Laten we het hopen, staat een timer bij, nog 19 uur te gaan.....
Niet gewoon custom 580 kaarten van hun? Lijkt me nog erg vroeg om met officieel Vega nieuws te komen.
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Tuurlijk gewoon custom kaarten. Sapphire is er niet trots op dat ze Vega mogen verdelen, maar dat ze weer een nieuwe G4M3RZ-marketing campagne op je los kunnen laten in de vorm van een nieuw shroud ontwerp en misschien zelfs een nieuwe heatsink en/of fans !
Moet je voor de grap ook eens opzoeken hoeveel al die 8800's en rebrands koste. Ik zie parallellen met nu.-The_Mask- schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:01:
[...]
HD 4870 512MB was 299 dollar bij launch en een RX 480 4GB 199 dollar, 100 dollar minder dus.
Verder zal AMD ook eens wat geld binnen moeten gaan halen. Vertrouwen op consumenten die nadenken en zichzelf informeren voordat ze €300 of meer spenderen aan een GPU is overduidelijk te veel gevraagd...
Verder Sapphire. Dadelijk is het gewoon dezelfde koeler, maar nu voor de RX5xx.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
8800GTS (640MB versie) 419 euro, 8800GT 224 euro, 9800GTX 295 euro.DaniëlWW2 schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:27:
[...]
Moet je voor de grap ook eens opzoeken hoeveel al die 8800's en rebrands koste.
Source: mijn inbox...

offtopic:
Uiteindelijk heeft die 8800GT niet veel gekost, want de 8800GTS had nog een aardige restwaarde. De 9800GTX was echter financiël gezien een blunder. 1 april 2008 had ik hem in huis, eind dat jaar weer van de hand gedaan voor een HD4870 (1GB) met een restwaarde van nog geen 120 euro. Buiten dat dat de GTX 280 en GTX 260 enkele maanden na de 9800GTX uitkwamen (
), vernietigde de HD4870 (260 euro) het laatste beetje restwaarde van de gehele 8000 en 9000 series
. Gelukkig hield zijn vervanger, zijnde een HD5870, wel goed zijn waarde en werd ie eigenlijk juist meer waard gedurende het jaar, omdat ze nergens leverbaar waren en er een gigantisch vraag naar was.

Uiteindelijk heeft die 8800GT niet veel gekost, want de 8800GTS had nog een aardige restwaarde. De 9800GTX was echter financiël gezien een blunder. 1 april 2008 had ik hem in huis, eind dat jaar weer van de hand gedaan voor een HD4870 (1GB) met een restwaarde van nog geen 120 euro. Buiten dat dat de GTX 280 en GTX 260 enkele maanden na de 9800GTX uitkwamen (

@Paprika, je moet ook niet bijna alle 8800's kopen joh. 
Verder heb ik mijn 5850 nog steeds, toen ik die eindelijk kon kopen. Mooie tijden, omdat ze Nvidia zo bruut versloegen op dingen zoals verbruik of hitteproductie. Kan me nog herinneren dat er eitjes werden gebakken op Fermi.
Het was ook mijn eerste echte GPU.
Maar hopelijk kunnen we morgen wel zien wat de RX580 nu echt moet kosten. Mag toch hopen dat het minder is dan €350 of zelfs €400+.
Verder heb ik mijn 5850 nog steeds, toen ik die eindelijk kon kopen. Mooie tijden, omdat ze Nvidia zo bruut versloegen op dingen zoals verbruik of hitteproductie. Kan me nog herinneren dat er eitjes werden gebakken op Fermi.
Het was ook mijn eerste echte GPU.

Maar hopelijk kunnen we morgen wel zien wat de RX580 nu echt moet kosten. Mag toch hopen dat het minder is dan €350 of zelfs €400+.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat het binnen X tijd wordt opgelost betekent niet dat AMD al niet veel eerder van iets op de hoogte was en/of werkte aan een oplossing..Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:46:
Wat nog eens onderstreept hoeveel aandacht de RTG-afdeling tegenwoordig aan de software besteedt. Binnen een paar maanden nadat PCPerspective dit vaststelde (metingen met een oscilloscoop: kudos voor dit onderzoek) implementeerde RTG LFC. Binnen 2 weken nadat werd vastgesteld dat de powerdraw via de PCIe te hoog was (een non issue voor normale moederborden en 1 grafische kaart maar qua PR erg onhandig) werd dit via software opgelost,
Verwijderd
Bovendien komen er Vega-GPU's voor die mensen.DaniëlWW2 schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:27:
[...]
Moet je voor de grap ook eens opzoeken hoeveel al die 8800's en rebrands koste. Ik zie parallellen met nu.![]()
Verder zal AMD ook eens wat geld binnen moeten gaan halen. Vertrouwen op consumenten die nadenken en zichzelf informeren voordat ze €300 of meer spenderen aan een GPU is overduidelijk te veel gevraagd...
Wat dat betreft heb ik geen moeite met de 570/580, het zijn prima kaartjes voor wie 150-250 euro wil besteden zolang Nvidia niet met iets beters komt. Zo gauw Nvidia wel met iets beters komt dan heeft AMD kleinere Vega cuts (kleiner dan een GTX 1070 killer) in de aanbieding. Alleen zijn de 570 en de 580 volstrekt oninteressant voor de zogenaamde hardware-enthousiastelingen; minder bang for the buck dan wanneer je een jaar geleden de RX 470/480 had gekocht, te dicht voor Vega en Volta...
Maar goed, hopelijk kan AMD wat geld verdienen met deze refresh, dat mag ook best een keer. \
Waarschijnlijk waren ze er al van op de hoogte en waren ze achter de schermen ermee bezig om aan een oplossing te werken maar dan hadden ze beter de launch met een paar weekjes uitgesteld. Het was veel gedoe voor weinig maar PR-technisch richtte het schade aan, dit had gemakkelijk vermeden kunnen worden.Olaf van der Spek schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:13:
[...]
Dat het binnen X tijd wordt opgelost betekent niet dat AMD al niet veel eerder van iets op de hoogte was en/of werkte aan een oplossing..
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2017 23:21 ]
Nvidia zal wel met een 1060Ti komen, naast de twee verschillende 1060's, want verwarring zaaien.Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:19:
[...]
Bovendien komen er Vega-GPU's voor die mensen.
Wat dat betreft heb ik geen moeite met de 570/580, het zijn prima kaartjes voor wie 150-250 euro wil besteden zolang Nvidia niet met iets beters komt. Zo gauw Nvidia wel met iets beters komt dan heeft AMD kleinere Vega cuts (kleiner dan een GTX 1070 killer) in de aanbieding. Alleen zijn de 570 en de 580 volstrekt oninteressant voor de zogenaamde hardware-enthousiastelingen; minder bang for the buck dan wanneer je een jaar geleden de RX 470/480 had gekocht, te dicht voor Vega en Volta...
Maar goed, hopelijk kan AMD wat geld verdienen met deze refresh, dat mag ook best een keer.

Maar offtopic, ontopic nu. De RX580 8GB zal dan ook echt €250 moeten gaan worden, dan is het echt een winnaar voor de meeste. Niet dat het uitmaakt als men alsnog massaal Nvidia koopt voor wat voor reden dan ook.

Als je nu de prijzen van de RX480 8GB zit, dan ga je toch twijfelen. Of die prijzen worden kunstmatig hoog gehouden en vanaf morgen komen ze in een vrije val terecht, of de RX580 gaat leveringsproblemen krijgen, of ze kosten gewoon €300...
Verder, hoe weet je dat er wel een extra vega cut is? We weten op het moment nog bijzonder weinig over Vega, behalve dat ze ooit eens uitgebracht zullen worden en in ieder geval sneller zullen zijn dan de RX580.
De die-size van Vega, in ieder geval wat betreft de die shots die we tot op heden hebben gezien, is niet bepaald aan de lage kant. Dit heeft natuurlijk zo zijn beperkingen wat betreft hoeveel je met de prijs kunt doen zonder jezelf in de voet te schieten. Er zijn regelmatig degelijke GTX1070 aanbiedingen te vinden (richting de 375 euro) en ze zijn constant voor 400 euro beschikbaar.Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:19:
[...]
Bovendien komen er Vega-GPU's voor die mensen.
Maar goed, hopelijk kan AMD wat geld verdienen met deze refresh, dat mag ook best een keer.
Het zou fijn zijn als we nou eens wat meer te horen zouden krijgen. Grappig genoeg lijken de discussies en hoeveelheid informatie die bekend is erg veel op die van Pascal precies een jaar geleden (al was er natuurlijk wel al meer over de architectuur bekend, juist omdat die niet erg veel gewijzigd was t.o.v. de vorige serie).
In het slechtste geval gebeurt er niets, naar verwachting gaat er in ieder geval iets met de prijzen gebeuren en in het beste geval komt er natuurlijk een directe concurrent voor de GTX 1080 Ti. Een Titan (Xp) killer (op performance) verwacht ik in ieder geval niet, maar het zou niet erg zijn natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 17-04-2017 23:37 ]
Verwijderd
Ja, voor de volle die-size mag je op een pittige prijs rekenen. Vergelijkbaar met Fury?
Cuts met wat beschadigde delen en zo.
We weten dat de RX 580 GPU volledig identiek is aan de RX 480 op de transistor na die iets verfijnd is (volgende iteratie van de GF '14 nm.' FinFET).
Vraag me niet waar hoeveel geld aan de strijkstok blijft kleven: de AIB-partners en de retailers.
Anyway, hopelijk komen ze deze keer met hittepijpen die wel netjes aansluiten op de GPU en de RAM.
En dan nog hopen dat de retailer niet nog even doodleuk geld aanneemt vlak voordat het officieel failliet gaat (#Afuture).
We weten echter inderdaad nog niets over de modellen en de prijzen.
Cuts met wat beschadigde delen en zo.
Prijsgouging (480) en extreme prijsgouging (580). Ik denk dat het wel duidelijk is dat de RX 580 bij lange na geen 300 euro kost bij normale winstmarges. Kijk simpelweg naar wat de MSRP van het referentiemodel van de RX 480 was: $200 voor de 4 GB-versie en $235 of zo voor de 8 GB-versie. De aftermarketmodellen zijn niet veel duurder qua productiekosten, de koeler was volgens mij het enige verschil wat ertoe deed maar ze hadden minder kosten voor het RAM-geheugen (geen 8 GB op de 4 GB modellen). Immers moet ook AMD de PCB ontwikkelen, dat maakt weinig verschil met de PCB-ontwikkelkosten van de AIB-partners.DaniëlWW2 schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:25:
Als je nu de prijzen van de RX480 8GB zit, dan ga je toch twijfelen. Of die prijzen worden kunstmatig hoog gehouden en vanaf morgen komen ze in een vrije val terecht, of de RX580 gaat leveringsproblemen krijgen, of ze kosten gewoon €300...
We weten dat de RX 580 GPU volledig identiek is aan de RX 480 op de transistor na die iets verfijnd is (volgende iteratie van de GF '14 nm.' FinFET).
Vraag me niet waar hoeveel geld aan de strijkstok blijft kleven: de AIB-partners en de retailers.
Anyway, hopelijk komen ze deze keer met hittepijpen die wel netjes aansluiten op de GPU en de RAM.
En dan nog hopen dat de retailer niet nog even doodleuk geld aanneemt vlak voordat het officieel failliet gaat (#Afuture).
Niet, ik speculeer dat er minstens 1 Vega cut zal komen omdat dit heel erg voor de hand ligt. Anders krijg je een belachelijk groot gat tussen de RX 580 van rond de $250 en de volle Vega-kaart, AMD wil concurrentie bieden aan de GTX 1070/1080 en de mensen die al een jaar lang geduldig op zo'n kaart wachten maar voor wie een volle Vega-kaart te duur is en een RX 580 kaart te min is moeten ook aan hun trekken komen als je wil dat ze niet alsnog een Nvidia-kaart kopen. Hell, zelfs ik zou op het punt staan om een Nvidia-kaart te kopen als AMD niets biedt in dit prijssegment en ik haat de praktijken van Nvidia. Er zijn altijd beschaadigde stukken waarmee je geen volle Vega kan leveren maar wel een cut kan leveren, de vraag is alleen hoelang het duurt voordat zo'n cut er komt. Bovendien gaf Koduri vorig jaar aan dat AMD in alle prijssegmenten, waarbij hij ook de prijssegmenten specificeerde, kaarten zal verkopen. Zie het interview bij PC Perspective rond de lancering van Polaris.Verder, hoe weet je dat er wel een extra vega cut is?
Integendeel, wanneer wisten we voor het laatst zoveel over de architectuur voordat de kaart uitkwam?We weten op het moment nog bijzonder weinig over Vega, behalve dat ze ooit eens uitgebracht zullen worden en in ieder geval sneller zullen zijn dan de RX580.
We weten echter inderdaad nog niets over de modellen en de prijzen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2017 23:42 ]
Ik denk dat het beste waar we op mogen hopen ongeveer een 1080Ti qua prestaties in DX11 games voor €500. In DX12/vulkan games krijgen we uiteraard een totale slachting, dat zit er dik in. Maar op DX11 niveau gelijk komen met de 1080Ti, dat zou al een enorme prestatie zijn. Dan iets van €420 voor een 1080 en €340 voor een 1070 equivalent. Realistischer zal denk ik €600, €450 en €350 zijn voor dergelijke prestaties. Dat zou alsnog mooi zijn. Titan whatever killer zou hilarisch zijn, gaat denk ik niet gebeuren. Het zou wel kunnen als de grootste Vega echt een 500nm+ GPU is en een beetje efficiënt blijkt te zijn. Het zal in ieder geval niet aan geheugen bandbreedte liggen lijkt me.Paprika schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:35:
[...]
De die-size van Vega, in ieder geval wat betreft de die shots die we tot op heden hebben gezien, is niet bepaald aan de lage kant. Dit heeft natuurlijk zo zijn beperkingen wat betreft hoeveel je met de prijs kunt doen zonder jezelf in de voet te schieten. Er zijn regelmatig degelijke GTX1070 aanbiedingen te vinden (richting de 375 euro) en ze zijn constant voor 400 euro beschikbaar.
Het zou fijn zijn als we nou eens wat meer te horen zouden krijgen. Grappig genoeg lijken de discussies en hoeveelheid informatie die bekend is erg veel op die van Pascal precies een jaar geleden (al was er natuurlijk wel al meer over de architectuur bekend, juist omdat die niet erg veel gewijzigd was t.o.v. de vorige serie).
In het slechtste geval gebeurt er niets, naar verwachting gaat er in ieder geval iets met de prijzen gebeuren en in het beste geval komt er natuurlijk een directe concurrent voor de GTX 1080 Ti. Een Titan (Xp) killer (op performance) verwacht ik in ieder geval niet, maar het zou niet erg zijn natuurlijk.
Haalt Vega de 1080Ti niet dan zal AMD in ieder geval tussen de 1080 en 1080Ti in moeten zitten en qua prijs op 1080 niveau of lager. Haalt Vega de 1080 net dan heeft AMD een probleem, gezien de waarschijnlijke omvang van Vega.
Wat minder is dat voor zover ik weet heeft AMD/ATi behoorlijk wat dramatische ervaringen gehad met behoorlijk grote GPU's, dus dat wordt nog wat.

Oh en deze vond ik wel amusant. Geen idee of de bron goed is, maar het zou best kunnen kloppen gezien de PS4 en XBONE dan AMD nu meer GPU markt heeft dan Nvidia.
https://www.pcgamesn.com/amd/57-per-cent-gamers-on-radeon
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-04-2017 00:03 ]
Klopt...DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:00:
[...]
Wat minder is dat voor zover ik weet heeft AMD/ATi behoorlijk wat dramatische ervaringen gehad met behoorlijk grote GPU's, dus dat wordt nog wat.
Eigenlijk moeten we dus hopen dat er inderdaad een Vega 10 en een Vega 11 zal zijn. Vega 10 tegenover de 1080Ti en misschien de Titan whatever. Geruchten plaatsen de volle GPU in ieder geval op teraflop prestaties boven de Titan whatever (ja zo noem ik de Xp

Maar een Vega 11, zo rond de 350nm, dat kan een winnaar worden. Daar moeten we denk ik ook op hopen. Kennelijk laat AMD de fabrikanten ook redelijk vrij als het om geheugen gaat, volgens geruchten zonder enige verificatie, en kan zowel GDDR5X als HMB2 worden gebruikt voor Vega. Een leuke 350nm GPU met 8GB GDDR5X zou ik denk ik wel voor tekenen.
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-04-2017 00:56 ]
Bedoel je de HD2900? Ik denk dat de GTX480 van Nvidia recenter is.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:00:
[...]
Overigens zal het mij verder een worst wezen als Vega trager is dan een GTX1080Ti in DX11, als ik een kaart ga kopen dan kijk ik wat hij in de nieuwere API's doet; als hij maar snel zat is in DX11
[ Voor 39% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 18-04-2017 00:57 ]
Goede content daarover overigens.
http://www.anandtech.com/...d-radeon-r9-fury-x-review (pagina 2)
http://www.anandtech.com/show/2679 (alles)
http://www.anandtech.com/show/2556/2
(pagina 1)
http://www.anandtech.com/...d-radeon-r9-fury-x-review (pagina 2)
http://www.anandtech.com/show/2679 (alles)
http://www.anandtech.com/show/2556/2
(pagina 1)
[ Voor 47% gewijzigd door Paprika op 18-04-2017 01:08 ]
Die bijvoorbeeld ja, maar bijvoorbeeld Fury X was ook een mislukking, en groot. AMD scoort eigenlijk altijd goed met 300/350nm ish die GPU's als beste uit de serie. Daarboven krijg je al snel heethoofden die te duur zijn.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 00:55:
[...]
Bedoel je de HD2900? Ik denk dat de GTX480 van Nvidia recenter is.
Je begrijpt me verkeerd :Verwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 23:45:
[...]
In je dromen.
Ik merk het direct en niet een beetje.
[...]
Dat is nu juist het punt, bij AMD kost het 0 euro om FreeSync te krijgen, bij Nvidia kost het 200 euro om G-Sync te krijgen en zij ondersteunen FreeSync niet ondanks dat het een open format is en dat er slechts wat code nodig is om het te ondersteunen. Dat moeten ze zelf weten maar dat maakt het voor mij dat Nvidia geen kaart biedt waarin ik interesse heb want ik besteed liever die 200 euro aan mijn hardware dan dat ik er een veel duurdere maar niet betere G-Sync monitor voor koop.
Of mijn volgende videokaart nou FreeSync of G-Sync support, ik ga echt geen geld uitgeven aan nieuwe monitoren die dat ook ondersteunen dus wat dat betreft maakt het me niks uit
Ik geef mijn leeftijd de schuld-The_Mask- schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:01:
[...]
HD 4870 512MB was 299 dollar bij launch en een RX 480 4GB 199 dollar, 100 dollar minder dus.

Trouwens wat betreft de HD5870 : Uiteindelijk heb ik ze alle vier weggegeven, nadat ik ze iets van 4 a 5 jaar heb gebruikt!
IMHO één van de beste ATi/AMD kaarten aller tijden
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik ben nog altijd wel trots op mijn 3870x2. Dat was wel een speciaaltje die nu bij de mod FeaR aan de muur hangt 
Beest van een kaart, wel een heethoofd
Beest van een kaart, wel een heethoofd
Kan iemand mij vertellen wanneer de reviews uitkomen voor de rx580? Voor een GPU die volgens mij vandaag uit zou moeten komen, zijn de reviews laat toch? (nog niets gezien vandaag) Ik wil deze zomer een pc in elkaar gaan zetten, volledig AMD, en denk dat een rx580 voor mij (1080p) een top kaart zou zijn.

[ Voor 93% gewijzigd door Lampuhkap op 18-04-2017 13:55 ]
@JL Koppelle Het zou best eens kunnen zijn dat de reviewers een embargo hebben totdat de kaarten vandaag door AMD released zijn. Zoiets gebeurt wel vaker.
Dan heb je nog tijd genoeg toch? Er kan nog veel veranderen in de komende maanden. De 480 is al erg geschikt voor 1080p dus dan zal het met de 580 best wel snor zittenJL Koppelle schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:43:
Kan iemand mij vertellen wanneer de reviews uitkomen voor de rx580? Voor een GPU die volgens mij vandaag uit zou moeten komen, zijn de reviews laat toch? (nog niets gezien vandaag) Ik wil deze zomer een pc in elkaar gaan zetten, volledig AMD, en denk dat een rx580 voor mij (1080p) een top kaart zou zijn.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Volgens mij 3 uur Nederlandse tijd. Dan verloopt de NDA, net zoals toen bij Ryzen release.JL Koppelle schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:43:
[ Voor 5% gewijzigd door Louw Post op 18-04-2017 13:56 ]
Thanks voor de reacties! Ik heb nog tijd genoeg, klopt. Ik hoop op een goede prijs voor de rx580 van Asus!winwiz schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:49:
[...]
Dan heb je nog tijd genoeg toch? Er kan nog veel veranderen in de komende maanden. De 480 is al erg geschikt voor 1080p dus dan zal het met de 580 best wel snor zitten
https://videocardz.com/68...rx-580-570-review-roundupJL Koppelle schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:43:
AMD heeft meestal 9uur in de ochtend in USA als embargo tijd, dus hier 15:00.JL Koppelle schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 13:43:
De RX580 ziet er leuk uit, +10% FPS, nog wat meer op min-FPS, betere power profiles voor multimonitor setups en Radeon Chill (slimme FPS cap). Dit is nogsteeds het beste wat ze uit 14nm kunnen halen op dit prijspunt. En nog steeds future/DX12 proof.
EDIT: reviews: AMD Radeon RX 580 en RX 570: rebrand met iets snellere chips
[ Voor 11% gewijzigd door Toettoetdaan op 18-04-2017 15:00 ]
Zooitje video's die net voorbij kwamen zetten
Eens even kijken wat ze melden....
YouTube: Here's Some Radeon RX 580 & 570 Launch Benchmarks
YouTube: MSI RX 580 Gaming X Review vs. GTX 1060: FPS, Power, Thermals
YouTube: AMD RX 500 Series - Card & Price Info - Launch Review
YouTube: RX 570 & 580 Review - AMD Strikes Back... at AMD???
YouTube: Here's Some Radeon RX 580 & 570 Launch Benchmarks
YouTube: MSI RX 580 Gaming X Review vs. GTX 1060: FPS, Power, Thermals
YouTube: AMD RX 500 Series - Card & Price Info - Launch Review
YouTube: RX 570 & 580 Review - AMD Strikes Back... at AMD???
Flinke prijzen nog zeg, als je een beetje rondkijkt op de webshops. Ik had verwacht dat het een beetje dezelfde prijs zou krijgen als de huidige 480's.
Ik kan ze nauwelijks vinden, behalve sommige webwinkels die ze lijken te willen verkopen alsof het Vega is...Louw Post schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:19:
Flinke prijzen nog zeg, als je een beetje rondkijkt op de webshops. Ik had verwacht dat het een beetje dezelfde prijs zou krijgen als de huidige 480's.
Verder is het hier en daar wat winst, gewoon een leuke refresh, nu de prijzen nog.
Ik heb alleen even snel Azerty en Alternate bekeken, maar dat valt me wel een beetje tegen. Vooral omdat ik mijn oog had op de MSI Gaming X 580 8GB.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:21:
[...]
Ik kan ze nauwelijks vinden, behalve sommige webwinkels die ze lijken te willen verkopen alsof het Vega is...
Verder is het hier en daar wat winst, gewoon een leuke refresh, nu de prijzen nog.
Edit: Ooops Alternate is alleen nog 480.
[ Voor 6% gewijzigd door Louw Post op 18-04-2017 15:24 ]
Hahaha, een 580 voor 390 euro bij azerty
Nou ja, gewoon even geduld hebben. Die prijzen zakken wel en anders lekker in duitsland bestellen.
Daar kun je er eentje oppikken voor 280-310 euro. Dus die verzendkosten haal je er zo ook nog wel uit.
Oops, ik zag ook alleen eerst die MSI. De andere zijn normaler geprijsd.

Nou ja, gewoon even geduld hebben. Die prijzen zakken wel en anders lekker in duitsland bestellen.
Daar kun je er eentje oppikken voor 280-310 euro. Dus die verzendkosten haal je er zo ook nog wel uit.
Oops, ik zag ook alleen eerst die MSI. De andere zijn normaler geprijsd.
[ Voor 14% gewijzigd door Zeara op 18-04-2017 15:29 ]
Bij Azerty zijn ze net ook verschenen.Louw Post schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:22:
[...]
Ik heb alleen even snel Azerty en Alternate bekeken, maar dat valt me wel een beetje tegen. Vooral omdat ik mijn oog had op de MSI Gaming X 580 8GB.
https://azerty.nl/categor...ing=12&limit=96&view=grid
Die MSI is inderdaad onzin. Ik zou bijna een typefout willen zeggen toen ze de prijs instelde...
Als je even de exorbitante prijs van de MSI Gaming wegdenkt dan zijn de prijzen rond de €279-€309. ~10% meer prestaties voor ~10-15% hogere prijs.Louw Post schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:22:
[...]
Ik heb alleen even snel Azerty en Alternate bekeken, maar dat valt me wel een beetje tegen. Vooral omdat ik mijn oog had op de MSI Gaming X 580 8GB.
https://www.techpowerup.c...RX_580_Nitro_Plus/32.html
Mmm.
Mmm.

Relatief veel erbij...We expect the Sapphire RX 580 Nitro+ to retail around $280. According to AMD, RX 580 pricing starts at $230.
[ Voor 47% gewijzigd door Paprika op 18-04-2017 15:34 ]

As for the competitive landscape then, AMD’s situation has improved, though I fear by not enough. Across the full spread of games in our benchmark suite, the RX 580 and GTX 1060 6GB change lead a few different times, so the RX 580 is able to best NVIDIA’s best in absolute performance in the right games. The problem for AMD is that those games appear to be too few; as a result the RX 580 trails the GTX 1060 by an average of 7% at both 1080p and 1440p. AMD has narrowed the gap somewhat – this was an 11% deficit with the RX 480 – but not by enough. And coupled with AMD’s worse power efficiency, this puts AMD in a tough spot. The biggest challenge right now is that GTX 1060 prices have come down to the same $229 spot just in time for the RX 500 series launch, so AMD doesn’t have a consistent price advantage. That’s the one thing AMD can change, and it’s likely to be where they need to look next.

Ik word niet heel warm van deze reviews. Het is echt een minimale boost en voor de mensen die net een 480 gekocht hebben, hebben er eigenlijk wel goed aan gedaan.
Dat was ook bekend toch? Deze GPU is bedoelt voor mensen die nog op iets zoals een 78xx zitten. 79xx of een van de rebrands misschien ook nog, hoewel wachten op Vega dan misschien iets logischer is. Verder wint Nvidia weer licht in de meeste DX11 games, en AMD in de paar DX12, dat was ook te verwachten.Robkazoe schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:38:
![]()
[...]
![]()
Ik word niet heel warm van deze reviews. Het is echt een minimale boost en voor de mensen die net een 480 gekocht hebben, hebben er eigenlijk wel goed aan gedaan.
Eigenlijk horen deze GPU's ook rond de €200 te zitten. De RX580 8GB dan misschien €220-230 vanwege het extra geheugen. Een 1060 is ook maar 200mm² en een RX580 is 232mm². Die zou je voor dergelijke prijzen moeten kunnen verkopen. Vega die de prijzen omlaag drukt kan alsnog. De geruchten over Vega 11 dan, Vega 10 lijkt een monster GPU te worden. Dan moet Vega 11 wel materialiseren, en scherp geprijsd worden. AMD kan er ook belang in zien om de prijzen wat hoog te houden zodat ze eens wat geld verdienen. Zal toch ook ooit eens moeten gebeuren.
Ik vind 5-10% sneller eigenlijk wel netjes en ga er dan van uit dat het dezelfde prijs zal zijn na een maandje of zo. Meer dan 10-15% zou zeker niet reëel zijn voor in feite dezelfde chip.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik zou het met aftermarket 480's vergelijkenwinwiz schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:55:
Ik vind 5-10% sneller eigenlijk wel netjes en ga er dan van uit dat het dezelfde prijs zal zijn na een maandje of zo. Meer dan 10-15% zou zeker niet reëel zijn voor in feite dezelfde chip.
https://www.techpowerup.c...I/RX_480_Gaming_X/23.html
2 a 3% sneller, bijna 10% hoger verbruik.
Mechwarrior Online: Flapdrol

https://www.computerbase....adeon-rx-580-570-test/heb zelf nog maar een klein deel van de reviews gezien, maar verwacht dat dit één van de weinige nuttigen gaat zijn. Deze is dus wel het lezen waard.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
Dat weet je niet, als je ziet hoe gebrekkig monitors nu nog zijn en wat er in de pipeline zit...nero355 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 02:37:
[...]
Je begrijpt me verkeerd :
Of mijn volgende videokaart nou FreeSync of G-Sync support, ik ga echt geen geld uitgeven aan nieuwe monitoren die dat ook ondersteunen dus wat dat betreft maakt het me niks uit
Momenteel moet je kiezen tussen een hoge resolutie en een hoge refreshrate, HDR staat in de kinderschoenen en het kost nog gigantisch veel. De kans is groot dat over een jaar of 5 4k met >100 Hz en HDR met minstens honderden segmenten betaalbaar (<600 euro) wordt en dat grafische kaarten die deze schermen goed kunnen benutten (4k , >100 FPS, zeer hoge instellingen) betaalbaar worden.
Los hiervan, sta er even bij stil wat er gebeurt als AMD stopt met grafische kaarten. Spoiler: weinig vooruitgang en veel hogere prijzen. Denk aan Intel van de laatste jaren maar nog erger.
Mja, gezien de magere update was het misschien wel handig geweest om idd iets van een maand of een datum te noemen waarop je iets gaat uitbrengen.Lampuhkap schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:07:
ze hadden ondertussen ook wel wat info over Vega los mogen laten.....
Verwijderd
En een jaar later!-Cn- schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:29:
[...]
Als je even de exorbitante prijs van de MSI Gaming wegdenkt dan zijn de prijzen rond de €279-€309. ~10% meer prestaties voor ~10-15% hogere prijs.
Gewoon niet kopen totdat de prijzen dalen. Het is de gebruikelijke prijsgouging van onze retailwinkeltjes.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 16:35 ]
Dit is inderdaad wat nuttiger dan een lijstje benchmarks met kromme vergelijkingen. Hier kan je tenminste ook zien welke versie je moet kopen. Dat roept wel een vraag op. Waarom valt de MSI hier eigenlijk zo enorm negatief op als het om geluidsproductie gaat? Het is nogal een verschil. Idle loopt die warmer dan de alternatieven, voor hetzelfde geluid en under load wel koeler, maar ook een kleine tornado in je kast. Alleen door het fanprofiel of ook meer?-The_Mask- schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:11:
https://www.computerbase....adeon-rx-580-570-test/heb zelf nog maar een klein deel van de reviews gezien, maar verwacht dat dit één van de weinige nuttigen gaat zijn. Deze is dus wel het lezen waard.
https://www.computerbase....-lautstaerke-beim-spielen
Krijgt AMD wel een brakke naam van. Dit zijn wel de prijzen die blijven hangen in het hoofd van de consumenten ("ja maar die kaart was toen 380 euro eeeeeeeeecht niet een aanrader").Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:34:
[...]
En een jaar later!
Gewoon niet kopen totdat de prijzen dalen. Het is de gebruikelijke prijsgouging van onze retailwinkeltjes.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Verwijderd
Ja en in sommige landen is het nog erger (Australië, Nieuw-Zeeland), daar blijven de AMD-kaarten een tijdlang kunstmatig aanzienlijk meer kosten dan de equivalente Nvidia-kaarten terwijl de MSRP ongeveer gelijk is. Ik heb het diverse mensen van daara horen roepen: "ik zou graag de RX 480/470 kopen maar hier betaal je er 35 euro meer voor."Racing_Reporter schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:31:
[...]
Krijgt AMD wel een brakke naam van. Dit zijn wel de prijzen die blijven hangen in het hoofd van de consumenten ("ja maar die kaart was toen 380 euro eeeeeeeeecht niet een aanrader").
Appels en appels (6/8 en 3/4), niet appels en peren.
Prijsgougen de retailers meer met AMD-kaarten dan met Nvidia-kaarten? Zo ja, waarom?
Slechte passieve koeling of minder goede ventilators? LInks laten liggen als de kaart zo lawaaierig is bij een load, wat de reden ook is.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:50:
[...]
Dit is inderdaad wat nuttiger dan een lijstje benchmarks met kromme vergelijkingen. Hier kan je tenminste ook zien welke versie je moet kopen. Dat roept wel een vraag op. Waarom valt de MSI hier eigenlijk zo enorm negatief op als het om geluidsproductie gaat? Het is nogal een verschil. Idle loopt die warmer dan de alternatieven, voor hetzelfde geluid en under load wel koeler, maar ook een kleine tornado in je kast. Alleen door het fanprofiel of ook meer?
https://www.computerbase....-lautstaerke-beim-spielen
Onacceptabel in deze tijd, afgaande op hoeveel geluid er bijvoorbeeld van een ietwat stillere GTX 1070 kaart komt. Zelfs het referentiemodel (sorry, de FE
Ik moet nog even wat meer data zien maar Sapphire presteert in ieder geval deze keer uitstekend voor het geluidsniveau terwijl de temperatuur goed is. Asus maakt iets meer lawaai maar met iets lagere temperaturen (meer overklokpotentieel?), het is ook duidelijk dat het verschil zit in hoe hard de ventilators draaien. Op zich is 75 graden bij load prima maar het is ietwat aan de warme kant als dit is bij de default spanning en je een iets hogere spanning nodig zou hebben voor de maximale overklok. Even wachten op XFX maar voor de andere merken gaat het deze ronde voor mij tussen Asus en Sapphire, afhankelijk van wat er allemaal te tweaken is wint de een of de ander het.
[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 18:04 ]
Dat zal wel moeten, het verschil in perf. met nVidia is inmiddels absurd geworden met de 1080Ti voor €760..DaniëlWW2 schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:12:
Niet op voorraad.
Vega wordt op E3 samen met HL3 aangekondigd.Lampuhkap schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:07:
ze hadden ondertussen ook wel wat info over Vega los mogen laten.....
How do you save a random generator ?
heheheenchion schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 18:39:
[...]
Vega wordt op E3 samen met HL3 aangekondigd.

Nou, nog even en de 1080Ti is gewoon waar voor je geld.edward2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 18:31:
[...]
Dat zal wel moeten, het verschil in perf. met nVidia is inmiddels absurd geworden met de 1080Ti voor €760..
pricewatch: MSI Radeon RX 580 8GB Gaming X
Echt, wat is dat voor leverancier dat ze zoveel durven te vragen bij verschillende webshops voor die GPU.

Voor dat bedrag heb je bij de buren een GTX 1070.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:20:
[...]
Nou, nog even en de 1080Ti is gewoon waar voor je geld.![]()
pricewatch: MSI Radeon RX 580 8GB Gaming X
Echt, wat is dat voor leverancier dat ze zoveel durven te vragen bij verschillende webshops voor die GPU.
En dat is nu juist hetgeen waar ik bang voor ben bij het wachten op nieuws van Vega...Paprika schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:23:
[...]
Voor dat bedrag heb je bij de buren een GTX 1070.
Word het straks te duur, en gaan we bij de concurrent alsnog shoppen.....
ik denk dat ie bedoeld dat je voor dat geld in Duitsland een 1070 kunt halenLampuhkap schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:28:
[...]
En dat is nu juist hetgeen waar ik bang voor ben bij het wachten op nieuws van Vega...
Word het straks te duur, en gaan we bij de concurrent alsnog shoppen.....
Al scheelt het in nederland ook niet zoveel. Die MSI kaart gaat echt wel in prijs dalen hoor. Dit moet een foutje zijn geweest ergens.
Nog een beetje en dan heb je hier een GTX1070...Paprika schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:23:
[...]
Voor dat bedrag heb je bij de buren een GTX 1070.
Ik vermoed dat er ergens in de leveringsketen iemand zat te slapen en denkt dat dit Vega is, of dit is bewust om te proberen snel wat extra te verdienen. Zeker omdat het nu meerdere webshops zijn van verschillend profiel, denk ik dat het aan de leverancier ligt.
Maar de andere prijzen zijn ook te veel eigenlijk. €260 ofzo als introductieprijs voor de RX580 8GB en dan dalen was veel redelijker geweest. Het is niet alsof de GPU's niet per boot uit China komen en in Rotterdam ontscheept worden voor heel Europa ofzo.

Op het moment kan je beter een RX480 kopen en hopen dat je een late productie GPU te pakken hebt waar het het verschil makkelijk weg kan overclocken...
Ik vraag mij af of ze bij het (handmatig, geoptimaliseerd) underclocken betere prestaties leveren dan een RX480. Puur gekeken naar de kosten is het voor de meeste consumenten verwaarloosbaar, maar 232mm2 vs 601mm2...DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:45:
[...]
Op het moment kan je beter een RX480 kopen en hopen dat je een late productie GPU te pakken hebt waar het het verschil makkelijk weg kan overclocken...
Als ik de reviews mag geloven, is de 570 met wat overclocken op het prestatiniveau van de 480 te krijgen. Is dat niet mooi meegenomen? Zelfde prestaties voor minder geld?
De Twin Frozr koelers van MSI staan volgens mij gewoon bekend als zeer degelijk hoor. Mijn RX 480 maakt in ieder geval zeer weinig geluid en wordt niet warmer dan 71 graden.Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:39:
Slechte passieve koeling of minder goede ventilators? LInks laten liggen als de kaart zo lawaaierig is bij een load, wat de reden ook is.
Onacceptabel in deze tijd, afgaande op hoeveel geluid er bijvoorbeeld van een ietwat stillere GTX 1070 kaart komt. Zelfs het referentiemodel (sorry, de FE) van de GTX 1070, wat een blowerkoeler heeft, maakt minder dan een kwart van dat lawaai (7 dB minder) en die kaart maakt iets meer lawaai dan de RX 580 van Powercolor en veel meer lawaai dan de kaarten van Asus en Sapphire. Sowieso koop ik niets van MSI, bij de RX 480 bespaarden ze op kosten terwijl ze wel de hoofdprijs vroegen (hun gamingmerk) en bij de AM4-X370 moederborden doen ze het weer en stoppen ze er puur voor de marketing een 2 extra pinnetjes voor voedingskabels (75 W) op aan terwijl die nooit gebruikt kunnen worden (Ryzen heeft een te laag vermogen hiervoor) en de fasen van dat moederbord het niet aankunen. Ik herinner me ook van de RX 480 dat de hittepijpen slecht aansloten op de GPU en het RAM-geheugen. Mijn vertrouwen in dat bedrijf is naar het nulpunt gedaald, die lijken niet echt hun best te doen voor AMD-spul, ik heb geen idee of dat het bij spul van Intel en Nvida anders is. Hun GTX 1080 heeft in ieder geval 12,5 dB minder geluidsnivea, dat is dus ongeveer 1/16de van dat van hun RX 580. Dat geeft te denken.
Als ik even een round-up van de buren erbij pak, zie ik dat de koeler inderdaad zeer stil is. Het zou me verbazen als ze op de RX 580 een kwalitatief minder goede koeler plakken.
Asus heeft ondertussen zijn koeler voor de 1080ti aangepast, ik herinner me nog wel dat er wat kritiek was op de DirectCU koeler omdat sommige heatpipes de chip niet raakten.
Verwijderd
Als Linus zich niet vergist dan kan ik vanaf vandaag Chill gebruiken. Cool. 
Later kletste hij wel onzin: "de verhalen over de niet goed werkende Nvidia drivers zijn zwaar overdreven..."
Je kan discussiëren over het percentage van de spellen maar als je bij meerdere spellen in een benchmaark die niet zo'n grote samplesize heeft zulke grote verschillen ziet dan is er toch wel een issue. Dat bij sommige spellen juist Intel (extra) voordeel heeft t.o.v. Ryzen bij het gekoppeld worden aan een AMD-kaart is niet zo relevant, dat verschil is aanzienlijk minder dan bij die spellen waarbij duidelijk de Nvidia-drivers de bottleneck zijn.
http://www.anandtech.com/...twelve-threads-vs-four/14
Later kletste hij wel onzin: "de verhalen over de niet goed werkende Nvidia drivers zijn zwaar overdreven..."
Je kan discussiëren over het percentage van de spellen maar als je bij meerdere spellen in een benchmaark die niet zo'n grote samplesize heeft zulke grote verschillen ziet dan is er toch wel een issue. Dat bij sommige spellen juist Intel (extra) voordeel heeft t.o.v. Ryzen bij het gekoppeld worden aan een AMD-kaart is niet zo relevant, dat verschil is aanzienlijk minder dan bij die spellen waarbij duidelijk de Nvidia-drivers de bottleneck zijn.
http://www.anandtech.com/...twelve-threads-vs-four/14
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 21:20 ]
Je bedoelt dat volgens MSI's marketingsafdeling de Twin Frozr koeler bekent staat als zeer degelijk. De praktijk is namelijk meer wisselt. Van goed tot slecht en alles wat er tussen zit.Steen447 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:05:
[...]
De Twin Frozr koelers van MSI staan volgens mij gewoon bekend als zeer degelijk hoor.
[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 18-04-2017 21:15 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Ik weet het niet maar ik ben bepaald niet onder de indruk van het lawaai vs. de temperatuur. Natuurlijk moeten we afwachten hoe het temperatuur is als je de RPM van de ventilators lager zet (gelijk aan bijv. die van Asus en Sapphire en dan het geluidsniveau vergelijken) maar de eerste indruk is voor mij niet best. Andersom wil ik over de Sapphire-kaarten graag weten of dat je de ventilators harder kan laten draaien dan het toerental wat je daar ziet staan vermeld. Het is wachten op grondigere reviews waarbij ze diverse standen van ventilators uitproberen bij dezelfde frequentie voor alle merken...Steen447 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:05:
[...]
De Twin Frozr koelers van MSI staan volgens mij gewoon bekend als zeer degelijk hoor. Mijn RX 480 maakt in ieder geval zeer weinig geluid en wordt niet warmer dan 71 graden.
Als ik even een round-up van de buren erbij pak, zie ik dat de koeler inderdaad zeer stil is. Het zou me verbazen als ze op de RX 580 een kwalitatief minder goede koeler plakken.
Ik snap je punt echt niet.Paprika schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:52:
[...]
Ik vraag mij af of ze bij het (handmatig, geoptimaliseerd) underclocken betere prestaties leveren dan een RX480. Puur gekeken naar de kosten is het voor de meeste consumenten verwaarloosbaar, maar 232mm2 vs 601mm2...
Op het moment lijken ze toch meer naar matig tot slecht te neigen als je die test zag. Aanvullend zal de snelheid van de ventilatoren vermeld moeten gaan worden want het viel te negatief op. Dat terwijl bij de RX480 de MSI koeler een van de betere was. Het is niet alsof er nu zoveel verschil is tussen de RX480 en RX580.-The_Mask- schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:13:
[...]
Je bedoelt dat volgens MSI's marketingsafdeling de Twin Frozr koeler bekent staat als zeer degelijk. De praktijk is namelijk meer wisselt. Van goed tot slecht en alles wat er tussen zit.

Verwijderd
Om het vergelijken gemakkelijk te maken, voor alle 3 Sapphire op 100%: respectievelijk geluidsniveau, de temperatuur bij idle en de temperatuur bij load (TW3 4k).

Erg klein temperatuurverschil gezien het enorme verschil in lawaai, nietwaar? Ook zie je meteen dat het bij Asus wel in evenwicht is in vergelijking met Sapphire: ongeveer net zo sterk een lagere temperatuur als dat je meer lawaai hebt. Prima, fair trade. Ik ben in ieder geval blij dat er deze keer iets te kiezen is want voor de RX 480 was het huilen met de pet op, zo dicht als dat het bij elkaar zat, totdat die van XFX 3 maanden later kwam.

Erg klein temperatuurverschil gezien het enorme verschil in lawaai, nietwaar? Ook zie je meteen dat het bij Asus wel in evenwicht is in vergelijking met Sapphire: ongeveer net zo sterk een lagere temperatuur als dat je meer lawaai hebt. Prima, fair trade. Ik ben in ieder geval blij dat er deze keer iets te kiezen is want voor de RX 480 was het huilen met de pet op, zo dicht als dat het bij elkaar zat, totdat die van XFX 3 maanden later kwam.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 21:35 ]
Een grote, op performance gerichte, kaart die een betere performance/watt levert dan een kleine GPU die 2 jaar later uitkomt.
Oh op die manier. Ja dat is niet al te best nee...Paprika schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:31:
[...]
Een grote, op performance gerichte, kaart die een betere performance/watt levert dan een kleine GPU die 2 jaar later uitkomt.
Ik heb destijds voor de MSI gekozen omdat de koelers van Asus en Sapphire wat tegenvielen, maar deze Sapphire komt bij Computerbase inderdaad prima uit de test. Goed om te zien dat ze hun best hebben gedaan om verbeteringen aan te brengen. Als ik hun RX480 Nitro en RX580 bekijk hebben ze de shroud niet echt aangepast, maar daaronder denk ik wel dat er een aantal aanpassingen zijn gedaan. De powerconnectors zijn in ieder geval verplaatst. Ik ben ook benieuwd naar de vergelijkende reviews tussen kaarten van verschillende AIB's.Verwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:16:
[...]
Ik weet het niet maar ik ben bepaald niet onder de indruk van het lawaai vs. de temperatuur. Natuurlijk moeten we afwachten hoe het temperatuur is als je de RPM van de ventilators lager zet (gelijk aan bijv. die van Asus en Sapphire en dan het geluidsniveau vergelijken) maar de eerste indruk is voor mij niet best. Andersom wil ik over de Sapphire-kaarten graag weten of dat je de ventilators harder kan laten draaien dan het toerental wat je daar ziet staan vermeld. Het is wachten op grondigere reviews waarbij ze diverse standen van ventilators uitproberen bij dezelfde frequentie voor alle merken...
Verwijderd
Sapphire en Asus.Steen447 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:35:
[...]
Ik heb destijds voor de MSI gekozen omdat de koelers van Asus en Sapphire wat tegenvielen, maar deze Sapphire komt bij Computerbase inderdaad prima uit de test.
Welk van de twee het wint hangt af van hoe het te tweaeken is, en wat de prijs is uiteraard (bij Sapphire meestal wat beter?). Hoeveel hoger kan je de ventilator van Sapphire zetten en hoeveel lager kan je de ventilator van Asus zetten?
Ik was van de RX 480 van Sapphire niet zo gecharmeerd, te lawaaierig, deze zou ik wel kopen als ik een RX 580 zou kopen. Het lijkt erop dat de negatieve reviews van de RX480 een positieve uitwerking hebben gehad op Sapphire en Asus.
Het hangt ook van de componenten af (temperatuur vs. vermogen) en het aantal componenten wat je gebruikt (meer van hetzelfde en je kan meer het vermogen spreiden). Moeilijk te zeggen zonder een goede analyse. Buildzoid kan daar de komende maanden zijn tanden in zetten, die knul krijgt het druk met al die moederborden en de Vega-kaarten die komen.De powerconnectors zijn in ieder geval verplaatst.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 21:57 ]
Komt vooral door de relatief hoge kloksnelheid, dat is nogal inefficient. Zou je de GPU kloksnelheid naar ~1GHz brengen, spanning van de GPU flink verlagen geheugen flink onderklokken en nog hier en daar wat verbeteren en de performance per/watt kan gemakkelijk beter zijn als een GTX 1060.Paprika schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:31:
[...]
Helaas voor AMD betekend dat dan dat de prijs flink omlaag moet om de prijs/performance goed te halen. Vandaar dat het voor AMD het meest logische is om de GPU frequentie zo hoog mogelijk te hebben want zo kunnen ze hun winst maximaliseren.
TechPowerUp, Tomshardware en Computerbase zijn altijd het lezen waard, sowieso nu omdat de prestaties al gewoon maanden geleden bekend waren. Wat nu dus belangrijk is zijn AIB ontwerp en de bijbehorende prestaties daarvan. Dat is van deze site's doen en ook goed doen. Zijn wel meer site's, maar die metingen slaan vaak/meestal nergens op.Steen447 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:35:
[...]
Ik heb destijds voor de MSI gekozen omdat de koelers van Asus en Sapphire wat tegenvielen, maar deze Sapphire komt bij Computerbase inderdaad prima uit de test. Goed om te zien dat ze hun best hebben gedaan om verbeteringen aan te brengen. Als ik hun RX480 Nitro en RX580 bekijk hebben ze de shroud niet echt aangepast, maar daaronder denk ik wel dat er een aantal aanpassingen zijn gedaan. De powerconnectors zijn in ieder geval verplaatst. Ik ben ook benieuwd naar de vergelijkende reviews tussen kaarten van verschillende AIB's.
AMD Nieuwsdiscussie
Vandaar ook:-The_Mask- schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:45:
[...]
Zou je de GPU kloksnelheid naar ~1GHz brengen, spanning van de GPU flink verlagen geheugen flink onderklokken en nog hier en daar wat verbeteren en de performance per/watt kan gemakkelijk beter zijn als een GTX 1060.
Ik gok van wel namelijk.Ik vraag mij af of ze bij het (handmatig, geoptimaliseerd) underclocken betere prestaties leveren dan een RX480.
Verwijderd
Als ik me niet vergis dan had @Astennu uit zo'n Fury-kaart ongeveer 90% van de performance geperst met ongeveer de helft van het vermogen. Bedenk hierbij dat het vermogen grofweg (geen natuurwet, het hangt af van de freq. vs. v relatie van die transistors) kwadratisch daalt in functie van de spanning. Voor de RX 480 is het 9 op 10 keer ook verstandig om de spanning wat te verlagen, het verbetert zelfs de performance aangezien je minder problemen hebt met warmte terwijl de spanning hoog genoeg is om die transistor goed te laten schakelen met een frequentie die voldoende ver boven de boostfrequentie ligt. Ik vermoed dat de bedrijven extreem voorzichtig waren bij deze kaarten om te voorkomen dat 1 op 100 klanten of zo probleempjes zou hebben doordat de spanning te laag zou staan.
Ondervolten kan heel erg lonen. Althans, ik vind 90% van de performance prima als de kaart dan lekker stil is, dat voegt meer toe tijdens het gamen dan wanneer je een stofzuiger hoort.
68% hogere RPM in vergelijking met Sapphire maar ongeveer 238% voor de geluidsproductie bij een load als ik me niet vergis. Helaas staat de maat van de ventilators er niet bij.

Ik breek vaak websites door Javascripts te blokkeren, vraag me niet hoe het kan dat die niet zichtbaar is met de Javascript aan maar wel zonder.
Vandaar eerder mijn opmerking dat je duidelijk ziet dat bij Asus de lagere temperatuur en de hogere rpm in evenwicht zijn. Maar goed, 2400 RPM is tegenwoordig een idioot hoge stand voor een grafische kaart met dit vermogen, lijkt mij. Een paar jaar geleden was dat anders (HD 7850 @1500 RPM bij idle!) maar in deze tijd is dat onaanvaardbaar.
Ondervolten kan heel erg lonen. Althans, ik vind 90% van de performance prima als de kaart dan lekker stil is, dat voegt meer toe tijdens het gamen dan wanneer je een stofzuiger hoort.
Die werd vermeld.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:27:
[...]
Ik snap je punt echt niet.![]()
[...]
Op het moment lijken ze toch meer naar matig tot slecht te neigen als je die test zag. Aanvullend zal de snelheid van de ventilatoren vermeld moeten gaan worden want het viel te negatief op.
68% hogere RPM in vergelijking met Sapphire maar ongeveer 238% voor de geluidsproductie bij een load als ik me niet vergis. Helaas staat de maat van de ventilators er niet bij.

Ik breek vaak websites door Javascripts te blokkeren, vraag me niet hoe het kan dat die niet zichtbaar is met de Javascript aan maar wel zonder.
Vandaar eerder mijn opmerking dat je duidelijk ziet dat bij Asus de lagere temperatuur en de hogere rpm in evenwicht zijn. Maar goed, 2400 RPM is tegenwoordig een idioot hoge stand voor een grafische kaart met dit vermogen, lijkt mij. Een paar jaar geleden was dat anders (HD 7850 @1500 RPM bij idle!) maar in deze tijd is dat onaanvaardbaar.
[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 22:21 ]
Let wel dat PowerTune je het resultaat op de temperatuur van de kaart negatief kan beïnvloeden wanneer je gaat undervoltenVerwijderd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:03:
Als ik me niet vergis dan had @Astennu uit zo'n Fury-kaart ongeveer 90% van de performance geperst met ongeveer de helft van het vermogen. Bedenk hierbij dat het vermogen grofweg (geen natuurwet, het hangt af van de freq. vs. v relatie van die transistors) kwadratisch daalt in functie van de spanning. Voor de RX 480 is het 9 op 10 keer ook verstandig om de spanning wat te verlagen, het verbetert zelfs de performance aangezien je minder problemen hebt met warmte terwijl de spanning hoog genoeg is om die transistor goed te laten schakelen met een frequentie die voldoende ver boven de boostfrequentie ligt. Ik vermoed dat de bedrijven extreem voorzichtig waren bij deze kaarten om te voorkomen dat 1 op 100 klanten of zo probleempjes zou hebben doordat de spanning te laag zou staan.![]()
[...]
Die werd vermeld.
[afbeelding]

AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K
Verwijderd
Interessant artikeltje.RmanX schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:24:
[...]
Let wel dat PowerTune je het resultaat op de temperatuur van de kaart negatief kan beïnvloeden wanneer je gaat undervolten. Ik heb hier laatst op Tom's hardware een heel informatief artikel over gelezen.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2017 22:35 ]
Inderdaad, ik hoop ook dat de prijzen snel zakken. Dit is niet normaal meer, sommige 580's zijn gewoon 100€ duurder dan de 480 variant van hetzelfde type.winwiz schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 15:55:
Edit: In het buitenland lijken de prijzen wel gunstiger (zie Amazon.fr, overclockers.co.uk en zelfs alternate.de), ik hoop dat de prijzen hier ook een beetje gaan dalen als het aanbod toe neemt.
[ Voor 20% gewijzigd door Louw Post op 19-04-2017 09:33 ]
Verwijderd
Als je ponden naar euro's om gaat rekenen zijn die van overclockers.co.uk nou echt niet gunstiger te noemen.
De prijzen zakken al een beetje. Er is nu ook een tweede MSI RX580, deze is overclocked en veel goedkoper.
categorie: Videokaarten

Inderdaad, dat ziet er beter uit. Ik wacht het nog even af en dan wordt het waarschijnlijk die RX 580 Gaming X+ 8GB.DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:21:
De prijzen zakken al een beetje. Er is nu ook een tweede MSI RX580, deze is overclocked en veel goedkoper.![]()
Wacht even een paar dagen als je kan. Eerst eens zien wat XFX, Asus en Sapphire bijvoorbeeld gaan doen en gaat kosten. Ook was er de discussie over de luidruchtigheid van de MSI. Gewoon even wachten.Louw Post schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:23:
[...]
Inderdaad, dat ziet er beter uit. Ik wacht het nog even af en dan wordt het waarschijnlijk die RX 580 Gaming X+ 8GB.
Overigens is €300+ alsnog veel voor die GPU maar of dat snel gaat veranderen.
Omdat die als één van de slechtsten uit de review kwam en je altijd het slechtste product zoekt?Louw Post schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:23:
[...]
Inderdaad, dat ziet er beter uit. Ik wacht het nog even af en dan wordt het waarschijnlijk die RX 580 Gaming X+ 8GB.
AMD Nieuwsdiscussie
DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:26:
[...]
Wacht even een paar dagen als je kan. Eerst eens zien wat XFX, Asus en Sapphire bijvoorbeeld gaan doen en gaat kosten. Ook was er de discussie over de luidruchtigheid van de MSI. Gewoon even wachten.
Overigens is €300+ alsnog veel voor die GPU maar of dat snel gaat veranderen.
Dat is me een beetje ontgaan, ik heb puur naar de benchmarks gekeken. Hier ook maar even onderzoek naar doen.-The_Mask- schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:32:
[...]
Omdat die als één van de slechtsten uit de review kwam en je altijd het slechtste product zoekt?
Het besluit kwam eigenlijk door mijn goede ervaring met de MSI GTX 970 GAMING 4G, die ik nu heb, en het design.
In ieder geval bedankt beide voor het benoemen van de problemen.
Edit: tevens weet ik dat het geen grote upgrade is naar de 580, maar het is het beetje extra performance, de betere werking met Ryzen en FreeSync dat me overhaald.
[ Voor 8% gewijzigd door Louw Post op 19-04-2017 10:44 ]
Deze duikt ook op. 
https://azerty.nl/product...ische-kaart-radeon-rx-580
Geen idee of de koeler nu goed is of oke/matig etc. In ieder geval wel een goede prijs op het moment.
edit: er duiken er nu meer op.
Kan je eigenlijk zelf ook toevoegen aan de pricewatch, geen idee of dit kan?
https://azerty.nl/product...ische-kaart-radeon-rx-580
Geen idee of de koeler nu goed is of oke/matig etc. In ieder geval wel een goede prijs op het moment.
edit: er duiken er nu meer op.
Kan je eigenlijk zelf ook toevoegen aan de pricewatch, geen idee of dit kan?
[ Voor 34% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-04-2017 10:48 ]
Bedankt.
Ik had er al twee toegevoegd en denk dat ik er zo nog een paar doe. Niet allemaal, want er zijn veel te veel versies van alleen de RX580. Zo moeilijk is het toch ook niet? Verkoop een normaal en een overclocked model, nee, we moeten er vijf per AIB hebben met kleine, mierenneukerige details die verschillen.

Qua benchmarks zal er niet veel verschil zitten tussen kaarten met dezelfde GPU, behalve verschillen door hogere factory OC. Maar dat kun je aan de kloksnelheid zelf al wel afleiden, daar heb je niet per se een benchmark voor nodig. Behalve de kloksnelheid is alles immers gelijk.Louw Post schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:37:
Dat is me een beetje ontgaan, ik heb puur naar de benchmarks gekeken. Hier ook maar even onderzoek naar doen.
Het grootste verschil zal zitten in de koelers en de VRM (alleen interessant als je gaat overklokken). Daarnaast heb je natuurlijk nog wel wat verschil in 'luxe' tussen bijvoorbeeld een fabrikant als Sapphire/ASUS en een fabrikant als Club3D. Bij de eerste categorie kom je meestal betere accessoires e.d. tegen.
[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 19-04-2017 14:49 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Niet zozeer de benchmarks zijn hier interessant, maar dat hij zijn RX580 behoorlijk undervolt en zo wel de maximale bootsnelheid aan kan houden. Verder is AMD Chill, een softwarematige implementatie die je GPU downclocked aan de hand van een algoritme, en dus behoorlijk wat stroomverbruik verminderd ook nieuw voor mij. Wel een mooie technologie.
Inderdaad, dat zal ook wel niet, maar ik dacht dat MSI over het algemeen ook wel aan/tegen de bovenkant van betere merken van kaarten zat.Compizfox schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:48:
[...]
Qua benchmarks zal er niet veel verschil zitten tussen kaarten met dezelfde GPU, behalve verschillen door hogere factory OC. Maar dat kun je aan de kloksnelheid zelf al wel afleiden, daar heb je niet per se een benchmark voor nodig. Behalve de kloksnelheid is alles immers gelijk.
Het grootste verschil zal zitten in de koelers en de VRM (alleen interessant als je gaat overklokken). Daarnaast heb je natuurlijk nog wel wat verschil in 'luxe' tussen bijvoorbeeld een fabrikant als Sapphire/ASUS en een fabrikant als Club3D. Bij de eerste categorie kom je meestal betere accessoires e.d. tegen.
Ik wil zelf ook een beetje het rode thema van mijn pc aanhouden, dus de MSI zou perfect geweest zijn, maar de Asus STRIX heeft (ook) RGB leds zag ik (zelfs boven en onderop) en ook het logo van de Sapphire kaarten is RGB, dus dat zijn ook mooie kaarten om in de gaten te houden.
Edit: De Sapphire Pulse lijkt me nu een leuke en momenteel het meest gunstige geprijsd, maar ik probeer nog een beetje geduld te hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Louw Post op 19-04-2017 16:50 ]
Interessant. Als ik het goed begrijp kun je hiermee een hogere OC halen dan via WattMan door hogere spanningen?Louw Post schreef op woensdag 19 april 2017 @ 16:37:
[...]
Kwam deze tegen op Reddit: https://www.techpowerup.c...ully-be-flashed-to-rx-580
Blijkbaar heeft iemand al een firmware van de 580 op een 480 weten te flashen.
(Stond blijkbaar ook al op de homepage van Tweakers)
De standaard GPU spanning bij de RX 580 is hoger, dat maakt de standaard hogere kloksnelheid mogelijk, maar zorgt ook voor het hogere verbruik tegenover de RX 480. Maar je kunt niet zo maar een willekeurig BIOS flashen in een willekeurige kaart, de kans dat dat niet werkt door onderlinge verschillen is nogal groot.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Yep, die gozer had mazzel dat hij de zelfde voltage controller had: https://www.reddit.com/r/...fully_be_flashed/dggx95e/-The_Mask- schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:03:
De standaard GPU spanning bij de RX 580 is hoger, dat maakt de standaard hogere kloksnelheid mogelijk, maar zorgt ook voor het hogere verbruik tegenover de RX 480. Maar je kunt niet zo maar een willekeurig BIOS flashen in een willekeurige kaart, de kans dat dat niet werkt door onderlinge verschillen is nogal groot.
Dan is het eigenlijk ook vrij zinloos om een RX580 bios te flashen op een RX480. Gewoon normaal overclocken moet dan hetzelfde resultaat opleveren, als je een goede RX480 hebt.-The_Mask- schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:03:
Je kan de power states van je GPU gewoon zelf aanpassen, die ook mijn vorige reactie, ongeveer 15 minuten in het filmpje dacht ik, misschien iets verder.Verwijderd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:05:
[...]
Yep, die gozer had mazzel dat hij de zelfde voltage controller had: https://www.reddit.com/r/...fully_be_flashed/dggx95e/
[ Voor 27% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-04-2017 18:15 ]
Nee aangezien er dingen anders zijn, sowieso in het BIOS al, maar ook de GPU zelf is anders, het is immers al een ander 14nm productieproces.DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:13:
[...]
Dan is het eigenlijk ook vrij zinloos om een RX580 bios te flashen op een RX480. Gewoon normaal overclocken moet dan hetzelfde resultaat opleveren, als je een goede RX480 hebt.
AMD Nieuwsdiscussie
Dat mensen dit nog altijd geloven...Compizfox schreef op woensdag 19 april 2017 @ 14:48:
[...]
Daarnaast heb je natuurlijk nog wel wat verschil in 'luxe' tussen bijvoorbeeld een fabrikant als Sapphire/ASUS en een fabrikant als Club3D. Bij de eerste categorie kom je meestal betere accessoires e.d. tegen.

Juist al die "luxe" merken moeten het hebben van hun marketing en "kwaliteitsbranding" zodat ze verkopen bij pubers die geilen op de raampjes van hun kasten.

- Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ "Limited Edition"You will receive:
Graphics card
Documentation
2x Clear replacement fan - MSI Radeon RX 580 Gaming XYou will receive:
Graphics card
Documentation
Driver CD - ASUS RX 580 STRIX OCYou will receive:
Graphics card
Driver CD
Documentation
ASUS wristbands
[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 19-04-2017 18:39 ]
Ik bedoel echt als je een goede RX480 hebt die 1400mhz kan halen. Het bios flash verhaal is dan leuk, maar een beetje zinloos.-The_Mask- schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:37:
[...]
Nee aangezien er dingen anders zijn, sowieso in het BIOS al, maar ook de GPU zelf is anders, het is immers al een ander 14nm productieproces.
@Paprika Ik zou wel eens een GPU willen kopen zonder PCI-E naar molex connectoren, en de kosten daarvan willen besparen. Echt, wie gebruikt die dingen nu werkelijk?

Geef mij maar een simpele doos, GPU erin, niks nutteloze driver CD, wel schuim zodat de GPU heel blijft. Meer hoeft echt niet.
Geef mij maar een GPU met een groot koelblok die stil is.DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:33:
[...]
@Paprika Ik zou wel eens een GPU willen kopen zonder PCI-E naar molex connectoren, en de kosten daarvan willen besparen. Echt, wie gebruikt die dingen nu werkelijk?![]()
Geef mij maar een simpele doos, GPU erin, niks nutteloze driver CD, wel schuim zodat de GPU heel blijft. Meer hoeft echt niet.
Ik mijn ervaring krijg je bij de duurdere merken (ik noemde ze in mijn vorige reactie "luxe", maar dat wordt blijkbaar niet goed opgevat) wat meer accessoires. Denk ook aan verloopjes (DVI<->HDMI, DP<->mini-DP), extra fans, case badges, dat soort grappen. Bij mijn MSI HD7970 Lightning kreeg ik bijvoorbeeld ook kabeltjes op je multimeterprobe op aan te sluiten om kloksnelheden en spanningen te meten.Paprika schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:37:
[...]
Dat mensen dit nog altijd geloven...![]()
Juist al die "luxe" merken moeten het hebben van hun marketing en "kwaliteitsbranding" zodat ze verkopen bij pubers die geilen op de raampjes van hun kasten.En ondertussen aardige percentages (makkelijk 20%) neerleggen voor ledjes van 1 cent per stuk om alle Twitter/Facebook/LAN activiteiten en acties te sponsoren.
Dat kun je onzin vinden of niet, ik geef alleen aan dat het er is. Hoef je niet meteen aanvallend te reageren...

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 19-04-2017 20:24 ]
Niet perse aangezien je de veranderingen niet weet. Dan zou je eens twee verschillende BIOSjes van een RX 480 en RX 580 moeten vergelijken. Veranderingen als hoger instelbare spanning, hoger instelbare TDP, lossere geheugentimings en daardoor hogere geheugenkloksnelheid zijn allemaal prima mogelijk. Maar daarnaast heb je natuurlijk ook nog verschillen in BIOS van RX 480 en RX 580 kaarten onderling, o.a. ook door verschillen in onderdelen op de videokaart, maar ook andere kleine veranderingen zitten erin.DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:33:
[...]
Ik bedoel echt als je een goede RX480 hebt die 1400mhz kan halen. Het bios flash verhaal is dan leuk, maar een beetje zinloos.
Te veel mensen helaas nog, niemand zou die ondingen moeten gebruiken, toch doen nog wel relatief veel mensen het. En dan zijn het vaak ook nog de mensen die geen idee hebben wat ze doen en juist die zouden ze helemaal niet moeten gebruiken. Zo vaak dat het mis gaat bij zulke verloopjes, eigenlijk zou geen één fabrikant ze mee moeten leveren.
@Paprika Ik zou wel eens een GPU willen kopen zonder PCI-E naar molex connectoren, en de kosten daarvan willen besparen. Echt, wie gebruikt die dingen nu werkelijk?
AMD Nieuwsdiscussie
Er zijn alleen verschillen in de GPU's zelf waardoor ik me afvraag of het verstandig of zinvol is. Wil je werkelijk hogere voltages, meer spanning of hogere clocks forceren met een bios van een RX580, bij een RX480? Heb je een GPU die wat ouder is, en het niet aankan, dan kan je hem zo slopen. Verder hebben de RX580's niet voor niks een 8 pin connector en de RX480's een 6 pin connector. Ja, het is een interessante mod om te doen, en als het werkt is het ook fijn, of het nu verstandig is om te doen, dat betwijfel ik toch.-The_Mask- schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:34:
Niet perse aangezien je de veranderingen niet weet. Dan zou je eens twee verschillende BIOSjes van een RX 480 en RX 580 moeten vergelijken. Veranderingen als hoger instelbare spanning, hoger instelbare TDP, lossere geheugentimings en daardoor hogere geheugenkloksnelheid zijn allemaal prima mogelijk. Maar daarnaast heb je natuurlijk ook nog verschillen in BIOS van RX 480 en RX 580 kaarten onderling, o.a. ook door verschillen in onderdelen op de videokaart, maar ook andere kleine veranderingen zitten erin.
Ik heb ook nooit begrepen waarom je ze überhaupt krijgt. Het is vragen om problemen. Heeft je voeding niet de juiste aansluitingen, dan is die niet goed voor je GPU, einde discussie. Koop maar een nieuwe. Er zal wel een of andere verkoopreden achter zitten waarom je ze toch krijgt. Een kapotte GPU betekent natuurlijk ook een nieuwe klant...Te veel mensen helaas nog, niemand zou die ondingen moeten gebruiken, toch doen nog wel relatief veel mensen het. En dan zijn het vaak ook nog de mensen die geen idee hebben wat ze doen en juist die zouden ze helemaal niet moeten gebruiken. Zo vaak dat het mis gaat bij zulke verloopjes, eigenlijk zou geen één fabrikant ze mee moeten leveren.
Alleen de referencekaarten. Zover ik weet hebben bijna alle non-reference RX480s 8-pin PEG.DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:43:
[...]
Verder hebben de RX580's niet voor niks een 8 pin connector en de RX480's een 6 pin connector.
Ik zei al dat het niet verstandig was en dat het vaak ook niet zal werken door onderlinge verschillen. Het kan alleen soms dus wel helpen, maar dan moet je uitzoeken wat verschil is.DaniëlWW2 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:43:
[...]
Er zijn alleen verschillen in de GPU's zelf waardoor ik me afvraag of het verstandig of zinvol is.
Vrij onmogelijk.Heb je een GPU die wat ouder is, en het niet aankan, dan kan je hem zo slopen.
Dat maakt geen enkel verschil, is alleen maar een verschil in specificatie, maar qua stroom maakt het weinig uit. 200W continue voor een 6 pins PEG connector moet prima kunnen.Verder hebben de RX580's niet voor niks een 8 pin connector en de RX480's een 6 pin connector. Ja, het is een interessante mod om te doen, en als het werkt is het ook fijn, of het nu verstandig is om te doen, dat betwijfel ik toch.
AMD Nieuwsdiscussie
Daar zijn we het dan over eens.-The_Mask- schreef op woensdag 19 april 2017 @ 23:25:
[...]
Ik zei al dat het niet verstandig was en dat het vaak ook niet zal werken door onderlinge verschillen. Het kan alleen soms dus wel helpen, maar dan moet je uitzoeken wat verschil is.
Wedden dat ik iets doms kan bedenken om het voor elkaar te krijgen?Vrij onmogelijk.
Waarom er dan een 8 pin aansluiting moet zijn is mij een raadsel.[...]
Dat maakt geen enkel verschil, is alleen maar een verschil in specificatie, maar qua stroom maakt het weinig uit. 200W continue voor een 6 pins PEG connector moet prima kunnen.
Verwijderd
YouTube: Scott Wasson & the Sapphire RX 580 Nitro+ Tear-Down
Scott Wasson (AMD, voormalige journalist van Techpowerup of zo) doet een interessante bekentenis: "We have allowed our partners to realy push on performance beyond where they were able to do in the past."
Ik hoop dat ik er teveel in lees maar het zou kunnen verklaren waarom alle RX 480 AIB-partner kaarten ongeveer hetzelfde presteerden. Of zoals JayzTwoCents zei bij de komst van XFX 3 maanden later: "Finally a RX 480 that doesn't suck". De AIB-partners mochten van AMD niet een kaart maken waarvan het circuit teveel afweek en zodoende minder heet werd (hogere boost)?
Nu blijkt wellicht mede waarom de Sapphire RX 580 zo goed presteert: het heeft een gigantisch grote heatsink. en er is contact met de VRAM. Great! Als je een RX 580 koopt, ik zou deze sterk overwegen.
Scott Wasson (AMD, voormalige journalist van Techpowerup of zo) doet een interessante bekentenis: "We have allowed our partners to realy push on performance beyond where they were able to do in the past."
Ik hoop dat ik er teveel in lees maar het zou kunnen verklaren waarom alle RX 480 AIB-partner kaarten ongeveer hetzelfde presteerden. Of zoals JayzTwoCents zei bij de komst van XFX 3 maanden later: "Finally a RX 480 that doesn't suck". De AIB-partners mochten van AMD niet een kaart maken waarvan het circuit teveel afweek en zodoende minder heet werd (hogere boost)?
Nu blijkt wellicht mede waarom de Sapphire RX 580 zo goed presteert: het heeft een gigantisch grote heatsink. en er is contact met de VRAM. Great! Als je een RX 580 koopt, ik zou deze sterk overwegen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2017 00:56 ]
Dit topic is gesloten.