Hoe meer ik over Vega lees qua geruchten of achtergrondspeculatie, hoe enthousiaster ik eigenlijk begin te worden. Selectief enthousiast, dat wel.
Het zit er dik in dat er tenminste twee aparte GPU's uit zullen komen, Vega 10 en Vega 11. Ergens hoop ik dat we Vega 10 voorlopig niet gaan zien als consumentenproduct. Voordat ik nu voor gek, lasteraar etc word uitgemaakt, daar zit een goede reden achter. Vega 10 zal een grote GPU worden en het op moeten nemen tegen de 1080Ti en Titan's. Het zal ook een behoorlijk verfijnde GCN GPU zijn, dus iets meer stroomverbruik, iets grotere die, vergelijkbare prestaties. Qua formaat zit Vega 10 waarschijnlijk wel goed. AMD zet in op hogere IPC en hogere clockspeeds, dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn. Alles bij elkaar denk ik dat Vega 10 wel kan concurreren, tenzij er iets gruwelijks misgaat. Onwaarschijnlijk aangezien het een verfijnde, doorontwikkelde GCN GPU zal zijn.
Wat hebben we hier als consument aan? Nou bijn helemaal nada. Laat Nvidia lekker haar GP102 GPU's verkopen voor enorme bedragen. Voor AMD is het veel interessanter om Vega 10 lekker te verkopen op de zakelijke markt als een Firepro. Sterker nog, die is maanden geleden al aangekondigd als de Instinct M125 GPU, schattingen zijn 12,5 teraflop, iets meer dan de Titan Xp. Of dat vertaald kan worden in rauwe prestaties als het gaat om frames bij een game, geen idee, maakt ook weinig uit. Zelfs als AMD filantropisch gaat doen, ga je er alsnog €600+ voor betalen schat ik zo in.
Vega 11, een meer realistische GPU voor consumenten, is vele malen interessanter. Een die van ongeveer 350mm zou al afdoende moeten zijn om in de buurt te komen van de GTX1080, als we de schaling van Polaris er ruwweg bij mogen pakken ten opzichte van de GTX1060. Compleet natte vinger werk maar bij gebrek aan beter. Gooi hier 8GB aan GDDR5X bij of iets meer en dan heb je wat dat moet kunnen concurreren. Dan omgerekend €350 voor de GTX1070 concurrent en €450 voor de GTX1080 en dan hebben we succes.
Het is allemaal heel veel speculatie, maar ik denk niet dat Vega verschrikkelijk zal zijn, en ook niet dat Vega, Nvidia compleet uit het water zal blazen. Het is uiteindelijk een verder doorontwikkelde GCN GPU
Wat denk ik veel relevanter is voor het succes van Vega is hoe de lancering plaats zal vinden. Het ideaal lijkt mij dat alle fabrikanten in het begin vastzitten aan een AMD PCB dat goed ontworpen en gebouwd is, zoals de regel lijkt te zijn bij AMD. Eentje waar je wat mee kan overclocken. Vervolgens hoop ik wel dat alle fabrikanten vanaf het begin met een eigen koeler komen zodat je geen downclocking issues krijgt of de tornado in je PC. Als Ryzen en de RX580 enige indicatie mogen bieden dan begrijpen ze bij AMD tegenwoordig dat je vanaf dag een met een goede, en stille koelingsoplossing moet komen. Ook zit het qua software steeds beter in elkaar bij AMD Radeon, ook een belangrijk punt waar AMD zo vaak onjuist over is bejegend. Gevraagd vermogen zal hoger liggen vanwege het ontwerp, nou en. Dat is alleen een issue geworden toen Nvidia opeens beter ging presteren. Je kan het compenseren door in DX12 titels Nvidia volledig weg te blazen. Dat zie ik eigenlijk wel gebeuren.
Maar genoeg gemompeld en gespeculeerd weer. Ik wou dit gewoon even neerpennen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.