupO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Sn2BQ6HZ6VOGm4SB9KryiBF.png?f=user_large

8.8.8.8 is Google's DNS-server, dit werkt voor mij.

Wel even een ipconfig /renew uitvoeren in Windows, of de WiFi van je mobiele apparaat uit- en weer aanzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 14-10-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:00:
Ah, dan ligt het (gelukkig, tis maar hoe je het bekijkt) buiten mijn eigen netwerk.
Mijn VPN naar Citrix van de klant werkte nog. Dus ik dacht probleem lokaal, pc reboot. Blijkt het T-Mobile DNS, nu kan ik natuurlijk niet aanloggen. Moet ik weer in de modem duiken om de DNS te wijzigen, zucht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aswin
  • Laatst online: 14-08 10:04
Is er een storing bij T-Mobile Thuis op Internet, TV of vaste Telefonie?
[14-10-2020] 16:00 We krijgen meerdere meldingen dat een aantal van onze klanten problemen ondervindt met Internet en TV. Op dit moment werken we hard aan de oorzaak èn de oplossing. Excuus voor het ongemak. In dit topic houden we je op de hoogte.
In Rotterdam ook niet werkend.
Update 16.23: Werkt weer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Ben ik de enige die niet begrijpt waarom mensen niet gewoon standaard een andere DNS server instellen?
pak 8.8.8.8 of 1.1.1.1 en je problemen zijn toch opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
demonic schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:08:
Ben ik de enige die niet begrijpt waarom mensen niet gewoon standaard een andere DNS server instellen?
Omdat bij mij sowieso al alles via VPN's loopt. Alleen de werk telefoon die verbindt gewoon met de T-Mobile router en daar heb ik niks in aangepast. Ga ik zo dus alsnog even doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 12:39
Ik had gehoopt dat die van t-mobile nog sneller is ivm in eigen netwerk en een stukje privacy. Maar blijkbaar is het heel lastig om een DNS server in de lucht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
InfoTracer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Ik had gehoopt dat die van t-mobile nog sneller is ivm in eigen netwerk en een stukje privacy. Maar blijkbaar is het heel lastig om een DNS server in de lucht te houden.
daar heeft iedere provider last van hoor. meestal is 1.1.1.1 of 8.8.8.8 sneller als die van de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik had hem op DNS-proxy staan, ik was in de veronderstelling dat dit nodig was om lokale dns verwijzingen binnen je netwerk te kunnen herleiden, dus bijvoorbeeld je NAS via systeemnaam ipv het ip adres.
Maar dit lijkt ook te werken met vaste instellingen op google dns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Tijdje terug was er een storing dat alle alternatieven het niet deden, en die van T-mo zelf wel. heb nu een combi van beide ingesteld, of de ene, of de andere leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:27

rally

Deyterra Consultancy

demonic schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

daar heeft iedere provider last van hoor. meestal is 1.1.1.1 of 8.8.8.8 sneller als die van de provider.
Ik gebruik als het even mogelijk is niet de DNS van mijn provider inderdaad.

MIjn lijstje van DNS servers (in volgorde van voorkeur)

1.1.1.1 (Cloudflare)
9.9.9.9. (Quad9/IBM)
208.67.222.222 (OpenDNS/Cisco) -> Backup is 208.67.220.220
8.8.8.8 (Google) -> Backup is 8.8.4.4

Meestal zet ik ze in deze volgorde in de router (in Unifi kun je 4 DNS servers toevoegen) en ik heb eigenlijk nooit DNS problemen gehad bij mijn klanten.

Bovendien merk ik (en mijn klanten overigens ook) dat browsen aanzienlijk sneller gaat als DNS lookups vlotjes verlopen. Veel DNS servers van providers zijn langzamer dan bovenstaande lijstje.

Zelf gebruik ik overigens NextDNS.io omdat ik hier ook blacklisting/whitelisting mee kan doen. Vind ik wel zo handig/veilig.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

dehardstyler schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:03:
Voor mijzelf is het allemaal niet zo'n probleem dit, maar ik ga toch maar stoppen met vrienden en familie te laten overstappen naar T-Mobile. Het begon als hulp om ze te laten stoppen met teveel betalen, maar als het elke keer zo gaat, dan komt het gezeik uiteraard mijn kant op. Jammer dit.
Ja, dat. Ik ben op zich dolblij met mijn 1 Gbps glasvezel en onbeperkt mobiel bellen en data voor samen € 50 per maand.

Het mobiele bereik binnenshuis is echter belabberd, en de internetverbinding hapert al zolang ik hier woon. Tijdens een uurtje Rocket League heb ik een handvol keren lag en packetloss gedurende meer dan een seconde, terwijl m'n ping op het scorebord zich doorgaans zo'n beetje tussen de 5 en 15 ms bevindt (bekabeld, vanaf m'n desktop).

Dus de prijs/kwaliteitverhouding is ernaar, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
dehardstyler schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:03:
Heb nu T-mobile DSL 100 mbit, 200 mbit werd niet meer geleverd, kosten e.d. KPN levert het nog wel, ga soms wel twijfelen om over te stappen. Volgens mij is iptv van KPN ook nog eens stabieler en uitgebreider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
CodeCaster schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

Ja, dat. Ik ben op zich dolblij met mijn 1 Gbps glasvezel en onbeperkt mobiel bellen en data voor samen € 50 per maand.

Het mobiele bereik binnenshuis is echter belabberd, en de internetverbinding hapert al zolang ik hier woon. Tijdens een uurtje Rocket League heb ik een handvol keren lag en packetloss gedurende meer dan een seconde, terwijl m'n ping op het scorebord zich doorgaans zo'n beetje tussen de 5 en 15 ms bevindt (bekabeld, vanaf m'n desktop).

Dus de prijs/kwaliteitverhouding is ernaar, zeg maar.
Ja die €50 totaal is precies wat mij nog bij T-Mobile houdt. Anders was ik al lang weg geweest als het rond de prijzen van Telfort of zo lag.

De problemen met gamen heb ik overigens niet en ik game ook redelijk wat uren per week. Ook Rocket League. Dus dat is misschien wel iets om een keer uit te zoeken. Ook het mobiele bereik is bij mij binnen gewoon vol (4 streepjes op Android). Dus ik heb een stuk minder problemen dan jij hebt.
Viper® schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:41:
[...]

Heb nu T-mobile DSL 100 mbit, 200 mbit werd niet meer geleverd, kosten e.d. KPN levert het nog wel, ga soms wel twijfelen om over te stappen. Volgens mij is iptv van KPN ook nog eens stabieler en uitgebreider.
Over TV kan ik niet mee praten, dat heb ik eruit geknikkerd. :P

[ Voor 15% gewijzigd door dehardstyler op 14-10-2020 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
rally schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

Ik gebruik als het even mogelijk is niet de DNS van mijn provider inderdaad.

MIjn lijstje van DNS servers (in volgorde van voorkeur)

1.1.1.1 (Cloudflare)
9.9.9.9. (Quad9/IBM)
208.67.222.222 (OpenDNS/Cisco) -> Backup is 208.67.220.220
8.8.8.8 (Google) -> Backup is 8.8.4.4

Meestal zet ik ze in deze volgorde in de router (in Unifi kun je 4 DNS servers toevoegen) en ik heb eigenlijk nooit DNS problemen gehad bij mijn klanten.

Bovendien merk ik (en mijn klanten overigens ook) dat browsen aanzienlijk sneller gaat als DNS lookups vlotjes verlopen. Veel DNS servers van providers zijn langzamer dan bovenstaande lijstje.

Zelf gebruik ik overigens NextDNS.io omdat ik hier ook blacklisting/whitelisting mee kan doen. Vind ik wel zo handig/veilig.
Ter aanvulling;

Backup Quad9 (wiki)

Backup Cloudflare (wiki)

Beide staan onder services - zowel IPv4 als IPv6

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Comp User schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:45:
[...]

Ter aanvulling;

Backup Quad9 (wiki)

Backup Cloudflare (wiki)

Beide staan onder services - zowel IPv4 als IPv6
1.1.1.1 werkt inderdaad verrekte snel. Bizar dat T-Mobile zelf zo vaak problemen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 10:55
Jeroenneman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:56:
[...]

1.1.1.1 werkt inderdaad verrekte snel. Bizar dat T-Mobile zelf zo vaak problemen heeft.
Die ga ik ook maar eens een tijdje proberen. Niet zo zeer om te problemen bij T-Mobile, maar vanwege mogelijk de hogere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexIsLang
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-07 16:59
Ik ga maandag over. Spannend. Heb 20 jaar XS4ALL gehad (nu KPN) dat is de reden van overstappen. Er blijft naast TM weinig over hier in Vathorst op OBF. Freedom was een optie maar gebruikt KPN hier en straks ook TM maar dan voor dubbele prijs. Dus ik ga de gok maar wagen voor 50 euro de komende 6 maanden, dan gooi ik TV er ook uit. NLZiet voldoet voor mij voor die paar nieuwsprogrammas die ik live kijk, de rest is streaming Netflix of Apple ... apparatuur heb ik zelf dus ga dat Zyxel ding niet gebruiken. Is het verstandig om de media converter er tussen te laten of voldoet de NTU van KPN (XS4ALL) ook prima voor een Gb verbinding?

Nu maar hopen dat de up-time voldoende is ... ivm WfH ;-)

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Mijn abonnement bij KPN loopt af en zat even te kijken naar T-Mobile gezien die nu ook cloud opnames hebben.
Is de max snelheid 100Mbit. 1000 niet beschikbaar en alles er tussenin staat helemaal nergens meer vermeld.

Ligt dit aan mij of is dit echt veranderd?

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:22:
Mijn abonnement bij KPN loopt af en zat even te kijken naar T-Mobile gezien die nu ook cloud opnames hebben.
Is de max snelheid 100Mbit. 1000 niet beschikbaar en alles er tussenin staat helemaal nergens meer vermeld.

Ligt dit aan mij of is dit echt veranderd?
Als T-Mobile moet leveren via de apparatuur van KPN WBA omdat ze niet hun eigen apparatuur in jouw PoP hebben staan, willen ze niet meer leveren dan 100 Mbit. Al het hogere vinden ze te duur qua inkoopprijs. Jij bent nu als klant de dupe van de ruzie die T-Mobile aan het voeren is met KPN.
1 Gbit bij T-Mobile is alleen beschikbaar als ze eigen apparatuur hebben staan. De zogenaamde ODF gebieden zoals ze dat zelf noemen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Barre73 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Als T-Mobile moet leveren via de apparatuur van KPN WBA omdat ze niet hun eigen apparatuur in jouw PoP hebben staan, willen ze niet meer leveren dan 100 Mbit. Al het hogere vinden ze te duur qua inkoopprijs. Jij bent nu als klant de dupe van de ruzie die T-Mobile aan het voeren is met KPN.
1 Gbit bij T-Mobile is alleen beschikbaar als ze eigen apparatuur hebben staan. De zogenaamde ODF gebieden zoals ze dat zelf noemen.
Wat een gezeur zeg.
Tijd dat glasvezel weer door 1 onafhankelijke partij wordt beheerd in plaats van 1 van de aanbieders die een monopolie aan het forceren is.

Helaas valt T-Mobile dan wel een beetje af.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Yup, helemaal ruk die glasvezelmarkt. Zogenaamd een "open netwerk" van KPN. De overheid had nooit mogen toestaan dat Reggefiber werd opgekocht door een organisatie als KPN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 21:46
Jeroenneman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

Yup, helemaal ruk die glasvezelmarkt. Zogenaamd een "open netwerk" van KPN. De overheid had nooit mogen toestaan dat Reggefiber werd opgekocht door een organisatie als KPN...
Netwerk is open, T-mobile mag en kan ten alle tijden in de pop's eigen appratuur hangen. alleen dat doen ze niet in nieuwe gebieden en bestaande gebieden gebruiken ze wel eigen appratuur die toen vofdafone heeft gehangen, maar verders in andere pop's heeft t-mobile nooit verder uitgebreid
dus wijs niet direct kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:53

pinda powerrr

Slow down...

jopoh schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

Netwerk is open, T-mobile mag en kan ten alle tijden in de pop's eigen appratuur hangen. alleen dat doen ze niet in nieuwe gebieden en bestaande gebieden gebruiken ze wel eigen appratuur die toen vofdafone heeft gehangen, maar verders in andere pop's heeft t-mobile nooit verder uitgebreid
dus wijs niet direct kpn
Ik zit juist in een "heel oud" glasvezel gebied. Een van de gemeentes die er vroeg bij wilde zijn. En is dus een WBA gebied, wordt geen andere apparatuur opgehangen. En ik was dus ook Vodafone klant vanaf het begin.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
LexIsLang schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:42:
Ik ga maandag over. Spannend. Heb 20 jaar XS4ALL gehad (nu KPN) dat is de reden van overstappen. Er blijft naast TM weinig over hier in Vathorst op OBF. Freedom was een optie maar gebruikt KPN hier en straks ook TM maar dan voor dubbele prijs. Dus ik ga de gok maar wagen voor 50 euro de komende 6 maanden, dan gooi ik TV er ook uit. NLZiet voldoet voor mij voor die paar nieuwsprogrammas die ik live kijk, de rest is streaming Netflix of Apple ... apparatuur heb ik zelf dus ga dat Zyxel ding niet gebruiken. Is het verstandig om de media converter er tussen te laten of voldoet de NTU van KPN (XS4ALL) ook prima voor een Gb verbinding?

Nu maar hopen dat de up-time voldoende is ... ivm WfH ;-)
Hier ook Vathorst, ben 6 maanden terug over gegaan. NTU en glas unit werden compleet vervangen ivm gigabit aansluiting. Geen serieuze problemen gehad zo ver, alleen wat DNS issues. Stel er een stuk of wat in, inclusief 1 van T-Mobile, dan loopt het wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexIsLang
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-07 16:59
Die NTU had je ook kunnen laten zitten volgens mij... maar zeker weten doe in het niet.

Grappig, had de Aminos al binnen vandaag, even beeld over de XS4ALL verbinding, totdat er een software update overheen kwam ... de streams zijn dus op elk netwerk beschikbaar echter software matig in de Amino afgeschermd.

Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
@Stronkie Kan ik ervoor kiezen om geen 'glasvezelmodem' te nemen, althans de modem niet op de glasvezelkabel aan te sluiten? wat krijg ik dan? Kan ik de modem dan op dat kastje aan de muur aansluiten? Dan kan ik de modem namelijk zelf installeren :7

Zijn er nadelen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
LexIsLang schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 02:05:
Die NTU had je ook kunnen laten zitten volgens mij... maar zeker weten doe in het niet.

Grappig, had de Aminos al binnen vandaag, even beeld over de XS4ALL verbinding, totdat er een software update overheen kwam ... de streams zijn dus op elk netwerk beschikbaar echter software matig in de Amino afgeschermd.
Glasvezel monteur van KPN verwijderde het hele setje, en dan was de nieuwe converter en glas kastje kleiner, monteur gaf aan dat het vanwege de gigabit nodig was dit aan te passen (zat er al sinds XMS). T-Mobile monteur later bracht nog ander glaskabeltje mee dan meegeleverd, meegeleverd was met blauwe stekker, maar moest groen zijn aan KPN zijde. Het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
[...]

Of je zit - zoals bij mij - in de situatie dat ODF beschikbaar is, maar je op WBA aangesloten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Om 9:00 voor 5 minuten had ik weer DNS issue, daarna weer hersteld. VPN met kantoor bleef gewoon werken. ODF, Amersfoort. Zyxel modem.

[ Voor 5% gewijzigd door swhnld op 15-10-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 21:13
Hier nu sinds 2 weken het Zyxel modem, dus geen VLAN meer voor TV/Internet. Nog steeds geen werkend telefoonsignaal 🤬😡.

Sinds de overgang naar de mediaconverter & Zyxel valt om de paar minuten mijn TV signaal uit. Geluid loopt wel door meestal. Soms is het 1 seconden, soms 2 of 3. Heel irritant. Meer mensen dit gehad en een oplossing (alles is al herstart, HDMI al gewisseld, kabels zijn hetzelfde gebleven).... Ik weet ff niet meer hoe ik het kan uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
Tarz schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:38:
Hier nu sinds 2 weken het Zyxel modem, dus geen VLAN meer voor TV/Internet. Nog steeds geen werkend telefoonsignaal 🤬😡.

Sinds de overgang naar de mediaconverter & Zyxel valt om de paar minuten mijn TV signaal uit. Geluid loopt wel door meestal. Soms is het 1 seconden, soms 2 of 3. Heel irritant. Meer mensen dit gehad en een oplossing (alles is al herstart, HDMI al gewisseld, kabels zijn hetzelfde gebleven).... Ik weet ff niet meer hoe ik het kan uitproberen.
Kabels vervangen dan? Zet TV naast modem, korte netwerk kabel er aan, en andere HDMI kabel er tussen, eventueel PC monitor gebruiken als ligt aan TV.

Het probleem afpellen als een ui, elk component uitsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door swhnld op 15-10-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 21:13
swhnld schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:48:
[...]

Kabels vervangen dan? Zet TV naast modem, korte netwerk kabel er aan, en andere HDMI kabel er tussen, eventueel PC monitor gebruiken als ligt aan TV.

Het probleem afpellen als een ui, elk component uitsluiten.
Heb nu de HDMI kabels anders in de Heos versterker geplugd. De tv ontvanger gaat nu in de smart connect box van de Samsung TV, die verbonden is met de Heos. Kijken of daar de oplossing ligt. Even een dagje proberen. HDMI kabel die ik nu gebruik komt rechtstreeks uit de verpakking van T-Mobile. Netwerkkabels getest met laptop in meterkast. Die snelheden zijn ok (al is de download "maar" 500-600 vd 1000. Upload is +/- 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Laatst online: 23:09

KroeT

[...]

Hmm. Ik heb een MC220L mediaconverter. Ik heb zojuist de SFP uit mijn oude Draytek getrokken en in de MC220L geprikt. Vervolgens een UTP-kabeltje (twee verschillende geprobeerd) in de WAN-poort van een UDM Pro gestoken. Hoewel de lampjes op de mediaconverter blij groen branden krijgt de UDM Pro geen ip-adres. Ook als ik een laptop in de mediaconverter prik krijgt die geen ip-adres. Ik heb een gigabit-abonnement dus de mediaconverter zou het moeten doen. Sla ik iets cruciaals over?

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 16:50
KroeT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:09:
Hmm. Ik heb een MC220L mediaconverter. Ik heb zojuist de SFP uit mijn oude Draytek getrokken en in de MC220L geprikt. Vervolgens een UTP-kabeltje (twee verschillende geprobeerd) in de WAN-poort van een UDM Pro gestoken. Hoewel de lampjes op de mediaconverter blij groen branden krijgt de UDM Pro geen ip-adres. Ook als ik een laptop in de mediaconverter prik krijgt die geen ip-adres. Ik heb een gigabit-abonnement dus de mediaconverter zou het moeten doen. Sla ik iets cruciaals over?
Heb je wel de vlan (300) goed staan op de WAN kant van je UDM? Deze komt namelijk getagged binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Tuskermalt schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

Heb je wel de vlan (300) goed staan op de WAN kant van je UDM? Deze komt namelijk getagged binnen.
Verdomd. Dat ga ik na het eten direct proberen. Het klopt wel dat hij untagged is op de betreffende poort van de switch toch?

Met lelijke foto van een beeldscherm omdat ik mijn switch (een TP-Link TL-GS108E gen 3g) buiten het netwerk inregel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E58Nj_shmqiVdtQl2-Hv95WGLRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zuxp0Q8gV5zDzQ86oZZHbIk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door KroeT op 16-10-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
KroeT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Verdomd. Dat ga ik na het eten direct proberen. Het klopt wel dat hij untagged is op de betreffende poort van de switch toch?
Hoe bedoel je van de switch? De poort van de tp-link converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Tuskermalt schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:37:
[...]

Hoe bedoel je van de switch? De poort van de tp-link converter?
Ik heb hierboven synchroon met je vraag een foto ingevoegd met de vlan-settings van de switch. De switch zit met poort 1 aan de mediaconverter. Poort 2 gaat naar de UDM Pro, poort 8 naar de stb.

Vlan 300 is untagged op poort 2. Vlan 640 untagged op poort 8.

[ Voor 7% gewijzigd door KroeT op 16-10-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
KroeT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

Ik heb hierboven synchroon met je vraag een foto ingevoegd met de vlan-settings van de switch. De switch zit met poort 1 aan de mediaconverter. Poort 2 gaat naar de UDM Pro, poort 8 naar de stb.
Ik heb op mijn trunk naar t-mobile ook nog vlan 10 staan de manage vlan. Ergens op tweakers had ik gezien dat die erbij moest. Volgens mij kwam dat op uit Vodafone tijd het kan zijn dat dat niet meer nodig is.
Hoe heb je de instellingen van de WAN staan op je UDM?

[ Voor 5% gewijzigd door Tuskermalt op 16-10-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Laatst online: 00:35
@KroeT Untagged verkeer dat via poort 2 van de switch binnenkomt:moet dit via vlan 1 of vlan 300 worden doorgezet? Ik denk niet dat de switch dat intelligent voor je gaat kiezen. Dus gooi poort 2 uit vlan 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Tuskermalt schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Ik heb op mijn trunk naar t-mobile ook nog vlan 10 staan de manage vlan. Ergens op tweakers had ik gezien dat die erbij moest. Volgens mij kwam dat op uit Vodafone tijd het kan zijn dat dat niet meer nodig is.
Hoe heb je de instellingen van de WAN staan op je UDM?
Zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIh2XEGWdswPk0iGewdvk1NnPMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkZTHOvTxREwRzYxIAScbHND.jpg?f=fotoalbum_large
Maar dat moet ik in de praktijk zo nog testen.

Het gekke is dat de settopbox vanaf poort 8 ook geen ip kreeg.
hcQd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:54:
@KroeT Untagged verkeer dat via poort 2 van de switch binnenkomt:moet dit via vlan 1 of vlan 300 worden doorgezet? Ik denk niet dat de switch dat intelligent voor je gaat kiezen. Dus gooi poort 2 uit vlan 1.
Maar misschien dat die settopbox ivm de dubbele vlans ook niet helemaal lekker werd. Ik zal vlan 1 ook van poort 8 verwijderen.

Ik koppel zo terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuskermalt
KroeT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:05:
[...]

Zo:
[Afbeelding]
Maar dat moet ik in de praktijk zo nog testen.

Het gekke is dat de settopbox vanaf poort 8 ook geen ip kreeg.

[...]

Maar misschien dat die settopbox ivm de dubbele vlans ook niet helemaal lekker werd. Ik zal vlan 1 ook van poort 8 verwijderen.

Ik koppel zo terug
Je hoeft op de udm geen vlan 300 te taggen als je die al untagged aanbied via poort 2 van de switch dus probeer dat eens uit de UDM te halen.

En die default vlan 1 ook maar even overal vanaf halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tuskermalt op 16-10-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Dank voor jullie hulp. Ik kom helaas nog niet verder. Ik heb vlan 1 uitgezet op alle poorten die het nu betreft. Ik heb dus vlan 300 en 640 tagged op poort 1, waar dus de kabel van de mediaconverter binnenkomt. Op poort 2 heb ik vlan 300 untagged en op poort 8 vlan 640 untagged. Igmp-sniffing staat uit. Ik heb de UDM Pro aan de wan-zijde op vlan 300 geprobeerd en ook zonder vlan. Noch de UDM Pro, noch de STB krijgen een ip :/.

Als ik overigens de SFP met glas direct in de UDM Pro schuif heb ik direct internet. De SFP is dus vermoedelijk prima. Als ik de UTP vanaf de mediaconverter in de WAN-poort van de UDM Pro stop heb ik ook een ip en internet. Dus het probleem zit 'm echt in de switch en vermoedelijk de vlans.

[ Voor 29% gewijzigd door KroeT op 16-10-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:44
KroeT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:30:

Als ik overigens de SFP met glas direct in de UDM Pro schuif heb ik direct internet. ..... Dus het probleem zit 'm echt in de switch en vermoedelijk de vlans.
Inderdaad. Je UDM Pro verwacht nu dus tagged (vlan 300) verkeer. Dus dan moet je de tag er niet al in de switch ervoor vanaf halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Muis666 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:05:
[...]

Inderdaad. Je UDM Pro verwacht nu dus tagged (vlan 300) verkeer. Dus dan moet je de tag er niet al in de switch ervoor vanaf halen...
Thx. Dat ga ik straks testen. Moet ik de stb ook tagged verkeer via vlan 640 aanbieden? Want die kreeg ook geen ip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuskermalt
@KroeT hoe heb je de poort instelling staan in de switch voor poort 1. Trunk of acces misschien daar even in proberen die op trunk te zetten als je dat nog niet geprobeerd hebt.

De stb heeft untagged 640 nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Tuskermalt op 17-10-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
negena schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 03:07:
@Stronkie Kan ik ervoor kiezen om geen 'glasvezelmodem' te nemen, althans de modem niet op de glasvezelkabel aan te sluiten? wat krijg ik dan? Kan ik de modem dan op dat kastje aan de muur aansluiten? Dan kan ik de modem namelijk zelf installeren :7

Zijn er nadelen? :X
Kan iemand me helpen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
T-Mobile levert zoals het levert en geeft alleen ondersteuning op eigen apparatuur. Eerst wordt je aangesloten, wat je daarna weer loskoppelt moet je zelf weten.

Je kan er niet voor kiezen geen apparatuur geleverd te krijgen, geeft ook niet dan heb je tenminste een back-up zooitje waarvan je weet dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Tuskermalt schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:22:
@KroeT hoe heb je de poort instelling staan in de switch voor poort 1. Trunk of acces misschien daar even in proberen die op trunk te zetten als je dat nog niet geprobeerd hebt.

De stb heeft untagged 640 nodig.
Thx. Mijn switch kent die termen niet, ik kan alleen tagged en untagged vlans koppelen aan poorten. Ik nam aan dat poort 1 door het tagged koppelen van meerdere vlans vanzelf 'trunk' werd en de poorten waar untagged een enkele vlan aan hangt een acces-poort maar je merkt: ik heb er net iets te weinig kaas van gegeten.

Lege settings zien er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjCTWMG0o6SJok1lTe8x4xQKl7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpSc2jURMTl2TkbIxbMcNq7p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door KroeT op 17-10-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
Chris.nl schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:39:
[...]

T-Mobile levert zoals het levert en geeft alleen ondersteuning op eigen apparatuur. Eerst wordt je aangesloten, wat je daarna weer loskoppelt moet je zelf weten.

Je kan er niet voor kiezen geen apparatuur geleverd te krijgen, geeft ook niet dan heb je tenminste een back-up zooitje waarvan je weet dat het werkt.
Uiteraard wil ik wel een modem :D

Waar t om gaat is dat T -Mobile levert aan huishoudens met en zonder glasvezel.

Ik heb glasvezel maar ik wil dat ze me de apparatuur/aansluiting geven die ze ook zouden geven aan een huishouden zonder glasvezel (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Niet online
Heb als nieuwe router aangeschaft de TP-Link Wifi 6 AX6000 wifi-router

Komt als spin in mij netwerk te hangen. Heb alleen I-net van T-mobile.

Aansluiting is: glas>>mediaconverter>>UTP naar router

Neem aan dat ik de vlan ook in moet stellen op deze router. Iemand ervaring met die instelling en waar ik naar moet kijken en vooral waar in te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
negena schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:28:
[...]

Uiteraard wil ik wel een modem :D

Waar t om gaat is dat T -Mobile levert aan huishoudens met en zonder glasvezel.

Ik heb glasvezel maar ik wil dat ze me de apparatuur/aansluiting geven die ze ook zouden geven aan een huishouden zonder glasvezel (8>
Volgens mij krijg je dan hetzelfde Zyxel model, daar zit immers ook een dsl aansluiting op. Met glasvezel krijg je alleen de mediaconverter extra. Of ik moet de vraag totaal niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
negena schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:28:
Zoals @Chris.nl ook aangeeft krijg je bij zowel xDSL als Glas de Zyxel die in de openingspost vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Laatst online: 31-05 22:12
Vanwege de prijs en geadverteerde snelheid van T-Mobile overweeg ik na 8 jaar te vertrekken bij Telfort (welke nu overgenomen is door KPN).

Ik lees het e.e.a. over een (nog lopende?) migratie / herindeling, een (beta?) vernieuwing in de ITV en iets over juist wel of geen Zyxel modem.

Wie kan en wil het e.e.a. toelichten (stand van zaken) en is dit het moment om over te stappen of kan ik beter even wachten?

Ik ben maar een wannabe Tweaker en heb geen eigen netwerkapparatuur staan en zal dus vooralsnog het standaard geleverde spul gebruiken.

Wil in de nabije toekomst wel de CCNA en CCNP gaan volgen, mijn Ubuntu "servertje" uitbreiden, een fatsoenlijke switch en router plaatsen en wellicht wat meer gaan prutsen met het thuisnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeP2013
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-06 19:04
Ik zit nu tijdje bij tmobile. Heb een fritz extender erbij gekregen om internet op zolder goed te hebben. Helaas red ik het op een punt op zolder niet, waardoor mn chromecast (gen 1) zeer slecht tot geen wifi heeft. Ik overweeg een deco m5 systeem aan te schaffen. Hoe zijn de ervaringen daarmee? Kan ik dan de poorten van de huawei nog gebruiken? Heb daarnaast nog een 5 poorts switch. Werkt dat allemaal samen? Wat zouden jullie potentiele oplossingen zijn? (Deco m5 prijs voor 3pack vind ik duur zat namelijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

sanscorp schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:56:
Vanwege de prijs en geadverteerde snelheid van T-Mobile overweeg ik na 8 jaar te vertrekken bij Telfort (welke nu overgenomen is door KPN).

Ik lees het e.e.a. over een (nog lopende?) migratie / herindeling, een (beta?) vernieuwing in de ITV en iets over juist wel of geen Zyxel modem.

Wie kan en wil het e.e.a. toelichten (stand van zaken) en is dit het moment om over te stappen of kan ik beter even wachten?

Ik ben maar een wannabe Tweaker en heb geen eigen netwerkapparatuur staan en zal dus vooralsnog het standaard geleverde spul gebruiken.

Wil in de nabije toekomst wel de CCNA en CCNP gaan volgen, mijn Ubuntu "servertje" uitbreiden, een fatsoenlijke switch en router plaatsen en wellicht wat meer gaan prutsen met het thuisnetwerk.
Hé @sanscorp wij kennen elkaar nog van het 156 forum 8)

Als nieuwe abonnee krijg je sowieso gelijk het nieuwe platform. Dus met de mogelijkheid om cloud op te nemen en nog wat extra's.
De Zyxel is de standaard modem die je krijgt en in de basis is het een prima ding. Kan er redelijk wat aan instellen en is behoorlijk stabiel. Enige is dat de interface tergend traag is.

Als je dit topic doorleest, dan zie je meerdere users die allerlei setups hebben. Van klein beetje veranderd netwerk, tot exotische setups, feitelijk is er best veel mogelijk.
Vanaf het nieuwe platform loopt alles via VLAN 300 en zelfs op het T-Mobile forum kom je een officiële handleiding tegen met alle instellingen, zie ook de link in de startpost.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Laatst online: 31-05 22:12
Ja dat klopt haha. helaas wel steeds minder actief daar, sterft langzaam uit.
Inmiddels zelf ook al ruim een jaar een 156 meer.

Geen bewaren dus om het gelijk aan te vragen? :) Dienst is ook stabiel? DNS zal ik sowieso aanpassen.

[ Voor 65% gewijzigd door sanscorp op 18-10-2020 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 15:41
De dienst wel stabiel, alleen zijn die DNS servers er wel een aantal keer uitgeknald maar ik gebruik bij voorkeur nooit die van een ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:27

rally

Deyterra Consultancy

sanscorp schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:18:
Ja dat klopt haha. helaas wel steeds minder actief daar, sterft langzaam uit.
Inmiddels zelf ook al ruim een jaar een 156 meer.

Geen bewaren dus om het gelijk aan te vragen? :) Dienst is ook stabiel? DNS zal ik sowieso aanpassen.
Same here. Ik gebruik zelden de DNS servers van de ISP.

1.1.1.1 - Cloudflare
9.9.9.9 - IBM/Quad9
208.67.222.222 - OpenDNS
8.8.8.8 - Google DNS

Of, zoals ik nu doen: NextDNS.io

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
Is er al een update / meer duidelijkheid?

Fonta in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
rally schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

1.1.1.1 - Cloudflare
9.9.9.9 - IBM/Quad9
208.67.222.222 - OpenDNS
8.8.8.8 - Google DNS

En dan vergeet je nog

https://servers.opennic.org

En Comp User in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

rally schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

1.1.1.1 - Cloudflare
9.9.9.9 - IBM/Quad9
208.67.222.222 - OpenDNS
8.8.8.8 - Google DNS

Die gebruik ik ook, maar sinds kort een USG en daar kan je op twee plekken de DNS invoeren, nu pakt hij er maar twee en niet de vier die ik erin heb gezet :(
(maar dat is meer voor het UBT topic)

Maar heb ook altijd met mijn vorige router andere DNS ingesteld en áls er dan een storing was, dan had ik daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
rens-br schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:10:
[...]

Zoals @Chris.nl ook aangeeft krijg je bij zowel DSL als Glas de Zyxel die in de openingspost vermeld staat.
[quote]
DSL

Voordeel: vrijwel overal beschikbaar, meerdere aanbieders, relatief goedkoop.
Nadeel: afstand tot wijkcentrale bepalend voor de daadwerkelijke internetsnelheid, tv kijken van invloed op internetsnelheid.
Conclusie: dsl is vrijwel overal beschikbaar. Het is aan te raden wanneer je wilt kunnen kiezen tussen meerdere providers en een goedkoper abonnement zoekt. Al zijn er postcodegebieden waar er weinig te kiezen valt/quote]

:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
'Offtopic'

Nieuwbouw wordt DLS niet meer opgeleverd, enkel glas en kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 02:49
DSL is een doodlopend pad, dat neem je alleen maar als er geen alternatief is.
Pagina: 1 ... 103 ... 233 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie